P A R T E A I
Anul XII - Nr. 151
LEGI, DECRETE, HOTARÂRI SI ALTE ACTE Miercuri,
12 aprilie 2000
SUMAR
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 169 din 2 noiembrie 1999 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 9 alineatul ultim din Legea nr. 112/1995 pentru reglementarea situatiei juridice a unor imobile cu destinatia de locuinte, trecute în proprietatea statului
HOTARÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
248. - Hotarâre pentru aprobarea Conventiei dintre Guvernul României si Guvernul Federatiei Ruse privind cooperarea si schimbul de informatii in domeniul combaterii incalcarii legislatiei fiscale, semnata la Moscova la 25 noiembrie 1999
Conventie între Guvernul României si Guvernul Federatiei Ruse privind cooperarea si schimbul de informatii în domeniul combaterii încalcarii legislatiei fiscale
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
504. - Ordin al ministrului finantelor privind reflectarea in contabilitate a unor operatiuni
529. - Ordin al ministrului finantelor privind prospectul de emisiune al certificatelor de trezorerie la purtãtor cu dobânda pentru populatie, cod 1027
CURTEA CONSTITUTIONALA
DECIZIA Nr.
169
din 2 noiembrie 1999
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 9 alineatul ultim din Legea nr. 112/1995 pentru reglementarea
situatiei juridice a unor imobile cu destinatia de locuinte, trecute in
proprietatea statului
Lucian Mihai - presedintePe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 9 alineatul ultim din Legea nr. 112/1995 pentru reglementarea situatiei juridice a unor imobile cu destinatia de locuinte, trecute in proprietatea statului, exceptie ridicata de Horatiu Moldoveanu in Dosarul nr. 915/1999 al Tribunalului Brasov.
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokár Gábor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat-asistent,
Maria Bratu
GUVERNUL ROMÂNIEI
HOTARÂRE
pentru aprobarea Conventiei dintre
Guvernul României si Guvernul Federatiei Ruse privind cooperarea
si schimbul de informatii in domeniul combaterii incalcarii legislatiei
fiscale, semnata la Moscova la 25 noiembrie 1999
Guvernul României h o t a r a s t e:
Art. 1. - Se aproba Conventia dintre Guvernul României si Guvernul
Federatiei Ruse privind cooperarea si schimbul de informatii in domeniul
combaterii incalcarii legislatiei fiscale, semnata la Moscova la 25 noiembrie
1999.
Art. 2. - Garda financiara este autorizata sa aduca la indeplinire prevederile
prezentei conventii.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
p. Ministru de stat,
ministrul afacerilor externe,
Eugen Dijmarescu,
secretar de stat
p. Ministru de interne,
Mircea Muresan,
secretar de stat
Ministru de stat, presedintele Consiliului
de Coordonare Economico-Financiara,
Mircea Ciumara
Bucuresti, 10 aprilie 2000.
Nr. 248.
CONVENTIE
între Guvernul României
si Guvernul Federatiei Ruse privind cooperarea si schimbul de informatii
in domeniul combaterii incalcarii legislatiei fiscale
Guvernul Romaniei si Guvernul Federatiei Ruse, denumite in continuare parti,
conducându-se dupa legislatia nationala si dupa obligatiile internationale
ale statelor lor,
pornind de la interesul reciproc in solutionarea eficienta a sarcinilor
legate de prevenirea, identificarea si combaterea incalcarilor legislatiei
fiscale si in asigurarea securitatii economice a statelor lor,
acordand o mare importanta utilizarii in aceste scopuri a tuturor posibilitatilor
legale,
au convenit asupra urmatoarelor:
ARTICOLUL 1
Obiectul conventiei
1. Obiectul prezentei conventii il reprezinta colaborarea dintre organele
competente ale partilor in scopul organizarii luptei eficiente impotriva
incalcarilor legislatiei fiscale.
2. Prezenta conventie nu afecteaza drepturile si obligatiile partilor,
rezultate din intelegerile internationale referitoare la acordarea asistentei
juridice in cazuri civile si penale, la care sunt parti Romania si Federatia
Rusa.
ARTICOLUL 2
Terminologie
Pentru scopurile acestei conventii, termenii folositi inseamna:
- autoritatea competenta:
• din partea romana - Garda financiara;
• din partea rusa - Serviciul Federal al Politiei Fiscale a Federatiei
Ruse.
In cazul schimbarii denumirii oficiale a autoritatilor competente, partile
isi vor notifica imediat aceasta schimbare;
- incalcari ale legislatiei fiscale - infractiuni si/sau contraventii in
sfera legislatiei fiscale, a
caror combatere intra in atributiile
autoritatilor competente ale partilor.
ARTICOLUL 3
Forme de cooperare
1. In cadrul prezentei conventii partile utilizeaza urmatoarele forme de
cooperare:
- schimbul de informatii privind incalcarea legislatiei fiscale de catre
persoane juridice si fizice;
- cooperarea in implementarea masurilor indreptate spre prevenirea, identificarea
si combaterea incalcarilor legislatiei fiscale;
- prezentarea de copii de pe documentele in baza carora se realizeaza impunerea
persoanelor juridice si fizice;
- schimbul de informatii cu privire la sistemele fiscale nationale, la
modificarile si completarile legislatiei fiscale, precum si la recomandarile
metodologice privind organizarea luptei impotriva incalcarilor legislatiei
fiscale;
- schimbul de experienta privind crearea si functionarea sistemelor informationale
utilizate in lupta impotriva incalcarilor legislatiei fiscale;
- coordonarea actiunilor privind problemele aparute in procesul de colaborare,
inclusiv infiintarea de grupe de lucru si schimbul de reprezentanti;
- acordarea de sprijin in pregatirea si reciclarea cadrelor;
- desfasurarea de conferinte si seminarii cu caracter stiintific si practic,
pe probleme ale combaterii incalcarilor legislatiei fiscale. Prezenta conventie
nu impiedica partile sa elaboreze si sa dezvolte si alte forme reciproc
acceptabile de cooperare.
2. In problemele legate de aplicarea prevederilor prezentei conventii autoritatile
competente ale partilor vor colabora direct.
ARTICOLUL 4
Schimbul de informatii privind
incalcarile legislatiei fiscale
1. Schimbul de informatii privind incalcarile legislatiei fiscale se va
referi la:
- sustragerea de la impozitare a veniturilor persoanelor juridice si fizice,
cu indicarea mijloacelor utilizate in cazul incalcarilor legislatiei fiscale;
- deschiderea conturilor in banci cu capital privat si de stat de catre
persoanele juridice si fizice, daca exista o baza sa se presupuna ca in
aceste conturi se afla sume sustrase de la impozitare;
- determinarea cuantumului bazei de impozitare si a sumelor ce urmeaza
sa fie impuse persoanelor juridice si fizice care incalca legislatia fiscala;
precum si
- alte probleme legate de prevenirea, identificarea si combaterea incalcarilor
legislatiei fiscale.
2. Informatiile prevazute la pct. 1 vor fi prezentate de autoritatea competenta
a unei parti, la
solicitarea autoritatii competente
a celeilalte parti, in conditiile in care informatiile prezentate nu
contravin legislatiei nationale
si intereselor de stat ale partii catre care s-a indreptat solicitarea.
Daca
autoritatea competenta a uneia dintre
parti considera ca detine informatii care prezinta interes pentru
autoritatea competenta a celeilalte
parti, ea poate prezenta aceste informatii din proprie initiativa.
ARTICOLUL 5
Desfasurarea actiunilor
Cooperarea dintre autoritatile competente ale partilor pentru aplicarea masurilor privind prevenirea, identificarea si combaterea incalcarilor legislatiei fiscale, in legatura cu persoanele care savarsesc sau sunt suspecte de astfel de incalcari ale legislatiei fiscale, va include planuri comune, coordonarea folosirii de forte si mijloace, schimbul de informatii cu privire la stadiul si rezultatele desfasurarii acestor masuri.
ARTICOLUL 6
Prezentarea de copii de pe documente
Autoritatile competente ale partilor isi vor prezenta una alteia, la cerere, copii de pe documentele privind impunerea diferitelor persoane juridice si fizice (chitante, scrisori de trasura, contracte, certificate si alte documente), precum si de pe documentele pe probleme care au legatura cu incalcarea legislatiei fiscale.
ARTICOLUL 7
Schimbul de materiale cu caracter
juridic
Autoritatile competente ale partilor vor realiza schimb de informatii cu privire la sistemele fiscale nationale, bazele legale privind lupta impotriva incalcarilor legislatiei fiscale si se vor informa reciproc despre modificarile legislatiei fiscale dupa adoptarea actelor normative noi sau dupa introducerea de modificari si completari in acte normative in vigoare.
ARTICOLUL 8
Cooperarea in domeniul asigurarii
informationale
Autoritatile competente ale partilor vor realiza schimb de experienta, de metodologii si materiale stiintifice in domeniul crearii si functionarii sistemelor informationale utilizate in organizarea combaterii incalcarilor legislatiei fiscale.
ARTICOLUL 9
Schimbul de experienta si acordarea
de sprijin in pregatirea cadrelor
Autoritatile competente ale partilor vor colabora pentru pregatirea si
reciclarea personalului, desfasurarea de cercetari stiintifice comune,
conferinte si seminarii stiintifico-practice pe probleme actuale ale combaterii
incalcarilor legislatiei fiscale si, de asemenea, vor efectua schimburi
de specialisti.
Formele concrete de realizare a colaborarii respective si, in special,
finantarea acesteia se stabilesc prin acorduri corespunzatoare incheiate
intre autoritatile competente ale partilor.
ARTICOLUL 10
Forma si continutul solicitarii
1. Solicitarea de informatii trebuie transmisa in forma scrisa sau prin
utilizarea mijloacelor tehnice de transmitere a textelor. In cazuri urgente
poate fi acceptata si o solicitare verbala transmisa telefonic, dar care
trebuie imediat confirmata in forma scrisa. In cazul utilizarii mijloacelor
tehnice de transmitere a textelor, precum si atunci cand apar indoieli
cu privire la autenticitatea sau continutul solicitarii primite, autoritatea
competenta solicitata poate cere o confirmare in forma scrisa.
2. Solicitarea de informatii trebuie sa cuprinda:
- numele autoritatii competente solicitante;
- numele autoritatii competente solicitate;
- rezumatul solicitarii si fundamentarea acesteia;
- alte date necesare pentru indeplinirea solicitarii.
Pentru cazurile penale, pe langa acestea se indica: - scurta descriere
a circumstantelor actuale ale cazului;
- calificarea infractiunii in conformitate cu legislatia statului partii
solicitante;
- marimea prejudiciului cauzat.
ARTICOLUL 11
Executarea solicitarii
1. Solicitarea va fi data in lucru fara intârziere. Autoritatea competenta
solicitata poate cere
clarificari, date suplimentare,
daca acestea ii sunt necesare pentru executarea solicitarii.
2. Daca este imposibila executarea solicitarii, autoritatea competenta
solicitata va notifica neintârziat despre aceasta autoritatea competenta
care a formulat cererea.
3. Daca executarea solicitarii poate aduce prejudicii suveranitatii sau
securitatii statului ori contravine legislatiei statului partii catre care
s-a indreptat solicitarea, aceasta va fi refuzata.
Autoritatii competente a partii solicitante i se vor notifica motivele
refuzului executarii solicitarii.
ARTICOLUL 12
Limbile de lucru
Atât solicitarea de informatii, cat si raspunsul la aceasta se vor intocmi in limba convenita de autoritatile competente ale partilor.
ARTICOLUL 13
Utilizarea informatiilor
Autoritatile competente ale partilor garanteaza confidentialitatea informatiilor referitoare la problemele legate de prevenirea, identificarea si combaterea incalcarilor legislatiei fiscale. Informatia obtinuta in cadrul acestei conventii nu poate fi predata unei terte parti fara acordul scris al autoritatii competente furnizoare a acestei informatii.
ARTICOLUL 14
Cheltuieli
1. Autoritatile competente ale partilor suporta cheltuielile legate de
indeplinirea solicitarilor pe teritoriul propriului stat.
2. La intâlnirile planificate, daca nu se convine in scris altfel,
autoritatea competenta a partii primitoare asigura toate cheltuielile legate
de sederea delegatiei autoritatii competente a celeilalte parti pe teritoriul
propriului stat, iar autoritatea competenta trimitatoare suporta cheltuielile
privind plata transportului. Pentru desfasurarea intalnirilor extraordinare
toate cheltuielile sunt suportate de autoritatea competenta a partii care
este initiatoare a actiunii.
3. Deplasarile reprezentantilor autoritatii competente a partii care transmite
solicitarea se efectueaza cu acordul preliminar al autoritatii competente
a partii solicitate.
ARTICOLUL 15
Solutionarea divergentelor
Toate divergentele care apar in cursul aplicarii prezentei conventii vor
fi solutionate pe calea
negocierilor intre autoritatile
competente ale partilor.
ARTICOLUL 16
Intrarea in vigoare si incetarea
valabilitatii conventiei
1. Partile isi notifica reciproc, pe canale diplomatice, indeplinirea tuturor
procedurilor interne
necesare pentru intrarea in vigoare
a prezentei conventii. Prezenta conventie intra in vigoare in a 15-a zi
dupa primirea ultimei notificari.
2. Fiecare parte poate sa inceteze valabilitatea prezentei conventii prin
remiterea pe canale
diplomatice a unei notificari scrise
despre aceasta, cu cel putin 6 luni inainte de sfarsitul oricarui an
calendaristic, incepand cu al 5-lea
an urmator celui in care prezenta conventie a intrat in vigoare.
Semnata la Moscova la 25 noiembrie 1999, in doua exemplare, fiecare in
limbile romana si rusa, ambele texte fiind egal autentice.
Ion Tomescu, comisar general al Garzii financiare |
V.F. Soltaganov, director general al Serviciului Federal al Politiei Fiscale a Federatiei Ruse |
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL FINANTELOR
ORDIN
privind reflectarea in contabilitate
a unor operatiuni
Ministrul finantelor,
in baza atributiilor prevazute in Hotararea Guvernului nr. 447/1997 privind
organizarea si functionarea Ministerului Finantelor, cu modificarile si
completarile ulterioare,
având in vedere prevederile art. 3 din Hotararea Guvernului nr. 704/1993
pentru aprobarea unor masuri de executare a Legii contabilitatii nr. 82/1991,
cu modificarile si completarile ulterioare,
având in vedere prevederile art. 2 alin. (6) din Legea nr. 143/1999
privind ajutorul de stat,
emite urmatorul ordin:
Art. 1. - In contabilitate prevederile art. 2 alin. (6) din Legea nr. 143/1999
privind ajutorul de stat, referitoare la anularea de datorii sau preluarea
pierderilor agentilor economici, precum si la stingerea acestora in conformitate
cu dispozitiile legale privind executarea creantelor bugetare, vor fi reflectate
in creditul contului 1068 "alte rezerve" analitic distinct "Rezerve pentru
acoperirea pierderilor, precum si pentru majorarea surselor proprii de
finantare". Aceste rezerve nu pot fi utilizate in alte scopuri.
Art. 2. - Persoanele juridice care beneficiaza de aceste prevederi vor
efectua inregistrarile in contabilitate la termenele prevazute in hotararile
Guvernului privind executarea creantelor bugetare, care constituie, potrivit
legii, acte de gestiune savarsite de stat pentru administrarea patrimoniului
acestora.
Art. 3. - Directia monitorizarea contribuabililor mari va lua masuri pentru
aducerea la indeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al României,
Partea I.
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Bucuresti, 4 aprilie 2000.
Nr. 504.
MINISTERUL FINANTELOR
ORDIN
privind prospectul de emisiune
al certificatelor de trezorerie la purtator cu dobânda pentru populatie,
cod 1027
In conformitate cu prevederile Legii datoriei publice nr. 81/1999 si ale
Ordonantei Guvernului nr. 66/1994 privind formarea si utilizarea resurselor
derulate prin trezoreria statului, republicata, cu modificarile ulterioare,
Ministerul Finantelor lanseaza emisiunea aniversara de certificate de trezorerie
la purtator cu dobanda pentru populatie prin trezoreria statului la data
de 20 aprilie 2000.
Prin acest sistem statul protejeaza economiile populatiei de riscurile
inflatiei si ale pietei bancare si contribuie la consolidarea increderii
in moneda nationala, garantand rambursarea la scadenta si plata dobânzilor
aferente.
Trezoreria statului este abilitata sa lanseze emisiuni de certificate de
trezorerie pentru populatie, scop in care ministrul finantelor emite urmatorul
ordin:
ARTICOLUL 1
Forma si codul emisiunii
Certificatele de trezorerie la purtator cu dobanda pentru populatie se emit in forma materializata si cuprind cuponul (matca) si certificatul de trezorerie la purtator propriu-zis. Codul emisiunii este 1027.
ARTICOLUL 2
Data emisiunii
Certificatele de trezorerie la purtator cu dobanda pentru populatie se pun in vanzare in numerar si prin virament din conturile personale deschise la banci si la Casa de Economii si Consemnatiuni, pe o perioada de 90 de zile, cu subscriptie in data de 20 aprilie 2000. Termenul de rascumparare a certificatelor de trezorerie este la data de 19 iulie 2000.
ARTICOLUL 3
Valoarea nominala a emisiunii
Emisiunea de certificate de trezorerie la purtator cu dobânda pentru populatie reprezinta suma incasata in data de 20 aprilie 2000.
ARTICOLUL 4
Valoarea nominala a certificatelor
de trezorerie la purtator cu dobanda pentru populatie
Emisiunea de certificate de trezorerie la purtator cu dobanda pentru populatie se efectueaza prin certificate de trezorerie la purtator, cu o valoare nominala de 5.000.000 lei.
ARTICOLUL 5
Rata dobânzii
Dobanda aferenta certificatelor de trezorerie la purtator cu dobanda pentru populatie este de 55% pe an, pentru o perioada de subscriere de 90 de zile calendaristice, calculata dupa formula:
D = VN x 55 x 90/360 x 100
in care:
D = suma dobanzii;
VN = valoarea nominala a certificatului
de trezorerie.
ARTICOLUL 6
Data scadentei
Scadenta emisiunii de certificate de trezorerie la purtator cu dobanda pentru populatie se stabileste incepând cu ziua incasarii contravalorii acestora si pana la data implinirii termenului de 90 de zile calendaristice inclusiv.
ARTICOLUL 7
Inchiderea emisiunii
Operatiunea de inchidere a emisiunii de certificate de trezorerie la purtator cu dobanda pentru populatie are loc la data de 20 aprilie 2000.
ARTICOLUL 8
Conditiile de rascumparare si
de plata a dobânzii
Rascumpararea este operatiunea prin care unitatile trezoreriei statului
ramburseaza la termenul stabilit valoarea nominala a certificatelor de
trezorerie la purtator prezentate de persoanele fizice care au subscris
la emisiunile de certificate de trezorerie la purtator cu dobanda pentru
populatie la aceeasi unitate a trezoreriei statului.
O data cu rascumpararea la scadenta a certificatelor de trezorerie la purtator
cu dobanda pentru populatie unitatile trezoreriei statului platesc persoanelor
respective si dobanzile aferente.
Rascumpararea certificatelor de trezorerie la purtator cu dobanda pentru
populatie
se poate efectua si prin subscrierea
de catre titular a sumelor la noua emisiune de certificate de
trezorerie care se lanseaza in zilele
respective, cu posibilitatea de a incasa dobanda aferenta sau de a o subscrie
pe certificate de trezorerie, dupa caz.
Operatiunile privind rascumpararea certificatelor de trezorerie la purtator
cu dobanda pentru populatie si plata dobanzilor se efectueaza prin ghiseele
casieriilor trezoreriei statului. Data rascumpararii certificatelor de
trezorerie la purtator cu dobanda pentru populatie este prima zi lucratoare
dupa implinirea a 90 de zile calendaristice inclusiv.
Titularii pot prezenta certificatele de trezorerie la purtator cu dobanda
pentru populatie in vederea rascumpararii si inaintea datei de rascumparare,
situatie in care pentru perioada de subscriere care se calculeaza din ziua
incasarii sumei si pana in ziua prezentarii pentru rascumparare exclusiv
se acorda dobanda la vedere de 10% pe an.
Certificatele de trezorerie la purtator cu dobanda pentru populatie, neprezentate
de titulari pentru rascumparare
in ziua stabilita (ziua scadentei), se transforma in depozite la trezoreria
statului si se rascumpara de trezoreria
statului in ziua prezentarii lor la ghiseele acesteia, astfel:
a) Certificatele de trezorerie la purtator cu dobanda pentru populatie
prezentate trezoreriei statului in maximum 30 de zile de la data scadentei
(titularul se prezinta in a 31-a zi, iar certificatele de trezorerie ramân
in depozit la vedere maximum 30 de zile) vor fi rascumparate astfel:
- pentru perioada subscrisa, 90 de zile calendaristice, se achita suma
nominala a certificatelor de trezorerie la purtator cu dobanda pentru populatie
plus dobanda aferenta;
- pentru perioada de maximum 30 de zile, stabilita din ziua fixata pentru
rascumparare inclusiv si pana in ziua prezentarii la ghiseul casieriei
trezoreriei statului exclusiv, se plateste pentru suma subscrisa dobanda
la vedere de 10% pe an.
b) Certificatele de trezorerie la purtator cu dobanda pentru populatie,
prezentate in termen de peste 30 de zile de la data scadentei (titularul
se prezinta in a 32-a zi, iar certificatele de trezorerie
raman in depozit la termen 31 de
zile), vor fi rascumparate cu dobanda capitalizata astfel:
- pentru perioada subscrisa, 90 de zile calendaristice, se achita suma
nominala a certificatelor de trezorerie la purtator cu dobanda pentru populatie
plus dobanda aferenta;
- pentru perioada in care certificatele de trezorerie la purtator cu dobanda
pentru populatie sunt in depozit, stabilita din ziua fixata pentru rascumparare
inclusiv si pana in ziua prezentarii titularului la ghiseul casieriei trezoreriei
statului exclusiv, se platesc dobanda calculata prin aplicarea procentului
de dobanda la termen, comunicat de Ministerul Finantelor, asupra sumei
rezultate din valoarea nominala si dobânda aferenta perioadei subscrise.
ARTICOLUL 9
Regimul fiscal
Dobanzile incasate de populatie din subscrierea la certificatele de trezorerie la purtator cu dobânda pentru populatie nu sunt supuse impozitarii.
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Bucuresti, 10 aprilie 2000.
Nr. 529.