MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI
P A R T E A I
Anul XII - Nr. 633 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Miercuri, 6 decembrie 2000
SUMAR
ORDONANTE ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
243. - Ordonantă de urgentă
privind protectia atmosferei
244. - Ordonantă de urgentă
privind siguranta barajelor
2.985/C. - Ordin al
ministrului de stat, ministrul justitiei pentru aprobarea Regulamentului
privind organizarea si desfăsurarea examenului pentru autorizarea expertilor
criminalisti care pot fi recomandati de părti să participe la efectuarea
expertizei criminalistice
AL AUDIOVIZUALULUI
250. - Decizie
privind retragerea Licentei de emisie nr. R 053 din 20 mai 1993, acordată
Societătii Comerciale RADIO SONIC - S.R.L. pentru postul RADIO SONIC din
Cluj-Napoca
251. - Decizie privind
reducerea cu 2 ani a duratei Licentei de emisie nr. TV 100 din 24 octombrie
1995, acordată Societătii Comerciale ROMSAT CARDINAL NETWORK - S.A. pentru
postul de televiziune TELE 7 BACĂU
252. - Decizie privind
reducerea cu 2 ani a duratei Licentei de emisie nr. TV 026 din 25 februarie
1993, acordată Societătii Comerciale CINEMAR S.R.L. SIBIU pentru postul de
televiziune CINEMAR SIBIU
253. - Decizie privind
retragerea Licentei de emisie nr. R 181 din 30 ianuarie 1996, acordată
Societătii Comerciale ROMSAT CARDINAL NETWORK - S.A. pentru postul R.C.N.
BRASOV din Brasov
254. - Decizie privind
retragerea Licentei de emisie nr. TV 119 din 19 martie 1996, acordată
Societătii Comerciale ROMSAT CARDINAL NETWORK S.A. pentru postul TELE 7 IASI
din Iasi
255. - Decizie privind
retragerea Licentei de emisie nr. TV 112 din 30 ianuarie 1996, acordată
Societătii Comerciale ROMSAT CARDINAL NETWORK - S.A., pentru postul TELE 7
DUNĂREA din Brăila
ORDONANTE ALE
GUVERNULUI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind protectia atmosferei
În temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din
Constitutia României,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă de urgentă.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - (1) Prezenta ordonantă de urgentă are
ca scop stabilirea cadrului juridic privind prevenirea, limitarea deteriorării
si ameliorarea calitătii atmosferei, în scopul evitării efectelor negative
asupra sănătătii omului si asupra mediului ca întreg, asigurându-se astfel
alinierea la normele juridice internationale si la reglementările comunitare.
(2) Reglementarea activitătilor care afectează
sau care pot afecta calitatea atmosferei, direct sau indirect, desfăsurate de
persoane fizice si juridice, si strategia natională în domeniu urmăresc
asigurarea dreptului fiecărei persoane la un mediu de calitate.
Art. 2. - Regimul juridic al protectiei
atmosferei are la bază principiile generale consacrate de legislatia în vigoare
si acceptate la nivel international.
Art. 3. - (1) Principalele obiective ale
strategiei nationale privind protectia atmosferei sunt următoarele:
a) mentinerea calitătii aerului înconjurător în
zonele în care se încadrează în limitele prevăzute de normele în vigoare pentru
indicatorii de calitate;
b) îmbunătătirea calitătii aerului înconjurător
în zonele în care nu se încadrează în limitele prevăzute de normele în vigoare
pentru indicatorii de calitate;
c) adoptarea măsurilor necesare în scopul
limitării până la eliminare a efectelor negative asupra mediului, în context
transfrontier;
d) îndeplinirea obligatiilor asumate prin
acordurile si tratatele internationale la care România este parte si participarea
la cooperarea internatională în domeniu.
(2) Strategia se actualizează periodic de către
autoritatea publică centrală pentru protectia mediului.
Art. 4. - Adoptarea strategiilor de dezvoltare
a sectoarelor de activitate care pot afecta calitatea atmosferei se face cu
avizul autoritătii publice centrale pentru protectia mediului.
Art. 5. - Autoritătile publice centrale si
locale au obligatia să asigure schimbul de informatii, inclusiv al celor
necesare în activitatea de elaborare si punere în aplicare a strategiilor
sectoriale legate de protectia atmosferei si al celor referitoare la cele mai
bune tehnici disponibile care nu implică costuri excesive.
Art. 6. - În întelesul prezentei ordonante de
urgentă termenii de mai jos au următoarele semnificatii:
a) aglomerare - zonă cu o populatie care
depăseste 250.000 de locuitori sau zonă în care populatia este egală sau mai
mică de 250.000 de locuitori, dar densitatea populatiei/km2
justifică necesitatea evaluării si gestionării calitătii aerului înconjurător;
b) aer înconjurător - aerul troposferic,
exclusiv cel din locurile de muncă;
c) atmosferă - masă de aer care
înconjoară suprafata terestră, incluzând si stratul de ozon;
d) evaluare - orice metodă utilizată
pentru măsurarea, calcularea, prognozarea sau estimarea nivelului unui poluant
în aerul înconjurător;
e) emisii fugitive - emisii nedirijate,
eliberate în mediu prin ferestre, usi, sisteme de ventilare sau prin deschideri
similare;
f) instalatie - unitate tehnică
stationară în care se desfăsoară unul sau mai multe procese tehnologice si
orice alte activităti direct asociate cu acestea si care prin emisiile lor pot
avea impact asupra calitătii mediului;
g) marjă de tolerantă - procent din
valoarea limită cu care aceasta poate fi depăsită, în conditiile precizate de
legislatia în vigoare;
h) nivel - conceritratia unui poluant în
aerul înconjurător sau depunerea acestuia pe suprafete într-o perioadă dată;
i) poluant - orice substantă introdusă
direct sau indirect de om în aerul înconjurător, care poate avea efecte
dăunătoare asupra sănătătii umane sau asupra mediului ca întreg;
j) prag de alertă - nivelul peste care
există un risc pentru sănătatea oamenilor în urma unei expuneri de scurtă
durată si fată de care trebuie să se ia măsuri imediate, conform legislatiei
în vigoare;
k) valoare limită - nivel fixat pe baza
cunostintelor stiintifice, în scopul evitării, prevenirii sau reducerii
efectelor dăunătoare asupra sănătătii omului sau mediului ca întreg, care se
atinge într-o perioadă dată si care nu trebuie depăsit după ce a fost atins;
l) valoare tintă - nivel fixat în scopul
evitării unor efecte dăunătoare pe termen lung asupra sănătătii umane sau
asupra mediului ca întreg, care trebuie atins acolo unde este posibil într-o
perioadă dată;
m) valori limită de emisie -
concentratia sau masa substantelor poluante în emisiile provenite de la surse
pe parcursul unei perioade precizate si a cărei depăsire nu este permisă;
n) zonă - parte a teritoriului,
delimitată pe criterii rezultate în urma evaluării calitătii aerului, aprobată
de Guvern.
Atributii si responsabilităti
SECTIUNEA 1
în domeniul protectiei atmosferei
Art. 7. - Autoritatea publică centrală pentru protectia mediului are
următoarele atribuiii si responsabilităti:
a) elaborează si promovează strategia natională
si planul national de actiune în domeniul protectiei atmosferei, ca parte
integrantă a strategiei si politicilor nationale de protectie a mediului;
b) coordonează si controlează modul de punere în aplicare si de
respectare a dispozitiilor prezentei ordonante de urgentă si a actelor
normative ce decurg din aceasta;
c) elaborează, avizează, promovează si, după
caz, aprobă actele normative, precum si măsurile necesare pentru aplicarea
unitară pe teritoriul României a prevederilor din conventiile internationale
privind protectia atmosferei, la care România este parte;
d) coordonează elaborarea inventarelor
nationale de emisii poluante în aer;
e) coordonează elaborarea si reactualizarea
normelor si reglementărilor privind calitatea aerului;
f) coordonează elaborarea si reactualizarea
normelor si reglementărilor privind emisiile de poluanti în aer;
g) coordonează la nivel national participarea
la programele Uniunii Europene de asigurare a calitătii datelor;
h) aprobă metodele si metodologiile de evaluare
a calitătii aerului si a emisiilor poluante în aer, coordonează si controlează
aplicarea acestora;
i) aprobă metodele de determinare a
concentratiilor poluantilor în aerul înconjurător, elaborate de institutiile
specializate, si asigură conditiile necesare în vederea mentinerii acuratetei
măsurătorilor efectuate;
j) evaluează calitatea aerului înconjurător
prin intermediul institutiilor specializate;
k) participă la derularea activitătilor din
cadrul Sistemului national de monitorizare integrată a calitătii aerului si
coordonează programele de asigurare a calitătii datelor privind calitatea
aerului înconjurător provenite din Sistemul national de monitorizare integrată
a calitătii aerului;
l) asigură accesul publicului la informatiile
privind calitatea atmosferei, în conformitate cu prevederile legislatiei în
vigoare;
m) raportează datele în conformitate cu
prevederile conventiilor internationale privind protectia atmosferei, la care
România este parte;
Art. 8. - Autoritătile publice teritoriale
pentru protectia mediului au următoarele atributii si responsabilităti:
a) controlează modul de aplicare si de
respectare a dispozitiilor prezentei ordonante de urgentă si a actelor normative
în vigoare din acest domeniu la nivel teritorial;
b) elaborează planuri de actiune pentru
calitatea aerului, programe de ameliorare a calitătii aerului la nivel
teritorial si asigură corelarea acestora cu planul local de actiune pentru
protectia mediului, în cooperare cu serviciile descentralizate ale celorlalte
autorităti de specialitate ale administratiei publice centrale, cu
autoritătile administratiei publice locale si în parteneriat cu alte institutii
publice locale si cu titularii de activitate;
c) elaborează inventarul emisiilor poluante la
nivel teritorial;
d) urmăreste si analizează aplicarea planurilor
de actiune pentru calitatea aerului la nivel teritorial si elaborează rapoarte
anuale;
e) colaborează cu organismele guvernamentale
abilitate, care avizează actiunile de import-export al produselor, bunurilor si
al altor materiale cu regim special de comercializare, care pot afecta
calitatea atmosferei, în conformitate cu legislatia natională si cu conventiile
internationale la care România este parte;
f) aplică sanctiunile prevăzute de prezenta
ordonantă de urgentă;
g) participă la derularea activitătilor din
cadrul Sistemului national de monitorizare integrată a calitătii aerului;
h) informează operativ autoritatea centrală de
protectie a mediului, alte autorităti centrale si locale, potrivit atributiilor
si competentelor acestora, în cazul producerii unor evenimente deosebite cu
impact asupra calitătii aerului si care aduc prejudicii sănătătii umane;
i) pun la dispozitie autoritătilor teritoriale
pentru sănătate, agricultură si alimentatie, lucrări publice si amenajarea teritoriului
si administratiei publice locale informatiile necesare în activitatea de
elaborare si punere în aplicare a strategiilor sectoriale legate de calitatea
aerului atmosferic;
j) informează populatia si autoritătile locale în cazul depăsirii
pragurilor de alertă;
k) asigură informarea curentă a populatiei si a
autoritătilor locale cu privire la calitatea aerului;
l) urmăreste aplicarea la nivel teritorial a
programelor si măsurilor pentru respectarea conventiilor si a acordurilor
internationale la care România este parte.
Atributii si responsabilităti ale
altor
autorităti publice centrale si
teritoriale
Art. 9. - (1) Autoritatea publică centrală pentru sănătate are
următoarele atributii si responsabilităti:
a) elaborează strategiile din domeniul
prevenirii îmbolnăvirilor determinate de poluarea atmosferei;
b) elaborează metodologiile de evaluare a
riscului asupra stării de sănătate a populatiei în cazul expunerii la
poluantii atmosferici;
c) elaborează si reactualizează normele si
reglementările privind calitatea aerului;
d) colaborează la elaborarea metodelor de
determinare a concentratiilor poluantilor din aerul înconjurător;
e) participă la derularea activitătilor din
cadrul Sistemului national de monitorizare integrată a calitătii aerului;
f) prelucrează si interpretează datele de
poluare atmosferică provenite din Sistemul national de monitorizare integrată
a calitătii aerului în relatie cu starea de sănătate; elaborează rapoarte
periodice;
g) comunică autoritătilor centrale sau locale
si populatiei riscurile pentru sănătatea colectivitătilor umane produse de
poluarea atmosferei;
h) raportează organismelor internationale
specializate datele referitoare la starea de sănătate a populatiei în functie
de calitatea atmosferei.
(2) Autoritătile teritoriale pentru sănătate au
obligatia să pună la dispozitie autoritătilor teritoriale în domeniul protectiei
atmosferei informatiile necesare în activitatea de gestionare a calitătii
aerului.
Art. 10. - Autoritatea publică centrală pentru
transport are următoarele atributii si responsabilităti:
a) elaborează si pune în aplicare strategiile
de dezvoltare a transporturilor, în conditiile reducerii si limitării poluării
atmosferei;
b) elaborează reglementări specifice în
domeniul transportului si stabileste conditiile tehnice pe care să le îndeplinească
mijloacele de transport poluante;
c) elaborează norme privind transportul
mărfurilor periculoase care pot afecta calitatea atmosferei;
d) certifică prin omologare sau prin inspectie
tehnică, după caz, încadrarea mijloacelor de transport poluante în normele
tehnice privind protectia atmosferei;
e) asigură controlul respectării
reglementărilor specifice privind omologarea, inspectia tehnică si exploatarea
mijloacelor de transport poluante;
f) colaborează la elaborarea si la
reactualizarea normelior si reglementărilor privind emisiile de poluanti în
aer.
Art. 11. - Autoritatea publică centrală pentru
industrie si autoritatea publică centrală pentru comert au următoarele atributii
si responsabilităti:
a) elaborează strategiile sectoriale pentru
activitătile si instalatiile industriale, luând în considerare impactul asupra
calitătii atmosferei;
b) elaborează prin institutii specializate
norme privind calitatea combustibililor si norme privind manipularea acestora;
c) colaborează la elaborarea si la
reactualizarea normelor si a reglementărilor privind emisiile de poluanti în
aer;
d) coordonează programele de reducere a
emisiilor de poluanti în aer;
e) promovează si coordonează aplicarea
reglementărilor specifice privind emisiile de poluanti în aer pentru activităti
industriale cu impact major asupra calitătii aerului;
f) asigură punerea în aplicare a strategiilor
sectoriale prin Planul national de actiune pentru protectia mediului sectiunea
privind protectia atmosferei;
g) colaborează cu organismul national pentru
standardizare în vederea standardizării si omologării de tip pentru produse si
instalatii.
Art. 12. - (1)
Autoritatea publică centrală pentru agricultură si alimentatie are
următoarele atributii si responsabilităti:
a) elaborează si pune în aplicare strategia de
dezvoltare a agriculturii, luând în considerare impactul asupra atmosferei;
b) asigură prin unitătile sale din teritoriu
respectarea prevederilor legale în ceea ce priveste desfăsurarea activitătilor
cu impact asupra calitătii atmosferei, cum sunt tratamentele fitosanitare,
fertilizarea solurilor, activităti din sectorul zootehnic;
c) colaborează la elaborarea si la
reactualizarea normelor si reglementărilor privind emisiile de poluanti în
aer;
d) exercită controlul, prin teste de laborator,
al produselor agroalimentare si al altor produse cu regim special de
comercializare din import, care pot afecta calitatea atmosferei si sănătatea
publică;
e) promovează adoptarea de solutii alternative
pentru tehnologiile din industria alimentară în vederea reducerii impactului
asupra calitătii atmosferei;
f) colaborează cu alte organisme competente în
domeniul protectiei atmosferei.
(2) Autoritătile teritoriale din subordine au
obligatia să pună la dispozitie autoritătilor teritoriale de protectie a
mediului informatiile necesare în activitatea de gestionare a calitătii
aerului.
Art. 13. - (1) Autoritatea publică centrală
pentru lucrări publice si amenajarea teritoriului are următoarele atributii si
responsabilităti:
a) colaborează la elaborarea normelor care
permit clasificarea zonelor în functie de gradul de poluare a aerului;
b) colaborează la elaborarea unei liste
preliminare cuprinzând aglomerări si zone;
c) asigură cuprinderea în planurile de
amenajare a teritoriului si de urbanism a strategiei nationale privind protectia
atmosferei si a planurilor de actiune, pentru calitatea aerului.
(2) Autoritătile publice teritoriale din
subordine au obligatia să pună la dispozitie autoritătilor publice teritoriale
de protectie a mediului informatiile si documentele necesare în activitatea de
gestionare a calitătii aerului.
Art. 14. - (1) Autoritatea publică centrală
pentru coordonarea administratiei publice locale are următoarele atributii si
responsabilităti:
a) elaborează reglementări privind cadrul de
aplicare în mod unitar, de către prefecti si primari, a dispozitiilor legale
privind protectia atmosferei;
b) urmăreste si asigură transpunerea
prevederilor prezentei ordonante de urgentă de către autoritătile publice
locale;
c) coordonează elaborarea si aplicarea
strategiilor si programelor sectoriale privind protectia atmosferei de către
autoritătile publice locale;
d) stabileste măsuri corespunzătoare cu privire
la solutionarea de către serviciile publice descentralizate a problemelor de
interes local referitoare la protectia atmosferei.
(2) Autoritătile teritoriale din subordine au
obligatia să pună la dispozitie autoritătilor teritoriale de protectie a mediului
informatiile si documentele necesare în activitatea de gestionare a calitătii
aerului.
Art. 15. - Primăriile si consiliile locale au
următoarele atributii si responsabilităti:
a) elaborează instructiuni pentru titularii de
activitate, institutii si populatie privind protectia atmosferei si le aduce la
cunostintă acestora prin mijloace adecvate;
b) adoptă si aduce la îndeplinire măsurile
administrative la nivel local, stabilite prin planurile de actiune pentru calitatea
aerului;
c) integrează politicile de protectie a
atmosferei în strategia de dezvoltare locală.
CAPITOLUL III
Calitatea aerului înconjurător
SECTIUNEA 7
Art. 16. - (1) Evaluarea calitătii aerului
înconjurător este obligatorie pentru toate aglomerările si zonele de pe
teritoriul României. Modul de evaluare se stabileste în functie de nivelul
poluantilor relevanti în aerul înconjurător.
(2) Evaluarea calitătii aerului înconjurător se
realizează prin metode si procedee stabilite prin hotărâre a Guvernului, în
termen de 12 luni de la data intrării în vigoare a prezentei ordonante de
urgentă.
Art. 17. - (1) Poluantii de referintă care se
monitorizează pentru evaluarea calitătii aerului înconjurător, valorile
limită, pragurile de alertă, valorile tintă si marjele de tolerantă privind
nivelul de poluare a aerului înconjurător, precum si criteriile de selectare a
acestor poluanti se stabilesc în acord cu standardele comunitare prin hotărâre
a Guvernului elaborată în termen de 12 luni de la data intrării în vigoare a
prezentei ordonante de urgentă.
(2) Modificarea sau reactualizarea listei
cuprinzând poluantii de referintă se aprobă prin hotărâre a Guvernului, la
propunerile autoritătilor centrale competente.
Art. 18. - (1) Pe baza datelor obtinute prin
evaluarea calitătii aerului autoritatea competentă de mediu elaborează si
promovează planuri de actiune pentru calitatea aerului. Planurile de actiune
pentru calitatea aerului precizează măsuri concrete de reducere, limitare si
prevenire a poluării, după caz, în vederea încadrării în normele de caditate a
aerului într-o perioadă dată.
(2) Procedura de realizare a planurilor de
actiune pentru calitatea aerului se stabileste de autoritatea centrală pentru
protectia mediului.
Art. 19. - Planurile de actiune pentru
calitatea aerului se elaborează consultând autoritătile competente, titularii
de activitate si publicul interesat.
Art. 20. - La elaborarea si evaluarea
planurilor de urbanism si de amenajare a teritoriului se vor respecta si
prevederile planurilor de actiune pentru calitatea aerului.
Art. 21. - (1) Informatia privind calitatea
aerului înconjurător este publică, dacă nu intră sub incidenta prevederilor
altor acte normative de protejare a informatiei.
(2) Toate autoritătile publice sunt obligate să
asigure accesul publicului la informatie, în conditiile si în termenele
prevăzute de lege.
(3) Depăsirea pragurilor de alertă se aduce la
cunostintă publicului prin cele mai eficiente mijloace de informare în masă de
către autoritatea competentă de mediu, indicându-se si măsurile care se impun.
Art. 22. - Încadrarea în valorile limită
stabilite de legislatia în vigoare, în cazul în care au loc depăsiri ale
valorilor limită sau ale pragurilor de alertă datorate poluării semnificative
cu originea într-un alt stat, se face prin măsuri comune stabilite prin
acdrduri bilaterale.
Monitorizarea calitătii aerului si a
nivelului emisiilor
Art. 23. - (1) Monitorizarea calitătii aerului
se asigură prin Sistemul national de monitorizare integrată a calitătii
aerului.
(2) Înfiintarea si organizarea Sistemului
national de monitorizare integrată a calitătii aerului, precum si stabilirea
criteriilor si procedurilor comune de raportare si furnizare a informatiilor se
stabilesc prin hotărâre a Guvernului, elaborată în termen de 6 luni de la data
intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgentă.
(3) Structurile apartinând Sistemului national
de monitorizare integrată a calitătii aerului, indiferent de autoritatea
competentă căreia îi sunt subordonate sau în coordonarea căreia se află, au
obligatia să deruleze activitatea de monitorizare, să raporteze si să
furnizeze informatia conform criteriilor si procedurilor comune.
Art. 24. - (1) Titularii de activitate au
obligatia să monitorizeze nivelul emisiilor de poluanti si să raporteze
informatiile solicitate către autoritatea competentă, în conformitate cu Legea
protectiei mediului nr. 137/1995, republicată.
(2) Rezultatele măsurătorilor se înregistrează,
se prelucrează si se prezintă într-o formă adecvată, stabilită de autoritatea
de mediu competentă.
Art. 25. - (1) Se înfiintează Sistemul national
de inventariere a emisiilor de poluanti atmosferici, sub coordonarea
autoritătii centrale de protectie a mediului.
(2) Modul de organizare si functionare a
Sistemului national de inventariere a emisiilor de poluanti atmosferici, precum
si structura inventarului se stabilesc prin hotărâre a Guvernului, elaborată în
termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei ordonante de
urgentă.
Art. 26. - (1) Evaluarea emisiilor de gaze cu
efect de seră si a celor care afectează stratul de ozon va fi inclusă în
Inventarul national al emisiilor de poluanti atmosferici.
(2) Evaluarea emisiilor si raportarea acestora se fac conform
procedurilor specifice cuprinse în conventiile internationale din domeniu.
CAPITOLUL IV
Surse de poluare si controlul lor
SECTlUNEA 1
Art. 27. - (1) Desfăsurarea activitătilor care
pot constitui surse fixe importante de emisii de poluanti în aer este permisă
numai cu autorizatie de mediu.
(2) Procedura de autorizare se supune
prevederilor Legii protectiei mediului nr. 137/1995, republicată si ale
celorlalte acte normative în vigoare.
Art. 28. - Lista cuprinzând activitătile care
constituie surse fixe importante de emisii de poluanti se stabileste prin
hotărâre a Guvernului.
Art. 29. - (1) Titularii activitătilor care
constituie surse fixe importante de emisii au următoarele obligatii:
a) să solicite si să obtină autorizatia de
mediu în termenul si în conditiile prevăzute de legislatia în vigoare;
b) să detină evidente complete privind
exploatarea instalatiilor ce constituie surse de poluare si cantitătile de
poluanti eliminate în aer;
c) să elaboreze strategii de prevenire a
accidentelor majore si să le pună în practică în mod adecvat;
d) să elaboreze planuri pentru situatii de
urgentă, care stabilesc măsurile aplicabile în interiorul amplasamentului, si
să solicite aprobarea autoritătilor competente pentru măsurile stabilite să se
aplice în afara amplasamentului;
e) în caz de pericol major sau iminent, cu
impact asupra calitătii aerului, să oprească functionarea instalatiilor care
constituie sursă de pericol si să anunte autoritătile competente;
f) în situatia în care nu se obtin rezultatele
scontate prin conditiile stabilite în autorizatie, să pună în aplicare măsurile
de rectificare a parametrilor si conditiilor de functionare, în vederea încadrării
în prevederile legale stabilite de autoritatea competentă;
g) să furnizeze reprezentantilor autoritătilor
competente informatiile necesare, conform prevederilor legale;
h) să participe la elaborarea programelor de
reducere a emisiilor de poluanti, a planurilor de actiune pentru calitatea
aerului si să pună în aplicare obligatiile ce le revin prin acestea;
i) să informeze, conform prevederilor legale în
vigoare, în cazul producerii de emisii accidentale de poluanti în aer sau de
accident major.
(2) Procedurile de întocmire si de aplicare a
planurilor de prevenire a accidentelor majore si a planurilor pentru situaiii
de urgentă se reactualizează prin hotărâre a Guvernului.
Art. 30. - Titularii activitătilor care nu pot
constitui surse fixe importante de emisii de poluanti în aer au următoarele
obligatii:
a) să solicite si să obtină autorizatie de
mediu în conformitate cu prevederile actelor normative în vigoare;
b) să pună în functiune si să asigure
functionarea instalatiei care constituie sursa de poluare, cu respectarea
conditiilor stabilite de autoritatea de protectie a mediului în acordul sau în
autorizatia de mediu, conform prevederilor legislatiei în vigoare;
c) să detină evidente complete privind
exploatarea instalatiilor care constituie surse de poluare, furnizând autoritătilor
competente toate datele solicitate conform legislatiei în vigoare;
d) în situatia în care nu se obtin rezultatele
scontate prin conditiile stabilite în autorizatie, să pună în aplicare măsurile
de rectificare a parametrilor si conditiilor de functionare, în vederea
încadrării în prevederile legale;
e) să participe la elaborarea programelor de
reducere a emisiilor, a planurilor de actiune pentru calitatea aerului si să
pună în aplicare obligatiile ce le revin prin acestea.
Art. 31. - (1) Activitătile la care se
înregistrează, în regim normal de functionare a instalatiilor, depăsiri ale
valorilor limită de emisie în aer pentru poluantii specifici activitătii pot fi
autorizate doar cu program pentru conformare, în conditiile legii.
(2) Programul pentru conformare va contine
măsuri de reducere a poluării aerului prin folosirea celor mai bune tehnici
disponibile, care nu implică costuri excesive, etapizate pe o perioadă de cel
mult 5 ani, dacă nu sunt depăsite valorile limită de calitate a aerului sau
marjele de tolerantă pentru acesti poluanti.
Art. 32. - În cazul depăsirii accidentale a
valorilor limită de emisie de poluanti, autoritatea de mediu decide
întreruperea temporară a activitătii instalatiei care a provocat poluarea,
până la îndepărtarea cauzelor poluării.
Art. 33. - În zonele în care sunt depăsite
valorile limită de emisie de poluanti privind calitatea aerului, pe baza
studiilor de evaluare a impactului asupra mediului autoritatea de mediu
competentă poate stabili valori limită de emisie specifice fiecărei activităti
din zonă, mai restrictive decât valorile stabilite de legislatia în vigoare.
Art. 34. - (1) Acordul de mediu se emite în
conformitate cu prevederile Legii protectiei mediului nr. 137/1995,
republicată, si ale celorlalte acte normative în vigoare, cu îndeplinirea
următoarelor conditii:
a) prevederea tuturor măsurilor de prevenire a
poluării aerului, inclusiv folosirea celei mai bune tehnici disponibile care nu
implică costuri excesive;
b) functionarea unitătii de productie nu
determină poluarea semnificativă a aerului, în special prin emisii de substante
supuse reglementărilor în vigoare;
c) nu se depăsesc valorile limită de emisie
pentru poluantii rezultati din activitate;
d) sunt luate în considerare valorile limită
privind calitatea aerului pentru toti poluantii rezultati din activitate.
(2) Pentru modificarea sau dezafectarea
instalatiilor existente care pot avea impact asupra calitătii aerului înconjurător
este obligatorie obtinerea acordului de mediu, în conditiile legii.
(3) Este obligatorie obtinerea acordului de
mediu pentru operatiuni de dezafectare a instalatiilor existente, care au
impact asupra calitătii aerului.
Art. 35. - Autoritătile competente stabilesc si
pun în aplicare planuri nationale de reducere a emisiilor de poluanti rezultate
din activitătile si de la instalatiile industriale prevăzute la art. 28.
Art. 36. - (1) Transferul de poluanti din aer
către un alt factor de mediu, ca urmare a măsurilor de reducere a poluării
aerului înconjurător, este permis în conditiile mentinerii nivelului
poluantilor sub valorile limită pentru acel factor de mediu.
(2) Metodele si sistemele adoptate în vederea
îmbunătătirii calitătii aerului nu conduc la depăsirea normelor stabilite de
legislatia în vigoare pentru locul de muncă.
Art. 37. - Titularii de activitate au obligatia
să furnizeze autoritătilor competente informatiile solicitate pentru actualizarea
Inventarului national al emisiilor de poluanti atmosferici, precum si pentru
derularea procedurilor de reglementare si control, în conditiile legii.
Art. 38. - Emisiile de poluanti în aer se supun
taxelor. Procedura si cuantumul de stabilire a taxelor sunt reglementate
conform prevederilor legislatiei în vigoare.
Controlul surselor mobile si al
surselor difuze.
Obligatii ale utilizatorilor
surselor mobile de poluare
Art. 39. - (1) În vederea controlului emisiilor
poluante, sursele mobile de poluare si sursele difuze se supun reglementărilor
specifice în vigoare.
(2) În sensul prezentei ordonante de urgentă,
surse mobile de poluare înseamnă mijloacele de transport rutiere, feroviare,
navale si aeriene, echipamente mobile nerutiere echipate cu motoare cu ardere
internă.
(3) În sensul prezentei ordonante de urgentă,
surse difuze de poluare înseamnă sursele de emisii nedirijate de poluanti
atmosferici, cum sunt sursele de emisii fugitive, sursele naturale de emisii si
alte surse care nu au fost definite specific.
Art. 40. - Utilizatorii de surse mobile de
poluare au obligatia să asigure încadrarea în limitele de emisie stabilite
pentru fiecare tip specific de sursă, precum si să le supună inspectiilor
tehnice, conform prevederilor legislatiei în vigoare.
Art. 41. - (1) În zonele în care sunt necesare
măsuri speciale de protectie a calitătii aerului, în planurile de actiune
pentru protectia calitătii aerului se vor preciza obligatii pentru persoanele
fizice si juridice care exploatează surse mobile de poluare.
(2) În cazul în care este posibil din punct de
vedere tehnic si economic, sursele difuze se vor transforma în surse de emisii
dirijate, conform prevederilor legale în vigoare.
SECTIUNEA a 3-a
care pot afecta calitatea,
atmosferei
Art. 42. - Contingentarea productiei si
consumurilor, precum si interdictia de plasare pe piată a anumitor tipuri de
substante cu impact asupra atmosferei, reglementate prin tratate la care
România este parte, se face prin hotărâre a Guvernului.
Art. 43. - (1) Se supun reglementărilor
specifice produsele care prin utilizare pot afecta calitatea atmosferei.
(2) Conditiile de plasare pe piată,
restrictiile de producere si utilizare se stabilesc prin hotărâre a Guvernului
pentru fiecare tip sau clasă de produse.
Art. 44. - Autoritătile centrale competente
exercită functiile de reglementare si control privind proiectarea, construirea
si operarea instalatiilor, echipamentelor, utilajelor si mijloacelor de
transport care pot afecta calitatea aerului înconjurător.
Art. 45. - Echipamentele, instalatiile,
utilajele si mijloacele de transport a căror functionare are impact asupra
calitătii aerului înconjurător se supun omologării de către autoritătile
competente.
CAPITOLUL V
Contraventii si infractiuni
Art. 46. - Încălcarea prevederilor prezentei
ordonante de urgentă atrage răspunderea civilă, contraventională sau penală,
după caz.
Art. 47. - Constituie contraventie următoarele
fapte care nu au fost săvârsite în astfel de conditii încât, potrivit legii
penale, să fie considerate infractiuni si se sanctionează astfel:
a) cu amendă de la 3.000.000 lei la 15.000.000
lei pentru persoane fizice si de la 35.000.000 lei la 100.000.000 lei pentru
persoane juridice, pentru încălcarea prevederilor art. 29 alin. (1) lit. a),
b), c), f), g), h), i) si ale art. 40;
b) cu amendă de la 5.000.000 lei la 30.000.000
lei pentru persoane fizice si de la 15.000.000 lei la 75.000.000 lei pentru
persoane juridice, pentru încălcarea prevederilor art. 30 lit. a), b), c), d)
si e);
c) cu amendă de la 5.000.000 lei la 30.000.000
lei pentru persoane fizice si de la 15.000.000 lei la 75.000.000 lei pentru
persoane juridice, pentru încălcarea prevederilor art. 34 alin. (2) si (3);
d) cu amendă de la 5.000.000 lei la 10.000.000
lei pentru persoane fizice si de la 20.000.000 lei la 50.000.000 lei pentru
persoane juridice, pentru încălcarea prevederilor art. 41 alin. (2);
e) cu amendă de la 3.000.000 lei la 10.000.000
lei pentru persoane fizice si de la 15.000.000 lei la 50.000.000 lei pentru
persoane juridice, pentru încălcarea prevederilor art. 37.
Art. 48. - (1) Constatarea contraventiilor si
aplicarea sanctiunilor se fac de personalul împuternicit în acest scop de
autoritatea publică centrală pentru protectia mediului, de ofiterii si
subofiterii de politie, de personalul împuternicit al administratiei publice
judetene si locale si de personalul Ministerului Apărării Nationale
împuternicit în domeniile sale de activitate, potrivit competentelor legale.
(2) Prezenta ordonantă de urgentă se
completează cu prevederile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea
contraventiilor, cu modificările ulterioare, cu exceptia art. 25, 26 si 27.
Art. 49. - (1) Constituie infractiuni faptele
mentionate mai jos si se pedepsesc după cum urmează:
a) cu închisoare de la 3 luni la un an sau cu
amendă de la 10.000.000 lei la 50.000.000 lei pentru neelaborarea, de către
titularii activitătilor care constituie surse fixe importante de emisii, a
planurilor pentru situatii de urgentă, care stabilesc măsurile aplicabile în
interiorul amplasamentului, si pentru nesolicitarea aprobării de către
autoritătile competente pentru măsurile stabilite a se aplica în afara amplasamentului;
b) cu închisoare de la un an la 5 ani pentru
neoprirea în caz de pericol major sau iminent a functionării instalatiilor care
constituie sursă de pericol cu impact asupra calitătii aerului si pentru
neanuntarea autoritătilor competente.
(2) Dacă fapta prevăzută la lit. b) a pus în
pericol sănătatea sau integritatea corporală a unui număr mare de persoane,
dacă a avut vreuna dintre urmările mentionate la art. 182 din Codul penal ori
dacă a cauzat o pagubă materială importantă, pedeapsa este închisoarea de la 5
ani la 10 ani si interzicerea unor drepturi, iar în cazul în care s-a produs
moartea uneia sau mai multor persoane ori pagube importante economiei nationale
pedeapsa este închisoarea de la 7 ani la 20 de ani si interzicerea unor
drepturi.
(3) Tentativa se pedepseste.
Art. 50. - Constatarea si cercetarea
infractiunilor se fac din oficiu de către organele de urmărire penală, conform
competenielor legale.
CAPITOLUL VI
Dispozitii finale
Art. 51. - Prevederile prezentei ordonante de
urgentă se completează în mod corespunzător cu cele ale Legii protectiei
mediului nr. 137/1995, republicată.
PRIM-MINISTRU
Contrasemnează:
Ministrul apelor, pădurilor si protectiei
mediului,
Ministru de stat, ministrul sănătătii,
Hajdú Gábor
Ministrul industriei si comertului,
Radu Berceanu
p. Ministrul transporturilor,
Aleodor Frâncu,
secretar de stat
Ministrul lucrărilor publice si amenajării
teritoriului,
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
p. Ministrul functiei publice;
Marian Pârjol,
secretar de stat
Bucuresti,
28 noiembrie 2000.
Nr. 243.
privind siguranta barajelor
În temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din
Constitutia României,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă de
urgentă.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - (1) Dreptul de realizare si de
exploatare în sigurantă a barajelor, precum si obligatiile corespunzătoare
rezultate din actele normative privind protectia mediului vor fi exercitate în
conformitate cu prevederile prezentei ordonante de urgentă, precum si cu
prevederile conventiilor internationale la care România este parte.
(2) Respectarea exigentelor de performantă
referitoare la siguranta barajelor este obligatorie în toate etapele de realizare
si de exploatare a acestora: proiectare, executie, exploatare în perioada de
executie, exploatare curentă si postutilizare sau abandonare.
(3) Evaluarea stării de sigurantă în exploatare si verificarea
respectării exigentelor de performantă referitoare la siguranta barajelor se
realizează de experti si specialisti atestati de Ministerul Lucrărilor Publice
si Amenajării Teritoriului si certificati/avizati de Ministerul Apelor,
Pădurilor si Protectiei Mediului.
Art. 2. - În sensul prezentei ordonante de urgentă, prin următorii
termeni se întelege:
a) baraj - orice lucrare hidrotehnică
având o structură existentă sau propusă, care este capabilă să asigure acumularea,
permanentă ori nepermanentă, de apă, de deseuri industriale lichide sau solide
depuse subacvativ (din industria chimică, industria energetică si din iazurile
de decantare din industria minieră), a cărei rupere poate produce pierderea
necontrolată a continutului acumulat, cu efecte negative deosebit de importante
asupra mediului social, economic si/sau natural. Notiunea de baraj cuprinde:
a1)
totalitatea elementelor constructive realizate, inclusiv constructiile
si instalatiile-anexă aferente acestuia, precum si a celor naturale, terenul de
fundatie si versantii care asigură acumularea, care reprezintă cuveta lacului
de acumulare;
a2) barajele si digurile care realizează
retentii permanente sau nepermanente de apă;
a3) lucrările hidrotehnice speciale (centrale
hidroelectrice si ecluze din frontul barat, derivatii cu nivel liber realizate
în rambleu, rezervoare supraterane cu volume de peste 5000 m3 si
conducte fortate);
a4) barajele si digurile care realizează
depozite de deseuri industriale.
b) categorie de importantă a barajelor -
clasificare bazată pe cuantificarea riscului unui baraj, utilizându-se un sistem
de criterii, indici si notări, conform metodologiei de încadrare în categorii
de importantă aprobate prin ordin comun al ministrului lucrărilor publice si
amenajării teritoriului si al ministrului apelor, pădurilor si protectiei
mediului.
În functie de valoarea indicelui de risc
asociat barajului, care pentru barajele cu risc acceptabil are o valoare adimensională,
mai mică sau egală cu 1, barajele se încadrează în una dintre următoarele
categorii de importantă:
· A: baraj de importantă exceptională;
· B: baraj de importantă deosebită;
· C: baraj de importantă normală;
· D: baraj de importantă redusă.
În cazul unei valori a indicelui de risc
asociat barajului mai mare de 1, riscul este inacceptabil, iar barajul nu poate
fi exploatat;
c) baraj cu risc sporit - baraj care
este declarat de Ministerul Apelor, Pădurilor si Protectiei Mediului ca fiind
cu potential crescut privind consecintele produse asupra populatiei,
proprietătii si mediului, în cazul cedării.
d) expert certificat/avizat - expert
tehnic sau specialist verificator de proiecte, atestat de Ministerul Lucrărilor
Publice si Amenajării Teritoriului pentru constructii hidrotehnice în
domeniile A7 (rezistenta si stabilitatea la solicitări statice, dinamice,
inclusiv la cele seismice, pentru constructii si amenajări hidrotehnice) si B5
(siguranta în exploatare pentru constructii si amenajări hidrotehnice) si
certificat/avizat de Ministerul Apelor, Pădurilor si Protectiei Mediului pentru
evaluarea stării de sigurantă în exploatare a barajelor;
e) CONSIB - Comisia Natională pentru
Siguranta Barajelor si Lucrărilor Hidrotehnice, înfiintată conform legii;
f) detinător de baraj - persoană
juridică cu orice titlu, care are în păstrare, proprietate si/sau administrare
un baraj.
Art. 3. - (1) Încadrarea în categorii de
importantă a barajelor reprezintă o obligatie legală a detinătorilor/administratorilor,
cu orice titlu, denumiti în continuare detinători de baraje, si este
utilizată pentru:
a) stabilirea tipului de urmărire în timp a
barajelor specială sau curentă - în conformitate cu rigorile impuse de
sistemul calitătii în constructii;
b) ierarhizarea barajelor în vederea stabilirii
programelor de evaluare a stării de sigurată în exploatare a acestora;
c) stabilirea listei cuprinzând barajele cu
risc sporit;
d) stabilirea atributiilor de verificare si
control al barajelor, care revin autoritătilor publice centrale din domeniul
lucrărilor publice si din domeniul gospodăririi apelor;
e) stabilirea obligatiilor ce revin
detinătorilor de baraje, precum si altor persoane juridice si fizice privind
siguranta în exploatare a acestor tipuri de lucrări si luarea măsurilor
corespunzătoare de reducere a riscului.
(2) La stabilirea categoriei de importantă a
barajelor detinătorii acestor tipuri de lucrări, Ministerul Apelor, Pădurilor
si Protectiei Mediului si Ministerul Lucrărilor Publice si Amenajării
Teritoriului vor tine seama de:
a) caracteristicile tehnice ale lucrării,
furnizate de către detinător;
b) necesitatea protectiei populatiei, a
proprietătii si a mediului împotriva consecintelor potentiale produse în cazul
cedării acestor lucrări;
c) mărimea pagubelor potentiale sau a
prejudiciului pe care îl poate aduce un accident la barajul respectiv;
d) costul măsurilor de sigurantă impuse si dacă
acestea sunt acceptabile sub aspectul eficientei economice;
e) impactul social-economic în cazul ruperii
unui baraj;
f) modul în care
barajul este proiectat, construit, exploatat, reparat, afectat în timpul
exploatării, inspectat periodic, mentinut în exploatare, postutilizat sau
abandonat;
g) modul în care apa si deseul industrial
lichid ori depus hidraulic sunt acumulate în cuveta lacului de acumulare;
h) persoana care a avut responsabilitatea
proiectării, constructiei, reparării, exploatării, inspectiei, deciziei de
postutilizare sau de abandonare a barajului.
(3) În scopul protectiei populatiei, a
proprietătii si a mediului, Ministerul Apelor, Pădurilor si Protectiei Mediului
poate majora categoria de importantă a unui baraj fată de cea declarată de
detinător si îl poate declara cu risc sporit. Lista cuprinzând barajele cu risc
sporit si cele cu categorie de importantă majorată se aprobă prin ordin al
conducătorului acestei autorităti.
(4) Metodologiile privind stabilirea
categoriilor de jmportantă a barajelor si metodologiile de evaluare a stării
de sigurantă în exploatare a barajelor se aprobă prin ordin comun al
ministrului apelor, pădurilor si protectiei mediului si al ministrului
lucrărilor publice si amenajării teritoriului, pe baza avizului tehnic
consultativ al CONSIB.
Art. 4. - (1) Stabilirea exigentelor de
performantă care definesc sistemul calitătii în domeniul constructiilor de
baraje, procedurile si reglementările tehnice, precum si controlul respectării
acestora sunt asigurate de Ministerul Lucrărilor Publice si Amenajării
Teritoriului si de Ministerul Apelor, Pădurilor si Protectiei Mediului.
(2) Reglementările si procedurile cu caracter
general, aferente sistemului calitătii în domeniul constructiilor de baraje, se
stabilesc prin ordine comune ale conducătorilor autoritătilor mentionate la
alin. (1).
(3) Normele tehnice aferente asigurării
calitătii în constructiile de baraje se elaborează si se aprobă prin ordin al
ministrului lucrărilor publice si amenajării teritoriului.
(4) Normele tehnice referitoare la comportarea
în exploatare, expertizarea proiectelor si regimul de exploatare în sigurată a
barajelor se aprobă prin ordin al ministrului apelor, pădurilor si protectiei
mediului. Iazurile de decantare din industria minieră se realizează, se
exploatează si se conservă conform normelor specifice întocmite prin grija
Ministerului Industriei si Comertului si aprobate prin ordine comune ale
ministrului apelor, pădurilor si protectiei mediului, ministrului lucrărilor
publice si amenajării teritoriului si ministrului industriei si comertului.
(5) Aspectele tehnice ale reglementărilor si
normelor, precum si prioritătile de întocmire a acestora sunt avizate de
CONSIB.
(6) Prevederile alin. (3) se aplică si în cazul
iazurilor de decantare miniere care îsi încetează activitatea la expirarea
licentei de concesionare.
(7) Expertii certificati/avizati pentru
evaluarea stării de sigurată în exploatare a barajelor îsi desfăsoară
activitatea în baza regulamentului privind organizarea si certificarea corpului
de experti si a procedurii de avizare a specialistilor pentru evaluarea stării
de sigurantă a barajelor din categoriile de importantă C si D. Regulamentul si
procedura se elaborează de Ministerul Apelor, Pădurilor si Protectiei Mediului
si se aprobă prin ordin al conducătorului acestuia.
(8) Certificarea personalului de exploatare
privind activitatea de urmărire a comportării în timp a barajelor se efectuează
în baza regulamentului specific. Regulamentul se elaborează de Ministerul
Apelor, Pădurilor si Protectiei Mediului si se aprobă prin ordin al
conducătorului acestuia.
Art. 5. - (1) Detinătorii cu orice titlu de
baraje sunt direct responsabili de realizarea si de mentinerea sigurantei în
exploatare a acestora în conformitate cu prevederile prezentei ordonante de
urgentă.
(2) Pentru barajele existente la care nu există
sau nu este cunoscut un proprietar ori administrator legal, rolul de detinător
revine administratiei publice locale - comună, oras, municipiu, judet - pe
teritoriul căreia se găsesc acestea, la cererea Ministerului Apelor, Pădurilor
si Protectiei Mediului sau/si a Ministerului Lucrărilor Publice si Amenajării
Teritoriului.
Art. 6. - (1) Pentru barajele noi sau în cazul
interventiilor constructive care modifică parametrii de bază ai barajelor
existente detinătorii acestora sunt obligati să obtină de la Ministerul Apelor,
Pădurilor si Protectiei Mediului acordul de functionare în sigurantă.
(2) Prin exceptie, Ministerul Apelor, Pădurilor
si Protectiei Mediului stabileste prin ordin ca pentru lucrările încadrate în
categoriile de importantă C si D acordul de functionare în sigurantă să fie
emis de unitătile teritoriale ale Ministerului Apelor, Pădurilor si Protectiei
Mediului, pe baza avizului unui expert certificat/avizat.
(3) Acordul de functionare în sigurantă se
referă la încadrarea în categorii de importantă a barajului, la adoptarea
solutiilor de proiectare, la conditiile de amplasament si la respectarea
normelor si reglementărilor legale, precum si a experientei în domeniu.
(4) Acordul de functionare în sigurantă este
obligatoriu pentru obtinerea autorizatiei de constructie.
Art. 7. - (1) Pentru barajele aflate în
exploatare sau în fază provizorie de punere în exploatare detinătorul acestora
este obligat să obtină o autorizatie de functionare în conditii de sigurantă,
emisă de Ministerul Apelor, Pădurilor si Protectiei Mediului, pe baza
recomandărilor din documentatia avizată de expertul certificat.
(2) Prin exceptie, la recomandarea CONSIB,
pentru lucrările încadrate în categoriile de importantă C si D autorizatia de
functionare în conditii de sigurantă se poate emite de către unitătile
teritoriale ale Ministerului Apelor, Pădurilor si Protectiei Mediului, în baza
unei documentatii privind starea de sigurantă avizate de expertul certificat.
(3) Autorizatia de functionare în conditii de
sigurantă certifică îndeplinirea exigentelor de performantă în perioada de
exploatare si este obligatorie pentru obtinerea autorizatiilor de gospodărire a
apelor si de protectie a mediului.
(4) Autorizatia de functionare în conditii de
sigurantă se emite pe o durată determinată, stabilită prin autorizatie, de
maximum 10 ani si se reînnoieste la expirare sau în cazul producerii unor
incidente ori accidente în exploatare.
Art. 8. - Procedurile si competentele de
emitere a acordului de functionare în sigurantă si a autorizatiei de
functionare în conditii de sigurantă pentru baraje se aprobă prin ordin al
ministrului apelor, pădurilor si protectiei mediului, în baza avizului tehnic
consultativ al CONSIB.
Art. 9. - (1) Exploatarea barajelor, indiferent
de destinatia acestora, de către detinătorii cu orice titlu fără autorizatia
de functionare în conditii de sigurantă prevăzută de prezenta ordonantă de
urgentă este interzisă.
(2) Îndeplinirea conditiilor de exploatare în
conditii de sigurantă prevăzute prin expertize avizate de CONSIB sau a
conditiilor stabilite prin ordine ale ministrului apelor, pădurilor si
protectiei mediului si ministrului lucrărilor publice si amenajării
teritoriului este obligatorie.
Art. 10 - (1) Detinătorii de baraje sunt
obligati să urmărească comportarea în timp a acestor constructii pe baza unor
proiecte specializate, elaborate prin grija acestora.
(2) Proiectele de urmărire a comportării în
timp a barajelor trebuie să respecte reglementările generale în domeniu,
prevăzute de legislatia în vigoare si de normativele tehnice specifice, precum
si elementele stabilite la proiectare sau prin evaluările periodice ale stării
de sigurantă.
(3) Activitatea de urmărire a comportării în
timp a barajelor se organizează pe 3 niveluri, astfel:
a) nivelul I, cuprinzând inspectiile vizuale,
măsurătorile la aparate de măsură si control si interpretarea primară a
rezultatelor - depăsirea unor valori de atentie si alarmă realizate de
personalul de exploatare cu sarcini specifice, certificat de Ministerul Apelor,
Pădurilor si Protectiei Mediului;
b) nivelul II, cuprinzând sinteza periodică a
observatiilor, a măsurătorilor si a inspectiilor tehnice anuale si interpretarea
acestora din punct de vedere al sigurantei barajului, realizată, prin grija
detinătorului, de specialisti care întocmesc rapoarte sintetice anuale;
c) nivelul III, cuprinzând analiza si avizarea
rapoartelor de sinteză anuale, realizate de o comisie de urmărire a comportării
în timp a barajelor, organizată de către detinător, a cărei componentă este
avizată de CONSIB si aprobată de Ministerul Apelor, Pădurilor si Protectiei
Mediului; în cazul detinătorilor care nu organizează comisii proprii, analiza
si avizarea rapoartelor anuale vor fi realizate fie de comisiile aprobate ale
altor detinători, fie de grupuri de specialisti aprobati de Ministerul Apelor,
Pădurilor si Protectiei Mediului, cu avizul tehnic consultativ al CONSIB.
(4) Rapoartele anuale privind comportarea si
siguranta în exploatare a barajelor aflate în administrarea unui detinător sunt
analizate în cadrul evaluării periodice a sigurantei, iar îndeplinirea corectă
din punct de vedere legal, tehnic si organizatoric a obligatiilor prevăzute în
proiectele de urmărire a comportării în timp a constructiilor conditionează
emiterea autorizatiei de functionare în conditii de sigurantă sau reînnoirea
acesteia.
(5) Nerespectarea proiectului de urmărire a
comportării în timp a constructiilor atrage suspendarea autorizatiei de
functionare în conditii de sigurantă pe o perioadă de 30 de zile, timp în care
trebuie realizată conformarea cu proiectul.
Art. 11. - Pentru prevenirea unor accidente sau
a unor avarii datorate sabotajelor, vandalismului ori unor actiuni
iresponsabile detinătorii de baraje cu risc sporit sunt obligati să organizeze
si să realizeze un sistem de securitate si pază a barajelor, aprobat de
inspectoratele judetene de protectie civilă.
Art. 12. - În scopul asigurării protectiei si
sigurantei barajelor se interzice realizarea unor constructii, depozite,
amenajări sau a altor activităti în ampriza barajelor ori în zonele de
protectie stabilite la aprobarea proiectului sau conform prevederilor legale.
Art. 13. - În cazul trecerii în conservare, al
postutilizării sau al abandonării unui baraj, detinătorul acestuia va întocmi o
documentatie distinctă. Detinătorul va stabili si va asigura, pe cheltuială
proprie, lucrările si măsurile de încadrare într-o categorie de folosintă
posibilă a barajului sau va demola constructia, cu asigurarea corespunzătoare a
curgerii apelor, inclusiv a apelor maxime, în sectiunea barată initial.
Procedura de trecere în conservare, postutilizare sau abandonare a barajelor
se elaborează de Ministerul Apelor, Pădurilor si Protectiei Mediului si se
aprobă prin ordin.
Art. 14. - Detinătorii cu orice titlu de baraje
au obligatia de a declara public caracteristicile generale, categoria de
importantă si gradul de risc asociat acestora. Declaratia se efectuează conform
procedurii care se elaborează de Ministerul Apelor, Pădurilor si Protectiei
Mediului si se aprobă prin ordin.
CAPITOLUL III
Controlul în domeniul sigurantei barajelor
Art. 15. - Controlul
îndeplinirii exigentelor de performantă si al respectării prevederilor legale
aferente sigurantei barajelor se face de Ministerul Apelor, Pădurilor si
Protectiei Mediului sau de împuterniciti ai acestuia.
Art. 16. - Controlul îndeplinirii exigentelor
de performantă privind calitatea în constructii se face de Ministerul
Lucrărilor Publice si Amenajării Teritoriului sau de organele teritoriale ale
acestuia, conform legii.
Art. 17. - Controlul curent al activitătii de
urmărire a comportării în timp a barajelor va fi asigurat de împuternicitii
Ministerului Apelor, Pădurilor si Protectiei Mediului si ai Ministerului
Lucrărilor Publice si Amenajării Teritoriului.
Art. 18. - În scopul îndeplinirii atributiilor
de control împuternicitii cu drept de control, după declinarea identitătii si
calitătii, au dreptul:
a) de acces la baraje, indiferent de
detinătorul si destinatia acestora, pentru a face constatări privind respectarea
prevederilor prezentei ordonante de urgentă si ale reglementărilor ce decurg
din aceasta;
b) de a controla existenta si functionalitatea
aparaturii de măsură si control prevăzute pentru urmărirea comportării în timp
a barajelor, în conformitate cu prevederile proieetelor specifice;
c) de a constata contraventii si de a aplica
sanctiuni conform competentelor acordate.
Art. 19. - Pentru efectuarea controlului în
unitătile cu regim special de acces împuternicitii cu drept de control vor
primi aprobare si din partea autoritătii publice centrale care coordonează
unităiile respective.
CAPITOLUL IV
Sanctiuni
Art. 20. - Încălcarea dispozitiilor prezentei ordonante de urgentă
atrage răspunderea disciplinară, materială, civilă contraventională sau penală,
după caz.
Art. 21. - Constituie contraventii următoarele
fapte:
a) functionarea barajelor fără autorizatie de
functionare în sigurantă si fără proiect de urmărire a comportării în timp a
constructiei;
b) neîndeplinirea conditiilor de sigurantă
prevăzute prin ordine ale ministrului apelor, pădurilor si protectiei mediului
si ale ministrului lucrărilor publice si amenajării teritoriului;
c) deteriorarea sau distrugerea aparaturii de
măsură si control montate în baraje;
d) nerespectarea prevederilor acordului de
functionare în sigurantă si nerespectarea prevederilor autorizatiei de
functionare în conditii de sigurantă;
e) realizarea unor constructii, depozite,
amenajări sau a altor activităti în ampriza barajelor ori în zonele de
protectie;
f) nerealizarea remedierilor în termenul
prevăzut de prezenta ordonantă de urgentă, în cazul suspendării autorizatiei de
functionare în conditii de sigurantă.
g) abandonarea unui baraj fără proiect de
abandonare si conservare elaborat de un expert certificat/avizat;
h) declararea eronată a caracteristicilor
barajului în scopul obtinerii de avantaje;
i) neîndeplinirea prevederilor legale privind
reevaluarea sigurantei barajelor existente;
j) nerealizarea sistemului de securitate si
pază prevăzut de prezenta ordonantă de urgentă;
k) neîndeplinirea conditiilor de exploatare în
sigurantă stabilite prin ordine ale ministrului apelor, pădurilor si protectiei
mediului si/sau ale ministrului lucrărilor publice si amenajării teritoriului.
Art. 22. - (1) Contraventiile prevăzute la art.
21, săvârsite de persoane fizice, se sanctionează după cum urmează:
a) cu amendă de la 50.000.000 lei la
500.000.000 lei cele prevăzute la art. 21 lit. a), b), d), e) h) si i);
b) cu amendă de la 10.000.000 lei la 50.000.000
lei cele prevăzute la art. 21 lit. c), f) g), j) si k).
(2) Sanctiunile prevăzute la alin. (1) pot fi
aplicate si persoanelor juridice.
Art. 23. - Constituie infractiuni următoarele
fapte:
a) executarea barajelor fără acordul de
functionare în sigurantă a barajului;
b) functionarea barajelor fără autorizatie de
functionare în conditii de sigurantă, punând în pericol populatia si mediul
înconjurător;
c) nedeclararea barajelor detinute si a
caracteristicilor acestora;
d) neîndeplinirea măsurilor stabilite prin
expertize avizate de CONSIB, dacă fapta pune în pericol siguranta constructiei
si produce urmări grave pentru populatie sau pentru factorii de mediu.
Art. 24. - Infractiunile prevăzute la art. 23
se pedepsesc cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă.
Art. 25. - Constatarea contraventiilor si
aplicarea sanctiunilor prevăzute la art. 22 se fac de inspectori din cadrul
Ministerului Apelor, Pădurilor si Protectiei Mediului si de împuterniciti ai
acestuia.
Art. 26. - Infractiunile prevăzute în prezenta
ordonantă de urgentă se constată de organele abilitate precum si de personalul
prevăzut la art. 17, care înaintează actul de constatare la organul local de
cercetare penală.
CAPITOLUL V
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 27. - (1) În termen de 30
de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgentă
Ministerul Apelor, Pădurilor si Protectiei Mediului va elabora si va aproba
prin ordin regulamentul privind organizarea si certificarea corpurilor de
experti, respectiv procedura de avizare a expertilor si a specialistilor pentru
întocmirea evaluării stării de sigurantă în exploatare a barajelor.
(2) În termen de 60 de zile de la data intrării
în vigoare a prezentei ordonante de urgentă Ministerul Apelor, Pădurilor si
Protectiei Mediului va elabora si va aproba prin ordin procedura de autorizare.
Art. 28. - (1) În termen de 120 de zile de la
data intrării în vigoare a procedurilor de autorizare detinătorii cu orice
titlu ai barajelor sunt obligati să declare la Ministerul Apelor, Pădurilor si
Protectiei Mediului lucrările detinute si încadrarea lor în categorii de
importantă, în vederea esalonării obtinerii autorizărilor.
(2) Depunerea documentatiei pentru obtinerea
autorizatiei de functionare în sigurantă a barajului se va face la termenele
stabilite prin ordin al ministrului apelor, pădurilor si protectiei mediului,
în baza esalonării propuse de CONSIB.
Art. 29. - Detinătorii cu orice titlu ai
barajelor aflate în exploatare, care în urma evaluării stării de sigurantă nu
îndeplinesc exigentele de performantă necesare pentru obtinerea autorizatiei de
functionare în conditii de sigurantă decât după realizarea unor măsuri si
lucrări propuse prin raportul de evaluare a stării de sigurantă, sunt obligati
să realizeze aceste exigente de performantă în termenul stabilit de comun acord
cu reprezentantii Ministerului Apelor, Pădurilor si Protectiei Mediului si ai
Ministerului Lucrărilor Publice si Amenajării Teritoriului, dar nu mai târziu
de 2 ani de la data intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgentă.
Art. 30. - (1) Nerealizarea prevederilor art.
27 si 28 conduce imediat la introducerea restrictiilor de exploatare si, după
caz, la declansarea operatiunilor de abandonare.
(2) Pentru barajele care prezintă un indice de
risc asociat inacceptabil va fi declansată operatiunea de abandonare.
(3) În termen de 30 de zile de la data intrării
în vigoare a prezentei ordonante de urgentă Ministerul Apelor, Pădurilor si
Protectiei Mediului va elabora si va aproba prin ordin metodologia de declarare
a operatiunilor de abandonare a barajelor.
Art. 31. - (1) Detinătorul barajului are
obligatia să tină o fisă de evidentă a barajului cuprinzând datele importante
privind constructia si evenimentele care au avut loc în timp. Fisa actualizată
va fi transmisă anual la Ministerul Apelor, Pădurilor si Protectiei Mediului,
împreună cu un raport privind starea barajului. La fiecare 2 ani raportul va fi
completat cu o analiză aprofundată a comportării în timp a barajului.
(2) În cazul barajelor utilizate pentru
alimentări cu apă sau al barajelor care realizează acumulări de apă în scopuri
multiple, detinătorul cu orice titlu al barajului va transmite la Ministerul
Apelor, Pădurilor si Protectiei Mediului un raport privind prima umplere a
lacului de acumulare realizat prin barajul respectiv.
PRIM-MINISTRU
Contrasemnează:
Ministrul apelor, pădurilor si protectiei mediului,
Romică Tomescu
Ministrul lucrărilor publice si amenajării teritoriului,
Nicolae Noica
Ministrul industriei si comertului,
Radu Berceanu
Bucuresti, 28 noiembrie 2000.
Nr. 244.
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE
ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
JUSTITIEI
pentru aprobarea Regulamentului privind
organizarea
si desfăsurarea examenului pentru autorizarea
expertilor criminalisti care pot fi recomandati
de părti să participe la efectuarea expertizei
criminalistice
Ministru de stat, ministrul justitiei,
în temeiul dispozitiilor art. 3 alin. (2) si
ale art. 14 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 75/2000 privind autorizarea
expertilor criminalisti,
având în vedere dispozitiile Hotărârii
Guvernului nr. 65/1997 privind organizarea si functionarea Ministerului
Justitiei, cu modificările si completările ulterioare,
emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul privind
organizarea si desfăsurarea examenului pentru autorizarea expertilor criminalisti
care pot fi recomandati de părti să participe la efectuarea expertizei
criminalistice, cuprins în anexa care face parte integrantă din prezentul
ordin.
Art. 2. - Directia generală organizare, resurse
umane si relatia cu Ministerul Public va aduce la îndeplinire dispozitiile
prezentului ordin.
p. Ministru de stat, ministrul justitiei,
Gheorghe Mocuta,
secretar de stat
Bucuresti,
15 noiembrie 2000.
Nr. 2.985/C.
ANEXĂ
privind organizarea si desfăsurarea examenului pentru autorizarea
expertilor criminalisti
care pot fi recomandati de părti să participe
la efectuarea expertizei criminalistice
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - (1) În conformitate
cu prevederile art. 2 alin. (1) din
Ordonanta Guvernului nr. 75/2000, calitatea de expert criminalist autorizat
care poate fi recomandat de parte să participe la efectuarea expertizei
criminalistice se dobândeste pe bază de examen.
(2) Examenul de expert criminalist autorizat se
organizează, potrivit art. 3 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 75/2000,
de Ministerul Justitiei, prin Directia generală organizare, resurse umane si
relatia cu Ministerul Public, si are ca scop verificarea cunostintelor teoretice
si practice în specialitatea pentru care se candidează, precum si a gradului
de cunoastere a dispozitiilor legale în vigoare referitoare la expertiza
criminalistică si la drepturile si obligatiile expertilor.
Art. 2. - Se poate prezenta la examen persoana
care îndeplineste conditiile prevăzute la, art. 4 alin. (1) din Ordonanta
Guvernului nr. 75/2000:
a) este cetătean român si cunoaste limba
română;
b) are capacitate de exercitiu deplină;
c) a absolvit studii superioare, dovedite cu
diplomă;
d) a desfăsurat o activitate de cel putin 4 ani
sau are studii de specialitate, dovedite cu diplomă, altele decât cele
prevăzute la lit. c), în domeniul genului de expertiză criminalistică pentru
care candidează;
e) este apt din punct de vedere medical pentru
îndeplinirea calitătii de expert;
f) nu a suferit o condamnare definitivă pentru
o infractiune săvârsită în împrejurări legate de exercitarea profesiei.
Art. 3. - Pentru înscrierea la examen
candidatii vor prezenta:
a) cerere de înscriere, însotită de curriculum
vitae;
b) copie legalizată de pe actul de identitate;
c) copie legalizată de pe diploma de studii
superioare;
d) dovada că îndeplinesc conditiile prevăzute
la art. 2 lit. d);
e) certificatul de cazier judiciar;
f) dovada plătii taxei de înscriere la examen.
Art. 4. - Candidatii care promovează examenul
pentru autorizarea expertilor criminalisti vor prezenta certificatul medical de
sănătate eliberat pe baza constatărilor făcute de comisia medicală constituită
potrivit Legii nr. 92/1992 pentru organizarea judecătorească, republicată, cu
modificările si completările ulterioare.
Art. 5. - Calitatea de expert criminalist
autorizat care poate fi recomandat de parte să participe la efectuarea
expertizei criminalistice se poate obtine în următoarele specialităti ale
expertizei criminalistice: expertiza grafică si tehnică a documentelor,
expertiză dactiloscopică, expertiza traseologică, expertiza balistică
judiciară, expertiza fizico-chimică a probelor materiale, expertiza în
accidentele de trafic, expertiza în explozii si incendii, expertiza vocii si a
vorbirii, expertiza fotografiilor si a înregistrărilor video, expertiza
biologică, expertiza tehnicii de calcul, expertiza mijloacelor de
telecomunicatii, expertiza pentru detectia comportamentului simulat (poligraf).
CAPITOLUL II
Organizarea examenului
Art. 6. - (1) Verificarea
pregătirii profesionale se face prin sustinerea de către candidati a unei
lucrări scrise privind aspectele teoretice si practice ale specialitătii
pentru care candidează, gradul de cunoastere a dispozitiilor legale în vigoare
referitoare la expertiza criminalistică si la drepturile si obligatiile
expertilor.
(2) Candidatii pot lua cunostintă de tematica
pentru examen si de specialitătile pentru care se organizează acesta cu cel
putin 45 de zile înainte de sustinerea examenului, la sediul Ministerului
Justitiei si la sediile tribunalelor.
Art. 7. - (1)
Data si locul sustinerii examenului, precum si termenul pentru depunerea
actelor de înscriere la examen se aduc la cunostintă celor interesati prin
intermediul rubricilor de mare publicitate a mijloacelor de informare în masă
cu cel putin 45 de zile înainte de data fixată.
(2) După expirarea termenului de înscriere se
vor întocmi listele cuprinzând candidatii, pe specialităti.
Art. 8. - (1) Comisia de examinare este formată
din minimum 3 persoane, reprezentanti ai institutiilor în domeniu, în functie
de specialitatea pentru care se candidează.
(2) Componenta comisiei de examinare se aprobă
prin ordin al ministrului justitiei, la propunerea Directiei generale
organizare, resurse umane si relatia cu Ministerul Public.
Art. 9. - (1) Intrarea candidatilor în sălile
de examen se face pe baza listelor întocmite pentru fiecare sală.
(2) În sala de examen au acces candidatii,
membrii comisiei de examinare, personalul de supraveghere si personalul din
Ministerul Justitiei implicat în organizarea examenului.
Art. 10. - (1) În ziua examenului comisia de
examinare prezintă ministrului justitiei propuneri de subiecte care urmează să
fie tratate în lucrare.
(2) Subiectele stabilite de ministrul justitiei
se vor multiplica în atâtea exemplare câte săli sunt afectate pentru examen,
plus unul de control, si se introduc în plicuri care se sigilează.
(3) În sala de examen plicul va fi desfăcut de
un candidat care va semna si procesul-verbal întocmit în acest sens de
personalul desemnat să asigure supravegherea desfăsurării examenului.
(4) Prezenta la examen se verifică prin
confruntarea actelor de identitate ale candidatilor cu listele cuprinzând
candidatii.
(5) Lucrarea se întocmeste pe coli-tip de
hârtie cu antetul si stampila Ministerului Justitiei. Datele personale se completează
în caseta prevăzută în acest scop, după care aceasta se acoperă, se lipeste si
se stampilează.
(6) Semnarea lucrării de către candidat în alt
loc decât cel anume prevăzut conduce la anularea acesteia.
(7) Durata de desfăsurare a examenului este de
3 ore din momentul comunicării subiectelor.
(8) Lucrările candidatilor care folosesc
mijloace nepermise la examen vor fi anulate, iar acestia vor fi eliminati din
sală.
(9) La predarea lucrării participantul la
examen va semna în lista cuprinzând candidatii.
(10) La terminarea examenului tezele se
numerotează si se înscriu într-un borderou.
Art. 11. - (1) Lucrările se corectează de către
membrii comisiei de examinare pe baza unui barem unitar adus la cunostintă o
dată cu anuntarea rezultatelor la examen. Fiecare subiect al lucrării se
notează separat cu note de la 1,00 la 10, inclusiv fractiuni. Casetele cu
datele personale ale candidatilor se dezlipesc numai după finalizarea
corectării tuturor lucrărilor.
(2) Sunt declarati admisi candidatii care obtin
media la examen de minimum 7,00, cu conditia ca nici una dintre note să nu fie
mai mică de 5,00.
(3) Contestatiile împotriva rezultatelor
obtinute la examen se pot face în termen de 30 de zile de la afisarea lor si
se depun la Directia generală organizare, resurse umane si relatia cu
Ministerul Public din cadrul Ministerului Justitiei sau la sediile tribunalelor.
(4) Lucrările ale căror rezultate au fost
contestate se reexaminează, în termen de 10 zile de la expirarea termenului
prevăzut la alin. (3), de o comisie alcătuită potrivit prevederilor art. 8, din
care nu pot face parte persoanele care au constituit comisia de examinare.
(5) Rezultatele contestatiilor se aduc la
cunostintă celor interesati prin afisare la sediul Ministerului Justitiei si la
sediile tribunalelor.
(6) Rezultatele obtinute la examen,
necontestate în termen de 30 de zile de la afisare, precum si cele stabilite
în urma solutionării contestatiilor sunt definitive.
CAPITOLUL III
Art. 12. - (1) Pe baza notei obtinute la examen
de minumum 7,00 se acordă calitatea de expert criminalist autorizat care poate
fi recomandat de parte să participe la efectuarea expertizei criminalistice în
specialitatea pentru care s-a candidat.
(2) Tabelul nominal cuprinzând expertii
criminalisti autorizati care pot fi recomandati de părti să participe la efectuarea
expertizei criminalistice, cu datele de identificare, întocmit de Ministerul
Justitiei pe specialităti, se publică în Monitorul Oficial al României, Partea
a IV-a, si se transmite instantelor judecătoresti si parchetelor de pe lângă
acestea.
(3) Persoanele prevăzute la art. 6 din Ordonanta
Guvernului nr. 75/2000 se includ, la cerere, fără examen, în Tabelul nominal
cuprinzând expertii criminalisti autorizati care pot fi recomandati de părti să
participe la efectuarea expertizei criminalistice, pe baza documentelor
eliberate de institutia la care au activat.
Art. 13. - (1) Calitatea de expert criminalist
autorizat care poate fi recomandat de parte să participe la efectuarea
expertizei criminalistice este dovedită cu legitimatie eliberată de Ministerul
Justitiei prin Directia generală organizare, resurse umane si relatia cu
Ministerul Public.
(2) Legitimatiile expertilor criminalisti
autorizati care pot fi recomandati de părti să participe la efectuarea
expertizei criminalistice se vizează anual de emitent, în cursul primului
trimestru.
Art. 14. - (1) Toate documentele referitoare la
organizarea si desfăsurarea examenului se arhivează, având termen de păstrare
conform legii.
(2) Dosarele cuprinzând actele personale ale
expertilor criminalisti autorizati care pot fi recomandati de părti să
participe la efectuarea expertizei criminalistice si lucrările tuturor
candidatilor la examen se păstrează permanent în arhiva Directiei generale
organizare, resurse umane si relatia cu Ministerul Public din cadrul
Ministerului Justitiei.
(3) Dosarele continând copii de pe actele
personale ale candidatilor care nu s-au prezentat sau care au fost respinsi la
examen se păstrează la Directia generală organizare, resurse umane si relatia
cu Ministerul Public până la definitivarea rezultatelor, după care se restituie
celor interesati.
CONSILIUL
NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
privind retragerea Licentei de emisie nr. R 053
din 20 mai 1993,
acordată Societătii Comerciale RADIO SONIC -
S.R.L. pentru postul RADIO SONIC
din Cluj-Napoca
În conformitate cu dispozitiile art. 29 din
Legea audiovizualului nr. 48/1992,
Consiliul National al Audiovizualului d e c i d e :
Articol unic. - Se retrage Licenta de emisie nr. R 053 din
20 mai 1993 pentru radio, acordată Societătii Comerciale RADIO SONIC - S.R.L.
pentru postul RADIO SONIC din Cluj-Napoca, începând cu data de 1 noiembrie
2000, ora 0,00, în temeiul art. 37 alin. 1 lit. d) din Legea audiovizualului
nr. 48/1992, care prevede: "[...] retragerea este obligatorie în cazul în
care titularul de autorizatie încetează să mai emită, respectând regularitatea
si durata prevăzute în decizie, din alte motive decât cele de avarie
tehnică."
Această măsură a fost luată de Consiliul
National al Audiovizualului ca urmare a nerespectării Somatiei publice nr.
12.505 din 25 octombrie 2000.
PRESEDINTELE CONSILIULUI NATIONAL AL
AUDIOVIZUALULUI,
Bucuresti,
1 noiembrie 2000.
Nr. 250.
CONSILIUL
NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
privind reducerea
cu 2 ani a duratei Licentei de emisie nr. TV.100 din 24 octombrie 1995,
acordată Societătii
Comerciale ROMSAT CARDINAL NETWORK - S.A.
pentru postul de televiziune TELE 7 BACĂU
În conformitate cu dispozitiile art. 29 din
Legea audiovizualului nr. 48/1992,
Consiliul National al Audiovizualului d e c i d e :
Articol unic. - Se reduce cu 2 ani durata Licentei de emisie
nr. TV 100 din 24 octombrie 1995 pentru televiziune, acordată Societătii
Comerciale ROMSAT CARDINAL NETWORK - S.A. pentru postul TELE 7 BACĂU, potrivit
art. 37 alin. 1 lit. c) din Legea audiovizualului nr. 48/1992.
Această măsură a fost luată de Consiliul
National al Audiovizualului ca urmare a nerespectării de către societatea
comercială a Somatiei publice nr. 11.464 din 25 septembrie 2000.
Consiliul National al Audiovizualului dispune
reintrarea în legalitate a postului TELE 7 BACĂU în termen de 10 zile de la
primirea deciziei.
PRESEDINTELE CONSILIULUI NATIONAL AL
AUDIOVIZUALULUI,
Bucuresti,
1 noiembrie 2000.
Nr. 251.
privind reducerea cu 2 ani a duratei Licentei de emisie nr. TV 026 din
25 februarie 1993,
acordată Societătii Comerciale CINEMAR - S.R.L.
Sibiu pentru postul de televiziune CINEMAR SIBIU
În conformitate cu dispozitiile art. 29 din
Legea audiovizualului nr. 48/1992,
Consiliul National al Audiovizualului d e c i d e :
Articol unic. - Se reduce cu 2 ani durata licentei de emisie
nr. TV 026 din 25 februarie 1993 pentru televiziune, acordată Societătii
Comerciale CINEMAR - S.R.L. Sibiu pentru postul de televiziune CINEMAR SIBIU,
potrivit art. 37 alin. (1) lit. c) din Legea audiovizualului nr. 48/1992.
Consiliul National al Audiovizualului dispune
reintrarea în legalitate a postului în termen de 10 zile de la primirea
deciziei.
Această măsură a fost luată de Consiliul
National al Audiovizualului ca urmare a nerespectării de către societatea
comercială a Somaiiei publice nr. 5.196 din 31 ianuarie 2000 si pentru
încălcarea Deciziei Consiliului National al Audiovizualului nr. 21 din 24
februarie 1999 privind reglementarea modului de prezentare si de aprobare a
grilelor de program.
PRESEDINTELE CONSILIULUI NATIONAL AL
AUDIOVIZUALULUI,
Bucuresti,
1 noiembrie 2000.
Nr. 252.
CONSILIUL
NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
privind retragerea Licentei de emisie nr. R 181
din 30 ianuarie 1996
acordată Societătii Comerciale ROMSAT CARDINAL NETWORK - S.A.
pentru postul R.C.N. BRASOV din Brasov
În conformitate cu dispozitiile art. 29 din
Legea audiovizualului nr. 48/1992,
Consiliul National al Audiovizualului d e c i d e:
Articol unic. - Se retrage Licenta de emisie nr. R 181 din
30 ianuarie 1996 pentru radio, acordată Societătii Comerciale ROMSAT CARDINAL
NETWORK - S.A. pentru postul R.C.N. BRASOV din Brasov, începând cu data de 7
noiembrie 2000, ora 0,00, în temeiul art. 37 alin. (1) lit. d) din Legea
audiovizualului nr. 48/1992.
Această măsură a fost luată de Consiliul
National al Audiovizualului ca urmare a nerespectării Somatiei publice nr.
12.737 din 2 noiembrie 2000.
PRESEDINTELE CONSILIULUI NATIONAL AL
AUDIOVIZUALULUI,
Bucuresti,
7 noiembrie 2000.
Nr. 253.
CONSILIUL
NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
privind retragerea Licentei de emisie nr. TV
119 din 19 martie 1996
acordată Societătii Comerciale ROMSAT CARDINAL
NETWORK - S.A.,
pentru postul TELE 7 IASI din Iasi
În conformitate cu dispozitiile art. 29 din
Legea audiovizualului nr. 48/1992,
Consiliul National al Audiovizualului d e c i d e:
Articol unic. - Se retrage Licenta de emisie nr. TV 119 din
19 martie 1996 pentru televiziune, acordată Societătii Comerciale ROMSAT
CARDINAL NETWORK - S.A. pentru postul TELE 7 IASI din Iasi, începând cu data
de 7 noiembrie 2000, ora 0,00, în temeiul art. 37 alin. (1) lit. d) din Legea
audiovizualului nr. 48/1992, care prevede: "[...] retragerea este
obligatorie în cazul în care titularul de autorizatie încetează să mai emită,
respectând regularitatea si durata prevăzute în decizie, din alte motive decât
cele de avarie tehnică."
Această măsură a fost luată de Consiliul
National al Audiovizualului ca urmare a nerespectării somatiilor publice nr.
12.738 si 12.739 din 2 noiembrie 2000.
PRESEDINTELE CONSILIULUI NATIONAL AL
AUDIOVIZUALULUI,
Bucuresti,
7 noiembrie 2000.
Nr. 254.
CONSILIUL
NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
privind retragerea Licentei de emisie nr. TV
112 din 30 ianuarie 1996
acordată Societătii Comerciale ROMSAT CARDINAL
NETWORK - S.A.
pentru postul TELE 7 DUNĂREA din Brăila
În conformitate cu dispozitiile art. 29 din
Legea audiovizualului nr. 48/1992,
Consiliul National al Audiovizualului d e c i d e :
Articol unic. - Se retrage Licenta de emisie nr. TV 112 din 30 ianuarie
1996 pentru televiziune, acordată Societătii Comerciale ROMSAT CARDINAL NETWORK
S.A. pentru postul TELE 7 DUNĂREA din Brăila, începând cu data de 7 noiembrie
2000, ora 0,00, în temeiul art. 37 alin. (1) lit. d) din Legea audiovizualului
nr. 48/1992.
Această măsură a fost luată de Consiliul
National al Audiovizualului ca urmare a nerespectării Somatiei publice nr.
12.740 din 2 noiembrie 2000.
PRESEDINTELE CONSILIULUI NATIONAL AL
AUDIOVIZUALULUI,
Bucuresti,
7 noiembrie 2000.
Nr. 255.