P A R T E A I
Anul XI - Nr. 614 LEGI,
DECRETE, HOTARÂRI SI ALTE ACTE 16 decembrie 1999
Regulament nr. 1 din 21 mai 1999 privind organizarea si functionarea la Banca Nationalã a României a Centralei Riscurilor Bancare
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
581. - Ordin privind cerintele minime pentru navele maritime care transportã mãrfuri periculoase sau poluante
1376. - Ordin privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare, aprobatã si modificatã prin Legea nr. 108/1996, cu modificãrile si completãrile ulterioare, referitoare la cesiunea creantelor bugetare fatã de debitorii, societãti comerciale aflate în procedura reorganizãrii judiciare si a falimentului, supuse executãrii silite
BANCA NATIONALÃ A ROMÂNIEI
REGULAMENT nr.
1
privind organizarea si functionarea
la Banca Nationalã a României
a Centralei Riscurilor Bancare
În temeiul prevederilor art. 2 alin. (2), ale art. 25, art. 26 alin.
(2), art. 50 si ale art. 51 alin. (3) si (4) din Legea nr. 101/1998 privind
Statutul Bãncii Nationale a României, precum si ale art. 2,
38, 55, 56 si ale art. 58 din Legea bancarã nr. 58/1998,
Banca Nationalã a României emite prezentul regulament.
ARTICOLUL 1
Obiect
Obiectul prezentului regulament îl constituie organizarea si functionarea la Banca Nationalã a României a Centralei Riscurilor Bancare. Centrala Riscurilor Bancare (C.R.B.) este un centru de intermediere care gestioneazã în numele Bãncii Nationale a României informatia de risc bancar pentru scopurile utilizatorilor, în conditiile pãstrãrii secretului bancar.
ARTICOLUL 2
Definitii
Pentru scopurile prezentului regulament:
1. Informatia de risc bancar este informatia care se raporteazã
de cãtre bãnci, se prelucreazã si se difuzeazã
de Centrala Riscurilor Bancare; informatia de risc bancar cuprinde datele
de identificare a unui debitor - persoanã fizicã sau persoanã
juridicã nonbancarã rezidentã - si operatiunile în
lei si în valutã prin care bãncile se expun la risc
fatã de acel debitor.
Aceste operatiuni sunt:
a) acordarea de credite;
b) asumarea de angajamente de cãtre bancã, în numele
debitorului, fatã de o persoanã fizicã
sau o persoanã juridicã nonbancarã;
c) asumarea de angajamente de cãtre bancã, în numele
debitorului, fatã de altã bancã.
2. Riscul individual este suma valorilor operatiunilor prevãzute
la pct. 1, raportatã la Centrala Riscurilor Bancare de o persoanã
declarantã pentru un debitor - persoanã fizicã sau
persoanã juridicã nonbancarã rezidentã -, cu
conditia sã fie egalã sau mai mare decât limita de
raportare. Riscul individual reprezintã expunerea unei bãnci
fatã de un debitor si se determinã de cãtre persoana
declarantã. Pentru calculul riscului individual se iau în
considerare atât operatiunile desfãsurate de debitor în
nume propriu, cât si cele în care debitorul este parte componentã
a unui grup.
3. Persoana recenzatã este debitorul - persoanã fizicã
sau persoanã juridicã nonbancarã rezidentã
- înscris în baza de date a Centralei Riscurilor Bancare ca
urmare a raportãrii acestuia de cãtre persoana declarantã.
4. Riscul global este suma riscurilor individuale raportate de toate persoanele
declarante pentru aceeasi persoanã recenzatã, mai putin valoarea
angajamentelor asumate de bãnci, în numele persoanei recenzate,
fatã de alte bãnci [pct. 1 lit. c)]. Riscul global reprezintã
expunerea întregului sistem bancar din România fatã
de o singurã persoanã recenzatã si se determinã
de Centrala Riscurilor Bancare.
5. Persoanele declarante la Centrala Riscurilor Bancare sunt:
- centralele bãncilor - persoane juridice române - pentru
toate informatiile de risc bancar colectate din propriile evidente si din
cele ale unitãtilor lor teritoriale din România;
- sucursalele din România ale bãncilor - persoane juridice
strãine - pentru toate informatiile de risc bancar colectate din
propriile evidente.
Persoanele declarante au obligatia sã completeze formularul "Fisã
de acreditare la Centrala Riscurilor Bancare a persoanelor autorizate sã
transmitã si sã receptioneze informatii de risc bancar" (F1),
prin care sunt desemnate maximum 3 persoane acreditate la Centrala Riscurilor
Bancare, conform anexei nr. 1. Aceastã fisã va fi întocmitã
în douã exemplare având acelasi continut, cu urmãtoarele
destinatii:
- exemplarul 1 va fi transmis în regim confidential la Centrala Riscurilor
Bancare;
- exemplarul 2 va fi pãstrat pentru evidentele proprii.
6. Persoana acreditatã este angajatul autorizat de conducerea persoanei
declarante sã transmitã la si sã receptioneze de la
Centrala Riscurilor Bancare informatii de risc bancar.
Persoana declarantã nu este abilitatã sã efectueze
schimbul de informatii de risc bancar cu Centrala Riscurilor Bancare decât
prin intermediul persoanelor acreditate.
7. Perioada de raportare este intervalul cuprins între datele de
1 si 15 ale lunii în care se raporteazã informatia de risc
bancar aferentã lunii anterioare. În cazul în care data
de 15 nu este o zi bancarã, perioada de raportare se încheie
în urmãtoarea zi bancarã.
8. Utilizatorii sunt bãncile si Banca Nationalã a României.
ARTICOLUL 3
Obligativitatea raportãrii
Fiecare persoanã declarantã este obligatã sã raporteze la Centrala Riscurilor Bancare, la termenele si în conditiile prevãzute în prezentul regulament, informatia de risc bancar pentru fiecare debitor care îndeplineste conditia de a fi raportat, respectiv ca banca sã fi înregistrat fatã de acesta un risc individual.
ARTICOLUL 4
Structura informationalã a Centralei Riscurilor Bancare
Centrala Riscurilor Bancare organizeazã si gestioneazã o
bazã de date care cuprinde:
a) Registrul central al creditelor (RCC), care contine informatiile de
risc bancar raportate de persoanele declarante, prelucrate si difuzate
de Centrala Riscurilor Bancare în vederea valorificãrii de
cãtre utilizatori, în conditiile pãstrãrii secretului
bancar;
b) Registrul creditelor restante (RCR), care este alimentat lunar de Registrul
central al creditelor cu informatii de risc bancar referitoare la persoanele
recenzate si la creditele restante ale acestora fatã de întregul
sistem bancar din România.
ARTICOLUL 5
Transmiterea si înscrierea
informatiei de risc bancar
în Registrul central al
creditelor
1. Fluxul transmiterii si înscrierii informatiei de risc bancar în
Registrul central al creditelor este prezentat în diagramã.
2. În scopul îndeplinirii obligatiei prevãzute la art.
3, persoana declarantã trebuie sã transmitã la Centrala
Riscurilor Bancare, lunar, în perioada de raportare, informatia de
risc bancar, folosind în mod obligatoriu urmãtoarele proceduri:
2.1. Procedura de raportare a debitorilor trebuie folositã în
cazul raportãrii pentru prima datã la Centrala Riscurilor
Bancare a unui debitor de cãtre respectiva persoanã declarantã
sau în cazul în care datele de identificare a unor debitori
raportati anterior de cãtre aceeasi persoanã declarantã
au suferit modificãri. Transmiterea informatiei de risc bancar prin
aceastã procedurã se realizeazã prin utilizarea "Formularului
de raportare a debitorilor" (F2). Continutul acestui formular si modul
de completare sunt prezentate în anexa nr. 2.
2.2. Procedura de raportare a riscurilor individuale trebuie folositã
în cazul în care debitorul îndeplineste conditia de a
fi raportat. Transmiterea informatiei de risc bancar prin aceastã
procedurã se face utilizându-se "Formularul de raportare a
riscurilor individuale" (F3).
Continutul acestui formular si modul de completare sunt prezentate în
anexa nr. 3.
2.3. Procedura de stergere a riscurilor trebuie folositã în
cazul în care un risc raportat anterior nu mai este înregistrat
în evidentele contabile ale bãncii si debitorul respectiv
îndeplineste conditia de a fi raportat la Centrala Riscurilor Bancare.
Raportarea informatiei de risc bancar prin aceastã procedurã
se face utilizându-se formularul F3.
2.4. Procedura de stergere a unui debitor trebuie folositã în
cazul în care un debitor nu mai îndeplineste conditia de a
fi raportat de cãtre persoana declarantã. Transmiterea informatiei
de risc bancar prin aceastã procedurã se face utilizându-se
formularul F2.
3. Informatia de risc bancar raportatã la Centrala Riscurilor Bancare
este cea înscrisã în evidentele bãncii în
ultima zi a lunii pentru care se face raportarea.
4. Transmiterea informatiei de risc bancar va fi adaptatã la caracteristicile
oricãrui canal tehnic de transmisie, pentru evitarea riscului ca
informatia respectivã sã nu parvinã întocmai
si la timp. Canalele tehnice de transmisie vor fi stabilite de Centrala
Riscurilor Bancare.
5. Înscrierea în Registrul central al creditelor poate fi efectuatã
dacã informatia de risc bancar transmisã de cãtre
o persoanã declarantã îndeplineste cumulativ urmãtoarele
conditii de validare:
a) respectã standardele de continut si modul de completare a formularelor
prevãzute în prezentul regulament;
b) este în concordantã, conform criteriilor stabilite de Centrala
Riscurilor Bancare în acest sens, cu informatia de risc bancar cuprinsã
în raportãrile anterioare. 6. Centrala Riscurilor Bancare
nu poate modifica din proprie initiativã informatia de risc bancar
transmisã de cãtre persoanele declarante.
ARTICOLUL 6
Prelucrarea informatiei de risc
bancar.
Organizarea si gestionarea Registrului central al creditelor
si a Registrului creditelor restante
Centrala Riscurilor Bancare asigurã înregistrarea în
Registrul central al creditelor a informatiilor de risc bancar raportate
de persoanele declarante si prelucrarea acestor informatii în scopul
obtinerii de date agregate necesare utilizatorilor.
Registrul central al creditelor va fi creat, gestionat si actualizat conform
necesitãtilor proprii ale Centralei Riscurilor Bancare, astfel încât
sã poatã evidentia operativ informatiile privind:
- identificarea persoanelor recenzate si evidentierea, dupã caz,
a situatiilor speciale, conform Legii nr. 64/1995 privind procedura reorganizãrii
judiciare si a falimentului, modificatã prin Legea
nr. 99/1999 privind unele mãsuri pentru accelerarea reformei economice;
- riscurile individuale si caracteristicile acestora;
- riscurile globale si caracteristicile acestora.
Informatiile de risc bancar înscrise în Registrul central al
creditelor vor fi actualizate lunar.
Registrul creditelor restante va fi creat, gestionat si actualizat conform
necesitãtilor proprii ale Centralei Riscurilor Bancare, astfel încât
sã poatã evidentia operativ informatiile privind abaterile
de la graficele de rambursare a creditelor, înregistrate de persoanele
recenzate fatã de întregul sistem bancar din România.
Informatiile de risc bancar vor fi mentinute în Registrul central
al creditelor si în Registrul creditelor restante pe o perioadã
de 2 ani de la data înscrierii, dupã care vor fi arhivate.
ARTICOLUL 7
Difuzarea informatiei de risc bancar
1. Fluxul difuzãrii informatiei de risc bancar detinute de Centrala
Riscurilor Bancare cãtre utilizatori este prezentat în diagramã.
2. Centrala Riscurilor Bancare transmite lunar fiecãrei persoane
declarante, din proprie initiativã, informatia referitoare la riscul
global pentru fiecare debitor raportat de aceasta în luna respectivã,
utilizând formularul "Situatia riscului global privind persoanele
recenzate" (F4 A). Continutul acestui formular si modul de completare sunt
prezentate în anexa nr. 4.
3. Centrala Riscurilor Bancare transmite, la cerere, oricãrei persoane
declarante informatii referitoare la creditele restante pe ultimii 2 ani,
evidentiate în Registrul creditelor restante, pentru oricare debitor
raportat de cãtre aceasta în luna respectivã, utilizând
formularul "situatia creditelor restante" (F4 B).
Continutul acestui formular si modul de completare sunt prezentate în
anexa nr. 4.
4. Orice unitate bancarã poate solicita Centralei Riscurilor Bancare,
prin intermediul propriei persoane declarante, informatia de risc bancar
referitoare la orice persoanã fizicã sau juridicã
nonbancarã rezidentã, cu conditia sã aibã acordul
scris al persoanei respective în conformitate cu prevederile art.
37 din Legea nr. 58/1998. Nerespectarea acestei conditii de cãtre
bancã constituie abatere de la prevederile prezentului regulament.
În cazul în care informatia de risc bancar solicitatã
de bancã se referã la un debitor raportat de aceasta în
ultima perioadã de raportare încheiatã, nu este necesar
acordul acestuia.
Datele ce pot fi solicitate de bancã sunt:
- datele referitoare la riscul global înregistrat în Registrul
central al creditelor în ultima lunã pe numele persoanei recenzate;
si/sau
- datele referitoare la creditele restante înregistrate fatã
de întregul sistem bancar în cel mult ultimii 2 ani de aceeasi
persoanã recenzatã.
Formularele folosite pentru solicitarea de informatii de risc bancar sunt
urmãtoarele:
a) "acord de consultare a bazei de date a centralei riscurilor bancare"
(F5). Fiecare formular este valabil numai pentru o singurã consultare
a bazei de date pentru persoana respectivã.
Formularul F5 se va întocmi în trei exemplare, având
acelasi continut, cu urmãtoarele destinatii:
- exemplarul 1 rãmâne în posesia persoanei care a dat
acordul;
- exemplarul 2 se depune la unitatea bancarã care a primit acordul;
- exemplarul 3 se transmite persoanei declarante în ziua emiterii
acordului si se arhiveazã de cãtre aceasta. Continutul acestui
formular si modul de completare sunt prezentate în anexa nr. 5;
b) "cerere de consultare a bazei de date a centralei riscurilor bancare"
(F6)
Continutul acestui formular si modul de completare sunt prezentate în
anexa nr. 6.
Difuzarea de cãtre Centrala Riscurilor Bancare a informatiei de
risc bancar în acest caz se face în termen de cel mult o zi
bancarã de la data primirii cererii de consultare a bazei de date
a Centralei Riscurilor Bancare.
5. Persoana declarantã este obligatã sã remitã,
la cerere, oricãrei persoane pe care a raportat-o la sau despre
care a primit informatii de la Centrala Riscurilor Bancare ultimele informatii
de risc bancar referitoare la persoana respectivã.
6. Directorul coordonator al activitãtii Centralei Riscurilor Bancare
poate dispune sistarea difuzãrii informatiei de risc bancar detinute
de Centrala Riscurilor Bancare, în cazul în care accesul la
aceasta s-a fãcut de cãtre persoane neautorizate. 7. În
conditiile respectãrii prevederilor legale, difuzarea informatiilor
de risc bancar detinute de Centrala Riscurilor Bancare se poate face de
aceasta si cãtre alte directii din Banca Nationalã a României,
dupã cum decide, de la caz la caz, directorul coordonator al activitãtii
Centralei Riscurilor Bancare.
ARTICOLUL 8
Corectarea erorilor si a omisiunilor
1. Înlocuirea informatiei de risc bancar transmise, care nu a îndeplinit
cel putin una dintre conditiile prevãzute la pct. 5 al art. 5, si
completarea informatiei de risc bancar transmise se pot face în perioada
de raportare (prin retransmisie), prin utilizarea formularelor F2 si/sau
F3:
a) ca urmare a sesizãrii de cãtre Centrala Riscurilor Bancare
a erorilor; aceasta va transmite persoanei declarante, în cel mult
o zi bancarã de la data primirii oricãrei raportãri,
formularul "lista cuprinzând erorile privind informatia de risc bancar"
(F7).
Continutul acestui formular si modul de completare sunt prezentate în
anexa nr. 7;
b) ca urmare a sesizãrii de cãtre persoana declarantã
a omisiunilor proprii.
În cazul în care persoana declarantã sesizeazã
erori în informatia de risc bancar transmisã în cadrul
perioadei de raportare, aceasta este obligatã sã transmitã
la Centrala Riscurilor Bancare, în aceastã perioadã,
informatia de risc bancar corectatã, prin utilizarea formularului
"sesizare de corectie" (F8).
Continutul acestui formular si modul de completare sunt prezentate în
anexa nr. 8.
2. În cazul în care persoana declarantã nu efectueazã
corectiile în perioada de raportare, Centrala Riscurilor Bancare
va înscrie în Registrul central al creditelor numai informatia
de risc bancar care îndeplineste conditiile prevãzute la pct.
5 al art. 5 si va completa, pe baza datelor anterioare, informatia de risc
bancar omisã.
3. Corectarea erorilor din formularele F2 si/sau F3 care constituie o raportare
anterioarã se poate face de cãtre persoana declarantã,
prin utilizarea formularului "sesizare de corectie", astfel:
a) din initiativa unei persoane recenzate, atunci când aceasta constatã
existenta unor date eronate care au fost înregistrate pe numele sãu
ca urmare a raportãrii lor de cãtre banca pe care persoana
recenzatã a identificat-o ca fiind sursa erorii;
b) din initiativa bãncii, atunci când aceasta constatã
existenta unor date eronate înregistrate în baza de date a
Centralei Riscurilor Bancare, ca urmare a raportãrii de cãtre
bancã.
Datele de identificare a unui debitor si fiecare tip de risc pot fi corectate
o singurã datã printr-o "sesizare de corectie". A doua corecturã
este permisã numai dacã:
- aceasta se face ca urmare a unei solicitãri de conciliere; si
- prima corecturã nu s-a fãcut ca urmare a unei solicitãri
de conciliere.
4. În cazul în care informatia de risc bancar continutã
în "sesizarea de corectie" îndeplineste conditiile prevãzute
la pct. 5 al art. 5, Centrala Riscurilor Bancare efectueazã înscrierea
acesteia în cel mult o zi bancarã de la data primirii sesizãrii.
În cazul în care informatia de risc bancar continutã
în "sesizarea de corectie" nu îndeplineste cel putin una dintre
conditiile prevãzute la pct. 5 al art. 5, Centrala Riscurilor Bancare
nu efectueazã înscrierea acesteia. 5. Informatia de risc bancar
corectã, transmisã la Centrala Riscurilor Bancare printr-o
"sesizare de corectie", este cea înscrisã în evidentele
bãncii în ultima zi a lunii la care se referã.
ARTICOLUL 9
Procedura de conciliere
Orice persoanã recenzatã care contestã corectitudinea
unor date înregistrate în baza de date a Centralei Riscurilor
Bancare pe numele sãu, fãrã a cunoaste banca - sursã
a erorii, poate solicita bãncii care i-a remis informatia de risc
bancar declansarea procedurii de conciliere în cel mult o zi bancarã
de la consultarea bazei de date a Centralei Riscurilor Bancare.
Etapele procedurii de conciliere sunt urmãtoarele:
- etapa 1: emiterea formularului "cerere de conciliere" (F9) de
cãtre persoana recenzatã si acceptarea cererii de cãtre
bancã.
Continutul acestui formular si modul de completare sunt prezentate în
anexa nr. 9.
Formularul F9 se va întocmi în trei exemplare, având
acelasi continut, cu urmãtoarele destinatii:
- exemplarul 1 rãmâne în posesia persoanei care a emis
cererea;
- exemplarul 2 se depune la unitatea bancarã care initiazã
procedura de conciliere;
- exemplarul 3 se transmite persoanei declarante si se arhiveazã
de cãtre aceasta;
- etapa a 2-a: transmiterea la Centrala Riscurilor Bancare de cãtre
unitatea bancarã, prin persoana declarantã, a formularului
"cerere de conciliere" în cel mult o zi bancarã de la data
acceptãrii acesteia;
- etapa a 3-a: transmiterea de cãtre Centrala Riscurilor
Bancare a informatiei de risc bancar continute în "cererea de conciliere"
cãtre persoana declarantã care a raportat-o;
- etapa a 4-a: verificarea de cãtre persoana declarantã
a informatiei de risc bancar supuse concilierii;
- etapa a 5-a: transmiterea rezultatului verificãrii de cãtre
persoana declarantã, în termen de maximum douã zile
bancare de la primirea de la Centrala Riscurilor Bancare a informatiei
de risc bancar supuse concilierii.
În cazul în care verificarea a evidentiat existenta unei informatii
de risc bancar eronate, raportatã anterior, persoana declarantã
transmite rezultatul verificãrii si corecteazã erorile prin
emiterea unei "sesizãri de corectie", în conditiile respectãrii
prevederilor art. 8 pct. 3 paragraful 2.
Persoana declarantã este obligatã sã transmitã
la Centrala Riscurilor Bancare, în maximum 5 zile bancare de la primirea
de la aceasta a datelor supuse concilierii, dovada care sã certifice
rezultatul verificãrii;
- etapa a 6-a: transmiterea de cãtre Centrala Riscurilor
Bancare persoanei declarante a bãncii care a initiat concilierea
a rezultatului verificãrii informatiei de risc bancar. Banca este
obligatã sã punã la dispozitie persoanei recenzate
rezultatul în maximum o zi bancarã de la data primirii acestuia
de la Centrala Riscurilor Bancare.
ARTICOLUL 10
Sanctiuni
Nerespectarea prevederilor prezentului regulament se sanctioneazã
cu amendã aplicabilã bãncilor, astfel:
a) neraportarea lunarã de cãtre bãnci la Centrala
Riscurilor Bancare se sanctioneazã cu amendã în sumã
de 10.000.000 lei;
b) raportarea de cãtre bãnci la Centrala Riscurilor Bancare
a informatiei de risc bancar care nu îndeplineste conditiile de validare
prevãzute la pct. 5 al art. 5 se sanctioneazã cu amendã
în sumã de 100.000 lei pentru fiecare informatie de risc bancar
inclusã în lista cuprinzând erorile, care nu mai poate
fi corectatã în perioada de raportare;
c) netransmiterea rezultatului verificãrii informatiei de risc bancar
continute în "cererea de conciliere" în cadrul termenului prevãzut
la art. 9 etapa a 5-a primul alineat se sanctioneazã cu amendã
în sumã de 100.000 lei/zi de întârziere;
d) netransmiterea dovezii care sã certifice rezultatul verificãrii
informatiei de risc bancar continute în "cererea de conciliere" în
termenul prevãzut la art. 9 etapa a 5-a ultimul alineat se sanctioneazã
cu amendã în sumã de 1.000.000 lei/zi de întârziere;
e) netransmiterea de cãtre bãnci la Centrala Riscurilor Bancare
a informatiei de risc bancar referitoare la un debitor care îndeplineste
conditia de a fi raportat se sanctioneazã cu amendã de la
1.000.000 lei la 2.000.000 lei pentru fiecare debitor neraportat;
f) transmiterea de cãtre bãnci a informatiei de risc bancar
eronate, existentã în baza de date a Centralei Riscurilor
Bancare, se sanctioneazã cu amendã de la 500.000 lei la 1.000.000
lei pentru fiecare debitor raportat eronat;
g) solicitarea de cãtre bãnci a informatiilor de risc bancar
fãrã acordul persoanei la care se referã informatiile
respective se sanctioneazã cu amendã de la 5.000.000 lei
la 10.000.000 lei.
Sumele prevãzute la lit. a)-d) se percep de Centrala Riscurilor
Bancare din conturile curente ale bãncilor, deschise la Banca Nationalã
a României, în ultima zi bancarã a lunii în care
se înregistreazã nerespectarea prevederilor prezentului regulament,
si se vireazã la bugetul de stat.
Încãlcãrile disciplinei bancare prevãzute la
lit. e)-g) se constatã de cãtre persoanele din cadrul Directiei
supraveghere, anume împuternicite de Consiliul de administratie al
Bãncii Nationale a României. Sanctiunile se aplicã
de conducerea executivã a Bãncii Nationale a României,
iar sumele aferente se vireazã la bugetul de stat.
Cuantumul amenzilor suportate de bãnci pentru nerespectarea prevederilor
prezentului regulament se va actualiza prin ordin al guvernatorului Bãncii
Nationale a României.
ARTICOLUL 11
Comisioane
Pentru serviciile de informare prestate de Centrala Riscurilor Bancare
sunt percepute comisioane.
Cuantumul comisioanelor se stabileste prin ordin al guvernatorului Bãncii
Nationale a României. Sumele provenite din comisioane sunt folosite
de Banca Nationalã a României pentru acoperirea cheltuielilor
de implementare si functionare a Centralei Riscurilor Bancare.
ARTICOLUL 12
Arhivarea
Orice document continând informatia de risc bancar raportatã la si primitã de la Centrala Riscurilor Bancare se arhiveazã pe o perioadã de 5 ani în cadrul Centralei Riscurilor Bancare si la bãnci.
ARTICOLUL 13
Limita de raportare
Suma reprezentând limita de raportare se stabileste prin ordin al guvernatorului Bãncii Nationale a României.
ARTICOLUL 14
Alte precizãri
Anexele nr. 1-9 fac parte integrantã din prezentul regulament.
Din proprie initiativã, precum si la solicitarea bãncilor,
Centrala Riscurilor Bancare poate sã presteze si alte servicii referitoare
la difuzarea de informatii de risc bancar. În scopul protejãrii
activitãtii bancare, Banca Nationalã a României, prin
Centrala Riscurilor Bancare, poate elabora modele de testare a riscului
de creditare, pe care le propune sau le impune bãncilor, dupã
caz.
ARTICOLUL 15
Dispozitii generale
Informatiile de risc bancar transmise la si primite de la Centrala Riscurilor
Bancare au caracter confidential.
Centrala Riscurilor Bancare nu îsi asumã nici o responsabilitate
în cazul valorificãrii, cu încãlcarea prevederilor
legale, a informatiei de risc bancar de cãtre utilizatori. Persoanele
declarante au obligatia sã furnizeze Centralei Riscurilor Bancare
orice informatie de risc bancar solicitatã de aceasta în scopul
desfãsurãrii propriei activitãti.
ARTICOLUL 16
Intrarea în vigoare
Prezentul regulament va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, si va intra în vigoare la data de 1 februarie 2000.
GUVERNATORUL BÃNCII NATIONALE
A ROMÂNIEI,
MUGUR ISÃRESCU
Bucuresti, 21 mai 1999.
Nr. 1.