P A R T E A I
Anul X - Nr. 18 LEGI, DECRETE, HOTÃRÂRI SI ALTE ACTE Marti, 20 ianuarie 1998
SUMAR
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 24 din 4 februarie 1997 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 54 din Legea nr. 33/1991 privind activitatea bancarã
Decizia nr. 465 din 18 noiembrie 1997 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a art. 54 din Legea nr. 33/1991 privind activitatea bancarã
ORDONANTE ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
1. - Ordonantã pentru acceptarea Protocolului 4 la Acordul general pentru comertul cu servicii, adoptat la Geneva la 15 aprilie 1997
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
DECIZIA Nr. 24
din 4 februarie 1997*)
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 54 din Legea nr. 33/1991 privind activitatea bancarã
Florin Bucur Vasilescu - presedinte
Costicã Bulai
- judecãtor
Viorel Mihai Ciobanu - judecãtor
Raul Petrescu
- procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol, pronuntarea asupra exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 54 din Legea.nr. 33/1991 privind activitatea bancarã, invocatã
de reclamantii Nicorici Mircea si Societatea de asigurare-reasigurare "ardaf"
- S.A. Cluj-Napoca.
Dezbaterile au avut loc în sedinta publicã din data de 29
ianuarie 1997, în prezenta reprezentantului Ministerului Public,
a reclamantilor Nicorici Mircea si a Societãtii de asigurare-reasigurare
"ardaf" - S.A. Cluj-Napoca, a pârâtei Banca Nationalã
a României si în lipsa Societãtii Comerciale "Dacia
Felix" - S.A. Cluj-Napoca, legal citatã. Dezbaterile au fost consemnate
în încheierea de la acea datã, când Curtea, având
nevoie de timp pentru a delibera, a amânat pronuntarea pentru data
de 4 februarie 1996.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrãrile dosarului, retine
urmãtoarele:
Prin Încheierea din 27 mai 1996, pronuntatã în Dosarul
nr. 2.662/1996, Tribunalul Cluj - Sectia civilã si de contencios
administrativ a sesizat Curtea Constitutionalã cu exceptia de neconstitutionalitate
a art. 54 din Legea nr. 33/1991 , ridicatã de reprezentantul reclamantilor
Nicorici Mircea si de Societatea de asigurare-reasigurare "ardaf" S.A.
Cluj-Napoca. În motivarea exceptiei, astfel cum s-a retinut în
Încheierea de sesizare din 27 mai 1996, se sustine cã art.
54 din Legea nr. 33/1991 încalcã, pe de o parte, prezumtia
de nevinovãtie, prevãzutã "de art. 26 din Constitutia
României 1991 ", deoarece "mãsura decãderii din calitatea
pe care o avea reclamantul la Societatea bancarã «Dacia Felix»
- S.A. Cluj-Napoca s-a luat înainte de stabilirea culpabilitãtii
sale printr-un proces public de condamnare, de persoane din cadrul societãtii,
nu de persoane competente", iar pe de altã parte, este încãlcat
accesul liber la justitie, reclamantul "fiind exclus de la Societatea bancarã
«Dacia Felix» - S.A. în lipsa unei hotãrâri
date de instantã în mod public". În memoriul depus la
dosar se mai invocã si incidenta prevederilor art. 150 alin. (1)
din Constitutie, în sensul cã Legea nr. 33/1991 este preconstitutionalã
si deci art. 54, ce face obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, este
abrogat.
Exprimându-si opinia, instanta de judecatã apreciazã
cã art. 54 din Legea nr. 33/1991 nu contravine Constitutiei din
anul 1991 si, pe cale de consecintã, nu este abrogat în, temeiul
art. 150 alin. (1) din aceasta.
În vederea solutionãrii exceptiei, au fost solicitate, în
baza art. 24 alin. (3) din legea nr. 47/1992, puncte de vedere celor douã
Camere ale Parlamentului si Guvernului.
În punctul de vedere al Guvernului se aratã, în esentã,
cã raportarea la art. 21 si la art. 23 alin. (8) din Constitutie,
care consacrã accesul liber la justitie si prezumtia de nevinovãtie,
nu poate conduce la constatarea neconstitutionalitãtii art. 54 din
Legea 33/1991, întrucât prin continutul lor acestea nu sunt
contradictorii. Mãsura prevãzutã la art. 54 nu este
discriminatorie fatã de fondatori, administratori, directori si
cenzori, ci de protectie a activitãtii bancare, care nu înlãturã
accesul la justitie a celor ce se considerã lezati, astfel încât
nu se poate retine neconstitutionalitatea textului atacat.
Camera Deputatilor si Senatul nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheiere de sesizare, raportul întocmit de
judecãtorul-raportor, concluziile pãrtilor si ale procurorului,
dispozitiile art. 54 din Legea nr. 33/1991 raportate la prevederile constitutionale
si ale Legii nr. 47/1992, retine:
Desi art. 54 din Legea nr. 33/1991 este anterior Constitutiei din 1991
, Curtea Constitutionalã este competentã sã solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate, deoarece pe baza acestui text s-au stabiltt
raporturi juridice dupã intrarea în vigoare a legii fundamentale.
Pe de altã parte, instanta de judecatã a apreciat în
încheierea de sesizare cã textul atacat nu este abrogat potrivit
art. 150 alin. (1 ) din Constitutie si deci numai Curtea Constitutionalã
este competentã sã se pronunte asupra exceptiei invocate.
Art. 54 din Legea nr. 33/1991 prevede: "Fondatorii unei societãti
bancare, precum si administratorii, directorii si cenzorii acesteia, care
vor tãinui situatia de încetare de plãti sau vor încãlca
autorizatia acordatã si prevederile prezentei legi, vor fi decãzuti
din calitatea lor prin hotãrâre a Bãncii Nationale
a României, chiar si înainte de deschiderea actiunii judiciare".
Se sustine, în primul rând, cã dispozitiile atacate
contravin art. 21 din Constitutie, care consacrã accesul liber la
justitie. Potrivit alin. (1) din acest text, "orice persoanã se
poate adresa justitiei pentru apãrarea drepturilor, a libertãtilor
si a intereselor sale legitime", iar în alin. (2) se prevede cã
"nici o lege nu poate îngrãdi exercitarea acestui drept".
Examinând art. 54 din Legea nr. 33/1991 în raport cu prevederile
art. 21 din Constitutie rezultã cã motivul privind încãlcarea
accesului liber la justitie nu este fondat. Desi art. 54 din Legea nr.
33/1991 nu o prevede în mod expres, este fãrã îndoialã
cã, fiind vorba de un act administrativ, cel interesat se poate
adresa instantei de contencios administrativ în temeiul Legii nr.
29/1990. Calea de atac nu trebuie prevãzutã de fiecare datã
în mod expres. De altfel, posibilitatea sesizãrii instantelor
rezultã si din art. 48 din Constitutie, iar din finalul textului
atacat reiese, de asemenea, cã este deschisã, calea la justitie.
Pe de altã parte, potrivit art. 9 din Legea nr. 29/1990, instanta
judecãtoreascã sesizatã cu o actiune în contencios
administrativ poate suspenda executarea actului atacat. Asa fiind, faptul
cã mãsura decãderii se ia de cãtre Banca Nationalã
a României si cã aceastã mãsurã este
executorie, ceea ce se întâmplã în cazuiltuturor
actelor administrative, nu constituie o încãlcare a principiului
liberului acces la justitie. De altfel, chiar din faptul cã sesizarea
Curtii Constitutionale s-a fãcut de Tribunalul Cluj, învestit
la cererea autorilor exceptiei, demonstreazã cã accesul la
justitie nu este afectat prin art. 54 din Legea nr. 33/1991.
În legãturã cu invocarea încãlcãrii
de cãte art. 54 din Legea nr. 33/1991 a prezumtiei de nevinovãtie
înscrisã în art. 23 alin. (8) din Constitutie, este
de retinut cã acest principiu nu poate fi desprins din contextul
constitutional în care este plasat. Or, prezumtia de nevinovãtie
este reglementatã în legãturã cu libertatea
individualã a persoanei, privind retinerea, arestarea si solutionarea
procesului penal, pânã la rãmânerea definitivã
a hotãrârii de condamnare.
Textul art. 54 din legea nr. 33/1991 nu vizeazã astfel de situatii
care sã aducã atingere libertãtii individuale, ci
instituie o sanctiune specificã printr-un act administrativ, împotriva
cãreia este deschis, astfel cum s-a retinut, accesul la justitie.
Activitatea bancarã este incontestabil o activitate de interes public,
chiar dacã este desfãsuratã de bãnci ce reprezintã
persoane juridice de drept privat, care trebuie sã se caracterizeze
prin moralitate si bunã-credintã, îndeosebi din partea
fondatorilor si a administratorilor, pentru a nu expune actionarii si depunãtorii
la riscul de a-si vedea irosite investitiile sau economiile.
Deci legiutorul poate stabili, fãrã a încãlca
Constitutia anumite sanctiuni care sã garanteze un asemenea comportament.
Justificarea art. 54 rezultã din analiza cadrului general al Legii
nr. 33/1991, care în numeroase texte, precum art. 2, 5, 15, 30, 31,
32, 45 si art. 52, stabileste pentru Banca Nationalã a României
rolul de a supraveghea activitatea tuturor societãtilor bancare
si de a stabili reguli si norme etice si profesionale pentru calitatea
si activitatea unui conducãtor de societate bancarã, precum
si pentru activitatea personalului bancar. Aceste reguli si norme nu ar
avea nici o eficientã, dacã ar fi lipsite de sanctiune, or
Legea nr. 33/1991 a dorit sã evite acest lucru tocmai prin art.
54. Asa fiind, ratiunea art. 54 si natura sanctiunii prevãzute de
acesta trebuie cãutate în Legea nr. 33/1991, si nu în
materie penalã, disciplinarã sau contraventionalã,
astfel cum s-a încercat sã se demonstreze prin concluziile
orale si notele scrise ale pãrtilor care au invocat exceptia de
neconstitutionalitate.
În aceste conditii nu se poate retine cã art. 54 ar încãlca
dispozitiile constitutionale înscrise în art. 23 alin. (8),
care consacrã prezumtia de nevinovãtie, ori în art.
23 alin. (9), potrivit cãrora nici o pedeapsã nu poate fi
stabilitã sau aplicatã decât în conditiile si
în temeiul legii, sau în art. 1 alin. (3), care, prin referirea
la principiile statului de drept, ar avea în vedere, considerã
autorii exceptiei, si regula non bis in idem, potrivit cãreia
nu pot fi aplicate, pentru una si aceeasi faptã, douã sanctiuni
de aceeasi naturã si din aceeasi categorie.
În sfârsit, art. 54 din Legea nr. 33/1991 nu contravine nici
art. 49 din Constitutie. Acest text constitutional stabileste conditiile
si limitele restrângerii exercitiului unor drepturi sau al unor libertãti.
El are în vedere însã drepturile si libertãtile
fundamentale, înscrise în capitolul II al titlului I din Constitutia
României, or, art. 54 din Legea nr. 33/1991 nu are în vedere
astfel de drepturi.
Pentru motivele arãtate, exceptia de neconstitutionalitate a art.
54 din Legea nr. 33/1991 urmeazã sã fie respinsã ca
nefondatã. Instanta judecãtoreascã este singura în
mãsurã sã verifice la spetã dacã hotãrârea
luatã de cãtre Banca Nationalã a României este
întemeiatã sau nu.
Având în vedere prevederile art. 144 lit. c) din Constitutie, ale art. 13 alin. (1) lit. A.c) si ale art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
În numele legii
DECIDE:
Respinge ca nefondatã exceptia de neconstitutionalitate privind
art. 54 din Legea nr. 33/1991, invocatã de Nicorici Mircea si Societatea
de asigurare-reasigurare "ARDAR - S.A. Cluj-Napoca în Dosarul
nr. 2.662/1996 al Tribunalului Cluj Sectia civilã si de contencios
administrativ,
Cu recurs în termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntatã în sedinta publicã din 4 februarie 1997.
PRESEDINTE,
conf. univ. dr. Florin Bucur
Vasilescu
Magistrat-asistent,
Gabriela Dragomirescu
DECIZIA Nr. 465
din 18 noiembrie 1997
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate
a art. 54 din Legea nr. 33/1991 privind activitatea bancarã
Ioan Muraru
- presedinte
Mihai Constantinescu - judecãtor
Nicolae Popa
- judecãtor
Lucian Stângu
- judecãtor
Victor Dan Zlãtescu - judecãtor
Paula C. Pantea
- procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol, pronuntarea asupra recursului declarat de Societatea de asigurare-reasigurare
"ardaf" - S.A. Cluj Napoca si de Nicorici Mircea împotriva Deciziei
Curtii Constitutionale nr. 24 din 4 februarie 1997.
Dezbaterile au avut loc, în sedinta publicã din data de 11
noiembrie 1997, în prezenta reprezentantului Ministerului Public
si în lipsa pãrtilor legal citate; acestea au fost consemnate
în încheierea de la acea datã, când Curtea, având
nevoie de timp pentru a delibera, a amânat pronuntarea pentru data
de 18 noiembrie 1997.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrãrile dosarului, constatã
urmãtoarele:
Tribunalul Cluj - Sectia civilã si de contencios administrativ,
prin Încheierea din 27 mai 1996, pronuntatã în Dosarul
nr. 2.662/1996, a sesizat Curtea Constitutionalã cu exceptia de
neconstitutionalitate a art. 54 din Legea nr. 33/1991 privind activitatea
bancarã, ridicatã de Nicorici Mircea si Societatea de asigurare-reasigurare
"ardaf" S.A. Cluj-Napoca.
Prin Decizia nr. 24 din 4 februarie 1997, Curtea Constitutionalã
a respins, ca vãdit nefondatã, exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 54 din Legea nr. 33/1991 , retinând în
esentã urmãtoarele: critica referitoare la încãlcarea
accesului liber la justitie este nefondatã, întrucât,
în cauzã fiind vorba de un act administrativ, persoana interesatã
se poate adresa instantei de contencios administrativ în temeiul
Legii nr. 29/1990; în legãturã cu invocarea prezumtiei
de nevinovãtie, se aratã cã aceastã prezumtie
este reglementatã de Constitutie, cu referire la libertatea individualã
a persoanei, privind retinerea si arestarea, precum si solutionarea procesului
penal, situati ce nu sunt vizate de textul art. 54 din Legea nr. 33/1991.
Aceleasi argumente sunt valabile si cât priveste invocarea principiului
potrivit cãruia nici o pedeapsã nu poate fi stabilitã
sau aplicatã decât în conditiile si în temeiul
legii; ratiunea art. 54 din Legea nr. 33/1991 si natura sanctiunii prevãzute
de acesta trebuie cãutate în lege, iar nu în materie
penalã, disciplinarã sau contraventionalã; art. 54
din lege nu încalcã art. 49 din Constitutie, deoarece textul
criticat nu are în vedere drepturile si libertãtile fundamentale
înscrise în capitolul II al titlului I din Constitutie.
Împotriva Deciziei Curtii Constitutionale nr. 24 din 4 februarie
1997 au declarat recurs, în termen legal, Societatea de asigurare-reasigurare
"ardaf"- S.A. Cluj Napoca si Nicorici Mircea.
Curtea constatã cã, fatã de art. 16 din Legea nr.
47/1992, care dispune cã procedura jurisdictionalã prevãzutã
de aceastã lege se completeazã cu regulile procedurii civile,
în mãsura în care ele sunt compatibile cu natura procedurii
în fata Curtii Constitutionale, si de art. 133 alin. 1 din Codul
de procedurã civilã, potrivit cãruia cererea de chemare
în judecatã, care nu cuprinde semnãtura, este nulã,
recursul promovat de Societatea de asigurare-reasigurare "ardaf" - S.A.
Cluj-Napoca si de Nicorici Mircea este nesemnat si, în consecintã,
urmeazã a fi declarat nul.
Analizând din oficiu Decizia nr. 24 din 4 februarie 1997, potrivit
art. 306 alin. 2 din Codul de procedurã civilã, Curtea retine
cã nu existã nici un motiv de recurs, de ordine publicã,
pe care sã-l invoce cu privire la decizia care face obiectul recursului,
în vederea casãrii ei.
Pentru cele arãtate, în temeiul dispozitiilor art. 144 lit.
c) din Constitutie, ale art. 13 alin. (1) lit. A.c) si ale art. 25 din
Legea nr. 47/1992, cât si ale art. 306 alin. 1 din Codul de procedurã
civilã,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Declarã nul, nefiind semnat, recursul declarat de Societatea de
asigurare-reasigurare "ardaf" - S.A. Cluj-Napoca si de Nicorici Mircea
împotriva Deciziei Curtii Constitutionale nr. 24 din 4 februarie
1997.
Definitivã.
Pronuntatã în sedinta publicã din 18 noiembrie 1997.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU
Magistrat-asistent,
Gabriela Dragomirescu
*
ORDONANTE ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
ORDONANTÃ
pentru acceptarea Protocolului 4
la Acordul general pentru
comertul cu servicii, adoptat la
Geneva la 15 aprilie 1997
În temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia României si ale art. 1 lit. r) din Legea nr. 221/1997 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul României emite urmãtoarea ordonantã:
Articol unic. - Se acceptã Protocolul 4 la Acordul general pentru comertul cu servicii, adoptat la Geneva la 15 aprilie 1997, si Lista de angajamente specifice ale României în domeniul telecomunicatiilor de bazã, anexã la acest protocol.
PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA
Contrasemneazã:
Ministrul comunicatiilor,
Sorin Pantis
Ministru de stat,
ministrul industriei si comertului,
Mircea Ciumara
Ministrul afacerilor externe,
Andrei Plesu
Bucuresti, 19 ianuarie 1998.
Nr. 1.
PROTOCOLUL
4
la Acordul general pentru
comertul cu servicii*)
Membrii Organizatiei Mondiale de Comert (denumitã în continuare
O.M.C.) ale cãror Liste de angajamente specifice si Liste de exceptii
de la art. II al Acordului general pentru comertul cu servicii, referitoare
la telecomunicatiile de bazã, sunt anexate la acest protocol, denumiti
în continuare membri implicati,
având în vedere negocierile desfãsurate în baza
deciziei ministeriale privind negocierile în telecomunicatiile de
bazã, adoptate la Marrakesh la 15 aprilie 1994,
luând în considerare anexa privind negocierile în telecomunicatiile
de bazã, decid urmãtoarele:
1. La intrarea în vigoare a acestui protocol, Lista de angajamente
specifice si Lista de exceptii de la art. II, referitoare la telecomunicatiile
de bazã anexate la acest protocol, referitoare la un membru va completa
sau va modifica Lista de angajamente specifice si Lista de exceptii de
la art. II, ale acestui membru.
2. Acest protocol va fi deschis pentru acceptare, prin semnare sau în
alt mod, de cãtre membrii implicati, pânã la data de
30 noiembrie 1997.
3. Protocolul va intra în vigoare la data de 1 ianuarie 1998, cu
conditia sã fi fost acceptat de cãtre tot membrii implicati.
Dacã la data de 1 decembrie 1997 protocolul nu a fost acceptat de
cãtre toti membrii implicati, acei membri care l-au acceptat la
acea datã pot decide înaintea datei de 1 ianuarie 1998, cu
privire la intrarea în vigoare.
4. Acest protocol va fi depus la directorul general al O.M.C. Directorul
general al O.M.C. va distribui imediat fiecãrui membru al O.M.C.
o copie certificatã a acestui protocol si notificãrile de
acceptare a acestuia.
5. Acest protocol va fi înregistrat în conformitate cu prevederile
art. 102 al Cartei Natiunilor Unite.
Fãcut la Geneva la data de 15 aprilie 1997, într-un singur
exemplar în limba englezã, francezã si spaniolã,
fiecare text fiind autentic, cu exceptia cazului în care se prevede
în alt mod cu privire la listele anexate la acesta.
ANEXÃ
la protol
Mod de furnizare: 1 ) Livrarea peste granitã a serviciilor 2) Consum
extern 3) Prezenta comercialã 4) Prezenta persoanelor fizice furnizoare
de servicii
subsectorul |
accesul la piata |
tratamentul national |
aditionale |
2. C. Servicii de
telecomunicatii (Exclusiv difuzarea catre public, în general, a programelor de radio si de televiziune) |
Conform
anexei. |
||
Toate subsectoarele | Licentele si autorizatiile
sunt acordate numai persoanelor
juridice române, constituite potrivit legislatiei române. Numai semnatarii români au dreptul sa realizeze legaturi prin organizatiile internationale de comunicatii prin sateliti. |
Operarea retelelor si
furnizarea serviciilor necesita licente sau autorizatii eliberate de autoritatea de reglementare. |
|
a) Servicii telefonice
vocale Locale/interurbane/ internationale - pentru uz public - infrastructuri - revânzari - legãturi pe cablu - legãturi radio fixe |
1) Ocolirea retelei
Romtelecom nu este permisã pânã la 31 decembrie 2002. Nu sunt restrictii de la 1 ianuarie 2003. 2) Nu sunt restrictii. 3) Rezervate furnizãrii exclusive de cãtre Romtelecom pânã la 31 decembrie 2002. Nu sunt restrictii de la 01 ianuarie 2003. 4) Neconsolidat, cu exceptia celor indicate în mãsurile orizontale. |
1) Nu sunt restrictii.
2) Nu sunt restrictii. 3) Nu sunt restrictii. 4) Neconsolidat, cu exceptia celor indicate în mãsurile orizontale. |
Conditiile
licentei, în toate subsectoarele, poate prevedea aplicarea principiilor serviciului universal, definite de autoritatea de reglementare. |
a) Servicii telefonice
vocale - pentru uz non-public |
1) Nu sunt restrictii.
2) Nu sunt restrictii. 3) Nu sunt restrictii. cu exceptia: conectarea la reteaua telefonicã publicã nu este permisã pânã la 31 decembrie 2002. 4) Neconsolidat, cu exceptia celor indicate în mãsurile orizontale. |
1) Nu sunt restrictii.
2) Nu sunt restrictii. 3) Nu sunt restrictii. 4) Neconsolidat, cu exceptia celor indicate în mãsurile orizontale. |
|
b) Transmisii de
date cu comutare de pachete |
1) Nu sunt restrictii.
2) Nu sunt restrictii. 3) Nu sunt restrictii. |
1) Nu sunt restrictii.
2) Nu sunt restrictii. 3) Nu sunt restrictii. |
|
c) Transmisii de
date cu comutare de circuite |
4) Neconsolidat, cu
exceptia celor indicate în mãsurile orizontale. |
4) Neconsolidat, cu
exceptia celor indicate în mãsurile orizontale. |
|
d) Servicii telex
e) Servicii telegrafice |
1) Ocolirea retelei
Romtelecom nu este permisa pânã la 31 decembrie 2002. Nu sunt restrictii de la 1 ianuarie 2003. 2) Nu sunt restrictii. 3) Rezervate furnizarii exclusive de catre Romtelecom pânã la 31 decembrie 2002. Nu sunt restrictii de la 01 ianuarie 2003. 4) Neconsolidat, cu exceptia celor indicate în masurile orizontale. |
1) Nu sunt restrictii.
2) Nu sunt restrictii.
|
|
f) Servicii facsimil | 1) Nu sunt restrictii.
2) Nu sunt restrictii. 3) Nu sunt restrictii. 4) Neconsolidat, cu exceptia celor indicate în mãsurile orizontale. |
1) Nu sunt restrictii.
2) Nu sunt restrictii. 3) Nu sunt restrictii. 4) Neconsolidat, cu exceptia celor indicate în mãsurile orizontale. |
|
g) Servicii de circuite
închiriate private |
1) Nu sunt restrictii
de la
1 ianuarie 2003. 2) Nu sunt restrictii. 3) Nu sunt restrictii de la 01 ianuarie 2003. 4) Neconsolidat, cu exceptia celor indicate în mãsurile orizontale. |
1) Nu sunt restrictii.
2) Nu sunt restrictii.
|
|
o) Alte servicii
- Telefonie mobilã celularã analogicã (450 MHz/NMT) |
1) Nu sunt restrictii, cu
exceptia: ocolirea retelei telefonice internationale publice a Romtelecom permisã pânã la 31 decembrie 2002. 2) Nu sunt restrictii. 3) Nu sunt restrictii, cu exceptiile: - rezervate furnizãrii exclusive de cãtre Telefonica România pânã la 1 aprilie 2002; - infrasctructurile pe cablu sunt rezervate furnizãrii exclusive de cãtre Romtelecom pânã la 31 decembrie 2002. 4) Neconsolidat, cu exceptia celor indicate în mãsurile orizontale. |
1) Nu sunt restrictii.
2) Nu sunt restrictii.
|
|
- Telefonie mobilã
celularã digitalã (900 MHz/GSM) |
1) Nu sunt restrictii, cu
exceptia: ocolirea retelei telefonice internationale publice a Romtelecom permisã pânã la 31 decembrie 2002. 2) Nu sunt restrictii. 3) Nu sunt restrictii, cu exceptiile: - infrasctructurile pe cablu sunt rezervate furnizãrii exclusive de cãtre Romtelecom pânã la 31 decembrie 2002. 4) Neconsolidat, cu exceptia celor indicate în mãsurile orizontale. |
1) Nu sunt restrictii.
2) Nu sunt restrictii.
|
|
- Servicii paging | 1) Nu sunt restrictii.
2) Nu sunt restrictii. 3) Nu sunt restrictii. 4) Neconsolidat, cu exceptia celor indicate în mãsurile orizontale. |
1) Nu sunt restrictii.
2) Nu sunt restrictii. 3) Nu sunt restrictii. 4) Neconsolidat, cu exceptia celor indicate în mãsurile orizontale. |
|
- Servicii VSAT
pentru uz nonpublic |
1) Nu sunt restrictii.
2) Nu sunt restrictii. 3) Nu sunt restrictii cu exceptia: conectarea la reteaua publicã nu este permisã pânã la 31 decembrie 2002. 4) Neconsolidat, cu exceptia celor indicate în mãsurile orizontale. |
1) Nu sunt restrictii.
2) Nu sunt restrictii. 3) Nu sunt restrictii. 4) Neconsolidat, cu exceptia celor indicate în mãsurile orizontale. |
ANEXÃ
la Lista de angajamente
ROMÂNIA
Angajamente aditionale privind
telecomunicatiile de bazã
Domeniu
Acest document contine definitiile si principiile cadrului reglementar
pentru serviciile de telecomunicatii de bazã.
Definitii
Termenul utilizatori se referã la consumatorii si furnizorii
de servicii.
Expresia infrastructuri esentiale se referã la infrastructurile
unei retele sau ale unui serviciu public de transport de telecomunicatii:
a) care sunt furnizate exclusiv sau predominant de unul sau de un numãr
limitat de furnizori; si
b) care nu pot fi înlocuite din punct de vedere economic sau tehnic
pentru furnizarea unui serviciu.
Un furnizor cu pozitie dominantã este un furnizor care are
capacitatea de a influenta substantial conditiile de participare (în
privinta pretului si a furnizãrii) pe piata în cauzã,
pentru servicii de telecomunicatii de bazã, ca rezultat al:
a) controlului asupra infrastructurilor esentiale; sau
b) folosirii pozitiei proprii pe piatã.
1. Protejarea concurentei
1.1 Prevenirea practicilor anticoncurentiale în telecomunicatii
Se vor mentine mãsuri corespunzãtoare în scopul împiedicãrii
furnizorilor, care, singuri sau împreunã, sunt furnizori care
au pozitie dominantã, de a angaja sau a continua practici anticoncurentiale.
1.2. Protectii
Practicile anticoncurentiale sus-mentionate includ, în particular:
a) angajarea în subventii încrucisate anticoncurentiale;
b) utilizarea informatiilor obtinute de la concurenti cu rezultate anticoncurentiale;
si
c) nepunerea la dispozitie, în timp util, altor furnizori, informatii
tehnice de bazã asupra infrastructurilor esentiale sau informatii
comerciale importante care sunt necesare acestora pentru furnizarea serviciilor.
2. Interconectare
2.1. Aceastã sectiune se aplicã pentru legãturile
cu furnizorii de retele sau servicii publice de transport de telecomunicatii,
care permit utilizatorilor unui furnizor sã comunice cu utilizatorii
altui furnizor, precum si sã aibã acces la serviciile altui
furnizor în cazurile în care au fost prezentate angajamente
specifice.
2.2. Asigurarea interconectãrii
Interconectarea cu un furnizor cu pozitie dominantã va fi asiguratã
în orice punct fezabil tehnic al retelei. Astfel de interconectare
este furnizatã:
a) în termeni nediscriminatorii, conditii (inclusiv specificatii
si standarde tehnice), tarife si calitate nu mai putin favorabile decât
cele asigurate propriilor servicii, furnizorilor de servicii neafiliati
sau pentru proprii subsidiari sau alti afiliati;
b) în timp util, în termeni, conditi (incluzând specificatiile
si standardele tehnice) si tarife orientate pe costuri care sunt transparente,
rezonabile, tin seama de fezabilitatea economicã si sunt suficient
de distincte, asttel încât furnizori sã nu plãteascã
pentru componentele de retea sau infrastructurile de care nu au nevoie
pentru serviciul furnizat; si
c) la cerere, în puncte suplimentare punctelor terminale de retea
oferite majoritãtii utilizatorilor, cu plãti ce reflectã
costul constructiei infrastructurilor aditionale necesare.
2.3. Disponibilitatea publicã a procedurilor de negociere a interconectãtãrii
Procedurile aplicate pentru interconectarea cu un furnuzor cu pozitie dominantã
vor fi fãcute disponibile public.
2.4. Transparenta aranjamentelor de interconectare
Se va asigura ca un furnizor cu o pozitie dominatã sã facã
publice acordurite sale de interconectare sau o ofertã de referintã
privind interconectarea.
2.5. Interconectare: reglementarea diferendelor
Un furnizor de servicii care solicitã interconectarea cu un furnizor
cu pozitie dominantã va putea recurge fie:
a) oricând; sau
b) dupã o perioadã rezonabilã de timp care va fi fãcutã
publicã, la un organism national independent, care poate fio autoritate
de reglementare potrivit referirii din paragraful 5 de mai jos, pentru
reglementarea disputelor privind termenii corespunzãtori, conditiile
si tariful pentru interconectare într-o perioadã rezonabilã,
în mãsura în care acestea nu au fost stabilite anterior.
3. Serviciul universal
Orice membru are dreptul sã defineascã tipul obligatiilor
privind serviciul universal pe care doreste sã le mentinã.
Asemenea obligatii nu vor fi privite ca practici anticoncurentiale în
sine, cu conditia ca ele sã fie administrate într-un mod transparent,
nediscriminatoriu si neutru din punct de vedere concurential si care
sã nu fie mai riguroase decât este necesar pentru tipul serviciului
universal definit de membru.
4. Disponibilitatea publicã a conditiilor de licentã
Dacã este necesarã o licentã, se vor face publice
urmãtoarele:
a) toate conditiile de eliberare a licentei si perioada normalã
prevãzutã pentru a se lua o decizie privind o cerere de licentã;
si
b) termenii si conditiile licentelor individuale.
Motivele refuzului unei licente vor fi fãcute cunoscute solicitantului,
la cerere.
5. Autoritãti de reglementare
Autoritatea de reglementare este distinctã si nu depinde de nici
un furnizor de servicii de telecomunicatii de bazã. Deciziile si
procedurile utilizate de cãtre autoritatea de reglementare vor fi
impartiale în raport cu toti participantii la piatã.
6. Alocarea si utilizarea resurselor limitate
Orice procedurã pentru alocarea si utilizarea resurselor limitate,
incluzând frecvente, numere si amplasamente, va fi realizate într-o
manierã obiectivã, promptã, transparentã si
nediscriminatorie. Informatiile privind situatia curentã a benzilor
de frecvente alocate vor fi fãcute disponibile în mod public,
dar identificarea detaliatã a frecventelor alocate pentru utilizãrile
specifice guvernamentale nu este obligatorie.
În Ordonanta de urgentã a Guvernului nr. 79/1997, publicatã
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 363 din 17
decembrie 1997, se face urmãtoarea rectificare:
- la art. 6, în loc de cuvântul "hotãrâre" se
va citi "ordonantã de urgentã".