P A R T E A I
Anul XII - Nr. 134
LEGI, DECRETE, HOTARÂRI SI ALTE ACTE Joi, 30
martie 2000
SUMAR
HOTÂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
193. - Hotãrâre pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei Guvernului nr. 88/1999 privind stabilirea unor reguli pentru transportul combinat de mãrfuri
200. - Hotãrâre privind aprobarea Regulamentului pentru aplicarea Legii nr. 255/1998 privind protectia noilor soiuri de plante
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEl PUBLICE CENTRALE
94. - Ordin al ministrului de stat, ministrul sãnãtãtii, pentru aprobarea Listei cuprinzând dispozitivele medicale - proteze, accesorii ale acestora si produse ortopedice - scutite de taxa pe valoarea adãugatã
ACTE ALE CONSILIULUI CONCURENTEI
Decizia nr. 75 din 2 februarie 2000
HOTÃRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
HOTÃRÂRE
pentru aprobarea Normelor metodologice
de aplicare a Ordonantei Guvernului nr. 88/1999 privind stabilirea unor
reguli pentru transportul combinat de mãrfuri
În temeiul art. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 88/1999 privind stabilirea
unor reguli pentru transportul combinat de mãrfuri,
Guvernul României h o t ã r ã s t e :
Art. 1. - Se aprobã Normele metodologice de aplicare a Ordonantei
Guvernului nr. 88/1999 privind stabilirea unor reguli pentru transportul
combinat de mãrfuri, prevãzute în anexa care face parte
integrantã din prezenta hotãrâre.
Art. 2. - Normele privind întocmirea si utilizarea formularelor documentelor
prevãzute la art. 2 si 3 din anexã, precum si modelele. acestora
vor fi elaborate de Ministerul Transporturilor, avizate de Ministerul Finantelor
si vor fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea
I.
Art. 3. - Toti agentii economici care executã transport combinat
de mãrfuri vor aplica dispozitiile normelor metodologice prevãzute
în anexa la prezenta hotãrâre.
Art. 4. - Prezenta hotãrâre intrã în vigoare
dupã 30 de zile de la data publicãrii ei în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISÃRESCU
Contrasemneazã:
Ministrul transporturilor,
Traian Bãsescu
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Bucuresti, 17 martie 2000.
Nr. 193.
NORME METODOLOGICE
de aplicare a Ordonantei Guvernului
nr. 88/1999 privind stabilirea unor reguli pentru transportul combinat
de mãrfuri
Definitii si abrevieri
· C/M - Reguli uniforme privind contractul de transport international
feroviar al mãrfurilor, apendice B la Conventia cu privire la transporturile
internationale feroviare (COTIF), semnatã la Berna la 9 mai 1980,
ratificatã de România prin Decretul nr. 100/1983;
· CMR - Convetia referitoare la contractul de transport international
de mãrfuri pe sosele, încheiatã la Geneva la 19 mai
1956, ratificatã de România prin Decretul nr. 451 /1972;
· INTERCONTAINER - societate internationalã pentru dezvoltarea
transportului combinat si a transportului la temperaturã dirijatã;
· SMGS - Conventia privind traficul international feroviar de mãrfuri
între tãrile membre OGCF (Organizatia de colaborare a cãilor
ferate), în vigoare de la 1 noiembrie 1951;
· UIRR - Uniunea Internationalã a Societãtilor de
Transport Combinat Cale Feratã-Sosea;
· transport intermodal - transportul de mãrfuri în
una si aceeasi unitate de încãrcare sau vehicul rutier, care
foloseste în mod succesiv douã sau mai multe moduri de transport
fãrã manipularea mãrfurilor la schimbarea modurilor
de transport.
Art. 1. - În conformitate cu prevederile art. 3 din Ordonanta Guvernului
nr. 88/1.999 privind stabilirea unor reguli pentru transportul combinat
de mãrfuri, denumitã în continuare ordonantã,
documentul de transport combinat pe parcursul pe calea feratã poate
fi:
- Scrisoarea de trãsurã pentru vagon;
- Scrisoarea de trãsurã CIM;
- Scrisoarea de trãsurã CIM - UIRR;
Scrisoarea de trãsurã CIM, însotitã de Buletinul
de remitere în traficul international
INTERCONTAINER;
- Scrisoarea de trãsurã SMGS:
Art. 2. - Unitatea de transport intermodal (container, cutie mobilã,
semiremorcã) va fi însotitã de unul dintre urmãtoarele
documente:
a) pe parcursul de la expeditor (predãtor) la terminalul de începere
a transportului cornbinat:
- documentul feroviar - formularul "decont-chitantã", cu mentiunea:
"face parte din transportul combinat";
- documentul rutier - bon de transport, scrisoare de transport, scrisoare
de transport international CMR, foaie de parcurs pentru autovehicule de
transport marfã;
b) pe parcursul de la terminal la destinatar sau la alt terminal:
- documentul feroviar - formularul "decont-chitantã", cu mentiunea:
"face parte din transportul combinat"
- documentul rutier - bon de transport, scrisoare de transport, scrisoare
de transport international CMR, foaie de parcurs pentru autovehicule de
transport marfã.
Art. 3. - În cazul transportului combinat se vor face urmãtoarele
mentiuni în documente:
a) Scrisoarea de trãsurã pentru vagon - în cãsuta
"mentiuni ale expeditorului..." se va scrie: "Face parte dm transportul
combinat";
b) Scrisoarea de trãsurã CIM - în cãsuta 13
"declaratii" se va scrie: "face parte din transportul combinat";
c) Scrisoarea de trãsurã CIM - UIRR - în cãsuta
13 "declaratii" se va scrie: "face parte din transportul combinat";
d) Scrisoarea de trãsurã SMGS - in cãsuta "Mentiuni
speciale ale predãtorului" se va scrie: "Face parte din transportul
combinat"
e) Decontul-chitantã se va completa astfel: "Decont-chitantã/face
parte din transportul combinat";
f) Matca decontului-chitantã se va completa astfel: "Matca/face
parte din transportul combinat";
g) Foaia de parcurs pentru autovehicule de transport marfã - în
cãsuta 6 "notãri ale soferului" se va scrie: Face parte din
transportul combinat";" .
h) Scrisoarea de transport international CIM - în cãsuta 18
se va scrie: "face parte din transportul combinat";
i) Scrisoarea de trãsurã/conosament pentru transport fluvial
sau maritim, dupã caz - în cãsuta "mentiuni speciale",
se va scrie: "face parte din transportul combinat".
Art. 4. - Persoanele fizice sau juridice care încredinteazã
la transport operatorilor de transport unitãti de transport intermodal
sau care asigurã transferul acestora de la un operator la altul
vor face mentiuni1e prevãzute la art. 2 si 3 în documentele
de transport pe care le vor semna si le vor stampila.
Art. 5. - Agentii economici care efectueazã transport combinat de
mãrfuri pe teritoriul României, care pot fi scutiti temporar
de la plata impozitului aferent profitului reinvestit prin hotãrâre
a Guvernului, în conformitate cu prevederile art. 6 din ordonantã,
vor evidentia distinct în documentele financiar-contabile urmãtoarele:
a) veniturile, cheltuielile si profitul aferent activitãtii de transport
combinat;
b) cheltuielile efectuate cu ocazia investitiilor pentru dezvoltarea infrastructurii,
precum si pentru achizitionarea/modernizarea echipamentelor specifice acestui
gen de transport, ale cãror elemente sunt prezentâte în
anexa la ordonantã.
GUVERNUL ROMÂNIEI
HOTÃRÂRE
privind aprobarea Regulamentului.pentru
aplicarea Legii nr. 255/1998 privind protectia noilor soiuri de plante
În temeiul art. 46 alin. (3) din Legea nr. 255/1998 privind protectia
noilor soiuri de plante,
Guvernul României h o t ã r ã s t e :
Articol unic. - Se aprobã Regulamentul pentru aplicarea Legii nr.
255/1998 privind protectia noilor soiuri de plante, prevãzut în
anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISÃRESGU
Contrasemneazã:
Presedintele Oficiului de Stat pentru
Inventii si Mãrci,
Gabor Varga
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Ministrul agriculturii si alimentatiei,
Ioan Avram Muresan
Bucuresti, 17 martie 2000.
Nr. 200.
ANEXÃ
REGULAMENT
pentru aplicarea Legii nr. 255/1998
privind protectia noilor soiuri de plante
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
REGULA 1
Obiectul protectiei
REGULA 2
Definitii
În sensul prezentului regulament se. înielege prin:
a) lege - Legea nr. 255/1998 privind proteciia noilor soiuri de plante,
publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 525 din 31 decembrie 1998;
b) regulament - Regulamentul pentru aplicarea Legii nr. 255/1998 privind
protectia noilor soiuri de plante;
c) O.S.I.M. - Oficiul de Stat pentru Inventii si Mãrci;
d) M.A.A. - Ministerul Agriculturii si Alimentatiei;
e) autoritatea nationalã competentã - Institutul de Stat
pentru Testarea si Înregistrarea Soiurilor (I.S.T.I.S.) sau o altã
autoritate desemnatã de M.A.A.;
f) Registrul national al cererilor de brevete de soiuri registrul în
care se înscriu cererile de brevete de soi (RNCBS);
g) Registrul national al brevetelor de soiuri protejate registrul în
care se înscriu brevetele de soi acordate (RNBSP);
h) Buletinul oficial de proprietate industrialã - sectiunea soiuri
protejate prin brevete de soi (BOPI-SSPBS);
i) mandatar autorizat - persoana fizicã sau juridicã cu domiciliul
sau cu sediul în România, atestatã de O.S.I.M. si împuternicitã
de solicitant sau de titular sã îl reprezinte în procedurile
în fata O.S.I.M.;
j) soi candidat - soiul pentru care s-a depus la O.S.I.M. o cerere de brevet
de soi;
k) soi protejat - soiul cultivat nou-creat pentru care O.S.I.M. a acordat
un brevet de soi;
l) soi initial - soiul protejat si care poate constitui material de bazã
pentru un soi nou, esentialmente derivat;
m) soi dependent - soiul care, în vedereâ producerii, necesitã
folosirea repetatã a unui soi initial, protejat, sau care este esentialmente
derivat dintr-un soi protejat, cu conditia ca la rândul sãu
acesta sã nu fi fost si el esentialmente derivat; soiul dependent
poate face obiectul unui brevet de soi independent de soiul protejat, initial,
dacã îndeplineste conditiile de distinctivitate, omogenitate
si stabilitate, potrivit legii;
n) soi esentialmente derivat - soiul derivat dintr-un alt soi initial,
sau dintr-un alt soi care este predominant derivat din soiul initial si
retine expresia caracteristicilor esentiale, rezultate dintr-un genotip
al soiului initial sau dintr-o combinatie de genotipuri; soiul esentialmente
derivat trebuie sã se distingã clar de soiul initial, protejat,
prin una sau mai multe caracteristici ce pot fi precis descrise;
o) soi modificat genetic - orice soi obtinut prin folosirea tehnicilor
de inginerie geneticã;
p) soi de arbori ornamentali - soi de arbori apartinând oricãrei
specii horticole sau silvice asupra cãruia s-a desfãsurat
o activitate de ameliorare;
r) soi notoriu cunoscut - soi prezent într-o colectie de referintã
recunoscutã, într-o bancã de gene sau într-un
catalog/registru oficial si care se poate reproduce si cultiva atunci când
este necesar.
REGULA 3
Reprezentarea
(1 ) Solicitantul sau titularul unui brevet de soi poate fi reprezentat
în procedurile în fata O.S.I.M. printr-un mandatar autorizat,
cu domiciliul sau cu sediul în România.
(2) Solicitantul sau titularul unui brevet de soi care nu are domiciliul
sau sediul pe teritoriul României va fi reprezentat obligatoriu în
fata O.S.I.M. printr-un mandatar autorizat.
(3) Desemnarea mandatarului se face printr-o comunicare scrisã,
transmisã la O.S.I.M., denumitã procurã, în
care sunt înscrise numele si semnãtura solicitantului sau
ale titularului, dupã caz.
(4) Procura se va referi la o singurã cerere de brevet de soi sau
la un brevet, de soi apartinând persoanei care a dat mandatul.
(5) Orice act solicitat prin mandatar cu privire la retragerea cererii
de brevet de soi, de renuntare la brevetul de soi, precum si la orice cerere
vizând transferul de drepturi cu privire la un soi se va face numai
pe baza unui mandat special, în care sã se mentioneze expres
actul retragerii, al renuntãrii sau al transmiterii.
(6) În cazul în care solicitantul este reprezeritat prin mandatar,
acesta poate semna cererea de brevet de soi pe baza procurii date de solicitant.
Dacã în termen de 3 luni de la depunerea cererii procura nu
este prezentatã la O.S.I.M., cererea se respinge în conditiile
art. 20 alin. (2) din lege.
(7) Solicitantul sau titularul nu poate avea decât un singur mandatar,
iar în caz cã sunt înscrisi în cerere sau într-un
alt act separat mai multi mandatari, nu va fi luat în considerare
decât primul înscris.
CAPITOLUL II
Brevetabilitatea noilor soiuri
de plante
REGULA 4
Conditii pentru acordarea protectiei
O.S.I.M. acordã un brevet pentru un nou soi, dacã sunt îndeplinite cumulativ conditiile prevãzute la art. 5 din lege, respectiv noutate, distinctivitate, omogenitate si stabilitate, în functie de grupa de specii din care face parte soiul pentru care se solicitã protectie, si dacã acesta poartã o denumire corectã, conform art. 15 din lege.
REGULA 5
Noutatea
REGULA 6
Distinctivitatea
(1) Distinctivitatea se stabileste, conform art. 7 din lege, comparativ
cu soiul martor si faiã de orice alt soi notoriu cunoscut la data
depunerii cererii de brevet de soi sau la data de prioritate revendicatã,
dacã soiul candidat se deosebeste clar prin unul sau prin mai multe
caractere relevante.
(2) Caractetele morfologice, fiziologie si/sau biochimice, luate în
considerare la examinarea soiului pentru stabilirea distinctivitãtii,
sunt caracterele considerate relevante si independente de conditiile de
mediu si usor de descris.
(3) Depunerea cererii de protectie pentru un nou soi sau înregistrarea
unui soi înscris într-un catalog de soiuri admise pentru comercializare
face ca soiul sã fie considerat parte integrantã din soiurile
notorii cunoscute, cu conditia ca cererea sã conducã la acordarea
si recunoasterea dreptului amelioratorului si ca soiul sã existe
sub formã de material biologic
(4) În aprecierea notorietãtii unui soi pe teritoriul României
pot fi prezentate documente si înscrisuri din care sã rezulte
exploatarea soiului, înregistrarea într-un catalog de soiuri
oficial sau tinut de o asociatie profesionalã înregistratã,
dacã este inclus într-o colectie de referintã recunoscutã
pe plan international sau într-un stat membru al Uniunii Internationale
privind Protectia Noilor Soiuri de Plante.
(5) De regulã, la stabilirea distinctivitãtii unui soi pot
fi luate în considerare si caracterele care afecteazã valoarea
agronomicã a soiului; acestea se folosesc numai pentru unele specii
agricole si în mãsura în care caracterele respective
sunt agrobotanice, fiind precise si nesupuse fluctuatiilor de mediu.
REGULA 7
Omogenitatea
(1) Omogenitatea se determinã tinându-se seama de grupa de
specii cãreia îi apartine, si de variatiile interspecifice
cunoscute, ce se produc în timpul înmultirii sexuate sau vegetative,
dacã soiul rãmâne uniform în caracterele relevante
folosite pentru stabilirea distinctivitãtii si pentru deserierea
soiului.
(2) Pentru soiurile care se înmultesc pe cale vegetativã si
pentru soiurile care sunt obtinute din plante autopolenizatoare gradul
de omogenitate se stabileste în functie de specie.
(3) Pentru soiurile care apartin speciilor cu polenizare încrucisatã
si care au un grad mare de eterogenitate nivelul de omogenitate cerut este
mãsurat în relatie cu cel gãsit la soiurile de comparatie.
REGULA 8
Stabilitatea
Stabilitatea unui soi candidat în sensul art. 9 din lege se determinã dupã reproduceri repetate si în conformitate cu specificitatea fiecãrui ciclu de reproducere a noului soi, dacã rãmâne neschimbat în caracterele relevante folosite pentru examinarea distinctivitãtii, precum si pentru descrierea soiului.
CAPITOLUL III
Dreptul la protectie
REGULA 9
Dreptul la eliberarea brevetului
de soi
(1) Persoana îndreptãtitã la acordarea protectiei în
sensul art. 10 alin. (1) din lege este amelioratorul care a creat, a descoperit
si a dezvoltat noul soi.
(2) Dacã amelioratorul a transmis drepturile sale asupra soiului
printr-un contract de cesiune, printr-o licentã sau printr-o altã
modalitate de transmitere a drepturilor, în conformitate cu prevederile
art. 35 din lege, acestea apartin succesorului sãu în drepturi.
Transmiterile se publicã în BOPI.
(3) Dacã douã sau mai multe persoane au creat, au descoperit
si au dezvoltat împreunã noul soi, brevetul de soi se acordã
în comun.
(4) Dacã douã persoane au creat, au descoperit si au dezvoltat
în mod independent acelasi soi, persoana îndreptãtitã
la eliberarea brevetului de soi este cea care a depus prima cerere de brevet
de soi.
(5) Dacã cererile pentru acelasi soi au fost depuse de 2 solicitanti
în aceeasi zi la O.S.I.M., protectia se acordã ambilor solicitanti
si soiul se va exploata în mod egal.
(6) Dreptul la eliberarea brevetului de soi poate apartine în comun
amelioratorului si unei alte persoane, dacã cei 2 declarã
în scris cã vor sã detinã acest drept în
comun.
(7) Dacã o persoanã interesatã notificã O.S.I.M.
cã solicitantul nu este persoana îndreptãtitã
la protectie pentru un nou soi si cã stabilirea paternitãtii
noului soi face obiectul, unui litigiu în curs de judecare, O.S.I.M.
suspendã procedura de examinare a cererii de brevet de soi pânã
când i se comunicã hotãrârea judecãtoreascã
definitivã si irevocabilã.
CAPITOLUL IV
Procedura de exarrrinare a cererii
de eliberare a brevetului de soi
REGULA 10
Depunerea cererii de brevet de
soi
(1) Orice persoanã fizicã sau juridicã, care doreste
sã protejeze un soi nou-creat si care are dreptul la eliberarea
brevetului, poate sã depunã cererea la O.S.I.M. elirect sau
printr-un mandatar autorizat.
(2) Depunerea cererii de brevet de soi la O.S.I.M. se poate face:
a) direct si cu confirmare de primire de la Registratura generalã
a O.S.I.M.;
b) prin postã, trimisã recomandat cu confirmare de primire;
c) prin mijloace electronice, cu transmiterea ulterioarã a originalului
prin postã:
(3) Registratura generalã mentioneazã pe cerere anul, luna
si ziua primirii.
REGULA 11
Continutul cererii de brevet
de soi
(1) Cererea de brevet de soi se întocmeste în douã exemplare,
pe formulare tip, si se referã la un singur soi.
(2) Cererea de brevet de soi trebuie sã continã:
a) solicitarea expresã de eliberare a unui brevet de soi;
b) numele si prenumele/denumirea si adresa/sediul solicitantului sau solicitantilor;
c) numele si prenumele/denumirea si adresa/sediul amelioratorului, dacã
acesta nu este si solicitantul cererii;
d) când solicitantul este o persoanã fizicã sau juridicã
strãinã, denumirea statului al cãrui cetãtean
este sau denumirea statului în care îsi are domiciliul ori
sediul;
e) când este reprezentat de un mandatar autorizat, numele si domiciliul
acestuia;
f) denumirea taxonului botanic în limba latinã, însotitã
de denumirea popularã a speciei cãreia îi apartine
soiul pentru care se solicitã protectie;
g) propunerea de denumire a soiului, fãcutã de ameliorator
pe un formulat tip, separat;
h) în cazul în care se revendicã prioritatea unei prime
cereri din alt stat, o declaratie de prioritate din care sã rezulte
data depozitului reglementar constituit în acel stat;
i) o descriere standardizatã a soiului prezentat, în conformitate
cu normele internationale privirid descrierea soiurilor protejate, însotitã
de cel putin o reproducere, color;
j) originea geograficã a soiului;
k) semnãtura solicitantului ori a mandatarului sãu, dupã
caz.
(3) Cererea de brevet de soi trebuie sã fie însotitã
de:
a) dovada plãtii taxei de înregistrare a cererii de brevet
de soi;
b) procura de reprezentare a solicitantului sau titularului, întocmitã
în limba românã sau însotitã de traducerea
autentificatã în limba românã;
c) o declaratie din partea solicitantului, fãcutã pe propria
rãspundere, din care sã rezulte cã soiul nu a fost
exploatat comercial în sensul prevederilor art. B alin. (1) din lege;
d) numele/denumirea amelioratorului si o declaratie din partea solicitantului,
din care sã rezulte cã, dupã propria sã cunostintã,
nici o altã persoanã nu a mai fost implicatã în
munca de creare, descoperire si dezvoltare a noului soi;
e) actul de cesiune a dreptului la eliberarea brevetului de soi, când
solicitantul nu este aceeasi persoanã cu amelioratorul;
f) documente care confirmã prioritatea dintr-un alt stat.
(4) Cererea de brevet de soi poate fi însotitã de orice alte
documente care dau indicatii despre o primã cerere de protectie
pentru soiul în cauzã, depusã într-o altã
tarã.
(5) Întreaga documentatie care însoteste cererea de brevet
de soi trebuie depusã în limba românã.
(6) În cazul revendicãrii prioritãtii pentru o primã
cerere depusã în alt stat, O.S.I.M. va cere solicitantului
ca în termen de 3 luni de la depunerea cererii de brevet de soi sã
transmitã o traducere autentificatã în limba românã
a acestei cereri.
(3) În scopul dovedirii prioritãtii din altã tarã,
solicitantul trebuie sã transmitã la O.S.I.M., în termen
de 3 luni de la depunerea cererii de brevet de soi, o traducere în
limba românã, autentificatã, a documentelor de prioritate
prevãzute la alin. (2).
(4) Dacã solicitantul nu respectã termenul prevãzut
la alin. (3) si nu achitã taxa de prioritate, O.S.I.M. decide nerecunoasterea
prioritãtii invocate.
(5) Depunerea altor cereri în termen de 12 luni de la constituirea
primului depozit, publicarea datelor de identificare ale altor cereri,
folosirea soiului pentru care s-a solicitat protectia nu pot fi motive
de respingere a cererii ulterioare în acest interval de timp si nu
dau nastere la drepturi pentru terti.
(6) Nerecunoasterea prioritãtii pentru un nou soi va fi consideratã
ca si cum cererea a fost depusã prima datã la O.S.I.M.
REGULA 12
Data depozitului reglementar
al cererii de brevet de soi
(1) Data depozitului reglementar al unei cereri de brevet de soi este data
depunerii la O.S.I.M. a cererii de brevet de soi continând cel putin
elementele prevãzute la art. 12 alin. (1) lit. a)-d) din lege, redactatã
în limba românã si însotitã de dovada plãtii
taxei de înregistrare a acesteia conform art. 12 alin. (2) lit. a)
din lege.
(2) Data depozitului reglementar este cea prevãzutã la art.
13 alin. (1) din lege si pentru solicitantii, persoane fizice sau juridice,
care au depus cererea într-o limbã strãinã,
cu conditia ca în termen de 3 luni de la înregistrarea cererii
de brevet de soi sã transmitã la O.S.I.M. traducerea în
limba românã, autentificatã, a documentatiei.
(3) În termen de douã luni de la data priimirii cererii O.S.I.M.
examineazã dacã aceasta îndeplineste conditiile prevãzute
la art. 12 alin. (1) lit. a)-d) si alin. (2) lit. a) din lege. În
caz afirmativ O.S.I.M. decide atribuirea datei de depozit reglementar,
înscrierea datelor cererii în RNCBS, notificã aceasta
solicitantului si publicã elementele de identificare ale cererii
în BOPI-SSPBS.
(4) În cazul în care din cerere lipsesc unele dintre elementele
prevãzute la alin. (3), O.S.I.M. notificã aceasta solicitantului,
acordându-i un termen de maximum 3 luni pentru remedierea acestora
în vederea acordãrii datei de depozit reglementar.
(5) Dacã solicitantul compteteazã cererea în termenul
prevãzut la alin. (4), data depozitului reglementar va fi data primirii
documentatiei la O.S.t.M.
(6) În cazul în care solicitantul nu completeazã cererea
în termenele stabilite, O.S.I.M. va considera cã cererea nu
a fost depusã si va înapoia solicitantului documentatia, cu
restituirea taxelor de examinare a cererii, dacã acestea au fost
plãtite.
REGULA 13
Dreptul de prioritate
(1) Dispozitiile art. 14 alin. (1 ) si (2) din lege se aplicã si
pentru cererile de brevet de inventie sau pentru alte cereri având
ca obiect noi soiuri de plante, dacã legislatia în baza cãreia
au fost depuse prevede criterii identice de acordare a protectiei, respectiv
distinctivitate, omogenitate si stabilitate.
(2) Dacã o prioritate a fost revendicatã în conditiile
art. 14 alin. (2) din lege, solicitantul va face o mentiune expresã
în cererea de brevet de soi depusã la O.S.I.M. si va depune
documentele de identificare ale primului depozit de la administratia nationalã
a tãrii unde a fost constituit.
REGULA 14
Denumirea soiului
(1) Soiul protejat va purta o denumire genericã, care sã
permitã identificarea acestuia pe piatã. Denumirea este mentionatã
în brevetul de soi.
(2) Denumirea soiului va fi propusã de solicitant si va fi transmisã
la O.S.I.M. o datã cu cererea de brevet de soi, fiind completatã
pe un formular tip.
(3) De regulã, denumirea soiului este alcãtuitã dintr-un
cuvânt sau dintr-o combinatie de cuvinte cu sau fãrã
semnificatie, la care se pot adãuga litere sau cifre, astfel încât
sã poatã fi diferentiatã de orice altã denumire
a altui soi existent, cunoscut, protejat sau înscris într-un
catalog de soiuri protejate ori de comert si care apartine unei specii
sau subspecii, varietãti, subvarietãti de plante, înruditã
îndeaproape cu soiul si de rangul botanic cel mai scãzut pentru
care se solicitã protectie.
(4) Denumirea noului soi nu trebuie sã fie compusã numai
din cifre, cu exceptia cazurilor recunoscute ca fãcând parte
din practica internationalã de desemnare pentru denumirea acelei
specii.
(5) Este interzisã pe teritoriul României, pe toatã
perioada de valabilitate a brevetului de soi, folosirea denumirii soiului
protejat pentru desemnarea altui soi înrudit, care ar putea da nastere
la confuzii cu privire la caracterele sale distincte.
(6) Interdictia prevãzutã la atin. (5) se mentine si dupã
expirarea perioadei de valabilitate a brevetului de soi dacã exploatarea
soiului continuã sau dacã denumirea cade sub incidenta art.
7 din lege.
(7) Orice persoanã care oferã spre vânzare, vinde sau
comercializeazã într-un alt mod material de înmultire,
apartinând soiului protejat este obligatã sã foloseascã
denumirea soiului. Aceastã dispozitie se aplicã si pentru
soiurile la care se referã prevederile art. 27 alin. (2) lit. b)
din lege.
(8) Dacã o cerere de brevet pentru acelasi soi este depusã
în Romãnia si în alte state, soiul se înregistreazã
cu aceeasi denumire, în afarã de cazurile în care:
a) denumirea este apreciatã de O.S.I.M. ca fiind nepotrivitã
pentru acest soi;
b) denumirea a fost folositã anterior de terti pentru acel soi sau
pentru un alt soi, creând confuzie pe piaia autohtonã.
În situatiile prevãzute la lit, a) si b) O.S.I.M. cere solicitantului
sã propunã o altã denumire pentru soiul candidat.
(9) Înregistrarea denumirii unui soi va fi refuzatã dacã
va contine un element de naturã sã aducã atingere
sau sã creeze un risc de confuzie cu o altã denumire comercialã
a altui soi sau a unei mãrci ori a unui alt drept de proprietate
industrialã sau intelectualã protejat anterior.
(10) Dacã O.S.I.M. considerã cã sunt îndeplinite
conditiile prevãzute la art. 15 din lege, denumirea propusã
de solicitant pentru soiul candidat la protectie este publicatã
în BOPI-SSPBS.
(11) În termen de 3 luni de la data publicãrii, orice persoanã
interesatã poate formula obiectii, în scris si motivat referitoare
la denumirea soiului candidat.
(12) O.S.I.M..comunicã obiectiile solicitantului si îl invitã
sã depunã observatiile sale în termen de 30 de zile
de la data primirii notificãrii.
(13) În termenul acordat de O.S.I.M., prevãzut la alin. (12),
solicitantul poate transmite o nouã propunere de denumire a soiului.
(14) Noua propunere de denumire a soiului va fi supusã examinãrii
si va fi publicatã în BOPI-SSPBS, dacã îndeplineste
conditiile prevãzute în anexa la lege.
(15) Când noua denumire a soiului nu este în conformitate cu
prevederile art. 15 din lege, O.S.I.M. va notifica aceasta solicitantului,
cerându-i sã propunã o altã denumire. Dacã
solicitantul nu rãspunde, cererea de brevet de soi va fi respinsã.
(16) Denumirea înregistratã va fi mentionatã în
brevetul de soi.
(17) O.S.I.M. radiazã denumirea înregistratã, dacã:
a) se constatã cã a fost înregistratã cu nerespectarea
cel putin a uneia dintre conditiile prevãzute la art. 15 alin. (1)-(9)
din lege;
b) solicitantul cere aceasta, demonstrând cã existã
un interes legitim;
c) existã o hotãrâre judecãtoreascã definitivã
si irevocabilã care interzice folosirea denumirii pentru acel soi.
(18) O.S.I.M. va informa solicitantul despre motivele radierii prevãzute
la alin. (17) lit. a) sau c) si îi va cere sã propunã
o nouã denumire a soiului în termen de 30 de, zile de la data
primirii notificãrii.
(19) Denumirea propusã va fi supusã procedurii de examinare
si publicare.
(20) Orice persoanã interesatã, înainte de a depune
o cerere de brevet de soi si pentru a propune o denumire corectã
pentru soiul candidat la protectie, poate solicita la O.S.I.M. efectuarea
unei cercetãri documentare prelimiriare, cu plata taxelor prevãzute
în anexa la lege.
REGULA 15
Examinarea formalã a cererii
de brevet de soi
(1) Examinarea formalã a cererii de brevet de soi se face de cãtre
O.S.I.M. si constã în a analiza dacã documentatia depusã
de solicitant satisface cerintele art. 10 alin. (1)-(4) si ale art. 12
din lege.
(2) O.S.I.M. examineazã, în conformitate cu prevederile art.
10 alin. (1)-(4) din lege, dacã:
a) solicitantul, persoana îndreptãtitã la eliberarea
brevetului de soi, este amelioratorul;
b) dreptul la eliberarea brevetului de soi apartine mai multor amelioratori;
c) dreptul la eliberarea brevetului de soi apartine în comun amelioratorului
si altei persoane, conform unei declaratii scrise si semnate de acestea;
d) amelioratorul fiind salariat si creând soiul în timpul serviciului,
dreptul la brevet apartine unitãtii al cãrei angajat este.
(3) O.S.I.M. examineazã, în conformitate cu prevederile art.
12 din lege, dacã cererea de brevet de soi contine:
a) numele/denumirea si. adresa/sediul- solicitantului;
b) propunerea de denumire pentru noul soi;
c) taxonul botanic (denumirea în limba latinã a genului, familiei
speciei, subspeciei sau varietãtii cãreia îi apartine
soiul), denumirea popularã si/sau comercialã;
d) originea geograficã a noului soi;
e) prezentarea noului soi în formã standardizatã, conform
normelor internationale pentru descrierea unui nou soi în functie
de specia de apartenentã; dacã aceasta nu este completã,
solicitantului i se acordã douã luni pentru a o completa;
f) prioritatea anterioarã a unei prime cereri pentru soiul ce face
obiectul cererii de brevet de soi, dacã aceasta a fost revendicatã,
precum si documentele de prioritate; si
g) dacã cererea de brevet de soi este însotitã de dovada
privind plata taxei de înregistrare a cererii;
h) dacã existã procurã de reprezentare semnatã
de solicitant;
i) declaratia prin care solicitantul declarã pe propria rãspundere
cã nu a comercializat noul soi în conformitate cu prevederile
art. 6 din lege;
j) numele si adresa amelioratorului sau ale amelioratorilor implicati în
crearea sau descoperirea si în dezvoltarea noului soi;
k) actul de cesiune a dreptului la eliberarea brevetului de soi,
dacã este cazul;
l) alte documentatii si informatii cu privire la provenienta si conditiile
de culturã pentru soiul candidat.
(4) Când dupã examinarea cererii de brevet de soi se constatã
cã sunt îndeplinite prevederile art. 12 din lege, cererea
de brevet de soi primeste o datã de depozit reglementar, se înregistreazã
în RNCBS, si se notificã solicitantului.
(5) Cererile înregistrate se publicã în BOPI-SSPBS în
termen de maximum 3 luni de la data depozitului reglementar.
(6) Pentru fiecare soi candidat se publicã specia si denumirea soiului
sau denumirea provizorie, data depunerii cererii, prioritatea invocatã,
unde este cazul, numele si adresa solicitantului.
(7) Când cererea este incompletã, incorectã sau contine
neclaritãti, O.S.I.M. notificã solicitantului neregulile
si îi acordã un termen de 30 de zile de la primirea notificãrii,
pentru remedierea deficientelor.
(8) Dacã solicitantul nu rãspunde si nici nu solicitã
o prelungire a termenului acordat pentru remedierea deficientelor si nu
îsi completeazã descrierea standardizatã în intervalul
acordat, O.S.I.M. respinge cererea de brevet de soi.
REGULA 16
Examinarea în fond a cererii
de brevet de soi
(1) Cererea de brevet de soi care îndeplineste conditiile prevãzute
la art. 16 alin. (1) din lege va fi examinatã în fond pe baza
informatiilor transmise de solicitant, pentru a se constata dacã:
a) cererea se referã la un soi în întelesul art. 2 lit.
a) din lege;
b) soiul se încadreazã în taxonul botanic declarat;
c) soiul candidat este nou conform prevederilor art. 6 din lege;
d) denumirea propusã de solicitant este corectã si îndeplineste
prevederile art. 15 din lege.
(2) O.S.I.M. nu va lua o decizia de respingere a cererii de brevet de soi
decât dupã notificarea cãtre solicitant a motivelor
respingerii, acordându-i un termen de maximum 3 luni pentru remedierea
acestora.
(3) La cererea expresã a solicitantului termenul prevãzut
la alin. (2) poate fi prelungit de O.S.I.M. cu încã douã
luni, conform prevederilor art. 17 alin. (3) din lege.
(4) Dacã cererea îndeplineste cumulat prevederile art. 6,
10, 12 si 16 din lege, O.S.I.M. hotãrãste începerea
examinãrii tehnice, cerând solicitantului sã transmitã
materialul biologic de înmultire necesar pentru efectuarea testelor
de crestere.
(5) În cazul în care solicitantul nu rãspunde în
terrnenul acordat, O.S.I.M. respinge cererea de brevet de soi.
REGULA 17
Examinarea tehnicã a noului
soi
(1) I.S.T.I.S. sau autoritatea desemnatã de M.A.A. examineazã,
în conformitate cu art. 18 din lege, dacã:
a) soiul candidat apartine taxonului botanic declarat de solicitant si
identificat în cadrul examinãrii formale;
b) soiul este distinct, omogen si stabil conform art. 7-9 din lege;
c) redactarea descrierii oficiale a noului soi este efectuatã astfel
încât sã permitã diferentierea acestuia de un
alt soi cunoscut.
(2) Dacã solicitantul nu prezintã rezultatele testãrii
noului soi, efectuatã de o altã autoritate competentã,
recunoscutã international, se vor organiza teste de crestere autohtone,
în vederea stabilirii distinctivitãtii, omogenitãtii
si stabilitãtii:
a) de cãtre I.S.T.I.S. sau de o altã autoritate desemnatã
în numele ei de M.A.A.;
b) de cãtre solicitant, la cererea I.S.T.I.S. sau a O.S.I.M., pentru
speciile rare pentru care nu existã colectia de referintã.
(3) În vederea desfãsurãrii corecte a testelor de crestere,
solicitantul va furniza materiale informative cu privire la modul de culturã
a soiului candidat.
(4) În situatia în care nu au fost efectuate testãri
de cãtre I.S.T.I.S. sau de autoritatea desemnatã de M.A.A.
ori de o autoritate recunoscutã international, O..S.I.M. poate hotãrî
acordarea protectiei pe baza raportului tehnic efectuat de o altã
autoritate competentã, dacã solicitantul este de acord sã
cumpere acest raport tehnic, plãtind taxa prevãzutã
în anexa la lege.
(5) În vederea efectuãrii testelor de crestere solicitantul
este obligat sã furnizeze, fãrã platã, material
de înmultire în cantitãtile cerute de executantul testãrilor
si sã notifice în scris atât autoritãtii nationale
competente, cât si O.S.I.M. cantitatea si felul materialului de înmultire
transmis, precum si data la care a fost livrat.
(6) În cazuri exceptionale durata de testare poate fi prelungitã
de I.S.T.I.S sau la cererea solicitantului, cu plata taxei legale prevãzute
în anexa la lege.
(7) În cazul respingerii protectiei si al contestãrii acestei
decizii, solicitantul poate cere repetarea experimentãrilor, cu
plata taxei de verificare a testelor de crestere, prevãzutã
în anexa la lege.
(8) Pe baza experimentãrilor practice efectuate I.S.T.I.S. elaboreazã
un raport tehnic care trebuie sã continã caracterele morfologice
si fiziologice relevante care fac soiul distinct, omogen si stabil fatã
de orice alt soi notoriu cunoscut apartinând aceluiasi taxon botariic.
(9) Raportul tehnic efectuat de o autoritate internationalã sau
de ameliorator se poate supune analizei formale a autoritãtii nationale
competente, în. vederea validãrii sau invalidãrii acestuia.
(10) Dacã O.S,I.M. constatã cã testele sunt invalidate
de autoritatea nationalã competentã, notificã solicitantului
rezultatul, acordându-i un termen de 3 luni pentru. rãspuns.
La expirarea acestui termen, dacã solicitantul nu va rãspunde,
O.S.I.M. ia hotãrârea de respingere a cererii de brevet de
soi si o publicã în BOPI-SSPBS.
(11) Pe întreaga perioadã de examinare a noului soi O.S.I.M.
si autoritatea nationalã competentã se vor informa reciproc
despre stadiul examinãrii cererii de brevet de soi, în vederea
acordãrii protectiei.
(12) Hotãrârea de respingere a cererii de brevet de soi poate
fi contestatã de solicitant la comisia de reexaminare a O.S.I.M.
în termen de 3 luni de la comunicare. Contestatia va fi formulatã
în scris, va fi motivatã si se va plãti taxa prevãzutã
în anexa la lege.
(13) Comisia de reexaminare hotãrãste, dupã caz:
a) admiterea contestatiei si acordarea brevetului pentru soiul candidat;
b) admiterea contestatiei si retransmiterea cererii de brevet de soi pentru
examinarea în fond, iar dacã este cazul, refacerea testelor
de crestere;
c) respingerea contestatiei si mentinerea hotãrârii de respingere
a cererii de brevet de soi.
(14) Hotãrârile luate de comisia de reexaminare se înscriu
în RNCBS si se publicã în BOPI-SSPBS.
REGULA 18
Testarea noului soi
(1) Autoritatea nationalã competentã, în functie de
specia cãreia îi apartine soiul, organizeazã si conduce
teste de crestere cu mijloace proprii si poate sã ia în considerare
si/sau sã inspecteze culturile si testele efectuate de ameliorator
si/sau de solicitant si sã aprecieze dacã soiul în
cauzã îndeplineste conditiile de distinctivitate, omogenitate
si stabilitate.
(2) Metodologia de conducere a testelor de crestere este stabilitã
de M.A.A. împreunã cu O.S.I.M., pe baza normelor existente
pe plan international, prezentate în formã standardizatã
si completate cu normele nationale existente pentru analizarea soiurilor
introduse în lista oficialã a soiurilor sau cu cele considerate
specifice conditiilor pedoclimatice ale tãrii, pentru fiecare specie.
(3) În cazul efectuãrii testelor de crestere conform art.
19 alin. (3) din lege, O.S.I.M. împreunã cu autoritatea nationalã
competentã stabilesc cantitatea de material de înmultire necesarã
pentru organizarea experimentãrilor, locul si adresa la care trebuie
transmise de cãtre solicitant.
(4) O.S.I.M. si/sau I.S.T.I.S. ori autoritatea desemnatã de M.A.A.,
în vederea organizãrii si desfãsurãrii în
bune conditii a examinãrii tehnice, pot cere solicitantului informatii,
materiale si documente pentru aceasta, acordând un termen pentru
transmiterea lor.
(5) Dacã solicitantul nu rãspunde la cererile prevãzute
la alin. (4) în termenul acordat si nici nu cere o amânare
în care sã prezinte o motivatie temeinicã, cererea
de brevet de soi se respinge.
(6) Solicitantul are dreptul pe perioada de testare, oricând, la
solicitarea sa expresã, sã poatã vizita culturile
experimentale efectuate, în vederea stabilirii distinctivitãtii,
omogenitãtii si stabilitãtii pentru soiul sãu.
REGULA 19
Hotãrârile O.S.I.M.
(1) Dacã sunt îndeplinite conditiile prevãzute la art.
7 si la art. 16 din lege, O.S.I.M. ia hotãrârea de acordare
a brevetului de soi si o publicã în BOPI. În caz contrar
noul soi se considerã necalificat pentru protectie si cererea de
brevet de soi va fi respinsã.
(2) Hotãrârea de respingere nu se ia înainte ca O.S.I.M.
sã transmitã solicitantului în scris motivele respingerii
cererii de brevet de soi si sã îi acorde un termen de cel
putin 3 luni pentru a formula un rãspuns. Pentru motive întemeiate
solicitantul poate cere o amânare în vederea formulãri
unui rãspuns pertinent.
(3) În termen de 3 luni de la data publicãrii orice persoanã
interesatã poate formula în scris si motivat obiectii la acordarea
brevetului de soi si poate cere revocarea, cu conditia plãtii taxei
de revocare prevãzute în anexa la lege.
(4) O datã devenitã publicã, descrierea oficialã
poate fi adaptatã de cãtre titular sau de cãtre O.S.I.M.
pe întreaga perioadã de valabilitate a brevetului de soi,
fãrã ca întinderea protectiei sã fie afectatã,
dacã evolutia cunostintelor agrobiologice si/sau metodologice de
descriere a soiului o cere. Adaptãrile se fac de cãtre O.S.I.M.
numai dupã ce s-a cerut acordul titularului si au avut loc consultãri
reciproce. Adaptãrile descrierii oficiale se publicã în
BOPI-SSPBS.
(5) Contestatiile se solutioneazã de comisia de reexaminare din
cadrul O.S.I.M., acestea fiind depuse si formulate, în conformitate
cu prevederile art. 38 alin. (1) din lege, în termen de 3 luni de
la publicarea hotãrârilor luate.
REGULA 20
Protectia provizorie
(1) Solicitantul cererii de brevet de soi poate cere sã li se interzicã
tertilor sã efectueze actele prevãzute la art. 27 din lege
numai dupã publicarea cererii de brevet de soi, în termenul
prevãzut la art. 16 alin. (3) din lege.
(2) În cazul în care cererea de brevet de soi a fost respinsã,
solicitantul nu beneficiazã de drepturile prevãzute la art.
27 din lege.
REGULA 21
Prelungirea termenului limitã
(1) Solicitantul poate cere prelungirea termenului de examinare pânã
la maximum un an.
(2) Prelungirea termenului de examinare se face printr-o cerere scrisã
transmisã la O.S.I.M., în care se vor preciza motivele, si
care va fi însotitã de plata taxei prevãzute în
anexa la lege, în functie de procedura la care se referã.
REGULA 22
Retragerea cererii de brevet
de soi
(1) Solicitantul poate sã retragã cererea de brevet de soi
depusã la O.S.I.M. în orice moment pânã la luarea
hotãrârii de acordare a brevetului de soi.
(2) Dacã procedura de examinare tehnicã a soiului a început,
taxele de examinare nu se restituie solicitantului.
(3) Retragerea cererii de brevet de soi de cãtre solicitant se fâce
prin depunerea unei notificãri la O.S.I.M.
REGULA 23
Revocarea hotãrârii
de acordare a brevetului de soi
(1) Hotãrârea de acordare a brevetului de soi se publicã
în BOPI-SSPBS.
(2) În termen de 3 luni de la data publicãrii orice persoanã
interesatã poate cere revocarea hotãrârii numai pentru
urmãtoarele obiectii:
a) soiul nu este nou;
b) soiul nu este distinct;
c) soiul nu este omogen;
d) soiul nu este stabil;
e) solicitantul nu este persoana îndreptãtitã la protectie;
f) denumirea soiului nu este corespunzãtoare sau încalcã
unele drepturi anterioare.
Cererea de revocare se face în scris, motivat, si va fi însotitã
de dovada privind plata taxei de examinare a acesteia, prevãzutã
de lege, si de documente în sustinerea revocãrii.
(3) În termen de maximum 3 luni de la depunere comisia de reexaminare
din cadrul O.S.I.M. va analiza cererea de revocare si va lua o hotãrâre
cu privire la soiul candidat.
(4) În vederea luãrii unei decizii O.S.I.M. poate solicita
persoanei care a formulat cererea de revocare documente si informatii suplimentare
cu privire la soiul în cauzã.
(5) În cazul în care cererea de revocare se întemeiazã
pe neîndeplinirea conditiei de distinctivitate, omogenitate si/sau
stabilitate, comisia de reexaminare poate solicita repetarea testelor de
cãtre I.S.T.I.S. sau de o altã autoritate desemnatã
de M.A.A.
(6) Comisia de reexaminare poate solicita analizarea soiului candidat de
cãtre experti atestati în culturile respective.
(7) În aceste cazuri solicitantul va fi informat de cãtre
O.S.I.M. cã a fost formulatã o cerere de revocare si i se
va acorda un termen pentru rãspuns.
(8) În cazul repetãrii testelor de crestere solicitantul va
putea inspecta loturile de culturã pentru a-si putea sustine soiul.
(9) În termen de 15 zile de la pronuntare hotãrârea
comisiei de reexaminare va fi comunicatã atât solicitantului,
cât si persoanei care a cerut revocarea.
(10) Hotãrârile rãmase definitive si irevocabile se
publicã în BOPI-SSPBS în termen de 30 de zile si sunt
supuse cãilor de atac prevãzute la art. 38 din lege.
REGULA 24
Eliberarea brevetului de soi
si înregistrarea denumirii soiului
(1) Dacã dupã examinarea soiului se stabileste cã
acesta îndeplineste cumulativ conditiile prevãzute la art.
5 din lege si cã solicitantul este îndreptãtit la eliberarea
brevetului de soi, comisia de examinare din cadrul O.S.I.M. hotãrãste
acordarea brevetului de soi. În termen de 6 luni de la publicarea
hotãrârii în BOPI-SSPBS directorul general al O.S.I.M.
elibereazã un brevet de soi la care se anexeazã descrierea
oficialã a soiului protejat.
(2) Soiul protejat este înscris în RNBSP, acesta fiind deschis
tertilor pentru inspectarea publicã contra taxei de inspectare prevãzute
în anexa la lege.
(3) Când cererea de brevet de soi este depusã la O.S.I.M.
de doi sau de mai multi solicitanti, brevetul de soi însotit de descrierea
oficialã se elibereazã primului solicitant, ceilalti fiind
îndreptãtiti sã primeascã câte un duplicat,
cu conditia plãtii taxei prevãzute în anexa la lege.
CAPITOLUL V
REGULA 25
Durata protectiei soiului
(1 ) Durata protectiei soiului este de 25 ani de la data eliberãrii
brevetului de soi.
(2) Durata protectiei pentru noile soiuri de pomi fructiferi, vitã
de vie si arbori ornameritali, incluzând si speciile silvice, este
de 30 de ani de la data eliberãrii brevetului de soi.
(3) Pe întreaga duratã a protectiei soiului solicitantul va
achita taxele anuale de mentinere în vigoare a brevetului de soi
la termenele prevãzute în anexa la lege.
CAPITOLUL VI
Dreptul titularului brevetului
de soi
REGULA 26
Dreptul exclusiv al titularului
brevetului de soi
În aplicarea prevederilor art. 27 din lege titularul brevetului de soi beneficiazã de dreptul exclusiv de exploatare a noului soi si poate interzice tertilor sã efectueze fãrã autorizatia sa urmãtoarele acte: producerea si reproducerea materialului biologic în vederea înmultirii, conditionarea în scopul înmultirii, oferirea spre vânzare sau vânzarea, exportul ori importul si depozitarea, în aceste scopuri.
REGULA 27
Exceptii de la dreptul exclusiv
al titularului de brevet de soi
Orice persoanã interesatã, în conformitate cu art.
28 din lege, poate sã efectueze fãrã autorizatia titularului
urmãtoarele acte:
a) folosirea soiului protejat în scop personal si necomercial, de
exemplu de cãtre un fermier pentru necesitãtile familiale
sau de cãtre un amator în grãdina sa;
b) folosirea soiului protejat în scopuri experimentale si în
procesul de ameliorare care permite continuarea folosirii soiurilor protejate
si asigurarea continuãrii muncii de creare de noi soiuri.
REGULA 28
Epuizarea dreptului titularului
brevetului de soi
(1) În sensul art. 29 din lege, actele care se referã la orice
material din soiul protejat nu sunt
considerate o încãlcare
a dreptului titularului pentru soiul protejat sau pentru un soi acoperit
de prevederile art. 27 din lege, dacã a fost vândut sau comercializat
de titular ori cu consimtãmântul acestuia.
(2) Este considerat material, conform alin. (1):
a) materialul de înmultire de orice fel;
b) plantele întregi sau pãrtile de plante; si
c) orice produs obtinut direct din materialul recoltat.
CAPITOLUL VII
Încetarea efectelor brevetului
de soi
REGULA 29
Anularea brevetului de soi
(1) Persoana interesatã poate solicita la O.S.I.M., oricând
în perioada de protectie a soiului, anularea brevetului de soi pentru
oricare dintre motivele prevãzute la art. 30 alin. (2) din lege.
(2) Cererea de anulare a brevetului de soi va fi prezentatã comisiei
de reexaminare din cadrul O.S.I.M., în scris, motivatã si
însotitã de documente de sustinere a anulãrii, precum
si de dovada privind plata taxei legale.
(3) Comisia de reexaminare va anula brevetul de soi, dacã:
a) persoana interesatã dovedeste cã la data depunerii cererii
de brevet de soi acesta nu îndeplinea conditia de noutate în
întelesul art. 6 din lege;
b) persoana interesatã dovedeste cã soiul nu era distinct
în întelesul art. 7 din lege;
c) soiul nu era omogen în conformitate cu prevederile art. 8 din
lege;
d) soiul nu era stabil în conformitate cu prevederile art. 9 din
lege la data acordãrii brevetului de soi;
e) constatã, pe baza notificãrii transmise de persoana interesatã,
cã solicitantul nu era îndreptãtit la protectie.
(4) Dacã o transmitere de drepturi asupra unui soi a avut loc si
brevetul de soi a fost eliberat cu nerespectarea art. 10 alin. (1) din
lege, O.S.I.M. anuleazã brevetul de soi acordat si elibereazã
un alt brevet de soi persoanei cãreia i-a fost transmis dreptul
la brevet de soi.
(5) Comisia de reexaminare din cadrul O.S.I.M. nu ia nici o hotãrâre
înainte de a-i comunica solicitantului cã a fost depusã
o cerere de anulare a brevetului de soi si de a-i da posibilitatea acestuia
sã îsi prezinte punctul de vedere în fata comisiei.
(6) Hotãrârea comisiei de reexaminare se comunicã pãrtilor
în termen de 15 zile de la pronuntare si este supusã cãilor
de atac prevãzute la art. 38 din lege.
(7) Hotãrârea de anulare a brevetului de soi, definitivã
si irevocabilã, se înscrie în RNBSP si se publicã
în BOPI-SSPBS.
(8) Brevetul de soi se considerã anulat începând cu
data la care s-a depus cererea de brevet de soi la O.S.I.M.
REGULA 30
Decãderea din drepturi
a titularului brevetului de soi
(1) O.S.I.M. nu va proceda la decãderea titularului dirt drepturi
decãt dupã notificarea cãtre titular a neîndeplinirii
uneia dintre conditiile prevãzute la art. 31 alin. (1) din lege
si dupã acordarea unui termen de 3 luni pentru rãspuns.
(2) Dacã titularul nu rãspunde în termenul acordat
si nici nu cere o prelungire a termenului în vederea remedierii deficientelor,
O.S.I.M. decade titularul din drepturile conferite de brevetul de soi,
înscrie decãderea în RNBSP si o publicã în
BOPI-SSPBS, aceasta producând efecte de la data înscrierii.
(3) Titularul beneficiazã de un termen de 6 luni de la publicarea
decãderii din drepturi pentru a cere revalidarea brevetului de soi
dupã remedierea deficientelor si achitarea taxei anuale aferente.
(4) Cererea de revalidare.a brevetului de soi se depune la O.S.I.M. si
va fi solutionatã de comisia de reexaminare, în functie de
motivul pentru care titularul a fost decãzut din drepturi.
(5) Hotãrârile comisiei de reexaminare, referitoare la cererea
de revalidare a brevetului de soi, se comunicã titularului în
termen de 15 zile de la pronuntare si pot fi supuse cãilor de atac
prevãzute la art. 38 din lege.
(6) Hotãrârile de revalidare, definitive si irevocabile, se
publicã în BOPI-SSPBS.
(7) Sãvârsirea de cãtre terti a actelor prevãzute
la art. 27 din lege, respectiv exploatarea soiului în scopuri comerciale
în perioada dintre decãderea titularului din drepturi si revalidarea
brevetului de soi, în conformitate cu prevederile art. 31 alin. (5)
din lege, nu constituie o încãlcare a drepturilor titularului.
REGULA 31
Renuntarea la brevetul de soi
(1) Renuntarea la brevetul de soi se face printr-o declaratie scrisã,
depusã la O.S.I.M., semnatã de titular.
(2) Titularul, înainte de a renunta la brevetul de soi, va comunica
amelioratorului intentia de renuntare.
(3) Amelioratorul are dreptul sã cearã titularului transmiterea
drepturilor asupra brevetului de soi, iar titularul are obligatia de a
acorda acest drept.
(4) Renuntarea la brevetul de soi sau, dupã caz, transmiterea dreptului
asupra soiului protejat produce efecfe de la data înscrierii în
RNBSP.
CAPITOLUL VIII
Exploatarea soiului protejat
REGULA 32
Mentinerea soiului protejat
(1) La cerere titularul va furniza O.S.I.M., I.S.T.I.S. sau autoritãtii
desemnate de M.A.A., într-o perioadã prestabilitã,
esantioane din soiul protejat sau, unde este necesar, componente ale acestuia.
(2) O.S.I.M. poate solicita titularului sã mentinã si sã
conserve mostre de material de înmultire în numele O.S.I.M.,
I.S.T.I.S. sau al autoritãtii desemnâte de M.A.A.
(3) La cererea O.S.I.M. titularul este obligat sã furnizeze material
de înmultire în vederea verificãrii dacã a fost
mentinut corespunzãtor sau dacã soiul protejat mai satisface
conditiile de distinctivitate, omogenitate sau stabilitate.
(4) Titularul este obligat sã transmitã, la cererea O.S.I.M.,
informatii si documente în vederea verificãrii existentei
soiului protejat.
(5) Nerespectarea cererilor formulate de O.S.I.M. si/sau de I.S.T.I.S.
ori de autoritatea desemnatã de M.A.A. atrage si decãderea
titularului din drepturile conferite de brevetul de soi, conform prevederilor
art. 31 alin. (1) lit. a) din lege.
REGULA 33
Transmiterea drepturilor asupra
soiului
(1) Transmiterea drepturilor asupra soiului se face conform art. 34 din
lege si poate fi totalã sau partialã.
(2) În cazul soiurilor protejate, dependente de alte soiuri protejate,
transmiterea drepturilor este posibilã numai în totalitate,
cu acordul titularului primului soi protejat.
(3) Cererea de înscriere a transmiterii dreptului va fi depusã
la O.S.I.M. si va fi însotitã, dupã caz, de urmãtoarele
documente:
a) contract de cesiune;
b) contract de licentã;
c) act de succesiune legalã/testamentarã;
d) alte documente care sã dovedeascã transferul cãtre
un nou titular.
(4) Transmiterea drepturilor nu va afecta drepturile obtinute de terti
anterior transmiterii.
(5) Cesiunea sau licenta se înscrie în RNCBS sau în RNBSP,
dupã caz, o datã cu publicarea în BOPI-SSPBS, si produce
efecte fatã de terti de la data înscrierii.
(6) Înscrierea în registrele prevãzute la alin. (5)
se face cu conditia plãtii taxei prevãzute în anexa
la lege.
REGULA 34
Contractul de cesiune
Cesiunea se va face în scris, printr-un contract de cesiune în care se vor mentiona datele de identificare a amelioratorului si a persoanei cãreia i s-a cesionat dreptul, obiectul cesiunii, data si semnãturile pãrtilor interesate, prezentate în formã autenticã.
REGULA 35
Contractul de licentã
(1) Licenta poate fi exclusivã, când se acordã unei
singure persoane, sau neexclusivã, când se acordã mai
multor persoane interesate.
(2) În cazul contractului de licentã exclusivã titularul
acordã licentiatului dreptul exclusiv de exploatare a soiului protejat.
(3) Licenta exclusivã se acordã pentru o anumitã perioadã.
(4) Persoana care, a primit un contract de licentã neexclusivã
de la titular nu are dreptul sã acorde altor persoane un drept de
exploatare asupra soiului pentru care a încheiat contractul de licentã
neexclusivã.
(5) Licenta neexclusivã se poate înscrie în RNBSP, la
cerere, cu plata taxei prevãzute în anexa la lege.
(6) La solicitarea titularului si cu plata taxei legale, O.S.I.M. publicã
oferta de acordare a licentelor de exploatare în BOPI, indicând
soiul protejat si datele de identificare a titularului, pentru a fi contactat
de persoanele interesate în obtinerea licentei.
REGULA 36
Licenta obligatorie
(1) Orice persoanã interesatã poate depune la O.S.I.M. o
cerere pentru acordarea unei licente obligatorii, în conditiile prevãzute
la art. 37 din lege.
(2) Cererea de acordare a licentei obligatorii trebuie sã continã
datele de identificare a solicitantului, motivul pentru care solicitã
acordarea licentei obligatorii, documente care sã dovedeascã
faptul cã are competentã, conditii materiale si facilitãti
pentru exploatarea corespunzãtoare a soiului protejat pentru care
solicitã licenta obligatorie.
(3) Cererea de acordare a licentei obligatorii trebuie sã fie însotitã
de dovada privind plata taxei prevãzute în anexa la lege.
(4) Licenta obligatoris conferã licentiatului un drept neexclusiv
de exploatare a soiului protejat.
(5) Licenta obligatorie fiind neexclusivã permite titularului brevetului
de soi sã exploateze în continuare noul soi si/sau sã
acorde licenie de exploatare unor terti.
(6) O.S.I.M. va acorda licente obligatorii de exploatare, la cererea unei
persoane interesate, numai dupã o analizã temeinicã,
putând solicita avizul organizatiilor profesionale specializate.
(7) Comisia de reexaminare va stabili conditiile de exploatare a soiului
protejat, durata licentei obligatorii, precum si drepturile bãnesti
cuvenite titularului de brevet de soi.
(8) Nerespectarea conditiilor de cãtre beneficiarul licentei obligatorii
poate atrage retragerea licentei de cãtre O.S.I.M.
(9) Licenta obligatorie poate fi retrasã si la eererea titularului
de brevet de soi, psntru motive întemeiate.
(10) Retragerea licentei obligatorii se face de O.S.I.M. prin comisia de
reexaminare.
(11) O.S.I.M. poate prelungi licenta obligatorie, dacã existã
în continuare un interes public si se mentine situatia pentru care
a fost initial acordatã.
(12) Hotãrârile de acordare sau de retragere a licentei obligatorii
se comunicã pãrtilor în termen de 15 zile de la pronuntare,
se publicã în BOPI-SSPBS si sunt supuse cãilor de atac
prevãzute la art. 38 din lege.
CAPITOLUL IX
Apãrarea drepturilor
REGULA 37
Hotãrârile O.S.I.M.
(1) Toate hotãrârile luate de O.S.I.M. pot fi contestate la
comisia de reexaminare în termen de 3 luni de la comunicare.
(2) Contestatiile, cererile de revocare, de anulare sau de revalidare a
brevetului de soi trebuie sã fie formulate în scris si motivat,
însotite de acte doveditoare si de dovada privind plata taxei legale.
(3) Comisia de reexaminare va avea o altã componentã decât
comisia de examinare si va fi formatã dintr-un presedinte si din
2 sau 4 membri, în functie de motivele expuse în aceste cereri,
în componenta sa fiind numiti atât experti ai M.A.A., cât
si ai O.S.I.M., dupã caz, un membru al comisiei va fi consilier
juridic din cadrul O.S.I.M.
(4) Membrii comisiei de reexaminare vor fi aprobati prin ordin al directorului
general al O.S.I.M.
(5) Comisia de reexaminare va analiza cererile în interval de maximum
3 luni de la depunerea acestora la O.S.I.M.
(6) Pentru cazuri speciale, justificate, care necesitã eventuale
repetãri ale testelor de crestere în vederea solutionãrii
lor, termenul de luare a hotãrârilor se poate prelungi.
CAPITOLUL X
REGULA 38
Competente
REGULA 39
Termene
(1) Termenele stabilite pe zile cuprind zilele calendaristice si nu includ
nici ziua când a început termenul si nici ziua când s-a
împlinit acesta. Termenele stabilite pe luni, se împlinesc
în ziua lunii corespunzãtoare zilei de plecare.
(2) Termenul care începe la data de 29, 30 sau 31 a lunii si se împlineste
într-o lunã care nu are asemenea zi se va considera împlinit
în prima zi a lunii urmãtoare.
(3) Termenul care se împlineste într-o zi de sãrbãtoare
legalã sau într-o zi nelucrãtoare se va prelungi pânã
la sfârsitul primei zile lucrãtoare.
(4) Termenele încep sã curgã de la data comunicãrii
actelor de procedurã, întelegându-se prin aceasta data
la care actul emis de O.S.I.M. a fost primit de solicitant, de titular
sau de rnandatar, dupã caz. Aceastã datã se confirmã
cu stampila oficiului postal receptor.
(5) Actele de procedurã trimise la O.S.I.M. prin postã se
considerã îndeplinite în termen, dacã au fost
predate la oficiul postal înainte de împlinirea termenului.
(6) Neîndeplinirea actelor de procedurã în termenele
notificate de O.S.I.M. nu atrage sanctiunile prevãzute în
lege, dacã solicitantul dovedeste cã a fost împiedicat
de o împrejurare mai presus de voinia lui si dacã îndeplineste
procedura într-un termen de douã luni de la încetarea
cauzei.
REGULA 40
Formulare
(1) În procedurile în fata O.S.I.M. se vor utiliza formulate
tip:
(2) O.S.I.M. furnizeazã la cerere formularele prevãzute la
alin. (1).
REGULA 41
Registrul national al cererilor
de brevete de soiuri
În RNCBS se înscriu urmãtoarele elemente:
a) numãrul cererii;
b) specia, taxonul botanic si denumirea;
c) data de depozit;
d) numele si adresa solicitantului;
e) numele si adresa amelioratorului;
f) numele si adresa mandatarului;
g) modificãri în situatia juridicã.
REGULA 42
Registrul national al brevetelor
de soiuri protejate
În RNBSP se înscriu urmãtoarele elemente:
a) data si numãrul cererii depuse la O.S.I.M.;
b) data de prioritate;
c) data de depozit;
d) numele si adresa solicitantului;
e) statul pe teritoriul cãruia solicitantul îsi are domiciliul;
f) numele si adresa mandatârului;
g) numele si adresa amelioratorului;
h) taxonul botanic;
i) denumirea definitivã a soiului;
j) numele/denumirea si adresa/sediul titularului;
k) modificãri privind adresa si numele titularului;
l) orice modificare si transmitere de drepturi;
m) plata taxelor de eliberare si de mentinere în vigoare a brevetului
de soi;
n) titularul brevetului de soi;
o) declaratia titularului de renuntare la brevetul de soi;
p) hotãrârea de anulare sau hotãrârea de decãdere
a titularului din drepturi, dupã caz.
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL SÃNÃTÃTII
ORDIN
pentru aprobarea Listei cuprinzând
dispozitivele medicale - proteze, accesorii ale acestora
si produse ortopedice - scutite
de taxa pe valoarea adãugatã
Ministru de stat, ministrul sãnãtãtii,
în temeiul art. 6 lit. A.k) din Ordonanta de urgentã a Guvernului
nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adãugatã si al Hotãrârii
Guvernului nr. 244/199 privind organizarea si functionarea Ministerului
Sãnãtãtii, cu modificãrile si completãrile
ulterioare,
emite urmãtorul ordin:
1. Se aprobã Lista cuprizând dispozitivele medicale proteze,
accesorii ale acestora si produse ortopedice scutite de taxa pe valoarea
adãugatã, prevãzutã în anexa care face
parte integrantã din prezentul ordin.
2. Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
Ministru de stat, ministrul sãnãtãtii,
Hajdú Gábor
Bucuresti, 20 martie 2000.
Nr. 94.
ANEXÃ
LISTA
cuprinzãnd dispozitivele
medicale - proteze, accesorii ale acestora si produse ortopedice scutite
de taxa pe valoarea adãugatã
A. Proteze si accesorii ale acestora
I. În domeniul cardiovascular
1. Clemã vascularã
2. Clemã pentru vena cavã
3. Dispozitiv de embolizare arterialã
4. Filtru intravascular cardiovascular
5. Protezã pentru grefã vascularã
6. Stenturi coronariene si vasculare
7. Petic sau tampon intracardiac
8. Balon intraaortic cu sistem de control
9. Bypass ventricular
10. Stimulator cardiac extern
11. Stimulator cardiac implantabil (pacemaker implantabil) cu accesorii:
electrozi pentru stimulatoare cardiace implantabile, programator pentru
stimulator cardiac implantabil
12. Inel de anuloplastie
13. Stimulator nervos al sinusului carotidian
14. Valvã cardiacã proteticã cu accesorii: suport
pozitiv de calibrare.
În domeniul O.R.L.
1. Protezã auditivã intra- si retroauricularã cu accesorii:
microfon, cascã (difuzor) si receptor osos, acumulator, încãrcãtor
pentru acumulator, cordoane de fegãturã, conectori si cabluri
de programare
2. Protezã fonatorie cu accesorii: acumulator, încãrcãtor
pentru acumulator
3. Sistem de implant cohlear (implant cohlear + protezã auditivã)
4. Protezã partialã sau totalã de înlocuire
osicularã
5. Protezã facialã pentru implant mandibular
6. Protezã laringianã
7. Sunt endolimfatic si tub de sunt cu valvã
8. Tub de timpanostomie cu sau fãrã membranã semipermeabilã
9. Canulã trahealã
10. Canulã Montgomery.
III. În domeniul gastroenterologic-urplogic
1. Implant expandabil de penis
2. Implant rigid de penis
3. Protezã testicularã
4. Sac pentru ileostomie
5. Pungi pentru ureterostomie
6. Sistem pentru irigarea stomiilor (accesoriu pentru curãtarea
colonului în timpul colostomiei)
7. Dispozitiv (sac) de protezare colostomã cu adeziv sau centurã
(colector intestinal).
IV. În domeniul chirurgical general si plastic
1. Fixator extern pentru fracturã facialã
2. Plasã de eventratie
3. Valvã cerebralã
4. Sunt de drenaj LCR
5. Implant din politetrafluoroetilenã cu filme de carbon compozit
6. Protezã de sân externã
7. Protezã de sân implantabilã
8. Proteze de bãrbie, ureche, nas, fese, gambe etc.
9. Protezã trahealã
10. Protezã esofagianã
11. Atele gonflabile si negonflabile.
V. În domeniul obstetricã si ginecologie
1. Dren cervical
2. Pesar vaginal
3. Protezã trompe uterine
4. Stent vaginal
VI . În domeniul oftalmologic
1. Protezã ocularã (ochi artificial)
2. Implant absorbabil (implant sclerotic pentru refixarea retinei)
3. Irnplant sferã ocularã (sustinãtor ochi artificial)
4. Implant orbital extraocular
5. Keratoprotezã
6. Lentile intraoculare (cristalin)
7. Învelis scleral
8. Implant valvã ochi.
VII. În domeniul stomatologic
1. Protezã dentarã
2. Set dentar partial fabricat
3. Implant dentar endoosos
4. Aparat ortodontic.
VIII. În domeniul ortopedic
a) Proteze externe pentru membre inferioare (conventionale, functionale,
modulare geriatrice, provizorii):
1. protezã pentru amputatia partialã a labei piciorului;
2. protezã pentru dezarticulatia de gleznã;
3. protezã de gambã;
4. protezã pentru dezarticulatia de genunchi;
5. protezã de coapsã;
6. protezã de sold
7. protezã pentru hemipelvis
b) Proteze externe pentru membre superioare (conventionale, actionate prin
cablu mioelectrice, provizorii):
1. protezã partialã de mânã (de la un deget
pânã la toatã mâna)
2. protezã pentru dezarticulatia de pumn;
3. protezã pentru antebrat;
4. protezã pentru dezarticulatia de cot;
5. protezã de brat
6. protezã pentru dezarticulatia de umãr (inter-scapulotoracicã)
c) Endoproteze:
1. agrafe chirurgicale;
2. calotã osoasã implantabilã pentru amputatii juvenile;
3. inele fixare osoasã pentru fixarea fracturilor;
4. implanturi de os din biovitroceramicã;
5. tijã de fixare intramedularã;
6. protezã pasivã de tendon pentru reconstructia tendonului
flexor al mâinii;
7. elemente de osteosintezã (plãci, combinatii de tije/plãci
sau lame/plãci, sârme sau suruburi);
8. sistem de fixare pentru chirurgia coloanei (fixator interlaminal spinal
intervertebral spinal);
9. ciment pentru os cu sau farã antibiotic;
10. proteze cimentate/necimentate pentru articulatia degetului; carpianã
articulatie încheietura mâinii; scafoidã carpianã
articulatie încheietura mâinii; trapezoidã carpianã
articulatie încheietura mâinii; articulatie încheietura
mâinii; ulnarã articulatie încheietura mâinii;
articulatia cotului; semiarticulatie cot-Humerus; semiarticulatie cot-radius
articulatie umãr; glenoidã articulatie de umãr; humeralã
articulatie de umãr; articulatie deget-picior; falangeanã
articulatie deget-picior; articulatie gleznã; articulatie genunchi
femurotibialã articulatie de genunchi; patelofemuralã articulatie
de genunchi; patelofemurotibialã articulatie de genunchi; femuralã
articulatie de genunchi; pateralã articulatie de genunchi; tibialã
articulatie de genunchi; articulatie sold; semiarticulatie de sola femural.
Endoprotezele sunt alcãtuite din mai multe elemente componente:
tijã femuralã, cap femural cupa; cupã acetabularã,
inele de sustinere, suruburi de fixare, plãci de fixare, componentã
femuralã cu tijã stabilizatoare, componentã femuralã
modularã, rotulã, pene tibiale, scoabe, cârlig pedicular,
surub pedicular, elemente larrielare. Elementele componente pot fi din
metal, ceramicã, hidroxiapatitã, polietilenã, polimetilmetacrilat,
rãsini poliacetat, poliester;
11. truse de instrumente aferente implantãrii (pentru fiecare sistem
de implantare);
12. motoare electrice si pneumatice si instrumente chirurgicale pentru
ortopedie.
IX. În domeniul oncologic
1. Implanturi pentru chimioterapie.
B. Produse ortopedice
1. Masã de operatie cu accesorii pentru ortopedie;
2. Pat pentru bolnavi, cu accesorii pentru ortopedie;
3. Artroscop
4. Ortezã:
4.1. cervicalã;
4.2. cervico-toracicã;
4.3. cervico-toraco-lombo-sacratã;
4.4. cot;
4.5. cot-încheieturã mânã;
4.6. deget;
4.7. genunchi;
4.8. mânã;
4.9. picior;
4.10. sold;
4.11. umãr;
4.12. umãr-cot;
4.13. umãr-cot-încheieturã mânã;
4.14. genunchi-sold;
4.15. încheieturã mãnã;
4.16. încheieturã mânã-deget;
4.17. lombo-sacratã;
4.18. genunchi-gleznã-picior;
4.19. sold-genunchi-gleznã-picior;
4.20. picior-gleznã;
4.21. sacro-iliacã;
4.22. toraco-lombo-sacratã.
În categoriile de orteze prevãzute la pct. 4 se includ: atele
peroniere; carpiere; centuri medicale; colier cervical; guler Schantz;
lombostat; ciorapi medicinali elastici; genunchiere; glezniere; cotiere;
bandale elastice; bandaje gipsate; bandaje cu rãsini; corsete; perne
abductie; sustinãtori plantari (talonete); încãltãminte
ortopedicã; ortezã pentru coxalgibandaje gipsate.
5. Mijloace si dispozitive de mers:
5.1. baston de sprijin;
5.2. cadru de mers;
5.3. cârje;
5.4. fotoliu rulant;
5.5. mijloace de sprijin speciale (bare de sustinere, suporturi de baie,
scaune WC).
ACTE ALE CONSILIULUI CONCURENTEI
CONSILIUL CONCURENTEI
Plenul Consiliului Concurentei, având în vedere:
- Decretul nr. 316 din 25 iulie 1996 privind numirea membrilor Consiliului
Concurentei;
- Legea concurentei nr. 21/1996;
- Regulamentul de organizare, functionare si procedurã al Consiliului
Concurentei;
- Regulamentul privind autorizarea concentrãrilor economice;
- materialele din dosarul cauzei (RG - 880 din 25 septembrie 1998);
- Raportul asupra investigatiei declansâte prin Ordinul presedintelui
Consiliului Concurentei nr. 125 din 23 noiembrie 1998, completat prin Ordinul
presedintelui Consiliului Concurentei nr. 31 din 7 iunie 1999;
si tinând seama de faptul cã:
1. Societatea Nationalã de Tefecomunicatii "romtelecom" - S:A. a
achizitionat prin contractul de cesiune de actiuni încheiat la data
de 26 noiembrie 1997, de la TELEFONICA INTERNATIONAL HOLDING B.V., 335.014
actiuni, reprezentând 59,9985% din totalul stocului de actiuni emise
si valide ale Societãtii Comerciale "telefonica românia" S.A.
(în prezent Societatea Comercialã "telemobil" - S.A.);
2. în urma acestei operatiuni Societatea Nationalã de Telecomunicatii
"romtelecom" - S.A. a dobândit controlul asupra Societãtii
Comerciale "telefonica românia" - S.A., detinând 79,9980% din
totalul stocului de actiuni emise si valide ale acestei societãti;
3. cifra de afaceri totalã, realizatã în anul 1996,
depãseste pragul prevãzut la art. 15 din Legea concurentei
nr. 21 /1996;
4. în perioada în care Societatea Nationalã de Telecomunicatii
"romtelecom" - S.A. a detinut controlul la Societatea Comercialã
"telefonica românia" - S.A. a numit membrii în consiliul de
administratie si în comisia de cenzori, a aprobat reinvestirea profitului
obtinut la 31 decembrie 1997 în vederea realizãrii unei investitii
pentru acoperirea unor orase care sunt resedintã de judet si a zonelor
unde cei doi operatori GSM nu au pãtruns, cu scopul de a mentine
si a mãri numãrui de abonati existenti, si a aprobat bilantul
si contul de profit si pierderi pentru anul 1997 si bugetul de venituri
si cheltuieli pentru anul 1998;
5. la data de 21 mai 1998 s-a încheiat contractul de vânzare-cumpãrare
de actiuni între Societatea Nationalã de Telecomunicatii "romtelecom"
- S.A. (vânzãtor) si R.D.T. (HOLDINGS) - S.A. (cumpãrãtor),
contract prin care s-au vândut 335.022 actiuni, reprezentând
60% din capitalul social al Societãtii Comerciale "telemobil" -
S.A., operatiune notificatã Consiliului Concurentei dupã
ce au fost declansate procedurile legale privind omisiunea notificãrii
concentrãrii economice respective (Ordinul presedintelui Consiliului
Concurentei nr. 106 din 26 octombrie 1998), motiv pentru care R.D.T. (HOLDINGS)
- S.A. a fost sanctionatã, la stabilirea amenzii tinându-se
seama însã de faptul cã s-a notificat între timp
concentrarea respectivã;
6. Societatea Nationalã de Telecomunicatii "romtelecom" - S.A. a
sustinut încadrarea operatiunii prin care a achizitionat controlul
la Societatea Corriercialã "telemobil" S.A. la art. 12 lit. c) din
Legea concurentei nr. 21/1996, posibilitate analizatã în raportul
asupra investigatiei;
7) piata relevantã a produsului, în acest caz, este prestarea
serviciului de telefonie mobilã celularã;
8) piata geograficã relevantã este datã de aria de
acoperire a serviciului de telefonie mobilã si este teritoriul României,
arie în care se comercializeazã serviciul, telefoane mobile
si accesorii;
9. în perioada în care Societatea Nationalã de Telecomunicaiti
"romtelecom" - S.A. a detinut controlul la Societatea Comercialã
"telemobil" - S.A. numãrul abonatilor si cota de piatã au
scãzut (de la 14.422 de abonati la data de 31 decembrie 1997 la
13.000 de abonati la data de 31 iulie 1998, respectiv de la 5,5% cota de
piatã la data de 31 decembrie 1997 la 3,12% la data de 31 iulie
1998);
10. au fost îndeplinite procedura de transmitere a raportului asupra
investigatiei pãrtilor implicate pentru luarea la cunostintã
si formularea eventualelor observatii (la data de 7 decembrie 1999) si
procedura de citare pentru audierea pãrtilor în Plenul Consiliului
Concurentei la data de 12 ianuarie 2000;
11. au fost întrunite conditiile de cvorum de minimum 7 membri pentru
ca Plenul Consiliului Concurentei sã poatã delibera si decide
în mod valabil la sedinta de deliberare din data de 26 ianuarie 2000;
12. prevederile art. 12 lit. c) din Legea concurentei nr. 21/1996, potrivit
cãrora controlul dobândit nu trebuie folosit "pentru a determina
direct sau indirect comportamentul concurential al agentului economic controlat";
13. prevederile pct. 62 cap. III din Regulamentul privind autorizarea concentrãrilor
economice, aprobat prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr.
34/1997, potrivit cãrora deciziile privind:
- alegerea conducerii si adoptarea bugetului de venituri si cheltuieli;
- aprobarea sau respingerea planului de afaceri;
- realizarea de investitii au impact asupra comportamentului pe piatã
al agentului economic controlat, ia urmãtoarea decizie:
Art. 1. - Societatea Nationalã de Telecomunicatii "romtelecom" -
S.A. se face vinovatã de încãlcarea dispozitiilor art.
16 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, prin achizitionarea pachetului
de control al Societãtii Comerciale "telemobil" - S.A. realizând
de fapt o cencentrare economicã, concentrare ce nu a fost notificatã
Consiliului Concurentei, în conditiile în care pragul prevãzut
la art. 15, din aceeasi lege a fost depãsit.
Art. 2. - În temeiul art. 50 lit. a) din Legea concurentei nr. 21/1996
se ia mãsura aplicãrii sanctiunii amenzii pentru încãlcarea
dispozitiilor art. 16 alin. (1) din aceeasi lege. În temeiul art.
55 lit. a) si al art. 60 alin. (3) din Legea nr. 21/1996 Comisia Consiliului
Concurentei, numitã prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei
nr. 125 din 23 noiembrie 1998, va stabili cuantumul amenzii pe baza criteriilor
prevãzute la art. 57 din aceeasi lege.
Art. 3. - Prezenta decizie va fi publicatã în Monitorul Oficial
al României, Partea I, pe cheltuiala Societãtii Nationale
de Telecomunicatii "romtelecom" - S.A., în termen de 15 zile de la
comunicare.
Art. 4. - Prezenta decizie intrã în vigoare la data comunicãrii
ei de cãtre Secretariatul general pãrtilor interesate.
Art. 5. Prezenta decizie poate fi atacatã, conform art. 21 alin.
(6) din Legea concurentei nr. 21/1996, la Curtea de Apel Bucuresti Sectia
contencios administrativ, în termen de 30 de zile de la comunicare.
Art. 6. - Departamentul servicii si Secretariatul general vor aduce la
cunostintã pãrtilor implicate prezenta decizie.
Art. 7. - Prezenta decizie este adresata:
Societãtii Nationale de Telecomunicatii "romtelecom" S.A.
Bd Libertãtii nr. 14, sectorul 5, Bucuresti
Telefon: 400.12.12
Fax: 31 1 .09.34
Societãtii Comerciale "telemobil" - S.A. Union International Center
str. Ion Câmpineanu nr. 11 , sectorul 1, Bucuresti
Telefon: 312.14.13
Fax: 312.21.02.
PRESEDINTELE CONSILIULUI CONCURENTEI,
VIOREL MUNTEANU