MONITORUL
OFICIAL AL ROMÂNIEI
P
A R T E A I
Anul
XIII - Nr. 830 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Vineri, 21 decembrie 2001
SUMAR
LEGI SI DECRETE
682. - Lege privind ratificarea
Conventiei pentru protejarea persoanelor fată de prelucrarea automatizată a
datelor cu caracter personal, adoptată la Strasbourg la 28 ianuarie 1981
Conventie pentru protejarea persoanelor fată de
prelucrarea automatizată a datelor cu caracter personal
976. - Decret pentru promulgarea Legii privind ratificarea Conventiei pentru protejarea persoanelor fată de prelucrarea automatizată a datelor cu caracter personal, adoptată la Strasbourg la 28 ianuarie 1981
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
1.244. - Hotărâre pentru
aprobarea Contractului-cadru privind conditiile acordării asistentei medicale
în cadrul sistemului asigurărilor sociale de sănătate în asistenta medicală
primară
1.245. - Hotărâre pentru
aprobarea Contractului-cadru privind conditiile acordării asistentei medicale
în cadrul sistemului asigurărilor sociale de sănătate în asistenta medicală
ambulatorie de specialitate pentru specialitătile clinice, paraclinice si
stomatologice
ACTE ALE CONSILIULUI NATIONAL
AL AUDIOVIZUALULUI
145. - Decizie privind retragerea
Licentei de emisie nr. TV 100 din 24 octombrie 1995, acordată Societătii
Comerciale “ROMSAT CARDINAL NETWORK” - S.A. pentru postul de televiziune TELE 7
BACĂU
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind
ratificarea Conventiei pentru protejarea persoanelor fată de prelucrarea
automatizată a datelor cu caracter personal, adoptată la Strasbourg la 28
ianuarie 1981
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Art. 1. - Se ratifică Conventia pentru protejarea
persoanelor fată de prelucrarea automatizată a datelor cu caracter personal,
adoptată la Strasbourg la 28 ianuarie 1981, semnată de România la 18 martie
1997.
Art. 2. - Cu ocazia depunerii instrumentului de
ratificare a Conventiei vor fi făcute cunoscute Secretariatului General al
Consiliului Europei următoarele declaratii:
1. La art. 3 pct. 2 lit. a):
“Prezenta conventie nu se aplică prelucrărilor de date
cu caracter personal care fac parte dintr-un sistem de evidentă, atunci când:
a) sunt efectuate în cadrul activitătilor din domeniul
apărării nationale si sigurantei nationale, desfăsurate în limitele si cu
restrictiile stabilite de lege;
b) prelucrarea priveste date obtinute din documente
accesibile publicului, conform legii;
c) sunt efectuate de către persoanele fizice exclusiv
pentru uzul lor personal, dacă datele în cauză nu sunt destinate a fi
dezvăluite.”
2. La art. 3 pct. 2 lit. b):
“Prezenta conventie se va aplica în egală măsură
prelucrărilor de date cu caracter personal efectuate în cadrulactivitătilor
sale legitime de către o fundatie, asociatie sau de către orice altă organizatie cu scop nelucrativ si cu
specific politic, filozofic, religios sau sindical, cu conditia ca persoana
vizată să fie membră a acestei organizatii sau să întretină cu aceasta în mod regulat
relatii care privesc specificul activitătii organizatiei si ca datele să nu fie
dezvăluite unor terti fără
consimtământul
persoanei vizate.”
3. La art. 3 pct. 2 lit. c):
“Prezenta conventie se aplică si prelucrărilor de date
cu caracter personal efectuate prin alte mijloace decât cele automate, care fac
parte dintr-un sistem de evidentă sau care sunt destinate a fi incluse într-un
asemenea sistem.
Autoritatea natională competentă este institutia
Avocatul Poporului.”
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în
sedinta din 18 septembrie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2)
din Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 5
noiembrie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
PAUL PĂCURARU
Bucuresti,
28 noiembrie 2001.
Nr. 682.
STE 108
CONVENTIE
pentru protejarea persoanelor fată de prelucrarea automatizată a datelor cu caracter personal
PREAMBUL
Statele membre ale Consiliului Europei, semnatare ale
prezentei conventii,
considerând că scopul Consiliului Europei este de a
realiza o uniune mai strânsă între membrii săi, cu respectarea în special a
suprematiei dreptului si a drepturilor omului si a libertătilor fundamentale,
apreciind că este de dorit să se extindă protectia
drepturilor si libertătilor fundamentale pentru fiecare, în special dreptul la
respectarea vietii private, fată de intensificarea circulatiei peste frontiere
a datelor cu caracter personal care fac obiectul prelucrării automatizate,
reafirmând în acelasi timp angajamentul lor în
favoarea libertătii de informare, fără a tine
seama de frontiere,
recunoscând necesitatea concilierii valorilor
fundamentale de respectare a vietii particulare si de liberă circulatie a
informatiilor între popoare,
au
convenit asupra celor ce urmează:
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
ARTICOLUL 1
Obiect si scop
Scopul prezentei conventii este de a garanta pe
teritoriul fiecărui stat parte, fiecărei persoane fizice, oricare ar fi cetătenia
sa sau resedinta sa, respectarea drepturilor si libertătilor sale fundamentale
si, în special, dreptul la viata privată, fată de prelucrarea automatizată a
datelor cu caracter personal care îl privesc (protectia datelor).
ARTICOLUL 2
Definitii
În scopul prezentei conventii:
a) date cu caracter personal reprezintă orice
informatie privind persoana fizică identificată sau identificabilă (persoană
vizată);
b) fisier automatizat înseamnă orice ansamblu
de informatii care face obiectul unei prelucrări automatizate;
c) prelucrarea automatizată înseamnă
următoarele operatiuni efectuate în totalitate sau partial cu ajutorul
procedeelor automatizate: înregistrarea datelor, aplicarea acestor date prin
operatiuni logice si/sau aritmetice, modificarea lor, stergerea, extragerea sau
difuzarea;
d) responsabil de fisier înseamnă persoana
fizică sau juridică, autoritate publică, serviciu sau orice alt organism care
este competent conform legii nationale pentru a decide care va fi finalitatea
fisierului automatizat, ce categorii de date cu caracter personal trebuie
înregistrate si ce operatiuni li se vor aplica.
ARTICOLUL 3
Domeniul de aplicare
1. Părtile se angajează să aplice prezenta conventie
fisierelor si prelucrărilor automatizate de date cu caracter personal în
sectorul public si în sectorul privat.
2. Orice stat poate, cu ocazia semnării sau depunerii
instrumentului său de ratificare, de acceptare, de aprobare ori de aderare sau
în orice alt moment ulterior, să facă cunoscut printr-o declaratie adresată
secretarului general al Consiliului Europei:
a) că nu va
aplica prezenta conventie unei anumite categorii de fisiere automatizate de
date cu caracter personal, a căror listă va fi depusă. Nu se includ în această
listă categoriile de fisiere automatizate de date supuse, potrivit dreptului
său intern, unor dispozitii de protectie a datelor. În consecintă, această
listă va fi amendată printr-o nouă declaratie atunci când categorii
suplimentare de fisiere automatizate de date cu caracter personal vor fi supuse
regimului său de protectie a datelor;
b) că va aplica prezenta conventie în egală măsură
informatiilor aferente grupărilor, asociatiilor, fundatiilor, societătilor,
corporatiilor sau oricărui alt organism care grupează direct ori indirect
persoane fizice având sau nu personalitate juridică;
c) că va aplica prezenta conventie în aceeasi măsură
fisierelor de date cu caracter personal care nu fac obiectul prelucrării
automatizate.
3. Orice stat care a extins câmpul de aplicare a
prezentei conventii prin una dintre declaratiile prevăzute la pct. 2 lit. b)
sau c) poate să indice în respectiva declaratie că extinderile nu se aplică
decât anumitor categorii de fisiere cu caracter personal a căror listă va fi
depusă.
4. Orice stat care a exclus anumite categorii de
fisiere automatizate de date cu caracter personal prin declaratia prevăzută la
pct. 2 lit. a) nu poate pretinde aplicarea prezentei conventii la asemenea
categorii de către o parte care nu le-a exclus.
5. În acelasi timp o parte care nu a procedat la una
sau la alta dintre extinderile prevăzute la pct. 2 lit. b) si c) nu se poate
prevala de aplicarea prezentei conventii cu privire la aceste puncte fată de o
parte care a făcut o astfel de extindere.
6. Declaratiile prevăzute la pct. 2 produc efecte
juridice în momentul intrării în vigoare a conventiei fată de statul care le-a
formulat, dacă acest stat le-a făcut în momentul semnării sau la depunerea
instrumentului său de ratificare, de acceptare, de aprobare ori de aderare sau
după trecerea unei perioade de 3 luni de la primirea lor de către secretarul
general al Consiliului Europei, dacă ele au fost formulate ulterior.
Aceste declaratii vor putea fi retrase în totalitate
sau partial printr-o notificare adresată secretarului general al Consiliului
Europei. Retragerea va produce efecte la 3 luni de la data primirii unei astfel
de notificări.
CAPITOLUL II
Principii de bază pentru protectia datelor
ARTICOLUL 4
Angajamentele părtilor
1. Fiecare
parte ia, în dreptul său intern, măsurile necesare pentru a pune în practică
principiile de bază ale protectiei de date, enuntate în prezentul capitol.
2. Aceste măsuri trebuie să fie luate cel mai târziu
în momentul intrării în vigoare a prezentei conventii pentru statul respectiv.
ARTICOLUL 5
Calitatea datelor
Datele cu caracter personal care fac obiectul unei
prelucrări automatizate trebuie să fie
a) obtinute si prelucrate în mod corect si legal;
b) înregistrate în scopuri determinate si legitime si
nu sunt utilizate în mod incompatibil cu aceste scopuri;
c) adecvate, pertinente si neexcesive în raport cu
scopurile pentru care sunt înregistrate;
d) exacte si, dacă este necesar, actualizate;
e) păstrate într-o formă care să permită identificarea
persoanelor în cauză pe o durată ce nu o depăseste pe cea necesară scopurilor
pentru care ele sunt înregistrate.
ARTICOLUL 6
Categorii speciale de date
Datele cu caracter personal privind originea rasială,
opiniile politice, convingerile religioase sau de altă natură, precum si datele
cu caracter personal privind sănătatea sau viata sexuală nu vor putea fi
prelucrate în mod automat, cu exceptia cazului în care normele de drept intern
prevăd
garantii
adecvate. Această conditie este valabilă si în cazul datelor cu caracter
personal privind condamnările penale.
ARTICOLUL 7
Asigurarea securitătii datelor
Pentru protejarea datelor personale înregistrate în
fisiere automatizate împotriva distrugerii accidentale sau neautorizateori
pierderii accidentale, precum si împotriva accesului în scopul modificării sau
difuzării neautorizate vor fi luate măsuri de securitate potrivite.
ARTICOLUL 8
Garantii complementare pentru persoana în cauză
Orice persoană trebuie:
a) să aibă cunostintă de existenta unui fisier
automatizat de date cu caracter personal, de scopurile sale principale, precum
si de identitatea si de locul de resedintă obisnuit sau de sediul principal de
care apartine proprietarul fisierului;
b) să obtină la intervale rezonabile si fără întârziere sau cu cheltuieli excesive confirmarea existentei sau inexistentei în fisierul automatizat de date cu caracter personal care o privesc, precum si comunicarea acestor date sub o formă inteligibilă;
c) să obtină, dacă este cazul, modificarea acestor
date sau stergerea lor, dacă acestea au fost prelucrate fără a se respecta
dispozitiile din dreptul intern care aplică principiile de bază enuntate la
art. 5 si 6;
d) să dispună de o cale de atac, dacă nu s-a dat curs
la o cerere de confirmare, sau, dacă este cazul, de comunicare, de modificare
ori de stergere, prevăzute la lit. b) si c).
ARTICOLUL 9
Exceptii si restrictii
1. Nici o exceptie la dispozitiile cuprinse la art. 5,
6 si 8 nu este admisă decât în limitele definite în prezentul articol.
2. Este posibilă derogarea de la dispozitiile
prevăzute la art. 5, 6 si 8 când o astfel de derogare, prevăzută prin legea
părtii, constituie o măsură necesară într-o societate democratică pentru:
a) protejarea securitătii statului, sigurantei
publice, intereselor monetare ale statului sau reprimarea infractiunilor
penale;
b) a proteja persoanele în cauză sau drepturile si
libertătile celorlalti.
3.
Restrictii de la exercitarea drepturilor enuntate la lit. b), c) si d) ale art.
8 pot fi prevăzute de legea pentru fisierele automatizate de date cu caracter
personal utilizate în scopuri statistice sau pentru cercetări stiintifice, dacă
nu există evidente riscuri de a se aduce atingere vietii private a persoanelor
în cauză.
ARTICOLUL 10
Sanctiuni si căi de atac
Fiecare parte se angajează să stabilească sanctiuni si
căi de atac adecvate în cazul violării dispozitiilor de drept intern care dau
efect principiilor de bază pentru protectia datelor, enuntate în prezentul
capitol.
ARTICOLUL 11
Protectie mai extinsă
Nici una dintre dispozitiile cuprinse în prezentul
capitol nu va fi interpretată ca limitând sau aducând atingere capacitătii
fiecărei părti de a acorda persoanelor în cauză o protectie mai extinsă decât
cea prevăzută prin prezenta conventie.
CAPITOLUL III
Flux transfrontalier de date
ARTICOLUL 12
Flux transfrontalier de date cu caracter personal si
drept intern
1.
Următoarele dispozitii se aplică transferurilor dincolo de frontierele
nationale, prin orice mijloace, ale datelor cu caracter personal care fac
obiectul unei prelucrări automatizate sau care sunt colectate în scopul de a le
supune unei astfel de prelucrări.
2. O parte nu poate decât în scopul protejării vietii
private să interzică sau să supună unei autorizatii speciale fluxurile
transfrontaliere de date cu caracter personal destinate să ajungă pe teritoriul
altei părti.
3. Totodată oricare dintre părti are posibilitatea să
facă derogări de la dispozitiile paragrafului 2:
a) în măsura în care legislatia sa prevede o
reglementare specifică pentru anumite categorii de date cu caracter personal
sau de fisiere automatizate de date cu caracter personal, în functie de natura
acestor date ori a acestor fisiere, decât dacă reglementările celeilalte părti
prevăd o protectie echivalentă;
b) când transferul este efectuat plecând de pe
teritoriul său pe teritoriul unui stat ce nu este parte prin teritoriul unei
alte părti, în scopul evitării ca astfel de transferuri să nu încalce
legislatia părtii vizate la începutul prezentului paragraf.
CAPITOLUL IV
Întrajutorare
ARTICOLUL 13
Cooperarea între părti
1. Părtile se angajează să îsi acorde asistentă
mutuală pentru punerea în practică a prezentei conventii.
2. În acest scop:
a) fiecare parte desemnează unul sau mai multi
reprezentanti ai autoritătilor, cărora le comunică numele si adresa
secretarului general al Consiliului Europei;
b) fiecare parte care a desemnat mai multi
reprezentanti ai autoritătilor indică, în cazul comunicării vizate la alineatul
precedent, si competenta fiecărui astfel de reprezentant.
3. Un reprezentant al autoritătii desemnat de către o
parte la solicitarea reprezentantului autoritătii desemnat de o altă parte:
a) va furniza informatii privind dreptul intern si
practica sa administrativă în domeniul protectiei datelor;
b) va lua
conform normelor sale de drept intern si numai în scopul protejării vietii
private toate măsurile adecvate pentru a furniza informatii de fapt privind o
prelucrare automatizată anume efectuată pe teritoriul său, cu exceptia totusi a
datelor cu caracter personal care fac obiectul acestei prelucrări.
ARTICOLUL 14
Asistentă acordată persoanelor în cauză,
care îsi au resedinta în străinătate
1. Fiecare parte asigură asistentă oricărei
persoane care are resedinta în străinătate, pentru exercitarea drepturilor
prevăzute în normele sale de drept intern, ce dau efect principiilor enuntate
la art. 8.
2. Dacă o astfel de persoană îsi are resedinta pe
teritoriul unei alte părti, ea trebuie să aibă posibilitatea să îsi prezinte
solicitarea prin intermediul reprezentantului autoritătii desemnat de către
această parte.
3. Solicitarea de asistentă trebuie să contină toate
indicatiile necesare, privind mai ales:
a) numele, adresa si orice alt element pertinent de
identificare care îl priveste pe solicitant;
b) fisierul automatizat de date cu caracter personal
la care se referă solicitarea sau proprietarul acestui fisier;
c) scopul solicitării sale.
ARTICOLUL 15
Garantii privind asistenta furnizată de către
reprezentantii
desemnati ai autoritătilor
1. Un
reprezentant al autoritătii desemnat de către o parte care a primit informatii
de la un reprezentant al autoritătii desemnat de o altă parte, fie în sprijinul
unei solicitări de asistentă, fie ca răspuns la o solicitare de asistentă, pe
care a formulat-o el însusi, nu va putea utiliza aceste informatii în alte
scopuri decât cele specificate în solicitarea de asistentă.
2. Fiecare parte va veghea ca persoanele care apartin
sau care actionează în numele autoritătii desemnate să fie supuse
obligativitătii păstrării secretului sau confidentialitătii acestor informatii.
3. În nici un caz o autoritate desemnată nu va fi
autorizată să facă, potrivit art. 14 paragraful 2, o solicitare de asistentă în
numele unei persoane interesate, cu resedinta în străinătate, din proprie
initiativă si fără consimtământul expres al acestei persoane.
ARTICOLUL 16
Refuzul solicitărilor de asistentă
O autoritate desemnată, sesizată printr-o solicitare
de asistentă făcută în termenii art. 13 sau 14, nu poate refuza să îi dea curs
decât dacă:
a) solicitarea este incompatibilă cu competentele în
domeniul protectiei datelor ale autoritătilor abilitate să răspundă;
b) solicitarea nu este făcută conform dispozitiilor
prezentei conventii;
c) punerea în executare a solicitării ar fi
incompatibilă cu suveranitatea, securitatea sau păstrarea ordinii publice ale
părtii care a desemnat-o ori cu drepturile si libertătile fundamentale ale
persoanelor înzestrate cu jurisdictie de către această parte.
ARTICOLUL 17
Cheltuieli si proceduri de asistentă
1. Asistenta
reciprocă pe care părtile si-o acordă în termenii art. 13, precum si asistenta
pe care o asigură persoanelor în cauză, cu resedinta în străinătate, în
termenii art. 14, nu va lăsa loc plătii unor cheltuieli si taxe, altele decât
cele aferente expertilor si interpretilor. Aceste cheltuieli si taxe vor fi în
sarcina părtii care a desemnat autoritatea care a făcut solicitarea de
asistentă.
2. Persoana în cauză nu poate fi obligată să plătească
în legătură cu demersurile întreprinse în numele său, pe teritoriul unei alte
părti, cheltuieli si taxe, altele decât cele care intră în obligatia
persoanelor cu resedinta pe teritoriul acestei părti.
3. Celelalte modalităti privind asistenta, mai ales
formele si procedurile, precum si limbile utilizate, vor fi stabilite direct
între părtile implicate.
CAPITOLUL V
Comitet consultativ
ARTICOLUL 18
Componenta comitetului consultativ
1. După intrarea în vigoare a prezentei conventii se
va constitui un comitet consultativ.
2. Fiecare parte va desemna în acest comitet un
reprezentant si un loctiitor. Oricare stat membru al Consiliului Europei, care
nu este parte la conventie, are dreptul de a fi reprezentat în comitet de către
un observator.
3. Comitetul consultativ poate, printr-o decizie luată în unanimitate, să invite orice stat nemembru al Consiliului Europei, care nu este parte la conventie, să fie reprezentat printr-un observator la una dintre reuniunile sale.
ARTICOLUL 19
Functiile comitetului consultativ
Comitetul consultativ:
a) poate face propuneri în vederea facilitării sau
ameliorării aplicării conventiei;
b) poate face propuneri de amendament la prezenta
conventie, conform art. 21;
c) formulează un aviz asupra oricărei propuneri de
amendament la prezenta conventie, care îi este supus conform art. 21 paragraful
3;
d) poate, la solicitarea unei părti, să exprime un
aviz asupra oricărei probleme relative la aplicarea prezentei conventii.
ARTICOLUL 20
Procedură
1. Comitetul consultativ este convocat de către secretarul general al Consiliului Europei. Prima reuniune de lucru va avea loc în cursul celor 12 luni ce urmează intrării în vigoare a prezentei conventii. El se reuneste în continuare cel putin o dată la 2 ani si, în orice caz, de fiecare dată când o treime din numărul reprezentantilor părtilor solicită convocarea sa.
2. Majoritatea reprezentantilor părtilor constituie
cvorumul necesar pentru a tine o reuniune a comitetului consultativ.
3. La încheierea fiecărei reuniuni comitetul
consultativ supune Comitetului Ministrilor Consiliului Europei un raport asupra
lucrărilor si functionării conventiei.
4. Fără a aduce atingere dispozitiilor prezentei
conventii, comitetul consultativ îsi stabileste regulamentul său interior de
functionare.
CAPITOLUL VI
Amendamente
ARTICOLUL 21
Amendamente
1. Amendamente la prezenta conventie pot fi propuse de
către o parte, de către Comitetul Ministrilor Consiliului Europei sau de către
comitetul consultativ.
2. Orice
propunere de amendament este comunicată de către secretarul general al
Consiliului Europei statelor membre ale Consiliului Europei si fiecărui stat
nemembru care a aderat sau a fost invitat să adere la prezenta conventie,
conform dispozitiilor art. 23.
3. În plus, orice amendament propus de către una
dintre părti sau de către Comitetul Ministrilor Consiliului Europei este
comunicat comitetului consultativ care supune Comitetului Ministrilor
Consiliului Europei avizul său privind amendamentul propus.
4. Comitetul Ministrilor Consiliului Europei
examinează amendamentul propus si orice aviz propus de către comitetul
consultativ si poate aproba amendamentul.
5. Pentru acceptare textul oricărui amendament aprobat
de Comitetul Ministrilor Consiliului Europei conform paragrafului 4 este
transmis părtilor.
6. Orice amendament aprobat conform paragrafului 4 va
intra în vigoare la a 30-a zi după ce toate părtile vor fi infor mat secretarul
general al Consiliului Europei despre acceptul lor.
CAPITOLUL VII
Clauze finale
ARTICOLUL 22
Intrare în vigoare
1. Prezenta conventie este deschisă spre semnare
statelor membre ale Consiliului Europei. Ea va fi supusă spre ratificare,
acceptare sau aprobare. Instrumentele de ratificare, de acceptare sau de aprobare
vor fi depuse pe lângă secretarul general al Consiliului Europei.
2. Prezenta conventie va intra în vigoare în prima zi
a lunii care urmează expirării unei perioade de 3 luni după data la care 5
state membre ale Consiliului Europei îsi vor fi exprimat consimtământul de a fi
legate prin conventie, conform disozitiilor paragrafului precedent.
3. Pentru oricare stat membru care îsi va exprima
ulterior consimtământul de a fi legat de prevederile conventiei, aceasta va
intra în vigoare în prima zi a lunii care urmează expirării unei perioade de 3
luni după data depunerii instrumentului de ratificare, de acceptare sau de
aprobare.
ARTICOLUL 23
Aderarea statelor nemembre
1. După intrarea în vigoare a prezentei conventii
Comitetul Ministrilor Consiliului Europei va putea să invite orice stat
nemembru al Consiliului Europei să adere la prezenta conventie, printr-o
decizie luată cu majoritatea prevăzută la art. 20.d al Statutului Consiliului
Europei si cu unanimitatea reprezentantilor statelor contractante care au
dreptul să facă parte din comitet.
2. Pentru fiecare stat care aderă conventia va intra în vigoare în prima zi a lunii care urmează expirării unei perioade de 3 luni după data depunerii instrumentului de aderare pe lângă secretarul general al Consiliului Europei.
ARTICOLUL 24
Clauză teritorială
1. Orice stat poate, în momentul semnării sau în
momentul depunerii instrumentului său de ratificare, de acceptare ori de
aderare, să desemneze teritoriul sau teritoriile pe care se va aplica prezenta
conventie.
2. Orice stat poate, în orice moment ulterior, printr-o declaratie adresată secretarului general al Consiliului Europei, să extindă aplicarea prezentei conventii asupra oricărui teritoriu desemnat în declaratie. Conventia va intra în vigoare în privinta noului teritoriu în prima zi a lunii care urmează expirării unei perioade de 3 luni după data primirii declaratiei de către secretarul general al Consiliului Europei.
3. Orice declaratie făcută în baza celor două
paragrafe precedente va putea fi retrasă, în ceea ce priveste orice teritoriu
desemnat în această declaratie, prin notificarea adresată secretarului general
al Consiliului Europei. Retragerea produce efecte juridice în prima zi a lunii
care urmează expirării unei perioade de 6 luni după data primirii notificării
de către secretarul general al Consiliului Europei.
ARTICOLUL 25
Rezerve
Nu este admisă nici o rezervă de la dispozitiile
prezentei conventii.
ARTICOLUL 26
Denuntare
1. Oricare parte poate în orice moment să denunte
prezenta conventie, adresând o notificare secretarului general al Consiliului
Europei.
2. Denuntarea va produce efecte juridice cu începere din prima zi a lunii care urmează expirării unei perioade de 6 luni după data primirii notificării de către secretarul general al Consiliului Europei.
ARTICOLUL 27
Notificări
Secretarul general al Consiliului Europei va notifica
statelor membre ale Consiliului Europei si oricărui stat care a aderat la
prezenta conventie:
a) orice semnare;
b) depunerea oricărui instrument de ratificare, de
acceptare, de aderare sau de aprobare;
c) orice dată de intrare în vigoare a prezentei
conventii, conform art. 22, 23 si 24;
d) orice alt act, notificare sau comunicare având
legătură cu prezenta conventie.
Drept care subsemnatii, legal împuterniciti în acest
scop, am semnat prezenta conventie.
Semnat la Strasbourg la 28 ianuarie 1981, în limbile
franceză si engleză, ambele texte fiind egal autentice, într-un singur exemplar
care va fi depus în arhivele Consiliului Europei.
Secretarul general al Consiliului Europei va transmite
o copie certificată pentru conformitate fiecărui stat membru al Consiliului
Europei si oricărui stat invitat să adere la prezenta conventie.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru
promulgarea Legii privind ratificarea Conventiei pentru protejarea persoanelor
fată de prelucrarea automatizată a
datelor
cu caracter personal, adoptată la Strasbourg la 28 ianuarie 1981
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art.
99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României d e c r e
t e a z ă:
Articol unic. - Se promulgă Legea privind ratificarea
Conventiei pentru protejarea persoanelor fată de prelucrarea automatizată a
datelor cu caracter personal, adoptată la Strasbourg la 28 ianuarie 1981, si se
dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
26 noiembrie 2001.
Nr. 976.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
aprobarea Contractului-cadru privind conditiile acordării asistentei medicale
în cadrul
sistemului
asigurărilor sociale de sănătate în asistenta medicală primară
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia
României si ale art. 11 alin. (2) din Legea
asigurărilor sociale de sănătate nr. 145/1997, cu modificările si
completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă Contractul-cadru privind
conditiile acordării asistentei medicale în cadrul sistemului asigurărilor
sociale de sănătate în asistenta medicală primară, prevăzut în anexa care face
parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - (1) Asistenta medicală primară se asigură
numai de către medicul acreditat ca medic de familie - furnizor de servicii
medicale primare, împreună cu personalul sanitar acreditat, în cabinete
medicale organizate conform Ordonantei Guvernului nr. 124/1998 privind
organizarea si functionarea cabinetelor medicale, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 629/2001, în cabinete medicale care functionează în
structura sau în coordonarea unor unităti sanitare apartinând ministerelor cu
retele sanitare proprii, autorizate si/sau acreditate potrivit dispozitiilor
legale în vigoare. Acreditarea de noi medici de familie în sistemul de
asigurări sociale de sănătate se face în limita numărului de posturi necesare
pe localităti.
Acest număr se stabileste de către comisia paritară de
acreditare formată din reprezentantii consiliilor judetene ale Colegiului
Medicilor din România, respectiv al municipiului Bucuresti, si ai caselor de
asigurări de sănătate judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, ai Casei de
Asigurări de Sănătate a Apărării, Ordinii Publice, Sigurantei Nationale si
Autoritătii Judecătoresti si ai Casei de Asigurări de Sănătate a
Transporturilor, denumite în continuare case de asigurări de sănătate,
împreună cu directiile de sănătate publică.
(2) Serviciile medicale din asistenta medicală primară
în cadrul sistemului asigurărilor sociale de sănătate se acordă în baza
contractelor încheiate între furnizorii de servicii medicale si casele de
asigurări de sănătate.
(3) Numărul minim de asigurati pentru care se încheie
contractul de furnizare de servicii medicale între furnizori si casele de
asigurări de sănătate se stabileste pe localităti de către comisiile paritare
de acreditare judetene împreună cu directiile de sănătate publică, cu exceptia
cabinetelor medicale care functionează în structura sau în coordonarea unor
unităti sanitare apartinând ministerelor cu retele sanitare proprii. Medicilor
de familie acreditati si aflati în relatii contractuale cu casele de asigurări
de sănătate, al căror număr de asigurati din lista proprie scade sub numărul
minim pentru care se poate încheia contractul de furnizare de servicii
medicale, li se reziliază.contractul si li se retrage acreditarea pentru
localitatea respectivă, asiguratii de pe listele acestora putând opta pentru
alti medici de familie adusi la cunostintă asiguratilor de către casele de
asigurări de sănătate.
Art. 3. - Furnizorii de servicii medicale din
asistenta medicală primară acordă servicii medicale în cadrul programului
stabilit de către acestia, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
Pentru asigurarea de servicii medicale 24 de ore din 24, inclusiv sâmbăta,
duminica si sărbătorile legale, în afara programului se acordă servicii
medicale în centrele de permanentă organizate de directiile de sănătate
publică.
Art. 4. - Medicii de familie acreditati acordă
asistentă medicală pentru asiguratii înscrisi în lista proprie, asigură
servicii medicale de urgentă oricărei persoane care are nevoie de aceste servicii si au obligatia de a
furniza servicii medicale, pentru cazurile care pot avea consecinte negative
asupra sănătătii publice - imunizări, examene de bilant la copii, depistare
activă TBC, supravegherea gravidelor -, populatiei din zona stabilită si
repartizată de către directiile de sănătate publică. Zona stabilită si
repartizată de directia de sănătate publică fiecărui medic de familie va fi
adusă la cunostintă casei de asigurări de sănătate.
Art. 5. - Modalitătile de plată a furnizorilor de
servicii medicale în asistenta medicală primară sunt:
a) tarif pe persoană asigurată - per capita;
b) tarif pe serviciu medical.
Art. 6. - (1) Furnizorii de servicii medicale în
asistenta medicală primară si casele de asigurări de sănătate, aflati în
relatie contractuală, au obligatia să respecte prevederile Contractului-cadru
privind conditiile acordării asistentei medicale în cadrul sistemului
asigurărilor sociale de sănătate în asistenta medicală primară si ale normelor
de aplicare a acestuia.
(2) Nerespectarea obligatiilor contractuale de către
părti conduce la aplicarea măsurilor prevăzute în contractul-cadru si tipulate
în contractul de furnizare de servicii medicale încheiat între furnizorii de
servicii medicale si casele de asigurări de sănătate.
Art. 7. - Controlul activitătii furnizorilor de
servicii medicale primare se asigură de către serviciile specializate din
structura Casei Nationale de Asigurări de Sănătate, a caselor de asigurări de
sănătate, a Ministerului Sănătătii si Familiei si a directiilor de sănătate
publică, împreună cu Colegiul Medicilor din România, organizat la nivel
national si judetean, precum si a altor organe abilitate de lege.
Art. 8. - Ministerul Sănătătii si Familiei, autoritate
publică centrală în domeniul asigurării, promovării si ocrotirii sănătătii
populatiei, supraveghează respectarea legislatiei în domeniu pentru garantarea
dreptului la asistentă medicală, colaborând în acest scop cu Casa Natională de
Asigurări de Sănătate, Colegiul Medicilor din România, Colegiul Farmacistilor
din România, autoritătile publice centrale si locale si cu alte institutii
abilitate.
Art. 9. - În aplicarea prezentei hotărâri Casa
Natională de Asigurări de Sănătate si Colegiul Medicilor din România, cu avizul
Ministerului Sănătătii si Familiei, elaborează norme metodologice de aplicare a
contractului-cadru, denumite în continuare norme. Normele se aprobă prin
ordin comun al presedintelui Casei Nationale de Asigurări de Sănătate si al
presedintelui Colegiului Medicilor din România, cu avizul Ministerului
Sănătătii si Familiei, si se publică în Monitorul Oficial al României, Partea
I.
Art. 10. - Prezenta hotărâre intră în vigoare la data
de 1 ianuarie 2002, dată la care îsi încetează aplicabilitatea prevederile
referitoare la asistenta medicală primară din Hotărârea Guvernului nr. 165/2001
pentru aprobarea Contractului-cadru privind conditiile acordării asistentei
medicale în cadrul sistemului asigurărilor sociale de sănătate pentru anul
2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 34 din 19
ianuarie 2001, cu modificările si completările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul sănătătii si familiei,
Radu Deac,
secretar de stat
p. Ministrul apărării nationale,
Gheorghe Matache,
secretar de stat
Ministru de interne,
Ioan Rus
Ministrul lucrărilor publice, transporturilor si
locuintei,
Miron Tudor Mitrea
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
6 decembrie 2001.
Nr.
1.244.
ANEXĂ
CONTRACT - CADRU
privind conditiile acordării asistentei medicale în
cadrul sistemului asigurărilor sociale de sănătate în asistenta medicală
primară
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - (1) În relatiile contractuale cu casele de
asigurări de sănătate furnizorii de servicii medicale în asistenta medicală
primară au următoarele obligatii:
a) să acorde
servicii de asistentă medicală primară asiguratilor de pe lista proprie,
respectând criteriile de calitate elaborate de organele abilitate prevăzute de
lege. Calitatea de asigurat se dovedeste cu carnetul de asigurat. Serviciile
medicale care se acordă de medicul de familie si lista
cuprinzând.investigatiile paraclinice ce pot fi recomandate de către acesta
sunt stabilite prin norme;
b) să asigure în cadrul serviciilor furnizate toate
activitătile care sunt cuprinse în baremul de activităti practice obligatorii
din curricula de pregătire în specialitatea de medicină generală. De asemenea,
are obligatia de a interpreta investigatiile necesare în afectiunile prevăzute
în tematica pe aparate si sisteme;
c) să presteze servicii medicale, pentru cazurile care
pot avea consecinte negative asupra sănătătii publice, populatiei din zona
stabilită si repartizată de către directiile de sănătate publică si neînscrise
pe listele medicilor de familie:
i(i) imunizări;
i(ii) examen de bilant la copii;
i(iii) depistare activă TBC;
(iv) supravegherea gravidelor;
d) să actualizeze lista proprie cuprinzând asiguratii
înscrisi ori de câte ori apar modificări în cuprinsul acesteia, în functie de
miscarea lunară a asiguratilor, si să comunice aceste modificări caselor de
asigurări de sănătate, precum si să actualizeze lista proprie în functie de
comunicările transmise de casele de
asigurări de sănătate cu privire la asiguratii care nu mai fac dovada calitătii
de asigurat, prin neplata contributiei ce revine ca obligatie asiguratului;
e) să furnizeze tratamentul adecvat si să prescrie
medicamentele prevăzute în Nomenclatorul de medicamente, conform
reglementărilor în vigoare;
f) să nu refuze acordarea asistentei medicale în caz
de urgentă medicală ori de câte ori se solicită aceste servicii medicale;
g) să înscrie din oficiu copiii care nu au fost
înscrisi pe lista unui medic de familie o dată cu prima consultatie a copiului
bolnav în localitatea de resedintă a acestuia. Nou-născutul va fi înscris pe
lista medicului de familie care a îngrijit gravida, dacă părintii nu au altă
optiune. Copiii care nu au fost înscrisi pe lista unui medic de familie,
potrivit celor arătate mai sus, vor fi înscrisi cu sprijinul primăriei care a
înregistrat nasterea. În cazul gravidelor neînscrise pe lista unui medic de
familie, care îndeplinesc conditiile de persoană asigurată, la prima
consultatie în localitatea de resedintă a acestora vor fi înscrise pe lista
medicului de familie care a acordat consultatia;
h) să respecte criteriile de calitate a serviciilor
medicale furnizate si a activitătii desfăsurate la nivelul cabinetelor de
medicină primară;
i) să informeze asiguratii despre serviciile oferite
si despre modul în care sunt furnizate;
j) să respecte confidentialitatea prestatiei medicale;
k) să factureze lunar, în vederea decontării de către
casele de asigurări de sănătate, activitatea realizată conform contractului de
furnizare de servicii medicale. Factura va fi însotită de desfăsurătoarele
privind activitătile realizate, stabilite prin ordin al presedintelui Casei
Nationale de Asigurări de Sănătate, si puse la dispozitie furnizorilor de
servicii medicale contra cost de către casele de asigurări de sănătate.
Nerespectarea termenelor de depunere a facturii pentru
o perioadă de maximum două luni consecutive în cadrul unui trimestru conduce la
măsuri mergând până la rezilierea contractului de furnizare de servicii;
l) să raporteze la casele de asigurări de sănătate si
la directiile de sănătate publică datele necesare pentru urmărirea desfăsurării
activitătii în asistenta medicală primară, potrivit formularelor de raportare
stabilite prin ordin comun al presedintelui Casei Nationale de Asigurări de
Sănătate si al ministrului sănătătii si familiei si care se pun la dispozitie
în mod gratuit;
m) să respecte normele de raportare a bolilor si de
efectuare a vaccinărilor, conform prevederilor legale în vigoare;
n) să respecte dreptul la libera alegere de către
asigurat a medicului si dreptul asiguratului de a-si schimba medicul de familie
după expirarea a cel putin 3 luni de la data înscrierii pe lista acestuia; în
situatia în care nu se respectă această obligatie, la sesizarea asiguratului
casa de asigurări de sănătate cu care medicul de familie a încheiat contract de
furnizare de servicii medicale va efectua actualizarea listei medicului de
familie de la care asiguratul doreste să plece, prin eliminarea asiguratului
din listă;
o) să solicite asiguratilor, la înscrierea pe lista
proprie, documentele justificative care atestă calitatea de asigurat;
p) să îsi stabilească programul de activitate în
functie de conditiile specifice din zonă, cu respectarea prevederilor prezentei
hotărâri si a normelor metodologice de aplicare a acesteia.
(2) Se recomandă participarea la actiunile de
instruire organizate de directiile de sănătate publică si de casele de
asigurări de sănătate privind aplicarea unitară a actelor normative referitoare
la asigurările de sănătate si a actelor normative privind asistenta medicală în
România. În caz de neparticipare, medicul îsi asumă răspunderea pentru
nerespectarea si aplicara incorectă a legii în domeniu.
Art. 2. - În relatiile contractuale cu casele de
asigurări de sănătate furnizorii de servicii medicale în asistenta medicală
primară au următoarele drepturi:
a) să primească contravaloarea serviciilor medicale
efectiv realizate, potrivit contractelor încheiate cu casele de asigurări de
sănătate;
b) să fie informati permanent si din timp asupra
conditiilor furnizării serviciilor medicale;
c) să cunoască conditiile de contractare a serviciilor
medicale suportate din fondul de asigurări sociale de sănătate aferent
asistentei medicale primare si decontate de casele de asigurări de sănătate;
d) să îsi organizeze activitatea proprie pentru
cresterea eficientei actului medical, cu respectarea reglementărilor legale în
vigoare.
Art. 3. - În relatiile contractuale cu furnizorii de
servicii medicale în asistenta medicală primară casele de asigurări de sănătate
au următoarele obligatii:
a) să verifice activitatea furnizorilor de servicii
medicale în asistenta medicală primară, conform contractelor încheiate cu
acestia;
b) să verifice prescrierea medicamentelor de către
furnizorii de servicii medicale în asistenta medicală primară în conformitate
cu reglementările în vigoare;
c) să raporteze Casei Nationale de Asigurări de
Sănătate datele solicitate privind activitatea desfăsurată de furnizorii de
servicii medicale, în baza contractelor încheiate cu acestia, si să respecte
termenele de raportare stabilite de Casa Natională de Asigurări de Sănătate; să
raporteze Casei Nationale de Asigurări de Sănătate, până la data de 15 a lunii
următoare încheierii fiecărui trimestru, datele solicitate în vederea
calculării valorilor definitive ale punctelor;
d) să deconteze furnizorilor de servicii medicale
contravaloarea serviciilor contractate si prestate, pe baza facturii însotite
de desfăsurătoarele privind activitatea realizată;
e) să asigure un sistem permanent de informare a
asiguratilor asupra mijloacelor de păstrare a sănătătii, în vederea reducerii
si evitării cauzelor de îmbolnăvire;
f) să accepte un sistem informational unitar si
confidential corespunzător asigurării cel putin a unei evidente primare privind
diagnosticul si terapia aplicată;
g) să comunice medicilor de familie, în vederea
actualizării listelor proprii, persoanele care si-au pierdut calitatea de
asigurat prin neplata contributiei ce revine ca obligatie de plată
asiguratului;
h) să informeze permanent furnizorii de servicii medicale
în asistenta medicală primară asupra conditiilor de contractare si să facă
publice valorile punctelor rezultate în urma regularizării trimestriale,
începând cu ziua următoare transmiterii acestora de către Casa Natională de
Asigurări de Sănătate;
i) să furnizeze, la solicitarea Ministerului Sănătătii
si Familiei, prin directiile de sănătate publică, datele de identificare a
persoanelor, înregistrate la acestea, pentru bolile cu declarare nominală
obligatorie, conform reglementărilor legale în vigoare;
j) să tină evidenta distinctă a asiguratilor de pe
listele medicilor de familie cu care are încheiate contracte de furnizare de
servicii medicale, în functie de casele de asigurări de sănătate la care se
virează contributia acestora.
Pentru asiguratii care virează contributia la Casa de
Asigurări de Sănătate a Apărării, Ordinii Publice, Sigurantei Nationale si
Autoritătii Judecătoresti si care sunt înscrisi în listele medicilor de familie
care au contracte cu casele de asigurări de sănătate judetene sau a municipiului
Bucuresti confirmarea calitătii de asigurat se face de către Casa de Asigurări
de Sănătate a Apărării, Ordinii Publice, Sigurantei Nationale si Autoritătii
Judecătoresti, pe bază de tabel centralizator.
CAPITOLUL II
Conditiile acordării asistentei medicale primare
Art. 4. - (1) Contractul de furnizare de servicii
medicale între furnizorul de servicii medicale primare si casa de asigurări de
sănătate se încheie de către reprezentantul legal al cabinetului medical, pe
baza următoarelor documente:
a) certificatul de înregistrare în registrul unic al
cabinetelor medicale;
b) autorizatia sanitară pentru spatiul în care se
desfăsoară activitatea;
c) contul deschis la trezoreria statului;
d) codul numeric personal sau codul fiscal, după caz;
e) certificatul de acreditare pentru fiecare medic de
familie pe care îl reprezintă;
f) lista cuprinzând asiguratii înscrisi de fiecare
medic pe care îl reprezintă;
g) dovada asigurării pentru malpraxis pentru fiecare
medic pe care îl reprezintă.
Cabinetele medicale din mediul rural pot avea puncte
sanitare numai în rural, în situatia în care asiguratii de pe lista proprie a
medicilor respectivi au răspândire mare în teritoriu.
Autorizatia sanitară este obligatorie atât pentru
cabinetele medicale, cât si pentru punctele sanitare ale acestora.
(2) Reprezentantul legal al furnizorului de servicii
medicale încheie contract cu o singură casă de asigurări de sănătate, respectiv
cu cea din a cărei rază administrativ-teritorială îsi are sediul cabinetul
medical, sau cu Casa de Asigurări de Sănătate a Apărării, Ordinii Publice,
Sigurantei Nationale si Autoritătii Judecătoresti, respectiv Casa de Asigurări
de Sănătate a Transporturilor, după caz.
(3) Casele de asigurări de sănătate cu care furnizorii
de servicii medicale în asistenta medicală primară au încheiat contracte de
furnizare de servicii medicale decontează contravaloarea serviciilor acordate
asiguratilor înscrisi, indiferent de casa de asigurări de sănătate la care s-a
virat contributia asiguratului.
Art. 5. - (1) Programul de activitate al fiecărui
medic de familie, organizat în functie de conditiile specifice din zonă,
trebuie să asigure în medie pe zi, de luni până vineri, minimum 5 ore la
cabinetul medical si 2 ore la domiciliul asiguratilor, conform graficului de vizite
la domiciliu. În cazul în care numărul asiguratilor înscrisi pe lista proprie
este mai mare decât numărul mediu de asigurati stabilit pe total tară,
respectiv de 1.700, programul total de lucru se prelungeste corespunzător,
acolo unde este posibil, în functie de numărul de servicii medicale solicitate
de asigurati. La stabilirea programului de activitate se va tine seama si de
serviciile furnizate pentru zona stabilită si repartizată de directia de
sănătate publică. Programul de activitate astfel stabilit se aduce la
cunostintă asiguratilor prin afisare într-un loc vizibil la cabinetul medical
si se transmite caselor de asigurări de sănătate si directiilor de sănătate
publică.
(2) Serviciile medicale de urgentă în afara
programului de lucru sunt asigurate, după caz, de:
a) medicii asociati din mai multe localităti sau din
aceeasi localitate, în centre de permanentă, pentru toate persoanele care
solicită aceste servicii;
b) medicul de familie, cu domiciliul în localitatea
respectivă, care poate acorda servicii medicale de urgentă în afara programului
de lucru, acolo unde nu este organizat centrul de permanentă;
c) serviciile de urgentă prespitalicesti solicitate
direct sau prin intermediul administratiei publice locale în zonele rurale,
dacă nu este organizat centru de permanentă sau dacă nu există medic de familie
cu domiciliul în localitatea respectivă.
(3) Pentru a putea fi contractat în caz de urgente
medicale în afara programului de lucru, medicul de familie are obligatia să
afiseze la cabinetul medical numărul de telefon si adresa centrului de
premanentă la care se poate apela, precum si numărul de telefon la care poate
fi apelat serviciul medical de urgente prespitalicesti.
Art. 6. - Pentru populatia din zona stabilită si
repartizată de către directia de sănătate publică, pe baza catagrafiei
efectuate de directia de sănătate publică împreună cu organul de politie, casa
de asigurări de sănătate întocmeste o listă suplimentară cuprinzând persoanele
neînscrise pe lista unui medic de familie, pe care o transmite medicului de
familie căruia i s-a repartizat zona. Administratia publică locală împreună cu
directia de sănătate publică si cu organul fiscal vor stabili statutul acestor
persoane în vederea dobândirii calitătii de asigurat. Persoanelor cărora nu li
se confirmă statutul de asigurat medicul de familie le acordă serviciile
medicale pentru cazurile cu consecinte negative asupra sănătătii publice,
prevăzute în norme.
Art. 7. - Pentru acordarea serviciilor medicale
contractate cabinetele medicale vor încadra un asistent medical la 1.000 de
asigurati înscrisi în lista proprie a unui medic de familie.
Asistentul medical poate fi încadrat si cu fractiune
de normă dacă pe lista medicului de familie sunt sub 1.000 de asigurati.
Drepturile salariale ale cadrelor medii sanitare se
stabilesc prin negociere, potrivit normelor.
Art. 8. - Decontarea serviciilor medicale în asistenta
medicală primară pentru asigurati se face prin:
a) plată prin tarif pe persoană asigurată stabilită în
raport cu numărul de puncte calculat în functie de numărul si de structura pe
grupe de vârstă ale asiguratilor înscrisi pe lista proprie, ajustat în functie
de conditiile în care se desfăsoară activitatea si în functie de gradul
profesional si de valoarea unui punct, stabilite prin norme. Criteriile de
încadrare a cabinetelor medicale în functie de conditiile în care se desfăsoară
activitatea se aprobă prin ordin comun al presedintelui Casei Nationale de
Asigurări de Sănătate si al ministrului sănătătii si familiei. Numărul de
puncte în functie de structura pe grupe
de vârstă se stabileste prin norme.
Numărul de puncte acordat pentru fiecare persoană
înscrisă corespunde asigurării de către furnizorul de servicii medicale a unui
pachet de servicii medicale pe durata unui an. Pachetul de servicii medicale si
conditiile în care se acordă se stabilesc prin norme.
Valoarea punctului este unică pe tară si se calculează
de Casa Natională de Asigurări de Sănătate. Aceasta se regularizează
trimestrial, conform normelor, până la data de 25 a lunii următoare încheierii
fiecărui trimestru;
b) plată prin tarif pe serviciu medical stabilită
pentru anumite servicii. Lista cuprinzând aceste servicii, numărul de puncte
acordat pentru acestea si valoarea unui punct se stabilesc prin norme.
Valoarea punctului este unică pe tară si se calculează
de Casa Natională de Asigurări de Sănătate. Aceasta se regularizează
trimestrial conform normelor.
Art. 9. - Decontarea serviciilor medicale în asistenta
medicală primară acordate persoanelor cuprinse în lista suplimentară, aferente
zonei repartizate medicului de familie, se face prin plată pe serviciu.
Art. 10. - Veniturile realizate conform art. 8 si 9
reprezintă veniturile furnizorilor de servicii medicale din care se suportă si
următoarele categorii de cheltuieli:
a) cheltuielile de personal pentru angajatii
cabinetului medical - medici, cadre medii sanitare, alte categorii de personal;
b) cheltuielile pentru administrarea si functionarea
cabinetului medical, inclusiv cheltuieli de capital;
c) cheltuielile cu medicamentele si materialele
sanitare pentru trusa de urgentă. Medicamentele si materialele sanitare pentru
trusa de urgentă se stabilesc prin ordin al ministrului sănătătii si familiei.
Art. 11. - Pentru perioadele de absentă a medicilor de
familie se organizează preluarea activitătii medicale de către un alt medic de
familie. Conditiile de înlocuire se stabilesc prin norme.
Art. 12. - (1) Medicul de familie nou-venit într-o
localitate, într-un cabinet medical nou-înfiintat sau deja existent, în care nu
a functionat un medic de familie, pe un post considerat a fi necesar de către
directia de sănătate publică împreună cu casa de asigurări de sănătate,
beneficiază lunar, pentru o perioadă de maximum 3 luni, perioadă considerată
necesară pentru înscrierea asiguratilor în lista proprie, de:
a) un venit echivalent cu media dintre salariul maxim
si cel minim prevăzut în sistemul sanitar bugetar pentru gradul profesional
obtinut, la care se aplică sporurile prevăzute în conditiile stabilite în
norme;
b) o sumă necesară pentru cheltuielile de administrare
si functionare a cabinetului medical, în baza unei conventii de furnizare de
servicii medicale încheiate între reprezentantul legal al cabinetului medical
si casa de asigurări de sănătate, stabilită conform normelor.
(2) Medicii de familie mentionati la alin. (1) pot
beneficia la cerere de o indemnizatie de instalare, în situatia în care
cabinetul medical functionează în localităti izolate, cu conditii grele sau
foarte grele si cu un număr mic de locuitori ori în localităti deficitare din
punct de vedere al prezentei medicului de familie, din cauza nivelului
socioeconomic si educational al populatiei.
(3) Indemnizatia de instalare este egală cu două
salarii de bază la nivelul maxim prevăzut de lege pentru functia de medic specialist
în sistemul sanitar bugetar. În cazul în care unii medici care au beneficiat de
indemnizatia de instalare renuntă să îsi mai desfăsoare activitatea în
cabinetul medical pentru care s-a acordat această indemnizatie sau li se
retrage acreditarea din motive imputabile lor, după o perioadă mai mică de 3
ani de la începerea activitătii, vor restitui o cotă din indemnizatia de
instalare, actualizată cu indicele de inflatie, egală cu raportul dintre
numărul de luni rămase până la încheierea perioadei minime de 3 ani si numărul
de luni aferent celor 3 ani.
Art. 13. - (1) Asiguratii în vârstă de peste 30 de ani
au dreptul la un control medical anual, pentru prevenirea bolilor cu consecinte
majore în ceea ce priveste morbiditatea si mortalitatea, control care se va
efectua pe baza unei planificări trimestriale, afisată la cabinetul medicului
de familie. Casele de asigurări de sănătate au obligatia să informeze public
asiguratii despre obligativitatea efectuării acestui serviciu.
Neefectuarea acestor controale medicale din cauza
medicului de familie, în proportie de peste 20% pe trimestru, atrage după sine
diminuarea cu 10% a veniturilor aferente plătii per capita pentru
trimestrul respectiv.
(2) În cazul în care casele de asigurări de sănătate
si directiile de sănătate publică, împreună cu consiliile judetene ale
Colegiului Medicilor, respectiv al municipiului Bucuresti, constată abuzuri sau
prescrieri nejustificate de medicamente, cu sau fără contributie personală din
partea asiguratului si/sau recomandări de investigatii paraclinice
nejustificate, la medicii de familie la care se înregistrează aceste situatii
valoarea definitivă a punctului per capita în trimestrul respectiv se
diminuează cu câte 10% pentru fiecare dintre cele două situatii.
(3) Sumele obtinute ca disponibil din aceste
diminuări, în conditiile alin. (1) si (2), la nivelul caselor de asigurări de
sănătate, se vor folosi la întregirea fondului aferent consumului de
medicamente, cu sau fără contributie personală.
Art. 14. - Tipul de contract pentru furnizarea de
servicii medicale în asistenta medicală primară se stabileste prin norme.
Utilizarea acestui tip de contract este obligatorie; furnizorii de servicii
medicale în asistenta medicală primară pot negocia clauze suplimentare cu
casele de asigurări de sănătate, în limita conditiilor prevăzute în actele
normative în vigoare, care vor fi mentionate la capitolul “Alte clauze”.
Art. 15. - Fondul pentru asistenta medicală primară se
determină prin aplicarea unei cote procentuale asupra cheltuielilor materiale
si serviciilor cu caracter medical, aprobate în bugetul Fondului asigurărilor
sociale de sănătate, la stabilirea căreia se va lua în considerare cel putin
fondul aprobat pentru anul precedent, aferent asistentei medicale primare,
indexat cu coeficientul de inflatie prognozat pentru anul în curs. Casa
Natională de Asigurări de Sănătate, la propunerile caselor de asigurări de
sănătate, analizează si stabileste cota procentuală, cu avizul Colegiului
Medicilor din România. Aceasta se aprobă prin ordin comun al presedintelui
Casei Nationale de Asigurări de Sănătate si al ministrului sănătătii si
familiei.
Art. 16. - (1) Casele de asigurări de sănătate au
obligatia să deconteze în termen de maximum 20 de zile de la încheierea
fiecărei luni contravaloarea serviciilor medicale furnizate potrivit
contractelor încheiate între furnizorii de servicii medicale din asistenta
medicală primară si casele de asigurări de sănătate, la valoarea estimată, iar
regularizarea trimestrială la valoarea definitivă, până la data de 30 a lunii
următoare încheierii trimestrului, pe baza documentelor prezentate de
furnizori, potrivit normelor, până la data de 3 a lunii următoare celei pentru
care se face plata.
(2) În cazul în care termenul de plată nu este
respectat din vina caselor de asigurări de sănătate, acestea sunt obligate la
plata unor majorări de întârziere egale cu majorările care se aplică pentru
întârzierea plătii impozitelor către stat.
(3) Refuzul caselor de asigurări de sănătate de a
deconta unele prestatii raportate ca realizate se poate face numai prin
prezentarea în scris a cauzelor care au condus la aceasta. Contestatiile împotriva acestor refuzuri se
solutionează de comisiile de arbitraj organizate potrivit legii.
Art. 17. - (1) Refuzul furnizorilor de servicii
medicale de a pune la dispozitie organelor de control actele de evidentă a
serviciilor furnizate si documentele în baza cărora se decontează serviciile
realizate conduce la amânarea decontării de către casele de asigurări de
sănătate a serviciilor medicale prestate, până în momentul efectuării
următorului control.
(2) Raportarea unor servicii care nu au fost realizate
sau care au fost realizate în alte conditii decât cele pentru care s-a
solicitat decontarea se regularizează conform normelor. De asemenea, la
regularizare se au în vedere si serviciile omise la raportare în perioadele în
care au fost realizate.
Art. 18. - Contractul de furnizare de servicii
medicale în asistenta medicală primară se reziliază de plin drept printr-o
notificare scrisă a casei de asigurări de sănătate, în termen de 10 zile de la
data constatării următoarelor situatii:
a) dacă medicul nu începe activitatea în termen de cel
mult 3 luni de la data semnării contractului de furnizare de servicii medicale;
b) dacă din motive imputabile furnizorului acesta îsi
întrerupe activitatea pe o perioadă mai mare de 3 luni;
c) ridicarea de către organele în drept a autorizatiei
sanitare de functionare a furnizorului;
d) nerespectarea termenelor de raportare, în vederea
decontării de către casele de asigurări de sănătate a activitătii realizate
conform prezentei hotărâri, pe baza documentelor de raportare, pentru o
perioadă de maximum două luni consecutive în cadrul unui trimestru;
e) în cazul în care numărul de asigurati din lista
proprie a unui medic de familie scade sub numărul minim stabilit conform art. 2
alin. (3) din prezenta hotărâre;
f) în situatia aplicării de 3 ori a măsurii de
diminuare a valorii definitive a punctului per capita pentru abuzuri sau
prescrieri nejustificate de medicamente si/sau recomandări nejustificate
de investigatii paraclinice.
Art. 19. - Contractul de furnizare de servicii
medicale în asistenta medicală primară încetează cu data la care a intervenit
una dintre următoarele situatii:
a) se mută cabinetul medical din teritoriul de
functionare;
b) a survenit decesul reprezentantului legal al
cabinetului medical;
c) dacă medicul renuntă sau pierde calitatea de membru
al Colegiului Medicilor din România;
d) încetare prin faliment, dizolvare, lichidare, în
cazul cabinetelor medicale organizate potrivit art. 14 din Ordonanta Guvernului
nr. 124/1998 privind organizarea si functionarea cabinetelor medicale, aprobată
cu modificări si completări prin Legea nr. 629/2001;
e) încetarea definitivă a activitătii casei de
asigurări de sănătate;
f) acordul de vointă al părtilor;
g) prin denuntarea unilaterală a contractului de către reprezentantul legal al cabinetului medical, printr-o notificare scrisă, cu 45 de zile calendaristice anterioare datei de la care se doreste încetarea contractului.
CAPITOLUL III
Dispozitii finale
Art. 20. - Cheltuielile aferente dispensarelor
medicale fără medic se prevăd în contractele încheiate cu unitătile sanitare cu
personalitate juridică în structura cărora se află aceste dispensare.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
aprobarea Contractului-cadru privind conditiile acordării asistentei medicale
în
cadrul sistemului asigurărilor sociale de sănătate în asistenta medicală
ambulatorie
de
specialitate pentru specialitătile clinice, paraclinice si stomatologice
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia
României si ale art. 11 alin. (2) din Legea asigurărilor sociale de sănătate
nr. 145/1997, cu modificările si completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă Contractul-cadru privind
conditiile acordării asistentei medicale în cadrul sistemului asigurărilor
sociale de sănătate în asistenta medicală ambulatorie de specialitate, prevăzut
în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - (1) Asistenta medicală ambulatorie de
specialitate se asigură de către medicii de specialitate acreditati, împreună
cu alt personal sanitar acreditat, si se acordă în:
a) cabinete medicale organizate conform Ordonantei
Guvernului nr. 124/1998 privind organizarea si functionarea cabinetelor
medicale, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 629/2001,
autorizate si/sau acreditate potrivit dispozitiilor legale în vigoare;
b) unităti sanitare ambulatorii de specialitate,
autorizate si/sau acreditate potrivit dispozitiilor legale în vigoare,
apartinând ministerelor cu retele sanitare proprii;
c) ambulatorii de specialitate integrate spitalelor
din reteaua ministerelor si institutiilor din domeniul apărării, ordinii
publice, sigurantei nationale si autoritătii judecătoresti;
d) laboratoare medicale de radiologie si imagistică
medicală, analize medicale, explorări functionale, pentru servicii medicale
paraclinice, care îndeplinesc criteriile de selectie prevăzute în ordinul comun
al presedintelui Casei Nationale de Asigurări de Sănătate si al ministrului
sănătătii si familiei.
(2) Serviciile medicale efectuate în cabinetele
medicale de specialitate în: oncologie medicală, diabet zaharat, nutritie si
boli metabolice, boli infectioase, dializă, dispensare TBC, laboratoare de
sănătate mintală, stationare de zi, cabinete de planificare familială, cabinete
medicale pentru consultatii interdisciplinare si tratamente, cabinete medicale
pentru asigurarea asistentei medicale pentru control medical al pacientilor
externati si internati, structuri de primire urgente - unitate de primire
urgente, compartiment de primire urgente, modul de urgentă, cameră de gardă -,
cabinet stomatologic pentru ser viciile de urgentă, care se află în structura
spitalelor, ca unităti sanitare fără personalitate juridică, se decontează
potrivit Contractului-cadru în asistenta medicală spitalicească si normelor
metodologice de aplicare a acestuia, prin bugetul de venituri si cheltuieli al
spitalului, aprobat conform legii.
(3) În localitătile în care nu functionează, în
ambulatoriu, laboratoare medicale de radiologie si imagistică medicală, de
analize medicale sau de explorări functionale ori nu există posibilitatea
tehnică de a se efectua anumite investigatii paraclinice în ambulatoriu, aceste
investigatii se pot efectua în laboratoarele spitalelor în regim ambulatoriu,
decontarea lor făcându-se potrivit Contractului-cadru în asistenta medicală
spitalicească si normelor metodologice de aplicare a acestuia, prin bugetul de
venituri si cheltuieli al spitalului, aprobat conform legii.
(4) Serviciile medicale din asistenta medicală
ambulatorie de specialitate în cadrul sistemului asigurărilor sociale de
sănătate se acordă în baza contractelor încheiate între.furnizorii de servicii
medicale ambulatorii de specialitate si casele de asigurări de sănătate
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, Casa de Asigurări de Sănătate a
Apărării, Ordinii Publice, Sigurantei Nationale si Autoritătii Judecătoresti si
Casa de Asigurări de Sănătate a Transporturilor, denumite în continuare case
de asigurări de sănătate.
Art. 3. - (1) Medicii de specialitate din
specialitătile clinice si stomatologice încheie contracte cu casele de
asigurări de sănătate în baza specialitătii obtinute prin ordin al ministrului
sănătătii si familiei, cu exceptia medicilor de medicină generală care au
obtinut competentă de acupunctură, fitoterapie si homeopatie, care sunt
certificati de Ministerul Sănătătii si Familiei si lucrează exclusiv în aceste
activităti, pentru care contractele cu casele de asigurări de sănătate se
încheie pentru competentele de mai sus. De asemenea, pot încheia contracte cu
casele de asigurări de sănătate si dentistii acreditati de comisiile paritare
de acreditare, organizate conform legii.
(2) Numărul necesar de medici de specialitate
acreditati, pe fiecare specialitate clinică si stomatologică si pe judete, care
urmează să intre în relatii contractuale cu casele de asigurări de sănătate, se
stabileste de către comisiile paritare de acreditare împreună cu directiile de
sănătate publică.
(3) Serviciile publice conexe actului medical,
furnizate în cabinetele de liberă practică organizate în baza Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 83/2000 privind organizarea si functionarea
cabinetelor de liberă practică pentru serviciile publice conexe actului
medical, aprobată si modificată prin Legea nr. 598/2001, se contractează de
titularii acestor cabinete cu furnizorii de servicii medicale ambulatorii de
specialitate.
(4) Medicii din specialitătile medicale paraclinice
încheie contracte cu casele de asigurări de sănătate în baza specialitătii
obtinute si confirmate prin ordin al ministrului sănătătii si familiei.
Art. 4. - Medicii de specialitate din ambulatoriile de
specialitate acordă următoarele tipuri de servicii medicale: examen clinic,
tratamente diagnostice si terapeutice, investigatii paraclinice.
Art. 5. - Modalitatea de plată a furnizorilor de
servicii medicale din asistenta medicală de specialitate din ambulatoriul de
specialitate este tariful pe serviciu medical.
Art. 6. - (1) Furnizorii de servicii medicale în
asistenta medicală ambulatorie de specialitate si casele de asigurări de
sănătate, aflati în relatie contractuală, au obligatia să respecte prevederile
Contractului-cadru privind conditiile acordării asistentei medicale în cadrul
sistemului asigurărilor sociale de sănătate în asistenta medicală ambulatorie
de specialitate pentru specialitătile clinice, paraclinice si stomatologice si
ale normelor de aplicare a acestuia.
(2) Nerespectarea obligatiilor contractuale de către
părti conduce la aplicarea măsurilor prevăzute în contractul-cadru si stipulate
în contractul de furnizare de servicii medicale ambulatorii de specialitate.
Art. 7. - Controlul activitătii furnizorilor de
servicii medicale din ambulatoriul de specialitate se asigură de către
serviciile specializate din structura Casei Nationale de Asigurări de Sănătate,
a caselor de asigurări de sănătate, a Ministerului Sănătătii si Familiei si a
directiilor de sănătate publică
împreună
cu consiliile judetene ale Colegiului Medicilor din România, respectiv al
municipiului Bucuresti, precum si al altor institutii abilitate de lege.
Art. 8. - Ministerul Sănătătii si Familiei, autoritate
publică centrală în domeniul asigurării, promovării si ocrotirii sănătătii populatiei,
supraveghează respectarea legislatiei în domeniu pentru garantarea dreptului la
asistentă medicală, colaborând în acest scop cu Casa Natională de Asigurări de
Sănătate, Colegiul Medicilor din România, Colegiul Farmacistilor din România,
autoritătile publice centrale si locale si cu alte institutii abilitate.
Art. 9. - În aplicarea prezentei hotărâri Casa
Natională de Asigurări de Sănătate si Colegiul Medicilor din România, cu avizul
Ministerului Sănătătii si Familiei, elaborează norme metodologice de aplicare a
contractului-cadru, denumite în continuare norme. Normele se aprobă prin
ordin comun al presedintelui Casei Nationale de Asigurări de Sănătate si al
presedintelui Colegiului Medicilor din România, cu avizul Ministerului
Sănătătii si Familiei, si se publică în Monitorul Oficial al României, Partea
I.
Art. 10. - Prezenta hotărâre intră în vigoare la data
de 1 ianuarie 2002, dată la care îsi încetează aplicabilitatea prevederile
referitoare la ambulatoriul de specialitate din Hotărârea Guvernului nr.
165/2001 pentru aprobarea Contractului-cadru privind conditiile acordării
asistentei medicale în cadrul sistemului asigurărilor sociale de sănătate
pentru anul 2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 34
din 19 ianuarie 2001, cu modificările si completările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul sănătătii si familiei,
Radu Deac,
secretar de stat
p. Ministrul apărării nationale,
Gheorghe Matache,
secretar de stat
Ministru de interne,
Ioan Rus
Ministrul lucrărilor publice, transporturilor si
locuintei,
Miron Tudor Mitrea
Ministrul finantelor publice,
Bucuresti,
6 decembrie 2001.
Nr.
1.245.
ANEXĂ
privind conditiile acordării asistentei medicale în
cadrul sistemului asigurărilor sociale de sănătate în asistenta medicală
ambulatorie de specialitate pentru specialitătile clinice, paraclinice si
stomatologice
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - (1) În relatiile contractuale cu casele de
asigurări de sănătate furnizorii de servicii medicale în asistenta medicală
ambulatorie de specialitate sunt obligati:
a) să acorde servicii de asistentă medicală
ambulatorie de specialitate asiguratilor numai pe baza biletului de trimitere,
cu exceptia urgentelor si afectiunilor confirmate care permit prezentarea
direct la medicul de specialitate din ambulatoriul de specialitate. Serviciile
medicale care se acordă de medicul de specialitate, lista cuprinzând
investigatiile paraclinice ce pot fi recomandate de către acesta, lista
cuprinzând afectiunile confirmate care permit prezentarea direct la medicul de
specialitate din ambulatoriul de specialitate, sunt stabilite prin norme;
b) să presteze servicii medicale, pentru cazurile care
pot avea consecinte negative asupra sănătătii publice, persoanelor prevăzute în
lista suplimentară a medicului de familie, pe baza biletului de trimitere
eliberat de acesta. Medicii care acordă aceste servicii sunt desemnati de către
directiile de sănătate publică si mentionati pe biletul de trimitere;
c) să furnizeze tratamentul adecvat si să respecte
conditiile de prescriere a medicamentelor prevăzute în Nomenclatorul de medicamente,
conform reglementărilor în vigoare;
d) să nu refuze acordarea asistentei medicale în caz
de urgentă medicală, ori de câte ori se solicită aceste servicii medicale;
e) să respecte criteriile medicale de calitate a
serviciilor medicale prestate si a activitătii desfăsurate în cabinetul medical/laboratorul
medical;
f) să ofere relatii asiguratilor despre drepturile pe
care le au si care decurg din calitatea de asigurat, despre serviciile oferite,
precum si despre modul în care vor fi furnizate acestea si să îi consilieze în
scopul prevenirii îmbolnăvirilor si al păstrării sănătătii;
g) să respecte confidentialitatea prestatiei medicale;
h) să factureze lunar, în vederea decontării de către
casele de asigurări de sănătate, activitatea realizată conform contractului de
furnizare de servicii medicale. Factura va fi însotită de desfăsurătoarele
activitătilor realizate stabilite prin ordin al presedintelui Casei Nationale
de Asigurări de Sănătate si puse la dispozitie furnizorilor de servicii
medicale contra cost de către casele de asigurări de sănătate. Nerespectarea
termenelor de facturare o perioadă de maximum două luni consecutive în cadrul
unui trimestru conduce la măsuri mergând până la rezilierea contractului de
furnizare de servicii medicale;
i) să respecte normele de raportare a bolilor, conform
prevederilor legale în vigoare;
j) să respecte dreptul la libera alegere de către
asigurat a medicului de specialitate si a unitătii sanitare, în limitele de calitate
impuse de activitatea medicală;
k) să îsi stabilească programul de activitate si să îl
afiseze într-un loc vizibil la cabinetul medical/laboratorul medical, cu
respectarea prevederilor prezentei hotărâri si a normelor metodologice de
aplicare a acesteia, si să stabilească programul de activitate si sarcinile de
serviciu pentru personalul angajat;
l) să informeze medicul de familie prin scrisoare medicală
expediată direct despre diagnosticul si tratamentele recomandate; să transmită
rezultatul investigatiilor paraclinice medicului care a făcut solicitarea;
m) să acorde servicii medicale de specialitate tuturor
asiguratilor, fără nici o discriminare, folosind formele cele mai eficiente de
tratament;
n) să anunte casa de asigurări de sănătate despre
orice modificare a datelor care au stat la baza încheierii contractului cu
aceasta;
o) să acorde asistentă medicală asiguratilor,
indiferent de casa de asigurări de sănătate la care s-a virat contributia de asigurări
sociale de sănătate pentru acestia;
p) să nu încaseze de la asigurati contributie
personală pentru serviciile medicale furnizate care se suportă integral de către
casele de asigurări de sănătate, conform listelor si conditiilor prevăzute în
norme;
q) să afiseze într-un loc vizibil la cabinetul medical
sau la laborator numele casei sau caselor de asigurări de sănătate cu care se
află în relatii contractuale.
(2) Se recomandă participarea la actiunile de
instruire organizate de directiile de sănătate publică si casele de asigurări de
sănătate, privind aplicarea unitară a actelor normative referitoare la
asigurările de sănătate si a actelor normative privind asistenta medicală în
România. În caz de neparticipare medicul îsi asumă răspunderea pentru
nerespectarea si aplicarea incorectă a legii în domeniu.
Art. 2. - În relatiile contractuale cu casele de
asigurări de sănătate furnizorii de servicii medicale în asistenta medicală ambulatorie
de specialitate au următoarele drepturi:
a) să primească contravaloarea serviciilor medicale
efectiv realizate, potrivit contractelor încheiate cu casele de asigurări de
sănătate;
b) să fie informati permanent si din timp asupra
conditiilor furnizării serviciilor medicale;
c) să cunoască conditiile de contractare a serviciilor
medicale suportate din Fondul de asigurări sociale de sănătate aferent
asistentei medicale ambulatorii de specialitate si decontate de casele de
asigurări de sănătate;
d) să îsi organizeze activitatea proprie pentru
cresterea eficientei actului medical, cu respectarea reglementărilor legale în vigoare.
Art. 3. - În relatiile cu furnizorii de servicii
medicale în asistenta medicală ambulatorie de specialitate casele de asigurări
de sănătate au următoarele obligatii:
a) să verifice activitatea furnizorilor de servicii
medicale în asistenta medicală ambulatorie de specialitate, conform contractelor
încheiate cu acestia;
b) să verifice prescrierea medicamentelor si
recomandările pentru efectuarea investigatiilor paraclinice ale furnizorilor de
servicii medicale în asistenta medicală ambulatorie de specialitate, în
conformitate cu reglementările în vigoare;
c) să raporteze Casei Nationale de Asigurări de
Sănătate datele solicitate privind activitatea desfăsurată de furnizorii de servicii
medicale, în baza contractelor încheiate cu acestia, si să respecte termenele
de raportare stabilite de Casa Natională de Asigurări de Sănătate; să raporteze
Casei Nationale de Asigurări de Sănătate, până la data de 15 a lunii următoare încheierii
fiecărui trimestru, datele solicitate în vederea calculării valorii definitive
a punctului;
d) să deconteze furnizorilor de servicii medicale
contravaloarea serviciilor contractate si prestate, pe baza facturii însotite
de desfăsurătoarele privind activitatea realizată, în urma verificării
acestora;
e) să asigure un sistem permanent de informare a asiguratilor
asupra mijloacelor de păstrare a sănătătii, în vederea reducerii si evitării
cauzelor de îmbolnăvire;
f) să accepte un sistem informational unitar si
confidential corespunzător asigurării cel putin a unei evidente primare privind
diagnosticul si terapia aplicată;
g) să informeze permanent furnizorii de servicii
medicale în asistenta medicală ambulatorie de specialitate asupra conditiilor
de contractare; să facă publică valoarea punctului rezultat în urma
regularizării trimestriale, începând cu ziua următoare transmiterii acesteia de
către Casa Natională de Asigurări de Sănătate;
h) să furnizeze, la solicitarea Ministerului Sănătătii
si Familiei, prin directiile de sănătate publică, datele de identificare a
persoanelor înregistrate la acestea, pentru bolile cu declarare nominală
obligatorie, conform reglementărilor în vigoare;
i) Casa de Asigurări de Sănătate a Apărării, Ordinii Publice,
Sigurantei Nationale si Autoritătii Judecătoresti si Casa de Asigurări de
Sănătate a Transporturilor sunt obligate să încheie contracte de furnizare de
servicii medicale ambulatorii de specialitate cu toate cabinetele/laboratoarele
medicale
din
ambulatoriul de specialitate în situatia în care cel putin 5% din serviciile
oferite de acestea, cuantificate prin număr de puncte sau valoric, după caz, pe
baza evidentelor acestora din anul anterior încheierii contractului, se acordă
asiguratilor pentru care se virează contributia la casele de asigurări de sănătate
respective.
CAPITOLUL II
Conditiile acordării asistentei medicale
în ambulatoriul de specialitate
Art. 4. - (1) Contractul de furnizare de servicii
medicale între furnizorul de servicii medicale de specialitate si casa de asigurări
de sănătate se încheie de către reprezentantul legal al unitătilor sanitare
prevăzute la art. 2 alin. (1) din prezenta hotărâre, pe baza următoarelor
documente:
a) certificatul de înregistrare în registrul unic al
cabinetelor medicale;
b) autorizatia sanitară pentru spatiul în care se
desfăsoară activitatea;
c) cont deschis la trezoreria statului;
d) codul numeric personal sau codul fiscal, după caz;
e) certificatul de acreditare pentru fiecare medic de
specialitate pe care îl reprezintă;
f) dovada asigurării pentru malpraxis pentru fiecare
medic pe care îl reprezintă;
g) datele necesare pentru încadrarea laboratoarelor
medicale, conform criteriilor de selectie.
(2) Reprezentantul legal al furnizorului de servicii
medicale încheie contract cu casa de asigurări de sănătate din raza administrativ-teritorială
în care îsi are sediul cabinetul medical sau laboratorul, cu alte case de
asigurări de sănătate, precum si cu Casa de Asigurări de Sănătate a Apărării,
Ordinii Publice, Sigurantei Nationale si Autoritătii Judecătoresti, respectiv
cu Casa de Asigurări de Sănătate a Transporturilor, în conditiile prevăzute la
art. 3 lit. i) din prezentul contract-cadru.
(3) Casele de asigurări de sănătate cu care furnizorii de servicii medicale în asistenta medicală ambulatorie de specialitate au încheiat contracte de furnizare de servicii medicale decontează contravaloarea serviciilor acordate asiguratilor, indiferent de casa de asigurări de sănătate la care s-a virat contributia acestora, în situatia în care furnizorul are contract cu o singură casă de asigurări de sănătate. În situatia în care un furnizor a încheiat mai multe contracte, fiecare casă de asigurări de sănătate va deconta contravaloarea serviciilor acordate pentru asiguratii care virează contributia la acestea. În situatia în care furnizorii acordă servicii medicale unor asigurati a căror contributie este virată la case de asigurări de sănătate cu care acesti furnizori nu au contracte încheiate, contravaloarea serviciilor prestate acestor asigurati în cadrul contractului încheiat se decontează de casele de asigurări de sănătate în a căror rază administrativ-teritorială furnizorul îsi are sediul.
(4) Fiecare medic de specialitate care oferă servicii
medicale de specialitate în ambulatoriu, atât ca titular, cât si ca angajat,
îsi desfăsoară activitatea pe bază de contract cu casele de asigurări de
sănătate într-un singur cabinet medical sau laborator organizat conform
ordonantei Guvernului nr. 124/1998 privind organizarea si functionarea
cabinetelor medicale, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
629/2001.
Art. 5. - Cabinetele medicale de specialitate din
specialitătile clinice îsi stabilesc programul de activitate de luni până sâmbătă
inclusiv, astfel încât să asigure accesul asiguratilor pe o durată de minimum
35 de ore pe săptămână. În situatia în care volumul serviciilor medicale
necesar a fi furnizat asiguratilor nu conduce la o încărcare corespunzătoare a
programului de lucru, acesta poate fi redus în mod corespunzător cu acordul
directiilor de sănătate publică si al caselor de asigurări de sănătate. În
situatia în care necesarul de servicii medicale de o anumită specialitate
presupune prelungirea pro-
gramului
de lucru, medicul poate să acorde servicii medicale în cadrul unui program
majorat cu până la 50%. În situatia în care programul majorat nu acoperă
volumul de servicii medicale necesare, medicul va întocmi liste de asteptare
pentru asigurati. În cabinetele medicale stomatologice si în laboratoarele
medicale medicii îsi vor stabili programul de activitate în functie de volumul
serviciilor medicale stomatologice si al serviciilor medicale paraclinice
contractate. Serviciile medicale din specialitătile clinice si stomatologice se
acordă conform programărilor. În cabinetele medicale organizate conform Ordonantei
Guvernului nr. 124/1998, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
629/2001, în care îsi desfăsoară activitatea medicii de specialitate care au
contract de muncă sau integrare clinică în spital, programul de activitate se
stabileste în afara programului de lucru din spital. Nerespectarea acestor
prevederi atrage măsuri disciplinare mergând până la rezilierea contractului
încheiat cu casa de asigurări de sănătate.
Programul de activitate astfel stabilit se aduce la
cunostintă asiguratilor prin afisarea într-un loc vizibil la cabinetul medical si
se transmite caselor de asigurări de sănătate si directiilor de sănătate
publică.
Art. 6. - (1) Decontarea serviciilor medicale în
asistenta medicală ambulatorie de specialitate se face prin:
a) plată prin tarif exprimat în puncte pentru
specialitătile clinice, stabilită în functie de numărul de puncte aferent fiecărui
serviciu medical, ajustat în functie de conditiile în care se desfăsoară
activitatea, de gradul profesional si de valoarea unui punct. Lista cuprinzând
aceste servicii medicale, numărul de puncte aferent fiecărui serviciu medical,
precum si conditiile în care acestea se acordă se stabilesc prin norme.
Criteriile de încadrare a cabinetelor medicale în functie de conditiile mentionate
anterior se aprobă prin ordin comun al presedintelui Casei Nationale de
Asigurări de Sănătate si al ministrului sănătătii si familiei.
Valoarea punctului este unică pe tară si se calculează
de Casa Natională de Asigurări de Sănătate. Aceasta se regularizează
trimestrial, până la data de 25 a lunii următoare încheierii fiecărui
trimestru, conform normelor;
b) plată prin tarif exprimat în lei pentru serviciile
acordate în specialitătile paraclinice, stomatologice si în bazele de tratament
pentru recuperare-reabilitare, stabilită în functie de numărul de servicii
medicale si tarifele aferente acestora. Lista cuprinzând serviciile medicale,
tarifele acestora si conditiile în care se acordă se stabilesc prin norme.
(2) Casele
de asigurări de sănătate decontează serviciile medicale ambulatorii de
specialitate în conditiile stabilite prin norme, numai pe baza biletelor de
trimitere eliberate de medicii de familie, medicii din cabinetele medicale
scolare sau studentesti pentru elevi, respectiv studenti, medicii din cabinetele
medicale de unitate apartinând ministerelor si institutiilor cu retele sanitare
proprii din domeniul apărării, ordinii publice, sigurantei nationale, pentru
asiguratii care nu sunt înscrisi în lista unui medic de familie, medicii din
centrele de îngrijire si asistentă în situatia în care persoanele
institutionalizate nu sunt incluse pe lista unui medic de familie, medicii din
serviciile publice specializate sau organisme private autorizate, pentru copiii
încredintati sau dati în plasament, dacă nu sunt înscrisi pe lista unui medic
de familie, precum si pe bază de scrisoare medicală de la medicii de
specialitate din spitale, în situatia în care este necesar un tratament
ambulatoriu înainte de internarea în spital sau atunci când este necesar un
astfel de tratament după externare, cu exceptia urgentelor si afectiunilor
confirmate care permit prezentarea direct la medicul de specialitate din
ambulatoriul de specialitate, situatie în care medicii de specialitate vor
solicita persoanelor respective actele doveditoare care atestă calitatea de
asigurat.
(3) Persoanele care se prezintă la medicul de
specialitate fără bilet de trimitere, cu exceptia urgentelor, a afectiunilor confirmate,
care permit prezentarea direct la medicul de specialitate din ambulatoriul de
specialitate, si a serviciilor stomatologice, plătesc contravaloarea
serviciilor medicale la tarifele stabilite de către fiecare furnizor, afisate
la loc vizibil.
(4) Trimiterea asiguratului de către un medic de
specialitate aflat în relatii contractuale cu casele de asigurări de sănătate
către un alt medic din ambulatoriul de specialitate aflat în relatii
contractuale cu casele de asigurări de sănătate se face pe baza biletului de
trimitere numai pentru situatia în care asiguratul a beneficiat de serviciile
medicale de specialitate din partea medicului respectiv.
(5) Pentru serviciile medicale stomatologice diferenta
dintre suma decontată de casele de asigurări de sănătate si tariful ferent
serviciilor medicale stomatologice prevăzute în norme se suportă de asigurati.
În acest scop reprezentantul legal al cabinetului medical stomatologic va afisa
la loc vizibil la cabinetul medical lista cuprinzând serviciile medicale si
sumele pe care trebuie să le suporte asiguratii, pentru care se va încasa contravaloarea
acestora pe bază de chitantă fiscală.
Art. 7. - Veniturile realizate conform art. 6 alin.
(1) din prezentul contract-cadru reprezintă veniturile furnizorilor de servicii
medicale din care se suportă si următoarele categorii de cheltuieli:
a) cheltuielile de personal pentru angajatii
cabinetului medical - medici, cadre medii sanitare, alte categorii de personal;
b) cheltuielile pentru administrarea si functionarea
cabinetului medical, inclusiv cheltuieli de capital;
c) cheltuielile cu medicamentele si materialele
sanitare pentru trusa de urgentă. Medicamentele si materialele sanitare pentru
trusa de urgentă se stabilesc prin ordin al ministrului Sănătătii si familiei.
Art. 8. - Reprezentantul legal al cabinetului medical
organizat conform Ordonantei Guvernului nr. 124/1998, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 629/2001, poate angaja medici, dentisti, personal
mediu sanitar si alte categorii de personal, în conditiile prevederilor
aceleiasi ordonante, achitând lunar toate contributiile prevăzute de lege
pentru personalul angajat. Personalul angajat beneficiază de drepturile prevăzute
de legislatia muncii în vigoare. La negocierea salariilor se va avea în vedere
respectarea nivelurilor minime stabilite potrivit legii. În situatia în care
volumul de activitate al cabinetului medical conduce la un program de lucru săptămânal
de minimum 35 de ore, încadrarea personalului mediu sanitar este obligatorie.
Art. 9. - (1) În cazul în care casele de asigurări de sănătate,
directiile de sănătate publică, împreună cu consiliile judetene ale Colegiului
Medicilor din România, respectiv al municipiului Bucuresti, constată abuzuri
sau prescrieri de medicamente nejustificate si/sau recomandări de investigatii
paraclinice nejustificate, la medicii de specialitate la care se înregistrează
aceste situatii se va diminua cu câte 10% valoarea definitivă a punctului
pentru trimestrul respectiv, pentru fiecare situatie, sau, după caz, se va
diminua cu câte 10% contravaloarea serviciilor medicale stomatologice aferente
trimestrului respectiv, pentru fiecare situatie.
(2) Sumele obtinute ca disponibil din aceste
diminuări, în conditiile alin. (1), la nivelul caselor de asigurări de sănătate
se vor folosi la întregirea fondului aferent consumului de medicamente, cu sau
fără contributie personală, în ambulatoriu.
Art. 10. - Tipurile de contract pentru furnizarea de
servicii medicale în asistenta medicală ambulatorie de specialitate se stabilesc
prin norme. Utilizarea acestor tipuri de contracte este obligatorie; furnizorii
de servicii medicale în asistenta medicală ambulatorie de specialitate pot
negocia clauze suplimentare cu casele de asigurări de sănătate, în limita
conditiilor prevăzute în actele normative în vigoare, si care vor fi mentionate
la capitolul “Alte clauze”.
Art. 11. - Fondul pentru asistenta medicală
ambulatorie de specialitate se determină prin aplicarea unei cote procentuale
asupra cheltuielilor materiale si serviciilor cu caracter medical, aprobate în
bugetul Fondului asigurărilor sociale de sănătate, la stabilirea căreia se va lua
în considerare cel putin fondul aprobat pentru anul precedent, aferent
asistentei medicale ambulatorie de specialitate, indexat cu coeficientul de inflatie
prognozat pentru anul în curs. Casa Natională de
Asigurări
de Sănătate, la propunerile caselor de asigurări de sănătate, analizează si
stabileste cota procentuală, cu avizul Colegiului Medicilor din România.
Aceasta se aprobă prin ordin comun al presedintelui Casei Nationale de
Asigurări de Sănătate si al ministrului sănătătii si familiei.
Art. 12. - (1) Casele de asigurări de sănătate au
obligatia să deconteze lunar, în termen de maximum 20 de zile de la încheierea
fiecărei luni, contravaloarea serviciilor medicale furnizate potrivit
contractelor încheiate între furnizori de servicii medicale ambulatorii de
specialitate si casele de asigurări de sănătate, la valoarea estimată, iar
regularizarea trimestrială, la valoarea definitivă, până la data de 30 a lunii
următoare încheierii trimestrului, pe baza documentelor prezentate de furnizori,
potrivit normelor, până la data de 3 a lunii următoare celei pentru care se
face plata.
(2) În cazul în care termenul de plată nu este
respectat din vina caselor de asigurări de sănătate, acestea sunt obligate la
plata unor majorări de întârziere egale cu majorările ce se aplică pentru
întârzierea plătii impozitelor către stat.
(3) Refuzul caselor de asigurări de sănătate de a
deconta unele prestatii raportate ca realizate se poate face numai prin prezentarea
în scris a cauzelor care au condus la aceasta.
Contestatiile împotriva acestor refuzuri se
solutionează de către comisiile de arbitraj organizate potrivit legii.
Art. 13. - (1) Refuzul furnizorilor de servicii
medicale de a pune la dispozitie organelor de control actele de evidentă a serviciilor
furnizate si documentele în baza cărora se decontează serviciile realizate
conduce la amânarea decontării de către casele de asigurări de sănătate a
serviciilor medicale prestate, până în momentul efectuării următorului control.
(2) Raportarea unor servicii care nu au fost realizate
sau care au fost realizate în alte conditii decât cele pentru care s-a
solicitat decontarea se regularizează conform normelor. De asemenea, la
regularizare se au în vedere si serviciile omise la raportare în perioadele în
care au fost realizate.
Art. 14. - Contractul de furnizare de servicii
medicale în asistenta medicală ambulatorie de specialitate se reziliază de plin
drept printr-o notificare scrisă de casele de asigurări de sănătate în termen
de maximum 10 zile de la data constatării, în următoarele situatii:
a) dacă medicul nu începe activitatea în termen de cel
mult 3 luni de la data semnării contractului de furnizare de servicii medicale;
b) dacă din motive imputabile furnizorului acesta îsi
întrerupe activitatea pe o perioadă mai mare de 3 luni;
c) ridicarea de către organele în drept a autorizatiei
sanitare de functionare a furnizorului;
d) nerespectarea termenelor de raportare, în vederea econtării
de către casele de asigurări de sănătate a activitătii realizate conform
prezentei hotărâri, pe baza documentelor de raportare, pentru o perioadă de
maximum două luni consecutive în cadrul unui trimestru;
e) în situatia aplicării de 3 ori a măsurii de
diminuare a valorii definitive a punctului sau a contravalorii serviciilor stomatologice,
pentru abuzuri sau prescrieri nejustificate de medicamente si/sau recomandări
nejustificate de investigatii paraclinice;
f) în cazul în care se constată încasarea de
contributie personală de la asigurati pentru serviciile medicale care se suportă
integral de către casele de asigurări de sănătate, conform listelor si
conditiilor prevăzute în norme.
Art. 15. - Contractul de furnizare de servicii
medicale în asistenta medicală ambulatorie de specialitate încetează la data la
care a intervenit una dintre următoarele situatii:
a) se mută cabinetul medical din teritoriul de
functionare;
b) a survenit decesul reprezentantului legal al
cabinetului medical;
c) dacă medicul renuntă sau pierde calitatea de membru
al Colegiului Medicilor din România;
d) încetare prin faliment, dizolvare, lichidare, în
cazul cabinetelor medicale organizate potrivit art. 14 din Ordonanta Guvernului
nr. 124/1998, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 629/2001;
e) încetarea definitivă a activitătii casei de
asigurări de sănătate;
f) acordul de vointă al părtilor;
g) prin denuntarea unilaterală a contractului de către
reprezentantul legal al cabinetului medical printr-o notificare scrisă cu 45 de
zile calendaristice anterioare datei de la care se doreste încetarea
contractului.
ACTE ALE CONSILIULUI NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
CONSILIUL
NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
privind
retragerea Licentei de emisie nr. TV 100 din 24 octombrie 1995,
acordată
Societătii Comerciale “ROMSAT CARDINAL NETWORK” - S.A.
pentru
postul de televiziune TELE 7 BACĂU
În conformitate cu dispozitiile art. 29 din Legea
audiovizualului nr. 48/1992 si în baza art. 37 alin. (1) lit. d) din aceeasi
lege,
Consiliul National al Audiovizualului d e c i d
e:
Articol unic. - Se retrage Licenta de emisie nr. TV
100 din 24 octombrie 1995 pentru postul de televiziune TELE 7 Bacău, acordată
Societătii Comerciale “ROMSAT CARDINAL NETWORK” - S.A., pentru localitatea
Bacău, în temeiul art. 37 alin. (1) lit. d) din Legea audiovizualului nr.
48/1992.
Această măsură a fost luată de Consiliul National al Audiovizualului
ca urmare a faptului că societatea nu a difuzat program propriu local din luna
mai 2001, încălcându-se astfel prevederile Deciziei Consiliului National al
Audiovizualului nr. 115 din 22 septembrie 1998 privind intervalele orare de difuzare
a programelor proprii locale ale statiilor afiliate.
Societătii Comerciale “ROMSAT CARDINAL NETWORK” - S.A.
i-a fost adresată, pentru aceeasi abatere, Somatia publică nr. 5.631 din 5
octombrie 2001.
Presedintele Consiliului National al Audiovizualului,
Serban Madgearu
Bucuresti,
26 noiembrie 2001.
Nr. 145.