PARTEA I
Anul XI - Nr. 67
LEGI, DECRETE, HOTÃRÂRI SI ALTE ACTE
Joi, 18 februarie 1999
SUMAR
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
6. - Ordin al presedintelui Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale privind aprobarea unor instructiuni tehnice de aplicare unitarã a Legii minelor nr. 61/1998
242. - Norme privind sprijinirea brevetãrii în strãinãtate a inventiilor românesti, emise de Oficiul de Stat pentru Inventii si Mãrci
DECIZII ALE CONSILIULUI CONCURENTEI
DECIZII ALE CONSILIULUI NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
172/1998. - Decizie pentru aprobarea Normelor obligatorii privind programarea si realizarea emisiunilor de teleshopping
6. - Decizie privind scoaterea la concurs a frecventelor pentru posturile locale de radio (putere micã), conform art. 14 alin. (3) din Legea audiovizualului nr. 48/1992
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
AGENTIA NATIONALÃ PENTRU RESURSE MINERALE
ORDIN
privind aprobarea unor instructiuni
tehnice de aplicare unitarã a Legii minelor nr. 61/1998
Presedintele Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale,
având în vedere:
· prevederile art. 40 alin. (1) lit. k) din Legea minelor nr. 61/1998;
· Hotãrârea Guvernului nr. 639/1998 privind aprobarea
Normelor pentru aplicarea Legii minelor nr. 61/1998;
în temeiul Hotãrârii Guvernului nr. 221/1995 privind
organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale,
cu modificãrile ulterioare,
emite urmãtorul ordin:
Art. 1. - Se aprobã Instructiunile tehnice pentru aplicarea unitarã
a prevederilor art. 18-20 (Permisul de exploatare) din Legea minelor nr.
61/1998.
Art. 2. - Instructiunile tehnice nr. 85-07/1998 privind permisul de exploatare,
prevãzute la art. 1 pct. 7 din Ordinul presedintelui Agentiei Nationale
pentru Resurse Minerale nr. 93/1998, publicat în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 330 bis din 1 septembrie 1998, se abrogã.
Art. 3. - Compartimentele de resort din cadrul Agentiei Nationale pentru
Resurse Minerale si agentii economici din industria minierã si geologie
vor aduce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 4. - Prezentele instructiuni tehnice intrã în vigoare
la data publicãrii lor în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
Presedintele Agentiei Nationale pentru
Resurse Minerale,
Mihail Ianãs
Bucuresti, 26 ianuarie 1999.
Nr. 6.
INSTRUCTIUNI TEHNICE
pentru aplicarea unitarã
a prevederilor art. 18-20 (Permisul de exptoatare) din Legea minelor nr.
61/1998
Prezentele instructiuni fac referire si detaliazã art. 18-20 din
Legea minelor nr. 61/1998, respectiv art. 30 din normele de aplicare a
legii.
1. Permisul de exploatare este actul juridic emis de Agentia Nationalã
pentru Resurse Minerale, prin care se acordã dreptul de exploatare,
pe termen limitat, a unor cantitãti determinate de roci utilizabile
în constructii, turbã si aur aluvionar.
2. Dreptul de exploatare prin permis se acordã:
a) pentru acumulãrile de resurse minerale la care nu au fost înregistrate
rezerve valorificabile în evidentele de resurse minerale nationale;
b) pentru acumulãrile de resurse minerale în care s-au efectuat
lucrãri de explorare, dar care nu au fost finalizate si sunt sistate
la data solicitãrii permisului de explorare;
c) pentru acumulãrile de nisipuri si pietrisuri la care au fost
înregistrate resurse/rezerve si care pânã la data solicitãrii
permisului de exploatare nu au fãcut obiectul unei oferte publice;
d) pentru alte zãcãminte decât cele de nisipuri si
pietrisuri, care au fost supuse unui proces de explorare detaliatã
si/sau la care sunt înregistrate resurse/rezerve în evidentele
nationale, dacã se îndeplineste cel putin una dintre urmãtoarele
conditii:
- explorarea si/sau calculul rezervelor s-a fãcut de sau în
beneficiul agentului economic solicitator de permis;
- dreptul de exploatare în zãcãmânt a fãcut
obiectul unui concurs de ofertã prin licitatie, dar nu a fost adjudecat.
3. În cazul realizãrii unor investitii care necesitã
excavatii si extractii de resurse minerale, activitatea minierã
desfãsuratã se va putea face numai prin obtinerea unui permis
de exploatare conform prezentelor instructiuni tehnice.
4. Rocile exploatabile pe bazã de permis de exploatare sunt: nisipurile,
pietrisurile, gresiile, marnele, argilele, gipsurile, calcarele, calcarele
cristaline, marmurile, tufurile, travertinele, dolomitele, cuartitele,
gnaisurile, amfibolitele, micasisturile, graniturile, riolitele, granodioritele,
andezitele, dioritele, porfirele, bazalturile si diabazele etc., care,
direct sau prin prelucrare, sunt utilizabile în constructii.
5. Exploatarea resurselor minerale prin permis de exploatare se efectueazã,
conform prevederilor legii, de cãtre:
a) persoanele juridice care se organizeazã în acest scop;
b) persoanele fizice autorizate în acest scop si care trebuie sã
îndeplineascã si celetalte prevederi legale privind obligatiile
de naturã fiscalã.
6. Permisul de exploatare se elibereazã, conform legii, primului
solicitant, persoanã fizicã sau juridicã. Dreptul
la initiativã pentru obtinerea permisului de exploatare se poate
exercita oricând pe parcursul anului calendaristic. Solicitarea constã
din: cerere, documentatie tehnicã (anexa nr. 1 la prezentele instructiuni
tehnice) si fisa de localizare a perimetrului (întocmitã în
sistemul de referintã "stereografic 1970" - anexa nr. 2 la prezentele
instructiuni tehnice).
7. Notiunea termen limitat se referã la faptul cã
Agentia Nationalã pentru Resurse Minerale elibereazã permisele
de exptoatare pe o perioadã de maximum un an, prin negociere cu
solicitantul, si le poate reînnoi.
8. Dacã pe durata de valabilitate a permisului de exploatare apar
solicitãri de concesionare a perimetrului respectiv sau dacã
Agentia Nationalã pentru Resurse Minerale initiazã concesionarea
prin ofertã publicã cu 3 (trei) luni înainte de expirarea
valabilitãtii permisului, aceasta declanseazã procedura prevãzutã
de lege.
Câstigãtorul concursului de ofertã, respectiv concesionarul
validat, îsi va începe activitatea în perimetru dupã
expirarea valabilitãtii permisului de exploatare în exercitiu.
9. Notiunea cantitate determinatã se referã la cantitatea
maximalã limitã de exploatare, exprimatã în
metri cubi sau în tone, negociatã cu Agentia Nationalã
pentru Resurse Minerale în baza solicitãrii celor interesati.
Dimensiunile perimetrului temporar de exploatare se vor corela cu cantitatea
admisã a fi extrasã.
10. În cazul exploatãrii agregatelor minerale de râu,
eliberarea permiselor de exploatare se face conditionat de obtinerea de
cãtre agentul economic solicitator a avizelor prevãzute de
legislatia în vigoare în domeniul gospodãririi apelor.
Pentru obtinerea permisului de exploatare solicitantii sunt obligati sã
plãteascã taxa pe activitatea de exploatare si redeventa
minierã, în conditiile legii.
Plata taxei se va face la data eliberãrii permisutui de exploatare,
iar a redeventei, trimestrial, pe durata valabilitãtii acestuia.
12. La data emiterii permisuiui de exploatare, beneficiarii acestuia au
obligatia sã depunã la organul fiscal de care apartin declaratia
de înregistrare ca plãtitori de taxe si redevente miniere.
13. Obtinerea permisului de exploatare nu conferã operatorilor dreptul
ulterior de concesionare prin încredintare directã.
14. Recuperarea aurului aluvionar de cãtre persoane fizice se realizeazã
în baza unui permis eliberat de Agentia Nationalã pentru Resurse
Minerale. Cererea scrisã pentru acordarea permisului va trebui sã
fie însotitã de avizul sucursalei judetene a Bãncii
Nationale a României. Nu sunt necesare întocmirea unui program
anual de productie si acordul de gospodãrire a apelor.
15. În permisul de exploatare se stabilesc:
- perioada de valabilitate;
- localizarea perimetrului;
- tipul resursei minerale si cantitatea maximã aprobatã pentru
exploatare;
- produsele miniere comercializabile;
- modalitatea de extractie, protectia zãcãmântului;
- taxele si redeventele miniere datorate statului si termenele de platã;
- obligatia respectãrii conditiilor impuse de organele de protectie
a mediului;
- drepturile si obligatiile titularului, cu precizarea cã acesta
se va supune legislatiei române din domeniul fiscal.
16. Agentia Nationalã pentru Resurse Minerale, prin inspectoratele
si sectiile sale zonale, va elibera permisul de exploatare sau va respinge
solicitarea în termen de cel mult 30 de zile de la depunerea documentelor
prevãzute la pct. 6 din prezentele instructiuni tehnice.
17. În vederea eliberãrii permiselor de exploatare, inspectoratele
(sectiile) zonale au urmãtoarele responsabilitãti:
a) verificã si înregistrazã într-un registru
special documentele depuse de solicitator: cerere, documentatie tehnicã(conform
anexei nr. 1), fisa perimetrului temporar de exploatare (conform anexei
nr. 2);
b) verificã încadrarea în conditiile de acordare a permisului
de exploatare în conformitate cu prevederile pct. 1-9 si 14 din prezentele
instructiuni tehnice;
c) solicitã serviciului specializat al Agentiei Nationale pentru
Resurse Minerale verificarea si încadrarea perimetrului temporar
(coordonate, suprafatã, vecinãtãti etc.); confirmarea
validãrii si numãrul topografic se înscriu în
registrul special;
d) întocmeste nota de constatare asupra elementelor prevãzute
la pct. 17 lit. a)-c);
e) pentru exploatãrile de nisipuri si pietrisuri din albiile râurilor,
impune solicitantului, în baza documentatiei tehnice si a notei de
constatare prevãzute la lit. d), obtinerea autorizatiei de gospodãrire
a apelor;
f) întocmeste raportul de evaluare tehnicã a obiectivului;
g) aduce la cunostintã solicitatorului datele acceptate de Agentia
Nationalã pentru Resurse Minerale (conform pct. 15 din prezentele
instructiuni tehnice) si întocmeste documentul "permis de exploatare"
în 3 (trei) exemplare; comunicã solicitatorului valoarea taxei
anuale de exploatare si termenul de platã.
18. Permisul de exploatare, întocmit de cãtre inspectoratul
zonal (sectia zonalã) si însusit de cãtre solicitator,
se înainteazã spre aprobare presedintelui Agentiei Nationale
pentru Resurse Minerale, însotit de fisa perimetrului temporar de
exploatare, nota de constatare, raportul de evaluare tehnicã, acceptul
de platã a contravalorii tarifului pentru analiza si elaborarea
permisului, dovada achitãrii taxei anuale de exploatare.
Permisul de exptoatare se elibereazã solicitatorului în urma
achitãrii contravalorii acestuia.
19. Inspectoratele (sectiile) zonale vor urmãri îndeplinirea
prevederilor permisului de exploatate pe toatã perioada valabilitãtii
sale.
CONTINUTUL-CADRU
al documentatiei tehnice pentru
acordarea permisului de exploatare
A. Memoriul tehnic:
1. datele de identificare si de înregistrare ale agentului economic
(dupã caz);
2. perioada pentru care se solicitã permisul de exploatare;
3. prezentarea resursei minerale pentru care se solicitã permis
de exploatare, estimarea cantitativã si calitativã a acesteia;
4. cantitatea si calitatea resursei care va fi exploatatã în
perioada legalã (esalonãri trimestriale);
5. modalitatea de extractie (metoda de deschidere, pregãtire si
exploatare, haldarea materialului steril, protectia zãcãmântului,
prelucrarea);
6. produsele miniere comercializabile pentru care se vor percepe redevente
miniere;
7. deteriorãri ale mediului ambiant, ca urmare a executãrii
lucrãrilor propuse, si mãsuri de refacere pentru mentinerea
conditiilor de mediu initiale si pentru utilizarea în circuitul de
folosintã.
B. Anexele scrise:
1. avizele legale de gospodãrire a apelor (dupã caz);
2. nota de constatare a inspectoratului zonal al Agentiei Nationale pentru
Resurse Minerale.
C. Anexele grafice:
1 . plan de situatie cu lucrãrile programate (scara 1 :500 - 1:1.000);
2. profiluri transversale si/sau longitudinale, când sunt cunoscute
date preliminare.
|
|||
În acest spatiu (1/2 A4) se reprezintã, la scarã, zona
în care se aflã localizat perimetrul.
Se vor figura: caroiajul rectangular în sistemul de referintã "stereografic 1970", conturul perimetrului solicitat la scara 1:25.000 - 1:200.000, elementele de toponimie si de relief (drumuri, localitãti, constructii, diguri, cãi ferate, reteaua hidrograficã, perimetrele vecine si denumirea lor, puncte din reteaua geodezicã, directia nord etc.). Consultati: Legea cadastrului si a publicitãtii imobiliare nr. 7/1996; Hotãrârea Guvernului nr. 834/1991 privind stabilirea si evaluarea unor terenuri detinute de societãtile comerciale cu capital de stat, cu modificãrile ulterioare, si criteriile de aplicare; Normele tehnice privind executarea lucrãrilor de cadastru general, stabilite prin Ordinul presedintelui Oficiului National de Cadastru, Geodezie si Cartografie nr. CP-186/1997. Pentru relatii: Agentia Nationalã pentru Resurse Minerale - Directia generalã gospodãrire resurse minerale tel. 0040-1 -6595504, 6593075, fax 0040-1-2107440 70169 Bucuresti, sectorul 1, str. Mendeleev nr. 36-38. |
|||
1. Localizarea perimetrului | 2. Descriere | ||
1.1. Coordonate de delimitare a perimetrului | 2.1. Faza lucrãrilor: exploatare în baza art. 18 si 20 din Legea minelor nr. 61/1998 | ||
|
|
|
2.2. Substanta: |
|
2.3. Denumirea perimetrului: | ||
2.4. Numãrul permisului de exploatare: | |||
|
|||
1.2. Sistem de referintã: "stereografic 1970" | |||
1.3. Limita în adâncime: z = m | |||
1.4. Suprafata S = km2 | |||
1.5. Localizarea administrativ-teritorialã: |
NORME
privind sprijinirea brevetãrii
în strãinãtate a inventiilor românesti
Oficiul de Stat pentru Inventii si Mãrci,
în baza art. 15 din Hotãrârea Guvernului nr. 573/1998
privind organizarea si functionarea Oficiului de Stat pentru Inventii si
Mãrci,
emite urmãtoarele norme:
Art. 1. - Oficiul de Stat pentru Inventii si Mãrci poate aloca o
parte din veniturile încasate în conformitate cu prevederile
Ordonantei Guvernului nr. 32/1996 pentru ratificarea Acordului dintre Guvernul
României si Organizatia Europeanã de Brevete privind cooperarea
în domeniul brevetelor, semnat la Bucuresti la 9 septembrie 1994,
aprobatã prin Legea nr. 32/1997.
Art. 2. - La începutul fiecãrui an financiar directorul general
al Oficiului de Stat pentru Inventii si Mãrci aprobã, la
propunerea directorului economic, suma din încasãrile realizate
din taxa de extindere în conformitate cu prevederile Acordului dintre
Guvernul României si Organizatia Europeanã de Brevete privind
cooperarea în domeniul brevetelor, în anul financiar precedent,
care reprezintã disponibilul pentru sprijinul financiar acordat
de Oficiul de Stat pentru Inventii si Mãrci în vederea brevetãrii
în strãinãtate a inventiilor românesti pentru
anul financiar în curs.
Acest fond poate fi suplimentat, prin contributiile special destinate acestui
scop, de cãtre persoane care au beneficiat de sprijinul Oficiului
de Stat pentru Inventii si Mãrci în vederea brevetãrii
în strãinãtate a inventiilor lor.
Fondul constituit conform alin. 1 si 2, precum si lista celor care au beneficiat
în anul precedent de sprijin în vederea brevetãrii în
strãinãtate se publicã în Buletinul Oficial
de Proprietate Industrialã.
Cheltuielile efectuate de cãtre Oficiul de Stat pentru Inventii
si Mãrci pentru sprijinirea brevetãrii în strãinãtate
a inventiilor românesti se evidentiazã distinct în bugetul
propriu de venituri si cheltuieli. Sumele neconsumate într-un an
financiar se reporteazã cu aceeasi destinatie în anul financiar
urmãtor.
Art. 3. - Poate beneficia de acordarea unui sprijin financiar în
vederea brevetãrii în strãinãtate a inventiei
în cauzã, în conditiile prezentelor norme, orice persoanã
fizicã românã cu un venit brut mediu lunar pe ultimele
12 luni mai mic decât de 10 ori venitul brut stabilit ca medie lunarã
pe economie pentru ultimele 12 luni sau orice persoanã juridicã
românã cu o cifrã de afaceri mai micã de 5 miliarde
lei pe ultimele 12 luni, care a solicitat eliberarea unui brevet de inventie
pentru care s-a constituit la Oficiul de Stat pentru Inventii si Mãrci
un depozit national reglementar.
În cazul unui grup de solicitanti, fiecare solicitant în parte
trebuie sã îndeplineascã conditiile precizate în
alineatul precedent, pentru a putea beneficia de sprijinul financiar al
Oficiului de Stat pentru Inventii si Mãrci în vederea brevetãrii
în strãinãtate.
Pentru brevetarea în acele state în care legea prevede ca solicitantul
sã fie persoanã fizicã, cererea de sprijin financiar
a unui solicitant, persoanã juridicã, trebuie semnatã
si de cãtre persoanele fizice respective - inventatori -, care trebuie,
de asemenea, sã îndeplineascã criteriile prevãzute
în prezentele norme.
Sprijinul financiar în vederea brevetãrii în strãinãtate
a inventiilor românesti se acordã de cãtre Oficiul
de Stat pentru Inventii si Mãrci, în limita fondului constituit
conform art. 2, unor solicitanti care îndeplinesc conditiile de mai
sus, pe baza unei cererei-tip prezentate în anexã si a documentelor
însotitoare prevãzute la art. 6, în urma analizei acestora
de cãtre o comisie din cadrul Oficiului de Stat pentru Inventii
si Mãrci, constituitã conform art. 4.
Art. 4. - Comisia pentru aprobarea de sprijin financiar în vederea
brevetãrii în strãinãtate a inventiilor românesti
din cadrul Oficiului de Stat pentru Inventii si Mãrci, denumitã
în continuare comisie, este alcãtuitã din:
- directorul directiei brevete de inventie (presedintele comisiei);
- seful serviciului financiar;
- seful serviciului de examinare în fond a inventiilor din domeniul
tehnic cãruia îi apartine cererea de brevet de inventie în
cauzã;
- seful biroului juridic;
- seful biroului PCT - OEB, care îndeplineste si functia de secretar
al comisiei.
În cazul absentei unui membru al comisiei, directorul general al
Oficiului de Stat pentru Inventii si Mãrci poate decide completarea
comisiei cu alt salariat al Oficiului de Stat pentru Inventii si Mãrci,
competent în domeniul respectiv.
Comisia verificã modul în care sunt satisfãcute prevederile
prezentelor norme si modul de respectare a obligatiilor ce îi revin
Oficiului de Stat pentru Inventii si Mãrci în conformitate
cu prezentele norme.
Art. 5. - Cererea de sprijin financiar în vederea brevetãrii
în strãinãtate trebuie depusã la Oficiul de
Stat pentru Inventii si Mãrci împreunã cu dovada de
platã a raportului de documentare sau cu dovada de platã
a examinãrii de fond fãrã publicarea cererii de brevet
de inventie, în termen de maximum 6 luni de la data depozitului national
reglementar în cazul în care se doreste invocarea prioritãtii
conventionale a primului depozit din România.
În termen de maximum 15 zile de la depunerea la Oficiul de Stat pentru
Inventii si Mãrci a documentelor mentionate la alin. 1, dar nu înainte
de luna a 3-a de la data depozitului national reglementar, serviciul de
examinare preliminarã va transfera cererea de brevet de inventie
în cauzã în examinarea de fond pentru întocmirea
raportului de documentare - doar dacã cererea de brevet de inventie
satisface toate criteriile prevãzute de lege si regulament pentru
aceasta -, urmând ca raportul de documentare sã fie elaborat
în termen de douã luni de la transferarea cererii de brevet
de inventie în examinarea de fond.
Dacã examinatorul de fond constatã totusi cã nu sunt
îndeplinite prevederile regulementare pentru întocmirea unui
raport de documentare, notificã acest lucru solicitantului.
Art. 6. - Comisia se convoacã, de regulã, o datã la
douã luni, de cãtre secretarul comisiei, la initiativa presedintelui
ei. Analiza fiecãrei cereri este începutã doar dupã
depunerea la Oficiul de Stat pentru Inventii si Mãrci de cãtre
solicitanti a tuturor documentelor mentionate mai jos:
- cererea de sprijin financiar în vederea brevetãrii în
strãinãtate a inventiilor românesti, semnatã
de toate persoanele îndreptãtite sã li se elibereze
brevetul;
- dovada de platã a taxelor de înregistrare, de publicare
cu raport de documentare sau de examinare fãrã publicarea
cererii de brevet de inventie si, dupã caz, a taxelor de eliberare
a unui certificat de prioritate pentru cererea de brevet de inventie în
cauzã, depusã la Oficiul de Stat pentru Inventii si Mãrci;
- dacã este cazul, contractul de cesionare a dreptului de invocare
a prioritãtii conventionale pentru fiecare dintre statele în
care se intentioneazã brevetarea;
- o prezentare a stadiului de aplicare a inventiei în cauzã,
cu mentionarea eventualelor rezultate obtinute;
- un studiu de fundamentare a brevetãrii în strãinãtate,
cuprinzând, de exemplu, posibilitãtile de producere si comercializare
a inventiei în cauzã, surse de finantare, oportunitãti
de licentiere sau cesionare, contacte cu firme românesti sau strãine;
- o prezentare a posibilitãtilor preconizate pentru sustinerea plãtilor
neacoperite din alocatia Oficiului de Stat pentru Inventii si Mãrci.
Comisia poate solicita depunerea oricãror alte documente considerate
necesare pentru luarea unei hotãrâri temeinic fundamentate.
Art. 7. - Comisia analizeazã forma si continutul documentelor aflate
la dispozitia sa cu privire la inventia în cauzã, pe baza
ansamblului de considerente de ordin tehnic, juridic si economic care concurã
la aprecierea oportunitãtii brevetãrii sale în strãinãtate
si ia, dupã caz, o hotãrâre de aprobare sau de respingere
a cererii de sprijin financiar pentru brevetare în strãinãtate.
Comisia poate decide amânarea luãrii hotãrârii
pentru o datã ulterioarã.
Hotãrârile comisiei se iau cu majoritatea simplã a
voturilor membrilor sãi.
Lucrãrile comisiei se consemneazã într-un proces-verbal
întocmit de cãtre secretarul acesteia.
Examinatorul care a întocmit raportul de documentare sau, dupã
caz, notificarea, privind imposibilitatea efectuãrii unui asemenea
raport de documentare a cererii de brevet de inventie în cauzã
prezintã observatiile sale în fata comisiei.
La propunerea presedintelui comisiei, poate fi invitat la dezbateri un
specialist de prestigiu în domeniul tehnic cãruia îi
apartine inventia.
Persoanele care au solicitat sprijinul financiar al Oficiului de Stat pentru
Inventii si Mãrci în vederea brevetãrii în strãinãtate
a inventiilor pot fi invitate de comisie pentru a-si sustine cererea, prezentând
eventuale lucrãri de specialitate, documente tehnice si stiintifice,
dar nu participã la dezbaterile comisiei.
În termen de 10 zile de la luarea de cãtre comisie a hotãrârii,
secretarul acesteia o comunicã solicitantilor.
Art. 8. - Hotãrârea de respingere a cererii de aprobare de
sprijin financiar în vederea brevetãrii în strãinãtate
a inventiilor românesti poate
fi contestatã prin depunerea unei cereri la directorul general al
Oficiului de Stat pentru Inventii si Mãrci, care poate desemna o
comisie lãrgitã, destinatã solutionãrii contestatiei.
Art. 9. - În cursul aceluiasi an calendaristic i se poate acorda
unei persoane, individual sau ca parte a unui colectiv, o singurã
datã sprijin în vederea brevetãrii în strãinãtate.
Aceleiasi persoane, individual sau ca parte a unui colectiv, i se poate
acorda sprijin din partea Oficiului de Stat pentru Inventii si Mãrci,
în vederea brevetãrii în strãinãtate,
de maximum 3 ori; a doua oarã, hotãrârea de acordare
a sprijinului financiar se ia cu minimum 4 voturi, iar a treia oarã
cu unanimitate de voturi.
Art. 10. - Sprijinul financiar acordat de Oficiul de Stat pentru Inventii
si Mãrci în vederea brevetãrii în strãinãtate
a inventiilor românesti se concretizeazã prin achitarea de
cãtre Oficiul de Stat pentru Inventii si Mãrci a taxei de
înregistrare si/sau a taxei de publicare a cererii de brevet si/sau
de întocmire a unui raport de documentare si/sau a taxei de examinare
preliminarã si/sau a taxei de examinare, în urma alegerii
de cãtre comisie a cãii de brevetare celei mai avantajoase
din punct de vedere economico-financiar, luându-se în considerare
variantele:
- cerere internationalã în conformitate cu Tratatul de cooperare
în domeniul brevetelor (PCT);
- cerere de brevet european;
- maximum 3 cereri de brevet pe cale nationalã, pentru aceeasi inventie.
Comisia poate recomanda ca stabilirea cãii de brevetare sã
fie precedatã de efectuarea unui raport de documentare la Oficiul
European de Brevete (OEB), al cãrui cost sã fie suportat
din fondul constituit conform art. 2, urmând ca, dupã primirea
de cãtre solicitant a raportului de documentare si depunerea acestuia
la Oficiul de Stat pentru Inventii si Mãrci, aceeasi comisie din
cadrul Oficiului de Stat pentru Inventii si Mãrci sã decidã
dacã si pentru ce cale de brevetare se acordã sprijin financiar
în continuare.
Taxele achitate de cãtre Oficiul de Stat pentru Inventii si Mãrci
nu includ taxele de eliberare a brevetului, taxele pentru traducere, eventuale
taxe pentru servicii sau onorariile mandatarilor.
Art. 11. - Plata taxelor mentionate la art. 10 se face de cãtre
Oficiul de Stat pentru Inventii si Mãrci, corespunzãtor variantei
celei mai avantajoase din punct de vedere economico-financiar, prin virament
în contul oficiului de proprietate industrialã în cauzã,
doar dupã ce solicitantii au depus la Oficiul de Stat pentru Inventii
si Mãrci actele care dovedesc initierea procedurii de brevetare
în strãinãtate conform variantei propuse de comisia
Oficiului de Stat pentru Inventii si Mãrci.
Secretarul comisiei Oficiului de Stat pentru Inventii si Mãrci transmite
solicitantului o copie de pe dovada de platã respectivã,
în termen de 10 zile de la intrarea în posesia acesteia.
Art. 12. - Secretarul comisiei Oficiului de Stat pentru Inventii si Mãrci
întocmeste si gestioneazã evidenta persoanelor care primese
sprijinul Oficiului de Stat pentru Inventii si Mãrci pentru brevetarea
în strãinãtate.
Art. 13. - Prezentele norme intrã în vigoare la data publicãrii
lor în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Pentru cererile de brevet de inventie cu data de depozit anterioarã
intrãrii în vigoare a prezentelor norme nu se iau în
considerare termenele restrictive prevãzute în acestea, cu
conditia prezentãrii în fata comisiei a unui raport de documentare
întocmit de Oficiul de Stat pentru Inventii si Mãrci sau de
o administratie PCT însãrcinatã cu documentarea internationalã.
Director general,
Gabor Varga
Bucuresti, 15 ianuarie 1999.
Nr. 242.
ANEXÃ
CERERE
pentru acordarea de sprijin financiar
în vederea brevetãrii în strãinãtate a
inventiilor românesti
Subsemnatul/subsemnatii,
..............................................................................................................................................................,
în calitate de solicitant/solicitanti
al/ai unui brevet pentru inventia cu titlul:
..................................................................................................................................................................,
pentru care a fost depusã la
Oficiul de Stat pentru Inventii si Mãrci (O.S.I.M.) Cererea de brevet
de inventie nr. ..............................., solicit/solicitãm,
în conformitate cu prevederile art. 6 alin. (1) din Ordonanta Guvernului
nr. 32/1996 pentru ratificarea Acordului dintre Guvernul României
si Organizatia Europeanã de Brevete privind cooperarea în
domeniul brevetelor, semnat la Bucuresti la 9 septembrie 1994, aprobatã
prin Legea nr. 32/1997, ale art. 32 din Ordonanta Guvernului nr. 41/1998,
precum si ale art. 15 din Hotãrârea Guvernului nr. 573/1998,
acordarea de sprijin financiar în vederea brevetãrii în
strãinãtate a acestei inventii.
Doresc/dorim brevetarea inventiei în statele ................................................................
.
Mã angajez/ne angajãm sã urmez/sã urmãm
calea de brevetare în strãinãtate, recomandatã
de O.S.I.M, si sã acopãr/sã acoperim din alte resurse
cheltuielile de brevetare neacoperite din sumele alocate de O.S.I.M.
Precizez/precizãm cã în decursul acestui an calendaristic
nu am mai beneficiat de sprijin financiar din partea O.S.I.M. în
vederea brevetãrii în strãinãtate a vreunei
inventii si cã nu dispun/nu dispunem de resursele financiare necesare
pentru brevetarea în strãinãtate, depunând în
acest sens dovezile anexate referitoare la veniturile realizate în
ultimele 12 luni.
Doclar/declarãm cã am luat cunostintã despre invitatia
O.S.I.M. cã, în cazul valorificãrii inventiei în
cauzã prin acest demers de brevetare în strãinãtate,
pot/putem contribui la suplimentarea fondului constituit la O.S.I.M, pentru
sprijinirea brevetãrii în strãinãtate a inventiilor
românesti.
.................................................
(semnãtura si stampila)
Data ........................
DECIZII ALE CONSILIULUI CONCURENTEI
DECIZIE
Presedintele Consiliului Concurentei,
având în vedere:
1. Decretul nr. 316 din 25 iulie 1996 privind numirea membrilor Consiliului
Concurentei;
2. Legea concurentei nr. 21/1996;
3. Regulamentul privind autorizarea concentrãrilor economice;
4. Regulamentul de organizare, functionare si procedurã al Consiliului
Concurentei;
5. Materialele din dosarul cauzei nr. RS-175 din 27 noiembrie 1998;
6. Nota Departamentului servicii;
luând în considerare cã:
1. prin contractul de vânzare de actiuni, încheiat la data
de 12 noiembrie 1998 între:
- Fondul Proprietãtii de Stat, în calitate de vânzãtor;
- Societatea Nationalã de Telecomunicatii "romtelecom" - S.A., în
calitate de emitent;
- OTEROM Ltd., în calitate de cumpãrãtor;
- Hellenic Telecommunications Organization - S.A., ca actionar al partenerului
strategic, OTEROM Ltd. achizitioneazã un pachet de actiuni reprezentând
35 % din capitalul social al Societãtii Nationale de Telecomunicatii
"romtelecom'" - S.A., rezultat în urma majorãrii acestuia
potrivit prevederilor legale; si
prin contractul de uzufruct, anexã
la contractul de vânzare, ce urmeazã a fi încheiat între:
- Fondul Proprietãtii de Stat, în calitate de proprietar;
- OTEROM Ltd., în calitate de uzufructuar la data perfectãrii
contractului de vânzare de actiuni, se va constitui si se va acorda
uzufructuarului un drept de uzufruct asupra unui numãr din actiunile
detinute de proprietar, inclusiv asupra actiunilor dobândite în
orice moment ulterior, dacã este cazul, care sã fie egal
cu procentul cel mai mic dintre:
a) 16% din totalul actiunilor; si
b) acel procent mai mic, necesar în orice moment pentru ca, adunat
la numãrul de actiuni detinute de uzufructuar, sã însumeze
51% din totalul actiunilor emise la momentul respectiv si, ca urmare, sã
îi confere OTEROM Ltd. controlul asupra votului în adunãrile
generale ordinare ale actionarilor,
se realizeazã o concentrare
economicã în sensul art. 11 alin. (2) lit. b) din Legea concurentei
nr. 21 /1996;
2. cifra de afaceri a pãrtilor implicate în aceastã
concentrare economicã îndeplineste conditia de prag prevãzutã
la art. 15 din Legea concurentei nr. 21/1996, adicã depãseste
25 de miliarde lei;
3. pietele relevante, afectate de concentrarea economicã analizatã,
sunt:
- piata serviciilor de telecomunicatii de bazã;
- piata serviciilor de închiriere a circuitelor pentru transmisii;
- piata serviciilor de telefonie mobilã celularã;
- piata serviciilor de transmisii de date pe retele de televiziune prin
cablu.
În cadrul pietei telecomunicatiilor de bazã principala piatã
afectatã este cea a serviciilor fixe de telefonie vocalã
locale, interurbane si internationale, inclusiv a serviciilor de "call-back"
si a serviciilor de telefoane publice conectate la o retea fixã
de telecomunicatii. Structura acestei piete rãmâne neschimbatã,
Societatea Nationalã de Telecomunicatii "romtelecom" - S.A. fiind
singurul operator si înainte si dupã operatiunea analizatã.
Înainte de concentrare, societatea era controlatã de statul
român prin Fondul Proprietãtii de Stat, dupã acest
moment controlul urmând a fi preluat de cãtre grupul OTE.
În aceste conditii Societatea Nationalã de Telecomunicatii
"romtelecom" - S.A. îsi va mentine cota de piatã de 100 %,
îmbunãtãtindu-si managementul (preluat de GTE - firmã
recunoscutã în domeniul telecomunicatiilor) si asigurându-si
dezvoltarea în baza unui plan. În Planul de afaceri si dezvoltare
- Anexa A la Acordul actionarilor, parte integrantã a contractului
de vânzare de actiuni - s-a convenit asupra obiectivelor de dezvoltare
a societãtii, astfel încât la sfârsitul perioadei
de dezvoltare de 5 ani sã se realizeze, printre altele:
- numãr de linii în functiune
- procentul liniilor comutate la centrale digitale - numãrul de telefoane publice în functiune în sate cu mai putin de 100 de locuitori - rata de finalizare a convorbirilor internationale initiate în strãinãtate - deranjamente confirmate pe 100 LTP - crearea unei infrastructuri de telecomunicatii model - reechilibrarea tarifelor pentru a face fatã concurentei - dezvoltarea retelei mobile pentru a concura cu succes cu operatorii GSM existenti. |
5,2 milioane
70% 1 62% 0,12
|
A. În legãturã cu Hotãrârea Guvernului nr. 670/1998:
Aspecte de procedurã:
A1. Ministerul Comunicatiilor a prezentat totusi aceastã hotãrâre
Consiliului Concurentei, spre avizare, la data de 11 decernbrie 1998. Urmeazã
ca, cu sprijinul Consiliului Legislativ, Consiliul Concurentei sã
analizeze dacã, din punct de vedere legal, mai este abilitat sã
avizeze o hotãrâre a Guvernului deja publicatã în
Monitorul Oficial al României, atâta vreme cât art. 27
lit. j) din Legea nr. 21/1998 face referire la "proiectele de hotãrâri
ale Guvernului".
A2. Tot cu sprijinul Consiliului Legislativ, Consiliul Concurentei va analiza
dacã avizul prevãzut la art. 4 alin. (4) din Legea 21/1996
- "interventia Guvernului în situatiile prevãzute la alin.
(2) si (3) se face cu avizul Consiliului Concurentei" - se referã
în sine doar la intentia Guvernului de a interveni pe anumite piete
sau si la forma concretã sub care aceasta se produce (în cazul
de fatã, formula prevãzutã a fi aplicatã).
În eventualitatea în care interpretarea corectã are
în vedere doar aprobarea intentiei de a interveni pe anumite piete,
atunci, probabil pentru a nu constitui doar o simplã formalitate,
avizul Consiliului Concurentei nu mai este necesar, tinând seama
cã pe piata în discutie Guvernul a mentinut în permanentã,
în perioada de dupã 1990, un control asupra tarifelor practicate.
Aspecte de fond:
A3. Dupã cum s-a mentionat mai sus, formula prevãzutã în hotãrâre este practicatã pe plan international (însãsi compania OTE a folosit-o în Grecia în anii 1996 si 1997, IPC + 2% si, respectiv, IPC + 3%). În plus, usoara crestere în termeni reali a tarifelor (5% pe an) este din plin compensatã, din punctul de vedere al consumatorilor, de beneficiile obtinute de acestia de pe urma obiectivelor de dezvoltare pe care si le-a propus societatea.
B. În legãturã cu Hotãrârea Guvernului nr. 793/1998:
A. Aceastã hotãrâre a Guvernului nu necesitã
avizul Consiliului Concurentei, deoarece:
- exclusivitatea Societãtii Nationale de Telecomunicatii "romtelecom"
- S.A. pentru servicii de telefonie de bazã i-a fost acordatã
în baza legislatiei existente deja în vigoare si a acordurilor
internationale la care România este parte. Logica acestei exclusivitãti
este aceea de a oferi operatorului national o perioadã în
care sã devinã capabil sã facã fatã
concurentei internationale în momentul deschiderii pietei;
- în domeniul telefoniei mobile, prin Ordonanta de urgentã
a Guvernului nr. 17/1998, Ministerul Comunicatiilor este abilitat sã
atribuie, prin încredintare directã, unei filiale a Societãtii
Nationale de Telecomunicatii "romtelecom" - S.A. licenta de operare pentru
sistemul de telefonie celularã digitatã DCS 1800; ordonantele
nu trebuie sã obtinã avizul Consiliului Concurentei;
- formularea "neemiterea unor alte licente pentru operarea retelelor de
telefonie mobilã, indiferent de tehnologia utilizatã, decât
dacã existã în mod evident cerere suficientã
pe piatã si numai prin licitatie publicã" nu constituie (datoritã
introducerii pãrtii subliniate) în realitate o exclusivitate.
Oricum, aceastã conditie nu apare în nici unul dintre documentete
legate de privatizarea Societãtii Nationale de Telecomunicatii "romtelecom"
- S.A. si, în conluzie, nu afecteazã procesul de analizã
a notificãrii;
- stabilirea la 5% a valorii lui X din formula prevãzutã
în Hotãrârea Guvernului nr. 670/1998 este un atribut
al Guvernului României si nu unul care trebuie avizat de Consiliul
Concurentei.
Având în vedere cã operatiunea de concentrare economicã
analizatã nu ridicã probleme privind concurenta în
sensul cã: (i) structura pietei serviciilor de telefonie fixã
si a pietei serviciilor de închiriere a circuitelor pentru transmisii
nu se modificã; (ii) în domeniul telefoniei mobile existã
premisele îmbunãtãtirii mediului concurential; si (iii)
piata serviciilor de transmisii de date pe retele de televiziune prin cablu
nu este influentatã,
ia urmãtoarea decizie:
Art. 1. - În conformitate cu dispozitiile art. 51 alin. 1 lit. b)
din Legea concurentei nr. 21/1996 si ale art. 9.1 lit. b) din partea a
III-a a cap. II din Regulamentul privind autorizarea concentrãrilor
economice, se constatã cã, desi operatiunea notificatã
cade sub incidenta legii, nu existã motive pentru a fi refuzatã.
Art. 2. - Taxa de autorizare prevãzutã la art. 33 alin. (2)
din Legea concurentei nr. 21/1996 este de 3.412.117.108 lei (trei miliarde
patru sute douãsprezece milioane una sutã saptesprezece mii
una sutã opt lei) si se va vira în termen de 15 zile, cu ordin
de platã tip trezorerie, la bugetul de stat în contul 60170103,
deschis, pe seama administratiilor financiare, la Banca Comercialã
Românã - S.A., Sucursala municipiului Bucuresti. O copie de
pe ordinul de platã va fi transmisã neîntârziat
Consiliului Concurentei.
Art. 3. - În conformitate cu art. 62 din Legea concurentei nr. 21/1996,
se dispune publicarea prezentei decizii de cãtre Hellenic Telecommunications
Organization - S.A., prin OTEROM Ltd., în Monitorul Oficial al României,
Partea I, în termen de 30 de zite de la data comunicãrii acesteia.
Art. 4. - Nerespectarea mãsurilor stabilite prin prezenta decizie
atrage sanctionarea conform art. 56 lit. b) din Legea concurentei nr. 21/1996.
Art. 5. - Prezenta decizie intrã în vigoare la data comunicãrii
ei persoanelor interesate.
Art. 6. - Decizia Consiliului Concurentei poate fi atacatã în
termen de 30 de zile de la comunicare la Curtea de Apel, Sectia contencios-administrativ.
Art. 7. - Secretariatul general va comunica neîntârziat prezenta
decizie pãrtilor-implicate în concentrarea economicã.
Art. 8. - Aceastã decizie este adresatã:
Hellenic Telecommunications Organization
- S.A
Blvd. Kifissias nr. 99, 15124, Maroussi, Atena, Grecia Telefon: +301-6115173 |
|
OTEROM Ltd.
Blvd. Arch. Makarios III nr. 199 Neocleous House 3030, Limasol, Cipru |
P. PRESEDINTELE CONSILIULUI CONCURENTEI,
GHEORGHE OPRESCU
Bucuresti, 18 decembrie 1998.
Nr. 132.
DECIZII ALE CONSILIULUI NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
CONSILIUL NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
DECIZIE
pentru aprobarea Normelor obligatorii
privind programarea si realizarea emisiunilor de teleshopping
În scopul reglementãrii modului de programare si difuzare
a emisiunilor cuprinzând oferte fãcute direct publicului,
în cadrul programelor difuzate de posturile de televiziune si al
programelor distribuite în conformitate cu art. 21 lit. c) din Legea
audiovizualului nr. 48/1992,
în completarea unor prevederi din Decizia Consiliului National al
Audiovizualului nr. 105/1993*) ,
în scopul armonizãrii legislatiei românesti din domeniul
audiovizualului cu legislatia europeanã,
în temeiul art. 32 alin. (1) si cu respectarea dispozitiilor art.
29 din Legea nr. 48/1992,
Consiliul National al Audiovizualului d e c i d e :
Art. 1. - Se aprobã Normele obligatorii cu privire la programarea
si realizarea emisiunilor de teleshopping prezentate în anexa care
face parte integrantã din prezenta decizie.
Art. 2. - Prezentele norme obligatorii nu se aplicã în cazul
eventualelor licente de emisie care se vor acorda în vederea difuzãrii
în exclusivitate a programelor de teleshopping.
Art. 3. - Nerespectarea prezentelor norme obligatorii se sanctioneazã
în functie de gravitate, potrivit prevederilor cap. V din Legea nr.
48/1992.
Art. 4. - Prezenta decizie intrã în vigoare în termen
de 90 de zile de la data publicãrii ei în Monitorul Oficial
al României, Partea I.
PRESEDINTELE CONSILIULUI NATIONAL AL
AUDIOVIZUALULUI,
MIRCEA SORIN MOLDOVAN
Bucuresti, 23 decembrie 1998.
Nr. 172.
*) Decizia nr.
105/1993, în forma revizuitã, a fost publicatã în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 290 din 7 august 1998.
NORME OBLIGATORII
cu privire la programarea si realizarea
emisiunilor de teleshopping
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1.1. - Prin emisiuni de teleshopping, în sensul prezentelor
norme, sunt definite emisiunile cu o duratã neîntreruptã
de minimum 10 minute, care cuprind, integral, forme de reclamã de
tipul ofertelor fãcute direct publicului - prin prezentarea sau
promovarea unor produse sau servicii -, în scopul vânzãrii,
cumpãrãrii sau închirierii de produse, precum si al
furnizãrii de servicii contra cost.
Art. 1.2. - Aceastã formã de reclamã se distinge de
publicitatea clasicã si reprezintã, în esentã,
un serviciu de comercializare propus prin intermediul unui post de televiziune.
În consecintã, aceastã formã de publicitate
trebuie sã se supunã reglementãrilor specifice dreptului
comercial, Legii concurentei nr. 21/1996 si prevederilor legale în
materie de protectie a consumatorilor.
Art. 1.3. - Prezentarea sau promovarea produselor sau serviciilor se va
face cu respectarea dispozitiilor prevãzute în prezenta decizie,
completate de prevederile continute în anexa la Decizia Consiliului
National al Audiovizualului nr. 105/1993 pentru aprobarea Normelor obligatorii
privind realizarea publicitãtii în cadrul programelor audiovizuale
radiodifuzate sau distribuite prin cablu: art. 1 - Norme generale, art.
3 - Forma si prezentarea [alin. (3) si (4)], art. 5 - Publicitate pentru
anumite produse [alin. (1), (2), (4), (5) si (6)], art. 6 - Publicitatea
transfrontierã si art. 8 - Publicitate în cadrul programelor
audiovizuale distribuite prin cablu.
CAPITOLUL II
Programarea emisiunilor de teleshopping
Art. 2.1. - Emisiunile de teleshopping pot fi difuzate pe cale radioelectricã
- terestrã si prin satelit - de posturile de televiziune, precum
si prin retelele de distributie prin cablu în cadrul serviciului
definit la art. 21 lit. c) din Legea nr. 48/1992 (difuzarea programelor
de conceptie proprie).
Art. 2.2. - (1) Emisiunile de teleshopping pot fi programate zilnic în
intervalele orare 0,00-11,00 si 14,00-16,00, cu exceptia zilelor de duminicã
si a sãrbãtorilor legale, când pot fi difuzate în
intervalul orar 0,00-9,00, si vor avea o duratã neîntreruptã
de minimum 10 minute.
(2) Numãrul de emisiuni de teleshopping va fi de maximum sase într-un
program zilnic de 24 de ore, fãrã a depãsi o duratã
totalã de douã ore pe zi; numãrul lor se va reduce
proportional, în functie de numãrul de ore ale programelor
difuzate zilnic de postul respectiv.
(3) Emisiunile de teleshopping trebuie sã fie clar identificate
si separate de celelalte emisiuni prin generice care sã anunte fãrã
echivoc emisiunea de teleshopping, fãrã a putea fi întrerupte
de anunturi publicitare sau de alte programe.
(4) Emisiunile de teleshopping trebuie sã fie autonome si nu pot
fi difuzate în cadrul altor emisiuni.
CAPITOLUL III
Prezentarea produselor si serviciilor
Art. 3.1. - Continutul emisiunilor de teleshopping nu va stimula comportamente
care ar putea aduce prejudicii sãnãtãtii si sigurantei
personale sau protectiei mediului.
Art. 3.2. - Emisiunile nu trebuie sã aducã, prin modul de
prezentare si promovare a produselor sau a serviciilor, prejudicii morale
sau fizice minorilor si, în acest scop, trebuie sã se conformeze
urmãtoarelor criterii:
a) nu vor recomanda în mod direct minorilor sã cumpere un
produs, sã solicite un serviciu sau sã practice o activitate,
bazându-se pe lipsa de experientã si pe credulitatea lor;
b) nu vor încuraja minorii sã îsi convingã pãrintii
sau alte persoane sã le cumpere respectivele bunuri sau servicii;
c) nu vor exploata încrederea pe care minorii o au în pãrinti,
în profesori sau în alte persoane;
d) nu vor fi prezentati, în mod nejustificat, minori în situatii
periculoase.
În cadrul acestor emisiuni nu pot participa minorii.
Art. 3.3. - Produsele sau serviciile trebuie sã fie descrise într-un
mod cât mai precis, prin prezentarea elementelor cantitative si a
tuturor parametrilor de calitate care le definesc si care sunt stabilite
si/sau declarate de cãtre agentul economic - producãtor sau
vânzãtor - în documentele de însotire a produselor
în circuitul comercial si impuse prin reglementãrile în
vigoare.
Imaginile, fotografiile si desenele prezentate vor reproduce fidel calitãtile
reale ale produsului sau ale serviciului prezentat si nu vor contine ambiguitãti
despre elementele ce definesc dimensiunile, greutatea si calitatea.
Art. 3.4. - Oferta de vânzare trebuie sã fie precisã
si cât mai completã posibil fatã de principalele sale
componente: pret, garantie, modalitãti de vânzare.
Art. 3.5. - Vor fi specificate conditiile de valabilitate a preturilor
(durata, data limitã), precum si intervalul în care un cumpãrãtor
al unui produs îl poate returna pentru a fi schimbat sau pentru a-i
fi reambursatã valoarea, fãrã penalizãri, în
afara cheltuielilor de returnare.
Art. 3.6. - Conditiile de efectuare a comenzii vor fi clar precizate, fãrã
a lãsa loc nici unui echivoc în ceea ce priveste angajamentele
mentionate mai sus, oricare ar fi modul lor de transmitere.
Art. 3.7. - Marca, numele fabricantului sau al distribuitorului unui produs
sau al prestatorului unui serviciu oferit spre vânzare, respectiv
furnizare, nu vor fi mentionate sau prezentate pe post si nu vor face obiectul
unui alt mod de anuntare sau de publicare cu referire la emisiune. Marca
va trebui sã fie precizatã, în cazul unei comenzi,
împreunã cu numele producãtorului sau al agentului
economic care asigurã garantia.
Art. 3.8. - Prezentarea si promovarea produselor sau a serviciilor în
aceste emisiuni nu se vor face într-un punct de vânzare identificat
sau identificabil.
Art. 3.9. - Este interzisã oferta de produse sau servicii a cãror
publicitate face obiectul unei interdictii legislative sau de reglementare.
CAPITOLUL IV
Responsabilitãti
Art. 4.1. - Rãspunderea civilã privind programarea si difuzarea
unei emisiuni de teleshopping care încalcã dispozitiile prezentei
decizii revine titularului de licentã al statiei pentru difuzare
pe cale radioelectricã sau al serviciului de comunicatie audiovizualã
distribuitã prin cablu, care transmite programe de conceptie proprie.
Aceastã rãspundere cuprinde si responsabilitatea pentru respectarea
prevederilor legale privind drepturile de autor, protectia proprietãtii
intelectuale si protectia consumatorului.
Art. 4.2. - La retransmisia, în conditiile legii, prin retele de
distributie prin cablu a unor programe audiovizuale ce contin emisiuni
de teleshopping, responsabilitãtile ce decurg din aplicarea prezentelor
norme nu sunt în sarcina organizatorului retransmisiei. În
cazul retransmisiei unor programe audiovizuale difuzate de posturi de televiziune
din strãinãtate este obligatorie respectarea prevederilor
art. 8 din anexa la Decizia Consiliului National al Audiovizualului nr.
105/1993 - Publicitatea în cadrul programelor audiovizuale distribuite
prin cablu.
Art. 4.3. - Obligatiile si rãspunderile prevãzute la art.
3.1-3.9 se aplicã si formelor de publicitate de tipul ofertelor
fãcute direct publicului pentru vânzarea, cumpãrarea
sau închirierea de produse si pentru furnizarea de servicii, oferte
mentionate la art. 2 alin. (1) si (3) din Decizia Consiliului National
al Audiovizualului nr. 105/1993.
CONSILIUL NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
DECIZIE
privind scoaterea la concurs a frecventelor
pentru posturile locale de radio (putere micã) conform art. 14 alin.
(3) din Legea audiovizualului nr. 48/1992
În aplicarea prevederilor art. 8 alin. (1) si ale art. 12 alin. (1)-(4)
din Legea audiovizualului nr. 48/1992,
având în vedere prevederile Legii nr. 19/1999 pentru modificarea
si completarea Legii audiovizualului nr. 48/1992,
în temeiul art. 32 si cu respectarea art. 29 din aceeasi lege,
Consiliul National al Audiovizualului d e c i d e :
Art. 1. - Ca urmare a expirãrii în trimestrele II si III ale
anului în curs a perioadei de valabilitate a licentelor în
domeniul radiodifuziunii - perioadã prevãzutã la art.
14 alin. (1) din Legea nr. 48/1992 - se scot la concurs, în sesiunea
de primãvarã 1999, frecventele prevãzute în
anexa nr. 1.
Art. 2. - Dosarele de participare la concursul pentru acordarea licentei
de emisie pentru programe de radiodifuziune vor putea fi depuse la sediul
Consiliului National al Audiovizualului cel mai târziu pânã
la data de 19 martie 1999.
Art. 3. - Continutul dosarelor de înscriere la concurs este prevãzut
în anexa nr. 2, iar criteriile de departajare a participantilor,
în anexa nr. 3.
Art. 4. - Având în vedere înstiintarea fãcutã
de Ministerul Comunicatiilor prin adresa nr. 2/A12/DC din 10 decembrie
1997 privind posibilitatea utilizãrii în viitor a benzii de
frecvente 66-73 MHz, pânã la data de 31 decembrie 2001, licentele
de emisie pentru aceastã bandã de frecvente se acordã
conform art. 14 alin. (1) din Legea nr. 48/1992, conditionat de perioada
de valabilitate a autorizatiei tehnice de functionare, eliberatã
de Agentia Nationalã de Comunicatii si Informaticã.
PRESEDINTELE CONSILIULUI NATIONAL AL
AUDIOVIZUALULUI,
MIRCEA SORIN MOLDOVAN
Bucuresti, 26 ianuarie 1999.
Nr. 6.
LISTA
cuprinzând frecventele care
vor fi scoase la concurs în sesiunea de primãvarã 1999
crt. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Bucuresti |
|
|
|
|
||
|
Brasov | Brasov |
|
|
|
|
|
|
Oradea | Bihor |
|
|
|
|
|
|
Bucuresti |
|
|
|
|
P.A.R. = 0,200 kW în sectorul 1150-2000 | |
|
Iasi | Iasi |
|
|
|
|
|
|
Galati | Galati |
|
|
|
|
|
|
Iasi | Iasi |
|
|
|
|
|
|
Constanta | Constanta |
|
|
|
|
P.A.R. = 0,080 kW în sectorul 3500-1950 |
|
Iasi | Iasi |
|
|
|
|
|
|
Focsani | Vrancea |
|
|
|
|
|
|
Galati | Galati |
|
|
|
|
|
|
Râmnicu Vâlcea | Vâlcea |
|
|
|
|
|
|
Suceava | Suceava |
|
|
|
|
Pentru tronsonul orar 6,00-12,00; 14,00-6,00 |
|
Râmnicu Vâlcea | Vâlcea |
|
|
|
|
|
|
Drobeta-Turnu Severin | Mehedinti |
|
|
|
|
|
|
Bucuresti | 100,200 |
|
|
|
P.A.R. = 0,500 kW pentru orice alt amplasament | |
|
Iasi | Iasi |
|
|
|
|
|
|
Cãlãrasi | Cãlãrasi |
|
|
|
|
|
|
Bucuresti |
|
|
|
|
||
|
Ploiesti | Prahova |
|
|
|
|
|
|
Brasov | Brasov |
|
|
|
|
Pentru tronsonul orar 0,00-19,00; 21,00-24,00 |
|
Brãila | Brãila |
|
|
|
|
|
|
Brãila | Brãila |
|
|
|
|
|
|
Slobozia | Ialomita |
|
|
|
|
|
|
Urziceni | Ialomita |
|
|
|
|
|
|
Brãila | Brãila |
|
|
|
|
|
|
Bucuresti |
|
|
|
|
||
|
Buzãu | Buzãu |
|
|
|
|
|
|
Baia Mare | Maramures |
|
|
|
|
|
|
Vaslui | Vaslui |
|
|
|
|
|
|
Bucuresti |
|
|
|
|
P.A.R. = 0,080 kW în sectorul 1100-1900 | |
|
Buzãu | Buzãu |
|
|
|
|
|
|
Ploiesti | Prahova |
|
|
|
|
|
|
Tulcea | Tulcea |
|
|
|
|
|
|
Cluj-Napoca | Cluj |
|
|
|
|
|
|
Bucuresti |
|
|
|
|
*) | |
|
Râmnicu Vâlcea | Vâlcea |
|
|
|
|
CONTINUTUL
dosarului de înscriere la
concursul pentru acordarea licentei de emisie radio-televiziune
1. Cerere de licentã (formular-tip C.N.A.), dactilografiatã
Paginile dosarului vor fi numerotate.
2. Dovada achitãrii taxei de înscriere la concurs
3. Actele juridice ale societãtii comerciale, în copii legalizate:
- hotãrârea judecãtoreascã;
- certificatul de înmatriculare;
- statutul;
- tipul de comunicatie audiovizualã solicitatã, care trebuie
sã fie explicit înscris în statutul societãtii
comerciale la obiectul de activitate (orice modificare a statutului trebuie
doveditã prin actul aditional si cererea de înscriere de mentiuni);
- contractul;
- contractul de asociere (dacã este cazul);
- declaratie notarialã prin care sã se precizeze, pentru
fiecare asociat al societãtii comerciale, din ce alte societãti
din domeniul audiovizualului mai face parte (investitor, actionar direct
sau indirect) si care este procentul de participare la capitalul social
al acestora.
Prin aceeasi declaratie notarialã se va preciza dacã persoana
juridicã (societatea comercialã care solicitã licenta)
mai este investitor sau actiortar direct sau indirect la alte societãti
de comunicatie audiovizualã, cu precizarea procentului detinut din
capitalul social al acestora.
4. Avizul tehnic prealabit eliberat de Ministerul Comunicatiilor
5. Studiul de fezabilitate, oportunitate si marketing
A. Situatia economicã si financiarã a societãtii comerciale,
anexându-se o copie de pe ultimul bilant contabil cu viza administratiei
financiare:
- investitii în domeniul audiovizualului;
- potentialul financiar;
- rezultatele economico-financiare;
- surse de finantare
B. Formularea unei strategii a dezvoltãrii viitoare, construirea
unor variante, analiza economicã si financiarã, justificarea
tehnicã si economicã a acestor variante
C. Etapele si termenele de finalizare a proiectului în maximum 18
luni din momentul obtinerii licentei
D. Resurse umane:
- angajati (experienta acumulatã în activitatea audiovizualã,
un scurt curriculum vitae);
- colaboratori;
- schema organizatoricã: departament programe, tehnic, economic,
administrativ
E. Amplasamentul statiei de emisie a studiourilor, a spatiilor tehnice,
redactionale si de productie aferente (adresa, acte de proprietate sau
de închiriere)
F. Tipul si principalii parametri ai echipamentului utilizat pentru:
- statia de emisie;
- studiouri
G. Grila de program, pe zile si ore:
- ponderea informatiilor referitoare la viata si problemele comunitãtii
în care functioneazã postul;
- prezentarea detaliatã a programelor de conceptie proprie si a
celor cuprinzând retransmisia de productii audiovizuale înregistrate
prin diverse mijloace;
- pentru programele retransmise vor fi anexate contractele cu proprietarii
de program;
- eventualele modificãri ale grilei de program existente la depunerea
dosarului de înscriere la concurs se pot efectua cu cel putin 15
zile înainte de data prezentãrii în concurs;
- eventualele modificãri în situatia juridicã existentã
la depunerea dosarului de înscriere la concurs se pot efectua cu
cel putin 15 zile înainte de data prezentãrii în concurs,
cu conditia încadrãrii acestora în prevederile Legii
nr. 48/1992
H. Sursele si proportiile programelor dupã structurã
Caseta demonstrativã audio/video (V.H.S.) cu o duratã aproximativã
de 20-30 de minute pentru programele de conceptie proprie.
NOTÃ:
Pentru documentele în copii, mentionate la pct. 5 "Studiul de fezabilitate,
oportunitate si marketing" este necesar
ca la depunerea dosarului sã fie prezentate actele originale pentru
certificarea autenticitãtii.
6. Program de lucru cu publicul:
- luni si miercuri între orele 9,00-14,00
etajul 6, camera 488a
telefon: 410.03.57
CRITERII
pentru departajarea participantilor
1. Oportunitatea functionãrii unui post audiovizual în conditiile
specifice comunitãtii cãreia i se adreseazã
2. Capacitatea solicitantului de a presta un serviciu performant
2.1. Gradul de adecvare a programelor la necesitãtile comunitãtii
2.2. Calitatea si diversitatea programelor
2.3. Ponderea productiilor audiovizuale nationale si europene în
ansamblul programelor difuzate
2.4. Durata zilnicã a programelor de conceptie proprie în
situatia de afiliere*)
2.5. Ponderea productiei proprii în ansamblul emisiunilor difuzate
2.6. Asigurarea pluralismului opiniilor si ilustrarea culturii nationale
2.7. Nivelul tehnic al echipamentelor utilizate (existente/preconizate)
2.8. Experienta echipei redactionale în audiovizual
3. Investitii realizate*)/preconizate în acest proiect,
schita spatiilor tehnice, cu amplasarea echipamentelor, acte care dovedesc
apartenenta spatiului în care functioneazã studioul*)
si a aparaturii existente*)/preconizate;
4. Capacitatea solicitantului de a sustine o activitate financiar-economicã
4.1. Volumul si structura de capital ce poate fi investit în audiovizual
4.2. Garantii bancare
4.3. Plan de afaceri
5. Sanctiuni aplicate de C.N.A.**)
6. Situatia utilizãrii frecventelor acordate prin licentele de emisie
obtinute anterior**)
7. Achitarea obligatiilor financiare si de altã naturã, rezultate
din Legea nr. 48/1992 si din deciziile C.N.A.**)
8. Rezultatele obtinute prin sondaje efectuate de o institutie specializatã,
privind calitãtile si performantele anterioare realizate de posturile
titularului de licentã*).