P A R T E A I
Anul XI - Nr. 12
LEGI, DECRETE, HOTÃRÂRI SI ALTE ACTE
Marti,
19 ianuarie 1999
SUMAR
LEGI SI DECRETE
19. - Lege pentru modificarea si completarea Legii audiovizualului nr. 48/1992
19. - Decret privind promulgarea Legii pentru modificarea si completarea Legii audiovizualului nr. 48/1992
20. - Lege pentru aprobarea Ordonantei de urgentã a Guvernului nr. 24/1998 privind regimul zonelor defavorizate
22. - Decret privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgentã a Guvernului nr. 24/1998 privind regimul zonelor defavorizate
DECIZII
14. - Decizie privind asigurarea conducerii Senatului în perioada 22-31 ianuarie 1999
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEl PUBLICE CENTRALE
634/2.689/1998. - Ordin al ministrului muncii si protectiei sociale si al presedintelui Comisiei Nationale pentru Statisticã privind completarea Clasificãrii ocupatiilor din România
2.494/1998. - Ordin al ministrului finantelor privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare, cu modificãrile si completãrile ulterioare, referitoare la eliberarea si distribuirea sumelor realizate prin executare silitã si la prescriptia dreptului de a cere executarea silitã
ACTE ALE BÃNCII NATIONALE A ROMÂNIEI
1. - Norme privind registrul bancar
LEGI SI DECRETE
CAMERA DEPUTATILOR
SENATUL
LEGE
pentru modificarea si completarea
Legii audiovizualului nr. 48/1992
Parlamentul României adoptã prezenta lege.
Art. I. - Legea audiovizualului nr. 48/1992, publicatã în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 104 din 25 mai 1992,
se modificã si se completeazã dupã cum urmeazã:
Dupã articolul 2 se introduce articolul 21 cu urmãtorul
cuprins:
"Art. 21. - (1) Posturile de televiziune, persoane juridice,
vor asigura pânã la data de 1 ianuarie 2003, în mod
progresiv, în mãsura posibilului si prin mijloacele corespunzãtoare
creatiilor audiovizuale europene, un procentaj majoritar al timpului de
emisie, în calculul cãruia nu vor intra emisiunile informative
si sportive, jocurile, publicitatea si serviciile de teletext.
(2) În sensul prezentei legi, prin creatii audiovizuale europene
se întelege operele care îsi au originea în statele membre
ale Consiliului Europei, precum si operele realizate, în totalitate
sau majoritar, de producãtori, autori si lucrãtori care îsi
au domiciliul în unul sau mai multe state membre ale Consiliului
Europei.
(3) Din creatia audiovizualã europeanã difuzatã cel
putin 40% va fi creatie audiovizualã româneascã.
(4) Prin creatii românesti se întelege operele care
îsi au originea în România sau care sunt realizate, în
totalitate sau majoritar, de producãtori, autori si lucrãtori
care îsi au domiciliul în România.
(5) Posturile de televiziune, persoane juridice române, vor rezerva,
în conditiile alineatelor precedente, 10% din timpul lor de emisie
creatiilor realizate de producãtori independenti de posturile de
difuzare respective.
(6) Aplicarea alin. (1) si (5) se va face treptat, pe baza unor norme obligatorii
elaborate de Consiliul National al Audiovizualului."
Art. II. - Prezenta lege intrã în vigoare în
termen de 90 de zile de la data publicãrii ei în Monitorul
Oficial al României.
Art. III. - Legea audiovizualului nr. 48/1992, cu modificãrile
ulterioare, precum si cu completãrile aduse prin prezenta lege,
va fi republicatã în Monitorul Oficial al României,
Partea I, dându-se articolelor o nouã numerotare.
Aceastã lege a fost adoptatã de Senat în sedinta din 11 decembrie 1998, cu respectarea prevederilor art. 74 alln. (1) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
CRISTIAN DUMITRESCU
Aceastã lege a fost adoptatã de Camera Deputatilor în sedinta din 14 decembrie 1998, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
PAULA IVÃNESCU
Bucuresti, 14 ianuarie 1999.
Nr. 19.
DECRET
privind promulgarea Legii pentru
modificarea si completarea Legii audiovizualului nr. 48/1992
În temeiul art. 77 alin. (1) si al art. 99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României d e c r e t e a z ã :
Articol unic. - Se promulgã Legea pentru modificarea si completarea Legii audiovizualului nr. 48/1992 si se dispune publicarea ei în Monitorul Oficial al României.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
EMIL CONSTANTINESCU
Bucuresti, 11 ianuarie 1999.
Nr. 19.
CAMERA DEPUTATILOR
SENATUL
LEGE
pentru aprobarea Ordonantei de urgentã
a Guvernului nr. 24/1998
privind regimul zonelor defavorizate
Parlamentul României adoptã prezenta lege.
Art. I. - Se aprobã Ordonanta de urgentã a Guvernului
nr. 24 din 30 septembrie 1998 privind regimul zonelor defavorizate, publicatã
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 378 din 2 octombrie
1998, cu urmãtoarele modificãri si completãri:
1. Articolul 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - (1) Zonele defavorizate, în întelesul prezentei
ordonante de urgentã, reprezintã arii geografice, strict
delimitate teritorial, care îndeplinesc cel putin una dintre urmãtoarele
conditii:
a) au structuri productive monoindustriale care, în activitatea zonei,
mobilizeazã mai mult de 50% din populatia salariatã;
b) sunt zone miniere unde personalul a fost disponibilizat, în proportie
de peste 25%, prin concedieri colective;
c) s-au efectuat concedieri colective în urma lichidãrii,
restructurãrii sau privatizãrii unor agenti economici, care
au afectat mai mult de 25% din numãrul angajatilor cu domiciliul
în zona respectivã;
d) rata somajului depãseste cu 30% media existentã la nivel
national;
e) sunt zone izolate lipsite de mijloace de comunicatii si infrastructura
este slab dezvoltatã.
(2) O zonã defavorizatã, delimitatã potrivit alin.
(1), poate apartine uneia sau mai multor unitãti administrativ-teritoriale."
2. La articolul 2 se introduc alineatele (2) si (3), cu urmãtorul
cuprins:
"(2) În cazul în care aria geograficã a unei zone defavorizate
apartine la douã sau mai multe unitãti administrativ-teritoriale,
propunerea de înfiintare, documentatiile si avizele se fac de cãtre
organele abilitate, conform alin. (1), din unitãtile administrativ-teritoriale
respective, sub conducerea Agentiei Nationale pentru Dezvoltare Regionalã.
(3) În cazul zonelor defavorizate care apartin la douã sau
mai multe unitãti administrativ-teritoriale, agentii economici respectivi
vor transmite datele prevãzute la alin. (1) Agentiei Nationale pentru
Dezvoltare Regionalã."
3. Articolul 3 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 3. - Declararea si delimitarea zonelor defavorizate se fac prin hotãrâre
a Guvernului, la propunerea Consiliului National pentru Dezvoltare Regionalã."
4. Dupã articolul 3 se introduce articolul 31 cu
urmãtorul cuprins:
"Art. 31. - Prin hotãrârea Guvernului de declarare
a zonei defavorizate se aprobã:
a) perioada pentru care o arie geograficã este declaratã
zonã defavorizatã, în sensul prezentei ordonante de
urgentã;
b) domeniile de interes pentru realizarea de investitii;
c) finantãrile necesare si facilitãtile prevãzute
de lege ce se acordã agentilor economici care efectueazã
investitii."
5. Articolul 4 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 4. - O arie geograficã poate fi declaratã zonã
defavorizatã pentru o perioadã de cel putin 3 ani, dar nu
mai mult de 10 ani cu posibilitate de prelungire, în conditiile prezentei
ordonante de urgentã."
6. Articolul 5 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 5. - (1) Societãtile comerciale cu capital majoritar privat,
persoane juridice române, precum si întreprinzãtorii
particulari sau asociatiile familiale, autorizate conform Decretului-lege
nr. 54/1990 privind organizarea si desfãsurarea urior activitãti
economice pe baza liberei initiative, care îsi au sediul si îsi
desfãsoarã activitatea în zona defavorizatã,
beneficiazã pentru investitiile nou-create de urmãtoarele
facilitãti:
a) scutirea de la plata:
- taxelor vamale si a taxei pe valoarea adãugatã pentru masinile,
utilajele, instalatiile, echipamentele, mijloacele de transport, alte bunuri
amortizabile care se importã în vederea efectuãrii
de investitii în zonã;
- taxei pe valoarea adãugatã pentru masinile, utilajele,
instalatiile, echipamentele, mijloacele de transport, alte bunuri amortizabile
produse în tarã în vederea efectuãrii si derulãrii
de investitii în zonã;
b) restituirea taxelor vamale pentru materiile prime, piesele de schimb
si/sau componentele importate necesare realizãrii productiei proprii
în zonã. Restituirea sumelor se va face pe baza aprobãrii
de cãtre agentiile pentru dezvoltare regionalã a documentelor
care atestã valorificarea productiei de cãtre agentii economici.
Sumele necesare restituirii cãtre agentii economici din zonã
a taxelor vamale plãtite de cãtre acestia vor fi puse la
dispozitie Agentiei pentru dezvoltare regionalã din Fondul pentru
dezvoltare regionalã. În cazul zonelor defavorizate care apartin
la douã sau mai multe unitãti administrativ-teritoriale,
sumele necesare restituirii cãtre agentii economici din zona defavorizatã
a taxelor vamale plãtite de acestia vor fi puse la dispozitie de
Agentia Nationalã pentru Dezvoltare Regionalã din Fondul
pentru dezvoltare regionalã;
c) scutirea de la plata impozitului pe profit, pe durata de existentã
a zonei defavorizate;
d) scutirea de la plata taxelor percepute pentru modificarea destinatiei
sau scoaterea din circuitul agricol a unor terenuri destinate realizãrii
investitiei;
e) acordarea, cu prioritate, din Fondul special de dezvoltare aflat la
dispozitia Guvernului, constituit potrivit Ordonantei de urgentã
a Guvernului nr. 59/1997 privind destinatia sumelor încasate de Fondul
Proprietãtii de Stat în cadrul procesului de privatizare a
societãtilor comerciale la care statul este actionar, a unor sume
pentru:
- stimularea activitãtii de export al produselor finite si/sau al
serviciilor industriale, dupã caz;
- garantarea creditelor externe, în limita unui plafon anual stabilit
de Ministerul Finantelor;
- finantarea unor programe speciale, aprobate prin hotãrâre
a Guvernului;
- finantarea proiectelor de investitii ale societãtilor comerciale
prin coparticiparea statului la capitalul social.
(2) Acordarea facilitãtilor si finantãrilor prevãzute
la alin. (1) lit. e) se stabileste prin hotãrâre a Guvernului."
7. Articolul 8 alineatul (1) devine articolul 51 cu urmãtorul
cuprins:
"Art. 51. - În situatia în care o investitie care
beneficiazã de prevederile prezentei ordonante de urgentã
este lichidatã voluntar într-o perioadã mai micã
decât dublul perioadei în care s-a bucurat de facilitãtile
acordate prin hotãrârea Guvernului de înfiintare a zonei
defavorizate, lichidatorul/lichidatorii are/au obligatia ca din sumele
rezultate în urma lichidãrii sã achite cu prioritate
cãtre bugetul de stat, bugetul asigurãrilor sociale de stat
si bugetele fondurilor speciale sumele aferente facilitãtilor acordate
în conformitate cu prevederile prezentei ordonante de urgentã."
8. Articolul 6 se abrogã.
9. Articolul 7 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 7. - Facilitãtile prevãzute de prezenta ordonantã
de urgentã se acordã pentru societãtile comerciale,
persoane juridice române cu capital majoritar privat, precum si pentru
întreprinzãtorii particulari sau asociatiile familiale, autorizate
conform Decretului-lege nr. 54/1990, care au sediul social si îsi
desfãsoarã activitatea în aceastã zonã,
dacã prin investitia realizatã se creeazã noi locuri
de muncã pentru forta de muncã neocupatã sau pentru
membrii familiei acestora care domiciliazã în zona defavorizatã."
10. Articolul 8 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 8. - Societãtile comerciale constituite într-o zonã
defavorizatã îsi pot înceta voluntar activitatea în
zona respectivã, iar cele care îsi deschid filiale cu personalitate
juridicã într-o astfel de zonã le pot desfiinta sau
schimba sediul din zona defavorizatã, într-o perioadã
mai scurtã decât cea prevãzutã la art. 51,
numai sub sanctiunea achitãrii sumelor datorate cãtre bugetul
de stat, bugetul asigurãrilor sociale de stat si bugetele fondurilor
speciale, aferente facilitãtilor acordate în conformitate
cu prevederile prezentei ordonante de urgentã."
11. La articolul 10 se introduc literele e) si f), cu urmãtorul
cuprins:
"e) elaboreazã norme si reglementeazã activitãtile
din interiorul zonei, pe durata de existentã a acesteia;
f) informeazã periodic Consiliul National pentru Dezvoltare Regionalã
despre activitãtile din zonã."
12. La articolul 10 se introduce alineatul (2) cu urmãtorul
cuprins:
"(2) În cazul zonelor defavorizate care tin de douã sau mai
multe unitãti administrativ-teritoriale, administrarea specificã
a acestora va fi efectuatã de Agentia Nationalã pentru Dezvoltare
Regionalã."
13. Articolul 11 va avea urmãtorul cuprins:
Art. 11. - (1) Utilizarea totalã sau partialã a sumelor alocate
din Fondul pentru dezvoltare regionalã pentru proiectele de dezvoltare
în cadrul zonelor defavorizate fãrã respectarea destinatiei
si a termenelor pentru care au fost acordate beneficiarilor, se constatã
de cãtre organele de control abilitate, potrivit legii.
(2) Sumele prevãzute la alin. (1) se restituie în cuantum
dublu, în termen de 60 de zile de la constatarea de cãtre
organele de control a schimbãrii destinatiei fondurilor, termen
în care se instituie sechestrul asigurãtor, în regim
de urgentã, în favoarea agentiei pentru dezvoltare regionalã."
14. Articolul 12 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 12. - Nerespectarea prevederilor prezentei ordonante de urgentã
atrage rãspunderea administrativã, civilã sau penalã,
dupã caz, în conditiile prezentei ordonante de urgentã."
Art. II. - Ordonanta de urgentã a Guvernului nr. 24/1998
privind regimul zonelor defavorizate, astfel cum a fost modificatã
prin prezenta lege, va fi republicatã în Monitorul Oficial
al României, Partea I, dându-se textelor o nouã numerotare.
Aceastã lege a fost adoptatã de Camera Deputatilor în sedinta din 28 decembrie 1998, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
ANDREI CHILIMAN
Aceastã lege a fost adoptatã de Senat în sedinta din 28 decembrie 1998, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
CRISTIAN DUMITRESCU
Bucuresti, 15 ianuarie 1999.
Nr. 20.
DECRET
privind promulgarea Legii pentru
aprobarea Ordonantei de urgentã a Guvernului nr. 24/1998
privind regimul zonelor defavorizate
În temeiul art. 77 alin. (1) si al art. 99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României d e c r e t e a z ã :
Articol unic. - Se promulgã Legea pentru aprobarea Ordonantei de urgentã a Guvernului nr. 24/1998 privind regimul zonelor defavorizate si se dispune publicarea ei în Monitorul Oficial al României.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
EMIL CONSTANTINESCU
Bucuresti, 15 ianuarie 1999.
Nr. 22.
DECIZII
DECIZIE
privind asigurarea conducerii Senatului
în perioada 22-31 ianuarie 1999
În conformitate cu art. 26 din Regulamentul Senatului,
Presedintele Senatului d e c i d e :
Articol unic. - Pe perioada absentei din tarã a presedintelui Senatului 22-31 ianuarie 1999, conducerea Senatului va fi asiguratã de domnul senator Mircea Ionescu-Quintus, vicepresedinte al Senatului.
PRESEDINTELE SENATULUI
PETRE ROMAN
Bucuresti, 15 ianuarie 1999.
Nr. 14.
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
Nr. 634 din 28 decembrie 1998 |
COMISIA NATIONALÃ
PENTRU STATISTICÃ
Nr. 2.689 din 30 decembrie 1998 |
ORDIN
privind completarea Clasificãrii
ocupatiilor din România
Ministrul muncii si protectiei sociale si presedintele Comisiei Nationale
pentru Statisticã,
în temeiul prevederilor Hotãrârii Guvernului nr. 448/1994
privind organizarea si functionarea Ministerului Muncii si Protectiei Sociale,
republicatã, cu modificãrile ulterioare, si ale Hotãrârii
Guvernului nr. 575 bis/1992 cu privire la realizarea unor nomenclatoare
unitare de interes general, prevãzute în conceptia generalã
a informatizãrii în România,
emit urmãtorul ordin:
Art. 1. - Se aprobã completarea Clasificãrii ocupatiilor
din România, aprobatã prin Ordinul ministrului muncii si protectiei
sociale si al presedintelui Comisiei Nationale pentru Statisticã
nr. 138/1.949/1995*), publicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 272 din 23 noiembrie 1995, cu noile ocupatii din economie,
cuprinse în anexa la prezentul ordin.
Art. 2. - Prevederile prezentului ordin intrã în vigoare la
data publicãrii lui în Monitorul Oficial al României.
Alexandru Athanasiu |
Victor Dinculescu |
LISTA
ocupatiilor care urmeazã
a fi introduse în Clasificarea ocupatiilor din România
1. Fiziochinetoterapeut | pag. 111, cod 222906 |
2. Tehnician CATV | pag. 163, cod 313208 |
3. Referent comert exterior | pag. 184, cod 341902 |
4. Asistent medical consiliere HIV/SIDA | pag. 174, cod 322105 |
5. Lucrãtor social | pag. 191, cod 346003 |
6. Laborant operator centrale termice | pag. 156, cod 311113 |
7. Contabil financiar bancar | pag. 198, cod 412206 |
8. Salvator montan | pag. 214, cod 514906 |
9. Ghid sportiv | pag. 209, cod 511308 |
10. Ghid supraveghetor | pag. 209, cod 511309 |
11. Menajerã | pag. 212, cod 513902 |
12. Confectioner jaluzele | pag. 248, cod 733125 |
13. Zidar restaurator | pag. 228, cod 712206 |
14. Dulgher restaurator | pag. 229, cod 712402 |
15. Tâmplar restaurator | pag. 255, cod 742219 |
16. Restaurator sarpante si structuri din lemn | pag. 255, cod 742220 |
17. Mozaicar restaurator | pag. 230, cod 713205 |
18. Restaurator piatrã | pag. 227, cod 711305 |
19. Ipsosar restaurator ornamente din ipsos | pag. 230, cod 713303 |
20. Tinichigiu restaurator | pag. 235, cod 711309 |
21. Armator de izolatori electrici (prelucrãtor produse electrotehnice) | pag. 268, cod 813920 |
22. Operator centralã termicã | pag. 274, cod 816115 |
23. Presedinte organizatie sindicalã | pag. 73, cod 114204 |
24. Vicepresedinte organizatie sindicalã | pag. 72, cod 114205 |
25. Secretar organizatie sindicalã | pag. 73, cod 114206 |
26. Consultant bugetar | pag. 118, cod 241112 |
27. Contabil bugetar | pag. 187, cod 343306 |
28. Consultant în domeniul fortei de muncã | pag. 119, cod 241209 |
29. Analist piata muncii | pag. 119, cod 241210 |
30. Agent ocupare | pag. 185, cod 342305 |
31. Dulgher (exclusiv restaurator) | pag. 229, cod 712401 |
32. Mozaicar (exclusiv restaurator) | pag. 230, cod 713203 |
33. Ipsosar (exclusiv restaurator) | pag. 230, cod 713301 |
Se completeazã descrierea grupei de bazã 5113 "ghizi", pagina 209, dupã cum urmeazã: "Ghizii însotesc grupuri de persoane în vizite, excursii sau plimbãri, le asigurã confortul si oferã explicatii asupra punctelor de interes turistic; organizeazã cursuri de initiere si perfectionare în practicarea diferitelor discipline sportive de cãtre turisti în timpul sejurului, supravegheazã copiii aflati în statiune, organizeazã activitãti de agrement sau actiuni turistice pentru turistii români si strãini."
ORDIN
privind aprobarea Normelor metodologice
pentru aplicarea prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 11/1996 privind
executarea creantelor bugetare, cu modificãrile si completãrile
ulterioare, referitoare la eliberarea si distribuirea sumelor realizate
prin executare silitã si la prescriptia dreptului de a cere executarea
silitã
Ministrul finantelor,
având în vedere dispozitiile referitoare la eliberarea si distribuirea
sumelor realizate prin executare silitã, precum si a celor referitoare
la prescriptia dreptului de a cere executarea silitã, cuprinse în
Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare,
cu modificãrile si completãrile ulterioare, în baza
prevederilor art. 109 din ordonanta mai sus mentionatã si ale art.
12 din Hotãrârea Guvernului nr. 447/1997 privind organizarea
si functionarea Ministerului Finantelor, cu modificãrile ulterioare,
emite urmãtorul ordin:
Art. 1. - Se aprobã Normele metodologice pentru aplicarea prevederilor
Ordonantei Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare,
cu modificãrile si completãrile ulterioare, referitoare la
eliberarea si distribuirea sumelor realizate prin executare silitã
si la prescriptia dreptului de a cere executarea silitã, anexã
la prezentul ordin.
Art. 2. - Directia generalã de colectare a veniturilor statului
si de aplicare a executãrii silite, Directia generalã a trezoreriei,
Directia Generalã a Vãmilor si unitãtile sale teritoriale,
directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar de
stat judetene si a municipiului Bucuresti si unitãtile subordonate
vor lua mãsuri pentru aducerea la îndeplinire a prevederilor
prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial
al României, Partea I.
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Bucuresti, 8 decembrie 1998.
Nr. 2.494.
NORME METODOLOGICE
pentru aplicarea prevederilor Ordonantei
Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare, cu modificãrile
si completãrile ulterioare, referitoare la eliberarea si distribuirea
sumelor realizate prin executare silitã si la prescriptia dreptului
de a cere executarea silitã
1. Cu privire la art. 701)
1.1. Sumele care se elibereazã sau se distribuie sunt sumele realizate
de la începerea executãrii silite, ca urmare a plãtilor
efectuate de debitor sau de alte persoane, a aplicãrii mãsurilor
de executare silitã prin poprire sau prin decontare bancarã,
a încasãrilor din valorificarea bununlor mobile si imobile
supuse executãrii silite.
Sumele prevãzute la alineatul precedent se elibereazã în
cazul în care executarea silitã se efectueazã de un
singur creditor, si, respectiv, se distribuie, potrivit ordinii de preferintã,
în cazul în care si alti creditori participã la aceastã
procedurã ori si-au depus titlurile în vederea distribuirii
sumelor realizate prin executare silitã.
1.2. În cazul în care sumele datorate creditorului urmãtor
sau unui alt creditor care participã la executarea silitã
ori si-a depus titlul în vederea distribuirii sumelor realizate prin
aceastã procedurã, reprezentând cheltuieli de executare,
creante principale si accesorii, sunt mai mici decât suma realizatã
prin executare silitã, diferenta va fi supusã procedurii
de compensare sau de restituire conform prevederilor normelor metodologice
aprobate prin Ordinul ministrului finantelor nr. 2.051/1997.
2. Cu privire la art. 712)
2.1. În situatia în care executarea silitã a fost începutã
de alti creditori si se continuã de organele de executare, când
creditorii participã la executare, precum, si în cazul în
care creditorii si-au depus titlurile de creantã pânã
la întocmirea procesului-verbal privind eliberarea si distribuirea
sumelor realizate prin executare silitã, organele de executare au
obligatia de a distribui aceste sume potrivit ordinii de preferintã
prevãzute la art. 71, astfel cum a fost modificat.
Dacã prin acte normative ulterioare având acelasi nivel se
instituie exceptii ori alte reguli privind ordinea de preferintã
a creantelor care se pot executa potrivit Ordonantei Guvernului nr. 11/1996,
se vor respecta dispozitiile cuprinse în aceste acte.
2.2. Organul de executare va verifica titlurile depuse de creditori, urmãrind
calitatea creantelor, dacã sunt certe, lichide si exigibile, precum
si îndeplinirea obligatiilor de publicitate a garantiilor si de conservare
a pivilegiilor.
Sunt certe creantele a cãror existentã este neîndoielnicã
si care rezultã din titlul de creantã sau din alte acte,
chiar neautentice, emise de cãtre debitor. Creanta este lichidã
atunci
când cuantumul ei este determinat prin titlul de creantã sau
cu ajutorul acestuia ori când poate fi determinat cu ajutorul altor
acte neautentice emise de debitor, recunoscute sau opozabile acestuia.
Creanta este exigibilã dacã termenul de platã
este împlinit.
3. Cu pivire la art. 72
3.1. În cazul în care executarea silitã se face potrivit
Ordonantei Guvernului nr. 11/1996, cu modificãrile si completãrile
ulterioare, sumele realizate prin executare silitã se distribuie
potrivit urmãtoarei ordini de preferintã, care include si
ordinea drepturilor de preferintã conservate, precum si pe cea a
creantelor garantate prin gaj si ipotecã, atunci când restul
bunurilor si veniturilor debitorului nu asigura realizarea celorlalte creante:
a) creantele reprezentând cheltuielile de orice fel, fãcute
cu urmãrirea si conservarea bunurilor al cãror pret se distribuie;
b) creanta reprezentând salarii si alte datorii asimilate acestora,
pensii, ajutoare pentru incapacitate temporarã de muncã,
pentru prevenirea îmbolnãvirilor, refacerea sau întãrirea
sãnãtãtii, acordate în cadrul asigurãrilor
sociale de stat, precum si creantele reprezentând obligatia de reparare
a pagubelor cauzate prin moarte, vãtãmarea integritãtii
corporale sau a sãnãtãtii;
c) creantele rezultând din obligatii de întretinere, alocatii
pentru copii sau de platã a altor sume periodice destinate asigurãrii
mijloacelor de existentã;
d) creantele statului provenite din impozite, taxe si din alte obligatii
fiscale, stabilite potrivit legii, din contributii la bugetul asigurãrilor
sociale de stat, precum si la fondurile speciale;
e) creantele rezultând din împrumuturi acordate de stat;
f) creantele reprezentând despãgubiri pentru repararea pagubelor
pricinuite proprietãtii publice prin fapte ilicite;
g) creantele privilegiate3), susceptibile de conservare;
h) creantele rezultand din împrumuturi bancare, din livrãri
de produse, din prestãri de servicii sau din alte lucrãri,
precum si din chirii;
i) creantele reprezentând amenzi cuvenite bugetului de stat sau bugetelor
locale dupã caz;
j) alte creante.
2. În cazul în care existã bunuri urmãribile
care nu au putut fi valorificate ori bunurile si veniturile urmãribile
rãmase nu asigurã realizarea integralã a tuturor creantelor
detinute de creditorii care participã a distribuirea sumelor realizate
prin executare silitã, creditorii ale cãror creante sunt
garantate prin gaj sau ipotecã constituitã asupra bunului
a carui valoare se distribuie vor fi plãtiti în functie de
natura creantei potrivit ordinii de preferintã prevãzute
la pct. 3.1.
În cazul în care bunurile si veniturile urmãribile rãmase
asigurã realizarea integralã a tuturor creantelor detinute
de creditorii care participã la distribuirea sumelor realizate prin
executare silitã, creditorii ale cãror creante sunt garantate
prin gaj sau ipotecã constituitã asupra bunului a cãrui
valoare se distribuie vor fi plãtiti înaintea creantelor prevãzute
la pct. 3.1 lit b).
3.3. Pentru diferenta dintre sumele realizate prin valorificarea bunurilor
asupra cãrora sunt instituite gajuri sau ipoteci ori asupra cãrora
existã alte drepturi de preferintã si cuantumul creantei
garantate sau privilegiate, creditorii respectivi vor fi plãtiti
potrivit pct. 3.1 lit. h) sau j), în funetie de natura creantei.
4. Cu privire la art. 732)
4.1. Organul de executare este obligat sã înstiinteze creditorii
care au drepturi de preferintã conservate asupra bunurilor care
se valorificã ori care au constituite gajuri sau ipoteci asupra
acestor bunuri de îndatã ce aceste bunuri au fost valorificate.
Înstiintarea va cuprinde mentiunea datei la care se va proceda la
distribuirea sumelor realizate prin executare silitã.
În acest scop, organele de executare vor verifica, în cazul
sechestrãrii bunurilor mobile sau al identificãrii bunurilor
imobile ale debitorului, dacã aceste bunuri au fost gajate sau ipotecate
pentru garantarea creantelor altor creditori ori vor solicita, potrivit
art. 30, birourilor de publicitate imobiliarã din cadrul judecãtoriilor
în raza cãrora se aflã bunurile imobile ale debitorului
sarcinile care greveazã imobilul si titularii acestora.
5. Cu privire la art. 742) si 75
5.1. Organul de executare va proceda la eliberarea sau distribuirea sumelor
numai dupã un termen de 15 zile de la data la care adjudecatorul
a depus pretul bunurilor mobile sau imobile cumpãrate. În
cazul sumelor realizate prin poprire sau când pentru persoane fizice
s-a aprobat plata în rate a pretului bunului imobil valorificat,
eliberarea sau distribuirea sumelor se va face pentru fiecare retinere
sau platã efectuatã.
Atunci când la executarea silitã începutã de
organele de executare nu participã si alti creditori, sumele realizate
prin executarea silitã sting obligatia bugetarã, în
mod corespunzãtor, la data realizãrii acestor sume.
5.2. La data la care organul de executare procedeazã, dupã
caz, la eliberarea sau la distribuirea sumelor rezultate prin executare
silitã, acesta va întocmi un proces-verbal conform modelului
elaborat de Ministerul Finantelor anexat la prezentele norme metodologice.
Despre aceastã procedurã organul de executare va înstiinta
debitorul, creditorii care au participat la executarea silitã, precum
si creditorii care si-au depus titlurile.
Procesul-verbal prevãzut la alineatul precedent se va semna de cãtre
persoanele prezente organul de executare consemnând, dupã
caz, refuzul de a semna ori obiectiile formulate de acestea.
6. Cu privire la art. 97
6.1. Dreptul material de a cere executarea silitã se stinge prin
prescriptie, dacã nu a fost exercitat în intervalul stabilit
de lege, sub forma termenului de prescriptie, al cãrui început
este data la care se naste acest drept.
6.2. Dreptul de a cere executarea silitã se naste la data la care
titlul de creantã devine titlu executoriu, prin expirarea termenului
de platã stabilit de lege sau de organul competent ori în
alt mod prevãzut de lege.
Pentru obligatiile bugetare care au fost determinate potrivit legii de
cãtre organele de verificare, reprezentând impozite, taxe,
contributii, alte creante bugetare si majorãri de întârziere;
dreptul de a cere executarea silitã se naste de la data expirãrii
termenului de platã stabilit de organul competent.
Pentru obligatiile bugetare care provin din sanctiuni contraventionale
termenul de prescriptie curge de la data aplicãrii sanctiunii.
Pentru obligatiile bugetare constituite si individualizate de cãtre
plãtitor si neachitate la scadentã constatate de organul
de verificare, precum si pentru cele determinate pe baza evidentei analitice
pe plãtitori, dreptul de a proceda la executarea silitã se
naste de la data expirãrii termenului de platã prevãzut
de lege sau de un alt act normativ.
În cazul în care debitorul este obligat la plãti succesive,
dreptul de a cere executarea silitã se stinge pentru fiecare dintre
aceste plãti.
6.3. Termenele de prescriptie aflate în curs înaintea intrãriii
în vigoare a Ordonantei Guvernului nr. 11/1996 se calculeazã
si se împlinesc potrivit dispozitiilor legale cuprinse în actele
normative aplicabile la data când au început sã curgã.
6.4. În cazul în care organele de executare constatã
împlinirea termenului de prescriptie a dreptului de a proceda la
executarea creantelor bugetare, vor proceda la încetarea mãsurilor
de realizare si la scãderea din evidentã a acestora.
7. Cu privire la art. 982)
7.1. Pentru creantele bugetare provenind din impozite, taxe, contributii,
stabilite potrivit legii datorate bugetului de stat, bugetelor locale si
bugetului asigurãrilor sociale de stat, Fondului initial pentru
asigurãrile sociale de sãnãtate, fondurilor speciale,
precum si pentru majorãrile aferente, dreptul de a cere executarea
silitã se prescrie prin împlinirea termenului de 5 ani.
În cazul obligatiilor bugetare si al majorãrilor de întârziere
altele decât cele prevazute la alin. 1, precum si pentru amenzi de
orice fel, dreptul de a cere executarea silitã se prescrie la împlinirea
termenului de 3 ani
7.2. Termenele de prescriptie stabilite pe ani sau pe luni se împlinesc
în ziua anului sau a lunii corespunzãtoare zilei în
care acestea au început sã curgã. Termenul care, începând
la datele de 29, 30 sau 31 ale lunii, se împlineste într-o
lunã care nu are o asemenea zi va fi considerat împlinit în
ultima zi a lunii.
8. Cu privire la art. 994)
8.1. Cursul prescriptiei dreptului de a proceda la executarea silitã
a creantelor bugetare se întrerupe:
a) În cazurile si în conditiile stabilite de lege pentru întreruperea
termenului de prescriptie a dreptului la actiune;
b) pe data îndeplinirii de cãtre debitor, înaintea începerii
sau în cursul executãrii silite, a unui act voluntar de executare
a obligatiei prevãzute în titlul executoriu, constând
în plata obligatiei bugetare;
c) pe data recunoasterii de cãtre debitor, în orice mod, a
obligatiei bugetare. Recunoasterea obligatiei trebuie sã fie neîndoielnicã,
putând fi confirmatã expres sau tacit. Sunt acte de recunoastere
a obligatiei bugetare cererea de compensare, cererea pentru acordarea unor
înlesniri la platã, precum si orice alte acte pnn care debitorul
recunoaste obligatia bugetarã;
d) pe data îndeplinini în cursul executãrii silite a
unui act de executare silitã. Sunt acte de executare silitã:
- somatia comunicatã debitorului potrivit art. 23;
- adresa de înfiintare a popririi, transmisã tertului poprit
si adresa de începere a executãrii silite prin decontare bancarã,
transmisã bãncii la care debitorul are dechis cont, despre
transmiterea cãrora a fost înstiintat debitorul, prevãzute
la art. 42 si 43, astfel cum au fost modificate;
- cererea organului de executare, adresatã instantei competente,
de mentinere a popririi potrivit art. 44 astfel cum a fost modificat;
- procesele-verbale de sechestru si de identificare a bunurilor debitorului,
prevãzute la art. 46 si la art. 58, astfel cum a fost modificat;
- documentul prin care se face evaluarea bunurilor dupã încheierea
procesului-verbal de sechestru sau de identificare, comunicat debitorului,
potrivit art. 52, astfel cum a fost modificat, si art. 64;
- procesele-verbale de predare-primire a bunurilor care se valorificã
prin vânzare în regim de consignatie, în conditiile art.
54;
- procesul-verbal de vânzare directã si de vânzare la
licitatie, prevãzute la art. 56 si 67;
- procesul-verbal privind eliberarea si distribuirea sumelor realizate
prin executare silita, prevãzut la art. 75;
e) prin întocmirea procesului-verbal de constatare a insolvabilitãtii.
Cursul prescriptiei se întrerupe pe data întocmirii procesului-verbal
de constatare a insolvabilitãtii, dacã acesta a fost aprobat
în conditiile Ordinului ministrului finantelor nr. 2.051/1997;
f) în alte cazuri prevãzute de lege5).
8.2. Întreruperea termenului de prescriptie sterge prescriptia începutã
înainte de aparitia împrejurãrii care a întrerupt-o.
Dupã întrerupere va curge un nou termen de prescriptie.
9. Cu privire la art. 1004)
9.1. Curgerea termenului de prescriptie a dreptului de a cere executarea
silitã a creantelor bugetare este opritã pe timpul cât
dureazã situatiile prevãzute de lege care împiedicã
organul de executare sã aplice mãsurile de executare silitã
ori când, potrivit legii, termenul de prescriptie este suspendat.
Cursul prescriptiei dreptului de a proceda la executarea silitã
a creantelor bugetare se suspendã:
a) cât timp organul de executare este împiedicat de un caz
de fortã majorã sã îndeplineascã mãsuri
de executare silitã. Forta majorã este un eveniment imprevizibil
si insurmontabil;
b) cât timp debitorul face parte din armata României, iar aceasta
se aflã pe picior de rãzboi;
c) când suspendarea executãrii silite este prevãzutã
de lege ori a fost dispusã de instanta judecãtoreascã
sau de un alt organ competent;
d) pe perioada amânãrilor si esalonãrilor la plata
obligatiilor bugetare, dispuse prin lege ori prin hotarâre a Guvernului
sau aprobate de organul competent. Suspendarea opereazã pe întreaga
perioadã cuprinsã în actul de acordare a înlesnirii
la platã, chiar dacã debitorul nu respectã conditiile
de acordare;
e) pe perioada în care debitorul, pe baza unui angajament de platã
aprobat de organul competent, s-a obligat sã facã plata sumelor
datorate;
f) cât timp debitorul, cu rea-credintã, îsi sustrage
veniturile si bunurile de la executarea silitã prin acte si fapte
cum sunt inducerea în eroare a organului de executare, ascunderea
bunurilor si a veniturilor sau altele asemenea. Constatãrile privind
actele si faptele prin care debitorul îsi sustrage, cu rea-credintã,
veniturile si bunurile de la executarea silitã vor fi fãcute
prin proces-verbal, în care vor fi consemnate aceste situatii. Procesul-verbal
va fi semnat de organul de executare, de debitor si de persoanele prezente
la constatare. În cazul în care debitorul prezent la efectuarea
constatãrii refuzã sã semneze procesul-verbal, organul
de executare va face mentiune despre aceasta.
9.2. Dupã încetarea suspendãrii, prescriptia îsi
reia cursul, la determinarea împlinirii termenului de prescriptie
calculându-se si termenul scurs înainte de suspendare.
1) Art. 70 din Ordonanta Guvernului 11/1996
a fost modificat prin Ordonanta Guvernului nr. 53/1997, publicatã
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 224 din 30
august 1997.
2) Art. 71, 73, 74 si 98 din Ordonanta
Guvernului nr. 11/1996 au fost modificate prin Ordonanta Guvernului nr.
53/1997.
3) A se vedea art. 1.718 si urmãtoarele
din Codul civil.
4) Articolele 99 si 100 din Ordonanta
Guvernului nr. 11/1996 au fost modificate prin Ordonanta Guvernului nr.
53/1997.
5) A se vedea Decretul nr. 167/1958
privitor la prescriptia extinctivã.
ANEXÃ
la normele metodologice
- model -
MINISTERUL FINANTELOR
Directia generalã ......................................
Nr. ..................... din ..............................
Unitatea ..................................................
Localitatea ...............................................
Str. ................................
nr. ...................
Numãrul dosarului de executare
............./......
PROCES-VERBAL
privind distribuirea*) sumelor realizate
prin executare silitã
încheiat astãzi .............,
luna ................, anul .........., orele.............
În temeiul art. 75 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea
creantelor bugetare, cu modificãrile si completãrile ulterioare,
pentru realizarea creantelor bugetare fatã de debitorul ..................................
Nr.
crt. |
denumirea |
sediul |
care o constatã |
creantei |
distribuitã |
Organul de executare | Creditorii prezenti la distribuire
................................................... ................................................... ................................................... Debitorul ..................................... Alte persoane prezente la distribuire ................................................... |
ACTE ALE BÃNCII NATIONALE A ROMÂNIEI
NORME
privind registrul bancar
În temeiul prevederilor art. 50 alin. (1) din Legea nr. 101/1998 privind Statutul Bãncii Nationale a României si ale art. 22 si 87 din Legea bancarã nr. 58/1998,
Banca Nationalã a României emite prezentele norme.
Art. 1. - Bãncile, persoane juridice române, si sucursalele
bãncilor strãine, denumite în continuare bãnci,
care au fost autorizate sã functioneze pe teritoriul României
vor fi înmatriculate într-un registru, denumit în continuare
registrul bancar, tinut de Banca Nationalã a României
în sistem computerizat. lntroducerea si actualizarea datelor din
registrul bancar se vor efectua de cãtre Directia generalã
autorizare, reglementare si supraveghere prudentialã a societãtilor
bancare.
Registrul bancar va fi accesibil permanent publicului, la sediul central
al Bãncii Nationale a României - prin Directia comunicare
din cadrul Secretariatului general - si la sucursalele acesteia.
Art. 2. - Registrul bancar va cuprinde urmãtoarele rubrici:
a) numãrul si data înmatriculãrii în registrul
bancar;
b) denumirea bãncii (însotitã de forma juridicã
sau, dupã caz, de mentiunea "sucursalã");
c) adresa sediului social;
d) numãrul si data înmatriculãrii în registrul
comertului;
e) data autorizãrii functionãrii bãncii de cãtre
Banca Nationalã a României*)
f) seria, numãrul si data autorizatiei emise de Banca Nationalã
a României;
g) data radierii înregistrãrii;
h) observatii.
Art. 3. - Înmatricularea bãncilor în registrul bancar
se va face în ordinaa cronologicã a autorizãrii acestora
de cãtre Banca Nationalã a României, iar numãrul
de înmatriculare va avea urmãtoarea structurã:
a) pentru bãnci, persoane juridice române: RB - PJR, codul
statistic al judetului, numãrul de ordine în registrul bancar;
b) pentru sucursalele bãncilor strãine: RB - PJS, codul statistic
al judetului, numãrul de ordine în registrul bancar.
Înmatricularea unei bãnci în registrul bancar va fi
efectuatã la data autorizãrii functionãrii bãncii
de cãtre Banca Nationalã a României.
În cazul bãncilor autorizate pânã la data intrãrii
în vigoare a prezentelor norme, înmatricularea în registrul
bancar se va efectua cu data intrãrii în vigoare a acestora.
Despre situatiile de retragere a autorizatiei, reorganizare, lichidare,
faliment, fuziune, schimbarea denumirii si alte situatii similare se va
face mentiune în registrul bancar, la rubrica observatii.
Art. 4. - În aplicarea art. 22 din Legea nr. 58/1998, în termen
de 45 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentelor
norme, Directia generalã autorizare, reglementare si supraveghere
prudentialã a societãtilor bancare va comunica fiecãrei
bãnci autorizate numãrul si data înmatriculãrii
acesteia în registrul bancar.
Pânã la data intrãrii în vigoare a prezentelor
norme, Banca Nationalã a României - Directia generalã
informaticã, procesare statisticã si contabilitate va finaliza
aplicatia informaticã si procedurile de administrare si utilizare
a acesteia.
Art. 5. - Prezentele norme intrã în vigoare la 30 de zile
de la data publicãrii lor în Monitorul Oficial al României.
Începând cu aceeasi datã se abrogã Normele Bãncii
Nationale a României nr. 4/1992 privind registrul societãtilor
bancare, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 60 din 7 aprilie 1992.
PRESEDINTELE CONSILIULUI DE ADMINISTRATIE
AL BÃNCII NATIONALE A ROMÂNIEI
MUGUR ISÃRESCU,
guvernator
Bucuresti, 7 ianuarie 1999.
Nr. 1.