MONITORUL
OFICIAL AL ROMĀNIEI
P A R T E
A I
Anul XIII -
Nr. 373 LEGI, DECRETE,
HOTÃRĀRI SI ALTE ACTE Marti, 10 iulie 2001
SUMAR
LEGI SI DECRETE
346. - Lege pentru respingerea
Ordonantei Guvernului nr. 66/1998 privind finantarea institutiilor de
īnvãtãmānt superior aflate īn coordonarea Ministerului Educatiei
Nationale
484. - Decret privind promulgarea
Legii pentru respingerea Ordonantei Guvernului nr. 66/1998 privind finantarea
institutiilor de īnvãtãmānt superior aflate īn coordonarea
Ministerului Educatiei Nationale
347. - Lege privind respingerea
Ordonantei de urgentã a Guvernului nr. 213/1999 pentru modificarea si
completarea Ordonantei de urgentã a Guvernului nr. 9/1998 pentru
constituirea fondurilor de restructurare
485. - Decret pentru promulgarea
Legii privind respingerea Ordonantei de urgentã a Guvernului nr.
213/1999 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgentã a Guvernului
nr. 9/1998 pentru constituirea fondurilor de restructurare
349. - Lege pentru aprobarea
Ordonantei de urgentã a Guvernului nr. 49/2000 privind unele
mãsuri pentru asanarea financiarã a activitãtii
Bãncii Agricole - S.A., īn vederea privatizãrii
487. - Decret privind promulgarea
Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgentã a Guvernului nr. 49/2000
privind unele mãsuri pentru asanarea financiarã a
activitãtii Bãncii Agricole - S.A., īn vederea privatizãrii
350. - Lege privind amenajarea
teritoriului si urbanismul
488. - Decret pentru promulgarea
Legii privind amenajarea teritoriului si urbanismul
HOTÃRĀRI ALE GUVERNULUI ROMĀNIEI
613. - Hotãrāre privind
stabilirea baremului lunar pentru impunerea veniturilor din salarii si pensii
si a actualizãrii sumelor fixe prevãzute īn Ordonanta Guvernului
nr. 73/1999 privind impozitul pe venit pentru semestrul II al anului 2001
616. - Hotãrāre privind
aprobarea taxelor percepute pentru publicarea īn Monitorul Oficial al Romāniei,
Partea a IV-a, a īncheierii judecãtorului delegat la īnregistrarea
comerciantilor si a actului constitutiv, vizat de judecãtorul delegat
624. - Hotãrāre privind
alocarea sumei de 497.000.000 lei din Fondul de rezervã bugetarã
la dispozitia Guvernului pe anul 2001, īn vederea participãrii
Asociatiei Nationale a Surzilor din Romānia la Jocurile Mondiale Tãcute
- Roma/Italia, 2001
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMĀNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru
respingerea Ordonantei Guvernului nr. 66/1998 privind finantarea institutiilor
de īnvãtãmānt superior aflate
īn
coordonarea Ministerului Educatiei Nationale
Parlamentul Romāniei adoptã
prezenta lege.
Articol unic. - Se respinge Ordonanta Guvernului nr.
66 din 21 august 1998 privind finantarea institutiilor de
īnvãtãmānt superior aflate īn coordonarea Ministerului Educatiei
Nationale, emisã īn temeiul art. 1 pct. 10 lit. i) din Legea nr.
148/1998 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante si publicatã
īn Monitorul Oficial al Romāniei, Partea I, nr. 308 din 25 august 1998.
Aceastã lege a fost adoptatã de Senat īn
sedinta din 10 septembrie 1999, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2)
din Constitutia Romāniei.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TÃRÃCILÃ
Aceastã lege a fost adoptatã de Camera
Deputatilor īn sedinta din 12 iunie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74
alin. (2) din Constitutia Romāniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Bucuresti,
6 iulie 2001.
Nr. 346.
PRESEDINTELE ROMĀNIEI
privind
promulgarea Legii pentru respingerea Ordonantei Guvernului nr. 66/1998 privind
finantarea institutiilor de īnvãtãmānt superior aflate īn
coordonarea Ministerului Educatiei Nationale
Īn temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art.
99 alin. (1) din Constitutia Romāniei,
Presedintele Romāniei d e c r e t e a z
ã:
Articol unic. - Se promulgã Legea pentru respingerea
Ordonantei Guvernului nr. 66/1998 privind finantarea institutiilor de
īnvãtãmānt superior aflate īn coordonarea Ministerului Educatiei
Nationale si se dispune publicarea acestei legi īn Monitorul Oficial al
Romāniei, Partea I.
PRESEDINTELE ROMĀNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
4 iulie 2001.
Nr. 484.
PARLAMENTUL ROMĀNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind
respingerea Ordonantei de urgentã a Guvernului nr. 213/1999 pentru
modificarea si completarea Ordonantei de urgentã a Guvernului nr. 9/1998
pentru constituirea fondurilor de restructurare
Parlamentul Romāniei adoptã
prezenta lege.
Articol unic. - Se respinge Ordonanta de
urgentã a Guvernului nr. 213 din 29 decembrie 1999 pentru modificarea si
completarea Ordonantei de urgentã a Guvernului nr. 9/1998 pentru
constituirea fondurilor de restructurare, publicatã īn Monitorul Oficial
al Romāniei, Partea I, nr. 650 din 30 decembrie 1999.
Aceastã lege a fost adoptatã de Senat īn
sedinta din 1 martie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din
Constitutia Romāniei.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TÃRÃCILÃ
Aceastã lege a fost adoptatã de Camera
Deputatilor īn sedinta din 12 iunie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74
alin. (2) din Constitutia Romāniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Bucuresti,
6 iulie 2001.
Nr. 347.
PRESEDINTELE ROMĀNIEI
pentru
promulgarea Legii privind respingerea Ordonantei de urgentã a Guvernului
nr. 213/1999 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgentã a
Guvernului nr. 9/1998 pentru constituirea fondurilor de restructurare
Īn temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art.
99 alin. (1) din Constitutia Romāniei,
Presedintele Romāniei d e c r e t e a z
ã:
Articol unic. - Se promulgã Legea privind
respingerea Ordonantei de urgentã a Guvernului nr. 213/1999 pentru
modificarea si completarea Ordonantei de urgentã a Guvernului nr. 9/1998
pentru constituirea fondurilor de restructurare si se dispune publicarea
acestei legi īn Monitorul Oficial al Romāniei, Partea I.
PRESEDINTELE ROMĀNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
4 iulie 2001.
Nr. 485.
PARLAMENTUL ROMĀNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru
aprobarea Ordonantei de urgentã a Guvernului nr. 49/2000 privind unele
mãsuri pentru asanarea financiarã a activitãtii
Bãncii Agricole - S.A., īn vederea privatizãrii
Parlamentul Romāniei adoptã
prezenta lege.
Articol unic. - Se aprobã Ordonanta de
urgentã a Guvernului nr. 49 din 5 mai 2000 privind unele mãsuri
pentru asanarea financiarã a activitãtii Bãncii Agricole -
S.A., īn vederea privatizãrii, publicatã īn Monitorul Oficial al
Romāniei, Partea I, nr. 203 din 11 mai 2000.
Aceastã lege a fost adoptatã de Senat īn
sedinta din 1 martie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din
Constitutia Romāniei.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TÃRÃCILÃ
Aceastã lege a fost adoptatã de Camera
Deputatilor īn sedinta din 12 iunie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74
alin. (2) din Constitutia Romāniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Bucuresti,
6 iulie 2001.
Nr. 349.
PRESEDINTELE ROMĀNIEI
privind
promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgentã a Guvernului
nr. 49/2000 privind unele mãsuri pentru asanarea financiarã a
activitãtii Bãncii Agricole - S.A., īn vederea
privatizãrii
Īn temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art.
99 alin. (1) din Constitutia Romāniei,
Presedintele Romāniei d e c r e t e a z
ã:
Articol unic. - Se promulgã Legea pentru
aprobarea Ordonantei de urgentã a Guvernului nr. 49/2000 privind unele
mãsuri pentru asanarea financiarã a activitãtii
Bãncii Agricole - S.A., īn vederea privatizãrii, si se dispune
publicarea acestei legi īn Monitorul Oficial al Romāniei, Partea I.
PRESEDINTELE ROMĀNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
4 iulie 2001.
Nr. 487.
PARLAMENTUL ROMĀNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind
amenajarea teritoriului si urbanismul
Parlamentul Romāniei adoptã
prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Teritoriul Romāniei constituie spatiul
necesar procesului de dezvoltare durabilã si este parte a avutiei
nationale de care beneficiazã toti cetãtenii tãrii.
Art. 2. - (1) Gestionarea spatialã a
teritoriului tãrii constituie o activitate obligatorie, continuã
si de perspectivã, desfãsuratã īn interesul
colectivitãtilor care īl folosesc, īn concordantã cu valorile si
aspiratiile societãtii si cu cerintele integrãrii īn spatiul
european.
(2) Gestionarea spatialã a teritoriului
asigurã indivizilor si colectivitãtilor dreptul de folosire
echitabilã si responsabilitatea pentru o utilizare eficientã a
teritoriului.
(3) Gestionarea se realizeazã prin intermediul
amenajãrii teritoriului si al urbanismului, care constituie ansambluri
de activitãti complexe de interes general ce contribuie la dezvoltarea
spatialã echilibratã, la protectia patrimoniului natural si
construit, precum si la īmbunãtãtirea conditiilor de viatã
īn localitãtile urbane si rurale.
Art. 3. - Activitatea de amenajare a teritoriului
trebuie sã fie: globalã, urmãrind coordonarea
diferitelor politici sectoriale īntr-un ansamblu integrat; functionalã,
trebuind sã tinã seama de cadrul natural si construit bazat
pe valori de culturã si interese comune; prospectivã, trebuind
sã analizeze tendintele de dezvoltare pe termen lung a fenomenelor si
interventiilor economice, ecologice, sociale si culturale si sã
tinã seama de acestea īn aplicare; democraticã, asigurānd
participarea populatiei si a reprezentantilor ei politici la adoptarea
deciziilor.
Art. 4. - Urbanismul trebuie sã reprezinte o
activitate:
a) operationalã, prin detalierea si delimitarea
īn teren a prevederilor planurilor de amenajare a teritoriului;
b) integratoare, prin sintetizarea politicilor
sectoriale privind gestionarea teritoriului localitãtilor;
c) normativã, prin precizarea
modalitãtilor de utilizare a terenurilor, definirea destinatiilor si
gabaritelor de clãdiri, inclusiv infrastructura, amenajãri si
plantatii.
Art. 5. - Activitatea de amenajarea a teritoriului si
de urbanism trebuie sã se desfãsoare cu respectarea autonomiei
locale, pe baza principiului parteneriatului, transparentei,
descentralizãrii serviciilor publice, participãrii populatiei īn
procesul de luare a deciziilor, precum si al dezvoltãrii durabile,
conform cãrora deciziile generatiei prezente trebuie sã asigure
dezvoltarea, fãrã a compromite dreptul generatiilor viitoare la
existentã si dezvoltare proprie.
Art. 6. - Autoritãtile administratiei publice
centrale si locale rãspund, potrivit prezentei legi, de activitatea de
amenajare a teritoriului si de urbanism.
CAPITOLUL II
Domeniul de activitate
SECTIUNEA 1
Amenajarea teritoriului
Art. 7. - Scopul de bazã al amenajãrii
teritoriului īl constituie armonizarea la nivelul īntregului teritoriu a
politicilor economice, sociale, ecologice si culturale, stabilite la nivel
national si local pentru asigurarea echilibrului īn dezvoltarea diferitelor
zone ale tãrii, urmãrindu-se cresterea
coeziunii
si eficientei relatiilor economice si sociale dintre acestea.
Art. 8. - Activitatea de amenajare a teritoriului se
exercitã pe īntregul teritoriu al Romāniei, pe baza principiului ierarhizãrii,
coeziunii si integrãrii spatiale, la nivel national, regional si
judetean.
Art. 9. - Obiectivele principale ale amenajãrii
teritoriului sunt urmãtoarele:
a) dezvoltarea economicã si socialã
echilibratã a regiunilor si zonelor, cu respectarea specificului
acestora;
b) īmbunãtãtirea calitãtii vietii
oamenilor si colectivitãtilor umane;
c) gestionarea responsabilã a resurselor
naturale si protectia mediului;
d) utilizarea rationalã a teritoriului.
SECTIUNEA a 2-a
Urbanismul
Art. 10. - Urbanismul are ca principal scop stimularea evolutiei complexe a localitãtilor, prin realizarea strategiilor de dezvoltare pe termen scurt, mediu si lung.
Art. 11. - Activitatea de urbanism cuprinde toate
localitãtile tãrii, organizate īn retea, pe baza
ierarhizãrii si distributiei echilibrate a acestora īn teritoriu.
Aplicarea obiectivelor are īn vedere īntregul teritoriu administrativ al
oraselor si comunelor sau zone din acestea.
Art. 12. - Urbanismul urmãreste stabilirea
directiilor dezvoltãrii spatiale a localitãtilor urbane si
rurale, īn acord cu potentialul acestora si cu aspiratiile locuitorilor.
Art. 13. - Principalele obiective ale
activitãtii de urbanism sunt urmãtoarele:
a) īmbunãtãtirea conditiilor de
viatã prin eliminarea disfunctionalitãtilor, asigurarea accesului
la infrastructuri, servicii publice si locuinte convenabile pentru toti
locuitorii;
b) crearea conditiilor pentru satisfacerea cerintelor
speciale ale copiilor, vārstnicilor si ale persoanelor cu handicap;
c) utilizarea eficientã a terenurilor, īn acord
cu functiunile urbanistice adecvate; extinderea controlatã a zonelor
construite;
d) protejarea si punerea īn valoare a patrimoniului
cultural construit si natural;
e) asigurarea calitãtii cadrului construit,
amenajat si plantat din toate localitãtile urbane si rurale;
f) protejarea localitãtilor īmpotriva
dezastrelor naturale.
SECTIUNEA a 3-a
Activitãti de amenajare a teritoriului si
de urbanism
Art. 14. - Activitãtile principale de amenajare
a teritoriului si de urbanism constau īn transpunerea la nivelul īntregului
teritoriu national a strategiilor, politicilor si programelor
de
dezvoltare durabilã īn profil spatial, precum si urmãrirea
aplicãrii acestora īn conformitate cu documentatiile de specialitate
legal aprobate.
Art. 15. - Activitãtile conexe de amenajare a
teritoriului si de urbanism au ca obiect:
a) cercetarea īn domeniul amenajãrii
teritoriului si al urbanismului si elaborarea studiilor de fundamentare a
strategiilor, politicilor si documentatiilor de amenajare a teritoriului si de
urbanism;
b) constituirea, īntretinerea, extinderea si
dezvoltarea bazei de date si documente;
c) elaborarea strategiilor si politicilor īn domeniu;
d) avizarea si aprobarea documentatiilor de amenajare
a teritoriului si de urbanism;
e) elaborarea de acte cu caracter normativ sau de
normative īn domeniu;
f) monitorizarea si controlul privind transpunerea īn
fapt a strategiilor, politicilor, programelor si operatiunilor de amenajare a
teritoriului si de urbanism.
Art. 16. - Īn vederea asigurãrii personalului de
specialitate necesar pentru buna desfãsurare a activitãtilor de
amenajare a teritoriului si de urbanism Ministerul Lucrãrilor Publice,
Transporturilor si Locuintei coopereazã cu alte organe de specialitate
ale administratiei publice centrale, cu institutiile de
īnvãtãmānt superior si cu organizatiile profesionale īn domeniu,
pentru organizarea si desfãsurarea unor programe de formare
profesionalã, specializare si perfectionare continuã.
CAPITOLUL III
Atributii ale administratiei publice
SECTIUNEA 1
Atributiile administratiei publice centrale
Art. 17. - Activitatea de amenajare a teritoriului si de urbanism la nivel national este coordonatã de Guvern, care stabileste, īn raport cu continutul Programului de guvernare, programe prioritare, linii directoare si politici sectoriale.
Art. 18. - Ministerul Lucrãrilor Publice,
Transporturilor si Locuintei este organul specializat al Guvernului īn domeniul
amenajãrii teritoriului si al urbanismului, avānd īn aceastã
calitate urmãtoarele atributii:
a) elaborarea Planului de amenajare a teritoriului
national;
b) elaborarea Planului de amenajare a teritoriului
regional, care fundamenteazã planurile de dezvoltare regionalã;
c) elaborarea Regulamentului general de urbanism;
d) avizarea proiectelor de acte normative referitoare
la activitatea de amenajare a teritoriului si de urbanism;
e) colaborarea cu ministerele, precum si cu celelalte
organe ale administratiei publice centrale, pentru fundamentarea, din punct de
vedere al amenajãrii teritoriului si al urbanismului, a programelor
strategice sectoriale;
f) colaborarea cu consiliile pentru dezvoltare
regionalã, consiliile judetene si consiliile locale, precum si
urmãrirea modului īn care se aplicã programele guvernamentale si
liniile directoare īn domeniul amenajãrii teritoriului si al
urbanismului la nivel regional, judetean si local;
g) avizarea documentatiilor de amenajare a
teritoriului si de urbanism, potrivit competentelor stabilite prin prezenta
lege.
Art. 19. - (1) Īn īndeplinirea atributiilor sale
Ministerul Lucrãrilor Publice, Transporturilor si Locuintei
utilizeazã informatii de sintezã la nivel national din toate
domeniile de activitate economicã si socialã.
(2) Ministerele si celelalte organe ale administratiei
publice centrale sunt obligate sã furnizeze Ministerului
Lucrãrilor Publice, Transporturilor si Locuintei, la cerere,
informatiile necesare pentru desfãsurarea activitãtii de
amenajare a teritoriului si de urbanism.
Art. 20. - Ministerul Lucrãrilor Publice,
Transporturilor si Locuintei poate solicita autoritãtilor administratiei
publice locale sã elaboreze sau sã modifice o documentatie de
urbanism sau de amenajare a teritoriului, īn vederea aprofundãrii,
detalierii sau aplicãrii unor prevederi cuprinse īn programele strategice
sectoriale ale Guvernului, precum si pentru respectarea intereselor generale
ale statului.
SECTIUNEA a 2-a
Atributiile administratiei publice judetene
Art. 21. - Consiliul judetean coordoneazã activitatea de amenajare a teritoriului si de urbanism la nivel judetean, conform legii.
Art. 22. - (1) Consiliul judetean stabileste
orientãrile generale privind amenajarea teritoriului si organizarea si
dezvoltarea urbanisticã a localitãtilor, pe baza planurilor de
amenajare a teritoriului si de urbanism. Īn acest scop coordoneazã
activitatea consiliilor locale si le acordã asistentã
tehnicã de specialitate.
(2) Consiliul judetean asigurã preluarea
prevederilor cuprinse īn planurile de amenajare a teritoriului national,
regional si zonal īn cadrul documentatiilor de amenajare a teritoriului si de
urbanism pentru teritoriile administrative ale localitãtilor din judet,
asigurã elaborarea Planului de amenajare a teritoriului judetean, a
planurilor zonale de amenajare a teritoriului care sunt de interes judetean si
le aprobã conform prevederilor legii.
(3) Īn activitatea de amenajare a teritoriului si de
urbanism consiliile judetene sunt sprijinite de Ministerul Lucrãrilor
Publice, Transporturilor si Locuintei, precum si de alte ministere si organe
ale administratiei publice centrale.
Art. 23. - Consiliul judetean poate solicita
consiliilor locale sã elaboreze sau sã actualizeze o documentatie
de amenajare a teritoriului sau de urbanism, īn vederea asigurãrii
aplicãrii unor prevederi cuprinse īn programele de dezvoltare a
judetului; solicitarea se transmite consiliului
local,
īnsotitã de expunerea motivelor care au stat la baza hotãrārii
consiliului judetean si de termenul fixat pentru elaborarea sau modificarea
documentatiei.
Art. 24. - (1) Īn īndeplinirea atributiilor sale īn
domeniul amenajãrii teritoriului si al urbanismului consiliul judetean
utilizeazã informatii de sintezã la nivelul judetului din toate
domeniile de activitate economico-socialã.
(2) Ministerele si celelalte organe ale administratiei
publice centrale sunt obligate sã furnizeze cu titlu gratuit
autoritãtilor publice judetene si locale informatii din domeniile lor de
activitate pentru teritoriul judetului respectiv, iar consiliile locale sunt
obligate sã furnizeze informatii referitoare la dezvoltarea economico-socialã
si urbanisticã la ocalitãtilor.
SECTIUNEA a 3-a
Atributiile administratiei publice locale
Art. 25. - (1) Consiliul local coordoneazã si rãspunde de īntreaga activitate de urbanism desfãsuratã pe teritoriul unitãtii administrativ-teritoriale si asigurã respectarea prevederilor cuprinse īn documentatiile de amenajare a teritoriului si de urbanism aprobate, pentru realizarea programului de dezvoltare urbanisticã a localitãtilor componente ale comunei sau orasului.
(2) Consiliul local coopereazã cu consiliul
judetean si este sprijinit de acesta īn activitatea de amenajare a teritoriului
si de urbanism.
Art. 26. - Consiliul local coopereazã īn
procesul de īntocmire a programului de dezvoltare urbanisticã a
localitãtilor si cu institutii, agenti economici, organisme si organizatii
neguvernamentale de interes national, judetean sau local.
Art. 27. - (1) Īn īndeplinirea atributiilor sale īn
domeniul amenajãrii teritoriului si al urbanismului consiliul local
utilizeazã informatii din toate domeniile de activitate economico-socialã.
(2) Serviciile publice descentralizate ale
ministerelor si ale celorlalte organe centrale, agentii economici, organismele
si organizatiile neguvernamentale care īsi desfãsoarã activitatea
la nivel local au obligatia sã furnizeze cu titlu gratuit informatiile
necesare īn vederea desfãsurãrii activitãtii de amenajare
a teritoriului si de urbanism la nivel local.
SECTIUNEA a 4-a
Certificatul de urbanism
Art. 28. - Aplicarea documentatiilor de amenajare a
teritoriului si de urbanism aprobate se asigurã prin eliberarea
certificatului de urbanism.
Art. 29. - (1) Certificatul de urbanism este
actul de informare cu caracter obligatoriu prin care autoritatea administratiei
publice judetene sau locale face cunoscute regimul juridic, economic si tehnic
al imobilelor si conditiile necesare īn vederea realizãrii unor
investitii, tranzactii imobiliare ori a altor operatiuni imobiliare, potrivit
legii.
(2) Eliberarea certificatului de urbanism este
obligatoriu pentru adjudecarea prin licitatie a lucrãrilor de proiectare
si de executie a lucrãrilor publice si pentru legalizarea actelor de
īnstrãinare, partajare sau comasare a bunurilor imobile. Īn cazul
vānzãrii sau cumpãrãrii de imobile certificatul de
urbanism
cuprinde informatii privind consecintele urbanistice ale operatiunii juridice,
solicitarea certificatului de urbanism fiind īn acest caz facultativã.
(3) Certificatul de urbanism se elibereazã la
cererea oricãrui solicitant, persoanã fizicã sau
juridicã, care poate fi interesat īn cunoasterea datelor si a reglementãrilor
cãrora īi este supus respectivul bun imobil.
(4) Certificatul de urbanism nu conferã dreptul
de executare a lucrãrilor de construire, amenajare sau plantare.
(5) Īn certificatul de urbanism se va mentiona īn mod
obligatoriu scopul eliberãrii acestuia.
(6) Certificatul de urbanism pentru destinatii
speciale se elibereazã īn temeiul si cu respectarea documentatiilor
aferente obiectivelor cu caracter militar, elaborate si aprobate de Ministerul
Apãrãrii Nationale, Ministerul de Interne, Serviciul Romān de
Informatii, Serviciul de Informatii Externe, Serviciul de Telecomunicatii
Speciale si Serviciul de Protectie si Pazã, dupã caz, pe baza
avizului Ministerului Lucrãrilor Publice, Transporturilor si Locuintei.
Art. 30. - Pentru aceeasi parcelã se pot
elibera mai multe certificate de urbanism, dar continutul acestora, bazat pe
documentatiile de amenajare a teritoriului si de urbanism, si celelalte
reglementãri īn domeniu trebuie sã fie aceleasi pentru toti
solicitantii. Īn acest scop nu este necesarã solicitarea actului de
proprietate asupra imobilului, īn vederea emiterii certificatului de urbanism.
Art. 31. - Certificatul de urbanism cuprinde
urmãtoarele elemente privind:
a) regimul juridic al imobilului - dreptul de
proprietate asupra imobilului si servitutile de utilitate publicã care
greveazã asupra acestuia; situarea terenului īn intravilan sau īn afara
acestuia; prevederi ale documentatiilor de urbanism care instituie un regim
special asupra imobilului - zone protejate, zone īn care actioneazã dreptul
de preemtiune asupra imobilului, interdictii definitive sau temporare de
constructie sau dacã acesta este īnscris īn Lista cuprinzānd monumentele
istorice din Romānia, precum si altele prevãzute de lege;
b) regimul economic al imobilului - folosinta actualã,
destinatii admise sau neadmise, stabilite īn baza prevederilor urbanistice
aplicabile īn zonã, reglementãri fiscale specifice
localitãtii sau zonei;
c) regimul tehnic al imobilului - procentul de
ocupare a terenului, coeficientul de utilizare a terenului, dimensiunile minime
si maxime ale parcelelor, echiparea cu utilitãti, edificabil admis pe
parcelã, circulatii si accese pietonale si auto, parcaje necesare,
alinierea terenului si a constructiilor
fatã de strãzile adiacente terenului,
īnãltimea minimã si maximã admisã.
Art. 32. - Īn cazul īn care prin documentatia
īnaintatã se solicitã o derogare de la prevederile
documentatiilor de urbanism aprobate pentru zona respectivã, prin
certificatul de urbanism se poate solicita elaborarea unei alte documentatii de
urbanism prin care sã se justifice si sã se demonstreze
posibilitatea interventiei urbanistice solicitate. Dupã aprobarea noii
documentatii de urbanism Plan urbanistic zonal sau Plan urbanistic de detaliu
- se poate īntocmi documentatia tehnicã īn vederea obtinerii
autorizatiei de construire.
Art. 33. - (1) Certificatul de urbanism se emite de
aceleasi autoritãti ale administratiei publice locale care, potrivit
competentelor stabilite de legislatia īn vigoare, emit autorizatiile de
construire.
(2) Certificatul de urbanism se elibereazã
solicitantului īn cel mult 30 de zile de la data īnregistrãrii cererii
acestuia.
(3) Durata de valabilitate a certificatului de
urbanism se stabileste de cãtre emitent conform legii, īn raport cu
importanta zonei si a investitiei.
Art. 34. - Emiterea de certificate de urbanism
incomplete, cu date eronate sau cu
nerespectarea prevederilor cuprinse īn documentatiile de urbanism
aprobate atrage rãspunderea disciplinarã, administrativã,
contraventionalã, civilã sau penalã, dupã caz,
potrivit legii.
SECTIUNEA a 5-a
Structura institutionalã
Art. 35. - Activitatea de amenajare a teritoriului si de urbanism la nivel national este coordonatã de Ministerul Lucrãrilor Publice, Transporturilor si Locuintei, care exercitã si controlul statului privind aplicarea prevederilor cuprinse īn documentatiile de amenajare a teritoriului si de urbanism.
Art. 36. - (1) Īn cadrul aparatului propriu al
consiliului judetean, municipal sau orãsenesc si īn cel al Consiliului
General al Municipiului Bucuresti se organizeazã si functioneazã,
potrivit legii, structuri specializate īn domeniul amenajãrii
teritoriului si al urbanismului, conduse de arhitectul-sef al judetului, al
municipiului sau al orasului, respectiv de arhitectul-sef al municipiului
Bucuresti.
(2) Functia de arhitect-sef va fi ocupatã, īn
conditiile legii, de un functionar public avānd de regulã formatia de
arhitect sau urbanist licentiat al īnvãtãmāntului superior de
lungã duratã.
(3) Īn comune atributiile arhitectului-sef vor fi
īndeplinite de cãtre un functionar public din aparatul propriu al
consiliului local respectiv, cu atributii īn domeniu si pregãtit īn
acest sens.
Art. 37. - (1) Īn scopul īmbunãtãtirii
calitãtii decizieireferitoare la dezvoltarea durabilã
localã si judeteanã, pe lāngã fiecare consiliu judetean,
primãrie municipalã si orãseneascã, respectiv
Primãria Municipiului Bucuresti, se poate īnfiinta Comisia
tehnicã de amenajare a teritoriului si de urbanism, organism consultativ
cu atributii de avizare, expertizã tehnicã si consultantã.
(2) Comisia tehnicã de amenajare a teritoriului
si de urbanism este formatã din specialisti din domeniul
amenajãrii teritoriului si al urbanismului si din reprezentanti ai
institutiilor tehnice, economice, sociale si de protectie a mediului cu care
administratia publicã localã colaboreazã pentru
desfãsurarea activitãtilor de amenajare a teritoriului si de
urbanism.
(3) Componenta nominalã si modul de functionare
ale Comisiei tehnice de amenajare a teritoriului si de urbanism sunt aprobate
de consiliul judetean, consiliul local municipal, orãsenesc, respectiv
de Consiliul General al Municipiului Bucuresti, dupã caz, la propunerea
presedintelui consiliului judetean, primarului, respectiv a primarului general
al municipiului Bucuresti, pe baza recomandãrilor asociatiilor
profesionale din domeniul amenajãrii teritoriului, urbanismului,
constructiilor, ale institutiilor de īnvãtãmānt superior si ale
arhitectului-sef.
(4) Comisia tehnicã de amenajare a teritoriului
si de urbanism avizeazã din punct de vedere ethnic documentatiile de
amenajare a teritoriului si de urbanism, precum si studiile de fundamentare sau
cercetãrile prealabile.
(5) Avizele date de Comisia tehnicã de
amenajare a teritoriului si de urbanism se supun deliberãrii si
aprobãrii consiliului judetean, consiliului local, respectiv Consiliului
General al Municipiului Bucuresti, dupã caz.
(6) La sedintele de avizare ale Comisiei tehnice de
amenajare a teritoriului si de urbanism nu pot participa la luarea deciziei
membrii care au calitatea de autor al documentatiilor - proiectelor, supuse
avizãrii.
Art. 38. - (1) Documentatiile de urbanism si amenajare
a teritoriului se semneazã de profesionisti calificati īn domeniu prin
licentã sau studii postuniversitare de specialitate acreditate conform
legii, precum si de alti profesionisti cu drept de semnãturã.
(2) Dreptul de semnãturã pentru
documentatiile de amenajare a teritoriului si de urbanism se stabileste pe
bazã de regulament elaborat de Ministerul Lucrãrilor Publice,
Transporturilor si Locuintei, īn colaborare cu Asociatia Profesionalã a
Urbanistilor din Romānia, precum si cu alte organizatii profesionale īn
domeniul amenajãrii teritoriului si al urbanismului.
(3) Regulamentul privind dobāndirea dreptului de
semnãturã, precum si Regulamentul referitor la organizarea si
functionarea Registrului urbanistilor se aprobã prin hotãrāre a
Guvernului.
(4) Specialistii calificati īn domeniul
amenajãrii teritoriului si al urbanismului, care dobāndesc dreptul de
semnãturã, se īnscriu īn Registrul urbanistilor.
CAPITOLUL IV
Documentatii de amenajare a teritoriului si de
urbanism
SECTIUNEA 1
Definitii si scop
Art. 39. - (1) Īn sensul prezentei legi, prin documentatii
de amenajare a teritoriului si de urbanism se īntelege planurile de
amenajare a teritoriului, planurile de urbanism, Regulamentul general de
urbanism si regulamentele locale de urbanism, avizate si aprobate conform
prezentei legi.
(2) Documentatiile de amenajare a teritoriului cuprind
propuneri cu caracter director, iar documentatiile de urbanism cuprind
reglementãri operationale.
(3) Propunerile cu caracter director stabilesc
strategiile si directiile principale de evolutie a unui teritoriu la diverse
niveluri de complexitate. Ele sunt detaliate prin reglementãri specifice
īn limitele teritoriilor administrative ale oraselor si comunelor.
(4) Prevederile cu caracter director cuprinse īn
documentatiile de amenajare a teritoriului aprobate sunt obligatorii pentru
toate autoritãtile administratiei publice, iar cele cu caracter de
reglementare, pentru toate persoanele fizicesi juridice.
SECTIUNEA a 2-a
Documentatii de amenajare a teritoriului
Art. 40. - Documentatiile de amenajare a teritoriului
sunt urmãtoarele:
a) Planul de amenajare a teritoriului national;
b) Planul de amenajare a teritoriului zonal;
c) Planul de amenajare a teritoriului judetean.
Art. 41. - (1) Planul de amenajare a teritoriului national are caracter director si reprezintã sinteza programelor strategice sectoriale pe termen mediu si lung pentru īntregul teritoriu al tãrii.
(2) Planul de amenajare a teritoriului national este
compus din sectiuni specializate.
(3) Prevederile Planului de amenajare a teritoriului
national si ale sectiunilor sale devin obligatorii pentru celelalte planuri de
amenajare a teritoriului care le detaliazã.
(4) Sectiunile Planului de amenajare a teritoriului
national sunt: Cãi de comunicatie, Ape, Zone protejate, Reteaua de
localitãti, Zone de risc natural, Turismul, Dezvoltarea ruralã.
Prin lege se pot aproba si alte sectiuni.
Art. 42. - (1) Planul de amenajare a teritoriului
judetean are caracter director si reprezintã expresia spatialã a
programului de dezvoltare socioeconomicã a judetului. Planul de
amenajare a teritoriului judetean se coreleazã cu Planul de amenajare a
teritoriului national, cuPlanul de amenajare a teritoriului zonal, cu
programele guvernamentale sectoriale, precum si cu alte programe de dezvoltare.
(2) Prevederile Planului de amenajare a teritoriului
judetean devin obligatorii pentru celelalte planuri de amenajare a teritoriului
si de urbanism care le detaliazã.
(3) Fiecare judet trebuie sã detinã
Planul de amenajare a teritoriului judetean si sã īl reactualizeze
periodic, la 5-10 ani, īn functie de politicile si de programele de dezvoltare
ale judetului.
Art. 43. - Planul de amenajare a teritoriului zonal
are rol director si se realizeazã īn vederea solutionãrii unor
probleme specifice ale unor teritorii. Aceste teritorii pot fi:
a) intercomunale sau interorãsenesti, compuse
din unitãti administrativ-teritoriale de bazã, comune si orase;
b) interjudetene, īnglobānd pãrti din judete
sau judete īntregi;
c) regionale, compuse din mai multe judete.
SECTIUNEA a 3-a
Documentatii de urbanism
Art. 44. - (1) Documentatiile de urbanism se
referã la localitãtile urbane si rurale si reglementeazã
utilizarea terenurilor si conditiile de ocupare a acestora cu constructii.
(2) Documentatiile de urbanism transpun la nivelul
localitãtilor urbane si rurale propunerile cuprinse īn planurile de
amenajare a teritoriului national, zonal si judetean.
(3) Documentatiile de urbanism au caracter de reglementare specificã si stabilesc reguli ce se aplicã direct asupra localitãtilor si pãrtilor din acestea pānã la nivelul parcelelor cadastrale, constituind elemente de fundamentare obligatorii pentru eliberarea certificatelor de urbanism.
Art. 45. - Documentatiile de urbanism sunt
urmãtoarele:
a) Planul urbanistic general si regulamentul local
aferent acestuia;
b) Planul urbanistic zonal si regulamentul local
afferent acestuia;
c) Planul urbanistic de detaliu.
Art. 46. - (1) Planul urbanistic general are caracter
director si de reglementare operationalã. Fiecare localitate trebuie
sã īntocmeascã Planul urbanistic general, sã īl
actualizeze la 5-10 ani si sã īl aprobe, acesta constituind baza
legalã pentru realizarea programelor si actiunilor de dezvoltare.
(2) Planul urbanistic general cuprinde
reglementãri pe termen scurt, la nivelul īntregii unitãti
administrativ-teritoriale de bazã, cu privire la:
a) stabilirea si delimitarea teritoriului intravilan
īn relatie cu teritoriul administrativ al localitãtii;
b) stabilirea modului de utilizare a terenurilor din
intravilan;
c) zonificarea functionalã īn corelatie cu
organizarea retelei de circulatie;
d) delimitarea zonelor afectate de servituti publice;
e) modernizarea si dezvoltarea infrastructurii
tehnico-edilitare;
f) stabilirea zonelor protejate si de protectie a
monumentelor istorice;
g) formele de proprietate si circulatia
juridicã a terenurilor;
h) precizarea conditiilor de amplasare si conformare a
volumelor construite, amenajate si plantate.
(3) Planul urbanistic general cuprinde prevederi pe
termen mediu si lung cu privire la:
a) evolutia īn perspectivã a
localitãtii;
b) directiile de dezvoltare functionalã īn
teritoriu;
c) traseele coridoarelor de circulatie si de echipare
prevãzute īn planurile de amenajare a teritoriului national, zonal si
judetean.
Art. 47. - (1) Planul urbanistic zonal are caracter de
reglementare specificã detaliatã si asigurã corelarea
dezvoltãrii urbanistice complexe cu prevederile Planului urbanistic
general a unei zone delimitate din teritoriul localitãtii.
(2) Planul urbanistic zonal cuprinde
reglementãri asupra zonei referitoare la:
a) organizarea retelei stradale;
b) organizarea arhitectural-urbanisticã īn
functie de caracteristicile structurii urbane;
c) modul de utilizare a terenurilor;
d) dezvoltarea infrastructurii edilitare;
e) statutul juridic si circulatia terenurilor;
f) protejarea monumentelor istorice si servituti īn
zonele de protectie ale acestora.
(3) Elaborarea Planului urbanistic zonal este
obligatoriu īn cazul:
a) zonelor centrale ale localitãtilor;
b) zonelor protejate si de protectie a monumentelor, a
complexelor de odihnã si agrement, a parcurilor industriale, a
parcelãrilor;
c) altor zone stabilite de autoritãtile publice
locale din localitãti, potrivit legii.
(4) Stabilirea zonelor pentru care se īntocmesc
planuri urbanistice zonale obligatorii se face de regulã īn Planul
urbanistic general.
Art. 48. - (1) Planul urbanistic de detaliu are
exclusiv caracter de reglementare specificã, prin care se asigurã
conditiile de amplasare, dimensionare, conformare si servire edilitarã a
unuia sau mai multor obiective pe una sau mai multe parcele adiacente, pe unul
sau mai multe amplasamente, īn corelare cu vecinãtãtile imediate.
(2) Planul urbanistic de detaliu cuprinde
reglementãri cuprivire la:
a) asigurarea accesibilitãtii si racordarea la
retelele edilitare;
b) permisivitãti si constrāngeri urbanistice
privind volumele construite si amenajãrile;
c) relatiile functionale si estetice cu
vecinãtatea;
d) compatibilitatea functiunilor si conformarea
constructiilor, amenajãrilor si plantatiilor;
e) regimul juridic si circulatia terenurilor si
constructiilor.
(3) Planul urbanistic de detaliu se elaboreazã
numai pentru reglementarea amãnuntitã a prevederilor stabilite
prin Planul urbanistic general, Planul urbanistic zonal sau pentru stabilirea
conditiilor de construire.
Art. 49. - (1) Regulamentul general de urbanism reprezintã
sistemul de norme tehnice, juridice si economice care stã la baza
elaborãrii planurilor de urbanism, precum si a regulamentelor locale de
urbanism.
(2) Regulamentul local de urbanism pentru īntreaga
unitate administrativ-teritorialã, aferent Planului urbanistic general,
sau pentru o parte a acesteia, aferent Planului urbanistic zonal, cuprinde si
detaliazã prevederile Planului urbanistic general si ale Planului
urbanistic zonal referitoare la modul concret de utilizare a terenurilor,
precum si de amplasare, dimensionare si realizare a volumelor construite, amenajãrilor
si plantatiilor.
(3) Dupã aprobare Planul urbanistic general,
Planul urbanistic zonal si Planul urbanistic de detaliu īmpreunã cu
regulamentele locale de urbanism aferente sunt opozabile īn justitie.
SECTIUNEA a 4-a
Initierea si finantarea activitãtilor
Art. 50. - Initiativa elaborãrii
documentatiilor de amenajare a teritoriului si de urbanism apartine
colectivitãtilor locale, prin autoritãtile deliberative si
executive, Guvernului, precum si persoanelor fizice sau juridice interesate īn
amenajarea teritoriului si īn dezvoltarea localitãtilor.
Art. 51. - (1) Activitãtile de amenajare a
teritoriului si de urbanism, prevãzute īn prezenta lege, se
finanteazã din bugetele locale ale unitãtilor
administrativ-teritoriale, precum si din bugetul de stat, prin Ministerul
Lucrãrilor Publice, Transporturilor si Locuintei, precum si de persoane
juridice si fizice interesate īn dezvoltarea unei localitãti sau a unei
zone din cadrul acesteia.
(2) Autoritãtile administratiei publice locale
au obligatia sã prevadã īn bugetele anuale fonduri pentru
elaborarea sau actualizarea, dupã caz, a planurilor de amenajare a
teritoriului, a planurilor de urbanism si a studiilor de fundamentare necesare
īn vederea elaborãrii acestora.
Art. 52. - Pentru desfãsurarea unor activitãti
comune de amenajare a teritoriului si de urbanism, pentru realizarea unor
obiective de interes general, consiliile judetene se pot asocia sau,
dupã caz, pot colabora, īn conditiile legii, cu persoane juridice sau
fizice din tarã sau din strãinãtate īn scopul atragerii de
fonduri suplimentare.
Art. 53. - Autoritãtile administratiei publice
locale participã la finantarea planurilor de amenajare a teritoriului, a
planurilor urbanistice generale care intrã īn competentele de aprobare,
precum si la urmãrirea realizãrii acestora, potrivit legii.
Art. 54. - (1) Planurile urbanistice zonale si
planurile urbanistice de detaliu privind realizarea unor obiective de interes
public, precum si pentru zone protejate se finanteazã din bugetul de
stat ori din bugetele locale.
(2) Alte planuri urbanistice zonale sau de detaliu, īn
afarã de cele precizate la alin. (1), se finanteazã de persoanele
juridice sau fizice interesate, cu sprijinul, dupã caz, al
autoritãtilor administratiei publice locale.
Art. 55. - Finantarea documentatiilor de amenajare a
teritoriului si de urbanism cu caracter deosebit, pentru zone si
localitãti care necesitã cercetãri si studii complexe, se
face si din fonduri destinate cercetãrii, dezvoltãrii regionale
si altele, īn conditiile stabilite de ministere si de alti factori implicati.
SECTIUNEA a 5-a
Avizarea si aprobarea documentatiilor de
amenajare a teritoriului si de urbanism
Art. 56. - (1) Avizarea si aprobarea documentatiilor de amenajare a teritoriului si de urbanism se fac de cãtre autoritãtile si organismele centrale si teritoriale interesate, potrivit prevederilor anexei nr. 1 la prezenta lege.
(2) Precizarea continutului documentatiilor care se
supun avizãrii, precum si a emitentilor de avize pentru fiecare
categorie de documentatii se va stabili prin ordin al ministrului
lucrãrilor publice, transporturilor si locuintei.
(3) Avizarea documentatiilor de interes general
toate categoriile din domeniul amenajãrii teritoriului, precum si din
domeniul urbanismului (cu exceptia Planului urbanistic de detaliu) - se face
fãrã perceperea unor taxe.
SECTIUNEA a 6-a
Participarea populatiei la activitãtile
de amenajare a teritoriului si de urbanism
Art. 57. - (1) Participarea populatiei la activitatea de amenajare a teritoriului si de urbanism se realizeazã prin:
a) informarea populatiei;
b) consultarea populatiei;
c) alte forme de participare prevãzute de lege.
(2) Cetãtenii pot participa la activitatea de
amenajare a teritoriului si de urbanism, individual sau prin asociere, īn
conditiile legii.
Art. 58. - Autoritãtile administratiei publice
centrale si locale asigurã organizarea si desfãsurarea procesului
de participare a populatiei īn cadrul activitãtilor de amenajare a
teritoriului si de urbanism.
Art. 59. - Informarea populatiei este activitatea prin
care se fac publice:
a) obiectivele dezvoltãrii economico-sociale
privind amenajarea teritoriului si dezvoltarea urbanisticã a
localitãtilor;
b) intentiile autoritãtilor administratiei
publice centrale si locale privind elaborarea unor documentatii de amenajare a
teritoriului si de urbanism, precum si scopul pentru care acestea sunt
elaborate;
c) continutul documentatiilor de amenajare a
teritoriului si de urbanism care urmeazã sã fie supuse
aprobãrii, conform legii.
Art. 60. - Consultarea populatiei este procesul prin
care aceasta īsi exprimã optiunile si opiniile privind prevederile
programelor de amenajare a teritoriului si de dezvoltare urbanisticã a
localitãtilor, precum si cele cuprinse īn documentatiile de amenajare a
teritoriului si de urbanism, īn cadrul procesului de elaborare si aprobare a
acestora, si se realizeazã prin publicarea procedurii de
desfãsurare a consultãrii si desfãsurarea anchetei
publice.
Art. 61. - Informarea si consultarea populatiei se
desfãsoarã diferentiat, īn functie de amploarea si de importanta
documentatiei de amenajare a teritoriului sau de urbanism, potrivit
procedurilor stabilite de Ministerul Lucrãrilor Publice, Transporturilor
si Locuintei.
SECTIUNEA a 7-a
Urmãrirea aplicãrii
documentatiilor de amenajare a teritoriului si de urbanism aprobate
Art. 62. - (1) Urmãrirea aplicãrii
documentatiilor de amenajare a teritoriului si de urbanism aprobate se face
prin compartimentele de specialitate din aparatul propriu al consiliilor
judetene, municipale, orãsenesti si comunale, dupã caz, precum si
de Inspectoratul de Stat īn Constructii.
(2) Compartimentele de specialitate vor urmãri corelarea realizãrii programelor de dezvoltare cu prevederile documentatiilor aprobate.
CAPITOLUL V
Sanctiuni
Art. 63. - Īncãlcarea prevederilor prezentei
legi atrage rãspunderea civilã, contraventionalã,
disciplinarã, administrativã sau penalã, dupã caz,
potrivit legii.
Art. 64. - Faptele de īncãlcare a prezentei
legi se constatã de organele de control al activitãtii de
amenajare a teritoriului si de urbanism ale consiliilor judetene si locale,
precum si de Inspectoratul de Stat īn Constructii.
CAPITOLUL VI
Dispozitii finale
Art. 65. - (1) Īn absenta Planului de amenajare a teritoriului judetean si a Planului urbanistic general aprobate, pe teritoriile aferente nu se pot realiza investitii īn constructii, lucrãri tehnico-edilitare, precum si orice alte investitii urbane.
(2) Documentatiile de amenajare a teritoriului si de
urbanism modificate fãrã respectarea prevederilor legale
privitoare la avizarea si aprobarea acestora sunt nule.
Art. 66. - Unitãtile administrativ-teritoriale
de bazã, care la data intrãrii īn vigoare a prezentei legi dispun
de planuri urbanistice generale preliminare, au obligatia ca īn termen de 12
luni sã le finalizeze si sã le aprobe ca documentatii de urbanism
definitive.
Art. 67. - Dispozitiile referitoare la categoriile de
documentatii de amenajare a teritoriului si de urbanism, competentele de
avizare si de aprobare a acestora, cuprinse īn Legea nr. 50/1991 privind
autorizarea executãrii lucrãrilor de constructii si unele
mãsuri pentru realizarea locuintelor,
republicatã,
cu modificãrile ulterioare, precum si orice alte prevederi contrare
prezentei legi se abrogã.
Art. 68. - Anexa nr. 1 cuprinzānd categoriile de documentatii
īn domeniul amenajãrii teritoriului si urbanismului, competentele de
avizare si de aprobare a acestora, precum si anexa nr. 2 cuprinzānd termenii de
specialitate utilizati īn cuprinsul legii fac parte integrantã din
prezenta lege.
Aceastã lege a fost adoptatã de Senat īn
sedinta din 7 iunie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din
Constitutia Romāniei.
p. PRESEDINTELE SENATULUI
PUSKĮS VALENTIN-ZOLTĮN
Aceastã lege a fost adoptatã de Camera
Deputatilor īn sedinta din 18 iunie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74
alin. (2) din Constitutia Romāniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Bucuresti,
6 iulie 2001.
Nr. 350.
ANEXA Nr. 1
CATEGORII DE DOCUMENTATII DE AMENAJARE A TERITORIULUI SI DE URBANISM
COMPETENTE DE AVIZARE SI DE APROBARE A ACESTORA
Nr. crt. |
Categorii de documentatii |
Avizeazã |
Aprobã |
0 |
1 |
2 |
3 |
A. Amenajarea teritoriului |
|||
- Plan de amenajare a teritoriului |
|||
1. |
National |
Guvernul |
Parlamentul |
2. |
Zonal |
-
Ministerul Lucrãrilor Publice, Transporturilor si Locuintei |
-
Consiliile judetene -
Consiliile locale |
|
-
Regional sau interjudetean -
Interorãsenesc sau intercomunal interesate -
Frontalier -
Metropolitan, Periurban al principalelor municipii si orase |
-
Organisme centrale si teritoriale |
|
3. |
Judetean |
- Ministerul
Lucrãrilor Publice, Transporturilor si Locuintei -
Organismele centrale si teritoriale interesate |
-
Consiliul judetean -
Consiliul General al Municipiului Bucuresti |
B. Urbanism |
|||
- Plan urbanistic general si regulament local
aferent acestuia |
|||
4. |
Municipiul
Bucuresti |
-
Ministerul Lucrãrilor Publice, Transporturilor si Locuintei Bucuresti -
Organisme centrale si teritoriale interesate |
-
Consiliul General al Municipiului |
5. |
Municipiu |
-
Ministerul Lucrãrilor Publice, Transporturilor si Locuintei - Consiliul
judetean -
Organisme centrale si teritoriale interesate |
-
Consiliul local al municipiului |
6. |
Oras |
-
Consiliul judetean -
Organisme centrale si locale interesate |
-
Consiliul local al orasului |
7. |
Comuna |
-
Consiliul judetean -
Organisme centrale si locale interesate |
-
Consiliul local al comunei |
8. |
Municipii,
orase si comune ce includ statiuni balneare/turistice declarate |
-
Ministerul Lucrãrilor Publice, Transporturilor si Locuintei -
Consiliul judetean -
Organisme centrale si teritoriale interesate |
-
Consiliul local al municipiului/ orasului/comunei, dupã caz |
- Plan urbanistic zonal si regulament local
aferent acestuia |
|||
9. |
Zona
centralã a municipiului Bucuresti, precum si alte zone de interes
functionale interesate |
-
Ministerul Lucrãrilor Publice, Transporturilor si Locuintei -
Organisme centrale si teritoriale |
-
Consiliul General al Municipiului Bucuresti, |
10. |
Zona
centralã a municipiului si alte zone functionale de interes |
-
Ministerul Lucrãrilor Publice, Transportu -
Consiliul judetean -
Organisme centrale si teritoriale interesate
rilor si Locuintei |
-
Consiliile locale municipale |
11. |
Zona
centralã a orasului, satului, precum si alte zone functionale de
interes |
-
Consiliul judetean -
Organisme centrale si teritoriale comunale interesate |
- Consiliile
locale orãsenesti sau |
12. |
Zone
protejate ori asupra cãrora s-a instituit un tip de restrictie |
-
Ministerul Lucrãrilor Publice, Transporturilor si Locuintei -
Consiliul judetean -
Organisme centrale si teritoriale interesate |
-
Consiliile locale sau Consiliul General al Municipiului Bucuresti |
- Plan urbanistic de detaliu |
|||
13. |
Investitii
din competenta de aprobare a Guvernului, a altor organe ale administratiei
publice centrale si cele care se amplaseazã īn zone protejate ori de
interes deosebit |
- Ministerul
Lucrãrilor Publice Transporturilor si Locuintei -
Consiliul judetean -
Organisme centrale si teritoriale interesate |
-
Consiliile locale sau Consiliul General al Municipiului Bucuresti |
14. |
Alte
investitii |
-
Organisme teritoriale interesate |
-
Consiliile locale sau Consiliul General al Municipiului Bucuresti |
C. Regulament de urbanism |
|||
15. |
Regulament
general de urbanism |
-
Ministerul Lucrãrilor Publice, Transporturilor si Locuintei -
Organisme centrale si teritoriale interesate |
-
Guvernul |
ANEXA Nr. 2
DEFINIREA TERMENILOR UTILIZATI ĪN LEGE
(īn ordine alfabeticã)
- Aprobare - optiunea forului deliberativ al
autoritãtilor competente de īncuviintare a propunerilor cuprinse īn
documentatiile prezentate si sustinute de avizele tehnice favorabile, emise īn prealabil.
Prin actul de aprobare (lege, hotãrāre a Guvernului, hotãrāre a
consiliilor judetene sau locale, dupã caz) se conferã
documentatiilor putere de aplicare, constituindu-se astfel ca temei juridic īn
vederea realizãrii programelor de amenajare teritorialã si
dezvoltare urbanisticã, precum si a autorizãrii lucrãrilor
de executie a obiectivelor de investitii.
- Avizare - procedura de analizã si
exprimare a punctului de vedere al unei comisii tehnice din structura
ministerelor, administratiei publice locale ori a altor organisme centrale sau
teritoriale interesate, avānd ca obiect analiza solutiilor functionale, a
indicatorilor tehnico-economici si sociali ori a altor elemente prezentate prin
documentatiile de amenajare a teritoriului si de urbanism. Avizarea se
concretizeazã printr-un act (aviz favorabil sau nefavorabil) cu caracter
tehnic si obligatoriu.
- Caracter director - īnsusirea unei
documentatii aprobate de a stabili cadrul general de amenajare a teritoriului
si de dezvoltare urbanisticã a localitãtilor, prin coordonarea
actiunilor specifice. Caracterul director este specific documentatiilor de
amenajare a teritoriului.
- Caracter de
eglementare - īnsusirea unei documentatii aprobate de a impune
anumiti parametri solutiilor promovate. Caracterul de reglementare este
specific documentatiilor de urbanism.
- Circulatia terenurilor - schimbarea
titularilor dreptului e proprietate sau de exploatare asupra terenurilor prin
cte de vānzare-cumpãrare, donatie, concesiune, arendare etc.
- Competenta de avizare/aprobare - abilitarea
legalã a unei institutii publice si capacitatea tehnicã de a
emite avize/aprobãri.
- Dezvoltare durabilã - satisfacerea
necesitãtilor prezentului, fãrã a se compromite dreptul
generatiilor viitoare la existentã si dezvoltare.
- Dezvoltare regionalã - ansamblul
politicilor autoritãtilor administratiei publice centrale si locale,
elaborate īn scopul armonizãrii strategiilor, politicilor si programelor
de dezvoltare sectorialã pe arii geografice, constituite īn regiuni de
dezvoltare, si care beneficiazã de spirijinul Guvernului, al Uniunii
Europene si al altor institutii si autoritãti nationale si
internationale interesate.
- Documentatie de amenajare a teritoriului si de
urbanism - ansamblu de piese scrise si desenate, referitoare la un
teritoriu determinat, prin care se analizeazã situatia existentã
si se stabilesc obiectivele, actiunile si mãsurile de amenajare a
teritoriului si de dezvoltare urbanisticã a localitãtilor pe o
perioadã determinatã.
- Parcelare - actiunea urbanã prin care
o suprafatã de teren este divizatã īn loturi mai mici, destinate
construirii sau altor tipuri de utilizare. De regulã este legatã
de realizarea unor locuinte individuale, de micã īnãltime.
- Politici de dezvoltare - mijloacele
politico-administrative, organizatorice si financiare, utilizate īn scopul
realizãrii unei strategii.
- Programe de dezvoltare - ansamblu de
obiective concrete propuse pentru realizarea politicilor de dezvoltare.
- Protectia mediului - ansamblu de actiuni si
mãsuri privind protejarea fondului natural si construit īn
localitãti si īn teritoriul īnconjurãtor.
- Regimul juridic al terenurilor - totalitatea
prevederilor legale prin care se definesc drepturile si obligatiile legate de
detinerea sau exploatarea terenurilor.
- Regiune frontalierã - regiune care
include arii situate la frontierã, delimitatã īn scopul
aplicãrii unei strategii comune de dezvoltare de o parte si de alta a
frontierelor si al realizãrii unor programe, proiecte si actiuni de
cooperare.
- Retea de localitãti - totalitatea
localitãtilor de pe un teritoriu (national, judetean, zonã
functionalã) ale cãror existentã si dezvoltare sunt
caracterizate printr-un ansamblu de relatii desfãsurate pe multiple
planuri (economice, demografice, de servicii, politico-administrative etc.).
Reteaua de localitãti este constituitã
din localitãti urbane si rurale.
- Sistem urban - sistem de localitãti
īnvecinate īntre care se stabilesc relatii de cooperare economicã,
socialã si culturalã, de amenjare a teritoriului si protectie a mediului,
echipare tehnico-edilitarã, fiecare pãstrāndu-si autonomia
administrativã.
- Structurã urbanã - totalitatea
relatiilor īn plan functional si fizic, pe baza cãrora se constituie
organizarea unei localitãti sau a unei zone din aceasta si din care rezultã
configuratia lor spatialã.
- Servitute de utilitate publicã -
sarcinã impusã asupra unui imobil pentru uzul si utilitatea unui
imobil avānd un alt proprietar. Mãsura de protectie a bunurilor imobile
publice nu poate fi opusã cererilor de autorizare decāt dacã este
continuã īn documentatiile de urbanism aprobate (avānd
drept
consecintã o limitare administrativã a dreptului de proprietate).
- Strategie de dezvoltare - directionarea
globalã sau pe domenii de activitate, pe termen scurt, mediu si lung, a
actiunilor menite sã determine dezvoltarea urbanã.
- Structurã urbanã - modul de
alcãtuire, de grupare sau de organizare a unei localitãti ori a
unei zone din aceasta, constituitã istoric, functional si fizic.
- Teritoriu administrativ - suprafata delimitatã
de lege, pe trepte de organizare administrativã a teritoriului:
national, judetean si al unitãtilor administrativ-teritoriale
(municipiu, oras, comunã).
- Teritoriu intravilan - totalitatea
suprafetelor construite si amenajate ale localitãtilor ce compun
unitatea administrativ-teritorialã de bazã, delimitate prin
planul urbanistic general aprobat si īn cadrul cãrora se poate autoriza
executia de constructii si amenajãri. De regulã intravilanul se
compune din mai multe trupuri (sate sau localitãti suburbane
componente).
- Teritoriu extravilan - suprafata
cuprinsã īntre limita administrativ-teritorialã a unitãtii
de bazã (municipiu, oras, comunã) si limita teritoriului
intravilan.
- Teritoriu metropolitan - suprafata
situatã īn jurul marilor aglomerãri urbane, delimitatã
prin studii de specialitate, īn cadrul cãreia se creeazã relatii
reciproce de influentã īn domeniul cãilor de comunicatie,
economic, social, cultural si al intrastructurii edilitare. De regulã
limita teritoriului metropolitan depãseste limita administrativã
a localitãtii si poate depãsi limita judetului din care face
parte.
- Teritoriu periurban - suprafata din jurul
municipiilor si oraselor, delimitatã prin studii de specialitate, īn
cadrul cãreia se creeazã relatii de independentã īn domeniul
economic, al infrastructurii, deplasãrilor pentru muncã,
asigurãrilor cu spatii verzi si de agrement, asigurãrilor cu produse
agroalimentare etc.
- Zonã defavorizatã - arii
geografice strict delimitate teritorial, care īndeplinesc cel putin una dintre urmãtoarele
conditii:
a) au structuri productive monoindustriale care īn
activitatea zonei mobilizeazã mai mult de 50% din populatia
salariatã;
b) sunt zone miniere īn care personalul a fost
disponibilizat prin concedieri colective īn urma aplicãrii programelor
de restructurare;
c) īn urma lichidãrii, restructurãrii
sau privatizãrii unor agenti economici apar concedieri colective care afecteazã mai mult de
25% din numãrul angajatilor care au domiciliul stabil īn zona
respectivã;
d) rata somajului depãseste cu 25% rata
somajului la nivel national;
e) sunt lipsite de mijloace de comunicatie si
infrastructura este slab dezvoltatã.
- Zonã functionalã - parte din
teritoriul unei localitãti īn care, prin documentatiile de amenajare a
teritoriului si de urbanism, se determinã functiunea dominantã
existentã si viitoare. Zona functionalã poate rezulta din mai
multe pãrti cu aceeasi functiune dominantã (zona de locuit, zona
activitãtilor industriale, zona spatiilor verzi etc.). Zonificarea
functionalã este actiunea īmpãrtirii teritoriului īn zone
functionale.
- Zonã de protectie - suprafete īn jurul
sau īn preajma unor surse de nocivitate, care impun protectia zonelor
īnvecinate (statii de epurare, platforme pentru depozitarea controlatã a
deseurilor, puturi seci, cimitire, noxe industriale, circulatie intensã
etc.).
- Zonã protejatã - suprafata
delimitatã īn jurul unor bunuri de patrimoniu, construit sau natural, a
unor resurse le subsolului, īn jurul sau īn lungul unor oglinzi de apã
etc. si īn care, prin documentatiile de amenajare a teritoriului si de
urbanism, se impun mãsuri restrictive de protectie a acestora prin
distantã, functionalitate, īnãltime si volumetrie.
PRESEDINTELE ROMĀNIEI
pentru
promulgarea Legii privind amenajarea teritoriului
si
urbanismul
Īn temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art.
99 alin. (1) din Constitutia Romāniei,
Presedintele Romāniei d e c r e t e a z
ã:
Articol unic. - Se promulgã Legea privind
amenajarea teritoriului si urbanismul si se dispune publicarea acestei legi īn
Monitorul Oficial al Romāniei, Partea I.
PRESEDINTELE ROMĀNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
4 iulie 2001.
Nr. 488.
GUVERNUL ROMĀNIEI
privind
stabilirea baremului lunar pentru impunerea veniturilor din salarii si pensii
si
a actualizãrii sumelor fixe prevãzute īn Ordonanta Guvernului nr.
73/1999
privind
impozitul pe venit pentru semestrul II al anului 2001
Īn temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia
Romāniei, ale art. 8 alin. (3) si ale art. 13 alin. (1) din Ordonanta
Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, cu modificãrile si
completãrile ulterioare,
Guvernul
Romāniei adoptã prezenta hotãrāre.
Art. 1. - Pentru determinarea impozitului lunar pe
veniturile din salarii si pensii, definite la art. 22, 23 si 43 1 din
Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, cu
modificãrile si completãrile ulterioare, realizate īn semestrul
II al anului 2001, se stabileste urmãtorul barem
lunar:
Venitul lunar impozabil* ) (lei) |
Impozitul lunar (lei) |
pānã
la 1.458.000 |
18% |
1.458.001-3.578.000 |
262.440
+ 23% pentru ceea ce depãseste suma de 1.458.000 lei |
3.578.001-5.699.000 |
750.040
+ 28% pentru ceea ce depãseste suma de 3.578.000 lei |
5.699.001-7.952.000 |
1.343.920
+ 34% pentru ceea ce depãseste suma de 5.699.000 lei |
peste
7.952.000 |
2.109.940
+ 40% pentru ceea ce depãseste suma de 7.952.000 lei |
* ) Sumele sunt
calculate prin rotunjire la mia de lei, īn sensul cã fractiunile sub 500
lei inclusiv se neglijeazã, iar ceea ce depãseste 500 lei se
majoreazã la 1.000 lei.
Art. 2. - (1) Prin venituri realizate īn semestrul
II se īntelege orice sumã primitã sub formã de salarii
sau pensii īncepānd cu luna iulie 2001, cu exceptia plãtilor
reprezentānd lichidarea pe luna iunie, care sunt considerate venituri realizate
īn semestrul I.
(2) Baza de calcul a venitului supus impozitului se
calculeazã prin rotunjire, īn sensul cã fractiunile sub 500 lei
inclusiv se neglijeazã, iar ceea ce depãseste 500 lei se
majoreazã la 1.000 lei.
Art. 3. - Īncepānd cu data de 1 iulie 2001 sumele fixe
prevãzute īn Ordonanta Guvernului nr. 73/1999, cu modificãrile si
completãrile ulterioare, se stabilesc dupã cum urmeazã:
a) deducerea personalã de bazã
prevãzutã la art. 12 alin. (2) este de 1.273.000 lei pe
lunã;
b) suma fixã neimpozabilã lunarã
pentru veniturile din pensii, prevãzutã la art. 4 alin. (1) lit.
d1) si la art. 431 alin. (1)
si (4), este de 2.749.000 lei;
c) suma reprezentānd venitul scutit de impozit pentru
veniturile obtinute din jocuri de noroc, din premii si prime īn bani si/sau īn
naturã, stabilitã la art. 39, pentru fiecare cāstig realizat, de
la acelasi organizator sau plãtitor īntr-o singurã zi, este de
4.770.000 lei inclusiv.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NÃSTASE
Contrasemneazã:
p. Ministrul finantelor publice,
Maria Manolescu,
secretar de stat
Bucuresti,
27 iunie 2001.
Nr. 613.
GUVERNUL ROMĀNIEI
privind
aprobarea taxelor percepute pentru publicarea īn Monitorul Oficial al Romāniei,
Partea
a IV-a, a īncheierii judecãtorului delegat la īnregistrarea comerciantilor
si
a actului constitutiv, vizat de judecãtorul delegat
Īn temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia
Romāniei si ale art. 14 alin. (3) din Ordonanta de urgentã a Guvernului
nr. 76/2001 privind simplificarea unor formalitãti administrative pentru
īnregistrarea si autorizarea functionãrii comerciantilor,
Guvernul Romāniei adoptã
prezenta hotãrāre.
Articol unic. - Se aprobã taxele percepute
pentru public carea īn Monitorul Oficial al Romāniei, Partea a IV-a, a
īncheierii judecãtorului delegat la īnregistrarea comerciantilor si a
actului constitutiv, vizat de judecãtorul delegat, prevãzute īn
anexa care face parte integrantã din prezenta
hotãrāre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NÃSTASE
Contrasemneazã:
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tãnãsescu
Bucuresti,
27 iunie 2001.
Nr. 616.
TAXELE
percepute pentru publicarea īn Monitorul Oficial al
Romāniei, Partea a IV-a, a īncheierii judecãtorului delegat la
īnregistrarea comerciantilor si a actului constitutiv, vizat de
judecãtorul delegat
1.
Publicarea extrasului īn formã simplificatã al īncheierii
judecãtorului delegat la īnregistrarea comerciantilor, precum si
publicarea integralã a īncheierii judecãtorului delegat, la
cererea comerciantului |
315.000 lei/paginã de manuscris |
2.
Publicarea actului constitutiv, vizat de judecãtorul delegat, integral
sau īn extras, la cererea comerciantului |
415.000 lei/paginã de manuscris |
NOTÃ:
Taxele
contin taxa pe valoarea adãugatã.
GUVERNUL ROMĀNIEI
privind
alocarea sumei de 497.000.000 lei din Fondul de rezervã bugetarã
la dispozitia
Guvernului
pe anul 2001, īn vederea participãrii Asociatiei Nationale a Surzilor
din Romānia
la
Jocurile Mondiale Tãcute - Roma/Italia, 2001
Īn temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia
Romāniei, ale art. 20 din Legea finantelor publice nr. 72/1996, cu
modificãrile ulterioare, si ale art. 22 lit. a) din Legea bugetului de
stat pe anul 2001 nr. 216/2001,
Guvernul Romāniei adoptã
prezenta hotãrāre.
Art. 1. - Pentru asigurarea fondurilor necesare īn
vederea participãrii Asociatiei Nationale a Surzilor din Romānia la
Jocurile Mondiale Tãcute - Roma/Italia, 2001, se suplimenteazã
subventiile prevãzute īn bugetul Ministerului
Sãnãtãtii si Familiei la capitolul 60.01 Asistentã
specialã, alocatii, pensii, ajutoare si indemnizatii cu suma de
497.000.000 lei, cu acoperire din Fondul de rezervã bugetarã la
dispozitia Guvernului.
Art. 2. - Ministerul Finantelor Publice va introduce
modificãrile corespunzãtoare īn volumul si structura bugetului de
stat pe anul 2001.
Art. 3. - Sumele rãmase neutilizate dupã
īncheierea actiunii se restituie la Fondul de rezervã bugetarã la
dispozitia Guvernului.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NÃSTASE
Contrasemneazã:
Ministrul sãnãtãtii si familiei,
Daniela Bartos
Ministrul tineretului si sportului,
Georgiu Gingãras
p. Ministrul finantelor publice,
Maria Manolescu,
secretar de stat
Bucuresti,
6 iulie 2001.
Nr. 624.