MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI
P A R T E A I
Anul XII - Nr. 310 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Miercuri, 5 iulie
2000
SUMAR
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizie nr. 54 din 21 martie 2000 referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 lit. e) din
Ordonanta Guvernului nr. 39/1999 privind finalizarea procesului de
restructurare a Băncii Române de Comert Exterior - Bancorex - S.A. si fuziunea
prin absorbtie a acestei bănci cu Banca Comercială Română - S.A., modificată si
completată
ORDONANTE ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
90. - Ordonantă de urgentă pentru modificarea
si completarea Legii sanitare veterinare nr. 60/1974
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 21 martie 2000
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 lit. e) din Ordonanta Guvernului
nr. 39/1999 privind finalizarea procesului de restructurare a Băncii Române de
Comert Exterior - Bancorex - S.A. si fuziunea prin absorbtie a acestei bănci cu
Banca Comercială Română - S.A., modificată si completată
Lucian Mihai - presedinte
Costică Bulai - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Ioan Muraru - judecător
Nicolae Popa - judecător
Lucian Stângu - judecător
Florin Bucur Vasilescu - judecător
Romul Petru Vonica - judecător
Paula C. Pantea - procuror
Claudia Miu - magistrat-asistent sef
Pe rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 5 lit. e) din Ordonanta Guvernului nr. 39/1999 privind
finalizarea procesului de restructurare a Băncii Române de Comert Exterior -
Bancorex - S.A. si fuziunea prin absorbtie a acestei bănci cu Banca Comercială
Română - S.A., modificată si completată. Exceptia a fost ridicată în Dosarul
nr. 3.014/1999 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia comercială, de către:
Giurgiu Teodor, Ofelia Carmen Alexandru, Viorica Ionica Carciga, Cornelia Maria
Cătuna, Viorela Chiliment, Fivi Florica Coman, Olga Dragomir, Carmen Mihaela
Ene, Corneliu Alexandru Enea, Petra Lungu, Crasomila Eugenia Micu, Adrian
Vasile Marcu, Vica Predoi, Tudora Paris, Mihaela Genoveva Sincu, Elena Mihaela
Alexandru, Cătălin Marian Bercea, Antonina Argentina Boldea, Dumitru Bughiu,
Liea Burda, Constanta Croitoru, Eugen Petre Curtasu, Alina Yolanda Grădinaru,
Grigore Gavrilovici, Georgeta Grasu, Radu Dumitru Ivanisin, Florica Mustătea,
Claudia Elena Necsulescu, Maria Nicolescu, Clara Onea, Ecaterina stefănoiu,
Rodica Vlaicu, Irina Zamfirescu, Stancu Mavrodineanu, Florica Stoian, Liliana
Ionescu, Ioana Măriuta, Mihail Valentin Pătulea si Maria Caracota.
Dezbaterile
au avut loc în sedinta publică din data de 7 martie 2000 si au fost consemnate
în încheierea din aceeasi dată, când, având nevoie de timp pentru a delibera,
Curtea a amânat pronuntarea la data de 14 martie 2000 si apoi la data de 21
martie 2000.
C U R T E A,
având în vedere actele si lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Încheierea din 27 septembrie 1999, pronuntată în Dosarul nr.
3.014/1999, Curtea de Apel Bucuresti - Sectia comercială a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5
lit. e) din Ordonanta Guvernului nr. 39/1999 privind finalizarea procesului de
restructurare a Băncii Române de Comert Exterior - Bancorex - S.A. si fuziunea
prin absorbtie a acestei bănci cu Banca Comercială Română - S.A., modificată si
completată, exceptie ridicată de un grup de salariati ai Băncii Române de
Comert Exterior - Bancorex - S.A.
Obiectul cauzei îl constituie actiunea în anulare a prevederilor
cuprinse în art. 1 al Capitolului X din proiectul de fuziune prin absorbtie a
Băncii Române de Comert Exterior - Bancorex - S.A. cu Banca Comercială Română -
S.A., aprobat prin art. 1 al Hotărârii adunării generale extraordinare a
actionarilor Bancorex - S.A. nr. 60 din 24 august 1999, hotărâre publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, nr. 2.401 din 26 august 1999.
Potrivit acestor prevederi Banca Comercială Română - S.A. urma să preia un
număr limitat de 500 de salariati ai Băncii Române de Comert Exterior -
Bancorex - S.A., considerati ca fiind transferati în interesul serviciului,
urmând ca restul de salariati să fie disponibilizati în conditiile art. 21 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 98/1999 privind protectia socială a
persoanelor ale căror contracte individuale de muncă vor fi desfăcute ca urmare
a concedierilor colective. Prin aceleasi prevederi s-a limitat dreptul Băncii
Comerciale Române - S.A. de a selecta, în vederea preluării acestora,
"persoanele care, în perioada 1990-1999, au detinut functii de presedinte,
vicepresedinte, director general, director, sef serviciu, sef birou sau functii
administrative asimilate acestora în structurile Băncii Române de Comert
Exterior - Bancorex - S.A.", din centrală sau din unitătile sale
teritoriale.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se arată că prin
Ordonanta Guvernului nr. 39/1999 s-a stabilit cadrul juridic pentru finalizarea
procesului de restructurare a Băncii Române de Comert Exterior - Bancorex -
S.A., ce urma să se încheie prin fuziunea acesteia cu Banca Comercială Română -
S.A. Prin modificarea si completarea ordonantei amintite de către Ordonanta
Guvernului nr. 63/1999, la art. 5 alin. (1) s-a introdus o nouă literă, si
anume litera e), ale cărei dispozitii prevăd că urmează să fie preluat de banca
absorbantă un număr de 500 de persoane, dintre care sunt excluse persoanele
care au detinut functii de conducere la Banca Română de Comert Exterior -
Bancorex - S.A. Dispozitiile art. 5 lit. e) au fost din nou modificate prin
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 126/1999, în sensul că, dintre salariatii
care au detinut functii de conducere, urmează să fie preluati un număr de 29,
însă autorii exceptiei consideră că si în această situatie persistă "problema
de fond a neconstitutionalitătii dispozitiilor criticate". Se sustine că
aceste dispozitii încalcă principiul egalitătii dintre cetăteni, prin
discriminarea ce se realizează între salariatii cu functii de conducere si
simplii salariati, fiind astfel încălcate dispozitiile art. 16 alin. (1) din
Constitutie. Criteriile nediscriminării sunt cele prevăzute la art. 4 din
Constitutie, însă dispozitiile art. 20 din Legea fundamentală "permit
extinderea acestora, ajungându-se practic la interzicerea oricărei discriminări
arbitrare a cetătenilor". În sprijinul acestei sustineri se invocă art. 7
din Declaratia Universală a Drepturilor Omului, art. 26 din Pactul
international cu privire la drepturile civile si politice si art. 2 alin. 2 din
Pactul international cu privire la drepturile economice, sociale si culturale,
precum si practica jurisdictională a Curtii Constitutionale, care, interpretând
prevederile art. 16 din Constitutie, a extins principiile de nediscriminare
prin trimiterea la art. 20 din Legea fundamentală, prin care se corelează
sistemul de drept intern cu documentele internationale la care România este
parte. Astfel, dispozitiile criticate prevăd, pentru una si aceeasi ipoteză a
fuziunii prin absorbtie, două modalităti de rezolvare, si anume: una favorabilă,
pentru simplii salariati ai băncii absorbite, care pot fi selectati de banca
absorbantă, iar cealaltă defavorabilă, care exclude posibilitatea salariatilor
cu functii de conducere de a fi angajati la aceeasi bancă prin preluare.
Caracterul discriminatoriu al acestor dispozitii este cu atât mai evident cu
cât ele prescriu un tratament diferit chiar si fată de salariatii care au
detinut functii de conducere. Dispozitiile de preluare a celor 29 de persoane
nu au ca suport selectarea pe baza unor criterii obiective si vizibile. Asupra
tratamentului identic ce trebuie să se aplice atât salariatilor simpli, cât si
celor cu functii de conducere, Curtea Constitutională s-a pronuntat prin
Decizia nr. 59/1994 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 175 alin. (1) lit. b) din Codul muncii. "În mod indirect s-ar putea
vorbi de o culpabilizare a persoanelor cu functii de conducere, de o
sanctionare a acestora [...], în conditiile în care vinovătia lor nu a fost
dovedită nici pe cale judecătorească si nici, cel putin, prin acte întocmite de
organele competente (Curtea de Conturi, Banca Natională a României etc.)."
În acest mod au fost "stigmatizate persoanele făcând parte din această
categorie", care "cu greu îsi mai pot găsi astăzi un loc de muncă".
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia comercială, exprimându-si
opinia, apreciază că prevederile criticate "contravin dispozitiilor art.
16 alin. (1) cu raportare la art. 4 si 20 din Constitutia României, care
statuează egalitatea cetătenilor în fata legii si autoritătilor publice, fără
privilegii si fără discriminări". Totodată se subliniază că dispozitiile
constitutionale privind drepturile si libertătile cetătenilor, inclusiv dreptul
la muncă, urmează să fie interpretate si aplicate în concordantă cu Declaratia
Universală a Drepturilor Omului, precum si cu pactele si tratatele la care
România este parte.
În conformitate cu prevederile art. 24 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată, încheierea de sesizare a Curtii Constitutionale a fost
comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului si Guvernului,
pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, în
punctul său de vedere, apreciază că exceptia este neîntemeiată. Argumentând
acest punct de vedere, Guvernul României, după ce reproduce prevederile art. 4
alin. (2), ale art. 16 alin. (1) si ale art. 20 alin. (1) din Constitutie,
conchide: "Din coroborarea acestor texte rezultă că sunt interzise atât de
pactele si tratatele la care România este parte, cât si de Constitutie,
discriminările întemeiate pe criteriile enumerate la art. 4 alin. (2),
sus-citate." Or, subliniază Guvernul, măsura prevăzută de art. 5 lit. e)
din Ordonanta nr. 39/1999 care face obiectul exceptiei, "nu se întemeiază pe
vreunul dintre criteriile enumerate mai sus, ci este urmarea activitătii acelor
persoane".
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat
punctele lor de vedere.
C U R T E A,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului,
raportul întocmit de judecătorul-raportor, sustinerile autorilor exceptiei,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea
constată că a fost legal sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor
art. 144 lit. c) din Constitutie, al art. 1 alin. (1), art. 2, 3, 12 si 23 din
Legea nr. 47/1992, republicată, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei îl constituie dispozitiile art. 5 lit. e) din
Ordonanta Guvernului nr. 39/1999 privind finalizarea procesului de
restructurare a Băncii Române de Comert Exterior - Bancorex - S.A. si fuziunea
prin absorbtie a acestei bănci cu Banca Comercială Română - S.A. (publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 363 din 30 iulie 1999), modificată
si completată prin Ordonanta Guvernului nr. 63/1999 (publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 402 din 24 august 1999) si prin Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 126/1999 (publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 441 din 10 septembrie 1999), dispozitii care au următorul
cuprins: "Banca Comercială Română - S.A. va prelua din cadrul personalului
Băncii Române de Comert Exterior - Bancorex - S.A. un număr de cel mult 500 de
salariati, pe care îi va încadra în structurile sale din centrală si din
unitătile teritoriale si care vor fi considerati transferati în interesul
serviciului, urmând ca, până la data fuziunii, Banca Română de Comert Exterior
- Bancorex - S.A. să disponibilizeze restul de personal în conditiile art. 21
din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 98/1999; nu vor fi preluate
persoanele care, în perioada 1990-1999, au detinut functii de presedinte,
vicepresedinte, director general, director, sef serviciu, sef birou sau functii
asimilate acestora în structurile Băncii Române de Comert Exterior - Bancorex -
S.A. din centrală si din unitătile sale teritoriale, cu exceptia persoanelor
prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta ordonantă; functiile
si drepturile salariale ale personalului preluat vor fi stabilite de Banca
Comercială Română - S.A., potrivit necesitătilor si reglementărilor sale."
Ulterior sesizării Curtii Constitutionale dispozitiile criticate
au fost din nou modificate prin art. I pct. 1 din Ordonanta Guvernului nr.
61/2000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 49 din 31
ianuarie 2000, după cum urmează: "La litera e) a articolului 5 si în anexa
care face parte integrantă din ordonantă se înlocuieste cuvântul (r)anexăă cu
cuvintele (r)anexa nr. 1ă." Această modificare nu afectează însă solutia
juridică initială.
Autorii exceptiei sustin că dispozitiile legale criticate încalcă
principiul egalitătii între cetăteni, consacrat la art. 16 alin. (1) din
Constitutie, prin discriminarea între simplii salariati si cei cu functii de
conducere. Principiile nediscriminării sunt cele cuprinse la art. 4 alin. (2)
din Constitutie, însă acestea pot fi extinse potrivit prevederilor art. 20 din
Constitutie, care permit corelarea dispozitiilor constitutionale cu tratatele
si cu pactele internationale la care România este parte. Aceste principii sunt
extinse prin art. 7 din Declaratia Universală a Drepturilor Omului, art. 26 din
Pactul international cu privire la drepturile civile si politice, ratificat de
România prin Decretul nr. 212/1974, publicat în Buletinul Oficial, Partea I,
nr. 146 din 20 noiembrie 1974, si prin art. 2 alin. 2 din Pactul international
cu privire la drepturile economice, sociale si culturale, ratificat de România
prin acelasi decret si publicat în Buletinul Oficial cu acelasi număr si din
aceeasi dată.
Dispozitiile cuprinse în actele juridice internationale invocate
în sustinerea exceptiei au următorul cuprins:
- art. 7 din Declaratia Universală a Drepturilor Omului:
"Toti oamenii sunt egali în fata legii si au dreptul fără deosebire la o
protectie egală împotriva oricărei discriminări care ar încălca prezenta
declaratie si împotriva oricărei provocări la o astfel de discriminare";
- art. 2 alin. 2 din Pactul international cu privire la drepturile
economice, sociale si politice: "Statele părti la prezentul pact se
angajează să garanteze că drepturile enuntate în el vor fi exercitate fără nici
o discriminare întemeiată pe rasă, culoare, sex, limbă, religie, opinie
politică sau orice altă opinie, origine natională sau socială, avere, nastere
sau orice altă împrejurare";
- art. 26 din Pactul international cu privire la drepturile civile
si politice: "Toate persoanele sunt egale în fata legii si au, fără
discriminare, dreptul la o ocrotire egală din partea legii. În această privintă
legea trebuie să interzică orice discriminare si să garanteze tuturor
persoanelor o ocrotire egală si eficace contra oricărei discriminări, în
special de rasă, culoare, sex, limbă, religie, opinie politică sau orice altă
opinie, origine natională sau socială, avere, nastere sau întemeiată pe orice
altă împrejurare".
Prin dispozitiile legale criticate se reglementează preluarea de
către Banca Comercială Română - S.A. a unui număr de 500 de salariati din
cadrul Băncii Române de Comert Exterior - Bancorex - S.A., preluare de la care
sunt excluse persoanele care au detinut functii de conducere, cu exceptia a 29
de persoane nominalizate în anexa la Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
126/1999.
1. Examinând exceptia, Curtea Constitutională constată că prin
ordonanta supusă controlului de constitutionalitate se aplică un tratament
juridic diferit unor cetăteni aflati în situatii identice. Or, instituirea unui
tratament juridic diferit ar fi justificată numai dacă acesta s-ar aplica unor
categorii deosebite de situatii sau de cetăteni. Asa fiind, rezultă că au fost
încălcate prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie, care consacră
principiul egalitătii în drepturi a cetătenilor, realizându-se o dublă
discriminare, în primul rând între simplii salariati si cei care au detinut
functii de conducere si, în al doilea rând, înăuntrul categoriei salariatilor
cu functii de conducere, fără să existe însă o justificare obiectivă si
rezonabilă.
Sub acest aspect Curtea Constitutională, având în vedere
dispozitiile constitutionale ale art. 11 si 20, referitoare la raportul dintre
reglementările interne si cele internationale, retine că principiul egalitătii
în drepturi este consacrat nu numai în actele internationale la care face
referire autorul exceptiei (Declaratia Universală a Drepturilor Omului, Pactul
international cu privire la drepturile economice, sociale si politice si Pactul
international cu privire la drepturile civile si politice), ci si în Carta
socială europeană revizuită, adoptată la Strasbourg la 3 mai 1996 si ratificată
de România prin Legea nr. 74 din 3 mai 1999, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 193 din 4 mai 1999. Astfel, această cartă care, prin
art. I reglementează "Dreptul la muncă", prevede, de asemenea, la
art. E, situat în Partea a V-a si denumit "Nediscriminarea", că
"Respectarea drepturilor recunoscute în prezenta cartă trebuie asigurată
fără deosebire de rasă, sex, limbă, religie, opinii politice sau orice alte
opinii, origine natională sau socială, sănătate, apartenentă la o minoritate
natională, nastere sau orice altă situatie". Iar anexa la Carta socială
europeană revizuită, anexă intitulată "Câmpul de aplicare a Cartei sociale
europene revizuite în privinta persoanelor protejate", prevede: "O
diferentă de tratament pe un motiv obiectiv si rezonabil nu este considerată
discriminatorie."
2. Curtea Constitutională constată, de asemenea, că reglementarea
cuprinsă în dispozitiile care fac obiectul exceptiei de neconstitutionalitate
are semnificatia unei sanctiuni colective ce a fost aplicată pe baza unei
prezumtii de vinovătie instituite printr-o normă legală imperativă, fără ca, în
prealabil, să se fi stabilit, potrivit legii, culpa celor exclusi de la
preluare de către Banca Comercială Română - S.A.
Fiind aplicată printr-o ordonantă a Guvernului, act de drept
public, această sanctiune aduce atingere dreptului la propria imagine al celor
vizati si a căror carieră profesională ar putea fi, astfel, influentată
negativ. Se constată, de aceea, că dispozitia normativă examinată contravine si
dispozitiilor art. 30 alin. (6) din Constitutie, care consacră dreptul la
propria imagine: "Libertatea de exprimare nu poate prejudicia demnitatea,
onoarea, viata particulară a persoanei si nici dreptul la propria
imagine."
În conformitate cu prevederile art. 1 alin. (3) din Constitutie,
România este stat de drept în care demnitatea omului, drepturile si libertătile
cetătenesti, libera dezvoltare a personalitătii umane reprezintă valori supreme
si sunt garantate.
Asa fiind,
desi alin. (6) al art. 30 din Constitutie are în vedere limitele exercitării
libertătii de exprimare - aceasta neputând să prejudicieze, printre alte valori
supreme ale statului de drept, dreptul persoanei la propria sa imagine -,
textul constitutional mentionat are, coroborat cu alte prevederi
constitutionale, efectul de a consacra acest drept nu numai în domeniul
libertătii de exprimare pe calea mijloacelor de comunicare în public [art. 30
alin. (1) din Constitutie], ci si efectul consacrării unui drept constitutional
cu o identitate de sine stătătoare si deci cu aplicabilitate într-un domeniu
mai extins.
De altfel, Curtea constată că această concluzie corespunde pe
deplin consacrării, pe calea actelor de drept international la care România a
aderat, a dreptului persoanei de a beneficia de protectie împotriva atingerilor
ce pot fi aduse vietii intime, familiale si private, demnitătii si onoarei
sale. Astfel, potrivit art. 12 din Declaratia Universală a Drepturilor Omului,
"Nimeni nu va fi obiectul unor imixtiuni arbitrare în viata sa
particulară, în familia sa, în domiciliul său ori în corespondentă, nici al
unor atingeri ale onoarei sau reputatiei sale. Orice persoană are dreptul la
protectia legii împotriva unor astfel de imixtiuni sau atingeri". În
acelasi mod sunt consacrate aceste drepturi si prin art. 17 din Pactul
international cu privire la drepturile civile si politice.
Rezultă că prin art. 5 lit. e) din Ordonanta Guvernului nr.
39/1999 se aduce atingere si dispozitiilor constitutionale care ocrotesc
demnitatea, onoarea si dreptul la propria imagine ale fiecărei persoane, valori
apărate, deopotrivă, si prin actele internationale mentionate.
3. Curtea mai retine că acelasi text normativ încalcă dispozitii
fundamentale care reglementează dreptul la muncă, si anume, pe de o parte, pe
cele ale art. 38 alin. (1) din Constitutie, potrivit cărora "Dreptul la
muncă nu poate fi îngrădit. Alegerea profesiei si alegerea locului de muncă
sunt libere" si, pe de altă parte, pe cele ale art. 6 pct. 1 din Pactul
international cu privire la drepturile economice, sociale si culturale, text
care are următorul cuprins: "Statele părti la prezentul Pact recunosc
dreptul la muncă ce cuprinde dreptul pe care îl are orice persoană de a obtine
posibilitatea să-si câstige existenta printr-o muncă liber aleasă sau acceptată
si vor lua măsuri potrivite pentru garantarea acestui drept."
Într-adevăr, Curtea constată că dispozitiile art. 5 lit. e) din
Ordonanta Guvernului nr. 39/1999, modificată si completată, având semnificatia
unei sanctiuni, sunt de natură să diminueze nejustificat sansele de încadrare
în muncă, potrivit calificării, a persoanelor avute în vedere, ceea ce
echivalează cu restrângerea exercitiului dreptului la muncă. Sub acest aspect,
este adevărat că legiuitorul constituant a stabilit, prin dispozitiile art. 49
alin. (1) din Constitutie, conditiile în care se pot aduce restrângeri ale
exercitiului drepturilor sau libertătilor fundamentale, dispozitii care au
următorul continut: "Exercitiul unor drepturi sau al unor libertăti poate
fi restrâns numai prin lege si numai dacă se impune, după caz, pentru: apărarea
sigurantei nationale, a ordinii, a sănătătii ori a moralei publice, a drepturilor
si a libertătilor cetătenilor; desfăsurarea instructiei penale; prevenirea
consecintelor unei calamităti naturale ori ale unui sinistru deosebit de
grav." Dar, în lumina acestor prevederi, Curtea observă că excluderea
persoanelor care au detinut functii de conducere de la posibilitatea de a fi
preluate de banca absorbantă nu este justificată de o restrângere a
exercitiului dreptului la muncă, care să fi fost realizată cu respectarea art.
49 din Constitutie, deoarece această măsură nu se impune pentru apărarea
vreuneia dintre valorile sociale prevăzute de articolul mentionat. Rezultă deci
că dispozitia examinată reprezintă o ingerintă a autoritătii publice în
exercitiul dreptului la muncă, iar această ingerintă nu are legitimare
constitutională.
De altfel, cu privire la ingerinta statului în exercitarea unor
drepturi si libertăti, Curtea Europeană a Drepturilor Omului s-a pronuntat în
mod constant, în sensul că aceasta trebuie să fie prevăzută de lege si să
reprezinte o măsură necesară într-o societate democratică (de exemplu, prin
hotărârile pronuntate în cazurile: "Kokkinakis contra Greciei", 1993,
"Handyside contra Regatului Unit", 1976, "Sunday Times contra
Regatului Unit", 1979). Asa fiind, Curtea Constitutională observă că, în
spetă, înlăturarea individuală si nejustificată, printr-un act normativ cu
putere de lege, de la beneficiul selectării în vederea preluării angajatilor
unitătii absorbite de către unitatea absorbantă nu reprezintă o astfel de
măsură.
Având în vedere ansamblul acestor
considerente, Curtea Constitutională constată că dispozitiile legale criticate
contravin atât prevederilor art. 16 alin. (1) si ale art. 38 alin. (2) din
Constitutie, cât si actelor juridice internationale mentionate, ceea ce impune
admiterea exceptiei de neconstitutionalitate.
Fată de cele expuse, în temeiul art. 16 alin. (1), al art. 38
alin. (2), al art. 49 si al art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si al art.
1 alin. (1), al art. 2, 3, 12, art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din
Legea nr. 47/1992, republicată,
C U R T E A
În numele legii
D E C I D E:
Admite exceptia de neconstitutionalitate ridicată în Dosarul nr.
3.014/1999 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia comercială, exceptie ridicată
de Giurgiu Teodor, Ofelia Carmen Alexandru, Viorica Ionica Carciga, Cornelia
Maria Cătuna, Viorela Chiliment, Fivi Florica Coman, Olga Dragomir, Carmen
Mihaela Ene, Corneliu Alexandru Enea, Petra Lungu, Crasomila Eugenia Micu,
Adrian Vasile Marcu, Vica Predoi, Tudora Paris, Mihaela Genoveva Sincu, Elena
Mihaela Alexandru, Cătălin Marian Bercea, Antonina Argentina Boldea, Dumitru
Bughiu, Liea Burda, Constanta Croitoru, Eugen Petre Curtasu, Alina Yolanda
Grădinaru, Grigore Gavrilovici, Georgeta Grasu, Radu Dumitru Ivanisin, Florica
Mustătea, Claudia Elena Necsulescu, Maria Nicolescu, Clara Onea, Ecaterina
stefănoiu, Rodica Vlaicu, Irina Zamfirescu, Stancu Mavrodineanu, Florica
Stoian, Liliana Ionescu, Ioana Măriuta, Mihail Valentin Pătulea si Maria
Caracota. Constată că sunt neconstitutionale dispozitiile art. 5 lit. e) din
Ordonanta Guvernului nr. 39/1999 privind finalizarea procesului de
restructurare a Băncii Române de Comert Exterior - Bancorex - S.A. si fuziunea
prin absorbtie a acestei bănci cu Banca Comercială Română - S.A., modificată si
completată prin Ordonanta Guvernului nr. 63/1999, Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 126/1999 si prin Ordonanta Guvernului nr. 61/2000.
Definitivă si obligatorie.
Decizia se comunică celor două Camere ale Parlamentului si
Guvernului.
Pronuntată în sedinta publică din data de 21 martie 2000.
PRESEDINTELE CURTII
CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat-asistent
sef,
Claudia Miu
ORDONANTE ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru modificarea si completarea Legii
sanitare veterinare nr. 60/1974
În temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutia României,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă de urgentă.
Art. I. - Legea sanitară veterinară nr. 60/1974, republicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 266 din 30 decembrie 1991, cu
modificările si completările ulterioare, se modifică si se completează după cum
urmează:
1. Denumirile din cuprinsul Legii sanitare veterinare nr. 60/1974,
republicată, cu modificările si completările ulterioare, se înlocuiesc după cum
urmează:
a) la articolele 7, 13, 17, articolul 20 lit. b) si f), articolele
21, 23, 25, 26, 27, 28, 29, 32, 37, precum si la articolul 39 lit. b) si e)
"Ministerul Agriculturii si Alimentatiei" se înlocuieste cu
"Agentia Natională Sanitară Veterinară";
b) la articolul 35 "Politia sanitară veterinară" se
înlocuieste cu "Directia de Inspectie Sanitară Veterinară si Control de
Frontieră";
c) la articolul 36 alineatul 2 "Directia Generală Sanitară
Veterinară" se înlocuieste cu "Agentia Natională Sanitară Veterinară".
2. Alineatul 1 al articolului 24 va avea următorul cuprins:
"Importul, exportul si tranzitul de animale, produse de
origine animală si furaje se efectuează numai prin punctele de control pentru
trecerea frontierei de stat, stabilite în acest scop de Ministerul Agriculturii
si Alimentatiei, prin Agentia Natională Sanitară Veterinară sau prin
conventiile sanitare veterinare încheiate cu alte tări. Ministerul Agriculturii
si Alimentatiei, prin Agentia Natională Sanitară Veterinară, organizează la
aceste puncte controlul sanitar veterinar."
3. Alineatul 1 al articolului 31 va avea următorul cuprins:
"Ministerul Agriculturii si Alimentatiei, prin Agentia
Natională Sanitară Veterinară, stabileste normele sanitare veterinare unice si
obligatorii pentru toate persoanele juridice sau fizice detinătoare de animale,
pentru cele care prelucrează, depozitează, transportă si valorifică produse de
origine animală, participă la elaborarea proiectelor sau avizează, în
conditiile legii, conventiile si acordurile sanitare veterinare internationale.
Aprobă omologarea metodelor si metodologiilor de diagnostic paraclinic medical
veterinar, metode si tehnici pentru expertiza produselor de origine animală si
a furajelor, precum si pentru controlul medicamentelor si produselor biologice
si al altor produse de uz veterinar."
4. Alineatul 5 al articolului 31 va avea următorul cuprins:
"În cadrul actiunii de certificare sanitară veterinară a
sănătătii animalelor si a sănătătii publice autoritatea sanitară veterinară de
stat emite: autorizatii sanitare veterinare de functionare a obiectivelor si
activitătilor, vizate anual, în conditiile stabilite prin ordin al ministrului
agriculturii si alimentatiei, autorizatii sanitare veterinare pentru mijloace
de transport, avize sanitare veterinare de import, export, tranzit, amplasare,
proiectare si construire a obiectivelor supuse controlului sanitar veterinar,
certificate sanitare veterinare de transport animale, produse de origine
animală, furaje si alte mărfuri supuse controlului sanitar veterinar, precum si
certificate de sănătate pentru export animale si certificate sanitare
veterinare pentru export produse, subproduse comestibile si necomestibile de
origine animală, certificate pentru înregistrarea si reînregistrarea
medicamentelor, produselor biologice si a altor produse de uz veterinar,
certificate de abilitare si acorduri sanitare veterinare pentru import."
5. La articolul 31, după alineatul 6 se introduc alineatele 7 si 8
cu următorul cuprins:
"Certificatele sanitare veterinare pentru intern se
eliberează si de medicul veterinar oficial.
Medicul veterinar oficial este medicul veterinar împuternicit de
Ministerul Agriculturii si Alimentatiei, prin Agentia Natională Sanitară
Veterinară, în conditiile legii, să îndeplinească unele atributii
publice."
6. Articolul 33 va avea următorul cuprins:
"Art. 33. - Reteaua sanitară veterinară de stat se
organizează ca sector distinct prin înfiintarea Agentiei Nationale Sanitare
Veterinare, institutie publică cu personalitate juridică, care reprezintă
administratia veterinară si functionează în subordinea Ministerului
Agriculturii si Alimentatiei.
Agentia Natională Sanitară Veterinară are structura organizatorică
prevăzută în anexa nr. 5.
În subordinea Agentiei Nationale Sanitare Veterinare functionează
institutii publice cu personalitate juridică, precum si institutii fără
personalitate juridică prevăzute în anexa nr. 6.
Atributiile, sediul, numărul de personal al Agentiei Nationale
Sanitare Veterinare se stabilesc prin hotărâre a Guvernului, la propunerea
ministrului agriculturii si alimentatiei.
Finantarea cheltuielilor curente si de capital ale Agentiei
Nationale Sanitare Veterinare si a unitătilor care functionează în subordinea
Agentiei Nationale Sanitare Veterinare se asigură de la bugetul de stat si din
venituri extrabugetare.
Veniturile extrabugetare se constituie din tarifele de manoperă,
activităti sanitare veterinare, consultantă, prestatii specifice: actiuni de
dezinfectie, dezinsectie, deratizare si alte activităti în domeniul sanitar
veterinar.
Cuantumul tarifelor mentionate la alin. 6 se aprobă prin ordin al
ministrului agriculturii si alimentatiei, la propunerea directorului general al
Agentiei Nationale Sanitare Veterinare.
Personalul Agentiei Nationale Sanitare Veterinare este salarizat
potrivit anexei nr. I la Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 24/2000 privind
sistemul de stabilire a salariilor de bază pentru personalul contractual din
sectorul bugetar."
7. Articolul 34 va avea următorul cuprins:
"Art. 34. - Agentia Natională Sanitară Veterinară este
condusă de un director general, numit prin ordin al ministrului agriculturii si
alimentatiei, potrivit legii.
În exercitarea atributiilor sale directorul general emite decizii.
Agentia Natională Sanitară Veterinară coordonează si controlează
productia de biopreparate strategice, activitatea de cercetare finantată de la
bugetul administratiei publice centrale, aprovizionarea cu produse si materiale
de uz veterinar, avizează si controlează productia de medicamente de uz veterinar."
8. După articolul 46, la Capitolul VIII se introduce articolul 461
cu următorul cuprins:
"Art. 461. Anexele nr. 1-6 fac parte integrantă din prezenta
lege."
Art. II. - Anexele nr. 1-4 se înlocuiesc cu anexele nr. 1-4 la
prezenta ordonantă de urgentă.
Art. III. - Taxele achitate până la data intrării în vigoare a
prezentei ordonante de urgentă, pentru certificate, autorizatii, avize ce
urmează să fie eliberate ulterior acestei date, rămân plătite.
Art. IV. - În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare
a prezentei ordonante de urgentă Ministerul Agriculturii si Alimentatiei va
supune Guvernului spre aprobare proiectul de hotărâre prevăzut la art. 33 alin.
4 din Legea nr. 60/1974.
Art. V. - Anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 6/1999 privind
organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii si Alimentatiei,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 20 din 21 ianuarie
1999, cu modificările si completările ulterioare, se modifică în mod
corespunzător prevederilor prezentei ordonante de urgentă.
Art. VI. - Legea sanitară veterinară nr. 60/1974, republicată, cu
modificările si completările ulterioare si cu cele aduse prin prezenta
ordonantă de urgentă, va fi republicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, dându se textelor o nouă numerotare, după aprobarea de către
Parlamentul României a prezentei ordonante de urgentă.
p. PRIM MINISTRU,
MIRCEA CIUMARA
Contrasemnează:
Ministrul
agriculturii si alimentatiei,
Ioan Avram Muresan
Ministrul
finantelor,
Decebal Traian Remes
Ministrul muncii si
protectiei sociale,
Smaranda Dobrescu
Bucuresti,
29 iunie 2000.
Nr. 90.
ANEXA Nr. 1
TAXELE
pentru eliberarea autorizatiei sanitare
veterinare de functionare a obiectivelor si activitătilor, a vizelor anuale ale
acesteia, precum si a autorizatiei sanitare veterinare pentru mijloace de
transport
Nr. crt. |
Obiectiv/Activitate |
U.M. |
lei/U.M. |
1. |
Statie de
incubatie tip gospodăresc Tabără de
vară Stână Stupină Menajerie |
obiectiv |
30.000 |
2. |
Punct de
însământări artificiale la animale |
obiectiv |
50.000 |
3. |
Genotecă
de animale Expozitie de animale si grădină zoologică Magazin
pentru desfacere animale de companie si/sau hrană
pentru acestea |
obiectiv |
70.000 |
4. |
Fermă de
animale Târg de
animale Statiune
de montă naturală la animale Punct
farmaceutic veterinar Cabinet
medical veterinar Laborator
de control furaje Laborator
sanitar veterinar Canisă Scoală
pentru dresaj câini |
obiectiv |
100.000 |
5. |
Bazine
piscicole pentru cresterea materialului piscicol Statie (punct) portuară de
spălare si dezinfectie Statie
(punct) portuară de spălare si dezinfectie rutieră din aeroport |
obiectiv |
150.000 |
6. |
Statie de
incubatie tip industrial Bazine
piscicole pentru material biologic Farmacie
veterinară Dispensar veterinar
Unităti de
tehnică medicală veterinară Fermă
zootehnică de elită Herghelie Depozit de
material seminal Baze de
achizitie a animalelor Clinică
veterinară sau spital veterinar Pensiune
pentru animalele de companie Frizerie
pentru animalele de companie Depozit de
produse de uz veterinar Depozit
furaje Fermă de
carantină Unităti de
dezinfectie, dezinsectie si deratizare Unităti de
reproductie si de selectie animală Fabrică
pentru hrana animalelor Unităti de
cercetare stiintifică Inclusiv
cele care utilizează animale de experientă |
obiectiv |
500.000 |
|
Unităti
specializate pentru producerea unor biostimulatori, premixuri si nutreturi
medicamentate Laborator
pentru producerea unor biopreparate sau medicamente de uz veterinar |
obiectiv |
500.000 |
7. |
Fabrică de
nutreturi combinate Fabrică
producătoare de medicamente, biopreparate si alte
produse de uz veterinar |
obiectiv |
1.000.000 |
8. |
Puturi
seci, cimitire de animale, crematorii |
obiectiv |
nu se taxează |
9. |
Centru
colectare lapte Punct sau
centru colectare ouă Punct sau
centru colectare miere Hot dog,
chiosc, tonetă, stand Simigerie,
covrigărie, gogoserie. Cantină Punct
alimentar |
obiectiv |
100.000 |
10. |
-
patiserie, plăcintărie -
restaurant tip expres, - vagon
bar tip expres - vagon
restaurant tip expres - cambuză |
obiectiv |
200.000 |
11. |
- unitate
prelucrare industrială a cadavrelor, produse de origine animală confiscate,
subproduse necomestibile |
obiectiv |
300.000 |
12. |
- centru
(punct) de tăiere - depozit subproduse
necomestibile - punct
desfacere: carne, peste, ouă, etc. - punct
sau centru colectare peste - chiosc
desfacere peste, produse din peste - punct
sau centru colectare batracieni, gasteropode, -
crustacee, fructe de mare - centru
colectare, prelucrare lapte - bistro,
fast food -
pizzerie, ceainărie - bodegă,
rotiserie, bufet -
restaurant pensiune, restaurant familial, restaurant -
autoservire, restaurant pe nave. -
carmangerie, măcelărie - unităti
portionare, preambalare carne si produse din carne - alte
unităti nenominalizate de prelucrare, depozitare carne, produse si subproduse
comestibile si necomestibile - atelier
semiconserve peste - alte
unităti nenominalizate de prelucrare, depozitare, peste, produse din peste, batracieni,
gasteropode, crustacee,
fructe de mare - unităti
portionare, preambalare produse lactate - alte
unităti nenominalizate pentru prelucrare, depozitare lapte, produse lactate - unităti
de colectare, depozitare, ouă - alte
unităti nenominalizate pentru prelucrare, depozitare ouă, produse din ouă - unitate
de colectare si prelucrare miere, alte produse - alte
unităti nenominalizate pentru prelucrare -
depozitare miere, produse apicole - birt,
cofetărie - berărie,
braserie, bar: de zi, de noapte, cafe bar, - pati
bar, snack bar, disco video bar - alte
unităti de alimentatie publică nenominalizate - magazin
alimentar mixt |
obiectiv |
500.000 |
13. |
- atelier
preparate carne - catering |
obiectiv |
700.000 |
14. |
- depozit
alimentar, depozit frigorific peste, depozit produse lactate -
restaurant clasic, cu specific local/national, restaurant - cramă,
restaurant specializat: pescăresc, vânătoresc, - tip
zahana, lacto vegetarian, dietetic, restaurant cantină - hală
pentru desfacere produse de origine animală. |
obiectiv |
800.000 |
15. |
- fabrică
brânzeturi fabrică lapte praf - fabrică
înghetată -
laborator cofetărie, laborator patiserie - unităti
prelucrare batracieni, gasteropode, crustacee, - fructe
de mare |
obiectiv |
1.000.000 |
16. |
- fabrică
produse din carne: conserve, semiconserve, preparate din carne salamuri crude
- fabrică
semipreparate culinare din carne si mixte - unităti
de transare carne - unităti
prelucrare membrane naturale - unităti
fabricatie membrane artificiale - fabrică
conserve, semiconserve peste - fabrică
produse lactate - fabrică
produse ouă. |
obiectiv |
1.200.000 |
17. |
- abator -
antrepozit frigorific -
supermarket |
obiectiv |
1.500.000 |
18. |
combinat
de carne |
obiectiv |
2.000.000 |
Notă:
Autorizatiile sanitare veterinare de functionare se vizează anual,
percepându-se jumătate din taxa prevăzută pentru eliberarea acestora.
Nr. crt. |
Mijlocul de transport |
U.M. |
Taxa Lei/U.M. |
1. |
Slep |
Mijloc de transport |
50.000 |
2. |
Vagon
pentru transport animale, vagon frigorific izoterm pentru produse de origine
animală. transport |
Mijloc de transport |
100.000 |
3. |
Navă
pescador, aeronavă cargo |
Mijloc de transport |
250.000 |
4. |
Mijloace auto specializate pentru transport animale, produse de
origine animală, furaje, produse de uz transport veterinar
si alte produse supuse controlului sanitar veterinar |
Mijloc de transport |
300.000 |
ANEXA Nr. 2
TAXELE
pentru eliberarea avizului sanitar
veterinar de import, export, tranzit, a acordului sanitar veterinar de import,
a certificatului de abilitare si a certificatului de înregistrare si
reînregistrare a medicamentelor, produselor biologice si a altor produse de uz
veterinar
Nr. crt. |
SPECIFICATIE |
U.M. |
lei/U.M. |
1. |
AVIZ
SANITAR VETERINAR DE IMPORT: |
|
|
|
-
materii prime furajere, furaje concentrate, bumbac, premixuri, aditivi
furajeri, făinuri proteice, medicamente pulvis |
tonă |
300 |
|
- animale
mici pentru reproductie, animale mici pentru măcelărie, animale mici pentru
concurs, expozitii, păsări exotice |
cap |
|
|
-
animale mijlocii pentru măcelărie, animale mijlocii pentru reproductie |
cap |
|
2. |
- ouă
pentru incubatie |
1.000 bucăti |
1000 |
3. |
- animale
mari pentru măcelărie, animale mari pentru concurs, animale mari pentru
reproductie - păsări
pentru carne - păsări
pentru reproductie, porumbei pentru concurs, expozitii, alte manifestări |
cap |
2.500 |
4. |
- pui de
o zi |
1.000 capete |
5.000 |
5. |
-
animale de companie (câini, pisici, maimute) |
cap |
5.000 |
6. |
-
medicamente, produse biologice, kituri de uz veterinar până la 1000 flacoane |
lot |
15.000 |
7. |
-
medicamente de uz veterinar între 1000-5000 flacoane |
lot |
20.000 |
8. |
-
medicamente de uz veterinar peste 5000 flacoane |
lot |
40.000 |
9. |
-
familii de albine |
familie |
nu se taxează |
10. |
- ouă
pentru consum |
1.000 bucăti |
2.500 |
11. |
- lapte,
lapte condensat |
100 litri |
2.500 |
12. |
-
slănină crudă, grăsimi tehnice |
tonă |
4.000 |
13. |
-
subproduse comestibile (cap, creier, limbă, burtă, organe, membrane, etc) -
untură, cochilii de melci, organe necomestibile, coarne, copite, unghii,
ongloane, aditivi si emulgatori alimentari, clei de oase, enzime pentru
industria alimentară, adezivi pentru industria alimentară, izolat proteic
alimentar, gelatină alimentară si tehnică |
tonă |
5.000 |
14. |
- produse
lactate proaspete (iaurt, friscă, etc), lapte praf, unt, brânzeturi,
cascaval, înghetată, inclusiv praf de înghetată,
ingredienti si arome pentru înghetată, subproduse lactate (zer, cazeină),
cheag, gogosi de mătase, condimente, lână, piei brute, pene, păr. |
tonă |
10.000 |
15. |
- produse
apicole (ceară, polen, venin, etc) |
Kg |
15.000 |
16. |
- ouă de
viermi de mătase |
Kg |
15.000 |
17. |
- produse
din ouă (praf, maioneză, melanj, etc), miere de albine, membrane artificiale |
tonă |
15.000 |
18. |
- peste
viu, peste proaspăt, refrigerat, congelat, produse din peste,
inclusiv icre, pulpe de broască, carne melci, stridii,
scoici, raci, fructe de mare, vânat mare, vânat mic (în
blană, în pene) -
cazatura, coarne, conserve si concentrate pentru hrana
animalelor, carne (toate speciile), conserve, semiconserve,
preparate din carne, inclusiv supe si sosuri
concentrate, piei semiprelucrate, subproduse de abator
pentru industria farmaceutică. |
tonă |
20.000 |
19. |
- trofee
vânătoare si blănuri |
bucată |
60.000 |
20. |
- alte
produse nenominalizate |
tonă kg hl sau alte unităti
de măsură |
5.000 |
21. |
- mostre
până la 100 kg total - produse
de uz veterinar pentru înregistrare - ajutoare
umanitare - donatii
în cadrul ajutoarelor umanitare de orice fel |
|
nu se taxează |
22. |
CERTIFICAT
DE ABILITARE |
bucată |
250.000 |
23. |
CERTIFICAT
DE ÎNREGISTRARE SI REÎNREGISTRARE
MEDICAMENTE, PRODUSE BIOLOGICE
sI ALTE PRODUSE DE UZ VETERINAR |
produs |
7000000 |
24. |
ACORD
SANITAR VETERINAR DE IMPORT |
bucată |
30.000 |
25. |
AVIZ
SANITAR VETERINAR PENTRU EXPORT: animale, produse de origine animală, furaje
si alte produse supuse controlului sanitar veterinar |
|
nu se taxează |
26. |
AVIZ
SANITAR VETERINAR DE TRANZIT: animale, produse de origine animală, furaje si
alte produse supuse controlului sanitar veterinar |
|
nu se taxează |
Notă: Taxă
pentru cantitătile exprimate în fractiuni fată de unitatea de măsură prevăzută
în prezenta ordonantă de urgentă se calculează proportional cu cantitatea
avizată.
ANEXA Nr. 3
TAXELE
pentru eliberarea avizului sanitar
veterinar privind amplasarea, proiectarea si construirea obiectivelor supuse controlului
sanitar veterinar
Taxele pentru eliberarea avizului sanitar veterinar privind
amplasarea, proiectarea si construirea de noi obiective supuse controlului
sanitar veterinar sunt în valoare de 50% din taxa prevăzută pentru autorizarea
sanitară veterinară de functionare a acestora.
ANEXA Nr. 4
TAXELE
pentru eliberarea certificatelor
sanitare veterinare de transport animale, produse de origine animală, furaje si
alte mărfuri supuse controlului sanitar veterinar, precum si a certificatelor
de sănătate pentru export animale si certificate sanitare veterinare pentru
export produse, subproduse comestibile si necomestibile de origine animală
Nr. crt. |
SPECIFICATIE |
U.M. |
lei/U.M. |
1. |
Certificat
sanitar veterinar de transport animale: |
|
|
|
mari |
cap. |
10.000 |
|
mici |
cap. |
5.000 |
|
păsări |
cap. |
100 |
|
pui de o
zi |
cap. |
10 |
|
familii
de albine |
familie |
2.000 |
2. |
Certificat
sanitar veterinar de transport ouă de
viermi de mătase |
kg |
10.000 |
3. |
Certificat
sanitar veterinar de transport puiet de pesti fitofagi, icre embrionate si
puiet de peste sau peste destinat repopulării |
Kg. |
25.000 |
4. |
Certificat
sanitar veterinar pentru transport trofee: |
|
|
|
ursi,
cerbi |
trofeu |
500.000 |
|
capre
negre |
trofeu |
400.000 |
|
mistreti,
căpriori, cerb |
trofeu |
50.000 |
|
alte
animale sălbatice (lup, vulpe, pisică sălbatică, viezure, jder etc.) |
trofeu |
300.000 |
|
blănuri |
bucată |
200.000 |
|
coarne
cerbi, colti mistret |
trofeu |
100.000 |
|
cocosi de
munte |
trofeu |
50.000 |
|
iepuri,
fazani, rate, gâste sălbatice, potârnichi |
trofeu |
30.000 |
|
alte
păsări sălbatice (prepelite, porumbei, turturele, sitari, grauri, sturzi
etc.) |
trofeu |
10.000 |
5. |
Certificat
sanitar veterinar de transport gunoi de grajd
în scopul comercializării |
|
Nu se taxează |
6. |
Certificat
sanitar veterinar de transport cadavre, deseuri de abator |
|
Nu se
taxează |
7. |
Certificat
sanitar veterinar de transport furaje, premixuri, aditivi furajeri si alte
mărfuri supuse controlului sanitar veterinar |
tonă |
5.000 |
8. |
Certificat
sanitar veterinar de transport ouă pentru incubatie |
1.000 buc. |
3.000 |
9. |
Certificat
sanitar veterinar de transport produse de origine animală: |
|
|
|
carne
toate speciile, inclusiv vânat împuscat destinat consumului public |
tonă |
20.000 |
|
slănina,
seu, subproduse comestibile: |
tonă |
15.000 |
|
organe,
intestine, stomace grăsimi tehnice, oase, păr, piei, coame, unghii,
copite |
tonă |
10.000 |
|
alte
produse de origine animală nenominalizate |
tonă |
|
|
produse
din carne (preparate din carne, conserve, semiconserve carne, alte
produse din carne) |
tonă |
12.000 30.000 |
|
lapte
lichid si lapte condensat |
1000 litri |
20.000 |
|
produse
lactate proaspete |
tonă |
25.000 |
|
brânzeturi,
unt, înghetată, lapte praf, praf de
înghetată, cazeină |
tonă |
35.000 |
|
alte
produse din lapte nenominalizate |
tonă |
30.000 |
|
peste viu,
peste refrigerat, peste congelat, peste sărat, peste afumat |
tonă |
20.000 |
|
conserve,
semiconserve peste |
tonă |
30.000 |
|
icre de
sturion |
tonă |
80.000 |
|
icre
tarama |
tonă |
50.000 |
|
alte
produse din peste nenominalizate |
tonă |
25.000 |
|
miere de
albine |
tonă |
25.000 |
|
produse
apicole (ceară albine, lăptisor de matcă, polen etc) |
tonă |
40.000 |
|
alte
produse apicole nenominalizate |
tonă |
30.000 |
|
ouă pentru
consum |
1.000 buc.
|
2.500 |
|
produse
din ouă (melanj, praf de ouă, maioneză) |
tonă |
30.000 |
|
alte
produse din ouă nenominalizate |
Tonă |
20.000 |
10 |
Certificat
sanitar veterinar de sănătate animală pentru intern |
buc. |
10.000 |
11. |
Certificat
sanitar veterinar de sănătate pentru export animale si certificat de
transport international |
|
Nu se taxează |
12. |
Certificat
sanitar veterinar pentru export produse, subproduse comestibile si
necomestibile de origine animală |
|
Nu se taxează |
Notă: Taxa
pentru cantitătile exprimate în fractiuni fată de unitatea de măsură prevăzută
în prezenta ordonantă de urgentă se calculează proportional cu cantitatea
avizată.
ANEXA Nr. 5
AGENTIA
NATIONALĂ SANITARĂ VETERINARĂ
ANEXA Nr. 6
UNITĂTI
care functionează în subordinea Agentiei
Nationale Sanitare Veterinare
Nr. crt. |
Denumirea unitătii |
Finantare |
I. |
Institutii
publice cu personalitate juridică stat |
alocatii
de la bugetul de si venituri extrabugetare |
1. |
Institutul
de Diagnostic si Sănătate Animală |
alocatii
de la bugetul de si venituri extrabugetare |
2. |
Institutul
de Igienă si Sănătate Publică Veterinară stat |
alocatii
de la bugetul de si venituri extrabugetare |
3. |
Institutul
pentru Controlul Produselor Biologice si Medicamentelor de uz Veterinar |
alocatii
de la bugetul de si venituri extrabugetare |
4. |
Directiile
sanitare veterinare judetene si a municipiului Bucuresti, inclusiv laboratoarele
sanitare veterinare de stat. |
alocatii
de la bugetul de si venituri extrabugetare |
II. |
Institutii
publice fără personalitate juridică stat |
alocatii
de la bugetul de si venituri extrabugetare |
1. |
Circumscriptiile
sanitare veterinare zonale |
alocatii
de la bugetul de si venituri extrabugetare |
2. |
Circumscriptiile
sanitare veterinare controlul produselor de origine animală |
alocatii
de la bugetul de si venituri extrabugetare |
3. |
Inspectorate
de control sanitar veterinar de frontieră |
alocatii
de la bugetul de si venituri extrabugetare |