MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI
P A R T E A I
Anul XIII - Nr. 470 LEGI, DECRETE, HOTÃRÂRI SI ALTE ACTE
Joi, 16 august 2001
SUMAR
DECRETE
661. - Decret privind
recunoasterea în functie a unui cleric
662. - Decret privind
recunoasterea în functie a unui cleric
663. - Decret privind
recunoasterea în functie a unui cleric
664. - Decret privind
recunoasterea în functie a unui cleric
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 169 din 22 mai 2001
privind exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de
urgentã a Guvernului nr. 53/2000 pentru unele mãsuri privind
solutionarea cererilor referitoare la acordarea de despãgubiri pentru
daunele morale
Decizia nr. 172 din 23 mai 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 505 alin.
2 teza a doua din Codul de procedurã penalã
ORDONANTE SI HOTÃRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
26. - Ordonantã pentru modificarea Ordonantei Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare
751. - Hotãrâre pentru
aprobarea Acordului dintre Guvernul României si Guvernul Republicii Populare
Democrate Coreene privind înfiintarea Comitetului economic, stiintific si
tehnic mixt consultativ, semnat la Bucuresti la 19 octombrie 2000
Acord între Guvernul României si Guvernul Republicii
Populare Democrate Coreene privind înfiintarea Comitetului economic, stiintific
si tehnic mixt consultativ
758. - Hotãrâre pentru
modificarea art. 61 din Normele pentru aplicarea Legii minelor nr. 61/1998,
aprobate prin Hotãrârea Guvernului nr. 639/1998
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
1.493. - Decizie a directorului general al Directiei Generale a Vãmilor privind modificarea Deciziei nr. 374/2000 pentru aprobarea Normelor privind procedura de vãmuire la domiciliu pentru operatiunile de export, precum si a Deciziei nr. 637/2000 pentru aprobarea Normelor privind procedura de vãmuire la domiciliu pentru operatiunile de import si de perfectionare activã
ACTE ALE BÃNCII NATIONALE A ROMÂNIEI
3. - Norme pentru modificarea
Normelor Bãncii Nationale a României nr. 1/2001 privind lichiditatea
bãncilor
DECRETE
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind
recunoasterea în functie a unui cleric
În temeiul prevederilor art. 29 alin. (3) si ale art.
99 alin. (1) din Constitutia României, precum si ale art. 21 alin. 1 din
Decretul nr. 177/1948 pentru regimul general al cultelor religioase, modificat
prin Decretul nr. 150/1974,
având în vedere propunerea Guvernului, potrivit
Hotãrârii acestuia nr. 720/2001,
Presedintele României d e c r e t e a z
ã:
Articol unic. - Preacuviosul arhimandrit Gurie
(Grigore Georgiu), având titulatura “Strehãianul”, se recunoaste în
functia de episcop-vicar al Arhiepiscopiei Craiovei.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
13 august 2001.
Nr. 661.
privind
recunoasterea în functie a unui cleric
În temeiul prevederilor art. 29 alin. (3) si ale art.
99 alin. (1) din Constitutia României, precum si ale art. 21 alin. 1 din
Decretul nr. 177/1948 pentru regimul general al cultelor religioase, modificat
prin Decretul nr. 150/1974,
având în vedere propunerea Guvernului, potrivit
Hotãrârii acestuia nr. 721/2001,
Presedintele României d e c r e t e a z
ã:
Articol unic. - Preacuviosul protosinghel Varsanufie
(Valentin Gogescu), având titulatura “Prahoveanul”, se recunoaste în functia de
episcop-vicar al Arhiepiscopiei Bucurestilor.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
13 august 2001.
Nr. 662.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind
recunoasterea în functie a unui cleric
În temeiul prevederilor art. 29 alin. (3) si ale art.
99 alin. (1) din Constitutia României, precum si ale art. 21 alin. 1 din
Decretul nr. 177/1948 pentru regimul general al cultelor religioase, modificat
prin Decretul nr. 150/1974,
având în vedere propunerea Guvernului, potrivit
Hotãrârii acestuia nr. 722/2001,
Presedintele României d e c r e t e a z
ã:
Articol unic. - Preacuviosul ieromonah Siluan (Ciprian
Span), având titulatura “Marsilianul”, se recunoaste în functia de
episcop-vicar al Arhiepiscopiei Ortodoxe Române pentru Europa
Occidentalã si Meridionalã.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
13 august 2001.
Nr. 663.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind
recunoasterea în functie a unui cleric
În temeiul prevederilor art. 29 alin. (3) si ale art.
99 alin. (1) din Constitutia României, precum si ale art. 21 alin. 1 din
Decretul nr. 177/1948 pentru regimul general al cultelor religioase, modificat
prin Decretul nr. 150/1974,
având în vedere propunerea Guvernului, potrivit
Hotãrârii acestuia nr. 719/2001,
Presedintele României d e c r e t e a z
ã:
Articol unic. - Preacuviosul arhimandrit Nicodim
(Nicolae Nicolãescu), având titulatura “Gorjeanul”, se recunoaste în
functia de episcop-vicar al Arhiepiscopiei Craiovei.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
13 august 2001.
Nr. 664.
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALÃ
din 22 mai 2001
privind
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgentã
a Guvernului
nr.
53/2000 pentru unele mãsuri privind solutionarea cererilor referitoare
la
acordarea de despãgubiri pentru daunele morale
Lucian Mihai - presedinte
Costicã Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokár Gábor - judecãtor
Ioan Muraru - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stângu - judecãtor
Florin Bucur Vasilescu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Gabriela Ghitã - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol se aflã solutionarea exceptiilor de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgentã a Guvernului
nr. 53/2000 pentru unele mãsuri privind solutionarea cererilor
referitoare la acordarea de despãgubiri pentru daunele morale, exceptii
ridicate de Anton Sommert în dosarele nr. 3.521/2000 si nr. 3.497/2000 ale
Tribunalului Bucuresti - Sectia a III-a civilã si Sectia a IV-a
civilã.
Dezbaterile au avut loc în sedinta publicã din
10 mai si au fost consemnate în încheierea din aceeasi datã, când, având
nevoie de timp pentru a delibera, Curtea a amânat pronuntarea la 22 mai 2001.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrãrile dosarului,
constatã urmãtoarele:
Prin încheierile din 12 septembrie 2000 si 25
octombrie 2000, pronuntate în dosarele nr. 3.521/2000 si nr. 3.497/2000, Tribunalul
Bucuresti - Sectia a III-a civilã si Sectia a IV-a civilã - a
sesizat Curtea Constitutionalã cu exceptiile de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Ordonantei de urgentã a Guvernului nr. 53/2000 pentru
unele mãsuri privind solutionarea cererilor referitoare la acordarea de
despãgubiri pentru daunele morale.
Exceptiile au fost ridicate de Anton Sommert,
reclamant în cauze civile ce au ca obiect cereri privind acordarea de
despãgubiri pentru daune morale.
În motivarea exceptiilor de neconstitutionalitate se sustine
cã dispozitiile legale criticate contravin art. 1 alin. (3), art. 11,
15, art. 16 alin. (1) si (2), art. 18 alin. (1), art. 20, 21, art. 22 alin. (1)
si (2), art. 26 alin. (1), art. 30 alin. (6), (7) si (8), art. 31 alin. (4),
art. 48 alin. (3), art. 49 alin. (1), art. 50 alin. (2), art. 123, art. 125
alin. (1) si art. 130 alin. (1) din Constitutie, în sensul cã
îngrãdesc
exercitarea
dreptului reclamantului la repararea prejudiciului adus onoarei si reputatiei
sale prin sãvârsirea de cãtre pârât a unor fapte prejudiciabile.
Instanta de judecatã, exprimându-si opinia, apreciazã
cã exceptiile sunt neîntemeiate deoarece textele de lege criticate nu
contravin prevederilor constitutionale invocate.
Se aratã cã potrivit dispozitiilor
ordonantei atacate cautiunea se restituie reclamantului “îndatã
dupã rãmânerea irevocabilã a hotãrârii prin care
s-a solutionat cererea de acordare a despãgubirilor pentru daune morale,
cu exceptia prevãzutã de art. 2 alin. 2 din acelasi act
normativ”.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicatã, încheierile de sesizare au fost comunicate
presedintilor celor douã Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru
a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiilor de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, în punctul sãu de vedere, apreciazã
cã exceptiile sunt neîntemeiate. Se aratã cã instituirea
cautiunii reprezintã o garantie pentru situatia în care cererea
reclamantului este excesivã sau neîntemeiatã, ceea ce poate cauza
prejudicii pârâtului.
Presedintii celor douã Camere ale Parlamentului
nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiilor de
neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctul de vedere
al Guvernului, rapoartele întocmite în cauze de judecãtorul-raportor,
sustinerile autorului exceptiilor si cele ale pãrtilor prezente,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile
Legii nr.
47/1992, retine urmãtoarele:
Curtea Constitutionalã a fost legal
sesizatã si este competentã, potrivit dispozitiilor art. 144 lit.
c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din
Legea nr. 47/1992, republicatã, sã solutioneze exceptiile de
neconstitutionalitate ridicate.
Obiectul exceptiilor de neconstitutionalitate îl
constituie Ordonanta de urgentã a Guvernului nr. 53/2000 pentru unele
mãsuri privind solutionarea cererilor referitoare la acordarea de
despãgubiri pentru daunele morale, publicatã în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 227 din 23 mai 2000, în întregul ei.
Autorul exceptiilor sustine cã aceste
dispozitii legale contravin urmãtoarelor prevederi constitutionale:
- Art. 1 alin. (3): “România este stat de drept,
democratic si social, în care demnitatea omului, drepturile si
libertãtile cetãtenilor, libera dezvoltare a
personalitãtii umane, dreptatea si pluralismul politic reprezintã
valori supreme si sunt garantate.”;
- Art. 11: “(1) Statul român se obligã
sã îndeplineascã întocmai si cu bunã-credintã
obligatiile ce-i revin din tratatele la care este parte.
(2) Tratatele ratificate de Parlament, potrivit legii,
fac parte din dreptul intern.”;
- Art. 15: “(1) Cetãtenii beneficiazã
de drepturile si de libertãtile consacrate prin Constitutie si prin alte
legi si au obligatiile prevãzute de acestea.
(2) Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia
legii penale mai favorabile.”;
- Art. 16: “(1) Cetãtenii sunt egali în fata
legii si a autoritãtilor publice, fãrã privilegii si
fãrã discriminãri.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege. […]”;
- Art. 18 alin. (1): “Cetãtenii
strãini si apatrizii care locuiesc în România se bucurã de
protectia generalã a persoanelor si a averilor, garantatã de
Constitutie si de alte legi.”
- Art. 20: “(1) Dispozitiile constitutionale
privind drepturile si libertãtile cetãtenilor vor fi interpretate
si aplicate în concordantã cu Declaratia Universalã a Drepturilor
Omului, cu pactele si cu celelalte tratate la care România este parte.
(2) Dacã existã neconcordante între
pactele si tratatele privitoare la drepturile fundamentale ale omului, la care
România este parte, si legile interne, au prioritate reglementãrile
internationale.”;
- Art. 21: “(1) Orice persoanã se poate
adresa justitiei pentru apãrarea drepturilor, a libertãtilor si a
intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate îngrãdi exercitarea
acestui drept.”;
- Art. 22: “(1) Dreptul la viatã, precum si
dreptul la integritate fizicã si psihicã ale persoanei sunt
garantate.
(2) Nimeni nu poate fi supus torturii si nici unui fel
de pedeapsã sau de tratament inuman ori degradant. […]”;
- Art. 26 alin. (1): “Autoritãtile publice
respectã si ocrotesc viata intimã, familialã si
privatã.”;
- Art. 30 alin. (6), (7) si (8): “(6) Libertatea de
exprimare nu poate prejudicia demnitatea, onoarea, viata particularã a
persoanei si nici dreptul la propria imagine.
(7) Sunt interzise de lege defãimarea
tãrii si a natiunii, îndemnul la rãzboi de agresiune, la
urã nationalã, rasialã, de clasã sau
religioasã, incitarea la discriminare, la separatism teritorial sau la
violentã publicã, precum si manifestãrile obscene,
contrare bunelor moravuri.
(8) Rãspunderea civilã pentru informatia
sau pentru creatia adusã la cunostintã publicã revine
editorului sau realizatorului, autorului, organizatorului manifestãrii
artistice, proprietarului mjlocului de multiplicare, al postului de radio sau
de televiziune, în conditiile legii. Delictele de presã se stabilesc
prin lege.”;
- Art. 31 alin. (4): “Mijloacele de informare în
masã, publice si private, sunt obligate sã asigure informarea
corectã a opiniei publice.”;
- Art. 48 alin. (3): “Statul rãspunde
patrimonial, potrivit legii, pentru prejudiciile cauzate prin erorile judiciare
sãvârsite în procesele penale.”;
- Art. 49 alin. (1): “Exercitiul unor drepturi sau
al unor libertãti poate fi restrâns numai prin lege si numai dacã
se impune, dupã caz, pentru: apãrarea sigurantei nationale, a
ordinii, a sãnãtãtii ori a moralei publice, a drepturilor
si a libertãtilor cetãtenilor; desfãsurarea instructiei
penale; prevenirea consecintelor unei calamitãti naturale ori ale unui
sinistru deosebit de grav.”;
- Art. 50 alin. (2): “Cetãtenii
cãrora le sunt încredintate functii publice, precum si militarii,
rãspund de îndeplinirea cu credintã a obligatiilor ce le revin
si, în acest scop, vor depune jurãmântul cerut de lege.”;
- Art. 123: “(1) Justitia se înfãptuieste în
numele legii.
(2) Judecãtorii sunt independenti si se supun
numai legii.”;
- Art. 125 alin. (1): “Justitia se
realizeazã prin Curtea Supremã de Justitie si prin celelalte instante
judecãtoresti stabilite de lege.”;
- Art. 130 alin. (1): “În activitatea
judiciarã, Ministerul Public reprezintã interesele generale ale
societãtii si apãrã ordinea de drept, precum si drepturile
si libertãtile cetãtenilor.”
Se sustine cã, întrucât dispozitiile ordonantei
criticate obligã la plata unei cautiuni de 5% din suma solicitatã
cu titlu de daune morale, exercitarea dreptului reclamantului la repararea
prejudiciului adus onoarei si reputatiei sale prin sãvârsirea de cãtre
pârât a unor fapte prejudiciabile este îngrãdit.
Examinând exceptia, Curtea constatã cã
argumentele invocate în sustinerea acesteia nu pot fi retinute. Legea nr.
146/1997 prevedea, anterior intrãrii în vigoare a Ordonantei de
urgentã a Guvernului nr. 53/2000, scutirea de plata taxei judiciare de
timbru pentru cererile având ca obiect stabilirea si acordarea de
despãgubiri pentru daunele morale aduse onoarei, demnitãtii sau
reputatiei unei persoane fizice.
Cautiunea instituitã prin Ordonanta de
urgentã a Guvernului nr. 53/2000 reprezintã 5% din suma solicitatã cu titlu de daune
morale si se restituie reclamantului dupã rãmânerea
irevocabilã a hotãrârii prin care s-a solutionat cererea de
acordare a despãgubirilor pentru daune morale.
În aceste conditii cautiunea este o garantie pentru
situatia în care cererea reclamantului este respinsã deoarece este
neîntemeiatã, uneori excesivã, alteori chiar formulatã în
scop sicanator, pârâtului cauzându-i-se prejudicii prin chemarea sa
nejustificatã în judecatã. Curtea observã cã, de
altfel, aceastã institutie este reglementatã de Codul de
procedurã civilã în cazurile prevãzute la art. 325 si 541.
În orice caz instituirea de cãtre legiuitor a
unor exceptii de la regula generalã a plãtii taxelor judiciare de
timbru, având în vedere situatii speciale, nu constituie o discriminare sau o
atingere adusã principiului constitutional al egalitãtii în
drepturi si nici o obstructionare a accesului liber la justitie.
Referitor la toate celelalte critici, Curtea
constatã cã în mod evident acestea nu sunt relevante pentru
solutionarea exceptiilor de neconstitutionalitate.
Asa fiind, în cauzele de fatã exceptiile de
neconstitutionalitate ridicate urmeazã sã fie respinse.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit.
c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1)
lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicatã,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptiile de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 53/2000 pentru
unele mãsuri privind solutionarea cererilor referitoare la acordarea de
despãgubiri pentru daunele morale, exceptii ridicate de Anton Sommert în
dosarele nr. 3.521/2000 si nr. 3.497/2000 ale Tribunalului Bucuresti - Sectia a
III-a civilã si Sectia a IV-a civilã.
Definitivã si obligatorie.
Pronuntatã în sedinta publicã din data
de 22 mai 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat-asistent,
Doina Suliman
din 23 mai 2001
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 505 alin. 2 teza a
doua
din
Codul de procedurã penalã
Lucian Mihai - presedinte
Costicã Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokár Gábor - judecãtor
Ioan Muraru - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stângu - judecãtor
Florin Bucur Vasilescu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Iuliana Nedelcu - procuror
Marioara Prodan - magistrat-asistent.
Pe
rol se aflã solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 505 alin. 2 teza a doua din Codul de procedurã
penalã, exceptie ridicatã de Virgil Radu în Dosarul nr.
2.383/1999 al Tribunalului Bucuresti – Sectia a IV-a civilã.
Dezbaterile au avut loc în sedinta publicã din
17 mai 2001 si au fost consemnate în încheierea de la acea datã, când
Curtea, având nevoie de timp pentru a delibera, a amânat pronuntarea la data de
22 mai 2001 si, apoi, la 23 mai 2001.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrãrile dosarului,
retine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 30 noiembrie 2000, pronuntatã
în Dosarul nr. 2.383/1999, Tribunalul Bucuresti - Sectia a IV-a
civilã - a sesizat Curtea Constitutionalã cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 505 alin. 2 teza a doua din Codul de
procedurã penalã, exceptie ridicatã de Virgil Radu.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul
acesteia sustine, în esentã, cã dispozitiile legale mentionate
sunt contrare prevederilor constitutionale cuprinse în art. 21, referitoare la
accesul liber la justitie, si celor cuprinse în art. 125, referitoare la
instantele judecãtoresti, deoarece îi îngrãdesc dreptul “de a se
adresa (mai întâi) justitiei, respectiv instantei de judecatã, în
situatia în care este nemultumit de mãsurile procurorului dispuse prin
ordonanta de scoatere de sub urmãrire”, precum si lidreptul de a
beneficia de o justitie realã, realizatã în cadrul unui proces
echitabil de cãtre o instantã de judecatã si nu de organe
de cercetare penalã aflate în subordinea puterii executive […]”.
Exprimându-si opinia asupra exceptiei, instanta de
judecatã considerã cã exceptia este
neîntemeiatã, “deoarece, prin stabilirea unui termen de un an de la data
ordonantei de scoatere de sub urmãrire sau a rãmânerii definitive
a hotãrârii de achitare, nu se încalcã accesul liber la justitie,
de vreme ce chiar în continutul textului a cãrui neconstitutionalitate
se invocã se mentioneazã existenta posibilitãtii
intentãrii unei actiuni în justitie. Pe de altã parte, art. 505
alin. 2 teza a doua din Codul de procedurã penalã nu
încalcã nici dispozitiile art. 125 din Constitutie, cãci în
cuprinsul acestuia nu se stabileste înfiintarea vreunei instante extraordinare,
care sã judece actiunea prevãzutã în cuprinsul art. 505
din Codul de procedurã penalã”.
În conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea
nr. 47/1992, republicatã, încheierea de sesizare a fost
comunicatã presedintilor celor douã Camere aleParlamentului si
Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
Presedintele Camerei Deputatilor, în punctul
sãu de vedere, apreciazã cã textul de lege
criticat este constitutional, deoarece stabilirea termenului de un an, în care
persoana îndreptãtitã poate porni actiunea în despãgubire,
nu aduce o limitare a dreptului oricãrei persoane de a se adresa justitiei,
“întrucât avem de-a face cu un drept patrimonial si regula în aceastã
materie o reprezintã prescriptibilitatea acestora”. În final se
considerã cã “termenul de un an, prevãzut la art. 505 din
Codul de procedurã penalã, este un termen de prescriptie a
dreptului la actiune, rezonabil, care asigurã conditiile optime celui
prejudiciat pentru a exercita o actiune în justitie în scopul obtinerii
reparatiilor legale”.
Guvernul, în punctul sãu de vedere,
aratã cã exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiatã,
deoarece textele de lege criticate nu contravin prevederilor constitutionale
cuprinse în art. 21 si 125. Se sustine cã “stabilirea scoaterii de sub
urmãrire penalã ca moment în care începe sã curgã
un termen de un an nu este de naturã sã contravinã
dispozitiilor constitutionale invocate. Referitor la încãlcarea
dispozitiilor art. 125 din Constitutie, acesta contine reglementãri
privind instantele judecãtoresti, reglementãri care […] nu pot fi
afectate de dispozitiile art. 505 alin. 2 teza a doua”.
Presedintele Senatului nu a comunicat
punctul sãu de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale presedintelui Camerei Deputatilor si Guvernului, raportul întocmit de
judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmãtoarele:
Curtea Constitutionalã a fost legal
sesizatã si este competentã, potrivit dispozitiilor art. 144 lit.
c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din
Legea nr. 47/1992, republicatã, sã solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicatã.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl
constituie dispozitiile art. 505 alin. 2 teza a doua din Codul de
procedurã penalã, dispozitii care au urmãtorul continut: “Actiunea
poate fi pornitã în termen de un an […] de la data ordonantei de
scoatere de sub urmãrire.”
Textele constitutionale a cãror
încãlcare se invocã sunt art. 21 si 125, prevederi care au
urmãtorul continut:
- Art. 21: “(1) Orice persoanã se poate
adresa justitiei pentru apãrarea drepturilor, a libertãtilor si a
intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate îngrãdi exercitarea
acestui drept.”;
- Art. 125: “(1) Justitia se realizeazã prin
Curtea Supremã de Justitie si prin celelalte instante
judecãtoresti stabilite de lege.
(2) Este interzisã înfiintarea de instante
extraordinare.
(3) Competenta si procedura de judecatã sunt
stabilite de lege.”
În opinia autorului exceptiei dispozitiile legale
criticate încalcã principiul constitutional al accesului liber la
justitie prin “limitarea termenului de un an de introducere a actiunii în
repararea pagubei «de la data ordonantei de scoatere» si nu «de la
data rãmânerii definitive a hotãrârii în plângerea împotriva
ordonantei de scoatere de sub urmãrire»” si, în acest mod, nu poate
“beneficia de o justitie realã”, realizatã de o instantã
de judecatã, ”iar nu de organe de cercetare penalã aflate în
subordinea puterii executive”.
Analizând critica de neconstitutionalitate, Curtea
constatã cã, potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992,
republicatã, “În exercitarea controlului, Curtea
Constitutionalã se pronuntã numai asupra problemelor de drept,
fãrã a putea modifica sau completa prevederea legalã
supusã controlului”, iar în conformitate cu art. 58 alin. (1) din
Constitutie “Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului
român si unica autoritate legiuitoare a tãrii”. Prin urmare, Curtea
Constitutionalã nu este competentã sã modifice ori
sã completeze prevederea legalã supusã controlului, astfel
cum în spetã se solicitã de cãtre autorul exceptiei,
deoarece aceste atributii apartin în exclusivitate autoritãtii
legiuitoare.
Pe de altã parte, Curtea constatã
cã stabilirea de cãtre legiuitor, prin textul de lege criticat, a
datei “ordonantei de scoatere de sub urmãrire penalã” ca
datã de la care se calculeazã termenul de prescriptie de un an al
actiunii pentru repararea pagubei, nu numai cã nu îngrãdeste
accesul liber la justitie, prevãzut de art. 21 din Constitutie, ci,
dimpotrivã, lãrgeste sfera persoanelor îndreptãtite
sã introducã actiuni pentru repararea pagubei si cu privire la
persoanele împotriva cãrora s-a luat o mãsurã
preventivã, iar ulterior au fost scoase de sub urmãrire
penalã prin ordonanta procurorului, ordonantã
rãmasã definitivã prin neatacarea ei în instantã.
Eliminarea din alin. 2 al art. 505 din Codul de procedurã penalã
a tezei a doua ar însemna tocmai o îngrãdire a accesului liber la justitie
al acestor persoane, care nu ar mai fi îndreptãtite la actiuni pentru
repararea pagubei, deoarece, potrivit tezei întâi a aceluiasi alineat 2 al art.
505 din codul mentionat, actiunea ar putea fi pornitã în termen de un an
numai de la rãmânerea definitivã a hotãrârii de achitare,
iar nu si de la data ordonantei de scoatere de sub urmãrire
penalã. Or, aceasta ar contraveni art. 21 din Constitutie.
Curtea mai retine cã dispozitiile art. 505
alin. 2 teza a doua din Codul de procedurã penalã nu contravin, de
asemenea, nici prevederilor art. 125 din Constitutie, referitoare la instantele
judecãtoresti, deoarece si în spetã justitia se realizeazã
prin Curtea Supremã de Justitie si prin celelalte instante
judecãtoresti stabilite de lege, conform alin. (1), iar nu de instante
extraordinare, ceea ce ar contraveni prevederilor constitutionale ale alin. (2)
al art. 125, iar competenta si procedura de judecatã sunt stabilite de
lege în temeiul alin. (3) al aceluiasi art. 125 din Constitutie.
Totodatã, Curtea observã cã în
spetã tocmai propunerea autorului exceptiei de modificare a textului de
lege criticat este contrarã prevederilor constitutionale ale art. 125
alin. (3), deoarece modificarea procedurii, respectiv a datei de la care curge
termenul de un an pentru introducerea actiunii pentru repararea pagubei, nu
este de competenta Curtii Constitutionale, astfel cum s-a mai arãtat, ci
de competenta exclusivã a legiuitorului.
Sub un alt aspect, asa cum a statuat Curtea
Constitutionalã prin Decizia nr 107 din 1 iulie 1999 (publicatã
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 354 din 27 iulie 1999), prin
care a respins exceptia de neconstitutionalitate având ca obiect dispozitiile
întregului alineat 2 al art. 505 din Codul de procedurã penalã, “Art.
48 alin. (3) din Constitutie, prin expresia «potrivit legii»,
lasã la optiunea legiuitorului stabilirea conditiilor procedurale în
care dreptul la reparatii poate fi exercitat.
Aceeasi idee se regãseste si în dispozitiile
art. 3 din Protocolul nr. 7 la Conventia pentru apãrarea drepturilor
omului si a libertãtilor fundamentale, potrivit cãrora «Atunci
când o condamnare penalã definitivã este ulterior anulatã
sau când este acordatã gratierea, pentru cã un fapt nou sau
recent descoperit dovedeste cã s-a produs o eroare judiciarã,
persoana care a suferit o pedeapsã din cauza acestei condamnãri
este despãgubitã conform legii ori potrivit practicii în vigoare
în statul respectiv, cu exceptia cazului în care se dovedeste cã
nedescoperirea în timp util a faptului necunoscut îi este imputabilã în
tot sau în parte»”.
Curtea constatã cã aceste considerente,
precum si solutia pronuntatã îsi mentin valabilitatea, neintervenind
elemente noi de naturã sã reconsidere jurisprudenta Curtii.
Fatã de cele de mai sus, în temeiul art. 144
lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin.
(1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992,
republicatã,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 505 alin. 2 teza a doua
din Codul de procedurã penalã, exceptie ridicatã de Virgil
Radu în Dosarul nr. 2.383/1999 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a IV-a
civilã.
Pronuntatã în sedinta publicã din data
de 23 mai 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat-asistent,
Marioara Prodan
ORDONANTE SI HOTÃRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
modificarea Ordonantei Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor
bugetare
În temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) si (3) din
Constitutia României, precum si ale art. 1 pct. II.1 din Legea nr. 324/2001
privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul României adoptã
prezenta ordonantã.
Art. I. - Ordonanta
Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare, publicatã
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 23 din 31 ianuarie 1996,
aprobatã si modificatã prin Legea nr. 108/1996, cu
modificãrile si completãrile ulterioare, se modificã dupã
cum urmeazã:
1. Articolul 8 va avea urmãtorul cuprins:
“Art. 8. - Plata obligatiilor bugetare se
efectueazã de cãtre debitori, distinct, pe fiecare impozit,
taxã, contributie sau alte venituri bugetare, inclusiv majorãri
de întârziere aferente si penalitãti de orice fel, în urmãtoarea
ordine:
a) obligatii bugetare cu termene de platã în
anul curent;
b) obligatii bugetare reprezentând impozite, taxe,
contributii si alte venituri bugetare datorate si neachitate la data de 31
decembrie a anului precedent, în ordinea vechimii, pânã la lichidarea
integralã a acestora;
c) majorãri de întârziere si penalitãti
de întârziere aferente obligatiilor bugetare prevãzute la lit. b);
d) obligatii bugetare cu termene de platã
viitoare.
În situatia în care debitorul nu efectueazã
plata obligatiilor bugetare, conform prevederilor alin. 1, creditorul bugetar
va proceda la stingerea obligatiilor bugetare pe care le administreazã
în conformitate cu ordinea de platã reglementatã de prezenta
ordonantã, despre aceasta fiind înstiintat si debitorul.”
2. Articolul 13 va avea urmãtorul cuprins:
“Art. 13. - Pentru achitarea cu întârziere a
obligatiilor bugetare, debitorii datoreazã majorãri de
întârziere, calculate pentru fiecare zi de întârziere, începând cu ziua imediat
urmãtoare scadentei obligatiei bugetare si pânã la data realizãrii
sumei datorate inclusiv, potrivit prevederilor legale în vigoare.
Cota majorãrilor de întârziere se stabileste
prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Finantelor
Publice, corelatã cu taxa oficialã a scontului, stabilitã
de Banca Nationalã a României.
În
cazul constatãrii unor diferente de obligatii bugetare, stabilite de
organele competente, majorãrile de întârziere se datoreazã
începând cu ziua imediat urmãtoare scadentei obligatiei bugetare, la
care s-a stabilit diferenta, pânã la data realizãrii acesteia
inclusiv, prevederile alin. 1 aplicându-se în mod corespunzãtor.
În cazul obligatiilor bugetare stinse prin compensare,
majorãrile de întârziere pentru neplata acestor obligatii se
calculeazã pânã la data la care compensarea a devenit
posibilã, potrivit legii.”
3. Articolul 131 va avea
urmãtorul cuprins:
“Art. 131. - Nevirarea sumelor calculate si retinute la
sursã potrivit legii de cãtre plãtitorii obligatiilor
bugetare se sanctioneazã cu o penalitate de 10% din suma retinutã
si neviratã într-un termen mai mare de 30 de zile.
Penalitatea prevãzutã la alin. 1 se
aplicã si plãtitorilor de venituri realizate din România de
cãtre persoanele fizice si juridice nerezidente pentru neretinerea
impozitului de la aceste persoane.
Plata cu întârziere a impozitelor, taxelor,
contributiilor si a altor venituri bugetare, cu exceptia majorãrilor de
întârziere, a penalitãtilor si a amenzilor, se sanctioneazã cu o
penalitate de întârziere de 0,5% pentru fiecare lunã si/sau pentru
fiecare fractiune de lunã de întârziere, începând cu data de întâi a
lunii urmãtoare celei în care acestea aveau termene de platã.
Penalitatea de întârziere nu înlãturã obligatia de platã a
majorãrilor de întârziere si/sau a penalitãtilor.
Sanctiunea prevãzutã la alin. 1 si 2 se
aplicã de cãtre organele competente, o singurã datã
pentru aceeasi sumã etinutã si neviratã, respectiv,
neretinutã, iar aceasta nu înlãturã obligatia de
platã a majorãrilor de întârziere si a penalitãtilor de
întârziere, conform legii.”
4. Alineatul 1 al articolului 82 va avea
urmãtorul cuprins:
“La cererea temeinic justificatã a debitorilor
Guvernul României, Ministerul Finantelor Publice, Ministerul Muncii si
Solidaritãtii Sociale, precum si alte autoritãti ale
administratiei publice centrale sau locale, dupã caz, pot acorda:
a) amânãri sau esalonãri la plata
impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor venituri bugetare;
b) amânãri sau esalonãri la plata
majorãrilor de întârziere si/sau a penalitãtilor de întârziere;
c) scutiri sau reduceri de impozite si taxe, în
conditiile legii;
d) scutiri sau reduceri de majorãri de
întârziere si/sau penalitãti de întârziere.”
5. Articolul 87 va avea urmãtorul cuprins:
“Art. 87. - Sumele plãtite în plus se
compenseazã dupã cum urmeazã:
a) cu obligatii bugetare cu termene de platã în
anul curent;
b) cu obligatii bugetare reprezentând impozite, taxe,
contributii si alte venituri bugetare datorate si neachitate la data de 31
decembrie a anului precedent, în ordinea vechimii, pânã la lichidarea
integralã a acestora;
c) cu majorãri de întârziere si
penalitãti de întârziere aferente obligatiilor bugetare prevãzute
la lit. b);
d) cu obligatii bugetare cu termene de platã
viitoare, numai la cererea plãtitorului.”
Art. II. - (1) Debitorii, cu exceptia persoanelor
fizice, sunt obligati sã întocmeascã si sã depunã,
pânã la data de 15 noiembrie 2001, la creditorii bugetari,
declaratii-inventar privind impozitele, taxele, contributiile si alte venituri
bugetare neachitate din anii precedenti, aflate în sold la data de 31 decembrie
2000 si neachitate pânã la data de 30 septembrie 2001, inclusiv
majorãrile de întârziere evidentiate contabil, pe ani fiscali.
(2) Termenele de prescriptie a dreptului de a cere
executarea silitã a obligatiilor bugetare cuprinse în
declaratiile-inventar prevãzute la alin. (1) se întrerup la data de 30
septembrie 2001, dupã aceastã datã urmând sã
curgã un nou termen de prescriptie.
Art. III. - În termen de 45 de
zile de la data publicãrii prezentei ordonante în Monitorul Oficial al
României, Partea I, Ministerul Finantelor Publice va aproba prin ordin norme
metodologice de aplicare a acesteia si modelul declaratiei-inventar privind
impozitele, taxele si contributiile si alte venituri bugetare neachitate din
anii precedenti, aflate în sold la data de 31 decembrie 2000 si neachitate
pânã la data de 30 septembrie 2001, inclusiv majorãrile de
întârziere evidentiate contabil, prevãzute la art. II din prezenta
ordonantã.
Art. IV. - Prezenta ordonantã va intra în vigoare
la data de 1 octombrie 2001.
Art. V. - Pe data intrãrii în vigoare a
prezentei ordonante se abrogã alin. (3) al art. 6 din Ordonanta
Guvernului nr. 83/1998 privind impunerea unor venituri realizate din România de
persoane fizice si juridice nerezidente, publicatã în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 315 din 27 august 1998.
Art. VI. - Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind
executarea creantelor bugetare, aprobatã si modificatã prin Legea
nr. 108/1996, cu modificãrile si completãrile ulterioare si cu
cele aduse prin prezenta ordonantã, va fi republicatã în
Monitorul Oficial al României, Partea I, dupã aprobarea acesteia de
cãtre Parlament.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NÃSTASE
Contrasemneazã:
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Ministrul muncii si solidaritãtii sociale,
Marian Sârbu
p. Ministrul administratiei publice,
Ionel Flesariu,
secretar de stat
Bucuresti,
26 iulie 2001.
Nr. 26.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
aprobarea Acordului dintre Guvernul României si Guvernul Republicii Populare
Democrate Coreene privind înfiintarea Comitetului economic, stiintific si
tehnic mixt consultativ, semnat la Bucuresti la 19 octombrie 2000
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia
României si ale art. 5 alin. 1 din Legea nr. 4/1991 privind încheierea si
ratificarea tratatelor,
Guvernul României adoptã
prezenta hotãrâre.
Articol unic. - Se aprobã Acordul dintre
Guvernul României si Guvernul Republicii Populare Democrate Coreene privind
înfiintarea Comitetului economic, stiintific si tehnic mixt consultativ, semnat
la Bucuresti la 19 octombrie 2000.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NÃSTASE
Contrasemneazã:
p. Ministrul afacerilor externe,
Cristian Diaconescu,
secretar de stat
p. Ministrul industriei si resurselor,
Mihai Berinde,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Bucuresti,
26 iulie 2001.
Nr. 751.
ACORD
între Guvernul României si Guvernul Republicii
Populare Democrate Coreene
privind înfiintarea Comitetului economic, stiintific
si tehnic mixt consultative
Guvernul României si Guvernul Republicii Populare
Democrate Coreene, denumite în continuare pãrti contractante,
în dorinta promovãrii si dezvoltãrii în
continuare a comertului, a colaborãrii economice, stiintifice si tehnice
dintre cele douã tãri, pe baza egalitãtii si avantajului
reciproc,
au convenit urmãtoarele:
ARTICOLUL 1
Pãrtile contractante au hotãrât
sã înfiinteze Comitetul economic, stiintific si tehnic mixt consultativ
dintre Guvernul României si Guvernul Republicii Populare Democrate Coreene,
denumit în continuare Comitet mixt consultativ.
ARTICOLUL 2
Comitetul mixt consultativ studiazã
posibilitãtile si elaboreazã recomandãri privind
dezvoltarea continuã a tranzactiilor comerciale si a colaborãrii
economice, stiintifice si tehnice dintre România si Republica Popularã
Democratã Coreeanã.
Comitetul mixt consultativ examineazã stadiul
realizãrii recomandãrilor adoptate în sesiuni si va întreprinde
mãsuri pentru îndeplinirea lor.
De asemenea, Comitetul mixt consultativ:
1. va examina si va identifica noi actiuni de interes
reciproc în domeniile economic, stiintific si tehnic;
2. va recomanda si va sustine actiunile de înfiintare
a unor societãti mixte si colaborãri în domeniile economic,
stiintific si tehnic, considerate prioritare de cele douã pãrti
contractante;
3. va examina actiuni reciproce în domeniile economic,
stiintific si tehnic prioritare din cele douã tãri;
4. va sprijini contactele dintre organizatiile
comerciale, economice, stiintifice si tehnice din cele douã tãri,
în scopul dezvoltãrii relatiilor de cooperare în domeniile comercial,
economic, stiintific si tehnic;
5. va examina situatia balantei comerciale si a
balantei de plãti între cele douã tãri si va propune
mãsuri corespunzãtoare, dacã este cazul, în aceastã
privintã;
6. va sprijini organizarea de misiuni comerciale si
economice reciproce ale oamenilor de afaceri apartinând societãtilor
comerciale cu capital de stat sau privat;
7. va elabora si va propune mãsuri privind
schimburile stiintifice si tehnice si cooperarea în domenii de interes reciproc.
ARTICOLUL 3
Comitetul mixt consultativ se va întruni alternativ la
Bucuresti si la Phenian si va adopta recomandãri care se înscriu în
protocolul sesiunii.
Recomandãrile Comitetului mixt consultativ vor
intra în vigoare la data ultimei comunicãri prin care ambele
pãrti contractante îsi notificã reciproc obtinerea
aprobãrilor necesare conform legislatiei nationale.
Presedintii celor douã pãrti
contractante în Comitetul mixt consultativ se informeazã reciproc asupra
aprobãrii protocolului sesiunii respective.
ARTICOLUL 4
Comitetul mixt consultativ este format din
reprezentanti ai Ministerului Industriei si Comertului din România si ai
Ministerului Comertului Exterior din Republica Popularã Democratã
Coreeanã, ca organ permanent, si din reprezentanti ai altor ministere
si/sau institutii, în functie de problematica ce se dezbate cu ocazia
sesiunilor Comitetului mixt consultativ.
Fiecare parte contractantã în Comitetul mixt
consultative este compusã din presedinte, vicepresedinte, secretar si
alti membri.
ARTICOLUL 5
Activitatea Comitetului mixt consultativ se
desfãsoarã în conformitate cu Normele de functionare a
Comitetului economic, stiintific si tehnic mixt consultativ dintre Guvernul
României si Guvernul Republicii Populare Democrate Coreene, prevãzute în
anexa care face parte integrantã din prezentul acord.
Comitetul mixt consultativ poate aduce amendamente la
aceste norme cu acordul scris al celor douã pãrti contractante.
ARTICOLUL 6
Prezentul acord va intra în vigoare la data ultimei
notificãri, când pãrtile contractante îsi comunicã
reciproc obtinerea aprobãrilor necesare, conform legislatiei lor
nationale.
La aceeasi datã Conventia dintre Guvernul
Republicii Socialiste România si Guvernul Republicii Populare Democrate Coreene
privind înfiintarea Comisiei interguvernamentale consultative în problemele
relatiilor economice si tehnico-stiintifice dintre cele douã
tãri, semnatã la 1 august 1970, îsi înceteazã
valabilitatea.
Prezentul acord se încheie pe o perioadã
nedeterminatã.
Prezentul acord va expira dupã 6 luni de la
data la care una dintre pãrtile contractante va notifica celeilalte
pãrti contractante intentia sa de a denunta prezentul acord.
Semnat la Bucuresti la 19 octombrie 2000, în
douã exemplare originale, fiecare în limbile românã, coreeanã
si englezã, textele fiind egal autentice.
În caz de diferente de interpretare textul în limba
englezã va prevala.
Pentru Guvernul României, Radu Berceanu, ministrul industriei si comertului |
Pentru Guvernul Republicii Populare Democrate
Coreene, Kim Nam Ik, ambasadorul Republicii Populare Democrate Coreene la
Bucuresti |
NORME
de functionare a Comitetului economic, stiintific si
tehnic mixt consultativ
dintre Guvernul României si Guvernul Republicii
Populare Democrate Coreene
Guvernul României si Guvernul Republicii Populare
Democrate Coreene, în conformitate cu prevederile art. 1 din Acordul dintre
Guvernul României si Guvernul Republicii Populare Democrate Coreene privind
înfiintarea Comitetului economic, stiintific si tehnic mixt consultativ, au
adoptat Normele de functionare a Comitetului economic, stiintific si tehnic
mixt consultativ, denumit în cele ce urmeazã Comitet mixt consultativ,
astfel:
ARTICOLUL 1
Comitetul mixt consultativ va fi organizat la acelasi
nivel de cãtre cele douã pãrti contractante si
constã din partea românã si partea coreeanã.
Fiecare parte contractantã în Comitetul mixt
consultative va numi presedintele, vicepresedintele, secretarul si ceilalti
membri.
Ambele pãrti contractante se vor informa
reciproc asupra componentei si schimbãrii de membri în Comitetul mixt
consultativ.
Sesiunile vor fi deschise participãrii
expertilor ambelor pãrti contractante.
ARTICOLUL 2
Comitetul mixt consultativ adoptã procedura
convocãrii întâlnirilor sale ori de câte ori este necesar. Problemele
legate de colaborarea comercialã, economicã, stiintificã
si tehnicã vor fi analizate prin consultãri directe la nivelul
vicepresedintilor si/sau al secretarilor celor douã pãrti contractante
în Comitetul mixt consultativ.
În cazul unor probleme foarte importante sau în
functie de necesitãtile concrete cele douã pãrti
contractante vor conveni prin consultãri convocarea Comitetului mixt
consultativ în sesiune.
Sesiunile vor fi prezidate de presedintele
pãrtii contractante în Comitetul mixt consultativ din tara gazdã.
Sesiunile vor fi deschise participãrii
expertilor, depinzând de agenda sesiunii.
ARTICOLUL 3
Data, locul si ordinea de zi a sesiunilor Comitetului
mixt consultativ sunt convenite, pe baza propunerilor prezentate de presedintii
celor douã pãrti contractante, cu cel putin douã luni
înainte de tinerea sesiunii.
ARTICOLUL 4
Comitetul mixt consultativ adoptã în sesiunile
sale recomandãri cu acordul ambelor pãrti contractante.
Recomandãrile Comitetul ui mixt consultativ se
aplicã de la data ultimei comunicãri prin care pãrtile
contractante îsi notificã reciproc obtinerea aprobãrilor necesare
conform legislatiei lor nationale.
Presedintii celor douã pãrti
contractante în Comitetul mixt consultativ se informeazã reciproc asupra
aprobãrii protocolului sesiunii.
ARTICOLUL 5
Presedintii celor douã pãrti
contractante în Comitetul mixt consultativ pot solutiona de comun acord, în mod
operativ, problemele urgente ale cooperãrii economice, stiintifice si
tehnice si ale tranzactiilor comerciale, care se ridicã în perioada
dintre sesiuni si care vor fi incluse în protocolul sesiunii urmãtoare a
Comitetului mixt consultativ.
ARTICOLUL 6
Secretarii celor douã pãrti contractante
în comitetul mixt consultativ vor asigura pregãtirea si organizarea
sesiunilor Comitetului mixt consultativ si vor mentine o legãturã
permanentã cu organele si cu agentii economici interesati în
îndeplinirea recomandãrilor adoptate de sesiunile Comitetului mixt
consultativ.
ARTICOLUL 7
Cheltuielile legate de desfãsurarea sesiunilor
Comitetului mixt consultativ, inclusiv de transportul local, sunt suportate de
tara organizatoare.
Cheltuielile pentru hotel, masã si pentru
transportul international ale delegatiei oaspete, participante la sesiune, vor
fi acoperite de tara trimitãtoare.
ARTICOLUL 8
Protocoalele sesiunii comitetului mixt consultativ se
vor întocmi în douã exemplare originale, fiecare în limbile
românã, coreeanã si englezã, toate textele fiind egal
autentice.
În caz de diferente de interpretare textul în limba
englezã se considerã hotãrâtor.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
modificarea art. 61 din Normele pentru aplicarea Legii minelor nr. 61/1998,
aprobate
prin Hotãrârea Guvernului nr. 639/1998
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia
României,
Guvernul României adoptã
prezenta hotãrâre.
Articol unic. - Articolul 61 din
Normele pentru aplicarea Legii minelor nr. 61/1998, aprobate prin
Hotãrârea Guvernului nr. 639/1998, publicate în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 381 din 6 octombrie 1998, cu modificãrile
ulterioare, se modificã si va avea urmãtorul cuprins:
“Art. 61. - Clasificarea internationalã a
resurselor si rezervelor si constituirea fondului national de rezerve conform
acesteia se aplicã cu caracter experimental pânã la data de 31
decembrie 2002. Pânã la aceeasi datã, în paralel, se mentin si
evidenta si miscarea rezervelor, conform clasificãrii utilizate
pânã la data intrãrii în vigoare a Legii minelor nr. 61/1998.”
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NÃSTASE
Contrasemneazã:
Ministrul industriei si resurselor,
Dan Ioan Popescu
Presedintele Agentiei Nationale
pentru Resurse Minerale,
Maria Iuliana Stratulat
Bucuresti,
26 iulie 2001.
Nr. 758.
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
FINANTELOR PUBLICE
DIRECTIA GENERALÃ
A VÃMILOR
privind
modificarea Deciziei nr. 374/2000 pentru aprobarea Normelor privind procedura
de vãmuire la domiciliu pentru operatiunile de export,
precum
si a Deciziei nr. 637/2000 pentru aprobarea Normelor privind procedura de
vãmuire la domiciliu pentru operatiunile de import si de perfectionare
activã
Directorul general al Directiei Generale a
Vãmilor,
având în vedere prevederile art. 73 alin. (3) din
Regulamentul de aplicare a Codului vamal al României, aprobat prin
Hotãrârea Guvernului nr. 626/1997, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 271 si nr. 271 bis din 9 octombrie 1997,
emite urmãtoarea decizie:
Art. I. - Normele privind procedura de vãmuire
la domiciliu pentru operatiunile de export, aprobate prin Decizia directorului
general al Directiei Generale a Vãmilor nr. 374 din 22 februarie 2000,
publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 107 din 10
martie 2000, modificatã prin Decizia directorului general al Directiei
Generale a Vãmilor nr. 636 din 12 aprilie 2000, publicatã în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 216 din 17 mai 2000, se
modificã si se completeazã dupã cum urmeazã:
1. La articolul 2, litera c) va avea
urmãtorul cuprins:
“c) sunt autorizati în calitate de principal obligat,
în conformitate cu prevederile Deciziei directorului general al Directiei
Generale a Vãmilor nr. 216/2000. Autorizatia de principal obligat nu
este necesarã în cazul în care mãrfurile sunt transportate sub
acoperirea Conventiei TIR sau pe cale feratã;”
2. La articolul 4, litera h) va avea
urmãtorul cuprins:
“h) autorizatia de principal obligat sau o
declaratie cã mãrfurile sunt transportate sub acoperirea
Conventiei TIR sau pe cale feratã;”
3. La articolul 18, dupã alineatul 2 se
introduce alineatul 3 cu urmãtorul cuprins:
“În cazul operatiunilor de tranzit pe cale
feratã nu se introduc datele referitoare la urmãrirea tranzitelor
în sistem informatic.”
Art. II. - Normele privind procedura de vãmuire
la domiciliu pentru operatiunile de import si de perfectionare activã,
aprobate prin Decizia directorului general al Directiei Generale a
Vãmilor nr. 637 din 12 aprilie 2000, publicatã în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 216 din 17 mai 2000, se modificã
dupã cum urmeazã:
1. La articolul 2, litera c) va avea
urmãtorul cuprins:
“c) sunt autorizati în calitate de principal obligat
pe lângã biroul vamal de domiciliere în cazul încheierii regimului vamal
de perfectionare activã prin exportul/reexportul produselor
compensatoare, în conformitate cu prevederile Deciziei directorului general al
Directiei Generale a Vãmilor nr. 216/2000. Autorizatia de principal
obligat nu este necesarã în cazul în care mãrfurile sunt
transportate sub acoperirea Conventiei TIR sau pe cale feratã.”
2. La articolul 4, litera h) va avea
urmãtorul cuprins:
“h) autorizatia de principal obligat pe lângã
biroul vamal de domiciliere sau o declaratie cã mãrfurile sunt
transportate sub acoperirea Conventiei TIR sau pe cale feratã;”
3. Articolul 18 va avea urmãtorul cuprins:
“Art. 18. - Mãrfurile destinate plasãrii
sub regimul vamal de import sau de perfectionare activã sunt dirijate
direct la locurile desemnate sau agreate de biroul vamal de domiciliere, sub
acoperirea unui titlu de tranzit. În acest caz formalitãtile vamale
aplicabile sunt cele prevãzute în prevederile specifice în domeniu.
Locurile desemnate sau agreate pot fi numai cele mentionate în autorizatia
pentru utilizarea procedurii de vãmuire la domiciliu.”
4. La articolul 20, primul alineat va avea
urmãtorul cuprins:
“- Responsabilitatea transportatorului sau a
principalului obligat rãmâne angajatã pânã în momentul în
care mãrfurile sunt puse la dispozitie beneficiarului procedurii.”
Directorul general al Directiei Generale a
Vãmilor,
Dinu Mihail Gheorghe
Bucuresti,
10 august 2001.
Nr. 1.493.
pentru
modificarea Normelor Bãncii Nationale a României nr. 1/2001
privind
lichiditatea bãncilor
În temeiul prevederilor art. 26 alin. (2) lit. a) si
ale art. 50 din Legea nr. 101/1998 privind Statutul Bãncii Nationale a
României, cu modificãrile si completãrile ulterioare, precum si
ale art. 38 alin. (1) si (2) si ale art. 45 lit. d) din Legea bancarã
nr. 58/1998, cu modificãrile si completãrile ulterioare,
Banca Nationalã a României emite
prezentele norme.
Articol unic. - Normele
Bãncii Nationale a României nr. 1/2001 privind lichiditatea
bãncilor, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 201
din 20 aprilie 2001, se modificã dupã cum urmeazã:
- Articolul 34 va avea urmãtorul cuprins:
“Art. 34. - Prezentele norme intrã în vigoare
în termen de 3 luni de la data publicãrii lor în Monitorul Oficial al
României, Partea I, pentru bãncile persoane juridice române, si în
termen de 9 luni de la aceeasi datã, pentru sucursalele din România ale
bãncilor persoane juridice strãine.”
PRESEDINTELE CONSILIULUI DE ADMINISTRATIE
AL BÃNCII NATIONALE A ROMÂNIEI
MUGUR ISÃRESCU
Bucuresti,
6 august 2001.
Nr. 3.