MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI
P A R T E A I
Anul XIII - Nr. 32 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Miercuri, 17 ianuarie 2001
HOTĂRÂRI ALE SENATULUI
2. - Hotărâre privind
validarea unui mandat de senator
3. - Hotărâre privind
demisia unui senator
4. - Hotărâre privind
demisia unui senator
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
166. - Hotărâre
privind organizarea si functionarea Autoritătii Nationale pentru Protectia
Consumatorilor
ACTE ALE CONSILIULUI NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
277/2000. – Decizia privind solicitarea comunitătii, necesară pentru eliberarea licentei de emisie pentru radiodifuziune/televiziune transmisă prin cablu
ACTE ALE FONDULUI DE GARANTARE A DEPOZITELOR ÎN SISTEMUL BANCAR
HOTĂRÂRI ALE SENATULUI
SENATUL
ROMÂNIEI
privind validarea unui mandat de senator
În temeiul art. 67 alin. (1) din
Constitutia României, al art. 66 alin. (9) din Legea nr. 68/1992 pentru
alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului, al art. 2 si 3 din Legea nr.
115/1996 privind declararea si controlul averii demnitarilor, magistratilor,
functionarilor publici si a unor persoane cu functii de conducere, precum si al
art. 11 si al art. 155 alin. (3) din Regulamentul Senatului, Senatul adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. - Se validează
mandatul de senator al domnului Zlăvog Gheorghe, apartinând Grupului
parlamentar al P.R.M., în Circumscriptia electorală nr. 30 Olt, mandat rămas
vacant ca urmare a demisiei domnului Copilău Jenel.
Această hotărâre a fost adoptată de Senat în sedinta din 15 ianuarie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE SENATULUI
Bucuresti,
15 ianuarie 2001.
Nr.
2.
SENATUL
ROMÂNIEI
privind
demisia unui senator
În temeiul art. 67 alin. (2) din
Constitutia României si al art. 170 din Regulamentul Senatului,
Senatul adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. - Senatul ia act de
cererea de demisie a domnului senator Buză Constantin, ales în Circumscriptia
electorală nr. 41 Vrancea, apartinând Grupului parlamentar al P.D.S.R.
(social-democrat si umanist), si declară vacant locul de senator detinut de
acesta.
Această hotărâre a fost adoptată de Senat în sedinta din 15 ianuarie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE SENATULUI
Bucuresti,
15 ianuarie 2001.
Nr.
3.
SENATUL
ROMÂNIEI
privind
demisia unui senator
În temeiul art. 67 alin. (2) din
Constitutia României si al art. 170 din Regulamentul Senatului,
Senatul adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. - Senatul ia act de cererea
de demisie a domnului senator Sechelariu Sergiu, ales în Circumscriptia
electorală nr. 4 Bacău, apartinând Grupului parlamentar al P.D.S.R.
(social-democrat si umanist), si declară vacant locul de senator detinut de
acesta.
Această hotărâre a fost adoptată de
Senat în sedinta din 15 ianuarie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74
alin. (2) din Constitutia României.
PRESDINTELE SENATULUI
Bucuresti,
15 ianuarie 2001.
Nr.
4.
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind organizarea si functionarea Autoritătii Nationale
pentru Protectia Consumatorilor
În temeiul prevederilor art. 107
din Constitutia României si ale art. 29 alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr.
21/1992 privind protectia consumatorilor, aprobată si modificată prin Legea nr.
11/1994, republicată, cu modificările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. - (1) Autoritatea Natională
pentru Protectia Consumatorilor, denumită în continuare Autoritatea, se
organizează si functionează ca organ de specialitate al administratiei publice
centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului, prin
reorganizarea Oficiului pentru Protectia Consumatorilor care se desfiintează.
(2) Coordonarea directă a
Autoritătii se asigură de către ministrul pentru coordonarea Secretariatului
General al Guvernului.
(3) Autoritatea are sediul în
municipiul Bucuresti, bd Nicolae Bălcescu nr. 21, sectorul 1.
(4) Autoritatea coordonează si
realizează strategia si politica Guvernului în domeniul protectiei
consumatorilor, actionează pentru prevenirea si combaterea practicilor care
dăunează vietii, sănătătii, securitătii si intereselor economice ale
consumatorilor.
(5) Autoritatea evaluează efectele
pe piată ale sistemelor de supraveghere a produselor si serviciilor destinate consumatorilor.
Art. 2. - (1) Autoritatea are
următoarele atributii principale:
1. participă, împreună cu alte
organe ale administratiei publice centrale si locale de specialitate cu
atributii în domeniu si cu organismele neguvernamentale de protectie a consumatorilor,
la elaborarea de strategii pe termen scurt, mediu si lung în domeniul
protectiei consumatorilor;
2. participă, împreună cu alte
organe ale administratiei publice centrale si locale de specialitate cu
atributii în domeniu si cu reprezentanti ai asociatiilor pentru protectia
consumatorilor, la elaborarea programului national privind protectia
consumatorilor, asigurând corelarea acestuia cu legislatia Uniunii Europene în
domeniu;
3. propune Guvernului spre adoptare
si avizează proiecte de acte normative în domeniul protectiei consumatorilor cu
privire la fabricarea, ambalarea, etichetarea, conservarea, depozitarea,
transportul, importul si comercializarea produselor, precum si cu privire la
prestarea serviciilor, astfel încât acestea să nu pună în pericol viata,
sănătatea sau securitatea consumatorilor ori să afecteze drepturile si
interesele lor legitime;
4. propune spre adoptare Guvernului
proiecte de acte normative în domeniul protectiei consumatorilor cu privire la
avizarea specială pentru fabricarea, ambalarea, etichetarea, conservarea,
depozitarea, transportul, importul si comercializarea anumitor produse;
5. elaborează, împreună cu alte
organe de specialitate ale administratiei publice, proceduri privind
obiectivele, conditiile si modul de colaborare în desfăsurarea activitătii de
protectie a consumatorilor si le supune spre adoptare Guvernului;
6. participă la realizarea
programelor interne si internationale în domeniul protectiei consumatorilor,
colaborând cu organizatii si institutii din tară si din străinătate, conform
competentelor ce îi revin potrivit dispozitiilor legale în vigoare;
7. efectuează analize si încercări
în laboratoarele acreditate conform legii sau în laboratoare proprii ori
agreate, efectuează sau finantează studii si teste comparative cu privire la
calitatea produselor si serviciilor destinate consumatorilor, pe care le aduce
la cunostintă publicului;
8. desfăsoară activităti de
informare, consiliere si educare a consumatorilor; editează publicatii de
specialitate în domeniul protectiei consumatorilor;
9. sprijină asociatiile pentru
protectia consumatorilor în vederea atingerii obiectivelor prevăzute de lege;
10. sprijină autoritătile
administratiei publice locale si asociatiile consumatorilor în actiunea de
înfiintare de centre de consultantă, informare si educare a consumatorilor;
11. informează permanent
consumatorii asupra produselor care prezintă riscuri pentru sănătatea si
securitatea lor;
12. prezintă informări periodice
Guvernului si organelor administratiei publice centrale interesate, referitoare
la activitatea proprie privind respectarea drepturilor si intereselor
consumatorilor;
13. controlează respectarea
dispozitiilor legale privind protectia consumatorilor, referitoare la
securitatea produselor si serviciilor destinate populatiei, precum si la
apărarea drepturilor legitime si a intereselor economice ale acestora, prin
efectuarea de controale pe piată la producători, importatori, distribuitori,
vânzători, prestatori de servicii si în unitătile vamale, având acces la
locurile în care se produc, se depozitează ori se comercializează produsele sau
în care se prestează serviciile, precum si la documentele referitoare la
acestea;
14. dispune măsurile de limitare a
consecintelor producerii, importului sau comercializării unor produse si
servicii care nu respectă dispozitiile legale privind protectia consumatorilor,
după cum urmează: oprirea temporară sau definitivă a comercializării,
fabricării produsului sau prestării serviciului; retragerea de pe piată sau de
la consumatori a produselor; distrugerea produselor oprite definitiv de la
comercializare, dacă aceasta constituie singurul mijloc care face să înceteze
pericolul; verifică îndeplinirea măsurilor stabilite;
15. coordonează schimbul rapid de
informatii cu institutiile si organele competente, nationale si internationale,
privind produsele care reprezintă risc pentru sănătatea si securitatea
consumatorilor;
16. verifică legalitatea
mijloacelor de măsurare folosite pe piată, utilizarea corectă a acestora si ia
măsuri pentru interzicerea celor necorespunzătoare prin retragerea licentelor
de comercializare acordate agentilor economici autorizati, precum si prin
sigilarea produselor necorespunzătoare;
17. solicită organelor emitente
suspendarea sau retragerea autorizatiei de functionare, a licentei de
fabricatie ori a certificatului de clasificare, atunci când constată
nerespectarea conditiilor în care acestea au fost acordate;
18. constată contraventii si aplică
sanctiuni, potrivit legii, în domeniul său de activitate si sesizează organele
de urmărire penală ori de câte ori constată încălcări ale legii penale;
19. sesizează factorii de decizie
si operatorii implicati în sistemul de certificare a calitătii produselor si
serviciilor, în baza constatărilor proprii si a informatiilor primite de la
organismele neguvernamentale si de la consumatori, cu privire la
neconformitătile produselor si serviciilor destinate consumului populatiei în
raport cu documentele de certificare si propune îmbunătătirea sau elaborarea de
reglementări în domeniu;
20. verifică dacă afirmatiile
prezentate prin publicitate, prospecte, cataloage sau altele asemenea sunt în
conformitate cu parametrii ce caracterizează produsele sau serviciile
respective;
21. primeste si rezolvă sau, după
caz, transmite spre solutionare celor în drept, potrivit competentelor,
sesizările asociatiilor pentru protectia consumatorilor, precum si sesizările
persoanelor fizice privind încălcarea drepturilor consumatorilor;
22. participă la pregătirea
specialistilor în domeniul protectiei consumatorilor si acordă consultantă în
domeniu la solicitarea agentilor economici;
23. stabileste si percepe tarife
pentru efectuarea de încercări în laboratoarele proprii, pentru organizarea de
cursuri si acordarea de consultantă agentilor economici;
24. fundamentează si propune în
proiectul de buget resursele financiare necesare în vederea realizării
politicilor în domeniul său de competentă; utilizează aceste resurse si
evidentiază periodic eficienta folosirii lor.
(2) Autoritatea îndeplineste orice
alte atributii stabilite prin acte normative pentru domeniul său de activitate.
Art. 3. - (1) Autoritatea este
condusă de un secretar de stat, care are calitatea de presedinte, numit prin
decizie a primului-ministru.
(2) Presedintele Autoritătii este ordonator
principal de credite.
(3) Presedintele Autoritătii
conduce întreaga activitate a acesteia si o reprezintă în raporturile cu
Guvernul, cu ministerele si cu celelalte autorităti ale administratiei publice
centrale, cu autoritătile administratiei publice locale, cu alte institutii
publice si cu persoane juridice si fizice române si străine. Presedintele
participă ca invitat la sedintele Guvernului în care se dezbat probleme din
domeniul protectiei consumatorilor.
(4) În exercitarea atributiilor
sale presedintele Autoritătii emite ordine si instructiuni. Ordinele si
instructiunile cu caracter normativ se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I, în conditiile legii.
Art. 4. - (1) Structura
organizatorică a Autoritătii este prevăzută în anexa nr. 1. În cadrul acesteia,
prin ordin al presedintelui se pot organiza si alte servicii, precum si birouri
si colective temporare.
(2) Atributiile si sarcinile
compartimentelor din aparatul propriu al Autoritătii se stabilesc prin
regulamentul de organizare si functionare a acesteia, care se aprobă prin ordin
al presedintelui.
(3) Numărul maxim de posturi în
aparatul central al Autoritătii este de 50, exclusiv demnitarul si posturile
aferente cabinetului acestuia.
(4) Autoritatea are un secretar
general, functionar public, numit în conditiile legii, care îndeplineste
atributiile stabilite prin regulamentul de organizare si functionare, precum si
orice alte atributii încredintate de presedinte.
(5) În cazul în care presedintele
nu îsi poate exercita atributiile curente, acestea sunt îndeplinite de
secretarul general.
Art. 5. - (1) În cadrul Autoritătii
poate functiona un Colegiu consultativ, condus de presedintele Autoritătii.
Numărul de membri si componenta nominală ale Colegiului consultativ se
stabilesc prin ordin al presedintelui.
(2) Organizarea si functionarea
Colegiului consultativ se stabilesc prin regulament propriu de organizare si
functionare, aprobat de presedintele Autoritătii.
Art. 6. - (1) În subordinea
Autoritătii functionează, ca unităti cu personalitate juridică, oficii judetene
pentru protectia consumatorilor, Oficiul pentru Protectia Consumatorilor al
Municipiului Bucuresti si Centrul National pentru Încercarea si Expertizarea
Produselor "Larex" Bucuresti, prevăzute în anexa nr. 2.
(2) În structura Oficiului pentru
Protectia Consumatorilor al Municipiului Bucuresti functionează Laboratorul
pentru analiza calitătii vinurilor si băuturilor alcoolice, cu sediul în
municipiul Bucuresti, Str. Povernei nr. 19-21, sectorul 1.
(3) Numărul maxim de posturi pentru
oficiile judetene pentru protectia consumatorilor, respectiv al municipiului
Bucuresti, este de 550.
(4) Normativele de personal,
criteriile de constituire a compartimentelor si statele de functii pentru
unitătile subordonate, precum si atributiile acestora se stabilesc prin ordin
al presedintelui Autoritătii.
Art. 7. - În exercitarea
atributiilor sale Autoritatea colaborează cu ministerele si cu alte organe de
specialitate ale administratiei publice centrale si locale.
Art. 8. - Oficiile pentru protectia
consumatorilor judetene, respectiv al municipiului Bucuresti, pot detine în
dotare pentru activitătile specifice câte două autoturisme cu un consum normat
lunar de carburant de 360 litri/autoturism.
Art. 9. - În exercitarea
atributiilor de serviciu personalul împuternicit al Autoritătii are dreptul să
sigileze produsele care nu îndeplinesc conditiile prevăzute de dispozitiile
legale privind protectia consumatorilor.
Art. 10. - Personalul Autoritătii
împuternicit să efectueze controale si verificări răspunde de păstrarea
secretului profesional în legătură cu aspectele tehnologice, economice si
comerciale de care ia cunostintă în exercitarea atributiilor de serviciu.
Art. 11. - Contravaloarea
mărfurilor si a esantioanelor prelevate în cadrul actiunilor de control
efectuate potrivit dispozitiilor prezentei hotărâri, precum si a cheltuielilor
ocazionate de încercarea si verificarea produselor în laboratoare se suportă de
Autoritate, dacă în urma controlului nu se constată vinovătia agentului
economic. În caz contrar cheltuielile se suportă de agentul economic.
Art. 12. - Autoritatea preia pe
bază de protocol de predare-preluare, încheiat în termen de 30 de zile de la
data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, patrimoniul fostului Oficiu
pentru Protectia Consumatorilor, stabilit pe baza bilantului contabil încheiat
la data de 31 decembrie 2000.
Art. 13. - (1) Ca urmare a
reorganizării Oficiului pentru Protectia Consumatorilor personalul acestuia va
fi încadrat, în conditiile legii, în structura organizatorică a Autoritătii, în
limita numărului maxim de posturi prevăzut de prezenta hotărâre.
(2) Încadrarea personalului
potrivit alin. (1) se va face în termen de 45 de zile de la data intrării în
vigoare a prezentei hotărâri.
Art. 14. - Anexele nr. 1 si 2 fac
parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 15. - (1) La data intrării în
vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 776/2000
privind organizarea si functionarea Oficiului pentru Protectia Consumatorilor,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 458 din 18 septembrie
2000.
(2) În cuprinsul Hotărârii Guvernului nr. 625/1999 privind reorganizarea si functionarea Centrului National pentru Încercarea si Expertizarea Produselor "Larex", publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 396 din 19 august 1999, precum si în cuprinsul altor hotărâri ale Guvernului în vigoare sintagma Oficiul pentru Protectia Consumatorilor se înlocuieste cu sintagma Autoritatea Natională pentru Protectia Consumatorilor.
PRIM-MINISTRU
Contrasemnează:
Ministrul pentru coordonarea
Secretariatului General al
Guvernului,
Ministrul administratiei publice,
Bucuresti,
11 ianuarie 2001.
Nr.
166.
Numărul
maxim de posturi = 50,
exclusiv
demnitarul si posturile aferente
cabinetului
acestuia
STRUCTURA
ORGANIZATORICĂ
a
Autoritătii Nationale pentru Protectia Consumatorilor
UNITĂTILE
CU PERSONALITATE JURIDICĂ
care
functionează în subordinea Autoritătii Nationale
pentru
Protectia Consumatorilor
I. Unităti finantate de la bugetul
de stat
- Oficiile pentru protectia
consumatorilor judetene, respectiv al municipiului Bucuresti, servicii publice
descentralizate
Numărul maxim de posturi = 550
Oficiile pentru protectia
consumatorilor judetene pot avea filiale în municipii si în orase, în cadrul
numărului maxim de posturi aprobat.
II. Unităti finantate din venituri
extrabugetare
- Centrul National pentru
Încercarea si Expertizarea Produselor "Larex" Bucuresti
Organizarea si functionarea
Centrului National pentru Încercarea si Expertizarea Produselor
"Larex" Bucuresti sunt reglementate prin Hotărârea Guvernului nr.
625/1999, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 396 din 19
august 1999.
ACTE ALE CONSILIULUI NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
CONSILIUL NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
privind
solicitarea comunitătii, necesară pentru eliberarea licentei de emisie pentru
radiodifuziune/televiziune transmisă prin cablu
În vederea aplicării unitare a
prevederilor art. 22 alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 48/1992,
în temeiul art. 32 din Legea
audiovizualului nr. 48/1992 si cu respectarea art. 29 din aceeasi lege,
Consiliul National al
Audiovizualului decide:
Art. 1. - (1) În conformitate cu
prevederile art. 22 alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 48/1992, cererea de
acordare a licentei pentru radiodifuziune/televiziune transmisă prin cablu va
fi însotită de solicitarea comunitătii către care urmează să se facă distributia,
solicitare certificată de primar.
(2) Se aprobă modelul formularului
de tabel pentru solicitarea comunitătii, prezentat în anexa la prezenta
decizie.
Art. 2. - Anexa face parte
integrantă din prezenta decizie.
Art. 3. - Prezenta decizie intră în
vigoare în termen de 30 de zile de la data publicării ei în Monitorul Oficial
al României, Partea I.
PRESEDINTELE CONSILIULUI NATIONAL
AL AUDIOVIZUALULUI,
Bucuresti,
12 decembrie 2000.
Nr.
277.
ANTETUL
SOCIETĂTII
(semnătura
si stampila)
Certific
solicitarea comunitătii.
Primar,
...........................
(semnătura
si stampila)
LISTA
cuprinzând
persoanele din localitatea ................. care solicită
realizarea
unei retele de televiziune prin cablu în localitate
de către
Societatea ........., cod fiscal ...., numărul de înregistrare
la
registrul comertului .............
(Prezenta
listă contine ........ pagini)*)
Numărul
de programe ce urmează să fie retransmise prin cablu ................
Taxa
de instalare estimată ..................................................
Taxa
lunară de întretinere estimată .........................................
Nr. crt. |
Numele si prenumele |
Actul de identitate(seria si
numărul) |
Domiciliul |
Semnătura |
Sunt abonat al altei societăti |
|
DA |
NU |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Prezenta
listă constituie un act public, cu toate consecintele prevăzute de lege.
____________
*)
Fiecare dintre paginile incluse va contine integral capul de tabel.
ACTE ALE
FONDULUI DE GARANTARE A DEPOZITELOR ÎN SISTEMUL BANCAR
FONDUL DE GARANTARE A DEPOZITELOR
privind modificarea
plafonului de garantare de către fond a depozitelor constituite de deponenti
persoane fizice la băncile care intră sub incidenta prevederilor legale
În temeiul art. 5 alin. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 39/1996 privind înfiintarea si functionarea Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar, aprobată si modificată prin Legea nr. 88/1997, cu modificările si completările ulterioare, plafonul de garantare de către fond a depozitelor constituite de deponenti persoane fizice la băncile care intră sub incidenta prevederilor legale mentionate mai sus se modifică de la 65.169.000 lei/deponent la 77.095.000 lei/deponent, ca urmare a indexării cu indicele preturilor de consum înregistrat în luna decembrie 2000 fată de luna iunie 2000.
Noul plafon de garantare reprezintă
nivelul compensatiei care se plăteste de către fond pentru depozitele
constituite de deponenti persoane fizice la bănci, dacă devin indisponibile în
cursul semestrului I al anului 2001, în conditiile reglementate prin dispozitiile
legale mentionate mai sus.
Presedintele Consiliului de
administratie
al Fondului de garantare a
depozitelor în sistemul bancar,