MONITORUL
OFICIAL AL ROMÂNIEI
P A R
T E A I
Anul XIII -
Nr. 60 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI
ALTE ACTE Luni, 5 februarie 2001
SUMAR
DECIZII ALE
CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 173 din 26 septembrie 2000 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 lit. f1)
din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificările
ulterioare
Decizia nr. 182 din 10 octombrie 2000 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr.
55/1999 privind executarea silită a creantelor bancare neperformante preluate
la datoria publică internă
Decizia nr. 184 din 10 octombrie 2000 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 lit. f1)
din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificările
ulterioare
Decizia nr. 185 din 10 octombrie 2000 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 17 din Legea nr. 146/1997
privind taxele judiciare de timbru, modificată si completată prin Ordonanta
Guvernului nr. 30/1999
Decizia nr. 190 din 10 octombrie 2000 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 din Legea nr. 51/1995
pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat si a dispozitiilor art.
71 si art. 69 alin. 1 din Statutul profesiei de avocat
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
213. - Hotărâre privind stabilirea pentru anul 2001 a bazei
materiale destinate activitătii de reprezentare si protocol, aflată în domeniul
public al statului si în administrarea Regiei Autonome “Administratia
Patrimoniului Protocolului de Stat”, si trecerea unor imobile din domeniul
privat al statului în domeniul
public al statului
214. - Hotărâre privind transmiterea unor imobile situate în
municipiul Bucuresti, din administrarea Regiei Autonome "Locato" în
administrarea Regiei Autonome “Administratia Patrimoniului Protocolului de
Stat”
DECIZII ALE
CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 26
septembrie 2000
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 lit. f1)
din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificările
ulterioare
Ioan Muraru
- presedinte
Costică
Bulai- judecător
Kozsokár
Gábor - judecător
Nicolae
Popa - judecător
Lucian Stângu-
judecător
Florin
Bucur Vasilescu - judecător
Romul Petru
Vonica - judecător
Mariana
Trofimescu - procuror
Maria
Bratu- magistrat-asistent
Pe rol se
află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15
lit. f1) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru,
cu modificările ulterioare, exceptie ridicată de Marius Drăghici si Mihnea
Petru Părvu în Dosarul nr. 488/2000 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a IV-a
civilă si de contencios administrativ.
La
apelul nominal se constată lipsa părtilor: Marius Drăghici, Mihnea Petru Pârvu,
Radu Sârbu, ziarul "Adevărul" si Alexandru Boariu, fată de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, reprezentantul
Ministerului Public solicită respingerea exceptiei ca fiind neîntemeiată,
considerând că prevederile art. 15 lit. fi) din Legea nr. 146/1997 privind
taxele judiciare de timbru nu contravin dispozitiilor constitutionale cuprinse
în art. 1 alin. (3) si în art. 54, deoarece, potrivit art. 58 alin. (1) din
Constitutie, Parlamentul, ca unică autoritate legiuitoare a tării, are
latitudinea de a stabili prin lege anumite categorii de persoane sau de litigii
scutite de plata taxei judiciare de timbru, fără ca prin aceasta să fie
încălcate drepturile si libertătile cetătenesti.
CURTEA,
având în
vedere acteie si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin
Încheierea din 25 aprilie 2000, pronuntată în Dosarul nr. 488/2000, Tribunalul
Bucuresti - Sectia a IV-a civilă si de contencios administrativ a sesizat
Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 15 lit. f1) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de
timbru, cu modificările ulterioare, exceptie ridicată de Marius Drăghici si
Mihnea Petru Pârvu.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii
acesteia sustin că textul art. 15 lit. f1) din Legea nr. 146/1997
contravine mai întâi dispozitiilor art. 54 din Constitutie, deoarece se
consideră că "Prin derogarea pe care o introduce în raport cu regimul
general al actiunilor în justitie evaluabile în bani, art. 15 lit. f1)
facilitează în mod direct arbitrariul si abuzul de drept, transformând
institutia reparării daunelor morale într-o sinecură pentru profitori si, mai
grav, într-un instrument de presiune asupra libertătii de exprimare si
dreptului de informare, ambele garantate de Constitutie".
În al
doilea rând autorii exceptiei consideră că textul mentionat contravine
dispozitiilor art. 1 alin. (3) din Constitutie.
În opinia
autorilor regimul derogator al textului art. 15 lit. f1) din lege nu
corespunde cerintelor statului de drept si garantării dreptătii, pentru că
instituie un regim de inegalitate între cei care pretind daune evaluabile în
bani, dezavantajându-i grav pe cei care au suferit prejudicii materiale în
raport cu cei care au suferit doar prejudicii morale. Acest regim
"transformă justitia într-un instrument de presiune asupra libertătii de
exprimare" si, în fine, "transferă prerogativa legiuitorului de a
stabili competenta materială a instantelor judecătoresti, punând-o la bunul
plac al reclamantului care, prin simplul fapt al autoevaluării morale, alege
competenta de primă instantă fără nici un control judiciar..."
Tribunalul
Bucuresti - Sectia a IV-a civilă si de contencios administrativ, exprimându-si
opinia, consideră că de lege lata prevederea ce face obiectul
exceptiei nu încalcă nici un text expres din Constitutie, însă de lege ferenda
s-ar impune pentru echitabila reglementare o taxă chiar si sub numele de
cautiune. În ceea ce priveste obiectia ridicată de reclamant, instanta
consideră că art. 15 lit.- f1) din Legea nr. 146/1997 cuprinde
prevederi de care depinde judecarea cauzei cu care a fost sesizată.
Potrivit
prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea
de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului
si Guvernului pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul,
în punctul său de vedere, apreciază că excetptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată, deoarece scutirea de la plata taxei
judiciare de timbru este opera voiniei legiuitorului, această exceptare
decurgând din natura nepatrimonială a valorilor ocrotite (onoarea si demnitatea
persoanei). Pe de altă parte Guvernul arată că prin Ordonanta de urgentă nr.
53/2000 se instituie obligatia reclamantului care cere daune morale de a depune
o cautune, care are rolui de a limita solicitarea unor sume mari pentru aceste
daune.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au
comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, notele scrise depuse de parte,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională constată că a fost legal sesizată si este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, ale art. 1 alin. (1), ale art.
2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicată.
I. Cu
privire la exceptia ridicată Curtea observă că, prin Încheierea din 25 aprilie
2000 a Tribunalului Bucuresti Sectia a IV-a civilă si de contencios
administrativ, a fost sesizată cu solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 15 lit. f1) din Legea nr. 146/1997 privind
taxele judiciare de timbru, dispozitii introduse prin pct. 4 al art. I din
Ordonanta Guvernului nr. 11/1998 si modificate prin Legea nr. 112/1998 privind
aprobarea acestei ordonante (lege publicată în Monitorul Oficial al Romăniei,
Partea I, nr. 212 din 9 iunie 1998).
Aceste
dispozitii au următorul continut: "Sunt scutite de taxe judiciare de
timbru: actiunile si cererile, inclusiv cele pentru exercitarea căilor de atac,
referitoare la: [..]
f1)
stabilirea si acordarea de despăgubiri pentru daunele morale aduse onoarei,
demnitătii sau reputatiei unei persoane fizice, "
Ulterior
sesizării Curtii Constitutionale, prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
53/2000 pentru unele măsuri privind solutionarea cererilor referitoare la
acordarea de despăgubiri pentru daunele morale, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 227 din 23 mai 2000, s-au adus modificări art. 15
lit. f1) din Legea nr. 146/1997, care are în prezent următorul
cuprins: "Stabilirea si acordarea de despăgubiri persoanei fizice
pentru daunele morale aduse onoarei, demnitătii, reputatiei, vietii intime,
familiale sau private, ori dreptului la imagine. "
În
jurisprudenta sa Curtea Constitutională a statuat în mod constant că, atunci
când dispozitia legală invocată a fost modificată, exceptia poate să fie
examinată dacă textul legal, în noua sa redactare, conservă substanta din
reglementarea initială. De aceea, având în vedere că această cerintă este îndeplinită,
Curtea urmează să se pronunte asupra exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 15 lit. f1) din Legea nr. 146/1997 în forma
modificată prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 53/2000.
II. Autorii
exceptiei critică dispozitiile art. 15 lit. f1) din Legea nr.
146/1997, pe motiv că acestea contravin prevederilor art. 1 alin. (3) si ale
art. 54 din Constitutie, texte ce au următorul continut:
- Art. 1
alin. (3): "România este stat de drept, democratic si social, în care
demnitatea omului, drepturile si libertătile cetătenilor, libera dezvoltare a
personalitătii umane, dreptatea si pluralismul politic reprezintă valori
supreme si sunt garantate."
- Art. 54: "Cetătenii
români, cetătenii străini si apatrizii trebuie să-si exercite drepturile si
libertătile constitutionale cu bună-credintă, fără să încalce drepturile si
libertătile celorlalti. "
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate sub aspectul criticii privind încălcarea
dispozitiilor art. 1 alin. (3), Curtea constată că instituirea unor exceptii
(scutiri de la plata taxei) de la regula generală a plătii taxelor judiciare de
timbru este o prerogativă exclusivă a legiuitorului. Potrivit art. 138 alin.
(1) din Constitutie “Impozitele, taxele si orice alte venituri ale bugetului
de stat si ale bugetului asigurărilor sociale de stat se stabilesc numai prin
lege”. Stabilirea unor exceptii de la plata taxelor de timbru trebuie
corelată cu prevederile art. 53 alin. (1) din Constitutie, potrivit cărora
"Cetătenii au obligatia să contribuie, prin impozite si taxe, la
cheltuielile publice; în măsura în care, în situatii diferite, această
obligatie este prevăzută prin lege. Întrucât legiuitorului îi apartine
prerogativa de a reglementa cu privire la taxe si impozite, Curtea observă că
adoptarea unei anumite politici fiscale
în materie taxelor judiciare de timbru nu adduce atingerea
prevederilor constitutionale privitoare
la statul de drept.
Curtea
consideră ca fiind neîntemeiat si argumentul potrivit prin textul de lege
criticat
s-ar institui un instrument de presiune asupra
libertatii de exprimare si s-ar adduce astfel atingerea principiului
exercită cu bună credintă a drepturilor
si libertătilor , prevazute în art. 54
din Constitutie. Astfel Curtea va
retine conform 30 alin. (6) din Legea fundamentala , aceasta “nu poate
prijudecia demnitatea, onoarea, viata particulară a persoanei si nici dreptul la propia imagine”.
Pentru
considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din
Constitutie, precum si al art. 1, 2, 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art.
23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,
DECIDE:
Respinge
exceptia de neconstitutionalitate a ciare de timbru, cu modificările
ulterioare, exceptii nr. 488/2000 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a IV
Definitivă
si obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 26 septembrie 2000.
Presedinte
prof. univ.
dr. Ioan Muraru
Magistrat-asistent,
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 10
octombrie 2000
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr.
55/1999 privind executarea silită a creantelor bancare neperformante preluate
la datoria publică internă
Ioan Muraru
- presedinte
Costică Bulai
- judecător
Constantin
Doldur - judecător
Kozsokár
Gábor - judecător
Nicolae
Popa - judecător
Lucian
Stângu - judecător
Florin
Bucur Vasilescu - judecător
Mariana
Trofimescu - procuror
Maria Bratu
- magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 55/1999 privind
executarea silită a creantelor bancare neperformante preluate la datoria
publică internă, exceptie ridicată de Societatea Comercială
"General Consulting and Procurement" - S.A. din Bucuresti în dosarele
nr. 6.843/1999 si nr. 6.845/1999 ale Tribunalului Bucuresti - Sectia
comercială.
La apelul nominal Agentia pentru Valorificarea
Activelor Bancare este reprezentată de avocatul Mihai Constantinescu.
Lipsesc autorul exceptiei, Societatea Comercială "General Consulting
and Procurement" - S.A. din Bucuresti, si Banca Comercială
Română - S.A., fată de care procedura de citare este legal
îndeplinită.
Curtea, din oficiu, pune în discutie conexarea
dosarelor nr. 140C/2000 si nr. 137C/2000, având în vedere că părtile
sunt aceleasi, iar obiectul exceptiei de neconstitutionalitate este identic.
Reprezentantul părtii prezente este de acord cu conexarea, întrucât toate
aceste cauze au aceleasi părti si acelasi obiect. Reprezentantul
Ministerului Public este de acord, de asemenea, cu măsura conexării
pentru aceleasi considerente. Fată de aceste sustineri, pentru o mai
bună solutionare a cauzelor, Curtea, în temeiul art. 164 din Codul de
procedură civilă, dispune conexarea Dosarului nr. 140C/2000 la
Dosarul nr. 137C/2000.
Cauza fiind în stare de judecată,
reprezentantul Agentiei pentru Valorificarea Activelor Bancare, considerând
că exceptia ridicată în cauza de fată constituie o reiterare,
atât ca formă cât si ca fond, a exceptiilor de neconstitutionalitate solutionate
prin deciziile Curtii Constitutionale nr. 126 din 4 iulie 2000 si nr. 155 din
19 septembrie 2000, solicită respingerea exceptiei ca fiind
inadmisibilă.
Reprezentantul Ministerului Public, având în
vedere jurisprudenta Curtii Constitutionale, solicită respingerea exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind neîntemeiată.
C U R T E A,
având în vedere actele si lucrările
dosarului, retine următoarele:
Prin Încheierile din 11 ianuarie 2000, pronuntate
în dosarele nr. 6.843/1999 si nr. 6.845/1999, Tribunalul Bucuresti - Sectia
comercială a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 55/1999 privind executarea
silită a creantelor bancare neperformante, preluate la datoria
publică internă, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 411 din 27 august 1999, exceptie ridicată de Societatea
Comercială "General Consulting and Procurement" - S.A. din
Bucuresti într-un proces civil având ca obiect opozitia la executare,
formulată de autorul exceptiei în contradictoriu cu BANCOREX - S.A. din
Bucuresti, în ale cărei drepturi s-a subrogat Agentia de Valorificare a
Activelor Bancare.
În motivarea exceptiilor autorul acestora sustine
că Ordonanta
Guvernului nr. 55/1999, în întregul ei, si în mod special dispozitiile art. 4,
5, 8, art. 9 alin. (2), art. 12, 13, 18, 23, art. 28 alin. (1), art. 32, art.
33 alin. (2), art. 34 alin. (1) si (2), precum si ale art. 40 încalcă
prevederile constitutionale ale art. 16 alin. (2), referitoare la egalitatea în
drepturi a cetătenilor, ale art. 21, privind accesul liber la justitie,
ale art. 24 alin. (1), care consacră dreptul la apărare, si ale art.
125, referitoare la înfăptuirea justitiei, deoarece instituie o
procedură specială de recuperare a creantelor bancare neperformante,
derogatorie de la dreptul comun.
Tribunalul Bucuresti - Sectia comercială apreciază că exceptia de
neconstitutionalitate fiind ridicată fată de exceptia de necompetentă
materială si fată de cererea de declinare a competentei, formulate de
partea adversă, în cauză "sunt îndeplinite conditiile
prevăzute la art. 23 alin. (1) si (2) din Legea nr. 47/1992", iar
pentru că exceptia nu a mai făcut obiectul vreunei decizii anterioare
a Curtii Constitutionale, este îndeplinită si conditia prevăzută
la art. 23 alin. (3) din aceeasi lege. Cu privire la temeinicia sau
netemeinicia exceptiei instanta nu si-a exprimat opinia. În schimb, a prorogat
pronuntarea pe exceptia de necompetentă materială până la solutionarea
exceptiei de neconstitutionalitate si a dispus suspendarea judecării
cauzei.
În conformitate cu dispozitiile art. 24 alin.
(1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost
comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului, precum si
Guvernului,
pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei ridicate.
Guvernul,
în punctul său de vedere, apreciază că exceptia ridicată este neîntemeiată,
deoarece dispozitiile legale criticate nu contravin prevederilor constitutionale
invocate.
Presedintii celor două Camere ale
Parlamentului nu au
comunicat punctele lor de vedere.
C U R T E A,
examinând încheierea de sesizare, punctul de
vedere al Guvernului, raportul întocmit în cauză de
judecătorul-raportor, sustinerile părtilor prezente, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei,
precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională constată
că a fost legal sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor
art. 144 lit. c) din Constitutie, ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23
din Legea nr. 47/1992, republicată, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl
constituie dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 55/1999 privind executarea
silită a creantelor bancare neperformante preluate la datoria publică
internă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
411 din 27 august 1999. Astfel cum a fost formulată, exceptia de
neconstitutionalitate se referă în primul rând la ansamblul dispozitiilor
ordonantei si în mod special la cele ale art. 4, 5, 8, 9, art. 11 alin. (2),
art. 12, 13, 18, 23, art. 28 alin. (1), art. 32, art. 33 alin. (2), art. 34
alin. (1) si (2) si ale art. 40.
Ulterior sesizării Curtii Constitutionale
actul normativ criticat a fost modificat prin Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 25/2000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 141 din 3 aprilie 2000, însă modificările operate nu
vizează textele legale criticate.
Autorul exceptiei consideră că actul
normativ criticat încalcă următoarele prevederi constitutionale:
- Art. 16 alin. (2): "Nimeni nu este
mai presus de lege.";
- Art. 21: "(1) Orice persoană se
poate adresa justitiei pentru apărarea drepturilor, a libertătilor si
a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate îngrădi
exercitarea acestui drept.";
- Art. 24 alin. (1): "Dreptul la
apărare este garantat.";
- Art. 125: "(1) Justitia se
realizează prin Curtea Supremă de Justitie si prin celelalte instante
judecătoresti stabilite de lege.
(2) Este interzisă înfiintarea de instante
extraordinare.
(3) Competenta si procedura de judecată
sunt stabilite de lege."
Examinând exceptia de neconstitutionalitate
Curtea constată că Ordonanta Guvernului nr. 55/1999 a mai fost
supusă controlului de constitutionalitate. Astfel, prin Decizia nr. 126
din 4 iulie 2000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 447 din 11 septembrie 2000, s-a retinut, în esentă, că
această ordonantă, emisă în baza unei legi de abilitare, si
anume Legea nr. 140/1999, reglementează o procedură specială
pentru realizarea creantelor bancare neperformante preluate de Agentia de
Valorificare a Activelor Bancare si pentru solutionarea litigiilor si cererilor
de orice natură în legătură cu aceste creante, precum si pentru
executarea silită. Din această perspectivă Curtea a constatat,
pe de o parte, că Ordonanta Guvernului nr. 55/1999 are în vedere o
categorie specială de creante, pentru care prevede o procedură executională
specială, si anume creantele bancare neperformante preluate la datoria
publică, iar pe de altă parte, că există o strânsă
legătură între datoria publică internă si bugetul de stat,
ceea ce este de natură să constituie o justificare suficientă
pentru diferenta de tratament juridic în ceea ce priveste procedura executională
a creantelor preluate la datoria publică internă. De asemenea, s-a retinut
că, chiar dacă ordonanta criticată cuprinde norme de
procedură privind executarea, precum si unele norme de competentă
care derogă de la dispozitiile Codului de procedură civilă, ca si
de la alte dispozitii cuprinse în legi speciale, aceasta nu contravine sub nici
un aspect prevederilor constitutionale invocate, criticile de neconstitutionalitate
fiind neîntemeiate.
Deoarece nu au intervenit elemente noi care
să justifice schimbarea jurisprudentei Curtii, se impune aceeasi solutie si
în cauza de fată, astfel că exceptia urmează să fie
respinsă.
Pentru motivele expuse, în temeiul art. 144
lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin.
(1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată,
C U R T E A
În numele legii
D E C I D E:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 55/1999 privind executarea silită
a creantelor bancare neperformante preluate la datoria publică
internă, exceptie ridicată de Societatea Comercială
"General Consulting and Procurement" - S.A. din Bucuresti în dosarele
nr. 6.843/1999 si nr. 6.845/1999 ale Tribunalului Bucuresti - Sectia
comercială.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din
data de 10 octombrie 2000.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Ioan Muraru
Magistrat-asistent,
Maria Bratu
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 10 octombrie 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 15 lit. f1) din Legea nr. 146/1997 privind
taxele judiciare de timbru, cu modificările ulterioare
Ioan Muraru - presedinte
Costică Bulai - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Nicolae Popa - judecător
Lucian Stângu - judecător
Florin Bucur Vasilescu - judecător
Romul Petru Vonica - judecător
Paula C. Pantea - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 lit. f1) din Legea nr.
146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificările ulterioare,
exceptie ridicată de Societatea Comercială "Galeriile Dragomir"
- S.R.L. din Bucuresti si Dumitru Dragomir în Dosarul nr. 2.167/1999 al
Tribunalului Bucuresti - Sectia a V-a civilă si de contencios
administrativ.
La apelul nominal răspund autorii exceptiei,
reprezentati prin avocat Mirela Elian, si Victor Babiuc, reprezentat prin
avocat Mihai Constantinescu.
Cauza fiind în stare de judecată, autorii
exceptiei solicită admiterea exceptiei de neconstitutionalitate. Se
arată că prevederile art. 15 lit. f1) din Legea nr. 146/1997,
potrivit cărora sunt scutite de taxa de timbru actiunile pentru stabilirea
si acordarea de despăgubiri pentru daune morale aduse onoarei,
demnitătii sau reputatiei unei persoane fizice, contravin dispozitiilor
art. 4 alin. (2) si ale art. 16 alin. (1) din Constitutie, întrucât
"instituie o discriminare pozitivă în favoarea unui grup restrâns de
persoane - de regulă, demnitarii". În acest sens se apreciază
că inexistenta obligatiei de a timbra pretentiile patrimoniale rezultate
din prejudiciile morale favorizează pe cei care "sunt deja, prin pozitia
lor socială si politică, privilegiati".
Victor Babiuc, prin apărătorul
său, solicită respingerea exceptiei de neconstitutionalitate. Se
arată că "dispozitiile legale criticate au un caracter general,
ele privind onoarea si demnitatea oricărei persoane fizice, asa încât
restrângerea acestei măsuri de protectie la demnitari si oameni bogati
este abuzivă si nejustificată". De asemenea, se sustine că
"pretentia autorilor exceptiei de a nu se face nici o diferentiere între
delictele de drept comun si delictele morale, sub aspectul taxei de timbru,
este neîntemeiată, întrucât situatiile nu sunt egale, delictul moral
constituind în mod evident o situatie diferită fată de delictul civil
comun. Mai mult, delictul moral are o gravitate mai mare cât timp vizează
nemijlocit demnitatea si onoarea persoanei. De aceea diferenta de reglementare
este nu numai consecinta unei diferentieri de situatii, ci, în plus, expresia
unui drept la diferentă".
Reprezentantul Ministerului Public
solicită respingerea exceptiei de neconstitutionalitate, arătând
că dispozitiile art. 15 lit. f1) din Legea nr. 146/1997 nu
contravin art. 4 alin. (2) si art. 16 alin. (1) din Constitutie, deoarece
textul criticat recunoaste tuturor cetătenilor care se consideră
vătămati prin atingeri aduse onoarei, demnitătii sau reputatiei
lor dreptul de a cere despăgubiri în justitie fără plata vreunei
taxe, neinstituind discriminări de nici un fel.
C U R T E A,
având în vedere actele si lucrările
dosarului, retine următoarele:
Prin Încheierea din 16 martie 2000, pronuntată
în Dosarul nr. 2.167/1999, Tribunalul Bucuresti - Sectia a V-a civilă si
de contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 lit. f1) din Legea
nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificările
ulterioare, exceptie ridicată de Societatea Comercială
"Galeriile Dragomir" - S.R.L. din Bucuresti si Dumitru Dragomir.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii exceptiei sustin că
"art. 15 lit. f1) din Legea nr. 146/1997 contravine dispozitiilor
art. 4 alin. (2) si ale art. 16 alin. (1) din Constitutie. Or, dispozitiile
art. 15 lit. f1) din Legea nr. 146/1997, de care se prevalează
reclamantul pentru a nu-si timbra actiunea, instituie o discriminare
pozitivă în favoarea unui grup restrâns de persoane - de regulă,
demnitarii. Acest text reprezintă modalitatea prin care un personaj
politic a înteles să ocrotească imunitatea parlamentară de care
se bucura un alt personaj politic. Astfel că legea poate fi numită
din această perspectivă o lege de spetă. De aceea a da, în
aceste conditii, în care marea majoritate a populatiei este nevoită
să suporte cheltuielile actului de justitie, o lege care să-i
scutească de la plata taxei de timbru pe câtiva demnitari care îsi
evaluează prejudiciul de imagine după criterii numai de ei stiute
este un act nu numai neconstitutional, dar si profund imoral. Este, în orice
caz, neconstitutională o lege care creează asemenea inegalităti
între oamenii care se adresează justitiei, favorizându-i tocmai pe aceia
care nu numai că nu au nevoie, dar nu au nici dreptul la o protectie
specială. Legea are, prin definitie, vocatie la universalitate, fiind
chemată să reglementeze o totalitate de relatii sociale, si nu
să favorizeze un grup de indivizi care sunt deja, prin pozitia lor
socială si politică, privilegiati".
Tribunalul Bucuresti - Sectia a V-a civilă si de contencios administrativ,
exprimându-si opinia, apreciază că exceptia ridicată este
neîntemeiată, deoarece textul de lege criticat nu contravine dispozitiilor
constitutionale ale art. 4 alin. (2) si ale art. 16 alin. (1).
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor
celor două Camere ale Parlamentului si Guvernului pentru a-si exprima
punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, în punctul său de vedere, apreciază că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată, deoarece Legea nr. 146/1997
recunoaste tuturor cetătenilor care se consideră vătămati
prin atingeri aduse onoarei, demnitătii sau reputatiei lor dreptul de a
cere despăgubiri în justitie fără plata vreunei taxe,
neinstituind discriminări de nici un fel; principiul egalitătii în fata
legii trebuie înteles în sensul că aceeasi normă legală nu poate
fi aplicată diferit, discriminatoriu de la un caz la altul, în functie de
criteriile enumerate în art. 4 alin. (2) din Constitutie, si nicidecum în
sensul că legea n-ar putea prevedea măsuri diferentiate în functie de
categoria de subiecte cărora li se adresează sau de sfera relatiilor
sociale pe care o reglementează. În concluzie, se apreciază că
nu au fost încălcate dispozitiile constitutionale cuprinse în art. 4 alin.
(2) si în art. 16 alin. (1).
Presedintii celor două Camere ale
Parlamentului nu au
comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei.
C U R T E A,
examinând încheierea de sesizare, punctul de
vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, sustinerile
autorilor exceptiei, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională constată
că a fost legal sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor
art. 144 lit. c) din Constitutie, ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23
din Legea nr. 47/1992, republicată, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicată.
I. Prin Încheierea din 16 martie 2000 a
Tribunalului Bucuresti - Sectia a V-a civilă si de contencios
administrativ Curtea Constitutională a fost sesizată cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 lit. f1) din Legea nr. 146/1997
privind taxele judiciare de timbru, dispozitii introduse prin pct. 4 al art. I
din Ordonanta Guvernului nr. 11/1998 si modificate prin Legea nr. 112/1998
privind aprobarea acestei ordonante (lege publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 212 din 9 iunie 1998). Aceste dispozitii au
următoarea redactare: "Sunt scutite de taxe judiciare de timbru:
actiunile si cererile, inclusiv cele pentru exercitarea căilor de atac,
referitoare la: [...]
f1) stabilirea si acordarea de
despăgubiri pentru daunele morale aduse onoarei, demnitătii sau
reputatiei unei persoane fizice."
Ulterior sesizării Curtii Constitutionale,
prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 53/2000 pentru unele
măsuri privind solutionarea cererilor referitoare la acordarea de
despăgubiri pentru daunele morale, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 227 din 23 mai 2000, s-au adus modificări lit. f1)
a art. 15 din Legea nr. 147/1997, care are în prezent următorul cuprins: "stabilirea
si acordarea de despăgubiri persoanei fizice pentru daunele morale aduse
onoarei, demnitătii, reputatiei, vietii intime, familiale sau private, ori
dreptului la imagine."
În jurisprudenta sa Curtea Constitutională
a statuat în mod constant că, atunci când după ridicarea exceptiei de
neconstitutionalitate dispozitia legală a fost modificată, exceptia
poate să fie examinată dacă textul legal, în noua sa redactare,
conservă substanta reglementării initiale. De aceea, având în vedere
că această cerintă este îndeplinită, Curtea urmează
să se pronunte asupra exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 15 lit. f1) din Legea nr. 147/1992 în forma modificată
prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 53/2000.
II. Pentru a stabili în ce măsură
exceptia de neconstitutionalitate este întemeiată Curtea urmează
să examineze prevederea legală criticată, sub aspectul concordantei
sale cu dispozitiile art. 4 alin. (2), potrivit cărora "România
este patria comună si indivizibilă a tuturor cetătenilor
săi, fără deosebire de rasă, de nationalitate, de origine
etnică, de limbă, de religie, de sex, de opinie, de apartenentă
politică, de avere sau de origine socială", precum si cu cele
ale art. 16 alin. (1) din Constitutie, în conformitate cu care "Cetătenii
sunt egali în fata legii si a autoritătilor publice, fără
privilegii si fără discriminări".
Examinând exceptia de neconstitutionalitate,
Curtea constată că instituirea unor exceptii (scutiri de plata taxei)
de la regula generală a plătii taxelor judiciare de timbru nu
constituie o discriminare sau o atingere adusă acestui principiu constitutional.
Potrivit art. 138 alin. (1) din Constitutie "Impozitele, taxele si
orice alte venituri ale bugetului de stat si ale bugetului asigurărilor
sociale de stat se stabilesc numai prin lege", fiind asadar la
latitudinea legiuitorului să stabilească scutiri de taxe sau
impozite, având în vedere situatii diferite, fără ca prin aceasta
să se aducă atingere principiului egalitătii în drepturi. Plata
unor taxe sau impozite nu reprezintă un drept, ci o obligatie constitutională
a cetătenilor, prevăzută la art. 53 alin. (1) din Legea
fundamentală, în conformitate cu care "Cetătenii au obligatia
să contribuie, prin impozite si taxe, la cheltuielile publice". Asa
fiind, nu se poate considera că prin textul de lege criticat ar fi fost
lezate prevederile art. 4 alin. (2) si ale art. 16 alin. (1) din Legea
fundamentală.
Curtea consideră
ca fiind neîntemeiat si argumentul potrivit căruia prin textul de lege
criticat s-ar institui o discriminare pozitivă în favoarea unui grup
restrâns de persoane (demnitarii). Aceasta deoarece prin art. 15 lit. f1) din
Legea nr. 146/1997 este scutită de plata taxei de timbru orice
persoană fizică în cazul formulării de actiuni si cereri având
ca obiect stabilirea si acordarea de despăgubiri pentru daunele morale
aduse onoarei, demnitătii, reputatiei, vietii intime, familiale sau
private, ori dreptului la imagine.
Fată de cele de mai sus, în temeiul art.
144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, 2,
3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea
nr. 47/1992, republicată,
C U R T E A
În numele legii
D E C I D E:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 15 lit. f1) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare
de timbru, cu modificările ulterioare, exceptie ridicată de
Societatea Comercială "Galeriile Dragomir" - S.R.L. din Bucuresti
si Dumitru Dragomir în Dosarul nr. 2.167/1999 al Tribunalului Bucuresti - Sectia
a V-a civilă si de contencios administrativ.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 10 octombrie 2000.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Ioan Muraru
Magistrat-asistent,
Florentina Geangu
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 10 octombrie 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate
a prevederilor art. 17 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de
timbru, modificată si completată prin Ordonanta Guvernului nr.
30/1999
Ioan Muraru - presedinte
Costică Bulai - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Nicolae Popa - judecător
Lucian Stângu - judecător
Florin Bucur Vasilescu - judecător
Romul Petru Vonica - judecător
Paula C. Pantea - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 17 din Legea nr. 146/1997 privind
taxele judiciare de timbru, modificată si completată prin Ordonanta
Guvernului nr. 30/1999, exceptie ridicată de Societatea Comercială
"Deliana Com" - S.R.L. din Oradea în Dosarul nr. 1.188/C/2000 al Curtii
de Apel Oradea.
La apelul nominal răspunde Consiliul Local
Oradea - Directia imobiliară, reprezentată de consilier juridic Dinu
Florian Toia, constatându-se lipsa Societătii Comerciale "Deliana
Com" - S.R.L. din Oradea, fată de care procedura de citare este legal
îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată,
reprezentantul Consiliului Local Oradea - Directia imobiliară
solicită respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca
neîntemeiată. Se arată că prevederile art. 17 din Legea nr.
146/1997 privind taxele judiciare de timbru nu încalcă prevederile art.
16, 20 si 41 din Constitutie si nici pe cele ale art. 6 din Conventia pentru
apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale. Astfel,
se apreciază că prevederile art. 16 alin. (1) si ale art. 41 din
Constitutie nu au legătură cu cauza, iar sustinerea referitoare la
încălcarea dispozitiilor constitutionale ale art. 16 alin. (2), care
consacră principiul suprematiei legii, nu poate fi retinută, deoarece
Legea nr. 146/1997 a fost adoptată conform procedurii si cu cvorumul cerut
de acest text. Se consideră, de asemenea, că art. 20 din Constitutie
a fost invocat din eroare, întrucât acest articol "face trimitere la
drepturile si libertătile fundamentale ale cetătenilor (mentionate în
art. 22-49 din Constitutie) si nu la dreptul unei institutii de a beneficia de
o scutire de la plata taxelor de timbru judiciar". În sensul acestor sustineri
invocă jurisprudenta Curtii Constitutionale, din care mentionează
Decizia nr. 34/2000.
Reprezentantul Ministerului Public
solicită respingerea exceptiei, arătând că dispozitiile art. 17
din Legea nr. 146/1997 sunt constitutionale. Se apreciază că scutirea
de plata taxelor judiciare de timbru reprezintă o problemă de optiune
a legiuitorului, iar nu o problemă de constitutionalitate.
C U R T E A,
având în vedere actele si lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea din 13 aprilie 2000, pronuntată
în Dosarul nr. 1.188/C/2000, Curtea de Apel Oradea a sesizat Curtea Constitutională
cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 din Legea nr.
146/1997 privind taxele judiciare de timbru, exceptie ridicată de
Societatea Comercială "Deliana Com" - S.R.L. din Oradea într-un
litigiu având ca obiect plata chiriei restante, a majorărilor de
întârziere si a taxei judiciare de timbru aferente.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine că dispozitiile
criticate, potrivit cărora sunt scutite de taxa judiciară de timbru
cererile si actiunile formulate de institutiile publice când au ca obiect
venituri publice, contravin art. 16 si 41 din Constitutie, precum si "art.
6 din Pactul 11, Legea nr. 79/1995". Astfel, în legătură cu
încălcarea art. 16 din Constitutie, care consacră principiul
egalitătii în drepturi, se apreciază că un proces civil trebuie
să se desfăsoare în conditii de deplină egalitate între părti
si de aceea nu există nici un motiv ca actiunile formulate de stat să
fie scutite de taxă de timbru, asa încât art. 17 din Legea nr. 146/1997
contine prevederi discriminatorii fată de partea din proces care nu
beneficiază de scutire. Se arată că dispozitiile criticate
contravin art. 41 din Constitutie, care "ocroteste în aceleasi conditii
proprietatea, publică sau privată, indiferent de forma sau de titularul
ei", ceea ce înseamnă "ca si veniturile realizate din dreptul de
proprietate să se bucure de acelasi tratament", iar scutirea institutiilor
publice de plata taxei de timbru, atunci când acestea formulează actiuni
în justitie, are semnificatia că "forma de proprietate publică
beneficiază de o discriminare pozitivă, nejustificată însă,
în raport cu celelalte forme de proprietate". Cu referire la
contrarietatea dintre art. 17 din Legea nr. 146/1997 si art. 6 din Protocolul
nr. 11 la Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor
fundamentale, ratificat prin Legea nr. 79/1995, sub aspectul dreptului de a
beneficia de un proces echitabil, se apreciază că "echitatea
procesului reclamă egalitatea de tratament, egalitatea de drepturi sau
egalitatea de obligatii", or, "Exemplul practic este al aceluia care
nu poate exercita o cale de atac pentru că nu poate plăti taxa de
timbru, fată de categoria privilegiată a celor scutiti de taxa de
timbru [...]".
Curtea de Apel Oradea, exprimându-si opinia, apreciază că, "Prin
instituirea scutirii de taxe judiciare de timbru în favoarea autoritătilor
publice, se instituie o inegalitate procesuală a cetătenilor fată
de aceste autorităti".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost
comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului si
Guvernului pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, în punctul său de vedere, apreciază că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată. Se arată că prevederile
art. 17 din Legea nr. 146/1997 nu încalcă prevederile art. 16 din Constitutie,
deoarece, pe de o parte, aceste prevederi constitutionale consacră
egalitatea între cetăteni si nicidecum egalitatea între cetăteni si
autoritătile publice, iar pe de altă parte, prin continutul său,
art. 16 alin. (1) se corelează cu art. 4 alin. (2), care stabileste
egalitatea între cetăteni, fără deosebire de rasă, de nationalitate,
de origine etnică, de limbă, de religie, de sex, de opinie, de
apartenentă politică, de avere sau de origine socială, si aceste
criterii caracterizează persoanele fizice. Se consideră că
partea finală a dispozitiilor criticate, aplicabile în spetă,
potrivit cărora sunt scutite de plata taxei de timbru cererile "formulate
de alte institutii publice, indiferent de calitatea procesuală a acestora,
când au ca obiect venituri publice", nu încalcă art. 41 din
Constitutie, care garantează protectia proprietătii private.
Presedintii celor două Camere ale
Parlamentului nu au
comunicat punctele lor de vedere.
C U R T E A,
examinând încheierea de sesizare,
punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, sustinerile părtii prezente si concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate
la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal
sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c)
din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 12 si 23 din
Legea nr. 47/1992, republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
ridicată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl
constituie prevederile art. 17 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare
de timbru, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 173
din 29 iulie 1997, modificată si completată prin Ordonanta Guvernului
nr. 30/1999, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 43
din 29 ianuarie 1999. Acest text de lege are următorul continut: "Sunt
scutite de taxa judiciară de timbru cererile si actiunile, inclusiv
căile de atac formulate, potrivit legii, de Senat, Camera Deputatilor, Presedintia
României, Guvernul României, Curtea Constitutională, Curtea de Conturi,
Consiliul Legislativ, Avocatul Poporului, de Ministerul Public si de Ministerul
Finantelor, indiferent de obiectul acestora, precum si cele formulate de alte
institutii publice, indiferent de calitatea procesuală a acestora, când au
ca obiect venituri publice."
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate
apreciază că art. 17 din Legea nr. 146/1997 încalcă prevederile
art. 16 si 41 din Constitutie, precum si ale art. 6 din Conventia pentru
apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate,
Curtea Constitutională constată că art. 17 din Legea nr.
146/1997, modificat si completat prin Ordonanta Guvernului nr. 30/1999, a mai
făcut obiectul controlului de constitutionalitate prin raportare la
dispozitiile art. 16 din Constitutie, într-un dosar în care, ca si în spetă,
părti în procesul aflat pe rolul instantei de judecată erau o
societate comercială si un organ al administratiei publice. Astfel, prin
Decizia nr. 121 din 27 iunie 2000, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 544 din 2 noiembrie 2000, respingându-se exceptia de
neconstitutionalitate, s-a statuat că textul criticat nu contravine art.
16 din Constitutie, care garantează egalitatea în drepturi a cetătenilor,
iar nu egalitatea persoanelor juridice. Cele statuate prin acea decizie îsi
păstrează valabilitatea si în cauza de fată, întrucât nu au
intervenit elemente noi care să justifice modificarea acestei jurisprudente.
Un alt motiv de neconstitutionalitate
constă în sustinerea conform căreia, în temeiul textului criticat,
"forma de proprietate publică beneficiază de o discriminare
pozitivă, nejustificată însă, în raport cu celelalte forme de
proprietate", ceea ce contravine art. 41 din Constitutie, care, în opinia
autorului exceptiei, "ocroteste în aceleasi conditii proprietatea
publică sau privată, indiferent de forma sau de titularul ei".
Analizând această sustinere, Curtea
Constitutională constată că art. 41 privitor la "Protectia
proprietătii private" stabileste în alin. (2) fraza întâi că
"Proprietatea privată este ocrotită în mod egal de lege,
indiferent de titular". Rezultă că aceste garantii constitutionale
privesc orice fel de proprietate privată, care este ocrotită în mod
egal, indiferent de proprietar, si nicidecum proprietatea publică, al
cărei regim este stabilit la art. 135 din Constitutie, astfel că, si
sub acest aspect, exceptia de neconstitutionalitate urmează să fie
respinsă ca fiind neîntemeiată.
În sfârsit, autorul exceptiei de neconstitutionalitate
invocă si încălcarea dreptului fiecărui cetătean de a
beneficia de un proces echitabil, în conformitate cu prevederile art. 6 din
Protocolul nr. 11 la Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a
libertătilor fundamentale, sustinând că "echitatea procesului
reclamă egalitatea de tratament, egalitatea în drepturi sau egalitatea de
obligatii".
Din examinarea acestei sustineri Curtea retine
că în realitate autorul exceptiei de neconstitutionalitate se referă
la dispozitiile art. 6 paragraful 1 fraza întâi din Conventia pentru
apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale, potrivit
cărora "Orice persoană are dreptul la judecarea în mod
echitabil, în mod public si într-un termen rezonabil a cauzei sale, de
către o instantă independentă si impartială, instituită
de lege, care va hotărî fie asupra încălcării drepturilor si
obligatiilor sale cu caracter civil, fie asupra temeiniciei oricărei acuzatii
în materie penală îndreptate împotriva sa".
Curtea
Constitutională constată că prevederile art. 6 paragraful 1
fraza întâi din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a
libertătilor fundamentale reglementează dreptul oricărei
persoane de a beneficia de un proces echitabil si nu contin nici o interdictie
referitoare la scutirea de plata taxei judiciare de timbru. Asa fiind, art. 17
din Legea nr. 146/1997, astfel cum a fost modificat prin Ordonanta Guvernului
nr. 30/1999, nu contravine acestor prevederi din conventie si, în consecintă,
si sub acest aspect exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată si
urmează să fie respinsă.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art.
144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13
alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată,
C U R T E A
În numele legii
D E C I D E:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 17 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru,
modificată si completată prin Ordonanta Guvernului nr. 30/1999, exceptie
ridicată de Societatea Comercială "Deliana Com" - S.R.L.
din Oradea în Dosarul nr. 1.188/C/2000 al Curtii de Apel Oradea.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din
data de 10 octombrie 2000.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Ioan Muraru
Magistrat-asistent,
Gabriela Dragomirescu
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 10 octombrie 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 17 din Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea
profesiei de avocat si a dispozitiilor art. 71 si art. 69 alin. 1 din Statutul
profesiei de avocat
Ioan Muraru - presedinte
Costică Bulai - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Nicolae Popa - judecător
Lucian Stângu - judecător
Florin Bucur Vasilescu - judecător
Romul Petru Vonica - judecător
Mariana Trofimescu - procuror
Laurentiu Cristescu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 din Legea nr. 51/1995 pentru
organizarea si exercitarea profesiei de avocat si a dispozitiilor art. 71 si
art. 69 alin. 1 din Statutul profesiei de avocat, exceptie ridicată de
Alexandrina Coldea în Dosarul nr. 4.277/1999 al Curtii de Apel Cluj - Sectia
civilă.
Dezbaterile au avut loc în sedinta publică
din 26 septembrie 2000 si au fost consemnate în încheierea de la acea
dată, când Curtea, având nevoie de timp pentru a delibera, a amânat pronuntarea
la 10 octombrie 2000.
C U R T E A,
având în vedere actele si lucrările
dosarului, retine următoarele:
Prin Încheierea din 29 octombrie 1999, pronuntată
în Dosarul nr. 4.277/1999, Curtea de Apel Cluj - Sectia civilă a
sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 17 din Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea
profesiei de avocat, precum si a dispozitiilor art. 71 si art. 69 alin. 1
din Statutul profesiei de avocat, exceptie ridicată de
contestatoarea-intimată Coldea Alexandrina.
În motivarea exceptiei autorul acesteia arată că
prin dispozitiile criticate pentru neconstitutionalitate sunt nesocotite
prevederile art. 24 din Constitutie, referitoare la dreptul părtilor
dintr-un proces de a fi asistate de un avocat ales, drept care implică si
dreptul oricărui justitiabil de a-si alege liber avocatul pe care îl doreste.
De asemenea, se sustine că textele criticate încalcă si prevederile
art. 38 alin. (1) din Constitutie, potrivit cărora "Dreptul la
muncă nu poate fi îngrădit. Alegerea profesiei si alegerea locului de
muncă sunt libere". Or, se arată în continuare, îndeplinirea
de către avocatul aflat în situatia prevăzută la art. 17 din
Legea nr. 51/1995 a activitătilor specifice profesiei (asa cum acestea
sunt înscrise în art. 1-3 din lege), în fata instantei, considerată ca
institutie (unde sotul sau ruda sa este magistrat), înseamnă exercitarea
dreptului său la muncă.
Totodată se invocă si încălcarea
art. 49 din Constitutie, considerându-se că "dispozitiile art. 17 din
Legea nr. 51/1995 si ale art. 71, raportate la art. 69 alin. 1 din Statutul
profesiei de avocat, au ca efect o restrângere a dreptului la muncă al
avocatului aflat în situatia vizată de aceste texte". Interdictia de
exercitare a profesiei în fata unei instante, "considerată ca institutie
în sine", asa cum este definită în Legea nr. 92/1992, reprezintă
în opinia autorului exceptiei o restrângere care se încadrează în textul
art. 49 din Constitutie. Se mai arată că "substratul interdictiei
în cauză se relevă a fi acela al unei prezumtii de necinste, atât în
sarcina avocatului, cât si a tuturor magistratilor unei instante (instanta unde
sotul sau ruda avocatului este magistrat), precum si acela al unei prezumtii de
partialitate al tuturor acestor magistrati". Prin continutul lor
"vădit infamant, ca si prin apriorismul lor", aceste prezumtii
sunt considerate de autorul exceptiei ca fiind "contrare moralei
publice" si, în consecintă, ele nu pot justifica restrângerea
dreptului de exercitare a profesiei de avocat pentru avocatii aflati în situatia
prevăzută la art. 17 din Legea nr. 51/1995. Pe de altă parte,
analizând proportionalitatea restrângerii operate prin dispozitia legală
criticată pentru neconstitutionalitate, precum si limita restrângerii
prevăzute la art. 49 din Constitutie, de a nu se atinge însăsi
existenta dreptului, se consideră că restrângerea dreptului de
exercitare a profesiei ar putea fi circumscrisă numai în termenii unei
incompatibilităti restrânse la completul în care functionează
magistratul care este rudă cu avocatul în cauză (în genul celei
prevăzute la art. 24 si următoarele din Codul de procedură
civilă sau la art. 64 si următoarele din Codul de procedură
penală).
Un alt motiv de neconstitutionalitate a dispozitiilor
criticate, invocat de autorul exceptiei, se bazează pe încălcarea
prevederilor art. 44 din Constitutie, întrucât "încheierea
căsătoriei sau mentinerea celei deja încheiate de către avocatii
vizati de aceste texte, respectiv de către magistrati, devine
incompatibilă cu exercitarea dreptului la muncă, după cum
exercitarea acestui drept capătă valenta unui criteriu obligatoriu de
evitat pentru a putea întemeia sau mentine o familie" (un veritabil
impediment la căsătorie).
Instanta judecătorească, exprimându-si
opinia asupra exceptiei de neconstitutionalitate, consideră că
aceasta "este fondată, atâta timp cât prin dispozitiile a căror
neconstitutionalitate
este invocată se mentine interdictia avocatului de a-si exercita profesia
la instanta sau parchetul la care sotul avocatului sau ruda ori afinul său
până la gradul al treilea inclusiv îndeplineste functia de magistrat si nu
se are în vedere doar o incompatibilitate a unui anume magistrat, nu a instantei
sau parchetului ca institutie, asa cum prevăd dispozitiile art. 24 si
următoarele din Codul de procedură civilă si ale art. 46 si
următoarele din Codul de procedură penală".
Presedintele Camerei Deputatilor, în punctul său de vedere,
apreciază că dispozitiile art. 17 din Legea nr. 51/1995 sunt
neconstitutionale. În argumentarea acestui punct de vedere se arată
că, desi prin două decizii Curtea Constitutională a considerat
că dispozitiile art. 17 din Legea nr. 51/1995 sunt constitutionale, nu s-a
analizat suficient temeiul invocat de autorii exceptiei privind încălcarea
dreptului la apărare si, în special, "importanta desemnării
voluntare a avocatului" de către partea interesată, drept
reglementat ca atare si de art. 6 alin. 3 lit. c) din Conventia pentru
apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale si de art.
14 alin. 3 din Pactul international cu privire la drepturile civile si
politice. Se mai sustine că "nu atât din perspectiva neîngrădirii
dreptului la muncă, ce poate fi invocată de către un avocat, ci,
îndeosebi, din unghiul de vedere al justitiabilului se pune problema dacă
art. 24 alin. (2) din Constitutie poate fi supus efectului restrictiv al art.
49 din Legea fundamentală". În acest sens se arată că
"nici unul din temeiurile mentionate în art. 49 alin. (1) din Constitutie
nu poate justifica restrângerea sferei de optiune a justitiabilului în
exercitarea dreptului său la apărare". Se apreciază
că, dimpotrivă, "restrângerea exercitiului anumitor drepturi si
libertăti se poate impune, în conditiile prescrise de art. 49 alin. (2)
din Constitutie, tocmai în scopul ocrotirii dreptului la apărare, precum si
a drepturilor pe care acesta le contine, între care si posibilitatea de a
selecta un anumit avocat". Se mai consideră, de asemenea, că
dispozitiile art. 17 din Legea nr. 51/1995 sunt criticabile si sub un alt
aspect, si anume acela că "existenta unui set de incompatibilităti
pentru magistrati si auxiliarii justitiei nu justifică, sub aspect
constitutional, edictarea unor norme similare pentru alte categorii de
participanti la sistemul administrării justitiei, deoarece în felul acesta
s-ar ajunge la dezechilibre semnificative între ansamblul de drepturi si cel de
obligatii, cu riscul de a se afecta însăsi existenta unor drepturi
fundamentale". Se mai consideră că introducerea acestei interdictii
reprezintă tocmai rezultatul "unei abordări suprarepresive si,
în orice caz, necorelate cu dispozitiile celorlalte legi care au incidentă
în materia administrării justitiei". În final se apreciază
că o asemenea optiune legislativă, care practic "postulează
prezumtia de rea-credintă, nesocoteste dispozitiile art. 54 din Constitutie,
în sensul cărora «Cetătenii [...] trebuie să îsi exercite
drepturile si libertătile constitutionale cu bună-credintă,
fără să încalce drepturile si libertătile celorlalti»".
Guvernul, în punctul său de vedere, apreciază că "exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 din Legea nr. 51/1995 si a
celor ale art. 71 raportat la art. 69 alin. 1 din Statutul profesiei de avocat
este neîntemeiată". Se arată că interdictia legală
instituită prin art. 17 din Legea nr. 51/1995 "vizează sfera
dreptului de a exercita profesia de avocat de către membrii barourilor si
nu restrângerea dreptului la apărare al cetăteanului, prevăzut
la art. 24 din Constitutie, drept garantat prin posibilitatea titularului
acestui drept de a alege oricare alt avocat înscris în barourile din România în
afara celor care au interdictia de a exercita acte specifice profesiei
datorită unei situatii personale, interdictie limitată la o
anumită instantă". Se mai sustine că această
incompatibilitate "constituie o măsură de protectie pentru
părti si împotriva suspiciunii ce ar putea altera actul de justitie".
Totodată se apreciază că "aceasta nu contravine dispozitiilor
art. 38 din Constitutie, care prevăd că dreptul la muncă nu
poate fi îngrădit, neconstituind o restrângere a exercitării
dreptului de a profesa avocatura, ci o garantie legală instituită în
scopul ocrotirii probitătii tuturor participantilor la realizarea justitiei".
Guvernul consideră că restrângerea de drepturi instituită prin
textele criticate este "impusă de necesitatea apărării unor
valori sociale importante, între care ordinea si morala publică",
astfel că "prevederile legale contestate nu contravin nici dispozitiilor
art. 49 alin. (1) din Legea fundamentală". În legătură cu
sustinerea potrivit căreia s-ar fi încălcat prin dispozitiile art. 17
din Legea nr. 51/1995 dispozitiile art. 44 din Constitutie Guvernul arată
că "prevederile art. 17 din Legea nr. 51/1995 nu contravin nici uneia
din dispozitiile cuprinse în art. 44 din Constitutie". Referitor la
prevederile cuprinse în art. 71, raportat la art. 69 din Statutul profesiei de
avocat, Guvernul arată că acestea "sunt în concordantă cu
dispozitiile art. 17 din Legea nr. 51/1995, făcând unele precizări cu
privire la aplicarea acestora". Se face referire la jurisprudenta Curtii
Constitutionale, invocându-se în acest sens Decizia nr. 45 din 2 mai 1995,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 90 din 12 mai
1995, si Decizia nr. 57 din 14 mai 1996, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 293 din 19 noiembrie 1996.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul său de
vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
C U R T E A,
examinând încheierea de sesizare, sustinerile
autorului exceptiei, punctele de vedere al presedintelui Camerei Deputatilor si
al Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei,
precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal
sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c)
din Constitutie, ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr.
47/1992, republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
ridicată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl
constituie dispozitiile art. 17 din Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si
exercitarea profesiei de avocat, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 116 din 9 iunie 1995, precum si prevederile art. 71,
raportate la cele ale art. 69 alin. 1 din Statutul profesiei de avocat, adoptat
de Consiliul Uniunii Avocatilor din România la 30 septembrie 1995 si publicat
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 237 din 17 octombrie 1995.
Cu toate că Legea nr. 51/1995 a fost
modificată prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 85/1997 privind
impunerea veniturilor realizate de persoanele fizice, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 246/1998, care a abrogat art. 77 din
această lege, iar Statutul profesiei de avocat a fost modificat prin
Hotărârea Consiliului Uniunii Avocatilor din România din 15 martie 1997,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 123 din 17 iunie
1997, textele care formează obiectul exceptiei de neconstitutionalitate nu
au suferit modificări.
1. Exceptia de neconstitutionalitate se
referă în primul rând la dispozitiile art. 17 din Legea nr. 51/1995 pentru
organizarea si exercitarea profesiei de avocat, care au următorul cuprins:
"Profesia de avocat nu poate fi exercitată la instanta de
judecată sau la parchetul unde sotul avocatului sau ruda ori afinul
său până la gradul al treilea inclusiv îndeplineste functia de
magistrat.
Dispozitiile alineatului precedent se aplică în mod corespunzător si
avocatului al cărui sot sau rudă ori afin până la gradul al
treilea inclusiv îndeplineste functia de judecător financiar, consilier de
conturi sau procuror financiar, la instantele Curtii de Conturi."
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate
consideră că acest text încalcă prevederile art. 24 din Constitutie,
referitoare la dreptul la apărare, pe cele ale art. 38 din Constitutie,
privind munca si protectia socială a muncii, pe cele ale art. 44 din
Constitutie, privind familia, precum si prevederile art. 49 din Constitutie,
privind restrângerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertăti.
Dispozitiile constitutionale invocate în
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate de către autorul acesteia au
următorul continut:
- Art. 24: "(1) Dreptul la apărare
este garantat.
(2) În tot cursul procesului părtile au
dreptul să fie asistate de un avocat ales sau numit din oficiu."
Curtea constată că desi autorul exceptiei
se referă la încălcarea dispozitiilor art. 38 în întregime, în
realitate dispozitiile pertinente ale art. 38 sunt cuprinse numai în alin. (1)
al acestui articol, care are următorul cuprins:
"(1) Dreptul la muncă nu poate fi
îngrădit. Alegerea profesiei si alegerea locului de muncă sunt
libere."
De asemenea, în legătură cu
prevederile art. 44 din Constitutie, invocate, de asemenea, în integralitate,
Curtea observă că în realitate autorul exceptiei se referă în
motivare doar la alin. (1) si la teza întâi a alin. (2), care au următorul
cuprins: "(1) Familia se întemeiază pe căsătoria liber
consimtită între soti, pe egalitatea acestora si pe dreptul si îndatorirea
părintilor de a asigura cresterea, educatia si instruirea copiilor.
(2) Conditiile de încheiere, de desfacere si de
nulitate a căsătoriei se stabilesc prin lege."
- Art. 49: "(1) Exercitiul unor
drepturi sau al unor libertăti poate fi restrâns numai prin lege si numai
dacă se impune, după caz, pentru: apărarea sigurantei nationale,
a ordinii, a sănătătii ori a moralei publice, a drepturilor si a
libertătilor cetătenilor; desfăsurarea instructiei penale;
prevenirea consecintelor unei calamităti naturale ori ale unui sinistru
deosebit de grav.
(2) Restrângerea trebuie să fie proportională
cu situatia care a determinat-o si nu poate atinge existenta dreptului sau a
libertătii."
Examinând exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 17 din Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea
profesiei de avocat, Curtea retine că interdictia instituită prin
art. 17 din Legea nr. 51/1995 vizează sfera dreptului de a exercita
profesia de avocat de către membrii barourilor, iar nu restrângerea
dreptului la apărare al cetăteanului, prevăzut la art. 24 din
Constitutie. Acest drept este garantat prin posibilitatea titularului de a
alege orice avocat înscris în barourile din România în afara celor care au
interdictie de a exercita acte specifice profesiei datorită unei situatii
personale (interdictie limitată la o anumită instantă).
Din această perspectivă
incompatibilitatea stabilită prin textul de lege criticat nu contravine
nici prevederilor art. 38 alin. (1) din Constitutie, care prevăd că
dreptul la muncă nu poate fi îngrădit, deoarece textul nu instituie o
restrângere a exercitării dreptului de a profesa avocatura, ci o garantie
legală prevăzută în scopul asigurării probitătii
participantilor la realizarea justitiei.
Dispozitiile legale criticate nu încalcă
nici prevederile art. 49 alin. (1) din Constitutie, deoarece, pe de o parte,
interdictia cuprinsă în art. 17 din Legea nr. 51/1995 este impusă de
necesitatea apărării unor valori sociale importante, si anume ordinea
si morala publică, iar pe de altă parte, nu atinge existenta vreunui
drept.
Referitor la pretinsa încălcare, prin
dispozitiile legale amintite, a prevederilor art. 44 din Constitutie, privind
familia, Curtea observă că aceste prevederi ale Legii fundamentale nu
au nici o incidentă în cauză, întrucât se referă la încheierea
căsătoriei, egalitatea în drepturi a sotilor, conditiile de încheiere
a căsătoriei, care nu au nici o legătură cu textul de lege
criticat.
Curtea constată, de asemenea, că
acest text a mai format obiect al controlului de constitutionalitate exercitat
de Curte. Astfel, prin Decizia nr. 45 din 2 mai 1995, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 90 din 12 mai 1995, Curtea
Constitutională, pronuntându-se, în cadrul controlului prealabil
prevăzut la art. 144 lit. a) din Constitutie, asupra constitutionalitătii
dispozitiilor art. 17 din Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea
profesiei de avocat, a stabilit că acestea sunt constitutionale. În
considerentele acelei decizii Curtea a retinut că "Prevederile art.
17 nu instituie însă restrângeri ale exercitării dreptului de a
profesa avocatura, ci incompatibilităti care constituie măsuri de
protectie pentru părti si împotriva unor suspiciuni ce ar putea altera
actul de justitie. Textul legal priveste direct avocatul si nu
judecătorul, procurorul etc., astfel cum se prevede în codurile de
procedură". În motivarea sesizării de neconstitutionalitate
formulate de Curtea Supremă de Justitie cu privire la acest text s-a
invocat numai încălcarea dispozitiilor art. 49 din Constitutie. Printr-o
decizie ulterioară - nr. 57 din 14 mai 1996, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 293 din 19 noiembrie 1996, Curtea Constitutională,
în cadrul controlului posterior de constitutionalitate, a respins "ca
vădit nefondată exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art.
17 din Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de
avocat", cu motivarea că, referitor la aceste dispozitii legale,
Curtea, prin Decizia nr. 45/1995 a plenului, a stabilit că sunt constitutionale.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate care a format obiectul Deciziei
nr. 57/1996 s-a invocat încălcarea mai multor dispozitii constitutionale
privitoare la drepturi fundamentale, si anume: art. 24 alin. (2) privind
dreptul la apărare, art. 38 alin. (1) privind dreptul la muncă, la
alegerea profesiei si a locului de muncă, art. 44 alin. (1) privind
garantarea libertătii căsătoriei, art. 20 alin. (2) privind
prioritatea conventiilor internationale privitoare la drepturile fundamentale,
art. 21 si art. 125 privind accesul liber la justitie si la realizarea justitiei
de către instantele judecătoresti.
Curtea Constitutională constată
că, întrucât nu au intervenit elemente noi, de natură a reconsidera
această jurisprudentă, atât considerentele acestor decizii, cât si
solutia pronuntată îsi mentin valabilitatea si în prezenta cauză.
2. În ceea ce priveste exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 71 raportat la art. 69 din Statutul profesiei de avocat,
aprobat de Consiliul Uniunii Avocatilor din România, Curtea constată, în
temeiul prevederilor art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 23 alin. (1) si
(6) din Legea nr. 47/1992, republicată, conform cărora Curtea
Constitutională decide numai asupra exceptiilor ridicate în fata instantelor
judecătoresti privind neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a
unei dispozitii dintr-o lege sau ordonantă, că exceptia este
inadmisibilă, deoarece statutul criticat nu se încadrează în aceste
categorii de acte normative.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art.
144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, al art. 1, 2, al art. 13
alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (3) din Legea nr. 47/1992,
cu majoritate de voturi,
C U R T E A
În numele legii
D E C I D E:
Respinge, ca fiind neîntemeiată, exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 din Legea nr. 51/1995 pentru
organizarea si exercitarea profesiei de avocat, exceptie ridicată de
Alexandrina Coldea în Dosarul nr. 4.277/1999 al Curtii de Apel Cluj - Sectia
civilă.
Respinge, ca fiind inadmisibilă, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 71 si art. 69 alin. 1 din Statutul profesiei de avocat,
exceptie ridicată de acelasi autor în acelasi dosar al aceleiasi instante.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din
data de 10 octombrie 2000.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Ioan Muraru
Magistrat-asistent,
Laurentiu Cristescu
Întrucât magistratul-asistent Laurentiu
Cristescu se află în incapacitate temporară de muncă, în locul
său semnează, în temeiul art. 261 din Codul de procedură
civilă,
Magistrat-asistent sef,
Claudia Miu
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind stabilirea pentru anul 2001 a bazei
materiale destinate activitătii de reprezentare si protocol, aflată
în domeniul public al statului si în administrarea Regiei Autonome
"Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat", si trecerea unor
imobile din domeniul privat al statului în domeniul public al statului
Având în vedere prevederile art. 7 alin. (8)
din Hotărârea Guvernului nr. 854/2000 privind organizarea si functionarea
Regiei Autonome "Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat",
în temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia României si ale art. 8 alin.
(1) din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publică si regimul juridic
al acesteia,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă trecerea din domeniul
privat al statului în domeniul public al statului a următoarelor imobile
aflate în administrarea Regiei Autonome "Administratia Patrimoniului
Protocolului de Stat":
- Vila nr. 17 cu anexă si teren aferent în
suprafată de 1.358,00 m2 din comuna Snagov, judetul Ilfov.
Art. 2. - Baza materială destinată
activitătii de reprezentare si protocol pentru Senat, Camera Deputatilor,
Administratia Prezidentială, Guvern si Curtea Constitutională,
aflată în domeniul public al statului si în administrarea Regiei Autonome
"Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat", este
stabilită pentru anul 2001 potrivit anexei*) care face parte
integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 3. - Hotărârea Guvernului nr.
854/2000 privind organizarea si functionarea Regiei Autonome "Administratia
Patrimoniului Protocolului de Stat", publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 492 din 9 octombrie 2000, cu modificările
ulterioare, se modifică si se completează după cum urmează:
1. Anexa nr. 3 "Lista cuprinzând
bunurile imobile din domeniul public al statului, aflate în administrarea
Regiei Autonome «Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat»" se
completează cu pozitiile nr. 891 si 921, cu
următorul cuprins:
Nr. crt. |
Denumirea imobilului si adresa |
Teren - m2 - |
"891. |
Vila nr. 5, cu terenul aferent, din comuna Snagov, judetul Ilfov |
12.599,00 |
921. |
Vila nr. 17, cu anexă si terenul aferent, din comuna Snagov, judetul Ilfov |
1.358,00" |
2. Pozitiile nr. 4 si 11 din anexa nr. 4
"Lista cuprinzând bunurile imobile aflate în administrarea Regiei Autonome
«Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat» care trec din domeniul
public în domeniul privat al statului" se abrogă.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministru pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului,
Serban Mihăilescu
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmâncă
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 26 ianuarie 2001.
Nr. 213.
*) Anexa se
comunică institutiilor publice interesate si Regiei Autonome
"Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat".
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind transmiterea unor imobile, situate în
municipiul Bucuresti, din administrarea Regiei Autonome "Locato" în
administrarea Regiei Autonome "Administratia Patrimoniului Protocolului de
Stat"
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia
României, precum si ale art. 8 alin. (1) si ale art. 12 alin. (1) si (2) din
Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publică si regimul juridic al
acesteia,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Se aprobă transmiterea unui
număr de 15 imobile, având datele de identificare prevăzute în anexa
nr. 1, din domeniul privat al statului si din administrarea Regiei Autonome
"Locato" în domeniul public al statului si în administrarea Regiei
Autonome "Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat".
(2) Imobilele prevăzute la alin. (1) au
destinatia de locuinte de protocol pentru persoanele care îndeplinesc functii
publice, pe perioada exercitării functiei sau mandatului, potrivit Legii
locuintei nr. 114/1996, republicată, cu modificările si
completările ulterioare.
Art. 2. - (1) Se aprobă transmiterea unui
număr de 42 de imobile, proprietate privată a statului, având datele
de identificare prevăzute în anexa nr. 2, din administrarea Regiei
Autonome "Locato" în administrarea Regiei Autonome "Administratia
Patrimoniului Protocolului de Stat".
(2) Imobilele prevăzute la alin. (1) se
utilizează, în principal, în scopul eliberării fondului de locuinte
de protocol aflat în administrarea Regiei Autonome "Administratia
Patrimoniului Protocolului de Stat".
Art. 3. - Regia Autonomă "Administratia
Patrimoniului Protocolului de Stat" are obligatia ca din profitul
constituit potrivit Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 91/1999 privind
repartizarea profitului Regiei Autonome "Administratia Patrimoniului
Protocolului de Stat" să asigure dotările si confortul necesare
în vederea utilizării imobilelor ca locuinte de protocol.
Art. 4. - Patrimoniul Regiei Autonome
"Locato" se diminuează, iar patrimoniul Regiei Autonome
"Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat" se majorează
în mod corespunzător cu valoarea de inventar a imobilelor prevăzute
la art. 1 alin. (1) si la art. 2 alin. (1), care figurează în evidentele
contabile la data de 31 decembrie 2000.
Art. 5. - Predarea-preluarea imobilelor
prevăzute la art. 1 alin. (1) si la art. 2 alin. (1) se face pe bază
de protocol încheiat între părtile interesate, în termen de 30 de zile de
la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
Art. 6. - Anexele nr. 1 si 2 fac parte
integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministru pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului,
Serban Mihăilescu
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmâncă
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 26 ianuarie 2001.
Nr. 214.
DATELE DE IDENTIFICARE
a imobilelor care se transmit din domeniul privat al statului si din
administrarea Regiei Autonome "Locato" în domeniul public al statului
si în administrarea Regiei Autonome "Administratia Patrimoniului
Protocolului de Stat"
Nr. crt. |
Adresa imobilului |
Tipul spatiului Locativ |
Numărul de camere |
Suprafata construită desfăsurată (m2) |
Suprafata terenului (m2) |
||||
Strada |
Nr. |
Sc. |
Et. |
Ap. |
|||||
1. |
Ionescu Gion |
13 |
- |
- |
- |
Vilă + garaj |
8 |
251,00 |
235,00 |
2. |
Sandu Aldea |
94 |
- |
- |
- |
Vilă + garaj |
9 |
446,00 |
553,10 |
3. |
Piata Romană |
2 |
- |
- |
- |
Vilă + garaj |
5 |
219,00 |
272,00 |
4. |
Dr. Burghelea |
5 |
- |
- |
- |
Vilă + garaj |
22 |
781,00 |
1.099,00 |
5. |
Eugen Lovinescu (fosta Emile Zola) |
2 |
- |
- |
- |
Vilă + garaj |
12 |
761,00 |
1.033,90 |
6. |
Constantin Kiritescu (fosta Stupinei) |
6 |
- |
1 |
2 |
Apartament |
6 |
189,00 |
678,00 |
7. |
Intrarea Calotesti |
1 |
- |
Parter |
1 |
Apartament + garaj |
|
142,00 |
235,60 |
8. |
Nicolae Bălcescu |
35 |
A |
5 |
10 |
Apartament |
4 |
153,00 |
9,01 |
9. |
Mihai Eminescu |
124 |
B2 |
2 |
8 |
Apartament |
4 |
143,00 |
35,55 |
10. |
Mihai Eminescu |
124 |
C |
7 |
15 |
Apartament |
4 |
185,00 |
45,99 |
11. |
Tache Ionescu |
1 |
- |
2 |
5 |
Apartament |
5 |
115,00 |
22,18 |
12. |
Kiseleff |
55 |
Vila 9 |
Parter |
2 |
Apartament |
5 |
124,00 |
934,00 |
13. |
Mărăsti |
4 |
- |
Parter |
1 |
Apartament |
5 |
180,00 |
111,98 |
14. |
Mărăsti |
4 |
- |
2 |
3 |
Apartament |
5 |
174,00 |
108,14 |
15. |
Calea Victoriei |
91-93 |
B |
4 |
14 |
Apartament |
5 |
158,00 |
610,07 |
DATELE DE IDENTIFICARE
a imobilelor, proprietate privată a statului, care se transmit din
administrarea Regiei Autonome "Locato" în administrarea Regiei
Autonome "Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat"
Nr. crt. |
Adresa imobilului |
Tipul spatiului Locativ |
Numărul de camere |
Suprafata construită desfăsurată (m2) |
Suprafata terenului (m2) |
||||
Strada |
Nr. |
Sc. |
Et. |
Ap. |
|||||
1. |
Ardeleni |
1 |
- |
1 |
5 |
Apartament |
3 |
64,95 |
11,50 |
2. |
Ardeleni |
1 |
- |
5 |
24 |
Apartament |
|
64,95 |
11,50 |
3. |
Nicolae
Bălcescu |
32-34 |
- |
4 |
15 |
Apartament |
3 |
118,42 |
114,70 |
4. |
Iancu de Hunedoara |
66 |
- |
7 |
54 |
Apartament |
3 |
70,70 |
10,86 |
5. |
Iancu de Hunedoara |
66 |
- |
7 |
56 |
Apartament |
4 |
89,65 |
13,78 |
6. |
Iancu de Hunedoara |
66 |
- |
8 |
57 |
Apartament |
3 |
70,70 |
10,86 |
7. |
Iancu de Hunedoara |
66 |
- |
9 |
59 |
Apartament |
4 |
89,65 |
13,78 |
8. |
Iancu de Hunedoara |
66 |
- |
9 |
62 |
Apartament |
4 |
89,65 |
13,78 |
9. |
Icoanei |
110 |
- |
5 |
17 |
Apartament |
2 |
68,65 |
17,88 |
10. |
Icoanei |
110 |
- |
6 |
1 |
Apartament |
3 |
98,30 |
25,61 |
11. |
Icoanei |
110 |
- |
7 |
22 |
Apartament |
2 |
77,25 |
20,12 |
12. |
Icoanei |
110 |
- |
8 |
25 |
Apartament |
2 |
77,25 |
20,12 |
13. |
Icoanei |
110 |
- |
10 |
32+33 |
Apartament |
5 |
166,35 |
18,12 25,22 |
14. |
Stirbei Vodă |
17 |
- |
2 |
4 |
Apartament |
5 |
138,65 |
26,36 |
15. |
Turda |
120 |
- |
parter |
1 |
Apartament |
3 |
67,40 |
9,00 |
16. |
Turda |
120 |
- |
1 |
5 |
Apartament |
3 |
67,35 |
|
17. |
Turda |
120 |
- |
3 |
14 |
Apartament |
4 |
81,45 |
8,97 |
18. |
Turda |
120 |
- |
4 |
18 |
Apartament |
4 |
81,45 |
10,85 |
19. |
Vlaicu Aurel |
147 |
- |
parter |
4 |
Apartament |
2 |
50,25 |
9,16 |
20. |
Vlaicu Aurel |
147 |
- |
1 |
6 |
Apartament |
2 |
51,90 |
6,48 |
21. |
Vlaicu Aurel |
147 |
- |
1 |
49 |
Apartament |
3 |
65,95 |
8,23 |
22. |
Vlaicu Aurel |
147 |
- |
1 |
52 |
Apartament |
2 |
50,30 |
6,28 |
23. |
Vlaicu Aurel |
147 |
- |
3 |
57 |
Apartament |
3 |
65,95 |
8,23 |
24. |
Vlaicu Aurel |
147 |
- |
4 |
61 |
Apartament |
3 |
65,95 |
8,23 |
25. |
Vlaicu Aurel |
147 |
- |
4 |
62 |
Apartament |
2 |
53,10 |
6,63 |
26. |
Vlaicu Aurel |
147 |
- |
4 |
64 |
Apartament |
2 |
50,30 |
6,28 |
27 |
Vlaicu Aurel |
147 |
- |
5 |
67 |
Apartament |
2 |
53,65 |
6,69 |
28. |
Vlaicu Aurel |
147 |
- |
6 |
70 |
Apartament |
2 |
53,10 |
6,63 |
29. |
Vlaicu Aurel |
147 |
- |
6 |
71 |
Apartament |
2 |
53,65 |
6,65 |
30. |
Vlaicu Aurel |
147 |
- |
6 |
72 |
Apartament |
2 |
50,30 |
6,28 |
31. |
Sandu Aldea
Constantin |
22 |
- |
- |
- |
Vilă + garaj |
7 |
1401,00 |
460,22 |
32. |
Alexandru |
12 |
- |
- |
- |
Vilă + garaj |
10 |
571,00 |
611,35 |
33. |
Avram Iancu |
8 |
- |
- |
- |
Vilă + garaj |
6 |
431,00 |
657,00 |
34. |
Gen. Ion Florescu |
1 |
- |
- |
- |
Vilă |
28 |
868,00 |
228,90 |
35. |
Dr. Grigore Mora |
39 |
- |
- |
- |
Vilă + garaj |
11 |
630,00 |
552,50 |
36. |
Alexandru Philippide |
15 |
- |
- |
- |
Vilă |
15 |
517,00 |
281,28 |
37. |
Romulus |
4 |
- |
- |
- |
Vilă |
12 |
810,00 |
591,30 |
38. |
Romulus |
6 |
- |
- |
- |
Vilă |
15 |
683,00 |
689,00 |
39. |
Sfântul Spiridon |
10 |
- |
- |
- |
Vilă |
6 |
357,00 |
317,95 |
40. |
Muzeul Zambaccian |
17 |
- |
- |
- |
Vilă |
16 |
642,00 |
493,23 |
41. |
Prof. Zossima
Demarat |
8 |
- |
- |
- |
Vilă |
12 |
522,00 |
435,30 |
NOTĂ: Regia Autonomă "Administratia
Patrimoniului Protocolului de Stat" preia si este tinută de obligatiile
contractuale ale Regiei Autonome "Locato" asupra imobilelor
prevăzute la pozitiile nr. 31-42.