MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI
P A R T E A I
Anul
XIII - Nr. 441 LEGI, DECRETE,
HOTÃRÂRI SI ALTE ACTE Luni,
6 august 2001
SUMAR
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 193 din 19 iunie
2001 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 136
alin. (2) din Codul muncii (adoptat prin Legea nr. 10 din 23 noiembrie
1972)
HOTÃRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
698. -
Hotãrâre pentru aprobarea amendamentelor convenite prin schimb de
scrisori semnate la Washington la 4 aprilie 2001 si la Bucuresti la 27 aprilie
2001 între Guvernul României si Banca Internationalã pentru
Reconstructie si Dezvoltare, la Acordul de împrumut dintre România si Banca
Internationalã pentru Reconstructie si Dezvoltare cu privire la reforma
învãtãmântului preuniversitar, semnat la Washington la 23 mai
1994
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
228. - Ordin al ministrului
agriculturii, alimentatiei si pãdurilor pentru aprobarea Normei sanitare
veterinare cu privire la metodele de analizã a probelor si limitele
maxime pentru mercur în produsele din pescuit
277. - Ordin al ministrului
agriculturii, alimentatiei si pãdurilor pentru aprobarea Normei sanitare
veterinare cu privire la criteriile microbiologice aplicabile la productia de
crustacee si moluste fierte
781. - Ordin al ministrului
finantelor publice pentru modificarea si completarea Ordinului nr. 1.372/2000
pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare prevãzute de
Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit
984. - Ordin al ministrului
lucrãrilor publice, transporturilor si locuintei pentru aprobarea
Regulamentului privind eliberarea brevetelor si certificatelor de capacitate
nationale pentru personalul navigant fluvial
1.253. - Ordin al ministrului
finantelor publice privind modificarea Ordinului ministrului finantelor nr.
1.801/1995 de aprobare a Nomenclatorului formularelor tipizate pentru
stabilirea, evidenta, urmãrirea, încasarea si raportarea impozitelor,
taxelor si a altor obligatii, precum si al celor care privesc
activitãtile de trezorerie, bugetare, de control si sanctionare a
contraventiilor la normele legale privind disciplina financiarã
4.079/268/1.480. - Ordin al
ministrului muncii si solidaritãtii sociale, ministrului comunicatiilor
si tehnologiei informatiei si al ministrului finantelor publice privind
încadrarea în activitatea de creatie de programe pentru calculator
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALÃ
din 19 iunie 2001
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 136 alin. (2)
din
Codul muncii (adoptat prin Legea nr. 10 din 23 noiembrie 1972)
Nicolae Popa - presedinte
Costicã Bulai - judecãtor
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Serban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Paula C. Pantea - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se aflã solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 136 alin. (2) din Codul muncii,
exceptie ridicatã de Radu Chis în Dosarul nr. 3.632/2000 al Tribunalului
Bucuresti - Sectia a IV-a civilã.
La apelul nominal se prezintã avocatul Gheorghe
Bãdicã pentru Radu Chis, lipsind celelalte pãrti,
fatã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Avocatul
autorului exceptiei de neconstitutionalitate sustine cã aceasta este
fondatã, deoarece prevederile art. 136 alin. (2) din Codul muncii,
referitoare la diminuarea despãgubirilor si pentru cazul în care
persoana a realizat câstiguri mai mici, fãrã a se defini natura
sau izvorul acestora, contravin dispozitiilor art. 38 din Constitutie. O
asemenea prevedere legalã era caracteristicã sistemului economiei
centralizate, de comandã, nemaifiind în conformitate însã cu
logica economiei de piatã. Este evocatã o decizie
anterioarã a Curtii Constitutionale, si anume Decizia nr. 160/1999, prin
care s-a declarat neconstitutional art. 136 alin. (1) din Codul muncii.
Reprezentantul Ministerului Public solicitã
admiterea exceptiei, deoarece considerã cã art. 136 alin. (1) din
Codul muncii este abrogat prin efectul art. 150 alin. (1) din Constitutie,
fiind contrar prevederilor constitutionale ale art. 38 privind dreptul la
muncã, iar dispozitiile legale criticate prin exceptia ridicatã
fac trimitere la acest text, constatat de Curte ca fiind iesit din vigoare.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrãrile dosarului,
constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 24 noiembrie 2000,
pronuntatã în Dosarul nr. 3.632/2000, Tribunalul Bucuresti - Sectia a
IV-a civilã a sesizat Curtea Constitutionalã cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 136 alin. (2) din Codul muncii, exceptie
ridicatã de Radu Chis într-un dosar având ca obiect judecarea recursului
declarat de autorul exceptiei în cadrul unui litigiu de muncã privind
acordarea de despãgubiri pe perioada cât contestatorul nu a lucrat,
decizia de desfacere a contractului de muncã a angajatorului fiind
anulatã.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine
cã dispozitiile art. 136 alin. (2) din Codul muncii contravin
prevederilor art. 38 alin. (1) si ale art. 134 alin. (1) din Constitutie,
deoarece acordã despãgubiri diminuate salariatului reîncadrat în
muncã ca urmare a anulãrii deciziei de desfacere a contractului
de muncã. Se aratã cã nu pot fi diminuate câstigurile
salariale de care a fost lipsitã o persoanã prin
încãlcarea dreptului la muncã de faptul cã, în calitate de
actionar, a participat la repartizarea beneficiilor societãtii
comerciale la care a subscris capital social.
Tribunalul Bucuresti - Sectia a IV-a civilã,
exprimându-si opinia, apreciazã cã exceptia de
neconstitutionalitate este întemeiatã, întrucât “În sensul dispozitiilor
actuale este încurajatã persoana cãreia i s-a desfãcut
contractul de muncã sã nu munceascã, pe motiv cã
oricum va fi despãgubitã si cu acea diferentã de bani
rezultatã ca urmare a desfãsurãrii unei activitãti
în afara unitãtii care i-a desfãcut contractul de muncã.”
Totodatã se considerã cã prevederile legale criticate lrnu
trebuie sã refuze” plata integralã a drepturilor ce s-ar fi
cuvenit salariatului dacã nu Is-ar fi desfãcut contractul de
muncã din culpa lui.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicatã, au fost solicitate punctele de vedere ale presedintilor
celor douã Camere ale Parlamentului si Guvernului asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, în punctul sãu de vedere,
considerã cã exceptia de neconstitutionalitate este
întemeiatã. Se aratã cã dispozitiile art. 136 alin. (2)
din Codul muncii sunt neconstitutionale în raport cu prevederile art. 38 alin.
(1) teza întâi si ale art. 134 din Constitutie, care permit obtinerea de
câstiguri licite si din activitãti comerciale ori de alt gen, specifice
economiei de piatã. Fiind mentionatã Decizia Curtii Constitutionale
nr. 160/1999 prin care s-a admis exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 136 alin. (1) din Codul muncii, se considerã
cã aceastã solutie este aplicabilã, prin analogie, si cu
referire la alin. (2) al aceluiasi articol, care face trimitere la
despãgubirea prevãzutã la alin. (1).
Presedintii celor douã Camere ale Parlamentului
nu au comunicat punctele lor de vedere.
C U R T E A,
examinând încheierea de sesizare, concluziile scrise
depuse de autorul exceptiei, punctul de vedere
al.Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, sustinerile
pãrtii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale atacate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmãtoarele:
Curtea Constitutionalã a fost legal
sesizatã si este competentã, potrivit dispozitiilor art. 144 lit.
c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din
Legea nr. 47/1992, republicatã, sã solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicatã.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl
constituie dispozitiile art. 136 alin. (2) din Codul muncii (adoptat prin Legea
nr. 10 din 23 noiembrie 1972), care au urmãtorul cuprins: “Dacã
persoana în cauzã s-a încadrat între timp într-o functie cu un salariu
inferior sau a realizat alte câstiguri mai mici, despãgubirea
prevãzutã în alineatul precedent va consta, pentru perioada
respectivã, în diferenta dintre salariul mediu realizat anterior
desfacerii contractului de muncã si câstigul realizat între timp.”
Autorul exceptiei sustine cã prevederile legale
criticate contravin dispozitiilor constitutionale cuprinse în art. 38 alin. (1)
teza întâi, potrivit cãrora “Dreptul la muncã nu poate fi
îngrãdit”, precum si celor ale art. 134 alin. (1), care
prevãd cã ”Economia României este economie de piatã”. Analizând
actele dosarului, Curtea Constitutionalã retine cã în
cauzã este stabilit prin hotãrâre judecãtoreascã
definitivã si irevocabilã cã dreptul la muncã al
autorului exceptiei fost
încãlcat prin desfacerea nelegalã a contractului de muncã
si, în consecintã, persoana angajatã a fost lipsitã,
printr-un act injust al angajatorului, de încasarea salariului. Or, pentru
perioada în care un salariat a fost împiedicat printr-o mãsurã
nelegalã sã îsi îndeplineascã obligatiile prevãzute
în contractul de muncã si, corelativ, sã îsi primeascã
salariul ce i s-ar fi cuvenit pentru munca pe care ar fi prestat-o dacã
nu i-ar fi fost încãlcat de cãtre angajator dreptul la
muncã, acest salariat are dreptul de a beneficia de o despãgubire
echivalentã cu totalul sumelor de bani pe care le-ar fi primit
dacã nu s-ar fi luat de cãtre angajator mãsura
nelegalã de îndepãrtare din muncã, iar nu o
despãgubire limitatã la “diferenta dintre salariul mediu
realizat anterior desfacerii contractului de muncã si câstigul realizat
între timp”, cum prevede alin. (2) al art. 136 din Codul muncii.
Având în vedere prevederile constitutionale ale art.
11 alin. (1), potrivit cãrora “Statul român se obligã
sã îndeplineascã întocmai si cu bunã-credintã
obligatiile ce-i revin din tratatele la care este parte”, precum si ale
art. 20 alin. (1), care prevãd cã “Dispozitiile
constitutionale privind drepturile si libertãtile cetãtenilor vor
fi interpretate si aplicate în concordantã cu Declaratia
Universalã a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate la
care România este parte”, Curtea retine, de asemenea, cã România
este semnatarã a mai multor acte internationale care recunosc si
garanteazã dreptul la muncã. Astfel, prin Decretul nr. 212 din 31
octombrie 1974, publicat în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 146 din 20
noiembrie 1974, a fost ratificat Pactul international cu privire la drepturile
economice, sociale si culturale, adoptat de Adunarea Generalã a
Organizatiei Natiunilor Unite la 16 decembrie 1966. Potrivit art. 6 pct. 1 din
acest act international, “Statele-pãrti la prezentul pact recunosc
dreptul la muncã, ce cuprinde dreptul pe care îl are orice
persoanã de a obtine posibilitatea sã-si câstige existenta
printr-o muncã liber aleasã sau acceptatã si vor lua
mãsuri potrivite pentru garantarea acestui drept.” În plus, prin
art. 7 al aceluiasi act international, statele-pãrti “recunosc
dreptul pe care îl are orice persoanã de a se bucura de conditii de
muncã juste […]”, drept care trebuie sã asigure, printre
altele, dar îndeosebi, “remuneratia”. Tot astfel, prin Legea nr. 74 din
3 mai 1999, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
193 din 4 mai 1999, a fost ratificatã Carta socialã
europeanã revizuitã, adoptatã la Strasbourg la 3 mai 1996.
Conform art. 1 pct. 2 din Carta socialã europeanã
revizuitã, “În vederea exercitãrii efective a dreptului la
muncã, pãrtile se angajeazã: […] 2. sã protejeze de
o manierã eficientã dreptul lucrãtorului de a-si câstiga
existenta printr-o muncã liber întreprinsã;”.
În raport cu dispozitiile art. 38 alin. (1) teza întâi din Constitutie si în lumina prevederilor din documentele internationale mentionate Curtea constatã cã sunt neconstitutionale prevederile art. 136 alin. (2) din Codul muncii, referitoare la stabilirea despãgubirii cuvenite salariatului reîncadrat între timp într-o functie cu un salariu tarifar inferior sau care a realizat alte câstiguri mai mici la o sumã calculatã prin diferenta dintre salariul mediu realizat anterior desfacerii contractului de muncã si câstigul realizat între timp.
Limitarea la o sumã comensuratã pe baza
unor criterii artificiale a despãgubirii acordate în cazul
reintegrãrii în muncã a celui cãruia i s-a desfãcut
contractul de muncã în mod nejustificat constituie, de altfel, o derogare
de la regula generalã de drept al muncii stabilitã la art. 111
alin. (1) din Codul muncii, conform cãruia “Unitatea este
obligatã, în conditiile legii, sã despãgubeascã
persoana încadratã în muncã, în situatia în care aceasta a
suferit, din culpa unitãtii, un prejudiciu în timpul îndeplinirii
îndatoririlor de muncã sau în legãturã cu serviciul”. Asa
fiind, dispozitiile art. 136 alin. (2) din Codul muncii sunt neconstitutionale
si prin raportare la prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie, potrivit
cãrora “Cetãtenii sunt egali în fata legii si a
autoritãtilor publice, fãrã privilegii si
fãrã discriminãri”. Si aceasta întrucât se aflã
în situatii egale salariatii cãrora li s-a creat un prejudiciu prin
desfacerea nelegalã, din culpa unitãtii, a contractului de
muncã, adicã salariatii aflati în ipoteza reglementatã la
art. 136 alin. (2) din Codul muncii, precum si salariatii cãrora li s-a
creat un prejudiciu prin vreo altã faptã culpabilã a
angajatorului decât desfacerea nelegalã a contractului de muncã,
adicã salariatii aflati în ipoteza reglementatã prin art. 111
alin. (1) din Codul muncii. De aceea, în vederea respectãrii
principiului constitutional stabilit la art. 16 alin. (1) din Legea
fundamentalã, este necesarã, pentru toate aceste situatii, instituirea
unui tratament juridic nediscriminatoriu, care presupune aplicarea regulii
generale cuprinse în art. 111 alin. (1) din Codul muncii.
Prin Decizia nr. 160 din 19 octombrie 1999,
publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 610 din 14 decembrie 1999, Curtea
Constitutionalã s-a pronuntat si asupra prevederilor art. 136 alin. (1)
din Codul muncii, în sensul cã a admis exceptia de neconstitutionalitate
si a constatat cã sunt contrare Constitutiei si, în consecintã,
nu mai sunt în vigoare, potrivit art. 150 alin. (1) din Constitutie,
dispozitiile tezei finale a art. 136 alin. (1) din Codul muncii, conform
cãrora despãgubirea cuvenitã salariatului reîncadrat în
functia avutã, ca urmare a anulãrii desfacerii contractului de
muncã, este “calculatã pe baza salariului sãu mediu
realizat în ultimele 3 luni anterioare desfacerii contractului de muncã”.
Fatã de aceastã împrejurare admiterea exceptiei de
neconstitutionalitate a prevederilor
art. 136
alin. (2) din Codul muncii se impune cu atât mai mult cu cât prevederile legale
criticate fac trimitere la alin. (1) al art. 136 din Codul muncii, respectiv la
o dispozitie normativã constatatã de Curte ca nemaifiind în
vigoare.
Totodatã în privinta
neconstitutionalitãtii art. 136 alin. (2) din Codul muncii, adoptat prin
Legea nr. 10 din 23 noiembrie 1972, asadar anterior adoptãrii
Constitutiei, rezultã cã sunt incidente dispozitiile art. 150
alin. (1) din Legea fundamentalã, conform cãrora “Legile si
toate celelalte acte normative rãmân în vigoare în mãsura în care
ele nu contravin prezentei Constitutii”, cu consecinta constatãrii
pe aceastã cale cã prevederile legale mentionate nu mai sunt în
vigoare.
Fatã de cele arãtate, prevederile art.
136 alin. (2) din Codul muncii nu mai sunt în vigoare, în temeiul art. 150
alin. (1) din Constitutie, întrucât vin în contradictie cu dispozitiile art. 16
alin. (1), ale art. 38 alin. (1) si ale art. 134 alin. (1) din Legea
fundamentalã.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit.
c) si al art. 150 alin. (1) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 13
alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicatã,
CURTEA
În numele legii
D E C I D E:
Admite exceptia de neconstitutionalitate ridicatã de Radu Chis în Dosarul nr. 3.632/2000 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a IV-a civilã si constatã cã dispozitiile art. 136 alin. (2) din Codul muncii nu mai sunt în vigoare întrucât sunt contrare prevederilor art. 16 alin. (1), ale art. 38 alin. (1) si ale art. 134 alin. (1) din Constitutie.
Definitivã si obligatorie.
Decizia se comunicã celor douã Camere
ale Parlamentului si Guvernului.
Pronuntatã în sedinta publicã din data
de 19 iunie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta
H OTÃRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
aprobarea amendamentelor convenite prin schimb de scrisori semnate la
Washington
la
4 aprilie 2001 si la Bucuresti la 27 aprilie 2001 între Guvernul României si
Banca Internationalã
pentru
Reconstructie si Dezvoltare, la Acordul de împrumut dintre România si Banca
Internationalã
pentru
Reconstructie si Dezvoltare cu privire la reforma învãtãmântului
preuniversitar,
semnat
la Washington la 23 mai 1994
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia României si ale art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 24/1994 pentru ratificarea Acordului de împrumut dintre România si Banca Internationalã pentru Reconstructie si Dezvoltare cu privire la reforma învãtãmântului preuniversitar, semnat la Washington la 23 mai 1994, aprobatã prin Legea nr. 126/1994,
Guvernul României adoptã
prezenta hotãrâre.
Articol unic. - Se aprobã
amendamentele convenite prin schimb de scrisori semnate la Washington la 4
aprilie 2001 si la Bucuresti la 27 aprilie 2001 între Guvernul României, prin
Ministerul Finantelor Publice, si Banca Internationalã pentru
Reconstructie si Dezvoltare, la Acordul de împrumut dintre România si Banca
Internationalã pentru Reconstructie si Dezvoltare cu privire la reforma
învãtãmântului preuniversitar, semnat la Washington la 23 mai
1994, ratificat prin Ordonanta Guvernului nr. 24/1994, aprobatã prin Legea nr. 126/1994,
dupã cum urmeazã:.
1. Numãrul de 7 judete-pilot, specificat în
subparagraful (8) b) din cadrul pãrtii A
lãÎnvãtãmântul primar si secundar” din anexa nr. 2 –
“Descrierea proiectului” la acordul de împrumut, se înlocuieste cu
numãrul de 8.
2. Se introduc paragrafele 5 si 6 în cadrul
Pãrtii C – “Alte procedee de achizitionare”, sectiunea I –
“Achizitio-narea bunurilor” din anexa nr. 4 – “Achizitionare si servicii de
consultantã” la acordul de împrumut, cu urmãtorul cuprins:
“5. Mobilierul în cadrul Pãrtii A (8) estimat
sã coste mai putin decât echivalentul a 300.000 $ pe contract,
pânã la o sumã totalã care sã nu
depãseascã echivalentul a 2.000.000 $, poate fi achizitionat în
cadrul contractelor adjudecate în conformitate cu prevederile paragrafelor 3.3
si 3.4 din Ghidurile revizuite.
6. Cãrtile din cadrul Pãrtii A (8) b),
care sunt de naturã deosebitã si care costã 500.000 $ sau
mai putin decât suma totalã, cu acordul anterior al Bãncii, pot
fi achizitionate în conformitate cu prevederile paragrafului 3.7 c) din
Ghidurile revizuite.”
3. Prima propozitie a paragrafului 1 a) din cadrul
Pãrtii D – “Analiza de cãtre Bancã a deciziilor de achizitionare”,
sectiunea I – “Achizitionarea bunurilor” din anexa nr. 4 – “Achizitionare si
servicii de consultantã” la acordul de împrumut se modificã si va
avea urmãtorul cuprins:
“a) Referitor la: (i) primul contract pentru bunuri,
adjudecat în conformitate cu Sectiunea I C.5 a acestei anexe;
(ii) fiecare contract pentru bunuri estimat sã
coste echivalentul a 250.000 $ sau mai mult, adjudecat în conformitate cu
Sectiunea I C.4 si C.5 a acestei anexe; si (iii) fiecare contract pentru bunuri
adjudecat în conformitate cu Sectiunea I C.6 se vor aplica procedurile
prevãzute în paragrafele 2 si 4 ale anexei nr. 1 din Ghidurile
revizuite.”
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NÃSTASE
Contrasemneazã:
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tãnãsescu
p. Ministrul educatiei si cercetãrii,
Radu Demian,
secretar de stat
p. Ministrul afacerilor externe,
Cristian Diaconescu,
secretar de stat
Bucuresti,
19 iulie 2001.
Nr. 698.
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
AGRICULTURII, ALIMENTATIEI SI PÃDURILOR
pentru
aprobarea Normei sanitare veterinare cu privire la metodele de analizã
a
probelor si la limitele maxime admise pentru mercur în produsele din pescuit
Ministrul agriculturii, alimentatiei si
pãdurilor,
în temeiul prevederilor art. 31 alin. 1 din Legea
sanitarã veterinarã nr. 60/1974, republicatã, cu
modificãrile si completãrile ulterioare, în baza Hotãrârii
Guvernului nr. 12/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii,
Alimentatiei si Pãdurilor, modificatã prin Hotãrârea
Guvernului nr. 440/2001, vãzând Referatul de aprobare nr. 141.576 din 6
iunie 2001, întocmit de Agentia Nationalã Sanitarã
Veterinarã,
emite urmãtorul ordin:
Art. 1. - Se aprobã Norma sanitarã veterinarã cu privire la metodele de analizã a probelor si la limitele maxime admise pentru mercur în produsele din pescuit, prevãzutã în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
Art. 2. - Agentia Nationalã Sanitarã
Veterinarã, institutiile centrale de profil si directiile sanitare veterinare
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti vor aduce la îndeplinire
prevederile prezentului ordin.
Art. 3. - Agentia Nationalã Sanitarã
Veterinarã va controla modul de aplicare a prevederilor acestui ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul agriculturii, alimentatiei si
pãdurilor,
Ilie Sârbu
Bucuresti,
11 iulie 2001.
Nr. 228.
NORMÃ SANITARÃ VETERINARÃ
cu privire la metodele de analizã a probelor si
la limitele maxime admise pentru mercur în produsele din pescuit
CAPITOLUL I
Art. 1. - Prezenta normã sanitarã
veterinarã stabileste metodele de analizã si continutul total de
mercur maxim admis în produsele din pescuit.
CAPITOLUL II
Reguli pentru prelevarea probelor si metoda de
analizã
Art. 2. - Continutul total de mercur maxim admis în
produsele din pescuit, cu exceptia celor prevãzute în anexa care face
parte integrantã din prezenta normã, este de 0,5 ppm-0,5 mg/kg de
greutate de produs proaspãt. Pentru pãrtile comestibile ale
speciilor prevãzute în anexã continutul total de mercur maxim
admis este de 1 ppm1 mg/kg produs proaspãt.
Art. 3. - (1) Metoda de analizã folositã
pentru determinarea continutului total de mercur din produsele din pescuit este
spectometria de absorbtie atomicã cu generare de hidruri - tehnica
vaporilor reci.
(2) În vederea determinãrii valorii medii a
continutului de mercur din produsele din pescuit analizele se realizeazã
pe un amestec omogen obtinut prin triturarea finã a probelor.
Art. 4. - (1) Autoritatea competentã stabileste
programul de recoltare de probe de produse din pescuit proaspete si congelate.
Programul de recoltare de probe de produse din pescuit se stabileste în
conformitate cu prevederile legale în vigoare si tinând cont de
urmãtorii factori:
A. Tipul de produs:
a) speciile prevãzute în anexã;
b) alte specii.
B. Numãrul minim de probe care se
recolteazã de la fiecare lot pentru fiecare categorie de produs este de:
- categoria a): 10 mostre luate de la 10 indivizi diferiti;
- categoria b): 5 mostre luate de la 5 indivizi
diferiti.
(2) În cazul unor pesti din speciile prevãzute
în anexã, care prezintã mãrimi diferite, numãrul de
probe recoltate trebuie sã fie reprezentativ pentru componenta lotului.
(3) În sensul prezentei norme sanitare veterinare, lotul
este definit astfel: cantitatea de produse din pescuit din aceeasi specie,
care a fãcut obiectul aceluiasi tratament si care poate proveni din
acelasi loc de pescuit si de pe aceeasi navã.
Art. 5. - Continutul total de mercur maxim admis în
produsele din pescuit poate fi modificat de autoritatea competentã în
functie de limitele stabilite la nivel international.
ANEXÃ
(la norma
sanitarã veterinarã)
Rechin (toate speciile)
Ton (Thunnus spp.)
Ton mic (Euthynnus spp.)
Bonito (Sarda spp.)
Plain bonito (Orcynopsis unicolor)
Peste sabie (Xiphias gladnis)
Sailfish (Istrophorus platypterus)
Merlucius (Makaira spp.)
Tipar (Anquilla spp.)
Bass (Dicentrarchus labrax)
Sturion (Acipenser spp.)
Halibut (Hippoglossus hippoglossus)
Pestele rosu (Sebastes marinus, Sebastes mentella)
Blue ling (Molva dipterygia)
Pisica de mare din Atlantic (Anarhuhas lupus)
Pike (Exos lucius)
Câinele de mare portughez (Centroscymnes cvelolepis)
Stiucã (Raja spp.)
Calcan (din speciile Lepidopus caudatus, Aphanopus
carbo)
Anglerfish (Lophius spp.).
MINISTERUL
AGRICULTURII, ALIMENTATIEI SI PÃDURILOR
pentru
aprobarea Normei sanitare veterinare cu privire la criteriile microbiologice
aplicabile
la
productia de crustacee si moluste fierte
Ministrul agriculturii, alimentatiei si
pãdurilor,
în temeiul prevederilor art. 31 alin. 1 din Legea
sanitarã veterinarã nr. 60/1974, republicatã, cu
modificãrile si completãrile ulterioare,
în baza Hotãrârii Guvernului nr. 12/2001
privind organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si
Pãdurilor, cu modificãrile ulterioare, vãzând Referatul de
aprobare nr. 141.536 din 5 iunie 2001, întocmit de Agentia Nationalã
Sanitarã Veterinarã,
emite urmãtorul ordin:
Art. 1. - Se aprobã Norma sanitarã
veterinarã cu privire la criteriile microbiologice aplicabile la
productia de crustacee si moluste fierte, prevãzutã în anexa care
face parte integrantã din prezentul ordin.
Art. 2. - Agentia Nationalã Sanitarã
Veterinarã, institutiile
centrale de profil si directiile sanitare veterinare judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, vor aduce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. - Agentia Nationalã Sanitarã
Veterinarã va controla modul de aplicare a prevederilor acestui ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul agriculturii, alimentatiei si
pãdurilor,
Ilie Sârbu
Bucuresti,
24 iulie 2001.
Nr. 277.
NORMÃ SANITARÃ VETERINARÃ
cu privire la criteriile microbiologice aplicabile la
productia de crustacee si moluste fierte
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Prezenta normã sanitarã
veterinarã stabileste criteriile microbiologice ce se aplicã
pentru productia de crustacee si moluste fierte.
CAPITOLUL II
Criterii microbiologice
Art. 2. - (1) Criteriile microbiologice aplicabile la
productia de crustacee si moluste fierte sunt:
A. Germeni patogeni:
a) Salmonella spp. - absent în 25 g, n = 5, c =
0;
b) alte microorganisme patogene si toxinele lor, care
sunt investigate în functie de analiza riscurilor, sã nu fie prezente
într-o cantitate care sã afecteze sãnãtatea
consumatorilor;
B. Germenii martori ai deficientelor de igienã
(produse decorticate, decochiliate):
Staphylococus aureus - m = 100, M = 1.000,
n = 5, c = 2;
Coliformi termotoleranti (44¼C pe mediu solid)
- m = 10, M = 100, n = 5, c = 2;
Escherichia coli (pe mediu solid) - m
= 10, M = 100, n = 5, c = 1;
C. Germeni indicatori (linii directoare):
Bacterii aerobe mezofile (30¼C):
a) produse întregi - m = 10.000, M = 100.000, n = 5, c
= 2;
b) produse decorticate sau decochiliate, cu exceptia
cãrnii de crab - m = 50.000, M = 500.000, n = 5, c = 2;
c) carne de crab - m = 100.000, M = 1.000.000, n = 5,
c = 2.
(2) Parametrii n, m, M si c sunt definiti dupã
cum urmeazã:
n - numãrul de unitãti din care se
compune proba;
m - pragul limitã sub care toate
rezultatele sunt considerate satisfãcãtoare;
M - pragul limitã acceptabil la care
rezultatele nu mai sunt considerate satisfãcãtoare;
c - numãrul de unitãti de probe ce
dau valori cuprinse între m si M.
(3) Calitatea unui lot este consideratã:
a) satisfãcãtoare, când toate
valorile cercetate sunt inferioare sau egale cu 3 m;
b) acceptabilã, când valorile examinate
sunt cuprinse între 3 m si 10 m (= M) si când c/n este mai mic sau egal cu 2/5;
c) nesatisfãcãtoare:
- în toate cazurile în care se constatã valori
superioare lui M;
- când c/n este mai mare de 2/5.
(4) În sensul prezentei norme sanitare veterinare, lotul
reprezintã cantitatea de produse din pescuit din aceeasi specie,
care a fãcut obiectul aceluiasi tratament si care provine din acelasi
loc de pescuit si de pe aceasi navã.
Art. 3. - În conformitate cu prevederile legale în
vigoare respectarea criteriilor microbiologice se realizeazã de
cãtre producãtor în timpul procesului de fabricatie si înainte de
comercializarea produselor.
Art. 4. - (1) În functie de natura produselor -
întregi, decorticate sau decochiliate -, de temperatura si timpul de fierbere,
precum si de analiza riscurilor, responsabilii de întreprindere stabilesc
programele pentru recoltarea probelor, care trebuie sã
rãspundã prevederilor legale în vigoare..(2) Programele
mentionate la alin. (1) trebuie sã cuprindã, în cazul
nerespectãrii normelor prevãzute la art. 1 lit. A si B, un
angajament care sã continã urmãtoarele:
- informarea autoritãtii competente despre
rezultatele gãsite si mãsurile luate referitoare la loturile
incriminate;
- revizuirea metodelor de supraveghere si control al
punctelor critice pentru identificarea sursei de contaminare, incluzând o
mãrire a frecventei analizelor;
- necomercializarea pentru consum uman a loturilor
incriminate în care s-au gãsit germeni patogeni sau cu depãsiri
ale valorii M prevãzute pentru bacteria Staphylococus aureus la art. 1
lit. B.
Art. 5. - (1) Metodele de analizã utilizate
pentru verificarea parametrilor microbiologici sunt cele recunoscute stiintific
la nivel international si validate în laborator. Metoda de analizã
utilizatã trebuie sã fie înregistratã cu rezultate
corespunzãtoare.
(2) Parametrii microbiologici stabiliti pentru
productia de crustacee si moluste fierte trebuie sã ajute
producãtorii în aprecierea bunei functionãri a întreprinderii,
precum si la introducerea procedeelor de supraveghere a productiei.
MINISTERUL
FINANTELOR PUBLICE
pentru
modificarea si completarea Ordinului nr. 1.372/2000 pentru aprobarea
modelului
si continutului unor formulare prevãzute de Ordonanta Guvernului nr.
73/1999
privind
impozitul pe venit
Ministrul finantelor publice,
în temeiul prevederilor art. 2 alin (2) din Ordonanta
Guvernului nr. 68/1997 privind procedura de întocmire si depunere a
declaratiilor de impozite si taxe, republicatã, ale art. 62 din
Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, cu
modificãrile si completãrile ulterioare, precum si ale art. 14
alin. 1 din Hotãrârea Guvernului nr. 18/2001 privind organizarea si
functionarea Ministerului Finantelor Publice, cu modificãrile si
completãrile ulterioare,
având în vedere necesitãtile de administrare a
impozitului pe venitul anual global si de organizare a evidentei pe
plãtitori pentru persoanele fizice plãtitoare de impozit pe
venit, reglementat de Ordonanta Guvernului nr. 73/1999, cu modificãrile
si completãrile ulterioare,
emite urmãtorul ordin:
Art. I. - Ordinul ministrului finantelor nr. 1.372/2000
pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare prevãzute de
Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit se modificã
si se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Anexa nr. 1 se completeazã cu formularul
“Decizia de impunere pentru veniturile din salarii realizate din România/din
strãinãtate de persoanele fizice române fãrã
domiciliu în România si de persoanele fizice strãine, pentru activitatea
desfãsuratã în România, pe anul …”, cod 14.13.03.13/5b, model
prezentat în anexa nr. 1 la prezentul ordin.
2. Formularul “Decizie de impunere anualã
pentru veniturile realizate pe anul, “Înstiintare de platã”, cod 14.13.03.13/a, din anexa nr. 1, se
înlocuieste cu formularul “Decizie de impunere anualã pentru veniturile
realizate pe anul” ”, cod 14.13.03.13/a, model prezentat în anexa nr. 2 la
prezentul ordin.
3. Prima liniutã de la rd. 16 Venit net
calculat pentru salarii primite din strãinãtate pentru
activitatea desfãsuratã în România, din cap. B Venit din
salarii din anexa nr. II lrInstructiuni de completare a formularului
“Declaratie de venit global”, cod 14.13.01.13” va avea urmãtorul
cuprins:
l:- suma calculatã prin cumularea venitului net
declarat lunã de lunã, preluat de la rd. 4 din Declaratia privind
veniturile sub formã de salarii din strãinãtate, obtinute
de cãtre persoanele fizice române cu domiciliul în România care
desfãsoarã activitate în România si de cãtre persoanele
fizice române angajate ale misiunilor diplomatice si posturilor consulare
acreditate în România;”
Art. II. - Determinarea coeficientilor de deduceri
personale suplimentare pentru contribuabilii, persoane fizice române cu
domiciliul în România, care realizeazã venituri din salarii de la
functia de bazã, pe o fractiune de an, pentru care angajatorii au
acordat deduceri personale corespunzãtor perioadei lucrate, se va face
de organul fiscal pe baza documentelor justificative care privesc restul
perioadei din anul calendaristic, depuse de contribuabili o datã cu
declaratia de venit global.
Art. III. - Directia
generalã de proceduri fiscale, Directia generalã a tehnologiei
informatiei, precum si directiile generale ale finantelor publice judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti vor aduce la îndeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art. IV. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul finantelor publice,
Maria Manolescu,
secretar de stat
Bucuresti,
7 mai 2001.
Nr. 781.
Directia
Generalã a Finantelor Publice a Judetului............................ |
Nr. de
înregistrare .............................. |
Administratia
Finantelor
Publice............................................................ |
Data
.................................................... |
Aprobat
................................................ |
Verificat................................................ |
Data ..
…/…./… |
Data
…../…./…. |
DECIZIE DE IMPUNERE
pentru veniturile din salarii realizate din
România/din strãinãtate de persoanele fizice române
fãrã domiciliu în România si persoanele fizice strãine, pentru activitatea desfãsuratã în România
pe anul ………..
Cãtre: Numele
......................................... Prenumele
...............................
Numãrul de identificare fiscalã
..............................
Resedinta din România: localitatea ...............................................
judetul/sectorul ................................str.
................................................................... nr. ......,
bl. ......., sc. ........., ap. ........ .
În baza Legii (Ordonantei Guvernului) nr…. art….
alin…….. si a Fisei fiscale
2/Declaratiei privind veniturile sub formã de salarii din
strãinãtate, obtinute de cãtre persoanele fizice române
fãrã domiciliu în România si persoanele fizice strãine
care desfãsoarã activitate în România, se stabileste impozitul pe
venit pentru anul………., dupã cum urmeazã:
Explicatii |
Suma |
|
1.
Venitul net anual din salarii |
|
|
2.
Impozitul anual pe venitul din salarii |
|
|
3.
Obligatii privind plãtile anticipate |
|
|
4.
Diferenta de impozit |
a) de
platã (rd. 2-rd.3) |
|
b) de
restituit (rd.3-rd.2) |
|
Diferenta de platã în sumã de …………..lei
se plãteste în termen de 30/60 de zile de la data comunicãrii
prezentei decizii.
Pentru impozitul neachitat pânã la termenele
mentionate mai sus se vor calcula majorãri de întârziere.
Suma de ……………lei, plãtitã în plus, se
compenseazã cu obligatiile neachitate în termen, din anul fiscal curent,
iar diferenta se restituie în termen de cel mult 60 de zile de la data
comunicãrii deciziei de impunere. Prezentul titlu de creantã
devine titlu executoriu în conditiile legii.
Administratia îsi rezervã dreptul de a modifica
impozitul calculat în conditiile declarãrii eronate a veniturilor, în
perioada de prescriptie.
Împotriva mãsurilor dispuse prin prezenta
decizie se poate face contestatie, care se depune, în termen de 15 zile de la
comunicare, la organul fiscal emitent.
Prezenta decizie constituie înstiintare de
platã conform legii.
Întocmit, |
Am primit un exemplar, |
Numele, prenumele
..............................……….. |
Data ................................................................ |
Data
............................................................ |
Semnãtura contribuabilului
............................ sau |
Semnãtura
.................................................. |
Nr. si data confirmãrii de primire:
............................................. |
Cod
14.13.03.13/5b
Directia
Generalã a Finantelor Publice a Judetului............................ |
Nr. de
înregistrare .............................. |
Administratia
Finantelor Publice............................................................ |
Data
.................................................... |
Aprobat
................................................ |
Verificat................................................ |
Data ..
…/…./… |
Data
…../…./…. |
DECIZIE DE IMPUNERE
pentru veniturile realizate
pe anul ………..
Cãtre: Numele
......................................... Prenumele
...............................
Numãrul de identificare fiscalã
..............................
Resedinta din România: localitatea
............................................... judetul/sectorul
................................str.
................................................................... nr. ......,
bl. ......., sc. ........., ap. ........ .
În baza Legii (Ordonantei Guvernului) nr.
................ art. ………..alin. .…. si a Declaratiei de venit global se
stabileste impozitul pe venitul anual global dupã cum urmeazã:
Nr. crt. |
Denumirea |
Decizia
anterioarã |
Decizia
curentã |
|
1. |
Venit
net din activitãti comerciale |
|
|
|
2. |
Venit
net din profesii liberale |
|
|
|
3. |
Venit
net din valorificarea drepturilor de proprietate intelectualã |
|
|
|
4. |
Venit
net distribuit din asociere |
|
|
|
5. |
Venit
net din cedarea folosintei bunurilor |
|
|
|
6. |
Venit
net din salarii |
|
|
|
7. |
Venit
net din strãinãtate |
|
|
|
8. |
Venit
anual global (rd. 1+….+rd. 7) |
|
|
|
9. |
Pierderi
fiscale reportate din anii anteriori, compensate în anul de raportare |
|
|
|
10. |
Deduceri
personale acordate |
|
|
|
11. |
Venit
anual global impozabil (rd.8-rd.9-rd.10) |
|
|
|
12. |
Impozit
pe venitul anual global datorat |
|
|
|
13. |
Obligatii
privind plãtile anticipate: |
a) stabilite
prin decizia de impunere |
|
|
-
activitãti independente: comerciale si profesii liberale |
|
|
||
- cedarea
folosintei bunurilor |
|
|
||
b) retinute
prin stopaj la sursã |
|
|
||
- venituri
salariale de la functia de bazã |
|
|
||
-
venituri salariale în afara functiei de bazã |
|
|
||
-
venituri din valorificarea drepturilor de proprietate intelectualã |
|
|
||
14. |
Credit
fiscal extern |
|
|
|
15. |
Total
obligatii stabilite în contul impozitului anual (rd. 13+rd. 14) |
|
|
|
16. |
Diferente
a) de platã (rd.12-rd.15) de impozit b) de
restituit (rd.15-rd.12) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Diferenta de platã în sumã de
..................... lei se plãteste în termen de 30/60 de zile de la
data comunicãrii prezentei.
Pentru impozitul neachitat pânã la termenele
arãtate mai sus se vor calcula majorãri de întârziere.
Suma de ................lei, plãtitã în
plus, se compenseazã cu obligatiile neachitate în termen, din anul
fiscal curent, iar diferenta se restituie în termen de cel mult 60 de zile de
la data comunicãrii deciziei de impunere.Prezentul titlu de
creantã devine titlu executoriu în conditiile legii.
Administratia îsi rezervã dreptul de a modifica
impozitul calculat în conditiile declarãrii eronate a veniturilor, în
perioada de prescriptie.
Împotriva mãsurilor dispuse prin prezenta se
poate face contestatie care se depune, în termen de 15 zile de la comunicare,
la organul fiscal emitent.
Prezenta constituie înstiintare de platã
conform legii.
Întocmit, |
Am primit un exemplar, |
Numele, prenumele
..............................……….. |
Data
................................................................ |
Data
............................................................ |
Semnãtura contribuabilului
............................ sau |
Semnãtura
.................................................. |
Nr. si data confirmãrii de primire:
............................................. |
Cod
14.13.03.13/a
MINISTERUL
LUCRÃRILOR PUBLICE, TRANSPORTURILOR SI LOCUINTEI
pentru
aprobarea Regulamentului privind eliberarea brevetelor si certificatelor
de
capacitate nationale pentru personalul navigant fluvial
Ministrul lucrãrilor publice, transporturilor
si locuintei,
în temeiul prevederilor art. 12 lit. f) din Ordonanta
Guvernului nr. 19/1997 privind transporturile, aprobatã cu
modificãri si completãri prin Legea nr. 197/1998,
republicatã, cu modificãrile si completãrile ulterioare,
ale art. 35 din Ordonanta Guvernului nr. 42/1997, ale art. 3 pct. 12 si 41 si
ale art. 4 alin. (3) din Hotãrârea Guvernului nr. 3/2001 privind
organizarea si functionarea Ministerului Lucrãrilor Publice,
Transporturilor si Locuintei,
având în vedere prevederile art. 69 si 70 din Acordul
european instituind o asociere între România, pe de o parte, si
Comunitãtile Europene si statele membre ale acestora, pe de altã
parte, semnat la Bruxelles la 1 februarie 1993, ratificat prin Legea nr.
20/1993, Recomandãrile Comisiei Dunãrii privind eliberarea
certificatelor de conducãtor de navã de navigatie
interioarã pe Dunãre, adoptate la Budapesta în 1995, si Directiva
Consiliului 96/50 referitoare la armonizarea conditiilor de obtinere a
certificatelor nationale de conducãtor al navelor pentru navigatia
interioarã pentru transportul mãrfurilor si persoanelor în Comunitate,
emite urmãtorul ordin:
Art. 1. - Se aprobã Regulamentul privind
eliberarea brevetelor si certificatelor de capacitate nationale pentru
personalul navigant fluvial, prevãzut în anexa*) care face parte
integrantã din prezentul ordin.
Art. 2. - Programele analitice la disciplinele de
specialitate la toate institutiile de învãtãmânt preuniversitar
si universitar cu profil de navigatie fluvialã vor fi avizate anual de
Ministerul Lucrãrilor Publice, Transporturilor si Locuintei prin
Inspectoratul Navigatiei Civile - I.N.C. Constanta. În acest sens institutiile
de învãtãmânt cu profil de navigatie fluvialã au obligatia
depunerii acestora, la Inspectoratul Navigatiei Civile - I.N.C., dar nu mai
târziu de 30 de zile înainte de începerea unui nou an scolar sau universitar,
dupã caz.
Art. 3. - O functie la bordul navelor fluviale poate
fi îndeplinitã de orice persoanã care detine un brevet sau
certificat de capacitate corespunzãtor si face dovada cã este
aptã medical, pe baza unei adeverinte eliberate de o unitate
sanitarã din reteaua sanitarã a Ministerului Lucrãrilor
Publice, Transporturilor si Locuintei.
Art. 4. - Modelele de brevete si certificate de
capacitate fluviale se aprobã de Ministerul Lucrãrilor Publice,
Transporturilor si Locuintei, la propunerea Inspectoratului Navigatiei Civile -
I.N.C. Constanta, în conformitate cu reglementãrile interne si cu
conventiile internationale la care România este parte.
Art. 5. - Brevetele si certificatele de capacitate
fluviale sunt eliberate în numele Guvernului României de cãtre Ministerul
Lucrãrilor Publice, Transporturilor si Locuintei prin Inspectoratul
Navigatiei Civile - I.N.C. Constanta.
Art. 6. - Documentele de atestare a competentei care
nu sunt conforme cu prevederile prezentului ordin se vor preschimba de
cãtre cãpitãniile de port, desemnate prin decizie a
inspectorului de stat-sef al Inspectoratului Navigatiei Civile - I.N.C.
Constanta, pânã la data de 31 decembrie 2002.
Art. 7. - (1) Brevetele de cãpitan fluvial
categoriile A si B, eliberate pânã la data intrãrii în vigoare a prezentului
ordin, rãmân valabile si se echivaleazã astfel:
- brevetul de cãpitan pentru navigatia
fluvialã internationalã A se echivaleazã cu brevetul de
cãpitan fluvial categoria B;
- brevetul de cãpitan pentru navigatia
fluvialã internationalã B se echivaleazã cu brevetul de
cãpitan fluvial categoria C.
(2) Posesorii brevetelor prevãzute la alin. (1)
pot naviga pe Canalul Dunãre-Marea Neagrã si pe Canalul Poarta
Albã-Midia-Nãvodari numai dacã posedã brevet de
pilot de canal, eliberat în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului
transporturilor nr. 246/1998 pentru aprobarea Regulamentului privind
standardele de instruire, confirmare a competentei si de eliberare a brevetelor
si certificatelor de capacitate a personalului navigant de sigurantã a
navigatiei din Marina Civilã a României sau dacã obtin brevetul
de cãpitan pentru canale navigabile categoria D, în conformitate cu
regulamentul prezentat în anexa la prezen-
tul ordin.
Art. 8. - Directia generalã a transporturilor
maritime pe Dunãre si cãi navigabile din cadrul Ministerului
Lucrãrilor Publice, Transporturilor si Locuintei si Inspectoratul
Navigatiei Civile - I.N.C. Constanta vor aduce la îndeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art. 9. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, si va intra în vigoare în termen de 30 de zile
de la data publicãrii.
Art. 10. - La data intrãrii în vigoare a
prezentului ordin Ordinul ministrului transporturilor nr. 461/1995 privind
reglementarea activitãtii de pilotaj pe Canalul Dunãre-Marea
Neagrã îsi înceteazã aplicabilitatea.
p. Ministrul lucrãrilor publice,
transporturilor si locuintei,
Ion Selaru,
secretar de stat
Bucuresti,
4 iulie 2001.
Nr. 984.
*) Anexa se
pune la dispozitie celor interesati de cãtre Inspectoratul Navigatiei
Civile - I.N.C. Constanta.
MINISTERUL
FINANTELOR PUBLICE
privind
modificarea Ordinului ministrului finantelor nr. 1.801/1995 de aprobare a
Nomenclatorului formularelor tipizate pentru stabilirea, evidenta,
urmãrirea, încasarea si raportarea impozitelor, taxelor si a altor
obligatii, precum si al celor care privesc activitãtile de trezorerie,
bugetare, de control si sanctionare a contraventiilor la normele legale privind
disciplina financiarã
Ministrul finantelor publice,
în temeiul prevederilor Ordonantei Guvernului nr.
7/1995 privind stabilirea regimului unor formulare tipizate din domeniul
financiar, aprobatã prin Legea nr. 52/1995, si ale art. 14 alin. (1) din
Hotãrârea Guvernului nr. 18/2001 privind organizarea si functionarea
Ministerului Finantelor Publice, cu modificãrile si completãrile ulterioare,
având în vedere prevederile Ordonantei Guvernului nr.
82/1998 privind înregistrarea fiscalã a plãtitorilor de impozite
si taxe, referitoare la identificarea contribuabililor dupã codul numeric
personal, si necesitatea organizãrii evidentei fiscale analitice a
plãtitorilor persoane fizice, pe conturi fiscale personale,
prevãzutã în Ordinul ministrului finantelor publice nr. 46/2001
pentru aprobarea Instructiunilor privind organizarea evidentei pe
plãtitori persoane fizice si procedura de închidere si deschidere a
evidentei fiscale,
emite urmãtorul ordin:
Art. 1. - Se înlocuiesc modelul si continutul
formularelor "Chitanta nr. ..”, cod 14.13.11.99, “Declaratie privind sediile
subunitãtilor, conform art. 3 din Legea nr. 87/1994”, cod 14.13.01.99/b,
"Proces-verbal de contraventie nr. …”, cod 14.13.22.99 [poz. 25, 40, 43 din
anexa nr. 1 b*) la Ordinul ministrului finantelor nr. 1.801/1995, cu
modificãrile si completãrile ulterioare], cu anexele nr. 1, 2 si
3 la prezentul ordin.
Art. 2. - Directia generalã de proceduri
fiscale, Directia generalã de administrare a veniturilor publice si a
monopolurilor, Directia generalã de îndrumare si control fiscal, precum
si directiile generale ale finantelor publice judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, vor aduce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul finantelor publice,
Maria Manolescu,
secretar de stat
Bucuresti,
12 iunie 2001.
Nr. 1.253.
DECLARATIE
privind sediile subunitãtilor, conform art. 3
din Legea nr. 87/1994
Denumirea agentului economic ........
Nr. de înmatriculare în registrul comertului
..................................., codul de înregistrare fiscalã
............................
Localitatea
.............................................................., str.
..............................................................................
nr. .....
Judetul/sectorul ...................................................,
codul postal ..................................., telefon
...........................
Nr. crt. |
Adresa
subunitãtii(locul de desfãsurare a
activitãtii) |
Persoanã juridicã (DA/NU) |
Profilul activitãtii desfãsurate |
Codul
fiscal din
certificatul de
înregistrare fiscalã |
Modul de
dobândire a
spatiului, numãrul si data
documentului |
Banca |
Conturi
bancare |
|
în lei |
în
valutã |
|||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Declar pe propria rãspundere cã datele
prezentate sunt conforme cu realitatea.
Data depunerii
........................................... |
Conducãtorul agentului economic,
.......................................................................... (numele, prenumele, functia, semnãtura si
stampila) |
Nr. de înregistrare
................................. |
Cod M.F.P.
14.13.01.99/b Format A4/t1
MINISTERUL
FINANTELOR PUBLICE |
Seria
.............. /200 |
Directia
generalã ................................. |
Nr.
.......................... |
PROCES- VERBAL DE CONTRAVENTII
Nr. . .
. . . . . . . . . . . .
încheiat astãzi ......., luna
................., anul ........., ora ......., în localitatea
..................., judetul ...............
Agentul constatator
..........................................., în calitate de
............................., am constatat cã numitul*)
............................................, nãscut la data de
.............................................................., (anul,
luna, ziua) în localitatea
..............................................................., judetul
........................................................., fiul lui
......................... si al .........................., domiciliat în
..................................................................*),
[str.
(comuna) nr., judetul] ocupatia ......................................, locul
de muncã
............................................................................(unitatea)
în
localitatea .............................................., judetul
.................................., identificat cu*) buletinul/ cartea de
identitate seria ................. nr. ..........................,
emis/emisã de .......................................... la data de
...................................................., CNP (cod fiscal)
.........................................., a sãvârsit
în ziua de
........................, luna ...................................., anul
..................., urmãtoarea contraventie:
.................................. ..................................
..................................
.................................. ..................................
..................................
............................... faptã prevãzutã la
art. .......... alin. ......... din ..................................... cu
amendã de la .............. lei la ...................... lei.
La cererea contravenientului obiectiile fãcute
sunt:
.......................................................................................................................................
probând
aceasta cu
.............................................................................................................................
.
(continuare pe verso)
*) Pentru
persoanele juridice se completeazã în mod corespunzãtor cu
denumirea, sediul acestora si cu codul
fiscal din
certificatul de înregistrare fiscalã.
PROCES
- VERBAL DE îNDEPLINIREA PROCEDURII*)
Astãzi ..................................,
agentul constatator ...................... din cadrul
..........................., având de înmânat procesul-verbal de constatare a
contraventiei cu înstiintarea de platã nr. ......., m-am deplasat la
domiciliul numitului ..................................... din str. (comuna)
.............................. nr. ............, ap. ...............,
localitatea (sectorul) ...................................., gãsind pe
contravenient sau pe ........................................., rudã cu
acesta, persoanã care locuieste la
aceastã adresã, administrator, portar, împuternicitul
contravenientului**), care, primind actul, a semnat în fata noastrã.
Semnãtura primitorului si actul de identitate
............................................................................
(Verso)
În conformitate cu prevederile art. .......... alin. ......... din ........................ se stabileste amenda în sumã de ...................... (.....................) lei, care se va achita în termen de 15 zile de la data prezentului proces-verbal la C.E.C. sau la organul fiscal din localitatea de domiciliu.
În caz de neachitare la termenul stabilit se va
proceda la executarea silitã conform prevederilor legale.
Contravenientul se (nu se) angajeazã sã
achite jumãtate din minimul amenzii, adicã ...... lei, în cel
mult 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal si sã prezinte în
acelasi termen chitanta agentului constatator sau organului din care face parte
acesta (prevederile se aplicã numai când legea permite).
O datã cu sanctiunea s-a dispus si confiscarea
a ..................................................................
..................................
..................................
.................................. ................................... bunuri
mentionate în anexa care face parte integrantã din procesul-verbal.
Fiind de fatã, contravenientului i s-a înmânat
un exemplar al prezentului proces-verbal, pe care îl primeste (refuzã
sã îl primeascã) în fata noastrã.
Subsemnatii
.........................................................................................................,
în calitate de martori, declarãm cã prezentul proces-verbal nu a
fost semnat de contravenient pentru motivul cã
................................ .
Cu drept de plângere, în termen de 15 zile de la data
comunicãrii, la ................................
................................ .
Agentul
constatator, .................................... |
Contravenientul, .................................... |
Martori, .................................... |
M.F.P.
cod 14.13.22.99 |
|
Format
A4/t 2 |
................................………………………………..
Refuzând primirea (negãsind nici o
persoanã), s-a afisat actul pe usa principalã a locuintei
contravenientului.
Drept care s-a încheiat prezentul proces-verbal.
Agentul constatator,
...........................................
**) Se
detaseazã de prezentul proces-verbal si se anexeazã la exemplarul
transmis organelor fiscale spre executare.
**) Se
anuleazã cuvintele care nu sunt necesare. În caz de afisare actul se va
lipi numai la colturi si, dupã caz,
cu înstiintarea
de platã în fatã.
MINISTERUL MUNCII SI SOLIDARITÃTII SOCIALE Nr. 4.079/23 iulie 2001 |
MINISTERUL COMUNICATIILOR SI
TEHNOLOGIEI Nr. 268/10 iulie 2001 |
MINISTERUL FINANTELOR INFORMATIEI PUBLICE Nr. 1.480/2 august 2001 |
privind
încadrarea în activitatea de creatie de programe pentru calculator
Ministrul muncii si solidaritãtii sociale, ministrul comunicatiilor si tehnologiei informatiei si ministrul finantelor publice, având în vedere prevederile Hotãrârii Guvernului nr. 4/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Muncii si Solidaritãtii Sociale, cu modificãrile ulterioare,
având în vedere prevederile Hotãrârii
Guvernului nr. 20/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului
Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei,
având în vedere prevederile Hotãrârii
Guvernului nr. 18/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului
Finantelor Publice, cu modificãrile ulterioare,
având în vedere prevederile Ordonantei de
urgentã a Guvernului nr. 94/2001 pentru completarea art. 6 din Ordonanta
Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit,
emit prezentul ordin.
Art. 1. - Angajatii agentilor economici care îsi
desfãsoarã activitatea pe teritoriul României în conformitate cu
legislatia în vigoare, al cãror obiect de activitate include crearea de
programe pentru calculator (activitãti prevãzute de codul CAEN
7220), precum si angajatii persoanelor juridice române de drept public
beneficiazã de scutirea pe impozitul pe venit, în conformitate cu
prevederile Ordonantei de urgentã a Guvernului nr. 94/2001, dacã
sunt îndeplinite cumulativ urmãtoarele conditii:
1. posturile pe care sunt angajati corespund listei
cuprinzând ocupatiile mentionate în anexã;
2. postul face parte dintr-un compartiment specializat
de informaticã, evidentiat în organigrama angajatorului, cum ar fi:
centru de calcul, directie, departament, oficiu, serviciu, birou, compartiment
sau altele similare;
3. au diplomã de absolvire eliberatã de
o institutie de învãtãmânt superior acreditatã, cu
specializarea Automaticã, Calculatoare, Informaticã,
Ciberneticã, Matematicã sau Electronicã, si
presteazã efectiv una dintre activitãtile prezentate în
anexã;
4. angajatorul realizeazã din activitatea de
creare de programe pentru calculator un venit anual de cel putin 10.000 dolari
S.U.A. pentru fiecare angajat care beneficiazã de scutirea pe impozitul
pe venit conform Ordonantei de urgentã a Guvernului nr. 94/2001.
Art. 2. - Documentele justificative care se au în
vedere la încadrarea persoanelor în prevederile Ordonantei de urgentã a
Guvernului nr. 94/2001 sunt, conform ocupatiilor specifice prezentate în
anexã:
a) actul constitutiv, în cazul societãtilor
comerciale;
b) organigrama angajatorului;
c) fisa postului;
d) copie legalizatã de pe diploma de absolvire;
e) carnetul de muncã sau copie de pe carnetul
de muncã;
f) statul de platã întocmit separat pentru
angajatii care beneficiazã de prevederile Ordonantei de urgentã a
Guvernului nr. 94/2001;
g) comanda internã, aprobatã de organul de conducere abilitat al agajatorului, care sã ateste procesul de creare de programe pentru calculator;
h) balanta analiticã în care sã fie
reflectate distinct veniturile din activitatea de creare de programe pentru
calculator.
Art. 3. - Scutirea de impozit, conform Ordonantei de
urgentã a Guvernului nr. 94/2001, se aplicã o singurã
datã, doar pentru veniturile din salariul obtinut la locul de
muncã de bazã.
Art. 4. - Anexa la prezentul ordin face parte
integrantã din acesta.
Art. 5. - Prevederile prezentului ordin vor fi aduse
la îndeplinire de cãtre Ministerul Finantelor Publice, Ministerul
Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei si de Ministerul Muncii si
Solidaritãtii Sociale.
Art. 6. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea. I.
p. Ministrul muncii si solidaritãtii sociale,
Ion Giurescu,
secretar de stat.
Ministrul comunicatiilor si tehnologiei informatiei,
Dan Nica
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tãnãsescu
LISTA
cuprinzând ocupatiile specifice activitãtilor
de creare de programe pentru calculator
Nr. crt. |
Ocupatia |
Descrierea
activitãtii |
1. |
Analist |
Activitãti
de realizare a analizei în vederea definirii specificatiilor pentru
construirea efectivã a sistemelor informatice, susceptibile sã
rãspundã cerintelor utilizatorilor |
2. |
Programator |
Activitãti
de realizare a programelor pentru calculator, conform unor specificatii
predefinite, si asamblarea lor în sisteme coerente, inclusiv testarea în
vederea asigurãrii conformitãtii cu specificatiile |
3. |
Proiectant
de sistem informatic |
Activitãti
care combinã aptitudinile analitice si de proiectare bazate pe
cunostinte de specialitate, cu cunostinte în utilizarea instrumentelor
software sau a limbajelor de programare, în vederea producerii si
implementãrii unor solutii functionale care sã
corespundã cerintelor predefinite sau unor necesitãti
organizationale |
4. |
Inginer/Programator
de system |
Activitãti
care combinã aptitudinile analitice si de proiectare cu cunostinte
adecvate informatic de tehnologie software si hardware în vederea definirii,
proiectãrii, realizãrii, testãrii, implementãrii
si modificãrii sistemelor informatice ce contin software ca
principalã componentã |
5. |
Administrator
baze de date |
Activitãti
de furnizare a expertizei de specialitate si a asistentei practice în
managementul sistemelor de baze de date si în utilizarea datelor informatice
pentru a rãspunde cerintelor sistemului informatic în orice moment
al ciclului de viatã, în
conformitate cu criteriile de calitate definite |
6. |
Inginer
software |
Activitãti
de adaptare si/sau de armonizare a solutiilor hardware, software si a
sistemelor de operare si ale aplicatiilor existente sau proiectate la
necesitãtile reale sau estimate ale utilizatorilor, în ideea
îndeplinirii cerintelor privind satisfacerea gradului de solicitare (timpul
de rãspuns) |
7. |
Manager
de proiect informatic |
Activitãti
de coordonare a sistemelor de dezvoltare specifice aplicatiilor informatice
majore, inclusiv coordonarea personalului si urmãrirea cerintelor
proiectelor (informatii/date necesare, programare, analizã). Managerii
de proiect dezvoltã, planificã, analizeazã,
estimeazã si stabilesc prioritãtile aferente componentelor ce
urmeazã sã fie realizate, stabilesc fazele si termenele de
executie ale proiectelor. |