MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI
P A R T E A I
Anul XIII - Nr. 38 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Marti, 23 ianuarie 2001
SUMAR
ACTE ALE CORPULUI EXPERTILOR CONTABILI
SI CONTABILILOR AUTORIZATI DIN ROMÂNIA
00/39/2000. - Hotărâre pentru aprobarea Regulamentului privind controlul de calitate si
a Normelor privind acordarea vizei anuale pentru exercitarea profesiei
ACTE ALE CORPULUI EXPERTILOR CONTABILI SI CONTABILILOR AUTORIZATI DIN
ROMÂNIA
CORPUL EXPERTILOR CONTABILI SI
CONTABILILOR AUTORIZATI DIN ROMÂNIA
CONSILIUL SUPERIOR
pentru aprobarea Regulamentului privind controlul de calitate si a
Normelor privind acordarea vizei anuale pentru exercitarea profesiei
În baza:
- art. 26 din Ordonanta Guvernului
nr. 65/1994, aprobată si modificată prin Legea nr. 42/1995, cu modificările si
completările ulterioare;
- pct. 18 si 152 din Regulamentul
de organizare si functionare a Corpului Expertilor Contabili si Contabililor
Autorizati din România, modificat si completat prin Hotărârea Consiliului
superior al Corpului nr. 00/36/2000;
- rapoartelor si materialelor
prezentate si discutate în sedinta din data de 21 noiembrie 2000,
Consiliul superior al Corpului
Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din România adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul
privind controlul de calitate si Normele nr. 6.707/2000 privind acordarea vizei
anuale pentru exercitarea profesiei, anexate la prezenta hotărâre.
Art. 2. - În temeiul art. 3 din
Hotărârea Consiliului superior al Corpului nr. 31/2000, Secretariatul general
al Corpului va asigura publicarea regulamentului si a normelor în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Presedintele Consiliului superior
al Corpului Expertilor Contabili
si Contabililor Autorizati din
România,
dr. ec.
Marin Toma
Bucuresti,
21 noiembrie 2000.
Nr.
00/39.
Regulament
privind controlul de calitate
CAPITOLUL 1
Temeiuri normative
• Ordonanta Guvernului nr. 65/1994,
aprobată si modificată prin Legea nr. 42/1995:
- art. 19: "Corpul Expertilor
Contabili si Contabililor Autorizati are următoarele atributii:
c) asigură buna desfăsurare a
activitătii expertilor contabili si a contabililor autorizati;
j) alte atributii stabilite prin
lege sau regulament."
• Regulamentul de organizare si
functionare a Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din
România, aprobat prin Hotărârea Conferintei nationale a expertilor contabili si
contabililor autorizati nr. 1/1995, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 276 din 27 noiembrie 1995, modificat prin Hotărârea Consiliului
superior al Corpului nr. 00/36/2000:
- pct. 67: "Consiliul filialei
are următoarele atributii:
a) supraveghează asupra modului de
exercitare a profesiilor de expert contabil si de contabil autorizat în raza de
activitate a filialei;"
- pct. 115: "Adunarea generală
are următoarele atributii:
c) ia cunostintă de raportul
consiliului filialei privind rezultatul analizei activitătii profesionale a
expertilor individuali si a societătilor comerciale controlate, în vederea
asigurării bunei exercitări a profesiei de expert contabil si de contabil
autorizat pe teritoriul filialei. Adunarea generală aprobă lista expertilor
individuali si a societătilor comerciale ce vor fi analizate în anul
următor;"
- pct. 134: "Sunt abateri
disciplinare următoarele fapte:
j) refuzul de a pune la dispozitie
organelor de control ale Corpului documentele privind activitatea
profesională;"
• Codul privind conduita etică si
profesională a expertilor contabili si contabililor autorizati din România,
aprobat prin Hotărârea Conferintei nationale a expertilor contabili si
contabililor autorizati nr. 1/1995:
- titlul II, cap. 2, sectiunea a
2-a, pct. 42: "Calitatea lucrărilor membrilor Corpului si ale
colaboratorilor acestora constă în constiinciozitatea si competenta acestora în
realizarea lor.
În acest sens expertii contabili si
contabilii autorizati aplică:
a) principiile contabilitătii;
b) normele Corpului privind
exercitarea profesiei si executarea lucrărilor, care trebuie să fie în măsură
să justifice aplicarea acestora prin documente corespunzătoare."
- titlul II, cap. 4, sectiunea 1,
pct. 68: "Consiliul filialei poate să verifice si să se asigure că
societatea comercială de expertiză contabilă, sucursalele si birourile
secundare ale acesteia sunt sub conducerea si supravegherea permanentă si
efectivă a unui expert contabil sau contabil autorizat, membru al
Corpului."
- pct. 69: "Consiliul superior
si consiliile filialelor au obligatia organizării si exercitării examinării
profesionale a persoanelor fizice membre ale Corpului, potrivit Regulamentului
de organizare si functionare a Corpului."
• Normele nationale de audit,
aprobate prin Hotărârea Consiliului superior al Corpului nr. 99/24/1999,
publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 75 bis din 23
februarie 1999;
- Norma de audit nr. 22
"Controlul de calitate într-o misiune de audit" - pct. 4:
"Societatea de expertiză contabilă trebuie să definească si să pună în
lucru politici si proceduri de control de calitate."
CAPITOLUL 2
Definitii
2.1. Expresia control de
calitate desemnează un ansamblu de măsuri luate de Corpul Expertilor
Contabili si Contabililor Autorizati din România vizând analiza modalitătilor
de organizare si functionare a unui cabinet si aprecierea modului de aplicare
în cadrul acestuia a normelor profesionale emise de Corp.
Controlul de calitate se exercită
asupra cabinetului si fiecărui liber-profesionist contabil înscris în Tabloul
Corpului. El se exercită atât la sediul principal al cabinetului, cât si la
sediile birourilor secundare, înscrise sau neînscrise în Tabloul Corpului.
2.2. Expresia cabinet desemnează
fie un cabinet individual condus de un expert contabil sau de un contabil
autorizat membru al Corpului, fie o societate de expertiză contabilă si/sau de
contabilitate recunoscută de Corp.
2.3. Prin control de calitate
la un cabinet cu birouri secundare instalate pe teritoriul mai multor filiale
ale Corpului se întelege controlul efectuat atât la sediul cabinetului, cât si
la sediile biroului sau ale birourilor sale secundare.
2.4. Controlorii sunt membri activi
ai Corpului, cu atributii de efectuare a controlului de calitate.
2.5. Controlul de calitate are
drept scop asigurarea respectării de către toti membrii activi ai Corpului a
normelor si regulilor în vigoare emise de acesta.
CAPITOLUL 3
Obiective, principii si metodologia controalelor de calitate
3.1.
Obiective
Controalele de calitate în cadrul
profesiei contabile răspund următoarelor obiective:
- oferirea către public a unei bune
perceptii despre calitatea serviciilor prestate;
- armonizarea comportamentelor
profesionale ale membrilor;
- contribuirea la buna organizare a
cabinetelor si la perfectionarea metodelor de lucru;
- aprecierea modului de aplicare a
regulilor si normelor profesionale;
- dezvoltarea solidaritătii în
rândul profesiei prin favorizarea contactelor dintre colegi, apropierea si
respectul profesionistilor fată de organismele Corpului.
3.2.
Principii
Controlul de calitate se întemeiază
pe 5 principii fundamentale:
- universalitate: controlul se
aplică tuturor cabinetelor definite ca atare;
- confidentialitate: nici o
informatie privind un cabinet sau un membru al acestuia nu poate fi adusă la
cunostintă tertilor;
- adaptarea controlului: este
corespunzător naturii misiunilor exercitate si mărimii cabinetului;
- colegialitate: controlul este
efectuat din initiativa filialei de către membrii activi ai Corpului anume
desemnati;
- armonizarea: pe cât posibil,
cabinetele care execută activităti reglementate de mai multe organisme profesionale
pot face obiectul unui control cu obiective stabilite de comun acord cu aceste
organisme.
3.3.
Metodologie
Controalele de calitate impun:
- cunoasterea modului de organizare
a cabinetului, a sistemelor si procedurilor în vigoare în cadrul acestuia
(control structural);
- aprecierea modului în care sunt
aplicate normele profesionale, examinându-se prin sondaj dosarele de lucru
corespunzătoare misiunilor selectionate pentru control (control tehnic).
Controlul de calitate are drept
referintă regulile si normele profesionale în vigoare în momentul exercitării
misiunilor si uzantele profesionale.
Prezentul regulament se referă atât
la misiunile normalizate de Corp, cât si la misiunile cerute de anumite
reglementări în vigoare.
CAPITOLUL 4
Organizarea controlului de calitate
4.1.
Subcomisia controlului de calitate
Presedintele Corpului numeste
dintre membrii Consiliului superior al Corpului Subcomisia controlului de
calitate, nominalizând:
- presedintele;
- 8 membri ca reprezentanti
teritoriali.
4.1.1. Subcomisia controlului de
calitate are următoarele responsabilităti:
a) supraveghează prin
reprezentantii teritoriali stabilirea listei cuprinzând controlorii, hotărâtă
de consiliul filialei;
b) supraveghează prin
reprezentantii teritoriali alegerea cabinetelor de controlat, hotărâtă de
consiliul filialei;
c) pregăteste si adaptează la
conditiile conjuncturale (mărirea sau micsorarea misiunilor
liber-profesionistilor contabili) metodologia controlului de calitate;
d) rezolvă prin reprezentantii
teritoriali, în teritoriul afectat, problemele privind punerea în aplicare a
controlului de calitate;
e) formulează, la propunerea
reprezentantilor teritoriali, recomandările către filiale, rezultate în urma
sintezei controalelor efectuate;
f) întocmeste sinteza anuală a
controlului de calitate si raportul anual destinat presedintelui Corpului si
Conferintei nationale;
g) elaborează bugetul anual de
cheltuieli privind realizarea controlului de calitate, care este încorporat
distinct în bugetul anual al Corpului.
4.1.2. Repartitia filialelor pe cei
8 reprezentanti teritoriali, efectuată conform criteriului ariei geografice,
este următoarea:
Nr. crt. |
Zona |
Filiale |
1. |
Nord
|
Satu
Mare, Maramures, Suceava, Botosani, Iasi |
2. |
Nord-vest |
Bihor,
Cluj, Mures, Sălaj, Bistrita |
3. |
Nord-est |
Bacău,
Galati, Neamt, Vaslui, Vrancea |
4. |
Vest |
Arad,
Alba, Caras-Severin, Hunedoara, Sibiu, Timis |
5. |
Centru |
Arges,
Brasov, Buzău, Covasna, Dâmbovita, Harghita, Prahova |
6. |
Sud |
Dolj,
Gorj, Mehedinti, Olt, Teleorman, Vâlcea |
7. |
Sud-est |
Brăila,
Călărasi, Constanta, Giurgiu, Ialomita, Tulcea |
8. |
Bucuresti |
Bucuresti |
4.2.
Controlorii
4.2.1.
Candidaturi si desemnare
Persoanele fizice membre ale
Corpului pot depune la consiliul filialei candidaturi pentru obtinerea
calitătii de controlor. Candidaturile sunt analizate în consiliul filialei.
4.2.2.
Stabilirea listelor
Fiecare consiliu de filială
stabileste lista cuprinzând controlorii; candidatii la functia de controlor se
înscriu în listă prin hotărâre a consiliului filialei. Numărul de controlori se
stabileste în functie de programul de control.
4.2.3.
Conditii prealabile desemnării
Membrul Corpului care candidează la
functia de controlor nu trebuie să fi făcut obiectul vreunei sanctiuni
disciplinare.
Nici un membru al Corpului nu poate
fi înscris în lista cuprinzând controlorii fără să fi urmat în prealabil un
stagiu de formare organizat de Corp. Costurile cu organizarea stagiului sunt
suportate din bugetul Corpului.
Controlorii trebuie să fi fost
înscrisi în Tabloul Corpului în calitate de membru activ de cel putin 3 ani,
iar activitatea lor profesională să fi făcut obiectul a cel putin unui control
de calitate.
4.2.4.
Durata mandatului
Fiecare controlor este mandatat
pentru o perioadă de 3 ani, cu posibilitatea reînnoirii mandatului, la cererea
acestuia, hotărâtă de consiliul filialei.
4.2.5.
Drepturi si obligatii
Personalizare. Misiunea de controlor
este o misiune personală, încredintată de consiliul filialei; controlorul nu
poate în nici un caz să delege această misiune altei persoane.
Disponibilitate. Candidatura la functia
de controlor presupune angajamentul că persoana respectivă va aloca anual
pentru controlul de calitate minimum 50 de ore. Pentru a păstra caracterul
colegial al controalelor de calitate activitatea fiecărui controlor nu va putea
depăsi 200 de ore pe an.
Independentă. Controlorul nu trebuie
să aibă sau să fi avut în ultimii 3 ani vreun interes în cabinetul controlat.
Radierea unui controlor din lista
cuprinzând controlorii se face prin hotărâre a consiliului filialei, la
recomandarea Subcomisiei controlului de calitate sau la cererea controlorului,
motivată de aparitia unei stări de incompatibilitate profesională sau de starea
precară a sănătătii.
Controlorul îsi organizează singur
misiunea, stabilind fără vreo influentă întinderea investigatiilor ce urmează
să fie efectuate.
Obligatii. Controlorul trebuie să
tină în secret informatiile despre care a luat cunostintă cu ocazia controlului
unui cabinet. El nu poate să scrie observatiile si concluziile legate de un
control decât în raportul de control prevăzut de prezentul regulament.
Timp de 3 ani de la începerea
controlului controlorul nu trebuie să accepte, direct sau indirect, nici o
misiune de la un client al cabinetului controlat fără acordul expres al cabinetului
respectiv. Orice litigiu care poate să apară în această perioadă între
controlor si cabinet este supus arbitrajului presedintelui consiliului filialei
din raza teritorială a cabinetului controlat.
Controlorul se angajează, în scris, să îsi exercite misiunea de control de calitate în conformitate cu prevederile prezentului regulament si să se supună el însusi unui control de calitate prealabil desemnării sale.
CAPITOLUL 5
Derularea controalelor de calitate
5.1.
Alegerea cabinetelor de controlat
Presedintii consiliilor filialelor
întocmesc din proprie initiativă lista cuprinzând cabinetele de controlat si
definitivează împreună cu reprezentantul teritorial, înainte de data de 30
iunie a anului în curs, lista si programul controalelor ce se vor realiza în
anul următor, care va cuprinde:
- numărul cabinetelor de controlat;
- numărul orelor necesare pentru
efectuarea controlului;
- numărul de controlori necesari.
Programul de control tine seama de
cabinetele care au cerut voluntar să beneficieze de un control de calitate si
care au făcut cerere în acest sens înainte de data de 30 iunie a anului în curs
fie către Subcomisia controlului de calitate, fie către presedintele
consiliului filialei.
5.2.
Etapele controlului de calitate
Pregătire. Numărul de controlori
necesari este în functie de importanta cabinetului si se stabileste numai după
completarea si analiza chestionarului de anchetă.
Când numărul de controlori la un
cabinet este mai mare de 2, unul dintre ei este desemnat ca raportor; acesta
conduce controlul de calitate si prezintă raportul final care reia concluziile
celorlalti controlori.
Cabinetul ales pentru control de
calitate este informat prin scrisoare cu cel putin 60 de zile înainte de data
fixată pentru începerea controlului. Scrisoarea este însotită de un chestionar
care cuprinde un ansamblu de informatii referitoare, pe de o parte, la
organizarea generală a cabinetului, iar pe de altă parte, la misiunile pe care
acesta le derulează.
Chestionarul completat trebuie
retrimis consiliului filialei împreună cu confirmarea de independentă, în
termen de 30 de zile de la data primirii lui. O dată cu returnarea
chestionarului cabinetul poate cere să beneficieze de dispozitiile prezentului
regulament referitoare la recuzarea controlorilor.
O vizită prealabilă poate fi decisă
de consiliul filialei în scopul completării informatiilor cuprinse în
chestionar; aceasta nu presupune control. Despre vizită cabinetul trebuie să
fie informat printr-o scrisoare care să cuprindă data vizitei prealabile,
durata si numele persoanei care a fost desemnată pentru această vizită.
Pe baza chestionarului si după
vizita prealabilă consiliul filialei desemnează controlorul sau echipa de
control si, respectiv, raportorul, fixează durata controlului si costul acestuia.
Cabinetul este informat printr-o
nouă scrisoare despre numele controlorilor si al raportorului, dacă este cazul,
precum si despre durata controlului. De la primirea acestei scrisori cabinetul
dispune de un termen de 30 de zile în care poate să îsi exercite dreptul de
recuzare a controlorilor, conform procedurii prevăzute de prezentul regulament.
Modalităti de control. Fiecare control de
calitate cuprinde două faze complementare: controlul structural si controlul
tehnic. Controlul de calitate se efectuează conform Ghidului aprobat de
Consiliul superior al Corpului.
Controlul structural constă într-un
diagnostic de organizare a cabinetului, în scopul aprecierii dacă modul de
organizare asigură îndeplinirea de misiuni conform normelor, regulilor si uzantelor
profesionale, emise sau recunoscute de Corp, scotând în relief atât aspectele
pozitive, cât si lipsurile în ceea ce priveste metodele si procedurile
existente în cabinet.
Controlul tehnic constă în
revederea unui număr de dosare de lucru si permite aprecierea calitătii
metodelor efectiv puse în lucru de cabinet. Alegerea dosarelor se face pe baza
concluziilor si informatiilor rezultate din controlul structural. Controlul
tehnic se face prin referire la normele si regulile în vigoare, precum si la uzantele
profesionale.
Concluzii si rapoarte. La sfârsitul unui
control de calitate controlorii întocmesc o notă de sinteză care se trimite
cabinetului controlat. Cabinetul dispune de un termen de 30 de zile pentru a
prezenta, în scris, controlorilor observatiile sale.
Raportul de control este întocmit
de controlori sau de raportori si are ca anexe nota de sinteză si eventualele
observatii ale cabinetului.
Raportul scoate în evidentă
lipsurile descoperite în cursul controlului efectuat si abaterile grave si
repetate de la reglementările profesionale.
Raportul trebuie să cuprindă si
recomandări sau alte măsuri de remediere a deficientelor.
Raportul, anexele si dosarul de
control sunt trimise reprezentantului teritorial din cadrul Subcomisiei
controlului de calitate, în termen de 15 zile de la expirarea perioadei în care
cabinetul avea posibilitatea să depună observatii.
După verificarea raportului
controlorilor si a notei de sinteză reprezentantul teritorial propune
Subcomisiei controlului de calitate formularea recomandărilor către filială,
iar după aprobarea acestora trimite presedintelui consiliului filialei dosarul
privind controlul efectuat.
Presedintele consiliului filialei
decide în legătură cu modul de valorificare si comunicare a rezultatelor controlului
de calitate respectiv, după cum urmează:
- poate trimite o scrisoare de
concluzii fără observatii;
- poate trimite o scrisoare de
concluzii cu simple observatii, anexând eventual o convocare la biroul
presedintelui;
- poate trimite o scrisoare de
concluzii cu observatii, însotită de o decizie de organizare a unui nou control
după un an, pentru a se asigura că s-a tinut seama de observatiile făcute.
Raportul controlorilor, dosarul de
control si scrisorile prevăzute la alineatul precedent nu pot fi divulgate si
comunicate decât:
- fie noului controlor, atunci când
un nou control trebuie să aibă loc la expirarea perioadei de un an de la
încheierea controlului efectuat;
- fie consiliului filialei, atunci
când presedintele decide acest lucru.
În cazul unor repetări ale abaterilor constatate, presedintele consiliului filialei va sesiza comisia de disciplină a filialei Corpului.
Dosarul de control se distruge la împlinirea termenului de 3 ani de la încheierea controlului. Concluziile presedintelui consiliului filialei si raportul controlorului sunt păstrate de presedintele consiliului filialei până la data la care cabinetul va face obiectul unui nou control de calitate.
CAPITOLUL 6
Drepturile si obligatiile cabinetului
6.1. Cabinetul ales pentru control
de calitate este obligat să pună la dispozitie controlorilor, la sediul său
social sau/si al biroului secundar, toate piesele si documentele necesare în
vederea efectuării controlului si să furnizeze orice explicatie utilă.
6.2. Cabinetul informat despre un
control de calitate are dreptul de a recuza controlorii desemnati. Recuzarea
poate fi cerută în termen de 30 de zile de la primirea scrisorii prin care a
luat cunostintă despre control si despre numele controlorilor desemnati prin
scrisoare adresată presedintelui consiliului filialei. Cererea este supusă
aprecierii presedintelui consiliului filialei, care va informa cabinetul în
legătură cu acceptarea sau neacceptarea acesteia.
6.3. Un cabinet nu poate fi
controlat decât la expirarea unei perioade de 3 ani de la încheierea
controlului precedent.
Atunci când presedintele
consiliului filialei decide că un cabinet trebuie supus unui nou control pentru
a se asigura că deficientele din raportul de control au fost remediate, acest
control nu poate avea loc decât la expirarea perioadei de un an.
Durata controlului de calitate se stabileste în functie de mărimea cabinetului controlat.
CAPITOLUL 7
Controlul de calitate al cabinetelor instalate în mai multe filiale
Controlul de calitate al cabinetelor
instalate în mai multe filiale se caracterizează prin separarea controlului
structural, care se desfăsoară la sediul cabinetului, de controlul tehnic
realizat la nivelul birourilor secundare, pornindu-se de la sinteza controlului
structural.
Subcomisia controlului de calitate
supraveghează controalele structurale la cabinetele instalate - cu birourile
lor - în două sau mai multe filiale.
CAPITOLUL 8
Finantarea
8.1. Costurile controlului de
calitate sunt în sarcina Consiliului superior al Corpului.
8.2. Un barem al remuneratiilor
controlorilor si reprezentantilor teritoriali este stabilit anual la nivel
national de către Subcomisia controlului de calitate, cu aprobarea Consiliului
superior al Corpului.
8.3. Pe baza acestuia si a
programului de control al filialelor Subcomisia controlului de calitate
elaborează bugetul anual de costuri (retributii, cheltuieli de transport si
cazare) care este supus spre aprobare Consiliului superior al Corpului în
vederea înglobării lui distincte în bugetul anual al Corpului.
CAPITOLUL 9
Informarea Conferintei nationale
Subcomisia controlului de calitate
întocmeste sinteza anuală a controlului de calitate si raportul anual destinat
presedintelui Consiliului superior al Corpului.
După însusirea acestora de către
Consiliul superior al Corpului presedintele acestuia le încorporează în
raportul anual destinat informării si aprobării de către Conferinta natională
anuală.
CORPUL
EXPERTILOR CONTABILI SI CONTABILILOR AUTORIZATI DIN ROMÂNIA
Nr.
6707/29 decembrie 2000
NORME
privind acordarea vizei anuale pentru exercitarea profesiei
I. Atributiile si răspunderile filialelor Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din România
În vederea organizării evidentei
expertilor contabili, a contabililor autorizati si a societătilor comerciale de
profil, precum si pentru asigurarea conditiilor bunei desfăsurări a activitătii
acestora, filialele Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati
din România, denumit în continuare Corpul, au următoarele atributii:
Pentru
acordarea vizei anuale expertilor contabili si contabililor autorizati
consiliile filialelor, presedintii si secretarii acestora au următoarele
obligatii si sarcini:
1. difuzarea sub semnătură către
toti expertii contabili si contabilii autorizati aflati în evidentă a
formularului "Fisa pentru persoane fizice", potrivit modelului
prezentat în anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezentele norme, până la
data de 15 decembrie a anului pentru care se întocmeste această fisă;
2. în scopul evidentei si urmăririi
depunerii formularului "Fisa pentru persoane fizice" filiala va
întocmi tabele nominale, separat pentru expertii contabili si pentru contabilii
autorizati, potrivit modelului prezentat în anexa nr. 2 care face parte
integrantă din prezentele norme;
3. termenul de depunere la filiala
Corpului a formularului "Fisa pentru persoane fizice" de către
expertii contabili si contabilii autorizati este 31 decembrie a anului pentru
care se întocmeste această fisă;
4. în cazuri justificate, atunci
când expertii contabili si contabilii autorizati anuntă în termenul prevăzut la
pct. 3 că nu pot depune formularul "Fisa pentru persoane fizice",
filiala este în drept să acorde un alt termen de încă 5 zile. Dacă nici în
acest termen nu a fost depusă fisa, presedintele consiliului filialei nu va
acorda viza anuală pentru exercitarea profesiei;
5. viza anuală pentru exercitarea
profesiei de către expertii contabili si contabilii autorizati se acordă dacă
au fost îndeplinite cumulativ următoarele conditii:
a) achitarea în întregime a
obligatiilor fată de Corp pe anul curent;
b) plata la bugetul de stat, în
cuantumul si la termenul prevăzute de lege, a impozitelor cuvenite statului
asupra onorariilor încasate de la beneficiari;
c) dovada asigurării pentru riscul
profesional;
d) dovada că nu au suferit nici o
condamnare care, potrivit legislatiei în vigoare, interzice dreptul de gestiune
si de administrare a societătilor comerciale (prezentarea certificatului de
cazier judiciar sau declaratie pe propria răspundere);
e) nu au săvârsit fapte care să
încalce obligatiile prevăzute de lege, precum si regulile privind conduita si
etica profesională, pentru care să fi fost sanctionati de Comisia de
disciplină, potrivit pct. 124 din Regulamentul de organizare si functionare a
Corpului;
f) depunerea fisei individuale
prezentate în anexa nr. 1 la prezentele norme;
g) pregătire profesională;
6. în baza datelor declarate pe
propria răspundere de către expertii contabili si contabilii autorizati
secretarul filialei va verifica exactitatea datelor si a informatiilor
prezentate, va lua măsuri pentru încasarea taxelor si a cotizatiilor datorate
si va propune presedintelui consiliului filialei acordarea vizei anuale.
Acordarea vizei anuale se concretizează prin semnătură si prin stampila
filialei pusă în căsuta special rezervată în carnetul de membru al Corpului,
precum si prin eliberarea autorizatiei de exercitare a profesiei pe anul
respectiv (conform modelului prezentat în anexa nr. 1A);
7. actiunea de acordare a vizei
anuale pentru exercitarea profesiei se desfăsoară până la data de 15 ianuarie,
dată după care filialele au obligatia:
a) să afiseze la sediul filialei,
la instantele de judecată, la Camera de comert si industrie etc. lista
cuprinzând expertii contabili si contabilii autorizati care au obtinut viza
anuală si care au dreptul să exercite profesia;
b) să înainteze până la data de 1
februarie Secretariatului general al Corpului o informare care să cuprindă
următoarele date:
- numărul total al expertilor
contabili aflati în evidenta Corpului, din care numărul celor cărora li s-a
acordat viza anuală;
- numărul total al contabililor
autorizati aflati în evidenta Corpului, din care numărul celor cărora li s-a
acordat viza anuală;
- principalele aspecte, greutăti si
propuneri în legătură cu activitatea desfăsurată în acest domeniu.
B. Cu privire la societătile
comerciale autorizate
1. Pentru societătile comerciale de
profil filialele transmit, sub semnătura reprezentantului legal al societătii
comerciale, fisa acesteia, întocmită după modelul prezentat în anexa nr. 3 care
face parte integrantă din prezentele norme, până la data de 31 decembrie a
anului pentru care se întocmeste această fisă.
2. În scopul evidentei si urmăririi
depunerii fisei societătii comerciale filiala Corpului va întocmi un tabel,
potrivit modelului prezentat în anexa nr. 4 care face parte integrantă din
prezentele norme.
3. Prevederile lit. A pct. 3, 4 si
5 se aplică în mod corespunzător si societătilor comerciale de profil care sunt
în evidenta filialelor Corpului, cu exceptia dispozitiilor pct. 5 lit. c),
conform cărora societatea comercială, membră a Corpului, trebuie să prezinte
polita de asigurare a riscului profesional.
În mod asemănător, societatea
comercială trebuie să facă dovada depunerii fisei prezentate în anexa nr. 3 la
prezentele norme.
4. În baza datelor declarate de
societatea comercială pe propria răspundere secretarul filialei va verifica
exactitatea datelor prezentate în fisă si va face propuneri presedintelui
consiliului filialei privind acordarea vizei anuale pentru exercitarea
profesiei.
Acordarea vizei anuale pentru
exercitarea profesiei se comunică de către filială prin adresă, potrivit modelului
prezentat în anexa nr. 5 care face parte integrantă din prezentele norme.
5. Actiunea de acordare a vizei
anuale pentru exercitarea profesiei se desfăsoară până la data de 15 ianuarie,
dată după care filialele au obligatia să afiseze la sediul lor, la camera de
comert si industrie, la instantele de judecată etc. lista cuprinzând
societătile comerciale care au obtinut viza anuală si care au dreptul să
exercite profesia.
1. Secretariatul general al
Corpului împreună cu sectiunile si departamentele Corpului vor initia măsuri
pentru îndrumarea, sprijinul si controlul modului de acordare a vizei anuale
pentru exercitarea profesiei.
2. Pe baza informărilor primite de
la filiale Secretariatul general al Corpului împreună cu sectiunile Corpului
vor prezenta Biroului permanent al Consiliului superior al Corpului rapoarte
anuale cuprinzând rezultatele si măsurile luate, precum si directiile de
actiune în legătură cu acordarea vizei anuale pentru exercitarea profesiei.
3. Pentru perioada în care nu s-a
acordat viză, ca urmare a nesolicitării sau neîndeplinirii conditiilor, membrii
Corpului nu sunt exonerati de plata obligatiilor fată de acesta.
4. Contestatiile la măsura luată de
filiala Corpului de neacordare a vizei anuale pentru exercitarea profesiei se
solutionează în baza prevederilor art. 32 si 35 din Ordonanta Guvernului nr.
65/1994, aprobată si modificată prin Legea nr. 42/1995, si ale pct. 43-50 si
124-130 din Regulamentul de organizare si functionare a Corpului.
Prezentele norme intră în vigoare începând cu data de 3 ianuarie 2001. Pe aceeasi dată îsi încetează valabilitatea Normele nr. 2.120/1997 privind acordarea vizei anuale pentru exercitarea profesiei, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 322 bis din 21 noiembrie 1997.
ANEXA
Nr. 1
la
norme
CORPUL
EXPERTILOR CONTABILI
SI
CONTABILI AUTORIZATI DIN ROMÂNIA
Filiala
...........................
FISA PENTRU PERSOANE FIZICE
1. Date de identificare
1.1.
Numele si prenumele
1.2.
Numărul carnetului emis de Corp
1.3.
Numărul autorizatiei C.E.C.C.A.R.
1.4.
Data nasterii
1.5.
Locul nasterii
1.6.
Domiciliul
1.7.
Telefon
2.1.
Expert contabil |
|
2.2.
Contabil autorizat |
|
|
3. Modul de
desfăsurare a activitătii de expert contabil sau contabil autorizat
3.1.
Prin cabinete proprii cu angajare de colaboratori
3.2.
Salariati în societăti comerciale de expertiză contabilă
3.2.1.
Denumirea cabinetului sau al societătii comerciale
3.2.2.
Codul fiscal
3.2.3.
Sediul cabinetului sau al societătii comerciale
3.2.4.
Telefon
3.2.5.
Fax
3.3.
Cu titlu individual
3.4.
Cenzor
3.4.1.
Denumirea societătii comerciale
1 |
2 |
3 |
3.4.2.
Sediul societătii comerciale
1 |
2 |
3 |
3.4.3.
Telefon
1 |
2 |
3 |
3.4.4.
Fax
1 |
2 |
3 |
3.5.
Cenzor independent
3.5.1.
Denumirea societătii comerciale
1 |
2 |
3 |
3.5.2.
Sediul societătii comerciale
1 |
2 |
3 |
3.5.3.
Telefon
1 |
2 |
3 |
3.5.4.
Fax
1 |
2 |
3 |
3.6.
Numărul de contracte de audit:
Total,
din care:
-
în industrie, comert si prestări de servicii
-
în bănci si societăti de asigurări
3.7.
Numărul de clienti pentru lucrări contabile
3.8.
Numărul lucrărilor de expertiză contabilă:
Total,
din care:
-
judiciare
-
nejudiciare
3.9.
Numărul de evaluări la care s-a participat
3.10.
Alte lucrări - numărul de clienti
Cursuri sau seminarii*) |
Profilul |
Denumirea |
Organizatorul |
Durata (ore) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
*)
În coloana respectivă veti marca "C" pentru cursuri sau "S"
pentru seminarii.
Profilul/Nivelul |
Audit |
Contabilitate |
Fiscalitate |
Gestiune |
Evaluări |
Piete de capital |
||||||
1 |
2 |
1 |
2 |
1 |
2 |
1 |
2 |
1 |
2 |
1 |
2 |
|
Initiere |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Perfectionare |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Reciclare |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
*)
În căsutele corespunzătoare profilului si nivelului pentru care optati,
completati:
-
în coloana 1: "N" - dacă doriti ca aceste actiuni să se desfăsoare la
nivel national, sau
"F"
- dacă doriti ca ele să se desfăsoare la nivelul filialei;
-
în
coloana 2: completati numărul de zile pe care sunteti dispus să le efectuati
pentru domeniul respectiv.
6.1.
Suma achitată în contul cotizatiilor
6.2.
Venitul anual realizat (fără T.V.A.)
6.3.
Are polită de asigurare
DA |
NU |
-
denumirea societătii de asigurare ...................………….....................
7.1.
Limbi străine necunoscute:
|
|
Satisfăcător |
Bine |
Foarte
bine |
Limba
engleză |
-
scris |
|
|
|
|
-
citit |
|
|
|
Limba
franceză |
-
scris |
|
|
|
|
-
citit |
|
|
|
Limba
spaniolă |
-
scris |
|
|
|
|
-
citit |
|
|
|
Limba
italiană |
-
scris |
|
|
|
|
-
citit |
|
|
|
Limba
arabă |
-
scris |
|
|
|
|
-
citit |
|
|
|
Limba
rusă |
-
scris |
|
|
|
|
-
citit |
|
|
|
Alte
limbi |
-
scris |
|
|
|
|
-
citit |
|
|
|
|
|
|
|
|
7.2.
Abonamente la revista Corpului pe anul în curs
DA |
NU |
7.3.
Dacă este membru si al altor organisme profesionale (denumirea) ...........
7.4.
Dacă face parte din organele de conducere ale altor organisme profesionale
DA |
NU |
Semnătura
.................
(Parafa)
ANEXA
Nr. 1A
la
norme
CORPUL
EXPERTILOR CONTABILI SI CONTABILILOR AUTORIZATI DIN ROMÂNIA Filiala
............... MATCA
AUTORIZATIEI de
exercitare a profesiei de expert contabil/ contabil autorizat în cursul anului
.......... În
baza Ordonantei Guvernului nr. 65/1994, aprobată prin Legea nr. 42/1995,
modificată si
completată prin Ordonanta Guvernului nr. 89/1998, aprobată prin Legea nr.
186/1999 privind
si a Normelor nr. 5.952/2000 acordarea vizei anuale pentru exercitarea profesiei,
aprobate prin Hotărârea Consiliului superior al Corpului Expertilor din
Contabili si Contabililor Autorizati România nr. 39/2000, Domnul/Doamna
........................... expert
contabil/contabil autorizat cu studii superioare/ medii, posesor/posesoare al/a
carnetului nr. ..........., poate exercita atributiile conferite de calitatea
de expert contabil/contabil autorizat în cursul anului ..... Prezenta
autorizatie este valabilă numai însotită de carnetul de expert contabil/contabil
autorizat vizat pe anul ........ |
CORPUL
EXPERTILOR CONTABILI SI CONTABILILOR AUTORIZATI DIN ROMÂNIA Filiala
…………… AUTORIZATIE
de
exercitare a profesiei de expert contabil/ contabil autorizat în cursul anului
.......... În
baza Ordonantei Guvernului nr. 65/1994, aprobată
prin Legea nr. 42/1995, modificată si completată prin Ordonanta Guvernului nr.
89/1998, aprobată prin Legea nr. 186/1999 si a Normelor nr. 5.952/2000 privind
acordarea vizei anuale pentru exercitarea profesiei, aprobate prin Hotărârea Consiliului
superior al Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din România
nr. 39/2000, Domnul/Doamna
........................... expert
contabil/contabil autorizat cu studii superioare/ medii, posesor/posesoare al/a
carnetului nr. ..........., poate exercita atributiile conferite de calitatea
de expert contabil/contabil autorizat în cursul anului ..... Prezenta
autorizatie este valabilă numai însotită
de carnetul de expert contabil/contabil autorizat vizat pe anul ........ |
||
Data
eliberării .......... Seria
......... nr. ...... |
Data
eliberării .......... Seria
......... nr. ...... |
||
Presedinte, |
Secretar, |
Presedinte, |
Secretar, |
Semnătura titularului, |
|||
ANEXA
Nr. 2
la
norme
CORPUL
EXPERTILOR CONTABILI
SI
CONTABILILOR AUTORIZATI DIN ROMÂNIA
Filiala
..............................
TABEL
cuprinzând expertii contabili/contabili autorizati aflati în evidenta Corpului,
care au primit si au depus fisa personală privitoare la activitatea desfăsurată
în anul .......
Nr. crt. |
Numele si prenumele |
Data primirii fisei personale |
Semnătura |
Data depunerii fisei la filiala
Corpului |
Semnătura |
Data acordării vizei |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Presedinte, |
Secretar, |
ANEXA
Nr. 3
la
norme
CORPUL
EXPERTILOR CONTABILI
SI
CONTABILILOR AUTORIZATI DIN ROMÂNIA
Filiala
............................
FISA PENTRU SOCIETĂTI COMERCIALE
1. Date de identificare
1.1.
Denumirea societătii comerciale
1.2.
Numărul autorizatiei C.E.C.C.A.R.
1.3.
Sediul (strada, numărul, localitatea)
1.4.Telefon
|
Fax |
E-mail |
1.5. Numărul de înmatriculare în registrul comertului |
Codul fiscal |
|
1.6.
Birouri, filiale, sucursale, agentii, puncte de lucru:
Nr.crt. |
Denumirea |
Adresa |
Telefon/Fax |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.7.
Statutul societătii comerciale |
în
exercitiu |
|
suspendată |
|
radiată |
|
2.
Repartitia capitalului social
2.1.
Total capital social (mii lei):
2.2.
Numărul total de actionari sau de asociati,
din
care:
experti
contabili si/sau contabili autorizati, membri ai Corpului
2.3.
Datele de identificare a actionarilor/asociatilor (anexa nr. 3A)
2.4.
Actiunile sunt nominale?
3. Obiectul activitătii*)
Prevăzut în statut |
Executat în ultimul an calendaristic |
|
|
|
|
|
|
*)
Pentru completarea tabelului de mai sus folositi numai codurile din anexa nr.
3B, fără a mai înscrie continutul activitătii.
4. Consiliul de administratie
4.1.
Numărul total de membri în consiliul de administratie,
din
care:
actionari/asociati
experti contabili si/sau contabili autorizati, membri ai Corpului
4.2.
Datele de identificare a membrilor consiliului de administratie:
Nr. crt. |
Numele si prenumele |
Nationalitatea |
Adresa |
Calitatea*) |
Functia în cadrul consiliului de administratie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
*)
Pentru calitatea de expert contabil se va completa "EC", iar pentru
cea de contabil autorizat "CA".
5.
Modificări statutare si evolutia societătilor comerciale
5.1.
Modificarea sediului societătii comerciale (se va mentiona noul sediu)
Data
efectuării modificării
5.2.
Modificarea repartitiei capitalului social prin:
5.2.1.
cesionare de părti sociale sau vânzare de actiuni la alti asociati/actionari
din aceeasi societate comercială
Nr. crt. |
Numele si prenumele |
Numărul de părti sociale/actiuni |
Valoarea totală |
Data vânzării |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5.3.
Modificarea componentei consiliului de administratie:
5.3.1.
persoane înlocuite
Nr. crt. |
Numele si prenumele |
Functia în consiliul de administratie |
Data înlocuirii |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5.3.2.
membri noi
Nr. crt. |
Numele si prenumele |
Functia în consiliul de administratie |
Data validării |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5.4.
Modificarea formei juridice prin transformare în*): |
Data efectuării modificării |
-
S.R.L. |
|
-
S.A. |
|
-
S.N.C. |
|
-
alte forme |
|
*)
Se va completa prin înscrierea semnului "X" pe rândul respectiv.
6.
Efectivul personalului angajat*)
Nr.
crt. |
Numele
si prenumele |
Partea
în care este înscris în Tabloul Corpului |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
*)
Nu se înscriu persoanele din aparatul administrativ.
7.
Asigurarea societătii comerciale
7.1.
Societatea de asigurare la care s-a făcut asigurarea
7.1.2.
Adresa societătii de asigurare
7.2.
Numărul politei de asigurare |
Suma
achitată |
8.
Achitarea obligatiilor fată de Corp
8.1.
Suma achitată
8.2.
Numărul de salariati (cu exceptia stagiarilor si a personalului administrativ)
8.3.
Venitul anual realizat (fără T.V.A.)
9.
Dacă societatea comercială mai este înscrisă si în alte organisme
profesionale
de profil se vor indica aceste organisme
Semnătura,
L.S.
ANEXA
Nr. 3A
la
norme
CORPUL
EXPERTILOR CONTABILI
SI
CONTABILILOR AUTORIZATI DIN ROMÂNIA
Filiala
..............................
SITUATIA
privind actionarii (asociatii) la
Societatea Comercială ....................
Nr.crt. |
Numele
si prenumele |
Nationalitatea |
Adresa (str., nr., localitatea) |
Telefon |
Calitatea (cenzor sau membru în consiliul
de administratie) |
Data la care a devenit asociat
sau actionar |
Numărul de actiuni/părti sociale) |
Valoarea totală a actiunilor |
Ponderea actiunilor în valoarea
totală % |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Semnătura,
L.S.
ANEXA
Nr. 3B
la
norme
CORPUL
EXPERTILOR CONTABILI
SI
CONTABILILOR AUTORIZATI DIN ROMÂNIA
Filiala
..............................
CODIFICAREA
lucrărilor ce se pot executa, fără a fi limitative,
de către societătile de expertiză
1. Tinerea
sau supravegherea contabilitătii si întocmirea bilantului contabil:
1.1. acordarea asistentei privind
organizarea si tinerea contabilitătii, inclusiv în cazul sistemelor
informatice;
1.2. elaborarea si punerea în
aplicare a: procedeelor contabile, planului de conturi adaptat unitătii,
contabilitătii de gestiune, tabloului de bord, controlului de gestiune si
controlului prin buget, în baza si cu respectarea normelor generale.
2.
Efectuarea de analize economico-financiare, ca de exemplu:
2.1. analiza structurilor
financiare;
2.2. analiza gestiunii financiare
si a rentabilitătii capitalului investit;
2.3. tehnici de analiză si de
gestiune a fondului de rulment;
2.4. sisteme de credit-leasing,
factoring etc.;
2.5. determinarea situatiilor
financiare si de gestiune prin rapoarte procentuale;
2.6. elaborarea de tablouri de
finantare si de planuri de trezorerie;
2.7. elaborarea de tablouri si
resurse;
2.8. asistentă în prevenirea si
înlăturarea dificultătilor unitătilor.
3.
Efectuarea de audit financiar-contabil, ca de exemplu:
3.1. diagnostic
financiar-cresterea, rentabilitatea, echilibrul si riscurile financiare;
3.2. audit intern-organizarea sau
controlul regularitătii si sinceritătii sistemului;
3.3. studii, asistentă pentru
realizarea de investitii financiare;
3.4. audit si certificarea
bilantului contabil.
4.
Efectuarea de evaluări patrimoniale:
4.1. evaluări de bunuri si de
active patrimoniale;
4.2. evaluări de întreprinderi si
de valori mobiliare, pentru vânzări, succesiuni, partaje, donatii sau la
cererea celor interesati;
4.3. evaluări de elemente
intangibile.
5. Efectuarea de expertize contabile dispuse de organele judiciare sau solicitate de persoanele fizice ori juridice, în conditiile prevăzute de lege, ca de exemplu:
5.1. expertize amiabile;
5.2. expertize contabil-judiciare;
5.3. arbitraje în cauze civile;
5.4. expertize de gestiune.
6. Executarea de lucrări cu caracter financiar-contabil, ca de exemplu:
6.1. întocmirea de situatii
periodice;
6.2. consolidarea conturilor si a
bilantului contabil;
6.3. întocmirea de planuri de
finantare pe termen mediu si lung.
7. Executarea de lucrări cu caracter fiscal, ca de exemplu:
7.1. studii si consultatii pe
probleme de ordin fiscal;
7.2. participarea la întocmirea si
depunerea declaratiilor fiscale;
7.3. asistentă în probleme de
T.V.A. si impozite;
7.4. fiscalitate imobiliară;
7.5. asistentă în aplicarea
tarifului vamal;
7.6. asistarea contribuabilului cu
ocazia verificărilor.
8. Efectuarea de lucrări de organizare administrativă si informatică, cum ar fi:
8.1. organigrame, structuri,
definiri de functii;
8.2. legături între servicii,
circulatia documentelor si informatiilor;
8.3. automatizarea prelucrării
informatiilor, alegerea echipamentelor;
8.4. analiza si organizarea
fluxului informational;
8.5. alegerea softurilor necesare;
8.6. formarea profesională
continuă;
8.7. contributia la protectia
patrimoniului unitătii.
9. Îndeplinirea atributiilor prevăzute în mandatul de cenzor la societătile comerciale, conform prevederilor legale.
ANEXA
Nr. 4
la
norme
CORPUL
EXPERTILOR CONTABILI
SI
CONTABILILOR AUTORIZATI DIN ROMÂNIA
Filiala
..............................
TABEL
cuprinzând societătile comerciale de expertiză din evidenta
Corpului care au primit si au depus fisa privitoare
la activitatea desfăsurată în anul .......
Nr.crt. |
Denumirea |
Sediul |
Data primirii fisei |
Semnătura |
Data depunerii la filiala Corpului |
Semnătura |
Data acordării vizei si numărul comunicării |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Presedinte, |
Secretar, |
ANEXA
Nr. 5
la
norme
CORPUL
EXPERTILOR CONTABILI
SI
CONTABILILOR AUTORIZATI DIN ROMÂNIA
Filiala
..............................
Nr.
......... din ........
AVIZ
Se acordă viza pentru exercitarea
profesiei pe anul .............. Societătii Comerciale .........., cu sediul în
..........................................., codul fiscal nr. ........,
înregistrată la registrul comertului sub nr. ........
Acordarea vizei anuale nu
exonerează de răspundere ......................... pentru eventualele date
nereale privitoare la raportarea veniturilor constatate ulterior acordării
vizei.
Presedinte, |
Secretar, |