MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI
P A R T E A I
Anul XII - Nr. 644 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI
ALTE ACTE Luni, 11 decembrie
2000
SUMAR
HOTĂRÂRI ALE CURI'll CONSTITUTIONALE
Hotărârea nr. 47 din 21
noiembrie 2000 privind contestarea Hotărârii nr. 35/2000 a Biroului electoral de
circumscriptie al municipiului Bucuresti
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
1.212. - Hotărâre
privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a comitetelor de
bazin
1.219. - Hotărâre
privind unele măsuri de protectie a intereselor consumatorilor la
achizitionarea de piese de schimb auto, altele decât cele care pot afecta
siguranta circulatiei si/sau protectia mediului
1.250. - Hotărâre
pentru schimbarea administratorului unor imobile, proprietate publică a
statului, precum si pentru trecerea unui imobil din domeniul privat al statului
în domeniul public al statului si administrarea Serviciului de Protectie si
Pază
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE
ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
785. - Ordin al
ministrului transporturilor pentru aprobarea aplicării unor reglementări
europene-tehnice care cuprind cerintele tehnice necesare în vederea
certificării, în conformitate cu dispozitiile Reglementării europene JAR-21 -
Proceduri de certificare pentru aeronave, produse si piese asociate, aprobată
prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 434/1999
2.108. - Ordin al
ministrului culturii privind modificarea Ordinului ministrului culturii nr.
2.032/1999 pentru înfiintarea Comisiei de Atestare în Domeniul Monumentelor
Istorice si aprobarea normelor si criteriilor de atestare a expertilor în
domeniul protejării monumentelor istorice si a specialistilor în domeniul
conservării si restaurării monumentelor istorice
DECIZII ALE CONSILIULUI NATIONAL AL
AUDIOVIZUALULUI
260. - Decizie privind
reducerea cu 6 luni a duratei licentei de emisie nr. TV 008 din 14 ianuarie
1993, acordată Societătii Comerciale CMC INTERNATIONAL IMPEX-S.R.L. pentru
postul Tele 7 abc
264. - Decizie privind
reducerea cu 6 luni a duratei licentei de emisie nr. TV 050 din 20 iulie ,
1993, acordată Societătii Comerciale GHINEA ACTUALITATEA - S.N.C. pentru postul
TV
BRĂILA-33
HOTĂRÂRI
ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 21
noiembrie 2000
privind
contestarea Hotărârii nr. 35/2000 a Biroului electoral de circumscriptie
al municipiului Bucuresti
Lucian
Mihai - presedinte
Costică
Bulai - judecător
Constantin
Doldur – judecător
Kozsokár
Gábor – judecător
Ioan
Muraru – judecător
Nicolae
Popa – judecător
Lucian
Stângu - judecător
Florin
Bucur Vasilescu – judecător
Romul
Petru Vonica - judecător
Gabriela
Ghită – procuror
Florentina
Geangu - magistrat-asistent
La data
de 20 noiembrie 2000 Biroul Electoral Central a înaintat Curtii Constitutionale,
în vederea solutionării, contestatia înregistrată la nr. 564 din 18
noiembrie 2000, formulată de doamna Graziela Bârlă împotriva solutiei
date prin Hotărărea nr. 35 din 16 noiembrie 2000 de Biroul electoral
de circumscriptie al municipiului Bucuresti, de respingere a plângerii
adresate cu privire la împiedicarea contestatoarei de a-si desfăsura
campania electorală în calitate de candidat pentru functia de Presedinte
al României.
Contestatia
formează obiectul Dosarului Curtii Constitutionale nr. 416 D/2000.
Potrivit
dispozitiilor art. 20 alin. 4 teza întâi din Regulamentul de organizare si functionare
a Curtii Constitutionale, astfel cum a fost modificat prin Hotărârea
Plenului Curtii Constitutionale nr. 19 din 17 octombrie 2000, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 509 din 17 octombrie 2000,
contestatia se solutionează fără citarea părtilor, cu
participarea numai a judecătorilor Curtii, pe baza sesizării si a
celorlalte documente aflate la dosar.
În
motivarea contestatiei se sustine că Hotărârea nr. 35 din 16
noiembrie 2000 a Biroului electoral de circumscriptie al municipiului Bucuresti,
este contrară dispoziiiilor art. 16, 30 si 31 din Constitutie, precum si
celor ale art. 16 din Legea nr. 69/1992 pentru alegerea Presedintelui României,
raportate la art. 7, 10 si 19 din Decizia Consiliului National al
Audiovizualului nr. 240 din 9 octombrie 2000. De asemenea, se sustine că
"derularea campaniei electorale prin mass-media trebuie să se
facă cu respectarea principiului egalitătii de sanse", că
"exercitarea dreptului la antenă, astfel cum este reglementat prin
art. 31 din Constitutie, în conditii de deplină egalitate, este o obligatie,
nu o aptitudine pentru orice serviciu public de radio si televiziune",
precum si că, întrucât "Constitutia nu face distinciie între serviciile
publice sau private, … rezultă că toate serviciile de radio si
televiziune trebuie să respecte principiile constitutionale în ce priveste
exercitarea dreptului". Contestatoarea subliniază, de asemenea,
că folosirea în Constitutie a sintagmei "servicii publice" de
radio si televiziune "nu trebuie interpretată în sensul că
obligatiile constitutionale revin numai institutiilor publice care
prestează serviciul public respectiv, ci ele revin în egală
măsură si institutiilor private care prestează acelasi
serviciu". În contestatie se mai arată că prin Decizia
Consiliului National al Audiovizualului nr. 240/2000 s-a făcut o
"diferentiere artificială între obligatiile care reveneau
televiziunii publice si celei private", care a fost însă
"reparată prin art. 7", în temeiul căruia "PRO TV avea
obligatia să anunte, prin presă sau prin programele sale, intentia de
a atribui timpi de antenă candidatilor. Însă acesti timpi trebuia
acordati tuturor candidatilor si nu unor candidati
selectati de postul PRO TV după criterii aleatorii, în spetă, sondajele
de opinie publicate în mass-media, a căror autenticitate este discutabilă.
În acest mod, în fapt, s-a realizat o manipulare a opiniei publice, o
canalizare a atentiei acesteia spre candidati mediatizati, prejudiciindu-i pe
ceilalti. Acest lucru s-a realizat prin modul de concepere a emisiunii "Eu
vreau să fiu presedinte”, la care au avut acces numai 8 candidati, si nu
toti 12, câti au fost validati de Biroul Electoral Central." Totodată
se arată că televiziunea publică natională "a deturnat
litera si spiritul reglementărilor legale", deoarece: 1) "[...]
a stabilit ca ordinea prezentării emisiunilor electorale la TVR să
fie cea a înscrierii candidatilor la Biroul Electoral Central, desi în
conformitate cu art. 10 din Decizia nr. 240/2000 trebuia să se facă
în ordinea rezultată în urma tragerii la sorti"; 2) ca urmare a
"deciziei TVR întâlnirea candidatilor în finala din 23 noiembrie 2000 nu
mai are loc, pe motiv că o parte din candidati au semnat deja contracte cu
alte posturi de televiziune"; 3) TVR, "desi a primit de la buget
banii necesari pentru desfăsurarea campaniei în conformitate cu art. 19
alin. 2 din Decizia nr. 240/2000, potrivit cu care durata însumată a
emisiunilor electorale nu poate depăsi 120 de minute pentru fiecare candidat, candidatii sunt lipsiti
de dreptul lor de a folosi aceste minute la care au dreptul pentru data de 23
noiembrie 2000". În sfârsit, se sustine că "abuzuri de interpretare
si aplicare a normelor electorale a comis si Parlamentul României, care, în sedinta
Camerelor reunite din 31 octombrie 2000, a stabilit ca în zilele de 20 si 21
noiembrie 2000 să aibă loc întâlniri între candidati, tot după
criteriul înscrierii la Biroul Electoral Central". Fată de cele
arătate se solicită Curtii să constate "ilegalităiile comise
de TVR si PRO TV, precum si de Parlament", să anuleze Hotărârea
nr. 35 din 16 noiembrie 2000 a Biroului electoral de circumscriptie al
municipiului Bucuresti si "să oblige posturile de televiziune să
reintre în legalitate pe perioada care a mai rămas din actuala campanie
electorală".
Dezbaterile
pentru solutionarea contestatiei candidatei Graziela Bârlă au avut loc în
sedinta din 20 noiembrie 2000 si au continuat în sedinta din 21 noiembrie 2000.
Dezbaterile din sedinta de judecată din 20 noiembrie 2000 au fost
consemnate în încheierea întocmită pentru acea sedintă.
În
perioada de la primirea contestatiei si până la dezbaterile finale din 21
noiembrie 2000 Curtea Constitutională a solicitat documente si informatii
atât de la candidat, cât si de la TVR si PRO TV, pentru a elucida toate
aspectele privind eventuala împiedicare a candidatului de a-si desfăsura
campania electorală.
Astfel,
la data de 20 noiembrie 2000, în temeiul dispozitiilor art. 5 din Legea nr.
47/1992, republicată, Curtea Constitutională a solicitat presedintelui
Consiliului de administratie al Societătii Române de Televiziune informatii
privind participarea celor 12 candidati pentru functia de Presedinte al
României în cadrul programelor difuzate în zilele de 20 si 21 noiembrie 2000,
precum si informatii referitoare la programarea pentru ziua de 23 noiembrie
2000 a unei emisiuni electorale la care să participe toti cei 12 candidati.
La aceeasi dată, potrivit acelorasi prevederi legale, au fost solicitate
directorului general al PRO TV copii de pe scrisoarea din 2 noiembrie 2b00
adresată de candidată postului de televiziune PRO TV, precum si de pe
răspunsul din 3 noiembrie 2000 Ia această scrisoare. De asemenea, în
temeiul prevederilor, art. 20 alin. 4 teza a doua din Regulamentul de
organizare si functionare a Curtii Constitutionale, au fost solicitate
contestatoarei, la data de 20 noiembrie 2000, copii de pe înscrisurile din care
rezultă că au fost îndeplinite de către aceasta obligatiile
financiare implicate de aplicarea dispozitiilor art. 7 alin. (2) din Decizia
Consiliului National al Audiovizualului nr. 240 din 9 octombrie 2000.
CURTEA,
analizând
contestatia prin raportare la dispozitiile Constitutiei, ale Legii nr. 68/1992
pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului, ale Legii nr. 69/1992
pentru alegerea Presedintelui României, ale Legii audiovizualului nr. 48/1992,
precum si ale Deciziei Consiliului National al Audiovizualului nr. 240/2000
privind conditiile de prezentare si duratele programelor destinate campaniei
electorale pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului si pentru
alegerea Presedintelui României, văzând concluziile reprezentantului
Ministerului Public, precum si documentele aflate la dosar, retine
următoarele:
Potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. d) din Constitutie, ale art. 26 din Legea nr.
47/1992, republicată, precum si ale art. 2 alin. (2) si ale art. 17 din
Legea nr. 69/1992 pentru alegerea Presedintelui României, Curtea Constitutională
a fost legal sesizată si este competentă să solutioneze contestatia.
Prin
contestatia adresată Curtii Constitutionale doamna Graziela Bârlă, candidat
independent pentru functia de Presedinte al României, a solicitat anularea
Hotărârii nr. 35 din 16 noiembrie 2000 a Biroului electoral de circumscriptie
al municipiului Bucuresti, prin care i-a fost respinsă plângerea cu
privire la împiedicarea desfăsurării campaniei sale electorale, ca
urmare a unor măsuri discriminatorii în raport cu alti candidaii,
promovate de Societatea Română de Televiziune si de postul privat de
televiziune PRO TV. Autoarea contestatiei solicită, de asemenea, obligarea
celor două posturi de televiziune de către Curtea Constitutională
de a reintra în legalitate pe perioada care a mai rămas din actuala
campanie electorală.
Candidata
Graziela Bârlă se plânge de faptul că a fost defavorizată de
posturile de televiziune PRO TV si TVR prin modul inegal de repartizare a
timpilor de antenă la emisiunile electorale. În mod special, se arată
în plângere, postul privat de televiziune PRO TV i-a interzis accesul la o
anumită emisiune, solicitată cu precădere de contestatoare
pentru popularitatea deosebită în rândul telespectatorilor. În acest fel
au fost încălcate prevederile art. 16 din Legea nr. 69/1992 pentru
alegerea Presedintelui României si cele ale art. 6 alin. (1) si ale art. 7 din
Decizia Consiliului National al Audiovizualului nr. 240/2000.
Contestatoarea
argumentează că, în conformitate cu art. 7 din Decizia Consiliului National
al Audiovizualului nr. 240/2000, postul de televiziune PRO TV avea obligatia
să acorde tuturor candidatilor la functia de Presedinte al României, iar
nu numai unor candidati selectati pe criterii aleatorii, timpi egali de
antenă în toate emisiunile electorale prevăzute în grila sa de
programe cu acest continut.
În ceea
ce priveste măsurile cu caracter discriminatoriu promovate de postul
public de televiziune TVR contestatoarea aduce drept argumente, mai întâi,
faptul că TVR si TVR International au stabilit ca ordinea prezentării
în emisiunile electorale să se facă în temeiul unor criterii
"valorice", bazate pe informatii furnizate de sondaje de opinie, iar
ulterior acest post a hotărât, în mod arbitrar, să anuleze o întâlnire
finală a tuturor candidatilor, programată pentru data de 24 noiembrie
2000.
Totodată,
candidata sustine că au fost comise abuzuri de interpretare si aplicare a
normelor electorale si de Parlamentul României care, "în sedinta Camerelor
reunite din 31 octombrie 2000, a stabilit să aibă loc întâlniri între
candidati, câte 6 în fiecare emisiune, după criteriul înscrierii acestora
la Biroul Electoral Central".
Examinând
aceste sustineri, Curtea Constitutională constată următoarele:
1. - Campania
electorală si desfăsurarea alegerilor pentru functia de Presedinte al
României sunt reglementate prin Legea nr. 69/1992, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 164 din 16 iulie 1992. Conform art. 15 alin.
(1), "Campania electorală si desfăurarea alegerilor pentru Presedintele
României se fac potrivit dispozitiilor legale privind alegerea Camerei Deputatilor
si a Senatului, cu exceptiile prevăzute în prezenta sectiune”; iar
potrivit art. 16 alin. (1) si (2): "(1) Pentru candidatii la alegerea Presedintelui
României, accesul la serviciile publice de radio si televiziune este egal si
gratuit.
(2)
Orarul pentru campania electorală si repartizarea timpilor de antenă
pentru accesul egal si gratuit al candidatilor la serviciile publice de radio si
televiziune se fac, după încheierea perioadei de depunere a
candidaturilor, de birourile permanente reunite ale celor două Camere ale
Parlamentului, împreună cu reprezentantii serviciilor publice de radio si
televiziune si cu participarea candidatilor. "
În
temeiul art. 32 alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 48/1992 Consiliul National
al Audiovizualului a emis Decizia nr. 240 din 9 octombrie 2000 privind conditiile
de prezentare si duratele programelor destinate campaniei electorale pentru
alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului si pentru alegerea Presedintelui
României, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 502
din 12 octombrie 2000. Acest act normativ, emis în exercitarea atributiilor
Consiliului National al Audiovizualului, concretizează o serie de dispozitii
legale cu privire la campania electorală si, în plus, reglementează si
modalitătile de acces al candidatilor la posturile private de radio si
televiziune.
2. La
data de 31 octombrie 2000, în temeiul art. 16 alin. (2) din Legea nr. 69/1992,
birourile permanente reunite ale celor două Camere ale Parlamentului au
examinat propunerile Societătii Române de Televiziune privind stabilirea
orarului pentru desfăsurarea campaniei electorale si repartizarea timpilor
de antenă pentru alegerea Presedintelui României, acceptând prin vot
aceste propuneri. În ceea ce priveste întâlnirile finale organizate de
Societatea Română de Televiziune în zilele de 20 si 21 noiembrie 2000,
s-a stabilit ca ordinea de prezentare a candidatilor în emisiune să se
facă potrivit criterului înscrierii candidaturilor la Biroul Electoral
Central. Totodată, s-a respins sugestia prelungirii campaniei electorale si
în ziua de 24 noiembrie 2000.
3. În
ceea ce priveste criticile aduse postului public de televiziune TVR Curtea
constată că în realitate contestatoarea nu se plânge de modul de
repartizare a timpilor de antenă, ci de criteriile în baza cărora au
fost repartizati candidatii în vederea dezbaterilor la întâlnirile din 20 si 21
noiembrie 2000. Sub acest aspect Curtea retine că, potrivit datelor
comunicate de Societatea Română de Televiziune prin telefaxul din 20
noiembrie 2000, fiecărui candidat i-au fost oferite câte 45 de minute
pentru participarea la emisiuni de tip “talk-show", începând cu data de 6
noiembrie 2000, iar ordinea intrării în emisiune s-a făcut prin
tragere la sorti. Pentru emisiunile din 20 si 21 noiembrie 2000 repartizarea
s-a făcut în baza hotărârii birourilor permanente ale Camerelor
Parlamentului, iar criteriul a fost acela al înscrierii candidatilor la Biroul
Electoral Central, ordinea intrării în emisiune fiind făcută, de
asemenea, prin tragere la sorti. Asa fiind, Curtea nu poate retine sub acest
aspect nici o împrejurare de natură să afecteze dreptul egal al
exprimării opiniilor candidatilor la functia de Presedinte al României si
nici aspecte care ar pune în discutie echidistania postului. În ceea ce priveste
"întâlnirea finală", la care ar fi urmat să participe toti
cei 12 candidati, TVR a avut în vedere initial o asemenea emisiune,
programată la data de 24 noiembrie 2000, dar birourile permanente ale
Camerelor Parlamentului au respins această programare, întrucât, potrivit
legii, campania electorală se încheie cu 48 de ore înainte de ziua
votării. În orice caz solicitarea doamnei Graziela Bârlă,
adresată Curtii Constitutionale, ca această autoritate publică
să oblige Societatea Română de Televiziune să organizeze pe data
de 23 noiembrie 2000 o întâlnire finală "pentru indiferent câti
candidati vor fi prezenti" excede competentei Curtii. De altfel un asemenea
demers nu putea fi întreprins, pe de o parte, pentru că unii candidati, la
data pronuntării prezentei hotărâri, au deja programate prezente la
alte emisiuni în acea zi, iar pe de altă parte, nici o dispozitie
legală nu obligă la organizarea unei asemenea întâlniri finale.
4. În
legătură cu criticile adresate de doamna Graziela Bârlâ postului privat
de televiziune PRO TV Curtea constată că, potrivit art. 7 alin. (1)
din Decizia Consiliului National al Audiovizualului nr. 240/2000, "Posturile
de radio si de televiziune private care intentionează să difuzeze programe
electorale au obligatia să comunice acest fapt Consiliului National al
Audiovizualului, printr-o adresă care să respecte modelul prezentat în
anexă, înainte de începerea campaniei electorale, si să facă
cunoscut public acest lucru prin presă si/sau prin programele lor”. De
asemenea, alin. (2) al aceluiasi articol stabileste că "Fiecare post
va practica pentru toti solicitantii tarife proprii unice pe unitatea de timp
de emisie,
garantându-le conditii egale, potrivit timpilor de antenă alocati”.
Din documentele aflate la dosar
rezultă că postul PRO TV a îndeplinit toate aceste cerinte. Astfel
postul de televiziune a comunicat în termen legal Consiliului National al
Audiovizualului intentia sa de a difuza emisiuni destinate campaniei pentru
alegerile parlamentare si prezidentiale si a făcut publică
această intentie prin presă si prin programele sale. Difuzarea
emisiunilor a început în prima zi de campanie eloctorală pentru alegerea
Presedintelui României, adică la 27 octombrie 2000, conform art. 1 din
Hotărârea Guvernului nr. 911 din 10 octombrie 2000, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 501 din 12 octombrie 2000. La
aceste emisiuni au avut acces toti candidatii care au încheiat contracte
până la data mentionată. Postul de televiziune PRO TV nu avea obligatia
legală să adreseze direct fiecărui candidat oferte de servicii.
La data de 27 octombrie 2000 aceste servicii au fost contractate de 8 candidati,
la nivelul unor tarife proprii unice pe unitatea de timp de emisie. Doamna
Graziela Bârlă s-a adresat postului PRO TV la 2 noiembrie 2000, asteptând,
asa cum precizează chiar contestatoarea, să expire termenul în care
se puteau depune contestatii la Curtea Constitutională, ceea ce însă
nu este relevant, întrucât, asa cum s-a arătat, campania electorală
începuse, în temeiul legii, la 27 octombrie 2000. La data de 7 noiembrie 2000
au avut loc negocieri între postul PRO TV si candidată, prilej cu care i
s-au oferit serviciile ce rămăseseră nedistribuite la acea
dată. Pentru emisiunea în care contestatoarea a cerut, în mod expres,
să fie prezentă solicitarea acesteia era tardivă la data de 7
noiembrie 2000, întrucât toate minutele afectate în continuare până la
sfârsitul campaniei erau deja alocate candidatilor care se adresaseră
postului PRO TV în timp util.
Fată
de această situatie de fapt Curtea Constitutională nu poate constata
că doamna Graziela Bârlă ar fi fost împiedicată să îsi
desfăsoare campania electorală, în sensul avut în vedere că
prevederile art. 17 din Legea nr. 69/1992 pentru alegerea Presedintelui
României si în lumina dispozitiilor cuprinse în art. 31 alin. (5) din Constitutie
("Serviciile publice de radio si de televiziune sunt autonome. Ele
trebuie să garanteze grupurilor sociale si politice importante exercitarea
dreptului la antenă. Organizarea acestor servicii si controlul parlamentar
asupra activitătii lor se reglementează prin lege organică. “).
Curtea
observă, de asemenea, că, potrivit art. 16 alin. (1) din Legea nr.
69/1992 pentru alegerea Presedintelui României, accesul este gratuit la
serviciile publice de radio si televiziune. Posturile private nu au obligatia
legală să acorde un astfiel de acces gratuit la programele lor
electorale, ci au doar obligatia să practice pentru toti solicitantii
tarife proprii unice pe unitatea de minut si în aceste conditii financiare,
să garanteze acestora dreptul egal de exprimare, cu respectarea echidistantei
necesare. În acest fel afirmatia contestatoarei în legătură cu faptul
că în Constitutie nu se face distinctie sub acest aspect între posturile
publice si cele private nu poate fi retinută de Curte. Într-adevăr,
textul art. 31 alin. (4) din Constitutie ("Mijloacele de informare în
masă, publice si private, sunt obligate să asigure informarea
carectă a opiniei publice.”) nu distinge între mijloacele de
informare în masă, publice sau private, dar aceasta numai sub aspectul
obligatiei lor de a asigura informarea corectă a opiniei publice, iar nu si
sub aspectul gratuitătii accesului la mijloacele private de informare în
masă. În acest fel distinctia "public-privat" îsi
păstrează semnificatia atunci când este vorba de practicarea unor
tarife pentru accesul la aceste mijloace de informare.
Pentru
considerentele arătate, în temeiul art. 144 lit. d) din Constitutie, al
art. 13 alin. (1) lit. B.a), al art. 26 si 27 din Legea nr. 47/1992,
republicată, precum si al art. 2 alin. (2) si al art. 17 din Legea nr. 69/1992,
CURTEA
În numele legii
HOTĂRĂSTE:
Respinge contestatia
formulată de doamna Graziela Bârlă împotriva Hotărârii nr. 35
din 16 noiembrie 2000 a Biroului electoral de circumscriptie al municipiului
Bucuresti.
Hotărârea este
definitivă si se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
Magistrat-asistent,
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind
aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a comitetelor de bazin
În
temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia României si ale art. 47 alin. (11)
din Legea apelor nr. 107/1996,
Guvernul
României
adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. - Se aprobă Regulamentul de organizare si functionare a comitetelor de bazin, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
Contrasemnează:
Ministrul
apelor, pădurilor si protectiei mediului,
Ministrul
finantelor,
p.
Ministrul functiei publice,
Marian
Pârjol,
secretar
de stat
Oficiul
pentru Protectia Consumatorilor,
Eliade
Corneliu Mihăilescu,
secretar
de stat
Ministru
de stat, ministrul sănătătii,
Bucuresti, 29 noiembrie 2000.
Nr. 1.212.
REGULAMENT
de
organizare si functionare a comitetelor de bazin
CAPITOLUL
I
Organizarea
si functionarea comitetelor de bazin
Art. 1.
- (1) Comitetul de bazin, denumit în continuare comitet, este format din 15
membri numiti în conditiile legii.
(2)
Comitetul este condus de un presedinte si un vicepresedinte, alesi prin vot
deschis, cu majoritatea simplă a membrilor comitetului, pentru o
perioadă de 4 ani; presedintele si vicepresedintele pot fi realesi
după expirarea perioadei de 4 ani, dacă îndeplinesc conditiile
necesare în vederea mentinerii calitătii de membru al comitetului.
(3) Cu prilejul alegerii în una dintre cele
două functii se alege un membru al comitetului din rândul celor nominalizati,
iar în cealaltă, un membru din rândul celor alesi.
(4)
Pentru desfăsurarea activitătii curente comitetul are un secretariat
tehnic permanent. compus din 3-5 persoane, asigurat de Directia apelor din
bazinul hidrografic respectiv, dintre care o persoană cu functie de
conducere din cadrul acesteia, si 2-4 specialisti pe probleme de
gospodărire a apelor din bazinul hidrografic respectiv.
(5)
Componenta numerică si nominală a secretariatului tehnic permanent se
aprobă de comitet, la propunerea Directiei apelor din bazinul hidrografic
respectiv.
Art. 2.
- (1) Comitetul este compus din:
a) 2
reprezentanti ai Ministerului Apelor, Pădurilor si Protectiei Mediului,
dintre care unul din structura centrală a acestuia si unul selectat din
cadrul agentiilor de protectie a mediului din judetele aferente bazinului
hidrografic respectiv;
b) un reprezentant al Ministerului Sănătătii, nominalizat
de ministrul sănătătii din rândul specialistilor directiilor de
sănătate publică ale judetelor cuprinse în bazinul hidrografic
respectiv;
c) un
prefect nominalizat de ministrul functiei publice din rândul prefectilor judetelor
din bazinul hidrografic respectiv;
d) 2
reprezentanti ai Companiei Nationale "Apele Române" - S.A., recomandati
de conducerea acesteia, din cadrul sucursalei bazinale sau al
subunitătilor acesteia din bazinul hidrografic respectiv;
e) un presedinte
de consiliu judetean, ales de presedintii consiliilor judetene din bazinul
hidrografic respectiv;
f) 3
primari, ciintre care 2 primari de municipii si un primar de oras sau de
comună, alesi de primarii localitătilor din bazinul hidrografic
respectiv;
g) 3
reprezentanti ai utilizatorilor de apă din bazinul hidrografic respectiv,
persoane juridice, propusi si alesi de comitet, în functie de cerinta de
apă si de impactul apelor uzate evacuate asupra resurselor de apă;
h) un
reprezentant al organizatiilor neguvernamentale pentru protectia mediului sau
pentru protectia consumatorilor, cu sediul în bazinul hidrografic respectiv,
desemnat de acestea;
i) un
reprezentant din cadrul oficiilor judetene de protectie a consumatorilor din
bazinul hidrografic respectiv, recomandat de Oficiul pentru Protectia
Consumatorilor.
(2)
Nominalizarea, respectiv alegerea membrilor prevăzuti la alin. (1), se va
face în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri.
(3)
Calitatea de membru al comitetului încetează în timpul mandatului, la
solicitarea scrisă a institutiilor care au făcut nominalizarea sau
recomandarea.
(4)
Reprezentantii administratiei publice locale alesi în comitet vor functiona în
cadrul acestuia numai pe durata exercitării mandatului functiei pe care o
reprezintă.
Art. 3.
- Absenta unui membru al comitetului de la 3 sedinte consecutive atrage
excluderea sa din comitet, urmând ca institutia responsabilă să
nominalizeze în termen de 15 zile de la excludere un nou reprezentant.
Art. 4.
- (1) În cadrul aceluiasi comitet prefectul, presedintele consiliului judetean si
primarii vor proveni, de regulă, din unităti
teritorial-administrative diferite.
(2) În
cazul bazinelor hidrografice cu mai putin de 5 judete, 2 dintre membrii
comitetului mentionati la alin. (1) vor putea proveni din acelasi judet.
Art.
5. - (1) Comitetul îsi desfăsoară activitatea prin sedinte de lucru si
dezbateri publice:
(2) Anual se desfăsoară cel putin două sedinie de lucru,
dar nu mai mult de patru.
(3)
Prin sedintă de lucru se întelege o sedintă cu participarea a cel putin
10 membri ai comitetului.
(4)
Locul de desfăsurare a sedintelor de lucru poate fi stabilit la sediul
oricărei instituiii publice de pe teritoriul bazinului hidrografic
respectiv, în spatiul pus la dispozitie în conditiile legii.
(5) În
situatiile în care Ministerul Apelor, Pădurilor si Protectiei Mediului solicită
convocarea comitetului, aceasta se realizează în termen de 30 de zile de
la primirea solicitării.
(6)
Data, locul de desfăsurare si ordinea de zi ale sedintelor de lucru si ale
dezbaterilor publice sunt anuntate public cu cel putin 30 de zile calendaristice
înainte de desfăsurarea acestora.
(7)
Membrii comitetului sunt convocati individual.
(8) Sedintele
de lucru ale comitetului sunt legal constituite dacă se desfăsoară
în prezenta a cel putin două treimi din numărul total al membrilor.
(9) Adoptarea
deciziilor în cadrul sedintelor comitetului se face cu votul majoritătii
simple a membrilor prezenti. În caz de egalitate votul presedintelui este
hotărâtor.
(10)
Fiecare membru al comitetului are dreptul la un singur vot.
Art. 6.
- (1) Procesele-verbale ale fiecărei sedinte de lucru sunt semnate de
membrii comitetului si sunt puse la dispozitie persoanelor interesate, pe o
perioadă de 30 de zile de la data întocmirii acestora, pentru consultare.
(2)
Cererile de modificări în procesele-verbale încheiate la sedinta
anterioară sunt comunicate cu cel putin 3 zile înaintea datei desfăsurării
sedintei.
Art. 7.
- (1) Comitetul poate decide constituirea de grupuri de lucru formate din
membrii comitetului, care pot fi împuternicite să examineze anumite probleme
înainte de a fi supuse discutiei acestuia.
(2)
Grupurile de lucru aleg din rândul membrilor lor un presedinte si raportorii si
pot apela la experti pe bază de contract de colaborare.
Art. 8.
- (1) Presedintele comitetului are următoarele atributii principale:
a)
convoacă, deschide, conduce si suspendă sedintele comitetului;
b) la
deschiderea sedintelor verifică dacă sunt prezenti membrii
comitetului, astfel încât să se poată adopta decizii;
c)
aduce la cunostintă comitetului ordinea de zi si o supune aprobării;
d)
supune aprobării comitetului proiectul procesului-verbal al sedintei
precedente;
e) asigură buna desfăsurare a sedintelor,
conduce dezbaterile, dă cuvântul, pune întrebările, supune hotărârii
comitetului propunerile sau amendamentele, anuntă rezultatele scrutinurilor si
asigură buna desfăsurare a sedintelor;
f) transmite în scris secretariatului
tehnic permanent sarcinile stabilite de comitet, în vederea aducerii acestora
la îndeplinire;
g) semnează deciziile comitetului, care
urmează să fie comunicate de secretariatul tehnic permanent persoanelor fizice
si juridice care răspund de îndeplinirea acestora;
h) dispune măsuri pentru ca toate
sarcinile si metodologiile stabilite de comitet să fie adoptate în conformitate
cu prevederile legale;
i) dispune măsuri pentru efectuarea
bilanturilor privind starea calitătii resurselor de apă.
(2) În absenta presedintelui atributiile
acestuia sunt preluate de vicepresedinte.
Art. 9. - (1) Secretariatul tehnic
permanent este subordonat comitetului si are drept atributie principală
îndeplinirea sarcinilor si responsabilitătilor stabilite de comitet privind
colectarea, analizarea si raportarea informatiilor necesare în vederea
executării atributiilor comitetului, precum si transmiterea deciziilor părtilor
interesate.
(2) Personalul secretariatului tehnic
permanent este subordonat comitetului numai în ceea ce priveste sarcinile
stabilite de acesta.
(3) Sediul secretariatului tehnic
permanent se stabileste prin ordin al ministrului apelor, pădurilor si
protectiei mediului.
(4) Secretariatul tehnic permanent are
următoarele atributii principale:
a) pune la dispozitie comitetului
documentele necesare acestuia, în vederea adoptării deciziilor;
b) participă fără drept de vot la
sedintele comitetului;
c) are acces, în numele comitetului, la
informatiile si resursele de la orice institutie publică, potrivit prevederilor
art. 47 alin. (10) din Legea apelor nr. 107/1996, prin aceasta întelegându-se
că va primi sprijin în legătură cu informatiile, rapoartele si auditurile pe
care le consideră necesare, precum si în legătură cu spatiul necesar pentru
desfăsurarea sedintelor de lucru si a dezbaterilor publice;
d} pregăteste corespondenta legată de
activitatea curentă a comitetului, în conformitate cu deciziile luate de acesta
si transmise de presedinte;
e) răspunde întrebărilor sau solicitărilor
persoanelor interesate, în orice problemă care face obiectul atributiilor
comitetului, cu exceptia celor în legătură cu care comitetul nu a adoptat încă
o decizie;
f) asigură pregătirea si organizarea
sedintelor de lucru ale comitetului, a dezbaterilor publice, precum si a altor
actiuni initiate de comitet;
g) asigură întocmirea proceselor-verbale
ale fiecărei sedinte de lucru si ale dezbaterilor publice;
h) elaborează proiectele programului de
lucru anual si al fondurilor necesare în vederea desfăsurării activitătilor
comitetului si le supune aprobării acestuia;
i) răspunde de modul de gestionare a
resurselor financiare ale comitetului si a celor alocate activităiii sale;
j) propune comitetului numirea sau
înlocuirea membrilor săi.
Art. 10. - Procesele-verbale ale fiecărei
sedinie de lucru vor fi redactate de secretariatul tehnic permanent si vor fi
puse la dispozitie, la cerere, persoanelor interesate, în termen de 30 de zile
de la data întocmirii acestora.
CAPITOLUL
II
Atributiile
comitetelor
Art. 11. - Comitetele au următoarele
atributii principale:
a) avizează, înaintea manifestării
deficitelor de apă planurile de restrictii si de folosire a apelor în perioade
deficitare, care sunt elaborate de Compania Natională "Apele Române"
- S.A.;
b) avizează readucerea apelor în vechea
albie, pentru situatii de interes public, conform propunerilor sucursalei
Companiei Nationale "Apele Române" - S.A. din bazinul respectiv;
c) avizează schemele-cadru de amenajare si
gospodărire a apelor pe bazine sau grupe de bazine hidrografice si programele de
dezvoltare a lucrărilor, instalatiilor si amenajărilor de gospodărire a apelor;
d) avizează planurile de prevenire a
poluărilor accidentale si de înlăturare a efectelor acestora, elaborate de
agentii economici conform actelor normative în vigoare si în functie de
conditiile din bazinul hidrografic respectiv;
e) aprobă schemele locale de amenajare si
de gospodărire a apelor, pe care le integrează în schema-cadru, si stabilesc
prioritătile tehnice si financiare;
f) aprobă planul de gospodărire integrată
a calitătii si cantitătii apei din bazinul hidrografic respectiv, propus de
Compania Natională "Apele Române" - S.A., prin directiile de ape;
g) propun Ministerului Apelor, Pădurilor
si Protectiei Mediului revizuirea normelor si standardelor de gospodărire a
apelor, conform standardelor internationale, si solicită elaborarea de norme de
calitate a apelor evacuate, specifice bazinului hidrografic, care pot fi mai
exigente decât cele existente la nivel national;
h) solicită Ministerului Apelor, Pădurilor
si Protectiei Mediului elaborarea de norme speciale pentru evacuarea apelor
uzate, dacă acestea sunt necesare pentru respectarea normelor de calitate a
apelor;
i) aprobă încadrarea în categorii de
calitate a cursurilor de apă din bazinul hidrografic respectiv, pe baza propunerilor
Companiei Nationale "Apele Române" - S.A.;
j)
recomandă priorităti de finantare si conformare, în scopul realizării programelor
de dezvoltare a lucrărilor, instalatiilor si amenajărilor de gospodărire a
apelor, si recomandă autoritătilor administratiei publice centrale si locale
modul de asigurare a surselor de finantare;
k) asigură:
(i) informarea publicului privind
actiunile organizate cu cel putin 30 de zile înainte de data desfăsurării acestora;
(ii) dezbateri si audieri publice asupra
tuturor problemelor propuse spre aprobare;
(iii) accesul publicului la sedintele si
documentele lor oficiale;
l) cooperează cu Comisia centrală de
apărare împotriva inundatiilor, fenomenelor meteorologice periculoase si
accidentelor la constructiile hidrotehnice de pe lângă Ministerul Apelor,
Pădurilor si Protectiei Mediului, cu Compania Natională "Apele
Române" - S.A., cu Comisia guvernamentală de apărare împotriva dezastrelor
si cu alte organisme similare, după caz, cu privire la planurile si
regulamentele de apărare împotriva inundatiilor;
m) au aeces la informatiile si resursele
oricărei institutii publice, conform legii, prin aceasta întelegându-se că vor
primi sprijin în legătură cu informatiile, rapoartele si auditurile pe care le
consideră necesare, precum si în legătură cu spatiul necesar în vederea
desfăsurării sedintelor de lucru si a dezbaterilor publice;
n) avizează regulamentele de exploatare a
barajelor si lacurilor de acumulare, precum si a prizelor pentru alimentarea cu
apă, cu sau fără baraj, indiferent de proprietar.
Art. 12. - În exercitarea atributiilor ce
le revin comitetele pot întreprinde, conform legii, următoarele demersuri:
a) analizează si dezbat orice aspecte noi
legate de cantitatea, calitatea si folosirea apei, care pot apărea în bazinul
hidrografic respectiv, inclusiv transferuri interbazinale de debite;
b) constituie subcomitete formate din
specialisti, pentru informarea, consultarea si educarea utilizatorilor de apă
din bazinele hidrografice;
c) solicită, dacă se consideră necesar, de
la unitătile de gospodărire comunală, Compania Natională "Apele
Române" - S.A., utilizatori si de la evacuatorii de ape uzate întocmirea
de audituri independente privind starea de calitate a resurselor de apă, starea
tehnică si functionarea sistemelor de canalizare-epurare la parametrii avizati;
d) propun acordarea de bonificatii, în
conditiile prevederilor legale.
CAPITOLUL
III
Dispozitii
finale
Art. 13. - (1) În termen de 15 zile de la
data intrării în vigoare a prezentei hotărâri ministrul apelor, pădurilor si
protectiei mediului numeste grupul de înfiintare a comitetului, constituit din
3 membri din structura sa.
(2) Responsabilitătile grupului de înfiintare
a comitetului sunt:
a) să organizeze întâlniri între
presedintii consiliilor judetene si între primarii localitătilor din bazinul
hidrografic respectiv, în care acestia îsi aleg reprezentantii în cadru
comitetului;
b) să stabilească si să organizeze
sedintele de constituire a comitetelor, de alegere a reprezentantilor
utilizatorilor de apă din bazinul hidrografic respectiv si de alegere a presedintelui
si a vicepresedintelui;
c) să servească drept secretariat în
exercitiu până la stabilirea secretariatului tehnic permanent al comitetului;
d) să propună Ministerului Apelor,
Pădurilor si Protectiei Mediului necesarul de cheltuieli pentru functionare,
până la constituirea comitetului;
e) să înstiinteze organizatiile
neguvernamentale de profil din raza teritorială a bazinului hidrografic
respectiv pentru a se întruni în termenul stabilit prin prezentul regulament
pentru alegerea reprezentantilor acestora în comitet;
f) să înstiinteze reprezentantii
utilizatorilor de apă alesi în comitet.
Art. 14. - În termen de 15 de zile de la
data intrării în vigoare a prezentului regulament Ministerul Apelor, Pădurilor
si Protectiei Mediului va solicita celorlalte institutii implicate numele
membrilor nominalizati sau alesi, după caz, în comitete.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind
unele măsuri de protectie a intereselor consumatorilor la achizitionarea de
piese
de schimb
auto, altele decât cele care pot afecta siguranta circulatiei si/sau protectia
mediului
În temeiul prevederilor art. 107 din
Constitutia României si ale art. 8 din Ordonanta Guvernului nr. 21/1992 privind
protectia consumatorilor, republicată, cu modificările si completările
ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Piesele de schimb auto,
echipamentele si subansamblurile auto, denumite în continuare piese de schimb
auto, fabricate în România sau importate, altele decât cele care pot afecta
siguranta circulatiei si/sau protectia mediului, se pot comercializa numai dacă
sunt validate de constructorul de vehicul rutier căruia îi sunt destinate sau
dacă sunt certificate/omologate conform prevederilor prezentei hotărâri.
Art. 2. - În sensul prezentei hotărâri
următorii termeni sunt definiti astfel:
a) piesă de schimb auto reprezintă acea
componentă care se poate monta în locul piesei de origine;
b) piesă de schimb de origine reprezintă
acea componentă auto validată de producătorul de vehicul căruia îi este
destinată si care este comercializată sub controlul acestuia;
c) validarea unei piese de schimb auto reprezintă
o atestare scrisă, eliberată de producătorii vehiculelor rutiere, bazată pe
examinare si dovezi obiective, care confirmă îndeplinirea conditiilor prevăzute
pentru o anumită utilizare;
d) interschimbabilitatea reprezintă
proprietatea unor piese care îndeplinesc aceeasi functie de a putea fi înlocuite
una cu cealaltă. Această proprietate se asigură prin stabilirea corectă a
dimensiunilor, formelor, materialelor, prin respectarea limitelor de tolerantă,
a caracteristicilor fizico-mecanice si chimice, permitând înlocuirea pieselor
uzate sau avariate cu altele noi.
Art. 3. - (1) Pentru a putea fi protejate
împotriva fabricării neautorizate desenele si modelele industriale ale pieselor
de schimb auto se înregistrează, conform prevederilor legale, la Oficiul de
Stat pentru Inventii si Mărci.
(2) Producătorii de vehicule rutiere si
piese de schimb auto sau reprezentantii legali ai acestora notifică obtinerea
certificatelor de înregistrare prevăzute la alin. (1) la Regia Autonomă
"Registrul Auto Român", denumită în continuare Registrul Auto Român.
(3) Registrul Auto Român si Oficiul pentru
Protectia Consumatorilor nu răspund pentru lipsa notificării prevăzute la alin.
(2).
Art. 4. - (1) Se interzice fabricarea
si/sau comercializarea de piese de schimb auto în următoarele situatii:
a) prin reproducerea, fără drept, a
desenului sau a modelului industrial;
b) fără acordul titularului certificatului
de înregistrare a desenului sau a modelului industrial, pe perioada de
valabilitate a acestuia.
Art. 5. - (1) Prin validare producătorii
vehiculelor rutiere pot acorda aprobări de fabricare si comercializare pentru
piesele de schimb auto destinate vehiculelor pe care le fabrică sau pe care le-au
avut în fabricatie.
2) Răspunderea pentru calitatea produsului
comercializat conform alin. (1) revine în mod solidar atât producătorilor de
vehicule rutiere; cât si producătorilor de piese de schimb auto.
(3) În termen de 3 zile lucrătoare de la
retragerea validării prevăzute la alin. (1) producătorii de vehicule rutiere
sau reprezentantii autorizati ai acestora comunică Registrului Auto Român si
Oficiului pentru Protectia Consumatorilor retragerea validării.
(4) La solicitarea scrisă a Registrului
Auto Român si a Oficiului pentru Protectia Consumatorilor producătorul de
vehicul rutiere sau reprezentantii autorizati ai acestora comunică, în termen
de 30 de zile de la data solicitării, lista cuprinzând piesele de schimb de
origine si cele validate.
Art. 6. - La calculul intervalului de timp
în care producătorul de vehicul rutier este obligat să asigure piese de schimb
se va avea în vedere că durata medie de utilizare a vehiculelor rutiere noi, comercializate
pe teritoriul României de producători, importatori sau reprezentantii
autorizati ai acestora, persoane juridice, trebuie să fie de cel putin 8 ani.
Art. 7. - În cazurile în care desenele sau
modelele industriale nu sunt protejate prin procedurile legale, producătorul
vehiculului rutier si-a încetat activitatea, perioada în care producătorul de
vehicul rutier este obligat să asigure pe piată piese de schimb auto a expirat,
în alte cazuri stabilite prin reglementările Ministerului Transporturilor,
piesele de schimb auto se pot comercializa numai dacă îndeplinesc cumulativ
următoarele conditii:
a) functionează conform destinatiei
precizate în documentatia de referintă sau indicatiilor de pe ambalaj;
b) asigură capacitatea de înlocuire cu
piesa de origine sau cu cea validată de constructorul de vehicul rutier;
c) sunt certificate/omologate de Registrul
Auto Român sau de organisme de certificare a produselor acreditate de organismul
national de acreditare si autorizate de Registrul Auto Român;
d) sunt marcate suplimentar fată de
etichetele cerute de legislatie si de procedurile de certificare/omologare, cu
un marcaj special de secretizare pus la dispozitie solicitantilor prin grija
Registrului Auto Român.
Art. 8. - (1) Se acceptă comercializarea
pe baza unei declaratii pe propria răspundere a producătorului pieselor de
schimb auto, în următoarele situatii:
a) producătorul de vehicul, rutier nu este
înregistrat la Registrul Comertului din România, conform prevederilor legale în
vigoare;
b) producătorul de vehicul rutier nu are
reprezentant autorizat în România;
c) producătorul de vehicul rutier sau
reprezentantul său autorizat confirmă în scris că nu sunt disponibile
documentatii tehnice si/sau piese de schimb de origine pe baza cărora să se
materializeze procedurile de certificare/omologare prevăzute la art. 7 lit. c).
(2) În situatiile prevăzute la alin. (1)
declaratia pe propria răspundere se va păstra în mod obligatoriu de producător
sau de importator si va însoti permanent certificatul de garantie predat
consumatorului.
(3) Declaratia pe propria răspundere
prevăzută la alin. (1) se completează conform modelului aprobat prin Hotărârea
Guvernului nr. 168/1997 privind regimul produselor si serviciilor care pot pune în pericol viata, sănătatea,
securitatea muncii si protectia mediului înconjurător. Datele solicitate prin
formularul aprobat al declaratiei de conformitate trebuie să fie înscrise
complet, clar, explicit si fără ambiguităti.
Art. 9. - (1) La cererea Registrului Auto
Român sau a Oficiului pentru Protectia Consumatorilor agentul economic care se
prevalează de declaratia de conformitate prevăzută la art. 8 este obligat să
pună la dispozitie acestora, în termen de 30 de zile lucrătoare de la
solicitare, documentul tehnic normativ care a stat la baza eliberării
declaratiei de conformitate.
(2) Certificarea prin declaratie de
conformitate încetează în următoarele cazuri:
a) agentul economic nu transmite
documentatia tehnică normativă în termenul stabilit la alin. (1);
b) se dovedeste că declaratia de
conformitate nu corespunde realitătii, documentul tehnic normativ fiind
insuficient pentru descrierea caracteristicilor tehnice esentiale ale
produsului;
c) produsele cuprinse în declaratia de
conformitate nu realizează nivelul calitativ si de performantă declarat, caz în
care agentul economic este obligat să achite contravaloarea expertizei tehnice.
(3) În cazurile descrise mai sus, dacă
fapta nu este considerată, potrivit legii penale, infractiune, sunt aplicabile
sanctiunile pentru comercializarea pieselor de schimb
necertificate/neomologate, stabilite prin prezenta hotărâre.
Art. 10. - Pentru respectarea conditiilor
tehnice si de calitate certificarea din partea unui organism de certificare sau
validarea din partea unui producător de vehicul rutier implică în mod
obligatoriu supravegherea de către acestia a producătorilor de piese de schimb
auto.
Art. 11. - (1) Nerespectarea dispozitiilor
art. 1, ale art. 7 lit. c) si d), art. 8 si ale art. 9 constituie contraventii
în măsura în care, potrivit legii penale, nu sunt considerate infractiuni si se
sanctionează conform Ordonantei Guvernului nr. 21/1992 privind protectia
consumatorilor, republicată, cu modificările si completările ulterioare.
Art. 12. - Contraventiile prevăzute la
art. 11 se constată si se sanctionează de personalul Oficiului pentru Protectia
Consumatorilor.
Art. 13. - Prevederile prezentei hotărâri
se aplică:
a) de la data publicării ei în Monitorul
Oficial al României, Partea I, pentru piesele de schimb care dispun de
protectia desenului sau modelului industrial;
b) în termen de 180 de zile de la data publicării
ei în Monitorul Oficial al României, Partea I, pentru celelalte piese de
schimb.
Art. 14. - Pe data intrării în vigoare a
prezentei hotărâri se abrogă dispozitiile referitoare la piesele de schimb auto
prevăzute în art. 6 din Hotărârea Guvernului nr. 394/1995 privind obligatiile
ce revin agentilor economici persoane fizice sau juridice - în comercializarea
produselor de folosintă îndelungată, destinate consumatorilor, astfel cum a
fost modificat prin Hotărârea Guvernului nr. 786/1996, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 122.din 19 iunie 1995.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISĂRESCU
Contrasemnează:
p. Ministrul transporturilor,
Aleodor Frâncu,
secretar de stat
Oficiul pentru Protectia Consumatorilor
Eliade Corneliu Mihăilescu,
secretar de stat,
Ministrul industriei si comertului,
Radu Berceanu
Bucuresti,
29 noiembrie 2000.
Nr.
1.219.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru
schimbarea administratorului unor imobile, proprietate publică a statului, precum
si pentru trecerea unui imobil din domeniul privat al statului în domeniul
public al statului si administrarea Serviciului de Protectie si Pază
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia
României, precum si ale art. 8 alin. (1) si ale art. 12 alin. (1) si (2) din
Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publică si regimul juridic al acesteia,
Guvernul României h o t ă r ă s t e :
Art. 1. - Se aprobă transmiterea
imobilului Vila Dante. 1, situată în municipiul Bucuresti, str. Turgheniev,
intr. Dante, sectorul 1, cu bunurile si terenul afetent, proprietate publică a
statului, din administrarea Serviciului de Protectie si Pază în administrarea
Regiei Autonome Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat".
" Art. 2. - Se aprobă transmiterea
imobilului, cu bunurile si terenul aferent, situat în municipiul Bucuresti, bd
Mircea Eliade nr. 113, sectorul 1, proprietate publică a statului, din
administrarea Regiei Autonome "Administratia Patrimoniului Protocolului de
Stat" în administrarea Serviciului de Protectie si Pază.
Art. 3. - Se aprobă trecerea din domeniul
privat al statului în domeniul public al statului a imobilului Vila nr. 9 “Mistretul",
cu două căsute din lemn "Ciobănasul" si "Miorita", cu
bunurile si terenul aferent, situate în Sinaia, str. Cumpătu nr. 9, judetul
Prahova, si transmiterea acestuia din administrarea Regiei Autonome
"Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat" în administrarea
Serviciului de Protectie si Pază.
Art. 4. - Bunurile, imobilele si
terenurile aferente, nominalizate la art. 1-3, au datele de identificare
prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 5. - Patrimoniul Regiei Autonome
"Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat" se majorează cu
valoarea bunurilor prevăzute la art. 1 si se diminuează cu valoarea bunurilor
prevăzute la art. 2 si 3.
Art. 6. - Personalul care îsi desfăsoară
activitatea în cadrul imobilelor prevăzute la art. 1-3 se preia de Regia
Autonomă "Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat" si,
respectiv, se transferă la Serviciul de Protectie si Pază, beneficiind de
drepturile prevăzute de lege.
Art. 6. - Anexele nr. 3 si 4 la Hotărârea
Guvernului nr. 854/2000 privind organizarea si functionarea Regiei Autonome
"Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat" se modifică în mod
corespunzător.
Art. 7. - Predarea-preluarea se face pe
bază de protocol, în termen de 30 zile de la publicarea hotărârii în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISĂRESCU
Contrasemnează:
p. Secretarul general al Guvernului,
Emanuel Albu
Directorul Serviciului de Protectie si
Pază,
Neculai Stoina
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Ministrul muncii si protectiei sociale,
Liviu Lucian Albu
Bucuresti,
29 noiembrie 2000.
Nr. 1.250.
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
TRANSPORTULUI
pentru
aprobarea aplicării unor reglementări europene tehnice care cuprind cerintele
tehnice necesare în vederea certificării, în conformitate cu dispozitiile
Reglementării europene JAR-21 – Proceduri de certificare pentru aeronave,
produse si piese asociate, aprobată prin Ordinul ministrului transportului nr.
434/1999
Ministrul transportului,
pentru îndeplinirea atributiilor ce revin
Ministerului Transporturilor ca autoritate de stat în domeniul transporturilor,
în scopul armonizării reglementărilor nationale cu cele ale Uniunii Europene în
domeniul aviatiei civile,
luând în considerare procesul de
implementare în Europa a unui cod unic privind siguranta zborului,
- în temeiul art. 12 lit. b), d) si m) din
Ordonanta Guvernului nr. 19/1997 privind transporturile, repubticată si
ulterior modificată prin Ordonanta Guvernului nr. 94/2000, al art. 4 lit. b),
f) si l) din Ordonanta Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian, aprobată si
modificată prin Legea nr. 130/2000,
în baza prevederilor art. 2 pct. 4 si ale
art. 4 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 263/1999 privind organizarea si
functionarea Ministerului Transporturilor, precum si ale art. 4 pct. 4.1. si
4.4. din Regulamentul de organizare si functionare a Autoritătii Aeronautice
Civile Române, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 405/1993 privind
înfiintarea Autoritătii Aeronautice Civile Române,
emite următorul ordin:
Art. 1. -- Se aprobă aplicarea de către
Autoritatea Aeronautică Civilă Română - R.A. a următoarelor reglementări
europene tehnice care cuprind cerintele tehnice necesare în vederea
certificării, în conformitate cu dispozitiile Reglementării europene JAR-21 -
Proceduri de certificare pentru aeronave, produse si piese asociate, aprobată
prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 434/1999, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 452 din 17 septembrie 1999:
- JAR-22 - Planoare si planoare motorizate
- JAR-23 - Avioane din categoria normal,
utilitar, acrobatic si transport regional
- JAR-25 - Avioane de transport - JAR-27 -
Elicoptere mici
- JAR-29 - Elicoptere de transport - JAR-E
- Motoare
- JAR-P - Elice
- JAR-APU - Grupuri de putere auxiliare
- JAR-AWO - Operare în orice conditii
meteo - JAR-VLA - Avioane foarte usoare, precum si a amendamentelor ulterioare
la acestea.
Art. 2. - Procedurile specifice de
aplicare a prevederilor reglementărilor europene tehnice mentionate la art. 1
vor fi stabilite de Autoritatea Aeronautică Civilă Română R.A.
Art. 3. - Începând cu data intrării în
vigoare a prezentului ordin, certificarea aeronavelor, produselor si pieselor
asociate se va face numai în conformitate cu cerintele reglementărilor tehnice
europene aplicabile, mentionate la art. 1.
Art. 4. - Prezentul ordin va fi publicat
în Monitorul Oficial al României, Partea I, si va intra în vigoare la data de 1
ianuarie 2001.
Art. 5. - Autoritatea Aeronautică Civilă
Română - R.A. va pune la dispozitie tuturor celor interesati textul
reglementărilor europene JAR mentionate la art. 1, precum si al amendamentelor
la acestea, traduse în limba rornână.
Art. 6. - Directia generală a aviatiei
civile din cadrul Ministerului Transporturilor si Autoritatea Aeronautică
Civilă Română - R.A. vor lua măsuri pentru aducerea la îndeplinire a prevederilor
prezentului ordin.
Ministrul transporturilor,
Anca Boagiu
Bucuresti,
20 octombrie 2000.
Nr.
785.
ANEXA
DATELE DE
IDENTIFICARE
a
bunurilor, imobilelor si terenurilor aferente care se transmit în si din
administrarea Regiei Autonome “Administratia Patrimoniului Protocolului de
Stat" în si din administrarea Serviciului de Protectie si Pază
Nr. crt. |
Denumirea |
U.M. |
Suprafata |
Valoarea |
Din care, amortizată |
Unitatea care predă |
Unitatea care preia |
1. |
Imobilul
Vila Dante 1, situată în municipiul Bucuresti, str. Turgheniev, intr. Dante, sectorul
1 (subsol, demisol, parter), cu: |
|
|
|
|
Serviciul
de Protectie si Pază |
Regia
Autonomă “Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat" |
|
·
suprafata construită |
m2 |
1.865,62 |
11.460.396 |
- |
|
|
|
·
suprafata terenului |
m2 |
8.260,0 |
|
|
|
|
|
Mijloace
fixe |
lei |
38.226.150 |
- |
|
|
|
|
Obiecte
de inventar |
lei |
8.390.481 |
- |
|
|
|
|
·
mijloace fixe si obiecte de inventar din anexă |
lei |
441
.060 |
- |
|
|
|
2. |
Imobil
situat în municipiul Bucuresti, bd Mircea Eliade nr. 113, sectorul 1 |
|
|
|
|
|
|
|
·
suprafata construită |
m2 |
264,45 |
391.760.000 |
237.410.107 |
Regia
Autonomă "Administratia Patrimoniului Protocolului
de Stat" |
Serviciul
de Protectie si Pază |
|
·
suprafata desfăsurată |
m2 |
510,83 |
|
|
|
|
|
·
suprafata terenului, construită si neconstruită |
m2 |
26.920 |
|
|
|
|
3. |
Imobilul
Vila nr. 9 "Mistretul", cu două căsute din lemn
"Ciobănasul" si "Miorita", situate în orasul Sinaia, str.
Cumpătu nr. 9, judetul Prahova |
lei |
|
343.791.000 |
40.725.000 |
Regia
Autonomă"Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat" |
Serviciul
de Protectie si Pază |
|
·
suprafata construită a Vilei "Mistretul" |
m2 |
256 |
|
|
|
|
|
·
suprafata construită a căsutei Ciobănasul" |
m2 |
30,24 |
|
|
|
|
|
·
suprafata construită a căsutei Miorita" |
m2 |
30,24 |
|
|
|
|
|
·
suprafata terenului, construită si neconstruită |
m2 |
1.119,84 |
41.042.000 |
|
|
|
|
·
miiloace fixe |
lei |
|
149.988 |
42.159 |
|
|
MINISTERUL
CULTURII
privind
modificarea Ordinului ministrului culturii nr. 2.032/1999
pentru înfiintarea
Comisiei de Atestare în Domeniul Monumentelor Istorice si aprobarea normelor si
criteriilor de atestare a expertilor in domeniul protejării monumentelor
istorice si a specialistilor în domeniul conservării si restaurării monumentelor
istorice
Ministrul culturii,
în temeiul art. 9 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr. 134/1998 privind organizarea si functionarea Ministerului
Culturii,
emite următorul ordin:
Art. l. - Articolul 29 din Normele privind
atestarea expertilor în domeniul protejării monumentelor istorice si a
specialistilor în domeniul conservării si restaurării monumentelor istorice,
aprobate prin Ordinul ministrului culturii nr. 2.032/1999 pentru înfiintarea
Comisiei de Atestare în Domeniul Monumentelor Istorice si aprobarea normelor si
criteriilor de atestare a expertilor în domeniul protejării monumentelor
istorice si a specialistilor în domeniul conservării si restaurării
monumentelor istorice, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
589 din 3 decembrie 1999, se modifică si va avea următorul cuprins:
"Art. 29. - În termen de 18 luni de
la data intrării în vigoare a prezentelor norme persoanele fizice care desfăsoară
activităti în domeniul protejării, conservării si restaurării monumentelor istorice
sunt obligate să obtină certificatul de atestare."
Art. II. - Prezentul ordin va fi publicat
în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul culturii,
Ion Caramitru
Bucuresti,
3 noiembrie 2000.
Nr.
2.108.
DECIZII ALE
CONSILIULUI NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
CONSILIUL
NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
privind
reducerea cu 6 luni aduratei licentei de emisie nr. TV 008 din 14 ianuarie
1993, acordată Societătii Comerciale CMC INTERNATIONAL IMPEX-S.R.L. pentru
postul TELE 7 abc
În conformitate cu dispozitiile art. 29
din Legea audiovizualului nr. 48/1992,
Consiliul National al Audiovizualului d e
c i d e :
Articol unic. - Se reduce cu 6 luni durata
licentei de emisie nr. TV 008 din 14 ianuarie 1993 pentru televiziune, acordată
Societătii Comerciale CMC INTERNATIONAL IMPEX - S.R.L. pentru postul TELE 7
abc, potrivit prevederilor art. 37 alin. (1) lit. c) din Legea audiovizualului nr.
48/1992.
Această măsură a fost luată de Consiliul
National al Audiovizualului ca urmare a încălcării dispozitiilor art. 13 alin.
(2) din Decizia Consiliului National al Audiovizualului nr. 240 din 9 octombrie
2000 privind conditiile de prezentare si duratele programelor destinate
campaniei electorale pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului si
pentru alegerea presedintelui României.
PRESEDINTELE CONSILIULUI NATIONAL AL
AUDIOVIZUALULUI,
SERBAN MADGEARU
Bucuresti,
20 noiembrie 2000.
Nr.
260.
CONSILIUL
NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
privind
reducerea cu 6 luni a duratei licentei de emisie nr. TV 050 din 20 iulie 1993,
acordată
Societătii Comerciale GHINEA ACTUALITATEA - S.N.C. pentru postul TV BRĂILA-33
În conformitate cu dispozitiile art. 29
din Legea audiovizualului nr. 48/1992,
Consiliul National al Audiovizualului d e
c i d e :
Articol unic. - Se reduce cu 6 luni durata
licentei de emisie nr. TV 050 din 20 iulie 1993 pentru televiziune, acordată
Societătii Comerciale GHINEA ACTUALITATEA S.N.C. pentru postul TV BRĂILA-33,
potrivit prevederilor art. 37 alin. (1) lit. c) din Legea audiovizualului nr.
48/1992. Această măsură a fost luată de Consiliul National al Audiovizualului
ca urmare a faptului că societatea emite dintr-un studio neautorizat,
neconformându-se astfel observatiei publice nr. 4.484 din 22 decembrie 1999,
Somatiei publice nr. 8.606 din 11 aprilie 2000 si Deciziei Consiliului National
al Audiovizualului nr. 83 din 28 iunie 2000 privind reducerea cu 2 ani a
duratei licentei de emisie pentru postul TV BRĂILA-33, sanctiuni ce au fost
aplicate pentru aceeasi abatere.
De asemenea, Consiliul National al
Audiovizualului constată si neachitarea penalizărilor pe anii 1998 si 1999,
precum si neachitarea taxei si a penalizărilor pe anul 2000, conform Ordonantei
Guvernului nr. 19/1998, aprobată cu modificări prin Legea nr. 231/1998, si
Hotărârii Guvernului nr. 715/1999.
PRESEDINTELE CONSILIULUI NATIONAL AL
AUDIOVIZUALULUI,
SERBAN MADGEARU
Bucuresti,
29 noiembrie 2000.
Nr.
264.