P A R T E A I
Anul XII - Nr. 23
LEGI, DECRETE, HOTARÂRI SI ALTE ACTE Luni, 24 ianuarie
2000
SUMAR
ACTE ALE BÃNCII NATIONALE A ROMÂNIEI
3. - Circularã privind înregistrarea în contabilitatea bãncilor a operatiunilor de leasing
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
54. - Ordin al ministrului finantelor pentru aprobarea Normelor de organizare, functionare si control vamal al activitãtii de comercializare a mãrfurilor în regim duty-free
REPUBLICÃRI
Ordonanta Guvernului nr. 96/1998 privind reglementarea regimului silvic si administrarea fondului forestier national
ACTE ALE BÃNCII NATIONALE A ROMÃNIEI
BANCA NATIONALÃ A ROMÂNIEI
În temeiul prevederilor art. 50 din Legea nr. 101/1998 privind Statutul
Bãncii Nationale a României, ale art. 58 din Legea bancarã
nr. 58/1998 si ale art. 4 din Legea contabilitãtii nr. 82/1991,
cu modificãrile si completãrile ulterioare,
având în vedere prevederile
Ordonantei Guvernului nr. 51/1997
privind operatiunile de leasing si societãtile de leasing, aprobatã
si modificatã prin Legea nr. 90/1998 si ulterior modificatã
prin Legea nr. 99/1999
privind unele mãsuri pentru accelerarea reformei economice, ale
Ordinului ministrului finantelor nr. 686/1999 pentru aprobarea Normelor
privind înregistrarea în contabilitate a operatiunilor de leasing,
precum si ale art. 4 din Ordinul ministrului de stat, ministrul finantelor,
si al guvernatorului Bãncii Nationale a României nr. 1.418/344/1997
privind aprobarea Planului de conturi pentru societãtile bancare
si a normelor metodologice de utilizare a acestuia,
în vederea reflectãrii în, contabilitate de cãtre
bãncile, persoane juridice române, precum si de cãtre
sucursalele din România ale bãncilor, persoane juridice strãine,
denumite în continuare bãnci, a operatiunilor de leasing,
Banca Nationalã a României emite prezenta circularã.
1. Înregistrarea în contabilitatea bãncii, în
calitate de utilizator (locatar), a principalelor operatiuni privind leasingul
operational
1.1. Imobilizãrile corporale primite în cazul tranzactiilor
de leasing conform prevederilor din contractele încheiate între
pãrti se înregistreazã în creditul contului în
afara bilantului 951 "Redevente, locatii de gestiune, chirii si alte datorii
asimilate", analitic distinct. Acest cont se debiteazã pe mãsura
plãtii ratelor de leasing potrivit contractului, astfel încât
soldul creditor sã reflecte valoarea ratelor rãmase de rambursat.
Valoarea înscrisã în creditul contului 951 "Redevente,
locatii de gestiune, chirii si alte datorii asimilate", analitic distinct,
se compune din:
- valoarea initialã a bunului, reprezentând costul de achizitie
la societãtile de leasing;
- beneficiul, respectiv marja de profit stabilitã între pãrti.
1.2. Înregistrarea facturii emise de proprietarul bunurilor (persoanã
juridicã românã), reprezentând ratele de achitat,
precum si taxa pe valoarea adãugatã aferentã
%
63472 "Cheltuieli cu redeventele privind operatiunile de leasing si asimilate" 35326 "t.v.a. deductibilã"*) |
= | 3566 "alti creditori diversi" |
1.3. Înregistrarea facturii emise de proprietarul bunurilor (persoanã
juridicã strãinã), reprezentând ratele de achitat,
precum si taxa pe valoarea adãugatã aferentã
- înregistrarea sumelor datorate proprietarului bunurilor (locator),
reprezentând ratele de achitat
3721 "pozitie de schimb" | =
concomitent |
3566 "alti creditori diversi" |
63472 "Cheltuieli cu redeventele privind operatiunile de leasing si asimilate" | = | 3722 "Contravaloarea pozitiei de schimb" |
- înregistrarea taxei pe valoarea adãugatã aferentã
- înregistrarea plãtii taxei pe valoarea adãugatã
35326 "t.v.a. deductibilã"*) | = | 111 "Cont curent la Banca Nationalã a României" |
sau
|
|
|
Contul 63472 "Cheltuieli cu redeventele privind operatiunile de leasing
si asimilate" poate fi dezvoltat în analitic astfel:
- "cheltuieli cu redeventele la nivelul amortizãrii";
- "cheltuieli cu redeventele reprezentând marja locatorului".
1.4. Înregistrarea impozitului pe redevente, datorat de societatea
de leasing (proprietarul bunurilor), persoanã juridicã strãinã
cu sediul în strãinãtate (conform prevederilor din
conventiile de evitare a dublei impuneri, încheiate de România
cu alte state, sau potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 83/1998
privind impunerea unor venituri realizate din România de persoane
fizice si juridice nerezidente), dar achitat de bancã la cursul
de schimb în vigoare la data respectivã
- înregistrarea sumelor reprezentând impozitul pe redevente,
datorat de societatea de leasing (proprietarul bunurilor)
|
concomitent |
|
|
|
|
- înregistrarea plãtii impozitului pe redevente, de bancã
|
|
|
Impozitul pe redevente se va calcula prin aplicarea cotei de impozit prevãzute
în conventiile pentru evitarea dublei impuneri, încheiate de
România cu alte state, sau potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului
nr. 83/1998 privind impunerea unor venituri realizate din România
de persoane fizice si juridice nerezidente asupra redeventei, astfel cum
este ea definitã la art. 241 din Ordonanta Guvernului nr. 51/1997,
aprobatã si modificatã prin Legea nr. 90/1998 si ulterior
modificatã prin Legea nr. 99/1999.
1.5. Înregistrarea transferului dreptului de proprietate pentru bunuri
achizitionate din tarã (atunci când existã optiunea
de cumpãrare a bunurilor), la valoarea rezidualã a bunului
achizitionat de la o persoanã juridicã românã,
pe baza contractului de vânzare-cumpãrare si a facturii
4422 "mijloace fixe" 4522 "mijloace fixe" 35326 "t.v.a. deductibilã"*) |
|
|
1.6. Înregistrarea transferului dreptului de proprietate pentru bunuri
achizitionate din strãinãtate (atunci când existã
optiunea de cumpãrare a bunurilor), la valoarea rezidualã
a bunului achizitionat de la o persoanã juridicã românã,
pe baza contractului de vânzare-cumpãrare si a facturii
- înregistrarea sumelor datorate persoanei juridice române,
reprezentând valoarea rezidualã a bunului achizitionat
4422 "mijloace fixe" 4522 "mijloace fixe" 35326 "t.v.a. deductibilã"*) |
|
|
- înregistrarea achitãrii
taxei vamale de bancã conform prevederilor art. 25 alin. (4) din
Ordonanta
Guvernului nr. 51/1997, aprobatã si modificatã prin Legea
nr. 90/1998 si ulterior modificatã prin Legea nr. 99/1999
|
|
|
- includerea în costul de achizitie al bunurilor a taxelor vamale
aferente
4422 "mijloace fixe" 4522 "mijloace fixe" |
|
|
1.7. Înregistrarea transferului dreptului de proprietate (atunci
când existã optiunea de cumpãrare a bunurilor), la
valoarea rezidualã a bunului achizitionat de (a o persoanã
juridicã strãinã, pe baza contractului de vânzare-cumpãrare
si a facturii
- înregistrarea sumelor datorate persoanei juridice strãine,
reprezentând valoarea rezidualã a bunului achizitionat
3721 "pozitie de schimb" | =
concomitent |
3566 "alti creditori diversi" |
4422 "mijloace fixe" 4522 "mijloace fixe" |
|
|
- înregistrarea taxei pe valoarea adãugatã aferentã
- înregistrarea plãtii taxei pe valoarea adãugatã
35326 "t.v.a. deductibilã"*) | = | 111 " Cont curent la Banca Nationalã a României" |
sau
|
|
|
- înregistrarea plãtii taxelor vamale si a accizelor,
dupã caz
3536 "Alte impozite, taxe si vãrsãminte asimilate" | = | 111 " Cont curent la Banca Nationalã a României" |
- includerea în costul de achizitie al bunului achizitionat a taxelor
vamale si a accizelor, dupã caz
4422 "mijloace fixe" 4522 "mijloace fixe" |
|
|
1.8. Înregistrarea diferentei de amortizare pânã la
nivelul costului de achizitie initial înregistratã la locator
(din cont 951 "redevente, locatii de gestiune, chirii si alte datorii asimilate",
analitic distinct, mai putin beneficiul convenit între pãrti)
|
|
|
|
|
|
2. Înregistrarea în contabilitatea bãncii, în
calitate de utilizator (locatar), a principalelor operatiuni privind leasingul
financiar
2.1. Înregistrarea în contabilitate a imobilizãrilor
corporale primite conform prevederilor din contractele de leasing financiar
încheiate între pãrti si evidentierea datoriei, inclusiv
a dobânzilor aferente
- înregistrarea datoriei în lei, reprezentând contravaloarea
imobilizãrilor corporale primite
4422 "mijloace fixe" 4522 "mijloace fixe" |
|
de la clientela financiarã" analitic distinct |
- înregistrarea datoriei în devize reprezentând contravaloarea
imobilizãrilor corporale primite
|
concomitent |
de la clientela financiarã" analitic distinct |
4422 "mijloace fixe" 4522 "mijloace fixe" |
|
|
- înregistrarea dobânzilor de plãtit, aferente datoriei
reprezentând contravaloarea imobilizãriior corporale primite
|
|
analitic distinct |
- înregistrarea în afara bilantului a valorii imobilizãrilor
corporale primite conform documentelor, inclusiv dobânda
|
|
locatii de gestiune, chirii si alte datorii asimilate", analitic distinct |
2.2. Înregistrarea în contabilitate a amortizãrii imobilizãrilor
corporale achizitionate conform contractelor de leasing financiar (amortizarea
se efectueazã potrivit duratelor normale de functionare legale în
vigoare)
imobilizãrilor corporale" |
|
4612 "Amortizarea imobilizãrilor corporale" 4622 "Amortizarea imobilizãrilor corporale" |
2.3. Înregistrarea sumelor repartizate pe cheltuieli privind dobânzile
de plãtit aferente datoriei reprezentând contravaloarea imobilizãrilor
corporale primite
- înregistrarea sumelor repartizate pe cheltuieli privind dobânzile
de plãtit în lei
analitic distinct |
concomitent |
|
- înregistrarea sumelor repartizate pe cheltuieli privind dobânzile
de plãtit în devize
|
concomitent |
|
la termen" analitic distinct |
concomitent |
|
2.4. Înregistrarea obligatiei de platã a ratelor, pe baza
facturilor emise de proprietarul bunurilor; persoanã juridicã
românã
- înregistrarea obligatiei de platã a ratelor în lei
si a taxei pe valoarea adãugatã aferente
2322 "Împrumuturi la termen de la clientela financiarã" analitic distinct 2327 "datorii atasate", analitic distinct 35326 "t.v.a. deductibilã"*) |
|
|
- înregistrarea în afara bilantului a sumelor reprezentând
ratele în lei plãtite proprietarului bunurilor
gestiune, chirii si alte datorii asimilate", analitic distinct |
|
|
2.5. Înregistrarea obligatiei de platã a ratelor, pe baza
facturilor emise de proprietarul bunurilor, persoanã juridicã
strãinã
- înregistrarea obligatiei în devize reprezentând ratele
de plãtit proprietarului bunurilor
2322 "Împrumuturi la termen de la clientela financiarã" analitic distinct 2327 "datorii atasate", analitic distinct |
|
|
- înregistrarea taxei pe valoarea adãugatã aferentã
- înregistrarea plãtii taxei pe valoarea adãugatã
35326 "t.v.a. deductibilã"*) | = | 111 " Cont curent la Banca Nationalã a României" |
sau
35328 "t.v.a. neexigibilã" | = | 3536 "Alte impozite, taxe si vãrsãmirite asimilate" |
- înregistrarea în afara bilantulm a sumelor reprezentând
ratele în devize platite proprietarului bunurilor
951 "Redevente, locatii de gestiune,
chirii si alte datorii asimilate"
analitic distinct |
= | 999 "contrapartida" |
2.6. Înregistrarea impozitului pe dobânzi datorat de societatea
de leasing (proprietarul bunurilor), persoanã juridicã strãinã
cu sediul în strãinãtate (conform prevederilor din
conventiile de evitare a dublei impuneri, încheiate de România
cu alte state, sau potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 83/1998),
dar achitat de bancã la cursul de schimb în vigoare la data
respectivã
- înregistrarea impozitului pe dobânzi datorat de cãtre
proprietarul bunurilor
3566 "alti creditori diversi" | =
concomitent |
3721 "pozitie de schimb" |
3722 "Contravaloarea pozitiei de schimb" | = | 3536 "Alte impozite, taxe
si vãrsãminte
asimilate" |
- înregistrarea plãtii impozitului pe dobânzi de bancã
3536 "Alte impozite, taxe
si vãrsãminte
asimilate" |
= | 111 " Cont curent la Banca Nationalã a României" |
2.7. Înregistrarea la expirarea contractului, o datã cu achitarea
ultimei rate, a transferului dreptului de proprietate a bunurilor
- înregistrarea obligatiei reprezentând ultima ratã
de plãtit proprietarului bunurilor (persoanã juridicã
românã), precum si taxa pe valoarea adãugatã
aferentã
2322 "Împrumuturi la termen de la clientela financiarã" analitic distinct 2327 "datorii atasate", analitic distinct 35326 "t.v.a. deductibilã"*) |
|
|
- înregistrarea obligatiei reprezentând ultima ratã
de plãtit proprietarului bunurilor (persoanã juridicã
strãinã), precum si taxa pe valoarea adãugatã
aferentã
- înregistrarea obligatiei reprezentând ultima ratã
de plãtit proprietarului bunurilor
2322 "Împrumuturi la termen de la clientela financiarã" analitic distinct 2327 "datorii atasate", analitic distinct |
|
|
- înregistrarea taxei pe valoarea adãugatã aferentã,
plãtitã sau datoratã
|
|
|
sau
|
|
|
- înregistrarea achitãrii taxei vamale aferente bunurilor
din import, conform prevederilor art. 25 alin. (4) din Ordonanta Guvernului
nr. 51/1997, aprobatã si rmodificatã prin Legea nr. 90/1998
si ulterior modificetã, prin Legea nr. 99/1999
|
|
|
- includerea în costul de achizitie al bunurilor din import a taxelor
vamale aferente
4422 "mijloace fixe" 4522 "mijloace fixe" |
|
|
- înregistrarea în afara bilantului a sumelor reprezentând
ultima ratã plãtitã proprietarului bunurilor
|
|
|
3. Înregistrarea diferentelor de pret în conditiile în
care pãrtile au prevãzut în contractul de leasing actualizarea
periodicã a ratelor de leasing
În aplicarea prevederilor art. 15 lit. b) din Ordonanta Guvernului
nr. 51/1997, aprobatã si modificatã prin Legea nr. 90/1998
si ulterior modificatã prin Legea nr. 99/1999, pãrtile au
obligatia de a stabili prin contract atât valoarea ratelor initiale,
cât si criteriile de indexare a acestora, criterii care vor sta la
baza calculãrii valorii ratelor de leasing indexate, înscrise
în facturi, unde pe un rând distinct, intitulat "Diferente
de pret", se va reflecta valoarea indexãrii.
În contabilitatea bãncii "diferentele de pret", înscrise
distinct în facturã, se vor reflecta astfel:
- în cazul leasingului operational
- diferente de pret aferente ratelor în lei
analitic distinct |
|
|
- diferente de pret aferente ratelor în devize
|
concomitent |
|
analitic distinct |
|
pozitiei de schimb" |
- în cazul leasingului financiar
- diferente de pret aferente ratelor în lei
analitic distinct |
|
2322 "Împrumuturi la termen de la clientela financiarã" analitic distinct 2327 "datorii atasate", analitic distinct |
- diferente de pret aferente ratelor în devize
|
concomitent |
2322 "Împrumuturi la termen de la clientela financiarã" analitic distinct 2327 "datorii atasate", analitic distinct |
analitic distinct |
|
pozitiei de schimb" |
- înregistrarea diferentelor de prei în contul în afara
bilantului 951 "Redevente, locatii de gestiune, chirii si alte datorii
asimilate", analitic distinct
|
|
chirii si alte datorii asimilate", analitic distinct |
- diferentele de pret aferente ratelor dintr-un an fiscal, conform contractului,
înregistrate în contul 649 "alte cheltuieli diverse de exploatare",
analitic distinct, pot majora valoarea imobilizãrilor corporale
potrivit prevederilor Hotãrârii Guvernului nr. 22/1998 privind
unele mãsuri pentru reflectarea în contabilitatea agentilor
economici a unor operatiuni economico-financiare, efectuându-se urmãtorul
articol contabil
4422 "mijloace fixe" 4522 "mijloace fixe" . |
|
analitic distinct |
4. Dispozitii finale
Nerespectarea, prevederilor prezentei circulare atrage aplicarea sanctiunilor
si/sau a mãsurilor prevãzute la art. 69 si, respectiv, la
art. 70 din Legea nr. 58/1998.
Prezenta circularã modificã si completeazã în
mod corespunzãtor prevederile Planului de conturi pentru societãtile
bancare si ale normelor metodologice de utilizare a acestuia, aprobate
prin Ordinul ministrului de stat, ministrul finantelor, si al guvernatorului
Bãncii Nationale a României nr. 1.418/344/1997.
La data intrãrii în vigoare a prezentei circulare se abrogã
orice alte dispozitii contrare.
Banca Nationalã a României va urmãri, în cadrul
actiunilor de supraveghere desfasurate potrivit legii, aplicarea de catre
banci a prevedenlor prezentei circulare.
GUVERNATORUL BÃNCII NATIONALE
A ROMÂNIEI,
EMIL IOTA GHIZARI
Bucuresti, 10 ianuarie 2000.
Nr. 3.
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENT'RALE
MINISTERUL FINANTELOR
ORDIN
pentru aprobarea normelor de
organizare, functionare si control vamal al activitãtii de comercializare
a mãrfurilor în regim duty-free
Ministrul finantelor,
în baza prevederilor art. 12 din Ordonanta de urgentã a Guvernului
nr. 208/1999 privind regimul vamal al mãrfurilor comercializate
în regim duty-free si ale art. 12 din Hotãrârea Guvernului
nr. 447/1997 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor,
cu modificãrile si completãrile ulterioare,
emite urmãtorul ordin:
Art. 1. - Se aprobã Normele de organizare, functionare si control
vamal al activitãtii de comercializare a mãrfurilor în
regim duty-free, prevãzute în anexa care face parte integrantã
din prezentul ordin.
Art. 2. - Directia Generalã a Vãmilor, unitãtile sale
subordonate, precum si Directia impozite indirecte din cadrul Ministerului
Finantelor vor lua mãsuri pentru aducerea la îndeplinire a
dispozitiilor prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Bucuresti, 13 ianuarie 2000.
Nr. 54.
ANEXÃ
NORME
de organizare, functionare si
control vamal al activitãtii de comercializare a mãrfurilor
în regim duty-free
1. În întelesul prezentelor norme, notiunile de mai jos se
definesc astfel:
a) magazine duty-free - depozite autorizate de Ministerul Finantelor, situate
în punctele de control pentru trecerea frontierei de stat aeriene,
navale si terestre, în care se vând mãrfuri cu amãnuntul,
în valutã, provenite din import si/sau din productia internã,
persoanelor care cãlãtoresc înspre si dinspre o destinatie
internationalã;
b) magazine duty-free diplomatice - depozite autorizate de Ministerul Finantelor,
în care se vând mãrfuri cu amãnuntul, în
valutã, provenite din import si/sau din productia internã,
în exclusivitate reprezentantelor diplomatice si personalului acestora.
Necesitatea si amplasarea acestor
magazine se avizeazã de Ministerul Afacerilor Externe;
c) mãrfuri în regim duty-free - mãrfuri vândute
în magazine duty-free sau/si duty-free diplomatice, mãrfuri
vândute la bordul aeronavelor care efectueazã curse în
trafic extern de pasageri, precum si mãrfuri distribuite gratuit
pasagerilor si membrilor echipajelor acestor aeronave;
d) operatori - personalul care lucreazã efectiv în magazinele
duty-free si duty-free diplomatice, cel care aprovizioneazã aceste
magazine, precum si personalul aeronavelor care efectueazã curse
în trafic extern de pasageri si care are în atributii vânzarea
în regim duty-free sau distribuirea gratuitã a mãrfurilor
la bordul acestor aeronave;
e) cumpãrãtori - persoanele care cãlãtoresc
înspre sau dinspre o destinatie internationalã, precum si
pasagerii si membrii echipajelor aeronavelor care efectueazã curse
în trafic extern de pasageri. În cazul magazinelor duty-free
diplomatice notiunea de cumpãrãtor se referã la reprezentantele
diplomatice si personalul acestora;
f) aparate de marcat electronice fiscale - casele de marcat, precum si,
alte sisteme ce includ dispozitive cu functii de case de marcat, care înglobeazã
constructiv un modul fiscal, prin intermediul cãruia controleazã
memoria fiscalã, dispozitivul dublu de imprimare si afisajul client;
g) birou vamal - autoritate vamalã în a cãrei competentã
se aflã supravegherea magazinelor duty-free si duty-free diplomatice,
precum si a depozitelor din aeroporturile internationale;
h) cantitãtile destinate uzului personal - cantitãtile care
sunt destinate folosirii la un nivel rezonabil pentru consumul individual,
familial sau pentru cadouri, fãrã a fi utilizate în
scopul vânzãrii;
i) autorizatie - documentul eliberat de Ministerul Finantelor, prin care
se conferã dreptul de înfiintare a unui magazin duty-free
sau duty-free diplomatic, de vânzare a unor mãrfuri în
regim duty-free la bordul aeronavelor care efectueazã curse în
traficul extern de pasageri si de distribuire gratuitã a unor mãrfuri
pasagerilor si membrilor echipajelor acestor aeronave;
j) autorizat - persoanã juridicã coristituitã potrivit
legii, titularã a autorizatiei de functionare în regim duty-free
si/sau duty-free diplomatic, iar în cazul aeronavelor care efectueazã
curse în trafic extern de pasageri, persoana juridicã românã
care detine contract de activitate de aprovizionare a acestora, încheiat
cu companiile aeriene române autorizate sã efectueze curse
în trafic extern sau cu compania aerianã românã,
în nume propriu;
k) aeronave care efectueazã curse în traficul extern de pasageri
- mijloace de transport aerian, indiferent de tara de înmatriculare
sau de nationalitate, utilizate în trafic international pentru transportul
de persoane.
2. Amplasarea si amenajarea exterioarã a magazinelor duty-free nu
trebuie sã permitã accesul în incintã al persoanelor
care nu cãlãtoresc înspre o destinatie internationalã,
cu exceptia aeroporturilor internationale, care pot sã permitã
accesul persoanelor care cãlãtoresc si dinspre o destinatie
internationalã. Amplasarea si amenajarea exterioarã a magazinelor
duty-free nu trebuie sã permitã introducerea sau scoaterea
de mãrfuri din incinta acestora prin alte locuri decât cele
stabilite de organele vamale.
3. Planurile si schitele de amplasare a constructiilor existente sau care
se vor înfiinta, destinate magazinelor duty-free si duty-free diplomatice,
vor fi avizate de birourile vamale în a cãror razã
de competentã urmeazã sã functioneze magazinele.
Aceste documente vor sta la baza eliberãrii autorizatiei de functionare.
4. Dacã necesitãtile de functionare a magazinelor duty-free
impun folosirea u.nor spatii-anexe, acestea trebuie amplasate în
aceeasi clãdire sau în imediata ei apropiere, care se aflã
în aceeasi zonã de supraveghere vamalã, calea de comunicare
dintre acestea considerându-se parte integrantã a perimetrului
magazinelor.
5. Ministrul finantelor, la propunerea Directiei Generale a Vãmilor
cu avizul Directiei impozite indirecte, autorizeazã persoanele juridice
care au dreptul sã comercializeze mãrfuri în regim
duty-free, numãrul de magazine duty-free, precum si locul de amplasare
a acestora, în punctele de control pentru trecerea frontierei de
stat.
Dispozitiile alin. 1 se aplicã si magazinelor duty-free diplomatice,
cu avizul Ministerului Afacerilor Externe. Ministrul finantelor, la propunerea
Directiei Generale a Vãmilor, cu avizul Directiei impozite indirecte;
autorizeazã persoanele juridice care comercializeazã mãrfuri
cu amãnuntul, în valutã, în regim duty-free,
la bordul aeronavelor care efectueazã curse în traficul extern
de pasageri.
6. Pentru obtinerea autorizatiei de functionare persoana juridicã
solicitantã va depune la Directia Generalã a Vãmilor
o cerere de autorizare, care trebuie sã continã urmãtoarele
elemente;
- denumirea persoanei juridice, forma si sediul acesteia;
- codul fiscal al persoanei juridice solicitante;
- denumirea punctului de control pentru trecerea frontierei de stat în
care este (va fi) amplasat magazinul pentru care se solicitã eliberarea
autorizatiei;
- datele personale ale celor care reprezintã persoana juridicã,
respectiv: numele prenumele, data si locul nasterii, domiciliul actual,
functia detinutã;
- conturile bancare, bãncile la care are deschise conturi, în
valutã si în lei, valoarea capitalului social.
Cererea va fi semnatã de persoanele care angajeazã legal
persoana juridicã solicitantã. Cererea va fi însotitã
de urmãtoarele documente, în copie sau în original,
dupã caz:
- actele constitutive ale persoanei juridice (în copie);
- cazierul judiciar al persoanei fizice care reprezintã persoana
juridicã (în original);
- date cu privire la magazinul pentru care se cere eliberarea autorizatiei,
respectiv: amplasarea, suprafata, reprezentarea graficã;
- documente prin care se face dovada dotãrii cu aparate de marcat
electronice fiscale, precum si numãrul avizului de utilizare/distribuire
eliberat de Comisia de avizare a distributiei si utilizãrii aparatelor
de marcat electronice fiscale (în copie);
- acordul pentru desfãsurarea activitãtii de comercializare
dat de detinãtorul legal al spatiului în care se va desfãsura
activitatea (în original);
- contractul de închiriere a terenului pe care va fi amplasat constructia
sau a clãdirii ce va fi utilizatã cu scop comercial (în
copie);
- autorizatia de construire, eliberatã de autoritatea competentã
(în copie);
- avizul biroului vamal, în original, pe planurile si pe schitele
de amplasare a constructiilor existente sau care vor fi destinate magazinului
duty-free, precum si avizul biroului vamal, în original, privind
asigurarea conditiilor legale de organizare, functionare si supraveghere
vamalã a magazinului duty-free;
- avizul biroului vamal referitor la amplasarea depozitelor în aeroporturile
internationale, pentru mãrfurile destinate comercializãrii
în regim duty-free la bordul aeronavelor care efectueazã curse
în traficul extern de pasageri.
Demararea constructiilor aferente clãdirilor destinate magazinelor
duty-free pentru care se solicitã autorizarea este permisã
numai dupã obtinerea autorizatiilor de functionare pentru aceste
magazine.
Pentru obtinerea autorizatiei de comercializare a mãrfurilor în
regim duty-free la bordul aeronavelor, cererea va fi însotitã
de urmãtoarele documente:
-actele constitutive ale persoanei juridice solicitante (în copie);
- avizul biroului vamal; în original, privind asigurarea conditiilor
legale de organizare, functionare si supraveghere vamalã a depozitului
pentru mãrfurile care vor fi destinate comercializãrii în
regim duty-free la bordul aeronavelor care efectueazã curse în
traficul extern de pasageri;
- contractul de activitate de aprovizionare a aeronavelor care efectueazã
curse în traficul extern de pasageri, încheiat cu companiile
aeriene române care efectueazã curse în trafic extern
(în copie);
- cazierul judiciar al persoanei fizice care reprezintã persoana
juridicã (în original).
Autorizatia se întocmeste de Directia Generalã a Vãmilor
în douã exemplare, din care:
- primul exemplar se elibereazã persoanei juridice solicitante;
- al doilea exemplar se arhiveazã la Directia Generalã a
Vãmilor, împreunã cu dosarul care a stat la baza eliberãrii
autorizatiei.
La Directia impozite indirecte din cadrul Ministerului Finantelor se arhiveazã
fotocopiile celor douã exemplare ale autorizatiei, împreunã
cu fotocopia documentului de platã a taxei de autorizare.
Cererile si autorizatiile emise se vor înscrie într-un registru
de evidentã special al Directiei Generale a Vãmilor.
7. Aprovizionarea magazinelor duty-free se poate face cu mãrfuri
care provin din strãinãtate, din zone libere, din antrepozite
sau din tarã.
Introducerea mãrfurilor în magazinele duty-free se face sub
supravegherea vamalã, numai cu aprobarea biroului vamal.
8. Prin magazinele duty-free pot fi vândute numai mãrfurile
prevãzute în anexa nr. 1 la prezentele norme.
9. Mãrfurile admise la vânzare prin magazinele duty-free pot
fi comercializate numai în cantitãti destinate uzului personal.
Vânzarea de bunuri prin magazinele
duty-free amplasate în aeroporturile internationale este conditionatã
de prezentarea de cãtre cumpãrâtor a cãrtii
de îmbarcare sau a biletului de avion si a pasaportului si de înregistrarea
electronicã a datelor cuprinse în acestea.
10. Mãrfurile pot fi comercializate numai în ambalaje si în
cantitãti uzuale comertului cu amãnuntul.
11. Toate mãrfurile aprovizionate în scopul vânzãrii
prin magazinele duty-free vor fi însotite de documente legale, datate,
semnate de cei în drept si stampilate, din care sã rezulte
cu claritate:
- furnizorul (denumirea, sediul social, codul fiscal, numãrul de
înmatriculare la registrul comertului);
- data livrãrii;
- mijlocul de transport utilizat, precum si numele si prenumele delegatului
sau soferului si documentul de identitate al acestuia;
- denumirea mãrfii;
- cantitatea;
- unitatea de mãsurã;
- pretul de achizitie.
Toate mãrfurile vor fi comercializate în cadrul termenelor
de valabilitate prescrise de furnizor.
12. Preturile de vânzare ale produselor vor fi exprimate în
dolari S.U.A. si vor fi afisate la vedere. Orice modificãri ulterioare
ale preturilor de vânzare vor fi evidentiate pe documentele prin
care acestea au fost stabilite, cu precizarea datei la care s-au fãcut
modificãrile.
13. Justificarea vânzãrilor de mãrfuri prin magazinele
duty-free se face prin bonuri fiscale sau prin facturi.
Bonurile fiscale vor contine urmãtoarele date:
- denumirea persoanei juridice autorizate si sediul acesteia, codul fiscal;
- numãrul bonului fiscal (numerele se dau în ordine crescãtoare);
- felul bunului vândut;
- unitatea de mãsurã;
- cantitatea;
- valoarea unitarã si totalã;
- data vânzãrii.
Facturile vor fi utilizate pentru produse de folosintã îndelungatã,
cum ar fu: aparaturã foto, aparaturã electronicã,
aparaturã electrocasnicã etc. Pe lângã informatiile
continute în bonurile fiscale, facturile vor evidentia în plus
marca, tipul, seriile produselor vândute, precum si alte elemente
cerute de reglementãrile în vigoare.
14. Toate documentele care atestã aprovizionarea, vânzarea
sau distrugerea mãrfurilor se vor pãstra timp de 5 ani la
dispozitia birourilor vamale.
Un centralizator al acestora se va prezenta autoritãtii vamale,
lunar, în primele 10 zile ale lunii urmãtoare.
15. Bonurile fiscale si facturile vor avea imprimat textul DUTY-FREE EXPORT".
" Toate mãrfurile destinate vânzãrii prin magazinele
duty-free trebuie sã aibã aplicatã pe ele sau pe ambalaj
o etichetã autocoloantã, cu urmãtorul text: "DUTY-FREE
EXPORT".
Eticheta se va realiza conform modelului prevãzut în anexa
nr. 2 la prezentele norme. Eticheta va fi aplicatã în asa
fel încât sã fie vizibilã si sã nu restrângã
informatiile despre produsul oferit spre comercializare.
16. Mãrfurile din productia internã pot fi introduse în
magazinele duty-free numai pe baza documentelor de provenientã a
acestora de la furnizorul intern.
O copie de pe aceste documente va fi transmisã birourilor vamale
în a cãror razã de competentã functioneazã
magazinele.
Documentele de provenientã a mãrfurilor de la furnizorii
interni, livrate succesiv cãtre un magazin duty-free, vor însoti
mãrfurile la fiecare livrare.
17. Pentru mãrfurile din productia internã, vândute
în cursul unei luni, se va depune lunar câte o singurã
declaratie vamalã de export pentru mãrfurile provenite de
la acelasi furnizor.
Pentru mãrfurile provenite direct din strãinãtate,
din antrepozite sau din zonele libere, vândute în cursul unei
luni, se va depune lunar câte o singurã declaratie vamalã
de import pentru mãrfurile provenite de la acelasi furnizor.
Declaratiile vamale de export si declaratiile vamale de import se depun
în primele 10 zile ale lunii, pentru întreaga cantitate de
marfuri vândutã în cursul lunii anterioare, la biroul
vamal în a cãrui razã de competentã functioneazã
magazinul. Declaratiile vamale vor fi însotite de o listã
specificativã, în care se vor evideniia numerele bonurilor
fiscale si ale facturilor în baza cãrora au fost vândute
mãrfurile ce fac obiectul acestora.
Documentele care atestã felul si cantitatea mãrfurilor înscrise
în declaratiile vamale sunt bonurile fiscale si facturile emise.
18. Magazinele duty-free au obligatia sã efectueze controlul zilnic
al intrãrilor si iesirilor de mãrfuri, iar rezultatele vor
fi consemnate într-un registru sigilat de biroul vamal.
Lunar, magazinele vor remite biroului vamal un borderou în care sunt
trecute, cantitativ si valoric, urmãtoarele date:
- stocul initial;
- intrãrile;
- iesirile;
- distrugerile de mãrfuri;
- stocul final.
Titularul autorizatiei de functionare în regim duty-free este rãspunzãtor
de plata tuturor taxelor prevãzute de lege pentru orice marfã
care se constatã cã lipseste la inventar sau cã a
fost sustrasã din magazin.
19. În cazul distrugerii totale sau partiale a mãrfurilor,
acestea se scot din evidentã pe baza documentelor justificative
legal întocmite, prezentate biroului vamal de cãtre titularul
autorizatiei.
20. Toate sortimentele de mãrfuri introduse în magazine, dupã
receptionarea lor de cãtre gestionar vor fi expuse spre vânzare.
Mãrfurile expuse spre vânzare vor avea aplicat la loc vizibil,
pe etichete, pretul de vânzare cu amãnuntul, în dolari
S.U.A., pe fiecare produs.
Cumpãrãtorul poate achita contravaloarea mãrfurilor
achizitionate în oricare dintre valutele liber convertibile cuprinse
în listele cuprinzând cursurile de schimb valutar comunicate
de Banca Nationalã a României.
Lista zilnicã cuprinzând cursurile de schimb valutar comunicate
de Banca Nationalã a României va fi afisatã la loc
vizibil, pentru informarea cumpãrãtorilor si pentru calculul
operativ al paritãtii în dolari S.U.A. a valutelor liber convertibile
în care se va face plata.
21. Zilnic sumele în valutã încasate din vânzarea
mãrfurilor se centralizeazã în borderoul de vânzãri,
se înregistreazã în registrul de gestiune si se depun
la bancã sau la casieria persoanei juridice cãreia îi
apartine magazinul, în termen de 24 de ore, dacã prin instructiunile
Bãncii Nationale a României nu se prevãd alte termene.
Din sumele încasate se va retine moneda divizionarã în
limita unui plafon stabilit de conducerea persoanei juridice cãreia
îi apartine magazinul, cu avizul Bãncii Nationale a României,
în vederea asigurãrii conditiilor pentru a da restul cuvenit
cumpãrãtorilor.
22. Controlul activitãtii de comercializare a mãrfurilor
în regim duty-free se face de cãtre organele Directiei Generale
a Vãmilor, de Garda financiarã si de celelalte organe de
control abilitate prin lege si poate consta în verificãri
inopinate ale tranzactiilor, în examinarea mãrfurilor care
sunt comercializate si în verificãri ale evidentelor operative,
contabile si fiscale.
Biroul vamal în a cãrui razã de competentã se
aflã magazinul duty-free are obligatia sã efectueze controale
trimestriale.
23. Mãsura anulãrii autorizatiei de functionare se ia în
urmãtoarele situatii:
- vânzarea unor bunuri care nu se regãsesc în anexa
nr. 1 la prezentele norme;
- neplata taxei de autorizare anualã, pentru al doilea an pânã
la al cincilea an de autorizare, la termenul prevãzut la art. 8
alin. (2) lit. b) din Ordonanta de urgentã a Guvernului nr. 208/1999
privind regimul vamal al mãrfurilor comercializate în regim
duty-free.
Anularea autorizatiei de functionare se face de cãtre ministrul
finantelor, în baza actului constatator întocmit în conditiile
legii de organele de control abilitate.
24. Metodologia de obtinere a autorizatiei de functionare pentru magazinele
duty-free stabilite prin prezentele norme se aplicã în mod
corespunzãtor si la obtinerea autorizatiei de functionare pentru
magazinele duty-free diplomatice cu conditia avizãrii cererii de
autorizâre de cãtre Ministerul Afacerilor Externe cu privire
la necesitatea si locul înfiintãrii unor astfel de magazine.
În urma obtinerii autorizatiei magazinele vor purta denumirea duty-free
diplomatice.
25. Directia Generalã a Vãmilor va nominaliza birourile vamale
în a cãror razã de competentã urmeazã
sã îsi desfãsoare activitatea magazinele duty-free
diplomatice.
26. Amplasarea magazinelor duty-free diplomatice, precum si constructia
acestora nu trebuie sã permitã accesul în incintã
al persoanelor care nu au calitatea de cumpãrãtor în
sensul prezentelor norme.
Amenajarea exteriorã a magazinelor dufy-free diplomatice trebuie
sã facã imposibitã introducerea sau scoaterea de
marfuri din incinta acestora prin alte locuri decât cele destinate
acestor activitãti.
Planurile si schitele de amplasare a constructiilor existente sau care
urmeazã sã fie construite cu destinatia de magazine duty-free
diplomatice vor fi avizate de birourile vamale în a cãror
razã de competentã urmeazã sã îsi desfãsoare
activitatea magazinele.
27. Vânzãrile de mãrfuri din magazinele duty-free diplomatice
se pot face numai pe baza carnetelor de identitate CD, eliberate de Ministerul
Afacerilor Externe.
Reprezentantele diplomatice si personalul acestora pot cumpãra mãrfuri
din magazinele duty-free diplomatice pe baza de comenzi întomite
în 3 exemplare, cu avizul prealabil al Ministerului Afacerilor Externe.
Un exemplar al comenzii se va retine de Ministerul Afacerilor Externe.
Dupã onorarea partialã sau totalã a comenzii magazinul
va confirma sub semnãtura persoanei abilitate, pe celelalte douã
exemplare, felul si cantitatea mãrfurilor vândute.
Un exemplar va fi pãstrat la magazin, iar celãlalt exemplar
va fi restituit reprezentantei diplomatice.
Comanda va cuprinde urmâtoarele elemente:
- denumirea reprezentantei diplomatice;
- numele, prenumele si numãrul documentului de identitate ale persoanei
împuternicite de reprezentanta diplomaticã sã efectueze
cumpãrãturile;
- denumirea, unitatea de mãsurã si cantitatea mãrfurilor
solicitate spre cumpãrare;
- data emiterii comenzii;
- semnãtura sefului reprezentantei diplomatice. Vânzarea bãuturilor
alcoolice cu concentratie de peste 22°, a tigãrilor si a autoturismelor
se face în baza cererilor de import, avizate de Ministerul Afacerilor
Externe, în conditiile legii. Ministerul Afacerilor Externe va tine
seama, la avizarea cantitãtilor pentru aceste categorii de mãrfuri,
de limitele pe an calendaristic prevãzute de Regulamentul de aplicare
a Codului vamal al României, de conditiile de reciprocitate, precum
si de conventiile la care România este parte.
28. Pentru toate mãrfurile vândute prin magazinele duty-free
diplomatice justificarea vânzãrilor o constituie bonurile
fiscale sau facturile.
Bonurile fiscale trebuie sã cuprindã urmãtoarele date:
- numãrul bonului fiscal; numerele se vor da în ordine crescãtoare,
începând cu 01.01 pentru fiecare an calendaristic;
- denumirea persoanei juridice autorizate, detinãtoare a magazinului,
sediul acesteia si codul fiscal;
- numãrul carnetului de identitate CD, eliberat de Ministerul Afacerilor
Externe, aferent cumpãrãtorului;
- natura, valoarea unitarã si numãrul de articole vândute;
- unitatea de mãsurã;
- valoarea totalã;
- data vânzãrii.
Facturile sunt utilizate pentru produse de folosintã îndelungatã,
ca de exemplu: aparaturã electronicã, electrotehnicã
si altele de acest gen, precum si pentru mãrfuri vândute pe
bazã de comenzi. Facturile trebuie sã cuprindã, pe
lângã datele înscrise în bonurile fiscale, mentiuni
suplimentare privind identificarea mãrfurilor: mãrci, tipuri,
serii, precum si alte elemente cerute de reglementãrile în
vigoare.
Facturile vor fi însotite si de certificatul de calitate al produsului
respectiv.
29. Bonurile fiscale si facturile trebuie sã aibã imprimat
urmãtorul text: "Mãrfuri numai pentru uzul reprezentantelor
diplomatice si al personalului acestora."
Textul va fi redactat .în limbile englezã si românã.
30. Toate mãrfurile destinate vânzãrii prin magazinele
duty-free diplomatice, fie cã se vând ca atare sau ambalate,
trebuie sã aibã aplicatã o etichetã cu urmãtorul
text: "duty-free diplomatic"; conform anexei nr. 2 la prezentete norme.
Eticheta trebuie astfel aplicatã încât sã nu
restrâgã informatiile, despre produsele în cauzã,
furnizate de producãtor sau de comerciant.
31. Dispozitiile prevãzute la pct. 1, 2, 4, 6-12, 14-16-23 din prezentele
norme se aplicã în mod corespunzãtor si magazinelor
duty-free diplomatice.
32. Persoanele juridice care desfãsoarã activitãti
în regim duty-free si/sau duty-free diplomatice au obligatia sã
aducã la cunostintã operatorilor dispozitiile legale privind
aceste activitãti.
33. Autorizatiile de functionare a magazinelor duty-free si duty-free diplomatice,
eliberate persoanelor juridice de Ministerul Finantelor, în baza
prevederilor Hotãrârii Guvernului nr. 359/1998 privind exceptarea
de la plata taxelor vamale a mãrfurilor importate si comercializate
în regim "duty-free" si aprobarea Normelor de organizare, functionare
si control vamal al magazinelor "duty-free" si al magazinelor pentru servirea
în exclusivitate a reprezentantelor diplomatice si a personalului
acestora si ale Ordonantei Guvernului nr. 62/1998 privind instituirea taxei
anuale pentru eliberarea autorizatiei de functionare a magazinelor duty-free"
si "duty-free diplomatic", aprobatã si modificatã prin Legea
nr. 224/1998, îsi mentin valabilitatea pânã la expirarea
termenelor pentru care au fost acordate.
34. Taxa anualã pentru eliberarea autorizatiei de functionare a
magazinelor duty-free, duty-free diplomatice si de comercializare a mãrfurilor
în regim duty-free la bordul aeronavelor care efectueazã curse
în trafic extern de pasageri se plãteste la unitãtile
trezoreriei statului, în contul 20.17.01.03 "Taxe pentru licente
si autorizatii de functionare".
35. Schimbarea locului de amplasare a unui magazin duty-free sau duty-free
diplomatic atrage reluarea procedurii de autorizare si plata taxei anuale
aferente.
36. Reglementãrile prevãzute la pct. 1, 8-12, 14, 17-19,
21-23 din prezentele norme se aplicã în mod corespunzãtor
si în cazul activitãtii de comercializare a mãrfurilor
în regim duty-free la bordul aeronavelor. care efectueazã
curse în traficul extern de pasageri.
37. Mãrfurile din import destinate aprovizionãrii la bordul
aeronavelor care efectueazã curse în trafic extern de pasageri
sunt depozitate numai în zonele de supraveghere vamalã din
aeroporturi.
38. Documentul de livrare a mãrfurilor din depozit cãtre
aeronavã, emis de cãtre detinãtorul depozitului si
vizat de autoritatea vamalã cu ocazia îmbarcãrii produselor
la bordul aeronavelor care efectueazã curse în trafic extern
de pasageri, constituie documentul legal în baza cãruia se
întocmesc declaratiile vamale de import.
39. Pentru mãrfurile din import, distribuite gratuit pasagerilor
si membrilor echipajului sau comercializate în regim duty-free la
bordul aeronavelor care efectueazã curse în trafic extern
de pasageri, persoanele juridice române autorizate în acest
sens, vor depune lunar declaratiile vamale de import la biroul vamal în
a cãrui razã de competentã îsi desfãsoarã
activitatea, în primele 10 zile ale lunii urmãtoare celei
în care s-au efectuat livrãrile.
40. Depozitele de mãrfuri, destinate aprovizionãrii la bordul
aeronavelor care efectueazã curse în trafic extern de pasageri,
pot fi amplasate numai în zona de supraveghere vamalã din
aeroporturi, iar sistemul de închidere a acestora trebuie sã
permitã accesul numai în comun al titularului depozitului
si al autoritãtii vamale.
41. Titularii depozitelor sunt obligati sã tinã o evidentã
operativã a mãrfurilor aflate în depozit, în
forma stabilitã de autoritatea vamalã.
42. Mãrfurile din import destinate aprovizionãrii, care au
fost livrate la bordul aeronavelor, dar care nu au fost vândute,
pot fi returnate în depozitele aflate în zona de supraveghere
vamalã din aeroporturi, pe baza documentului de livrare emis de
cãtre persoana juridicã românã autorizatã
si vizat de autoritatea vamalã, depus în cadrul termenului
prevãzut la pct. 39.
43. Pentru produsele intrate în depozite, a cãror iesire nu
este justificatã prin îmbarcare la bordul aeronavelor cãre
efectueazã curse în trafic extern de pasageri, autoritãtile
vamale încheie acte constatatoare si aplicã sanctiunile potrivit
legii.
44. Pentru al doilea an pânã la al cincilea an de autorizare,
în primele 30 de zile ale fiecãrui an persoanele juridice
care detin magazine duty-free si duty-free diplomatice, a cãror
functionare a fost autorizatã de Ministerul Finantelor, vor transmite
la Directia Generalã a Vãmilor, urmãtoarele documente:
- cazierul judiciar, în original, al persoanei care reprezintã
persoana juridicã;
- contractul de închiriere a terenului pe care este amplasatã
constructia sau a clãdirii ce este utilizatã cu scop comercial
(în copie).
45. Anexele nr. 1 si 2 fac parte integrantã din prezentele norme.
ANEXA Nr. 1 la norme
LISTA
cuprinzând mãrfurile
care pot fi comercializate în regim duty-free
- tigarete, tigãri, trabucuri, tutun de pipã, tutun;ANEXA Nr. 2 la norme
- vin;
- bãuturi alcoolice si slab alcoolice;
- bãuturi rãcoritoare;
- apã mineralã;
- produse alimentare (dulciuri, cacao, cafea, ceai, ness, biscuiti, conserve din fructe, sosuri, condimente, mezeluri, brânzeturi);
- produse de parfumerie;
- produse de înfrumusetare si machiaj;
- produse pentru îngrijirea si întretinerea pielii;
- articole de toaletã;
- ceasuri, brichete, gaz pentru brichete;
- accesorii de birou;
- jucãrii;
- produse electronice si electrocasnice (cu exceptia celor de volum si greutate mare, respectiv frigidere, congelatoare, masini de spãlat rufe, masini de spãlat vase, calorifere, cuptoare cu microunde etc.);
- casete video si audio, baterii, compact discuri;
- articole optice;
- articole din piele naturalã (posete, serviete, mãnusi, curele, încãltãminte);
- articole din blanã naturalã;
- articole si accesorii de îmbrãcãminte;
- bijuterii;
- articole de sport;
- instrumente muzicale;
- articole din sticlã, cristal, portelan, lemn (exclus mobila);
- aparaturã de calcul de mici dimensiuni;
- cãrii, reviste;
- autoturisme din productia internã (numai pentru magazinele duty-free diplomatice);
- artizanat.
MODELUL
etichetei autocolante pentru
mãrfurile destinate vânzãrii prin magazinele duty-free
si duty-free diplomatice
EXPORT |
L = 2 cm
h = 1 cm
DIPLOMATIC |
L = 2 cm
h = 1 cm
REPUBLICARI
ORDONANTA
GUVERNULUI Nr. 96/1998*)
privind reglementarea regimului
silvic si administrarea fondului forestier national
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Pãdurile, prin functiile economice si de protectie pe
care le îndeplinesc, constituie, indiferent de forma de proprietate,
o avutie de interes national de care beneficiazã întreaga
societate. În acest scop este necesarã asigurarea gestionãrii
durabile a pãdurilor, prin stabilirea de mãsuri concrete
de administrare, îngrijire, exploatare rationalã si, regenerare.
*) Republicatã în temeiul
art. IV din Legea nr. 141/1999 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr.
96/1998 privind reglementarea regimului silvic si administrarea fondului
forestier national, publicatã în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 355 din 27 iulie 1999, dându-se textelor o nouã
numerotare.
Ordonanta Guvernului nr. 96/1998
a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 320 din 28 august 1998.
Art. 2. - Indiferent de forma de proprietate, strategia de punere în
valoare economicã, socialã si ecologicã a pãdurilor
este un atribut al statului. În conditiile respectãrii dreptului
de proprietate, pãdurile din România sunt administrate si
gospodãrite într-un sistem unitar, vizând valorificarea
continuã, în folosul generatiilor actuale si viitoare, a functiilor
lor ecologice si social-economice.
Art. 3. - Dupã forma de proprietate, fondul forestier national,
definit la art. 1 din Codul silvic**), este constituit din:
a) fondul forestier proprietate publicã a statului;
b) fondul forestier proprietate publicã a unitãtilor administrativ-teritoriale
(comune, orase, municipii);
c) fondul forestier proprietate privatã a unitãtilor de cult
(parohii, schituri, mânãstiri), a institutiilor de învãtãmânt
sau a altor persoane juridice;
d) fondul forestier proprietate privatã indivizã a persoanelor
fizice (fosti composesori, mosneni si rãzesi sau mostenitori ai
acestora);
e) fondul forestier proprietate privatã a persoanelor fizice.
CAPITOLUL II
Regimul silvic
Art. 6. - Fondul forestier national, indiferent de forma de proprietate,
este supus regimului silvic.
Art. 7. - (1 ) Regimul silvic reprezintã un sistem unitar de norme
cu caracter tehnic silvic, economic si juridic, referitoare la amenajarea,
paza, protectiar contra dãunãtorilor, exploatarea si regenerarea
pãdurilor, în vederea asigurãrii gestionãrii
durabile a ecosistemelor forestiere.
(2) Respectarea normelor definite la alin. (1) este obligatorie pentru
toti proprietarii de pãduri sau alti detinãtori.
(3) Normele tehnice silvice reglementeazã activitãtile de
amenajare si regenerare a pãdurilor, protectie a pãdurilor
împotriva dãunãtorilor, îngrijire (degajãri,
curãtãri, rãrituri), punere în valoare a masei
lemnoase si de exploatare a lemnului atât pentru pãdurile
proprietate publicã, cãt si pentru pãdurile proprietate
privatã. Normele tehnice actuale vor fi revizuite în termen
de 6 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonante,
prin grija autoritãtii publice centrale care rãspunde de
silviculturã.
(4) Normele cu caracter economic se referã la totalitatea obligatiilor
financiare ce revin proprietarilor de pãduri pentru asigurarea regenerãrii
pãdurilor, stãrii de sãnãtate a acestora, efectuãrii
lucrãrilor de amenajare, îngrijire si punere în valoare,
precum si la modalitãtile de finantare.
(5) Normele juridice cuprind totalitatea reglementãrilor cu specific
silvic (legi, hotãrãri si ordonante ale Guvernului, ordine
si instructiuni ale autoritãtii publice centrale care rãspunde
de silviculturã).
(6) La dobândirea dreptului de proprietate proprietarii de pãduri
vor lua cunostintã sub semnãturã, prin grija autoritãtii
publice pentru silviculturã, de obligaitile pe care le au pentru
respectarea regimului silvic.
Art. 8. - (1) În vederea respectãrii reglementãrilor
referitoare la regimul silvic, proprietarii de pãduri si detinãtorii
cu orice titlu au urmãtoarele obligatii:
a) sã elaboreze amenajamente silvice pentru pãdurile pe care
le detin, prin unitãti specializate, autorizate în acest scop
de autoritatea publicã centralã care rãspunde de silviculturã.
Costul acestor lucrãri se suportã de proprietari, în
cazul persoanelor juridice. Pentru pãdurile cu suprafete mai mici
de 10 hectare, apartinând persoanelor fizice, gospodãrite
în mod individual, se întocmesc de unitãti specializate
studii sumare de amenajare, al cãror continut se va preciza prin
normele tehnice specifice;
b) sã asigure paza pãdurilor, în vederea prevenirii
tãierilor ilegale, distrugerii sau degradãrii vegetatiei
forestiere, pãsunatului abuziv, braconajului si a altor fapte infractionale
sau contraventionale. Proprietarii de pãduri mentionati la art.
12 alin. (1), care nu au personal angajat pentru asigurarea pazei, rãspund
contraventional;
c) sã execute lucrãrile necesare pentru prevenirea si combaterea
bolilor si dãunãtorilor pãdurilor, stabilite de organele
autoritãtii publice pentru silviculturã, cu mijloace proprii
sau contra cost, prin unitãti silvice specializate;
d) sã asigure respectarea mãsurilor de prevenire si stingere
a incendiilor si, dupã caz, dotarea cu mijloace de primã
interventie;
e) sã efectueze lucrãrile de împãdurire si de
ajutorare a regenerãrii naturale, potrivit prevederilor amenajamentelor
silvice si ale normelor tehnice specifice. Lucrãrile de împãdurire
se vor executa în termen de cel mult 2 ani de la exploatarea masei
lemnoase. În caz contrar, se vor aplica mãsurile prevãzute
la art. 67 din Codul silvic;
f) sã efectueze lucrãrile de întretinere a plantatiilor
si regenerãrilor naturale pânã la realizarea stãrii
de masiv;
g) sã execute la timp, în conformitate cu prevederile amenajamentelor
silvice si ale normelor tehnice specifice lucrãrile de îngrijire
a arboretelor - degajãri, curãtãri, rãrituri,
tãieri de igienã;
h) sã execute tãieri de arbori numai dupã marcarea
si inventarierea acestora si dupã elaborarea documentelor specifice
de cãtre personalul silvic autorizat:
i) sã asigure, în conformitate cu prevederile amenajamentelor
si actelor normative în vigoare, întretinerea si repararea
drumurilor forestiere aflate în proprietate.
(2) În situatiile în care gospodãrirea pãdurilor,
proprietate privatã, apartinând persoanelor fizice sau juridice,
este asiguratã pe baze contractuale de Regia Nationalã a
Pãdurilor sau de unitãti specializate, obligatiile mentionate
la alin. (1) se vor regãsi ca atare în contractele încheiate.
Art. 9. - (1 ) În vederea gospodãririi durabile a pãdurilor
se interzic:
a) defrisarea vegetatiei forestiere - respectiv înlãturarea
acesteia si schimbarea destinatiei terenului - fãrã aprobarea
autoritãtii publice centrale care rãspunde de silviculturã;
b) desfãsurarea de activitãti care produc degradarea solului
si a malurilor apelor, distrugerea semintisului utilizabil si a arborilor
nedestinati exploatãrii, potrivit prevederilor art. 45 din Codul
silvic.
(2) Se excepteazã de la prevederile alin. (1) lit. a) terenurile
aflate în perimetrul fâsiei de protectie a frontierei de stat,
care fac parte din domeniul public si care, prin natura lor, sunt destinate
protectiei si întretinerii liniei de frontierã, potrivit prevederilor
Legii nr. 56/1992*) privind frontiera de stat a României. Defrisarea
vegetatiei forestiere pentru realizarea fâsiei de protectie a frontierei
de stat se va executa de cãtre proprietarul sau detinãtorul
pãdurii, sub supravegherea organului de grãniceri si a autoritãtii
silvice competente.
CAPITOLUL III
Administrarea fondului forestier
national
SECTIUNEA 1
Administrarea fondului forestier
proprietate publicã a statului
Art. 11. - (1) Fondul forestier proprietate publicã a statului se
administreazã potrivit Codului silvic de Regia Nationalã
a Pãdurilor.
(2) Regulamentul de organizare si functionare a Regiei Nationale a Pãdurilor
se aprobã prin hotãrâre a Guvernului**), la propunerea
autoritãtii publice centrale care rãspunde de silviculturã.
**) A se vedea Hotãrârea
Guvernului nr. 982/1998, publicatã în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 530 din 31 decembrie 1998.
SECTIUNEA a 2-a
Administrarea fondului forestier
proprietate publicã
a comunelor, oraselor si municipiilor
si a celui proprietate privatã indivizã (fosti composesori,
mosneni, rãzesi sau mostenitorii acestora)
Art. 12. - (1) Pãdurile proprietate publicã, apartinând
comunelor, oraselor si municipiilor, precum si cele proprietate privatã
indivizã, apartinând fostilor composesori, mosneni si rãzesi
sau mostenitorilor acestora, se administreazã de cãtre proprietari
prin structuri silvice proprii similare cu cele ale statului. Pentru gestionarea
pãdurilor detinãtorii mentionati mai sus angajeazã
personal de specialitate, autorizat în conditiile prezentei ordonante.
(2) Pentru realizarea prevederilor mentionate la alin. (1) persoanele fizice,
fosti composesori, mosneni si rãzesi sau mostenitorii acestora,
se vor constitui, în prealabil, în mod obligatori, în
asociatii cu personalitate juridicã, potrivit legii.
Art. 13. - (1) Pãdurile apartinând detinãtorilor mentionati
la art. 12 alin. (1) se organizeazã pe cantoane silvice conduse
de pãdurari cu studii de specialitate, suprafata unui canton fiind
de maximum: 300 hectare în zona de câmpie; 500 hectare în
zona de coline; 1.000 hectare în zona de munte.
(2) În situatia existentei mai multor cantoane se vor constitui districte
sau brigãzi silvice, conduse de ingineri silvici sau de tehnicieni
silvici. Suprafata acestora este de maximum 1.500 hectare în zona
de câmpie, 2.500 hectare în zona de coline si 5.000 hectare
în zona de munte.
(3) În cazul mai multor brigãzi sau districte se vor constitui
ocoale silvice, a cãror suprafatã este de maximum 8.000 hectare
în zona de câmpie, 12.000 hectare în zona de coline si
20.000 hectare în zona de munte.
(4) Pentru îndeplinirea conditiilor de suprafatã precizate
la alin. (1)-(3) proprietarii pãdurilor respective se pot asocia
în functie de vecinãtãti sau de interesele economice
ale acestora.
Art. 14. - (1) În situatia în care proprietarii de pãduri
care fac obiectul prezentei sectiuni nu pot îndeplini conditiile
mentionate la art. 12, acestia vor gospodãri pãdurile ce
le apartin, pe bazã contractualã, prin Regia Nationalã
a Pãdurilor sau prin unitãti specializate, autorizate de
autoritatea publicã centralã care rãspunde de silviculturã.
(2) Prin contractul încheiat între pãrti se stabilesc
drepturile si obligatiile proprietarilor de pãduri si ale Regiei
Nationale a Pãdurilor. În mod obligatoriu se vor stipula:
a) drepturile materiale ale proprietarilor de pãduri, în naturã
sau în bani, care rezultã din valorificarea resurselor lemnoase
si nelemnoase ale pãdurilor reluate în gestiune;
b) obligatiile Regiei Nationale a Pãdurilor sau ale unitãtilor
specializate, autorizate de autoritatea publicã centralã
care rãspunde de silviculturã, de a asigura paza pãdurilor
si de a executa lucrãrile tehnice silvice de îngrijire, combatere
a dãunãtorilor, punere în valoare a masei lemnoase,
exploatare a resurselor si de regenerare a arboreturilor, în conformitate
cu regimul silvic;
c) modalitãtile financiare de a suporta costul lucrãrilor
de întocmire a amenajamentelor silvice, de administrare, pazã,
îngrijire, protectie contra dãunãtorilor, exploatare
si regenerare.
SECTIUNEA a 3-a
Administrarea fondului forestier
proprietate privatã a persoanelor fizice
Art. 15. - (1) Pãdurile proprietate privatã apariinând
persoanelor fizice sunt supuse regimului silvic. Proprietarii acestor pãduri
au obligatia sã execute, prin mijloace proprii sau prin unitãti
specializate, lucrãrile necesare impuse de regimul silvic.
(2) În situatiile în care proprietarii de pãduri nu
îsi pot îndeplini în mod individual obligatiile prevãzute
la alin. (1), acestia se pot constitui în asociatii cu pesonalitate
juridicã, angajând personal silvic de specialitate, în
conformitate cu prevederile art. 13.
(3) În vederea respectãrii obligatiei prevãzute la
alin. (1), proprietarii pãdurilor private, individuali sau constituiti
în asociatii, pot solicita unitãtilor teritoriale ale Regiei
Nationale a Pãdurilor sau unitãtilor specializate, autorizate
de autoritatea publicã centralã care rãspunde de silviculturã,
sã administreze pãdurile ce le apartin, pe bazã de
contracte.
SECTIUNEA a 4-a
Administrarea pãdurilor
proprietate privatã a unitãtilor de cult (parohii, schituri,
mânãstiri), a institutiilor de învãtãmânt
sau a altor persoane juridice
Art. 16. - (1 ) Administrarea pãdurilor proprietate privatã
apartinând parohiilor, schiturilor, mânãstirilor, unitãtilor
de învãtãmânt, sau altor persoane juridice se
face de cãtre acestea sau angajând personal silvic specializat,
în vederea respectãrii obligatiilor prevãzute la art.
8 alin. (1)
(2) Pentru îndeplinirea obligatiilor prevãzvte la alin. (1)
proprietarii pãdurilor respective se pot asocia cu alti detinãtori
de pãduri, în vederea gospodãririi pãdurilor
în conditiile prevãzute la art. 13.
(3) Proprietarii de pãduri care fac obiectul prezentei sectiuni
pot solicita ca pãdurile ce le apartin sã fie administrate
pe bazã contractualã de Regia Nationalã a Pãdurilor
sau de unitãti specializate, autorizate de autoritatea publicã
centralã care rãspunde de silviculturã, în conditiile
prevãzute la art. 14, completate cu alte prevederi specifice, convenite
de pãrtile contractante.
SECTIUNEA a 5-a
Reglementãri comune
pentru administrarea fondului forestiei proprietate publicã a unitãtilor
administrativ-teritoriale si proprietate privatã
Art. 17. - (1) Contractele de administrare a fondului forestier, mentionate
la sectiunile 2-4 din prezentul capitol, se încheie pe o duratã
minimã, egalã cu perioada de aplicare a amenajamentului silvic,
conform prevederilor art. 18 din Codul silvic.
(2) Contractele prevãzute la alin. (1) se încheie în
formã autenticã la birourile notariale, taxele si comisioanele
suportându-se de Regia Nationalã a Pãdurilor sau de
unitãtile specializate, autorizate de autoritatea publicã
centralã care rãspunde de silviculturã. Aceste contracte
se înregistreazã la inspectoratele silvice teritoriale, institutii
definite conform art. 19 si 21, în a cãror razã teritorialã
se aflã fondul forestier.
(3) Rezilierea contractului din initiativa unei pãrti se solutioneazã
conform legislatiei civile.
(4) Activitatea personalului silvic angajat din structuri proprii si a
celui din unitãtile specializate, care executã pe bazã
de contract paza si gospodãrirea pãdurilor - proprietate
publicã apartinând unitãtilor administrativ-teritoriale
si proprietate privatã, este controlatã, sub raportul regimului
silvic, de personalul tehnic al autoritãtii publice centrale care
rãspunde de silviculturã si al inspectoratelor silvice teritoriale,
prevãzute la cap. IV.
(5) Personalul silvic angajat pentru paza pãdurilor va fi dotat
cu armament de serviciu, în conditiile legii, si cu uniformã
de serviciu.
Art. 18. - Modalitãtile concrete de constituire a structurilor silvice
pentru gospodãrirea pãdurilor, care fac obiectul sectiunilor
2-4 din prezentul capitol, precum si modul de organizare si functionare
a acestora se stabilesc prin regulament aprobat prin hotãrâre
a Guvernului, la propunerea autoritãtii publice centrale care rãspunde
de silviculturã, în termen de 60 de zile de la data intrãrii
în vigoare a prezentei ordonante.
CAPITOLUL IV
Controlul respectãrii
regimului silvic
Art. 19. - (1) Controlul respectãrii regimului silvic pentru întregul
fond forestier national se exercitã de autoritatea pubticã
centralã care rãspunde de silviculturã, precum si
prin inspectoratele silvice teritoriale aflâte în subordinea
acesteia.
(2) Modul de organizare si functionare a controlului aplicãrii regimului
silvic la nivel central si local, precum si structurile administrative
aferente se stabilesc prin regulament aprobat prin hotãrâre
a Guvernului, la propunerea autoritãtii publice centrale care rãspunde
de silviculturã, în termen de 60 de zile de la data intrãrii
în vigoare a prezentei ordonante.
Art. 20. - Directia generalã pentru controlul aplicãrii regimului
silvic, prin organele sale centrale si teritoriale, are urmãtoarele
atributii:
a) controleazã modul de respectare de cãtre proprietarii
si detinãtorii cu orice titlu de pãduri a dispozitiilor legale
în domeniul silviculturii, precum si a normelor specifice regimului
silvic;
b) analizeazã si controleazã modul de respectare a prevederilor
amenajamentelor silvice pentru toate pãdurile, indiferent de natura
proprietãtii;
c) controleazã activitatea de exploatare a masei lemnoase, executatã
prin agenti economici atestati sau în regie proprie, si dispune sistarea
activitãtilor care încalcã normele tehnice specifice
sau care provoacã degradarea vegetatiei forestiere, eroziunea solului
sau alte deteriorãri ale mediului;
d) controleazã aplicarea si respectarea dispozitiilor legale privind
prevenirea si stingerea incendiilor în pãduri;
e) controleazã activitatea de reparare si întretinere a drumurilor
forestiere, în conformitate cu legislatia si normele specifice în
vigoare;
f) constatã faptele contraventionale în domeniul silviculturii
si exploatãrii pãdurilor si propune sau stabileste, dupã
caz, sanctiunile, potrivit imputernicirilor prevãzute de lege;
g) constatã faptele infractionale în domeniul silviculturii
si exploatãrii pãdurilor si sesizeazã de îndatã
organul de politie, în vederea efectuãrii cercetãrii
penale, în conformitate cu prevederile art. 207 si 209 din Codul
de procedurã penalã;
h) verificã sesizãrile scrise cu privire la abaterile comise
în fondul forestier proprietate publicã sau proprietate privatã
si stabileste situatiile de încãlcare a actelor normative
în vigoare, propunând mãsurile de reglementare sau de
sanctionare, potrivit legii;
i) îndeplineste orice alte atributii stabilite prin lege.
Art. 21. - (1) Inspectoratele silvice teritoriale se constituie în
profil teritorial, prin hotãrâre a Guvernului.
(2) Personalul tehnic de specialitate din inspectoratele silvice teritoriale
se va dimensiona în raport cu suprafata pãdurilor si cu numãrul
de proprietari, astfel încât pentru o suprafatã medie
de 20.000 hectare sã existe un inspector-inginer silvic.
(3) Pentru lucrãrile tehnice de teren si pentru executarea controalelor
de fond se va asigura un inginer silvic sau un tehnician silvic pentru
o suprafatã medie de 10.000 hectare.
Art. 22. - Finantarea organelor centrale si teritoriale pentru controlul
respectãrii regimului silvic se face de la bugetul de stat.
CAPITOLUL V
Scoaterea definitivã sau
temporarã a terenurilor din fondul forestier national
Art. 23. - (1) Reducerea suprafetei pãdurilor din fondul forestier
national este interzisã, cu exceptia urmãtoarelor situatii:
a) pentru constructii cu destinatie militarã, pentru cãi
ferate, drumuri europene, nationale si judetene, autostrãzi, linii
electrice de înaltã tensiune, mine, forãri, sonde si
echipamente aferente, conducte magistrale de transport gaze sau petrol,
lucrãri de îmbunãtãtiri funciare, de gospodãrire
a apelor sau de realizare a unor noi surse de apã. Ocuparea definitivã
de terenuri din fondul forestier proprietate privatã, cu sau fãrã
defrisarea pãdurii, se aprobã cu acordul prealabil al proprietarilor
terenurilor, potrivit prevederilor prezentei ordonante. În cazurile
în care proprietarii de terenuri nu sunt de acord, ocuparea terenurilor
se poate face în conditiile stabilite potrivit reglementãrilor
legale privind exproprierea pentru cauzã de utilitate publicã;
b) pentru construirea de obiective turistice, cu acordul proprietarului
si cu aprobarea autoritãtii publice centrale care rãspunde
de silviculturã;
c) în scopul executãrii de lucrãri, instalatii si constructii
necesare pentru gospodãrirea fondului forestier sau de interes propriu,
la cererea proprietarilor si cu aprobarea autoritãtii publice centrale
care rãspunde de silviculturã;
d) orice alte investitii cu caracter social, cultural, sportiv, medical
si de cult, cu avizul autoritãtii publice centrale care rãspunde
de silviculturã.
(2) Ocuparea definitivã a terenurilor din fondul forestier; prevãzute
la alin. (1) lit. a) si b), se face cu plata de cãtre persoanele
fizice si juridice solicitante a urmãtoarelor taxe si despãgubiri:
a) taxa pentru ocuparea definitivã de terenuri forestiere, care
se varsã în Fondul de ameliorare a fondului funciar, potrivit
prevederilor art. 92 alin. (4) din Legea fondului funciar nr. 18/1991,
republicatã; fond aflat la dispozitia autoritãtii publice
centrale care rãspunde de silviculturã;
b) contravaloarea terenului si a masei lemnoase, care se achitã
proprietarului terenului forestier;
c) contravaloarea pierderii de crestere, determinatã de exploatarea
masei lemnoase înainte de vârsta exploatabilitãtii,
dacã terenul este acoperit cu pãdure, despãgubire
care revine proprietarului terenului.
(3) Persoanele fizice si juridice pot solicita ocuparea definitivã
a unor suprafete din fondul forestier si dupã achitarea unei taxe
egale cu contravaloarea pierderii de crestere, determinatã de exploatarea
masei lemnoase înainte de vârsta exploatabilitãtii,
dacã beneficiarul compenseazã cu o suprafatã echivalentã
de teren limitrofã fondului forestier, pe care o împãdureste,
si dacã întretine plantatia pânã la încheierea
stãrii de masiv pe cheltuialã proprie, cu avizul autoritãtii
publice centrale care rãspunde de silviculturã.
Art. 24. - (1) Pentru folosirea temporarã de terenuri din fondul
forestier national, cu sau fãrã defrisare, în conditiile
prevãzute la art. 23 alin. (1) lit. a), persoanele fizice sau juridice
care beneficiazã de folosirea terenurilor au obligatia sã
achite:
a) chiria pentru ocuparea terenului pe durata aprobatã, care se
încaseazã de proprietarul terenului;
b) contravaloarea pierderii de crestere ca urmare a tãierii masei
lemnoase înainte de vãrsta exploatabilitãtii stabilitã
în amenajamentele silvice;
c) o garantie în sumã egalã cu cheltuielile necesare
pentru reinstalarea vegetatiei forestiere pe terenul folosit temporar si
pentru întretinerea acesteia pânã la realizarea stãrii
de masiv;
d) suma prevãzutã la lit. c) se depune într-un cont
special, purtãtor de dobândã, la Fondul de ameliorare
a fondului funciar, aflat la dispozitia autoritãtii publice centrale
care rãspunde de silviculturã, prevãzut în Legea
nr. 18/1991, republicatã.
(2) În situatia în care folosirea temporarã a terenului
nu implicã defrisarea, beneficiarul plãteste proprietarului
chiria.
Art. 25. Metodologia de finaniare si de executare a lucrãrilor de
reinstalare a vegetatiei forestiere si de întretinere a acesteia
pânã la realizarea stãrii de masiv, prevãzutã
la art. 24 alin. (1) lit. c), se elaboreazã de autoritatea publicã
centralã care rãspunde de silviculturã, în termen
de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonante.
Art. 26. - Ocuparea definitivã sau folosirea temporarã a
terenurilor din fondul forestier national, potrivit prevederilor art. 23
si 24, se face numai cu acordul proprietarilor si se aprobã dupã
cum urmeazã:
a) pentru suprafata de pânã la un hectar, de cãtre
inspectoratul silvic teritorial, la cererea persoanei fizice sau juridice
beneficiare;
b) pentru suprafata de peste un hectar, dar nu mai mare de 50 hectare,
de cãtre autoritatea publicã centralã care
rãspunde de silviculturã, la cererea persoanei fizice sau
juridice beneficiare, cu avizul inspectoratului silvic teritorial;
c) pentru suprafata de peste 50 hectare, prin hotãrâre a Guvernului,
la cererea persoanelor juridice beneficiare si la propunerea autoritãtii
publice centrale care rãspunde de silviculturã.
CAPITOLUL VI
Finantarea administrãrii
fondului forestier national
Art. 27. - Finantarea activitãtilor de administrare a fondului forestier
national se face din:
a) venituri proprii;
b) bugetul de stat;
c) alte surse.
Art. 28. - (1) În vederea sprijinirii proprietarilor de epãduri,
indiferent de forma de proprietate, în efectuarea unor lucrãri
de gospodãrire, în scopul asigurãrii integritãtii
fondului forestier national si gestionãrii durabile a acestuia,
statul va loca anual de la buget fondurile necesare pentru:
a) refacerea pãdurilor afectate de calamitãti naturale sau
de incendii a cãror cauzã este necunoscutã;
b) refacerea unor cãi forestiere de transport distruse în
urma calamitãtii naturale;
c) combaterea bolilor si dãunãtorilor pãdurilor proprietate
privatã;
d) amenajarea pãdurilor proprietate privatã a persoanelor
fizice;
e) finantarea unor studii complexe de fundamentare a solutiilor de gospodãrire
a pãdurilor proprietate privatã a persoanelor fizice si juridice;
f) punerea la dispozitie proprietarilor de pãduri a normelor tehnice
silvice si juridice care reglementeazã regimul silvic si a materialelor
de propagandã si educatie forestierã privind ocrotirea si
conservarea pãdurilor;
g) sprijinirea proprietarilor de pãduri cu functii speciale de protectie,
persoane fizice, prin acordarea unor compensatii reprezentând contravaloarea
bunurilor pe care nu le recolteaaã datoritã restrictiilor
impuse prin amenajamentele silvice în pãdurile cu functii
speciale de protectie.
(2) Normele metodologice de acordare, utilizare si control al sumelor acordate
potrivit prevederilor alin. (1) se aprobã prin hotãrâre
a Guvernului, la propunerea autoritãtii publice centrale care rãspunde
de silviculturã, cu avizul Ministerului Finantelor, în termen
de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonante.
CAPITOLUL VII
Rãspunderi si sanctiuni
Art. 29. - Încãlcarea prevederilor prezentei ordonante atrage,
dupã caz, rãspunderea disciplinarã, materialã,
civilã, contraventionalã sau penalã a persoanei vinovate,
potrivit legii.
Art. 30. - (1) Încãicarea prevederilor art. 9 alin. (1) lit.
a) constituie infractiune si se pedepseste cu închisoare de la 1
la 5 ani si cu confiscarea materialului lemnos rezultat sau, dacã
materialul a fost valorificat anterior constatãrii, cu plata contravalorii
acestuia.
(2) Aceleasi pedepse se aplicã si celor care favorizeazã
încãlcarea prevederilor alin. (1).
Art. 31. - (1) Tãierea sau scoaterea din rãdãcini,
fãrã drept, din pãduri indiferent de forma de proprietate,
de arbori si lãstari, de cãtre proprietari, detinãtori
sau de oricare altã persoanã, dacã volumul masei lemnoase
astfel extrase este de peste 5 m3 sau dacã volumul acesteia
este sub aceastã limitã, iar fapta a fost sãvârsitã
de cel putin douã ori în interval de 2 ani, constituie infractiune
si se pedepseste cu închisoare de la 6 luni la 4 ani sau cu amendã.
(2) Dacã fapta a avut ca urmare extragerea unui volum de peste 20
m3, pedeapsa este închisoarea de la 1 la 5 ani.
(3) Când fapta a avut ca urmare extragerea unui volum de peste 50
m3, pedeapsa este închisoarea de la 2 la 7 ani.
(4) Maximul pedepselor prevãzute la alin. (1)-(3) se majoreazã
cu 3 ani în cazul în care faptele au fost sãvârsite
în urmãtoarele împrejurãri:
a) de douã sau mai multe persoane împreunã;
b) de o persoanã având asupra sa o armã sau substante
chimice periculoase;
c) în timpul noptii;
d) în arii forestiere protejate.
(5) Tentativa se pedepseste.
Art. 32. - Distrugerea, degradarea sau aducerea în stare de neîntrebuintare
a unor suprafete de pãduri de cãtre proprietari, detinãtori
sau de oricare altã persoanã, precum si incendierea acestora
constituie infractiunea de distrugere si se pedepseste cu închisoare
de la 6 luni la 4 ani.
Art. 33. - (1) Constituie contraventii urmãtoarele fapte, dacã
nu au fost sãvârsite în astfel de conditii încât,
potrivit legii penale, sã fie considerate infractiuni, si se sanctioneazã
dupã cum urmeazã:
a) refuzul proprietarilor sau al altor detinãtori de pãduri
de a întocmi amenajamente silvice, conform obligatiei prevãzute
la art. 8 alin. (1) lit. a), cu amendã de la 200.000 lei la 1.000.000
lei pentru persoane fizice si de la 1.000.000 lei la 5.000.000 lei pentru
persoane juridice;
b) neasigurarea pazei pãdurilor, potrivit obligatiei prevãzute
la art. 8 alin. (1) lit. b), cu amendã de la 500.000 lei la 1.000.000
lei pentru persoane fizice si de la 2.500.000 lei la 5.000.000 lei pentru
persoane juridice;
c) refuzul proprietarilor sau al altor detinãtori de pãduri
de a executa lucrãrile de prevenire si combatere a dãunãtorilor
si bolilor pãdurilor, conform dispozitiei art. 8 alin. (1) lit.
c), sau de a executa lucrãrile de îngrijire a arboreturilor,
prevãzute la art. 8 alin. (1) lit. g), cu amendã de la 1.000.000
lei la 5.000.000 lei.
(2) Contraventiilor prevãzute la alin. (1) le sunt aplicabile prevederile
Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu
exceptia art. 25-27.
(3) Cuantumul amenzilor contraventionale se reactualizeazã periodic
prin hotãrâre a Guvernului.
Art. 34. - Stabilirea si sanctionarea contraventiilor silvice, altele decât
cele prevãzute la art. 33, indiferent de forma de proprietate a
pãdurilor în care acestea au fost comise, sunt reglementate
prin lege specialã.
Art. 35. - Constatarea infractiunilor prevãzute la art. 30-32 si
a contraventiilor prevãzute la art. 33 din prezenta ordonantã
se face de cãtre personalul silvic prevãzut la art. 105 din
Codul silvic si de personalul silvic din structurile silvice nou-înfiintate,
potrivit prezentei ordonante.
CAPITOLUL VIII
Dispozitii finale
Art. 36. - În termen de 6 luni de la data intrãrii în
vigoare a prezentei ordonante autoritatea publicã centralã
care rãspunde de silviculturã va revizui si va completa cu
prevederi specifice pãdurilor proprietate publicã si privatã
regulamentele, instructiunile si normele tehnice din domeniul silviculturii.
Art. 37. - În exercitarea atributiilor de serviciu privind paza fondului
forestier, constatarea contraventiilor si a infractiunilor silvice, personalul
silvic prevãzut la art. 35 este asimilat personalului care îndeplineste
functii ce implicã exercitiul autoritãtii publice.
Art. 38. - Unitãtile de politie, împreunã cu cele ale
jandarmeriei, precum si organele administratiei publice locale ori, dupã
caz, organele de pompieri militari vor sprijini organele silvice sau, dupã
caz, le vor acorda asistentã tehnicã, potrivit competentelor,
în organizarea si desfãsurarea actiunilor de prevenire si
de combatere a fenomenului infractional si contraventional si, respectiv,
pentru prevenirea si stingerea incendiilor atât în pãdurile
proprietate publicã, cât si în cele proprietate privatã.
Art. 39. - Marcarea si evaluarea arborilor destinati tãierii, pentru
proprietarii de pãduri, persoane fizice, care îsi administreazã
singuri pãdurile, se fac, la cerere, de cãtre personalul
silvic autorizat din cadrul ocoalelor silvice ale Regiei Nationale a Pãdurilor
si de personalul din unitãtile silvice înfiiintate confiorm
prevederilor art. 13. O datã cu plata acestor prestatii proprietarii
vor primi documentele legale pentru exploatarea si transportul materialului
lemnos respectiv.
Art. 40. - Prevederile referitoare la infractiunile din prezenta ordonantã
se completeazã cu cele cuprinse în titlul VI "Rãspunderi
si sanctiuni" din Codul silvic.
Art. 41. - Prezenta ordonantã intrã în vigoare la 60
de zile de la data publicãrii ei în Monitorul Oficial al României.*)