P A R T E A I
Anul XI - Nr. 426
LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Marti, 31 august
1999
SUMAR
DECIZII
13. - Decizie privind convocarea Senatului în sesiune ordinară
ORDONANTE ALE GUVERNULUI ROMÂNlEI
96. - Ordonantă privind constituirea si utilizarea Fondului special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii industriale
97. - Ordonantă privind garantarea furnizării de servicii publice în transporturile rutiere si pe căile navigabile interioare
104. - Ordonantă pentru modificarea si completarea prevederilor Ordonantei Guvernului nr: 20/1992 privind activitatea de metrologie
105. - Ordonantă pentru modificarea si completarea Decretului-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum si celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri, republicat, cu modificările ulterioare
111. - Ordonantă privind reglementarea transferului
unor echipamente specifice sectorului de drumuri, achizitionate din
împrumutul acordat de Banca Europeană
perttru Reconstructie si Dezvoltare, către societătile comerciale înfiintate
prin
reorganizarea Regiei Autonome "Administraiia
Nâtională a Drumurilor din România"
116. - Ordonantă pentru modificarea si completarea Legii serviciilor postale nr. 83/1996
117. - Ordonantă privind adoptarea termenilor si conditiilor de participare a României la programele Comunitătii Europene în domeniul cercetării, dezvoltării tehnologice si demonstratiilor si la programele de cercetare si activitătile de instruire
DECIZII
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
SENATUL
În temeiul art. 63 alin. (1) si (3) din Constitutia României,
Se convoacă Senatul în a doua sesiune ordinară a anului 1999, în ziua de 6 septembrie, ora 15,00.
Programul de lucru al Senatului pentru prima săptămână este cuprins între 6-10 septembrie 1999 inclusiv.
PRESEDINTELE SENATULUI
PETRE ROMAN
Bucuresti, 30 august 1999.
Nr. 13.
ORDONANTE ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
ORDONANTĂ
privind constituirea si utilizarea
Fondului special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente
si instalatii industriale
În temeiul art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia României si al art.
1 lit. G pct. 4 din Legea nr. 140/1999 privind abilitarea Guvernului de
a emite ordonante,
Guvernul României emite următoarea ordonantă:
Art. 1. - Riscurile tehnologice industriale sunt fenomenele care pot interveni
în activitătile tehnologice din industrie la utilaje, echipamente si instalatii
industriale care prezintă un potential ridicat privind declansarea de incendii,
explozii mari la suprafată si în subteran, radiatii, surpări de teren,
accidente chimice, avarierea gravă a conductelor magistrale si urbane ori
alte dezastre care conduc la pierderi de vieti omenesti, mari pagube materiale,
precum si la poluarea aerului, apei sau a solului.
Art. 2. - În scopul prevenirii si reducerii riscurilor tehnologice industriale,
astfel cum au fost definite la art. 1, se constituie Fondul special pentru
reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii
industriale, în completarea resurselor proprii de finantare ale agentilor
economici din industrie, care va fi gestionat de Ministerul Industriei
si Comertului.
Art. 3. - Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje,
echipamente si instalatii industriale se constituie din taxele trimestriale
care vor fi achitate de agentii economici din industrie, indiferent de
forma de proprietate, si care, potrivit Clasificării activitătilor din
economia natională - CAEN, elaborată de Comisia Natională pentru Statistică,
aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 656/1997, sunt cuprinsi în următoarele
sectiuni:
Sectiunea /Denumirea
D Industria extractivă
E Industria prelucrătoare
F Energia electrică si termică, gaze si apă
Art. 4. - (1) Nivelul taxelor trimestriale datorate de agentii economici
se stabileste la un cuantum de o pătrime din a mia parte a volumului cifrei
anuale de afaceri, precizată în bilantul financiar-contabil avizat de directia
generală a finantelor publice si controlului financiar de stat teritorială
la 31 decembrie din anul anterior, si se aplică începând cu data virării
sumelor aferente taxei pe trimestrul I al anului de aplicare, adică în
prima parte a lunii aprilie.
(2) Virarea sumelor reprezentând taxele trimestriale se va face în primele
15 zile ale lunii ianuarie, aprilie, iulie si octombrie, la nivelul cuantumului
precizat la alin. (1).
(3) Nivelul redus al taxelor trimestriale, determinat de
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemnează:
Ministrul industriei si comertului,
Radu Berceanu
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Bucuresti, 30 august 1999.
Nr. 96.
GUVERNUL ROMÂNIEI
ORDONANTĂ
privind garantarea furnizării
de servicii publice în transporturile rutiere si pe căile navigabile interioare
În temeiul art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia României si al art.
1 lit. H pct. 5 din Legea nr. 140/1999 privind abilitarea Guvernului de
a emite ordonante,
Guvernul României emite următoarea ordonantă:
Art. 1. - (1) Transporturile publice rutiere si pe căile navigabile interioare
contribuie la libera circulatie a persoanelor, mărfurilor si altor bunuri
în interiorul tării, la rezolvarea unor interese majore ale economiei,
în conditii ecologice si eficiente, executate de diferiti operatori de
transport, posesori de licente si/sau autorizatii, obtinute în conformitate
cu reglementările în
vigoare.
(2) Transporturile publice rutiere si pe căile navigabile interioare se
desfăsoară în regim concurential, iar tarifele aferente se stabilesc liber
pe piată, în functie de cerere si ofertă, dacă prin legi speciale nu se
prevede altfel.
Art. 2. - Pentru satisfacerea unor necesităti de natură economică, socială
sau de mediu, pentru acordarea de facilităti unor categorii de persoane
sau pentru a se asigura capacităti suficiente de transport pe anumite rute
se pot stabili servicii publice de transport rutier si pe căile navigabile
interioare.
Art. 3. - (1) Serviciile publice de transport se stabilesc de Guvern sau
de consiliile locale, după caz, denumite în continuare autorităti competente,
dacă reglementările în vigoare nu prevăd altfel.
(2) La stabilirea unor servicii publice de transport se va tine seama de:
a) interesul general;
b) posibilitatea utilizării mai multor moduri de transport;
c) tarifele si conditiile de transport care pot fi oferite beneficiarilor;
d) posibilitătile financiare de acoperire a subventiilor de la bugetul
de stat sau de la bugetele locale.
(3) În cazul în care serviciul public de transport se poate desfăsura prin
mai multe moduri de transport, va fi ales acel mod care presupune costurile
cele mai mici.
(4) Rutele, conditiile si tarifele aferente acestor transporturi se stabilesc
de către autoritătile competente. Tarifele si calculatia acestora vor fi
avizate de Oficiul Concurentei, conform prevederilor legale în vigoare.
(5) Încredintarea serviciilor publice de transport se va face în regim
concurential.
Art. 4. - Prin serviciu public de transport se întelege acel transport
public, Stabilit potrivit art. 2, pe care un operator de transport este
obligat să îl efectueze, în conditiile impuse de autoritătile competente,
chiar dacă acesta ar avea efecte economice negative asupra activitătii
sale.
Art. 5. - Autoritătile competente vor lua măsuri de reducere a serviciilor
publice de transport.
Art. 6. - Obligatia efectuării unui serviciu public de transport constă
în:
a) obligatia de exploatare, care impune operatorului de transport autorizat
sau licentiat să efectueze serviciul respectiv, să îl desfăsoare continuu
si regulat, să asigure capacitatea necesară si să respecte conditiile impuse
de autoritătile competente. Obligatia de exploatare include
si obligatia operatorului de transport respectiv de a asigura toate serviciile
complementare serviciului public de transport;
b) obligatia de transport, care impune oricărui operator de transport să
accepte si să efectueze servicii publice de transport în conditiile stabilite
de autoritătile competente;
c) obligatia tarifară, care impune operatorilor de transport practicarea
tarifelor stabilite de autoritătile competente, contrar interesului comercial
al operatorilor, rezultând fie din stabilirea tarifelor sub costurile reale,
fie din respingerea cererii de majorare a anumitor tarife. Nu sunt considerate
obligatii tarifare măsurile luate de autoritătile competente privind politica
de
preturi, care se aplică ansamblului
de activităti economice, sau cele care au ca scop reglarea pietei transporturilor.
Art. 7. - (1) Se consideră că o obligatie de exploatare si/sau de transport
poate avea efect economic negativ asupra activitătii operatorilor de transport
care îndeplinesc respectiva obligatie, dacă cheltuielile ocazionate de
efectuarea acestei obligatii sunt mai mari decât veniturile obtinute.
(2) Determinarea efectului economic negativ se face pe baza bilantului
anual, prin care se evidentiază diferenta dintre cheltuielile efectuate
si veniturile realizate, ca urmare a efectuării obligatiilor de exploatare
si/sau de transport.
(3) Dacă obligatia de exploatare si/sau de transport se referă la una sau
mai multe categorii de persoane sau rute de transport practicate de respectivul
operator de transport, efectul economic negativ se va stabili luându-se
în considerare numai cheltuielile si veniturile aferente transportului
acestor categorii de persoane sau pe rutele de transport.
(4) Se consideră că obligatia tarifară are efecte economice negative atunci
când diferenta dintre veniturile si cheltuielile aferente serviciului public
de transport este mai mică decât diferenta dintre veniturile si cheltuielile
aferente aceluiasi transport, dacă acesta s-ar fi desfăsurat în conditii
de concurentă, iar tarifele de transport s-ar fi stabilit pe criterii comerciale.
(5) Pentru serviciile publice de transport se organizează evidentă contabilă
distinctă.
Art. 8. - (1) Operatorii de transport care prestează servicii publice de
transport beneficiază de subventii de la bugetul de stat sau de la bugetele
locale, după caz, în conformitate cu prevederile prezentei ordonante.
(2) Valoarea subventiilor se calculează după cum urmează:
a) în cazul unei obligatii de exploatare sau de transport, valoarea subventiilor
este egală cu diferenta dintre diminuarea cheltuielilor si diminuarea veniturilor
operatorilor de transport care efectuează transportul public, care ar rezulta
dacă respectivul operator de transport nu ar efectua această activitate;
b) în cazul unei obligatii tarifare, valoarea subventiei se stabileste
pe baza următoarei formule de calcul:
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemnează:
Ministrul transporturilor,
Traian Băsescu
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
p. Secretar de stat,
seful Departamentului
pentru Administratie Publică Locală,
Ioan Onisei
Bucuresti, 30 august 1999.
Nr. 97.
GUVERNUL ROMÂNIEI
ORDONANTĂ
pentru modificarea si completarea
prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 20/1992 privind activitatea de metrologie
În temeiul art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia României si al art.
1 lit. G pct. 7 din Legea nr. 140/1999 privind
abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul României emite următoarea ordonantă:
Articol unic. - Ordonanta Guvernului nr. 20/1992 privind activitatea de
metrologie, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 212 din
28 august 1992, aprobată si modificată prin Legea nr. 11/1994, cu modificările
ulterioare, se modifică si se completează după cum urmează:
1. La articolul 3, după alineatul 1 se introduce alineatul 2 cu următorul
cuprins:
"Activitătile care au ca obiect mijloacele de măsurare si măsurările prevăzute
la alin. 1 sunt supuse obligatoriu
controlului metrologic al statului,
prin autorizare si supraveghere metrologică."
2. Articolul 9 va avea următorul cuprins:
"Art. 9. - Constituie mijloace de măsurare toate măsurile, aparatele, dispozitivele,
instalatiile, precum si materialele de
referintă care furnizează informatii
de măsurare, singure sau asociate cu unul sau mai multe dispozitive suplimentare."
3. Articolul 11 va avea următorul cuprins:
"Art. 11. - În functie de scopul utilizării, mijloacele de măsurare sunt
mijloace de măsurare etalon si mijloace de
măsurare de lucru."
4. Articolul 12 va avea următorul cuprins;
"Art. 12. - Mijloacele de măsurare destinate să definească, să realizeze,
să conserve sau să reproducă unitătile de
măsură, în scopul de a servi ca
referintă pentru alte mijloace de măsurare, sunt etaloane.
Etaloanele desemnate sau larg recunoscute ca având cele mai înalte calităti
metrologice si ale căror valori sunt
atribuite fără raportare la alte
etaloane ale acelorasi mărimi sunt etaloane primare.
Etaloanele atestate de Biroul Român de Metrologie Legală si recunoscute
prin hotărâre a Guvernului ca bază unică
legală pentru atribuirea de valori
altor etaloane ale mărimii considerate sunt etaloane nationale si reprezintă
bunuri publice.
Etaloanele nationale împreună cu celelalte etaloane atestate din România
formează - prin unicitate si structură unitară
pe niveluri de exactitate - Sistemul
national de etaloane si constituie baza stiintifică, tehnică si legală,
de referintă, a tuturor măsurărilor efectuate pe întregul teritoriu al
tării, precum si în relatiile tehnico-stiintifice cu alte tări."
5. Articolul 13 va avea următorul cuprins:
"Art. 13. - În scopul asigurării uniformitătii, exactitătii si legalitătii
măsurărilor, mijloacele de măsurare trebuie să fie
trasabile la etaloanele nationale
sau internationale. Transmiterea unitătilor de măsură se realizează prin
etalonare sau verificare metrologică, pornindu-se de la etaloanele primare,
prin niveluri succesive de exactitate, folosindu-se celelalte etaloane,
până la mijloacele de măsurare de lucru.
Transmiterea unitătilor de măsură se efectuează de către laboratoare de
metrologie în conditiile prezentei ordonante."
6. Articolul 15 va avea următorul cuprins:
"Art. 15. - Se supun obligatoriu controlului metrologic al statului etaloanele
corespunzătoare oricărui nivel de
exactitate si mijloacele de măsurare
de lucru care se utilizează în domeniile de interes public, prevăzute la
art. 3.
Sortimentele de mijloace de măsurare prevăzute la alin. 1 se stabilesc
de Biroul Român de Metrologie Legală prin
Lista oficială a mijloacelor de măsurare supuse obligatoriu controlului
metrologic al statului, publicată si reactualizată periodic în Monitorul
Oficial al României. Lista va cuprinde si modalitătile de control metrologic
aplicabile. fiecărui sortiment, precum si intervalul maxim admis între
două verificări metrologice succesive."
7. Articolul 16 va avea următorul cuprins:
"Art. 16. - Controlul metrologic al statului asupra mijloacelor de măsurare
se exercită, în conditiile prevăzute de
instructiunile de metrologie legală,
prin următoarele modalităti:
a) aprobări de model;
b) avize de instalare;
c) avize de punere în functiune;
d) etalonări;
e) verificări metrologice initiale;
f) verificări metrologice periodice;
g) verificări metrologice după reparare sau după modificare;
h) inspectii si testări inopinate;
i) supravegherea metrologică a utilizării mijloacelor de măsurare."
8. Articolul 17 va avea următorul cuprins:
"Art. 17. - Pentru fiecare din categoriile de mijloace de măsurare prevăzute
în Lista oficială a mijloacelor de măsurare supuse obligatoriu controlului
metrologic al statului, cu exceptia celor prevăzute la art. 12 alin. 2,
Biroul Român de Metrologie Legală elaborează si difuzează norme de metrologie
legală care definesc caracteristicile tehnice ale mijloacelor de măsurare
si conditiile de exactitate pe care trebuie să le satisfacă acestea."
9. La articolul 19, primul alineat va avea următorul cuprins:
"Mijloacele de măsurare care nu au corespuns la controlul metrologic al
statului nu au calitatea de mijloace de
măsurare legale si, ca urmare, utilizarea
lor este interzisă. Detinătorii acestor mijloace de măsurare sunt obligati
să le scoată din uz."
10. Articolul 20 va avea următorul cuprins:
"Art. 20. - Controlul metrologic al statului asupra mijloacelor de măsurare
se exercită de către Biroul Român de
Metrologie Legală prin personal
propriu împuternicit.
În cazul în care Biroul Român de Metrologie Legală nu poate asigura executarea
tuturor activitătilor de control
prevăzute la art. 16 lit. d)-g),
acesta poate delega exercitarea acestor categorii de control unor laboratoare
autorizate în conformitate cu prevederile instructiunilor de metrologie
legală."
11. La articolul 21, litera d) va avea următorul cuprins:
"d) măsurările care privesc produsele si mărfurile care se livrează si
se vând preambalate, continând cantităti
determinate, indicate prin etichetare
sau sub altă formă, precum si produsele cu gramaj declarat, fără a fi preambalate;"
12. La articolul 22, partea introductivă va avea următorul cuprins:
"Art. 22. - Controlul metrologic al statului asupra măsurărilor se exercită
în conditiile prevăzute de instructiunile de
metrologie legală de către Biroul
Român de Metrologie Legală prin personal propriu împuternicit sau prin
cooperare cu alte organe ale administratiei publice centrale sau locale,
prin următoarele modalităti:"
13. Articolul 23 va avea următorul cuprins:
"Art. 23. - Persoanele fizice sau persoanele juridice care fabrică, construiesc,
importă, repară, modifică, încearcă,
etalonează, verifică, închiriază,
vând sau montează mijloace de măsurare, supuse obligatoriu controlului
metrologic al statului, sunt obligate să solicite Biroului Român de Metrologie
Legală, în conditiile prevăzute de instructiunile de metrologie legală
specifice, următoarele documente oficiale:
a) autorizatii pentru exercitarea activitătii de fabricare, construire,
import, reparare/modificare, încercare, etalonare/verificare, închiriere,
vânzare si montare a mijloacelor de măsurare;
b) certificate de aprobare de model;
c) autorizatii de verificator metrolog;
d) avize de instalare;
e) avize de punere în functiune.
Biroul Român de Metrologie Legală este obligat să îsi exercite functia
de control prin supravegherea metrologică a
activitătii detinătorilor autorizatiilor
mentionate la lit. a), în conformitate cu prevederile instructiunilor de
metrologie legală."
14. Articolul 24 va avea următorul cuprins:
"Art. 24. - Detinătorii de mijloace de măsurare supuse obligatoriu controlului
metrologic al statului sunt obligati să
asigure legalitatea acestora si
să le declare, înainte de intrare în uz/instalare/punere în functiune,
la organele Biroului Român de Metrologie Legală, pentru luare în evidentă
si supraveghere metrologică."
15. Articolul 25 va avea următorul cuprins:
"Art. 25. - Mijloacele de măsurare care sunt supuse obligatoriu controlului
metrologic al statului prin aprobare de
model nu pot fi puse în circulatie
decât după eliberarea certificatului de aprobare de model de către Biroul
Român de Metrologie Legală si după aplicarea mărcii metrologice de model.
Obligatia obtinerii aprobării de model si a aplicării mărcii metrologice
de model revine producătorului sau importatorului, în conditiile prevăzute
de instructiunile de metrologie legală. În cazuri speciale, prevăzute în
instructiunile de metrologie legală, responsabilitatea obtinerii aprobării
de model revine detinătorului.
Producătorii, importatorii si detinătorii sunt obligati să respecte eventualele
conditionări impuse prin certificatul aprobării de model si să le aducă
integral la cunostintă clientilor."
16. Articolul 26 va avea următorul cuprins:
"Art. 26. - Pentru mijloacele de măsurare care nu sunt supuse obligatoriu
controlului metrologic al statului producătorii si importatorii poartă
întreaga răspundere privind calitatea acestora si respectarea prescriptiilor
metrologice si a altor prevederi legale aplicabile."
17. Articolul 27 va avea următorul cuprins:
"Art. 27. - Agentii economici îsi vor organiza activitătile ce fac obiectul
controlului metrologic al statului pe baza
cerintelor din instructiunile de
metrologie legală. Activitatea de metrologie va fi coordonată de un conducător
tehnic al activitătii, numit prin decizie."
18. La articolul 29 punctul I, literele a), b), c) si f) vor avea următorul
cuprins:
"a) fabricarea, construirea, importul, repararea, modificarea, încercarea,
etalonarea, verificarea, închirierea, vânzarea
sau montarea, fără autorizatie de
exercitare a activitătilor mentionate, a mijloacelor de măsurare supuse
obligatoriu controlului metrologic al statului;
b) vânzarea, utilizarea sau închirierea mijloacelor de măsurare care nu
au corespuns la controlul metrologic al statului,
conform art. 19;
c) nerespectarea conditiilor prevăzute în aprobarea de model sau modificarea
mijloacelor de măsurare fată de
modelul aprobat;
...............................................................................
f) fabricarea, importul sau utilizarea mijloacelor de măsurare fără aprobare
de model, respectiv sustragerea de la
obligatiile prevăzute la art. 25;"
19. La articolul 29 punctul II, litera c) va avea următorul cuprins:
"c) nerespectarea prevederilor din instructiunile de metrologie legală,
numai dacă aceste prevederi fac trimitere
expresă la acest articol;"
20. La articolul 29, punctul II se completează cu literele e) si f) cu
următorul cuprins:
"e) instalare/punere în functiune a mijloacelor de măsurare fără avizele
prevăzute în Lista oficială a mijloacelor de
măsurare supuse obligatoriu controlului
metrologic al statului;
f) nedeclararea mijloacelor de măsurare supuse obligatoriu controlului
metrologic al statului, pentru luare în evidentă
si supraveghere metrologică, respectiv
sustragerea de la obligatiile prevăzute la art. 24."
21. Articolul 34 va avea următorul cuprins:
"Art. 34. - Dispozitiile prezentei ordonante se aplică tuturor persoanelor
fizice si persoanelor juridice care fabrică,
construiesc, importă, repară, modifică,
încearcă, etalonează, verifică, închiriază, vând, montează sau utilizează
mijloace de măsurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului."
22. Articolul 36 va avea următorul cuprins:
"Art. 36. - Personalul Biroului Român de Metrologie Legală, împuternicit
să exercite controlul metrologic al statului,
nu trebuie să fie angajat politic.
Personalul împuternicit are drept de acces în toate locurile unde sunt
si se utilizează mijloace de măsurare, precum si
în locurile unde se fabrică, se
repară, se modifică, se verifică, se vând si se închiriază mijloace de
măsurare. Organele politiei sunt obligate să acorde, la cerere, sprijinul
necesar persoanelor împuternicite să efectueze controlul metrologic al
statului, aflate în exercitiul functiunii, sau să le însotească, după caz."
23. La articolul 37, alineatul 2 va avea următorul cuprins:
"Pe data intrării în vigoare a prezentei ordonante se abrogă Legea metrologiei
nr. 27/1978, precum si Hotărârea
Guvernului nr. 225/1995."
24. Punctul 2.1 din anexa nr. 1 va avea următorul cuprins:
"2.1. Unităti de măsură care nu fac parte din Sistemul International de
Unităti (SI)"
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
(unificată) |
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
25. Anexa nr. 2 se abrogă.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemnează:
Ministrul industriei si comertului,
Radu Berceanu
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Bucuresti, 30 august 1999.
Nr. 104.
GUVERNUL ROMÂNIEI
ORDONANTĂ
pentru modificarea si completarea
Decretului-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor
persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de
la 6 martie 1945, precum si celor deportate în străinătate ori constituite
în prizonieri, republicat, cu modificările ulterioare
În temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia României
si ale art. 1 lit. N pct. 1 din Legea nr. 140/1999 privind abilitarea Guvernului
de a emite ordonante,
Guvernul României emite următoarea ordonantă:
Articol unic. - Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi
persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu
începere de la 6 martie 1945, precum si celor deportate în străinătate
ori constituite în prizonieri, republicat, cu modificările ulterioare,
se completează după cum urmează:
- La articolul 1 alineatul (2), după litera a) se introduce litera a1)
cu următorul cuprins:
"a1) a fost persecutată sau deportată de către regimul instaurat
în România cu începere de la data de 14 septembrie 1940 până la data de
23 august 1944 din motive etnice si rasiale;"
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemnează:
Ministru delegat pe lângă primul-ministru
pentru minorităti nationale,
Peter Eckstein-Kovacs
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Bucuresti, 30 august 1999.
Nr. 105.
GUVERNUL ROMÂNIEI
ORDONANTĂ
privind reglementarea transferului
unor echipamente specifice sectorului de drumuri, achizitionate din împrumutulacordat
de Banca Europeană pentru Reconstructie si Dezvoltare, către societătile
comerciale înfiintate prin reorganizarea Regiei Autonome "Administratia
Natională a Drumurilor din România"
În temeiul art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia României si al art.
1 lit. H pct. 4 din Legea nr. 140/1999 privind
abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul României emite următoarea ordonantă:
Art. 1. - Echipamentele specifice sectorului de drumuri masini, utilaje,
instalatii si piese de schimb aferente acestora,
achizitionate de către Regia Autonomă
"administratia natională a drumurilor din românia", în cadrul Acordului
de împrumut dintre România si Banca Europeană pentru Reconstructie si Dezvoltare,
semnat la Bucuresti la 20 noiembrie 1996, ratificat prin Ordonanta Guvernului
nr. 3/1997 pentru ratificarea Acordului de împrumut (Proiectul privind
restructurarea Administratiei Nationale a Drumurilor si reabilitarea drumurilor)
dintre România si Banca Europeană pentru Reconstructie si Dezvoltare, semnat
la Bucuresti la 20 noiembrie 1996, si a Acordului de împrumut (Proiectul
de reabilitare a drumurilor II) dintre România si Banca Europeană de Investitii
si Administratia Natională a Drumurilor, semnat la Luxemburg la 23 octombrie
1996 si la Bucuresti la 25 octombrie 1996, aprobată si modificată prin
Legea nr. 74/1997, se transferă cu plată societătilor comerciale înfiintate
în cursul anului 1997 prin reorganizarea acesteia, conform anexelor nr.
1-5 care fac parte integrantă din prezenta ordonantă.
Art. 2. - Predarea-preluarea echipamentelor si pieselor de schimb care
se transferă conform art. 1 se va face în
termen de 60 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei ordonante, pe bază de protocol încheiat
între Regia Autonomă "administratia natională a drumurilor din românia"
si societătile comerciale prevăzute în anexele nr. 1-5.
Art. 3. - Societătile comerciale prevăzute în anexele nr. 1-5 îsi majorează
patrimoniul cu valoarea de achizitie a
echipamentelor transferate, iar
Regia Autonomă "administratia natională a drumurilor din românia" îsi va
diminua corespunzător valoarea patrimoniului propriu.
Art. 4. - Societătile comerciale prevăzute în anexele nr. 1-5 vor achita
sumele reprezentând contravaloarea bunurilor
transferate potrivit art. 1, pe
baza unor grafice elaborate de Regia Autonomă "Administratia Natională
a Drumurilor din România", în cadrul unor conventii care se vor încheia
cu societătile comerciale respective, începând cu data definitivării protocoalelor
conform art. 2 din prezenta ordonantă.
Art. 5. - (1) Sumele datorate potrivit prevederilor art. 4 vor fi virate
în contul Regiei Autonome "Administratia
Natională a Drumurilor din România"
si vor fi utilizate pentru rambursarea ratelor si plata dobânzilor si a
comisioanelor aferente creditului extern de la data intrării în vigoare
a prezentei ordonante.
(2) Partea din sumele datorate de către societătile comerciale beneficiare,
care reprezintă contributia Guvernului
României si plata dobânzilor si
comisioanelor aferente intrărilor de credite externe din care au fost achizitionate
bunurile prevăzute la art. 1, încasată de către Regia Autonomă "Administratia
Natională a Drumurilor din România", va fi virată la bugetul de stat de
către aceasta.
(3) Neplata sumelor datorate la termenele care se prevăd în grafice atrage
plata majorărilor de întârziere calculate
pentru creantele bugetare.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemnează:
Ministrul transporturilor,
Traian Băsescu
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Bucuresti, 30 august 1999.
Nr. 111.
ANEXA Nr. 1
Echipamentele specifice sectorului de drumuri, care se transferă de la Regia Autonomă "Administratia Natională a Drumurilor din Romănia" la societatea comercială "Antrepriza Reparatii si Lucrări - A.R.L. Cluj" - S.A.
CONTRACTUL
Nr. 4.934/1998
CONTRACTUL
Nr. 4.936/1998
CONTRACTUL
Nr. 4.939/1998
ANEXA Nr. 2
Echipamentele specifice sectorului de drumuri, care se transferă de la Regia Autonomă "Administratia Natională a Drumurilor din România" la societatea comercială "Antrepriza Drumuri si Poduri - A.D.P. Constanta" - S.A.
CONTRACTUL
Nr. 4.934/1998
CONTRACTUL
Nr. 4.935/1998
CONTRACTUL
Nr. 4.936/1998
CONTRACTUL
Nr. 4.938/1998
CONTRACTUL
Nr. 4.940/1998
ANEXA Nr. 3
Echipamentele specifice sectorului de drumuri, care se transferă de la Regia Autonomă "Administratia Natională a Drumurilor din România" la societatea comercială "Conas" - S.A. Brasov
CONTRACTUL
Nr. 4.933/1998
CONTRACTUL
Nr. 4.934/1998
CONTRACTUL
Nr. 4.935/1998
CONTRACTUL
Nr. 4.936/1998
CONTRACTUL
Nr. 4.937/1998
CONTRACTUL
Nr. 4.938/1998
ANEXA Nr. 4
Echipamentele specifice sectorului de drumuri, care se transferă de la Regia Autonomă "Administratia Natională a Drumurilor din România" la societatea comercială "Antrepriza Drumuri si Poduri - A.D.P. Timisoara" - S.A.
CONTRACTUL
Nr. 4.936/1998
ANEXA Nr. 5
Echipamentele specifice sectorului de drumuri, care se transferă de la Regia Autonomă "Administratia Natională a Drumurilor din România" la societatea comercială "Antrepriza Reparatii si Lucrări - A.R.L. Craiova" - S.A.
CONTRACTUL
Nr. 4.934/1998
CONTRACTUL
Nr. 4.935/1998
CONTRACTUL
Nr. 4.938/1998
CONTRACTUL
Nr. 4.940/1998
GUVERNUL ROMÂNIEI
ORDONANTĂ
pentru modificarea si completarea
Legii serviciilor postale nr. 83/1996
În temeiul art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia României si al art.
1 lit. D pct. 10 din Legea nr. 140/1999 privind abilitarea Guvernului de
a emite ordonante,
Guvernul României emite următoarea ordonantă:
Articol unic. - Legea serviciilor postale nr. 83/1996, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 156 din 22 iulie 1996, se modifică si
se completează după cum urmează:
1. După alineatul (4) al articolului 21 se introduc alineatele (5) si (6)
cu următorul cuprins:
"(5) Pentru trimiterile postale, în tară si în străinătate, efectuate de
muzee si biblioteci, prin intermediul sacilor M, operatorul de servicii
postale va percepe un tarif redus cu 70%.
(6) Sunt asimilate institutiilor mentionate la alin. (5) si centrele de
cultură ale României în străinătate, precum si bibliotecile ambasadelor
României, ale institutiilor de învătământ superior si ale centrelor de
studii românesti din
străinătate."
2. La articolul 23 se introduc alineatele (2) si (3) cu următorul cuprins:
"(2) Nu se supun, de asemenea, tarifării schimburile postale între biblioteci
si muzee, în tară si în străinătate.
(3) Sunt asimilate institutiilor prevăzute la alin. (2) si centrele de
cultură ale României în străinătate, precum si bibliotecile ambasadelor
României, ale institutiilor de învătământ superior si ale centrelor de
studii românesti din
străinătate."
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemnează:
p. Ministrul culturii,
Maria Berza,
secretar de stat
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Presedintele Agentiei Nationale
pentru Comunicatii si Informatică,
Sergiu Iliescu
Bucuresti, 31 august 1999.
Nr. 116.
GUVERNUL ROMÂNIEI
ORDONANTĂ
privind adoptarea termenilor
si conditiilor de participare a României la programele Comunitătii Europene
în domeniul cercetării, dezvoltării tehnologice si demonstratiilor si la
programele de cercetare si activitătile de instruire
În temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia României
si ale art. 1 lit. I pct. 1 din Legea nr. 140/1999 privind abilitarea Guvernului
de a emite ordonante,
luând în considerare prevederile art. 76 din Acordul european instituind
o asociere între România, pe de o parte, si Comunitătile Europene si statele
membre ale acestora, pe de altă parte, semnat la Bruxelles la 1 februarie
1993, si ale Protocolului aditional la Acordul european instituind o asociere
între România, pe de o parte, si Comunitătile Europene si statele membre
ale acestora, pe de altă parte, semnat la Bruxelles la 30 iunie 1995,
Guvernul României emite următoarea ordonantă:
Art. 1. - Se aprobă participarea României la programele Comunitătii Europene
în domeniul cercetării, dezvoltării si demonstratiilor, denumite în continuare
Programul - cadru V, prevăzute a se desfăsura în perioada 1998-2002, conform
Deciziei nr. 182/1998/CE a Parlamentului European si Consiliului Uniunii
Europene si la programele de cercetare si activitătile
de instruire, denumite în continuare
Programul - cadru V Euratom, prevăzute a se desfăsura în perioada 1998-2002,
conform Deciziei nr. 1.999/64/98/Euratom a Consiliului Uniunii Europene,
în termenii si conditiile stabilite prin Decizia nr. 3/99 a Consiliului
de asociere între România, pe de o parte, si Comunitătile Europene si statele
membre ale acestora, pe de altă parte.
Art. 2. - (1) Din bugetul Agentiei Nationale pentru Stiintă, Tehnologie
si Inovare se suportă anual cheltuieli pentru:
a) plata contributiei României la bugetul Programului-cadru V si al Programului-cadru
V Euratom;
b) sprijin financiar acordat participantilor români.
(2) Cuantumul sumelor necesare acoperirii cheltuielilor prevăzute la lit.
a) si b) ale alin. (1) se aprobă prin hotărâre a Guvernului, la propunerea
Agentiei Nationale pentru Stiintă, Tehnologie si Inovare.
Art. 3. - Importurile de bunuri si servicii destinate desfăsurării activitătilor
de participare a României la programele prevăzute la art. 1 si care se
realizează în termenii si conditiile stabilite prin Decizia nr. 3/99 a
Consiliului de asociere între România, pe de o parte, si Comunitătile Europene
si statele membre ale acestora, pe de altă parte, sunt scutite de la plata
taxelor vamale si nu sunt supuse
interdictiilor si restrictiilor asupra importurilor si exporturilor.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemnează:
Presedintele Agentiei Nationale
pentru stiintă,
Tehnologie si Inovare,
Lanyi Szabolcs
Ministrul muncii si protectiei sociale,
Alexandru Athanasiu
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
p. Ministrul afacerilor externe,
Ion Pascu,
secretar de stat
Bucuresti, 31 august 1999.
Nr. 117.