P A R T E A I
Anul XI - Nr. 213
LEGI, DECRETE, HOTÃRÂRI SI ALTE ACTE
Vineri, 14 mai 1999
SUMAR
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 41 din 16 martie 1999 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 din Ordonanta de urgentã a Guvernului nr. 43/1997 pentru întocmirea bilantului contabil special si regularizarea unor credite si dobânzi clasificate în categoria "pierdere" la Banca Agricolã - S.A.
HOTÃRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
364. - Hotãrâre pentru aprobarea Normelor metodologice privind încheierea contractelor de administrare a companiilor/societãtilor nationale, a societãtilor comerciale, la care statul sau o autoritate a administratiei publice locale este actionar majoritar, precum si a regiilor autonome
ACTE ALE COMISIEI NATIONALE A VALORILOR MOBILIARE
8. - Ordin pentru aprobarea Regulamentului nr. 5/1999 privind transformarea fondurilor deschise de investitii, în fonduri cu capital de risc
HOTÃRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
HOTÃRÂRE
pentru aprobarea Normelor metodologice
privind încheierea contractelor de administrare a companiilor/societãtilor
nationale, a societãtilor comerciale, la care statul sau o autoritate
a administratiei publice locale este actionar majoritar, precum si a regiilor
autonome
În temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) din Constitutia României si ale art. 2 din Ordonanta de urganta a Guvernului nr. 49/1999 privind administrarea companiilor/societãtilor nationale, a societãtilor comerciale, la care statul sau o autoritate a administratiei publice locale este actionar majoritar, precum si a regiilor autonome,
Guvernul României h o t ã r ã s t e :
Art. 1. - Se aprobã Normele metodologice privind încheierea
contractelor de administrare a companiilor/societãtilor nationale,
a societãtilor comerciale, la care statul sau o autoritate a administratiei
publice locale este actionar majoritar, precum si a regiilor autonome,
prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta
hotãrâre.
Art. 2. - Consiliile de administratie ale companiilor/societãtilor
nationale, ale societãtilor comerciale, la care statul sau o autoritate
a administratiei publice locale este actionar majoritar, precum si ale
regiilor autonome îsi vor executa mandatul pânã la numirea
administratorului conform prevederilor Ordonantei de urgentã a Guvernului
nr. 49/1999.
Art. 3. - Institutiile publice implicate, respectiv Fondul Proprietãtii
de Stat si ministerele de resort, precum si autoritãtile administratiei
publice locale, dupã caz, vor lua mãsurile necesare pentru
aplicarea Normelor metodologice privind încheierea contractelor de
administratie a companiilor/societãtilor nationale, a societãtilor
comerciale, la care statul sau o autoritate a administratiei publice locale
este actionar majoritar, precum si a regiilor autonome.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneazã:
Presedintele Agentiei Române
de Dezvoltare,
Sorin Fodoreanu
Ministrul industriei si comertului,
Radu Berceanu
p. Ministrul agriculturii si alimentatiei,
Stefan Pete,
secretar de stat
Ministrul transporturilor,
Traian Bãsescu
Ministrul muncii si protectiei sociale,
Alexandru Athanasiu
p. Secretar de stat,
seful Departamentului
pentru Administratie Publicã
Localã,
Ioan Onisei
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Ministrul culturii
Ion Caramitru
Presedintele Consiliului de administratie
al Fondului Proprietãtii de
Stat
Radu Sârbu
Bucuresti, 10 mai 1999.
Nr. 364.
NORME METODOLOGICE
privind încheierea contractelor
de administrare a companiilor/societãtilor nationale, a societãtilor
comerciale, la care statul sau o autoritate a administratiei publice locale
este actionar majoritar, precum si a regiilor autonome
Dispozitii generale
Art. 1. - Prevederile prezentelor norme metodologice se aplicã companiilor/societãtilor
nationale, societãtilor comerciale, denumite în continuare
societãti
comerciale, la care statul sau o autoritate a administratiei publice
locale este actionar majoritar, precum si regiilor autonome de interes
national sau local, denumite în continuare regii autonome.
Art. 2. - Poate avea calitatea de administrator al societãtii comerciale/regiei
autonome orice persoanã fizicã sau juridicã, românã
ori strãinã, singurã sau în asociere, care îndeplineste
conditiile prevãzute de prezentele norme metodologice.
CAPITOLUL I
Organizarea si desfãsurarea
concursului de selectie a administratorilor
Art. 3. - (1) Concursurile de selectie a administratorilor societãtilor
comerciale se vor organiza în termen de 90 de zile de la data hotãrârii
adunãrii generale extraordinare a actionarilor privind modificarea
prevederilor actului constitutiv referitoare la administrarea societãtii
si la începerea procedurii de selectie.
(2) În cazul regiilor autonome, concursurile de selectie a administratorilor
se vor organiza în termen de 90 de zile de la data ordinului ministrului
de resort sau, dupã caz, de la data hotãrârii autoritãtii
administratiei publice locale.
Art. 4. - (1) În vederea selectãrii administratorului, adunarea
generalã a actionarilor hotãrãste constituirea unei
comisii de selectie, formatã din cel mult 5 membri, reprezentanti
ai actionarilor, si condusã de un reprezentant al actionarului majoritar,
în calitate de presedinte. Numãrul membrilor desemnati de
fiecare actionar va fi proportional cu cota de capital social detinutã
de acesta. În cazul regiilor autonome comisia de selectie este desemnatã
prin ordinul ministrului de resort sau, dupã caz, prin hotãrâre
a autoritãtii administratiei publice locale.
(2) Membrii comisiei de selectie vor fi remunerati lunar, pe bazã
de conventie civilã, conform hotãrârii adunãrii
generale a actionarilor sau ordinului ministrului de resort ori hotãrârii
autoritãtii administratiei publice locale, cu o sumã ce reprezintã
maximum 40% din salariul de bazã brut lunar al directorului general
al societãtii comerciale ori al regiei autonome, dupã caz.
(3) Cheltuielile privind organizarea concursurilor de selectie, încheierea
contractelor de administrare si remunerarea membrilor comisiei sunt suportate
de cãtre societatea comercialã/regia autonomã.
Art. 5. - Comisia de selectie rãspunde de:
a) elaborarea cererii de ofertã si a criteriilor de selectie a administratorilor;
b) organizarea si desfãsurarea concursului de selectie a administratorilor;
c) publicarea într-un cotidian de mare tiraj si într-un cotidian
local, precum si afisarea la sediul societãtii comerciale sau al
regiei autonome a cererii de ofertã, a criteriilor de selectie a
administratorilor, a locului si a datei pânã la care se pot
depune ofertele. Publicarea se va face de minimum douã ori la un
interval de maximum 5 zile;
d) selectarea si ierarhizarea ofertelor, în functie de punctajul
obtinut de fiecare ofertant;
e) desemnarea câstigãtorului concursului de selectie si restituirea
ofertelor neselectate, cu specificarea motivelor.
Art. 6. - (1) Cererea de ofertã si criteriile de selectie a administratorilor
se vor elabora, într-o formã preliminarã, în
termen de 5 zile de la data constituirii comisiei de selectie, pe baza
obiectivelor si criteriilor de performantã.
(2) În termen de 5 zile lucrãtoare de la îndeplinirea
obligatiilor prevãzute la alin. (1) se va proceda la definitivarea
acestor documente, împreunã cu Fondul Proprietãtii
de Stat pentru societãtile comerciale mari si cu directiile teritoriale
ale Fondului Proprietãtii de Stat pentru societãtile comerciale
mijlocii si mici sau cu ministerul de resort/autoritatea administratiei
publice locale în cazul companiilor/societãtilor nationale
ori al regiilor autonome.
Art. 7. - Adunarea generalã a actionarilor societãtii comerciale
sau, în cazul regiilor autonome, ministrul de resort ori autoritatea
administratiei publice locale, dupã caz, aprobã: cererea
de ofertã, criteriile de selectie a administratorului si ponderea
acordatã acestora, grila de evaluare a ofertelor, data si locul
unde are loc concursul de selectie.
Art. 8. - Societatea comercialã sau regia autonomã, dupã
caz, pune la dispozitie candidatilor, la data si în locul mentionate
în anuntul prevãzut la art. 5, urmãtoarele documente:
a) cererea de ofertã;
b) criteriile de selectie a administratorilor, ponderea acestora si grila
de evaluare a ofertelor;
c) proiectul contractului de administrare;
d) actul constitutiv al societãtii comerciale sau, dupã caz,
actul de înfiintare si regulamentul de organizare si functionare
ale regiei autonome;
e) contractul colectiv de muncã în vigoare;
f) bilanturile contabile ale exercitiilor financiare ce au stat la baza
calculului indicatorilor de referintã, cu anexele si rapoartele
semestriale din anul în curs, vizate de directia generalã
a finantelor publice si controlului financiar de stat judeteanã
sau, dupã caz, a municipiului Bucuresti;
g) obiectivele si criteriile de performantã, precum si indicatorii
de referintã, prezentate în anexa nr. 1, respectiv în
anexa nr. 2, la prezentele norme;
h) ultima balantã de venficare, rezultatele financiare, obligatiile
fiscale si situatia patrimoniului, vizate de directia generalã a
finantelor publice si controlului financiar de stat judeteanã sau,
dupã caz, a municipiului Bucuresti.
Art 9. - Conditiile obligatorii de participare la concursul de selectie
a administratorilor pentru persoane fizice sunt urmãtoarele:
a) sã aibã capacitate deplinã de exercitiu;
b) sã nu figureze pe lista cuprinzând administratorii cãrora
li s-a revocat mandatul din motive imputabile acestora, prezentând
dovada eliberatã de oficiul registrului comertului;
c) sã prezinte adeverintã medicalã din care sã
rezulte cã sunt apte din punct de vedere medical;
d) sã aibã pregãtire profesionalã corespunzãtoare
sau experientã în domeniu, doveditã prin:
1. curriculum vitae (din care sã rezulte cã au o vechime
de minimum 5 ani în activitatea specificã);
2. diplomã de studii superioare, în copie legalizatã;
3. copii de pe alte diplome sau certificate de absolvire a unor cursuri
de specialitate;
4. referinte profesionale favorabile;
e) sã nu fi suferit condamnãri penale definitive care le
fac incompatibile conform art. 135 din Legea nr. 31/1990, republicatã,
fapt dovedit prin certificat de cazier judiciar, în original, pentru
persoanele fizice române sau prin alt act echivalent, conform legislatiei
tãrii de origine, autentificat în limba românã,
pentru persoanele fizice strãine;
f) sã declare pe propria rãspundere cã:
- nu vor avea calitatea de administrator si la o altã societate
comercialã/regie autonomã concurentã sau care are
acelasi obiect de activitate, în situatia în care sunt numiti
administratori;
- nu detin actiuni sau pãrti sociale, care conferã mai mult
de 5% din drepturile de vot în adunarea generalã a actionarilor,
ei sau rudele si afinii lor pânã la gradul al doilea, la o
societate comercialã concurentã sau care are acelasi obiect
de activitate.
Art. 10. - Conditiile obligatorii de participare la concursul de numire
a administratorilor pentru persoanele juridice sunt urmãtoarele:
a) sã aibã personalitate juridicã, doveditã,
dupã caz, prin:
1. copie de pe certificatul de înmatriculare la oficiul registrului
comertului;
2. dovada existentei legale, în copie autentificatã, conform
legislatiei tãrii de origine;
b) sã aibã obiect de activitate si experientã în
domeniul administrãrii/managementului, dovedite prin unul dintre
urmãtoarele acte:
1. extras din actul constitutiv certificat de oficiul registrului comertului,
din care sã rezulte cã au ca obiect de activitate administrarea
societãtilor comerciale, pentru persoane juridice române;
2. extras din actul constitutiv similar cu cel eliberat de oficiul registrului
comertului (autentificat în limba românã), din care
sã rezulte cã au ca obiect de activitate managementul societãtilor,
pentru persoane juridice strãine;
3. referinte profesionale favorabile de la alte societãti comerciale/regii
autonome la care au asigurat administrarea sau de la societãtile
comerciale cu care au relatii comerciale sau de colaborare;
c) sã aibã bonitate financiarã doveditã prin:
1. recomandãri de la o bancã la care au contul curent, pentru
persoane juridice române;
2. recomandãri acordate de o bancã românã sau
de o bancã strãinã agreatã de o bancã
românã, pentru persoanele juridice strãine;
d) reprezentantii persoanelor juridice sã nu fi suferit condamnãri
penale definitive care îi fac incompatibili conform art. 135 din
Legea nr. 31/1990, republicatã, fapt dovedit prin certificat de
cazier judiciar, în original, pentru reprezentantii, persoane fizice
române, sau prin alt act echivalent conform legislatiei tãrii
de origine, autentificat în limbã românã, pentru
reprezentantii, persoane fizice strãine;
e) sã fi plãtit în termenele legale obligatiile fiscale,
fapt dovedit prin adeverintã eliberatã de directia generalã
a finantelor publice si controlului financiar de stat judeteanã
sau a municipiului Bucuresti, pentru persoanele juridice române,
sau prin recomandare eliberatã de autoritatea fiscalã din
tara de origine, pentru persoanele juridice strãine;
f) sã nu aibã calitatea de administrator si la o altã
societate comercialã/regie autonomã concurentã sau
care are acelasi obiect de activitate, în situatia în care
este numitã administrator, pe bazã de declaratie datã
de cãtre reprezentantii persoanelor juridice;
g) sã nu figureze pe lista cuprinzând adminstratorii revocati
din motive imputabile acestora, prezentând dovada eliberatã
de oficiul registrului comertului.
Art. 11. - (1) Actele doveditoare mentionate la art. 9, respectiv la art.
10, pot fi completate, dupã caz, cu alte dovezi care sã ateste
conditiile cerute.
(2) În cazul persoanelor fizice sau juridice strãine, actele
mentionate la art. 9, respectiv la art. 10, trebuie sã fie traduse
în limba românã si legalizate de cãtre un notar
public din România.
Art. 12. - Neîndeplinirea conditiilor obligatorii prevãzute
la art. 9, cu exceptia prevederilor lit. d) pct. 3, sau, dupã caz,
la art. 10 atrage respingerea ofertei.
Art. 13. - Principalele criterii de selectie a administratorilor sunt:
a) aptitudini legate de procesul decizional, precum si cunostinte în
domeniul relatiilor economice internationale, probate prin teste adecvate,
elaborate de societatea de specialitate selectatã de Fondul Proprietãtii
de Stat, de ministerul de resort sau de autoritatea administratiei publice
locale, dupã caz. Sustinerea testelor se dovedeste cu adeverinta
eliberatã de societatea de specialitate selectatã;
b) absolvirea unor cursuri organizate de institutii în domeniul administrãrii
si/sau experientã de conducere într-o societate comercialã
sau regie autonomã;
c) elaborarea unor propuneri de: restructurare, relansare economicã,
ocupare si formare a fortei de muncã, precum si de privatizare a
societãtii comerciale, aplicabile imediat, având indicatorii
de referintã, obiectivele si criteriile de performantã care
trebuie îndeplinite conform ofertei si adecvate situatiei economico-financiare
a societãtii comerciale/regiei autonome;
d) pregãtire de specialitate si experientã acumulatã
în activitatea de conducere;
e) elaborarea unor propuneri de strategii pe termen mediu de dezvoltare
a societãtii comerciale/regiei autonome:
Art. 14. - Candidatii depun, în plic sigilat, în termen de
30 de zile de la ultima publicare a cererii de ofertã, la
locul precizat în anuntul publicitar, urmãtoarele:
- documente care sã ateste îndeplinirea conditiilor minime
obligatorii prevãzute la art. 9 si la art. 13 lit. a), b) si d)
sau, dupã caz, la art. 10;
- oferta cuprinzând propunerile prevãzute la art. 13 lit.
c) si e).
Art. 15. - În termen de maximum 15 zile de la expirarea perioadei
de depunere a ofertelor, comisia de selectie procedeazã la:
a) verificarea ofertelor si respingerea celor care nu îndeptinesc
conditiile prevãzute la art. 9 si la art. 13 lit. a), b) si d) sau
la art. 10, dupã caz;
b) evaluarea, inclusv pe bazã de interviu, a propunerilor prevãzute
la art. 13 lit. c) si e), prezentate de ofertant;
c) punctarea ofertelor conform grilei de evaluare;
d) ierarhizarea ofertelor în functie de punctajul obtinut de fiecare
ofertant si desemnarea câstigãtorului concursului de selectie
a administratorului;
e) comunicarea, în scris, a rezultatelor selectiei tuturor ofertantilor;
f) transmiterea rezultatelor si a documentelor concursului de selectie
Fondului Proprietãtii de Stat sau ministerului de resort pentru
a înainta propunerile de împuternicire a reprezentantiilor
în adunarea generalã a actionarilor a societãtii comerciale
privind numirea administratorului si semnarea contractului de administrare.
În cazul regiilor autonome numirea administratorului si semnarea
contractului de administrare, pe baza rezultatelor si a documentelor concursului
de selectie, se fac de ministerul de resort sau, dupã caz, de autoritatea
administratiei publice locale.
Art. 16. - (1) Ofertantii pot depune contestatii la sediul Fondului Proprietãtii
de Stat, al ministerului de resort sau al autoritãtii administratiei
publice locale, dupã caz, în cel mult 5 zile de la comunicarea
rezultatului.
(2) Contestatiile sunt analizate de cãtre o comisie de solutionare
a contestatiilor, desemnatã, dupã caz, de Fondul Proprietãtii
de Stat, de ministerul de resort sau de autoritatea administratiei publice
locale. Deciziile comisiei vor fi comunicate petentilor în termen
de 10 zile de la primirea acestora.
(3) Dupã încheierea fermenului de solutionare a contestatiilor
comisia de selectie îsi înceteazã de drept activitatea.
(4) Dacã nici o persoanã fizicã sau juridicã,
românã ori strãinã, nu depune cerere de ofertã
sau comisia de selectie nu poate desemna câstigãtorul concursului
de selectie, procedura se va relua cu respectarea dispozitiilor prezentelor
norme.
Art. 17. - (1) Negocierea si semnarea contractului de administrare între:
a) societatea comercialã/regia autonomã, prin reprezentantul/reprezentantii
desemnat/desemnati de adunarea generalã a actionarilor, de ministerul
de resort ori de autoritatea administratiei publice locale; si
b) administratorul selectat
se fac la sediul societãtii
comerciale/regiei autonome în termen de 10 zile de la solutionarea,
în termenul prevãzut la art. 16, a eventualelor contestatii.
Clauzele contractuale se negociazã pornindu-se de la obiectivele
si criteriile din cererea de ofertã.
(2) Fondul Proprietãtii de Stat, ministerul de resort ori autoritatea
administratiei publice locale, dupã caz, îsi va împuternici
reprezentantii în adunarea generalã a actionarilor pentru
ca, în termenul prevãzut la alin. (1), sã convoace
adunarea generalã a actionarilor pentru numirea administratorului
selectat, potrivit prevederilor Legii nr. 31/1990 privind societãtile
comerciale, republicatã. Pentru regiile autonome numirea administratorului
selectat se face prin ordin al ministrului de resort sau prin hotãrâre
a autoritãtii administratiei publice locale, dupã caz.
(3) Dacã pãrtile nu convin asupra continutului contractului
de administrare ori asupra încheierii lui, neîntelegerile se
vor solutiona în termen de 30 de zile de cãtre conducerea
Fondului Proprietãtii de Stat, a ministerului de resort ori de autoritatea
administratiei publice locale, dupã caz. În situatia în
care neîntelegerile se mentin, se va relua procedura de selectie,
cu respectarea dispozitiilor prezentelor norme.
(4) La negocierea contractului de administrare se va avea în vedere
o clauzã reparatorie, pentru situatia prevãzutã la
art. 17 din anexa nr. 3 la prezentele norme, care sã asigure administratorului
o despãgubire pentru lunile rãmase pânã la sfârsitul
anului calendaristic.
CAPITOLUL II
Contractul de administrare
Art. 18. - (1) Contractul de administrare este acordul de vointã
dintre o persoanã juridicã ce desfãsoarã o
activitate economicã si un administrator, persoanã fizicã
sau/si juridicã, singurã sau în asociere, care are
ca obiect organizarea si gestionarea activitãtii proprietarului,
pe baza unor obiective si criterii de performantã cuantificabile,
în schimbul unei indemnizatii.
(2) Obiectivele si criteriile de performantã, parte a contractului
de administrare, sunt aprobate de Fondul Proprietãtii de Stat, de
ministerul de resort sau de autoritatea administratiei publice locale,
dupã caz. Continutul-cadru al obiectivelor si criteriilor de performantã
este prezentat în anexa nr. 1 la prezentele norme metodologice, iar
indicatorii de referintã la care se raporteazã sunt prezentati
în anexa nr. 2 la prezentele norme metodologice.
(3) Obiectivele si criteriile de performantã reprezintã,
în expresie cantitativã si valoricã, principalele rezultate
ale societãtii comerciale/regiei autonome pe care administratorul
se angajeazã sã le obtinã prin gestionarea si organizarea
activitãtii acesteia.
(4) Modelul proiectului contractului de administrare este cuprins în
anexa nr. 3 la prezentele norme metodologice.
Art. 19. - Contractul de administrare se încheie pe o perioadã
de 1-4 ani. Contractul încheiat cu administratorul, persoanã
fizicã sau juridicã strãinã, este guvernat
de legislatia româneascã. În conditiile îndeplinirii
de cãtre administratorul în exercitiu a obligatiilor asumate
prin contract, la expirarea termenului prevãzut pãrtile pot
conveni prelungirea contractului cu o perioadã care se negociazã,
dar care nu poate fi mai mare decât cea stabilitã initial
prin contract.
Art. 20. - Administratorul, persoanã fizicã sau/si juridicã,
singurã sau în asociere, este plãtit potrivit contractului
de administrare, dupã cum urmeazã:
a) cu indemnizatie lunarã brutã care se suportã din
fondurile societãtii comerciale/regiei autonome si se calculeazã
conform anexei nr. 3 a) la prezentele norme metodologice;
b) prin participarea la profitul net al societãtii comerciale/regiei
autonome, dupã caz, determinat anual la încheierea exercitiului
financiar, numai în cazul în care în anul financiar încheiat
rata profitului net este mai mare decât cea realizatã în
anul precedent, dacã aceastã ratã a profitului net
este cel putin egalã cu cea cuprinsã în criteriile
de performantã care au stat la baza încheierii contractului
de administrare. Participarea administratorului la profitul net al societãtii
comerciale/regiei autonome se determinã conform anexei nr. 3 b)
la prezentele norme metodologice.
Art. 21. - Administratorul nu poate fi revocat decât în conditiile
stabilite prin contractul de administrare.
Art. 22. - Contractul de administrare se încheie în formã
scrisã. Contractul semnat se depune spre înregistrare la oficiul
registrului comertului în a cãrui razã teritorialã
se aflã sediul societãtii comerciale/regiei autonome, în
termen de 15 zile de la numirea administratorului de cãtre adunarea
generalã a actionarilor, de ministerul de resort sau de autoritatea
administratiei publice locale, dupã caz, potrivit art. 22 alin (1)
din Legea nr. 26/1990 privind registrul comertului, republicatã.
CAPITOLUL III
Dispozitii finale
Art. 23. - Obiectivele si criteriile de performantã aprobate
de Fondul Proprietãtii de Stat, de ministerul de resort sau de autoritatea
administratiei publice locale se vor negocia anual de cãtre pãrtile
contractante si vor deveni operante dupã avizarea lor de cãtre
Fondul Proprietãtii de Stat, respectiv de cãtre ministerul
de resort sau de autoritatea administratiei publice locale.
Art. 24. - Contractele de administrare încheiate cu încãlcarea
dispozitiilor prezentelor norme metodologice pe parcursul procesului de
organizare a concursului, selectãrii, negocierii si încheierii
acestora sunt nule de drept din momentul dovedirii acestor încãlcãri.
Art. 25. - Lista cuprinzând administratorii revocati din motive imputabile
lor se întocmeste de cãtre Fondul Proprietãtii de Stat,
respectiv de cãtre ministerul de resort sau autoritatea administratiei
publice locale, si se comunicã lunar, pentru afisare, la directiile
teritoriale ale Fondului Proprietãtii de Stat, la sediul ministerului
de resort, la sediul administratiei publice locale si la oficiul registrului
comertului.
Art. 26. - Ministerele de resort sau autoritãtile administratiei
publice locale, pentru companiile/societãtile nationale si pentru
regiile autonome aflate în coordonarea acestora, pot elabora instructiuni
specifice privind aplicarea prezentelor norme metodologice.
Art. 27. - Prevederile prezentelor norme metodologice se aplicã
în mod corespunzãtor si societãtilor comerciale la
care statul sau o autoritate a administratiei publice locale este asociat
si detine cel putin jumãtate din drepturile de vot în adunarea
generalã a actionarilor.
Art. 28. - Anexa nr. 1 "obiective si criterii de performantã", anexa
nr. 2 "indicatori de referintã" si anexa nr. 3 "contract de administrare"
fac parte integrantã din prezentele norme metodologice.
ANEXA Nr. 1
la normele metodologice
OBIECTIVE SI CRITERII DE PERFORMANTÃ
(continut-cadru)
Obiectivele si criteriile de performantã reprezintã, în
expresie cantitativã si valoricã, principalele rezultate
ale societãtii comerciale/regiei autonome, pe care administratorul
se angajeazã sã le obtinã prin conducerea, gestionarea
si organizarea activitãtii acesteia.
Obiectivele si criteriile de performantã se stabilesc prin negociere
si prin raportare la indicatorii de referintã determinati conform
prevederilor anexei nr. 2.
Ponderea cu care intrã în calcul coeficientul global de îndeplinire
a criteriilor de performantã este stabilitã în anexa
nr. 3 b).
A. Obiective
În functie de situatia concretã a fiecãrei societãti
comerciale/regii autonome si de strategia propusã pentru întreaga
duratã a contractului de administrare, se vor urmãri:
1. evolutia volumului de activitate din activitatea de exploatare (cifra
de afaceri, volumul productiei, rotatia stocurilor);
2. evolutia rezultatelor financiare din activitatea de exploatare (cresterea
profitului, diminuarea pierderilor, diminuarea creantelor si a nivelului
datoriilor);
3. evolutia indicatorilor de flux financiar;
4. prioritãti ale restructurãrii (eforturi si efecte, volumul
de investitii, surse de finantare);
5. îmbunãtãtirea pozitiei pe piata internã si
externã: balanta de import-export, cota de piatã, volumul
desfacerilor, unde este cazul;
6. pregãtirea privatizãrii (clarificarea situatiei patrimoniale,
atragerea de investitori, pregãtirea dosarului societãtii
comerciale în vederea privatizãrii).
Exprimarea valoricã si cantitativã a fiecãrui obiectiv
se negociazã având ca nivel minim propunerile din cererea
de ofertã.
B. Criterii de performantã
1. Rata profitului net
Cifra de afaceri |
|
100 (%) |
2. Rata rentabilitãtii exploatãrii
Cifra de afaceri |
x | 100 (%) |
3. Rata rentabilitãtii economice
Active total |
x | 100 (%) |
4. Productivitatea muncii în preturi curente
Numãrul mediu total de personal |
(milioane lei/salariat) |
5. Productivitatea muncii în preturi comparabile
Numãrul mediu de personal în activitatea industrialã |
(milioane lei/salariat) |
sau pentru societãti comerciale cu profil neindustrial
Numãrul mediu total de personal |
(milioane lei/salariat) |
6. Perioada de recuperare a creantelor
Cifra de afaceri semestrialã |
x | 181 (zile) pentru semestrul I |
Cifra de afaceri anualã |
x | 365 (zile) pentru un an |
7. Perioada de rambursare a datoriilor
Cifra de afaceri semestrialã |
x | 181 (zile) pentru semestrul I |
Cifra de afaceri anualã |
x | 365 (zile) pentru un an |
8. Rotatia stocurilor
Stocuri |
x | 2 (rotatii/an) pentru semestrul I |
Stocuri |
x | (rotatii/an) pentru un an |
9. Rata lichiditãtii generale
Datorii pe termen scurt (milioane lei) |
Nivelul trebuie sã
fie peste 1,5.
|
10. Rata lichiditãtii partiale (intermediare)
Datorii pe termen scurt (milioane lei) |
Nivelul trebuie sã
fie peste 0,5.
|
11. Ponderea cheltuielilor cu personalul în valoarea adãugatã
Valoarea adãugatã (milioane lei) |
x | 100 (%) |
Ponderea trebuie sã
fie sub 80%, consideratã limitã de alarmã.
|
Pentru ramuri mari consumatoare de combustibili si energie, optional se
pot utiliza indicatori privind reducerea consurnurilor de energie sau de
combustibil conventional, calculati conform relatiilor:
12. Consum specific de energie electricã în preturi curente
Cifra de afaceri (milioane lei) |
13. Consum specific de energie electricã în preturi comparabile
Cifra de afaceri în preturi comparabile cu cele din anul precedent (milioane lei) |
14. Consum specific de combustibil conventional în preturi curente
Cifra de afaceri (milioane lei) |
15. Consum specific de combustibil conventional în preturi comparabile
Cifra de afaceri în preturi comparabile cu cele din anul precedent (milioane lei) |
N O T Ã:
Criteriile de performantã se determinã pe baza indicatorilor
de referintã.
În functie de specificul societãtii comerciale/regiei autonome,
comisia de selectie decide numãrul criteriilor de performantã
si coeficientii de ponderare a acestora (suma coeficientilor de ponderare
fiind 1), negociind nivelul criteriilor de performantã.
ANEXA Nr. 2
la normele metodologice
INDICATORI DE REFERINTÃ
Indicatorii de referintã se stabilesc de cãtre comisia de
selectie pe baza indicatorilor economico-financiari realizati în
exercitiile financiare din ultimii 2 ani. Acestia stau la baza stabilirii
obiectivelor si criteriilor de performantã care se negociazã
în cadrul contractului de administrare.
Indicatorii de referintã se actualizeazã anual pe baza datelor
din bilantul contabil anual aprobat si se avizeazã de Fondul Proprietãtii
de Stat, de ministerul de resort sau de cãtre autoritatea administratiei
publice locale, dupã caz.
ANEXA Nr. 3
la normele metodologice
CONTRACT DE ADMINISTRARE*)
(cadru)
CAPITOLUL I
Pãrtile contractante
Art. 1. - În realizarea si dezvoltarea atributiilor administratorilor,
prevãzute de Legea nr. 31/1990 privind societãtile comerciale,
republicatã, precum si în actul constitutiv, între
1. Societatea Comercialã/Regia Autonomã...................................................................,
cu sediul în localitatea ..................................., str.
............................................... nr. ......, sectorul/judetul
...................................................... ........... , înmatriculatã
la Oficiul registrului comertului .............. la nr. ........, reprezentatã
prin1) ........................... .................................................,
în baza hotãrârii adunãrii generale a actionarilor/asociatilor/ordinului/hotãrârii
din data de ...................................................., denumitã
în continuare societate,
si
2.a) Societatea Comercialã .........................................,
de nationalitate ........................................... cu sediul
în localitatea ..................................., str. .................................
nr. ...... sectorul/judetul/tara ........................................
înmatriculatã la ............................... la nr. ...........................,
reprezentatã prin ............................................................
................, denumitã în continuare administrator,
sau
b) Societatea Comercialã2) ...............................................................,
de nationalitate .....................................,
cu sediul în localitatea .............................
sectorul/judetul/tara..............................................................
înmatriculatã la .................................... la nr.
................................., reprezentatã prin ............................................................
în baza ....................................................., împreunã
cu domnul/doamna ....................................................................
cetãtean ........................................... domiciliat/domiciliatã
în localitatea .................................., str. ...............................
... nr. .........., având actul de identitate .............. seria
...... nr. ............................, eliberat de ................................................
denumitã în continuare administrator,
sau
c) domnul/doamna 3) .................................... , cetãtean
......................, domiciliat/domiciliatã în localitatea
................................................. , str. ..............................
nr. ........ , sectorul/judetul ..............................., având
actul de identitate ................... seria ......... nr. ..............,
eliberat de .............................., denumit/denumitã în
continuare administrator,
se încheie prezentul contract de administrare.
CAPITOLUL II
Obiectul contractului
Art. 2. - În urma acordului de vointã intervenit între pãrti, societatea comercialã/regia autonomã încredinteazã administratorului organizarea si gestionarea activitãtii sale, pe baza unor obiective si criterii de performantã, acesta reprezentând totodatã societatea comercialã/regia autonomã în raporturile cu tertii si purtând rãspunderea pentru modul în care înfãptuieste actele de administrare a societãtii comerciale/regiei autonome, în schimbul unei indemnizatii, potrivit celor convenite prin prezentul contract.
CAPITOLUL III
Durata contractului
Art. 3. - Prezentul contract se încheie pe o duratã de 1-4 ani, dacã în actul constitutiv nu se prevede altfel, începând cu data semnãrii acestuia. În conditiile îndeplinirii de cãtre administrator a obligatiilor asumate prin contract, la expirarea termenului pãrtile pot conveni prin act aditional prelungirea contractului cu o perioadã care se va negocia, dar care nu poate fi mai mare decât cea stabilitã prin prezentul contract.
CAPITOLUL IV
Drepturile si obligatiile administratorului
Art. 4. - Administratorul are urmãtoarele drepturi:
(1) Primirea unei indemnizatii lunare brute. Indemnizatia lunarã
brutã poate fi supusã indexãrilor stabilite si aprobate
prin hotãrâre a adunãrii generale a actionarilor/ordin
al ministrului de resort sau prin hotãrâre a autoritãtii
administratiei publice locale, dupã caz, urmând sã
se încheie act aditional la prezentul contract.
Indemnizatia lunarã brutã se negociazã conform prevederilor
anexei nr. 3 a) la prezentul contract.
În caz de neîndeplinire a criteriilor, indemnizatia lunarã
brutã acordatã se diminueazã proportional.
(2) Participarea la profitul net al societãtii comerciale/regiei
autonome, din fondul de participare a administratorului la profit, în
cazul în care se obtine o ratã a profitului net mai mare în
exercitiul financiar analizat fatã de cea realizatã în
anul de referintã, cu conditia ca aceastã ratã sã
fie cel putin egalã cu rata profitului net pe care administratorul
s-a angajat sã o obtinã pentru respectivul exercitiu financiar.
Calculul cotei de participare la profitul net se face potrivit reglementãrilor
cuprinse în anexa nr. 3 b).
(3) Decontarea, pe baza documentelor justificative, a cheltuielilor de
cazare, diurnã, transport si a altor cheltuieli, pentru deplasãrile
în interes de serviciu în tarã si în strãinãtate,
în limitele stabilite prin bgetele anuale.
(4) Drept de informare nelimitatã asupra activitãtii societãtii
comerciale/regiei autonome, având acces la toate documentele privind
operatiunile comerciale ale acesteia.
(5) Concediu de odihnã de....... zile lucrãtoare în
cazul persoanei fizice:
Art. 5. - Administratorul are obligatiile prevãzute de lege, în
care sens este dator:
(1) Sã aducã la îndeplinire obiectivele si criteriile
de performantã ale societãtii comerciale/regiei autonome,
care fac parte integrantã din prezentul contract.
În acest scop administratorul dispune de urmãtoarele prerogative:
a) concepe si aplicã strategii si/sau politici de dezvoltare a societãtii
comerciale/regiei autonome;
b) organizeazã selectarea, angajarea si concedierea personalului,
cu respectarea prevederilor legislatiei muncii si a contractului colectiv
de muncã;
c) negociazã contractul colectiv de muncã si contractele
individuale de muncã;
d) reprezintã societatea comercialã/regia autonomã
în relatiile cu terte persoane fizice sau juridice;
e) încheie actele juridice, în numele si pe seama societãtii
comerciale/regiei autonome, conform legii;
f) asigurã convocarea adunãrilor generale ordinare si extraordinare
ale actionarilor pentru societãti comerciale;
g) alte prerogative încredintate de adunarea generalã a actionarilor/ministerul
de resort sau autoritatea administratiei publice locale, dupã caz,
sau prevãzute de lege;
h) asigurã realizarea obiectivelor si criteriilor de performantã;
i) promoveazã si asigurã întocmirea în termen
a documentatiilor de privatizare, în conformitate cu prevederile
programului de guvernare si al institutiei publice implicate.
(2) Sã prezinte semestrial, în adunarea generalã a
actionarilor societãtii comerciale sau ori de câte ori se
solicitã de cãtre institutia publicã implicatã,
situatia economico-financiarã a societãtii comerciale/regiei
autonome, stadiul realizãrii investitiilor, stadiul realizãrii
obiectivelor si criteriilor de performantã, precum si alte documentatii
solicitate, vizate si certificate de cenzori. La solicitarea scrisã
a organizatiei/organizatiilor de sindicat din societatea comercialã/regia
autonomã, administratorul va pune la dispozitie date privind administrarea
societãtii comerciale/regiei autonome.
(3) Sã constituie garantiile bãnesti în conditiile
prevãzute de lege.
(4) Sã nu cesioneze contractul de administrare altei persoane.
(5) În cadrul procesului de privatizare a societãtii comerciale,
în perioada dintre aprobarea de cãtre Fondul Proprietãtii
de Stat ori de cãtre ministerul de resort, dupã caz, a initierii
procedurii de privatizare pentru vânzarea pachetului/pachetelor de
actiuni detinute de aceasta si achitarea sumei prevãzute prin contractul
de vânzare-cumpãrare de actiuni, sã nu efectueze vânzarea
de active, încheierea de contracte de leasing imobiliar, gajarea
de active, angajarea de credite (în afara celor necesare pentru desfãsurarea
activitãtii curente) sau orice alte activitãti de naturã
sã impieteze asupra acestui proces. În intervalul acesta administratorul
va putea efectua operatiunile mai sus amintite numai cu mandat special
din partea institutiei publice implicate.
CAPITOLUL V
Obligatiile societãtii comerciale/regiei
autonome
Art. 6. - Societatea comercialã/regia autonomã are urmãtoarele
obligatii:
a) sã asigure administratorului deplina libertate în organizarea
si gestionarea activitãtii societãtii comerciale/regiei autonome,
în limitele prevãzute de lege, de actul constitutiv si de
prezentul contract;
b) sã plãteascã administratorului toate drepturile
bãnesti cuvenite potrivit art. 4 din prezentul contract;
c) sã acorde administratorului celelalte drepturi prevãzute
la art. 4.
CAPITOLUL VI
Indicatorii de referintã,
obiectivele si criteriile de performantã
Art. 7. - Indicatorii de referintã sunt stabiliti conform anexei nr. 2 la normele metodologice.
CAPITOLUL VII
Loialitate, confidentialitate
Art. 8. - Admininistratorul este obligat sã-si foloseascã
întreaga capacitate de muncã în interesul societãtii
comerciale/regiei autonome, comportându-se ca un bun comerciant.
Administratorului îi sunt interzise orice activitãti în
beneficiul unor societãti comerciale/regii autonome concurente,
altor societãti comerciale/regii autonome cu acelasi domeniu de
activitate sau al unor societãti comerciale/regii autonome ce se
aflã în relatii de comert cu societatea comercialã/regia
autonomã, parte la contract.
Aceastã interdictie se extinde si asupra sotului sau sotiei administratorului,
precum si asupra rudelor si afinilor acestuia pânã la gradul
al doilea inclusiv.
Art. 9. - Pe toatã durata prezentului contract administratorul este
obligat sã pãstreze confidentialitatea datelor si informatiilor
referitoare la activitatea societãtii comerciale/regiei autonome,
care sunt prezentate cu acest caracter. Aceastã obligatie se mentine
si pentru o perioadã de 3 ani de la încetarea contractului
de administrare.
CAPITOLUL VIII
Rãspunderea pãrtilor
Art. 10. - Pentru neîndeplinirea sau îndeplinirea necorespunzãtoare
a obligatiilor prevãzute în prezentul contract pãrtile
rãspund potrivit legislatiei în vigoare. Forta majorã
apãrã pãrtile de rãspundere potrivit prevederilor
Codului civil.
Art. 11. - Aprecierea activitãtii administratorului se face prin
analizarea gradului global de îndeplinire a criteriilor de performantã.
Art. 12. - Rãspunderea administratorului este angajatã, în
cazul nerespectãrii prevederilor legale, ale actului constitutiv,
ale prezentului contract si a hotãrârilor adoptate de adunarea
generalã a actionarilor pentru societãtii comerciale sau,
dupã caz, a ordinului ministrului de resort/hotãrârii
autoritãtii administratiei publice locale pentru regii autonome.
Administratorul rãspunde civil pentru daunele produse societãtii
comerciale/regiei autonome prin orice act al sãu contrar intereselor
acesteia, prin acte de gestiune imprudentã, prin utilizarea abuzivã
sau neglijentã a fondurilor societãtii comerciale/regiei
autonome, dacã acestea nu constituie infractiuni.
Art. 13. - Dacã adunarea generalã a actionarilor societãtii
comerciale a decis sau, dupã caz, prin odinul ministrului de resort/hotãrârea
autoritãtii administratiei publice locale pentru regii autonome
s-a decis pornirea actiunii în rãspundere împotriva
administratorului, mandatul acestuia înceteazã.
Art. 14. - Societatea comercialã/regia autonomã nu rãspunde
pentru actele sau faptele ilicite cauzatoare de prejudicii, comise de administrator
prin depãsirea mandatului sãu.
CAPITOLUL IX
Modificarea contractului
Art. 15. - Prevederile prezentului contract pot fi modificate, dupã
o prealabilã notificare, cu acordul ambelor pãrti, prin act
aditional.
Contractul va fi adaptat corespunzãtor reglementãrilor legale
ulterioare încheierii acestuia, care îi sunt aplicabile.
CAPITOLUL X
Încetarea contractului
Art. 16. - Pãrtile semnatare ale prezentului contract stabilesc
cã acesta îsi poate înceta efectele în una sau
mai multe din urmãtoarele situatii:
a) expirarea perioadei pentru care a fost încheiat, iar pãrtile
nu l-au renegociat în vederea prelungirii;
b) revocarea administatorului:
- în cazul neîndeplinirii uneia sau mai multor obligatii prevãzute
în contract;
- nerespectarea hotãrârilor adunãrii generale a actionarilor
pentru societãtile comerciale sau, dupã caz, a ordinului
ministrului de resort/hotãrârii autoritãtii administratiei
publice locale pentru regiile autonome;
- nerespectarea legislatiei în vigoare, aplicabilã societãtilor
comerciale sau regiilor autonome, dupã caz;
- diminuarea din orice motiv a cuantumului garantiilor pentru administrator
si nereconstituirea acestora în termenele stabilite de lege;
c) renuntarea administratorului la mandatul încredintat;
d) acordul de vointã al pãrtilor semnatare;
e) intervenirea unui caz de incompatibilitate prevãzut de lege;
f) decesul sau punerea sub interdictie judecãtoreascã a administratorului;
g) insolvabilitatea ori lichidarea societãtii;
h) scãderea sub 50% a actiunilor detinute de stat sau de o autoritate
a administratiei publice locale în societatea comercialã;
i) nerealizarea, timp de un an, a criteriilor de performantã stabilite
în contract.
Art. 17. - (1) În cazul transferului dreptului de proprietate asupra
actiunilor, iar institutia publicã implicatã este în
situatia prevãzutã la art. 16 -lit. h), prezentul contract
de administrare îsi pãstreazã valabilitatea numai dacãadunarea
generalã a actionarilor, în noua sa structurã, aprobã
executarea în continuare a contractului pânã la expirarea
duratei sale.
(2) În situatia în care adunarea generalã a actionarilor,
în noua sa structurã, hotãrãste încetarea
contractului de administrare, societatea comercialã va despãgubi
administratorul pentru lunile rãmase pânã la sfârsitul
anului calendaristic.
Art. 18. - În cazul revocãrii sale, administratorul este obligat
sã înapoieze societãtii comerciale/regiei autonome
toate actele si documentele detinute în exercitarea atributiilor
sale la data expirãrii preavizului stabilit.
CAPITOLUL XI
Litigii
Art. 19. - Litigiile izvorâte din încheierea, executarea, modificarea, încetarea si interpretarea clauzelor prezentului contract se rezolvã pe cale amiabilã sau arbitrarã. În lipsa unei clauze compromisorii, litigiile vor fi solutionate la instantele judecãtoresti competente române.1)
CAPITOLUL XII
Dispozitii finale
Art. 20. - Administratorul are dreptul sã solicite mediere, consultantã
sau alte mãsuri de protectie din partea adunãrii generale
a actionarilor sau, dupã caz, ministerului de resort/autoritãtii
administratiei publice locale, confederatiei, federatiei sau organizatiei
patronale din care face parte societatea comercialã/regia autonomã
în solutionarea situatiilor conflictuale cu sindicatele sau cu alte
organizatii legal constituite.
Art. 21. - La încetarea contractului în conditiile art. 16
lit. a), c) ori d), societatea comercialã/regia autonomã
poate ca, la cererea fostului administrator, persoanã fizicã,
sã-i asigure un loc de muncã în societatea comercialã/regia
autonomã pe o perioadã de cel putin 6 luni, post corespunzãtor
pregãtirii sale profesionale.
Art. 22. - Prevederile prezentului contract se completeazã cu dispozitiile
Legii nr. 31/1990, republicatã, precum si cu prevederile Codului
comercial si ale Codului civil, aplicabile.
Art. 23. - Prezentul contract intrã în vigoare la data semnãrii
lui de cãtre pãrti. Contractul se depune, împreunã
cu semnãturile pãrtilor, spre înregistrare la oficiul
registrului comertului în a cãrui razã teritorialã
se aflã sediul societãtii comerciale/regiei autonome, în
termen de 15 zile de la semnare.
Încheiat astãzi, ..........................
în ..................
SOCIETATE COMERCIALÃ/REGIE AUTONOMÃ (localitatea) |
Administrator,
....................... |
CALCULUL
indemnizatiei lunare brute a administratorului
Indemnizatia lunarã brutã plãtitã administratorului
se negociazã pornindu-se de la salariul de bazã mediu brut
pe societate comercialã/regie autonomã, corespunzãtor
încadrãrilor stabilite prin contracte individuale de muncã
ale salariatilor, calculat în ultima lunã, înainte de
numirea administratorului, înmultitã cu un coeficient de ierarhizare
a cãrui valoare orientativã este prezentatã în
grila alãturatã.
Grila tine seama de realizarea unui anumit nivel anual al cifrei de afaceri,
pe de o parte, si de numãrul mediu scriptic de salariati al societãtii
comerciale/regiei autonome, pe de altã parte, ambele determinate
la data numirii administratorului.
Cifra de afaceri se determinã pe ultimele 12 luni încheiate
anterior numirii administratorului.
GRILA
coeficientilor de ierarhizare
|
||||||
de afaceri (miliarde lei) |
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
Sub 10
10-35 35-100 100-200 200-400 400-700 700-1.000 Peste 1.000 |
9 14 19 24 29 34 39 |
10 15 20 25 30 35 40 |
11 16 21 26 31 36 41 |
12 17 22 27 32 37 42 |
13 18 23 28 33 38 43 |
14 19 24 29 34 39 44 |
|
Pentru societãtile comerciale/regiile autonome la care în
baza bilanturilor contabile anuale sau a raportãrilor semestriale
se înregistreazã datorii sau/si pierderi, coeficientul maximal
de ierarhizare se va diminua dupã cum urmeazã:
- în cazul în care societatea comercialã/regia autonomã
înregistreazã pierderi, coeficientul de ierarhizare se va
diminua, proportional cu valoarea pierderii, cu un procent cuprins între
0-30%. Procentul maxim de diminuare se aplicã în situatia
în care pierderile reprezintã 20% sau mai mult din valoarea
capitalului social;
- în cazul în care societatea comercialã/regia autonomã
înregistreazã datorii, coeficientul de ierarhizare se va diminua,
proportional cu valoarea datoriei, cu un procent cuprins între 0-20%.
Procentul maxim de diminuare se aplicã în situatia în
care datoriile înregistreazã o crestere fatã de situatia
existentã la data semnãrii contractului de administrare,
cu 50% sau mai mult peste indicele de inflatie.
Datoriile sunt constituite din:
- datorii cãtre furnizori;
- datorii cãtre bugetul de stat;
- datorii cãtre bugetul asigurãrilor sociale de stat;
- datorii cãtre bugetele fondurilor speciale;
- datorii cãtre bãnci.
Indicele de inflatie se determinã, pentru ramura din care face parte
societatea comercialã/regia autonomã, din Buletinul statistic
de preturi (aparitie lunarã) al Comisiei Nationale pentru Statisticã.
Se va lua în considerare ca document pentru perioada de referintã
bilantul încheiat la data de 31 decembrie, respectiv raportarea economico-financiarã
la data de 30 iunie. Diminuãrile de mai sus se aplicã de
la data de 1 aprilie a fiecãrui an pentru rezultatele înregistrate
în bilanturile exercitiului financiar la data de 31 decembrie si
de la data de 1 august a fiecãrui an pentru cele înregistrate
în raportãrile economico-financiare la data de 30 iunie.
În cazul în care situatia economico-financiarã se mentine
negativã (pierderi si datorii) pe o perioadã mai mare de
maximum douã raportãri semestriale, adunarea generalãa
actionarilor pentru societãti comerciale sau, dupã caz, ministerul
de resort ori autoritatea administratiei publice locale pentru regii autonome
va lua în discutie oportunitatea revocãrii administratorului.
STABILIREA COTEI
de participare a administratorului
la profitul net al societãtii comerciale/regiei autonome
Pentru administratorul societãtii comerciale/regiei autonome se
calculeazã cota de participare a acestuia la profitul net numai
cu conditia ca rata profitului net sã fie mai mare în exercitiul
financiar analizat decât cea realizatã în exercitiul
financiar precedent, dacã aceastã ratã a profitului
net este cel putin egalã cu cea cuprinsã în criteriile
de performantã care au stat la baza încheierii contractului
de administrare.
Calculul cotei se face prin înmultirea coeficientului global de realizare
a criteriilor de performantã cu procentul de participare la profitul
net. Coeficientul global de îndeplinire a criteriilor de performantã
se determinã prin înmultirea coeficientului de îndeplinire
a fiecãrui criteriu de performantã cu coeficientul de ponderare
a acestuia, diferentiat pe ramuri ale economiei nationale, si prin însumarea
tuturor rezultatelor astfel obtinute. Ponderile, diferentiate pe ramuri,
ale criteriilor de performantã sunt prezentate în anexa nr.
3 c).
Procentul de participare la profitul net a administratorului nu va putea
depãsi 3% din valoarea absolutã a profitului net.
Sumele cuvenite se vor plãti o datã cu plata dividendelor
pentru actionari.
PONDERILE DIFERENTIATE PE RAMURI ALE CRITERIILOR DE PERFORMANTÃ
sectiunii CAEN |
|
de socie- tãti la care se aplicã în anul 1999 |
|
|||||||||
profitului net 3.1 |
rentabilitãtii economice 3.3 |
tatea muncii 3.4 |
recuperare a creantelor 3.6 |
rambursare a datoriilor 3.7 |
(lichiditatea) generalã 3.9 |
(lichiditatea) partialã 3.10 |
cheltuielilor cu personalul, în valoare adãugatã 3.11 |
specific de energie electricã 3.12 |
specific de combustibil conventional 3.14 |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||
A, B, C | Agricultura, silvicultura, piscicultura |
|
|
|
|
|
|
|
||||
DA, DB | Industria extractivã
de produse
energetice si neenergetice |
0,20 | 0,10 | 0,20 | 0,20 | 0,10 | 0,10 | 0,10 | ||||
EA | Industria alimeritarã,
a bãuturilor si
tutunului |
0,20 | 0,20 | 0,10 | 0,10 | 0,20 | 0,10 | 0,10 | ||||
EB, EC | Industria textilã si a pielãriei | 0,20 |
|
|
|
|
|
|
||||
ED | Industria prelucrãrii lemnului |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
EE | Industria celulozei si hârtiei |
|
|
|
|
|
|
|
||||
EF, EG, EH | Industria prelucrãrii
titeiului, chimiei,
cauciucului |
0,20 | 0,10 | 0,20 | 0,10 | 0,10 | 0,10 | 0,20 | ||||
EI | Industria altor produse
din minerale
nemetalice |
0,20 | 0,10 | 0,20 | 0,10 | 0,10 | 0,10 | 0,10 | 0,10 | |||
EJ | Industria metalurgicã |
|
|
|
|
|
|
|
||||
EK | Industria constructiilor
metalice si
a produselor din metal |
0,20 | 0,10 | 0,20 | 0,10 | 0,10 | 0,10 | 0,10 | 0,10 | |||
EL, EM,
EN, EO |
Industria de masini si
echipamente,
echipamente electrice, mijloace de transport, alte activitãti industriale |
0,20 | 0,10 | 0,30 | 0,10 | 0,10 | 0,10 | 0,10 | ||||
F | Energie electricã,
temicã, gaze si
apã |
0,20 | 0,10 | 0,20 | 0,10 | 0,20 | 0,10 | 0,10 | ||||
G | Constructii |
|
|
|
|
|
|
|||||
H | Comert cu ridicata |
|
|
|
|
|
|
|||||
H | Comert cu produse industriale
(ACSA) |
0,20 | 0,20 | 0,20 | 0,20 | 0,10 | 0,10 | |||||
I | Hoteluri si restaurante |
|
|
|
|
|
|
|||||
J | Transport si depozitare |
|
|
|
|
|
|
|
||||
M | Tranzactii imobiliare,
servicii prestate
în special întreprinderilor |
0,20 | 0,20 | 0,10 | 0,20 | 0,20 | 0,10 | |||||
R | Alte activitãti
de servicii colective,
sociale si personale |
0,20 | 0,20 | 0,10 | 0,20 | 0,20 | 0,10 | |||||
ACTE ALE COMISIEI NATIONALE A VALORILOR MOBILIARE
COMISIA NATIONALÃ A VALORILOR MOBILIARE
ORDIN
pentru aprobarea Regulamentului
nr. 5/1999 privind transformarea fondurilor deschise de investitii în
fonduri cu capital de risc
În conformitate cu prevederile art. 13 si 14 din Legea nr. 52/1994
privind valorile mobiliare si bursele de valori, având în vedere
prevederile Ordonantei Guvernului nr. 24/1993 privind reglementarea constituirii
si functionãrii fondurilor deschise de investitii si a societãtilor
de investitii ca institutii de intermediere financiarã, aprobatã
prin Legea nr. 83/1994, ale Ordonantei Guvernului nr. 20/1998, privind
constituirea si functionarea fondurilor cu capital de risc, precum si ale
Regulamentului Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare (C.N.V.M.) nr.
5/1998 privind constituirea si functionarea fondurilor cu capital de risc,
în temeiul prevederilor subcapitolului "Procedura de consultare a
investitorilor pentru reorganizarea si lichidarea fondurilor deschise de
investitii" din cap. II, partea I din Regulamentul C.N.V.M. nr. 9/1996
privind constituirea si functionarea fondurilor deschise de investitii,
societãtilor de investitii, societãtilor de administrare
si societãtilor de depozitare,
în baza Hotãrârii Parlamentului României nr. 17
din 5 octombrie 1994,
Presedintele Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare emite urmãtorul ordin:
Art. 1. - Pe data prezentului ordin se aprobã Regulamentul nr. 5/1999
privind transformarea fondurilor deschise de investitii în fonduri
cu capital de risc si se dispune publicarea acestuia în Monitorul
Oficial al României.
Art. 2. - Departamentul reglementarea pietei si intermediere financiarã
si Departamentul logistic vor aduce la îndeplinire prevederile prezentului
ordin.
Art. 3. - Regulamentul nr. 5/1999 privind transformarea fondurilor deschise
de investitii în fonduri cu capital de risc intrã în
vigoare la data publicãrii lui în Monitorul Oficial al României.
PRESEDINTELE COMISIEI NATIONALE A VALORILOR
MOBILIARE,
prof. univ. dr. STEFAN BOBOC
Bucuresti, 2 aprilie 1999.
Nr. 8.
REGULAMENTUL Nr.
5/1999
privind transformarea fondurilor
deschise de investitii în fonduri cu capital de risc
Art. 1. - Adunarea generalã a investitorilor poate hotãrî
transformarea fondului deschis de investitii, constituit în baza
Ordonantei Guvernului nr. 24/1993, aprobatã prin Legea nr. 83/1994,
în fond cu capital de risc sau în societate de investitii cu
capital de risc conform prezentului regulament, cu respectarea prevederilor
Ordonantei Guvernului nr. 20/1998 si ale Regulamentului C.N.V.M. nr. 5/1998.
Art. 2. - (1) În mod obligatoriu consultarea investitorilor se va
face cu privire la informatiile cuprinse la art. 56 din Regulamentul C.N.V.M.
nr. 9/1996 si la componenta consiliului de încredere al fondului
cu capital de risc sau, dupã caz, a consiliului de administratie
al societãtii de investitii cu capital de risc, cu respectarea prevederilor
Ordonantei Guvernului nr. 20/1998 si ale Regulamentului C.N.V.M. nr. 5/1998.
(2) Consiliul de încredere al fondului cu capital de risc sau consiliul
de administratie al societãtii de investitii cu capital de risc
este împuternicit sã semneze contractul de societate civilã
al fondului cu capital de risc sau actul constitutiv al societãtii
de investitii cu capital de risc.
Art. 3. - (1) Dupã validarea rezultatelor consultãrii investitorilor
de cãtre cenzorul extern independent se va proceda la publicarea
în Monitorul Oficial al României si în 3 ziare de largã
circulatie a hotãrârii de transformare, inclusiv a numelor
membrilor primului consiliu de încredere al fondului cu capital de
risc sau, dupã caz, ai consiliului de administratie al societãtii
de investitii cu capital de risc.
(2) La data publicãrii în Monitorul Oficial al României
a hotãrârii de transformare vor înceta operatiunile
de emisiune si de rãscumpãrare, dacã acestea nu au
fost sistate înaintea declãnsãrii consultãrii
investitorilor.
(3) Concomitent, societatea de depozitare va determina numãrul investitorilor
si al titlurilor de participare aflate în circulatie pentru fondul
deschis de investitii.
(4) Dupã data publicãrii în Monitorul Oficiaf al României
a hotãrârii de transformare sunt permise numai regularizãri
legate de operatiunile de emisiune si de rãscumpãrare a titlurilor
de participare anterioare datei publicãrii hotãrârii
de transformare.
(5) În termen de 15 zile de la data publicãrii în Monitorul
Oficial al României a hotãrârii de transformare se va
determina de cãtre societatea de depozitare numãrul investitorilor
si al titlurilor de participare aflate în circulatie, tinându-se
seama de regularizãri.
(6) Titlurile de participare ale fondului deschis de investitii vor fi
considerate fractiuni ale titlului de participare al fondului cu capital
de risc, valoarea nominalã a titlului de participare al fondului
cu capital de risc fiind egalã cu valoarea titlului de participare
al fondului deschis de investitii de la data semnãrii contractului
de societate civilã al fondului cu capital de risc, certificatã
de un cenzor extern independent.
(7) Fondul cu capital de risc îsi va putea majora capitalul prin
emisiune de noi fractiuni de titluri pe baza hotãrârii adunãrii
generale a investitorilor.
(8) În cazul în care o actiune a societãtii de investitii
cu capital de risc, constituitã conform art. 5 alin. (1) lit. b)
din Ordonanta Guvernului nr. 20/1998, devine proprietatea mai multor persoane,
acestea vor desemna un reprezentant unic pentru exercitarea drepturilor
rezultând din actiune, conform prevederilor Legii nr. 31/1990 privind
societãtile comerciale, republicatã.
Art. 4. - (1) Valoarea capitalului initial al fondului cu capital de risc
este egalã cu valoarea activului net al fondului deschis de investiti
la data semnãrii contractului de societate civilã al noului
fond, stabilitã de societatea de depozitare si certificatã
de un cenzor extern independent în termen de 15 zile de la data publicãrii
în Monitorul Oficial al României a hotãrârii de
transformare.
(2) Capitalul social al societãtii de investitii cu capital de risc
se va determina de cãtre societatea de depozitare pe baza situatiei
activelor si obligatiilor fondului deschis de investitii, certificatã
de un cenzor extern independent în termen de 15 zile de la data publicãrii
în Monitorul Oficial al României a hotãrârii de
transformare.
(3) Bilantul de deschidere al societãtii de investitii cu capital
de risc se va întocmi pe baza situatiei activelor si obligatiilor
fondului deschis de investitii.
Art. 5. - Termenul prevãzut la art. 3 alin. (5) si la art. 4 alin.
(1) si (2) poate fi prelungit cu acordul consiliului de încredere
al fondului cu capital de risc sau, dupã caz, al consiliului de
administratie al societãtii de investitii cu capital de risc si
cu avizul C.N.V.M., la prezentarea unor justificãri întemeiate.
Art. 6. - (1) În termen de 10 zile de la data semnãrii contractului
de societate civilã fondul cu capital de risc, prin reprezentantul
sãu legal, va solicita C.N.V.N. eliberarea autorizatiei conform
dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 20/1998 si ale Regulamentului C.N.V.M.
nr. 5/1998.
(2) În termen de 10 zile de la data semnãrii actului constitutiv
societatea de investitii cu capital de risc, prin reprezentantul sãu
legal, va solicita C.N.V.M. autorizarea conform dispozitiilor Ordonantei
Guvernului nr. 20/1998 si ale Regulamentului C.N.V.M. nr. 5/1998.