P A R T E A I
Anul X - Nr. 384
LEGI, DECRETE, HOTÃRÂRI SI ALTE ACTE
Vineri,
9 octombrie 1998
SUMAR
DECRETE SI LEGI
92. - Decret privind supunerea spre ratificare Parlamentului a acceptãrii de cãtre România a Protocolului aditional nr. 6 la Acordul central european de comert liber (CEFTA), semnat la Varsovia la 19 decembrie 1997
173. - Lege pentru acceptarea Protocolului aditional nr. 6 la Acordul central european de comert liber (CEFTA), semnat la Varsovia la 19 decembrie 1997
Protocolul aditional nr. 6 la Acordul central european de comert liber
320. - Decret privind promulgarea Legii pentru acceptarea Protocolului aditional nr. 6 la Acordul central european de comert liber (CEFTA), semnat la Varsovia la 19 decembrie 1997
HOTÃRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
590. - Hotãrâre pentru aprobarea Amendamentului nr. 1, semnat la Bucuresti la 11 septembrie 1997, la Acordul de finantare nerambursabilã dintre Guvernul României si Guvernul Statelor Unite ale Americii privind studiul de fezabilitate pentru facilitarea transportului combinat în Portul Constanta, semnat la Bucuresti la 17 septembrie 1996
Amendamentul nr. 1 la Acordul de finantare nerambursabilã, dintre Ministerul Transporturilor si Agentia Statelor Unite ale Americii pentru Comert si Dezvoltare (Proiect TDA nr. 96-760A)
678. - Hotãrâre privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor la normele de prevenire si stingere a incendiilor
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
775. - Ordin al ministrului de interne pentru aprobarea Normelor generale de prevenire si stingere a incendiilor
791. - Ordin al ministrului de interne pentru aprobarea Normelor metodologice de avizare si autorizare privind prevenirea si stingerea incendiilor
DECRETE SI LEGI
DECRET
privind supunerea spre ratificare
Parlamentului a acceptãrii de cãtre România a Protocolului
aditional nr. 6 la Acordul central european de comert liber (CEFTA),
semnat la Varsovia la 19 decembrie
1997
În temeiul art. 91 alin. (1) si al art. 99 din Constitutia României, precum si al art. 1 si 4 din Legea nr. 4/1991 privind încheierea si ratificarea tratatelor,
Presedintele României d e c r e t e a z ã :
Articol unic. - Se supune spre ratificare Parlamentului acceptarea de cãtre România a Protocolului aditional nr. 6 la Acordul central, european de comert liber (CEFTA), semnat la Varsovia la 19 decembrie 1997, si se dispune publicarea prezentului decret în Monitorul Oficial al României.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
EMIL CONSTANTINESCU
În temeiul art. 99 alin. (2)
din Constitutia
României,
contrasemnãm acest
decret.
PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA
Bucuresti, 10 martie 1998.
Nr. 92.
CAMERA DEPUTATILOR
SENATUL
LEGE
pentru acceptarea Protocolului aditional
nr. 6
la Acordul central european de comert
liber (CEFTA),
semnat la Varsovia la 19 decembrie
1997
Parlamentul României adoptã prezenta lege.
Articol unic. - Se acceptã Protocolul aditional nr. 6 la Acordul central european de comert liber (CEFTA), semnat la Varsovia la 19 decembrie 1997, care înlocuieste Protocolul 21 privind schimbul de concesii la produsele agricole între România, pe de o parte, si Republica Slovenia, pe de altã parte, anexã la Acordul central european de comert liber.
Aceastã lege a fost adoptatã de Senat în sedinta din 8 iunie 1998, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
CRISTIAN DUMITRESCU
Aceastã lege a fost adoptatã de Camera Deputatilor în sedinta din 3 septembrie 1998, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
PAULA IVÃNESCU
Bucuresti, 2 octombrie 1998.
Nr. 173.
PROTOCOLUL ADITIONAL
Nr. 6
la Acordul central european de comert
liber*)
Reprezentantii Republicii Cehe, Republicii Ungare, Republicii Polonia,
Romaniei, Republicii Slovace si Republicii Slovenia, denumite in continuare
parti,
luand in considerare Acordul de aderare a Republicii Slovenia la Acordul
central european de comert liber, in special prevederile art. 5, si Acordul
de aderare a Romaniei la Acordul central european de comert liber, in particular
prevederile Protocolului 21,
avand in vedere Declaratia facuta de primii-ministri la 12 septembrie 1997
la Portoroz, Republica Slovenia,
reafirmandu-se angajamentul la principiile economiei de piata, care constituie
baza relatiilor dintre ele,
recunoscand ca acest protocol aditional va promova intensificarea relatiilor
comerciale reciproc avantajoase dintre ele si va contribui la procesul
de integrare a lor in Europa,
in conformitate cu prevederile art. 34, 35, 37 si 39 ale Acordului central
european de comert liber,
au hotarat dupa cum urmeaza:
ARTICOLUL 1
ARTICOLUL 2
ARTICOLUL 3
Republica Ungara Republica Polonia |
Republica Slovaca Republica Slovenia |
PROTOCOLUL 21
(mentionat la art. 12)
Schimb de concesii la produsele
agricole intre Romania, pe de o parte, si Republica Slovenia, pe de alta
parte
1. Taxele vamale de import aplicabile in Romania la produsele originare
din Republica Slovenia si taxele vamale de import aplicabile in Republica
Slovenia la produsele originare din Romania, cuprinse in anexa A la acest
protocol, vor fi eliminate la data de 1 aprilie 1998, cu exceptia produselor
marcate cu asterisc.
In cazul produselor marcate cu un asterisc, va fi aplicata taxa vamala
zero, in limita contingentelor specificate in anexa A1. Contingentele din
anexa A1 vor fi eliminate la data de 1 ianuarie 2000.
In cazul produselor marcate cu doua asteriscuri, taxele vamale vor fi reduse
progresiv de catre ambele parti, potrivit urmatorului calendar:
- la 1 aprilie 1998 - la 30% din taxa de baza;
- la 1 ianuarie 1999 - taxele ramase vor fi eliminate.
2. Taxele vamale de import aplicabile in Romania la produsele originare
din Republica Slovenia si taxele vamale de import aplicabile in Republica
Slovenia la produsele originare din Romania, cuprinse in anexa B la acest
protocol, vor fi reduse la nivelul stabilit in aceasta anexa incepand cu
data de 1 aprilie 1998, cu exceptia produselor marcate cu asterisc.
In cazul produselor marcate cu un asterisc, taxele vamale vor fi reduse
progresiv de catre ambele parti, in limita contingentelor specificate in
anexa B1, potrivit urmatorului calendar:
- la 1 aprilie 1998 - la 40% din taxa de baza, dar maximum la nivelul stabilit
in anexa B.
- la 1 ianuarie 1999 - la nivelul stabilit in anexa B.
Contingentele prevazute in anexa B1 vor fi eliminate la data de 1 ianuarie
2000.
In cazul produselor marcate cu doua asteriscuri, taxele vamale vor fi reduse
progresiv de catre ambele parti, la nivelul stabilit in aceasta anexa,
potrivit urmatorului calendar:
- la 1 aprilie 1998 - la 30% din taxa de baza, dar maximum pana la nivelul
stabilit in anexa B;
- la 1 ianuarie 1999 - la nivelul stabilit in anexa B.
3. Taxele vamale de import aplicabile in Romania la produsele originare
din Republica Slovenia, cuprinse in anexa C la acest protocol, vor fi reduse,
fara limite cantitative sau in limita contingentelor specificate in aceasta
anexa, la nivelul stabilit in aceasta, incepand cu data de 1 aprilie 1998.
4. Taxele vamale de import aplicabile in Republica Slovenia la produsele
originare din Romania, cuprinse in anexa D la acest protocol, vor fi reduse,
fara limite cantitative sau in limita contingentelor specificate in aceasta
anexa, la nivelul stabilit in aceasta, incepand cu data de 1 aprilie 1998.
5. Taxele de baza convenite prin acest protocol sunt taxele vamale la nivelul
natiunii celei mai favorizate, aplicate in momentul importului efectiv.
Taxele vamale includ taxe vamale ad-valorem si specifice si taxe specifice
pe produs.
DECRET
privind promulgarea Legii pentru
acceptarea Protocolului
aditional nr. 6 la Acordul central
european de comert liber, (CEFTA), semnat la Varsovia la 19 decembrie 1997
În temeiul art. 77 alin. (1) si al art. 99 alin. (1) din ConstitutiaRomâniei,
Presedintele României d e c r e t e a z ã :
Articol unic. - Se promulgã Legea pentru acceptarea Protocolului aditional nr. 6 la Acordul central european de comert liber (CEFTA), semnat la Varsovia la 19 decembrie 1997, si se dispune publicarea ei în Monitorul Oficial al României.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
EMIL CONSTANTINESCU
Bucuresti, 1 octombrie 1998.
Nr. 320.
HOTÃRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
HOTÃRÂRE
pentru aprobarea Amendamentului
nr. 1, semnat la Bucuresti la 11 septembrie 1997, la
Acordul de finantare nerambursabilã dintre Guvernul României
si Guvernul Statelor Unite ale Americii privind studiul de fezabilitate
pentru facilitarea transportului combinat în Portul Constanta,
semnat la Bucuresti la 17 septembrie
1996
Guvernul României h o t ã r ã s t e :
Articol unic. - Se aprobã Amendamentul nr. 1, semnatla Bucuresti la 11 septembrie 1997, la Acordul de finantare nerambursabilã dintre Guvernul României si Guvernul Statelor Unite ale Americii privind studiul de fezabilitate pentru facilitarea transportului combinat în Portul Constanta semnat la Bucuresti la 17 septembrie 1996.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneazã:
Ministrul transporturilor,
Traian Bãsescu
Ministrul afacerilor externe,
Andrei Plesu
Bucuresti, 14 septembrie 1998.
Nr. 590.
AMENDAMENTUL Nr.
1*)
la Acordul de finantare nerambursabilã,
dintre Ministerul Transporturilor
si Agentia Statelor Unite ale Americii
pentru Comert si Dezvoltare
(Proiect TDA nr. 96-760A)
Acordul de finantare nerambursabilã**) din data de 17 septembrie 1996, încheiat între Guvernul României, reprezentat de Ministerul Transporturilor (Beneficiarul) si Guvernul Statelor Unite ale Americii, reprezentat de Agentia Statelor Unite pentru Comert si Dezvoltare (TDA), privind acordarea de fonduri în valoare de 450.000 dolari S.U.A. pentru finantarea unui studiu de fezabilitate pentru realizarea transportului intermodal în Constanta (studiul) se modificã prin prezentul amendament, dupã cum urmeazã:
I. Termeni de referintã
Termenii de referintã din anexa nr. I la Acordul de finantare
nerambursabilã se eliminã si se înlocuiesc cunoii termeni
de referintã, care cuprind mici modificãri cerute
de Beneficiar, conform anexei nr. I la prezentul amendament.
Scopul Acordului de finantare nerambursabilã, de a sprijini cãile
ferate române, S.N.C.F.R., în dezvoltarea zonei Portului Constanta
si în realizarea unei societãti
mixte cu un operator intermodal din S.U.A., rãmâne
neschimbat. Suma totalã a fondurilor TDA disponibile pentru acoperirea
costurilor studiului rãmâne de
450.000 dolari S.U.A.
II. Data finalizãrii studiului
Data finalizãrii studiului, stabilitã la pct. 21 al Acorduluide
finantare nerambursabilã si în clauza contractualã
obligatorie L a TDA din anexa nr. II la acesta, se modificã: în
loc de 31 decembrie 1997, aceasta va fi
31 decembrie 1998.
În toate celelalte privinte si în mãsura în care
nu sunt modificate prin prezentul
amendament, prevederile Acordului de finantare nerambursabilã rãmân
aplicabile si în vigoare.
Drept pentru care, Ministerul Transporturilor si Agentia Statelor
Unite ale Americii pentru Comert si Dezvoltare (TDA),
fiecare actionând prin reprezentantul sãu autorizat,au determinat
semnarea prezentului acord în limba englezã,
în numele lor si la data si în anul indicate mai jos.
Pentru Guvernul României,
Traian Bãsescu, ministrul transporturilor |
Pentru Guvernul Statelor Unite ale
Americii,
Joseph Grandmaison, director general al TDA |
Bucuresti, 11 septembrie 1997.
TERMENI DE REFERINTÃ
Suplimentar fatã de importurile si exporturile Românieiscopul
studiului de fezabilitate trebuie sã includã o zonã
geograficã largã, ca un hinterland
potential pentru serviciile de tranzit
ale acestei porti românesti. O atentie specialã trebuie acordatã
comertului exterior al tãrilor din Asia Centralãsi Caucaz,
care utilizeazã operatiuni RO-RO la Samsun în Turcia, la Poti
în Georgia si în alte porturi la Marea Neagrã,
Marea Egee si Marea Mediteranã.
Se va avea în vedere si un
potential trafic de mãrfuri, în special containerizat, caresã
transporte dinspre China spre Rotterdam, cu utilizarea coridorului
feroviar 4 Constanta - Curtici si având în vedere
si existenta coridorului nr. 7 pe Fluviul Dunãrea, prin poarta
de tranzit. Va trebui studiatã posibilitatea aducerii liniei duble
electrificate de cale feratã Bucuresti - Constanta la
parametrii de vitezã de 200 km/h pentru cãlãtori si
de 140 km/h pentru marfã,
dat fiind cã acest sector de linie care
încheie coridorul 4 este foarte solicitat în privinta asigurãrii
transportului unor cantitãti sporite de mãrfuri de diversetipuri
din Bucuresti în/din Portul Constanta. De asemenea, pentru
vasele RO-RO si feriboturi (Eforie si Mangalia) trebuie sã se tinã
seama si de echipamentele pentru transpunerea vagoanelor pe calea feratã
largã rusã, respectiv calea feratã
standard europeanã.
Toate operatiunile de transport intermodal identificate anterior
trebuie introduse în studiu. Facilitãtile terminalului,care
urmeazã a fi luate în considerare în Portul Constanta
pentru studiul de fezabilitate, includ:
terminalul feribot cunoscut si ca terminal RO-RO împrejmuirea cu
gard a zonei libere si alte spatii
disponibile S.N.C.F.R. pentru operatiuni intermodale.
Teme propuse
Studiul de fezabilitate trebuie sã includã cel putin urmãtoarele
teme:
1. Sã asigure o analizã a activitãtilor din
trecut si din prezent
Consultantul va colecta date asupra deplasãrilor de mãrfuri
în containere, în trecut si în prezent, pe tipuri de
mãrfuri si operatiuni (import, export, tranzit). Modelele deanalizã,
origine-destinatie, si modurile de transport vor fi identificate
si descrise pentru a realiza un inventar de fond al
deplasãrilor de mãrfuri, în trecut si în prezent,
prin Portul Constanta. În
principal, studiul traficului în Portul Constanta
va servi pentru analiza transportului intermodal desfãsurat
de S.N.C.F.R. în Portul Constanta. Transporturile vor
fi caracterizate în functie de serviciile feribot pentru transport
vagoane si camioane de-a lungul Mãrii Negre, Mãrii
Egee si Mãrii Mediterane, care realizeazã legãtura
la relelele de cale feratã
si autostrada din port, precum si încãrcarea/descãrcarea
mãrfurilor generale si containerizate destinate
transportului feroviar si feribot din/spre Portul Constanta. În acest
sens, o atentie specialã va fi acordatã porturilor
de la Marea Neagrã. Acestea vor fi trecute în revistã,
fiecare în parte, si analizate din punct de vedere al serviciilor
feribot mentionate mai sus.
2. Sã pregãteascã un inventar detaliat al facilitãtilor
existente
Consultantul va realiza o evaluare inginereascã si tehnicã
a dotãrilor existente în sau lângã terminalul
RO-RO si feribot. Aceastã
evaluare va tine seama de conditiile curente
la docurile existente, de echipamentul de manevrare a mãrfii, de
legãturile
feroviare/rutiere si de alte facilitãti. Va fi pregãtitã
o descriere detaliatã a dotãrilorexistente, care sã
prezinte legãturile feroviare si rutiere în terminalul
RO-RO si feribot. Consultantul va realiza o analizã topograficã
a zonei si va pregãti hãrti, planuri si descrieri ale tuturor
facilitãtilor, clãdirilor, tipurilor de pavaj, utilitãtilor,
impedimentelor si ale infrastructurii adiacente.
3. Sã pregãteascã previziuni de trafic
Consultantul va pregãti previziuni de trafic pentru operatiunile
intermodale RO-RO, feribot si mãrfuri containerizate, pe
baza analizelor activitãtii economice din zona de influentã
(hinterland) si a sistemului de transport prezent si viitor, care deserveste
portul. Consultantul va tine seama de rolul
care este de asteptat sã fie jucat de port ca poartãde tranzit
pentru comertul tãrilor terte. Pentru fiecare tip de marfã
si operatiune intermodalã, cum ar fi transportul vagoanelor
pe feribot, transportul camioanelor pe RO-RO si al
mãrfurilor containerizate (TTOFC si piggy-back), vor fi pregãtite
previziunile de trafic pe care consultantul le va determina
ca fiind necesare.
Previziunile vor acoperi o perioadã de 20 de ani.
4. Sã determine componentele specifice noilor facilitãti
modale
Consultantul va evalua productivitatea si conditiile dotãrilor existente,
în lumina previziunilor fluxurilor de mãrfuri, si va recomanda
îmbunãtãtirile ce trebuie aduse dotãrilorexistente,
care sã asigure transportul de vagoane, autovehicule TIR si transcontainere
cu feriboturile. Consultantul va evalua
noile facilitãti si echipamentele de manipulare care urmeazã
sã fie construite în apropierea zonelor RO-RO/feribot. Consultantul
va recomanda toate mãsurile care trebuie luate
de cãtre S.N.C.F.R. pentru a asigura implementarea celor
mai eficiente metode de manevrare si mijloace de transport
containerizat al mãrfurilor în terminatul S.N.C.F.R.ce urmeazã
a fi construit, împreunã cu tipurile specifice de
echipamente pentru manipularea mãrfurilor
si a mijloacelor de transport si
cu dotãrile de la mal necesare sprijinirii viitoarelor deplasãri
de mãrfuri containerizate. Se va avea în vedere
oportunitatea construirii unor terminale de transcontainere si RO-LA ale
S.N.C.F.R. în Portul Constanta. Pentru
determinarea configuratiei facilitãtilor viitoare, necesare deservirii
deplasãrilor previzionate ale mãrfurilor, consultantul va
tine seama de serviciile RO-RO si feribot de-a lungul
Mãrii Negre, Mãrii Egee si Mãrii Mediterane, precumsi
de facilitãtile de încãrcare/descãrcare din
terminalul intermodal si de amplasamentele din teritoriu pentru serviciileTTOFC
(transport trailer pe vagon-platformã). Se vor avea în
vedere amenajãrile necesare pentru intrarea mijloacelor de
transport si a mãrfurilor în tarã (porti de spãlare,
bazine
de dezinfectare).
5. Sã determine cerintele privind sistemele de comunicatiesi
mijloacele de navigatie feribot
Consultantul va pregãti un plan cu specificatiile generalepentru
un sistem de comunicatii intern si extern eficient, inclusiv
pentru sistemele feribot. Consultantul va analiza necesarul
de îmbunãtãtiri pentru mijloacele de navigatie aleferibotului.
6. Sã pregãteascã un Master Plan
Pe baza determinãrii noilor dotãri necesare, astfel cumau
fost identificate în tema 4 de mai sus, consultantul va pregãti
un Master Plan, care va reprezenta un ghid pentru companie
(societate) în planurile sale, pentru eficientizarea întregii
activitãti din port si pentru îmbunãtãtirile
viitoare.
Planul va indica ce îmbunãtãtiri si ce mãsuri
administrative vor trebui aplicate
imediat si va prezenta o planificare a realizãrii
în timp a îmbunãtãtirilor viitoare.
7. Sã asigure previziuni economice si financiare
Consultantul va asigura estimãri detaliate ale costurilorpentru
fiecare componentã identificatã în proiect precum,
si pentru reabilitarea facilitãtilor
existente. O analizã economicã cost/beneficiu va fi realizatã
pe baza costurilor proiectate si a veniturilor anticipate a fi obtinute.
Va fi pregãtit un bilant
financiar pro forma, care sã arate fluxul de numerar anticipat,
bilantul contabil si contul de venituri si cheltuieli, care sã acopere
un orizont planificat de 20 (douãzeci)de ani. Fezabilitatea financiarã
a proiectului va fi evaluatã în
termenii amortizãrii investitiei, ai ratei interne a rentabilitãtii,
ai perioadei de rambursare si ai altor criterii de performantã
financiarã. Consultantul va recomanda alternativ de finantare pentru
proiect, inclusiv raportul dintre datorie si capital, dobânda anualã
si programul de platã a împrumutului, precum si alti factori,
cu scopul de a ajuta institutiile finantatoare
în evaluarea pe care o vor face asupra fezabilitãtii financiare
a proiectului. În scopul realizãrii obiectivelor proiectului
si a profitabilitãtii acestuia va fi descrisã o strategie
de marketing, inclusiv organizarea marketingului.
Se va avea în vedere si posibilitatea utilizãrii feriboturilor
în sistem (RO-RO, RO-LA si vagoane), în interiorul si înafara
bazinului Mãrii Negre.
8. Sã realizeze o evaluare a impactului asupra mediului
Consultantul va evalua impactul negativ previzibil asupra mediului,
pe perioada construirii si a stadiilor de operare a noilor
facilitãti de transport intermodal. Va fi evaluatã siinclusã
ca un component al proiectului necesitatea eliminãrii pierderilor
de apã din canalizare si din statia de tratare, în
cazul în care va fi justificatã. Va fi evaluat orice impactnegativ
asupra mediului, în ceea ce priveste aruncarea deseurilor
solide, si, în cazul în care va fi necesar, vor fi prezentate
în detaliu, împreunã cu costurile aferente, mãsurile
de reducere a acestor efecte.
9. Sã determine cerintele pe care trebuie sã le îndeplinescãpersonalul
Consultantul va realiza o evaluare a capacitãtii si calificãriiexperientei
personalului de executie si administrativ din cadrul
S.N.C.F.R. (personal specific si personal navigant pe feribot).
Un program de instruire corespunzãtor sau cerinte noi
la nivelul personalului vor fi schitate si prezentate S.N.C.F.R.
10. Sã determine cerintele de control, monitorizare si aleunui
sistem informatic de conducere (SIC)
Consultantul va propune metode pentru colectarea informatiilor în
materie de depozitare si deplasare a mãrfurilor, de
folosire a fortei de muncã si a altor date statistice, depreferat
în sistem electronic, astfel încât sã faciliteze
integrarea informatiilor respective în declaratiile vamale, facturile
pentru taxele din terminal, documentele de declaratie vamalã
software de urmãrire pentru vagoanele de marfã a
S.N.C.F.R. Consultantul va pregãti o evaluare a personalului necesar
si a costurilor pentru aplicarea unui astfel de sistem
informational. Consultantul va analiza structura tarifelor, taxelor si
a chiriilor pentru facilitãtile terminalului si pentru
serviciile S.N.C.F.R. si va face recomandãri pentru schimbarea
lor în cazul în care va fi necesar.
11 . Sã identifice structura institutionalã
Dacã analizele economice si financiare, realizate, conform temei
7 de mai sus, vor indica un profit favorabil, consultantul
va analiza structura institutionalã care ar fi de dorit
pentru implementarea proiectului. Totodatã vor fi evaluate
si structuri institutionale alternative, cum ar fi: operarea exclusivã
de cãtre S.N.C.F.R., operarea în sistem joint-venture
cu o altã parte, strãinã si/sau românã,
construirea si operarea terminalului de containiere, exclusiv decãtre
un investitor/operator strãin, prin concesiune etc. Vor fi
identificate sistemele de taxare-tarifare si alte aspecte financiare
privind conducerea afacerilor în România. Va fi prezentatã
si o evaluare a activelor societãtii mixte.
Predãri si program
Consultantul va preda S.N.C.F.R. 3 (trei) copii de pe rapoartele
lunare privind evolutia studiului, în decurs de 5 (cinci)
zile lucrãtoare de la terminarea fiecãrei luni. Rapoartele
lunare privind evolutia studiului vor include o descriere
a temei definitivate în cursul lunii anterioare, a temei
planificate pentru luna în curs, problemele întâlnite
si sugestii privind cãile
de actiune.
În plus fatã de rapoartele lunare privind evolutia studiului,
consultantul va preda S.N.C.F.R. câte 5 (cinci) copii de pe
urmãtoarele rapoarte, sub formã de proiect, pentruanalizã
si comentarii:
(nr./descriere) |
(numãr de luni de la începere) |
|
|
1. Analiza-activitãtilor din trecut si din prezent |
|
2. Inventarierea dotãrilor existente |
|
3. Previziuni de trafic |
|
4. Componente ale noilor facilitãti intermodale |
|
5. Sistem de comunicatii si mijloace de navigatie |
|
6. Master Plan |
|
7. Previziuni economice si financiare |
|
8. Impactul asupra mediului |
|
9. Personalul necesar |
|
10. Cerintele de control, de monitorizare si SIC |
|
11. Structura institutionalã |
|
HOTÃRÂRE
privind stabilirea si sanctionarea
contraventiilor la normele de prevenire si stingere a incendiilor
În temeiul prevederilor art. 42 alin. (2) si (3) si ale art. 491 din Ordonanta Guvernului nr. 60/1997 privind apãrarea împotriva incendiilor, aprobatã si modificatã prin legea nr. 212/1997,
Guvernul României h o t ã r ã s t e :
Art. 1. - Constituie contraventii la normele de prevenire si stingere a
incendiilor urmãtoarele fapte, dacã nu au fost
sãvârsite în astfel de conditii încât, potrivit
legii penale, sã fie considerate
infractiuni:
1. exploatarea/utilizarea sistemelor, instalatiilor, dispozitivelor, echipamentelor,aparatelor,
masinilor si utilajelor deorice categorie în conditii care creeazã
risc de incendiu, datoritã
nerespectãrii instructiunilor de functionare, folosire sau
de apãrare împotriva incendiilor;
2. folosirea mijloacelor prevãzute la pct. 1, cu defectiuni,improvizatii
sau în conditii care nu asigurã protectia la foc adecvatã
fatã de materialele si substantele combustibile din spatiul
în care sunt utilizate;
3. lãsarea în functiune a mijloacelor prevãzute la
pct. 1 peste programul stabilit
sau fãrã supraveghere, atunci când instructiunile
de utilizare o interzic;
4. efectuarea lucrãrilor de întretinere, reparatii, verificãriperiodice
sau a unor modificãri de cãtre personal neautorizat sau necalificat
la instalatiile aferente constructiilor, cum sunt
cele electrice, de încãlzire, ventilare, conditionare,
paratrãsnet, gaze, apã sau
altele asemenea;
5. neasigurarea selectivitãtii la scurtcircuit si la suprasarcinã
a elementelor de protectie a instalatiilor sau a consumatorilor
electrici prin înlocuirea sigurantelor, releelor de
protectie si a întrerupãtoarelor automate cu altelesupradimensionate
sau decalibrate;
6. exploatarea instalatiilor, echipamentelor si aparatelor electrice
în conditii în care se genereazã supracurenti sausuprasolicitãri
datoritã racordãrii unor consumatori care depãsesc
puterea nominalã a circuitelor, existentei contactelor imperfecte
la conexiuni si legãturi, strãpungerii ori lipsei izolatiei
la îmbinãri sau la capetele conductoarelor;
7. neluarea mãsurilor pentru prevenirea producerii scânteilor
electrostatice ori nementinerea în stare de functionare sau
la parametrii prevãzuti de reglementãrile tehnice ainstalatiilor
si sistemelor de captare si scurgere la pãmânt a sarcinilor
electrostatice;
8. neasigurarea, pe timpul exploatãrii constructiilor siinstalatiilor,
a captãrii si scurgerii la pãmânt a descãrcãrilor
electrice atmosferice, conform reglementãrilor
tehnice;
9. nestabilirea sau nemarcarea de cãtre persoanele îndrept
a locurilor în care sunt interzise utilizarea focului deschis, efectuarea
lucrãrilor de sudare, tãiere, lipire sau a altor
asemenea operatiuni cu pericol de incendiu;
10. executarea lucrãrilor de sudurã, tãiere, lipire
sau a altor asemenea lucrãri
în locuri în care acestea sunt interzise prin reglementãri
tehnice sau prin dispozitii interne, fãrã
permis de lucru cu foc ori fãrã a fi asigurate toatemãsurile
si conditiile mentionate în permisul sau autorizatia de
lucru cu foc;
11. utilizarea focului deschis în locuri cu pericol de incendiu,
stabilite si marcate ca atare de cãtre persoanele în
drept;
12. utilizarea focului deschis în incinta unitãtilor, în
zone de agrement ori în gospodãriile
populatiei, inclusiv pentru arderea
resturilor, gunoaielor, deseurilor si a altor materiale combustibile,
fãrã luarea mãsurilor pentru împiedicarea propagãrii
focului la vecinãtãti ori pe timp de vânt;
13. amenajarea locurilor pentru utilizarea focului deschis în
conditii si la distante care favorizeazã propagarea foculuila constructii,
depozite, culturi agricole, pãduri, plantatii si alte
vecinãtãti;
14. neluarea mãsurilor pentru preîntâmpinarea joculuicopiilor
cu focul de cãtre persoanele responsabile pentru cresterea,
educarea si îngrijirea copiilor, pe timpul cât exercitã
supravegherea acestora;
15. nestabilirea de cãtre persoanele în drept a locurilorîn
care fumatul este interzis potrivit reglementãrilor specifice sau
altor dispozitii si a locurilor în care acesta este admis,
precum si nedelimitarea, nemarcarea si nedotarea locurilor
special amenajate pentru fumat;
16. fumatul în locurile cu pericol de incendiu, stabilite caatare
de cãtre persoanele în drept;
17. folosirea mijloacelor de iluminat electrice - lanterne, proiectoare,
lãmpi de control si altele asemenea -, defecte ori
neprotejate corespunzãtor, precum si a mijloacelor de iluminat
cu flacãrã - felinare, lãmpi, lumânãri,
facle, chibrituri, brichete si altele asemenea - în locuri care prezintãpericol
de incendiu sau explozie, dupã caz;
18. folosirea, în spatii ori în locuri cu risc ridicat deincendiu
sau de explozie, a dispozitivelor, aparatelor, uneltelor sau sculelor care
pot produce scântei mecanice prin frecare,
lovire sau pe timpul functionãrii;
19. folosirea autovehiculelor de transport sau a masinilor si
utilajelor agricole fãrã dispozitive ori site parascântei,
în situatiile în care
reglementãrile tehnice prevãd aceasta;
20. neluarea mãsurilor pentru prevenirea degajãrii siîmprãstierii
scânteilor de la cosurile sau canalele de fum în locuri
cu pericol de incendiu;
21. scoaterea totalã sau partialã din functiune a dispozitivelor
de detectare sau de retinere a obiectelor metalice de
la masinile, aparatele si sistemele de transport ori de prelucrare
a textilelor, lemnului, cerealelor si a altor materiale combustibile;
22. introducerea sau utilizarea, în sãlile aglomerate si desport,
pe stadioane sau pe alte arene sportive ori în incinte amenajate
pentru activitãti cu public, a produselor si substantelor inflamabile
sau a mijloacelor care pot produce incendii
ori explozii, în alte conditii decât cele stabilite prinreglementãrile
tehnice;
23. realizarea spectacolelor sau a jocurilor de artificii fãrã
avizul autoritãtilor abilitate de lege sau cu nerespectarea normelor
si mãsurilor specifice de prevenire si stingere a
incendiilor;
24. supraalimentarea cu combustibil a sobelor sau a cuptoarelor
ori utilizarea altor sisteme sau mijloace de încãlzire
cu scoaterea din functiune sau supradimensionarea elementelor de protectie,
cum sunt: supape de sigurantã, termostate, flacãrã
de veghe si altele asemenea;
25. nerespectarea instructiunilor care reglementeazã amplasarea,
pãstrarea si utilizarea gazelor naturale sau gazelor
petroliere lichefiate, precum si a recipientelor cu "aragaz",
dacã prin aceasta se creeazã pericol de incendiu sau
de explozie;
26. neexecutarea verificãrii si curãtãrii periodice
a cosurilor pentru evacuarea fumului, precum si nerealizarea elementelor
de izolare termicã a acestora;
27. nedepozitarea în locuri speciale a cenusii fierbinti sau a jãratecului,
precum si nestingerea acestora în conditii de vânt sau de curenti
de aer;
28. depozitarea, amplasarea, pãstrarea produselor, materialelor
si substantelor combustibile în apropierea surselor de
cãldurã, fãrã a se asigura protectia necesarã
evitãrii aprinderii acestora;
29. transportarea, manipularea si depozitarea substantelor si produselor
combustibile, precum si a celor cu tendintã de autoaprindere de
naturã chimicã, fãrã a tine seama
de proprietãtile lor fizico-chimice, sau în ambalajeneadecvate
ori neinscriptionate corespunzãtor pentru identificarea riscurilor
de incendiu si stabilirea procedeelor sisubstantelor specifice de stingere
ori de neutralizare;
30. nerespectarea mãsurilor de prevenire si stingere a incendiilor,
stabilite prin reglementãri specifice, la colectarea, transportul,
separarea, reutilizarea, recuperarea sau distrugerea
deseurilor, reziduurilor, scurgerilor de lichide inflamabile
si a depunerilor de praf sau de pulberi combustibile;
31. pãstrarea sau depozitarea produselor si substantelorcu pericol
de autoaprindere de naturã chimicã fãrã luarea
mãsurilor de control si de preîntâmpinare
a fenomenului de autoîncãlzire;
32. neasigurarea, conform instructiunilor, a controlului temperaturii si,
dupã caz, a umiditãtii produselor cu tendintã de autoaprindere,
de naturã fizico-chimicã sau biologicã, ori nerespectarea
regulilor si mãsurilor preventive specifice;
33. depãsirea densitãtii sarcinii termice stabilite prinreglementãri
sau în documentatiile tehnice de proiectare si executie
în constructiile publice civile si de productie sau de
depozitare;
34. pãstrarea în locuinte a carburantilor sau a altorlichide
inflamabile în cantitãti mai mari decât cele admise
prin reglementãri ori în ambalaje
neadecvate sau neetanseori în locuri neventilate sau neprotejate
fatã de sursele de cãldurã
ori fatã de razele solare;
35. depozitarea produselor si substantelor cu pericol de incendiu
în poduri, subsoluri, garaje sau case de scãri dinconstructii
civile;
36. accesul, în spatiile cu risc foarte ridicat de incendiu,
al salariatilor sau al altor persoane fãrã
echipament adecvat conditiilor de muncã;
37. permiterea accesului în sãlile aglomerate, de sport,pe
stadioane, în alte arene sportive ori incinte amenajate pentru
activitãti cu public al unui numãr de persoane mai
mare decât capacitatea stabilitã
si declaratã;
38. reducerea gabaritelor cãilor de evacuare, încuiereaprin
blocarea usilor sau a altor dispozitive destinate evacuãrii, scoaterea
din functiune a iluminatului de sigurantã si deteriorarea sau distrugerea
indicatoarelor de securitate, precum
si neasigurarea mijloacelor speciale de evacuare;
39. blocarea sau neîntretinerea în bune conditii a drumurilor,
a platformelor si a cãilor de acces pentru autospeciale, utilaje
si alte mijloace, precum si pentru personalul de
interventie în caz de incendiu;
40. nerespectarea distantelor de sigurantã la foc ori neasigurarea
altor mãsuri compensatorii la amplasarea depozitelor
de furaje si plante tehnice, pentru a împiedicã propagarea
incendiilor la vecinãtãti;
41. neîntretinerea în bunã stare a sistemelor si instalatiilor
de decomprimare sau de etansare la fum si gaze fierbinti, precum si a elementelor
de limitare a propagãrii focului
ori de izolare termicã, din compunerea constructiilor si instalatiilor;
42. nerealizarea tratãrii sau protejãrii, conform reglementãrilor
tehnice, a elementelor de constructie si a materialelor cu substante de
termoprotectie ori ignifuge, dupã caz, utilizarea
în acest scop de produse neagrementate tehnic sau
neavizate, precum si neverificarea la termenele stabilite a
eficacitãtii acestor lucrãri sau executarea lor de cãtre
persoane neatestate;
43. stationarea, parcarea sau gararea mijloacelor auto care
transportã materiale periculoase, clasificate astfel conform legii,
în alte locuri decât cele special amenajate ori cu nerespectarea
distantelor de sigurantã fatã de clãdirilepublice
si de locuit;
44. efectuarea transportului pe drumurile publice al materialelor
periculoase, clasificate astfel conform legii, cu mijloace
auto neomologate pentru clasele de periculozitate ale
materialelor respective si neechipate cu mijloace adec vate
pentru stingerea incendiilor, precum si nerespectarea traseelor
stabilite;
45. nestabilirea traseelor ori a programului pentru circulatia mijloacelor
auto care transportã mãrfuri periculoase, clasificate
astfel conform legii, a locurilor de stationare, parcare sau garare a acestora,
precum si nerespectarea conditiilor privind amenajarea parcajelor si garajelor
sau nedotarea acestora cu mijloace
de prevenire si stingere a incendiilor;
46. comercializarea, echiparea, dotarea sau utilizarea autospecialelor,
instalatiilor, dispozitivelor, echipamentelor, substantelor,
accesoriilor si a altor mijloace tehnice destinate prevenirii si stingerii
incendiilor, neavizate ori neagrementate conform reglementãrilor
în vigoare;
47. neluarea mãsurilor organizatorice pentru asigurarea conditiilor
necesare exploatãrii, întretinerii, asistentei tehnicesi reparãrii
mijloacelor de prevenire si stingere a incendiilor conform
normelor tehnice;
48. neefectuarea lucrãrilor de întretinere, de asistentãtehnicã
si de reparare a mijloacelor de prevenire si stingere a
incendiilor conform normelor tehnice;
49. scoaterea din functiune sau dezafectarea instalatiilor, aparatelor,
dispozitivelor si mijloacelor de prevenire si stingere a incendiilor, în
alte situatii decât cele admise de reglementãrile tehnice,
ori neasigurarea functionãrii acestora la
parametrii proiectati;
50. efectuarea reparatiilor la mijloacele tehnice de prevenire si stingere
a incendiilor, fãrã luarea mãsurilor compensatorii
de apãrare împotriva incendiilor;
51. amenajarea constructiilor existente, fãrã luarea unormãsuri
compensatorii referitoare la siguranta la foc, în cazul
în care, în mod justificat, nu pot fi îndeplinite uneleprevederi
ale reglementãrilor specifice în vigoare;
52. utilizarea materialelor sau a echipamentelor în constructii,
netestate în ceea ce priveste comportamentul la foc ori
neagrementate tehnic în ceea ce priveste siguranta la foc,
dupã caz, dacã aceasta este prevãzutã în
reglementãrile tehnice;
53. neelaborarea scenariilor de sigurantã la foc pentru constructiile,
instalatiile tehnologice si amenajãrile care, potrivit
legii, fac obiectul autorizãrii privind prevenirea si stingerea
incendiilor sau neîndeplinirea mãsurilor stabiliteprin acestea;
54. neasigurarea punerii în aplicare a planurilor de interventie
si de evacuare a persoanelor în situatiile de urgentãpublicã
de incendiu, precum si la exercitiile si aplicatiile tactice
de interventie, organizate potrivit dispozitiilor legale;
55. nestabilirea sau neprecizarea, în documentatiile tehnice de executie,
a nivelurilor criteriilor de performantã privind siguranta la foc
a clãdirilor, instalatiilor tehnologice si a amenajãrilor
proiectate;
56. organizarea si functionarea serviciilor de pompieri civili
fãrã respectarea criteriilor rninime de performantã
ori neobtinerea acordurilor sau
a avizelor prevãzute de lege;
57. neactualizarea sau neafisarea, dupã caz, conform reglementãrilor
specifice, planurilor de interventie, a instructiunilor
de apãrare împotriva incendiilor si a schemelor de prevenire
si stingere a incendiilor, a planurilor de depozitare
a materialelor periculoase, precum si a planurilor de
evacuare în caz de incendiu;
58. neefectuarea instruirii salariatilor asupra normelor, regulilor
si mãsurilor specifice de prevenire si stingere a incendiilor,
precum si asupra modului de îndeplinire a sarcinilor ce le revin
din planurile de evacuare si de interventie atât
la angajare sau la schimbarea locului de muncã, cât siperiodic
sau premergãtor executãrii unor lucrãri periculoase;
59. refuzul nejustificat al salariatilor de a participa la instruiri,
exercitii sau la aplicatii tactice de prevenire si stingere a incendiilor,
organizate potrivit dispozitiilor legale;
60. neasigurarea de cãtre cei în drept a participãrii
personalului serviciilor de pompieri civili la activitãtile de pregãtire
profesionalã, stabilite si aprobate conform competentelor
legale;
61. neîndeplinirea în termen a mãsurilor de apãrareîmpotriva
incendiilor, stabilite de organele abilitate, potrivit legii;
62. împiedicarea, în orice mod, a personalului unitãtilorde
pompieri militari, anume desemnat, sã-si exercite drepturile si
obligatiile legale în domeniul prevenirii si stingerii incendiilor,
precum si de interventie;
63. nerespectarea altor reguli de prevenire si stingere a incendiilor,
cuprinse în normele si reglementãrile tehnice emise
de ministere si de celelalte autoritãti ale administratiei publice,
dacã fapta nu constituie o contraventie sanctionatã prin
prezenta hotãrâre.
Art. 2. - (1) Contraventiile prevãzute la art. 1 se sanctioneazã
dupã cum urmeazã:
a) cu amendã de la 100.000 lei la 200.000 lei, contraventiile prevãzute
la pct. 6, 14, 16, 17 - 20, 24, 26 - 28 si 34;
b) cu amendã de la 200.000 lei la 400.000 lei, contraventiile prevãzute
la pct. 4, 8, 12, 13, 21, 30 - 33, 36 - 38 si
63;
c) cu amendã de la 400.000 lei la 600.000 lei, contraventiile prevãzute
la pct. 3, 5, 7, 9, 15, 35, 39 - 42, 48 si 57;
d) cu amendã de la 600.000 lei la 800.000 lei, contraventiile prevãzute
la pct. 1, 2, 10, 11 , 22, 25, 29, 44, 47, 50,
58 si 59;
e) cu amendã de la 800.000 lei la 1.000.000 lei, contraventiile
prevãzute la pct. 23, 43, 45, 46, 49, 51 - 56 si 60
- 62.
(2) Sanctiunile contraventionale se aplicã persoanelor, fizice
sau juridice, dupã caz.
Art. 3. - Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac
de cãtre personalul marilor unitãti si al unitãtilor
de pompieri militari cu atributii de îndrumare, control, interventie
si constatare a încãlcãrilor legii în domeniul
prevenirii si stingerii incendiilor, anume desemnat de comandantul Corpului
Pompierilor Militari, precum si de alte autoritãti
abilitate de lege.
Art. 4. - Contraventiilor prevãzute la art. 1 le sunt aplicabile
prevederile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea
contraventiilor.
Art. 5. - (1) Prezenta hotãrâre intrã în vigoare
la 30 de zile de la data publicãrii
ei în Monitorul Oficial al României.
(2) Pe aceeasi datã se abrogã art. 6 -16 prin HotãrâreaGuvernului
nr. 51/1992 privind unele mãsuri pentru îmbunãtãtirea
activitãtii de prevenire si stingere a incediilor publicatã
în Monitor Oficial al României, Partea I, nr. 49 din
7 martie 1996.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneazã:
Ministru de interne,
Gavril Dejeu
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Bucuresti, 30 septembrie 1998.
Nr. 678.
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
ORDIN
pentru aprobarea Normelor generale
de prevenire si stingere a incendiilor
Având în vedere prevederile art. 17 lit. c) din Legea nr. 121/1996,
privind organizarea si functionarea Corpului Pompierilor Militari si prevederile
art. 491 din Ordonanta Guvernului nr. 60/1997 privind apãrarea
împotriva incendiilor, aprobatã si modificatã prin
Legea nr. 212/1997,
în temeiul art. 13 alin. (2) din Legea nr. 40/1990 privind organizarea
si functionarea Ministerului de Interne,
ministrul de interne emite urmãtorul ordin:
Art. 1. - Se aprobã Normele generale de prevenire si stingere a
incendiilor, care fac parte integrantã din prezentul ordin.
Art. 2. - Inspectoratul General al Corpului Pompierilor Militari va lua
mãsuri pentru aducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului
ordin.
Art. 3. - Nerespectarea prevederilor Normelor generale de prevenire si
stingere a incendiilor atrage rãspunderea juridicã, potrivit
legii.
Art. 4. - (1) Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial
al României, Partea I, si intrã în vigoare la 30 de
zile de la data publicãrii.
(2) La data intrãrii în vigoare a prezentului ordin înceteazã,
potrivit legii, aplicarea Normelor generale de prevenire si stingere a
incendiilor aprobate prin Ordinul comun al ministrului de interne si ministrului
lucrãrilor publice si amenajãrii teritoriului nr. 381/1.219/MC
din 4/3 martie 1994, publicate în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 132 din 27 mai 1994, precum si orice alte dispozitii contrare.
p. Ministru de interne,
Theodor Zaharia,
secretar de stat
Bucuresti, 22 iulie 1998.
Nr. 775.
NORME GENERALE
de prevenire si stingere a incendiilor
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - (1) Normele generale de prevenire si stingere a incendiilor,
denumite în continuare norme generale, stabilesc principiile,
criteriile de performantã, cerintele si conditiile tehnice privind
siguranta la foc pentru constructii, instalatii si alte amenajãri,
agentii care pot interveni în caz de incendiu si pentru înlãturarea
efectelor acestuia, exigentele utilizatorilor, precum si normele, regulile,
recomandãrile si mãsurile generale ce trebuie avute în
vedere în scopul apãrãrii împotriva incendiilor.
(2) Prezentele norme generale se aplicã la proiectarea, executarea
si exploatarea constructiilor, instalatiilor si a altor amenajãri,
în raport cu faza de realizare în care se aflã si indiferent
de titularul dreptului de proprietate, precum si la organizarea si desfãsurarea
activitãtii de apãrare împotriva incendiilor.
Art. 2. - (1) În organizarea, desfãsurarea si conducerea activitãtii
de apãrare împotriva incendiilor se tine seama de urmãtoarele
principii: respectarea reglementãrilor în vigoare, prioritãtii,
dimensionãrii optime, colaborãrii si conlucrãrii cu
factorii interesati.
(2) Proiectarea si executarea constructiilor, instalatiilor si ale
altor amenajãri (campinguri, tribune, parcaje, platforme etc.) se
realizeazã astfel încât, în cazul unui incendiu
produs în faza de utilizare a acestora, sã asigure urmãtoarele
cerinte:
a) protectia si evacuarea utilizatorilor, tinând seama de vârsta
si de starea lor fizicã;
b) limitarea pierderilor de bunuri;
c) preîntâmpinarea propagãrii incendiului;
d) protectia pompierilor si a altor forte care intervin pentru evacuarea
si salvarea persoanelor, protejarea bunurilor periclitate, limitarea si
stingerea incendiului si înlãturarea unor efecte negative
ale acestuia.
Art. 3. - (1) Criteriile de performantã privind cerinta de calitate
"siguranta la foc" sunt: riscul de incendiu, rezistenta la foc, preîntâmpinarea
propagãrii incendiilor, comportarea la foc, stabilitatea la foc,
cãile de acces, de evacuare si de interventie.
(2) Criteriile de performantã privind siguranta la foc si principalii
factori de determinare a acestora sunt prevãzuti în anexa
nr. 1.
Art. 4. - (1) Nivelurile de performantã pentru criteriile prevãzute
la art. 3, modalitãtile de evaluare a factorilor de determinare
si limitele medii sau extreme sunt stabilite prin reglementãri tehnice.
(2) Determinarea nivelurilor de performantã prevãzute la
alin. (1) se face prin încercãri, calcule si rationamente.
Art. 5. - Efectele negative ale agentilor termici, chimici electromagnetici
ori biologici care pot interveni în caz de incendiu asupra constructiilor,
instalatiilor si utilizatorilor, sunt prezentate în anexa nr. 2.
Art. 6. - (1) La evaluarea îndeplinirii cerintelor privind siguranta
la foc, dimensionarea serviciilor de pompieri, întocmirea planurilor
de interventie si la aprecierea capacitãtii de apãrare împotriva
incendiilor se utilizeazã timpii de sigurantã la foc si timpii
operativi de interventie, în raport cu categoria de importantã
a constructiilor.
(2) Definirea timpilor de sigurantã la foc si a timpilor operativi
de interventie, precum si principalii factori de evaluare a acestora sunt
prevãzuti în anexa nr. 3.
(3) Evaluarea si stabilirea timpilor de siguranjã la foc se fac
prin metodele precizate la art. 4 alin. (2), iar a timpilor operativi de
interventie, prin procedee si reguli de estimare statisticã sau
empiricã ori prin mãsurare directã pe durata interventiilor.
Art. 7. - (1) Nivelurile de performantã privind siguranta la foc
si mãsurile de prevenire si stingere a incendiilor, stabilite pentru
constructii, instalatii si alte amenajãri, vor fi prevãzute
în documentatiile tehnice de organizare, sistematizare si amenjare
a teritoriului, precum si în documentatiile tehnice de proiectare
si de executare a constructiilor si instalatiilor.
(2) Evaluarea, armonizarea si reflectarea interdependentei dintre nivelurile
de performantã privind siguranta la foc si mãsurile de prevenire
si stingere a incendiilor, stabilite si necesare, se vor realiza prin scenarii
de sigurantã la foc. Structura de principiu a scenariului de sigurantã
la foc este prezentatã în anexa nr. 4.
(3) De nivelurile de performantã prevãzute în documentatiile
tehnice mentionate la alin. (1), de normele specifice de prevenire si de
stingere a incendiilor, precum si de concluziile si mãsurile tehnico-organizatorice
din scenariile de sigurantã la foc se va tine seama la elaborarea
instructiunilor si schemelor de exploatare privind prevenirea si stingerea
incendiilor, la întocmirea planurilor de protectie împotriva
incendiilor, la eliberarea permiselor si autorizatiilor de lucru cu foc,
precum si la emiterea avizelor si autorizatiilor de prevenire si stingere
a incendiilor.
(4) Planurile de protectie împotriva incendiilor sunt: planul de
evacuare, planul de depozitare a materialelor periculoase si planul de
interventie.
Art. 8. - (1) Autospecialele, utilajele, instalatiile, echipamentele, substantele,
accesoriile si alte mijloace tehnice de prevenire si stingere a incendiilor
trebuie sã îndeplineascã conditiile de performantã
specifice si sunt admise pentru utilizare numai dacã sunt avizate
de lnspectoratul General al Corpului Pompierilor Militari.
(2) La proiectarea, omologarea si executarea în tarã a mijloacelor
tehnice de prevenire si stingere a incendiilor este obligatorie respectarea
conditiilor tehnice generale prevãzute în reglementãrile
elaborate sau avizate de Inspectoratul General al Corpului Pompierilor
Militari.
(3) Principalele categorii de mijloace tehnice de prevenire si stingere
a incendiilor sunt prevãzute în anexa nr. 5.
Art. 9. - (1) Pentru asigurarea desfãsurãrii, în conditii
de operativitate si eficientã, a operatiunilor de interventie în
situatiile de urgentã publicã de incendiu se întocmesc,
potrivit legii, planuri de interventie.
(2) Structura-cadru a planului de interventie este prezentatã în
anexa nr. 6.
(3) Planul de interventie se avizeazã de brigada sau de grupul de
pompieri militari.
Art. 10. - (1) În sensul prezentelor norme generale, totalitatea
nivelurilor de performantã privind siguranta la foc se include în
cele de prevenire si stingere a incendiilor, care, împreunã
cu performantele serviciului de pompieri civili, determinã capacitatea
de apãrare împotriva incendiilor.
(2) Sintagmele protectia (lupta) împotriva incendiilor, combaterea
incendiilor si paza contra incendiilor, utilizate în reglementãrile
existente, au aceeasi semnificatie cu prevenirea si stingerea incendiilor.
CAPITOLUL II
Norme de prevenire si stlngere a
incendillor
la proiectarea si executarea constructiilor,
instalatiilor si a altor amenajãri
Sectiunea 1
Riscul de incendiu
Art. 11. - (1) Riscul de incendiu este criteriul de performantã
care reprezintã probabilitatea globalã de izbucnire a incendiilor,
determinatã de interactiunea proprietãtilor specifice materialelor
si substantelor combustibile cu sursele potentiale de aprindere, în
anumite împrejurãri, în acelasi timp si spatiu.
(2) Identificarea, evaluarea si controlul riscurilor de incendiu se fac
conform legii si potrivit reglementãrilor specifice.
(3) Riscul de incendiu se va stabili si se va preciza, obligatoriu, pe
zone, spatii, încãperi, compartimente de incendiu, clãdiri
sau instalatii tehnologice, asigurându-se încadrarea în
nivelurile de risc sau în categoriile de pericol de incendiu, corespunzãtor
reglementãrilor specifice.
(4) Nivelurile riscului de incendiu sunt: redus (mic), mediu (mijlociu)
si ridicat (mare). În situatiile în care nivelul de risc este
asociat cu pericolul de explozie, nivelul riscului de incendiu poate fi
apreciat ca fiind foarte ridicat (foarte mare).
(5) Se recomandã reducerea pe cât posibil a nivelului riscului
de incendiu.
(6) Depãsirea nivelului riscului de incendiu, stabilit prin reglementãri
specifice sau în documentatiile tehnice si în scenariile de
sigurantã la foc, prevãzute la art. 7 alin. (1) si (2), este,
de regulã, interzisã, cu exceptia cazurilor prevãzute
de lege, când se impune luarea mãsurilor compensatorii de
apãrare împotriva incendiilor.
Sectiunea a 2-a
Rezistenta, comportarea si stabilitatea
la foc
Art. 12. - (1) Rezistenta la foc este proprietatea unui element de constructie
sau a unei structuri de a-si pãstra pe o duratã determinatã
stabilitatea, etanseitatea la foc si/sau izolarea termicã cerute
si/sau altã functiune specializatã, într-o încercare
la foc standardizatã.
(2) Rezistenta la foc a elementelor de constructii care separã sau
delimiteazã compartimentele de incendiu de alte spatii ale constructiilor
ori ale instalatiilor reprezintã intervalul în care elementele
de constructii îsi epuizeazã capacitatea de rezistentã
la foc printr-o încercare standardizatã.
(3) Nivelurile rezistentei la foc a elementelor de constructii se stabilesc
în unitãti de timp (ore si minute), precizându-se, dupã
caz, dacã sunt rezistente, stabile sau etanse la foc.
Art. 13. - (1) Rezistenta la foc a structurii portante se evalueazã
pentru ansamblul constructiei sau pentru un compartiment de incendiu.
(2) Compartimentul de incendiu reprezintã constructia sau o parte
a unei constructii continând una sau mai multe încãperi
sau alte spatii, delimitate prin elemente de constructii destinate sã
îl izoleze de restul constructiei, în scopul limitãrii
propagãrii incendiului, pe o duratã determinatã. Ariile
compartimentelor de incendiu se stabilesc în functie de riscul de
incendiu existent, destinatia, alcãtuirea si de rezistenta la foc
a constructiei.
(3) Compartimentarea antifoc se realizeazã prin elemente de constructie
rezistente la foc, verticale si, dupã caz, orizontale.
Art. 14. - Gradul de rezistentã la foc reprezintã capacitatea
constructiei sau a compartimentului de incendiu, îndeosebi a structurii
portante sau de rezistentã, de a rãspunde la incendiu, indiferent
de destinatie.
(2) Gradul de rezistentã la foc se stabileste în functie de
nivelurile de rezistentã la foc ale principalelor elemente de constructii
componente.
(3) Gradele de rezistentã la foc, în ordinea crescãtoare
a sigurantei la foc, sunt: I, II, III, IV si V.
Art. 15. - (1) Comportarea la foc a constructiilor si a instalatiilor,
în ansamblu sau a unor pãrti componente este determinatã
de contributia la foc a elementelor, materialelor si substantelor combustibile
utilizate, în raport cu rezistenta la foc asiguratã.
(2) Contributia la foc se estimeazã prin potentialul caloric al
sarcinii termice si reprezintã suma energiilor calorice degajate
prin arderea completã a tuturor elementelor, materialelor si substantelor
combustibile din spatiul respectiv.
(3) Limita maximã a potentialului caloric este datã de arderea
completã, în cazul unui incendiu total într-o constructie,
instalatie sau compartiment de incendiu.
(4) Constructiile si instalatiile trebuie sã se comporte la foc
astfel încât, pe timpul interventiei în caz de incendiu,
sã nu pericliteze siguranta utilizatorilor si a personalului de
interventie.
(5) Aprecierea realã a comportãrii la foc a unor constructii
si instalatii se poate face dupã stingerea incendiilor produse în
acestea atât prin constatãri si mãsurãtori directe,
cât si prin expertizare.
Art. 16. - (1) Stabilitatea la foc a constructiilor si instalatiilor sau
a compartimentelor de incendiu reprezintã caracteristica globalã,
exprimatã în unitãti de timp (ore, minute), între
momentul izbucnirii incendiului si momentul în care structura de
rezistentã respectivã îsi pierde capacitatea portantã
si se prãbuseste ca urmare a actiunilor si a efectelor incendiului.
(2) Stabilitatea la foc este determinatã de rezistenta si comportarea
la foc si este influentatã de mãsurile luate pentru limitarea
efectelor negative ale agentilor care pot interveni în caz de incendiu.
(3) Aprecierea stabilitãtii la foc a constructiilor si a instalatiilor
în care s-au produs incendii se poate face pe baza calificativelor:
foarte bunã, bunã, corespunzãtoare, satisfãcãtoare
si nesatisfãcãtoare.
Sectiunea a 3-a
Preîntâmpinarea propagãrii
incendiilor
Art. 17. - (1) Constructiile si instalatiile tehnologice independente,
grupate sau comasate potrivit reglementãrilor tehnice, se amplaseazã
la distante de sigurantã fatã de vecinãtãti
sau se compartimenteazã astfel încât, în caz de
incendiu, sã nu punã în pericol alte constructii, compartimente
de incendiu, instalatii si vecinãtãti.
(2) În cazul executãrii unor lucrãri la constructiile
si instalatiile existente care nu respectã conditiile privind distantele
de sigurantã la foc normate, se vor lua mãsuri compensatorii
de apãrare împotriva incendiilor.
Art. 18. - La alcãtuirea constructiilor si a instalatiilor, pe lângã
conditiile referitoare la riscul de incendiu, rezistenta, comportarea si
stabilitatea la foc, prevãzute la cap. II sectiunile 1 si 2 din
prezentele norme generale, se are în vedere si criteriul de performantã
referitor la preîntâmpinarea propagãrii incendiilor,
în functie de: degajãrile de fum, de gaze fierbinti si de
alte produse nocive, propagarea flãcãrilor si a fumului,
etanseitatea la fum si flãcãri si rezistenta fatadelor si
acoperisurilor la propagarea focului.
Art. 19. - (1). Degajãrile de fum, de gaze fierbinti si de alte
produse nocive pe timpul incendiilor sunt determinate, în principal,
de: natura, distributia si cantitãtile existente de materiale si
substante combustibile, termodegradabile sau nocive, viteza de ardere,
durata incendiului si de ceilalti factori si actiuni precizate în
anexele nr. 1 si 2.
(2) Conditiile de sigurantã la foc privind degajãrile mentionate
la alin. (1) trebuie sã asigure mentinerea stabilitãtii constructiei
sau a instalatiei expuse incendiului, prin limitarea si reducerea cantitãtilor
de emisii, precum si evacuarea lor dirijatã, urmãrindu-se
reducerea efectelor negative asupra utilizatorilor si personalului de interventie,
precum si limitarea propagãrii incendiului.
(3) Evacuarea dirijatã din spatiile închise a degajãrilor
mentionate la alin. (1) se realizeazã prin sisteme de ventilare
natural-organizatã si, dupã caz, mecanicã, utilizând
dispozitive si instalatii speciale.
(4) Pe timpul interventiilor, dacã situatia impune evacuarea emisiilor
de fum, se pot practica deschideri în unele elemente ale constructiilor
care delimiteazã spatiile respective si care nu au rol de rezistentã.
Art. 20. - (1) Propagarea flãcãrilor pe suprafata materialelor
si a elementelor combustibile ale constructiilor depinde de natura acestora,
de modul de alcãtuire (dimensiuni, continuitate, goluri interioare
etc.) si de viteza specificã de propagare a flãcãrii.
(2) Se recomandã utilizarea acelor materiale si alcãtuiri
care au o vitezã redusã de propagare a flãcãrilor
si luarea, dupã caz, a mãsurilor pentru întreruperea
continuitãtii elementelor de constructii, finisajelor sau a materialelor
de protectie (izolare), etansarea golurilor de trecere si a strãpungerilor
sau prevederea de instalatii ori de sisteme adecvate de protectie.
Art. 21. - Etanseitatea la fum si flãcãri reprezintã
intervalul în care un element de separare împiedicã
trecerea fumului si a flãcãrilor dintr-o parte în alta
a acestuia.
Art. 22. - (1) Pentru evitarea propagãrii incendiului, condita este
ca degajãrile de fum si gaze fierbinti si propagarea flãcãrilor
si fumului sã fie cât mai reduse, iar etanseitatea la fum
si la flãcãri sã se mentinã pe o duratã
cât mai mare.
(2) Este obligatorie luarea de mãsuri pentru preîntâmpinarea
propagãrii incendiilor pe fatadele constructiilor.
Sectiunea a 4-a
Cãi de acces, evacuare
si interventie
Art. 23. - (1) Cãile de acces si de circulatie ale constructiilor
si instalatiilor de orice categorie trebuie astfel stabilite, dimensionate,
realizate, dispuse, alcãtuite si marcate, încât sã
asigure evacuarea persoanelor, precum si circulatia si orientarea rapidã
a fortelor de interventie.
(2) Traseele destinate fortelor de interventie trebuie sã asigure
circulatia personalului de interventie si sã fie prevãzute
cu iluminat de sigurantã corespunzãtor.
Art. 24. - (1) Constructiile, compartimentele de incendiu, stadioanele
sau arenele sportive ori incintele amenajate trebuie prevãzute cu
cãi de evacuare a persoanelor, în numãr suficient,
corespunzãtor dimensionate si realizate, astfel încât
persoanele sã ajungã în timpul cel mai scurt si în
deplinã sigurantã în exterior, la nivelul terenului
ori al cãilor de acces carosabile,
în refugii sau în alte locuri special amenajate.
(2) Cãi speciale destinate evacuãrii persoanelor, animalelor
sau bunurilor se prevãd atunci când cele functionale sunt
insuficiente sau când, în mod justificat, nu pot satisface
conditiile normate.
(3) Cãile de evacuare a persoanelor în caz de incendiu se
marcheazã cu indicatoare de securitate si se prevãd cu mijloace
de iluminat, conform reglementãrilor, tehnice, astfel încât
sã se asigure vizibilitatea si sã fie usor recunoscute.
Art. 25. - La proiectarea si la executarea cãilor de evacuare se
interzice prevederea usilor care se pot bloca, în pozitie închisã,
reducerea gabaritelor stabilite prin reglementãri tehnice, prevederea
de finisaje combustibile, cu exceptia celor admise prin norme de oglinzi,
praguri sau de alte elemente care pot crea pe timpul incendiilor dificultãti
la evacuare (împiedicare, alunecare, contactul sau coliziunea cu
diverse obiecte, busculadã, panicã etc.).
Art. 26. - (1) Cãile de acces, de evacuare si interventie în
constructii si instalatii se separã de celelalte spatii prin elemente
de constructii cu rezistentã si comportare la foc corespunzãtoare
utilizãrii în conditii de sigurantã a cãilor
respective pe timpul incendiilor si se prevãd, dupã caz,
cu instalatii sau sisteme de evacuare a fumului si a gazelor fierbinti
ori
de presurizare.
(2) Pentru accesul si evacuarea copiilor, persoanelor cu handicap, bolnavilor
si a altor categorii de persoane care nu se pot evacua singure în
caz de incendiu, se adoptã solutii si mãsuri adecvate.
(3) Ascensoarele special destinate pentru interventii în caz
de incendiu se prevãd si se realizeazã potrivit reglementãrilor
tehnice, asigurând accesul forjelor de interventie pe durata stabilitã
în scenariile de sigurantã la foc.
Art. 27. - (1) Asigurarea accesului si a circulatiei autospecialelor de
interventie în incintele agentilor economici si ale institutiilor,
în zonele locuite, precum si între localitãti este obligatorie
conform reglementãrilor tehnice.
(2) În locurile prevãzute la alin. (1) trebuie sã se
asigure cel putin un acces carosabil din drumurile publice si din drumurile
de circulatie interioare, amenajat, marcat, întretinut si utilizabil
în orice anotimp.
(3) Cãile de acces si de circulatie se dimensioneazã potrivit
reglementãrilor tehnice pentru autovehicule de tip greu, asigurând
accesul autospecialelor de interventie.
(4) Prevederea si realizarea platformelor de acces si de amplasare a autospecialelor
de interventie si salvare de la înãltimi lângã,
constructiile si instalatiile stabilite prin reglementãri tehnice
si scenarii de sigurantã la foc sunt obligatorii.
(5) Asigurarea cãilor de acces pentru autospecialele de interventie
la sursele de alimentare cu apã în caz de incendiu si a posibilitãtilor
de folosire a acestor surse în orice anotimp constituie o conditie
de sigurantã la foc.
Sectiunea a 5-a
Instalatii aferente constructiilor
si instalatii tehnologice
Art. 28. - (1) Instalatiile aferente constructiilor (electrice, de apã,
încãlzire, ventilare, conditionare, canalizare, paratrãsnet
etc.) si instalatiile tehnologice se proiecteazã, se executã
si se exploateazã potrivit reglementãrilor tehnice si mãsurilor
specifice de prevenire si stingere a incendiilor, astfel încât
acestea sã nu constituie surse de izbucnire a incendiilor si/sau
de propagare a focului.
(2) Instalatiile prevãzute la alin. (1) trebuie sã corespundã
destinatiei, tipului si categoriei de importantã a constructiei,
precum si nivelului de risc de incendiu, sã aibã nivelul
de protectie corespunzãtor mediului în care sunt amplasate
si sã respecte prevederile din normele generale si specifice de
prevenire si stingere a incendiilor.
Art. 29. - Instalatiile tehnologice se pun în functiune si se exploateazã
cu respectarea strictã a instructiunilor si regulilor de utilizare,
precum si a mãsurilor de prevenire si stingere a incendiilor, stabilite
de proiectantii si de producãtorii respectivi.
Art. 30. - (1) Instalatiile de ventilare sau conditionare, precum si cele
de transport pneumatic se proiecteazã, se realizeazã si se
exploateazã astfel încât, în functionare normalã,
pãrtile componente (echipamente, motoare, angrenaje, tubulaturã
etc.) sã nu genereze surse care pot aprinde
substantele vehiculate prin acestea si sã nu faciliteze propagarea
incendiului.
(2) Traseele instalatiilor de ventilare, conditionare sau transport pneumatic
din constructiile cu risc de incediu sau explozie, precum si cele din sãlile
aglomerate ori din încãperile cu bunuri de mare valoare sau
de importantã deosebitã vor fi independente si complet separate
de traseele pentru alte spatii.
(3) Se interzice evacuarea prin aceeasi instalatie de ventilare, conditionare
sau transport pneumatic a substantelor care, în amestec sau prin
combinatie chimicã, pot produce incendii ori explozii.
Art. 31. - Constructiile, instalatiile de productie, precum si zonele din
vecinãtatea acestora, în care se pot degaja vapori, gaze,
praf sau pulberi combustibile, se prevãd, conform reglementãrilor
specifice, cu sisteme de detectare a emisiilor si, dupã caz, de
înãbusire, inertizare sau evacuare fortatã a acestora,
în vederea preîntâmpinãrii acumulãrii de
concentratii periculoase, precum si pentru semnalizarea situatiei create.
Sectiunea a 6-a
Echiparea si dotarea cu mijloace
de prevenire si stingere a incendiilor
Art. 32. - Constructiile si instalatiile tehnologice se echipeazã
cu sisteme, instalatii, dispozitive, aparate si alte mijloace de prevenire
si stingere a incendiilor, potrivit prevederilor reglementãrilor
tehnice.
Art. 33. - Pentru realizarea protectiei eficiente împotrivaincendiilor,
la stabilirea categoriilor, tipurilor si parametrilor sistemelor, instalatiilor,
dispozitivelor, aparatelor si altor mijloase de prevenire si stingere a
incendiilor, precum si la dimensionarea, amplasarea si realizarea acestora
se va tine seama de urmãtoarele conditii:
a) controlul riscurilor de izbucnire, precum si al dezvoltãrii si
propagãrii incendiilor în zona protejatã;
b) compatibilitatea între mijloacele tehnice prevãzute, precum
si între acestea si caracteristicile mediului protejat;
c) complementaritatea reciprocã în îndeplinirea rolurilor,
în caz de incendiu, precum si aportul serviciului de pompieri;
d) asigurarea unui raport optim între instalatiile, sistemele si
dispozitivele cu actionare manualã si cele cu functionare automatã;
e) corelarea intrãrii si mentinerii în functiune, precum si
a fiabilitãtii mijloacelor tehnice de prevenire si stingere a incendiilor
cu timpii corespunzãtori de sigurantã la foc si, dupã
caz, cu timpii operativi de interventie;
f) prevederea, dupã caz, a posibilitãtilor de alimentare
si prin mijloace mobile a instalatiilor de stingere, inclusiv a coloanelor
uscate, precum si constituirea rezervelor normate;
g) asigurarea conditiilor care sã permitã efectuarea operatiunilor
si lucrãrilor de verificare, întretinere, si reparare, conform
instructiunilor;
h) utilizarea numai a mijloacelor tehnice de prevenire si stingere
a incendiilor omologate, avizate si agrementate tehnic si care îndeplinesc
conditiile de calitate, potrivit legii;
i) întocmirea instructiunilor si a schemelor de functionare.
Art. 34. - (1) Dotarea agentilor economici, a institutiilor si localitãtilor
cu autospeciale si cu alte mijloace mobile de interventie la incendii se
face, dupã caz, pe baza scenariilor de sigurantã la foc sau
a analizei capacitãtii de apãrare împotriva incendiilor,
respectându-se criteriile minime de performantã privind organizarea
si functionarea serviciilor de pompieri civili, stabilite de autoritãtile
abilitate prin lege.
(2) Personalului de interventie pentru stingerea incendiilor i se prevede
si i se asigurã echipamentul si mijloacele de protectie adecvate,
potrivit reglementãrilor în vigoare.
(3) Echipamentul si mijloacele prevãzute la alin. (1) si (2) trebuie
sã asigure protectia personalului de interventie la efectele negative
ale agentilor care intervin în caz de incendiu (anexa nr. 2), precum
si posibilitãti de iluminat, de comunicare si de lucru în
conditii de sigurantã.
Art. 35. - (1) La darea în exploatare a constructiilor si instalatiilor
tehnologice, persoanele stabilite prin lege trebuie sã certifice
existenta si functionarea instalatiilor, sistemelor, autospecialelor, utilajelor,
aparatelor si a celorlalte mijloace de prevenire si stingere a incendiilor
la parametrii stabiliti în documentatiile prevãzute la art.
7, precum si existenta planurilor de interventie.
(2) Scenariile de sigurantã la foc se elaboreazã obligatoriu
pentru categoriile de constructii, instalatii tehnologice si alte amenajãri
care, potrivit legii, sunt supuse avizãrii si autorizãrii
privind prevenirea si stingerea incendiilor.
CAPITOLUI III
Norme de prevenire si stingere a
incendiilor
la exploatarea constructiilor, instalatiilor
si a altor amenajãri
Art. 36. - Normele din prezentul capitol stabilesc reguli si mãsuri
generale privind controlul, supravegherea si reducerea riscurilor de incendiu,
mentinerea conditiilor realizate pentru evacuarea utilizatorilor în
caz de incendiu, întretinerea în stare operativã a mijloacelor
tehnice de prevenire si stingere a incendiilor, precum si pregãtirea
si desfãsurarea interventiilor
în situatii de urgentã publicã de incendiu.
Art. 37. - (1) Exploatarea sistemelor, instalatiilor, dispozitivelor, echipamentelor,
aparatelor, masinilor si utilajelor, de orice categorie, cu defectiuni,
improvizatii sau fãrã protectia corespunzãtoare fatã
de materialele sau substantele combustibile din spatiul în care sunt
utilizate este interzisã.
(2) La utilizarea mijloacelor prevãzute la alin. (1) este obligatorie
respectarea instructiunilor de functionare, folosire si întretinere,
precum si normelor si mãsurilor specifice de prevenire si stingere
a incendiilor, emise si aprobate potrivit legii.
(3) Pe timpul exploatãrii instalatiilor aferente constructiilor
si instalatiilor tehnologice prevãzute la art. 28 alin. (1) se interzice:
a) utilizarea necorespunzãtoare a sistemelor, instalatiilor, aparatelor
si echipamentelor sau solicitarea acestora peste limita admisã;
b) functionarea peste programul stabilit sau neasigurarea supravegherii
conform instructiunilor de functionare;
c) functionarea fãrã sisteme, aparate si echipamente, necesare
pentru controlul si mentinerea parametrilor privind siguranta în
functionare sau înlocuirea acestora cu altele supradimensionate;
d) întretinerea necorespunzãtoare a elementelor prevãzute
pentru izolare termicã sau electricã ori pentru separare;
e) depãsirea termenelor stabilite pentru efectuarea lucrãrilor
de întretinere si reparatii sau executarea necorespunzãtoare
a acestora;
f) executarea lucrãrilor de întretinere si reparatii sau a
unor modificãri de cãtre personal neautorizat si necalificat.
Art. 38. - (1) Utilizarea focului deschis în locuri cu pericol de
incendiu si pe timp de vânt este interzisã. Locurile (zonele)
cu pericol de incendiu, în care se aplicã aceastã interdictie,
se stabilesc si se marcheazã de persoanele în drept.
(2) Prepararea hranei prin utilizarea focului deschis în incintele
unitãtilor, în zonele de agrement si în gospodãriile
populatiei se face numai în locuri amenajate, în conditii si
la distante care sã nu permitã propagarea focului la constructii,
depozite, culturi agricole, pãduri, plantatii sau la alte vecinãtãti.
(3) Arderea resturilor vegetale, gunoaielor, deseurilor si a altor materiale
combustibile se face în locuri special amenajate (crematorii) ori
pe terenuri pregãtite, cu luarea mãsurilor ce se impun pentru
împiedicarea propagãrii focului la vecinãtãti,
asigurându-se supravegherea permanentã a arderii, precum si
stingerea jarului dupã terminarea activitãtii.
(4) Luarea mãsurilor pentru preîntâmpinarea jocului
copiilor cu focul în conditii si în locuri în care se
pot produce incendii constituie o obligatie a persoanelor care rãspund,
potrivit legii, de cresterea, educarea si îngrijirea copiilor.
Art. 39. - (1) Efectuarea lucrãrilor de sudare, tãiere, lipire
sau a altor asemenea operatiuni care prezintã pericol de incendiu,
în constructii civile (publice) pe timpul programului cu publicul,
în instalatii tehnologice cu risc de incendiu sau explozie, în
depozite ori în alte spatii cu pericol de aprindere
a materialelor, produselor sau substantelor combustibile, este interzisã.
(2) Lucrãrile mentionate la alin. (1) se pot executa în spatiile
respective numai dupã ce s-au luat, dupã caz, mãsuri
pentru: evacuarea persoanelor; îndepãrtarea sau protejarea
materialelor combustibile; golirea, spãlarea, blindarea traseelor
de conducte sau a utilajelor; aerisirea sau ventilarea spatiilor; dotarea
locurilor de muncã cu mijloace de limitare si stingere a incendiilor.
(3) Lucrãrile mentionate la alin. (1) se executã numai pe
baza permisului de lucru cu foc, al cãrui model este prezentat în
anexa nr. 7. În cazul lucrãrilor ce se executã în
instalatii si în alte locuri (zone) cu risc ridicat de incendiu sau
de explozie, precizate în normele specifice de prevenire si stingere
a incendiilor, se întocmeste autorizatie de lucru.
(4) În toate cazurile prevãzute la alin. (1)-(3) este obligatorie
instruirea personalului de executie, control si supraveghere asupra mãsurilor
de prevenire si stingere a incendiilor, precum si informarea serviciului
de pompieri.
Art. 40. - (1) Fumatul în locuri cu pericol (risc) de incendiu, stabilite
ca atare prin reglementãri specifice sau prin dispozitii ale persoanelor
fizice ori juridice abilitate, este interzis.
(2) Locurile (zonele) în care este interzis fumatul se marcheazã
conform reglementãrilor specifice.
(3) Locurile în care este permis fumatul se doteazã si, dupã
caz, se marcheazã conform reglementãrilor specifice.
Art. 41. - (1) Mentinerea în bunã stare a instalatiilor si
sistemelor de captare si scurgere la pãmânt a descãrcãrilor
electrice atmosferice (paratrãsnet) si a electricitãtii statice
este obligatorie la constructii si instalatii, utilaje si echipamente tehnologice,
conform reglementãrilor tehnice.
(2) Utilizarea sistemelor de captare si scurgere la pãmânt
a electricitãtii statice conform instructiunilor specifice este
obligatorie.
Art. 42. - (1) În spatiile cu pericol (risc) ridicat de incendiu
sau de explozie se interzice accesul salariatilor si al altor persoane
fãrã echipament de protectie adecvat conditiilor de lucru.
(2) Folosirea dispozitivelor, aparatelor, uneltelor si sculelor neprotejate
corespunzãtor sau care pot produce scântei prin functionare,
lovire sau frecare în spatii sau în locuri cu risc de explozie
este interzisã.
Art. 43. - (1) În constructiile civile (publice) si de productie,
cantitãtile de materiale si de substante combustibile utilizate
nu trebuie sã conducã la depãsirea densitãtii
sarcinii termice stabilite prin reglementãri tehnice sau prin documentatiile
prevãzute la art. 7, dupã caz.
(2) În sãlile aglomerate si de sport, pe stadioane sau pe
alte arene sportive ori în incinte amenajate pentru activitãti
cu public este interzis accesul publicului cu produse si substante inflamabile
sau cu alte mijloace care pot produce incendii sau explozii.
(3) Depozitarea si utilizarea în spatii publice a mijloacelor, produselor
si substantelor prevãzute la alin. (2) se permit numai în
locurile amenajate în acest scop si cu respectarea mãsurilor
de prevenire si stingere a incendiilor.
(4) În clãdirile, constructiile sau amenajãrile prevãzute
la alin. (2) este interzis accesul persoanelor în numãr mai
mare decât capacitatea stabilitã si declaratã.
(5) Realizarea spectacolelor (jocurilor) de artificii este admisã
numai cu respectarea normelor si mãsurilor specifice de prevenire
si stingere a incendiilor si cu avizul autoritãtilor abilitate prin
lege.
Art. 44. - (1) În locuinte de tip unifamilial sau în apartamentele
blocurilor de locuit, carburantii sau alte lichide inflamabile pentru uz
casnic se pãstreazã numai în ambalaje metalice special
destinate, închise ermetic, în locuri protejate si fãrã
a se depãsi cantitãtile admise prin reglementãri.
(2) Recipientele cu gaze petroliere lichefiate, utilizate pentru necesitãti
casnice, se amplaseazã, se pãstreazã si se utilizeazã
numai în conditiile stabilite prin instructiuni specifice. Se interzice
utilizarea recipientelor neomologate sau defecte; transvazarea improvizatã
sau neautorizatã a gazelor petroliere lichefiate dintr-un recipient
în altul si verificarea etanseitãtii
cu flacãrã deschisã.
Art. 45. - (1) Produsele, materialele si substantele combustibile se amplaseazã
la distantã de sigurantã fatã de sursele de cãldurã
ori se protejeazã astfel încât sã nu fie
posibilã aprinderea lor.
(2) Se interzice folosirea sobelor si a altor mijloace de încãlzire
defecte, supraalimentate cu combustibili sau nesupravegheate, precum si
aprinderea focului utilizându-se lichide inflamabile.
(3) Verificarea, repararea, izolarea termicã si curãtarea
periodicã a cosurilor de evacuare a fumului sunt obligatorii.
Art. 46. - (1) Pe timpul transportului, depozitãrii si manipulãrii
produselor sau substantelor combustibile se va tine seama de proprietãtile
fizico-chimice si de compatibilitatea acestora cu substantele de stingere,
astfel încât la contactul dintre ele sã nu se producã
ori sã se propage incendiul.
(2) Produsele si substantele combustibile se transportã, se manipuleazã
si se depoziteazã în ambalaje adecvate, realizate si inscriptionate
corespunzãtor, în vederea identificãrii riscurilor
de incendiu si stabilirii procedeelor si substantelor de stingere ori de
neutralizare adecvate.
(3) Dispunerea materialelor periculoase în depozite se face potrivit
planului de depozitare.
Art. 47. - (1) Deseurile si rezidurile, scurgerile si depunerile de praf
sau de pulberi combustibile se îndepãrteazã ritmic
prin metode si mijloace adecvate.
(2) Mãsurile de prevenire si stingere a incendiilor pentru operatiunile
de colectare, transport, separare, neutralizare, recuperare sau distrugere
a substantelor mentiionate la alin. (1) se stabilesc prin reglementãri
specifice.
Art. 48. - (1) Materialele si substantele care prezintã pericol
de autoaprindere se pãstreazã în conditii adecvate
naturii lor, bine ventilate si luându-se mãsuri de control
si preîntâmpinare a fenomenului de autoîncãlzire.
(2) Prevenirea aparitiei fenomenului de autoaprindere se urmãreste
si la depozitarea furajelor si plantelor tehnice, conform reglementãrilor
specifice.
(3) Amplasarea depozitelor de combustibili, furaje si plante tehnice se
face la distante de sigurantã, astfel încât eventualele
incendii produse la acestea sã nu pericliteze vecinãtãtile.
Aceasta constituie o obligatie pentru persoanele juridice care detin astfel
de depozite si o recomandare pentru persoanele fizice.
Art. 49. - (1) Tratarea sau protejarea materialelor si elementelor de constructii
combustibile si/sau a structurilor metalice din alcãtuirea constructiilor
sau a instalatiilor cu substante de termoprotectie ori ignifuge este obligatorie,
potrivit reglementãrilor tehnice.
(2) Pentru efectuarea lucrãrilor de termoprotectie si ignifugare
mentionate la alin. (1) se utilizeazã numai produse avizate si agrementate
tehnic, conform reglementãrilor specifice, iar persoanele care executã
aceste operatiuni trebuie sã fie atestate potrivit dispozitiilor
legale.
(3) Elementele de limitare a propagãrii focului, de izolare termicã
si de etansare la fum si la gaze fierbinti din alcãtuirea constructiilor
si a instalatiilor se mentin permanent în bunã stare, pentru
a-si îndeplini rolul stabilit.
Art. 50. - (1) Mijloacele auto pentru transportul materialelor periculoase,
clasificate conform legii, pot circula pe drumurile publice numai dacã
sunt omologate pentru clasele de periculozitate a materialelor respective
si echipate cu mijloace adecvate pentru stingerea incendiilor.
(2) Traseele si programele admise pentru circulatia mijloacelor auto care
transportã mãrfuri periculoase, locurile în care se
permite stationarea sau parcarea acestora, precum si conditiile privind
amenajarea parcajelor si dotarea acestora cu mijloace de prevenire si stingere
a incendiilor se stabilesc prin
reglementãri specifice si dispozitii locale.
(3) Parcarea sau gararea mijloacelor auto pentru transportul materialelor
periculoase în parcaje sau garaje publice ori în apropierea
clãdirilor publice si de locuit este strict interzisã.
Art. 51. - (1) Exploatarea, întretinerea, reviziile si reparatiile
la autospecialele, utilajele si celelalte mijloace mobile de interventie
la incendii, prevãzute la art. 34 si în anexa nr. 5, se executã
conform normelor tehnice emise de Inspectoratul General al Corpului Pompierilor
Militari.
(2) Scoaterea din functiune a instalatiilor, aparatelor, dispozitivelor
si mijloacelor de prevenire si stingere a incendiilor, prevãzute
la art. 32 si în anexa nr. 5, ori neasigurarea parametrilor necesari
operãrii acestora în conditii de eficientã este strict
interzisã.
(3) Reparatiile la mijloacele tehnice prevãzute în anexa nr.
5 se planificã si se realizeazã în termen cât
mai scurt, asigurându-se, în perioada respectivã, mãsuri
compensatorii de prevenire si stingere a incendiilor.
Art. 52. - Sunt obligatorii urmãtoarele activitãti:
a) instruirea la angajare si instruirea periodicã a salariatilor
privind normele, regulile si mãsurile specifice de prevenire si
stingere a incendiilor, precum si asupra sarcinilor ce le revin din planurile
de interventie;
b) participarea salariatilor la instruirile si exercitiile privindprevenirea
si stingerea incendiilor;
c) participarea personalului serviciilor de pompieri civili la activitãtile
de pregãtire profesionalã, stabilite si aprobate potrivit
competentelor legale;
d) asigurarea îndeplinirii la termen a mãsurilor de apãrare
împotriva incendiilor, stabilite potrivit legii.
Art. 53. - În ceea ce priveste documentele principale de organizare
a apãrãrii împotriva incendiilor pe durata exploatãrii
constructiilor si instalatiilor tehnologice, se stabilesc urmãtoarele:
a) instructiunile de apãrare împotriva incendiilor, schemele
de prevenire si stingere a incendiilor, planurile de evacuare în
caz de incendiu si planurile de depozitare a materialelor periculoase se
actualizeazã, se utilizeazã si se afiseazã conform
reglementãrilor specifice;
b) scenariile de sigurantã la foc se pot elabora si pentru constructiile
si instalatiile tehnologice aflate în exploatare, în
vederea utilizãrii concluziilor desprinse la stabilirea mãsurilor
de îmbunãtãtire a capacitãtii de apãrare
împotriva incendiilor. Se recomandã ca aceste scenarii sã
fie întocmite îndeosebi pentru constructiile si instalatiile
tehnologice cu risc ridicat (mare) de incendiu;
c) planurile de interventie se întocmesc ori se actualizeazã,
dupã caz, si la schimbarea profilului de activitate (destinatiei)
agentilor economici si institutiilor sau la dezvoltarea acestora, la evaluarea
nivelurilor (criteriilor) de mediu ale agentilor econornici, precum si
în alte situatii reglementate ori impuse de conditiile concrete privind
apãrarea împotriva incendiilor;
d) punerea în aplicare a planurilor de evacuare si a planurilor de
interventie este obligatorie în situatiile de urgentã publicã
de incendiu, precum si la exercitiile si aplicatiile tactice de interventie,
organizate pentru prevenirea si stingerea incendiilor.
CAPITOLUL IV
Dispozitii finale
Art. 54. - (1) Pe baza prezentelor norme generale si cu respectarea celorlalte
prevederi legale se vor elabora reglementãri tehnice si specifice
privind prevenirea si stingerea incendiilor, cum sunt: norme, normative,
regulamente, instructiuni, dispozitii, standarde. De asemenea, se vor întocmi
planuri de interventie si se vor emite agremente tehnice, avize si autorizatii
de prevenire si stingere a incendiilor.
(2) În vederea asigurãrii aplicãrii în conditii
optime a prevederilor reglementãrilor tehnice si specifice, precum
si a celorlalte acte prevãzute la alin. (1), se vor elabora proceduri,
metodologii, ghiduri îndrumãtoare, manuale, studii si alte
lucrãri de specialitate, care vor fi avizate si aprobate de organele
abilitate conform legii.
Art. 55. - Mãsurile de apãrare si de interventie în
cazul incendiilor în masã se stabilesc si se realizeazã
conform dispozitiilor legale speciale pentru astfel de dezastre.
Art. 56. - Anexele nr. 1 - 7 fac parte integrantã din prezentele
norme generale.