MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI
P A R T E A I
Anul IX - Nr. 371 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Joi, 10 august 2000
SUMAR
618. - Hotărâre pentru aprobarea Criteriilor
pe baza cărora se alocă agentilor economici din industrie sumele din Fondul
special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si
instalatii industriale, a Grilei de evaluare pentru alocarea sumelor, precum si
a Normelor metodologice de programare, de calcul, de raportare si de control
referitoare la acest fond special
80. - Ordin al ministrului agriculturii si
alimentatiei pentru aprobarea Normei privind conditiile minime necesare pentru
efectuarea controlului fitosanitar vamal
81. - Ordin al ministrului agriculturii si
alimentatiei privind măsurile pentru combaterea si prevenirea răspândirii
păduchelui din San Jose (Ouadraspidiotus perniciosus)
903. - Ordin al ministrului finantelor privind
modificarea modelelor si normelor de întocmire si utilizare a unor formulare si
introducerea de noi formulare în activitatea financiară si contabilă
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru aprobarea Criteriilor pe baza cărora se alocă agentilor
economici
din industrie sumele din Fondul
special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si
instalatii industriale, a Grilei de evaluare pentru alocarea sumelor, precum si
a Normelor metodologice de programare, de calcul, de raportare si de control
referitoare la acest fond special
În
temeiul art. 107 din Constitutia României si al art. 11 din Ordonanta
Guvernului nr. 96/1999 privind constituirea si utilizarea Fondului special pentru
reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii
industriale,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Articol
unic. - Se aprobă Criteriile pe baza cărora se alocă agentilor economici
din industrie sumele din Fondul
special
pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii
industriale, Grila de evaluare pentru alocarea sumelor, precum si Normele
metodologice de programare, de calcul, de raportare si de control referitoare
la acest fond special, prezentate în anexele nr. 1 si 2 care fac parte
integrantă din prezenta hotărăre.
PRIM-MINISTRU
Contrasemnează:
Ministrul industriei si comertului,
Ministrul finantelor,
Bucuresti,
13 iulie 2000.
Nr.
618.
CRITERIILE
pe baza cărora se alocă agentilor economici
din industrie sumele din Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice
la utilaje, echipamente si instalatii industriale si Grila de evaluare pentru
alocarea sumelor
CAPITOLUL I
Art.
1. - Stabilirea prioritătilor pentru încadrarea în conditiile Legii nr. 72/1996
privind finantele publice, cu modificările ulterioare, în lista de investitii a
obiectivelor, după caz, a cheltuielilor de investitii cuprinse într-o pozitie
globală sub denumirea "Alte cheltuieli de investitii", ce urmează să
se finanteze din Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la
utilaje, echipamente si instalatii industriale, se realizează numai pentru
următoarele cheltuieli stabilite de Ordonanta Guvernului nr. 96/1999:
a)
expertizarea instalatiilor tehnologice industriale;
b)
întocmirea unor documentatii specifice fiecărui agent economic din industrie
care prezintă riscuri tehnologice industriale, în vederea instruirii
salariatilor si facilitării reducerii efectelor în caz de dezastre;
c)
realizarea unor interventii strict necesare la instalatii, echipamente si
conducte magistrale, în scopul reducerii riscurilor privind exploziile si
accidentele chimice;
d)
facilitarea realizării unor alimentări în sigurantă cu gaze naturale ale unor
zone intens populate;
e)
elaborarea si actualizarea reglementărilor specifice pentru proiectarea,
executarea si exploatarea instalatiilor si echipamentelor industriale, precum
si armonizarea acestora cu normele europene;
f)
dotări privind prevederi si interventii în caz de dezastre, pentru salvarea
vietilor omenesti.
Art.
2. - În listele de investitii, anexă la legea anuală a bugetului de stat, se
înscriu numai obiectivele de investitii ale căror documentatii
tehnico-economice au fost elaborate si aprobate potrivit dispozitiilor cuprinse
în Legea nr. 72/1996, cu modificările ulterioare.
Art.
3. - Cheltuielile pentru investitiile cuprinse într-o pozitie globală în
lista-anexă la legea anuală a bugetului de stat, aferentă Ministerului
Industriei si Comertului, se detaliază si se aprobă prin liste separate de
către ordonatorul principal de credite, pe bază de note de fundamentare care
vor cuprinde elemente referitoare la:
a)
necesitate;
b)
oportunitate;
c) indicatorii caracteristici unor asemenea investitii.
Art.
4. - În pozitia globală, sub denumirea "Alte cheltuieli de
investitii" vor fi cuprinse:
a)
dotările independente;
b)
interventiile pentru consolidarea lucrărilor de montaj la instalatii,
echipamente si conducte magistrale;
c)
cheltuieli de proiectare pentru elaborarea studiilor de fezabilitate, precum si
elaborarea, actualizarea si urmărirea reglementărilor specifice, în raport cu
normele europene;
d)
expertizarea instalatiilor tehnologice industriale.
Art.
5. - Indicatorii caracteristici unor asemenea investitii, care vor fi
prezentati în nota de fundamentare spre aprobare de către ordonatorul principal
de credite, vor cuprinde:
a)
fundamentarea necesitătii si oportunitătii cheltuielilor de capital în
conditiile prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 96/1999;
b)
destinatia cheltuielilor, respectiv riscurile tehnologice ce trebuie diminuate,
sustinute prin documente atestate de organele abilitate prin lege;
c)
datele privind protectia umană necesară, atestată de organele administratiei
publice locale;
d)
principalii indicatori tehnico-economici ai investitiei:
·
valoarea totală;
·
durata de realizare a investitiei;
·
bonitatea financiară a agentului economic, atestată de directia generală a
finantelor publice si controlului. financiar de stat;
·
ponderea sustinerii financiare cu surse proprii sau atrase ale autoritătii
contractante;
·
avizele si acordurile necesare, după caz, în conditiile legii;
·
efectele directe si conjuncturale ale realizării sau nerealizării cheltuielilor
propuse.
Art.
6. - Toate cheltuielile de capital pentru achizitii, alocate din Fondul special
pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii
industriale, vor fi efectuate în conditiile prevederilor legale privind
achizitiile publice.
CAPITOLUL II
Criterii privind conditiile
obligatorii necesare în vederea
includerii în lista anuală a
cheltuielilor de capital
Art.
7. - Pot fi incluse în lista de investitii de către ordonatorul
principal de credite, în conditiile legii, cheltuielile de investitii ale
autoritătilor contractante care îndeplinesc următoarele criterii:
a)
achitarea constantă a taxelor trimestriale pentru constituirea Fondului special
pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii
industriale;
b)
obtinerea avizelor si a acordurilor în conditiile legii;
c)
ponderea cheltuielilor de capital, aferente achizitiei, sustinută de
autoritatea contractantă din surse proprii sau atrase, este de minimum 50%;
d)
sustinerea reducerii riscurilor tehnologice în conformitate cu prevederile
Legii nr. 133/1999 privind stimularea întreprinzătorilor privati pentru
înfiintarea si dezvoltarea întreprinderilor mici si mijlocii;
e)
includerea activităiilor de riscuri tehnologice industriale, în temeiul art. 12
din Hotărârea Guvernului nr. 525/1996 pentru aprobarea Regulamentului general
de urbanism, în anexa la Ordinul ministrului industriei si comertului nr.
1.587/1997 pentru aprobarea listei categoriilor de constructii si instalatii
industriale generatoare de riscuri tehnologice;
f)
sunt incluse în programele anuale, pe baza propunerilor făcute de autoritatea
contractantă, aprobate prin hotărâre a Guvernului, conform prevederilor art. 8
din Ordonania Guvernului nr. 96/1999.
Art.
8. - La includerea în lista de investitii de către ordonatorul principal de
credite, în conditiile prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 96/1999, a
cheltuielilor de investitii se vor avea în vedere si următoarele criterii:
a)
numărul si frecventa dezastrelor produse până în prezent, generate de riscurile
tehnologice provocate de activitatea tehnologică industrială a autoritătii
contractante;
b)
gradul de uzură fizică si nivelul riscurilor tehnologice, atestate prin
documente eliberate de organele abilitate în conditiile legii;
c)
nivelul consecintelor în raport cu riscul tehnologic al activitătilor
industriale; .
d)
dotarea marilor platforme industriale cu echipamente, instalatii, utilaje,
aparatură si mijloace de protectie, precum si instalarea personalului desemnat
pentru interventie, inclusiv descarcerarea si salvarea vietii personalului de
executie;
e)
repornirea unor instalatii tehnologice industriale.
CAPITOLUL IV
Art.
9. - În conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 96/1999 la
includerea în lista de investitii ordonatorul principal de credite va avea în
vedere si următoarele criterii:
a)
cerinte legate de protectia mediului ISO 14000;
b)
impactul pe care riscurile tehnologice generate de activitătile industriale în
cauză le au asupra mediului, precum si asupra sănătătii si securitătii
oamenilor din acea zonă;
c)
încadrarea în actiunile minime necesare în vederea preîntâmpinării si reducerii
riscurilor tehnologice.
Criterii determinate de obligatii
ce decurg din tratatele
si conventiile internationale la
care România
este parte semnatară
Art.
10. - În conformitate cu prevederile tratatelor si conventiilor internationale
la care România este parte semnatară, la includerea în lista de investitii
ordonatorul principal de credite va avea în vedere următoarele criterii:
a)
respectarea prevederilor tratatelor si ale conventiilor internationale la care
România este parte semnatară, prin
prevenirea
si reducerea riscurilor tehnologice, asigurarea dotărilor necesare pentru
interventie si limitarea efectelor ei, unor potentiale dezastre ce pot avea ca
sursă riscurile tehnologice;
b)
respectarea obligatiilor internationale ale României privind eventualul sprijin
pentru limitarea efectelor dezastrelor produse de riscurile tehnologice în
zonele limitrofe ale României.
CAPITOLUL VI
Criterii generate în cazuri de
fortă majoră provocate
de dezastre având ca surse
activitătile tehnologice si
industriale
Art.
11. - Promptitudinea interventiilor pentru limitarea efectelor dezastrelor
asigurarea îndeplinirii cu profesionalism a acestei activităti si în mod
deosebit salvarea vietii personalului afectat prin descarcerarea acestuia si
prin acordarea asistentei medicale în timp util se vor asigura prin finantarea
acestor activităti în temeiul următoarelor criterii:
a)
semnalarea si confirmarea din.partea organelor abilitate în conditiile legii a
existentei unor dezastre provocate de riscurile tehnologice si solicitarea din
partea autoritătii contractante de sprijin financiar motivat ,de necesitatea si
oportunitatea unor interventii urgente, conform prevederilor art. 4;
b)
semnalarea unor iminente dezastre provocate de riscurile tehnologice,
confirmate de organele abilitate în conditiile legii si la solicitarea
autoritătilor contractante în cauză, cu sustinerea solicitată conform art. 4.
Art.
12. - În scopul asigurării finantărilor solicitate în baza criteriilor
mentionate la art. 11 este necesar ca în permanentă ordonatorul principal de
credite să dispună de un fond la dispozitie pentru cazuri de fortă majoră, în
cuantum de 20% din fondul constituit în anul anterior.
Art.
13. - Disponibilitătile fondului la dispozitie pentru cazuri de fortă majoră,
neutilizate la finele anului, se reportează în anul următor si se utilizează în
conditiile art. 12.
Criterii generate din considerente
de eficientă
privind folosirea cheltuielilor de
capital din Fondul
special pentru reducerea riscurilor
tehnologice la utilaje,
echipamente si instalatii
industriale
Art.
14 - La înscrierea în listele de investitii a obiectivelor propuse,
precum si a categoriilor de cheltuieli cuprinse în conditiile legii, în pozitia
globală sub denumirea "Alte cheltuieli de investitii" se vor avea în
vedere si următoarele criterii:
a)
raportul dintre nivelul cheltuielilor solicitate si nivelul efectelor certe ce
vor fi realizate în scopul preîntâmpinării, interventiei si reducerii efectelor
unor potentiale riscuri tehnologice;
b)
importanta social-economică a punerii în sigurantă a activitătilor industriale
aferente autoritătii contractante si reducerii gradului de risc pentru
comunitatea umană din zonă;
c)
locul in strategia pentru dezvoltarea economică.
CAPITOLUL VIII
Art.
15. - În conditiile prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 47/1994 privind
apărarea împotriva dezastrelor, aprobată prin Legea nr. 124/1995, înscrierea în
listele de investitii a obiectivelor propuse si a finantarii propunerilor care
fac obiectul "altor cheltuieli de investitii" se va efectua cu avizul
prealabil al Comisiei tehnice centrale privind exploziile la suprafată si în
subteran, accidentele chimice si avarierea gravă a conductelor magistrale si
urbane - categorii de dezastre pentru care, în conditiile legii, Ministerul
Industriei si Comertului are responsabilităti.
În
vederea selectării propunerilor de cheltuieli de capital pentru înscrierea lor
în lista de investitii-anexă la legea anuală a bugetului de stat, se va proceda
la evaluarea acestora, utilizându-se grila de evaluare având la bază toate
categoriile de criterii mentionate mai sus.
Propunerile
de capital trebuie să îndeplinească două conditii:
·
să îndeplinească toate criteriile de incadrare in prevederile legale, care
insumează 51 de puncte; si
·
să totalizeze împreună cu punctajul obtinut de la criteriile specifice minimum
80 de puncte.
Înscrierea
în liste se va face în ordinea descrescătoare a punctajelor obtinute, cu
conditia prezentării propunerilor în termenul precizat de prevederile Legii nr.
72/1996, cu modificările ulterioare.
Art.
16. - Grila de evaluare pentru alocarea sumelor din Fondul special pentru
reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii
industriale este prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentele
criterii.
la criterii
pentru alocarea sumelor din Fondul
special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje,
echipamente si instalatii
industriale
Codul |
Criterii de performantă |
Pondere (punctaj) |
Observatii. |
CRITERII
OBLIGATORII
TOTAL = 51 |
|||
1. |
Criterii
privind conditiile obligatorii necesare în
vederea includerii în lista anuală a cheltuielilor de capital |
51 |
|
1.1. |
achitarea
constantă a taxelor trimestriale pentru constituirea Fondului special pentru
reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii
industriale |
|
Întrucât
sunt criterii obligatorii, trebuie ca fiecare dintre acestea să fie întrunit
de toate documentatiile transmise pen tru a fi incluse în listă, în conditiile
legii, de către ordonatorul principal de credite. |
1.2. |
ponderea
cheltuielilor de capital, aferente
achizitiei, sustinută de autoritatea contractantă din surse proprii
sau atrase, este de minimum 50% |
|
|
1.3. |
sustinerea
reducerii riscurilor tehnologice în conformitate cu prevederile Legii nr.
133/1999 privind stimularea întreprinzătorilor privati pentru înfiintarea si
dezvoltarea întreprinderilor mici si mijlocii |
|
|
1.4. |
includerea
activitătilor de riscuri tehnologice industriale, în temeiul art. 12 din
Hotărârea Guvernului nr. 525/1996 pentru aprobarea Regulamentului general de
urbanism, în anexa la Ordinul ministrului industriei si comertului nr.
1.587/1997 pentru aprobarea listei categoriilor de constructii si instalatii
industriale generatoare de riscuri tehnologice |
|
Sustinere
directă, după caz, indirectă |
1.5. |
sunt
incluse în programele anuale, pe baza propunerilor făcute de autoritatea
contractantă, aprobate prin hotărâre a Guvernului |
|
|
1.6. |
obtinerea
avizelor si a acordurilor în conditiile legii |
|
|
CRITERII
SPECIFICE DE PERFORMANTĂ
TOTAL = 49,
din care: |
|||
2. |
Criterii
determinate de nivelul riscului tehnologic |
15 |
|
2.1. |
numărul
si frecventa dezastrelor produse până în prezent, generate de riscurile
tehnologice provocate de activitatea tehnologică industrială a autoritătii
contractante |
3 |
|
2.2. |
gradul
de uzură fizică si nivelul riscurilor tehnologice, atestate prin documente
eliberate de organele abilitate în conditiile legii |
3 |
|
2.3. |
nivelul
consecintelor în raport cu riscul tehnologic al activitătilor industriale |
3 |
|
2.4. |
dotarea
marilor platforme industriale cu echipamente, instalatii, utilaje, aparatură
si mijloace de protectie, precum si instalarea personalului desemnat pentru
interventie, inclusiv descarcerarea si salvarea vietii personalului de
executie |
3 |
|
2.5. |
repornirea
unor instalatii tehnologice industriale |
3 |
|
3. |
Criterii
determinate de protectia mediului si a populatiei din zonă |
5 |
|
3.1. |
cerinte
legate de protectia mediului ISO 14000 |
1 |
|
3.2. |
impactul
pe care riscurile tehnologice generate de activităiile industriale în cauză
le au asupra mediului, precum si asupra sănătătii si securitătii oamenilor
din acea zonă |
2 |
|
3.3. |
încadrarea
în actiunile minime necesare în vederea preîntămpinării si reducerii
riscurilor tehnologice |
2 |
|
4. |
Criterii
determinate de obligatii ce decurg din tratatele si conventiile
internationale la care România este parte semnatară |
8 |
|
4.1 |
respectarea
prevederilor tratatelor si ale conventiilor internationale la care România
este parte semnatară, prin prevenirea si reducerea riscurilor tehnologice,
asigurarea dotărilor necesare pentru interventie si limitarea efectelor unor
potentiale dezastre ce pot avea ca sursă riscurile tehnologice. |
4 |
|
4.2. |
respectarea
obligatiilor internationale ale României privind eventualul sprijin pentru
limitarea efectelor dezastrelor produse de riscurile tehnologice în zonele
limitrofe ale României |
|
|
5. |
Criterii
generate în cazuri de fortă majoră provocate de dezastre având ca surse
activitătile tehnologice industriale |
10 |
|
5.1. |
semnalarea
si confirmarea din partea organelor abilitate în conditiile legii a
existentei unor dezastre provocate de riscurile tehnologice si solicitarea
din partea autoritătii contractante de sprijin financiar motivat de
necesitatea si oportunitatea unor interventii urgente, conform prevederilor
Ordonantei Guvernului nr. 96/1999 |
5 |
|
5.2. |
semnalarea
unor iminente dezastre provocate de riscurile tehnologice, confirmate de
organele abilitate în conditiile legii si la solicitarea autoritătilor
contractante în cauză, cu sustinerea solicitată în Ordonanta Guvernului nr.
96/1999 |
5 |
|
6. |
Criterii
generate din considerente de eficientă privind folosirea cheltuielilor de
capital din Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la
utilaje, echipamente si instalatii industriale |
9 |
|
6.1. |
raportul
dintre nivelul cheltuielilor solicitate si nivelul efectelor certe ce vor fi
realizate în scopul preîntâmpinării, interventiei si reducerii efectelor unor
potentiale riscuri tehnologice |
3 |
|
6.2. |
importanta
social-economică a punerii în sigurantă a activitătilor industriale aferente
autoritătii contractante si reducerii gradului de risc pentru comunitatea
umană din zonă |
3 |
|
6.3. |
locul
în strategia pentru dezvoltarea economică |
3 |
|
7. |
Alte
criterii |
2 |
|
NOTĂ:
Întrucât raportul dintre nivelul
solicitărilor si nivelul Fondului special pentru reducerea riscurilor
tehnologice la utilaje echipamente si instalatii industriale care se
constituie, în conditiile legii, conduce la necesitatea determinării unor priorităti
de înscriere în lista cheltuielilor de investitii sau, după caz, în categoria
cheltuielilor globale sub denumirea „Alte cheltuieli" (în care fiecare
propunere va fi nominalizată conform prevederilor Legii nr. 72/1996),
desemnarea acestora în limita plafonului aprobat al fondului se va face astfel:
I.
Preselectia: Conditia pentru a fi inclusă în lista de preselectie pentru
fiecare cheltuială de capital (achizitie) este ca aceasta să întrunească un
total minim de 80 de puncte.
II
Înscrierea în liste (selectia) se va face în ordinea descrescătoare a
punctajelor obtinute, cu conditia prezentării propunerilor în termenul precizat
de prevederile Legii nr. 72/1996, cu modificările ulterioare.
NORME METODOLOGICE
de programare, de calcul, de raportare si de control, referitoare
la Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje,
echipamente si instalatii industriale
Art.
1. - În scopul prevenirii si reducerii riscurilor tehnologice
industriale, astfel cum sunt definite la art. 1 din Ordonanta Guvernului nr.
96/1999, se constituie Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice
la utilaje, echipamente si instalatii industriale, în completarea surselor
proprii de finantare ale agentilor economici. din industrie, gestionat de
Ministerul Industriei. si Comertului.
Art.
2. - Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje
echipamente si instalatii industriale se constituie din taxele trimestriale
care vor fi achitate de agentii economici din industrie, indiferent de forma de
proprietate, si care, potrivit Clasificării activitatilor din economia
natională - CAEN elaborată de Comisia Natională pentru Statistică, aprobată
prin Hotărârea Guvernului nr. 656/1997, sunt cuprinse în următoarele sectiuni:
Sectiunea |
Denumirea |
D |
Industria extractivă |
E |
Industria prelucrătoare |
F |
Energie electrică si termică,
gaze si apă |
Art.
3. - Nivelul taxelor trimestriale datorate de agentii economici se stabileste
la un cuantum de o pătrime din a mia parte a cifrei anuale de afaceri,
precizată în bilantul contabil avizat de directiile generale ale finantelor
publice si controlului financiar de stat teritoriale la data de 31 decembrie a
anului anterior.
Virarea
sumelor reprezentând taxele trimestriale se face în primele 15 zile ale lunilor
ianuarie, aprilie, iulie si octombrie; la nivelul precizat la alin. 1.
Agentii
economici virează sumele datorate Fondului special pentru reducerea riscurilor
tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii industriale în contul
30.23.4192863 "Disponibil din Fondul special pentru reducerea riscurilor
tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii industriale", deschis la
Trezoreria Municipiului Bucuresti pe seama Ministerului Industriei si
Comeriului.
CAPITOLUL II
Bugetul de venituri si cheltuieli al Fondului special
pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii
industriale
Art.
4. - Bugetul de venituri si cheltuieli al Fondului special pentru reducerea
riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii industriale se
elaborează în conformitate cu normele metodologice de elaborare a bugetului de
stat anual, emise de Ministerul Finantelor.
Art.
5. - Ministerul Industriei si Comertului, pe baza raportărilor statistice de
bilant ale anului precedent, existente în evidenta Centrului de calcul al
Institutului de Management si Informatică, fundamentează nivelul programat al
veniturilor Fondului special pentru reducerea riscurilor tehnologice la
utilaje, echipamente si instalatii industriale, pe care îl inscrie în anexa la
bugetul de stat.
Art.
6. - Ordonatorul de credite în conformitate cu prevederile art. 25 din Legea
nr. 72/1996 privind finantele publice, cu modificările ulterioare, la termenele
de depunere a propunerilor pentru proiectul bugetului de stat, bugetului
asigurărilor sociale si bugetelor fondurilor speciale, potrivit metodologiei si
conditiilor stabilite de Ministerul Finantelor, va întocmi si va transmite si
bugetul de venituri si cheltuieli al Fondului special pentru reducerea
riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii industriale.
Art.
7. - Cheltuielile la Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la
utilaje; echipamente si instalatii industriale se stabilesc anual prin programe
elaborate de Ministerul Industriei si Comertului, supuse spre aprobare prin
hotărâre a Guvernului, conform prevederilor art. 8 din Ordonanta Guvernului nr.
96/1999.
Art.
8 - Criteriile pe baza cărora se alocă sumele din Fondul special pentru
reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii industriale,
care vor sta la baza elaborării listei cuprinzând obiectivele si agentii
economici, beneficiari ai sumelor alocate din acest fond, sunt:
a)
existenta unor niveluri ridicate ale riscurilor tehnologice, pentru care se
impun actiuni de prevenire sau de înlăturare a lor;
b)
includerea actiunilor si lucrărilor în programul anual;
c)
necesitatea unor interventii urgente pentru salvarea de vieti omenesti, a
instalatiilor, obiectivelor si mediului;
d)
obtinerea de efecte economice si sociale pozitive prin mentinerea în stare de
sigurantă a utilajelor si instalatiilor tehnologice;
e)
achitarea obligatiilor ce decurg din afilierea României la organisme
internationale având ca obiectiv reducerea riscurilor tehnologice;
f)
solutionarea cazurilor de fortă majoră provocate de dezastre care au ca sursă
activitătile tehnologice industriale;
g)
atingerea parametrilor de sigurantă impusi de normele de exploatare si
asigurarea eficientei alocatiilor de capital.
CAPITOLUL III
Executia bugetului de venituri si cheltuieli
Art.
9. - Programul anual transmis de Ministerul Industriei si Comertului spre
aprobare Guvernului va cuprinde, potrivit prevederilor art. 8 din Ordonanta
Guvernului nr. 96/1999, următoarele categorii de lucrări:
a)
interventie de urgentă în conditiile legii privind salvarea de vieti omenesti,
protectia mediului si a unor obiective economice prin actiuni pentru:
descarcerarea victimelor, scoaterea acestora din locul dezastrului, acordarea
primului ajutor cu dotarea necesară si transportarea acestora în timp util la
spital; alarmarea populatiei din zonă prin mijloace audio si video eficiente;
interventii operative pentru protejarea florei si faunei si prevenirea poluării
si infestării aerului, solului si pânzei freatice din zonele limitrofe
dezastrului; deconectarea, după caz, de la surse de alimentare poluate sau
periculoase a agentilor economici, protejarea echipamentelor si instalatiilor
industriale împotriva exploziilor si incendiilor;
b)
efectuarea de expertize la instalatii tehnologice cu grad ridicat de pericol;
c)
întocmirea de instructiuni, norme tehnice de exploatare si regulamente de lucru
la instalatii cu grad mare de risc (instalatii sub presiune, prelucrare de
substante inflamabile sau explozive, emisiile de gaze nocive, verificarea
periodică a aparaturii de măsură si control);
d)
instruirea salariaiilor din industrie în vederea luării de măsuri de prevenire
si interventie în caz de dezastre;
e)
reducerea efectelor provocate de accidente la instalatii tehnologice ale
agentilor economici contribuabili;
f)
finantarea interventiilor la instalatii si echipamente industriale, precum si
la conducte magistrale, în vederea reducerii riscului de explozie si
contaminare chimica;
g)
verificarea periodică a conductelor stradale, a punctelor de distribuiie pentru
energie electrică, apă si gaze si dotarea cu aparatură corespunzătoare de
prevenire a avariilor;
h)
verificarea calitătii lucrărilor de constructii-montaj, actualizarea
reglementărilor specifice de proiectare, executie si exploatare în conditii de
securitate a utilajelor si instalatiilor tehnologice industriale;
i)
achizitii de dotări independente necesare în vederea prevenirii si/sau
interventiile necesare în cazul dezastrelor provocate de riscurile tehnologice
industriale;
j)
programul anual va cuprinde actiuni si lucrari prioritare care vizează agenti
economici contribuabili, indiferent de forma de proprietate.
Art.
10. - Contul de disponibil din care Ministerul Industriei si Comertului
efectuează plăti, respectiv 50.79.4192863 "Disponibil din Fondul special
peniru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii
industriale pentru efectuarea de cheltuieli", este deschis la Trezoreria
Municipiului Bucuresti.
Art.
11. - Documentul justificativ pe baza căruia Ministerul Industriei si
Comeriului va dispune plăti este Nota de fundamentare prevăzută în anexa A sau,
după caz, în anexele B si C, vizate de Directia generală strategie si programe
de dezvoltare.
Anexele
A, B si C fac parte integrantă din prezentele norme metodologice.
Art.
12. - Cheltuielile de capital din acest fond special, aprobate pe obiective si
incluse în lista-anexă la legea anuală a bugetului de stat, în conditiile
legii, vor fi programate anual de ordonatorul principal de credite.
În
cazul în care situatiile de lucrări depuse depăsesc sumele acumulate în contul
de disponibil din Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la
utilaje, echipamente si instalatii industriale, ordonatorul pnncipal de credite
va repartiza suma disponibilă proportional cu ponderea acesteia în valoarea
situatiilor de lucrări însumate.
CAPITOLUL IV
SECTIUNEA 1
Continutul si functionarea conturilor nou-introduse
Art.
13. - Executia bugetară va fi evidentiată prin fisa pentru operatiuni bugetare
cod 14-6-23, reglementată de normele metodologice emise de Ministerul
Finantelor.
Pentru
reflectarea operatiunilor Fondului special pentru reducerea risciarilor
tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii industriale în evidenta contabilă
a ordonatorului principal de credite vor fi introduse următoarele conturi:
182.01
"Disponibil din Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la
utilaje, echipamente si instalatii industriale" (cont trezorerie 30.23);
182.02 "Disponibil din Fondul special pentru reducerea
riscurilor tehnnologice la utilaje, echipamente si instalatii industriale
pentru efectuarea de cheltuieli" (cont trezorerie.50.79);
382
"Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje,
echipamente si instalatii industriale";
482
"Cheltuieli din Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la
utilaje, echipamente si instalatii industriale".
Contul
182.01 "Disponibil din Fondul special pentru reducerea riscurilor
tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii industriale"
Cu
ajutorul acestui cont Ministerul Industriei si Comertului tine evidenta sumelor
colectate, reprezentând contributia agentilor economici la Fondul special
pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii
industriale.
Contul
182.01 "Disponibil din Fondul special pentru reducerea riscurilor
tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii industriale" este un
cont de activ. În debit se înregistrează sumele încasate de Ministerul Industriei
si Comertului în contul acestui fond special, iar în credit se înregistrează
virarea sumelor colectate în contul de disponibil pentru efectuarea
cheltuielilor. Soldul debitor al contului reprezintă disponibilităiile bănesti
existente in cont la un moment dat.
Contul
182.01 "Disponibil din Fondul special pentru reducerea riscurilor
tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii industriale" se
debitează prin creditul contului 382 "Fondul special pentru reducerea
riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii industriale"
cu sumele colectate reprezentând contributia agentilor economici la Fondul
special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si
instalatii industriale.
Contul
182.01 "Disponibil din Fondul special pentru reducerea riscurilor
tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii industriale" se
creditează prin debitul contului 182.02 "Disponibil din Fondul special
pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii
industriale pentru efectuarea de cheltuieli" cu sumele virate în contul de
disponibil pentru efectuarea de cheltuieli.
Contul 182.02 "Disponibil din Fondul special pentru reducerea
riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii industriale pentru
efectuarea de cheltuieli"
Cu
ajutorul acestui cont Ministerul Industriei si Comertului tine evidenta sumelor
încasate în contul de disponibil, deschis la trezoreria statului, pentru
efectuarea cheltuielilor potrivit bugetului aprobat.
În
cadrul contului 182.02 "Disponibil din Fondul special pentru reducerea
riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii industriale pentru
efectuarea de cheltuieli" se tine evidenta analitică a plătilor de casă pe
articole si alineate, potrivit bugetului aprobat.
Acest
cont este un cont de activ. În debit se înregistrează sumele încasate,
transmise de minister, pentru efectuarea cheltuielilor din acest fond, potrivit
legii, iar în credit se înregistrează cheltuielile efectuate din acest
fond, potrivit bugetului aprobat. Soldul debitor al contului reprezintă
disponibilitătile bănesti existente în cont la un moment dat.
Contul
182.02 "Disponibil din Fondul special pentru reducerea riscurilor
tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii industriale pentru efectuarea
de cheltuieli" se debitează prin creditul conturilor:
182.01
"Disponibil din Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la
utilaje, echipamente si instalatii industriale" - cu sumele virate în
contul de disponibil pentru efectuarea de cheltuieli;
220
"Debitori" - la finele anului, cu sumele rămase neutilizate, virate
în contul fondului special.
Contul
182.02 "Disponibil din Fondul special pentru reducerea riscurilor
tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii industriale pentru efectuarea
de cheltuieli" se creditează prin debitul contului:
220
"Debitori" - cu sumele avansate agentilor economici, pentru
efectuarea cheltuielilor din fondul special, potrivit legii.
Contul 382 "Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice
la utilaje, echipamente si instalatii industriale"
Cu
ajutorul acestui cont Ministerul Industriei si Comertului tine evidenta
fondului constituit din contributia agentilor economici si utilizat potrivit
destinatiilor legale.
Contul
382 "Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje
echipamente si instalatii industriale" este un cont de pasiv. În credit
se înregistrează constituirea fondului din contributia agentilor economici,
iar în debit se înregistrează totalitatea cheltuielilor efectuate pentru
închiderea contului de cheltuieli. Soldul creditor reprezintă fondul constituit
si neutilizat.
Contul
382 "Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje,
echipamente si instalatii industriale" se creditează prin debitul
contului 182.01 "Disponibil din Fondul special pentru reducerea riscurilor
tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii industriale" cu sumele
colectate reprezentând contributia agentilor economici la Fondul special pentru
reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii
industriale.
Contul
382 "Fondul special pentru reducerea riscurilor. tehnologice la utilaje,
echipamente si instalatii industriale" se debitează prin creditul contului
482 "Cheltuieli din Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice
la utilaje echipamente si instalatii industriale" - la sfârsitul anului,
cu totalul cheltuielilor efectuate din acest fond, pentru închiderea contului
de cheltuieli.
Contul 482 " Cheltuieli din Fondul special pentru reducerea
riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii industriale"
Cu
ajutorul acestui cont Ministerul Industriei si Comeriului tine evidenta
cheltuielilor efectuate din Fondul special pentru reducerea riscurilor
tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii industriale. În cadrul
acestui cont se tine evidenta analitica a cheltuielilor pe articole si
alineate, potrivit bugetului aprobat.
Contul
482 "Cheltuieli din Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice
la utilaje, echipamente si instalatii industriale" este un cont de activ.
În debit se înregistrează cheltuielile efectuate din acest fond, iar în credit
se înregistrează totalitatea cheltuielilor efectuate pentru închiderea contului
de cheltuieli. Soldul debitor, înaintea operatiunilor de închidere la
sfârsitul anului, reprezintă cheltuielile efectuate în cursul anului.
Contul
482 "Cheltuieli din Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice
la utilaje, echipamente si instalatii industriale" se debitează
prin creditul contului 220 "Debitori" - trimestrial, pe baza contului
de executie, preluarea cheltuielilor efectuate din sumele puse la dispozitie
agentilor economici din fondul special.
Contul
482 "Cheltuieli din Fondul special eentru reducerea riscurilor tehnologice
la utilaje, echipamente si instalatii industriale" se crediteaza
prin debitul contului 382 "Fondul special pentru reducerea riscurilor
tehnologice la utilaje echipamente si instalatii industriale" - la
sfarsitul anului, cu totalul cheltuielilor efectuate din acest fond, pentru
închiderea contului de cheltuieli.
SECTlUNEA a 2-a
Evidentierea în contabilitate a principalelor operatiuni
Art.
14. - Evidenta sumelor colectate reprezentând contributia agentilor economici
la Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje,
echipamente si instalatii industriale:
182.01 |
382 |
Disponibil din Fondul special pentru
reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii
industriale" |
"Fondul special pentru
reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii
industriale" |
Art.
15. - Virarea sumelor colectate în contul de disponibil pentru efectuarea de
cheltuieli:
182.02 |
182.01 |
Disponibil din Fondul special
pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii
industriale pentru efectuarea de cheltuieli" |
"Disponibil din Fondul
special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si
instalatii industriale" |
Art.
16. - Sume avansate agentilor economici din Fondul special pentru reducerea
riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii industriale:
220 |
182.02 |
"Debitori" |
"Disponibil din Fondul
special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii
industriale pentru efectuarea de cheltuieli" |
Art.
17. - Trimestrial, pe baza contului de executie, preluarea cheltuielilor
efectuate din sumele puse la dispozitie agentilor economici din Fondul special pentru
reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii
industriale:
482 |
220 |
Cheltuieli din Fondul special
pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii
industriale" |
"Debitori" |
Art.
18. - La finele anului virarea sumelor rămase necheltuite în contul Fondului
special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si
instalatii industriale:
182.02 |
220 |
Disponibil din Fondul special pentru
reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii
industriale pentru efectuarea de cheltuieli" |
"Debitori" |
Art.
19. - La sfârsitul anului, închiderea contului de cheltuieli efectuate din Fondul
special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si
instalatii industriale:
382 |
482 |
Fondul special pentru reducerea
riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii
industriale" |
"Cheltuieli din Fondul special
pentru reducerea riscurilor
tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii industriale" |
B.
La agentii economici care contribuie la constituirea Fondului special pentru
reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii industriale
Art.
20 - Înregistrarea contributiei din Fondul special pentru reducerea riscurilor
tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii industriale potrivit legii:
635 |
447 |
"Cheltuieli cu alte
impozite, taxe si vărsăminte asimilate" |
"Fonduri speciale; taxe si
vărsăminte asimilate" analitic
distinct |
Art.
21. - Virarea contributiei la Ministerul Industriei si Comertului:
447 |
5121 |
"Fonduri speciale, taxe si
vărsăminte asimilate" analitic
distinct |
"Conturi la bănci, în lei" |
C.
La agentii economici care beneficiaze
de sume alocate din Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la
utilaje, echipamente si instalatii industriale de la Ministerul Industriei si
Comertului:
5121 |
118 |
"Conturi la bănci în lei” |
"Alte fonduri" analitic distinct |
SECTIUNEA a 3-a
Raportarea Fondului special pentru reducerea riscurilor
tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii industriale
Evidenta
analitică a sumelor încasate, respectiv a plătilor de casă si a cheltuielilor
efective în cadrul conturilor de disponibil si cheltuieli, se organizează
distinct pe subdiviziunile clasificatiei veniturilor si cheltuielilor Fondului
special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si
instalatii industriale.
Contul
de executie a bugetului Fondului special pentru reducerea riscurilor
tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii industriale se prezintă
Directiei generale a trezoreriei din Ministerul Finantelor pe formularul
prezentat în anexa nr. 15 b) la Instructiunile de completare a bilanturilor
contabile pentru institutii publice nr. 61.746 din 11 iulie 2000, emise de
Ministerul Finantelor, o dată cu darea de seamă contabilă trimestrială si
anuală, respectându-se structura indicatorilor privind veniturile si
cheltuielile bugetului Fondului special pentru reducerea riscurilor tehnologice
la utilaje, echipamente si instalatii industriale, aprobat.
CAPITOLUL V
Exercitarea controlului privind
încasarea si utilizarea sumelor alocate din Fondul special pentru reducerea
riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii industriale
Art.
22. - Organele fiscale, cu ocazia verificării modului de îndeplinire a
obligatiilor către stat, vor urmări si modul de virare a sumelor privind Fondul
special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utiÎaje, echipamente si
instalatii industriale.
Art.
23. - Pentru neplata la termen si integrală a taxei datorate Fondului special
pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii
industriale si pentru sumele utilizate cu altă destinatie, celor vinovati li se
vor aplica amenzi contraventionale si majorări de întârziere, conform
prevederilor în vigoare cu privire la obligatiile către bugetul de stat.
UNITATEA
..............................
NOTA DE FUNDAMENTARE
privind sumele necesare de alocat
pentru investitii din Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la
utilaje, echipamente si instalatii industriale
Nr.
crt. |
Obiectivul |
Valoarea lucrării
de investitii, conform
listei aprobate pe
anul curent |
Valoarea
situatiei lucrărilor executate cumulat de la începutul anului până la finele
lunii precedente |
Sume
alocate de la începutul anului până la finele lunii precedente |
Sume
de alocat |
A |
B |
1 |
2 |
3 |
4
= 2-3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL: |
|
|
|
|
Confirmăm realitatea datelor de mai sus.
Director general, Director
investitii, Director economic,
BORDEROU Nr.........
privind plătile din Fondul special
pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii
industriale
din data de
.....................................
Nr.
crt. |
Codul
investitiei |
Sucursala |
Denumirea
obiectivului de investitie |
Suma
repartizata (milioane lei) |
1. |
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
3. |
|
|
|
|
Director general, Director
economic,
BORDEROU
privind plătile ce se vor efectua
din Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice
la utilaje, echipamente si
instalatii industriale din data de .........................
Sucursala
...............................
1.
Obiectivul de investitii
1.1.
Executanti
...............................
1.2.
Furnizor de echipamente
...............................
1.3.
Alti prestatori de servicii
...............................
Sucursala
...............................
2.
Obiectivul de investitii
2.1.
Executanti
...............................
...............................
2.2.
Furnizor de echipamente
...............................
2.3.
Alti prestatori de servicii
...............................
Director general, Director
economic,
pentru aprobarea Normei privind conditiile minime necesare
pentru efectuarea
controlului fitosanitar vamal
Ministrul
agriculturii si alimentatiei, văzând Referatul de aprobare al Agentiei Nationale
Fitosanitare nr. 128.752 din 5 mai 2000,
având
în vedere prevederile art. 31 din Legea nr. 5/1982 privind protectia plantelor
cultivate si a pădurilor si regimul pesticidelor si ale Ordonantei Guvernului
nr. 4/1995 privind fabricarea, comercializarea si utilizarea produselor de uz
fitosanitar pentru combaterea bolilor, dăunătorilor si buruienilor în agricultură
si silvicultură,
tinând
seama de Directiva Comisiei 98/22/CEE din 15 aprilie 1998 privind conditiile
minime necesare pentru efectuarea controlului fitosanitar în Comunitate, la
punctele de inspectie, altele decât cele de la locul de destinatie, a
plantelor, produselor vegetale si al altor obiecte provenite din terte tări;
în baza Hotărârii Guvernului nr. 6/1999 privind organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii si Alimentatiei, cu modificările si completările ulterioare,
emite următorul ordin:
Art.
1. - Se aprobă Norma privind conditiile minime necesare pentru efectuarea
controlului fitosanitar vamal, prevăzută în anexa care face parte integrantă
din prezentul ordin.
Art.
2. - Agentia Natională Fitosanitară, Laboratorul Central de Carantină
Fitosanitară si inspectoratele de
carantină
fitosanitară vamală vor aduce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art.
3. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al Romăniei, Partea I,
si va intra in vigoare în termen de 30 de zile de la data publicării.
p. Ministrul agriculturii si
alimentatiei,
Stefan Pete,
secretar de stat
NORMĂ
privind conditiile
minime necesare pentru efectuarea controlului fitosanitar vamal
1.
Inspectoratele de carantină fitosanitară vamală sunt împuternicite să efectueze
controlul fitosanitar în punctele de control pentru trecerea frontierei.
2.
Pentru realizarea controlului fitosanitar inspectoratele de carantină
fitosanitară vamală trebuie să dispună de:
-
echipamente si instrumente necesare în vederea depistării si diagnosticării
organismelor dăunătoare;
-
spatii adecvate pentru păstrarea si carantina fitosanitară a mărfurilor, pentru
aplicarea unor tratamente, precum si pentru distrugerea integrală sau partială
a mărfii, în caz de necesitate;
-
acces permanent la instructiunile de efectuare a controlului fitosanitar, la
legislatia privind carantina fitosanitară, la adresele si numerele de telefon
ale laboratoarelor specializate, în vederea identificării organismelor dăunătoare,
precum si la rezultatele analizelor si expertizelor efectuate la Laboratorul
Central de Carantină Fitosanitară.
3.
Inspectoratele de carantină fitosanitară vamală au obligatia:
-
să îsi adapteze programul de inspectii fitosanitare la conditiile concrete din
fiecare punct de control pentru trecerea frontierei, tinând seama de riscul
fitosanitar;
-
să detină informatii la zi privind interceptarea transporturilor de plante,
produse vegetale sau alte articole reglementate.
4.
Inspectorii fitosanitari vamali în sarcina cărora se află efectuarea
inspectiilor la punctul de control vor fi instruiti si examinati periodic de
Laboratorul Central de Carantină Fitosanitară în special în domeniul detectării
organismelor dăunătoare si au competenta să efectueze analize pentru
identificarea organismelor dăunătoare.
5.
Facilitătile minime necesare pentru efectuarea controlului fitosanitar vamal
sunt:
a)
facilităti administrative:
-
sistem de comunicare rapidă cu Agentia Natională Fitosanitară, Laboratorul
Central de Carantină Fitosanitară, cu directiile fitosanitare judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti, si cu autoritătile vamale;
-
sistem de multiplicare a documentelor;
b)
facilităti de inspectie: rampă, mese de lucru, iluminare adecvată, microscop,
stereomicroscop, echipament pentru inspectii vizuale si echipament pentru
dezinfectarea instrumentarului;
c)
facilităti pentru ridicarea probelor materiale adecvate pentru ambalarea si
identificarea fiecărei probe, materiale pentru ambalarea probelor în vederea
expedierii la Laboratorul Central de Carantină Fitosanitară, sigilii si
stampile oficiale, iluminare adecvată.
privind măsurile pentru combaterea si prevenirea răspândirii
păduchelui din San Jose
(Quadraspidiotus perniciosus)
Ministrul
agriculturii si alimentatiei,
văzând Referatul de aprobare al Agentiei Nationale Fitosanitare nr. 128.753 din 5 mai 2000,
având
în vedere prevederile art. 16 din Legea nr 5/1982 privind protectia plantelor
cultivate si a pădurilor si regimul pesticidelor si ale art. 30 alin. (1), (2)
si (3) din Ordonanta Guvernului nr. 4/1995 privind fabricarea, comercializarea
si utilizarea produselor de uz fitosanitar pentru combaterea bolilor,
dăunătorilor si buruienilor în agricultură si silvicultură,
tinând seama de Directiva Consiliului 69/466/CEE din 8 decembrie
1969 privind lupta împotriva păduchelui din San Jose amendată prin Directiva
Cohsiliului 74/93/CEE si Directiva Consiliului 77193/CEE din 21 decembrie 1976
privind : măsurile de protectie împotriva introducerii si răspândirii în
statele membre a organismelor dăunătoare plantelor si produselor vegetale,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 6/1999 privind organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii si Alimentatiei, cu modificările si completările ulterioare,
emite următorul ordin:
Art.
1. - Se aprobă măsurile minime ce trebuie luate pentru combaterea
păduchelui din San Jose si pentru prevenirea răspândirii acestuia.
Art.
2. - Termenii folositi în prezentul ordin au următorul înteles:
a)
plante - plante vii si părti din plante, cu exceptia fructelor si semintelor;
b)
plante sau fructe infestate - plante sau fructe pe care s-au găsit unul sau mai
multe exemplare vii de păduche din San Jose;
c)
plante-gazdă pentru păduchele din San Jose - plante din genurile: Acer L.,
Cotoneaster Ehrh., Crataegus L., Cydonia Mill., Euonymus L., Fagus L., Juglans
L., Ligustrum L., Malus Mill., Populus L., Prunus L., Pyrus L., Ribes L., Rosa
L., Salix L., Sorbus L., Syringa L., Tilia L., Ulmus L., Vitis L.;
d)
pepiniere - suprafete pe care sunt cultivate plante destinate transplantării,
multiplicării sau distribuirii ca plante înrădăcinate;
e)
fructe slab infestate - fructe infestate 1 %.
Art.
3. - În cazul semnalării aparitiei păduchelui din San Jose, directiile
fitosanitare judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, vor delimita
suprafata infestată si o zonă de sigurantă în jurul acesteia, pentru a asigura
protectia zonelor învecinate.
Art.
4. - Pe suprafetele infestate cu păduchele din San Jose si în zonele de
sigurantă producătorii, sub controlul directiilor fitosanitare judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti, aplică tratamente în vederea combaterii si
prevenirii răspândirii acestui dăunător.
Art.
5. - Pe suprafetele infestate directiile fitosanitare judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti, aplică următoarele măsuri:
a)
toate plantele infestate din pepiniere se distrug;
b)
toate plantele din afara pepinierelor care sunt infestate sau care sunt
suspecte de a fi infestate si care provin dintr-o suprafată infestată se
tratează, astfel ca, atunci când plantele si fructele proaspete ale acestora
sunt puse în circulatie, să fie libere de păduchele din San Jose;
c)
toate plantele-gazdă înrădăcinate, cultivate pe o suprafată infestată, si părti
din acestea, destinate multiplicării, pot fi replantate în suprafata infestată
sau deplasate în afara acesteia numai dacă sunt găsite libere de păduchele din
San Jose sau dacă au fost tratate astfel încât să fie distruse toate
exemplarele de păduche din San Jose care ar fi putut fi prezente.
Art.
6. - Inspectorii fitosanitari din cadrul directiilor fitosanitare judetene si a
municipiului Bucuresti vor controla plantele-gazdă din zonele de sigurantă cel
putin o dată pe an, în vederea depistării oricărei aparitii a acestui dăunător.
Art.
7. - (1) În orice lot de fructe proaspete sau plante, cu exceptia plantelor
înrădăcinate în pământ, care a fost găsit, infestat, se vor distruge plantele
si fructele infestate, iar celelalte plante si fructe din.lot vor fi tratate
sau prelucrate astfel încăt să fie distruse toate exemplarele de păduche din
San Jose care ar putea fi prezente.
(2)
Prevederile alin. (1) nu se aplică transporturilor de fructe slab infestate.
Art.
8. - Măsurile luate în vederea combaterii sau prevenirii răspăndirii acestui
dăunător vor fi revocate de directiile fitosanitare judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, numai dacă se constată că păduchele din San Jose nu mai
este prezent.
Art.
9. - Este interzisă detinerea de exemplare vii ale păduchelui din San
Jose.
Art.
10. - (1) Ministerul Agriculturii si Alimentatiei, prin Agentia
Natională Fitosanitară, poate acorda derogări:
a)
de la măsurile prevăzute la art. 4, 5, 7 alin (1) si art. 9, pentru scopuri
stiintifice si fitosanitare, testări sau lucrări de selectie;
b)
de la măsurile prevăzute la art. 5 lit. b) si la art. 7 alin. (1), pentru
fructele proaspete, infestate, destinate prelucrării industriale;
c)
de la măsurile prevăzute la art. 5 lit. b) si la art. 7 alin. (1), pentru
circulatia fructelor proaspete, infestate, în cadrul zonei infestate.
(2)
Derogările prevăzute la alin. (1) se acordă numai de Agentia Natională
Fitosanitară acolo unde prin controale adecvate se garantează că nu există
riscul răspândirii acestui dăunător.
Art.
11. - Pentru combaterea si prevenirea răspăndirii acestui dăunător Agentia Natională Fitosanitară poate adopta măsuri
suplimentare ori de câte ori este necesar.
Art.
12. - Agentia Natională Fitosanitară, Laboratorul Central de Carantină
Fitosanitară, directiile fitosanitare judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, vor aduce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art.
13. - Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al României,
Partea I, si va intra in vigoare in termen de 30 de zile de la data publicării.
p. Ministrul agriculturii si
alimentatiei,
privind modificarea modelelor si normelor
de întocmire si utiljzare a unor formulare si introducerea
de noi formulare în activitatea
financiară si contabilă
Ministrul
finantelor, în baza atributiilor prevăzute de Hotărârea Guvernului nr. 447/1997
privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor, cu modificările
ulterioare,
având
in vedere prevederile art. 4 din Legea contabilitătii nr. 82/1991, republicată,
emite următorul ordin:
Art.
1.- (1) Se aprobă introducerea unor noi formulare comune în activitatea
financiară si contabilă a persoanelor juridice prevăzute la art. 1 din Legea
contabilitătii nr. 82/1991, republicată.
(2)
Modelele formularelor prevăzute la alin. (1), precum si normele de întocmire si
utilizare a acestora sunt prezentate in anexa nr. 1 .
Art.
2. - (1) În vederea înregistrării în contabilitate a bonurilor fiscale emise de
aparatele de marcat electronice fiscale, unitătile emitente vor completa pe
versoul acestui bon următoarele informatii: denumirea si adresa cumpărătorului,
codul fiscal al cumpărătorului, respectiv codul numeric personal pentru
contribuabilii impusi în baza Ordonantei Guvernului nr. 73/1999 privind
impozitul pe venit, aplicând stampila unitătii.
(2)
Pentru deducerea taxei pe valoarea adăugată se va proceda în conformitate cu
prevederile pct. 10.12 din Normele de aplicare a Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adăugată, aprobate prin
Hotărârea Guvernului nr. 401/2000. În situatia emiterii de facturi fiscale nu
mai este obligatorie completarea bonului fiscal cu elementele prevăzute la
alin. (1).
Art.
3. - (1) Se aprobă modificarea modelelor si normelor de întocmire si utilizare
a unor formulare comune privind activitatea financiară si contabilă a
persoanelor juridice si persoanelor fizice prevăzute la art. 1 din Legea
contabilitătii nr. 82/1991, republicată, precum si a persoanelor fizice care au
calitatea de contribuabil în conformitate cu prevederile Ordonaniei Guvernului
nr. 73/1999.
(2)
Noile modele ale formularelor prevăzute la alin. (1) precum si normele de
întocmire si utilizare a acestora sunt prezentate în anexa nr. 2.
Art.
4. - Începând cu data de 1 iulie 2000 regimul special al formularului Buletin
de schimb valutar, prezentat în anexa nr. 1 la Normele privind efectuarea
operatiunilor de schimb valutar cu numerar si substitute de numerar pentru
persoane fizice pe teritoriul României - N.R.V. 2 la Regulamentul Băncii
Nationale a României nr 3/1997 privind efectuarea operatiunilor valutare, cu
modificările ulterioare, se va asigura în conformitate cu prevederile Hotărârii
Guvernului nr. 831/1997 pentru aprobarea modelelor formularelor comune privind
activitatea financiară si contabilă si a normelor metodologice privind
întocmirea si utilizarea acestora, respectiv ale art. 2 din Ordinul ministrului
finantelor nr. 1.177/1998 privind aplicarea prevederilor art. 1 alin. (4) si
alin. (10) paragraful 2 din Hotărârea Guvernului nr. 831 /1997.
Art.
5. - Anexele nr. 1 si 2 fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art.
6. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul finantelor,
.............
(unitatea)
...............
(sectia,
serviciul etc.)
LISTA PENTRU PLATI PARTIALE
reprezentând .......................
pe luna ....
Nr. crt. |
Numele si prenumele |
Venitul impozabil |
Impozitul calculat si retinut |
Rest de plată |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Conducătorul unitătii, Conducătorul
compartimentului financiar-contabil,
Întocmit,
14-5-1/di
..............
(unitatea)
..............
(sectia,
serviciul etc.)
reprezentând
......................,
pe luna ....
Nr.
crt. |
Numele
si prenumele |
Venitul
impozabil calculat anterior |
Venitul
curent anterior |
Total
venit impozabil |
Impozitul
calculat si retinut |
Salariul
net cuvenit |
Salariul
net acordat anterior |
Rest
de plată |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Conducătorul unitătii, Conducătorul
compartimentului financiar-contabil,
Întocmit,
14-S-1/d2
LISTA PENTRU PLATI PARTIALE .
(Cod 14-5-1/dt si cod 14-S-1/dz)
1.
Serveste ca:
-
document pentru calculul drepturilor bănesti cuvenite salariatilor pentru
plătile partiale efectuate;
-
document care stă la baza întocmirii statelor de salarii;
-
document justificativ de înregistrare în contabilitate.
2.
Se întocmeste în două exemplare, ori de câte ori se face o plată partială în
cursul lunii, de compartimentul care are această atributie, pe baza
documentelor de evidentă a muncii, a timpului lucrat efectiv, a certificatelor
medicale prezentate, si se semnează de persoana care a calculat plătile
partiale si a intocmit lista pentru plăti partiale.
Lista
pentru plăti partiale cod 14-5-1/d1 se întocmeste pentru prima plată partială,
iar Lista pentru plăti partiale cod 14-5-1/d2 se întocmeste pentru cea de-a
doua plată partială si următoarele.
3.
Circulă:
-
la persoanele autorizate să exercite controlul financiar preventiv si să aprobe
plata (exemplarul 1);
-
la compartimentul financiar-contabil, ca anexă la exemplarul 2 al registrului
de casă, pentru înregistrare în contabilitate (exemplarul 1);
-
la compartimentul care a întocmit lista pentru plăti partiale, pentru a servi
la întocmirea statelor de salarii la sfârsitul lunii (exemplarul 2).
4.
Se arhivează:
-
la compartimentul financiar-contabil, ca anexă la exemplarul 2 al registrului
de casă (exemplarul 1);
-
la compartimentul care a întocmit lista pentru plăti partiale (exemplarul 2).
ANEXA
Nr. 2
JURNAL PENTRU VÂNZARI
Nr.
crt. |
Factura sau documentul înlocuitor
legal aprobat |
Total
factură (inclusiv T.V.A.) |
Scutire
|
Export
T.V.A. (Cota 0) |
Vânzări
|
||||||||
Data Nr. |
Cumparatorul |
Total |
Din
care cu drept de deducere |
Din
care Fără drept de deducere |
|
|
|
|
|||||
Denumirea |
Codul
fiscal |
Cota
T.V.A. 0: Baza
de impozitare |
Cota
T.V.A.0: Valoarea
T.V.A. |
Cota
TVA 19% Baza
de impozitare |
Cota
TVA 19% Valoarea
T.V.A. |
||||||||
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Întocmit, Verificat,
(Cod 14-6-12/a)
1.
Serveste ca:
-
jurnal-auxiliar pentru înregistrarea vânzărilor de valori materiale sau a
prestărilor de servicii;
-
document de stabilire lunară a taxei pe valoarea adăugată colectate;
-
document de control al operatiunilor înregistrate în evidenta contabilă.
2.
Se întocmeste intr-un exemplar, având paginile numerotate, in care se
înregistrează zilnic sau lunar, după caz, fără stersături si spatii libere,
elementele necesare pentru determinarea corectă a T.V.A. colectate si datorate.
Acest
jurnal se completează pe baza documentelor tipizate comune si specifice
(facturi sau documente înlocuitoare) privind vânzările de valori materiale sau
prestările de servicii.
Nr. crt. |
Factura sau documentul înlocuitor
legal aprobat |
Total factură (inclusiv T.V.A.) |
Neimpozabile |
Cumpărări |
Import cu certificat de
suspendare |
|||||||
Data |
Nr. |
Cumparatorul |
Cota T.V.A. 0 |
Cota TVA 19% |
||||||||
Denumirea |
Codul fiscal |
Baza de impozitare |
Valoarea T.V.A |
Baza de impozitare |
Valoarea T.V.A. |
Baza de impozitare |
Valoarea T.V.A. |
|||||
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Întocmit, Verificat,
JURNAL PENTRU CUMPĂRĂRI
Cod 14-6-17/b)
1.
Serveste ca:
-
jurnal auxiliar pentru înregistrarea cumpărărilor de valori materiale sau a
prestărilor de servicii;
-
document de stabilire lunară a taxei pe valoarea adăugată deductibile;
-
document de control al operatiunilor înregistrate în evidenta contabilă.
2.
Se întocmeste într-un exemplar, având paginile numerotate, în care se
înregistrează zilnic, fără stersături si
spatii
libere, elementele necesare pentru determinarea corectă a taxei pe valoarea adăugată
deductibile.
Se
întocmeste un jurnal separat pentru cumpărări de bunuri si servicii pentru
nevoile firmei si separat pentru cumpărări de bunuri (mărfuri) care se vând ca
atare.
Acest
jurnal se completează pe baza documentelor tipizate privind cumpărările de
valori materiale sau de prestări de servicii.