MONITORUL
OFICIAL AL ROMÂNIEI
P A
R T E A I
Anul
XIII - Nr. 398 LEGI, DECRETE,
HOTÃRÂRI SI ALTE ACTE Joi, 19 iulie 2001
409. - Lege pentru
aprobarea Ordonantei de urgentã a Guvernului nr. 51/1998 privind unele
mãsuri premergãtoare privatizãrii bãncilor
607. - Decret privind
promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgentã a Guvernului
nr. 51/1998 privind unele mãsuri premergãtoare
privatizãrii bãncilor
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
190. - Ordin al ministrului
agriculturii, alimentatiei si pãdurilor pentru aprobarea Normei sanitare
veterinare cu privire la inspectia vizualã pentru detectarea parazitilor
în produsele din pescuit
191. - Ordin al ministrului
agriculturii, alimentatiei si pãdurilor pentru aprobarea Normei sanitare
veterinare cu privire la valorile pentru azotul usor hidrolizabil în produsele
din pescuit, precum si metodele de analizã folosite
192. - Ordin al ministrului
agriculturii, alimentatiei si pãdurilor pentru aprobarea Normei sanitare
veterinare cu privire la conditiile minime de igienã pentru produsele
din pescuit obtinute la bordul vaselor de pescuit
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR
|
SENATUL
|
pentru aprobarea Ordonantei de urgentã a
Guvernului nr. 51/1998 privind unele mãsuri
premergãtoare privatizãrii bãncilor
Parlamentul României
adoptã prezenta lege.
“ORDONANTÃ
DE URGENTÃ
privind
valorificarea unor active bancare”
2. Articolul 1 va
avea urmãtorul cuprins:
“Art. 1. - Prezenta
ordonantã de urgentã stabileste cadrul juridic pentru
valorificarea unor active ale bãncilor la care statul este actionar
majoritar, în vederea pregãtirii acestora pentru începerea procedurii de
privatizare, în scopul cresterii gradului de
solvabilitate si a credibilitãtii interne si externe sau
reglementãrii problemelor de naturã financiarã ale
acestora pentru mentinerea viabilitãtii sistemului bancar, precum si
pentru accelerarea procedurilor de recuperare a creantelor cesionate.”
3. Articolul 2 va
avea urmãtorul cuprins:
“Art. 2. - (1) Activele bancare supuse valorificãrii potrivit
prezentei ordonante de urgentã cuprind:
a) creante
neperformante;
b) bunurile imobile
si mobile, intrate în patrimoniul bãncilor ca urmare a procedurilor de
executare silitã;
c) creante comerciale
asociate activelor bancare supuse valorificãrii.
(2) Fac obiectul
valorificãrii, potrivit prezentei ordonante de urgentã, activele
bancare prevãzute la alin. (1) lit. a).si b), existente în sold la data
prevãzutã în actul normative referitor la restructurarea
bãncii la care statul este actionar majoritar.
(3) Activele bancare
supuse valorificãrii vor fi identificate si selectate de bãncile
la care statul este actionar majoritar, cu avizul Comitetului de coordonare a
restructurãrii.”
4. La articolul 3,
literele b) si c) vor avea urmãtorul cuprins:
“b) creante
neperformante - credite si dobânzi aferente si creante atasate acestora,
evidentiate în conturile din bilant, asupra unor debitori persoane fizice sau
juridice care, conform normelor Bãncii Nationale a României, sunt
clasificate în categoria “îndoielnic”
sau “pierdere”, precum si creante evidentiate în conturi extrabilantiere, în
baza prevederilor normelor Bãncii Nationale a României referitoare la
utilizarea provizioanelor specifice de risc si a celor privind evidentierea în
contabilitatea bãncilor a creditelor si a dobânzilor aferente
contractelor de credit învestite cu formulã executorie, precum si a bunurilor
mobile si immobile dobândite ca urmare a executãrii silite a creantelor;
c) valoarea
nominalã - valoarea activelor supuse valorificãrii, astfel
cum a fost înregistratã în evidentele contabile ale bãncii,
conform legislatiei în vigoare;”
5. La articolul 3,
dupã litera d) se introduc literele e)-h) cu urmãtorul cuprins:
“e) valoare
realizabilã - valoarea activelor estimatã tinându-se seama de
valoarea de piatã a acestora si de costurile de administrare pânã
la data înstrãinãrii acestora;
f) valoare tranzactionatã
- valoarea realizatã prin valorificarea activelor bancare;
g) creante
comerciale asociate activelor bancare supuse valorificãrii - creante
comerciale ce apartin altor debitori cedati, de regulã debitori cedati
societãti comerciale cu capital de stat, pentru care valorificarea
asociatã asigurã un grad sporit de recuperare a activelor
bancare;
h) bãnci
care înregistreazã pierderi - bãnci care, potrivit bilantului
contabil sau situatiilor financiar-contabile periodice,
înregistreazã pierderi - determinate prin
cumularea în soldurile debitoare a conturilor “Profit si pierderi” si
“Rezultatul reportat” - care reprezintã cel putin 50% din valoarea
totalã a capitalurilor proprii.”
6. Titlul capitolului
II va avea urmãtorul cuprins:
“Autoritatea pentru
Valorificarea Activelor Bancare”
7. Articolul 4 va
avea urmãtorul cuprins:
“Art. 4. - (1) În
scopul aplicãrii prevederilor prezentei ordonante de urgentã se
înfiinteazã Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare,
denumitã în continuare AVAB, ca institutie de specialitate a
administratiei publice centrale, cu personalitate juridicã, în
subordinea Guvernului, având sediul în municipiul Bucuresti. AVAB
actioneazã pe întregul teritoriu al tãrii, fãrã
restrictii de teritorialitate.
(2) Organizarea si
functionarea AVAB se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului.
(3) Încetarea
activitãtii AVAB se stabileste prin lege.”
8. Dupã
articolul 4 se introduc articolele 4 1 si 4 2 cu
urmãtorul cuprins:
“Art. 4 1. - (1)
Supravegherea si îndrumarea activitãtii AVAB sunt asigurate de un
consiliu de supraveghere si îndrumare, format din 5 membri, în
urmãtoarea componentã:
a) un presedinte,
care este reprezentant al Ministerului Finantelor Publice;
b) 4 membri,
respectiv câte un reprezentant al Bãncii Nationale a României,
Ministerului Justitiei, Corpului de control al primului-ministru si
Ministerului Prognozei si Dezvoltãrii.
(2) Membrii
Consiliului de supraveghere si îndrumare sunt numiti prin hotãrâre a
Guvernului, la propunerea conducãtorilor institutiilor prevãzute la
alin. (1).
(3) Pot fi membri ai
Consiliului de supraveghere si îndrumare numai persoanele care au studii
superioare economice sau juridice si experientã în domeniul
financiar-bancar, juridic, managementul riscului, restructurarea creditelor sau
recuperarea datoriilor.
(4) Membrii
Consiliului de supraveghere si îndrumare nu pot fi parlamentari, fiindu-le
interzis sã reprezinte, direct sau indirect, vreun interes financiar,
comercial sau de altã naturã care i-ar pune într-o pozitie în
care interesul lor personal ar intra în conflict cu obligatiile si îndatoririle
lor fatã de AVAB.
(5) Revocarea din
functie a oricãrui membru al Consiliului de supraveghere si îndrumare se
face prin hotãrâre a Guvernului, caz în care conducãtorul
institutiei al cãrei reprezentant a fost revocat va face o nouã
propunere în termen de 10 zile.
Art. 4 2. - (1)
Consiliul de supraveghere si îndrumare are urmãtoarele atributii:
a) aprobã
politica si strategia în domeniul valorificãrii activelor bancare aflate
în portofoliul AVAB, precum si rãspunderile ce revin personalului
acesteia;
b)
supravegheazã si îndrumã activitatea de aducere la îndeplinire a
strategiilor si directiilor de actiune aprobate;
c) stabileste
limitele valorice ale activelor bancare pentru care selecteazã si
aprobã metoda de valorificare ce urmeazã sã fie
aplicatã;
d) aprobã
combinarea metodelor de valorificare, utilizarea succesivã a mai multor
metode pentru valorificarea aceleiasi creante, reluarea metodelor de
valorificare sau a procedurilor de executare silitã, pentru creantele
care depãsesc limitele valorice stabilite în conditiile prevãzute
la lit. c);
e) avizeazã si
propune Guvernului aprobarea si modificarea bugetului de venituri si cheltuieli
al AVAB;
f) aprobã
structura organizatoricã a AVAB;
g) aprobã raportul
anual de activitate al AVAB;
h) îndeplineste orice
alte atributii prevãzute de lege.
(2) Consiliul de
supraveghere si îndrumare se întruneste lunar sau ori de câte ori este nevoie,
hotãrând cu majoritatea voturilor membrilor sãi.
(3) La sedintele Consiliului
de supraveghere si îndrumare participã fãrã drept de vot
presedintele AVAB.”
9. Articolul 5 va
avea urmãtorul cuprins:
“Art. 5. - (1) AVAB
este condusã de un presedinte.
(2) Presedintele AVAB
este numit prin decizie a primului-ministru.
(3) Presedintele este
ordonator principal de credite.”
10. Dupã
articolul 5 se introduc articolele 5 1 - 5 3 cu
urmãtorul cuprins:
“Art. 5 1 . - (1)
Presedintele AVAB are urmãtoarele atributii:
a) reprezintã
AVAB în raporturile cu Guvernul, cu ministerele, cu organele de specialitate
ale administratiei publice centrale, cu autoritãtile administratiei
publice locale, cu alte institutii, cu persoanele juridice si fizice române si
strãine, precum si în fata instantelor judecãtoresti si
arbitrale;
b) elaboreazã
si propune spre aprobare Consiliului de supraveghere si îndrumare politica si
strategia în domeniul valorificãrii activelor bancare aflate în
portofoliul AVAB si rãspunderile ce revin personalului acesteia;
c) asigurã
elaborarea proiectului de buget de venituri si cheltuieli al AVAB, pe care îl
remite spre avizare Consiliului de supraveghere si îndrumare;
d) dispune
mãsuri operative pentru executarea dispozitiilor legale privind AVAB,
precum si pentru îndeplinirea politicii si strategiei în domeniul
valorificãrii activelor bancare din portofoliul AVAB;
e) numeste si
elibereazã din functie, în conditiile legii, personalul AVAB;
f) prezintã
primului-ministru, pânã la data de 30 iunie a anului urmãtor,
raportul anual de activitate al AVAB, aprobat de Consiliul de supraveghere si
îndrumare; la solicitarea primului-ministru AVAB prezintã rapoarte
intermediare asupra unei perioade sau operatiuni determinate;
g) îndeplineste orice
alte atributii prevãzute de lege.
(2) În realizarea
atributiilor ce îi revin presedintele AVAB este ajutat de un vicepresedinte si
de un colegiu director. Vicepresedintele este numit prin decizie a
primului-ministru si este înlocuitorul de drept al presedintelui. Atributiile
si modalitãtile concrete de lucru ale Colegiului director se stabilesc
prin Regulamentul de organizare si functionare a AVAB, aprobat de Consiliul de
supraveghere si îndrumare.
Art. 5 2. - (1)
Finantarea AVAB este asiguratã din urmãtoarele surse si se
gestioneazã în regim extrabugetar:
a) sume rezultate
din valorificarea activelor bancare preluate de AVAB;
b) comisioane
aferente serviciilor de consultantã prestate de AVAB pe bazã de
contract;
c) alte surse
prevãzute de lege.
(2) AVAB poate,
potrivit legii, sã beneficieze de audit extern.
Art. 5 3. - (1)
Sumele obtinute de AVAB din valorificarea activelor bancare preluate au ca
destinatie acoperirea cheltuielilor proprii de functionare si operare si a
cheltuielilor de administrare si de valorificare a activelor bancare preluate,
iar diferenta se vireazã la trezoreria statului.
(2) Din sumele
obtinute potrivit alin. (1) AVAB poate prevedea în bugetul de venituri si
cheltuieli un fond suplimentar ce va fi utilizat în vederea cresterii valorii
activelor bancare si a eficientizãrii operatiunilor de valorificare.”
11. Articolul 7 se
abrogã.
12. Articolul 8 va
avea urmãtorul cuprins:
“Art. 8. - (1) În vederea îndeplinirii rolului sãu AVAB are
urmãtoarele atributii principale:
a) preluarea cu
platã a activelor bancare si a creantelor comerciale din categoriile
prevãzute la art. 2 alin. (1), în scopul valorificãrii lor. Plata
sau emiterea de titluri de valoare negociabile se va face în conditiile
prevãzute la art. 12 1;
b) valorificarea
activelor bancare la valoarea de piatã a acestora, rezultatã din
raportul dintre cerere si ofertã, prin:
- initierea si/sau
finalizarea procedurilor de executare silitã;
- vânzarea creantelor
prin licitatii publice sau prin alte proceduri prevãzute de lege;
- negocierea
creantelor si esalonarea scadentelor;
- esalonarea
încasãrii creantelor, cu actualizarea valorii nominale initiale si,
dupã caz, a valorii garantiilor;
- conversia
creantelor în actiuni sau pãrti sociale;
- operatiuni
specifice pietei de capital ori alte mecanisme reglementate legal;
- alte mãsuri
de naturã sã faciliteze valorificarea optimã a creantelor,
inclusiv valorificarea asociatã cu creante comerciale preluate.
(2) AVAB îndeplineste
orice alte atributii care îi revin prin acte normative.”
13. Articolul 9 va
avea urmãtorul cuprins:
“Art. 9. - (1)
Cesiunea creantelor bancare neperformante este supusã dispozitiilor art.
1391 si urmãtoarele din Codul civil, referitoare la cesiunea de
creantã, si are ca efect principal subrogarea AVAB în toate drepturile
principale si accesorii ale creditorilor cedenti.
(2) În cazul
proceselor si al cererilor aflate pe rolul instantelor judecãtoresti sau
arbitrale, indiferent dacã este vorba de faza de judecatã sau de
executare silitã, AVAB se subrogã în toate drepturile si
obligatiile procesuale ale cedentului si dobândeste calitatea procesualã
pe care acesta o avea în momentul preluãrii.
(3) Notificarea
debitorilor cedati se efectueazã de AVAB, în formã scrisã,
în termen de 10 zile de la efectuarea cesiunii.
(4) Pe data
preluãrii de cãtre AVAB a activelor bancare contractele de credit
ajunse la scadentã, încheiate între bãnci si persoanele fizice
sau persoanele juridice debitoare, constituie de drept titlu executoriu,
fãrã sã fie necesarã învestirea cu formulã
executorie. Contractele de cesiune de creantã încheiate între AVAB si
creditorii cedenti pentru preluarea creantelor nu sunt supuse
publicitãtii prevãzute la art. 2 din titlul VI al Legii nr.
99/1999 privind unele mãsuri pentru accelerarea reformei economice si au
prioritate din momentul notificãrii prevãzute la alin. (3). De
asemenea, contractele de cesiune de creantã reglementate de prezenta
ordonantã de urgentã nu sunt supuse transcrierii prevãzute
la art. 1394 din Codul civil.
(5) Termenul de
prescriptie a dreptului de a cere executarea silitã a creantelor
preluate de AVAB, constatate prin acte care constituie titlu executoriu sau
care, dupã caz, au fost învestite cu formulã executorie, este de
7 ani.
Acest termen nu se
aplicã creantelor pentru care dreptul de a cere executarea silitã
a fost prescris.”
14. Articolul 10 va
avea urmãtorul cuprins:
“Art. 10. - (1) În
vederea eficientizãrii activitãtii desfãsurate AVAB poate
încheia, în conditiile legii, contracte cu persoane fizice sau juridice, române
ori strãine, specializate, având ca obiect urmãtoarele
activitãti:
a) prestarea de
servicii financiare de tip factoring;
b) darea în
administrare a bunurilor imobile si/sau mobile, preluate de la bãnci,
pânã la valorificarea acestora;
c) asistenta si/sau
reprezentarea juridicã, în vederea îndeplinirii atributiilor ce îi
revin;
d) servicii de
consultantã de specialitate;
e) orice alte
servicii necesare în vederea realizãrii obiectului de activitate al
AVAB.
(2) Periodic AVAB va
realiza auditul operatiunilor si pozitiei financiare, precum si estimarea
independentã a valorii nete si a valorii realizabile a fiecãrui activ
aflat în portofoliul sãu.
(3) În vederea
îndeplinirii sarcinilor prevãzute la alin. (2) AVAB va încheia, în
conditiile legii, contracte cu firme de audit sau de evaluare recunoscute
international.”
15. Articolul 11 va
avea urmãtorul cuprins:
“Art. 11. - În
exercitarea atributiilor sale AVAB colaboreazã cu ministerele, cu Banca
Nationalã a României, cu celelalte organe centrale de specialitate din
subordinea Guvernului si cu autoritãtile administratiei publice locale.”
16. Titlul
capitolului III va avea urmãtorul cuprins:
17. Articolul 12 va
avea urmãtorul cuprins:
“Art. 12. - (1) În
cazul bãncilor care înregistreazã pierderi preluarea activelor
supuse valorificãrii conform art. 8 se face pe baza programului de
restructurare întocmit de bancã, avizat de Comitetul de coordonare a
restructurãrii si aprobat de Autoritatea pentru Privatizare si
Administrarea Participatiilor Statului, Banca Nationalã a României si
Ministerul Finantelor Publice.
(2) Aprobarea sau
respingerea programului de restructurare va avea loc în termen de 30 de zile de
la data transmiterii acestuia tuturor institutiilor abilitate potrivit alin.
(1).
(3) Bãncile
supuse prevederilor prezentei ordonante de urgentã vor suporta costurile
restructurãrii conform programului de restructurare.”
18. Dupã
articolul 12 se introduc articolele 12 1 si 12 2 cu
urmãtorul cuprins:
“Art. 12 1. - (1)
Plata activelor bancare supuse valorificãrii se va face la valoarea
netã. Fac exceptie activele evidentiate în conturile din bilant, a
cãror valoare netã este zero, precum si activele bancare
evidentiate în conturi extrabilantiere, în baza prevederilor normelor Bãncii Nationale a României privind
utilizarea provizioanelor specifice de risc si a celor privind evidentierea în
contabilitatea bãncilor a creditelor si dobânzilor aferente contractelor
de credit învestite cu formulã executorie, a cãror valoare
netã este egalã cu valoarea nominalã, pentru care plata se
face la o valoare reprezentând 0,01% din valoarea nominalã a acestora.
(2) Activele bancare
supuse valorificãrii, preluate de AVAB, se înregistreazã în
evidenta contabilã a acesteia la valoarea nominalã.
(3) Plata sau
emiterea de titluri de valoare negociabile se va face la data preluãrii
efective a activelor bancare.
(4) Plata creantelor
comerciale preluate de AVAB se va face la valoarea negociatã între
cedent si cesionar. La aceeasi valoare se va face si înregistrarea în
evidentele contabile ale AVAB.
Art. 12 2. - (1)
Pentru valorificarea activelor bancare peste nivelul estimat în raportul de
evaluare a portofoliului AVAB Consiliul de supraveghere si îndrumare poate
aproba constituirea unui fond special de stimulente de pânã la 1% din
valoarea recuperatã ce depãseste valoarea astfel estimatã.
Raportul de evaluare a portofoliului AVAB se întocmeste de o firmã
specializatã recunoscutã international si selectatã prin
licitatie publicã.
(2) Normele
metodologice privind utilizarea si repartizarea fondului constituit pentru
stimularea personalului de specialitate al AVAB se aprobã prin
hotãrâre a Guvernului.”
19. Articolul 13 va
avea urmãtorul cuprins:
“Art. 13. - (1)
Administrarea si valorificarea activelor bancare se efectueazã de
cãtre AVAB în mod direct sau prin intermediul unor firme de specialitate
din tarã ori din strãinãtate, pe baza unui contract de
mandat. Mandatul încredintat poate fi cu sau fãrã reprezentare si
va prevedea expres obligatia de raportare a modului de executare cãtre
AVAB. AVAB nu poate sã detinã calitatea de asociat sau de actionar
al mandatarului.
(2) Firmele de
specialitate vor fi selectate pe baza unorproceduri publice organizate de AVAB,
reglementate prin regulamente proprii. Criteriile privind selectarea activelor
bancare si a creantelor asociate care vor fi încredintate spre administrare sau
valorificare firmelor de specialitate sunt aprobate de Consiliul de
supraveghere si îndrumare.
(3) Prin firme de
specialitate care pot prelua active bancare se întelege: bãnci,
organisme financiare, fonduri legal constituite, organizate ca persoane
juridice si care au ca obiect de activitate operatiuni specifice de
valorificare a creantelor. Interdictiile
prevãzute pentru AVAB la înstrãinarea activelor bancare
sunt aplicabile si în cazul acordãrii mandatului firmelor de
specialitate, precum si acestor firme, în procesul de valorificare a activelor
bancare preluate.
(4) Alegerea metodei
de valorificare a activelor bancare, selectarea activelor bancare care se
valorificã sub valoarea netã, precum si a firmelor de
specialitate prevãzute la alin. (2) sau a oricãrui alt
cumpãrãtor al unei/unor creante neperformante, precum si clauzele
prevãzute în actele juridice încheiate de AVAB pentru valorificarea
activelor bancare, incluzând între altele clauzele privind sumele si termenele
la care se valorificã activele bancare, nu sunt supuse controlului
Curtii de Conturi. Curtea de Conturi controleazã numai încasarea si
folosirea, potrivit destinatiilor prevãzute de lege, a veniturilor
realizate de AVAB.”
20. Articolul 14 se
abrogã.
21. Articolul 15 va
avea urmãtorul cuprins:
“Art. 15. - (1) Persoanele juridice si persoanele fizice rezidente sunt
obligate sã furnizeze, la cererea scrisã a AVAB, toate
informatiile pe care le detin si care faciliteazã recuperarea activelor
bancare neperformante de la debitorii cedati acesteia.
(2) Prin derogare de
la dispozitiile art. 37 alin. 1 din Legea bancarã nr. 58/1998
bãncile sunt obligate sã furnizeze, la cererea scrisã a
AVAB, toate informatiile referitoare la cuantumul disponibilitãtilor
bãnesti, precum si al oricãror active detinute la aceste
bãnci de debitorii cedati AVAB.
(3) Informatiile
obtinute în temeiul alin. (1) si (2) constituie secret profesional pentru
salariatii AVAB.
(4) Informatiile
solicitate de AVAB se pun la dispozitie acesteia cu promptitudine si în mod
gratuit de cãtre institutiile
abilitate.”
22. Articolele 16-18
se abrogã.
23. Dupã
capitolul III se introduce capitolul III 1 cu
urmãtorul cuprins:
“CAPITOLUL
III 1
Evidente
speciale, contabile, conturi bancare
Art. 18 1. - (1)
Înregistrarea în contabilitate a valorii nominale a activelor bancare preluate
de la bãnci se face si în structura monetarã existentã în
titlurile de creantã detinute de bancã pentru fiecare debitor
cedat, remise de banca cedentã o datã cu semnarea contractului de
cesiune.
(2) În vederea
valorificãrii creantelor preluate de AVAB, la valori cât mai apropiate
de valoarea nominalã, actualizatã la zi, debitele în lei si în
alte valute decât USD, la data preluãrii, se consolideazã în USD,
în baza raportului leu/USD la acea datã.
Art. 18 2. - (1)
Creantele preluate la datoria publicã internã consolidate vor fi
valorificate astfel încât nivelul de acoperire a datoriei publice rezultate din
aceste operatiuni sã fie cât mai apropiat de cel real.
(2) Regularizarea
diferentelor valorice care apar în procesul de valorificare, între valoarea
înregistratã si valoarea tranzactionatã, se va efectua în
momentul în care pentru recuperarea creantei respective nu mai existã
nici o posibilitate de valorificare prin metodele legal aprobate.
(3) Constatarea unei
astfel de situatii si corectarea valorii nominale a creantei din evidentele
contabile se supun spre aprobare Consiliului de supraveghere si îndrumare.
(4) Valoarea
tranzactionatã are în vedere valoarea de piatã pentru fiecare
componentã a creantei preluate.
Art. 18 3. -
Creantele comerciale preluate se vor înregistra în contabilitatea AVAB la
valoarea negociatã înscrisã în contractul de cesiune de
creantã încheiat între creditorul cedent si AVAB.
Art. 18 4. - Sumele
încasate din valorificarea activelor bancare sau a creantelor comerciale
valorificate asociat, rãmase dupã deducerea cheltuielilor
prevãzute în bugetul de venituri si cheltuieli al AVAB aprobat potrivit
legii, se vireazã la trezoreria statului.
Art. 18 5. - (1)
Pentru încasarea sumelor în lei si în valutã, rezultate din recuperarea
creantelor înregistrate în evidentele sale, AVAB are dreptul sã
utilizeze si conturi curente deschise la Banca Comercialã Românã
- S.A. atâta timp cât statul este actionar majoritar la aceastã
bancã. Plãtile se vor face integral prin conturi deschise la
trezoreria statului.
(2) AVAB nu poate
schimba banca la care are deschise aceste conturi decât prin hotãrâre a
Guvernului, pe baza confirmãrii de cãtre Banca Nationalã a
României a justificãrii acestei operatiuni.”
24. La articolul 19, alineatul (1) si literele a) si
b) ale alineatului (2) vor avea urmãtorul cuprins:
“Art. 19. - (1) În
vederea restructurãrii bãncilor definite la art. 3 lit. a) si a
pregãtirii acestora pentru privatizare se constituie un comitet de
coordonare a restructurãrii, alcãtuit din 3 persoane desemnate
prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Finantelor
Publice, Autoritãtii pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor
Statului si Bãncii Nationale a României.
a) coordoneazã
punerea în aplicare a programelor de restructurare elaborate de bãnci,
aprobate potrivit art. 12 alin. (1);
b) avizeazã
selectarea si preluarea activelor bancare supuse valorificãrii, din
punct de vedere al încadrãrii în programul de restructurare a
bãncilor;”
25. Dupã
capitolul IV se introduc capitolele IV 1 - IV 6 cu
urmãtorul cuprins:
“CAPITOLUL
IV 1
Conditii
speciale pentru angajarea si salarizarea personalului AVAB,
incompatibilitãti, conflicte de interese si secret professional
Art. 19 1. - (1) În
compartimentele din activitatea de bazã a AVAB functiile de specialitate
vor fi ocupate numai de persoane care au absolvit învãtãmântul
superior economic, juridic sau tehnic, care au experientã
profesionalã de cel putin 2 ani în activitãti din domeniul
financiar, bancar sau comercial sau care au absolvit, cu certificat de
atestare, o formã de pregãtire postuniversitarã de
specialitate de cel putin un an.
(2) În
activitãtile auxiliare pot fi utilizate si alte functii de executie
comune pe economie, apreciate ca necesare, pentru care conditiile de ocupare se
stabilesc prin ordin al presedintelui AVAB.
(3) Angajatii AVAB
vor avea în mod obligatoriu si cunostinte de operare pe calculator, cel putin
de nivel mediu.
Art. 19 2. - (1)
Angajarea personalului se face prin numire, conform legii, cu îndeplinirea
conditiilor de ocupare specifice fiecãrei functii, în conformitate cu
prevederile cuprinse în fisa postului si în concordantã cu prevederile
regulamentului de organizare si functionare propriu.
(2) Nomenclatorul
functiilor de specialitate, de executie si de conducere utilizate de AVAB si
conditiile de ocupare a acestora sunt cele prevãzute în anexa la
contractul colectiv de muncã, înregistrat potrivit legii.
(3) Functiile comune
pe economie care nu presupun o specializare în domeniul financiar-bancar sau
comercial vor fi utilizate în structura organizatoricã, în raport cu
necesitãtile AVAB.
Art. 19 3. -
Salarizarea specialã a personalului AVAB se face cu respectarea
principiilor gestiunii fondurilor în regim extrabugetar, potrivit dispozitiilor
legale, si urmãreste eficientizarea activitãtii personalului prin
calitate si stabilitate.
Art. 19 4. -
Salarizarea personalului urmãreste asigurarea unui echilibru cu
salariile oferite pe piata fortei de muncã pentru activitãti
similare, respectiv pentru angajatii sistemului financiar-bancar, raportate
statistic.
Art. 19 5. - (1)
Salariul cuprinde salariul de bazã, adaosurile si sporurile la acesta.
(2) Salariul de
bazã se stabileste pentru fiecare salariat în raport cu calificarea,
importanta, complexitatea lucrãrilor ce revin postului în care este
încadrat, cu pregãtirea, competenta, responsabilitatea si riscurile
profesionale.
(3) Adaosurile si
sporurile la salariul de bazã se stabilesc prin contractul colectiv de
muncã si se acordã pe bazã de negocieri individuale, în
functie de dificultatea si de responsabilitatea postului, de conditiile
concrete în care se desfãsoarã activitatea si, dupã caz,
de vechimea în muncã.
(4) Adaosurile si
sporurile la salariul de bazã se iau în calcul la stabilirea drepturilor
care se determinã în raport cu salariul, în mãsura în care se
prevede prin lege.
(5) Salariile de
bazã si celelalte elemente ale sistemului de salarizare se stabilesc în
sumã brutã prin negocieri colective sau individuale între
presedintele AVAB, care angajeazã, si salariati sau reprezentantii
acestora, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, cu încadrarea în
resursele financiare proprii, provenite din venituri extrabugetare, stabilite anual
prin bugetul de venituri si cheltuieli propriu, si sunt confidentiale.
Negocierile salariale nu vor fi angajate decât dupã aprobarea bugetului
de venituri si cheltuieli, conform legii.
(6) Negocierea
colectivã se face anual si va avea ca obiect cel putin: salariile,
durata timpului de lucru, conditiile de muncã, tinându-se seama de
rãspunderea, complexitatea, specificul activitãtii
fiecãrei functii, precum si de pregãtirea si competenta
profesionalã ale persoanelor care exercitã aceste functii, în
limita prevederilor contractului colectiv de muncã, înregistrat în conformitate cu prevederile legale.
(7) Salariile de
bazã si celelalte elemente ale sistemului de salarizare stabilite în
sumã brutã se impoziteazã potrivit legii.
Art. 19 6. -
Consiliul de supraveghere si îndrumare stabileste salariul presedintelui si al
vicepresedintelui AVAB. La stabilirea salariului presedintelui si al
vicepresedintelui AVAB se va avea în vedere asigurarea unui echilibru
corespunzãtor între
responsabilitãtile proprii si nivelul salariilor negociate pentru
restul personalului, prevãzut în contractul colectiv de muncã.
Art. 19 7. -
Membrii Consiliului de supraveghere si îndrumare primesc o indemnizatie
lunarã în cuantum de 20% din salariul presedintelui AVAB.
Art. 19 8. - (1)
Presedintele si salariatii AVAB nu pot fi membri ai nici unei organizatii cu
caracter politic si nu pot desfãsura activitãti politice în
perioada în care sunt angajati ai AVAB.
(2) Salariatilor AVAB
li se interzice sã reprezinte, direct sau indirect, vreun interes
financiar, comercial sau de altã naturã care i-ar pune într-o
pozitie în care interesul lor personal ar intra în conflict cu obligatiile si
îndatoririle lor fatã de AVAB.
(3) Salariatii AVAB, membrii Consiliului de supraveghere si îndrumare
si membrii Comitetului de coordonare a restructurãrii au obligatia de a
pãstra secretul profesional, fiindu-le interzisã folosirea sau
dezvãluirea, în timpul activitãtii în cadrul AVAB si apoi o
perioadã de 5 ani de la încetarea acesteia, de date sau fapte care,
devenite publice, ar dãuna intereselor AVAB sau ale bãncilor
cãrora li se aplicã dispozitiile prezentei ordonante de
urgentã.
Art. 19 9. - (1)
AVAB nu poate încheia contracte de natura celor prevãzute la art. 10 si
nu poate înstrãina, direct sau indirect, prin persoane interpuse, bunuri
supuse valorificãrii, prin contracte cu:
a) debitorii cedati
ori fidejusorii acestora;
b) fostii proprietari ai bunurilor intrate în patrimonial AVAB ca
urmare a parcurgerii de cãtre aceasta ori de cãtre bancã a
unor proceduri de executare silitã sau de realizare a garantiilor reale;
c) sotul/sotia, rudele si afinii pânã la gradul al patrulea
inclusiv ale persoanelor prevãzute la lit. a) si b) sau, dupã
caz, actionarii, administratorii si directorii persoanelor juridice aflate în una
dintre situatiile prevãzute la lit. a) si b);
d) succesorii în drepturi ai persoanelor prevãzute la lit. a) si
b);
e) membrii Consiliului de supraveghere si îndrumare, membrii
Comitetului de coordonare a restructurãrii si salariatii AVAB.
(2) Contractele încheiate cu încãlcarea dispozitiilor alin. (1)
sunt nule de drept.
Art. 19 10. - Persoanele prevãzute la art. 19 9 alin. (1) lit.
a)-d) sunt incompatibile cu calitatea de salariat al AVAB.
Art. 19 11. - Persoanele angajate în cadrul AVAB,
numite temporar într-o functie de conducere, în cazul în care titularul
lipseste din AVAB o perioadã mai mare de 30 de zile calendaristice si nu
beneficiazã de salariu pe perioada respectivã, primesc, pe
lângã salariul de bazã al functiei, indemnizatia
corespunzãtoare functiei de conducere pe care o preiau.
CAPITOLUL
IV 2
Art. 19 12. -
Stingerea prin platã a datoriei publice interne rezultate din preluarea
la aceastã datorie a activelor bancare cesionate la AVAB constituie o
obligatie ce revine urmãtoarelor categorii de debitori:
a) persoanele fizice
sau juridice care au contractat creditul, constituind debitori cedati în
temeiul contractelor de cesiune;
b) persoanele
juridice rezultate din divizarea debitorului cedat, dacã divizarea s-a
fãcut în frauda creditorului; aceste persoane rãspund în temeiul art. 998 din Codul civil;
c) persoanele fizice
sau juridice care au constituit garantii pentru restituirea creditului;
d) persoanele care
începând cu data contractãrii creditului au îndeplinit functia de
administrator, director general, director sau director executiv ori care au
avut calitatea de actionar/asociat la societatea comercialã debitoare si
din vina cãrora creditul nu a fost restituit ca urmare a
schimbãrii destinatiei acestuia sau a altor procedee pentru fraudarea
creditorului; aceste persoane rãspund în temeiul art. 998 din Codul
civil pentru partea de credit nerestituit la scadentã, în perioada în
care au avut calitatea sau au îndeplinit functia mentionatã;
e) persoanele fizice
sau juridice care, în baza unor raporturi stabilite cu persoanele
prevãzute la lit. a), b) si d), au dobândit, indiferent de titlu sau de
modalitate, bunuri ori alte avantaje financiare în dauna obligatiei de
restituire a creditului.
Art. 19 13. - (1)
Constituie titlu executoriu contractile sau conventiile de credit dintre
bancã si debitorul cedat ori alte titluri constatatoare ale creantelor,
actele prin care s-au constituit garantii personale sau reale pentru
restituirea acestor creante cesionate, potrivit legii AVAB, precum si orice
alte acte sau întelegeri încheiate de aceasta pentru valorificarea creantelor
preluate.
(2) Pentru debitorii
prevãzuti la art. 19 12 lit. b), d) si e) AVAB, în mãsura în
care constatã existenta unor acte sau fapte care atrag rãspunderea
acestora, se va adresa instantei competente în vederea stabilirii
rãspunderii. În acest caz titlul executoriu îl constituie
hotãrârea prin care instanta a stabilit rãspunderea, iar
executarea silitã va putea începe dupã rãmânerea
definitivã a hotãrârii. La cererea AVAB instanta va putea
încuviinta aplicarea unui sechestru asigurãtor prin ordonantã
presedintialã chiar înaintea pronuntãrii hotãrârii.
(3) Orice act
unilateral emis de debitor si acceptat de AVAB, în care debitorul recunoaste
expres datoria si se angajeazã sã o achite în termenul si în
conditiile stabilite de AVAB, constituie titlu executoriu si poate fi executat
cu respectarea procedurii speciale reglementate de prezenta ordonantã de
urgentã.
(4) Conventiile de
esalonare la platã a creantelor vor avea în vedere actualizarea valorii
nominale si, dupã caz, a garantiilor si au putere de titlu executoriu.
Art. 19 14. -
Titlurile executorii emise de AVAB conform legii vor avea un obiect bine
determinat si vor tine seama de faptul cã valorificarea activelor
bancare trebuie actualizatã la zi pentru a se evita deteriorarea
drepturilor creditorului si pentru a se asigura recuperarea realã a
efortului financiar de emitere a titlurilor de stat.
Art. 19 15. - (1)
Titlul executoriu se comunicã debitorului si se pune în executare
fãrã nici o formalitate.
(2) Titlurile
executorii emise în conditiile prezentului capitol se executã potrivit
prevederilor prezentei ordonante de urgentã.
CAPITOLUL
IV 3
Blocarea
conturilor, sechestrarea actiunilor si instituirea administrãrii
speciale
Art. 19 16. - (1)
Dupã comunicarea cãtre debitor a titlului executoriu AVAB poate
dispune prin ordin blocarea prin poprire a conturilor bancare de orice
naturã, pe care debitorul le detine în orice bancã sau
cooperativã de credit, indiferent de moneda în care sunt constituite. În
termen de douã zile libere de la primirea ordinului institutiile
respective vor confirma în scris blocarea conturilor.
(2) Pe perioada
blocãrii disponibilitãtilor din conturile bancare orice
platã se poate face numai cu aprobarea prealabilã, în scris, a
AVAB, cu exceptia plãtilor în contul creantei detinute de AVAB si a
privilegiilor legale.
(3) Pe perioada
blocãrii disponibilitãtilor din conturi banca va bonifica si va
bloca inclusiv dobânda cuvenitã debitorului, în conditiile convenite
anterior blocãrii.
(4) Încãlcarea
prevederilor alin. (1) si (2) atrage nulitatea oricãrei plãti si
rãspunderea solidarã a bãncii cu debitorul, în limita
sumelor sustrase blocãrii.
(5) Sumele din
conturile blocate se vireazã în contul AVAB, la cererea acesteia,
dupã validarea popririi.
Art. 19 17 . - (1) La
cererea AVAB instanta poate încuviinta, prin derogare de la prevederile art.
907 si 908 din Codul comercial, în conditiile prevãzute la cap. IV 4 ,
sechestrul asupra actiunilor si pãrtilor sociale si instituirea
administrãrii speciale la societatea comercialã care constituie
debitorul cedat, la societatea comercialã care este debitoare potrivit
art. 19 12 lit. b), precum si la societatea comercialã la care debitorii
prevãzuti la art. 19 12 detin, separat sau împreunã, cel putin
50% plus o actiune din capitalul social sau, dupã caz, majoritatea
pãrtilor sociale.
(2) Sechestrul si
mãsura administrãrii speciale se aplicã de la data
înregistrãrii hotãrârii definitive a instantei la registrul
comertului.
(3) Pe perioada
sechestrului prevãzut la alin. (1) drepturile fatã de societatea
comercialã, conferite de actiunile sau pãrtile sociale
sechestrate, se exercitã de cãtre AVAB. Pe timpul
administrãrii speciale administrarea societãtii comerciale se
asigurã de o persoanã desemnatã prin hotãrâre a
instantei prevãzute la alin. (1), la propunerea AVAB.
Persoana propusã trebuie sã fie
contabil autorizat, expert contabil, licentiat în studii economice sau în drept
ori inginer si sã aibã 5 ani de activitate practicã
economicã sau juridicã. Administratorul va primi o indemnizatie
brutã lunarã, suportatã de societatea comercialã.
Pe data numirii administratorului special se suspendã de drept mandatul
administratorilor în exercitiu.
(4) Societatea
comercialã supusã administrãrii speciale nu va repartiza
din profitul obtinut sume pentru dezvoltare, iar dividendele cuvenite
actionarilor sau asociatilor, care sunt debitori ai creantelor bancare
neperformante cesionate AVAB, se varsã în contul datoriei debitorului
cedat.
(5) Asumarea de
cãtre societatea comercialã supusã administrãrii
speciale de noi obligatii care ar influenta negativ veniturile acesteia se
poate face numai cu aprobarea prealabilã a AVAB. Actul încheiat cu
încãlcarea acestei obligatii este nul de drept.
(6)
Rãspunderea administratorului desemnat, atât fatã de actionari
sau asociati, dupã caz, cât si fatã de AVAB se stabileste
potrivit regulilor mandatului comercial.
(7) Prevederile
prezentului articol se aplicã si societãtilor comerciale la care
actionari sau asociati sunt societãti comerciale ce detin
majoritãtile prevãzute la alin. (1) si care sunt controlate de
debitorii prevãzuti la art. 19 12 .
CAPITOLUL
IV 4
Reguli
speciale privind solutionarea litigiilor
Art. 19 18. - Litigiile
în legãturã cu creantele neperformante preluate la datoria
publicã, în care AVAB este parte, se solutioneazã cu respectarea
prevederilor prezentului capitol, completate în mod corespunzãtor cu
dispozitiile Codului de procedurã civilã.
Art. 19 19. -
Cererile de orice naturã privind drepturile si obligatiile în
legãturã cu activele bancare preluate de AVAB, inclusiv cele
formulate pentru angajarea rãspunderii civile a persoanelor fizice si
juridice, altele decât debitorii definiti la art. 19 12, sunt de
competenta Curtii de apel în a cãrei razã teritorialã se
aflã sediul sau, dupã caz, domiciliul pârâtului si se
judecã de urgentã si cu precãdere.
Art. 19 20. - (1)
Reclamantul este obligat sã comunice cererea, actele pe care se
întemeiazã si, dupã caz, interogatoriul scris, prin scrisoare
recomandatã cu confirmare de primire, înainte de depunerea acestora în
instantã. Judecãtorul nu va primi cererea fãrã
dovada privind îndeplinirea obligatiei de comunicare. Prevederile acestui
alineat se aplicã oricãrei cereri, indiferent de natura ei, cu
exceptia cererilor formulate în timpul judecãtii sau a celor prin care
se exercitã o cale de atac.
(2) Primul termen de
judecatã se stabileste la cel mult 15 zile de la data depunerii cererii
de chemare în judecatã.
(3) Întâmpinarea este
obligatorie si se depune cel târziu pânã la primul termen de
judecatã. Întâmpinarea, actele pe care se întemeiazã si,
dupã caz, interogatoriul scris se comunicã de cãtre parte,
prin scrisoare recomandatã cu confirmare de primire, înainte de termenul
prevãzut la alin. (2). Nerespectarea obligatiei de comunicare
prezumã renuntarea de cãtre parte la apãrãrile ce
puteau fi formulate prin întâmpinare si la probele în sustinerea acestor
apãrãri.
Art. 19 21. - (1)
Orice cerere se judecã la primul termen, în afara cazului în care
instanta dispune administrarea de probe noi.
Dacã din
motive întemeiate pãrtile nu sunt în mãsurã sã îsi
prezinte apãrãrile în mod complet, instanta va putea, în mod
exceptional, sã acorde un termen în cunostintã de cel mult 7
zile.
(2) Acelasi termen de
7 zile se acordã o singurã data si pentru administrarea de probe
noi, dispuse de instantã, la primul termen.
Art. 19 22. - (1)
Instanta este obligatã sã pronunte hotãrârea în termen de
5 zile de la încheierea dezbaterilor si sã comunice pãrtilor
hotãrârea motivatã în cel mult 10 zile de la comunicare.
(2) Hotãrârea
instantei poate fi atacatã cu recurs.
(3) În recurs nu se pot invoca apãrãri ce nu au fost
formulate în fata instantei a cãrei hotãrâre este
recuratã, cu exceptia celor de ordine publicã.
(4) Dacã
admite recursul, prin aceeasi hotãrâre instanta este obligatã
sã solutioneze si fondul cauzei sau, dacã se impune administrarea
de probe noi, sã stabileascã termenul de judecatã.
(5) Termenele
prevãzute la art. 19 20 alin. (2), la art. 19 21 alin. (1)
si (2) si la alin. (1) al prezentului articol se aplicã si în situatia
judecãrii recursului.
(6) Cãile
extraordinare de atac se pot exercita în conformitate cu dispozitiile Codului
de procedurã civilã.
Art. 19 23. - (1)
Termenul de prescriptie a actiunilor îndreptate împotriva AVAB este de 6 luni
de la data la care s-a cunoscut sau trebuia sã se cunoascã faptul
sau actul pe care se întemeiazã actiunea, dar nu mai mult de 12 luni de
la data producerii faptului sau încheierii actului, dacã legea nu
prevede un termen mai scurt.
(2) Termenul prevãzut la alin. (1), pentru acte sau fapte
anterioare legii de aprobare a prezentei ordonante de urgentã, curge de
la data intrãrii în vigoare a acesteia.
CAPITOLUL
IV 5
Reguli
speciale privind executarea silitã
Art. 19 24. - (1)
Pentru executarea silitã a titlurilor executorii, AVAB îsi poate
organiza corpul de executori proprii sau poate folosi executori
judecãtoresti.
(2) Procedurile de
executare silitã pentru valorificarea activelor bancare de cãtre
AVAB sunt puse în aplicare de cãtre corpul de executori proprii sau de
cãtre executori judecãtoresti.
Art. 19 25. - Corpul
de executori proprii se numeste prin ordin al presedintelui AVAB si are
competentã deplinã pe întregul teritoriu al tãrii.
Art. 19 26 - (1)
Corpul de executori ai AVAB are obligatia de a face demersurile necesare pentru
identificarea domiciliului sau sediului debitorului, precum si a bunurilor si
veniturilor lui urmãribile.
(2) Dacã
debitorul nu este gãsit la domiciliu sau la sediul cunoscut, corpul de
executori ai AVAB este obligat sã solicite organelor de politie
sã facã cercetãri, precum si sã cearã
relatii de la oficiul registrului comertului, de la organele teritoriale ale Ministerului
Finantelor Publice, de la Garda Financiarã sau de la orice altã
persoanã fizicã sau juridicã ori de la alte organe
competente, în scopul stabilirii locului în care se aflã debitorul si al
obtinerii oricãror date detinute în legãturã cu acesta sau
cu bunurile sale.
Art. 19 27. -
Organele de politie, persoanele fizice si juridice, precum si celelalte organe
competente prevãzute la art. 19 26 alin. (2)
sunt obligate sã dea de îndatã relatiile solicitate de corpul de
executori, fãrã perceperea vreunei taxe ori a vreunui tarif.
Art. 19 28. - Ori de
câte ori este necesar politia are obligatia sã dea concursul
executorilor AVAB, la cererea acestora, în îndeplinirea, potrivit legii, a
activitãtii de executare silitã.
Art. 19 29. - (1) În
exercitarea atributiilor ce le revin executorii AVAB pot:
a) sã intre în
orice incintã de afaceri a debitorului persoanã juridicã
sau în alte incinte ale acestuia, în scopul identificãrii bunurilor sau
valorilor care pot fi executate silit;
b) sã intre în
toate încãperile în care se gãsesc bunuri sau valori ale debitorului
persoanã fizicã, precum si sã cerceteze toate locurile în
care acesta îsi pãstreazã bunurile;
c) sã solicite
si sã cerceteze orice document sau element material care poate constitui
o probã în determinarea bunurilor proprietate a debitorului.
(2) Executorii pot
intra în încãperile ce reprezintã domiciliul sau resedinta unei
persoane fizice, cu consimtãmântul acesteia, iar în caz de refuz
executorul va cere autorizarea instantei judecãtoresti competente,
aplicându-se dispozitiile Codului de procedurã civilã, privind
ordonanta presedintialã.
Art. 19 30. -
Accesul executorului în locuinta, în incinta de afaceri sau în orice
altã încãpere a debitorului persoanã fizicã sau
juridicã se poate efectua între orele 8,00-18,00, în orice zi
lucrãtoare. Executarea începutã va putea continua în aceeasi zi
sau în zilele urmãtoare. În cazuri temeinic justificate, când
existã pericolul înstrãinãrii unor bunuri, accesul în
încãperile debitorului va avea loc si la alte ore decât cele mentionate,
precum si în zilele nelucrãtoare, cu autorizarea instantei.
Art. 19 31. - În
absenta debitorului sau dacã acesta refuzã accesul în oricare
dintre încãperile prevãzute la art. 19 29,
executorul nu poate sã pãtrundã în acestea decât în
prezenta unui reprezentant al politiei si a 2 martori. Dispozitiile art. 19 29 alin. (2)
sunt aplicabile, dupã caz.
Art. 19 32. -
Executorul va începe executarea dupã comunicarea titlului executoriu
prevãzut la art. 19 13 alin. (1),
cu mentiunea cã neachitarea de bunãvoie a creantei în termen de 5
zile lucrãtoare de la primire dã dreptul creditorului sã
procedeze la executarea silitã fãrã nici o altã
somatie.
Art. 19 33. -
Dupã expirarea termenului prevãzut la art. 19 32 se va
putea proceda la sechestrarea bunurilor urmãribile apartinând
debitorului si garantilor, urmând sã fie valorificate.
Art. 19 34. -
Executarea silitã asupra tuturor bunurilor urmãribile apartinând
debitorilor si garantilor se poate face dupã expirarea termenului prevãzut la art. 19 32 ,
fãrã încuviintarea instantei.
Art. 19 35. -
Dreptul corespunzãtor creantei preluate la datoria publicã se
executã înaintea oricãrui alt drept, indiferent de natura
acestuia sau de data la care a fost constituit, cu exceptia salariilor si a
altor privilegii legale.
Art. 19 36. -
Aplicarea sechestrului, cu exceptia situatiilor prevãzute la art. 19 17, se face
de executorii AVAB sau de executorii judecãtoresti, care încheie un
proces-verbal de sechestru.
Art. 19 37. - (1)
Procesul-verbal de sechestru va cuprinde:
a) numele si
prenumele celui care aplicã sechestrul si numãrul legitimatiei de
executor;
b) numele si
prenumele debitorului (sau ale garantului, dacã se sechestreazã
bunurile acestuia) si ale altor persoane care sunt de fatã (martori);
c) mentionarea
titlului executoriu, suma datoratã si natura datoriei;
d) enumerarea
bunurilor urmãribile sechestrate (natura, gradul de uzurã,
dimensiunea etc.);
e) eventualele
obiectii fãcute de debitor;
f) indicarea orei,
zilei si locului sechestrului;
g) natura
sechestrului, dacã este un sechestru cu ridicare, dacã se numeste
un custode sau dacã se aplicã sigilii;
h) semnãturile
pãrtilor: executor, debitor sau, în lipsa lui, ale altor persoane majore
care au asistat la aplicarea sechestrului, precum si, atunci cînd este cazul,
semnãtura custodelui.
(2) Dacã debitorul
refuzã sã semneze, se va mentiona aceasta în procesul-verbal.
(3) Procesul-verbal
se întocmeste în 3 exemplare, dintre care un exemplar se va preda debitorului,
un exemplar se depune la dosarul de executare silitã si alt exemplar se
predã AVAB.
Art. 19 38. - Din
momentul întocmirii procesului-verbal de sechestru potrivit art. 19 37 bunurile
sechestrate sunt indisponibilizate. Atâta timp cât dureazã executarea
silitã debitorul nu poate dispune de aceste bunuri decât cu acordul
AVAB. Nerespectarea acestei interdictii
atrage rãspunderea, potrivit legii, a celui vinovat.
Art. 19 39.- (1)
Dacã bunurile sechestrate nu sunt ridicate si depozitate de executor,
ele vor putea fi lãsate în custodia debitorului sau a altor persoane
desemnate de AVAB.
(2) Cel care primeste
bunurile în custodie va semna procesul-verbal de sechestru.
Art. 19 40. - (1) În
cazul în care nu au fost luate mãsurile asigurãtorii pentru
realizarea integralã a creantei si dacã la începerea
executãrii silite se constatã cã existã pericol de
înstrãinare, substituire sau sustragere de la urmãrire a
bunurilor urmãribile ale debitorului, sechestrarea lor va putea fi
aplicatã o datã cu comunicarea titlului executoriu.
(2) Sechestrul
prevãzut la alin. (1) se va aplica numai în temeiul autorizãrii
date de instanta judecãtoreascã competentã. Dispozitiile
referitoare la ordonanta presedintialã din Codul de procedurã
civilã sunt aplicabile.
Art. 19 41. - În
vederea valorificãrii executorul poate sã verifice dacã
bunurile sechestrate se gãsesc la locul mentionat în
procesul-verbal de sechestru si dacã acestea nu
au fost substituite sau degradate.
Art. 19 42. -
Bunurile rãmân sub sechestru pânã la valorificarea lor sau
pânã când AVAB ori, dupã caz, instanta competentã dispune
ridicarea sechestrului.
Art. 19 43. -
Vânzarea silitã a bunurilor urmãrite se face dupã
împlinirea termenului prevãzut în adresa de comunicare a titlului
executoriu, fãrã încuviintarea instantei si fãrã
efectuarea altei formalitãti.
Art. 19 44.-
Vânzarea bunurilor urmãrite silit se face prin licitatie publicã
organizatã de o comisie din cadrul AVAB, numitã prin ordin al
presedintelui.
Art. 19 45. - (1)
Pretul de pornire a licitatiei se stabileste prin expertizã. Expertul se
desemneazã de AVAB pe bazã de contract.
(2) Dupã stabilirea pretului de pornire licitatorul va publica
cu cel putin 10 zile înainte de data licitatiei un anunt de vânzare într-un
cotidian national de largã circulatie si/sau într-un cotidian local.
Anuntul va cuprinde sintetic bunurile ce urmeazã sã fie licitate,
ziua, ora si locul licitatiei, pretul de pornire si valoarea garantiei de
participare stabilitã de AVAB, domiciliul sau sediul debitorului,
precum si mentiunea cã toti cei care
posedã un drept real asupra bunurilor scoase la vânzare au obligatia,
sub sanctiunea decãderii, sã facã licitatorului dovada
acestuia pânã în preziua licitatiei. Anuntul va fi comunicat în mod
obligatoriu proprietarului bunului; dacã acesta nu este gãsit,
procedura se considerã îndeplinitã prin afisare la locul
licitatiei si la sediul primãriei locale în care se aflã bunul.
(3) Licitatia poate
avea loc numai dupã expirarea termenului de 10 zile prevãzut la
alin. (2) si se va desfãsura la locul stabilit de AVAB. Debitorul este
obligat sã permitã tinerea licitatiei în spatiile pe care le
detine, dacã sunt adecvate acestui scop.
Art. 19 46. - Pentru
participarea la licitatie ofertantii depun la licitator, cu cel putin o zi
înainte de data licitatiei, urmãtoarele documente:
a) dovada privind
depunerea garantiei de participare;
b) împuternicirea
persoanei care îl reprezintã pe ofertant;
c) pentru persoanele
juridice de nationalitate românã, copie de pe certificatul de
înmatriculare eliberat de oficiul registrului comertului;
d) pentru persoanele
juridice strãine, actul de înmatriculare tradus în limba românã;
e) pentru persoanele
fizice române, copie de pe actul de identitate;
f) pentru persoanele
fizice strãine, copie de pe pasaport.
Art. 19 47. - (1)
Comisia de licitatie verificã si analizeazã documentele de
participare prevãzute la art. 19 46 si
afiseazã la locul licitatiei, cu cel putin o orã înaintea
începerii acesteia, lista cuprinzând ofertantii care au depus documentatia
completã de participare.
(2) Ofertantii se
identificã dupã numãrul de ordine de pe lista de
participare, dupã care licitatorul anuntã obiectul licitatiei,
pasul de licitare stabilit valoric între 5-15% din pretul de pornire, precum si
modul de desfãsurare a licitatiei; pasul de licitare se stabileste de
comisia de licitatie.
(3) Dacã se
prezintã un singur ofertant care oferã pretul de pornire, acesta
este declarat adjudecatar.
(4) În cazul în care
la prima licitatie nu se oferã pretul de pornire sau nu s-a prezentat
nici un ofertant, licitatorul va publica un nou anunt, cu respectarea
prevederilor art. 19 45 alin. (2), care se aplicã în mod
corespunzãtor, în vederea tinerii unei noi licitatii. Pretul de pornire
în acest caz este de 75% din pretul de pornire a licitatiei anterioare.
(5) Dacã la a
doua licitatie nu se înregistreazã o ofertã de cel putin 75% din
pretul de pornire a primei licitatii sau dacã nu s-a prezentat nici un
ofertant, licitatorul va organiza o a treia licitatie, la care pretul de
pornire este de 50% din pretul de pornire a primei licitatii.
(6) Când în cadrul
unei sedinte nu au putut fi licitate toate bunurile, licitatia va continua în
ziua lucrãtoare urmãtoare, la ora anuntatã de licitator
înainte de închiderea sedintei.
Art. 19 48. - (1)
Licitatia se adjudecã la pretul cel mai mare oferit. Plata în rate este
permisã numai dacã cumpãrãtorul prezintã una
dintre urmãtoarele garantii: scrisoare de garantie emisã de o
bancã românã sau de o bancã strãinã la care
o bancã românã este corespondentã; bilet la ordin avalizat
de o bancã agreatã de AVAB; garantia personalã a unui
fidejusor, în conditiile Codului comercial, constând într-o obligatie
unilateralã si neconditionatã de platã a ratei neachitate
la termen, partial sau integral, de cãtre debitor. Garantia nu poate fi
decât pentru plata integralã a ratelor si trebuie sã fie
îndestulãtoare.
(2) Plata în rate
este permisã numai dacã adjudecatarul achitã un avans de
minimum 30% din pretul de adjudecare. Garantia de participare poate fi
consideratã ca platã partialã a avansului.
(3) Dupã
licitarea fiecãrui bun licitatorul întocmeste, în 3 exemplare originale,
procesul-verbal de licitatie, care se semneazã de membrii comisiei de
licitatie, de adjudecatar si de proprietarul bunului, dacã acesta
participã la executare, si care va cuprinde în mod obligatoriu: modul în care s-a
desfãsurat licitatia, rezultatul acesteia, numele si prenumele sau
denumirea proprietarului bunului si ale adjudecatarului
cumpãrãtor, domiciliul sau sediul acestora, bunul
cumpãrat, pretul, taxa pe valoarea adãugatã dupã
caz, termenul si modalitatea de platã a pretului si data
vânzãrii.
Orice refuz de a
semna se consemneazã în procesul-verbal de licitatie. În termen de
douã zile lucrãtoare de la data întocmirii procesului-verbal de
licitatie licitatorul va încheia si va elibera fiecãrui
cumpãrãtor, precum si debitorului un document care va cuprinde toate elementele mentionate mai sus
si care îndeplineste conditiile unui document specific, legal aprobat, conform
legislatiei financiar-contabile. În acelasi termen licitatorul va dispune în
scris restituirea garantiei, cu exceptia garantiei adjudecatarului, care se
retine în contul pretului sau în contul AVAB, dacã adjudecatarul
refuzã plata pretului la termenul si în modalitatea stabilite în
procesul-verbal de licitatie.
(4) În termen de
douã zile lucrãtoare de la data plãtii pretului integral sau,
în cazul vânzãrii cu plata în rate, a plãtii avansului si a
prezentãrii garantiilor stabilite în procesul-verbal de licitatie
licitatorul va transmite adjudecatarului cumpãrãtor si
proprietarului bunului vândut silit câte un exemplar original al acestui
proces-verbal. Pentru bunurile transmise prin vânzare silitã
procesul-verbal de licitatie constituie titlu de proprietate în baza
cãruia adjudecatarul este îndreptãtit sã procedeze la
înregistrarea bunurilor adjudecate în evidenta contabilã, sã
solicite, dupã caz, înmatricularea mijloacelor de transport,
înregistrarea la organelle fiscale, efectuarea publicitãtii imobiliare.
Pentru bunurile vândute cu plata pretului în rate procesul-verbal de licitatie
constituie titlu executoriu conform art. 19 13.
Art. 19 49. - (1) În
cazul în care la a treia licitatie nu se oferã pretul de pornire sau nu
se prezintã nici un ofertant, AVAB va putea fie sã adjudece bunul
în contul creantei, caz în care se va proceda la o diminuare a creantei cu 50%
din pretul bunului stabilit prin expertizã potrivit art. 19 45 alin. (1),
fie sã solicite evaluatorului o actualizare a valorii de piatã
stabilite anterior. În acest caz AVAB va relua procedura de vânzare prin
licitatie pornind de la noul pret de referintã.
(2) AVAB este autorizatã
sã identifice posibilitãti de valorificare superioarã
pentru bunurile adjudecate potrivit alin. (1).
(3) În situatia în
care s-a procedat la adjudecarea de cãtre AVAB a bunului imobil supus
executãrii silite acesta va trece în proprietatea privatã a statului
si în administrarea AVAB, pe baza procesului-verbal de licitatie.
(4) Acelasi regim îl
vor avea si bunurile imobile acceptate de AVAB ca dare în platã pentru
stingerea obligatiei de platã de cãtre debitorul cedat, conventia
de dare în platã constituind titlu de proprietate.
CAPITOLUL
IV 6
Sanctiuni
Art. 19 50 - (1) Constituie contraventie la prevederile
prezentei ordonante de urgentã, dacã, potrivit legii penale, nu
constituie infractiune, urmãtoarele fapte:
a) atribuirea unui
activ bancar sau a unui pachet de active bancare unei persoane, cunoscând
cã aceasta face parte din una dintre categoriile prevãzute la
art. 19 9 alin. (1);
b) atribuirea unui activ bancar sau a unui pachet de active bancare
unei persoane în dauna alteia care a formulat o ofertã mai
avantajoasã, potrivit criteriilor stabilite în oferta de vânzare;
c) nerespectarea
termenelor stabilite de AVAB, în cererile adresate în scris persoanelor
prevãzute la art. 15 alin. (1) si (2), pentru obtinerea de informatii.
(2) Contraventiile prevãzute
la alin. (1) lit. a) si b) se sanctioneazã cu amendã de la
50.000.000 lei la 100.000.000 lei, iar cele prevãzute la alin. (1) lit.
c), cu amendã de la 10.000.000 lei la 50.000.000 lei. Sumele se
actualizeazã periodic în functie de rata inflatiei.
Art. 19 51. -
Constatarea contraventiilor prevãzute la art. 19 50 si
aplicarea sanctiunilor se fac de cãtre Corpul de control al
primului-ministru.
Art. 19 52. -
Contraventiilor prevãzute la art. 19 50 li se
aplicã dispozitiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea
contraventiilor, cu exceptia art. 25 si 26.”
26. Titlul
capitolului V va avea urmãtorul cuprins:
27. Articolul 20 se
abrogã.
28. Articolul 21 va
avea urmãtorul cuprins:
“Art. 21. - Dispozitiile prezentei ordonante de urgentã se
aplicã si în cazul creantelor bancare neperformante care sunt în curs de
a fi preschimbate în actiuni sau în pãrti sociale la societãtile
comerciale debitoare si nu exclud utilizarea în continuare a acestei metode de
valorificare a creantelor, chiar dacã ea nu a fost încã
initiatã.”
29. Dupã articolul 21 se introduc articolele
22-35 cu urmãtorul cuprins:
“Art. 22. - Valoarea
activelor bancare preluate în alte conditii decât cele prevãzute la art.
12 1 alin. (1) face obiectul regularizãrii
între AVAB si banca cedentã, astfel încât operatiunea sã se
încadreze în prevederile art. 12 1 alin. (1).
Art. 23. - În cazul
debitorilor societãti comerciale la care statul sau autoritãtile
administratiei publice locale sunt actionari, care au evidentiate în conturile
din bilant creante neperformante si creante bugetare restante, se pot aplica si
metodele de stingere a creantelor bugetare restante prevãzute în
Ordonanta de urgentã a Guvernului nr. 15/1998 pentru completarea
Ordonantei Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare, cu
modificãrile si completãrile ulterioare.
Art. 24. - (1)
Litigiile în curs în legãturã cu creantele bancare cedate AVAB,
indiferent de faza în care se aflã, vor continua si se vor solutiona cu
aplicarea procedurii prevãzute de prezenta ordonantã de
urgentã. Actele procedurale încheiate rãmân valabile. La cererea
AVAB aceastã procedurã poate fi aplicatã si
executãrilor silite începute potrivit procedurii de drept comun. Actele
de executare încheiate îsi mentin valabilitatea.
(2) Executarea
silitã începutã de AVAB prin executorii proprii sau prin
intermediul executorilor judecãtoresti continuã si pe parcursul
solutionãrii contestatiilor formulate de debitori, acestia având dreptul
întoarcerii executãrii numai în baza unei hotãrâri
judecãtoresti definitive si irevocabile.
Art. 25. - (1)
Debitorii pot contesta în justitie mãsurile dispuse de AVAB potrivit
prezentei ordonante de urgentã si pot face contestatie la executare
numai dupã depunerea unei cautiuni egale cu 20% din valoarea activului
bancar supus valorificãrii.
(2) Dovada privind
plata cautiunii prevãzute la alin. (1) va însoti în mod obligatoriu
contestatia debitorului fãrã care aceasta nu va putea fi
înregistratã.
(3) Verificarea
cuantumului cautiunii se va efectua de judecãtorul de serviciu la data
înregistrãrii cererii.
Art. 26. - (1) AVAB
poate accepta darea în platã a unui bun în vederea stingerii
obligatiilor de platã.
(2) Actul încheiat de
AVAB pentru constatarea stingerii obligatiei de platã a debitorului,
total sau partial, constituie titlu de proprietate, iar operatiunea de transfer
al dreptului de proprietate, ca efect al dãrii în platã, este
scutitã de taxa pe valoarea adãugatã.
Art. 27. - (1)
Bãncile cedente ale creantelor neperformante preluate la datoria
publicã rãspund patrimonial pentru toate pagubele cauzate prin
necomunicarea documentelor sau informatiilor cãtre AVAB, dacã
datoritã acestui fapt nu s-a putut valorifica respectiva creantã.
(2) Persoanele
vinovate de transmiterea unor date incorecte sau de nepredarea tuturor
documentelor si datelor necesare pentru executarea creantelor cedate AVAB
rãspund civil, contraventional sau penal, dupã caz, în conditiile
legii.
Art. 28. - Cererile
formulate de AVAB si orice alte acte procedurale efectuate de si pentru aceasta
în legãturã cu valorificarea activelor bancare sunt scutite de
taxe de timbru, timbru judiciar, cautiuni si orice alte taxe.
Art. 29. - AVAB este
autorizatã ca ori de câte ori în procesul de valorificare a activelor bancare
este necesarã aplicarea altor metode prevãzute de lege la acea
datã, care creeazã posibilitãti mai rapide si mai
eficiente de valorificare, sã utilizeze acele metode separat sau împreunã cu metodele
proprii.
Art. 30. - Asigurarea
serviciilor necesare în vederea îndeplinirii atributiilor specifice se
realizeazã pe baza unui regulament propriu, aprobat de Consiliul de
supraveghere si îndrumare.
Art. 31. -
Mãsurile întreprinse de AVAB în vederea executãrii silite nu se
suspendã ca urmare a declansãrii procedurii reorganizãrii
judiciare sau a falimentului.
Art. 32. - În vederea
executãrii silite a bunurilor urmãrite AVAB poate solicita
judecãtorului-sindic luarea în posesie a acestora.
Judecãtorul-sindic va dispune ca administratorul sau, dupã caz,
lichidatorul sã predea AVAB bunul afectat garantiei, în vederea
valorificãrii.
Art. 33. - Bugetul de
venituri si cheltuieli al AVAB, aprobat potrivit legii, se modificã în
mod corespunzãtor, tinându-se seama de prevederile prezentei ordonante
de urgentã.
Art. 34. -
Prevederile Ordonantei de urgentã a Guvernului nr. 65/1999 privind
salarizarea personalului AVAB se aplicã tranzitoriu pânã la data
înregistrãrii, conform legii, a contractului colectiv de muncã.
La aceeasi datã Ordonanta de urgentã a Guvernului nr. 65/1999,
publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 225 din 20 mai
1999, se abrogã.
Art. 35. - La data
intrãrii în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonante de
urgentã urmãtoarele acte normative se abrogã:
- Ordonanta
Guvernului nr. 55/1999 privind executarea silitã a creantelor bancare
neperformante preluate la datoria publicã internã,
publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 411 din 27
august 1999, aprobatã si modificatã prin Legea nr. 151/2000;
- Ordonanta de urgentã
a Guvernului nr. 25/2000 pentru modificarea si completarea Ordonantei
Guvernului nr. 55/1999 privind executarea silitã a creantelor bancare
neperformante preluate la datoria publicã internã,
publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 141 din 3
aprilie 2000;
- Ordonanta de
urgentã a Guvernului nr. 166/2000 pentru modificarea si completarea
Ordonantei Guvernului nr. 55/1999 privind executarea silitã a creantelor
bancare neperformante preluate la datoria publicã internã,
publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 523 din 24
octombrie 2000, precum si orice alte dispozitii contrare.
- În termen de 30 de
zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi Guvernul, la
propunerea AVAB, va aproba modificarea si completarea Hotãrârii
Guvernului nr. 387/1999 privind organizarea si functionarea Agentiei de
Valorificare a Activelor Bancare.
Art. III. - Ordonanta de urgentã a
Guvernului nr. 51/1998, cu modificãrile si completãrile
ulterioare, va fi republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea
I, dându-se textelor o nouã numerotare.
Aceastã lege a
fost adoptatã de Camera Deputatilor si de Senat în sedinta comunã
din 27 iunie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) si ale art. 76
alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR |
PRESEDINTELE SENATULUI |
VALER DORNEANU
|
NICOLAE VÃCÃROIU
|
Bucuresti, 17 iulie 2001.
Nr. 409.
privind promulgarea Legii pentru aprobarea
Ordonantei de urgentã a Guvernului nr. 51/1998 privind unele
mãsuri premergãtoare privatizãrii bãncilor
În temeiul
prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din Constitutia
României,
Presedintele României
decreteazã:
Articol unic. - Se promulgã Legea pentru aprobarea Ordonantei de urgentã
a Guvernului nr. 51/1998 privind unele mãsuri premergãtoare
privatizãrii bãncilor si se dispune publicarea acestei legi în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
ION ILIESCU
Bucuresti, 17 iulie 2001.
Nr. 607.
ACTE ALE ORGANELOR DE
SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL AGRICULTURII, ALIMENTATIEI SI PÃDURILOR
pentru aprobarea
Normei sanitare veterinare cu privire la inspectia vizualã pentru
detectarea parazitilor în produsele din pescuit
Ministrul agriculturii,
alimentatiei si pãdurilor, în temeiul prevederilor art. 31 din Legea
sanitarã veterinarã nr. 60/1974, republicatã, cu
modificãrile si completãrile ulterioare,
în baza
Hotãrârii Guvernului nr. 12/2001 privind organizarea si functionarea
Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Pãdurilor, modificatã
prin Hotãrârea Guvernului nr. 440/2001, vãzând Referatul de
aprobare nr. 141.524 din 5 iunie 2001, întocmit de Agentia Nationalã
Sanitarã Veterinarã,
emite
urmãtorul ordin:
Art. 1. - Se
aprobã Norma sanitarã veterinarã cu privire la inspectia
vizualã pentru detectarea parazitilor în produsele din pescuit
prevãzutã în anexa care face parte integrantã din
prezentul ordin.
Art. 2. - Agentia
Nationalã Sanitarã Veterinarã, institutiile centrale de
profil si directiile sanitare veterinare judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, vor aduce la îndeplinire prevederile prezentului ordin..Art. 3. -
Agentia Nationalã Sanitarã Veterinarã va controla modul de
aplicare a prevederilor prezentului ordin.
Art. 4. - Prezentul
ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul
agriculturii, alimentatiei si pãdurilor,
Bucuresti, 13 iunie 2001.
Nr. 190.
ANEXÃ
NORMÃ
SANITARÃ VETERINARÃ
cu privire la
inspectia vizualã pentru detectarea parazitilor în produsele din pescuit
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Prezenta normã sanitarã veterinarã
stabileste regulile pentru inspectia vizualã în scopul detectãrii
parazitilor în produsele din pescuit.
CAPITOLUL II
Definitii
Art. 2. - În sensul
prezentei norme sanitare veterinare se întelege prin:
a) parazit vizibil
- un parazit sau un grup de paraziti care au dimensiune, culoare si
consistentã evidentã în tesuturile pestelui si ale altor produse
din pescuit;
b) inspectie
vizualã - examinarea fãrã distrugere a pestelui sau a
produselor din pescuit, fãrã mijloace optice de mãrire si
în conditii de iluminat corespunzãtor;
c) produse din
pescuit - animalele acvatice marine sau de apã dulce care apartin
speciilor comestibile de pesti, crustacee, moluste, ajunse la dimensiunea
economicã pentru a fi comercializate, sau pãrti din aceste
animale, inclusiv icrele si laptii, precum si produsele obtinute din corpul sau
din organele comestibile ale acestora în urma unui procedeu de prelucrare.
CAPITOLUL III
Reguli pentru
inspectia vizualã
Art. 3. - Inspectia vizualã se efectueazã de cãtre
personal calificat pe un numãr reprezentativ de probe.
Autoritatea
competentã stabileste numãrul si frecventa inspectiilor la care
se referã dispozitiile alin. 1, în functie de natura produsului din
pescuit, originea geograficã si folosirea acestuia.
Art. 4. - În timpul
productiei inspectia vizualã a cavitãtii abdominale, a ficatului
si a icrelor, a pestelui sau a altor produse din pescuit eviscerate, destinate
consumului uman, se efectueazã de cãtre personal calificat. În
functie de sistemul de eviscerare folosit inspectia vizualã se
realizeazã astfel:
a) în cazul
eviscerãrii manuale se efectueazã în mod continuu de cãtre
operatori în timpul eviscerãrii si spãlãrii;
b) în cazul
eviscerãrii mecanice se realizeazã prin recoltarea unui
numãr reprezentativ de probe, care sã nu fie mai mic de 10
exemplare pe lot.
Art. 5. - Inspectia
vizualã a fileurilor de peste, a bucãtilor de peste sau a altor
produse din pescuit se realizeazã în timpul filetãrii sau
portionãrii de cãtre personae calificate. Când examinarea
individualã nu este posibilã datoritã dimensiunilor
fileurilor, se aplicã un plan de recoltare de probe, dispus de
autoritatea veterinarã competentã conform prevederilor legale în
vigoare. Programul de recoltare de probe si rezultatul examinãrii vor fi
puse la dispozitie autoritãtilor competente ori de câte ori este
solicitat.
MINISTERUL AGRICULTURII, ALIMENTATIEI SI
PÃDURILOR
pentru aprobarea Normei sanitare veterinare cu
privire la valorile pentru azotul usor hidrolizabil în produsele din pescuit,
precum si metodele de analizã folosite
Ministrul
agriculturii, alimentatiei si pãdurilor,
în temeiul prevederilor art. 31 alin. 1 din
Legea sanitarã veterinarã nr. 60/1974, republicatã, cu
modificãrile si completãrile ulterioare,
în baza
Hotãrârii Guvernului nr. 12/2001 privind organizarea si functionarea
Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Pãdurilor, modificatã
prin Hotãrârea Guvernului nr. 440/2001, vãzând Referatul de
aprobare nr. 141.392 din 30 mai 2001, întocmit de Agentia Nationalã
Sanitarã Veterinarã, emite urmãtorul ordin:
Art. 1. - Se
aprobã Norma sanitarã veterinarã cu privire la valorile
pentru azotul usor hidrolizabil în produsele din pescuit, precum si metodele de
analizã folosite, prevãzutã în anexa care face parte
integrantã din prezentul ordin.
Art. 2. - Agentia
Nationalã Sanitarã Veterinarã, institutiile centrale de
profil si directiile sanitare veterinare judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, vor aduce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. - Agentia
Nationalã Sanitarã Veterinarã va controla modul de
aplicare a prevederilor prezentului ordin.
Art. 4. - Prezentul
ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul
agriculturii, alimentatiei si pãdurilor,
Bucuresti, 13 iunie 2001.
Nr. 191.
ANEXÃ
NORMÃ
SANITARÃ VETERINARÃ
cu privire la
valorile pentru azotul usor hidrolizabil în produsele din pescuit, precum si
metodele de analizã folosite
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Prezenta normã sanitarã veterinarã
stabileste metodele de analizã, precum si valorile pentru azotul usor
hidrolizabil în produsele din pescuit.
CAPITOLUL II
Definitii
Art. 2. - În sensul
prezentei norme sanitare veterinare se întelege prin:
a) azot usor
hidrolizabil - parametrul chimic ce împiedicã punerea în consum a
produselor din pescuit improprii pentru consumul uman;
b) continut în
azot hidrolizabil - continutul în azot al bazelor azotoase volatile,
exprimat în miligrame/100 g produs.
Valorile pentru azotul usor hidrolizabil în
produsele din pescuit - metode de analizã
Art. 3. - Produsele
din pescuit neprocesate apartinând categoriilor de specii prevãzute la
lit. a), b) si c) sunt considerate improprii pentru consumul uman atunci când
examenul organoleptic ridicã un dubiu asupra prospetimii lor, iar la
controlul fizico chimic se demonstreazã cã limitele de azot usor
hidrolizabil sunt peste valorile urmãtoare:
a) 25 mg azot/100 g
carne de peste pentru speciile: Sebastes sp.; Helicolenus dactylopterus;
Sebastichthys capensis;
b) 30 mg azot/100 g
carne de peste pentru familia Pleuronectidae (cu exceptia Hippoglossus sp.);
c) 35 mg azot/100 g
carne de peste pentru speciile apartinând familiei Merlucciidae si Gadidae.
Art. 4. - Metoda de
referintã utilizatã pentru determinarea azotului usor
hidrolizabil este metoda distilãrii unui extract deproteinizat cu acid
percloric ce permite identificarea continutului în azot al bazelor azotoase
volatile – azot usor hidrolizabil - la pesti si la produsele din pescuit,
aplicabilã pentru un continut în azot usor hidrolizabil cuprins între 5
mg/100 g si 100 mg/100 g.
1. Descrierea metodei
Bazele azotice
volatile sunt extrase din probã cu ajutorul unei solutii de acid percloric
0,6. Dupã alcalinizare extractul este supus unei distilãri prin
antrenare cu vapori, iar constituentii bazici volatili sunt absorbiti într-un
receptor acid.
Continutul în azot
usor hidrolizabil este determinat prin titrarea bazei absorbite.
2. Reactivi
În cadrul metodei se
utilizeazã reactivi cunoscuti. Se foloseste apa distilatã sau
demineralizatã de aceeasi puritate.
2.1. Solutii de acid
percloric - 6 g/100 ml
2.2. Solutii de
sodã causticã - 20 g/100 ml
2.3. Solutii standard
de HCl 0,05 mol
2.4. Solutii de acid
boric - 3 g/100 ml
2.5. Agent
antispumant cu silicon
2.6. Solutii de
fenolftaleinã - 1 g/100 ml alcool etilic
2.7. Solutii
indicator (Tashiro Mixed Indicator) – se dizolvã 2 g rosu de metil si 1
g albastru de metilen în 1000 ml etanol 95%.
3. Instrumente si
accesorii
3.1. Masinã de
tocat carne, cutit, foarfece, instrumente curate si dezinfectate
3.2. Omogenizator
foarte rapid, cu numãr de rotatii cuprins între 8.000 si 45.000/minut
3.3. Hârtie de filtru
de 150 mm diametru, cu filtrare rapidã
3.4. Biurete de 5 ml,
gradate la 0,01 ml
3.5. Aparat pentru
distilare prin antrenare cu vapori. Acest aparat poate regla diferite
cantitãti de vapori si poate produce o cantitate constantã de
vapori într-o perioadã de timp datã.
4. Mod de lucru
La manipularea
acidului percloric mãsurile de protectie necesare sunt cele care se iau
în cazul substantelor puternic corosive. Probele vor fi prelucrate conform pct.
4.1 cât mai repede dupã ajungerea la laborator.
4.1. Prelucrarea
probelor
Se taie cu
grijã proba cu un instrument prevãzut la pct. 3.1. Se
cântãresc 10 g, cu o eroare de cel mult cu 0,1 g în plus sau în minus
din melanj într-un recipient corespunzãtor, se amestecã cu 90 ml
solutie de acid per-.cloric conform pct. 2.1, se omogenizeazã timp de 2
minute într-un mixer conform pct. 3.2, apoi se filtreazã cu o hârtie de
filtru prevãzutã la pct. 3.3. Extractul astfel obtinut poate fi
conservat timp de cel putin 7 zile la o temperaturã cuprinsã
între 2 si 6¼ C.
4.2. Distilarea cu
vapori
Se pun 50 ml din extractul
obtinut conform pct 4.1 într-un aparat de distilat cu vapori. Pentru a verifica
dacã alcalinitatea extractului este suficientã se adaugã
mai multe picãturi de agent antispumant cu silicon, 6,5 ml solutie de
sodã causticã conform pct. 2.2 si se începe imediat distilarea
prin antrenarea cu vapori. Se regleazã distilarea prin antrenare cu
vapori, astfel încât sã se distileze 100 ml distilat în 10 minute.
Tubul de iesire a
distilatului se scufundã într-un recipient ce contine 100 ml solutie de
acid boric conform pct. 2.4, la care s-au adãugat 3-5 picãturi de
solutii indicator conform pct. 2.7. Dupã 10 minute distilarea este
terminatã. Se ridicã tubul si se spalã cu apã. Se
determinã continutul în baze volatile din solutia distilatã prin
titrare cu solutie standard de HCl conform pct. 2.3, pH-ul punctului final
trebuind sã fie de 5,0 (cu eroare de 0,1).
4.3. Titrarea
Analizele trebuie
efectuate în dublu. Metoda de analizã a fost aplicatã corect
dacã diferenta dintre douã rezultate nu depãseste 2 mg/100
g. Titrarea se face cu o solutie standard de HCl 0,01 mol/l (0,01 N).
4.4. Proba martor
Se efectueazã
o probã martor conform pct. 4.2. În locul extractului se
utilizeazã 50,0 ml solutie de acid percloric conform pct. 2.1.
Calcularea continutului în azot usor hidrolizabil se face aplicând ecuatia
urmãtoare:
Azot usor
hidrolizabil (mg/100 g esantion) - (V1-V0) x 0,14 x 2 x 100 M, în care:
V1 = volumul solutiei
de HCl 0,01 M (ml) utilizat pentru titrarea probei;
V0 = volumul solutiei
de HCl 0,01 M (ml) utilizat pentru titrarea probei martor;
M = masa probei (g).
Analizele trebuie
efectuate în dublu. Metoda a fost aplicatã corect dacã diferenta
între douã analize nu depãseste 2 mg/100 g. Se verificã
echipamentul prin distilarea unor solutii de clorurã de amoniu echivalente
cu 50 mg azot usor hidrolizabil/100 g.
Deviatia standard a
reproductibilitãtii Sr-1,20.
Deviatia standard a
comparabilitãtii SR - 2,50 mg.
Art. 5. - Metodele de
rutinã utilizabile pentru determinarea azotului usor hidrolizabil sunt
urmãtoarele:
a) metoda
microdifuziunii;
b) metoda
distilãrii directe;
c) metoda
distilãrii unui extract deproteinizat cu acidul triclor acetic.
Pentru determinarea
azotului usor hidrolizabil este necesarã o cantitate de 100 g carne
luatã din cel putin 3 puncte diferite si amestecatã prin tocare.
MINISTERUL AGRICULTURII, ALIMENTATIEI SI
PÃDURILOR
pentru aprobarea Normei sanitare veterinare cu
privire la conditiile minime de igienã pentru produsele din pescuit
obtinute la bordul vaselor de pescuit
Ministrul agriculturii,
alimentatiei si pãdurilor,
în temeiul
prevederilor art. 31 alin. 1 si 2 din Legea sanitarã veterinarã
nr. 60/1974, republicatã, cu modificãrile si completãrile
ulterioare,
în baza
Hotãrârii Guvernului nr. 12/2001 privind organizarea si functionarea
Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Pãdurilor, modificatã
prin Hotãrârea Guvernului nr. 440/2001,
vãzând
Referatul de aprobare nr. 140.761 din 30 mai 2001, întocmit de Agentia Nationalã Sanitarã
Veterinarã,
emite
urmãtorul ordin:
Art. 1. - Se
aprobã Norma sanitarã veterinarã cu privire la conditiile
minime de igienã pentru produsele din pescuit obtinute la bordul vaselor
de pescuit, prevãzutã în anexa care face parte integrantã
din prezentul ordin.
Art. 2. - Agentia
Nationalã Sanitarã Veterinarã, institutiile centrale de
profil si directiile sanitare veterinare judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, vor aduce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. - Agentia
Nationalã Sanitarã Veterinarã va controla modul de
aplicare a prevederilor prezentului ordin.
Art. 4. - Prezentul
ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, si va intra în
vigoare în termen de 5 zile de la data publicãrii lui.
Ministrul
agriculturii, alimentatiei si pãdurilor,
Bucuresti, 13 iunie 2001.
Nr. 192.
NORMÃ
SANITARÃ VETERINARÃ
cu privire la
conditiile minime de igienã pentru produsele din pescuit obtinute la
bordul vaselor de pescuit
CAPITOLUL I
Art. 1. - Prezenta normã sanitarã veterinarã
stabileste conditiile de igienã pentru produsele din pescuit obtinute la
bordul vaselor de pescuit.
CAPITOLUL II
Conditiile minime de
igienã aplicate produselor din pescuit la bordul vaselor de pescuit
Art. 2. - Spatiile
sau containerele de pe vas, folosite pentru depozitarea produselor din pescuit,
se construiesc astfel încât sã permitã igienizarea si scurgerea
apei, evitându-se rãmânerea în contact cu produsele din pescuit.
Spatiile sau containerele pentru
depozitarea produselor din pescuit nu trebuie sã continã
obiecte sau produse ce pot transmite caracteristici anormale produselor din
pescuit.
Art. 3. - În timpul
folosirii spatiile sau containerele pentru depozitarea produselor din pescuit
trebuie sã fie curate si, în special, sã nu existe posibilitatea
contaminãrii cu combustibil utilizat pentru propulsarea vasului sau cu
apã murdarã de pe fundul vasului.
Art. 4. - Produsele
din pescuit aduse la bord vor fi protejate de contaminare, de efectele soarelui
sau de alte surse de cãldurã.
Atunci când sunt
spãlate apa folositã pentru spãlare va fi apã
potabilã corespunzãtoare, la parametrii precizati în
reglementãrile sanitare veterinare în vigoare, sau apã
marinã curatã, astfel încât sã nu fie modificatã
calitatea sau integritatea produsului.
Art. 5. - Manipularea
si depozitarea produselor din pescuit se efectueazã cu evitarea
lovirilor. Se permite utilizarea
instrumentelor ascutite pentru mutarea pestelui mare sau a pestelui care
ar putea rãni manipulatorul, cu conditia ca la aceste produse carnea
sã nu fie modificatã.
Art. 6. - Produsele
din pescuit, altele decât cele tinute în stare vie, sunt supuse rãcirii
cât mai rapid dupã prindere.
În cazul vaselor în
care rãcirea nu este posibilã, produsele din pescuit nu se vor
pãstra la bord mai mult de 8 ore.
Art. 7. - Gheata
folositã pentru rãcire trebuie sã fie din apã
potabilã sau din apã de mare curatã. Gheata se
depoziteazã în spatii curate care sã nu permitã
contaminarea.
Art. 8. - Dupã
descãrcarea produselor din pescuit spatiile si containerele de
depozitare, precum si echipamentul se igienizeazã cu apã
potabilã sau cu apã de mare curatã.
Art. 9. - Decapitarea
si/sau eviscerarea pestelui la bordul vaselor se realizeazã în conditii
de igienã, iar produsele se spalã imediat cu apã
potabilã sau cu apã de mare curatã. Viscerele si
pãrtile necomestibile se depoziteazã separat de produsele
destinate consumului uman. Ficatul si icrele destinate consumului uman se
refrigereazã sau se congeleazã.
Art. 10. -
Ustensilele folosite la decapitarea, eviscerarea si îndepãrtarea
înotãtoarelor, precum si containerele de depozitare vor fi confectionate
din materiale rezistente la coroziune, netede, usor de curãtat si
dezinfectat.
Art. 11. - Personalul
care manipuleazã produsele din pescuit va mentine un standard înalt de
curãtenie atât personalã, cât si a echipamentului.
CAPITOLUL III
Conditii suplimentare
de igienã aplicate vaselor de pescuit construite si echipate pentru
pãstrarea la bord a produselor din pescuit în conditii optime mai mult
de 24 de ore
Art. 12. - Vasele de pescuit construite si echipate pentru
pãstrarea la bord a produselor din pescuit în conditii optime mai mult
de 24 de ore vor fi prevãzute cu calã si vor fi dotate cu tancuri
sau containere pentru depozitarea produselor din pescuit refrigerate sau
congelate la temperaturile prevãzute de legislatia veterinarã în
vigoare.
Art. 13. - Cala de
depozitare este separatã de sala masinilor sau de cabinele echipajului
pentru evitarea contaminãrii produselor din pescuit si este
prevãzutã cu scurgere pentru apã.
Art. 14. - Suprafata
interioarã a tancurilor sau a containerelor va fi netedã, usor de
spãlat si de dezinfectat.
Art. 15. -
Containerele si tancurile folosite la depozitarea produselor din pescuit sunt
prevãzute cu scurgeri pentru apa provenitã din topirea ghetii.
Art. 16. - Puntile de
lucru, tancurile, containerele si echipamentul se curãtã ori de
câte ori este necesar.
Curãtarea se
realizeazã cu apã potabilã sau cu apã de mare
curatã. Ori de câte ori este necesar se executã dezinsectia si
deratizarea.
Art. 17. - Substantele
pentru igienizare, dezinfectantele, insecticidele si toate substantele
potential toxice se pãstreazã în spatii special amenajate, tinute
sub cheie. Utilizarea substantelor se face fãrã a exista riscul
contaminãrii produselor din pescuit.
Art. 18. - Congelarea
la bord a produselor din pescuit se realizeazã cu respectarea
prevederilor legale în vigoare. În cazul folosirii congelãrii în
saramurã aceasta nu trebuie sã fie o sursã de contaminare
a pestelui.
Art. 19. - Vasele
echipate pentru rãcirea produselor din pescuit în apã de mare
rãcitã cu gheatã (CSW) sau refrigeratã prin
mijloace mecanice (RSW) trebuie sã îndeplineascã
urmãtoarele cerinte:
a) tancurile
sã fie echipate cu conducte de aductie si de scurgere a apei de mare si
sã fie prevãzute cu instalatii pentru obtinerea unei temperaturi
uniforme în tot spatiul;
b) tancurile
sã fie dotate cu aparaturã de înregistrare graficã a
temperaturilor, conectatã la un senzor de temperaturã pozitionat
în zona tancului în care temperatura este cea mai ridicatã;
c) operarea tancului
sau a containerului sã asigure amestecul pestelui cu apa de mare si o
ratã de rãcire care sã ajungã la 3¼C
dupã cel mult 6 ore de la încãrcare si la 0¼C dupã
cel mult 16 ore;
d) dupã
fiecare descãrcare tancurile, containerele si sistemele de circulare
sã fie golite complet si sã fie curãtate cu apã
potabilã sau cu apã de mare curatã;.e) pe termogramele de
înregistrare a temperaturii sã se înscrie data si numãrul
containerului.
Termogramele se pun
la dispozitie autoritãtilor de control competente ori de câte ori sunt
solicitate.
Art. 20. -
Autoritatea competentã are obligatia sã tinã la zi, pentru
control, lista cuprinzând vasele echipate conform art. 19, cu exceptia vaselor
echipate cu containere detasabile care nu sunt implicate în conservarea
pestelui în apã de mare rãcitã.
CAPITOLUL IV
Dispozitii finale
Art. 21. - Proprietarii de vase sau reprezentantii lor au obligatia
sã supunã personalul care manipuleazã produsele din
pescuit controlului medical conform prevederilor legale în vigoare, în vederea
evitãrii contaminãrii produselor din pescuit. În acest sens
proprietarii de vase sau reprezentantii acestora iau toate
mãsurile necesare în vederea interzicerii manipulãrii produselor
din pescuit de cãtre persoane suspecte de îmbolnãvire.