MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI
P A R T E A I
Anul XI - Nr. 51
LEGI, DECRETE, HOTÃRÂRI SI ALTE ACTE
Joi, 4 februarie 1999
SUMAR
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 135
din 20 octombrie 1998 privind exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 6 alin. 1 si 2 din Ordonanta
Guvernului nr. 15/1996 privind întãrirea disciplinei financiar-valutare,
aprobatã si modificatã prin Legea nr. 131/1996, cu modificãrile
ulterioare
Decizia nr. 149
din 27 octombrie 1998 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 115 alin. (2) din Legea administratiei publice locale
nr. 69/1991, republicatã
Decizia nr. 159
din 10 noiembrie 1998 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 29 lit. a) din
Legea nr. 47/1991 privind constituirea, organizarea si functionarea societãtilor
comerciale din domeniul asigurãrilor
Decizia nr. 170
din 10 decembrie 1998 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 10 alin. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind
executarea creantelor bugetare, modificatã si completatã
prin Ordonanta Guvernului nr. 53/1997
Decizia nr. 179
din 17 decembrie 1998 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 18 alin. 2 din Legea nr. 42/1993 privind accizele
la produsele din import si din tarã, precum si impozitul la titeiul
din productia internã si gazele naturale
DECIZII ALE CURTII
CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALA
DECIZIA Nr. 135
din 20 octombrie 1998
privind exceptia de neconstitutionalitate
a prevederilor art. 6 alin. 1 si 2 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996
privind intarirea disciplinei financiar-valutare, aprobata si modificata
prin Legea nr. 131/1996, cu modificarile ulterioare
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokár Gábor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Carmen Daniela Manea - magistrat-asistent
Pe rol, solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 6 alin. 1 si 2 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 privind intarirea
disciplinei financiar-valutare, ridicata de Societatea Comerciala "Compress
Advertising" - S.R.L. din Constanta si de Constantinescu Nicusor in Dosarul
civil nr. 8.879/1997 al Judecatoriei Constanta.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 13 octombrie 1998
si au fost consemnate in incheierea din aceeasi data, cand, avand nevoie
de timp pentru a delibera, Curtea a amanat pronuntarea pentru data de 20
octombrie 1998.
Curtea,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului,
constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 13 noiembrie 1997, pronuntata in Dosarul nr. 8.879/1997,
Judecatoria Constanta a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 6 alin. 1 si 2 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996,
ridicata de Societatea Comerciala "compress advertising" - S.R.L. din Constanta
si de Constantinescu Nicusor intr-o cauza civila privind solutionarea unei
plangeri formulate impotriva unui proces-verbal de constatare si sanctionare
contraventionala, incheiat de Garda Financiara Constanta.
In motivarea exceptiei se sustine ca aceste prevederi sunt neconstitutionale,
deoarece incalca atat dispozitiile art. 41 alin. (2), privitoare la ocrotirea
proprietatii private, in mod egal, indiferent de titular, cat si dispozitiile
art. 41 alin. (8) din Constitutie, potrivit carora bunurile destinate,
folosite sau rezultate din infractiuni ori contraventii pot fi confiscate
numai in conditiile legii.
Autorii exceptiei contesta, in esenta, masura confiscarii sumelor care
depasesc plafonul stabilit la art. 5 alin. 2 lit. c) pentru efectuarea
de plati sau incasari in numerar intre persoane juridice, sustinand ca
"nu se poate ca amenda sa fie aplicata unei anumite persoane fizice sau
juridice, iar confiscarea sa se dispuna in raport cu alta persoana fizica
sau juridica".
Exprimandu-si opinia, instanta apreciaza ca prevederile art. 6 alin. 1
din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 sunt neconstitutionale in raport cu
art. 41 alin. (2) din Constitutie.
In conformitate cu art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
s-au solicitat punctele de vedere ale presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului.
In punctul sau de vedere Guvernul arata ca art. 6 din Ordonanta Guvernului
nr. 15/1996 a fost modificat prin Ordonanta Guvernului nr. 26/1997, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 208 din 26 august 1997,
"in sensul ca sanctiunea confiscarii speciale a sumelor de bani platite
in numerar peste plafonul prevazut in art. 5 alin. 2 lit. c) a fost inlaturata,
fiind pastrata doar sanctiunea amenzii contraventionale, care se aplica
persoanelor fizice vinovate, aceasta prevedere neputand fi socotita in
contradictie cu textul art. 41 alin. (1) din Constitutia Romaniei, care
se refera la garantarea dreptului de proprietate in limitele si conditiile
legii". In consecinta, se considera ca exceptia de neconstitutionalitate
invocata de Constantinescu Nicusor si de Societatea Comerciala "Compress
Advertising" - s.r.l. este, "in ce priveste art. 6 alin. 1 din Ordonanta
Guvernului nr. 15/1996, lipsita de obiect, iar referitor la art. 6 alin.
2 din aceeasi ordonanta este neintemeiata".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
Curtea,
examinand incheierea de sesizare, punctul
de vedere al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
reprezentantului Ministerului Public, dispozitiile atacate, raportate la
prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr.
47/1992, republicata, Curtea este competenta sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Art. 6 alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 (aprobata si modificata
prin Legea nr. 131/1996), astfel cum a fost modificat prin Ordonanta Guvernului
nr. 26/1997 (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
208 din 26 august 1997, ordonanta aprobata si modificata prin Legea nr.
88/1998), prevede ca "incasarile zilnice in numerar pentru fiecare casierie
de la o persoana juridica nu pot depasi plafonul stabilit la art. 5 alin.
2 lit. c)", iar alin. 2 al aceluiasi articol stabileste faptele ce constituie
contraventie, precum si modalitatea de sanctionare a lor.
Acest text nu mai prevede masura confiscarii sumelor care depasesc plafonul
stabilit in ordonanta, ceea ce inseamna ca dispozitia care continea aceasta
sanctiune era abrogata implicit la data sesizarii Curtii Constitutionale
(13 noiembrie 1997).
Potrivit art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea Constitutionala
nu se poate pronunta decat asupra dispozitiilor dintr-o lege sau dintr-o
ordonanta in vigoare, ceea ce exclude exercitarea controlului de constitutionalitate
asupra unor dispozitii legale care nu mai sunt in vigoare, astfel ca exceptia
urmeaza sa fie respinsa ca inadmisibila.
Pentru motivele aratate, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie, precum
si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 alin. (1) si (6) din Legea
nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca inadmisibila exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 6 alin. 1 si 2 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 privind intarirea
disciplinei financiar-valutare, aprobata si modificata prin Legea nr. 131/1996,
cu modificarile ulterioare, ridicata de Societatea Comerciala "Compress
Advertising" - S.R.L. din Constanta si de Constantinescu Nicusor in Dosarul
nr. 8.879/1997 al Judecatoriei Constanta.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din data de 20 octombrie 1998.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat-asistent,
Carmen Daniela Manea
CURTEA CONSTITUTIONALA
DECIZIA Nr. 149
din 27 octombrie 1998
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 115 alin. (2) din Legea administratiei publice locale
nr. 69/1991, republicata
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokár Gábor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol, solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 115 din Legea nr. 69/1991, republicata, invocata de Consiliul Local
al Municipiului Arad in Dosarul nr. 3.508/CA/1994 al Curtii de Apel Timisoara
- Sectia contencios administrativ si comercial.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 20 octombrie 1998
si au fost consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand
nevoie de timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea pentru data de 27
octombrie 1998.
Curtea,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului,
constata urmatoarele:
Curtea de Apel Timisoara - Sectia contencios administrativ si comercial,
prin Incheierea din 27 ianuarie 1998, a sesizat Curtea Constitutionala
cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 115 din Legea
nr. 69/1991, republicata, ridicata de Consiliul Local al Municipiului Arad
intr-o cauza civila avand ca obiect anularea dispozitiilor Hotararii Guvernului
nr. 706/1994, prin care au fost trecute in administrarea prefecturii imobilele
situate in municipiul Arad, Bd Revolutiei nr. 73-75.
Instanta de judecata apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate invocata
este nefondata, deoarece, potrivit prevederilor art. 135 alin. (4) teza
ultima din Constitutie, prin lege pot fi stabilite ca bunuri din domeniul
exclusiv al proprietatii publice si altele decat cele enumerate in art.
135 din Constitutie.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
s-au solicitat puncte de vedere presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului.
In punctul de vedere al Guvernului se apreciaza ca dispozitiile art. 115
alin. (2) din Legea nr. 69/1991, republicata, sunt constitutionale, iar
problema ridicata nu este de neconstitutionalitate, ci de apreciere a probelor.
Totodata art. 135 alin. (4) din Constitutie prevede ca, in afara bunurilor
enumerate, fac obiectul exclusiv al proprietatii publice si altele stabilite
prin lege. De aceea, prevederile atacate sunt in deplina concordanta cu
dispozitia constitutionala.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
Curtea,
examinand incheierea de sesizare, punctul
de vedere al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile
paratului, concluziile procurorului, dispozitiile legale atacate, raportate
la prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, republicata, retine
urmatoarele:
In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr.
47/1992, republicata, Curtea este competenta sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate invocata.
Prin art. 1 al Hotararii Guvernului nr. 706/1994, s-a stabilit ca Palatele
administrative din municipii-resedinta de judet, care au functionat ca
sedii ale fostului partid comunist, trecute in proprietatea statului prin
Decretul-lege nr. 30/1990 si prin Hotararea Guvernului nr. 115/1990, sunt
bunuri proprietate publica de interes national, iar prin art. 2 s-a dispus
ca acestea sa treaca in administrarea fostelor prefecturi, fiind nominalizate
in anexa la hotarare, unde se regasesc si imobilele din municipiul Arad,
Bd Revolutiei nr. 73-75, judetul Arad.
Ulterior datei de 28 decembrie 1994, cand a fost sesizata instanta de judecata,
Legea nr. 69/1991 a fost modificata prin Legea nr. 24 din 12 aprilie 1996
si republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 79 din 18
aprilie 1996; intre alte dispozitii ale acestei legi, a fost adaugata si
cea cuprinsa in art. 105, potrivit careia consiliul judetean si aparatul
propriu al acestuia isi au sediul in Palatul administrativ, proprietate
publica de interes national, care este situat in municipiul-resedinta de
judet.
Intrucat in sustinerea legalitatii Hotararii Guvernului nr. 706/1994 s-a
invocat noul text de lege, astfel cum a fost modificat, devenit art. 115
alin. (2), exceptia de neconstitutionalitate a avut ca obiect tocmai aceasta
reglementare, care prevede ca "prefectul, subprefectul si aparatul propriu
isi desfasoara activitatea in prefectura. Prefectura si, dupa caz, consiliul
judetean si aparatul propriu al acestuia isi au sediul in Palatul administrativ,
proprietate publica de interes national, care este situat in municipiul-resedinta
de judet".
Dispozitia legala potrivit careia Palatul administrativ, sediul prefecturii
si al aparatului propriu al acesteia apartine proprietatii publice este
in concordanta cu prevederile art. 135 alin. (4) din Constitutie, care
permit organului legislativ ca, in afara bunurilor expres enumerate in
continutul normei constitutionale, sa stabileasca si altele care pot face
obiectul proprietatii publice. Prin aceasta nu se aduce nici o atingere
principiului ocrotirii dreptului de proprietate privata prevazut la art.
41 din Constitutie, fiind incontestabil ca aceste imobile nu au avut niciodata
caracter de proprietate privata.
De altfel, cu privire la dispozitiile art. 115 din Legea nr. 69/1991, republicata,
Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat prin Decizia nr. 40 din 11 aprilie
1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 76 din
13 aprilie 1996, constatandu-se constitutionalitatea lor, deoarece prevederile
ei nu sunt in contradictie cu dispozitiile art. 119, care reglementeaza
principiul autonomiei locale si cel al descentralizarii serviciilor publice,
cu ale dispozitiilor art. 135 relativ la proprietatea publica si nici cu
dispozitiile referitoare la autonomia locala si consiliul judetean, cuprinse
la art. 120 si 121 din Constitutie.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si
al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 115 alin.
(2) din Legea administratiei publice locale nr. 69/1991, republicata, exceptie
invocata de Consiliul Local al Municipiului Arad in Dosarul nr. 3.508/CA/1994
al Curtii de Apel Timisoara - Sectia contencios administrativ si comercial.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din data de 27 octombrie 1998.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta
CURTEA CONSTITUTIONALA
DECIZIA Nr. 159
din 10 noiembrie 1998
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 29 lit. a) din Legea nr. 47/1991 privind constituirea,
organizarea si functionarea societatilor comerciale din domeniul asigurarilor
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokár Gábor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol, solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 29 lit. a) din Legea nr.47/1991 privind constituirea, organizarea
si functionarea societatilor comerciale in domeniul asigurarilor, ridicata
in Dosarul nr. 695/1997 al Tribunalului Constanta - Sectia comerciala de
Societatea Comerciala "port dredging" - S.A. din Constanta in contradictoriu
cu Societatea Comerciala "omniasig" - S.A. din Constanta si cu Societatea
Comerciala "nasi shipping trading" - S.R.L. din Constanta.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 27 octombrie 1998,
in prezenta reprezentantului Societatii Comerciale "omniasig" - S.A. din
Constanta si in lipsa celorlalte parti, legal citate, si au fost consemnate
in incheierea din acea data, cand Curtea, avand nevoie de timp pentru a
delibera, a amanat pronuntarea pentru data de 10 noiembrie 1998.
Curtea,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului,
constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 20 februarie 1998, pronuntata in Dosarul nr. 695/1997,
Tribunalul Constanta - Sectia comerciala a sesizat Curtea Constitutionala
cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 29 lit. a) din
Legea nr. 47/1991, ridicata de Societatea Comerciala "port dredging" -
S.A. din Constanta. In motivarea exceptiei se sustine ca dispozitiile legale
atacate contravin prevederilor art. 41 alin. (2) din Constitutie, care
reglementeaza ocrotirea egala, prin lege, a proprietatii private, indiferent
de titular, precum si art. 53 alin. (2) din legea fundamentala, conform
caruia sistemul legal de impuneri trebuie sa asigure asezarea justa a sarcinilor
fiscale. Totodata autorul exceptiei considera ca art. 29 lit. a) din Legea
nr. 47/1991 ar fi fost constitutional, daca prevedea fie ca scutirea de
taxa de timbru se aplica atat asiguratului, cat si asiguratorului, fie
ca aceasta scutire nu se aplica nici unuia dintre acestia. Curtea Constitutionala
este, in aceste conditii, solicitata ca, admitand exceptia de neconstitutionalitate,
sa-l oblige si pe asigurat sa-si timbreze actiunea sau sa statueze ca ambele
parti sunt scutite de taxa de timbru in ceea ce priveste acordarea despagubirilor
aferente contractului de asigurare.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, s-au solicitat
punctele de vedere ale presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului.
In punctul de vedere al Guvernului se arata ca exceptia de neconstitutionalitate
este nefondata, dat fiind, in principal, faptul ca "scutirile de impozite
si taxe opereaza asupra unor sume care despagubesc pierderea sau deteriorarea
obiectului asigurarii", in timp ce platile de impozite si taxe ce se platesc
de societatea asiguratoare privesc profiturile acesteia ori, dupa caz,
actiunile pe care le sustine in fata justitiei. Guvernul arata, de asemenea,
ca, desi unele prevederi legale care cuprindeau scutiri de taxe au fost
recent abrogate, printre acestea nu se afla si cele cuprinse in art. 29
din Legea nr. 47/1991.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
Curtea,
examinand incheierea de sesizare, punctul
de vedere al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile
partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale atacate,
raportate la prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr.
47/1992, republicata, Curtea este competenta sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Art. 29 lit. a) din Legea nr. 47/1991, care face obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate, prevede ca sunt scutite de impozite, taxe de timbru
si orice alte taxe despagubirile, sumele asigurate si orice alte drepturi
ce se acorda din asigurarile de orice fel.
Cat priveste aspectele de fond, puse in discutie prin formularea exceptiei,
se constata ca reglementarea continuta in art. 29 lit. a) din Legea nr.
47/1991 nu contravine nici uneia dintre dispozitiile constitutionale invocate.
Intr-adevar, pe de o parte, exceptarea, prin lege, de la plata unor impozite
si taxe a unor categorii de persoane fizice ori juridice sau a anumitor
activitati sau bunuri nu poate sa fie considerata, prin ea insasi, ca neconstitutionala.
Dimpotriva, exceptarea de la impozite si taxe ori stabilirea unor reduceri
in aceasta materie reprezinta o practica legislativa curenta care corespunde
fie necesitatii de ocrotire a unor subiecte de drept, fie unor ratiuni
economice. De altfel nici autoarea exceptiei nu afirma ca scutirea de taxa
de timbru prevazuta de textul atacat ar fi neconstitutionala, ci cere extinderea
acestei exceptari si la actiunile in justitie introduse de societatile
de asigurari.
In cauza, nu poate fi vorba despre violarea, prin textul atacat, a egalitatii
intre titularii dreptului de proprietate privata, in sensul ocrotirii preferentiale
a unora dintre ei. In practica sa constanta, Curtea Constitutionala a stabilit
ca principiul egalitatii nu se opune ca o lege sa stabileasca reguli diferite
in raport cu persoane aflate in situatii deosebite, deoarece acest principiu
nu inseamna uniformitate. In acest sens este Decizia nr. 70 din 15 decembrie
1993, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 307 din
27 decembrie 1993. Pe de alta parte, astfel cum a decis Curtea prin Decizia
nr. 140 din 19 noiembrie 1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 324 din 4 decembrie 1996, tratamentul juridic diferit pentru
situatii diferite este admisibil si justificat tocmai de cerinta ca egalitatea
in fata legii sa nu atraga privilegii sau discriminari.
Or, este evident ca, in timp ce asiguratul reclama, de regula, despagubiri
pentru pierderea ori deteriorarea unui bun asigurat, societatea de asigurari
urmareste, ca orice alta societate comerciala, realizarea unui profit,
pentru care are de platit taxele si impozitele prevazute de lege. Nu este
vorba asadar despre un tratament diferit in considerarea titularilor dreptului
de proprietate, in ceea ce priveste ocrotirea acestui drept, ci despre
luarea in considerare, la stabilirea taxei de timbru, a anumitor particularitati
ale situatiei unor persoane fizice sau juridice. Asemenea reglementari,
avand aparenta consacrarii unor privilegii, sunt relativ numeroase in legislatie.
Este, de pilda, cazul scutirii de taxe a actiunilor introduse in temeiul
raporturilor de munca de catre salariati ori cel al actiunilor judecatoresti
ce valorifica drepturi de creanta corelative unor obligatii de intretinere.
Iar reglementarea in chip diferentiat a unor asemenea obligatii corespunde,
neindoielnic, si prevederilor constitutionale privind justa asezare a sarcinilor
fiscale.
Un alt motiv pentru care exceptia de neconstitutionalitate a art. 29 lit.
a) din Legea nr. 47/1991 urmeaza a fi respinsa se refera la lipsa de competenta
a Curtii Constitutionale de a se substitui legiuitorului cu prilejul rezolvarii
unor exceptii de neconstitutionalitate al caror obiect priveste lacune
legislative ori in cazul unor reglementari legale despre care se pretinde
ca ar fi incomplete ori nesatisfacator redactate.
Este cazul exceptiei de fata, pentru a carei solutionare ar trebui - astfel
cum solicita autorul ei - sa se pronunte fie o decizie de obligare a unei
parti la plata taxei de timbru, fie o decizie prin care cealalta parte
ar fi, la randul ei, scutita de plata acelei taxe, ceea ce ar presupune
o interventie nemijlocita din partea Curtii in activitatea de legiferare.
Sub acest aspect insa jurisprudenta Curtii Constitutionale este constanta,
statornicind limite ale competentei acesteia, cum ar fi: Curtea nu poate
da o alta formulare textelor de lege pe care le-ar considera nesatisfacator
redactate (Decizia nr. 1 din 30 iunie 1992, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 178 din 28 iulie 1992), ea nu isi poate asuma
rolul de a crea, de a abroga sau de a modifica o norma juridica, spre a
indeplini rolul de "legislator pozitiv" (Decizia nr. 27 din 12 martie 1996,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 85 din 26 aprilie
1996) si nici nu se poate substitui legiuitorului pentru adaugarea unor
noi prevederi celor instituite (Decizia nr. 45 din 2 mai 1995, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 90 din 12 mai 1995). Asadar,
chiar daca obiectia de neconstitutionalitate ar fi, prin ea insasi, intemeiata
- ceea ce nu este, desigur, cazul -, solutionarea ei printr-o modificare
legislativa ar depasi competenta Curtii.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si
al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 29 lit.
a) din Legea nr. 47/1991, ridicata de Societatea Comerciala "port dredging"
- S.A. din Constanta in Dosarul nr. 695/1997 al Tribunalului Constanta
- Sectia comerciala.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din data de 10 noiembrie 1998.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat-asistent,
Florentina Geangu
CURTEA CONSTITUTIONALA
DECIZIA Nr. 170
din 10 decembrie 1998
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 10 alin. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind
executarea creantelor bugetare, modificata si completata prin Ordonanta
Guvernului nr. 53/1997
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Gábor Kozsokár - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol, solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 10 alin. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea
creantelor bugetare, aprobata si modificata prin Legea nr. 108/1996 si
modificata prin Ordonanta Guvernului nr. 53/1997, ridicata de Societatea
Comerciala "publirom" - S.R.L. din Cluj-Napoca in Dosarul nr. 592/1998
al Judecatoriei Cluj-Napoca.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 10 noiembrie 1998,
cand, avand nevoie de timp pentru a delibera, Curtea a amanat pronuntarea
pentru data de 17 noiembrie 1998 si apoi pentru data de 10 decembrie 1998,
din cauza imposibilitatii constituirii completului de judecata, datorita
spitalizarii unui judecator.
Curtea,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului,
constata urmatoarele:
Judecatoria Cluj-Napoca, prin Incheierea din 6 mai 1998, pronuntata in
Dosarul nr. 592/1998, a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate
"a prevederilor art. 10 alin. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1996, Ordonanta
Guvernului nr. 53/1997, cat si a reglementarilor din art. 10 alin. 2 din
Ordonanta Guvernului nr. 11/1996", ridicata de societatea comerciala "Publirom"
- S.R.L. din Cluj-Napoca intr-o cauza care are obiect contestatia la executarea
titlului executoriu nr. 1.644 din 6 ianuarie 1998, emis de Administratia
financiara a municipiului Cluj-Napoca din cadrul Directiei generale a finantelor
publice si controlului financiar de stat a judetului Cluj.
Din examinarea concluziilor scrise, depuse la dosar in vederea sustinerii
exceptiei invocate, reiese insa ca aceasta priveste dispozitiile "art.
10 alin. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996, modificata prin Ordonanta
Guvernului nr. 53/1997".
In motivarea exceptiei se arata ca dispozitiile atacate, potrivit carora
executarea silita a creantelor bugetare poate incepe chiar in ziua emiterii
procesului-verbal de constatare, incalca prevederile constitutionale ale
art. 21 privind accesul liber la justitie, ale art. 41 referitor la protectia
proprietatii private si ale art. 48 care reglementeaza dreptul persoanei
vatamate de o autoritate publica.
Exprimandu-si opinia, instanta de judecata
apreciaza exceptia ca fiind neintemeiata, intrucat dispozitiile atacate
nu aduc vreo atingere drepturilor consacrate prin Constitutia Romaniei,
nu ingradesc accesul liber la justitie si nu afecteaza protectia proprietatii
private.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, s-au solicitat
punctele de vedere ale presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului.
In punctul sau de vedere Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 10 alin. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996, modificata
prin Ordonanta Guvernului nr. 53/1997, este neintemeiata, deoarece procedura
executarii silite prevazute de acest text "este o procedura mai rapida
si mai eficienta decat cea din dreptul comun, punand la dispozitia partilor
suficiente garantii procesuale", care nu contravine prevederilor constitutionale
ale art. 21, 41 si 48, mentionate de autoarea exceptiei.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
Curtea,
examinand incheierea de sesizare, punctul
de vedere al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, notele
scrise ale partilor, concluziile procurorului, dispozitiile atacate, raportate
la prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr.
47/1992, republicata, Curtea Constitutionala este competenta sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate a art. 10 alin. 2 din Ordonanta Guvernului
nr. 11/1996, modificata prin Ordonanta Guvernului nr. 53/1997, cu care
a fost sesizata.
Potrivit art. 10 alin. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996, aprobata
si modificata prin Legea nr. 108/1996, astfel cum a fost modificat prin
Ordonanta Guvernului nr. 53/1997, "Exercitarea cailor de atac la organele
competente, de catre platitori, cu privire la stabilirea obligatiilor bugetare,
nu suspenda obligatia acestora de plata. Cu toate acestea, Ministerul Finantelor,
la cererea platitorului, poate dispune, tinand seama de motivele invocate
de acesta, suspendarea obligatiei de plata, pana la solutionarea primei
cai de atac".
Acest text nu incalca principiul accesului liber la justitie, consacrat
la art. 21 din Constitutie, deoarece, conform art. 9 din Legea nr. 105/1997,
pentru solutionarea obiectiunilor, contestatiilor si a plangerilor asupra
sumelor constatate si aplicate prin actele de control sau de impunere ale
organelor Ministerului Finantelor, impotriva deciziei Ministerului Finantelor
este deschisa calea actiunii in justitie, hotararea organului de jurisdictie
administrativa fiind astfel supusa controlului judecatoresc.
Curtea Constitutionala, prin Decizia Plenului nr. 1 din 8 februarie 1994,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 69 din 16 martie
1994, a statuat ca instituirea unei proceduri administrativ-jurisdictionale
nu este contrara principiului prevazut la art. 21 din Constitutie privind
accesul liber la justitie, atata timp cat decizia organului administrativ
poate fi atacata in fata unei instante judecatoresti.
Dispozitiile art. 10 alin. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 nu incalca
nici prevederile art. 48 din Constitutie, deoarece procedura administrativ-jurisdictionala
instituita in acest caz nu impiedica persoana vatamata intr-un drept al
sau de o autoritate publica, printr-un act administrativ sau prin nesolutionarea
in termenul legal a unei cereri, sa obtina recunoasterea dreptului pretins,
anularea actului si repararea pagubei.
In sfarsit, nu sunt infrante nici prevederile art. 41 din Constitutie,
deoarece textul atacat nu afecteaza protectia proprietatii private, impotriva
executarii silite pornite la cererea organelor Ministerului Finantelor
putandu-se formula contestatie la executare. In astfel de situatii, instanta
de judecata are posibilitatea de a suspenda, la cerere, executarea silita,
pana la solutionarea contestatiei la executare.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie,
precum si al art. 1-3, art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din Legea
nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 alin.
2 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare,
modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 53/1997, ridicata
de Societatea Comerciala "publirom" - S.R.L. din Cluj-Napoca in Dosarul
nr. 592/1998 al Judecatoriei Cluj-Napoca.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din data de 10 decembrie 1998.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat-asistent,
Doina Suliman
CURTEA CONSTITUTIONALA
DECIZIA Nr. 179
din 17 decembrie 1998
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 18 alin. 2 din Legea nr. 42/1993 privind accizele
la produsele din import si din tara, precum si impozitul la titeiul din
productia interna si gazele naturale
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokár Gábor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Ioan Griga - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol, solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 18 alin. 2 din Legea nr. 42/1993 privind accizele la produsele din
import si din tara, precum si impozitul la titeiul din productia interna
si gazele naturale, exceptie ridicata din oficiu in Dosarul nr. 1.176/1997
al Curtii de Apel Iasi.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 15 decembrie 1998,
in lipsa inculpatilor Maricuta Ionel si Kupan Eugen Francisc, a partii
civile Directia generala a finantelor publice si controlului financiar
de stat a judetului Iasi si a partii civilmente responsabile, Societatea
Comerciala "anim" - S.R.L. Miroslavesti, pentru care procedura de citare
este legal indeplinita, si au fost consemnate in incheierea de la acea
data, cand Curtea, avand nevoie de timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea
pentru data de 17 decembrie 1998.
Curtea,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului,
constata urmatoarele:
Curtea de Apel Iasi, prin Incheierea din 6 octombrie 1998, a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
18 alin. 2 din Legea nr. 42/1993, ridicata din oficiu intr-o cauza penala
avand ca obiect judecarea recursurilor declarate de inculpati.
In motivarea exceptiei se sustine ca dispozitiile atacate, potrivit carora,
deosebit de sanctiunea penala, platitorul are obligatia sa achite accizele,
majorarile de intarziere, precum si o suma egala cu valoarea obligatiilor
fiscale datorate, contravin art. 41 alin. (8) din Constitutie, potrivit
caruia pot fi confiscate, in conditiile legii, numai bunurile destinate,
folosite sau realizate din infractiuni. Or, suma ce constituie dublul obligarii
fiscale a fost dobandita de inculpat in afara activitatii infractionale.
Dispozitiile art. 41 alin. (7) din Constitutie instituie prezumtia caracterului
licit al bunurilor dobandite, iar averea dobandita legal nu poate fi confiscata.
Prevederile Legii nr. 42/1993 au fost abrogate in intregime prin art. 38
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/1997. Aceasta abrogare insa
nu produce efecte in speta, deoarece dispozitiile art. 18 alin. 2 din Legea
nr. 42/1993 sunt reglementari de drept civil, chiar daca au fost cuprinse
intr-o lege penala. Deoarece activitatea infractionala s-a desfasurat in
perioada in care dispozitiile atacate erau in vigoare, acestea sunt aplicabile
in cauza, iar solutionarea corecta a litigiilor depinde de interpretarea
lor.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea
nr. 47/1992, republicata, s-au solicitat punctele de vedere ale presedintilor
celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
Presedintele Camerei Deputatilor a comunicat punctul sau de vedere, in
sensul ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, atata timp
cat nu se face dovada inexistentei infractiunii, deoarece obligatia de
plata a unei sume egale cu valoarea obligatiilor datorate, rezultat al
savarsirii unei fapte prevazute la art. 18 alin. 1 din Legea nr. 42/1993,
nu este consecinta dobandirii licite sau ilicite a averii, ci urmarea savarsirii
unor fapte ce constituie infractiuni.
In punctul de vedere al Guvernului se apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 18 alin. 2 din Legea nr. 42/1993 este inadmisibila,
deoarece, la data invocarii ei, Legea nr. 42/1993 era abrogata in intregime
prin art. 38 alin. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/1997
privind regimul accizelor si al altor taxe indirecte, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 380 din 29 decembrie 1997, care a intrat
in vigoare la data de 1 ianuarie 1998. Noua reglementare nu a preluat in
textul sau dispozitii similare celor prevazute la art. 18 alin. 2 din Legea
nr. 42/1993, a caror neconstitutionalitate s-a invocat. Potrivit prevederilor
art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 23 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicata, Curtea Constitutionala poate decide asupra exceptiilor
ridicate in fata instantelor judecatoresti privind neconstitutionalitatea
unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o
ordonanta in vigoare, de care depinde solutionarea cauzei. Legea nr. 42/1993
fiind abrogata in intregime, exceptia invocata era inadmisibila inca de
la data la care a fost formulata.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
Curtea,
examinand incheierea de sesizare, punctele
de vedere ale Presedintelui Camerei Deputatilor si Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile
legale atacate, raportate la prevederile Constitutiei si ale Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr.
47/1992, republicata, Curtea este competenta sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate invocata.
Potrivit dispozitiilor art. 18 alin. 2 din Legea nr. 42/1993 privind accizele
la produsele din import si din tara, precum si impozitul la titeiul din
productia interna si gazele naturale, deosebit de sanctiunea penala, platitorii
au obligatia sa plateasca accizele sau impozitul la titeiul din productia
interna si gazele naturale, dupa caz, stabilite, inclusiv majorarile de
intarziere, precum si o suma egala cu valoarea obligatiilor fiscale datorate.
Aceste prevederi legale, ca de altfel intreaga lege, au fost abrogate prin
dispozitiile art. 38 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/1997
privind regimul accizelor si al altor taxe indirecte, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 380 din 29 decembrie 1997, aprobata
prin Legea nr. 196/1998, iar in continutul noului act normativ nu s-a mai
mentinut solutia legislativa reglementata de textul atacat.
Deoarece exercitarea controlului de constitutionalitate asupra unor texte
de lege abrogate contravine prevederilor art. 23 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicata, exceptia de neconstitutionalitate invocata este inadmisibila.
In ceea ce priveste modalitatea de interpretare a textului atacat, in sensul
aplicarii lui in timp, chiar daca problema este legata si de respectarea
unei prevederi constitutionale, Curtea constata ca aceasta este de competenta
exclusiva a instantelor judecatoresti, iar controlul acestei interpretari
se realizeaza prin exercitarea cailor legale de atac. In acest sens este
si jurisprudenta Curtii Constitutionale, astfel cum rezulta din Decizia
nr. 120 din 16 noiembrie 1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 362 din 27 decembrie 1994.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si
al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca inadmisibila exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 18 alin. 2 din Legea nr. 42/1993 privind accizele la produsele din
import si din tara, precum si impozitul la titeiul din productia interna
si gazele naturale, exceptie ridicata din oficiu in Dosarul nr. 1.176/1997
al Curtii de Apel Iasi.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din data de 17 decembrie 1998.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta