MONITORUL
OFICIAL AL ROMÂNIEI
P A R
T E A I
Anul XIII -
Nr. 72 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI
ALTE ACTE Luni, 12 februarie 2001
SUMAR
DECIZII ALE
CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 250 din 23 noiembrie 2000 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 322 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societătilor comerciale,
modificată si completată prin Legea nr. 99/1999 privind unele măsuri pentru
accelerarea reformei economice
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
224. - Hotărâre pentru stabilirea componentei comisiei de
privatizare a Băncii Agricole - S.A
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 23
noiembrie 2000
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 322 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societătilor comerciale,
modificată si completată prin Legea nr. 99/1999 privind unele măsuri pentru accelerarea
reformei economice
Lucian
Mihai - presedinte
Costică
Bulai - judecător
Constantin
Doldur - judecător
Kozsokár
Gábor - judecător
Ioan Muraru
- judecător
Lucian
Stângu- judecător
Florin
Bucur Vasilescu - judecător
Romul Petru
Vonica - judecător
Gabriela
Ghită - procuror
Florentina
Geangu- magistrat-asistent
Pe rol se
află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 322
din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea
societătilor comerciale, modificată si completată prin Legea nr. 99/1999
privind unele măsuri pentru accelerarea reformei economice, exceptie ridicată
de Societatea de Investitii Financiare Moldova - S.A. din Bacău în Dosarul nr.
5.494/2000 al Tribunalului Galati - Sectia comercială, maritimă si fluvială.
La apelul
nominal se constată lipsa autorului exceptiei si a Societătii Comerciale
"Comba Vipor" - S.A. din Galati, fată de care procedura de citare
este legal îndeplinită.
Reprezentantul
Ministerului Public solicită respingerea exceptiei ca fiind neîntemeiată,
întrucât nu există neconcordante între textul de lege criticat si dispozitiile
constitutionale.
CURTEA,
având în
vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin
Încheierea din 6 iunie 2000, pronuntată în Dosarul nr. 5.494/2000, Tribunalul
Galati - Sectia comercială, maritimă si fluvială a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 322
din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea
societătilor comerciale, modificată si completată prin Legea nr. 99/1999
privind unele măsuri pentru accelerarea reformei economice, exceptie
ridicată de Societatea de Investitii Financiare Moldova - S.A. din Bacău.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine
că dispozitiile art. 322 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 88/1997,
astfel cum au fost modificate prin Legea nr. 99/1999, contravin următoarelor
prevederi constitutionale:
- art. 15
alin. (2), deoarece măsurile privind privatizarea societătilor comerciale, asa
cum sunt prevăzute de Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 88/1997 se aplică
si societătilor total sau partial privatizate privatizare care s-a efectuat cu
mult înaintea adoptării Legii nr. 99/1999;
- art. 49,
deoarece restrânge dreptul actionarilor de a decide în mod liber asupra
majorării capitalului social;
- art. 51
privind obligatia respectării Constitutiei si a legilor.
Tribunalul
Galati - Sectia comercială, maritimă si fluvială, exprimându-si
opinia, apreciază că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată
întrucât nu există o restrângere a exercitiului unor drepturi si libertăti si
că în spetă nu s-a adus o atingere a drepturilor actionarilor de a decide
asupra majorării capitalului social.
Potrivit
art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea de sesizare a
Curtii Constitutionale a fost comunicată presedintilor celor două Camere ale
Parlamentului si Guvernului pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul,
în punctul său de vedere, apreciază că exceptia de
neconstitutionalitate ridicată este neîntemeiată, deoarece majorarea de drept a
capitalului social cu valoarea terenului pentru care s-a eliberat certificatul
de atestare a dreptului de proprietate nu poate fi considerată
neconstitutionată atâta timp cât nu are drept consecintă încălcarea
dispozitiilor art. 41 alin. (2), ale art. 49 si 51 din Constitutie.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au
comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate
raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine
următoarele:
Curtea
Constitutională constată că a fost legal sesizată si este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 1 alin. (1), ale
art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să solutioneze exceptia
de neconstitutionalitate ridicată.
Exceptia de
neconstitutionalitate priveste dispozitiile art. 322 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societătilor comerciale, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 381 din 29 decembrie 1997
(dispozitii introduse prin art. I pct. 43 din Legea nr. 99/1999 privind unele
măsuri pentru accelerarea reformei economice, publicată în Monitorul Oficial al
României Partea I, nr. 236 din 27 mai 1999), având următorul cuprins: "(i)
Capitalul social al societătilor comerciale cărora li s-a eliberat certificatul
de atestare a dreptului de proprietate
asupra terenurilor se majorează de drept cu valoarea
terenurilor mentionate în certificat.
(2)
Administratorii sunt obligati să înregistreze majorarea capitalului social la
registrul comertului în termen de 60 de zile de la data emiterii
certificatului, societatea comercială fiind scutită de plata taxelor si a
oricăror alte obligatii legate de această operatiune.
(3)
În cazul în care eliberarea certificatului de atestare a dreptului de
proprietate asupra terenurilor nu a fost urmată, anterior privatizării, de
majorarea corespunzătoare a capitalului social sau dacă certificatul se
eliberează după privatizare, capitalul social se majorează de drept cu valoarea
terenurilor, care va fi considerată aport în natură al statului sau al unei
unităti administrativ-teritoriale, după caz, în schimbul căruia se vor emite
actiuni suplimentare ce vor reveni de drept institutiei publice implicate. Cumpărătorul are un drept
de optiune la cumpărarea de la institutia publică implicată, la un pret
convenit în contractul initial de vânzare a actiunilor ori, în lipsa unei
clauze în acest sens, la pretul plătit de cumpărător pentru pachetul initial de
actiuni, reactualizat în conformitate cu prevederile normelor metodologice
emise în aplicarea acestei ordonante de urgentă, a unui număr de actiuni
suplimentare reprezentând un procent din actiunile nou-emise egal cu cota de
participare a cumpărătorului la capitalul social la data când
s-a emis certificatul sau la data
achizitionării pachetului initial de actiuni, după caz. Cumpărătorul îsi poate
exercita această optiune în termen de două luni de la data înregistrării
majorării capitalului social. Transferul dreptului de proprietate asupra
actiunilor nou-emise are loc în momentul plătii integrale a actiunilor.
(4) Până la
expirarea termenului de exercitare a dreptului de optiune, drepturile de vot
conferite de actiunile emise în conformitate cu prevederile alin. (3) sunt
suspendate.
(5)
Adunarea generală care decide emiterea actiunilor suplimentare corespunzătoare
valorii terenului poate să hotărască convertirea automată a acestora în actiuni
preferentiale, cu dividend prioritar, fără drept de vot, pe data expirării
termenului de exercitare a dreptului de optiune ori, după caz, la data
rezolutiunii contractului de vânzare-cumpărare a actiunilor."
Autorul
exceptiei consideră că sunt neconstitutionale acele dispozitii din textele
legale mentionate prin care se majorează de drept capitalul social al
societătilor comerciale supuse privatizării cu valoarea terenurilor pentru care
s-a eliberat certificatul de atestare a dreptului de proprietate asupra acestor
terenuri, constituite ca aport în natură al statului, deoarece sunt încălcate
dispozitiile constitutionale ale art. 15 alin. (2) privind neretroactivitatea
legii, cele ale art. 49 referitoare la restrângerea exercitiului unor drepturi
sau al unor libertăti si cele ale art. 51 privind respectarea Constitutiei si a
legilor.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea Constitutională constată că aceasta
este neîntemeiată si urmează să fie respinsă.
I. O primă
critică formulată de autorul exceptiei constă în aceea că dispozitiile art. 322
din Ordonanta de urgentă a Guvernului. nr. 88/1997 încalcă prevederile art. 15
alin. (2) din Constitutie, care prevăd: "Legea dispune numai pentru
viitor, cu exceptia legii penale mai favorabile."
Se
consideră că dispozitiile legale criticate au un caracter retroactiv, deoarece
se aplică si societătilor partial sau total privatizate înainte de intrarea în
vigoare a legii.
Curtea
Constitutională constată că acest motiv de neconstitutionalitate nu poate fi
retinut, întrucât dispozitiile de lege criticate nu contin în sine nici o dispozitie
cu caracter retroactiv, aplicându-se, potrivit art. 2 din această ordonantă: "[...]
a) vânzării de actiuni la societătile comerciale la care statul sau o
autoritate a administratiei publice locale este actionar, indiferent de numărul
actiunilor pe care le detine, inclusiv la societătile nationale, companiile
nationale si celelalte societăti comerciale rezultate din reorganizarea
regiilor autonome de interes national sau local;
b) vânzării
de active ale regiilor autonome si ale societătilor comerciale la care statul
sau o autoritate a administratiei publice locale este actionar majoritar,
inclusiv ale companiilor nationale si ale societătilor nationale ori ale
celorlalte societăti comerciale rezultate din reorganizarea unei regii autonome
de interes national sau local".
II. Cea
de-a doua critică se referă la restrângerea prin art. 322 alin. (1) din
ordonantă a exercitiului unor drepturi (si anume, a dreptului actionarilor de a
decide în mod liber asupra majorării capitalului social), încălcându-se astfel
dispozitiile art. 49 din Constitutie.
Curtea
constafă că nici acest motiv de neconstitutionalitate nu poate fi retinut,
deoarece drepturile si libertătile a căror exercitare poate fi restrânsă,
conform art. 49 din Constitutie, numai prin lege si în conditiile stabilite de
acest articol sunt cele reglementate în cuprinsul Constitutiei, iar pe de altă
parte, dreptul subiectiv la care face referire autorul exceptiei nu se
regăseste printre acestea, fiind reglementat prin lege.
III. În
sfârsit nici critica privind încălcarea art. 51 din Constitutie nu este
întemeiată. Într-adevăr acest text constitutional enuntă obligatia respectării
Constitutiei si a legilor, ceea ce în spetă s-a realizat prin aplicarea art.
322 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 88/1997, asadar prin aplicarea
unui text de lege.
Pentru
considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din
Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele
legii
DECIDE:
Respinge
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 322 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societătilor comerciale,
modificată si completată prin Legea nr. 99/1999 privind unele măsuri pentru
accelerarea reformei economice, exceptie ridicată de Societatea de Investitii
Financiare Moldova - S.A. din Bacău în Dosarul nr. 5.494/2000 al Tribunalului
Galati - Sectia comercială, maritimă si fluvială.
Definitivă
si obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 23 noiembrie 2000.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
Magistrat-asistent,
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru
stabilirea componentei comisiei de privatizare a Băncii Agricole - S.A
În temeiul
prevederilor art. 107 din Constitutia României si ale art. 6 din Legea nr.
83/1997 pentru privatizarea societătilor comerciale bancare la care statul este
actionar, cu modificările si completările ulterioare,
Guvernul
României adoptă prezenta hotărâre.
Art.
1. - Pentru privatizarea Băncii Agricole - S.A. cu sediul în municipiul
Bucuresti, str. Smârdan nr. 3, sectorul 3, înregistrată la oficiul registrului
comertului sub nr. J/40/4411991, comisia de privatizare va avea următoarea
componentă:
1. Adrian
Cosmescu, reprezentant al Băncii Nationale a României;
2. Elena
Georgescu, reprezentant al Băncii Nationale a României;
3. Adriana
Miron, reprezentant al Autoritătii pentru Privatizare si Administrarea
Participatiilor Statului;
4. Iacob
Zelenco, reprezentant al Autoritătii pentru Privatizare si Administrarea
Participatiilor Statului;
5. Ionica
Pantazescu, reprezentant al Autoritătii pentru Privatizare si Administrarea
Participatiilor Statului;
6. Mioara
Teodora Ionescu, reprezentant al Ministerului Finantelor Publice;
7. Gheorghe
Matei, reprezeritant al Ministerului Finantelor Publice;
8. Sorin
Voicescu, reprezentant al Ministerului Dezvoltării si Prognozei;
9. Aurel
Solcan, reprezentant al Ministerului Dezvoltării si Prognozei.
Art. 2. -
Membrii comisiei de privatizare nu vor putea detine, înainte de trecerea unei
perioade de 3 ani de la încetarea functiei lor, functia de administrator, de
membru în comisia de supraveghere specială, de administrator special sau de
membru în comitetul de directie la banca comercială care a fost privatizată sau
la una dintre filialele ori sucursalele acesteia sau să exercite o activitate
retribuită în această societate bancară.
Art. 3. -
Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului
nr. 669/1997 peritru constituirea Comisiei de privatizare a Societătii
Comerciale "Banca Agricolă" - S.A., publicată în Monitorul Oficiai al
României, Partea I, nr. 297 din 3 noiembrie 1997, cu modificările si
completările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
Contrasemnează:
Ministrul
finantelor publice,
Ministrul
Autoritătii pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului,
Guvernatorul
Băncii Nationale a României,
Ministrul
dezvoltării si prognozei,
Bucuresti, 1 februarie 2001.
Nr. 224.