P A R T E A I
Anul XII - Nr. 142
LEGI, DECRETE, HOTARÂRI SI ALTE ACTE Miercuri,
5 aprilie 2000
HOTÃRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
212. - Hotãrâre pentru aprobarea Normelor metodologice privind tehnica de calcul si formularistica necesare pentru accize si pentru impozitul la titeiul si la gazele naturale din productia internã
214. - Hotãrâre privind finantarea cheltuielilor curente si de capital ale prefecturilor
225. - Hotãrâre privind completarea art. 2 din Hotãrârea Guvernului nr. 795/1999 pentru scoaterea cantitãtii de 18.200 tone sãmântã de grâu din fondul de rezervã
227. - Hotãrâre pentru aprobarea închirierii bunurilor imobile, proprietate publicã a statului, aflate în administrarea unor institutii publice de culturã
230. - Hotãrâre privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investitii "Dezvoltarea utilitãtilor municipale - sisteme de încãlzire în municipiul Fãgãras - etapa a II-a - CT.5, CT.6, CT.7, CT.8" judetul Brasov
233. - Hotãrâre pentru prelungirea mandatului directorului adjunct al proiectului "calea feratã trans - europeanã (ter)" din cadrul Acordului dintre Comisia Economicã pentru Europa a Organizatiei Natiunilor Unite (C.E.E.IO.N.U.) si guvernele participante privind fondul de cooperare si creditare, semnat 1a Geneva la 17 decembrie 1992
234. - Hotãrâre privind eliberarea din functia de subprefect al judetului Bistrita-Nãsãud
235. Hotãrâre privind numirea în functia de subprefect al judeiului Bistrita-Nãsãud
236. - Hotãrâre privind eliberarea din functia de subprefect al judetului Bihor
ACTE ALE BÃNCII NATIONALE A ROMÂNIEI
1. - Regulament privind operatiunile de piatã monetarã efectuate de Banca Nationalã a României si facilitãtile de creditare si de depozit acordate de aceasta bãncilor
HOTÃRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
HOTÃRÂRE
pentru aprobarea Normelor metodologice
privind tehnica de calcul si formularistica necesare pentru accize si pentru
impozitul la titeiul si la gazele naturale din productia internã
În temeiul prevederilor art. 55 alin. (1) din Ordonanta Guvernului
nr. 27/2000 privind regimul produselor supuse accizelor,
Guvernul Romãniei h o t ã r ã s t e :
Articol unic. - Se aprobã Normele metodologice privind tehnica de
calcul si formularistica necesare pentru accize si pentru impozitul la
titeiul si la gazele naturale din productia internã, prevãzute
în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISÃRESCU
Contrasemneazã:
p. Ministrul finantelor,
Sebastian Vlãdescu,
secretar de stat
Bucuresti, 30 martie 2000.
Nr. 212.
ANEXA
NORME METODOLOGICE
privind tehnica de calcul si
formularistica necesare pentru accize si pentru impozitul la titeiul si
la gazele naturale din productia internã
ORDONANTÃ
Art. 2. - Produsele pentru care se datoreaza accize sunt:
a) alcoolul brut, alcoolul etilic rafinat, bãuturile alcoolice si
orice alte produse destinate industriei alimentare sau consumului, care
contin alcool etilic;
b) produsele din tutun;
c) produsele petroliere;
d) alte produse si grupe de produse, prevãzute în anexa nr.
2.
NORME
1. Produsele supuse accizelor din cadrul grupelor prevãzute la art.
2 din ordonantã, pe pozitii si pe coduri tarifare corespunzãtoare,
sunt nominalizate în anexele nr. 1 si 2 la prezentele norme metodologice.
În categoria bãuturilor spirtoase sunt asimilate alcoolul
etilic rafinat îmbuteliat si esentele alimentare cu continut de alcool
etilic rafinat mai mare de 0,5% în volum.
ORDONANTÃ
Art. 3 lit. a) alin. 3. - Alcoolul brut, în acceptia acestei ordonante,
este alcoolul obtinut prin fermentarea alcoolicã si distilarea lichidelor
zaharoase rezultate din materii prime agricole de origine vegetalã,
având concentratia alcoolicã mai micã de 95,5% în
volum.
NORME
2. În categoria alcoolului brut, conform definitiei redate în
ordonantã, se includ orice tip de alcool cu o concentratie mai micã
de 95,5% în volum, indiferent sub ce denumire se comercializeazã,
precum si alcoolul etilic denaturat cu orice concentratie.
Prin alcool etilic denaturat se întelege alcoolul etilic rafinat
care este denaturat prin introducerea unor substante specifice fiecãrei
destinatii, alta decât consumul alimentar, astfel încât
sã nu poatã fi utilizat la obtinerea bãuturilor alcoolice.
Alcoolul tehnic rezultat ca produs secundar din procesul de rafinare a
alcoolului brut, care datoritã compozitiei sale nu poate fi utilizat
în industria alimentarã, nu intrã sub incidenta accizelor.
ORDONANTÃ
Art. 4. - (1) Plãtitorii de accize pentru produsele prevãzute
la art. 3 sunt agentii economici - persoane juridice, asociatii familiale
si persoane fizice autorizate - care produc sau importã astfel de
produse.
NORME
3. Pentru toate produsele mentionate la art. 3 din ordonantã, inclusiv
pentru produsele aflate în stoc la data de 15 februarie 2000, livrate
începând cu aceastã datã de agentii economici
producãtori, se datoreazã bugetului de stat accizele prevãzute
în anexa nr. 1 la ordonantã, cu exercitarea dreptului de deducere
a accizelor aferente materiei prime achizitionate si utilizate în
prelucrare.
ORDONANTÃ
Art. 5. - (1) Pentru produsele prevãzute la nr. crt. 1.3 din anexa
nr. 1 se datoreazã bugetului de stat o accizã specificã
de bazã exprimatã în echivalent euro pe hectolitru
alcool pur, la care se adaugã o accizã procentualã
de 1% aplicatã asupra pretului cu amãnuntul maxim declarat.
NORME
4. Sumele datorate bugetului de stat drept accize pentru bãuturile
alcoolice spirtoase se determinã dupã cum urmeazã:
Total accizã datoratã = A1 + A2, în care:
A1 = acciza specificã;
A2 = acciza procentualã;
A1= C/100 x K x R/100 x Q1
A2=1% x PA x Q2,
în care:
C = concentratia alcoolicã exprimatã în procente de
volum;
K = acciza specificã unitarã prevãzutã la nr.
crt. 1.3 din anexa nr. 1 la ordonantã;
R = cursul de schimb valutar;
PA = pretul maxim cu amãnuntul declarat pe butelie;
Q1 = cantitatea (în litri);
Q2 = numãrul de butelii aferent lui Q1.
ORDONANTÃ
Art. 5. - (2) Pentru produsele prevãzute la nr. crt. 1.1, 1.2, 1.4,
2, 3.1-3.4 si 4 din anexa nr. 1 accizele sunt stabilite în sume fixe
exprimate în echivalent euro pe unitatea de mãsurã,
astfel:
a) euro pe hectolitru alcool pur - pentru produsele prevãzute la
nr. crt. 1.1 , 1.2, 1 .4 si 2 din anexa nr. 1;
b) euro pe hectolitru/1 grad alcoolic - pentru produsele prevãzute
la nr. crt. 3.1 -3.4 si 4 din anexa nr. 1.
NORME
5. a) Sumele datorate bugetului de stat cu titlu de accize pentru: alcool
brut; alcool etilic rafinat; alte produse destinate industriei alimentare
sau consumului, care contin alcool etilic, cu o concentratie mai mare de
0,5% în volum; vinuri, produse pe bazã de vin si produse pe
bazã de distilat din vin, cu o concentratie în alcool de peste
22% în volum; coniac, armaniac si vinars, precum si pentru bãuturi
alcoolice naturale se determinã dupã cum urmeazã:
A = C/100 x K x R/100 x Q
în care:
A = cuantumul accizei;
C = concentratia alcoolicã exprimatã în procente de
volum;
K = acciza specificã unitarã prevãzutã la nr.
crt. 1.1, 1.2, 1.4 si 2 din anexa nr. 1 la ordonantã, în functie
de natura produsului;
R = cursul de schimb valutar;
Q = cantitatea (în litri).
b) Sumele datorate bugetului de stat cu titlu de accize pentru vinuri si
produse pe bazã de vin, precum si pentru bere se determinã
dupã cum urmeazã:
A= C x K x R/100 x Q
în care:
A = cuantumul accizei;
C = numãrul de grade alcoolice continute;
K = acciza unitarã prevãzutã la nr. crt. 3.1-3.4 si
4 din anexa nr. 1 la ordonantã, în functie de natura produsului;
R = cursul de schimb valutar;
Q = cantitatea (în litri).
În anexa nr. 3 la prezentele norme metodologice sunt prezentate exemple
privind metodologia de calcul al accizelor.
ORDONANTÃ
Art. 6. - (8) Ori de câte ori se intentioneazã modificarea
preturilor minime stabilite, precum si a preturilor maxime de vânzare
cu amãnuntul declarate, asociatiile patronale ale producãtorilor
de bãuturi alcoolice, agentii economici producãtori interni
sau importatori, dupã caz, au obligatia sã renotifice sau
sã declare integral listele cuprinzând preturile, indiferent
dacã
modificarea. intervine la unul sau mai multe produse. Renotificarea sau
redeclararea preturilor, dupã caz, se face în conditiile prevãzute
la alin. (3), (5) si (6).
NORME
6. a) Agentii economici producãtori interni sau importatori de alcool
etilic rafinat îmbuteliat si de bãuturi alcoolice spirtoase,
care pentru anul în curs nu detin licentã de atestare a dreptului
de marcare, dar înregistreazã în depozitele proprii,
la data de 31 decembrie a anului precedent, stocuri de produse deja marcate,
pentru care au declarat preturi maxime de vânzare cu amãnuntul,
vor putea sã renotifice aceste preturi.
Preturile maxime de vânzare cu amãnuntul renotificate pot
fi practicate numai pentru stocul de produse înregistrat la data
de 31 decembrie a anului precedent, stoc comunicat pe sortimente de produse
si organului fiscal teritorial în a cãrui razã îsi
desfãsoarã activitatea.
Ori de câte ori intervin modificãri ale preturilor maxime
de vânzare cu amãnuntul declarate, aferente stocurilor înregistrate
la data de 31 decembrie a anului precedent, acestea vor fi notificate organului
fiscal. La notificare se vor prezenta atât situatia stocului existent
la 31 decembrie, cât si situatia stocului rãmas la data redeclarãrii.
Pentru anul intrãrii în vigoare a ordonantei agentii economici
producãtori interni sau importatori de alcool etilic rafinat îmbuteliat
si de bãuturi alcoolice spirtoase, care nu detin licentã
de atestare a dreptului de marcare pentru anul 2000, dar înregistreazã
stocuri de astfel de produse deja marcate, vor inventaria pe sortimente
aceste stocuri, iar un exemplar al listelor de inventar va fi transmis
organului fiscal teritorial în termen de 30 de zile de la data intrãrii
în vigoare a prezentelor norme metodologice. În vederea comercializãrii
acestor stocuri agentii economici în cauzã vor putea sã
notifice organului fiscal preturile maxime de vânzare cu amãnuntul
declarate, cu minimum douã zile înainte de data practicãrii
acestor preturi.
b) În situatia în care agentii economici importatori de alcool
etilic rafinat îmbuteliat si de bãuturi alcoolice spirtoase
practicã la data comercializãrii acestor produse pe piata
internã preturi maxime de vânzare cu amãnuntul renotificate
mai mari decãt cele declarate si în vigoare la momentul importului
vor vira la bugetul de stat diferenta dintre acciza procentualã
datoratã la momentul livrãrii si acciza procentualã
datoratã la momentul importului, corespunzãtor cantitãtii
efectiv livrate, cu noile preturi.
Momentul în care aceste diferente sunt datorate este momentul livrãrii
produselor pe piata internã, plata efectuându-se lunar pânã
la data de 25 a lunii urmãtoare.
c) Pentru alcoolul etilic rafinat îmbuteliat si pentru bãuturile
alcoolice spirtoase care fac obiectul comercializãrii în regim
duty-free, în situatiile în care organele vamale au obligatia
sã calculeze, sã urmãreascã si sã încaseze
accizele, sumele reprezentãnd accizele aferente cotelor procentuale
vor fi calculate pe baza preturilor maxime de vânzare cu amãnuntul
declarate de agentii economici producãtori interni sau importatori
de astfel de produse. Aceste preturi reprezintã baza de calcul pentru
produsele care se regãsesc în listele cuprinzând preturile
maxime de vânzare cu amãnuntul declarate.
În cazul produselor care nu se regãsesc în listele cuprinzând
preturile maxime de vânzare cu amãnuntul, calculul accizelor
procentuale se va face pe baza preturilor maxime de vânzare cu amãnuntul
declarate de producãtorii interni si importatori pentru.produse
similare.
ORDONANTÃ
Art. 6. - (10) Este interzisã comercializarea alcoolului etilic
rafinat îmbuteliat si a produselor prevãzute la nr. crt. 1.3
din anexa nr. 1, de cãtre orice agent economic autorizat sã
comercializeze astfel de produse, la preturi mai mari decât preturile
maxime de vânzare cu amãnuntul declarate, în vigoare.
Preturile de vânzare cu amãnuntul nu pot fi mai mici decât
preturile minime stabilite pe produse, la care se mai adaugã acciza
determinatã pe baza pretului maxim de vânzare cu amãnuntul,
plus taxa pe valoarea adãugatã aferentã.
NORME
7. Toti agentii economici autorizati sã comercializeze produse pentru
care s-au declarat preturi maxime de vânzare cu amãnuntul
vor anexa la factura fiscalã lista cuprinzând preturile maxime
de vânzare cu amãnuntul în vigoare la data livrãrii,
pentru produsele înscrise în facturã.
ORDONANTÃ
Art. 7. - (5) Jurnalul privind cumpãrãrile de materii prime
si cel privind vânzãrile de produse finite supuse accizelor,
rezultate din prelucrare, se vor întocmi pentru fiecare lunã
calendaristicã în parte, în baza documentelor de evidentã
operativã.
NORME
8. Pentru determinarea valorii accizelor de virat la bugetul de stat, în
baza datelor cuprinse în Jurnalul privind cumpãrãrile
de materii prime si în Jurnalul privind vânzãrile de
produse finite supuse accizelor, rezultate din prelucrare, se va întocmi
situatia prevãzutã în anexa nr. 4 la prezentele norme
metodologice.
ORDONANTÃ
Art. 8. - (1) Toate livrãrile de alcool efectuate de agentii economici
producãtori interni si iimportatori, precum si livrãrile
de bãuturi alcoolice efectuate de cãtre agentii economici
producãtori interni, importatori si comercianti în sistem
angro vor fi facturate în momentul livrãrii, utilizându-se
pentru aceasta, în mod obligatoriu, facturi fiscale. Transferurile
de produse între gestiuni se vor efectua pe bazã de avize
de însotire a mãrfii,.
NORME
9. Avizele de însotire a mãrfii se utilizeazã numai
pentru transferurile de produse între gestiunile aceluiasi agent
economic.
Trecerea bãuturilor alcoolice ale unui agent economic furnizor în
mijloace de transport auto, în vederea distribuirii bãuturilor
alcoolice respective cãtre comerciantii en detail, reprezintã
un transfer între gestiuni, mijlocul de transport respectiv fiind
asimilat unei gestiuni separate a furnizorului, însotitorul transportului
fiind mandatarul furnizorului.
ORDONANTÃ
Art. 11. -(1) Pentru tigarete, indiferent de provenienta si de calitatea
acestora, se datoreazã bugetului de stat o accizã specificã,
stabilitã în echivalent euro pe 1.000 de tigarete, la care
se adaugã o cotã procentualã aplicatã asupra
preturilor maxime de vânzare cu amãnuntul declarate.
NORME
10. Sumele datorate bugetului de stat drept accizã pentru tigarete
se determinã dupã cum urmeazã:
Total accizã datoratã = A1 + A2,
în care:
A1 = acciza specificã; .
A2 = acciza procentualã;
A1=K x R x Q1l;
A2 = 20% x PA x Q2
în care:
K = acciza unitarã prevãzutã la nr. crt. 5 din anexa
nr. 1 la ordonantã;
R = cursul de schimb valutar;
PA = pretul de vânzare cu amãnuntul maxim declarat;
Q1 = cantitatea exprimatã în unitãti de 1.000 de tigarete;
Q2 = numãrul de pachete de tigarete aferente lui Q1.
ORDONANTÃ
Art. 11. - (8) Ori de câte ori se intentioneazã modificãri
ale preturilor maxime de vânzare cu amãnuntul declarate, agentii
economici producãtori interni sau importatori au obligatia sã
redeclare preturile pentru toate sortimentele de tigarete, indiferent dacã
modificarea intervine la unul sau la mai multe sortimente. Redeclararea
se face pe baza aceluiasi model de declaratie si cu respectarea termenelor
prevãzute la alin. (6) si (7).
NORME
11. a) Agentii economici producãtori interni sau importatori de
tigarete, care pentru anul în curs nu detin licentã de atestare
a dreptului de marcare, dar înregistreazã în depozitele
proprii, la data de 31 decembrie a anului precedent, stocuri de produse
deja marcate, pentru care au declarat preturi maxime de vânzare cu
amãnuntul, vor putea sã redeclare aceste preturi.
Preturile maxime de vânzare cu amãnuntul redeclarate pot fi
practicate numai pentru stocul de produse înregistrat la data de
31 decembrie a anului precedent, stoc comunicat pe sortimente de tigarete
si organului fiscal teritorial în a cãrui razã îsi
desfãsoarã activitatea.
Ori de câte ori intervin modificãri alg preturilor maxime
de vânzare cu amãnuntul declarate, aferente stocurilor înregistrate
la data de 31 decembrie, acestea vor fi notificate organului fiscal. La
notificare se vor prezenta atât situatia stocului existent ia data
de 31 decembrie, cât si situatia stocului rãmas la data redeclarãrii
Pentru anul intrãrii în vigoare a ordonantei agentii economici
producãtori interni sau importatori de tigarete, care nu detin licentã
de atestare a dreptului de marcare pentru anul 2000, dar înregistreazã
stocuri de astfel de produse deja marcate, vor inventaria pe sortimente
aceste stocuri
iar un exemplar al listelor de inventar
va fi transmis organului fiscal teritorial în termen de 30 de zile
de la data intrãrii în vigoare a prezentelor norme metodologice.
În vederea comercializãrii acestor stocuri agentii economici
în cauzã vor putea sã notifice organului fiscal preturile
maxime de vânzare cu amãnuntul declarate, cu minimum douã
zile înainte de data practicãrii acestor preturi.
b) În situatia în care agentii economici importatori de tigarete
practicã la data comercializãrii acestor produse pe piata
internã preturi maxime de vãnzare cu amãnuntul redeclarate
mai mari decât cele declarate si în vigoare la momentul importului
vor vira la bugetul de stat diferenta dintre acciza procentualã
datoratã la momentul livrãrii si acciza procentualã
datoratã la momentul importului, corespunzãtor cantitãtii
efectiv livrate, cu noile preturi.
Momentul în care aceste diferente sunt datorate este momentul livrãrii
produselor pe piata internã, plata efectuându-se lunar pânã
la data de 25 a lunii urmãtoare.
c) Pentru tigaretele care fac obiectul comercializãrii în
regim duty-free, în situatiile în care organele vamale au obligatia
sã calculeze, sã urmãreascã si sã încaseze
accizele, sumele reprezentând accizele aferente cotelor procentuale
vor fi calculate pe baza preturilor maxime de vânzare cu amãnuntul
declarate de agentii economici producãtori interni sau importatori
de astfel de produse. Aceste preturi reprezintã baza de calcul pentru
produsele care se regãsesc în listele cuprinzând preturile
maxime de vânzare cu amãnuntul declarate.
În cazul produselor care nu se regãsesc în listele cuprinzând
preturi maxime de vânzare cu amãnuntul, calculul accizelor
procentuale se va face pe baza preturilor maxime de vânzare cu amãnuntul
declarate de producãtorii interni si importatori pentru produse
similare.
ORDONANTÃ
Art. 13. - (1) Pentru produsele din tutun, altele decât tigaretele,
se datoreazã bugetului de stat accize specifice, stabilite în
echivalent euro pe unitatea de mãsurã, prevãzute în
anexa nr. 1.
NORME
12. Sumele datorate bugetului de stat drept accizã se determinã
dupã cum urmeazã:
a) tigãri si tigãri de foi:
A =Q x K x R,
în care:
A = cuantumul accizei;
Q = cantitatea exprimatã în unitãti de 1.000 de tigãri;
K = acciza unitarã prevãzutã la nr. crt. 6 din anexa
nr. 1 la ordonantã;
R = cursul de schimb vâlutar;
b) tutun destinat fumatului, tutun de prizat si tutun de mestecat:
A = Q x K x R, în care:
A = cuantumul accizei;
Q = cantitatea (în kilograme);
K = acciza unitarã prevãzutã la nr. crt. 7 si 8 din
anexa nr. 1 la ordonantã;
R = cursul de schimb valutar.
ORDONANTÃ
Art. 15 alin. (1) lit. b). - Din grupa produselor petroliere se datoreazã
accize pentru:
.........................................................................................................................
b) benzine de primã distilare de DAV, de cocsare si de pirolizã,
în cazul în care acestea nu sunt livrate altor rafinãrii
pentru procesare;
NORME
13. Pentru benzinele de primã distilare de DAV, de cocsare si de
pirolizã nu se datoreazã accize numai în cazul în
care aceste produse se livreazã direct de agentii economici producãtori
altor rafinãrii în vederea procesãrii.
ORDONANTÃ
Art. 16. - Plãtitori de accize pentru produsele petroliere sunt
agentii economici producãtori sau importatori de astfel de produse.
NORME
14. Transferurile de produse petroliere în cadrul subunitãtilor
fãrã personalitate juridicã din structura unui agent
economic cu personalitate juridicã nu sunt generatoare de platã
a accizelor. Aceastã obligatie se creeazã în momentul
transferului dreptului de proprietate.
Agentii economici producãtori de produse petroliere sunt plãtitori
de accize pentru toate cantitãtile de astfel de produse obtinute,
inclusiv pentru cele rezultate din operatiuni de procesare efectuate în
baza contractelor încheiate între agentul economic prestator
si beneficiarul prestatiei.
Agentii economici producãtori nu mai datoreazã accize pentru
cantitãtile de produse petroliere rezultate din procesarea, în
sistem de prestãri de servicii, a benzinelor de primã distilare
de DAV, de cocsare si de pirolizã, pentru care beneficiarul prestatiei
face dovada privind achitarea accizelor aferente acestor materii prime,
înscrise
în factura de cumpãrare. Documentele justificative vor fi
factura de cumpãrare a materiei prime, ordinul de platã si
extrasul de cont. Aceste documente vor fi pãstrate la agentul economic
prestator.
Pentru benzinele de primã distilare de DAV, de cocsare si de pirolizã,
provenite din import, în cazul în care importul nu este efectuat
direct de rafinãrie în vederea procesãri, plãtitori
de accize sunt agentii economici importatori la momentul efectuãrii
formalitãtilor de import.
ORDONANTÃ
Art. 17. - Pentru produsele petroliere accizele datorate bugetului de stat
sunt stabilite în echivalent euro/tonã de produs si sunt prevãzute
în anexa nr. 1.
NORME
15. Sumele datorate bugetului de stat drept accize pentru produsele petroliere
se determinã dupã cum urmeazã:
A = K x R x Q,
în care:
A = cuantumul accizei;
K = accizele prevãzute la nr. crt. 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
si 17 din anexa nr. 1 la ordorrantã;
R = cursul de schimb valutar;
Q = cantitatea (în tone).
Pentru cantitãtile de produse petroliere - carburanti auto, uleiuri
pentru motoare auto -, comercializate în litri prin unitãtile
de distributie, valoarea accizelor datorate se va determina prin transformarea
în tone a cantitãtilor vândute, pe baza densitãtilor
medii de calcul lunar.
Pentru cantitãtile de combustibili tip "m" si tip "p", comercializate
în litri prin unitãtile de distributie, valoarea accizelor
se va determina prin transformarea în tone a cantitãtilor
vândute, pe baza densitãtii medii de calcul pentru luna precedentã.
ORDONANTÃ
Art. 19. - (3) Plãtitori de accize sunt si persoanele fizice care
introduc în tarã bunuri de natura celor prevãzute la
nr. crt. 7 din anexa nr. 2.
NORME
16. Plãtitori de accize sunt si persoanele fizice care introduc
în tarã autoturisme si autoturisme de teren (inclusiv din
import, rulate), indiferent de capacitatea cilindricã a acestora.
Calculul accizelor se efectueazã în functie de capacitatea
cilindricã a autoturismelor si în raport cu gradul de poluare
(redus sau normal) al autoturismului.
Gradul de poluare se stabileste de Regia Autonomã "Registrul Auto
Romãn", pe baza verificãrilor efectuate asupra autoturismelor,
si va fi atestat detinãtorului de autovehicule printr-un înscris.
Acest înscris va fi prezentat la organul vamal si va sta la baza
determinãrii cuantumului accizelor.
Determinarea gradului de poluare se va efectua în baza reglementãrii
nationale "Conditii tehnice pentru vehicule rutiere, în vederea admiterii
în circulatie pe drumurile publice din Romãnia".
ORDONANTÃ
Art. 22. - Pentru cafea, cafea cu înlocuitori si cafea solubilã,
inclusiv amestecuri cu cafea solubilã, accizele se datoreazã
o singurã datã si se calculeazã prin aplicarea sumelor
fixe stabilite în echivalent euro pe unitatea de mãsurã,
prevãzute în anexa nr. 2, asupra cantitãtilor produse
sau importate.
NORME
17. Pentru cafea cu înlocuitori si pentru amestecuri cu cafea solubilã
acciza se calculeazã prin aplicarea sumelor stabilite în echivalent
euro pe unitatea de mãsurã asupra întregii cantitãti
de produs finit realizat la intern sau importat ca atare si nu numai asupra
cantitãtii de cafea sau de cafea solubilã inclusã
în aceste amestecuri.
ORDONANTÃ
Art. 23 alin. (5) lit. a) - Exercitarea dreptului de deducere este conditionatã
de existenta urmãtoarelor documente justificative care atestã
provenienta legalã a cantitãtilor utilizate ca materie primã,
dupã cum urmeazã:
a) în cazul achizitionãrii materiei prime direct de pe piata
externã: licenta de import, autorizatia de comercializare în
calitate de agent economic importator, declaratia vamalã de import,
factura externã;
NORME
18. Pentru cafea exercitarea dreptului de deducere se va efectua în
baza contractului de import.
ORDONANTÃ
Art. 23. - (8) Jurnalul privind cumpãrãrile de materii prime
si cel privind vânzãrile de produse finite supuse accizelor
vor fi întocmite pentru fiecare lunã calendaristicã
în baza documentelor de evidentã operativã.
NORME
19. Pentru determinarea valorii accizelor de virat la bugetul de stat,
în baza datelor cuprinse în Jurnalul privind cumpãrãrile
de materii prime si în Jurnalul privind vãnzãrile de
produse finite supuse accizelor, rezultate din prelucrare, se va întocmi
situatia prevãzutã îri anexa nr. 5 la prezentele norme
metodologice.
ORDONANTÃ
Art. 24. - (1) Toate livrãrile de cafea, cafea cu înlocuitori
si cafea solubilã, inclusiv amestecuri cu cafea solubilã,
efectuate de agentii economici producãtori interni, importatori
si comercianti în sistem angro de astfel de produse, vor fi facturate
în momentul livrãrii, utilizându-se pentru aceasta facturi
fiscale, special tipãrite de cãtre Regia Autonomã
"imprimeria nationalã". Transferurile de produse între gestiuni
se vor efectua pe bazã de avize de însotire a mãrfii.
NORME
20. Avizele de însotire a mãrfii se utilizeazã numai
pentru transferurile de produse între gestiunile aceluiasi agent
economic.
Trecerea cantitãtilor de cafea ale unui agent economic furnizor
în mijloace de transport auto, în vederea distribuirii acestora
cãtre comerciantii en detail, reprezintã un transfer între
gestiuni, mijlocul de transport respectiv fiind asimilat unei gestiuni
separate a furnizorului, însotitorul transportului fiind mandatarul
furnizorului.
ORDONANTÃ
Art. 25 lit. e). - Sunt scutite de la plata accizelor:
...............................................................................................................................
e) produsele livrate la rezerva de stat si la rezerva de mobilizare, pe
perioada în care au acest regim;
NORME
21. Pentru produsele scoase din rezerva de stat sau din rezerva de mobilizare
plata accizelor se face de unitãtile detinãtoare ale acestor
stocuri la livrarea produselor cãtre beneficiari.
ORDONANTÃ
Art. 26. - Pentru produsele prevãzute la art. 25 lit. b), f), g)
si i), scutirea de la plata accizelor se acordã prin restituirea
accizelor plãtite la achizitionarea acestora, pe baza documentelor
justificative si numai pentru cantitãtile folosite cu destinatiile
expres mentionate în prezenta ordonantã.
NORME
22.1. În ceea ce priveste scutirea prevãzutã la art.
25 lit. b):
Pentru produsele comercializate prin magazinele autorizate, potrivit legii,
sã comercializeze mãrfuri în regim duty-free, restituirea
se face în baza cererii-tip prevãzute în anexa nr. 6
la prezentele norme metodologice, adresatã organelor fiscale teritoriale.
Restituirea accizelor aferente produselor aprovizionate la preturi cu accize
si vândute în regim duty-free se va face în urma unei
verificãri efective a realitãtii sumelor solicitate sã
fie restituite.
22.2. În ceea ce priveste scutirea prevãzutã la art.
25 lit. f):
În situatiile în care agentii economici achizitioneazã
alcool etilic rafinat de la producãtori sau importatori, pe care
îl utilizeazã în productia de alcool sanitar, pot solicita
restituirea accizelor plãtite la achizitionarea alcoolului utilizat
ca materie primã numai atunci când acest alcool sanitar este
destinat livrãrii cãtre unitãti sanitare si farmacii.
Prin unitãti sanitare, în acest caz, se întelege: spitale,
sanatorii, policlinici, dispensare, cabinete medicale, laboratoare medicale,
precum si alte unitãti cu specific sanitar.
22.3. În ceea ce priveste scutirea prevãzutã la art.
25 lit. g):
În situatiile în care agentii economici achizitioneazã
alcool etilic rafinat de la producãtori sau importatori, pe care
îl utilizeazã în productia de medicamente si de otet
alimentar, pot solicita restituirea accizelor plãtite la achizitionarea
alcoolului utilizat ca materie primã.
22.4. Pentru a beneficia de restituire producãtorii prevãzuti
la pct. 22.2 si 22.3 vor depune la organul fiscal teritorial o cerere-tip,
conform modelului prezentat în anexâ nr. 7 si, respectiv, în
anexa nr. 8 la prezentele norme 1 metodologice, dupã caz. I
Cererea se depune lunar, pãnã la data de 25 a lunii urmãtoare,
pentru toate cantitãtile de alcool achizitionate în cursul
lunii precedente si introduse efectiv în fabricatie.
Restituirea se va face în termen de maximum 30 de zile de la data
depunerii documentatiei complete la organul fiscal teritorial, pe baza
verificãrii realitãtii sumelor solicitate.
22.5. Pentru agentii economici producãtori de alcool sanitar destinat
livrãrii cãtre unitãti sanitare si farmacii, precum
si pentru agentii economici producãtori de otet alimentar, care
folosesc pentru realizarea acestor produse d alcoolul etilic rafinat fabricat
în sectiile proprii, scutirile prevãzute la art. 25 lit. f)
si g) din ordonantã opereazã astfel:
- la livrarea alcoolului etilic rafinat din sectia proprie cãtre
sectia de prelucrare a alcoolului sanitar sau a otetului alimentar se calculeazã
si se evidentiazã acciza afererentã cantitãtilor de
alcool introduse în prelucrare.
Documentele de transfer al alcoolului cãtre sectia de productie
vor fi ceritralizate lunar, iar datele cuprinse în centralizator
vor sta la baza determinãrii volumului accizelor aferent cantitãtilor
de alcool prelucrat în acest scop;
- lunar, corespunzãtor cantitãtilor de otet alimentar si
e alcool sanitar efectiv livrate cu destinatiile prevãzute de ordonantã,
se vor deduce din suma totalã a accizelor datorate bugetului de
stat accizele aferente alcoolului utilizat ca materie primã pentru
obtinerea acestor produse.
22.6. În ceea ce priveste scutirea prevãzutã la art.
25 lit. i):
Scutirea de la plata accizelor pentru combustibilii tip "m" si tip "p"
utilizati pentru consumul casnic se acordã numai persoanelor fizice.
Scutirea se acordã prin restituirea accizelor plãtite la
achizitionarea cantitãtilor de astfel de combustibili.
În acest scop la vâzarea acestor combustibili unitãtile
de desfacere vor elibera persoanelor fizice cumpãrãtoare
facturi sau bonuri fiscale, în care vor fi mentionate numele si prenumele
cumpãrãtorului, codul numeric personal sau seria si numãrul
buletinului/cãrtii de identitate, cantitatea achizitionatã,
valoarea totalã, precum si acciza aferentã acestei cantitãti.
Pentru a beneficia de restituire persoana fizicã va depune în
termen de maximum 60 de zile de la cumpãrare, la organul fiscal
în a cãrui razã îsi are domiciliul, o cerere
în care se vor mentiona numele si prenumele, adresa, codul numeric
personal sau numãrul si seria buletinului/cãrtii de identitate,
la care se va anexa factura sau bonul fiscal. În cazul în care
cumpãrãtorul nu a depus în termen cererea pentru restituirea
sumelor reprezentând accizele, acesta îsi pierde dreptul de
a beneficia de recuperarea sumelor respective.
În baza documentelor justificative prezentate de persoanele fizice,
respectiv cererea si factura sau bonul fiscal, organul fiscal teritorial
va restitui acestora în termen de maximum 30 de zile de la depunerea
cererii, contravaloarea accizelor cuprinse în pretul de achizitie
al combustibililor, numai dupã verificarea conditiilor de utilizare
a acestora în scop casnic.
În cazul în care organul fiscal teritorial constatã
schimbarea destinatiei combustibililor achizitionati, prin utilizarea acestorâ
în alte scopuri decât cel casnic, persoana fizicã îsi
pierde dreptul de a beneficia de restituirea sumelor reprezentând
accizele.
ORDONANTÃ
Art. 28. - (7) Pentru fiecare agent economic producãtor de alcool
vor fi desemnati reprezentanti permanenti ai directiilor generale ale finantelor
publice si controlului financiar de stat judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, denumiti în continuare supraveghetori fiscali. Acestia
vor supraveghea intrãrile zilnice de materii prime, normele de consum,
cantitãtile de alcool realizate, destinatiile acestora, calculul,
înregistrarea în contabilitate si virarea la bugetul de stat
a accizelor datorate. Receptia cantitativã a materiei prime se va
face cu mijloace de mãsurare legale. Prezenta supraveghetorului
fiscal va fi asiguratã pe tot parcursul procesului de productie.
NORME
23. Pentru desfãsurarea în bune conditii a activitãtii
de supraveghere fiscalã Ministerul Finantelor poate solicita sprijinul
altor institutii publice, în vederea detasãrii de personal
adecvat, în conditiile prevederilor legale, la directiile generale
ale finantelor publice si controlului financiar de stat judetene, respectiv
a municipiului Bucuresti.
ORDONANTÃ
Art. 33. - (1) Pentru controlul cantitãtilor de bãuturi alcoolice
naturale, pe perioada de nefunctionare cazanele sau celelalte instalatii
de fabticatie, detinute de persoane juridice si de persoane fizice autorizate,
vor fi sigilate de cãtre organele fiscale teritoriale.
NORME
24. Cazanele (alambicurile) sunt acele instalatii simple, compuse dintr-un
cazan si un rãcitor, în care sunt supuse distilãrii
fructele si derivatele din fructe constând în borhoturi si
tescovinã, drojdie de vin si altele similare.
Distileriile reprezintã acele instalatii de fabricatie care sunt
formate din unul sau mai multe cazane (denumite baterie) ori sunt formate
din mai multe coloane de distilare si care au o capacitate de productie
mai mare de 400 litri.
Cultivatorii de pomi si de vii, care efectueazã operatiuni de distilare
a productiei proprii de fructe, marcuri, borhoturi, drojdie si tescovinã
la cazanele proprii, iar produsele rezultate sunt destinate comercializãrii,
se vor înregistra ca persoane fizice autorizate sã comercializeze
aceste produse.
ORDONANTÃ
Art. 33 alin. (2) si (6). - În momentul primirii materiei prime în
vederea distilãrii detinãtorii de astfel de instalatii vor
solicita în scris organului fiscal teritorial desigilarea acestora.
Data si ora desigilãrii, precum si capacitãtile reale de
distilare vor fi consemnate într-un registru destinat acestui scop,
care va fi numerotat, vizat de organul fiscal si pãstrat la producãtor.
(6) Momentul sigilãrii va fi meniionat, de asemenea, în registrul
prevãzut la alin. (2).
NORME
25. Pe toatã perioada de functionare detinãtorii de cazane
sau de alte instalatii de fabricatie au obligatia sã înscrie
zilnic în registrul deschis, potrivit ordonantei, urmãtoarele
date:
- cantitatea de materie primã introdusã efectiv în
fabricatie, pe tipuri de fructe si derivate;
- produsele rezultate din fabricatie, în litri, si concentratia aferentã
fiecãrui produs.
Pentru completarea registrului detinãtorii de cazane sau de alte
instalatii de fabricatie vor deschide un registru complementar în
care vor înscrie materiile prime receptionate si introduse în
depozit, precum si cantitãtile scoase din depozit în vederea
prelucrãrii în tuicã si în rachiuri naturale.
ORDONANTÃ
Art. 34. - (1) Agentii economici - producãtori interni, importatori,
comercianti în sistem angro si en detail - care realizeazã
venituri din vânzãrile de alcool brut, alcool etilic rafinat,
bãuturi alcoolice si orice alte produse destinate industriei alimentare
sau consumului, care contin alcool etilic rafinat, produse din tutun, cafea,
cafea cu înlocuitori, cafea solubilã, inclusiv amestecuri
cu cafea solubilã, îsi pot desfãsura activitatea numai
în baza autorizatiei de comercializare emise de:
a) Ministerul Finantelor, în cazul alcoolului brut si al alcoolului
etilic rafinat;
b) directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar
de stat judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, în cazul bãuturilor
alcoolice, al produselor din tutun si al cafelei.
NORME
26. A. Emiterea autorizatiilor de comercializare
Emiterea autorizatiilor de comercializare se efectueazã în
baza deciziei unei comisii instituite special în acest scop la Ministerul
Finantelor si la fiecare directie generalã a finantelor publice
si controlului financiar de stat judeteanã.
În ceea ce priveste emiterea autorizatiilor de comercializare pentru
municipiul Bucuresti, administratiile financiare de sector au competenta
directiilor generale ale finantelor publice si controlului financiar de
stat judetene.
Agentii economici din municipiul Bucuresti depun documentatiile pentru
eliberarea autorizatiilor de comercializare la administratiile financiare
în a cãror razã teritorialã îsi desfãsoarã
activitatea, acestea îndeplinind si calitatea de emitent al autorizatiilor
de comercializare.
Pentru eliberarea autorizatiilor de comercializare a alcoolului, la Ministerul
Finatelor se va institui o comisie formatã din 5 membri desemnati
prin ordin al ministrului si din câte un reprezentant al patronatelor
producãtorilor de alcool si bãuturi alcoolice.
Pentru eliberarea autorizatiilor de comercializare a bãuturilor
alcoolice, a produselor din tutun si a cafelei, la nivelul directiilor
generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat judetene
si al administratiilor financiare de sector din municipiul Bucuresti se
va institui, prin decizie a directorului general, câte o comisie
formatã din 5 membri.
Cererile si documentatiile depuse de agentii economici în vederea
obtinerii autorizatiei de comercializare vor fi analizate de aceste comisii
special instituite. Dupã analizare comisiile vor emite decizii de
aprobare sau de respingere a cererilor discutate, iar rezultatele vor fi
comunicate în scris agentilor economici în cauzã.
În baza deciziei comisiei se vor emite autorizatiile de comercializare
sub semnãtura presedintelui comisiei din Ministerul Finantelor,
în cazul alcoolului, si a directorului general al directiei generale
a finantelor publice si controlului financiar de stat judetene sau a directorului
administratiei financiare de sector pentru municipiul Bucuresti, în
cazul bãuturilor alcoolice, produselor din tutun si al cafelei.
B. Regimul de autorizare
Intrã, de asemenea, sub incidenta regimului de autorizare:
- agentii economici, inclusiv asociatiile familiale si persoanele fizice
autorizate, care desfãsoarã activitãti de comercializare
a produselor supuse autorizãrii, în sistem en detail sau,
de alimentatie publicã, prin rulote sau tonete, în târguri,
oboare, piete;
- agentii economici, inclusiv asociatiile familiale si persoanele fizice
autorizate, care desfãsoarã activitãti de comercializare
a bãuturilor alcoolice naturale provenite din uium;
- activitatea de comercializare în sistem en detail si în sistem
de alimentatie publicã a produselor supuse autorizãrii de
cãtre institutiile publice si organizatiile nonprofit, prin unitãti
proprii ale acestora, cu exceptia celor care utilizeazã credite
bugetare conform Legii nr. 72/1996 privind finantele publice, cu modificãrile
ulterioare.
Autorizatiile de comercializare se emit de organele care au competentã
în acest sens, atât pentru agentii economici, cât si
pentru fiecare filialã, sucursalã si punct de lucru aflate
în subordinea lor.
În cazul în care un agent economic comercializeazã produse
supuse autorizãrii în sistem de alimentatie publicã
prin mai multe unitãti proprii, situate însã în
sedii diferite, se elibereazã autorizatii, cu plata taxei corespunzãtoare
pentru fiecare unitate.
În ceea ce priveste agentii economici care la acelasi sediu au organizate
mai multe unitãti de comercializare în sistem de alimentatie
publicã ce practicã adaosuri de alimentatie publicã
diferite, au gestiune sau denumiri diferite, autorizarea se face cu plata
taxei corespunzãtoare pentru fiecare unitate.
În situatia în care un agent economic comercializeazã
produse supuse autorizãrii - altele decât produsele din tutun
-, prin achizitionarea acestora de la Ministerul Finantelor, indiferent
de modul de achizitionare, ca fiind bunuri confiscate si devenite proprietate
de stat, acesta va obtine autorizatie de comercializare conform prevederilor
de autorizare corespunzãtor formei de comercializare practicate.
Valorificarea bunurilor supuse autorizãrii, confiscate si devenite
proprietate a statului, efectuatã prin magazinele proprii ale Ministerului
Finantelor, nu intrã sub incidenta prevederilor ordonantei.
Agentul economic care achizitioneazã în vrac produse supuse
autorizãrii - altele decât alcoolul si bãuturile alcoolice
-, pe care le ambaleazã apoi în ambalaje mici, fãrã
ca produsele sã sufere vreo modificare sau transformare, în
scopul comercializãrii acestora; va fi autorizat, cu plata taxei
corespunzãtoare formei de comercializare practicate.
Pentru comerciantii în sistem en detail de produse supuse autorizãrii,
care detin unitãti de desfacere cu sedii diferite, se elibereazã
autorizatii, cu plata taxelor aferente, pentru fiecare unitate.
Se vor autoriza în vederea comercializãrii produselor supuse
autorizãrii si cantinele apartinând agentilor economici care
desfãsoarã alt gen de activitãti decât cele
de comercializare a produselor supuse autorizãrii. În acest
caz se vor elibera autorizatii nominale pentru cantinele care sunt înregistrate
la organele fiscale teritoriale, având cod fiscal distinct, si care
nu au obligatii fiscale proprii restante fatã de bugetul de stat,
chiar dacã agentii economici de care apartin înregistreazã
astfel de obligatii.
Agentii economici care detin unitãti de vânzare cu amãnuntul
si care efectueazã operatiuni de prãjire a cafelei verzi,
precum si de mãcinare a acesteia în aparate aflate în
incinta magazinului, în vederea comercializãrii vor fi autorizati
pentru activitatea de comercializare în sistem en detail.
Agentii economici care comercializeazã cafea prin automate amplasate
în diverse locuri, inclusiv cei care schimbã locul în
functie de vadul comercial, vor fi asimilati din punct de vedere al taxei
de autorizare cofetãriilor.
ORDONANTÃ
Art. 34 alin. (4) lit. c). - Autorizatia se emite în baza unei cereri-tip,
conform modelului prezentat în anexa nr. 22, si a urmãtoarelor
documente în copii certificate de organul fiscal în a cãrui
razã teritorialã îsi desfãsoarã activitatea
agentul economic:
c) adeverinta eliberata de organul fiscal teritorial, dm care sã
rezulte cã solicitantii de autorizatii nu au obligatii fiscale fatã
de bugetul de stat. Nu se considerã obligatii fiscale fatã
de bugetul de stat, în intelesul acestei prevederi:
- sumele pentru care agentii economici au obtinut de la Ministerul Finantelor
înlosniri la plata acestora;
- sumele stabilite în urma controalelor efectuate de organele fiscale
de specialitate, aflate în diferite stadii de contestare sau în
judecatã;
- sumele care fac obiectul hotãrârilor de suspendare a executãrii,
date de instantele judecãtoresti;
NORME
27. La solicitarea eliberãrii autorizatiei de comercializare agentii
economici producãtori de alcool care achizitioneazã instalatia
de producere a alcoolului sau anumite coloane de distilare de la alti agenti
economici producãtori sunt obligati sã prezinte, pe lângã
propriul certificat de atestare fiscalã, si o copie de pe certificatul
de atestare fiscalã a agentului economic vânzãtor,
din care sã rezulte cã acesta nu are obligatii fiscale reprezentând
accize datorate si neachitate fatã de bugetul de stat.
ORDONANTÃ
Art. 34 alin. (4) lit. d). - Autorizatia se emite în baza unei cereri-tip,
conform modelului prezentat în anexa nr. 22, si a urmãtoarelor
documente în copii certificate de organul fiscal în a cãrui
razã teritorialã îsi desfãsoarã activitatea
agentul economic:
d) declaratia solicitantului privind sediul social, filialele, sucursalele,
punctele de lucru, birourile, spatiile de depozitare, magazinele si orice
alte locuri unde îsi desfãsoarã activitatea, precum
si adresele acestora. Aceastã declaratie va fi însotitã
de documentele care atestã proprietatea sau detinerea sub altã
formã legalã a spatiilor declarate;
NORME
28. Agentilor economici producãtori care au sediul social la o adresã,
iar productia efectivã o obtin la sucursale, filiale si puncte de
lucru situate la alte adrese decât sediul social li se vor elibera
autorizatii atât pentru sediul social, cât si pentru fiecare
sucursalã, filialã si punct de lucru, cu plata taxei de autorizare
aferente capacitãtii totale de productie.
În vederea obtinerii autorizatiilor, punctele de lucru ale agentilor
economici producãtori trebuie sã se înregistreze ca
plãtitori de accize la organul fiscal teritorial în a cãrui
razã îsi desfãsoarã activitatea. Fiecare punct
de lucru astfel înregistrat este obligat sã îsi organizeze
evidenta contabilã în mod corespunzãtor, evidentã
pe baza cãreia se vor determina obligatiile fiscale din accize datorate
bugetului de stat.
Pentru toate livrãrile de produse ce se efectueazã de punctele
de lucru se vor întocmi facturi fiscale speciale, în antetul
facturii fiscale fiind înscrise atât denumirea agentului economic,
cât si cea a punctului de lucru unde se desfãsoarã
efectiv procesul de productie.
Lunar sucursalele, filialele si punctele de lucru, apartinând agentilor
economici producãtori de alcool si de bãuturi alcoolice spirtoase,
au obligatia sã depunã la organul fiscal teritorial în
a cãrui razã îsi desfãsoarã activitatea
o situatie care va cuprinde informatii privind modul de valorificare a
alcoolului si a bãuturilor alcoolice spirtoase, din care sã
rezulte: denumirea si adresa beneficiarului, numãrul si data facturii,
cantitãtile, pretul unitar si valoarea totalã. Organele fiscale
vor efectua, în baza acestor date, verificãri încrucisate
atât la agentii economici furnizori, cât si la agentii economici
beneficiari ai acestor produse, urmãrind cu precãdere livrãrile
de alcoot si destinatia datã acestuia de agentii economici cumpãrãtori.
Pentru anul în curs, dupã expirarea termenului de 60 de zile
calendaristice prevãzut la art. 59 alin. (2) din ordonantã,
pentru emiterea autorizatiilor anuale, în cazul agentilor economici
producãtori si importatori de alcool si bãuturi alcoolice
spirtoase, organele fiscale vor proceda la inventarierea tuturor punctelor
de lucru în care se obtin astfel de produse si vor verifica dacã
acestea au fost înregistrate ca plãtitori de accize si dacã
au fost autorizate în acest sens.
Agentii economici producãtori de alcool si de bãuturi alcoolice
spirtoase, care îsi schimbã sediul social sau adresele sucursalelor,
filialelor si punctelor de lucru, vor solicita eliberarea unei noi autorizatii
de comercializare, cu plata taxei corespunzãtoare capacitãtii
de productie de la noua adresã. Nedetinerea autorizatiei pentru
nouâ adresã presupune cã activitatea desfãsuratã
în acel loc este neautorizatã.
ORDONANTÃ
Art. 34. - (6) Dacã un agent economic posedã o autorizaiie
de comercializare pentru anumite produse si solicitã autorizarea
comercializãrii si pentru alte produse din cadrul aceleiasi grupe
de produse, termenul de completare corespunzãtoare a autorizatiilor
este de maximum 10 zile de la data solicitãrii. Completarea autorizatiei
se face de cãtre organul fiscal care are competenta de eliberare
a autorizatiilor, în baza unei cereri depuse în acest sens
de cãtre agentul economic, la care se ataseazã dovada achitãrii
taxelor de autorizare aferente noilor produse.
NORME
29. Completarea autorizatiei agentului economic se face prin emiterea unei
anexe suplimentare aferente noii solicitãri.
ORDONANTÃ
Art. 37. - (1) Obligatia plãtii taxelor de autorizare ia nastere
în momentul solicitãrii autorizatiei de comercializare. Plata
taxei se poate face în douã transe egale, astfel: prima transã
la data solicitãrii autorizatiei iar a doua transã, în
termen de 6 luni de la data înscrisã pe autorizatie ca datã
a emiterii acesteia.
NORME
30. Agentilor economici cãrora, prin decizia datã de comisia
prevãzutã la pct. 26 lit. A din prezentele norme metodologice,
le-a fost respinsã cererea de autorizare din cauza neîndeplinirii
conditiilor prevãzute de ordonantã sau care solicitã
retragerea documentatiei depuse, înainte de a obtine âutorizatia
în sine, li se poate restitui taxa de autorizare deja plãtitã.
ORDONANTÃ
Art.38. - Taxele de autorizare se fac venit la bugetul de stat si se varsã
în contul accizelor, evidentiindu-se în cont distinct.
NORME
31. Sumele datorate bugetului de stat drept taxe de autorizare pentru comercializarea
alcoolului brut, alcoolului etilic rafinat, bãuturilor alcoolice,
produselor din tutun si a cafelei se vor vira de cãtre agentii economici,
astfel:
- în contul 20.14.01.03 "Taxe de autorizare pentru comercializarea
alcoolului, bãuturilor alcoolice, produselor din tutun si a cafelei",
deschis la unitãtile trezoreriei statului;
- în contul 60.14.x.03 "Taxe de autorizare pentru comercializarea
alcoolului, bãuturilor alcoolice, produselor din tutun si a cafelei",
deschis la Sucursala sectorului 4 a Bãncii Comerciale Romârie
- S.A., pentru agentii economici cu sediul fiscal în judetul Ilfov.
Plãtile se efectueazã cu ordin de platã tip trezorerie,
care se completeazã cu toate elementele cuprinse în formular.
În mod deosebit se vor avea în vedere:
- la pozitia "banca beneficiarului" se înscrie sucursala judeteanã
sau a municipiului Bucuresti a Bãncii Nationale a României;
cont 36.128..., dupã caz;
- la pozitia "beneficiar" se înscrie trezoreria municipiului, sectorului,
orasului, comunei, dupã caz, iar pentru judetul Ilfov - Banca Comercialã
Românã - S.A., Sucursala sectorului 4.
Organele fiscale asigurã evidenta nominalã pe plãtitori
a taxelor de autorizare, potrivit normelor în vigoare.
ORDONANTÃ
Art. 43. - (1) Pentru titeiul si gazele naturale din productia iriternã
agentii economici autorizati datoreazã bugetului de stat impozit
în momentul livrãrii.
NORME
32. Pentru gazele naturale din productia înternã, provenite
din zãcãminte de gaze naturale, din zãcãmintele
de gaze cu condensat si din zãcãmintele de titei, impozitul
se plãteste de agentul economic autorizat prin care se realizeazã
livrarea la consumatorul final.
ORDONANTÃ
Art. 45. - (1) Rãspunderea pentru calcularea si vãrsarea
la bugetul de stat a accizelor, a impozitului la titeiul si la gazele naturale
din productia internã revine plãtitorilor prevãzuti
în
prezenta ordonantã.
NORME
33. Agentii economici plãtitori de accize si de impozit la titeiul
si la gazele naturale din productia internã au obligatia sã
înscrie distinct în facturile de vânzare cuantumul acestor
impozite.
ORDONANTÃ
Art.46. - Agentii economici plãtitori de accize sau de alte impozite
indirecte, reglementate prin prezenta ordonantã, sunt obligati sã
se înregistreze ca plãtitori de astfel de impozite la organele
fiscale teritoriale, conform dispozitiilor legale privind înregistrarea
fiscalã.
NORME
34. Agentii economici producãtori de produse supuse autorizãrii,
care detin puncte de lucru la alte adrese decât cea a sediului social,
în vederea obtinerii autorizatiilor de comercializare vor înregistra
aceste puncte de lucru ca plãtitori de accize la organele fiscale
teritoriale în a cãror razã acestea îsi desfãsoarã
activitatea. Plata efectivã la bugetul de stat a accizelor se va
efectua de fiecare punct de lucru pentru toatã productia obtinutã
si livratã de acesta.
ORDONANTÃ
Art.47. - Plãtitorii au obligatia sã tinã evidenta
accizelor, a impozitului la titeiul si la gazele naturale din productia
internã, dupã caz, conform nprmelor metodologice emise de
Ministerul Finantelor în aplicarea prezentei ordonante.
35. a) Evidentierea în contabilitate a accizelor calculate si datorate
se efectueazã dupã cum urmeazã:
635 "Cheltuieli cu alte impozite, taxe si vãrsãminte asimilate" | = 446 "Alte impozite, taxe si vãrsãminte
asimilate"
- analitic distinct |
- cu sumele calculate conform prevederilor legale |
635 "Cheltuieli cu alte impozite, taxe si vãrsãminte asimilate" | = 446 "Alte impozite, taxe si vãrsãminte
asimilate"
- analitic distinct |
- cu sumele reprezentând accizele procentuale |
635 "Cheltuieli cu alte impozite, taxe si vãrsãminte asimilate" | = 446 "Alte impozite, taxe si vãrsãminte
asimilate"
- analitic distinct |
- cu sumele reprezentând accizele datorate, determinate potrivit coloanei 5 din anexele nr. 4 si 5 la prezentele norme metodologice |
635 "Cheltuieli cu alte impozite, taxe si vãrsãminte asimilate" | = 446 "Alte impozite, taxe si vãrsãminte
asimilate"
- analitic distinct |
ORDONANTÃ
Art. 49. - Plata accizelor si a impozitului la titeiul si la gazele naturale
din productia internã se efectueazã lunar pânã
la data de 25 a lunii urmãtoare, pe baza declaratiei privind obligatiile
de platã la bugetul de stat, prin virament sau în numerar,
dupã caz, în contul bugetului de stat, deschis la unitãtile
teritoriale ale trezoreriei statului, iar pentru produsele din import,
la organele vamale, concomitent cu plata taxelor vamale.
NORME
36. Sumele datorate bugetului de stat drept accize si impozit la titeiul
si la gazele naturale din productia internã se vor vãrsa
de cãtre agentii economici astfel:
a) în toate judetele si în sectoarele municipiului Bucuresti
conturile surit deschise la trezoreriile locale din cadrul perceptiilor,
circumscriptiilor fiscale si administratiilor financiare în a cãror
razã teritorialã plãtitorii îsi au sediul, si
anume:
- contul 20.14.01.01 "accize"
- contul 20.14.01.02 "Impozit pe titeiul din productia internã si
gaze naturale"
b) în judetul Ilfov, unde nu functioneazã trezorerie a statului,
conturile sunt desehise pe seama unitãtilor fiscale în a cãror
razã teritorialã plãtitorii îsi au sediul fiscal;,la
Sucursala sectorului 4 a Bãncii Comerciale Române S.A., si
anume:
- contul 60.14.x.01 "accize"
- contul 60.14.x.02 "Impozit pe titeiul din productia internã si
gaze naturale"
Plãtile se efectueazã cu ordin de platã tip trezorerie,
care se completeazã cu toate elementele cuprinse în formular.
În mod deosebit se vor avea în vedere:
- la pozitia "banca beneficiarului" se înscrie sucursala judeteanã
sau a municipiului Bucuresti a Bãncii Nationale a Romãniei,
cont 36.128..., dupã caz;
- la pozitia "beneficiar" se înscrie trezoreria municipiului, sectorului,
orasului, comunei, dupã caz, iar pentru judetul Ilfov - Banca Comercialã
Romãnã - S.A., Sucursala sectorului 4.
Organele fiscale asigurã evidenta nominalã pe plãtitori
a accizelor si impozitelor datorate si încasate potrivit normelor
în vigoare.
ORDONANTÃ
Art. 51. -1 (2) Contraventiile prevãzute la alin. (1) se sanctioneazã
dupã cum urmeazã:
- cu amendã de la 75.000.000 lei la 150.000.000 lei si anularea
autorizatiei de comercializare, cele de la lit. a), n), o) si q);
NORME
37. Anularea autorizatiei de comercializare se face de emitentul acesteia,
la sesizarea organelor de control care au constatat cã agentul economic
autorizat se încadreazã în prevederile art. 51 alin.
(1) lit. a), n), o) si q) din ordonantã.
Autorizatia de comercializare se anuleazã în baza deciziei
date de comisiile prevãzute la pct. 26 lit. A din prezentele norme
metodologice.
Decizia de anulare se hotãrãste în urma analizãrii
faptelor constatate.
Eliberarea unei noi autorizatii se efectueazã numai în conditiile
în care agentul economic a achitat toate sumele restante la bugetul
de stat, inclusiv cele care au generat anularea.
ORDONANTÃ
Art. 59. - (4) Dupã anularea valabilitãtii autorizatiilor
este interzisã orice activitate de comercializare a produselor supuse
autorizãrii.
NORME
38. Desfãsurarea de activitãti de comercializare fãrã
autorizatie se sanctioneazã potrivit prevederilor legale prin care
este reglementat regimul comercializãrii produselor.
39. Anexele nr. 1-8 fac parte integrantã din prezentele norme metodologice.
40. Pe data intrãrii în vigoare a prezentelor norme metodologice
se abrogã Normele metodologice de aplicare a Ordonantei de urgentã
a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al altor impozite
indirecte, aprobatã si modificatã prin Legea nr. 196/1998,
cu modificãrile si completãrile ulterioare, aprobate prin
Ordinul ministrului finantelor nr. 2.577/1998, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 510 din 29 decembrie 1998.
ANEXA Nr. 1
LISTA
cuprinzând taxele speciale
de consumatie (accize) pentru produse si grupe de produse, pe pozitii si
coduri tarifare
Nr.crt. |
|
|
|
|
|||
1. | Alcool brut, alcool etilic rafinat; bãuturi alcoolice si orice alte produse destinate industriei alimentare sau consumului, care contin alcool etilic, cu o concentratie mai mare de 0,5% în volum; vinuri, produse pe bazã de vin si produse pe bazã de distilat din vin, cu o concentratie în alcool de peste 22% în volum; coniac, armaniac si vinars. | ||
1.1. | Alcool brut | hl alcool pur | ex. 2207.10.00 (cu <95,5% alcool
etilic)
2207.20.00 2208.90.91 2208.90.99 |
1.2. | Alcool etilic rafinat hl alcool | hl alcool pur | ex. 2207.10.00 (cu >95,5% alcool etilic) |
1.3. | Bãuturi alcoolice spirtoase obtinute pe bazã de alcool etilic rafinat si pur bãuturi alcoolice obtinute din distilate de cereale | hl alcool pur | ex. 2203.00 (cu >10% vol. alcool
etilic)
ex. 22.04 (cu > 22% vol. alcool etilic) ex. 22.05 (cu > 22% vol. alcool etilic) ex. 22.06 (cu > 22% vol. alcool etilic) 2208.30 2208.50 2208.60 2208.70 2208.90.11 2208.90.19 2208.90.41 2208.90.52 2208.90.57 2208.90.69 2208.90.74 2208.90.78 |
1.4. | Alte produse destinate industriei alimentare sau consumului, care contin alcool etilic, cu o concentratie mai mare de 0,5%; vinuri, produse pe bazã de vin si produse pe bazã de distilat din vin, cu o concentratie în alcool de peste 22% în volum; coniac, armaniac si vinars | hl alcool pur | ex. 1302.19.30 (cu > 0,5% vol. alcool
etilic) ex. 20.08 (cu > 0,5% vol. alcool etilic) 2106.90.20 2208.20.12 2208.20.14 ex. 2208.20.29 (cu > 22% vol. alcool etilic; vinars) ex. 2208.20.40 (cu > 22% vol. alcool etilic; vinars) 2208.20,62 2208.20,64 ex. 2208.20.89 (cu > 22% vol. alcool etilic; vinars) 2208.40 3302.10.10 |
2. | Bãuturi alcoolice naturale | hl alcool pur | 2208.20.26
2208.20.27 ex. 2208.20.29 (cu < 22% vol. alcool etilic, altele decât vinarsul) ex. 2208.20.40 (cu < 22% vol. alcool etilic, altele decât vinarsul) 2208.20.86 2208.20.87 2208.90.33 2208.90.38 ex. 2208.20.89 (cu < 22% vol. alcool etilic, altele decât vinarsul) 2208.90.45 2208.90.48 2208.90.71 |
3. | Vinuri si produse pe bazã de vin | ||
3.1. | Vinuri nespumoase | hl/1 grad alcoolic | ex. 2204.21 (cu < 22% vol. alcool
etilic si cu <, 2,5 bari presiune în butelie)
ex. 2204.29 (cu < 22% vol. alcool etilic si cu < 2,5 bari presiune în butelie) ex. 2204.30 (0,5 < % vol. alcool etilic < 22) |
3.2. | Vinuri spumoase | hl/1 grad alcoolic | ex. 2204.10 (cu < 22% vol. alcool
etilic si cu < 3,5 bari presiune în butelie)
ex. 2204.21 (cu < 22% vol. alcool etilic si cu > 2,5 bari presiune în butelie) ex. 2204.29 (cu < 22% vol. alcool etilic si cu > 2,5 bari presiune în butelie) |
3.3. | Vin spumant | hl/1 grad alcoolic | ex. 2204.10 (cu < 22% vol. alcool etilic si cu > 3,5 bari presiune în butelie) |
3.4. | Vermuturi si alte produse pe bazã de vin, cu o concentratie în alcool de pânã la 22%, inclusiv în volum | hl/1 grad alcoolic | ex. 22.05 (cu < 22% vol. alcool
etilic)
ex. 22.06 (cu < 22% vol. alcool etilic) |
4. | Bere | hl/1 grad alcoolic | ex. 2203.00 (cu < 10% vol. alcool etilic) |
|
|||
5. | Tigarete | 1000 tigarete | 2402.20 |
6. | Tigãri si tigãri de foi | 1000 tigãri | 2402.10.00 |
7. | Tutun destinat fumatului | kg | 2403.10
ex. 2403.91.00 (tutun destinat fumatului) ex. 2403.99.90 (tutun destinat fumatului) |
8. | Tutun de prizat si tutun de mestecat | kg | 2403.99.10 |
|
|||
9. | Benzine - carburanti auto | t | ex. 2710.00.34 (altele decât
benzinele fãrã plumb - carburanti auto)
ex. 2710.00.36 (altele decât benzinele fãrã plumb - carburanti auto) |
10. | Benzine fãrã plumb - carburanti auto | t | 2710.00.27
2710.00.29 2710.00.32 |
11. | Motorinã auto | t | ex. 2710.00.66 (motorinã
auto)
ex. 2710.00.67 (motorinã auto) ex. 2710.00.68 (motorinã auto) |
12. | Benzinã de primã distilare de DAV, de cocsare si de pirolizã | t | ex. 2710.00.11 (benzinã de
primã distilare de DAV)
ex. 2710.00.34 (benzinã de cocsare) ex. 2710.00.36 (benzinã de pirolizã) |
13. | Combustibili tip "m" si tip "p" | t | ex. 2710.00.66 (combustibil tip
"m")
ex. 2710.00.67 (combustibil tip "m") ex. 2710.00.68 (combustibil tip "m") ex. 2710.00.55 (combustibil tip "p") |
14. | Uleiuri pentru motoare auto | t | ex. 2710.00.87 (uleiuri minerale
pentru motoare auto)
ex. 2710.00.89 (uleiuri pentru motoare auto) ex. 3403.19.91 (uleiuri pentru motoare auto) |
15. | Aditivi preparati pentru benzine | t | ex. 3811.11 (aditivi preparati pentru
benzine)
ex. 3811.19.00 (aditivi preparati pentru benzine) ex. 3811.90.00 (aditivi preparati pentru benzine) |
16. | Vaseline | t | ex. 2710.00.89 (vaseline)
2712.10 |
17. | Parafine | t | ex. 2710.00.89 (parafine)
2712.20 ex. 2712.90 (parafine) |
NOTÃ: Cu prefixul "ex" au
fost marcate situatiile în care, din întreaga pozitie tarifarã
sau din întregul
cod tarifar, sunt supuse accizelor
numai produsul sau grupa de produse mentionatã între paranteze.