MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI
P
A R T E A I
Anul X - Nr. 41 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE 30 ianuarie 1998
SUMAR
19. - ORDONANTA pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 9/1993 privind taxele de eliberare a deciziilor de autorizare in domeniul audiovizualului
20. - ORDONANTA privind constituirea si functionarea fondurilor cu capital de risc
23. - ORDONANTA privind finantarea si din alte surse decat bugetul de stat a unor activitati specifice de administrare a rezervelor de stat
24. - ORDONANTA privind aprobarea plafonului de indatorare publica externa a Romaniei pentru anul 1998
25. - ORDONANTA privind protectia tranzitorie a brevetelor de inventie
26. - ORDONANTA privind activitatea de confectionare a placilor cu numere de inmatriculare pentru vehicule rutiere, in atelierele Inspectoratului General al Politiei
27. - ORDONANTA pentru majorarea limitelor minime si maxime ale amenzilor contraventionale stabilite prin Legea nr. 25/1969 privind regimul strainilor in Romania
28. - ORDONANTA pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 59/1997 cu privire la finantarea, in sistem descentralizat, in domeniul stiintei, tehnologiei si inovarii
29. - ORDONANTA privind plata contributiei de 8% din valoarea asistentei tehnice primite de la Agentia Internationala pentru Energia Atomica Viena (A.I.E.A.)
30. - ORDONANTA pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 19/1992 privind activitatea de standardizare in Romania, precum si unele masuri privind acreditarea organismelor de certificare si a laboratoarelor
31. - ORDONANTA pentru aprobarea scutirii de la plata taxei pe valoarea adaugata la unele produse si echipamente importate pentru inzestrarea Ministerului Apararii Nationale, Serviciului de Telecomunicatii Speciale, Serviciului Roman de Informatii, Serviciului de Informatii Externe si industriei de aparare
33. - ORDONANTA pentru aderarea Romaniei la Statutul
Organizatiei Intereuropene a Administratiilor Fiscale, adoptat la Casta
Papiernicka, Slovacia, la 29 septembrie 1997
ORDONANTA
pentru modificarea si
completarea Ordonantei Guvernului nr. 9/1993 privind taxele de eliberare a
deciziilor de autorizare in domeniul audiovizualului
In temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei si ale art. 1 lit. a) din Legea nr. 221/1997 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:
Art. I. - Anexa la Ordonanta Guvernului nr. 9/1993 privind taxele de eliberare
a deciziilor de autorizare in domeniul audiovizualului, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 201 din 23 august 1993, aprobata prin Legea
nr. 102/1994, se modifica si se inlocuieste cu anexa nr. 1 la prezenta
ordonanta.
Art. II. - Serviciile noi introduse si taxele aferente acestora sunt prevazute
in anexa nr. 2.
Art. III. - Taxele prevazute la art. 1 constituie venit la bugetul de stat.
Art. IV. - Se autorizeaza Guvernul Romaniei sa modifice anual cuantumul
taxelor, in limita indicilor de crestere a preturilor si a tarifelor din
economie.
Art. V. - Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta ordonanta.
Art. VI. - Prezenta ordonanta intra in vigoare in termen de 30 de zile de la
data publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei.
PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA
Contrasemneaza:
Ministrul comunicatiilor,
Sorin Pantis
p. Ministrul finantelor,
Valentin Lazea,
secretar de stat
Bucuresti, 30 ianuarie 1998.
Nr. 19.
ANEXA Nr. 1
A. AUTORIZAREA STATIILOR DE RADIODIFUZIUNE SI TELEVIZIUNE DE MICA PUTERE
A.1. Taxe Consiliul National
al Audiovizualului
Pentru radiodifuziune, cu
acoperire locala
A.1.1. Taxa de inscriere la
concurs pentru licenta 1.000.000 lei
Termen de plata la depunerea
cererii de licenta
A.1.2. Taxa de licenta initiala
3.200.000 lei
Termen de plata la eliberarea
licentei initiale
A.1.3. Taxa de autorizare
1.500.000 lei
Termen de plata la solicitarea
deciziei de autorizare sau la solicitarea reautorizarii noului amplasament
A.1.4. Taxa anuala de licenta
1.800.000 lei
Termen de plata dupa
expirarea primului an de la data obtinerii licentei
Pentru televiziune, cu
acoperire locala
A.1.5. Taxa de inscriere la
concurs pentru licenta 2.000.000 lei
Termen de plata la depunerea
cererii de licenta
A.1.6. Taxa de licenta initiala
4.000.000 lei
Termen de plata la eliberarea
licentei initiale
A.1.7. Taxa de autorizare
2.000.000 lei
Termen de plata la
solicitarea deciziei de autorizare sau la solicitarea reautorizarii noului
amplasament
A.1.8. Taxa anuala de licenta
3.000.000 lei
Termen de plata dupa expirarea
primului an de la data obtinerii licentei
A.2. Taxe Ministerul
Comunicatiilor
Pentru radiodifuziune
A.2.1. Taxa pentru aviz tehnic
prealabil 800.000 lei
A.2.2. Taxa pentru autorizatie
tehnica de functionare 2.000.000 lei
Pentru televiziune
A.2.3. Taxa pentru aviz tehnic
prealabil 800.000 lei
A.2.4. Taxa pentru autorizatie
tehnica de functionare 2.000.000 lei
B. AUTORIZAREA COMUNICATIEI
AUDIOVIZUALE DISTRIBUITE PRIN CABLU
B.1. Taxe Consiliul National al
Audiovizualului
B.1.1.a. Taxa de inscriere
pentru licenta mediu urban 1.250.000 lei
Termen de plata la depunerea
cererii de licenta
B.1.1.b. Taxa de inscriere
pentru licenta mediu rural 500.000 lei
Termen de plata la depunerea
cererii de licenta
B.1.2.a. Taxa de licenta
initiala mediu urban 3.000.000 lei
Termen de plata la eliberarea
licentei initiale
B.1.2.b. Taxa de licenta
initiala mediu rural 750.000 lei
Termen de plata la eliberarea
licentei initiale
B.1.3. Taxa anuala de licenta*)
pentru retelele cu un numar de abonati de:
pana la 2.000 750.000 lei
de la 2.001 la 5.000 2.100.000
lei
de la 5.001 la 10.000 4.200.000
lei
de la 10.001 la 25.000 9.000.000
lei
de la 25.001 la 50.000
18.000.000 lei
peste 50.000 30.000.000 lei
Termen de plata dupa
expirarea primului an de la data obtinerii licentei
OBSERVATII:
Taxa anuala de licenta nu se
plateste pentru primul an de la data obtinerii licentei. Taxa anuala este
functionabila pentru primul si ultimul an din perioada de valabilitate a
licentei (se ia in calcul un numar intreg de luni) si se achita pana la data de
31 decembrie a anului in curs. Pentru restul perioadei de valabilitate a
licentei de emisie, taxa anuala se plateste pana la data de 31 martie pentru
anul in curs. Neachitarea taxelor la termen atrage penalizarea cu 0,25% din
valoarea acestora, pentru fiecare zi de intarziere.
B.2. Taxe Ministerul
Comunicatiilor
B.2.1. Taxa pentru aviz tehnic
prealabil 1.400.000 lei
B.2.2. Taxa pentru decizie de
autorizare 2.800.000 lei
C. AUTORIZAREA
RECEPTIEI DE INSTALATII COMUNITARE A PROGRAMELOR AUDIOVIZUALE TRANSMISE PRIN
SATELIT
C.1. Taxe Ministerul
Comunicatiilor
C.1.1. Taxa pentru decizia de
autorizare 1.200.000 lei
*) Cuantumul taxei anuale de
licenta prin cablu se stabileste de catre detinatorul licentei, prin mentiune,
pe proprie raspundere in documentul de plata, a numarului de abonati.
ANEXA Nr. 2
A. AUTORIZAREA STATIILOR
DE RADIODIFUZIUNE SI TELEVIZIUNE DE MICA PUTERE
A.1. Taxe Consiliul National al
Audiovizualului
Pentru radiodifuziune cu
acoperire locala
A.1.1. Taxa pentru modificarea
licentei:
200.000 lei la modificarile
pentru categoriile de informatii cuprinse in licenta de emisie, prevazute la
art. 12 alin. (1) din Legea audiovizualului nr. 48/1992, cu modificarile
ulterioare
500.000 lei la modificarile
prevazute la art. 14 alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 48/1992, cu
modificarile ulterioare
A.1.2. Taxa pentru modificarea
deciziei de autorizare
1.500.000 lei la schimbarea
amplasamentului
Pentru televiziune cu
acoperire locala
A.1.3. Taxa pentru modificarea
licentei
200.000 lei la modificarile
pentru categoriile de informatii cuprinse in licenta de emisie, prevazute la
art. 12 alin. (1) din Legea audiovizualului nr. 48/1992, cu modificarile
ulterioare
500.000 lei la modificarile
prevazute la art. 14 alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 48/1992, cu
modificarile ulterioare
A.1.4. Taxa pentru modificarea
deciziei de autorizare
2.000.000 lei la schimbarea
amplasamentului
A.2. Taxe Ministerul
Comunicatiilor
Pentru radiodifuziune
A.2.1. Taxa pentru modificarea
avizului tehnic prealabil 400.000 lei
A.2.2. Taxa pentru modificarea
autorizatiei tehnice 1.000.000 lei
Pentru televiziune
A.2.3. Taxa pentru modificarea
avizului tehnic prealabil 400.000 lei
A.2.4. Taxa pentru modificarea
autorizatiei tehnice 1.000.000 lei
B. AUTORIZAREA COMUNICATIEI
AUDIOVIZUALE DISTRIBUITA PRIN CABLU
B.1. Taxe Consiliul National al
Audiovizualului
B.1.1. Taxa pentru modificarea
licentei 200.000 lei
B.2. Taxe Ministerul
Comunicatiilor
B.2.1. Taxa pentru modificarea
avizului tehnic prealabil 700.000 lei
B.2.2. Taxa pentru modificarea
deciziei de autorizare 1.400.000 lei
C. AUTORIZAREA RECEPTIEI CU
INSTALATII COMUNITARE A PROGRAMELOR AUDIOVIZUALE TRANSMISE PRIN SATELIT
C.1. Taxe Ministerul
Comunicatiilor
C.1.1. Taxa pentru modificarea
deciziei de autorizare 600.000 lei
D. AUTORIZAREA COMUNICATIEI
AUDIOVIZUALE DIFUZATE PRIN SATELIT
Taxe Consiliul National al
Audiovizualului
D.1. Taxa de solicitare a
licentei de emisie pentru difuzarea programelor audiovizuale prin satelit
(radiodifuziune sonora si televiziune)
Termen de plata la depunerea
cererii de licenta
D.1.1. Pentru program difuzat la
scara nationala 5.000.000 lei
D.1.2. Pentru program destinat
difuzarii in afara granitelor tarii 1.250.000 lei
D.2. Taxa de licenta initiala
Termen de plata la eliberarea
licentei initiale
D.2.1. Pentru program difuzat la
scara nationala 10.000.000 lei
D.2.2. Pentru program destinat
difuzarii in afara granitelor tarii 2.500.000 lei
D.3. Taxa de autorizare
Termen de plata la
solicitarea deciziei de autorizare sau la solicitarea reautorizarii noului
amplasament
D.3.1. Pentru situatia in care
difuzarea programului se face dintr-un studio nou realizat 2.000.000 lei
D.3.2. Pentru situatia in care
difuzarea programului se va face dintr-un studio existent 1.000.000 lei
D.4. Taxa de licenta anuala
Termen de plata dupa
expirarea primului an de la data obtinerii licentei
D.4.1. Pentru program difuzat la
scara nationala 12.000.000 lei
D.4.2. Pentru program destinat
difuzarii in afara granitelor tarii 1.000.000 lei
D.5. Taxa pentru modificarea
licentei 500.000 lei
D.6. Taxa pentru modificarea
deciziei de autorizare 1.000.000 lei
OBSERVATII:
Taxa anuala de licenta nu se
plateste pentru primul an de la data obtinerii licentei. Taxa anuala este
fractionabila pentru primul si ultimul an din perioada de valabilitate a
licentei (se ia in calcul un numar intreg de luni) si se achita pana la data de
31 decembrie a anului in curs. Pentru restul perioadei de valabilitate a
licentei de emisie, taxa anuala se plateste pana la data de 31 martie pentru
anul in curs. Neachitarea taxelor la termen atrage penalizarea cu 0,25% din
valoarea acestora, pentru fiecare zi de intarziere.
E. AUTORIZAREA STATIILOR DE
RADIODIFUZIUNE DE MARE PUTERE PENTRU RETELELE PRIVATE CU ACOPERIRE NATIONALA
E.1. Taxe Consiliul National al
Audiovizualului
E.1.1. Taxa de inscriere la
concursul pentru licenta 7.500.000 lei
Termen de plata la depunerea
cererii de licenta
E.1.2. Taxa de licenta initiala
10.000.000 lei
Termen de plata la eliberarea
licentei initiale
E.1.3. Taxa pentru decizia de
autorizare (eliberata pentru fiecare statie in parte) 2.500.000 lei
Termen de plata la solicitarea
deciziei de autorizare sau la solicitarea reautorizarii noului amplasament
E.1.4. Taxa de licenta anuala 7.500.000
lei
Termen de plata dupa
expirarea primului an de la obtinerea licentei
E.1.5. Taxa pentru modificarea
licentei 500.000 lei
E.1.6. Taxa pentru modificarea
deciziei de autorizare 1.000.000 lei
E.2. Taxe Ministerul
Comunicatiilor
E.2.1. Taxa pentru aviz tehnic
prealabil (per statie din retea) 1.000.000 lei
E.2.2. Taxa pentru autorizatie
tehnica de functionare (per statie din retea) 2.000.000 lei
E.2.3. Taxa pentru modificarea
avizului tehnic prealabil (per statie din retea) 500.000 lei
E.2.4. Taxa pentru modificarea
autorizatiei tehnice de functionare (per statie din retea) 1.000.000 lei
F. AUTORIZAREA STATIILOR DE
TELEVIZIUNE DE MARE PUTERE PENTRU RETELELE PRIVATE CU ACOPERIRE NATIONALA
F.1. Taxe Consiliul National al
Audiovizualului
F.1.1. Taxa de inscriere la
concursul de licenta 12.500.000 lei
Termen de plata la depunerea
cererii de licenta
F.1.2. Taxa de licenta initiala
15.000.000 lei
Termen de plata la eliberarea
licentei initiale
F.1.3. Taxa de autorizare
(eliberata pentru fiecare statie in parte) 2.500.000 lei
Termen de plata la solicitarea
deciziei de autorizare sau la solicitarea reautorizarii noului amplasament
F.1.4. Taxa de licenta anuala
12.000.000 lei
Termen de plata dupa
expirarea primului an de la data obtinerii licentei
F.1.5. Taxa pentru modificarea
licentei 500.000 lei
F.1.6. Taxa pentru modificarea
deciziei de autorizare 1.000.000 lei
F.2. Taxe Ministerul
Comunicatiilor
F.2.1. Taxa pentru aviz tehnic
prealabil (per statie din retea) 1.000.000 lei
F.2.2. Taxa pentru autorizatie
tehnica de functionare (per statie din retea) 2.000.000 lei
F.2.3. Taxa pentru modificarea
avizului tehnic prealabil (per statie din retea) 500.000 lei
F.2.4. Taxa pentru modificarea
autorizatiei tehnice de functionare (per statie din retea) 1.000.000 lei
ORDONANTA
privind constituirea si
functionarea fondurilor cu capital de risc
În temeiul art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia României si al art. 1 lit. c) din Legea nr. 221/1997 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul României emite următoarea ordonantă:
CAPITOLUL
I
Dispozitii generale
Art. 1. - Fondurile cu capital de risc sunt organisme de plasament în valori
mobiliare, constituite ca fonduri închise de investitii, prin mobilizarea
resurselor financiare de la persoane fizice sau de la persoane juridice de
drept privat, române ori străine.
Art. 2. - (1) Fondurile cu capital de risc pot efectua plasamentul resurselor
financiare în una dintre următoarele forme:
a) în mod direct, prin participarea la constituirea de societăti comerciale cu
capital privat sau prin majorarea capitalului social al acestor societăti, pe
bază de contract încheiat între părti;
b) în mod direct, în baza art. 98 din Legea nr. 31/1990 privind societătile
comerciale, republicată, ori prin dobândire de actiuni sau obligatiuni
convertibile în actiuni la bursa de valori sau pe altă piată organizată, în
regimul Legii nr. 52/1994 privind valorile mobiliare si bursele de valori si al
reglementărilor adoptate de Comisia Natională a Valorilor Mobiliare în
executarea acestei legi.
(2) În cazul prevăzut la alin. (1) lit. a), fondurile cu capital de risc
efectuează plasamentul pe baza unui plan de afaceri prezentat de către societătile
comerciale cu capital privat sau de către fondatorii acestora, la momentul
constituirii lor.
Art. 3. - Fondurile cu capital de risc care se înfiintează si se organizează
sub forma societătilor comerciale pe actiuni pot asigura:
a) consultantă si asistentă managerială societătilor comerciale cu capital
privat, în vederea dezvoltării, reorganizării sau a restructurării acestora,
precum si a extinderii activitătii lor sau a initierii de noi afaceri;
b) participarea la managementul societătilor comereiale la care detin actiuni
sau părti sociale.
Art. 4. - În cazurile în care fondurile cu capital de risc detin, la o
societate comercială cotată la bursa de valori sau pe altă piată organizată,
actiuni ce conferă o pozitie de control sau majoritară, ele se supun
obligatiilor de evidentă si raportare prevăzute de Legea nr. 52/1994, în
conditiile stabilite prin reglementările Comisiei Nationale a Valorilor
Mobiliare.
CAPITOLUL
II
Constituirea si organizarea
fondurilor cu capital de risc
Art. 5. - (1) Fondurile cu capital de risc se înfiintează în una dintre următoarele
forme juridice:
a) societate civilă particulară, fără personalitate juridică, în temeiul art.
1.491, 1.492 si al art. 1.499 - 1.531 din Codul civil;
b) societate de investitii, organizată ca societate comercială pe actiunii,
constituită prin subscriptie integrală si simultană a capitalului social, în
conditiile Legii nr. 31/1990, republicată.
(2) Contractul de societate civilă sau, după caz, actul constitutiv se întocmeste
în conformitate cu reglementările adoptate de Comisia Natională a Valorilor
Mobiliare.
(3) Utilizarea expresiei fond cu capital de risc si desfăsurarea de activităti
specifice fondurilor cu capital de risc sunt rezervate exclusiv societătilor
civile particulare si societătilor de investitii care se constituie si
functionează potrivit dispozitiilor prezentei ordonante.
Art. 6. - (1) Participarea sau capitalul social minim pentru constituirea unui
fond cu capital de risc, după caz, se stabileste prin reglementări emise de
Comisia Natională a Valorilor Mobiliare si este alcătuit numai din aporturi în
numerar, integral vărsate la data constituirii.
(2) Numărul de fondatori pentru constituirea unui fond cu capital de risc, în
oricare dintre cele două forme prevăzute la art. 5 alin. (1), este de până la
50 de persoane.
Art. 7. - (1) Constituirea fondului cu capital de risc în forma juridică de
societate civilă particulară este supusă autorizării Comisiei Nationale a
Valorilor Mobiliare, care verifică realitatea vărsământului integral subscris
si conformitatea contractului civil sau a actului constitutiv.
(2) Fondul cu capital de risc care se înfiintează ca societate de investitii
organizată ca societate comercială pe actiuni se constituie cu avizul Comisiei
Nationale a Valorilor Mobiliare, care verifică realitatea liberării capitalului
subscris si îndeplinirea conditiilor stipulate în actul constitutiv.
Art. 8. - (1) Persoanele care constituie fondul cu capital de risc în forma
juridică de societate civilă particulară desemnează, prin contractul de societate,
un consiliu de încredere alcătuit din 3-7 membri ai fondului; acestia aleg, din
rândul lor, cu majoritate simplă de voturi, un presedinte.
(2) Consiliul de încredere reprezintă fondul cu capital de risc în raporturile
cu societatea de administrare a investitiilor, cu Comisia Natională a Valorilor
Mobiliare, precum si cu orice persoană fizică si persoană juridică.
(3) Fiecare membru în consiliul de încredere dispune de un vot; în caz de
partaj egal al voturilor, votul presedintelui este decisiv.
(4) Drepturile si obligatiile membrilor consiliului de încredere se stabilesc
prin contractul de societate civilă, în conformitate cu reglementările adoptate
de Comisia Natională a Valorilor Mobiliare.
CAPITOLUL
III
Administrarea si functionarea
fondurilor cu capital de risc
Art. 9. - (1) Fondurile cu capital de risc constituite în forma juridică de
societate civilă particulară încheie, prin consiliul de încredere si cu avizul
Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare, contracte cu societăti de
administrare a investitiilor, care functionează potrivit Ordonantei Guvernului
nr. 24/1993 privind reglementarea constituirii si functionării fondurilor
deschise de investitii si a societătilor de investitii ca investitii de
intermediere financiară, aprobată prin Legea nr. 83/1994.
(2) Societatea de administrare a investitiilor va întocmi lunar, trimestrial,
semestrial si anual raportări privind situatia financiară a fondului. Raportările
semestriale si anuale vor fi verificate si certificate de cenzori externi
independenti.
Art. 10. - (1) Fondurile cu capital de risc vor distribui membrilor lor titluri
de participare - certificate de investitor sau actiuni, în functie de forma
juridică de organizare a fondului - cu o valoare nominală egală cu cel putin
100.000.000 lei.
(2) Titlurile de participare la fond sunt nominative si transmisibile, inclusiv
pe piata extrabursieră, în conditiile stabilite prin contractul civil sau, după
caz, prin actul constitutiv.
(3) Fondul cu capital de risc constituit ca societate de investitii va cere
admiterea actiunilor emise, la cota unei piete organizate de valori mobiliare, în
termen de 90 de zile de la data emisiunii.
Art. 11. - (1) Fondurile cu capital de risc îsi vor diversifica investitiile în
societăti comerciale, indiferent dacă dobândesc o pozitie semnificativă de
control sau majoritară la o societate comercială.
(2) Un fond cu capital de risc nu va putea investi mai mult de 20% din activele
sale într-o singură societate comercială sau în mai multe societăti comerciale
controlate de către aceeasi persoană.
Art. 12. - (1) Fondurile cu capital de risc constituite în forma juridică de
societate civilă particulară pot fi transformate în societăti de investitii,
prin hotărârea membrilor, adoptată cu majoritatea simplă de voturi, aferentă
titlurilor de participare detinute.
(2) Procedura, conditiile si efectele operatiunii de transformare se stabilesc
prin reglementări ale Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare.
CAPITOLUL
IV
Dispozitii finale
Art. 13. - Fondurile cu capital de risc pot efectua plasamente la societătile
comerciale la care statul este actionar, supuse privatizării, numai sub
conditia dobândirii, printr-o singură achizitie, a întregii participări
detinute de stat la respectivele societăti comerciale.
Art. 14. - Dispozitiile Legii nr. 52/1994 privind valorile mobiliare si bursele
de valori se aplică regimului juridic al fondurilor cu capital de risc, dacă nu
contravin dispozitiilor prezentei ordonante.
Art. 15. - (1) Prezenta ordonantă intră în vigoare la 30 de zile de la
publicarea ei în Monitorul Oficial al României.
(2) Până la termenul prevăzut la alin. (1), Comisia Natională a Valorilor
Mobiliare va emite norme si instructiuni pentru punerea în executare a
prezentei ordonante.
Bucuresti, 30 ianuarie 1998.
Nr. 20.
ORDONANTA
privind finantarea si din
alte surse decat bugetul de stat a unor activitati specifice de administrare a
rezervelor de stat
In temeiul art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei si al art. 1 lit. s) din Legea nr. 221/1997 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:
Art. 1. - (1) Sumele realizate de catre Administratia Nationala a Rezervelor de
Stat, in conditiile art. 8 din Legea nr. 82/1992 privind rezervele de stat,
republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 354 din 11
decembrie 1997, precum si sumele incasate cu titlu de penalitati pentru
neachitarea in termen a contravalorii produselor livrate din rezervele de stat
vor fi utilizate potrivit destinatiei stabilite prin lege, precum si pentru
finantarea urmatoarelor cheltuieli:
a) cheltuielile de transport care privesc miscarea stocurilor de produse
rezerve de stat si chiriile pentru liniile de garare cai ferate;
b) chiriile si prestarile de servicii stabilite cu agentii economici, prin
negociere directa, pentru stocurile de produse rezerve de stat pastrate in
spatiile acestora, pe baza de contract de depozit-custodie;
c) cheltuielile pentru remedierea avariilor la instalatiile tehnologice si la
spatiile de depozitare din unitatile teritoriale subordonate, datorate unor
situatii neprevazute sau de forta majora, care prin efectul lor pun in pericol
integritatea calitativa si cantitativa a stocurilor de produse rezerve de stat;
d) cheltuieli pentru conservarea si verificarea parametrilor de calitate a
stocurilor de produse rezerve de stat pe timpul pastrarii indelungate;
e) cheltuieli de deplasare a personalului de specialitate in scopul
receptionarii sau verificarii integritatii calitative si cantitative a
stocurilor de produse rezerve de stat;
f) taxele judiciare pentru actiunile in justitie formulate de Administratia
Nationala a Rezervelor de Stat si de unitatile teritoriale din subordine.
(2) Sursele prevazute la alin. (1) pentru acoperirea cheltuielilor de la lit.
a) f) se vor folosi in completarea sumelor alocate anual prin bugetul de stat.
Art. 2. - (1) Pagubele inregistrate la produsele rezerve de stat, ca efect al
situatiilor prevazute la art. 1 lit. c), care nu se datoreaza culpei unei
persoane, se scad din contabilitate cu aprobarea ordonatorului principal de
credite.
(2) Metodologia de scadere se va stabili de catre Administratia Nationala a
Rezervelor de Stat prin norme proprii care vor fi supuse avizarii Ministerului
Finantelor.
Art. 3. - Administratia Nationala a Rezervelor de Stat poate conveni cu
societatile comerciale si regiile autonome compensarea datoriilor acestora,
nerambursate la scadenta, si a penalitatilor aferente, cu produse prevazute in
nomenclatorul rezervelor de stat.
PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA
Contrasemneaza:
p. Ministrul finantelor,
Valentin Lazea,
secretar de stat
Administratia Nationala a
Rezervelor de Stat,
Constantin Dinca,
secretar de stat
Bucuresti, 30 ianuarie 1998.
Nr. 23.
ORDONANTA
privind aprobarea plafonului
de indatorare publica externa a Romaniei pentru anul 1998
In temeiul art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei si al art. 1 lit. a) din Legea nr. 221/1997 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:
Articol unic. Plafonul de indatorare publica externa a Romaniei pentru
anul 1998 se stabileste la suma de 2.900,0 milioane dolari S.U.A.
Se autorizeaza Guvernul si Banca Nationala a Romaniei sa contracteze si sa
garanteze, in anul 1998, imprumuturi financiare externe in limita sumei
prevazute la alin. 1, in scopul asigurarii resurselor valutare necesare
finantarii investitiilor in cadrul procesului de relansare economica,
aprovizionarii cu materii prime de baza de stricta importanta si cresterii
rezervelor valutare ale statului.
Guvernul va informa, semestrial, Parlamentul asupra derularii creditelor
contractate potrivit alin. 1, conditiilor de contractare, garantiilor acordate
si modului de folosire.
PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA
Contrasemneaza:
p. Ministrul finantelor,
Valentin Lazea,
secretar de stat
Bucuresti, 30 ianuarie 1998.
Nr. 24.
ORDONANTA
privind protectia tranzitorie
a brevetelor de inventie
In temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei si ale art. 1 lit. a) din Legea nr. 221/1997 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:
Art. 1. Statul roman recunoaste o protectie tranzitorie titularilor de brevete,
cu prioritate inainte de data de 21 ianuarie 1991, intr-un stat membru al
Uniunii de la Paris pentru protectia proprietatii industriale sau al
Organizatiei Mondiale a Comertului pentru inventiile care au ca obiect
substantele obtinute prin metode nucleare, chimice, produsele medicamentoase,
metodele de diagnosticare si tratament medical, dezinfectantele, produsele
alimentare sicondimentele, precum si soiurile noi de plante, tulpini de
bacterii si ciuperci, noile rase de animale si viermi de matase, in conditiile
prezentei ordonante.
Art. 2. - (1) Protectia tranzitorie se acorda la cerere.
(2) Durata de protectie incepe de la data depunerii cererii la Oficiul de Stat
pentru Inventii si Marci si inceteaza la data expirarii valabilitatii brevetului
de inventie, anularii acestuia sau la data decaderii din drepturi a titularului
de brevet, fara a putea depasi 20 de ani de la data depozitului reglementar in
tara de origine.
Art. 3. - Protectia tranzitorie se acorda daca sunt indeplinite cumulativ
urmatoarele conditii:
a) inventia face obiectul unui brevet in vigoare intr-un stat membru al Uniunii
de la Paris pentru protectia proprietatii industriale sau al Organizatiei
Mondiale a Comertului, cu data de prioritate anterioara datei de 21 ianuarie
1991;
b) obiectul inventiei nu a fost brevetat in Romania si se incadreaza in
categoriile prevazute la art. 1;
c) produsul ce face obiectul brevetului de inventie nu a fost comercializat in
Romania inainte de data de 31 decembrie 1993;
d) cererea pentru acordarea protectiei tranzitorii a fost depusa intr-un termen
de 6 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante.
Art. 4. - (1) Cererea de protectie tranzitorie, redactata in limba romana, se
depune la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci, prin mandatar autorizat si
va contine:
a) solicitarea expresa de protectie tranzitorie;
b) numele sau denumirea, adresa si semnatura titularului de brevet;
c) numarul brevetului de referinta si titlul inventiei, durata pentru care a
fost eliberat si tara in care a fost eliberat.
(2) La cererea de protectie tranzitorie se anexeaza:
a) un exemplar al brevetului de referinta;
b) o traducere in limba romana a brevetului;
c) dovada din partea oficiului care a eliberat brevetul privind validitatea
acestuia;
d) declaratia autentica a titularului de brevet ca produsul ce face obiectul
inventiei brevetate nu a fost comercializat in Romania inainte de data de 31
decembrie 1993;
e) procura mandatarului autorizat.
(3) Actele prevazute la alin. (2) vor fi depuse o data cu cererea sau intr-un
termen de cel mult doua luni de la data acesteia.
Art. 5. - (1) Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci inregistreaza cererea,
examineaza indeplinirea conditiilor prevazute de prezenta ordonanta si, in
termen de 3 luni de la data depunerii cererii, publica in Buletinul Oficial de
Proprietate Industriala protectia tranzitorie acordata, pe care o inregistreaza
in anexa la Registrul national de brevet si elibereaza Certificatul de
protectie tranzitorie, insotit de traducerea in limba romana a brevetului.
(2) Taxele pentru procedurile prevazute la alin. (1) se platesc in termen de
cel mult doua luni de la data depunerii cererii de protectie tranzitorie.
(3) Cererile care nu indeplinesc conditiile prevazute in prezenta ordonanta se
resping.
Art. 6. - (1) Hotararile Oficiului de Stat pentru Inventii si Marci privind
cererile de protectie tranzitorie pot fi contestate la Comisia de reexaminare
in termen de 30 de zile de la comunicare, in cazul respingerii, sau de la
publicare, in cazul cererilor admise.
(2) Hotararile Comisiei de reexaminare pot fi atacate cu apel la Tribunalul
Municipiului Bucuresti in termen de 30 de zile de la comunicare.
(3) Anularea certificatului de protectie tranzitorie pentru neindeplinirea conditiilor
prevazute in prezenta ordonanta se poate cere pe intreaga durata de protectie
si se judeca de catre Tribunalul Municipiului Bucuresti.
Art. 7. - (1) Pentru procedurile, drepturile conferite prin protectie
tranzitorie, transmiterea, apararea si mentinerea in vigoare a acestora se
aplica prevederile legislatiei in vigoare privind brevetele de inventie si
taxele in domeniul protectiei proprietatii industriale, cu exceptia termenelor
pentru procedurile mentionate la art. 5, care sunt cele prevazute de prezenta
ordonanta.
(2) In aplicarea prezentei ordonante, Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci,
cu avizul Ministerului Finantelor, va emite norme, care se vor publica in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 8. - Prezenta ordonanta intra in vigoare in termen de 30 de zile de la
publicarea ei in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA
Contrasemneaza:
Ministru de stat, ministrul
industriei si comertului,
Mircea Ciumara
p. Ministrul finantelor,
Valentin Lazea,
secretar de stat
p. Ministrul afacerilor externe,
Gabriel Gafita,
secretar de stat
Bucuresti, 30 ianuarie 1998.
Nr. 25.
ORDONANTA
privind activitatea de
confectionare a placilor cu numere de inmatriculare pentru vehicule rutiere, in
atelierele Inspectoratului General al Politiei
In temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei si ale art. 1 lit. p) din Legea nr. 221/1997 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:
Art. 1. - O data cu inmatricularea sau autorizarea vehiculelor rutiere se
elibereaza si placile cu numarul atribuit, care se confectioneaza numai in
atelierele Inspectoratului General al Politiei, activitate reprezentand
prestare de servicii, a carei contravaloare urmeaza sa fie retinuta integral de
Ministerul de Interne pentru Inspectoratul General al Politiei, in vederea
finantarii cheltuielilor materiale si de capital.
Art. 2. - Tarifele pentru aceasta prestare de servicii se stabilesc de
Inspectoratul General al Politiei, in functie de categoria si de destinatia
placilor cu numere de inmatriculare, cu aprobarea ministrului de interne.
PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA
Contrasemneaza:
p. Ministru de stat, ministru de
interne,
Teodor Zaharia,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor,
Valentin Lazea,
secretar de stat
Bucuresti, 30 ianuarie 1998.
Nr. 26.
ORDONANTA
pentru majorarea limitelor
minime si maxime ale amenzilor contraventionale stabilite prin Legea nr.
25/1969 privind regimul strainilor in Romania
In temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei, precum si ale art. 1 lit. p) din Legea nr. 221/1997 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:
Articol unic. - Limitele minime si maxime ale amenzilor contraventionale stabilie prin Legea nr. 25/1969 privind regimul strainilor in Romania, republicata in Buletinul Oficial nr. 57 din 18 mai 1972, astfel cum au fost modificate prin Ordonanta Guvernului nr. 55/1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 242 din 29 august 1994, si aprobata prin Legea nr. 129/1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 354 din 21 decembrie 1994, se majoreaza de 150 de ori.
PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA
Contrasemneaza:
p. Ministru de stat, ministru de
interne,
Teodor Zaharia,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor,
Valentin Lazea,
secretar de stat
p. Ministrul afacerilor externe,
Gabriel Gafita,
secretar de stat
Bucuresti, 30 ianuarie 1998.
Nr. 27.
ORDONANTA
pentru modificarea si
completarea Ordonantei Guvernului nr. 59/1997 cu privire la finantarea, in
sistem descentralizat, in domeniul stiintei, tehnologiei si inovarii
In temeiul prevederilor art. 1 lit. i) din Legea nr. 221/1997 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:
Articol unic. Ordonanta Guvernului nr. 59/1997 cu privire la finantarea, in
sistem descentralizat, in domeniul stiintei, tehnologiei si inovarii, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 225 din 30 august 1997, se
completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 7 se introduc alineatele (4), (5) si (6), cu urmatorul
cuprins:
(4) Avansul nejustificat la sfarsitul anului bugetar si inregistrat pe
cheltuieli de catre ordonatorul principal de credite, in baza receptiei preliminare,
se urmareste pana la decontarea totala prin evidentierea intr-un cont in afara
bilantului contabil.
(5) Prevederilealineatelorprecedenteseaplica si de catre autoritatea
contractanta, alta decat ordonatorul principal de credite, in temeiul
caracterului de recurenta al contractului.
(6) Prevederile alin. (2) si (3) se aplica prin exceptarea de la dispozitiile
art. 40 din Legea nr. 72/1996 privind finantele publice.i
2. La articolul 12, dupa alineatul (2) se introduce alineatul (3), cu
urmatorul cuprins:
(3) Prevederile alin. (1) si (2) se aplica prin derogare de la dispozitiile
alin. (1) al art. 40 din Legea nr. 72/1996 privind finantele publice.
PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA
Contrasemneaza:
Ministrul cercetarii si
tehnologiei,
Bujor Bogdan Teodoriu
p. Ministrul finantelor,
Valentin Lazea,
secretar de stat
Bucuresti, 30 ianuarie 1998.
Nr. 28.
ORDONANTA
privind plata contributiei de
8% din valoarea asistentei tehnice primite de la Agentia Internationala pentru
Energia Atomica Viena (A.I.E.A.)
In temeiul art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei si al art. 1 lit. i) din Legea nr. 221/1997 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:
Art. 1. - Se autorizeaza ministerele mentionate in anexa sa plateasca catre
Agentia Internationala pentru Energia Atomica Viena (A.I.E.A.) sumele restante,
prevazute in aceasta anexa, pentru asistenta tehnica acordata decatre A.I.E.A.
in perioada 1 ianuarie 1989 31 decembrie 1996.
Art. 2. - Se autorizeaza efectuarea platii de catre ministere, regii autonome,
societati comerciale si de alti beneficiari catre A.I.E.A., conform Hotararii
Consiliului Guvernatorilor A.I.E.A., GOV 1866/4 ianuarie 1978, a contributiei
anuale de 8% din valoarea asistentei tehnice care a fost si care urmeaza sa fie
primita de la A.I.E.A. de catre acestia ulterior datei de 1 ianuarie 1997.
Art. 3. - Ministerele sunt autorizate sa-si prevada in bugetele anuale
fondurile necesare pentru sumele ce le revin conform art. 1 si 2.
Art. 4. - Regiile autonome, societatile comerciale si ceilalti beneficiari isi
prevad in bugetele de venituri si cheltuieli sumele ce le revin in vederea
platii contributiei conform art. 2.
Art. 5. - Anexa face parte din prezenta ordonanta.
PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA
Contrasemneaza:
Ministrul cercetarii si
tehnologiei,
Bujor Bogdan Teodoriu
p. Ministrul finantelor,
Valentin Lazea,
secretar de stat
Bucuresti, 30 ianuarie 1998.
Nr. 29.
ANEXA
Ministerele autorizate sa plateasca sumele restante catre Agentia Internationala pentru Energia Atomica Viena (A.I.E.A.)
Nr. Suma datorata
crt. Institutia (dolari S.U.A.)
1. Ministerul Cercetarii si
Tehnologiei 190.367
2. Ministerul Industriei si
Comertului 141.075
3. Ministerul Apelor, Padurilor
si Protectiei Mediului 57.773
4. Ministerul Sanatatii 54.868
5. Ministerul Agriculturii si
Alimentatiei 19.119
6. Ministerul Educatiei
Nationale 10.845
7. Ministerul Apararii Nationale
4.726
8. Ministerul Muncii si
Protectiei Sociale 683
ORDONANTA
pentru modificarea si
completarea Ordonantei Guvernului nr. 19/1992 privind activitatea de
standardizare in Romania, precum si unele masuri privind acreditarea
organismelor de certificare si a laboratoarelor
In temeiul art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei si al art. 1 lit. i) din Legea nr. 221/1997 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:
Art. I. - Articolul 23 alineatul 2 din Ordonanta Guvernului nr. 19/1992 privind
activitatea de standardizare in Romania, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 212 din 28 august 1992, aprobata si modificata prin
Legea nr. 11/1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 65
din 14 martie 1994, se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Acreditarea organismelor de
certificare a conformitatii produselor si serviciilor, a sistemelor calitatii
si a personalului, precum si a laboratoarelor de incercari si a celor de
etalonare se efectueaza de catre Ministerul Cercetarii si Tehnologiei.i
Art. II. - (1) Pentru indeplinirea competentelor atribuite Ministerului
Cercetarii si Tehnologiei prin prezenta ordonanta, numarul maxim de posturi
aprobat ministerului se majoreaza cu 15 posturi.
(2) Numarul maxim de posturi aprobat pentru Institutul Roman de Standardizare
se diminueaza cu 15 posturi.
(3) Personalul care trece de la Institutul Roman de Standardizare la Ministerul
Cercetarii si Tehnologiei, ca urmare a prevederilor prezentei ordonante, se
considera transferat.
(4) Ministerul Finantelor introduce modificarile ce decurg din prezenta
ordonanta in bugetul Ministerului Cercetarii si Tehnologiei si in cel al
Institutului Roman de Standardizare.
Art. III. - Atributiile Ministerului Cercetarii si Tehnologiei prevazute la
art. I din prezenta ordonanta isi mentin valabilitatea pana la constituirea si
dobandirea personalitatii juridice, conform legii, de catre o noua persoana
juridica, avand statut de asociatie fara scop lucrativ, care dovedeste
indeplinirea cerintelor prevazute de lege pentru a fi organism national de
acreditare in Romania si a indeplini astfel atributiile prevazute la art. I din
prezenta ordonanta.
PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA
Contrasemneaza:
Ministrul cercetarii si
tehnologiei,
Bujor Bogdan Teodoriu
p. Ministrul finantelor,
Valentin Lazea,
secretar de stat
Bucuresti, 30 ianuarie 1998.
Nr. 30.
ORDONANTA
pentru aprobarea scutirii de
la plata taxei pe valoarea adaugata la unele produse si echipamente importate
pentru inzestrarea Ministerului Apararii Nationale, Serviciului de
Telecomunicatii Speciale, Serviciului Roman de Informatii, Serviciului de
Informatii Externe si industriei de aparare
In temeiul art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei si al art. 1 lit. a) din Legea nr. 221/1997 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:
Art. 2. - Importurile pentru care s-a aprobat scutirea de la plata taxei pe valoarea adaugata, prevazuta la art. 1, se efectueaza prin Regia Autonoma Romtehnicai si Regia Autonoma Arsenalul Armateii de sub autoritatea Ministerului Apararii Nationale.
PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA
Contrasemneaza:
p. Ministru de stat,
ministrul apararii nationale,
Constantin Dudu Ionescu,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor,
Valentin Lazea,
secretar de stat
Directorul Serviciului Roman de
Informatii,
Costin Georgescu
Directorul Serviciului de
Informatii Externe,
Catalin Harnagea
Director interimar al
Serviciului de Telecomunicatii Speciale,
Mircea Anghel
Bucuresti, 30 ianuarie 1998.
Nr. 31.
ORDONANTA
pentru aderarea Romaniei la
Statutul Organizatiei Intereuropene a Administratiilor Fiscale, adoptat la
Casta Papiernicka, Slovacia, la 29 septembrie 1997
In temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei si ale art. 1 lit. a) din Legea nr. 221/1997 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:
Articol unic. - (1) Romania adera la Statutul Organizatiei Intereuropene
a Administratiilor Fiscale, adoptat la Casta Papiernicka, Slovacia, la 29
septembrie 1997, cu plata cotizatiei anuale, stabilita conform Statutului
organizatiei.
(2) Autoritatea guvernamentala desemnata sa reprezinte Romania in aceasta
organizatie este Ministerul Finantelor.
(3) Plata cotizatiei prevazute la alin. (1) se va asigura din bugetul de stat,
prin bugetul Ministerului Finantelor.
PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA
Contrasemneaza:
p. Ministrul finantelor,
Valentin Lazea,
secretar de stat
Bucuresti, 30 ianuarie 1998.
Nr. 33.
STATUTUL
Organizatiei Intereuropene a
Administratiilor Fiscale*)
CAPITOLUL
I
Dispozitii generale
ARTICOLUL
1
Numele organizatiei
Membrii fondatori creeaza o organizatie permanenta cu denumirea Organizatia Intereuropeana a Administratiilor Fiscale (abreviat IOTA).
ARTICOLUL
2
Sediul legal
Organizatia are sediul legal in Budapesta (1051 Budapesta V., Roosevelt ter 7 8 Lanchid Irodahaz), Ungaria.
ARTICOLUL
3
Teritoriul de operare
Teritoriul pe care opereaza Organizatia este Europa si, in special, tarile central- si est-europene si tarile baltice.
ARTICOLUL
4
Data infiintarii
Infiintarea Organizatiei s-a hotarat in cursul celei de-a treia Conferinte a administratiilor fiscale din tarile est- si central-europene si din tarile baltice, desfasurata la Varsovia la 30 octombrie 1996.
ARTICOLUL
5
Durata si clauzele pentru
dizolvare
5.1. Organizatia are durata nelimitata.
5.2. Organizatia poate fi dizolvata printr-o rezolutie adoptata de o adunare
generala sau extraordinara, cu o majoritate de doua treimi din membri.
Dizolvarea va avea loc in conformitate cu rezolutia adoptata de adunare. In
cazul dizolvarii, toate proprietatile Organizatiei vor fi transferate unei alte
organizatii cu obiective similare.
ARTICOLUL
6
Prima zi de functionare
1 martie 1997.
ARTICOLUL
7
Jurisdictia Organizatiei
Jurisdictia Organizatiei este Europa si, in special, tarile est- si central-europene si tarile baltice.
ARTICOLUL
8
Limba oficiala a Organizatiei
Organizatia isi desfasoara lucrarile in limba engleza.
ARTICOLUL
9
Personalitatea juridica
Pentru a-si exercita functiile si a-si indeplini scopul, Organizatia are, pe teritoriul Republicii Ungaria, personalitate juridica cu capacitate deplina de a contracta, achizitiona si dispune de proprietatile mobile si imobile, precum si de a actiona ca parte in instantele judecatoresti.
ARTICOLUL
10
Sursele de finantare ale
Organizatiei
10.1. Organizatia este o institutiecare se autofinanteaza, nonprofit.
10.2. Sursele de venit ale Organizatiei sunt:
a) cotizatiile anuale ale membrilor;
b) onorariile pentru serviciile prestate;
c) contributia din venit, platita de catre colaboratorii externi,
internationali;
d) alte surse, inclusiv donatii de la alte organizatii, nemembri si fundatii.
10.3. Pe parcursul activitatii sale, Organizatia poate desfasura activitati
economice care sunt conforme cu obiectivele sale de baza si poate, in conditii
determinate de Comitetul executiv, sa stabileasca o taxa pentru servicii speciale
de natura semnificativa, care pot fi solicitate de membri.
ARTICOLUL
11
Scopul Organizatiei
11.1. Misiunea Organizatiei este de a oferi un forum care sa-i asiste pe
membrii sai din tarile central- si est-europene si din tarile baltice in procesul
de imbunatatire a activitatii administratiei fiscale, in functie de
necesitatile fiecarei tari membre.
11.2. In indeplinirea obiectivelor sale majore, Organizatia incearca:
a) sa imbunatateasca gradul de conformare fiscala si incasarea impozitelor si
sa acorde asistenta membrilor prin schimb de experienta si metode;
b) sa stimuleze asistenta mutuala si sa faciliteze cooperarea tehnica dintre
membri;
c) sa furnizeze servicii tehnice;
d) sa incurajeze elaborarea de studii referitoare la sistemele fiscale, la
organizarea si administrarea impozitelor si taxelor si sa difuzeze aceste
informatii prin intermediul unor conferinte tehnice, seminarii, cursuri si prin
publicarea de documente;
e) sa raspunda necesitatilor comune prin organizarea de cursuri de pregatire,
in cooperare cu alte organisme care acorda asistenta tehnica;
f) sa completeze si sa sprijine alte programe fiscale din regiune, prin
consultanta, cooperare si activitati mixte;
g) sa promoveze relatii cu alte entitati care au obiective similare.
11.3. Organizatia nu poate face recomandari sau
adoptarezolutiireferitoarelasistemul fiscal al unei tari decat la solicitarea
autoritatii guvernamentale a tarii respective.
CAPITOLUL
II
Calitatea de membru al
Organizatiei
ARTICOLUL
12
Obtinerea calitatii de membru
12.1. Membrii fondatori ai Organizatiei sunt administratiile fiscale ale
tarilor care au participat la cea de-a treia Conferinta a administratiilor
fiscale din tarile central- si est-europene si din tarile baltice, desfasurata
la Varsovia la 30 octombrie 1996, si care si-au confirmat inregistrarea in
Organizatie la conferinta sau in termen de 6 luni de la incheierea acesteia.
12.2. Membrii plini, denumiti in continuare membri, ai Organizatiei sunt
administratiile fiscale ale membrilor fondatori, precum si administratiile
fiscale ale altor tari care sunt invitate sau solicita admiterea la Organizatie
si a caror solicitare este acceptata de adunarea generala.
12.3. Adunarea generala poate accepta ca membri asociati administratiile
fiscale ale tarilor (altele decat tarile central- si est-europene si tarile
baltice) care solicita sa fie astfel de membri si ale caror solicitari sunt
aprobate de Consiliul executiv.
12.4. Autoritatea guvernamentala in drept din fiecare tara desemneaza
persoanele cu functii executive din administratia fiscala proprie, care vor
participa la adunarea generala. Daca este necesar, persoana desemnata poate fi
inlocuita de autoritatea guvernamentala in drept.
12.5. Membrii si membrii asociati trebuie sa desemneze un functionar de rang
inalt din administratia fiscala a fiecarei tari, care sa actioneze in calitate
de corespondent al Organizatiei.
12.6. Inregistrarea membrilor fondatori, a membrilor plini si a celor asociati
se realizeaza de catre Secretariatul executiv.
ARTICOLUL
13
Drepturile si obligatiile
membrilor
13.1. Membrii Organizatiei au dreptul de a participa la adunarile generale si
extraordinare, de a lua cuvantul si de a vota si pot fi membri ai Consiliului
executiv. De asemenea, membrii organizatiei pot participa la seminariile, la
conferintele si la celelalte cursuri ale organizatiei, pot solicita informatii
si pot avea acces la registrele, evidentele si documentatia Organizatiei.
13.2. Toti membrii trebuie sa-si indeplineasca obligatia de a contribui la
bugetul Organizatiei, pana la sfarsitul lunii martie a fiecarui an. In cazul
unor dificultati specifice, Consiliul executiv poate, la solicitarea scrisa a
unui membru, sa amane termenul de plata pana la sfarsitul lunii iunie; membrul
va fi informat formal, in scris, cu privire la decizia luata de Consiliul
executiv.
Daca nu a fost facuta plata pana la acest termen extins sau daca un membru nu a
platit in termen de 2 luni de la instiintarea formala, respectivul membru este
invitat sa participe la adunarea generala, ca observator, cu dreptul de a lua
cuvantul, dar fara drept de vot.
13.3. Membrii asociati au dreptul la beneficiile generale acordate de
Organizatie membrilor sai, precum si dreptul de a participa la sesiunile
administrative ale adunarii generale, cu dreptul de a lua cuvantul, dar fara
drept de vot.
13.4. Consiliul executiv va determina cotizatia (taxa de membru) fiecarui
membru asociat, pe baza criteriilor stabilite de adunarea generala.
ARTICOLUL
14
Pierderea statutului de
membru
14.1. Consiliul executiv intocmeste lista membrilor care nu si-au platit
cotizatia pana la finele lunii iunie. Adunarea generala ia cunostinta despre
decaderea din calitatea de membru.
14.2. Orice membru poate renunta la calitatea de membru al Organizatiei prin
transmiterea catre Consiliul executiv a unei instiintari formale, in scris,
privind intentia sa. Incetarea statutului de membru va deveni efectiva dupa
expirarea unei perioade de 6 luni de la data la care a fost transmisa instiintarea
formala Consiliului executiv.
CAPITOLUL
III
Structura Organizatiei
ARTICOLUL
15
Structura Organizatiei
15.1. Organizatia este formata din urmatoarele entitati:
a) Adunarea generala a membrilor;
b) Consiliul executiv;
c) Comitetul de control financiar;
d) Secretariatul executiv.
15.2. In baza deciziei Consiliului executiv, pot fi infiintate si comitete de
consultanta tehnica. Scopul unui comitet de consultanta tehnica este de a
acorda asistenta si consultanta Consiliului executiv in realizarea obiectivelor
Organizatiei.
ARTICOLUL
16
Adunarile generale si
extraordinare
16.1. Autoritatea suprema a Organizatiei este adunarea generala, formata din
membrii fondatori si din ceilalti membri plini, precum si din membrii asociati
ai Organizatiei.
16.2. Competentele si responsabilitatile adunarii sunt:
a) sa aprobe agenda de lucru propusa de Consiliul executiv si sa numeasca
comitetul de vot al adunarii;
b) sa aprobe locul de desfasurare a adunarii generale anuale;
c) sa aleaga presedintele adunarii generale si al Consiliului executiv si, prin
vot secret, pe ceilalti membri ai Consiliului executiv si sa defineasca ordinea
in care membrii il vor inlocui pe presedinte, in absenta acestuia;
d) sa stabileasca criteriile pentru fixarea cuantumului cotizatiilor membrilor
(inclusiv ale membrilor asociati) si sa aprobe bugetul pentru anul urmator;
e) sa analizeze si sa aprobe Raportul financiar anual si Raportul referitor la
activitatile desfasurate in cursul anului;
f) sa aprobe Planul strategic al Organizatiei si Programul de munca anual;
g) sa revizuiasca deciziile Consiliului executiv;
h) sa aprobe si sa amendeze statutul;
i) sa accepte solicitarile de inscriere transmise de orice potentiali membri si
de membrii asociati si sa ia cunostinta despre decaderea din calitatea de
membru a celor care nu si-au platit cotizatia;
j) sa decida fuziunea cu alte organizatii cu obiective similare;
k) sa dizolve Organizatia.
16.3. Membrii Organizatiei tin o adunare generala anuala, indiferent de
adunarile extraordinare convocate de majoritatea membrilor sau de Consiliul
executiv. Agenda si data fiecarei adunari generale pot fi stabilite de catre
Consiliul executiv, care informeaza, in scris, membrii cu privire la agenda si
data adunarii, cel putin cu 60 de zile inainte ca adunarea sa aiba loc.
16.4. O adunare extraordinara trebuie convocata daca este solicitata de cel
putin 50% din membri. Agenda, data si locul de desfasurare a fiecarei adunari
extraordinare trebuie stabilite de Consiliul executiv, care informeaza membrii,
in scris, in legatura cu acestea, cu cel putin 60 de zile inainte ca adunarea
sa aiba loc.
16.5. O adunare valid constituita necesita prezenta a cel putin 50% din membri.
16.6. Fiecare membru fondator si ceilalti membri reprezentati in adunare au
drept de vot egal.
16.7. Rezolutiile adunarii sunt adoptate prin vot deschis (ridicarea mainii),
cu majoritate simpla (mai mult de 50%). La solicitarea a mai mult de 50% din
tarile membre, rezolutiile trebuie adoptate prin vot secret.
16.8. Alegerea persoanelor, inclusiv alegerea celor trei membri ai Consiliului
executiv si a membrilor Comitetului de control financiar, se realizeaza prin
vot secret.
16.9. Este necesara o majoritate de doua treimi din voturile membrilor in
urmatoarele cazuri:
a) amendarea deciziilor Consiliului executiv;
b) amendarea statutului;
c) schimbarea sediului legal al organizatiei.
16.10. Un comitet de vot, format din trei membri, propus de Consiliul executiv
si aprobat de adunarea generala, prin vot deschis, la inceputul intalnirii,
valideaza lista participantilor cu drept de vot. Apoi, comitetul de vot
supravegheaza operatiunea de votare si intocmeste procesele-verbale ale
operatiunii.
ARTICOLUL
17
Consiliul executiv
17.1. Membrii Consiliului executiv sunt:
a) presedintele adunarii;
b) ex-presedintele;
c) trei membri desemnati prin vot secret de adunare.
17.2. Competentele si responsabilitatile Consiliului executiv sunt:
a) sa numeasca secretarul executiv, sa defineasca termenii contractului sau de
munca si sa-l concedieze, daca este cazul;
b) sa coordoneze si sa sprijine organizarea adunarii generale anuale;
c) sa convoace adunarile extraordinare si sa stabileasca datele, locurile de
desfasurare si agendele de lucru;
d) sa accepte sau sa refuze donatiile de la organizatii internationale, tari
care nu sunt membre sau de la fundatii;
e) sa determine cotizatiile membrilor pe baza principiilor stipulate de adunare
si sa faca aranjamentele necesare si convenabile pentru finantarea Organizatiei
si a operatiunilor acesteia, precum si sa determine termenul pentru plata
cotizatiilor;
f) sa stabileasca contributia din venit care trebuie platita de catre
salariatii internationali ai Organizatiei;
g) sa revizuiasca si sa inainteze Raportul financiar catre adunarea generala
anuala;
h) sa supervizeze activitatile desfasurate de Secretariatul executiv si sa
inainteze adunarii generale anuale un raport referitor la activitatile
desfasurate in anul anterior;
i) sa defineasca si sa amendeze regulamentele interne de functionare a
Organizatiei;
j) sa revizuiasca si sa transmita adunarii anuale bugetul, Planul strategic si
Programul de munca pentru anul urmator;
k) sa invite administratii fiscale, care nu sunt membre, sa participe, ca
observatori, la adunari si sa invite persoane individuale pentru a participa la
activitatile Organizatiei.
17.3. Trei membri ai Consiliului executiv sunt alesi sau realesi, prin vot
secret, de catre fiecare adunare generala anuala, dar nici unul nu poate fi
ales pentru mai mult de 3 ani consecutiv. Membrii Consiliului executiv raman in
functie pana cand este ales un nou consiliu executiv de catre adunarea
generala.
17.4. O intalnire legal constituita a Consiliului executiv necesita un cvorum
constituit din presedinte si trei membri.
17.5. In cazul unui balotaj de voturi in Consiliul executiv, presedintele are
dreptul unui vot hotarator pentru a rezolva controversa.
17.6. Consiliul executiv va consulta Comisia Europeana si orice alte
organizatii care acorda un sprijin financiar substantial, cu privire la
folosirea fondurilor donatorilor pentru realizarea obiectivelor Organizatiei.
In acest scop, Comisia Europeana este invitata sa participe la intalnirile
Consiliului executiv; si alte organizatii pot fi, de asemenea, invitate.
ARTICOLUL
18
Presedintele adunarii si al
Consiliului executiv
18.1. Presedintele adunarii si al Consiliului executiv detine aceasta functie
din momentul numirii, la incheierea unei adunari generale, pana la numirea
presedintelui urmator, la incheierea urmatoarei adunari generale.
18.2. Responsabilitatile presedintelui sunt:
a) sa reprezinte Organizatia in exterior, inclusiv la forumuri, conferinte si
intalniri internationale;
b) sa prezideze adunarile;
c) sa solicite intrunirea si sa prezideze sesiunile Consiliului executiv;
d) sa desfasoare activitatile care i-au fost incredintate de adunare si de
Consiliul executiv.
18.3. In absenta presedintelui, acesta este inlocuit in conformitate cu
reglementarile aprobate de adunare.
ARTICOLUL
19
Comitetul de control
financiar
19.1. In fiecare an, adunarea generala numeste un comitet de control financiar,
alcatuit din trei controlori.
19.2. Controlorii nu pot fi numiti pe o perioada mai mare de 3 ani.
19.3. Controlorii au sarcina de a verifica conturile si activeleOrganizatiei.Acestia
au cel putin o intalnire anuala.
19.4. Concluziile comitetului sunt incluse intr-un raport scris, care este
transmis presedintelui adunarii si al Consiliului executiv cu cel putin 30 de
zile inainte de inceperea adunarii generale si este prezentat adunarii
generale.
ARTICOLUL
20
Secretariatul executiv
20.1. Secretariatul executiv este format din secretarul executiv si alti
salariati nationali si internationali.
20.2. Responsabilitatile Secretariatului executiv sunt:
a) sa indeplineasca functiile tehnice si administrative ale Organizatiei,
precum si functiile incredintate de adunare, de Consiliul executiv si de
presedinte;
b) sa administreze bugetul;
c) sa transmita Consiliului executiv bugetul pentru anul urmator;
d) sa pregateasca si sa inainteze Consiliului executiv Raportul financiar;
e) sa pregateasca si sa inainteze Consiliului executiv Raportul referitor la
activitatile desfasurate in cursul anului;
f) sa pregateasca si sa inainteze Consiliului executiv Planul strategic si
Programul de munca pentru anul urmator;
g) sa pregateasca sesiunile adunarii si ale Consiliului executiv si sa
administreze rezolutiile acestora;
h) sa faciliteze contactele cu alte organizatii;
i) sa faciliteze activitatile comitetelor de consultanta tehnica.
ARTICOLUL
21
Secretarul executiv
21.1. Secretarul executiv este numit de catre Consiliul executiv, iar durata
primei sale angajari nu poate depasi o perioada de 3 ani. Contractul de
angajare al secretarului executiv poate fi reinnoit o singura data, pentru o
perioada maxima de 3 ani.
21.2. Secretarul executiv participa la sesiunile Consiliului executiv, la
invitatia acestuia. Secretarul executiv raspunde de administrarea curenta a
operatiunilor Secretariatului executiv si de raportarile privind aceste
operatiuni, atat in fata presedintelui, in mod regulat, cat si in fata
Consiliului executiv, in sesiunile acestuia.
ARTICOLUL
22
Aranjamente tranzitorii
22.1. La cea de-a treia conferinta in problemele administratiilor fiscale,
desfasurata la Varsovia in anul 1996, membrii fondatori au decis ca, in scopul
facilitarii infiintarii Organizatiei, trebuie alesi presedintele si membrii
Consiliului executiv ai Organizatiei. In acest scop, au avut loc alegeri si au
fost desemnati in aceste pozitii unii membri. Pana la prima intrunire a
adunarii generale a Organizatiei, presedintele si membrii Consiliului executiv,
astfel alesi, trebuie sa indeplineasca acele responsabilitati descrise la art.
17 si 18, in scopul indeplinirii obiectivelor Organizatiei.
22.2. La incheierea primei intalniri a adunarii generale, presedintele ales de
membrii fondatori la a treia conferinta desfasurata la Varsovia in anul 1996 va
fi considerat ex-presedinte, asa cum este prevazut la art. 17.1 si, ca atare,
trebuie sa fie membru al Consiliului executiv stabilit atunci.