MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI
P A R T E A I
Anul
XIII - Nr. 732 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Luni, 19
noiembrie 2001
SUMAR
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
1.107. - Hotărâre pentru
modificarea Hotărârii Guvernului nr. 517/1994 privind taxa de înscriere si de
abonament pentru serviciul public de televiziune
1.110. - Hotărâre pentru
aprobarea Memorandumului de întelegere dintre Guvernul României si Guvernul
Statului Israel privind cooperarea în domeniul locuintelor si dezvoltării
urbane, semnat la
Ierusalim
la 17 iulie 2001
Memorandum de întelegere între Guvernul României si
Guvernul Statului Israel privind cooperarea în domeniul locuintelor si
dezvoltării urbane
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
343/399. - Ordin al ministrului
sănătătii si familiei si al ministrului muncii si solidaritătii sociale pentru
aprobarea Instructiunilor privind eliberarea certificatelor de concediu medical
în baza cărora se
acordă
indemnizatiile de asigurări sociale
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
modificarea Hotărârii Guvernului nr. 517/1994
privind
taxa de înscriere si de abonament pentru serviciul public de televiziune
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia României, ale art. 40 alin. (4) din Legea nr. 41/1994 privind organizarea si functionarea Societătii Române de Radiodifuziune si a Societătii Române de Televiziune, republicată, precum si ale art. 8 alin. (4) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
Guvernul României adoptă prezenta
hotărâre.
Articol unic. - Hotărârea
Guvernului nr. 517/1994 privind taxa de înscriere si de abonament pentru
serviciul public de televiziune, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 271 din 26 septembrie 1994, cu modificările si completările ulterioare,
se modifică după cum urmează:
1. Alineatele (1) si (3) ale articolului 12 vor
avea următorul cuprins:
“Art. 12. - (1) Contraventiile prevăzute la art. 11
lit. a) si b) se sanctionează cu amendă de la 500.000 lei la 2.500.000 lei, iar
cele prevăzute la lit. c), cu amendă de la 500.000 lei la 750.000 lei.
................................................................................................
(3) Contraventia prevăzută la art. 11 lit. d) se
sanctionează cu amendă de la 5.000.000 lei la 10.000.000 lei.”
2. Articolul 15 1 va avea
următorul cuprins:
“Art. 15 1 . - Refuzul societătilor de televiziune prin
cablu de a îndeplini obligatia prevăzută la art. 15 constituie contraventie în
conditiile art. 11 si se sanctionează cu amendă de la 8.000.000 lei la
10.000.000 lei, care se aplică de persoanele prevăzute la art. 13.”
3. Anexa nr. 1 se înlocuieste cu anexa la prezenta
hotărâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Directorul general al Societătii Române de
Televiziune,
Cristian Hadji-Culea
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Bucuresti,
25 octombrie 2001.
Nr. 1.107.
LISTA
cuprinzând taxele de abonament lunar pentru receptoarele
de televiziune
Nr. crt. |
Denumirea categoriilor |
Taxa de abonament lunar de abonati - lei - |
1. |
Pentru o
familie |
45.000 |
2. |
Agenti
economici care vând receptoare TV (pentru fiecare punct de vânzare) |
504.000 |
3. |
Agenti
economici care repară receptoare TV (pentru fiecare punct de reparatii) |
252.000 |
4. |
Agenti
economici care asamblează receptoare TV (pentru fiecare unitate) |
2.606.000 |
5. |
Institutii
publice, scoli, spitale, centre culturalartistice, unităti militare (pentru
fiecare aparat) |
45.000 |
6. |
Agenti
economici si alte persoane juridice cu sediul în România (pentru fiecare
aparat) |
171.000 |
7. |
Unităti
hoteliere, moteluri, cabane sau pensiuni, unităti de alimentatie publică,
restaurante, baruri si altele asemenea (pentru fiecare aparat) |
77.000 |
|
Pentru
unităti cu activitate sezonieră taxa se percepe numai pentru perioada de
functionare. |
|
8. |
Aziluri
de bătrâni, crese, grădinite si cămine de copii, misiuni diplomatice străine
si membrii lor (pe bază de reciprocitate stabilită prin conventii) |
|
|
Salariatii
si pensionarii Societătii Române de Televiziune si ai Societătii Române de
Radiodifuziune si alte categorii prevăzute de lege |
Scutite |
9. |
Taxa de
înscriere a abonatilor va fi egală cu valoarea abonamentului pe o lună, în
functie de statutul acestora prevăzut la pct. 1-7 |
|
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
aprobarea Memorandumului de întelegere dintre Guvernul României si Guvernul
Statului Israel
privind
cooperarea în domeniul locuintelor si dezvoltării urbane, semnat la Ierusalim
la 17 iulie 2001
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia României si ale art. 5 alin. 1 din Legea nr. 4/1991 privind încheierea si ratificarea tratatelor,
Guvernul României adoptă prezenta
hotărâre.
Articol unic. - Se aprobă Memorandumul de întelegere dintre
Guvernul României si Guvernul Statului Israel privind cooperarea în domeniul
locuintelor si dezvoltării urbane, semnat la Ierusalim la 17 iulie 2001.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul lucrărilor publice,
transporturilor si locuintei,
Miron Tudor Mitrea
p. Ministrul afacerilor externe,
Cristian Diaconescu,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Bucuresti,
25 octombrie 2001.
Nr. 1.110.
MEMORANDUM DE ÎNTELEGERE
între Guvernul României si Guvernul Statului Israel
privind cooperarea în domeniul locuintelor si dezvoltării urbane
Guvernul României, reprezentat de Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei, si Guvernul Statului Israel, reprezentat de Ministerul Constructiilor si Locuintelor (denumite în continuare părti), dorind să promoveze cooperarea dintre cele două tări prin intensificarea cercetării si tehnologiei în domeniul locuintelor si dezvoltării urbane,
dorind să stabilească un program de schimburi în
domeniul locuintelor si dezvoltării urbane, bazat pe principiile generale
cuprinse în prezentul memorandum de întelegere,
au
convenit următoarele:
ARTICOLUL 1
Obiectivul prezentului memorandum de întelegere este
de a promova si de a dezvolta cooperarea bilaterală dintre părti, având la bază
principiile de egalitate si beneficiu reciproc si în conformitate cu interesele
reciproce ale celor două părti.
ARTICOLUL 2
Părtile se vor consulta si vor coopera în următoarele
domenii de interes general:
a) tehnologie de constructii cu costuri scăzute;
b) programe ipotecare pentru familiile cu venituri
mici;
c) sisteme de finantare pentru constructia de
locuinte;
d) măsuri de încurajare a pietei private de
constructii de locuinte;
e) constructia de locuinte în colaborare cu asociatii
cooperative nonprofit;
f) reînnoirea si revitalizarea urbană si regională;
g) standarde în domeniul locuintelor si planificării
urbane;
h) programe de locuinte pentru vârstnici;
i) consolidarea fondului de locuinte existent din
punct de vedere al rezistentei la seisme;
j) calitatea în constructii;
k) alte domenii de cooperare care pot fi convenite de
părti.
ARTICOLUL 3
Cooperarea dintre părti se va realiza în următoarele
moduri:
a) schimbul de studii de cercetare, informatii si
documentare, în special pe probleme de legislatie, politici si rapoarte
continând rezultatele unor cercetări recente;
b) transferul de idei si aptitudini prin muncă de
cooperare pentru rezolvarea problemelor de interes reciproc prin, de exemplu,
schimbul de experti si cercetători si sponsorizarea comună a întâlnirilor;
c) consultări privind activităti internationale
speciale;
d) alte forme de cooperare care pot fi convenite de
părti.
ARTICOLUL 4
Aplicarea prezentului memorandum de întelegere va fi
încredintată Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei, din
partea Guvernului României, si Ministerului Constructiilor si Locuintelor, din
partea Guvernului Statului Israel.
În desfăsurarea actiunilor specifice, în baza
prezentului memorandum de întelegere, ambele părti pot invita să participe
anumite departamente si agentii guvernamentale, institutii publice sau
organizatii ale sectorului privat.
ARTICOLUL 5
În scopul aplicării prezentului memorandum de
întelegere si pentru a coordona cooperarea si consultările desfăsurate în baza
acestuia va fi constituit un comitet director mixt.
Comitetul director va analiza atât prioritătile pentru
lucrările întreprinse sub programul conturat în acest memorandum de întelegere,
cât si mijloacele de realizare a acestuia si se va întruni periodic pentru
examinarea progreselor si rezultatelor înregistrate.
Pot fi formate, de comun acord, pentru scopuri
specifice, subcomitete permanente si ad-hoc ale comitetului director.
Comitetul director va dezvolta un program de lucru
initial în conformitate cu domeniile generale de consultare si cooperare
prevăzute la art. 2.
ARTICOLUL 6
Comitetul director mentionat la art. 5 se va reuni
după necesităti sau la datele convenite de părti în Bucuresti si Ierusalim,
alternativ, sau în alte locuri care pot fi convenite de părti.
În plus se pot desfăsura, pe baza unor întelegeri,
vizite si schimburi de experti si cercetători, dar fără să existe conditia
strictă a reciprocitătii.
Fiecare parte va suporta propriile cheltuieli de
transport international si cheltuielile având legătură cu acestea.
Când este necesar fiecare parte va suporta costurile
de traducere a oricăror documente create ca parte sau ca rezultantă a
programului.
Orice alte aspecte de natură administrativă legate de
desfăsurarea acestor întâlniri vor fi convenite de părti. Amploarea programului
conturat în prezentul memorandum de întelegere va depinde de resursele
financiare si umane disponibile ale fiecărei părti.
ARTICOLUL 7
Orice informatie furnizată de o parte celeilalte
părti, considerată de partea furnizoare ca fiind confidentială, va fi tratată
ca atare si de partea care o primeste, nu va fi dezvăluită unei terte persoane
sau organism si va fi folosită doar în scopurile pentru care a fost furnizată,
în sensul prevederilor prezentului memorandum de întelegere.
ARTICOLUL 8
Toate drepturile de proprietate intelectuală create ca
rezultat al oricărei cooperări desfăsurate în baza prezentului memorandum de
întelegere vor apartine în comun ambelor părti. Orice rapoarte, date, desene
sau alte informatii de orice fel, în orice formă materială, care sunt generate
sau sunt în legătură cu activitătile de cooperare amintite, pot fi publicate
numai cu aprobarea scrisă prealabilă a părtilor, cu exceptia publicării în
publicatiile oficiale ale părtilor sau ale agentiilor de implementare ale
acestora, identificate în art. 4. Cu toate acestea, publicatiile, oficiale sau
neoficiale, vor face subiectul restrictiilor prevăzute la art. 7, cu exceptia
cazurilor în care părtile convin în mod expres altfel.
ARTICOLUL 9
Prezentul memorandum de întelegere va intra în vigoare la data celei de-a doua notificări, pe căi diplomatice, prin care părtile îsi comunică reciproc îndeplinirea procedurilor prevăzute de legislatia lor internă pentru intrarea în vigoare a memorandumului de întelegere.
Prezentul memorandum de întelegere va fi valabil pe o
perioadă de 5 ani si va fi prelungit automat pentru alte perioade de câte 5
ani, în cazul în care nici una dintre părti nu notifică celeilalte părti în
scris intentia sa de a denunta memorandumul de întelegere. Valabilitatea
memorandumului de întelegere va înceta la 6 luni de la data notificării.
Semnat la Ierusalim la data de 17 iulie 2001, care
corespunde datei de 26 Tamuz 5761, în două exemplare originale, fiecare în
limbile română, ebraică si engleză, toate textele fiind egal autentice. În caz
de divergente de interpretare textul redactat în limba engleză va prevala.
Pentru Guvernul României, Pentru Guvernul Statului
Israel,
Mircea Geoană, Shimon Peres,
ministrul afacerilor externe ministrul afacerilor
externe
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
MINISTERUL SĂNĂTĂTII SI FAMILIEI Nr. 343/31 mai 2001 |
MINISTERUL MUNCII SI SOLIDARITĂTII SOCIALE Nr. 399/8 iunie 2001 |
pentru aprobarea Instructiunilor privind eliberarea certificatelor de concediu medical
în
baza cărora se acordă indemnizatiile de asigurări sociale
Ministrul sănătătii si familiei si ministrul muncii si
solidaritătii sociale,
având în vedere:
- art. 101, art. 103 alin. (3) si art. 133 alin. (1)
din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurări sociale, cu modificările si completările ulterioare; si
- Referatul de aprobare al Directiei generale de
asistentă medicală si farmaceutică din cadrul Ministerului Sănătătii si
Familiei nr. 7.411 din 10 mai 2001,
în temeiul:
- Hotărârii Guvernului nr. 22/2001 privind organizarea
si functionarea Ministerului Sănătătii si Familiei, cu modificările si
completările ulterioare; si
- Hotărârii Guvernului nr. 4/2001 privind organizarea
si functionarea Ministerului Muncii si Solidaritătii Sociale, cu modificările
si completările ulterioare,
emit următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Instructiunile privind eliberarea certificatelor de concediu medical în baza cărora se acordă indemnizatiile de asigurări sociale, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin va intra în vigoare la data
publicării lui în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul sănătătii si familiei,
Daniela Bartos
Ministrul muncii si solidaritătii sociale,
Marian Sârbu
ANEXĂ
privind eliberarea certificatelor de concediu medical
în baza cărora se acordă indemnizatiile de asigurări sociale
a) Concediul medical pentru incapacitate temporară
de muncă
Concediile medicale pentru incapacitate temporară de
muncă se acordă pe o durată de cel mult 180 de zile calendaristice în interval
de un an, socotit de la prima zi de îmbolnăvire. Începând cu a 91-a zi
calendaristică concediul medical se poate prelungi până la 180 de zile, cu
avizul medicului expert al asigurărilor sociale.
În scopul evitării pensionării de invaliditate si
mentinerii asiguratului în activitate medicul curant poate propune prelungirea
concediului medical peste 180 de zile cu cel mult 90 de zile, conform
procedurilor stabilite de Casa Natională de Pensii si Alte Drepturi de
Asigurări Sociale. Medicii de familie au dreptul de a elibera certificate de
concediu medical cu durata de 1-14 zile în una sau mai
multe
etape.
În cazul mentinerii incapacitătii temporare de muncă
concediul medical se poate prelungi, la recomandarea medicilor primari ori a
medicilor specialisti din ambulatoriul de specialitate sau spital, în etape
succesive de maximum 31 de zile, până la totalul de 90 de zile calendaristice
în decursul unui an, socotit de la prima zi de îmbolnăvire. Medicii specialisti
si medicii primari de specialitate care acordă certificate de concediu medical
vor comunica medicului de familie concluziile lor privind diagnosticul,
rezultatul investigatiilor, precum si recomandările de recuperare; aceste date
vor fi înscrise în evidentele primare ale bolnavului respectiv.
Medicul de familie are obligatia să ia în evidentă
datele privind acordarea concediului medical. Durata de acordare a
indemnizatiei pentru incapacitate temporară de muncă poate fi mai mare în cazul
unor boli speciale si se diferentiază astfel:
- până la un an, în intervalul ultimilor 2 ani, pentru
tuberculoză pulmonară si unele boli cardiovasculare stabilite potrivit anexei
la prezentele instructiuni;
- până la un an, cu drept de prelungire până la un an
si jumătate de către medicul expert al asigurărilor sociale al Casei Nationale
de Pensii si Alte Drepturi de Asigurări Sociale, în intervalul ultimilor 2 ani,
pentru tuberculoză meningeală, peritoneală si urogenitală, inclusiv a glandelor
suprarenale, precum si pentru SIDA si cancer de orice tip, în functie de
stadiul bolii;
- până la un an si jumătate, în intervalul ultimilor 2
ani, pentru tuberculoză pulmonară operată si osteoarticulară;
- 6 luni, cu posibilitatea de prelungire până la
maximum un an, în intervalul ultimilor 2 ani, pentru alte forme de tuberculoză
extrapulmonară, cu avizul medicului expert al asigurărilor sociale al Casei
Nationale de Pensii si Alte Drepturi de Asigurări Sociale.
Asiguratii bolnavi care prezintă unele boli
cardiovascu lare stabilite potrivit legii, conform anexei la prezentele
instructiuni, au dreptul la un concediu medical de până la un an, fără avizul
medicului expert al asigurărilor sociale al Casei Nationale de Pensii si Alte
Drepturi de Asigurări Sociale; în aceste cazuri certificatele de concediu
medical se eliberează de unitătile sanitare acreditate care acordă
asistentă
medicală de specialitate.
Asiguratii bolnavi de SIDA si cancer de orice tip,
în functie de stadiul bolii,
beneficiază de un concediu medical, cu drept de prelungire până la un an si
jumătate; în aceste cazuri certificatele de concediu medical se eliberează de unitătile
sanitare acreditate care acordă asistentă medicală, cu posibilitatea
prelungirii de către medicul expert al asigurărilor sociale al Casei Nationale
de Pensii si Alte
Drepturi
de Asigurări Sociale.
Eliberarea certificatelor de concediu medical pentru
asiguratii bolnavi de tuberculoză
Asiguratii bolnavi de tuberculoză pulmonară si
extrapulmonară primesc certificatele de concediu medical pe perioade de maximum
31 de zile de la medicii unitătilor sanitare unde sunt tratati.
Propunerea de pensionare poate fi solicitată încă din
primele zile de boală în cazul afectiunilor fără potential recuperator si
concediul medical se include în mod obligatoriu în durata pentru care se acordă
indemnizatie pentru incapacitate temporară de muncă pentru persoanele
asigurate.
În caz de tuberculoză meningeală, urogenitală sau a
glandelor suprarenale si peritoneală se acordă concedii medicale de până la un
an, cu drept de prelungire de către medicul cabinetului de expertiză medicală a
capacitătii de muncă până la un an si jumătate, acordate în ultimii 2 ani.
Pentru alte forme de tuberculoză extrapulmonară se
acordă concedii medicale de 6 luni, cu drept de prelungire de către medicii
cabinetelor de expertiză medicală a capacitătii de muncă până la maximum 12
luni în ultimii 2 ani.
b) Concediul medical pentru prevenirea
îmbolnăvirilor si recuperarea capacitătii de muncă
Certificatele de concediu medical pentru reducerea
timpului de muncă cu o pătrime din durata normală de lucru si pentru trecerea
temporară în altă muncă din cauza bolii sau a accidentului se acordă pe o
durată de cel mult 90 de zile calendaristice într-un an calendaristic, în una
sau mai multe etape, si se eliberează de către medicul curant, cu avizul
medicului expert al asigurărilor sociale al Casei Nationale de Pensii si Alte
Drepturi de Asigurări Sociale.
Indemnizatia pentru carantină se acordă, în baza
certificatului medical eliberat de medicul de familie, asiguratilor cărora li
se interzice continuarea activitătii din cauza riscului aparitiei si/sau al
răspândirii unor boli contagioase, pe durata stabilită în certificatul eliberat
de organele de specialitate ale directiilor de sănătate publică judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti.
c) Concediul medical pentru maternitate
Certificatele de concediu medical pentru sarcină se
eliberează pe perioade de cel mult 31 de zile, dar nu mai mult de 63 de zile,
de medicul de familie si/sau de medicul de specialitate obstetrică inecologie
care asistă gravida, cu anuntarea medicului de familie.
În cazul în care femeia gravidă se află în altă
localitate prelungirea concediului medical până la 63 de zile se poate face si
de medicul de specialitate obstetrică-ginecologie din localitatea respectivă.
Certificatul de concediu medical pentru lehuzie se
eliberează de medicul de specialitate obstetrică-ginecologie din unitatea
sanitară în care a născut femeia sau de către medicul care a constatat
nasterea, pentru perioade de 31 de zile, dar nu mai mult de 63 de zile
calculate de la data nasterii copilului.
Concediile medicale pentru sarcină si lehuzie se
acordă pe o perioadă de 126 de zile calendaristice, indiferent dacă copilul se
naste viu sau mort, care se pot compensa între ele, în functie de recomandarea
medicului si de optiunea persoanei beneficiare.
Femeile cu handicap asigurate beneficiază de concediu
pentru sarcină începând cu luna a 6-a de sarcină, dacă prezintă certificatul de
persoană cu handicap.
d) Concediul medical pentru îngrijirea copilului
bolnav în vârstă de până la 7 ani si
îngrijirea copilului cu handicap în vârstă de până la 18 ani, pentru afectiuni
intercurente
Certificatele de concediu medical pentru îngrijirea
copilului bolnav în vârstă de până la 7 ani si a copilului cu handicap în
vârstă de până la 18 ani, pentru afectiuni intercurente, se eliberează de
medicul care îngrijeste copilul, pe duratele prevăzute de legislatia în
vigoare.
e) Eliberarea certificatelor de concediu medical
pentru bolnavii internati în spitale, stationare sau spitalizati la domiciliu
Certificatele de concediu medical pentru durata
internării se acordă de medicul curant.
La iesirea din spital se poate acorda un concediu
medical de la 1 la 7 zile, iar în cazuri speciale, cu aprobarea medicului-sef
de sectie, până la maximum 21 de zile calendaristice.
Sanatoriile si spitalele de tuberculoză eliberează
certificatele de concedii medicale pe durata internării asiguratilor bolnavi,
iar la iesire medicii primari sau, în lipsa acestora, medicii specialisti pot
acorda concediu medical până la 31 de zile. Medicii au obligatia să îndrume
bolnavul la dispensarul antituberculos la care este tratat.
Bolnavii internati în spital, cărora li s-a acordat o
perioadă de 90 de zile sau 180 de zile de concediu medical în ultimul an, vor
fi trimisi de spital la cabinetele de expertiză medicală a capacitătii de muncă
în a căror rază teritorială este situat spitalul respectiv. În cazul în care
bolnavii nu se pot deplasa se va constitui o comisie de 2 medici de profil din
spitalul respectiv, la care va participa medicul
cabinetului
de expertiză medicală a capacitătii de muncă în a cărui rază teritorială este
situat spitalul, în vederea avizării prelungirii concediului medical sau
pensionării si întocmirii planului de recuperare a capacitătii de muncă.
În localitătile în care nu există cabinete de
expertiză medicală a capacitătii de muncă comisia va fi formată din medicii
spitalului, comunicând cabinetului de expertiză de care apartine bolnavul
avizul dat.
În cele 90 sau 180 de zile se cuprind si concediile
medicale primite de bolnav anterior internării.
După expirarea concediului medical dat la iesirea din
spital, în cazul în care starea sănătătii nu îi permite reluarea activitătii,
bolnavul se prezintă la medicul de familie care va hotărî, după caz,
prelungirea certificatului medical în conditiile legii sau reevaluarea medicală
a pacientului.
În cazul spitalizării la domiciliu eliberarea
certificatelor de concediu medical se face de către medicul curant care a făcut
internarea.
f) Eliberarea certificatelor de concediu medical
pentru asiguratii care s-au îmbolnăvit în altă localitate
Asiguratii care îsi pierd capacitatea de muncă în altă
localitate decât cea de domiciliu primesc certificate de concediu medical în
caz de urgentă de la medicul curant din localitatea respectivă.
Persoanele asigurate aflate în incapacitate temporară
de muncă si care doresc să urmeze un tratament în străinătate beneficiază de
concediu medical acordat în conditiile si pe duratele prevăzute de Legea nr.
19/2000, cu modificările si completările ulterioare. În aceste cazuri
certificatele de concediu medical se eliberează de directiile de sănătate
publică judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, în baza actelor
doveditoare traduse si autentifi- cate.
Asiguratii care îsi pierd capacitatea de muncă în timp
ce se află în altă tară în interes de serviciu sau în interes personal primesc
certificate de concediu medical de la medicii specialisti în aceleasi conditii,
dar numai pentru afectiunile cu caracter de urgentă medico-chirurgicală, pe
baza actului medical eliberat de specialistii din tara respectivă, cu avizul
directiei de specialitate din cadrul Ministerului
Sănătătii
si Familiei.
g) Eliberarea certificatelor de concediu medical în
caz de urgentă
În caz de urgente medico-chirurgicale certificatele
medicale se acordă de medicul care a asistat urgenta, dar nu mai mult de 1-3
zile calendaristice, prelungirea fiind efectuată de medicul de familie,
ambulatoriul de specialitate sau de spital.
h) Data la care se eliberează certificatele de
concediu medical
Certificatele de concediu medical se completează si se
eliberează la data la care are loc consultatia medicală, indicându-se zilele de
concediu medical necesar în viitor. În cazul în care medicul nu l-a putut
vizita pe asigurat sau acesta a fost în imposibilitatea de a se deplasa se pot
acorda certificate cu retroactivitate de 24 de ore. Se pot elibera si la o dată
ulterioară certificate de concediu medical:
- în caz de sarcină si lehuzie;
- pentru perioada de internare în spital;
- pentru aparat gipsat;
- în cazul îmbolnăvirii în străinătate;
- în caz de carantină.
Medicii sunt obligati să dea indicatii bolnavilor în
legătură cu unitatea sanitară la care trebuie să se adreseze acestia în vederea
obtinerii în continuare a asistentei medicale si a certificatelor de concediu
medical pentru incapacitate temporară de muncă.
i) Eliberarea duplicatelor certificatelor de
concediu medical
În caz de pierdere a certificatelor de concediu
medical medicii pot elibera duplicate la cererea plătitorilor de drepturi de
asigurări sociale sau a asiguratului, mentionându-se distinct “DUPLICAT”.
j) Codificarea diagnosticului
Codificarea bolilor se face după Clasificatia
internatională a maladiilor (CIM), editia X, lista cuprinzând codurile cu 3
caractere. Din momentul intrării în vigoare a prezentelor instructiuni
codificarea diagnosticului devine obligatorie.
k) Controlul eliberării certificatelor de concediu
medical
Controlul se efectutează prin casele teritoriale de
pensii de către medicul expert al asigurărilor sociale al Casei Nationale de
Pensii si Alte Drepturi de Asigurări Sociale si prin casele teritoriale de
asigurări de sănătate de către serviciile medicale.
ANEXĂ
la
instructiuni
BOLILE CARDIOVASCULARE
pentru care se pot acorda concedii medicale cu o
durată de până la 12 luni
1. Infarct miocardic acut complicat cu ischemie
miocardică recurentă - tulburări de ritm ventricular maligne
2. Infarct miocardic cu insuficientă cardiacă
3. Infarct miocardic cu cardiopatie cronică ischemică
tratată chirurgical sau interventional
4. Valvulopatii cu insuficientă cardiacă congestivă
5. Valvulopatii tratate chirurgical (proteză sau
grefă)
6. Valvulopatii cu endocardite infectioase evolutive
7. Transplantul cardiac si operatiile alternative
transplantului cardiac
8. Hipertensiune arterială secundară:
- renoparenchimatoasă;
- renovasculară;
- endocrină
9. Arteriopatii obliterante tratate chirurgical
10. Insuficientă venoasă cronică la membrele inferioare, cu sindrom posttrombotic si tulburări trofice (ulcere varicoase) rezistente la tratamentul medicamentos.