MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI
P A R T E A I
Anul XII - Nr. 703 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Vineri,
29 decembrie 2000
SUMAR
HOTĂRÂRI ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Hotărârea nr. 51 din 13
decembrie 2000 privind cererea de anulare a alegerilor din 10 decembrie 2000
pentru functia de Presedinte al României, formulată de Partidul România Mare
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
1.371. - Hotărâre
privind aprobarea rectificării bugetului de venituri si cheltuieli pe anul 2000
al Societătii Nationale de Radiocomunicatii - S.A. care functionează în
coordonarea Ageniiei Nationale pentru Comunicatii si Informatică
1.378. - Hotărâre
privind înfiintarea, organizarea si functionarea Centrului International de
Biodinamică
HOTĂRĂRI ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 13 decembrie 2000
privind cererea de anulare a alegerilor din 10 decembrie
2000
pentru functia de Presedinte al României, formulată de
Partidul România Mare
Lucian Mihai – presedinte
Costică Bulai - judecător
Constantin Doldur – judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Ioan Muraru - judecător
Nicolae Popa - judecător
Lucian Stângu - judecător
Florin Bucur Vasilescu - judecător
Romul Petru Vonica - judecător
Gabriela Ghită - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
La data de 13 decembrie 2000, Partidul
România Mare prin Comitetul director - a înaintat Curtii Constitutionale, în
vederea solutionării, cererea de anulare a alegerilor din data de 10 decembrie
2000 pentru functia de Presedinte al României, cerere înregistrată sub nr.
4.376 din 13 decembrie 2000.
Potrivit dispozitiilor art. 20 alin. (4)
teza întâi din Regulamentul de organizare si functionare a Curtii
Constituiionale, astfel cum a fost modificat prin Hotărârea Plenului Curtii
Constitutionale nr. 19 din 17 octombrie 2000, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 509 din 17 octombrie 2000, cererea se solutionează fără
citarea părtilor, pe baza sesizării si a celorlalte documente aflate la dosar.
În motivarea cererii de anulare a
alegerilor pentru functia de Presedinte al Românisi se sustine că votarea si
stabilirea rezultatelor la cel de-al doilea tur de scrutin au avut loc prin
fraudă de natură să modifice atribuirea mandatului în sensul art. 24 alin. (1)
din Legea nr. 69/1992 pentru alegerea Presedintelui României. De asemenea, se
sustine că au fost încălcate art. 26 alin. (3) din aceeasi lege, precum si art.
44 alin. (1) din Legea nr. 68/1992, coroborat cu art. 15 din Legea nr. 69/1992.
Totodată se invocă si următoarele motive: 1) "domnul Ion Iliescu se află
la al III-lea mandat ceea ce reprezintă prima si cea mai gravă încălcare a
Constitutiei"; 2) "desi cifrele oficiale au anuntat o prezentă slabă la urne în tot cursul zilei
de 10 decembrie 2000, brusc, după ora 18,00, când nu mai
rămăseseră
decât 3 ore de votare, se pare că milioane de oameni s-au năpustit asupra
sectiilor de votare pentru a-si da votul domnului Ion Iliescu. Vedem în această «structurare» în unităti
de timp a votului de la 10 decembrie dovada supremă a fraudării
alegerilor prezidentiale"; 3) fraudarea morală si materială a
alegerilor, printr-un val de persecutii politice împotriva Partidului România
Mare si candidatului său, Corneliu Vadim Tudor, care a început o dată
cu deschiderea campaniei electorale si a continuat după turul I si chiar si
după cel de-al II-lea tur de scrutin; 4) "posturile de televiziune au
practicat, îndeosebi după turul I, o politică revoltătoare de
discriminare" fată de candidatul Corneliu Vadim Tudor; astfel,
"Cu exceptia unei singure aparitii de o oră la TVR 1, nici un alt
post nu l-a invitat la emisiuni, în timp ce domnul lon Iliescu a acaparat,
pretutindeni, micul ecran. La 30 noiembrie si la 12 decembrie, postul de
televiziune Tele 7 ABC a anulat, în ultimul minut, două invitatii pentru
candidatul Vadim, iar la 11 decembrie acesta nu a fost lăsat să
încheie nici măcar două aparitii de câte 2 minute fiecare, la PRO TV si
TVR 1"; 5) în ceea ce priveste desfăsurarea propriu-zisă a
alegerilor, se sustine că "la peste 4000 de sectii de votare din 10
judete si municipiul Bucuresti", încă din primul tur, Partidului
România Mare "i s-a refuzat dreptul legal de a avea reprezentanti.
Partidul a contestat acest fapt la 30 octombrie 2000, dar Biroul Electoral
Central a pretextat că nu au fost prezentate liste de candidati, complete,
în locurile respective". În sfârsit, se redau o serie de semnalări
făcute de Organizatia pentru Securitate si Cooperare în Europa si Liga
pentru Apărarea Drepturilor Omului în România cu privire la desfăsurarea
alegerilor.
Reprezentantul
Ministerului Public, punârad concluzii în temeiul art. 85 alin. (1) din Legea
nr. 68/1992 pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului, coroborat cu
art. 28 alin. (1) din Legea nr. 69/1992 pentru alegerea Presedintelui României,
solicită respingerea cererii de anulare a alegerilor pentru functia de Presedinte
al României, ca fiind neîntemeiată. Se arată că, în conformitate
cu prevederile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 69/1992, Curtea Constitutională
anulează alegerile în cazul în care votarea si stabilirea rezultatelor au
avut loc prin fraudă de natură să modifice atribuirea
mandatului, cererea trebuind să fie motivată si însotită de
dovezile pe care se întemeiază. Se apreciază că motivele
invocate de Partidul România Mare nu răspund acestor cerinte legale si, în
consecintă, cererea de anulare a alegerilor pentru functia de Presedinte
al României este neîntemeiată.
CURTEA,
analizând
contestatia în raport cu prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 69/1992
pentru alegerea Presedintelui României, cu modificările ulterioare,
văzând concluziile reprezentantului Ministerului Public, precum si
documentele aflate la dosar, retine următoarele:
Potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. d) din Constitutie, ale art. 26 din Legea nr.
47/1992, republicată, precum si ale art. 2 alin. (2) si ale art. 24 din
Legea nr. 69/1992, Curtea Constitutională a fost legal sesizată si
este competentă să solutioneze cererea de anulare a alegerilor din
data de 10 decembrie 2000 pentru functia de Presedinte al României, cerere formulată
de Partidul România Mare prin Comitetul director al acestuia.
1. În motivarea cererii de anulare a alegerilor din data de 10 decembrie
2000 pentru functia de Presedinte al României se sustine că domnul Ion
Iliescu se află la al treilea mandat, ceea ce este contrar Constitutiei.
În
legătură cu acest motiv Curtea Constitutională s-a pronuntat
prin Hotărârea nr. 3 din 24 octombrie 2000, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 552 din 8 noiembrie 2000, în sensul că
domnul Ion Iliescu a îndeplinit până în prezent un singur mandat constitutional
de Presedinte al României, si anume în perioada 1992/1996, corespunzător
prevederilor art. 81 alin. (4) si ale art. 83 alin. (1) din Constitutie.
Potrivit dispozitiilor art. 11 alin. (3) din Legea nr. 69/1992, această
hotărâre este definitivă.
2. De
asemenea, în motivarea cererii de anulare a alegerilor se sustine că au
fost încâlcate dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 69/1992,
încălcare constând în prezenta masivă a alegătorilor la vot,
după ora 18,00, în ziua de 10 decembrie 2000, influentarea opiniei
electoratului de către presă prin favorizarea candidatului Ion
Iliescu si declansarea unui val de persecutii împotriva Partidului România Mare
si candidatului său, Corneliu Vadim Tudor, precum si imposibilitatea
participării reprezentantilor Partidului România Mare la sectiile de
votare.
Examinând
aceste motive Curtea Constitutională constată că, potrivit art.
24 alin. (1) si (2) din Legea nr. 69/1992 pentru alegerea Presedintelui
României; "Curtea Constitutională anulează alegerile în cazul în
care votarea si stabilirea rezultatelor au avut loc prin fraudă de
natură să modifice atribuirea mandatului sau, după caz, ordinea
candidatilor care pot participa la al doilea tur de scrutin. În această
situatie, Curtea va dispune repetarea turului de scrutin în a treia
duminică de la data anulării alegerilor.
Cererea
de anulare a alegerilor se poate face de partidele, formatiunile politice si
candidatii care au participat la alegeri în termen de cel mult 3 zile de la
închiderea dotării; cererea trebuie motivată si însotită de
dovezile pe care se întemeiază:
În
temeiul acestor prevaderi legale Curtea retine, în primul rând, că
anularea alegerilor poate să intervină numai în cazul în care votarea
si stabilirea rezultatelor au. avut loc prin fraudă, iar aceasta este de
natură să modifice atribuirea mandatului sau, după caz, ordinea
candidatilor care pot participa la al doilea tur de scrutin, precum si, în al
doilea rând, că cererea de anulare a alegerilor trebuie motivată si
însotită de dovezile pe care se întemeiază.
În spetă, Curtea Constitutională
constată însă că în cuprinsul cererii Partidului România Mare
sunt formulate motive care vizează desfăsurarea unor activităti
ale presei în perioada campaniei electorale, iar nu motive referitoare la modul
în care s-au desfăsrat votarea si stabilirea rezultatelor alegerilor si
care să justifice, în sensul art. 24 alin. (1) din Legea nr. 69/1992,
anularea, pentru fraudă, a alegerilor pentru functia de Presedinte al
României din data de 10 decembrie 2000.
Curtea constată,
de asemenea, că prezentarea la vot a alegătorilor după o
anumită oră, precum si proportia de participare a reprezentantilor
Partidului România Mare în sectiile de votare nu sunt împrejurări de
natură să demonstreze faptul că votarea si stabilirea
rezultatelor alegerilor au avut loc prin fraudă.
Curtea
Constitutională observă că, de altfel, cererea de anulare a
alegerilor formulată de Partidul România Mare nu îndeplineste conditia
cerută de art. 24 alin. (2) din Legea nr. 69/1992, în sensul de a fi însotită de dovezile pe care se
întemeiază:
În
ceea ce priveste observatiile Misiunii Organizatiei pentru Securitate si
Cooperare în Europa pentru Monitorizarea Alegerilor, Curtea constată
că, astfel cum rezultă
din comunicatul de presă al acestei misiuni, pe lângă aprecierile pozitive
referitoare la calitătile generale ale cadrului electoral din România, printre
care si "reprezentarea cuprinzătoare a partidelor politice în birourile
electorale la toate nivelurile", s-a constatat necesitatea rezolvării si a
unor deficiente care se referă la: absenta unui organism electoral permanent;
modificarea legilor electorale prin intermediul ordonantelor de urgentă si al
hotărârilor Guvernului; caracterul excesiv de restrictiv al regulilor privind
observarea alegerilor de către organizatiile nationale; utilizarea exagerată a
listelor suplimentare de alegători; caracterul inadecvat al constatării
autenticitătii semnăturilor de pe listele de sprijin al candidatilor
prezidentiali. Curtea Constitutională observă că asemenea deficiente nu sunt de
natură să determine, în sine, modificarea rezultatelor alegerilor.
Fată de cele arătate, cererea de anulare a
alegerilor pentru functia de Presedinte al României urmează să fie respinsă.
Pentru considerentele arătate, în temeiul
art. 144 lit. d) din Constitutie, al art. 13 alin. (1,) lit. B.a), al art. 16,
26 si 27 din Legea nr. 47/1992, republicată, precum si a) art. 2 alin. (2) si
al art. 24 din Legea nr. 69/1992,
CURTEA
În numele legii
HOTĂRĂSTE:
Respinge cererea de anulare a alegerilor
din data de 10 decembrie 2000 pentru functia de Presedinte al României,
formulată de Partidul România Mare.
Hotărârea este definitivă si se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat-asistent,
Florentina Geangu
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind
aprobarea rectificării bugetului de venituri si cheltuieli pe anul 2000
al
Societătii Nationale de Radiocomunicatii - S.A. care functionează în coordonarea
Agentiei Nationale pentru Comunicatii si Informatică
În temeiul prevederilor art. 107 din
Constitutia României si ale art. 11 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
155/2000 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2000,
Guvernul României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă rectificarea bugetului
de venituri si cheltuieli, pe anul 2000 al Societătii Nationale de
Radiocomunicatii - S.A. care functionează în coordonarea Agentiei Nationale
pentru Comunicatii si Informatică, prevăzut în anexa*) la prezenta hotărâre.
Art. 2. - (1) Cheltuielile totale aferente
veniturilor înscrise în bugetul de venituri si cheltuieli al agentului economic
prevăzut la art. 1 reprezintă limite maxime care nu pot fi depăsite decât în
cazuri justificate, numai cu aprobarea Guvernului, la propunerea Agentiei
Nationale pentru Comunicatii si Informatică, cu avizul Ministerului Finantelor
si al Ministerului Muncii si Protectiei Sociale.
(2) În cazul în care în executie se
înregistrează depăsiri sau nerealizări ale veniturilor totale aprobate, Societatea
Natională de Radiocomunicatii - S.A. poate efectua cheltuieli totale
proportional cu gradul de realizare a veniturilor, cu încadrarea în indicatorii
de eficientă aprobati.
Art. 3. - Cheltuielile cu salariile brute
corespunzătoare numărului de personal, prevăzute să se efectueze suplimentar în
anul 2000 fată de cele realizate în trimestrul IV 1999, precum si cele
corespunzătoare productivitătii muncii în anul 2000 fată de anul 1999, stabilite
în conditiile prevederilor art. 28 alin. (3) din Legea bugetului de stat pe
anul 2000 nr. 76/2000, se vor face proportional cu gradul de crestere a
productivitătii muncii.
Art. 4. - (1) Nerespectarea prevederilor
art. 2 si 3 constituie contraventie, dacă nu a fost săvârsită în astfel de
conditii încât, potrivit legii penale, să fie considerate infractiune, si se
sanctionează cu amendă de la 500.000 lei la 1.000.000 lei.
(2) Contraventiei prevăzute la alin. (1) i
se aplică prevederile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea
contraventiilor, cu modificările si completările ulterioare.
(3) Contraventia se constată si amenda se
aplică de către organele de control financiar ale statului, împuternicite potrivit
legii, persoanelor care se fac răspunzătoare de nerespectarea prevederilor
prezentei hotărâri.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISĂRESCU
Contrasemnează:
p. Presedintele Agentiei Nationale
pentru Comunicatii si Informatică,
Ioana Slăvescu
p. Ministrul finantelor,
Valentin Lazea,
secretar de stat
p. Ministrul muncii si protectiei sociale,
Alexandru Gheorghe Man,
secretar de stat
Bucuresti,
20 decembrie 2000.
Nr.
1.371.
*)
Anexa se comunică institutiilor interesate.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
infiintarea, organizarea si functionarea Centrului International de Biodinamică
În temeiul prevederilor art. 107 din
Constitutia României, ale Ordonantei Guvernului nr. 33/2000 pentru ratificarea
Acordului dintre Ministerul Educatiei Nationale si Agentia Natională pentru Stiintă,
Tehnologie si Inovare din România si Organizatia Natiunilor Unite pentru
Educatie, Stiintă si Cultură privind înfiintarea Centrului International de
Biodinamică, semnat la Paris la 30 octombrie 1999, si ale Ordonantei Guvernului
nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) În termen de 5 zile de la
data intrării în vigoare a prezentei hotărări se înfiintează Centrul
International de Biodinamică, persoană juridică română de drept privat, fără
scop patrimonial, cu regim juridic de fundatie de interes general si de
utilitate publică, neguvernamentală, apolitică, cu sediul provizoriu în
municipiul Bucuresti, Calea Plevnei nr. 46-48, sectorul 1.
(2) Centrul International de Biodinamică
va desfăsura la nivel national activităti de cercetare, dezvoltare, inovare si
formare în domeniul biodinamicii si biosenzorilor bazati pe tehnologii
membranare, precum si în domeniile conexe, cu precădere în biotehnologie,
industrie alimentară, medicină si ecologie.
(3) Durata de functionare a Centrului
International de Biodinamică este nelimitată.
Art. 2. - (1) Patrimoniul initial al
Centrului International de Biodinamică se constituie prin trecerea fără plată
în administrarea sa a activului si pasivului aflate la data intrării în vigoare
a prezentei hotărâri în administrarea Centrului UNESCO pentru Biodinamică,
filială fără personalitate juridică a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare
pentru Biotehnologie care se desfiintează pe aceeasi dată.
(2) Valoarea activului prevăzut la alin.
(1) este de 771.293 mii lei, stabilită pe baza balantei contabile la data de 30
septembrie 2000, aciualizată la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri,
potrivit normelor legale.
(3) Patrimoniul Institutului National de
CercetareDezvoltare pentru Biotehnologie se va diminua corespunzător cu
valoarea trecută în administrarea Centrului International de Biodinamică.
Art. 3. - Centrul International de
Biodinamică preia toate drepturile si obligatiile contractuale din cadrul
conventiilor si contractelor privind tematica si proiectele de
cercetare-dezvoltare, aflate la dâta intrării în vigoare a prezentei hotărâri
în derulare de către Centrul UNESCO pentru Biodinamică, încheiate direct de
acesta sau de Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Biotehnologie.
Propunerile de proiecte de cercetare-dezvoltare depuse de Centrul UNESCO pentru
Biodinamică, direct sau prin Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru
Biotehnologie, se consideră depuse de Centrul International de Biodinamică.
Art. 4. - Personalul angajat la Centrul
UNESCO pentru Biodinamică se consideră transferat la Centrul International de
Biodinamică.
Art. 5. - Operatiunile de preluare prevăzute
la art. 2 si 3 vor avea loc pe bază de protocol de predare-preluare de la
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Biatehnologie la Centrul
International de Biodinamică, în termen de 5 zile de la data, intrării în
vigoare a prezentei hotărâri.
Art. 6. - (1) Finantarea Centrului
International de Biodinamică se asigură din contributii alocate de Guvernul
României si de Organizaiia Natiunilor Unite pentru Educatie, Stiintă si
Cultură, precum si din alte surse.
(2) Centrul International de Biodinamică
se organizează si functionează conform legii române si statutului propriu
prevăzut în anexa nr. 1.
Art. 7. - Centrul International de
Biodinamică, în domeniile sale de specialitate, va putea participa din partea
României la activităti de cooperare internatională si va putea desfăsura
activitătile statutare în cooperare cu unităti de cercetare-dezvoltare si de
învătământ superior străine, precum si cu organizatii stiintifice
internationale.
Art. 8. - Imobilul aflat în patrimoniul
Universitătii Bucuresti, constând în terenul cu suprafata de 450 m2
având datele de identificare prevăzute în anexa nr. 2, se transmite fără plată
în folosinta Centrului International de Biodinamică pe o durată de 49 de ani,
pentru construirea unui sediu.
Art. 9. - Predarea-preluarea imobilului
prevăzut la art. 8 se face pe bază de protocol încheiat între părtile interesate,
în termen de 10 zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
Art. 10. - Pentru construirea si
amenajarea sediului Centrului International de Biodinamică Ministerul Educatiei
Nationale si Agentia Natională pentru Stiintă, Tehnologie, si Inovare vor aloca
sumele necesare din bugetele aprobate, precum si din programe cu finantare
internatională, stabilite cu această destinatie.
Art. 11. - Ministerul Educatiei Nationale
si Agentia Natională pentru Stiintă, Tehnologie si Inovare vor putea sprijini
Centrul International de Biodinamică prin atribuire directă de contracte de
finantare pentru proiecte de instruire si de cercetare-dezvoltare-inovare.
Art. 12. - Ministerul Educatiei Nationale
si Agentia Natională pentru Stiintă, Tehnologie si Inovare vor putea aloca
Centrului International de Biodinamică, din bugetele proprii, fonduri de natura
investitiilor: pentru achizitii sau reparatii, inclusiv capitale, de echipamente,
instalatii si alte bunuri necesare în vederea desfăsurării activitătii.
Art. 13. - Pe data intrării în vigoare a
prezentei hotărâri se modifică, în mod corespunzător anexa nr. 1 la Hotărârea
Guvernului nr. 1.306/1996 privind înfiintarea Institutului National de
Cercetare-Dezvoltare pentru Biotehnologie, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 329 din 9 decembrie 1996, cu modificările si
completările ulterioare, si se abrogă art. 2 alin. (2) pct. 5 din anexa nr. 2
la acelasi act normativ.
Art. 14. - (1) Prezenta hotărâre intră în
vigoare la 10 zile de la data publicării ei în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
(2) În cadrul termenului prevăzut la alin.
(1) ministrul educatiei nationale si presedintele Agentiei Nationale pentru Stiintă,
Tehnologie si Inovare vor desemna membrii primului Consiliu director al
Centrului International de Biodinamică.
Art. 15. - Anexele nr. 1 si 2 fac parte
integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISĂRESCU
Contrasemnează:
Presedintele Agentiei Nationale pentru Stiintă,
Tehnologie si Inovare,
Mircea Puscă
Ministrul educatiei nationale,
Adrian Gorun,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor,
Valentin Lazea,
secretar de stat
Bucuresti,
20 decembrie 2000.
Nr.
1.378.
ANEXA Nr.
1
STATUTUL
Centrului
International de Biodinamică
CAPITOLUL I
Dispozitii
generale
Art. 1. - (1) Centrul International de
Biodinamică, denumit în continuare Centrul, se constituie, se organizează si
functionează, ca persoană juridică română de drept privat, fără scop
patrimonial, cu regim juridic de fundatie de interes general si de utilitate
publică, neguvernamentalâ, apolitică, în conditiile prevederilor Acordului
dintre Ministerul Educatiei Nationale si Agentia Natională pentru Stiintă,
Tehnologie, si Inovare din România si Organizatia Natiunilor Unite pentru
Educatie, Stiintă si Cultură privind înfiintarea Centrului International de
Biodinamică, semnat la Paris la 30 octombrie 1999, ratificat prin Ordonanta
Guvernului nr. 33/2000, denumită în continuare ordonantă.
(2) Centrul actionează, de sine stătător
sau în cooperare, pe plan national si international, cu alte institutii de
cercetare-dezvoltare si de învătământ superior, în scopul cercetării, formării
si educării în domeniul biodinamicii si biosenzorilor, urmărind focalizarea
capacitătilor stiintifice existente, în principal, în România si în alte tări
din Europa Centrală si de Est.
Art. 2. - (1) Centrul are sediul provizoriu
în municipiul Bucuresti, Calea Plevnei nr. 46-48, sectorul 1, si îsi desfăsoară
activitatea la nivel national.
(2) Centrul poate înfiinta în conditiile
legii filiale sau puncte de lucru în tară si reprezentante în străinătate.
Art. 3. - Patrimoniul initial al Centrului
este constituit din activul în valoare de 771.293 mii lei, stabilit pe baza
balantei contabile la data de 30 septembrie 2000, actualizată potrivit normelor
legale.
Art. 4. - Durata de functionare a
Centrului este nelimitată.
CAPITOLUL
II
Obiectul de
activitate al Centrului
Art. 5. - Centrul are la nivel national,
în domeniul biodinamicii si biosenzorilor bazati pe tehnologii membranare,
precum si în domeniile conexe, cu precădere în biotehnologie, industrie
alimentară, medicină si ecologie, următoarele obiective principale:
a) asigurarea, prin cercetare stiintifică
si formare, a progresului cunoasterii în domeniile vizate;
b) promovarea cooperării stiintifice
internationale, a schimburilor stiintifice si a comunicării cu privire la
dezvoltarea domeniilor respective, precum si a aplicatiilor acestora, pentru beneficiul
tuturor celor interesati;
c) promovarea implementării descoperirilor
stiintifice prin dezvoltarea de aplicatii clinice si industriale;
d) diseminarea si popularizarea
descoperirilor stiintifice;
e) formarea de specialisti prin programe
de pregătire la nivel de masterat, doctorat si postdoctorat.
Art. 6. - Pentru atingerea acestor
obiective Centrul desfăsoară, în principal, următoarele activităti în
biodinamică si domeniile conexe:
a) cercetare fundamentală si aplicată, de
sine stătător sau în cooperare cu institute de cercetare străine, de învătământ
superior sau cu colective din cadrul acestora, precum si cu organizatii stiintifice
nationale si internationale, privind:
· analiza, stimularea si controlul
evolutiei sistemelor biologice;
· modelarea sistemelor celulare;
dezvoltarea de sisteme artificiale biocompatibile;
· aplicatii biomedicale (oncologice) ale
apei cu diferite compozitii izotopice; .
· controlul calitătii, compozitiei si
contaminării (sterilizării) microbiologice a produselor din industria
alimentară, farmaceutică si cosmetică, în conditiile legii;
· dezvoltarea de noi metode de fertilizare
microbiologică a solului;
· analiza rapidă a probelor de sânge si
testarea calitătii sângelui conservat;
· evaluarea citotoxicitătii deseurilor;
· testarea preclinică a medicamentelor, în
conditiile legii;
· monitorizarea stării organelor, a
tratamentelor si procedurilor medicale;
· dezvoltarea de biosenzori, aparaturâ si
tehnici performante de evaluare cantitativă, rapidă si neinvazivă a parametrilor
sistemelor biologice;
b) formarea de specialisti prin programe
de studiu postuniversitare, inclusiv postdoctorale, cu diverse durate, pentru
aplicanti din România si din străinătate, în cooperare cu institutii de
învătământ superior de profil;
c) coordonarea, conducerea si executia de
proiecte nationale si internationale, urmărind:
· crearea si dezvoltarea unei retele de
colaborare nationale si internationale, cu participarea unor unităti de
cercetare, de învătământ superior si agenti economici pentru desfăsurarea unor
activităti de profil;
· derularea de angajamente de lungă durată
pentru specialisti români sau străini, cu înalt nivel stiintific, în calitate
de coordonatori de proiect, de colectiv, cu precădere pe baza asocierii
laboratoarelor, precum si prin programe comune de cercetare;
d) promovarea rezultatelor, prin:
· facilitarea dezvoltării de colaborări
între colectivele de cercetare din România si din străinătate;
· realizarea de activităti vizând schimbul
de informatii stiintifice în domenii de profil (simpozioane, workshop, publicatii),
crearea si conectarea la bănci de date, nationale si internationale;
· realizarea si difuzarea de publicatii si
pagini pe Internet, de profil;
e) organizarea de cursuri de pregătire
internatională de scurtă durată în tări din Europa Centrală si de Est;
f) organizarea de conferinte; ateliere de
lucru, mese rotunde si seminarii stiintifice, Centrul constituindu-se ca un
forum pentru facilitarea contractelor si schimbului de informatii între
cercetători, cadre didactice si alti specialisti în domeniu, din toate tările;
g) certificarea calitătii, asigurând
testarea si certificarea de produse si proceduri, cu emiterea de buletine
oficiale de analiză si expertiză, în conditiile legii;
h) elaborarea de norme de calitate si
control, în acord cu cele existente pe plan international, în conditiile legii;
i) consultantă, expertiză si asistentă
tehnică de specialitate;
j) transfer tehnologic, în tară si
străinătate, al rezultatelor cercetărilor, precum si marketing al aplicatiilor
acestora, în conlucrare cu agenti economici din tară si din străinătate;
k) executia de serii mici de produse
pentru valorificarea rezultatelor cercetărilor, precum si organizarea de
expozitii de profil;
l) operatiuni de import-export, în
conditiile legii, în cadrul obiectului său de activitate, pentru acoperirea
nevoilor proprii;
m) atragerea si utilizarea, în conditiile
legii, de surse financiare sub formă de donatii, contributii, cotizatii pentru
prestati si asistentă;
n) administrarea donatiilor si a altor
categorii de resurse primite de la persoane fizice sau juridice, din tară si
din străinătate.
CAPITOLUL
III
Structura
organizatorică, functională, de conducere, administratie si control
Art. 7. - (1) Centrul poate avea în
structura sa filiale, sectii si alte compartimente functionale. Structura
organizatorică si functională se stabileste prin regulamentul de organizare si
functionare a Centrului.
(2) În cadrul Centrului se pot constitui
comisii consultative de specialitate, permanente sau temporare, în baza
hotărârii consiliului director, la propunerea directorului.
Art. 8. - Centrul are următoarea
structură:
a) Colegiul consultativ international;
b) Consiliul director;
c) director;
d) cenzor.
Art. 9. - (1) Colegiul consultativ
international este organismul consultativ al Consiliului director si are în
componentă 5-11 membri, personalităti ale vietii stiintifice internationale din
domeniul biodinamicii si domeniile conexe, precum si, după caz, personalităti
din conducerea unor organizatii internationale care pot sprijini realizarea
scopurilor si obiectivelor statutare.
(2) Directorul general al Organizatiei Natiunilor
Unite pentru Educatie, Stiintă si Cultură sau reprezentantul său poate
participa la sedintele Colegiului consultativ international ori de câte ori
consideră necesar.
(3) Colegiul consultativ international se
constituie la propunerea ministrului educatiei nationale si a presedintelui
Agentiei Nationale pentru Stiintă, Tehnologie si Inovare, după consultări cu
directorul general al Organizaiiei Natiunilor Unite pentru Educatie, Stiintă si
Cultură.
(4) Colegiul consultativ international
adoptă, cu majoritate de voturi, regulamentul său de organizare si functionare.
Art. 10. - Colegiul consultativ
interriational are următoarele atributii:
a) supervizarea activitătilor Centrului;
b) elaborarea directiilor principale ale
activitătii Centrului;
c) analiza propunerilor directorului cu
privire la programul anual de activitate si la bugetul Centrului;
d) evaluarea raportului periodic al directorului
privind activitatea desfăsurată de Centru.
Art. 11. - (1) Consiliul director este
organul de conducere si de administrare al Centrului, compus din 3-5 membri
desemnati pentru un mandat de 3 ani, care poate fi reînnoit cel mult de două
ori consecutiv, dintre personalităti ale vietii stiintifice sau universitare si/sau
din domeniul managerial, care nu exercită functii de demnitate publică.
(2) Consiliul director se constituie la
propunerea ministrului educatiei nationale si a presedintelui Agentiei
Nationale pentru Stiintă, Tehnologie si Inovare, cu consultarea directorului
general al Orgartizatiei Natiunilor Unite pentru Educatie, Stiintă si Cultură.
(3) În situatia în care în cursul mandatului Consiliul director se
descompletează cu un membru ceilalti membri aleg un alt membru, pe bază de
declaratie de intentii si curriculum vitae, cu respectarea prevederilor alin.
(1).
Biodinamică pe o durată de 49 de ani,
pentru construirea unui sediu.
Art. 9. - Predarea-preluarea imobilului
prevăzut la art. 8 se face pe bază de protocol încheiat între părtile interesate,
în termen de 10 zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
Art. 10. - Pentru construirea si
amenajarea sediului Centrului International de Biodinamică Ministerul Educatiei
Nationale si Agentia Natională pentru Stiintă, Tehnologie si Inovare vor aloca
sumele necesare din bugetele aprobate, precum si din programe cu finantare
internatională, stabilite cu această destinatie.
Art. 11. - Ministerul Educatiei Nationale
si Agentia Natională pentru Stiintă, Tehnologie si Inovare vor putea sprijini
Centrul International de Biodinamică prin atribuire directă de contracte de
finantare pentru proiecte de instruire si de cercetare-dezvoltare-inovare.
Art. 12. - Ministerul Educatiei Nationale
si Agentia Natională pentru Stiintă, Tehnologie si Inovare vor putea aloca
Centrului International de Biodinamică, din bugetele proprii, fonduri de natura
investitiilor: pentru achizitii sau reparatii, inclusiv capitale, de
echipamente, instalatii si alte bunuri necesare în vederea desfăsurării
activitătii.
Art. 13. - Pe data intrării în vigoare a
prezentei hotărâri se modifică în mod corespunzător anexa nr. 1 la Hotărârea
Guvernului nr. 1.306/1996 privind înfiintarea Institutului National de
Cercetare-Dezvoltare pentru Biotehnologie, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 329 din 9 decembrie 1996, cu modificările si
completările ulterioare, si se abrogă art. 2 alin. (2) pct. 5 din anexa nr. 2
la acelasi act normativ.
Art. 14. - (1) Prezenta hotărâre intră în
vigoare la 10 zile de la data publicării ei în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
(2) În cadrul termenului prevăzut la alin.
(1) ministrul educatiei nationale si presedintele Agentiei Nationale pentru Stiintă,
Tehnologie si Inovare vor desemna membrii primului Consiliu director al
Centrului International de Biodinamică.
Art. 15. - Anexele nr. 1 si 2 fac parte
integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISĂRESCU
Contrasemnează:
p. Presedintele Agentiei Nationale pentru Stiintă,
Tehnologie si Inovare,
Mircea Puscă
p. Ministrul educatiei nationale,
Adrian Gorun,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor,
Valentin Lazea,
secretar de stat
Bucuresti,
20 decembrie 2000.
Nr. 1.378.
ANEXA
Nr. 1
STATUTUL
Centrului
International de Biodinamică
CAPITOLUL I
Dispozitii
generale
Art. 1. - (1) Centrul International de
Biodinamică, denumit în continuare Centrul, se constituie, se organizează si
functionează, ca persoană juridică română de drept privat, fără scop
patrimonial, cu regim juridic de fundatie de interes general si de utilitate
publică, neguvernamentală, apolitică, în conditiile prevederilor Acordului
dintre Ministerul Educatiei Nationale si Agentia Natională pentru Stiintă, Tehnologie
si Inovare din România si Organizatia Natiunilor Unite pentru Educatie, Stiintă
si Cultură privind înfiintarea Centrului International de Biodinamică, semnat
la Paris la 30 octombrie 1999,
ratificat prin Ordonanta Guvernului nr. 33/2000, denumită în continuare
ordonantă.
(2) Centrul actionează, de sine stătător
sau în cooperare, pe plan national si international, cu alte institutii de
cercetare-dezvoltare si de învătământ superior, în scopul cercetării, formării
si educării în domeniul biodinamicii si biosenzorilor, urmărind focalizarea
capacitătilor stiintifice existente, în principat, în România si în alte tări
din Europa Centrală si de Est.
Art. 2. - (1) Centrul are sediul provizoriu
în municipiul Bucuresti, Calea Plevnei nr. 46-48, sectorul 1, si îsi desfăsoară
activitatea la nivel national.
(2) Centrul poate înfiinta în conditiile
legii filiale sau puncte de lucru în tară si reprezentante în străinătate.
Art. 3. - Patrimoniul initial al Centrului
este constituit din activul în valoare de 771.293 mii lei, stabilit pe baza
balantei contabile la data de 30 septembrie 2000, actualizată potrivit normelor
legale.
Art. 4. - Durata de functionare a
Centrului este nelimitată.
CAPITOLUL
II
Obiectul de
activitate al Centrului
Art. 5. - Centrul are la nivel national,
în domeniul biodinamicii si biosenzorilor bazati pe tehnologii membranare,
precum si în domeniile conexe, cu precădere în biotehnologie, industrie
alimentară, medicină si ecologie, următoarele obiective principale:
a) asigurarea, prin cercetare stiintifică
si formare, a progresului cunoasterii în domeniile vizate;
b) promovarea cooperării stiintifice
internationale, a schimburilor stiintifice si a comunicării cu privire la
dezvoltarea domeniilor respective, precum si a aplicatiilor acestora, pentru beneficiul
tuturor celor interesati;
c) promovarea implementării descoperirilor
stiintifice prin dezvoltarea de aplicatii clinice si industriale;
d) diseminarea si popularizarea
descoperirilor stiintifice;
e) formarea de specialisti prin programe
de pregătire la nivel de masterat, doctorat si postdoctorat.
Art. 6. - Pentru atingerea acestor
obiective Centrul desfăsoară, în principal, următoarele activităti în biodinamică
si domeniile conexe:
a) cercetare fundamentală si aplicată, de
sine stătător sau în cooperare cu institute de cercetare străine, de învătământ
superior sau cu colective din cadrul acestora, precum si cu organizatii
stiintifice nationale si internationale, privind:
· analiza, stimularea si controlul
evolutiei sistemelor biologice;
· modelarea sistemelor celulare;
dezvoltarea de sisteme artificiale biocompatibile;
· aplicatii biomedicale (oncologice) ale
apei cu diferite compozitii izotopice;
· controlul calitătii compozitiei si
contaminării (sterilizării) microbiologice a produselor din industria
alimentară, farmaceutică si cosmetică, în conditiile legii;
· dezvoltarea de noi metode de fertilizare
microbiologică a solului;
· analiza rapidă a probelor de sânge si
testarea calitătii sângelui conservat;
· evaluarea citotoxicitătii deseurilor;
· testarea preclinică a medicamentelor, în
conditiile legii;
· monitorizarea stării organelor, a
tratamentelor si procedurilor medicale;
· dezvoltarea de biosenzori, aparatură si
tehnici performante de evaluare cantitativă, rapidă si neinvazivă a
parametrilor sistemelor biologice;
b) formarea de specialisti prin programe
de studiu postuniversitare, inclusiv postdoctorale, cu diverse durate, pentru
aplicanti din România si din străinătate, în cooperare cu institutii de
învătământ superior de profil;
c) coordonarea, conducerea si executia de
proiecte nationale si internationale, urmărind:
crearea
si dezvoltarea unei retele de colaborare nationale si internationale, cu
participarea unor unităti de cercetare, de învătământ superior si agenti
economici pentru desfăsurarea unor activităti de profil;
· derularea de angajamente de lungă durată
pentru specialisti romăni sau străini, cu înalt nivel stiintific, în calitate
de coordonatori de proiect, de colectiv, cu precădere pe baza asocierii
laboratoarelor, precum si prin programe comune de cercetare;
d) promovarea rezultatelor, prin:
· facilitarea dezvoltării de colaborări
între colectivele de cercetare din România si din străinătate;
· realizarea de activităti vizând schimbul
de informatii stiintifice în domenii de profil (simpozioane, workshop, publicatii),
crearea si conectarea la bănci de date, nationale si internationale;
· realizarea si difuzarea de publicatii si
pagini pe Internet, de profil;
e) organizarea de cursuri de pregătire
internaiională de scurtă durată în tări din Europa Centrală si de Est;.
f) organizarea de conferinte; ateliere de
lucru, mese rotunde si seminarii stiintifice, Centrul constituindu-se ca un
forum pentru facilitarea contractelor si schimbului de informatii între
cercetători, cadre didactice si alti specialisti în domeniu, din toate tările;
g) certificarea calitătii, asigurând
testarea si certificarea de produse si proceduri, cu emiterea de buletine
oficiale de analiză si expertiză, în conditiile legii;
h) elaborarea de norme de calitate si
control, în acord cu cele existente pe plan international, în conditiile legii;
i) consultantă, expertiză si asistentă
tehnică de specialitate;
j) transfer tehnologic, în tară si
străinătate, al rezultatelor cercetărilor, precum si marketing al aplicatiilor
acestora, în conlucrare cu agenti economici din tară si din străinătate;
k) executia de serii mici de produse
pentru valorificarea rezultatelor cercetărilor, precum si organizarea de
expozitii de profil;
l) operatiuni de import-export, în
conditiile legii, în cadrul obiectului său de activitate, pentru acoperirea
nevoilor proprii;
m) atragerea si utilizarea, în conditiile
legii, de surse financiare sub formă de donatii, contributii, cotizatiii pentru
prestatii si asistentă;
n) administrarea donatiilor si a altor
categorii de resurse primite de la persoane fizice sau juridice, din tară si
din străinătate.
CAPITOLUL
III
Structura
organizatorică, functională, de conducere, administratie si control
Art. 7. - (1) Centrul poate avea în
structura sa filiale, sectii si alte compartimente functionale. Structura
organizatorică si functională se stabileste prin regulamentul de organizare si
functionare a Centrului.
(2) În cadrul Centrului se pot constitui
comisii consultative de specialitate, permanente sau temporare, în baza
hotărârii consiliului director, la propunerea directorului.
Art. 8. - Centrul are următoarea
structură:
a) Colegiul consultativ international;
b) Consiliul director;
c) director;
d) cenzor.
Art. 9. - (1) Colegiul consultativ international
este organismul consultativ al Consiliului director si are în componentă 5-11
membri, personalităti ale vietii stiintifice internationale din domeniul
biodinamicii si domeniile conexe, precum si, după caz, personalităti din
conducerea unor organizatii internationale care pot sprijini realizarea
scopurilor si obiectivelor statutare.
(2) Directorul general al Organizatiei Natiunilor
Unite pentru Educatie, Stiintă si Cultură sau reprezentantul său poate
participa la sedintele Colegiului consultativ international ori de câte ori
consideră necesar.
(3) Colegiul consultativ international se
constituie la propunerea ministrului educatiei nationale si a presedintelui
Agentiei Nationale pentru Stiintă, Tehnologie si Inovare, după consultări cu
directorul general al Organizatiei Natiunilor Unite pentru Educatie, Stiintă si
Cultură.
(4) Colegiul consultativ international adoptă,
cu majoritate de voturi, regulamentul său de organizare si functionare.
Art. 10. - Colegiul consultativ
interriational are următoarele atributii:
a) supervizarea activitătilor Centrului;
b) elaborarea directiilor principale ale
activitătii Centrului;
c) analiza propunerilor directorului cu
privire la programul anual de activitate si la bugetul Centrului;
d) evaluarea raportului periodic al directorului
privind activitatea desfăsurată de Centru.
Art. 11 .
- (1) Consiliul director este organul de conducere si de administrare al Centrului,
compus din 3-5 membri desemnati pentru un mandat de 3 ani, care poate fi
reînnoit cel mult de două ori consecutiv, dintre personalităti ale vietii
stiintifice sau universitare si/sau din domeniul managerial, care nu exercită
functii de demnitate publică.
(2) Consiliul director se constituie la
propunerea ministrului educatiei nationale si a presedintelui Agentiei
Nationale pentru Stiintă, Tehnologie si Inovare, cu consultarea directorului
general al Organizatiei Natiunilor Unite pentru Educatie, Stiintă si Cultură.
(3) In situatia în care în cursul
mandatului Consiliul director se descompletează cu un membru ceilalti membri
aleg un alt membru, pe bază de declaratie de intentii si curriculum vitae, cu
respectarea prevederilor alin. (1).
(4) La sfârsitul mandatului Consiliului
director fiecare membru al acestuia va prezenta Colegiului consultativ
international un raport de activitate, pe baza căruia colegiul va hotărî, după
caz, fie mentinerea în functie pentru un nou mandat, fie alegerea unui alt
membru.
Art. 12. - (1) Calitatea de membru al
Consiliului director se pierde:
a) la cerere, comunicată presedintelui
Consiliului director sau înlocuitorului său de drept, prin scrisoare
recomandată, cu cel putin 7 zile înainte de data solicitată;
b) ca urmare a pierderii capacitătii de
exercitiu ori a decesului sau a altor asemenea cauze;
c) prin revocare, respectiv destituire,
după caz, în următoarele situatii:
- producerea de prejudicii materiale
Centrului prin activitatea proprie desfăsurată;
- angajarea persoanei respective în activităti
ce contravin statutului si hotărârilor organelor de conducere si administratie
ale Centrului;
- condamnarea definitivă pentru săvârsirea
de fapte prevăzute de legea penală care îl fac incompatibil cu calitatea de
membru al Consiliului director.
(2) Revocarea sau destituirea unui membru
se aprobă motivat de către Consiliul director si se comunică în scris, în
termen de 15 zile.
(3) Cel în cauză poate face contestatie la
Colegiul consultativ international, în scris, în termen de 15 zile de la
primirea comunicării.
Art. 13. - (1) Consiliul director se reuneste,
de regulă, trimestrial sau ori de câtre ori este necesar.
(2) Convocarea este făcută de presedinte
sau de directorul Centrului, printr-un convocator scris, cu cel putin 5 zile
înainte de data fixată pentru sedintă. În caz de urgentă convocarea se poate
face cu 48 de ore înainte fie telefonic, fie în scris. Convocatorul trebuie să
contină informatii privind locul, ziua, ora la care va avea loc reuniunea,
motivul convocării sau ordinea de zi.
Art. 14. - (1) Consiliul director este
statutar întrunit în prezenta a jumătate plus unul din numărul membrilor săi.
(2) Dacă la prima convocare nu se
întruneste acest cvorum; se procedează la o nouă convocare, în termen de cel
mult 10 zile de la cea anterioară. La a doua convocare Consiliul director este
întrunit statutar indiferent de numărul membrilor prezenti.
(3) Consiliul director ia hotărâri
valabile cu o majoritate de jumătate plus unul din numărul membrilor prezenti.
În cazul unui balotaj votul presedintelui este decisiv.
Art. 15. - Consiliul director îndeplineste
următoarele atributii:
a) aprobă componenta Colegiului
consultativ international, la propunerea directorului Centrului, după
consultări cu directorul general al Organizatiei Natiunilor Unite pentru
Educatie, Stiintă si Cultură;
b) aprobă strategia generală si programul
anual de activitate precum si bugetul de venituri si cheltuieli si bilantul
contabil ale Centrului, pe baza propunerilor directorului Centrului, urmărind
realizarea scopurilor statutare;
c) încheie acte juridice în numele
Centrului;
d) aprobă sau, după caz, dă mandat general
sau special directorului Centrului privind afilierea Centrului la alte
organisme nationale si internationale;
e) face propuneri pentru modificarea sau
completarea statutului, cu consultarea prealabilă sau, după caz, la initiativa
Colegiului consultativ international;
f) aprobă schimbarea sediului Centrului;
g) hotărăste înfiintarea de compartimente
functionale, puncte de lucru sau filiale în tară ori de reprezentante în
străinătate, urmărind realizarea scopurilor Centrului;
h) alege din rândul membrilor săi un
presedinte care conduce sedintele;
i) numeste directorul Centrului, după
consultare cu Organizatia Natiunilor Unite pentru Educatie, Stiintă si Cultură
si Ministerul Educatiei Nationale, împreună cu Agentia Natională pentru Stiintă,
Tehnologie si Inovare, dintre persoanele cu competentă recunoscută si având
calificările cerute pentru numirea în cel mai înalt grad stiintific;
j) împuterniceste directorul Centrului
pentru a exercita atributiile prevăzute la lit. c), precum si cele prevăzute în
prezentul statut;
k) în situatia de indisponibilitate
temporară a directorului Centrului, în caz de boală sau ca urmare a
deplasărilor în străinătate, atributiile acestuia se îndeplinesc de către
înlocuitorul său de drept, împuternicit de consiliul director la propunerea
prealabilă a titularului, aducându-se la cunostintă conducerii Colegiului
consultativ international cazurile în care indisponibilitatea titularului
depăseste 3 luni;
l) analizează si aprobă rapoartele
întocmite si prezentate de directorul Centrului;
m) aprobă regulamentul de organizare si
functionare a Centrului;
n) alege si revocă cenzorul;
o) urmăreste în permanentă asigurarea
surselor de finantare a activitătilor Centrului;
p) hotărăste în orice altă problemă de interes
pentru Centru.
Art. 16. - Membrii Consiliului director
pot primi o indemnizatie care se va stabili, în functie de resursele financiare
si de legislatia în vigoare, prin regulamentul de organizare si functionare a
Centrului.
Art. 17. - Directorul Centrului este
angajat cu contract individual de muncă pe durată nedeterminată si are
următoarele atributii:
a) asigură conducerea operativ-curentă si
administrarea eficientă a patrimoniului Centrului;
b) reprezintă si angajează Centrul în
relatiile cu tertii, persoane fizice si juridice, din tară si din străinătate,
inclusiv cu organizatii internationale, si semnează contracte, acorduri si
conventii, informând în acest sens consiliul director;
c) participă de drept la toate sedintele
Consiliului director, fără a avea drept de vot;
d) întocmeste raportul anual privind
activitatea desfăsurată de Centru;
e) elaborează proiectul programului anual
de activitate si proiectul bugetului de venituri si cheltuieli ale Centrului,
precum si modificările si completările acestora;.
f) realizează programul anual de
activitate si bugetul de venituri si cheltuieli, potrivit directiilor
principale elaborate de Colegiul consultativ international, putând propune, în
cazuri temeinic justificate, modificări sau completări ale statutului
Centrului;
g) elaborează si supune spre aprobare
regulamentul de organizare si functionare a Centrului;
h) elaborează si aplică regulamentul de
ordine interioară a Centrului;
i) stabileste structura de organizare
internă, nivelul de salarizare si functiile sau activitătile pentru care se
poate angaja personal cu conventii civile de prestări de servicii, tinând seama
de resursele disponibile si de reglementările în vigoare aplicabile fundatiilor
de drept privat, fără scop patrimonial;
j) angajează, numeste, după caz în functii
de conducere, aplică sanctiuni disciplinare si concediază personalul Centrului;
k) acordă prime si alte stimulente
personalului, primeste, analizează si rezolvă reclamatiile cu privire la
prestatiile acestora în domeniul serviciilor si asistentei tehnice acordate
tertilor;
l) participă la reuniuni, simpozioane,
colocvii, conferinte, pe plan national si international, a căror problematică
prezintă interes pentru Centru, putând da mandat de reprezentare altor persoane
de specialitate.
(4) La sfârsitul mandatului Consiliului
director fiecare membru al acestuia va prezenta Colegiului consultativ
international un raport de activitate, pe baza căruia colegiul va hotărî, după
caz, fie mentinerea în functie pentru un nou mandat, fie alegerea unui alt
membru.
Art. 12. - (1) Calitatea de membru al
Consiliului director se pierde:
a) la cerere, comunicată presedintelui
Consiliului director sau înlocuitorului său de drept, prin scrisoare
recomandată, cu cel putin 7 zile înainte de data solicitată;
b) ca urmare a pierderii capacitătii de
exercitiu ori a decesului sau a altor asemenea cauze;
c) prin revocare, respectiv destituire,
după caz, în următoarele situatii:
- producerea de prejudicii materiale
Centrului prin activitatea proprie desfăsurată;
- angajarea persoanei respective în activităti
ce contravin statutului si hotărârilor organelor de conducere si administratie
ale Centrului;
- condamnarea definitivă pentru săvărsirea
de fapte prevăzute de legea penală care îl fac incompatibil cu calitatea de
membru al Consiliului director.
(2) Revocarea sau destituirea unui membru
se aprobă motivat de către Consiliul director si se comunică în scris, în
termen de 15 zile.
(3) Cel în cauză poate face contestatie la
Colegiul consultativ international, în scris, în termen de 15 zile de la
primirea comunicării.
Art. 13. - (1) Consiliul director se reuneste,
de regulă, trimestrial sau ori de câtre ori este necesar.
(2) Convocarea este făcută de presedinte
sau de directorul Centrului, printr-un convocator scris, cu cel putin 5 zile
înainte de data fixată pentru sedintă. În caz de urgentă convocarea se poate
face cu 48 de ore înainte fie telefonic, fie în scris. Convocatorul trebuie să
contină informatii privind locul, ziua, ora la care va avea loc reuniunea,
motivul convocarii sau ordinea de zi.
Art. 14. - (1) Consiliul director este
statutar întrunit în prezenta a jumătate plus unul din numărul membrilor săi.
(2) Dacă la prima convocare nu se
întruneste acest cvorum; se procedează la o nouă convocare, în termen de cel
mult 10 zile de la cea anterioară. La a doua convocare Consiliul director este
întrunit statutar indiferent de numărul membrilor prezenti.
(3) Consiliul director ia hotărâri
valabile cu o majoritate de jumătate plus unul din numărul membrilor prezenti.
În cazul unui balotaj votul presedintelui este decisiv.
Art. 15. - Consiliul director îndeplineste
următoarele atributii:
a) aprobă componenta Colegiului
consultativ international, la propunerea directorului Centrului, după
consultări cu directorul general al Organizatiei Natiunilor Unite pentru
Educatie, Stiintă si Cultură;
b) aprobă strategia generală si programul
anual de activitate precum si bugetul de venituri si cheltuieli si bilantul
contabil ale Centrului, pe baza propunerilor directorului Centrului, urmărind
realizarea scopurilor statutare;
c) încheie acte juridice în numele
Centrului;
d) aprobă sau, după caz, dă mandat general
sau special directorului Centrului privind afilierea Centrului la alte
organisme nationale si internaiionale;
e) face propuneri pentru modificarea sau
completarea statutului, cu consultarea prealabilă sau, după caz, la initiativa
Colegiului consultativ international;
f) aprobă schimbarea sediului Centrului;
g) hotărăste înfiintarea de compartimente
functionale, puncte de lucru sau filiale în tară ori de reprezentante în
străinătate, urmărind realizarea scopurilor Centrului;
h) alege din rândul membrilor săi un
presedinte care conduce sedintele;
i) numeste directorul Centrului, după
consultare cu Organizatia Natiunilor Unite pentru Educatie, Stiintă si Cultură
si Ministerul Educatiei Nationale, împreună cu Agentia Natională pentru Stiintă,
Tehnologie si Inovare, dintre persoanele cu competentă recunoscută si având
calificările cerute pentru numirea în cel mai înalt grad stiintific;
j) împuterniceste directorul Centrului
pentru a exercita atributiile prevăzute la lit. c), precum si cele prevăzute în
prezentul statut;
k) în situatia de indisponibilitate
temporară a directorului Centrului, în caz de boală sau ca urmare a
deplasărilor în străinătate, atributiile acestuia se îndeplinesc de către
înlocuitorul său de drept, împuternicit de consiliul director la propunerea
prealabilă a titularului, aducându-se la cunostintă conducerii Colegiului
consultativ international cazurile în care indisponibilitatea titularului
depăseste 3 luni;
l) analizează si aprobă rapoartele
întocmite si prezentate de directorul Centrului;
m) aprobă regulamentul de organizare si
functionare a Centrului;
n) alege si revocă cenzorul;
o) urmăreste în permanentă asigurarea
surselor de finantare a activitătilor Centrului;
p) hotărăste în orice altă problemă de
interes pentru Centru:
Art. 16. - Membrii Consiliului director
pot primi o indemnizatie care se va stabili, în functie de resursele financiare
si de legislatia în vigoare, prin regulamentul de organizare si functionare a
Centrului.
Art. 17. - Directorul Centrului este
angajat cu contract individual de muncă pe durată nedeterminată si are
următoarele atributii:
a) asigură conducerea operativ-curentă si
administrarea eficientă a patrimoniului Centrului;
b) reprezintă si angajează Centrul în
relatiile cu tertii, persoane fizice si juridice, din tară si din străinătate,
inclusiv cu organizatii internationale, si semnează contracte, acorduri si conventii,
informând în acest sens consiliul director;
c) participă de drept la toate sedintele
Consiliului director, fără a avea drept de vot;
d) întocmeste raportul anual privind
activitatea desfăsurată de Centru;
e) elaborează proiectul programului anual
de activitate si proiectul bugetului de venituri si cheltuieli ale Centrului,
precum si modificările si completările acestora;.
f) realizează programul anual de
activitate si bugetul de venituri si cheltuieli, potrivit directiilor
principale elaborate de Colegiul consultativ international, putând propune, în
cazuri temeinic justificate, modificări sau completări ale statutului
Centrului;
g) elaborează si supune spre aprobare
regulamentul de organizare si functionare a Centrului;
h) elaborează si aplică regulamentul de
ordine interioară a Centrului;
i) stabileste structura de organizare
internă, nivelul de salarizare si functiile sau activitătile pentru care se
poate angaja personal cu conventii civile de prestări de servicii, tinând seama
de resursele disponibile si de reglementările în vigoare aplicabile fundatiilor
de drept privat, fără scop patrimonial;
j) angajează, numeste, după caz în functii
de conducere, aplică sanctiuni disciplinare si concediază personalul Centrului;
k) acordă prime si alte stimulente
personalului, primeste, analizează si rezolvă reclamatiile cu privire la
prestatiile acestora în domeniul serviciilor si asistentei tehnice acordate
tertilor;
l) participă la reuniuni, simpozioane,
colocvii, conferinte, pe plan national si international, a căror problematică
prezintă interes pentru Centru, putând da mandat de reprezentare altor persoane
de specialitate.
Art. 18. - (1) În caz de urgentă
directorul Centrului poate lua decizii, sub rezerva aprobării acestora de către
Consiliul director în prima sedintă.
(2) Directorul Centrului răspunde direct
în fata Consiliului director pentru actele si faptele sale, în cazul încălcării
legislatiei sau a dispozitiilor statutare. Directorul Centrului poate fi
eliberat din functie prin desfacerea disciplinară a contractului individual de
muncă, în conditiile legii, în cazul săvărsirii unor abateri grave de la
statutul Centului sau a unor fapte incompatibile cu calitatea de director, cu
avizul prealabil al Colegiului consultativ international.
(3) Directorul Centrului prezintă
Consiliului director, trimestrial sau în sedintele la care i se solicită, rapoarte
de activitate.
Art. 19. - (1) Organul de control al
Centrului este cenzorul care trebuie să aibă pregătire de specialitate si să
fie autorizat potrivit legii.
(2) Cenzorul poate primi o indemnizatie, stabilită
în regulamentul de organizare si functionare
(3) Nu pot avea calitatea de cenzor:
a) rudele si afinii, până la gradul al
patrulea inclusiv, ai membrilor Consiliului director;
b) persoanele care primesc sub orice
formă, pentru alte functii decât cea de cenzor, un salariu sau o remuneratie de
la Centru sau de la membrii Consiliului director.
CAPITOLUL
IV
Patrimoniul
Centrului
Art. 20. - Patrimoniul initial al
Centrului se completează cu donatii, contributii, legate, constând în bunuri
mobile si imobile, fonduri obtinute din tară si din străinătate, în lei si/sau
în valută, de la persoane fizice si juridice, din activităti proprii si din
orice mijloace prevăzute de lege.
Art. 21. - Veniturile Centrului provin
din:
a) donatii, contributii, sponsorizări ale
persoanelor fizice si juridice din România si din străinătate;
b) valorificarea publicatiilor proprii si
a celor obtinute prin schimb;
c) tarife pentru executarea unor lucrări,
studii, programe, expertize si altor servicii, potrivit scopului si obiectului
său de activitate, angajate pe baze contractuale, în conditiile legii;
d) fonduri de natura investitiilor, pentru
construirea si amenajarea sediului, precum si pentru achizitii sau reparatii,
inclusiv capitale, de echipamente, instalatii si alte bunuri necesare în
vederea functionării Centrului, alocate din bugetul proprii al Ministerului
Educatiei Nationale sau al Agentiei Nationale pentru Stiintă, Tehnologie si
Inovare si/sau provenite din finantări externe.
Art. 22. - Centrul elaborează bugetul de
venituri si cheltuieli si întocmeste bilantul contabil, aprobate de consiliu
director, conform dispozitiilor legale în vigoare.
Art. 23. - (1) Gestiunea patrimoniului
Centrului se va tine de către personal calificat si este supusă controlului cenzorului.
(2) Centrul poate deschide cont la orice
bancă din România sau din străinătate, cu respectarea legislatiei în vigoare.
(3) Operatiunile financiare ale Centrului
se vor putea face numai cu semnătura directorului sau a persoanei desemnate de
acesta, în mod expres, prin împuternicire scrisă si purtând sigiliul Centrului.
CAPITOLUL V
Dizolvarea
si Iichidarea Centrului
Art. 24. - Centrul se dizolvă conform
prevederilor legale cu privire la asociatii si fundatii.
Art. 25. - În cazul dizolvării Centrului
bunurile si sumele rămase în urma lichidării se vor repartiza, prin hotărăre a
Guvernului, către alte asociatii ori fundatii cu scop similar sau către
institutii publice.
CAPITOLUL
VI
Dispozitii
finale
Art. 26. - Centrul are sigiliu si însemne
proprii.
Art. 27. - Prezentul statut este valabil
pe toată durata functionării Centrului, modificarea sau completarea sa urmând
să se facă în formă scrisă si cu îndeplinirea conditiilor legale de fond si de
formă.
Art. 28. - Prevederile prezentului statut
se completează, în măsura în care nu contravin acestora, cu celelalte
dispozitii legale în materie.
ANEXA
Nr. 2
DATELE DE
IDENTIFICARE
a terenului
aflat în patrimoniul Universitătii din Bucuresti, care se transmite fără plată
în folosinta Centrului International de Biodinamică pe o durată de 49 de ani
Localizarea terenului care se transmite |
Persoana juridică de la care se trasmite terenul |
Persoana juridică la care se trasmite |
Caracteristicile tehnice ale terenului (suprafata totală) |
Delimitarea terenului |
Municipiul
Bucuresti, sectorul 5; în perimetrul Grădinii botanice a Universitătii din Bucuresti |
Universitatea
din Bucuresti |
Centrul
International de Biodinamică |
450 m2
(formă de pătrat cu latura de 21,22 m) |
·
nord-est - Splaiul Independentei ·
sud-est - str. Dr. Dimitrie Brândză ·
sud-vest si nord-vest – Grădina Botanică |