MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI
P A R T E A I
Anul XIII - Nr. 694 LEGI, DECRETE, HOTARÂRI SI ALTE ACTE Joi, 1 noiembrie 2001
SUMAR
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
1.982/5. - Ordin al
ministrului finantelor publice si al guvernatorului Bancii Nationale a României
pentru aprobarea Reglementarilor contabile armonizate cu Directiva
Comunitatilor Economice Europene nr. 86/635/CEE si cu Standardele
Internationale de Contabilitate aplicabile institutiilor de credit
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE Nr. 1.982/8 octombrie 2001 |
BANCA NATIONALA A ROMÂNIEI Nr. 5/8 octombrie 2001 |
pentru
aprobarea Reglementarilor contabile armonizate
cu
Directiva Comunitatilor Economice Europene nr. 86/635/CEE
si
cu Standardele Internationale de Contabilitate aplicabile institutiilor de
credit
Ministrul finantelor publice si guvernatorul Bancii
Nationale a României,
în temeiul prevederilor art. 50 din Legea nr. 101/1998
privind Statutul Bancii Nationale a României, ale art. 58 din Legea bancara nr.
58/1998 si ale art. 4 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare,
emit urmatorul ordin:
Art. 1. - (1) Se aproba Reglementarile contabile
armonizate cu Directiva Comunitatilor Economice Europene nr. 86/635/CEE si cu
Standardele Internationale de Contabilitate aplicabile institutiilor de credit,
cuprinse în anexa nr. 1 care face parte integranta din prezentul ordin.
(2) Prezentele reglementari se aplica împreuna cu Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, Cadrul general de întocmire si prezentare a situatiilor financiare, elaborat de Comitetul.pentru Standardele Internationale de Contabilitate, si cu Standardele Internationale de Contabilitate.
Art. 2. - (1) Reglementarile prevazute la art. 1 se
aplica începând cu situatiile financiare anuale întocmite pentru exercitiul
financiar al anului 2001 de catre bancile, persoane juridice române, cotate la
Bursa de Valori Bucuresti, si de un esantion reprezentativ de banci, persoane
juridice române, si sucursale din România ale bancilor straine, conform listei
prezentate în anexa nr. 2 care face parte integranta din prezentul ordin.
(2) Începând cu situatiile financiare anuale ale
exercitiului financiar al anului 2002 prezentele reglementari se aplica tuturor
bancilor, persoane juridice române, si sucursalelor din România ale bancilor
straine, iar începând cu situatiile financiare anuale ale exercitiului
financiar al anului 2003 prezentele reglementari se aplica tuturor
institutiilor de credit.
Art. 3. - (1) În primul an de aplicare situatiile
financiare anuale ale institutiilor de credit care intra sub incidenta acestor
reglementari se întocmesc în conformitate cu Legea contabilitatii nr. 82/1991,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, cu Planul de conturi
pentru societatile bancare si normele metodologice de utilizare a acestuia,
aprobate prin Ordinul ministrului de stat, ministrul finantelor, si al
guvernatorului Bancii Nationale a României nr. 1.418/344/1997, cu modificarile
si completarile ulterioare, precum si cu prevederile cap. II din Modelele
situatiilor financiar-contabile pentru banci si normele metodologice privind
întocmirea si utilizarea acestora, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor
si al guvernatorului Bancii Nationale a României nr. 1.524/362/1998, cu
modificarile si completarile ulterioare, si vor fi depuse la organele în drept
pâna la data de 15 aprilie a anului urmator, în conformitate cu prevederile
legale.
(2) Totodata aceste institutii de credit au obligatia
de a retrata situatiile financiare anuale întocmite potrivit prevederilor
alineatului precedent, în conformitate cu reglementarile prevazute la art. 1,
urmând sa le depuna la organele în drept pâna la data de 30 septembrie a anului
urmator celui de raportare.
Art. 4. - (1) Institutiile de credit care vor intra
sub incidenta prezentelor reglementari au obligatia sa auditeze situatiile
financiare anuale potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
75/1999 privind activitatea de audit financiar.
(2) Fac obiectul auditarii de catre auditori
financiari, potrivit legii, si situatiile financiare anuale prevazute la art. 3
alin. (2), obtinute prin retratare în primul an de aplicare a prezentelor
reglementari.
Art. 5. - Administratorilor institutiilor de credit,
care vor aplica Reglementarile contabile armonizate cu Directiva Comunitatilor
Economice Europene nr. 86/635/CEE si cu Standardele Internationale de
Contabilitate potrivit programului aprobat prin prezentul ordin, le revine
raspunderea conform prevederilor art. 11 alin. (1) din Legea contabilitatii nr.
82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, de a adopta
programe proprii prin care sa asigure masurile necesare pentru aplicarea
corespunzatoare a acestor reglementari. De asemenea, aceste persoane raspund
pentru adaptarea corespunzatoare a programelor informatice utilizate pentru
prelucrarea datelor financiar-contabile, precum si pentru exactitatea si
realitatea datelor care sunt prelucrate, respectiv înscrise în situatiile
financiare anuale.
Art. 6. - Banca Nationala a României va urmari în
cadrul actiunilor de supraveghere desfasurate potrivit legii aplicarea
prevederilor prezentului ordin de catre institutiile de credit.
Art. 7. - Nerespectarea prevederilor prezentului ordin
atrage aplicarea sanctiunilor si/sau a masurilor prevazute la art. 69 si,
respectiv, la art. 70 din Legea nr. 58/1998, cu modificarile si completarile
ulterioare.
Art. 8. - Banca Nationala a României, cu consultarea
organismelor profesionale de profil, actualizeaza permanent Reglementarile
contabile armonizate cu Directiva Comunitatilor Economice Europene nr.
86/635/CEE si cu Standardele Internationale de Contabilitate aplicabile
institutiilor de credit, în functie de reglementarile si Standardele
Internationale de Contabilitate ce se adopta pe parcurs, si, în conformitate cu
prevederile Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, si ale Legii nr. 58/1998, cu modificarile si
completarile ulterioare, le supun aprobarii Ministerului Finantelor Publice, în
vederea aplicarii lor.
Ministrul finantelor publice, Mihai Nicolae Tanasescu |
Guvernatorul Bancii Nationale a României, Mugur Constantin Isarescu |
REGLEMENTARI CONTABILE
armonizate cu Standardele Internationale de Contabilitate aplicabile institutiilor de credit
Prezentele reglementari stabilesc principiile
si regulile contabile de baza, forma si continutul situatiilor financiare
anuale, având ca scop general asimilarea deplina a Directivei nr. 86/635/CEE si
continuarea armonizarii cu Standardele Internatioanale de Contabilitate.
Aria de aplicabilitate
1. Prezentele reglementari privese întomirea, prezentarea, aprobarea si publicarea situatiilor financiare anuale ale bancilor, persoane juridice române, sucursalelor din Romania ale bancilor straine si ale organizatiilor cooperatiste de credit, denumite în continuare "institutii de credit".
În cazul organizatilor cooperatiste de credit, situatiile financiare anuale se întocmesc la nivelul fiecarei cooperative de credit si casei centrale a cooperativelor de credit, precum si la nivelul fiecarei retele cooperatiste de credit.
2. Institutiile de credit vor fi integrate în aria de aplicabilitate a acestor reglementari dupa urmatorul program:
A. Începând cu situatiite financiare ale exercitiului financiar al anului 2001 prezentele reglementari se aplica bancilor, persoane juridice române, cotate la Bursa de Valori Bucuresti si unui esantion reprezentativ de banci, persoane juridice române, si sucursale din România ale bancilor straine, conform listei aprobate prin ordin al ministrului finantelor publice si al guvernatorului Bancii Nationale a României;
B. Începând cu situatiile financiare ale exercitiului financiar al anului 2002, prezentele reglementari se aplica tuturor bancilor, persoane juridice române, si sucursalelor din România ale bancilor straine;
C. Începând cu situatiile financiare ale exercitiului financiar al anului 2003, prezentele reglementari se aplica tuturor institutiilor de credit;
D. În primul an de aplicare a prezentelor reglementari, institutiile de credit vor prezenta atât situatiile financiare anuale întocmite în conformitate cu prezentele reglementari cât si pe cele întocmite în conformitate cu prevederile cap. II din Modelele situatiilor financiar-contabile pentru banci si normele metodologice privind întocmirea si utilizarea acestora, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor si al guvernatorului Bancii Nationale a României nr.1524/362/1998, cu modificarile si completarile ulterioare. Din al doilea an de aplicare, institutiile de credit vor prezenta numai situatiile financiare anuale întocmite în conformitate cu prezentele reglementari.
CAPITOLUL 1
REGLEMENTARI PRIVIND CONTABILTTATEA SI SITUATIILE FINANCIARE ANUALE ALE INSTITUTILOR DE CREDIT
SECTIUNEA 1
CONTABILITATEA INSTITUTIILOR
DE CREDIT
Obligativitatea organizarii si tinerii contabilitatii
1.2. Raspunderea pentru organizarea si tinerea contabilitatii, în conformitaxe cu prevederile Legii contabilitatii nr.82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, revine administratorului sau altei persoane care are obligatia gestionarii institutiei de credit.
În acest scop, persoanele prevazute la alineatul precedent trebuie sa asigure, potrivit legii, conditiile necesare pentru: întocmirea documentelor justificative privind operatiile economice; organizarea si punerea la zi a contabilitatii; organizarea si efectuarea invantarierii elementelor de activ si de pasiv, precum si valorificarea rezultatelor acesteia; respectarea regulilor de întocmire a situatiilor financiare, publicarea si depunerea la termen a acestora la organele în drept; pastrarea documentelor justificative, a registrelor si situatiilor financiare si organizarea contabilitatii de gestiune adaptata la specificul institutiei de credit.
1.3. Potrivit prevederilor art. 6 alin. (1) din Legea nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si celorlalte prevederi legale referitoare la întocmirea si utilizarea formularelor privind activitatea financiara si contabila*, orice operatiune economica efectuata se consemneaza într-un document care sta la baza înregistrarilor în contabilitate, dobândind astfel calitatea de document justificativ.
Documentele justificative cuprind, de regula, urmatoarele elemente principale:
a) denumirea documentutui;
b) denumirea si sediul institutiei de credit care întocmeste documentul;
c) numarul si data întocmirii acestuia;
d) mentionarea partilor care participa la efectuarea operatiunii economice (când este cazul);
e) continutul operatiunii economice si, daca este cazul, temeiul legal al efectuarii acesteia;
f) datele cantitative si valorice aferente operatiunii efectuate;
g) numele si prenumele, precum si semnaturile persoanelor care le-au întocmit, vizat si aprobat, dupa caz,
g) alte elemente menite sa asigure consenmarea completa a operatiiilor efectuate.
1.4. Potrivit prevederilor art. 25 din Legea nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, registrele de contabilitate, precum si documentele justificative, care stau la baza înregistrarilor în contabilitate, se pastreaza, timp de 10 ani, în arhiva institutiilor de credit, cu începere de la data încheierii exercitiului în cursul caruia au fost întocmite, cu exceptia statelor de salarii care se pastreaza timp de 50 de ani.
Registrele de contabilitate, precum si documentele justificative se pastreaza în arhiva, de regula, în forma lor originala, grupate în functie de natura operatiunilor si în ordine cronologica, în cadrul exercitiului financiar la care se refera. Arhivarea documentelor contabile trebuie sa asigure pastrarea si consultarea acestora în termende prevazute de lege. Potrivit prevederilor art.26 din Legea nr.82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, în caz de pierdere, sustragere sau distrugere a unor documente contabile, se vor lua masuri de reconstituire a acestora în termen de maximum 30 de zile de la constatare, potrivit reglementarilor emise în acest scop.
Responsabilitatea de a reconstitui documentele contabile, în cazurile prevazute la alineatul precedent, revine administratorilor institutiei de credit sau altei persoane care are obligatia gestionarii iustitutiei de credit.
Documentele contabile reconstituite vor purta mentiunea „Reconstituit".
* Aceste prevederi sunt cuprinse în Hotarârea Guvernului nr.831/1997 pentru aprobarea modelelor formularelor comune privind activitatea financiara si contabila si a normelor metodologiee privind întocmirea si utilizarea acestora, în ordinele ministrului finantelor date în aplicarea acesteia, precum si în Normele metodologice de întocmire si utilizare a formularelor tipizate, comune pe economie, care nu au regim special, privind activitatea financiara si contabila, precum si a modelelor acestora, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor nr. 425/1998.
SECTIUNEA a 2-a
EXERCITIUL FINANCIAR
Exercitiul financiar începe la 1 ianuarie si se încheie la 31 decembrie, cu exceptia primului an de activitate, când acesta începe la data înfiintarii, respectiv înmatricularii, potrivit legii, la registrul comertului.
SECTIUNEA a 3 - a
SITUATIILE FINANCIARE ANUALE
ALE INSTITUTIILOR DE CREDIT
3.1. Fiecare institutie de credit are obligatia sa întocmeasca situatii financiare anuale.
3.2. Situatiile financiare anuale ale unei institutii de credit trebuie sa cuprinda:
a) bilantul;
b) contul de profit si pierdere;
c) situatia modificarilor capitalului propriu;
d) situatia fluxurilor de trezorerie;
e) politici contabile si note explicative.
3.3. Situatiile financiare anuale trebuie sa ofere o imagine fidela a pozitiei financiare, performantei, modificarilor capitalului propriu si fluxurilor de trezorerie ale institutiei de credit pentru respectivul exercitiu financiar.
3.4. Situatiile financiaee anuale trebuie sa respecte prevederile Legii nr.82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, ale prezentelor reglementari, ale Cadrului general de întocmire si prezentare a situatiilor financiare, elaborat de Comitetul pentru Standardele Internationale de Contabilitate, si ale Standardelor Internationale de Contabilitate.
În cazul în care situatiile financiare anuale respecta în totalitate prevederile prezentelor reglementari, dar nu respecta în totalitate prevederile Standardelor Internationale de Contabilitate (de exemplu: prevederi referitoare la inflatie si/sau consolidare), raportul de audit trebuie sa faca referiri concrete la aceste aspecte.
3.5. Daca nu exista nici un Standard International de Contabilitate relevant, administratorii intitutiei de credit vor elabora politici contabile în acord cu "Cadrul general de întocmire si prezentare a situatiilor financiare, prevazut de Standardele de Contabilitate Internationale, si se vor asigura ca situatiile financiare anuale furnizeaza informatii care sa fie:
a) relevante pentru nevoile utilizatorilor de luare a deciziilor; si
b) credibile în sensul ca:
(i) reprezinta fidel rezultatele si pozitia financiara a institutiei de credit;
(ii) reflecta substanta economica a evenimentelor si tranzactiilor si nu doar forma juridica;
(iii) sunt neutre, adica nepartinitoare;
(iv) sunt prudente;
(v) sunt complete sub toate aspectele semnificative.
3.6. Legea nr.82/1991, republicata, cu modificarile si completarile utterioare, va fi aplicata înpreuna cu:
- Reglementarile contabile armonizate cu Directiva Comunitatilor Economice Europene nr. 86/635/CEE si cu Standardele Internationale de Contabilitate aplicabile institutiilor de credit;
- Cadrul general de întocmire si prezentare a situatiilor financiare prevazut de Standardele Internationale de Contabilitate;
- Standardele Internationale de Contabilitate.
3.7. La elaborarea prezentelor reglementari contabile aplicabile institutiilor de credit s-a avut în vedere asigurarea conformitatii cu prevederile Directivei Comunitarilor Economice Europene nr. 86/635/CEE, cu cele ale Cadrului general de întocmire si prezentare a situatiilor financiare, elaborat de Comitetul pentru Standardele Internationale de Contabilitate, si cu cele ale Standardele Internationale de Contabilitate.
În situatiile în care tratamentul contabil prevazut de Directiva Comunitatilor Economice Europene nr.86/635/CEE este diferit de cel cuprins în Standardele Internationale de Contabilitate, pe perioada de implementare a programului de dezvoltare a sistemului de contabilitate, institutiile de credit vor aplica prevederile Directivei Comunitatilor Economice Europene nr.86/635/CEE.
3.8. Daca în împrejurari speciale ce privesc o institutie de credit, respectarea uneia din prevederile prezentelor reglementari, ale Cadrului general de întocmire si prezentare a situatiilor financiare, prevazut de Standardele Internationale de Contabilitate, si ale Standardelor Internationale de Contabilitate nu raspunde cerintei de a prezenta o imagine fidela, administratorii institutiei de credit se pot abate de la cerintele acestora atât cât este necesar pentru a prezenta o imagine fidela. În acest caz, institutia de credit trebuie sa prezinte în notele explicative urmatoarele aspecte:
a) faptul ca administratorii au ajuns la concluzia ca situatiile financiare anuale prezinta o imagine fidela a pozitiei financiare, performantei, fluxurilor de trezorerie si a modificarilor capitalului propriu;
b) mentiunea ca institutia de credit a respectat sub toate aspectele semnificative prevederile prezentelor reglementari contabile, ale Cadrului general de întocmire si prezentare a situatiilor financiare, prevazut de Standardele Internationale de Contabilitate, si ale Standardelor Internationale de Contabilitate, cu exceptia abaterilor de la o anumita cerinta a acestora, în vederea obtinerii unei imagini fidele;
c) prevederea sau standardul de la care s-a facut abatere, natura acesteia, tratamentul contabil solicitat de reglementari sau de standarde si motivul pentru care tratamentul prevazut de reglementari sau de standarde a fost considerat necorespunzator în împrejurarile respective, precum si tratamentul adoptat;
d) impactul financiar al abaterilor asupra capitalurilor proprii, profitului net sau pierderii nete a institutiei de credit, activelor, datoriilor si asupra fluxurilor de trezorerie ale institutiei de credit, pentru fiecare dintre exercitiile financiare prezentate.
Aspecte generale
4.1. Potrivit prevederilor acestor reglementari:
a) Bilantul trebuie sa prezinte cel putin posturile enumerate în formatul de bilant prezentat la pct.4.10;
b) Contul de profit si pierdere trebuie sa prezinte cel putin elementele enumerate în formatul de cont de profit si pierdere prezentat la pct.4.58;
c) Situatia fluxurilor de trezorerie va prezenta infomatiile cerute de IAS 7;
d) Situatia modificarilor capitalului propriu va prezenta informatiile cerute de Standardele Internationale de Contabilitate.
4.2. Fiecarc element obligatoriu prezentat în situatiile financiare anuale ale unei institutiei de credit conform pct. 4.1 poate fi prezentat mai detaliat decât se cere în formatut adoptat, daca aceasta detaliere concura la prezentarea unei informatii mai elocvente pentru utilizatorii de informatii.
4.3. Bilantul unei institutii de credit si contul de profit si pierdere al acesteia pot fi dezvoltate cu orice element de activ sau pasiv, venit sau cheltuiala, care nu este prevazut în formatul adoptat.
4.4. Structura bilantului si a contului de profit si pierdere, în special în ceea ce priveste formatul obligatoriu, nu poate fi modificata de la un exercitiu financiar la altul. În cazuri exceptionale se admit dcrogari de la aceasta regula. Orice derogare trebuie prezentata în notele explicative, împreuna cu motivele care su determinat-o.
4.5. Elementele din bilant si contul de profit si pierdere indicate cu litere mici pot fi combinate într-un singur element în situatiile financiare anuale ale unei institutii de credit daca:
a) valorile individuale nu sunt semnificative pentru evaluarea pozitiei financiare si a performantei institutiei de credit pentru exercitiul financiar respectiv,
sau
b) cumularea îmbunatateste claritatea prezentarii; valorile individuale ale oricaror elemente combinate în acest fel vor fi prezentate în notele explicative.
4.6. În notele explicative trebuie sa se prezintc separat repartizarea profitului net pe destinari, respectiv:
u) dividendele propuse spre a fi platite, în conformitate cu prevederile IAS 10, daca aceste dividende sunt propuse sau declarate dupa data bilantului, institutia de credit nu trebuie sa le recunoasca ca datorie la data bilantului;
b) sumele
repartizate la rezerve;
c) sumele repartizate pentru acoperirca pierderilor contabile din anii precedenti;
d) alte repartizari.
4.7. Pentru fiecare post, respectiv element, prezentat în bilantul sau în contul de profit si pierdere al unei institutii de credit, valoarea corespunzatoare pentru exercitiul financiar precedent trebuie prezentata într-o coloana separata.
4.8. În situatia în care valorile corespunzatoare exercitiului financiar curent si precedent înscrise în bilant si în contul de profit si pierdere nu sunt comparabile, cele aferente exercitiului precedent trebuie retratate corespunzator, astfel încât sa se asigure compatibilitatea. Rezultatele retratarii, motivele pentru care a fost facuta si modalitatea de efectuare a acesteia trebuie prezentate în notele explicative.
4.9. Nu se vor mentine în bilant si în contul de profit si pierdere acele elemente (posturi) pentru care nu exista valori atât în exercitiul financiar curent, cât si în cel precedent.
Fomatul cerut pentru bilantul si contul de profit si
pierdere
4.10. Formatul cerut pentru bilant este urmatorul:
1. Casa, disponibilitati la banci centrale
2. Efecte publice si alte titluri acceptate pentru
refinantare la bancile centrale
(a) Efecte publice si valori asimilate
(b) Alte titluri acceptate pentru refinantare la bancile
centrale
3. Creante asupra institutiilor de credit
(a) la vedere
(b) alte creante
4. Creante asupra clientelei
5. Obligatiuni si alte titluri cu venit fix
(a) emise de organisme publice
(b) emise de alti emitenti, din care:
- obligatiuni proprii
6. Actiuni si alte titluri cu venit variabil
7. Participantii, din care:
-particupanti la institutii de credit
8. Parti în cadrul societatii comerciale legate, din
care:
- parti în cadrul institutiilor de credit
9. Imobilizari necorporale, din care:
- cheltuieli de
constituire
- fondul comercial, în masura în care a fost achizitionat
cu titlu oneros
10. Imobilizari corporale, din care:
- terenuri si cladiri utilizate în scopul desfasurarii
activitatilor proprii
11. Capital subscris nevarsat
12. Actiuni si parti proprii
1l3. Alte active
14. Cheltuieli înregistrate în avans si venituri angajate
Total activ
Pasiv
1. Datorii privind institutiile de credit
(a) la vedere
(b) la termen
2. Datorii privind clientela
(a) depozite, din care:
- la vedere
- la termen
(b) alte datorii, din care:
- la vedere
- la termen
3, Datorii constituite prin titluri
(a) titluri de piata interbancara, obligatiuni, titluri
de creata negociabile în circulatie
(b) alte titluri
4. Alte pasive
5. Venituri înregistrate în avans si datorii angajate
6. Provizioane pentru riscuri si cheltuieli, din care:
(a) provizioane pentru pensii si obligatii similare
(b) alte provizioone
7. Datorii subordonate
8. Capital social subscris
9. Prime legate de capital
10. Rezerve
11. Rezerve din reevaluare
12. Rezultatul reportat
13. Rezultatul exercitiului financiar
Total pasiv
Elemente în afara bilantului
1. Datorii contingente, din care:
- acceptari si andosari
- garantii si active gajate
2. Angajamente, din care:
- angajamente aferente tranzactiilor de vânzare cu
posibilitate de rascumparare
Reglementari referitoare la bilant
4.11. Bilantul este documentul contabil de sinteza prin care se prezinta elementele de activ si de pasiv alc institutiei de credit la încheierea exercitiului financiar, precum si în celelalte situatii prevazute de lege.
Bilantul cuprinde toate elementele de activ si de pasiv grupate dupa natura, destinatie si lichiditate, respectiv, natura, provenienta si exigibilitate.
4.12. În cazul în care un element de activ sau o datorie este în relatie cu mai mult de un alt element bilantier, relatia sa cu celelalte elemente trebuie prezentate fie sub elementul la care apare, fie în notele explicative, daca prezentarea este esentiala pentru întelegerea situatiilor financiare anuale.
4.13. Actiunile si partile proprii, precum si actiunite detinute în filiale vor fi prezentate distinct la posturile prevazute pentru acestea.
4.14. Toate angajamentele sub forma garantiilor, girurilor si ipotecitor de orice fel, în cazul în care nu îndeplinesc conditiile pentru a fi recunoscute în bilant ca active sau datorii, trebuie sa fie prexentate în mod clar în notele explicative. Pentru orice garantie semnificativa care a fost constituita trebuie facuta o prezentare detaliata, facându-se totodata distinctie atât între diferitele tipuri de garantii recunoscute de legislatia româna, cât si între acestea si tipurile de garantii pe care legislatia româna nu le recunoaste. Daca angajamentele mentionate mai sus exista fata de societatea din cadrul grupului, se va face o prezentare separata.
4.15. Cu exceptia situatiilor mentionate la pct.4.5, pentru fiecare element de activ reprezentând active imobilizate care se prezinta în cadrul posturilor 5, 6, 7, 8, 9 si 20 trebuie furnizate urmatoarele informatii în notele explicative:
s) valorile corespunzatoare care privese acest element, la începutul si la încheierea exercitiului financiar;
b) miscarile privind acest element ocazionate de:
i) modificarca valorii (inclusiv reevaluari) în cursul exercitiului, conform regulilor si metodelor mentionate la pct.5.37 si respectiv la pct. 5.39,
(ii) intrari de active în timpul exercitiului financiar;
(iii) iesiri de active în timpul cxercitiului respectiv; si
(iv) transferurile de active catre si din noul post bilantier, efectuate în timpul exercitiului.
4.16. Valorile prezentate conform pct. 4.15 lit.a) se vor detennina pe baza:
a) costului de achizitie sau costului de productie; sau
b) regulilor si metodelor mentionate la pct.5.37 si 5.39 fara a se tine seama de amortizare si de provizioanele pentru depreciere, dupa caz.
4. 17. Pentru fiecare element de activ imobilizat se va prezenta, în conditiile pct 4.15:
s) valoarea amortizarii cumulate si a provizioanelor pentru depreciere la începutul si la sfârsitul exercitiului;
b) valoarea amortizarii si a provizioanelor pentru depreciere care privesc exercitiul financiar respectiv;
c) valoarea ajustarilor efectuate cu privire la amortizari si provizioane pentru depreciere în cursul exercitiului, ca urmare a iesirii de active imobilizate;
d) valoarea ajustarilor efectuate asupra amortizarii si provizioanelor pentru depreciere care privesc exercitiile anterioare.
4.18. În cazul în care în primul exercitiu financiar de aplicare a acestor reglementari, costul de achizitie sau costul de productie al anului activ nu este cunoscut si nu exista informatii privind preturile sau cheltuielile necesare pentru determinarea lui sau în cazul în care astfel de informatii nu pot fi obtinute fara cheltuieli sau întârzieri nejustificate, costul de achizitie sau costul de productie va fi reprezentat, pentru respectarea pct.5.16 - 5.27, de valoarea justa atribuita activului. Aceasta situatie va fi prezentata la începutul exercitiului financiar.
4.19. În cazul în care se aplica prevederile pct.5.39, miscarile elementelor reprezentând active imobilizate la care se refera pct. 4.15 lit.b) se vor prezenta, tinându-se seama de valoarea rezultata din reevaluare.
4.20. Drepturile asupra imobilizarilor si alte drepturi similare, asa cum sunt ele definite prin lege, vor fi prezentate la elementele bilantiere corespunzatoare.
4.21.Cheltuielile efectuate în cursul exercitiului financiar, dar care se refera la un exercitiu ulterior, precum si veniturile care se înregistreaza în exercitiul financiar în care au aparut, fara a se tine seama de momentul efectiv al încasarii acestora, se vor prezenta la "Cheltuieli înregistrate în avans si venituri angajate". Acest element se va prezenta în bilant la elementul de Activ 14.
Atunci când orice valoare prezentata în cadrul elementului de Activ 14 - Cheltuieli înregistrate în avans si venituri angajate este semnificativa, în notele explicative trebuie prezentate particularitatile fiecarei categorii de cheltuieli înregistrate în svens si venituri angajate, precum si explicatii privind natura si valoarea acestora.
4.22. Veniturile recunoscute înainte de data închiderii exercitiului, dar care se refera la un exercitiu financiar ulterior, precum si cheltuielile care se înregistreaza în exercitiul financiar în care au aparut, fara a se tine seama de momentul efectiv al platii acestora, se vor prezenta la "Venituri înregistrate în avans si datorii angajate". Acest element se va prezenta în bilant la elementul de Pasiv 5.
Atunci când orice valoare prezentata în cadrul elementului de Pasiv 5 - Venituri înregistrate în avans si datorii angajate este semnificativa, în notele explicative trebuie prezentate particularitatile fiecarei categorii de venituri înregistrate în avans si datorii angajate, precum si explicatii privind natura si valoarea aceatora.
4.23. Un provizion va fi recunoscut numai în momentul în care:
a) o institutie de credit are o obligatie curenta (legala sau implicita) generata de un eveniment anterior,
b) este probabil ca o iesire de resurse care sa afecteze beneficiile economice sa fie necesara pentru a onora obligatia respectiva; si
c) poate fi realizata o buna estimare a valorii obligatiei.
Daca aceste conditii nu sunt îndeplinite, nu trebuie recunoscut un provizion.
4.24. Provizioanele pentru riscuri si cheltuieli nu pot avea drept scop corectarea valorilor elementelor de activ, iar suma lor trebuie corelata strict cu riscurile si cheltuielile previzibile.
4.25. Provizioanele care figureaza în bilant la postul 6 (b) "alte provizioane" trebuie prezentate în notele explicative în masura în care acestea sunt semnificative.
Activ: Elementul
1- Casa, disponibilitati la banci
4.26. Acest element cuprinde:
- numerarul aflat la casieria bancii, bancnote si monede românesti si straine care au curs legal;
- cecuri de calatorie cumparate si neremise spre încasare emitentilor;
- soldurile conturilor de disponibilitati la bancile centrale si institutiile de emisiune din România si/sau din tarile unde institutia de credit este implantata. Aceste solduri trebuie sa fie disponibile cu promptitudine în orice moment. Celelalte creante privind aceste institutii trebuie prezentate la "Creante asupra institutiilor de credit" (elementul de Activ 3).
Activ: Elementul 2 – Efecte publice si alte titluri
acceptate pentru refinantare la bancile centrale
4.27. Acest element trebuie sa cuprinda, la lit.(a), certificatele de trezorerie si titlurile de creanta asupra organismelor publice, emise în România, precum si instrumente de aceassi natura emise în strainatate, în situatiile în care sunt aceeptate pentru refinantare de banca centrala a tarii sau tarilor în care este implantata institutia de credit. Acele titluri de creanta emise de organismele publice care nu îndeplinesc conditiile de mai sus trebuie prrezentate la subelementul 5 (a) de Activ.
4.28. Acest element trebuie sa cuprinda, la lit.(b), titluri acceptate pentru refinantare de banca centrala a tarii sau tarilor în care este implantata institutia de credit, cum ar fi titlurile detinute în portofoliu, care au fost achizitionate de la instituttii de credit sau de la clientela, în cazul în care sunt acceptate, conform legislatiei nationale, pentru refinantare de banca cemtrala a tarii sau tarilor în care este implantata institutia de credit.
4.29. Acest element cuprinde ansamblul creantelor, inclusiv creantele subordonate generate de operatiunile bancare cu institutiile de credit nationale si straine ale institutiei de credit care intocmeste situatiile financiar-contabile anuale, indiferent de destinatiile lor actuale, cu exceptia creantelor materializate printr-un titlu care trebuie prezentate la elementul 5 din Activ.
Activ: Elementul 4 - Creante asupra clientelei
4.30. Acest
element cuprinde ansamblul creantelor, inclusiv creantele subordonate si
creantele aferente operatiunilor de factoring, pentru institutiile de credit
care efectueaza acest gen de operatiuni cu caracter accesoriu, detinute asupra
clientilor nationali si straini, altii decat institutiile de credit, indiferent
de destinatiile lor actuale. Singura exceptie o reprezinta creantele
materializate printr-un titlu care trebuie prezentate la elementul 5 din Activ.
4.31. Acest
element cuprinde obligatiunile si alte titluri cu venit fix, inclusiv titlurile
subordonate, emise de institutiile de credit, de alte societati sau de
organisme publice; asemenea titluri emise de organismele publice trebuie
incluse numai in cazul in care nu trebuie prezentate la elementul 2 din Activ.
4.32. Sunt
asimilate obligatiunilor si altor titluri cu venit fix titlurile cu dobanda
care variaza in functie de anumiti factori specifici, ca de exemplu rata
dobanzii pe piata interbancara sau pe piata europeana.
4.33. Doar
obligatiunile proprii rascumparate si negociabile pot fi incluse in
subelementul 5 (b).
4.34. Acest
element cuprinde ansamblul datoriilor, cu titlu de operatiuni bancare, fata de
alte institutii de credit nationale sau straine, ale institutiei de credit care
intocmeste situatiile financiare anuale, indiferent de destinatiile lor
actuale, cu exceptia datoriilor subordonate, care trebuie prezentate la
elementul 7 din Pasiv si a datoriilor constituite prin titluri, care trebuie
prezentate la elementul 3 sau la elementul 7 din Pasiv.
4.35. Acest
element cuprinde ansamblul datoriilor fata de clientela, alta decat
institutiile de credit, cu exceptia datoriilor subordonate, care trebuie
prezentate la elementul 7 din Pasiv si a datoriilor materializate prin titluri
care trebuie prezentate la elementul 3 sau la elementul 7 din Pasiv.
4.36. In acest
element nu se includ certificatele de depozit care sunt titluri negociabile.
4.37. Acest
element cuprinde datoriile constituite prin titluri cesionabile, emise de
institutia de credit in Romania si in strainatate, cu exceptia titlurilor
subordonate care sunt inscrise la elementul 7 din Pasiv. De asemenea, se
inscriu certificatele de depozit, titlurile de piata interbancara si titlurile
de creante negociabile emise in Romania, titlurile de aceeasi natura emise in
strainatate, precum si obligatiunile si alte titluri cu venit fix.
4.38. In
aceasta pozitie se inregistreaza fondurile provenind din emisiunea de titluri
sau din imprumuturi subordonate, a caror rambursare, in caz de lichidare a
bancii, nu este posibila, decat dupa plata celorlalti creantieri.
4.39. Acest
element cuprinde toate sumele, indiferent de destinatia lor actuala, care, in
functie de natura juridica a institutiei respective, sunt privite, in conformitate
cu legislatia nationala, ca fiind parti subscrise de catre actionari sau alti
investitori.
4.40.
Acest element cuprinde rezervele legale, rezerva generala pentru riscul de
credit, rezervele statutare sau contractuale, rezervele pentru actiuni si parti
proprii si alte rezerve.
Elemente in
afara bilantului:
1 - Datorii
contingente
4.41. Acest element cuprinde toate
tranzactiile prin care o institutie de credit a garantat obligatiile unei terte
parti.
4.42. In notele explicative trebuie prezentate natura si valoarea oricarui tip de angajament de garantie, care este semnificativ in raport cu ansamblul activitatii institutiei de credit.
4.43. Angajamentele reprezentand andosari de efecte rescontate, precum si acceptarile se includ la acest element.
4.44. Garantiile si activele gajate cuprind toate garantiile asumate si activele date in garantie in contul unei terte parti, in special cautiunile si acreditivele irevocabile.
4.45. Acest
element cuprinde toate angajamentele irevocabile care ar putea da nastere unui
risc.
4.46. In notele
explicative trebuie prezentate natura si valoarea oricarui tip de angajament de
finantare, care este semnificativ in raport cu ansamblul activitatii
institutiei de credit.
4.47.
Angajamentele rezultate din tranzactii de vanzare cu posibilitate de
rascumparare cuprind angajamentele asumate de catre o institutie de credit in
cadrul tranzactiilor de vanzare cu posibilitate de rascumparare, pe baza unor
contracte ferme de vanzare cu optiuni de rascumparare, in intelesul pct. 4.57.
Creantele si datoriile catre anumite societati
4.48.
Urmatoarele informatii trebuie sa fie prezentate in notele explicative.
Valorile urmatoarelor elemente trebuie sa fie prezentate pentru fiecare din
elementele de Activ de la 2 - 5:
a) creantele
(reprezentate sau nu prin titluri) asupra societatilor legate;
b) creante
(reprezentate sau nu prin titluri) asupra societatilor in care institutia de
credit are un interes de participare. Valorile urmatoarelor elemente
trebuie sa fie prezentate pentru
fiecare din elementele de Pasiv 1, 2, 3 si 7:
a) datoriile
(reprezentate sau nu prin titluri) fata de societatile legate;
b) datoriile
(reprezentate sau nu prin titluri) asupra societatilor in care institutia de
credit are un interes de participare. Active subordonate
4.49. Activele
subordonate trebuie prezentate cu detalierea celor semnificative in notele
explicative.
4.50. In acest
scop, activele (reprezentate sau nu prin titluri) sunt subordonate daca, in
cazul lichidarii sau al falimentului, vor fi rambursate numai dupa satisfacerea
celorlalti creditori. Active gajate
4.51. Activele
gajate sau date in garantie, cu exceptia numerarului, sunt mentinute in toate
cazurile in bilantul institutiei de credit, iar activele primite in gaj sau
garantie, cu exceptia numerarului, nu figureaza in bilantul institutiei de
credit, chiar daca se refera la angajamente proprii sau in contul tertilor.
Credite
consortiale de finantare
4.52. In cazul
acestor credite, fiecare institutie de credit care face parte din consortiu sau
sindicat prezinta doar acea parte din credit pe care aceasta a finantat-o.
4.53. In cazul
unui credit consortial, daca valoarea fondurilor garantate de o institutie de
credit depaseste suma pe care aceasta a finantat-o, garantia suplimentara
trebuie prezentata ca datorie contingenta (la elementul 1 in afara bilantului,
randul 2).
4.54. Fondurile
pe care o institutie de credit le administreaza in nume propriu dar in contul
unei terte parti trebuie sa fie prezentate in bilant daca institutia de credit
achizitioneaza titlul legal pentru activele respective. Valoarea totala a unor
asemenea active si datorii trebuie sa fie prezentata separat, sau in notele
explicative, detaliate conform diferitelor elemente de Activ si Pasiv.
4.55. Activele
achizitionate in numele si in contul unei terte parti nu trebuie sa fie
prezentate in bilant. Pensiuni si tranzactii de vanzare cu posibilitate de
rascumparare
4.56. In cazul
pensiunilor, activele cedate continua sa figureze in bilantul cedentului;
pretul de achizitie primit de cedent trebuie prezentat ca o suma datorata celui
la care a fost transferat activul (cesionarului). Acesta nu are dreptul sa
prezinte activele transferate in bilantul sau; pretul de cesiune trebuie sa fie
prezentat ca o datorie a cesionarului. Valoarea activelor transferate trebuie
sa fie prezentata intr-o nota explicativa de catre transferator.
4.57. In cazul
unei tranzactii considerata vanzare cu posibilitate de rascumparare, cedentul
nu are dreptul sa prezinte in bilantul sau activele transferate; aceste
elemente trebuie sa fie prezentate ca active in bilantul celui la care au fost
transferate (cesionarului). Cedentul trebuie sa includa la elementul 2 in afara
bilantului o suma egala cu pretul convenit la care acesta isi poate exercita
optiunea de rascumparare.
4.58. Formatul cerut pentru contul de profit si pierdere este urmatorul:
1. Dobanzi de
primit si venituri asimilate, din care:
- aferente
obligatiunilor si altor titluri cu venit fix
2. Dobanzi de
platit si cheltuieli asimilate
3. Venituri
privind titlurile
(a)
Venituri din
actiuni si alte titluri cu venit variabil
(b) Venituri
din participatii
(c) Venituri din parti in cadrul societatilor comerciale legate
4. Venituri din comisioane
5. Cheltuieli cu comisioane
6. Profit sau pierdere neta din operatiuni financiare
7. Alte venituri din exploatare
8. Cheltuieli administrative generale
(a) Cheltuieli cu personalul, din care:
- Salarii
- Cheltuieli cu
asigurarile sociale, din care:
- cheltuieli
aferente pensiilor
(b)
Alte
cheltuieli administrative
9. Corectii
asupra valorii imobilizarilor necorporale si corporale
10. Alte
cheltuieli de exploatare
11. Corectii
asupra valorii creantelor si provizioanelor pentru datorii contingente si
angajamente
12. Reluari din
corectii asupra valorii creantelor si provizioanelor pentru datorii contingente
si angajamente
13. Corectii
asupra valorii titlurilor transferabile care au caracter de imobilizari
financiare, a participatiilor si a partilor in cadrul societatilor comerciale
legate
14. Reluari din
corectii asupra valorii titlurilor transferabile care au caracter de
imobilizari financiare, a participatiilor si a partilor in cadrul societatilor
comerciale legate
15. Impozitul
pe rezultatul activitatii curente
16. Rezultatul
activitatii curente dupa impozitare
17. Venituri
extraordinare
18. Cheltuieli
extraordinare
19. Rezultatul
activitatii extraordinare
20. Impozitul
pe rezultatul activitatii extraordinare
21. Rezultatul
activitatii extraordinare dupa impozitare
22. Alte
impozite ce nu apar in elementele de mai sus
23. Rezultatul
exercitiului financiar
24. Rezultatul
pe actiune - de baza - diluat
4.59. Contul de
profit si pierdere cuprinde: veniturile si cheltuielile exercitiului, grupate dupa
natura lor, precum si rezultatul exercitiului financiar (profit sau pierdere).
Rezultatul pe actiune se prezinta atat pentru exercitiul curent, cat si pentru
cel precedent, indiferent ca este pozitiv sau negativ, in conformitate cu
prevederile IAS 33.
4.60 In notele
explicative se vor prezenta informatii privind valoarea si natura veniturilor
si cheltuielilor extraordinare (prezentate la poz. 17 si 18), cu exceptia
cazului in care aceste valori sunt nesemnificative pentru aprecierea
rezultatelor. In mod similar, vor fi prezentate veniturile si cheltuielile care
se refera la exercitiul financiar precedent.
4.61. Acest
element cuprinde veniturile generate de activitatea bancara, incluzand:
a) veniturile
realizate provenind din elementele inscrise la poz. 1 - 5 si 13 din activul
bilantului, oricum ar fi calculate. Asemenea venituri trebuie sa includa si
veniturile generate de esalonarea discountului pentru activele achizitionate la
o valoare mai mica si datoriile contractate la o valoare mai mare si suma de
platit la scadenta;
b) veniturile
rezultate din operatiunile de schimb la termen incheiate cu scop de acoperire,
esalonate pe durata efectiva a operatiunii si care au caracter de dobanda;
c) taxe si
comisioane de primit, cu caracter de dobanda si calculate in functie de durata
sau la valoarea creantei sau a angajamentului dat.
4.62. Acest
element cuprinde cheltuielile generate de activitatea bancara, incluzand:
a) cheltuielile
provenind din elementele inscrise la poz. 1 - 4 si 7 din pasivul bilantului,
oricum ar fi calculate. Asemenea cheltuieli trebuie sa includa si cheltuielile
generate de esalonarea primei pentru activele achizitionate la o valoare mai
mica si datoriile contractate la o valoare mai mare si suma de platit la
scadenta;
b) cheltuielile
rezultate din operatiunile de schimb la termen incheiate cu scop de acoperire,
esalonate pe durata efectiva a operatiunii si care au caracter de dobanda;
c) taxe si
comisioane de platit, cu caracter de dobanda si calculate in functie de durata
sau valoarea datoriei sau a angajamentului primit.
4.63. Acest
element cuprinde dividendele si alte venituri aferente actiunilor si altor
titluri cu venit variabil (titluri de participare, titluri ale activitatii de
portofoliu si parti in societatile comerciale legate). Venitul din actiuni in
societati de investitii trebuie, de asemenea, inclus la acest element.
Elementul 4 - Venituri din comisioane si elementul 5 - Cheltuieli cu comisioane
4.64. Fara a
incalca prevederile pct. 4.61 si 4.62, veniturile din comisioane includ
veniturile aferente serviciilor acordate tertelor parti, iar cheltuielile cu
comisioanele includ cheltuielile aferente serviciilor primite de la terte
parti, in special: - comisioane pentru garantii, administrarea creditelor in
contul altor creditori si pentru tranzactiile cu titluri in contul unor terte
parti; - comisioane pentru plata operatiunilor comerciale si alte cheltuieli
sau venituri aferente acestora, cheltuieli de administrare a conturilor si
comisioane pentru pastrarea in custodie si administrarea titlurilor; -
comisioane percepute pentru operatiunile de schimb si pentru vanzarea si
cumpararea de monede sau metale pretioase in contul unor terte parti; -
comisioane percepute in calitate de intermediar pentru operatiuni de credit sau
de plasament a contractelor de economii sau a celor de asigurari.
4.65. Acest
element cuprinde:
a) rezultatul
net din tranzactii cu titluri care nu au caracter de imobilizari financiare si
corectiile si reluarile din corectii asupra valorilor acestor titluri;
b) rezultatul net
din operatiunile de schimb, fara a incalca prevederile pct. 4.61 lit. b) si
4.62 lit. b);
c) rezultatul
net din alte operatiuni de vanzare-cumparare care implica instrumente
financiare, inclusiv metale pretioase.
Elementul 11 - Corectii asupra valorii creantelor si provizioanelor pentru datorii contingente si angajamente si elementul 12 - Reluari din corectii asupra valorii creantelor si provizioanelor pentru datorii contingente si angajamente
4.66. Aceste
elemente cuprind: - cheltuieli pentru corectii asupra valorii creantelor
prezentate la elementele 3 si 4 din Activul bilantului si venituri din
recuperari de creante trecute anterior pe pierderi; - cheltuieli pentru
corectii asupra elementelor din afara bilantului prezentate la elementele in
afara bilantului 1 si 2 si reluari din corectii asupra valorii provizioanelor
constituite anterior.
Elementul 13 - Corectii asupra valorii titlurilor transferabile care au caracter de imobilizari financiare, a participatiilor si a partilor in cadrul societatilor comerciale legate si elementul 14 - Reluari din corectii asupra valorii titlurilor transferabile care au caracter de imobilizari financiare, a participatiilor si a partilor in cadrul societatilor comerciale legate
4.67. Aceste
elemente cuprind:
- cheltuieli
pentru corectiile asupra valorilor elementelor de Activ de la 5 - 8;
- reluari din
corectii efectuate anterior asupra elementelor respective, in masura in care
cheltuielile si veniturile se refera la titluri inregistrate ca imobilizari
financiare.
4.68. Situatia
fluxurilor de trezorerie se intocmeste potrivit prevederilor IAS 7. In cap. 3
"Formatul bilantului, contului de profit si pierdere, situatiei fluxurilor
de trezorerie, situatiei modificarii capitalului propriu si exemple de
prezentare a notelor explicative" sunt prezentate exemple ale modelelor
fluxurilor de trezorerie folosind metoda directa si metoda indirecta.
4.69. Situatia
modificarilor capitalului propriu este prezentata ca o componenta separata a
situatiilor financiare anuale, care sa evidentieze:
a) profitul net
sau pierderea neta a perioadei;
b) fiecare
element de venit si cheltuiala, castig sau pierdere care, asa cum este cerut de
un Standard, este recunoscut direct in capitalul propriu, si totalul acestor
elemente; si
c) efectul
cumulativ al modificarilor politicilor contabile si corectia erorilor
fundamentale. In plus, institutiile de credit trebuie sa prezinte, fie in
situatia modificarilor capitalului propriu, fie in notele explicative: -
tranzactiile de capital cu proprietarii si distributiile catre acestia; -
soldul profitului cumulat sau al pierderii cumulate la inceputul perioadei si
la data bilantului si modificarile pe parcursul perioadei; si - o reconciliere
intre valoarea contabila a fiecarei categorii de capital propriu la inceputul
si la sfarsitul perioadei, prezentand distinct fiecare modificare.
SECTIUNEA
a 5-a
PRINCIPII
SI REGULI CONTABILE PRINCIPIILE CONTABILE
5.1. Evaluarea
posturilor cuprinse in situatiile financiare anuale ale unei institutii de
credit trebuie sa fie efectuata in acord cu principiile prezentate la pct. 5.2
- 5.10.
5. 2.
Principiul continuitatii activitatii. Acesta presupune ca institutia de credit isi continua in mod normal
functionarea intr-un viitor previzibil, fara a intra in imposibilitatea
continuarii activitatii sau fara reducerea semnificativa a acesteia. Daca
administratorii institutiei de credit au luat cunostinta de unele elemente de
nesiguranta legate de anumite evenimente care pot duce la incapacitatea
acesteia de a-si continua activitatea, aceste elemente trebuie prezentate in
notele explicative. In cazul in care situatiile financiare anuale nu sunt
intocmite pe baza principiului continuitatii activitatii, aceasta informatie
trebuie prezentata, impreuna cu explicatii privind modul de intocmire a
raportarii financiare respective si motivele ce au stat la baza deciziei
conform careia institutia de credit nu isi mai poate continua activitatea.
5.3.
Principiul permanentei metodelor. Acesta presupune continuitatea aplicarii acelorasi reguli si norme
privind evaluarea, inregistrarea in contabilitate si prezentarea elementelor de
activ si de pasiv, precum si a rezultatelor, asigurand comparabilitatea in timp
a informatiilor contabile. Modificarile politicii contabile sunt permise doar
daca sunt cerute de lege, de un standard contabil sau au ca rezultat informatii
mai relevante sau mai credibile referitoare la operatiunile institutiilor de
credit. Este foarte importanta mentionarea in notele explicative a oricaror
modificari ale politicilor contabile, pentru ca utilizatorii sa poata aprecia:
daca noua politica contabila a fost aleasa in mod adecvat, efectul modificarii
asupra rezultatelor raportate ale perioadei si tendinta reala a rezultatelor
activitatii institutiei de credit.
5.4.
Principiul prudentei.
Valoarea oricarui element trebuie sa fie determinata pe baza principiului
prudentei. In mod special, se vor avea in vedere urmatoarele aspecte:
a) se vor lua
in considerare numai profiturile recunoscute pana la data incheierii
exercitiului financiar;
b) se va tine
seama de toate obligatiile previzibile si de pierderile potentiale care au luat
nastere in cursul exercitiului financiar incheiat sau pe parcursul unui
exercitiu anterior, chiar daca asemenea obligatii sau pierderi apar intre data
incheierii exercitiului si data intocmirii bilantului;
c) se va tine
seama de toate ajustarile de valoare datorate deprecierilor, chiar daca
rezultatul exercitiului financiar este profit sau pierdere.
5.5.
Principiul independentei exercitiului. Se vor lua in considerare toate veniturile si cheltuielile
corespunzatoare exercitiului financiar pentru care se face raportarea, fara a
se tine seama de data incasarii sumelor sau a efectuarii platilor.
5.6.
Principiul evaluarii separate a elementelor de activ si de pasiv. In vederea stabilirii valorii totale corespunzatoare
a unei pozitii din bilant, se va determina separat valoarea aferenta fiecarui
element individual de activ sau de pasiv.
5.7.
Principiul intangibilitatii. Bilantul de deschidere al unui exercitiu trebuie sa corespunda cu
bilantul de inchidere al exercitiului precedent, cu exceptia corectiilor impuse
de aplicarea IAS 8.
5.8.
Principiul necompensarii.
Valorile elementelor ce reprezinta active nu pot fi compensate cu valorile
elementelor ce reprezinta pasive, respectiv veniturile cu cheltuielile, cu
exceptia compensarilor intre active si pasive, admise de Standardele
Internationale de Contabilitate.
5.9.
Principiul prevalentei economicului asupra juridicului. Informatiile prezentate in situatiile financiare
anuale trebuie sa reflecte realitatea economica a evenimentelor si
tranzactiilor, nu numai forma lor juridica.
5.10.
Principiul pragului de semnificatie. Orice element care are o valoare semnificativa trebuie prezentat distinct
in cadrul situatiilor financiare anuale. Elementele cu valori nesemnificative
care au aceeasi natura sau cu functii similare trebuie insumate, nefiind
necesara prezentarea lor separata.
5.11. Pentru acele elemente a caror valoare este nesigura si care trebuie incluse in situatiile financiare anuale, in contabilitate trebuie facute cele mai bune estimari. In acest scop, este necesara uneori revizuirea valorilor lor pentru a reflecta evenimentele ulterioare datei de inchidere a exercitiului financiar, schimbarile de circumstante sau dobandirea unor noi informatii, ori de cate ori acele valori sunt semnificative. Efectul unei asemenea modificari trebuie inclus in cadrul aceleiasi pozitii din bilant, respectiv din contul de profit si pierdere, unde a fost reflectata si estimarea contabila initiala. Evenimentele care apar dupa data bilantului pot furniza, de asemenea, informatii suplimentare cu privire la estimarile facute de management la data bilantului. Daca aceste informatii ar fi fost cunoscute la data bilantului, managementul ar fi putut face estimari mai bune. Prin urmare, daca situatiile financiare anuale nu au fost aprobate, ele trebuie ajustate pentru a reflecta si informatiile suplimentare. Abateri de la principiile contabile
5.12. Abaterile
de la aceste principii generale vor fi permise numai in cazuri exceptionale.
Asemenea abateri se vor prezenta in notele explicative. De asemenea, se vor
prezenta motivele pentru care au avut loc aceste abateri si o evaluare a
efectului acestora asupra activelor, datoriilor, pozitiei financiare si
profitului sau pierderii institutiei de credit.
TRATAMENTE
CONTABILE
Aspecte
generale
5.13. Un activ, respectiv o datorie, se recunoaste numai atunci cand:
- este posibil ca acesta sa aduca institutiei de credit beneficii economice viitoare, respectiv sa genereze iesirea acestora, si
- costul sau poate fi evaluat in mod credibil. Fiecare institutie de credit va utiliza rationamentul profesional pentru a evalua nivelul sub care un element nu trebuie sa fie prezentat in bilant, ci trecut in contul de profit si pierdere. De asemenea, rationamentul profesional trebuie utilizat si la luarea deciziei referitoare la necesitatea inregistrarii activelor in categorii separate sau intr-o singura categorie comuna. In conformitate cu prevederile art. 7 si 9 din Legea nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru evaluarea elementelor din bilant, se stabilesc urmatoarele reguli:
a) la data
intrarii, bunurile se evalueaza si se inregistreaza in contabilitate la
valoarea de intrare, denumita valoare contabila, care se stabileste astfel:
- bunurile
reprezentand aport la capitalul social, la valoarea de aport stabilita in urma
evaluarii efectuate potrivit legii, in functie de pretul pietei, utilitatea,
starea si amplasarea acestora;
- bunurile
obtinute cu titlu gratuit, la valoarea de utilitate stabilita in functie de
pretul pietei, starea si amplasarea acestora; Valoarea de aport si, respectiv,
de utilitate se substituie costului de achizitie;
- bunurile
procurate cu titlu oneros, la valoarea de achizitie denumita cost de achizitie;
- bunurile
produse in institutia de credit, la costul de productie. Activele dobandite
prin schimb cu alte active se inregistreaza la valoarea justa a activelor
primite in schimb. Costul de achizitie al unui bun este egal cu pretul de
cumparare, taxele nerecuperabile, cheltuielile de transport-aprovizionare si
alte cheltuieli accesorii necesare pentru punerea in stare de utilitate sau
intrarea in gestiune a bunului respectiv. In cazul mijloacelor fixe, costul
initial include si costurile estimate pentru demontarea si mutarea activului,
respectiv costurile de restaurare a amplasamentului la sfarsitul duratei de
viata a acestuia. Aceste costuri se reflecta prin constituirea unui provizion
corespunzator. Costul de demontare si mutare va fi inregistrat in contul de
profit si pierdere de-a lungul vietii mijlocului fix, prin includerea in
cheltuiala anuala cu amortizarea. Provizionul constituit trebuie utilizat numai
pentru scopul pentru care a fost initial recunoscut. Costul de productie al
unui bun cuprinde: costul de achizitie al materiilor prime si consumabilelor,
celelalte cheltuieli directe de productie, precum si cota cheltuielilor
indirecte de productie alocate in mod rational ca fiind legate de fabricatia
acestuia. Cheltuielile generale de administratie si cele financiare nu se
includ in costurile de productie, cu exceptia situatiilor descrise in
Standardele Internationale de Contabilitate. Costurile indatorarii, respectiv
cheltuielile financiare cu dobanzile si diferentele de curs aferente dobanzii
privind imprumuturile, care sunt direct atribuibile achizitiei, constructiei
sau productiei unui activ pe termen lung pot fi capitalizate ca parte din
costul acelui activ daca sunt indeplinite toate conditiile prevazute de IAS 23
si Interpretarea SIC - 2, daca se aplica tratamentul alternativ prevazut de
acestea. Cheltuielile de desfacere nu se includ in costul de productie al unui
bun. Tratamentul alternativ permis de IAS 21 privind includerea diferentelor
nefavorabile de curs valutar in valoarea contabila a activelor aferente, nu
poate fi aplicat intrucat nu sunt indeplinite conditiile prevazute de
Interpretarea SIC - 11. Diferentele de schimb valutar provenind dintr-un
imprumut de finantare care, in esenta, este legat de investitia neta a unei institutii
de credit de grup romanesti intr-o entitate externa trebuie clasificate drept
capital propriu in situatiile financiare ale institutiei de credit, pana la
cedarea investitiei nete, data la care ele trebuie recunoscute ca venituri sau
cheltuieli, in conformitate cu prevederile IAS 21;
b) evaluarea
elementelor detinute cu ocazia inventarierii se face la valoarea actuala a
fiecarui element, denumita si valoare de inventar, stabilita in functie de
utilitatea bunului, starea acestuia si pretul pietei. In cazul creantelor si
datoriilor, aceasta valoare se stabileste in functie de valoarea lor probabila
de incasat, respectiv de plata.
c) la
incheierea exercitiului, elementele detinute se evalueaza si se reflecta in
bilantul contabil la valoarea de intrare, respectiv valoarea contabila pusa de
acord cu rezultatele inventarierii. In acest scop, valoarea de intrare sau
contabila se compara cu valoarea stabilita pe baza inventarierii, astfel:
- pentru
elementele de activ, diferentele constatate in plus intre valoarea de inventar
si valoarea de intrare nu se inregistreaza in contabilitate, aceste elemente
mentinandu-se la valoarea lor de intrare. Diferentele constatate in minus intre
valoarea de inventar stabilita la inventariere si valoarea de intrare a
elementelor de activ se inregistreaza in contabilitate pe seama amortizarii, in
cazul cand deprecierea este ireversibila sau se constituie un provizion pentru
depreciere, atunci cand deprecierea este reversibila, aceste elemente mentinandu-se,
de asemenea, la valoarea lor de intrare;
- pentru
elementele de pasiv de natura datoriilor, diferentele constatate in minus intre
valoarea de inventar si valoarea de intrare nu se inregistreaza in
contabilitate, aceste elemente mentinandu-se la valoarea lor de intrare.
Diferentele constatate in plus intre valoarea stabilita la inventariere si
valoarea de intrare a elementelor de pasiv de natura datoriilor se
inregistreaza in contabilitate prin constituirea unui provizion, aceste
elemente mentinandu-se, de asemenea, la valoarea lor de intrare.
La fiecare data
a bilantului:
- elementele
monetare exprimate in valuta trebuie raportate utilizandu-se cursul de
inchidere. Diferentele de curs valutar, favorabile sau nefavorabile, se
inregistreaza la venituri sau cheltuieli, dupa caz;
- elementele
nemonetare trebuie raportate utilizandu-se cursul de schimb de la data
efectuarii tranzactiei; si
- elementele
nemonetare inregistrate la valoarea justa si exprimate in valuta trebuie
raportate utilizandu-se cursul de schimb existent in momentul determinarii
valorilor respective;
d) la data
iesirii sau la darea in consum, bunurile se evalueaza si se scad din gestiune
la valoarea lor de intrare.
5.14. In cazul
activelor imobilizate, daca costul de productie include dobanda la capitalul
imprumutat pentru finantarea producerii activului, acest aspect trebuie
prezentat in notele explicative, cu mentionarea valorii dobanzilor aferente
exercitiului financiar.
5.15. Pentru
respectarea prevederilor pct. 5.37, elementele prezentate in situatiile
financiare anuale se vor evalua in conformitate cu pct. 5.16 - 5.36. Ajustarile
la inflatie si tratamentele contabile alternative se vor prezenta in situatiile
financiare conform prevederilor pct. 5.39 - 5.44. Imobilizari
5.16. Cu
exceptia cazurilor in care s-a inregistrat un provizion pentru depreciere sau o
reducere a valorii in conformitate cu prevederile pct. 5.17-5.20, valoarea ce
urmeaza sa fie inscrisa in bilant pentru fiecare element al imobilizarilor este
reprezentata de costul de achizitie sau de costul de productie.
5.17. In cazul
activelor cu durata normala de functionare limitata, costul de achizitie sau
costul de productie din care s-a dedus valoarea reziduala estimata se va
diminua in mod sistematic pe perioada duratei de functionare a activului prin
calcularea amortismentelor corespunzatoare.
5.18. In cazul
diminuarii valorii unei imobilizari financiare ce a fost inregistrata la
pozitiile de activ 5 (Obligatiuni si alte titluri cu venit fix), 6 (Actiuni si
alte titluri cu venit variabil), 7 (Participatii) si 8 (Parti in cadrul
societatilor comerciale legate) in formatul de bilant, se va constitui un
provizion pentru depreciere corespunzator acestei diminuari, stabilit ca
diferenta intre costul de achizitie si valoarea realizabila neta. Valoarea
inscrisa trebuie sa fie cea diminuata, iar provizioanele astfel constituite,
trebuie sa fie prezentate separat in notele explicative.
5.19. Este
obligatorie constituirea de provizioane pentru depreciere pentru fiecare activ
imobilizat a carui valoare s-a diminuat, indiferent de durata de utilizare a
acelei imobilizari. Valoarea care trebuie inscrisa in situatiile financiare
anuale va fi diminuata corespunzator, iar provizioanele astfel constituite se
vor prezenta, separat, in notele explicative.
5.20. Daca
motivele ce au dus la constituirea provizionului pentru depreciere, conform
pct. 5.18 sau 5.19, au incetat sa mai existe intr-o anumita masura, atunci acel
provizion se va relua corespunzator la venituri. Aceste reluari se vor prezenta
separat in notele explicative. In situatia in care deprecierea este superioara
provizionului constituit, se constituie un provizion suplimentar.