P A R T E A I
Anul XI - Nr. 242
LEGI, DECRETE, HOTÃRÂRI SI ALTE ACTE
Luni, 31 mai 1999
SUMAR
HOTÃRÂRI ALE CAMEREI DEPUTATILOR
20. - Hotãrâre pentru modificarea Hotãrârii Camerei Deputatilor nr. 42/1996 privind aprobarea componentei nominale a comisiilor permanente ale Camerei Deputatilor
DECRETE
182. - Decret privind acordarea gradului de general de brigadã unui colonel din Serviciul Român de Informatii si trecerea acestuia în rezervã
ORDONANTE SI HOTÃRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
74. - Ordonantã de urgentã privind scutirea de la plata taxelor vamale a unor bunuri provenite din import
392. - Hotãrâre privind controlul valorii în vamã a mãrfurilor importate
REPUBLICÃRI
Legea nr. 15/1994 privind amortizarea capitalului imobilizat în active corporale si necorporale
HOTÃRÂRI ALE CAMEREI DEPUTATILOR
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR
HOTÃRÂRE
pentru modificarea Hotãrârii
Camerei Deputatilor nr. 42/1996 privind aprobarea componentei nominale
a comisiilor permanente ale Camerei Deputatilor
În temeiul art. 39 din Regulamentul Camerei Deputatilor, republicat,
Camera Deputatilor adoptã prezenta hotãrâre.
Articol unic. - Hotãrârea Camerei Deputatilor nr. 42/1996 privind aprobarea componentei nominale a comisiilor permanente ale Camerei Deputatilor, cu modificãrile ulterioare, se modificã în sensul cã domnul deputat Adrian Gheorghiu, apartinând Grupului parlamentar al Partidului Democratiei Sociale din România, este desemnat în calitate de membru al Comisiei pentru buget, finante si bãnci.
Aceastã hotãrâre a fost adoptatã de Camera Deputatilor în sedinta din 26 mai 1999, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
ANDREI IOAN CHILIMAN
Bucuresti, 26 mai 1999.
Nr. 20.
DECRETE
DECRET
privind acordarea gradului de general
de brigadã unui colonel din Serviciul Român de Informatiisi
trecerea acestuia în rezervã
În temeiul art. 94 lit. b) si al art. 99 alin. (1) din Constitutia
României, al art. 30 din Legea nr. 14/1992 privind organizarea si
functionarea Serviciului Român de Informatii, precum si al art. 66
alin. 1 din Legea nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare,
având în vedere propunerea directorului Serviciului Român
de Informatii,
Presedintele României d e c r e t e a z ã :
Art. 1. - Pe data de 15 mai 1999 se acordã gradul de general de
brigadã colonelului Hristea Vasile Teodor.
Art. 2. - Pe data de 15 mai 1999 generalul de brigadã Hristea Vasile
Teodor se trece în rezervã prin aplicarea art. 85 alin. 1
lit. d) din Legea nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
EMIL CONSTANTINESCU
În temeiul art. 99 alin. (2)
din
Constitutia României, contrasemnãm
acest decret.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Bucuresti, 27 mai 1999.
Nr. 182.
ORDONANTE SI HOTÃRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
ORDONANTÃ DE URGENTÃ
privind scutirea de la plata taxelor
vamale a unor bunuri provenite din import
În temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutia României,
Guvernul României emite urmãtoarea ordonantã de urgentã:
Art. 1. - Se scutesc de la plata taxelor vamale, în limita echivalentului
în lei al unui contingent tarifar valoric de 436.730.000 lire italiene,
bunurile din import prevãzute în anexa care face parte integrantã
din prezenta ordonantã de urgentã.
Art. 2. - Administrarea contingentului tarifar se efectueazã prin
licente eliberate de Ministerul Industriei si Comertului, cu avizul Departamentului
pentru Administratie Publicã Localã.
Art. 3. - Prevederile prezentei ordonante de urgentã se aplicã
pânã la data de 30 iunie 1999 inclusiv.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneazã:
Secretar de stat, seful Departamentului
pentru Administratie Publicã
Localã,
Vlad Rosca
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Ministrul industriei si comertului,
Radu Berceanu
Bucuresti, 27 mai 1999.
Nr. 74.
ANEXÃ
LISTA
cuprinzând bunurile provenite
din import, scutite de la plata taxelor vamale
crt. |
tarifarã |
produsului |
(mii lire italiene) |
|
|||
|
|
Adeziv pentru fixare pistã de tartan |
|
|
|
Pistã de tartan |
|
HOTÃRÂRE
privind controlul valorii în
vamã a mãrfurilor importate
În temeiul prevederilor art. 13 si 17 din Acordul privind aplicarea
art. Vll al Acordului general pentru tarife vamale si comert 1994, ratificat
prin Legea nr. 133/1994,
tinând seama de prevederile art. 13, 14, 60, 61 alin. (4) si (5),
ale art. 77 si ale art. 153 alin. (2) din Legea nr. 141/1997 privind Codul
vamal al României,
Guvernul României h o t ã r ã s t e :
Art. 1. - (1) Valoarea în vamã a mãrfurilor importate
se determinã în conformitate cu prevederile art. 77 din Legea
nr. 141/1997 privind Codul vamal al României, pe baza principiilor
si regulilor prevãzute în Acordul privind aplicarea art. VII
al Acordului general pentru tarife vamale si comert 1994, ratificat prin
Legea nr. 133/1994.
(2) Baza evaluãrii în vamã a mãrfurilor importate
este valoarea de tranzactie, de fiecare datã când conditiile
stipulate la art. 1 din Acordul privind aplicarea art. VII al Acordului
general pentru tarife vamale si comert 1994 sunt îndeplinite.
(3) Atunci când valoarea în vamã nu poate fi determinatã
pe baza valorii de tranzactie, se va trece la aplicarea urmãtoarelor
metode de determinare a valorii în vamã, prevãzute
la art. 2, 3 si 5-7 din Acordul privind aplicarea art. VII al Acordului
general pentru tarife vamale si comert 1994:
a) determinarea valorii în vamã pe baza valorii de tranzactie
a mãrfurilor identice vândute pentru export cu destinatia
importului în România si exportate în acelasi moment
sau aproape în acelasi moment cu mãrfurile de evaluat;
b) determinarea valorii în vamã pe baza valorii de tranzactie
a mãrfurilor similare vândute pentru export cu destinatia
importului în România si exportate în acelasi moment
sau aproape în acelasi moment cu mãrfurile de evaluat;
c) determinarea valorii în vamã prin metoda deductivã,
pornind de la preturile unitare la care s-a efectuat cel mai mare volum
de import de mãrfuri identice sau similare, în acelasi moment
sau într-un moment apropiat;
d) determinarea valorii în vamã pe baza unei valori calculate;
e) determinarea valorii în vamã prin mijloace rezonabile,
compatibile cu principiile si cu prevederile generale ale Acordului privind
aplicarea art. VII al Acordului general pentru tarife vamale si comert
1994 si ale art. VII al GATT 1994, si pe baza datelor disponibile în
România.
(4) Aplicarea metodelor prevãzute la alin. (3) se va face succesiv,
pânã la prima dintre acestea care va permite determinarea
valorii în vamã, cu respectarea tuturor conditiilor prevãzute
la art. 2, 3 si 5-7 din Acordul privind aplicarea art. VII al Acordului
general pentru tarife vamale si comert 1994.
Art. 2. - (1) Atunci când biroul vamal are îndoieli privind
exactitatea datelor din documentele furnizate pentru determinarea valorii
în vamã, va solicita importatortalui, în scris, sã
prezinte justificãri suplimentare, constând în documente
care sã ateste cã valoarea declaratã corespunde sumei
totale plãtite sau de plãtit pentru mãrfurile importate,
ajustatã în conformitate cu prevederile art. 8 din Acordul
privind aplicarea art. VII al Acordului general pentru tarife vamale si
comert 1994.
(2) În cazul în care documentatia prezentatã de importator
este incompletã sau în cazul în care datele cuprinseîn
documentele prezentate nu sunt în mãsurã sã
dovedeascã realitatea valorii declarate, biroul vamal va comunica
importatorului, în scris, motivele pentru care valoarea în
vamã nu poate fi acceptatã.
Art. 3. - (1) Dacã este necesarã o amânare a determinãrii
definitive a valorii în vamã a mãrfurilor de evaluat
în situatia prevãzutã la art. 2, importatorul poate
ridica mãrfurile din vamã cu conditia sã respecte
urmãtoarea procedurã:
a) drepturile vamale calculate pe baza valorii în vamã declarate
de importator se încaseazã si se vireazã la bugetul
de stat;
b) diferenta dintre suma cea mai ridicatã a datoriei vamale ce ar
rezulta din operatiunea de vãmuire si drepturile vamale calculate
potrivit lit. a) se încaseazã cu titlu de garantie.
(2) Pentru categoriile de mãrfuri cuprinse în baza de date
statistice la import, elaboratã potrivit prevederilor prezentei
hotãrâri, biroul vamal va utiliza pentru determinareacuantumului
garantiei informatiile existente în aceastã bazã de
date.
(3) În cazul în care sunt aplicabile dispozitiile alin. (1),
importatorul are obligatia de a prezenta documentele care atestã
realitatea valorii în vamã declarate, solicitate de biroul
vamal, în termen de 30 de zile de la data ridicãrii mãrfurilor
din vamã.
(4) Decizia finalã privind modul de determinare a valorii în
vamã va fi luatã de autoritatea vamalã în urma
verificãrii documentelor prezentate biroului vamal de importator
si, atunci când este cazul, pe baza investigatiilor efectuate la
sediul importatorului si la locul de depozitare a mãrfurilor de
evaluat si a rezultatelor verificãrilor efectuate de administratia
vamalã din tara de export la solicitarea Directiei Generale a Vãmilor,
în baza acordurilor de cooperare în domeniul vamal la care
România este parte.
(5) Decizia finalã va fi comunicatã importatorului în
termen de 30 de zile de la data depunerii documentatiei complete solicitate
de biroul vamal si va cuprinde ratiunile în baza cãrora a
fost stabilitã valoarea în vamã.
(6) În cazul în care pentru luarea deciziei finale se solicitã
efectuarea verificãrilor de cãtre administratia vamalã
din tara de export, aceastã solicitare va fi adresatã în
cadrul termenului de 30 de zile de la data prezentãrii de cãtre
importator a documentatiei complete. Decizia finalã privind modul
de determinare a valorii în vamã va fi comunicatã importatorului
în termen de 10 zile de la data primirii rezultatelor verificãrilor
efectuate de administratia vamalã din tara de export.
Art. 4. - Plângerile si contestatiile la operatiunile de vãmuire
efectuate conform prevederilor prezentei hotãrâri se depun
si se solutioneazã conform prevederilor art. 166-174 din Legea nr.
141/1997.
Art. 5. - (1) În cazul în care importatorul nu prezintã
documentatia solicitatã de biroul vamal în cadrul termenului
prevãzut la art. 3 alin. (3), biroul vamal procedeazã la
executarea garantiei, operatiunea de vãmuire fiind consideratã
încheiatã.
(2) În situatia prevãzutã la alin. (1), garantiile
constituite se vireazã la bugetul de stat în termen de 10
zile de la expirarea termenului de 30 de zile prevãzut pentru depunerea
de cãtre importator a documentelor solicitate de biroul vamal pentru
justificarea realitãtii valorii în vamã declarate.
(3) În cazul în care importatorul prezintã documentatia
solicitatã de biroul varnal în termenul prevãzut, iar
prin decizia finalã, în urma verificãrilor efectuate,
se ia mãsura executãrii garantiei, aceastã garantie
se vireazã la bugetul de stat, astfel:
a) în termen de 30 de zile de la data rãmânerii definitive
a hotãrârii judecãtoresti de respingere a contestatiei;
b) la data expirãrii termenelor de depunere a plângerilor
si contestatiilor, în situatia nerespectãrii acestor termene.
(4) În cazul în care prin decizia finalã se ia mãsura
restituirii în totalitate sau în parte a garantiei constituite,
termenul de restituire este cel prevãzut la art. 61 alin. (4) si
(5) din Legea nr. 141/1997.
(5) Executarea sau restituirea, în totalitate ori în parte,
a garantiei constituite se face în baza actului constatator întocmit
de biroul vamal în evidenta cãruia se aflã operatiunea
de import si se aduce la cunostintã importatorului.
(6) Pentru garantiile constituite si devenite exigibile nu se percep majorãri
de întârziere. Pentru garantiile constituite autoritatea vamalã
nu datoreazã dobândã si despãgubiri.
Art. 6. - Metodologia de control al valorii în vamã a mãrfurilor
importate se aprobã prin decizie a directorului general al Directiei
Generale a Vãmilor, care se publicã în Monitorul Oficial
al României, Partea I, în termen de 60 de zile de la data intrãrii
în vigoare a prezentei hotãrâri.
Art. 7. - (1) Se autorizeazã Directia Generalã a Vãmilor
sã elaboreze baza de date statistice la import pentru categoriile
de mãrfuri din import la care s-a constatat o subevaluare în
vamã, pe baza datelor si informatiilor obtinute din activitatea
proprie si a celor furnizate de Ministerul Finantelor, Ministerul Industriei
si Comertului si Ministerul Agriculturii si Alimentatiei.
(2) Baza de date statistice la import este destinatã uzului intern
al autoritãtii vamale si se comunicã numai unitãtilor
din subordinea Directiei Generale a Vãmilor si institutiilor prevãzute
la alin. (1), în vederea avizãrii, cu respectarea confidentialitãtii
datelor furnizate în scopul evaluãrii în vamã,
în conformitate cu prevederile art. 10 din Acordul privind aplicarea
art. VII al Acordului general pentru tarife vamale si comert 1994.
(3) Sursele de constituire a bazei de date statistice la import si procedura
de colaborare a Directiei Generale a Vãmilor cu institutiile mentionate
la alin. (1), în vederea elaborãrii, completãrii, detalierii
si actualizãrii bazei de date statistice la import, se stabilesc
în termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare
a prezentei hotãrâri, prin ordin comun al ministrului finantelor,
al ministrului industriei si comertului si al ministrului agriculturii
si alimentatiei.
Art. 8. - Prezenta hotãrâre intrã în vigoare
în termen de 15 zile de la data publicãrii ei în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneazã:
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
p. Ministrul industriei si comertului,
Nicolae Stãiculescu,
secretar de stat
Ministrul agriculturii si alimentatiei,
Ioan Avram Muresan
Bucuresti, 21 mai 1999.
Nr. 392.
LEGEA Nr. 15/1994*)
privind amortizarea capitalului
imobilizat în active corporale si necorporale
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Unitãtile care desfãsoarã activitãti
economice, denumite în continuare agenti economici, si care
imobilizeazã capital în active corporale si necorporale supuse
deprecierii, prin utilizare sau în timp, vor calcula, vor înregistra
în contabilitate si vor recupera uzura fizicã si moralã
a acestora, pentru refacerea capitalului angajat.
Aceste operatiuni sunt denumite generic amortizarea capitalului imobilizat.
Persoanele juridice fãrã scop lucrativ care au dreptul, potrivit
legii, sã desfãsoare activitãti economice vor amortiza
capitalul imobilizat numai pentru acele activitãti desfãsurate
în scopul obtinerii de profit si pentru care, potrivit legii, acestea
sunt plãtitoare de impozit pe profit.
Art. 2. - Capitalul imobilizat supus amortizãrii este reflectat
în patrimoniul agentilor economici prin bunurile si valorale destinate
sã deserveascã activitatea pe o perioadã mai mare
de un an si care se consumã treptat.
Art. 3. - Activele corporale aferente capitalului imobilizat sunt:
a) terenurile, inclusiv investitiile pentru amenajarea acestora;
b) mijloacele fixe.
Sunt considerate mijloace fixe obiectul sau complexul de obiecte
ce se utilizeazã ca atare si îndeplineste cumulativ urmãtoarele
conditii:
a) are o valoare de intrare mai mare decât limita stabilitã
prin hotãrâre a Guvernului. Aceastã valoare poate fi
actualizatã anual, în functie de indicele de inflatie;
b) are o duratã normalã de utilizare mai mare de un an.
Pentru obiectele care sunt folosite în loturi, seturi sau care formeazã
un singur corp, la încadrarea lor ca mijloace fixe se are în
vedere valoarea întregului corp, lot sau set.
Art. 4. - Sunt, de asemenea, considerate mijloace fixe supuse amortizãrii:
a) investitiile efectuate la mijloacele fixe luate cu chirie;
b) capacitãtile puse în functiune partial, pentru care nu
s-au întocmit formele de înregistrare ca mijloace fixe. Acestea
se cuprind în grupele în care urmeazã a se înregistra,
la valoarea rezultatã prin însumarea cheltuielilor efective
ocazionate de realizarea lor;
c) investitiile efectuate pentru descopertã, în vederea valorificãrii
de substante minerale utile, cu cãrbuni si alte zãcãminte
ce se exploateazã la suprafatã, precum si cele pentru realizarea
lucrãrilor miniere subterane de deschidere a zãcãmintelor;
d) investitiile efectuate la mijloacele fixe, în scopul îmbunãtãtirii
parametrilor tehnici initiali, prin majorarea valorii de intrare a mijlocului
fix.
Art. 5. - Sunt considerate active corporale, dar nu se supun amortizãrii:
mijloacele fixe aflate în proprietatea publicã, lacurile,
bãltile, iazurile, care nu sunt rezultatul unei investitii, precum
si terenurile, inclusiv cele împãdurite.
Art. 6. - Nu sunt considerate mijloace fixe:
a) motoarele, aparatele si alte subansambluri ale mijloacelor fixe, procurate
în scopul înlocuirii componentelor uzate cu ocazia reparatiilor
de orice fel, care nu modificã parametrii tehnici initiali ai mijlocului
fix;
b) sculele, instrumentele si dispozitivele speciale ce se folosesc fie
la fabricarea anumitor produse în serie, fie la executarea unei anumite
comenzi, indiferent de valoarea si de durata lor de functionare normalã;
c) constructiile si instalatiile provizorii;
d) animalele care nu au îndeplinit conditiile pentru a fi trecute
la animale adulte, animalele de îngrãsat, pãsãrile
si coloniile de albine;
e) pãdurile;
f) investitiile efectuate pentru realizarea lucrãrilor miniere din
afara perimetrelor de exploatare, precum si cele pentru foraj, executate
pentru explorãri, prospectiuni geologice si geofizice, forajele
pentru alimentarea cu apã, care nu au dat rezultate, sondele situate
în gaz - capul unor zãcãminte de titei, precum si sondele
de cercetare geologicã, care au pus în evidentã acumulãri
de hidrocarburi, dar care, din motive geologico-tehnice si economice obiective,
nu pot fi exploatate;
g) prototipurile, atâta timp cât servesc ca model la executarea
productiei de serie, inclusiv seria zero, sau sunt supuse încercãrilor
în vederea omologãrii la producãtor;
h) echipamentul de protectie si de lucru, îmbrãcãmintea
specialã, precum si accesoriile de pat, indiferent de valoarea si
de durata lor de utilizare.
Art. 7. - Activele necorporale aferente capitalului imobilizat cuprind:
a) cheltuielile de constituire: taxele si alte cheltuieli de înscriere
si înmatriculare, cheltuielile privind emiterea si vânzarea
de actiuni, cheltuielile de prospectare a pietei si de publicitate si alte
cheltuieli de aceastã naturã legate de înfiintarea
si dezvoltarea activitãtii unitãtii patrimoniale;
b) cheltuielile de cercetare-dezvoltare;
c) cheltuielile cu descoperirea rezervelor de substante minerale utile,
neconcretizate în mijloace fixe, la zãcãmintele puse
în exploatare;
d) concesiunile, imobilizãrile necorporale de natura superficiei
si a uzufructului, brevetele si alte drepturi si valori asimilate;
e) alte imobilizãri necorporale, inclusiv programe informatice create
de agentii economici sau achizitionate de la terti.
Art. 8. - Duratele normale de functionare, precum si clasificatia mijloacelor
fixe se aprobã prin hotãrâre a Guvernului. La determinarea
lor se va tine seama de parametrii tehnico-economici stabiliti de proiectanti
si de producãtori prin cãrtile sau documentatiile tehnice
ale mijloacelor fixe respective, precum si de efectele uzurii morale.
Aceste durate vor fi revizuite periodic, dar nu mai târziu de 5 ani.
CAPITOLUL II
Calcularea amortizãrii
Art. 9. - Amortizarea se stabileste prin aplicarea cotelor de amortizare
asupra valorii de intrare a mijloacelor fixe si se include în cheltuielile
de exploatare.
Art. 10. - Prin valoarea de intrare a mijloacelor fixe se întelege:
a) valoarea de intrare aferentã fiecãrui mijloc fix, reevaluatã
în conformitate cu prevederile legale;
b) cheltuielile de achizitie pentru mijloacele fixe procurate cu titlu
oneros;
c) costul de productie pentru mijloacele fixe construite sau produse de
unitatea patrimonialã;
d) valoarea actualã pentru mijloacele fixe dobândite cu titlu
gratuit, estimatã la înscrierea lor în activ pe baza
raportului întocmit de experti si cu aprobarea consiliului de administratie
al agentului economic, a responsabitului cu gestiunea patrimoniului, în
cazul persoanelor juridice fãrã scop lucrativ, sau a ordonatorului
de credite bugetare, în cazul institutiilor publice;
e) valoarea de aport acceptatã de pãrti pentru mijloacele
fixe intrate în patrimoniu cu ocazia asocierii, fuziunii ete., conform
statutelor sau contractelor, determinatã prin expertizã.
Art. 11. - Amortizarea mijloacelor fixe se calculeazã începând
cu luna urmãtoare punerii în functiune, pânã
la recuperarea integralã a valorii de intrare, conform duratelornormale
de functionare.
Amortizarea mijloacelor fixe concesionate, închiriate sau date în
locatie de gestiune se calculeazã de cãtre agentul economic
care le are în proprietate.
Amortizarea investitiilor efectuate la mijloacele fixe concesionate, închiriate
sau luate în locatie de gestiune se recupereazã de agentul
economic care a efectuat investitia, pe perioada contractului.
Amortizarea clãdirilor si a constructiilor speciale ale minelor,
salinelor cu extractie în solutie prin sonde, carierelor, exploatãrilor
la zi, pentru substante minerale solide, a cãror duratã de
folosire este limitatã de durata rezervelor si care nu pot primi
alte utilizãri dupã epuizarea rezervelor, precum si a investitiilor
pentru descopertã se calculeazã pe unitate de produs, în
functie de rezerva exploatabilã de substantã mineralã
utilã.
Amortizarea pe unitatea de produs se recalculeazã:
a) din 5 în 5 ani la mine, cariere, precum si la cheltuielile de
investitii pentru descopertã;
b) din 10 în 10 ani la saline.
Recalcularea se face anual în cazul în care intervin schimbãri
mai importante (de minimum 10%) în volumul rezervelor exploatabile.
Art. 12. - Cheltuielile de constituire, precum si cheltuielile de cercetare-dezvoltare
se amortizeazã într-o perioadã de cel mult 5 ani.
Art. 13. - Brevetele, licentele, know-how, mãrcile de fabricã,
de comert si de servicii si alte drepturi de proprietate industrialã
si comercialã similare, subscrise ca aport, achizitionate pe alte
cãi, se amortizeazã pe durata prevãzutã pentru
utilizarea lor de cãtre agentul economic care le detine.
Imobilizãrile necorporale de natura concesiunii, superficiei si
a uzufructului se amortizeazã pe durata contractului.
Art. 14. - Programele informatice create de agentul economic sau achizitionate
de la terti se amortizeazã în functie de durata probabilã
de utilizare, care nu poate depãsi o perioadã de 5 ani.
Art. 15. - Terenurile se înregistreazã în contabilitate
la intrarea în patrimoniu, la valoarea stabilitã, în
functie de clasele de calitate, suprafatã, amplasare si/sau alte
criterii legale, la costul de achizitie sau la valoarea aportului în
naturã, dupã caz.
Art. 16. - În situatii justificate, agentii economici sunt scutiti
de la calculul amortizãrii, cu avizul directiei generale a finantelor
publice si controlului financiar de stat, pentru urmãtoarele active
corporale:
a) minele trecute în conservare sau scoase definitiv din functiune,
precum si sondele de titei si gaze care nu se dau în productie, la
propunerea Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale;
b) mijloacele fixe din patrimoniul agentilor economici trecute în
conservare pe o duratã mai mare de 30 de zile;
c) lucrãrile de îmbunãtãtiri funciare si de
gospodãrire a apelor, cu
caracter general de deservire, destinate apãrãrii împotriva
inundatiilor si înlãturãrii excesului de umiditate,
si anume: diguri si canale principale, de desecare, precum si lucrãrile
de combatere a eroziunii solului, de regularizare a scurgerii apelor pe
versanti si de corectare a torentilor, destinate apãrãrii
terenurilor agricole si silvice si obiectivelor social-economice din zona
apãratã, senalele navigabile, tunelele de metrou, infrastructura
cãii ferate, drumurile, podurile, apeductele, precum si celelalte
cãi de comunicatie.
Art. 17. - În cazul nerecuperãrii integrale, pe calea amortizãrii,
a valorii de intrare a mijloacelor fixe scoase din functiune, agentii economici
asigurã acoperirea valorii neamortizate din sumele rezultate în
urma valorificãrii acestora. Diferenta rãmasã neacoperitã
se include în cheltuieli exceptionale, nedeductibile fiscal, pe o
perioadã de maximum 5 ani, sau diminueazã capitalurile proprii,
cu respectarea dispozitiilor legale.
Durata recuperãrii si anuitãtile, de acoperire a valorii
neamortizate se stabilesc de cãtre consiliul de administratie al
agentului economic, respectiv de responsabilul cu gestiunea patrimoniului,
în cazul persoanelor juridice fãrã scop lucrativ, definite
la art. 1 alin. 3.
CAPITOLUL III
Regimuri de amortizare
Art. 18. - Agentii economici amortizeazã mijloacele fixe potrivit
prevederilor prezentei legi, utilizând unul dintre urmãtoarele
regimuri de amortizare:
A. Amortizarea liniarã - se realizeazã prin includerea
uniformã în cheltuielile de exploatare a unor sume fixe, stabilite
proportional cu numãrul de ani ai duratei normale de utilizare a
mijlocului fix.
Amortizarea liniarã se calculeazã prin aplicarea cotei anuale
de amortizare la valoarea de intrare a mijloacelor fixe.
B. Amortizarea degresivã - constã în multiplicarea
cotelor de amortizare liniarã cu unul dintre coeficientii urmãtori:
a) 1,5, dacã durata normalã de utilizare a mijlocului fixde
amortizat este între 2 si 5 ani;
b) 2,0, dacã durata normalã de utilizare a mijlocului fix
de amortizat este între 5 si 10 ani;
c) 2,5, dacã durata normalã de utilizare a mijlocului fix
de amortizat este mai mare de 10 ani.
Acesti coeficienti pot fi modificati numai prin hotãrâre a
Guvernului, la propunerea Ministerului Finantelor.
C. Amortizarea acceleratã - constã în includerea,
în primul an de functionare, în cheltuielile de exploatare
a unei amortizãri de pânã la 50% din valoarea de intrare
a mijlocului fix respectiv.
Amortizãrile anuale pentru exercitiile urmãtoare sunt calculate
la valoarea rãmasã de amortizat, dupã regimul liniar,
prin raportare la numãrul de ani de utilizare rãmasi.
Art. 19. - Competentele de aprobare a utilizãrii regimului de amortizare
liniarã sau degresivã revin consiliului de administratie
al agentului economic, respectiv responsabilului cu gestiunea patrimoniului,
în cazul persoanelor juridice fãrã scop lucrativ definitive
la art. 1 alin. 3.
Utilizarea regimului de amortizare acceleratã se aprobã de
cãtre directia generalã a finantelor publice si controlului
financiar de stat, la propunerea consiliului de administratie al agentului
economic sau a responsabilului cu gestiunea patrimoniului.
CAPITOLUL IV
Contabilitatea si destinatia amortizãrii
mijloacelor fixe
Art. 20. - Agentii economici, indiferent de forma de organizare si de tipul
de proprietate, precum si persoanele juridice
fãrã scop lucrativ au obligatia sã evidentieze în
contabilitate, în conturi distincte, mijloacele fixe si amortizarea
acestora.
Institutiile publice au obligatia sã evidentieze în contabilitate,
în conturi distincte, mijloacele fixe si sumele rezultate din dezmembrarea
si valorificarea prin scoaterea din functiune a acestora.
CAPITOLUL V
Scoaterea din functiune a mijloacelor
fixe
Art. 21. - Scoaterea din functiune a mijloacelor fixe se face cu aprobarea
consiliului de administratie al agentului economic, respectiv a responsabilului
cu gestiunea patrimoniului, în cazul persoanelor juridice fãrã
scop lucrativ definite la art. 1 alin. 3.
La institutiile publice scoaterea mijloacelor fixe din functiune se face
cu aprobarea ordonatorului principal de credite bugetare.
Art. 22. - La scoaterea din functiune a mijloacelor fixe care nu au fost
integral amortizate agentii economici, precum si persoanele juridice fãrã
scop lucrativ vor proceda în conformitate cu prevederile art. 17
si 21.
Art. 23. - La scoaterea din functiune a mijloacelor fixe apartinând
agentilor economici la care statul detine peste 50% din capitalul social
se va urmãri valorificarea la maximum a ansamblurilor, subansamblurilor
si pieselor componente prin executarea unor mijloace fixe noi, ca piese
de schimb în cadrul unitãtii respective sau prin vânzare,
pe bazã de licitatie publicã, organizatã potrivit
legii.
CAPITOLUL VI
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 24. - Constituie contraventii la normele privind calcularea si înregistrarea
amortizãrii capitalului imobilizat în active corporale sau
necorporale urmãtoarele fapte, dacã nu sunt sãvârsite
în astfel de conditii încât, potrivit legii penale, sã
fie considerate infractiuni:
a) înregistrarea ca mijloace fixe a unor obiecte care, conform prezentei
legi, nu se încadreazã în aceastã categorie;
b) calcularea si înregistrarea în contabilitate a amortizãrii
mijloacelor fixe exceptate conform art. 5;
c) aplicarea unor durate normale de utilizare a mijloacelor fixe altele
decât cele stabilite conform prevederilor legale;
d) înregistrarea unor valori de intrare a mijloacelor fixe altele
decât cele stabilite conform prevederilor legale;
e) modificarea, pe parcursul duratei normale de functionare a mijlocului
fix, a duratei si a regimului de amortizare, stabilite conform art. 8,
18 si 19.
Art. 25. - Contraventiile prevãzute la art. 24 se sanctioneazã
dupã cum urmeazã:
a) cele de la lit. c) si d), cu amendã de la 3.000.000 lei la 10.000.000
lei;
b) cele de la lit. a), b) si e), cu amendã de la 5.000.000 lei la
15.000.000 lei.
Cuantumul acestor contraventii va fi actualizat prin hotãrâre
a Guvernului, în functie de indicele de inflatie.
Art. 26. - Contraventiilor prevãzute în prezenta lege li se
aplicã dispozitiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea
contraventiilor, cu exceptia art. 25-27.
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de cãtre
organele de specialitate ale Ministerului Finantelor.
Art. 27. - Declasarea si casarea unor bunuri materiale, altele decât
mijloacele fixe, sunt de competenta consiliilor de administratie ale agentilor
economici, respectiv a responsabilului cu gestiunea patrimoniului.
Declasarea si casarea unor bunuri materiale, altele decât mijloacele
fixe, apartinând institutiilor publice, sunt de competenta ordonatorului
de credite bugetare.
Art. 28. - Guvernul va aproba clasificatia si duratele normale de functionare
a mijloacelor fixe în termen de 60 de zile de la publicarea în
Monitorul Oficial al României a prezentei legi.
Ministerul Finantelor va elabora, în termenul prevãzut la
alin. 1, norme metodologice de aplicare a prezentei legi.
Art. 29. - Prezenta lege se aplicã începând cu data
de 1 ianuarie 1994**).
Pe aceeasi datã se abrogã Legea nr. 62/1968, cu modificãrile
ulterioare, H.C.M. nr. 139/1969, Decretul nr. 49/1982, Decretul-lege nr.
50/1990, precum si orice alte dispozitii contrare.
*) Republicatã în temeiul
art. IV din Ordonanta Guvernului nr. 54 din 28 august 1997, publicatã
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 225 din 30
august 1997, dându-se textelor o nouã numerotare.
Legea nr. 15 din 24 martie 1994 a fost
publicatã în Monitoful Oficial al României, Partea I,
nr. 80 din 29 martie 1994 si a mai fost modificatã prin Ordonanta
Guvernului nr. 19 din 4 august 1995, publicatã în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 188 din 18 august 1995 (aprobatã
prin Legea nr. 96 din 1 noiembrie 1995, publicatã în Monitorul
Oficial al României Partea I, nr. 257 din 8 noiembrie 1995), si prin
Ordonanta Guvernului nr. 54 din 28 august 1997, publicatã în
Monitorul Oficial al României Partea I, nr. 225 din 30 august 1997
(aprobatã si modificatã prin Legea nr. 227 din 4 decembrie
1998, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 473 din 9 decembrie 1998).
**) A se vedea si datele de intrare
în vigoare a actelor normative modificatoare.
În Legea nr. 66/1996, republicatã în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 28 din 26 ianuarie 1999, se face urmãtoarea
rectificare:
- la art. 8 lit. a), dupã cuvântul dobânzile
se eliminã cuvintele: si câstigurile.
În anexa la Hotãrârea Guvernului nr. 304/1999, publicatã
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 180 din 28
aprilie 1999, se face urmãtoarea rectificare:
- la pct. 12 alin. 1, în loc de: limite egale se va citi:
limite
legale.
În Decizia presedintelui Autoritãtii Nationale de Reglementare
în Domeniul Energiei nr. 12/1999, publicatã în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 227 din 21 mai 1999, se face urmãtoarea
rectificare:
- în tabelul al doilea din anexa nr. 1 (pag. 14) se eliminã
asteriscul [*)] din coloana "ore de noapte" apartinând Tarifului
E2.