MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI
P A R T E A I
Anul X - Nr. 159 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE 22 aprilie 1998
SUMAR
LEGI SI DECRETE
83. - LEGE privind procedura falimentului bancilor
129. - DECRET pentru promulgarea Legii privind procedura falimentului bancilor
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
236. - HOTARARE privind organizarea seminarului Securitatea in Europa de Sud-Esti in perioada 27 – 28 aprilie 1998
237. - HOTARARE privind reducerea temporara a taxelor vamale pentru unele produse provenite din import
238. - HOTARARE privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investitii “LEA 220 KV DC Cetate — Craiova Nord, judetul Dolj”
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
817. - ORDIN pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea si functionarea Garzii financiare
LEGI SI DECRETE
SENATUL
CAMERA DEPUTATILOR
privind procedura falimentului bancilor
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. —
Bancilor legal constituite in Romania, aflate in stare de insolvabilitate, li
se aplica procedura falimentului instituita prin prezenta lege.
Art. 2. — O
banca este considerata insolvabila, daca se afla intr-una dintre urmatoarele
situatii:
a) banca nu
a onorat integral creantele certe, lichide si exigibile, de cel putin 30 de
zile;
b) valoarea
obligatiilor bancii depaseste valoarea activului sau.
Valoarea
activului si pasivului bancii se va calcula in conformitate cu normele emise de
Banca Nationala a Romaniei in acest sens.
CAPITOLUL II
Atributiile organelor care aplica procedura falimentului
Art. 3. —
Principalele atributii ale tribunalului, in cadrul prezentei legi, sunt:
a)
desemnarea judecatorului-sindic si desemnarea, cu acordul Bancii Nationale a
Romaniei, a lichidatorului, controlul asupra activitatii lor si, daca este
cazul, inlocuirea acestora;
b) aprobarea
desemnarii unor experti, autorizati conform legii, care sa-l ajute pe
judecatorul-sindic la indeplinirea indatoririlor sale;
c) judecarea
cererilor de a se ridica administratorilor bancii debitoare dreptul de a mai
conduce activitatea acesteia;
d) judecarea
actiunilor introduse de judecatorul-sindic pentru anularea unor transferuri cu
caracter patrimonial, anterioare cererii introductive;
e) judecarea
contestatiilor bancii debitoare ori ale creditorilor impotriva masurilor luate
de judecatorul-sindic;
f)
confirmarea planului de distribuire a fondurilor obtinute din lichidare;
g)
solutionarea obiectiilor la rapoartele semestriale si la cel final ale
judecatorului-sindic;
h) darea
hotararilor de incepere si de inchidere a procedurii falimentului.
Art. 4. —
Hotararile tribunalului sunt definitive si executorii. In conditiile legii ele
pot fi atacate cu recurs.
Art. 5. —
Judecatorul-sindic este desemnat de catre presedintele tribunalului, in temeiul
Legii nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca.
Art. 6. — In
indeplinirea indatoririlor sale, care implica aplicarea unor reglementari
bancare, judecatorul-sindic poate cere si opinia Bancii Nationale a Romaniei,
in calitatea sa de autoritate de supraveghere bancara.
Art. 7. —
Principalele indatoriri ale judecatorului-sindic, in cadrul prezentei legi,
sunt:
a)
examinarea activitatiii bancii debitoare, in raport cu situatia de fapt,
intocmirea unui raport amanuntit asupra cauzelor si imprejurarilor care au dus
la incetarea de plati, cu mentionarea persoanelor carora le-ar fi imputabila,
si supunerea acelui raport tribunalului, in termen de 30 de zile de la
desemnarea sa;
b)
conducerea activitatii persoanelor pe care le-a angajat sa-l ajute;
c)
introducerea, la tribunal, de actiuni pentru anularea actelor frauduloase,
incheiate de banca debitoare in dauna drepturilor creditorilor, precum si a unor
transferuri cu caracter patrimonial, a unor operatiuni comerciale incheiate de
banca debitoare si a constituirii unor garantii acordate de aceasta;
d)
mentinerea sau rezilierea unor contracte incheiate de banca debitoare;
e) admiterea
planului de lichidare a unor bunuri din averea bancii debitoare, pana la
acoperirea pasivului;
f) la
inceperea procedurii falimentului, aplicarea sigiliilor, inventarierea
bunurilor bancii debitoare si luarea masurilor corespunzatoare pentru
conservarea lor;
g)
examinarea creantelor si, atunci cand este cazul, formularea de obiectiuni la
ele;
h) urmarirea
incasarii creantelor din averea bancii debitoare, rezultate din transferuri de
bunuri sau de sume de bani, efectuate de aceasta inainte de inregistrarea
cererii introductive;
i)
lichidarea bunurilor din averea bancii debitoare;
j) primirea
platilor pe seama bancii debitoare si consemnarea sumelor, in termen de 24 de
ore, intr-un cont bancar deschis la Banca Nationala a Romaniei, pe numele
bancii debitoare, cu drept exclusiv de dispozitie in interesul procedurii
falimentului;
k) sesizarea
tribunalului despre orice problema care ar cere o solutionare de catre acesta;
l)
efectuarea oricaror acte de procedura cerute de prezenta lege.
Art. 8. —
Banca debitoare si oricare dintre creditori pot face contestatie impotriva
masurilor luate de judecatorul-sindic, in cazurile expres prevazute de prezenta
lege. O astfel de contestatie va trebui sa fie inregistrata in termen de 10
zile de la data la care masura a fost luata, iar solutionarea acesteia se va
face in maximum 30 de zile. Daca socoteste necesar, tribunalul va tine o
sedinta, cu citarea autorului contestatiei, a bancii debitoare, a creditorilor
si a Bancii Nationale a Romaniei, cu participarea judecatorului-sindic.
Art. 9. — In
orice stadiu al procedurii falimentului, tribunalul poate inlocui pe un
judecator-sindic cu altul, prin incheiere motivata, data in camera de consiliu.
Art. 10. —
In toate cazurile de faliment, la propunerea judecatorului-sindic si cu avizul
Bancii Nationale a Romaniei, tribunalul va desemna un lichidator. Acesta va
trebui sa fie persoana juridica specializata, constituita conform legii.
Art. 11. —
Un lichidator este investit cu puteri de gestionare si de control asupra bancii
debitoare si poate lua acele masuri pe care le considera necesare la lichidarea
activelor bancii debitoare, pentru a se obtine valorificarea optima a acestora,
chiar in cazurile in care bancii debitoare i-a fost retrasa autorizatia. Aceste
masuri privesc urmatoarele aspecte:
a) sa
continue sau sa intrerupa, in mod justificat, orice operatiuni;
b) sa
imprumute bani, garantand cu activele bancii debitoare sau fara garantie;
c) sa
stabileasca din nou ratele dobanzilor aferente pasivelor bancii debitoare, cu
conditia ca, totusi, orice nou nivel al ratei dobanzilor sa nu fie mai mic
decat cel mai scazut nivel practicat pe piata bancara;
d) sa
angajeze personalul necesar lichidarii;
e) sa
incheie orice document in numele bancii debitoare, sa initieze sau sa apere si
sa coordoneze, in numele acesteia, orice actiune sau procedura legala.
Lichidatorul
va intocmi un raport lunar asupra evolutiei procedurii falimentului, pe care il
va prezenta spre aprobare judecatorului-sindic, dupa care il va transmite si
Bancii Nationale a Romaniei. Un astfel de raport va include informatii
referitoare la valoarea totala a creantelor asupra bancii debitoare si la
valoarea totala a activelor bancii debitoare care au fost vandute.
CAPITOLUL III
Procedura de sesizare a tribunalului
Art. 12.
— Procedura falimentului va incepe pe baza unei cereri introduse de catre banca
debitoare sau de catre creditori ai acesteia ori de catre Banca Nationala a
Romaniei.
Tribunalul competent sa solutioneze cererea este cel in a carui jurisdictie se
afla sediul central al bancii debitoare.
Art. 13. —
Procedura falimentului unei banci se porneste, de regula, dupa constatarea de
catre Banca Nationala a Romaniei ca aplicarea masurilor de supraveghere
speciala, desfasurate in scopul redresarii bancii respective, nu a condus la
evitarea starii de insolvabilitate.
Art. 14. —
Banca debitoare, care nu mai poate face fata in totalitate datoriilor sale
exigibile cu sumele de bani disponibile, poate adresa tribunalului o cerere
pentru a fi supusa dispozitiilor prezentei legi.
Cererea bancii va fi semnata de persoanele care, potrivit prevederilor legii,
au calitatea de a o reprezenta.
Art. 15. —
Cererea bancii debitoare va trebui sa fie insotita de urmatoarele acte:
a) bilantul
contabil si copii de pe registrele contabile curente;
b) o lista a
tuturor bunurilor; pentru imobile se vor trece datele din registrele de
publicitate imobiliara;
c) o lista a
numelor si a adreselor creditorilor, oricum ar fi creantele acestora — certe
sau sub conditie, lichide sau nelichide, scadente sau nescadente, necontestate
sau contestate —, aratandu-se suma, cauza si drepturile de preferinta;
d) contul de
profit si pierderi pe anul anterior depunerii cererii.
Art. 16. —
Orice creditor, care are o creanta certa, lichida si exigibila, poate introduce
la tribunal o cerere impotriva unei banci debitoare,care, timp de cel putin30
de zile, se afla in incetare de plati.
Creditorul nu va putea introduce cererea fara sa faca dovada ca, in prealabil,
ca urmare a introducerii unei actiuni de executare silita asupra contului
bancii debitoare, Banca Nationala a Romaniei, in calitate de tert poprit, a
comunicat ca banca respectiva se afla in incetare de plati de peste 30 de zile.
Art. 17. —
Banca Nationala a Romaniei, in calitatea sa de autoritate de supraveghere
bancara, va putea introduce cerere impotriva bancii fata de care s-au aplicat
masuri de supraveghere si administrare speciala si care nu au condus la
redresarea bancii aflate in situatia de a nu onora integral platile.
Art. 18. —
In urma inregistrarii cererii, introdusa conform art. 14, 16 si 17, tribunalul
va notifica aceasta partilor interesate si oficiului registrului comertului
unde banca debitoare este inmatriculata, pentru efectuarea mentiunii.
Toate cheltuielile pentru aceste masuri vor fi suportate din averea bancii
debitoare.
Art. 19. —
La primul termen de judecata, tribunalul va analiza cererea si, in cazul in
care banca debitoare nu contesta situatia de insolvabilitate, va dispune
inceperea de indata a procedurii falimentului bancii debitoare.
Contestatia impotriva cererii de declansare a procedurii falimentului se poate
face in termen de 5 zile de la data inregistrarii acestei cereri.
Tribunalul se va pronunta asupra contestatiei, in termen de 10 zile, termen
care poate fi prelungit o singura data, cu inca 10 zile.
Hotararea judecatoreasca privind inceperea procedurii falimentului bancii
debitoare va fi comunicata de indata Fondului de garantare a depozitelor in
sistemul bancar, in vederea aplicarii reglementarilor privind plata depozitelor
garantate.
Art. 20. —
Tribunalul va comunica Bancii Nationale a Romaniei hotararea sa privind
inceperea procedurii falimentului bancii debitoare. Banca Nationala a Romaniei
va inchide de indata conturile bancii debitoare, deschise la Banca Nationala a
Romaniei, si va deschide un nou cont, cu mentiunea banca in falimenti. In acest
cont se vor vira sumele de bani existente pana la acea data in conturile
bancii. In continuare, operatiunile financiare ale bancii in faliment se vor
desfasura exclusiv prin acest cont.
Art. 21. —
Celelalte proceduri de derulare a operatiunilor de lichidare sunt prevazute de
Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului,
cu modificarile ulterioare, Capitolul III, Sectiunea a 6-a Falimentuli, care se
vor aplica corespunzator si procedurii falimentului bancilor.
CAPITOLUL IV
Raspunderea organelor de conducere si a cenzorilor bancii ajunse in stare de
faliment
Art. 22.
– Tribunalul poate dispune ca o parte din pasivul bancii, ajunsa in stare de
faliment, sa fie suportat de catre membrii organelor de conducere —
administratori, directori si, dupa caz, cenzori, daca au contribuit la
falimentul acesteia, prin una dintre urmatoarele fapte:
a) au
folosit bunurile sau creditele bancii in folosul propriu;
b) au facut
acte de comert in interes personal, sub acoperirea bancii;
c) au
dispus, in interes personal, continuarea unei activitati care ducea in mod
vadit banca la incetarea de plati;
d) au tinut
o contabilitate fictiva, au facut sa dispara unele documente contabile sau nu
au tinut contabilitatea in conformitate cu legea;
e) au
deturnat sau au ascuns o parte din activul bancii sau au marit, in mod fictiv,
pasivul acesteia;
f) au
folosit mijloace ruinatoare, pentru a procura bancii fonduri, in scopul
intarzierii incetarii de plati;
g) in luna
precedenta incetarii platilor, au platit sau au dispus sa se plateasca, cu
preferinta, unui creditor, in dauna celorlalti creditori.
Aplicarea
dispozitiilor alin. 1 nu inlatura aplicarea legii penale pentru faptele care
constituie infractiuni.
Art. 23. —
Sumele platite potrivit art. 22 alin. 1 vor intra in averea bancii debitoare si
vor fi destinate platii datoriilor.
Art. 24. —
In vederea luarii masurilor prevazute la art. 22 alin. 1, tribunalul poate fi
sesizat de catre judecatorul-sindic, de catre oricare dintre creditori, de
catre Banca Nationala a Romaniei sau se poate sesiza din oficiu, pe baza
datelor din dosarul cauzei, si va dispune masuri asiguratorii.
Art. 25. —
Executarea silita impotriva persoanelor prevazute la art. 22 alin. 1 se
efectueaza potrivit prevederilor Codului de procedura civila.
Art. 26. —
Procedura falimentului va fi inchisa atunci cand tribunalul a aprobat raportul
final, cand toate fondurile sau bunurile din averea bancii ajunse in stare de
faliment au fost distribuite si fondurile nereclamate au fost depuse la Banca
Nationala a Romaniei. In urma unei cereri a judecatorului-sindic, tribunalul va
da o hotarare, inchizand procedura falimentului. Hotararea va fi comunicata, in
scris, tuturor creditorilor, bancii debitoare si Bancii Nationale a Romaniei,
care va inchide contul banca in falimenti existent la aceasta si va vira
eventualele sume ramase in cont la bugetul de stat. Aceste sume pot fi solicitate
de persoanele indreptatite, in termenul legal de prescriptie.
CAPITOLUL V
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 27.
— Dispozitiile prezentei legi se completeaza, in masura compatibilitatii lor cu
cele ale Codului de procedura civila.
Art. 28. —
Procedurile de reorganizare si de lichidare judiciara a bancilor, deschise pana
la data intrarii in vigoare a prezentei legi, vor fi continuate si inchise in
conditiile Legii nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a
falimentului, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 29. —
Prezenta lege intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii ei in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 30. —
Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga orice dispozitii
contrare.
Aceasta
lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 30 martie 1998, cu respectarea
prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEdinTELE
SENATULUI
RADU VASILE
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 30 martie 1998, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEdinTELE
CAMEREI DEPUTATILOR
VASILE LUPU
Bucuresti, 15 aprilie 1998.
Nr. 83.
PRESEdinTELE ROMÂNIEI
DECRET
pentru promulgarea Legii privind procedura falimentului bancilor
In
temeiul art. 77 alin. (1) si al art. 99 alin. (1) din Constitutia Romaniei,
Presedintele
Romaniei d e c r e t e a z a :
Articol unic.
— Se promulga Legea privind procedura falimentului bancilor si se dispune
publicarea ei in Monitorul Oficial al Romaniei.
PRESEdinTELE ROMÂNIEI
EMIL CONSTANTINESCU
Bucuresti, 15 aprilie 1998.
Nr. 129.
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
HOTARARE
privind organizarea seminarului Securitatea in Europa de Sud-Esti in
perioada 27 – 28 aprilie 1998
Guvernul
Romaniei h o t a r a s t e :
Art. 1. — Se
aproba organizarea, la Bucuresti, in perioada 27 – 28 aprilie 1998, a
seminarului Securitatea in Europa de Sud-Esti, cu participarea unor experti din
tarile membre ale Aliantei Nord-Atlantice si din statele partenere, inclusiv
din Romania.
Art. 2. —
Finantarea actiunii prevazute la art. 1, cu suma de 80.484.605 lei, se va face
din bugetul Ministerului Afacerilor Externe pe anul 1998.
Art. 3. —
Utilizarea sumei prevazute la art. 2 se va face cu respectarea prevederilor
legale.
PRIM-MINISTRU INTERIMAR
GAVRIL DEJEU
Contrasemneaza:
p. Ministrul afacerilor externe,
Elena Zamfirescu,
secretar de stat
Ministrul finantelor,
Daniel Daianu
Bucuresti, 15 aprilie 1998.
Nr. 236.
GUVERNUL ROMÂNIEI
HOTARARE
privind reducerea temporara a taxelor vamale pentru unele produse provenite
din import
In
temeiul prevederilor art. 70 din Legea nr. 141/1997 privind Codul vamal al
Romaniei,
Guvernul
Romaniei h o t a r a s t e :
Art. 1. —
Taxele vamale pentru produsele care se incadreaza la pozitiile tarifare
prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare se reduc
temporar la nivelul stabilit in anexa.
Art. 2. —
Prevederile prezentei hotarari se aplica pana la data de 31 decembrie 1998
inclusiv.
PRIM-MINISTRU INTERIMAR
GAVRIL DEJEU
Contrasemneaza:
Ministru de stat,
ministrul industriei si comertului,
Mircea Ciumara
Ministrul finantelor,
Daniel Daianu
Bucuresti, 15 aprilie 1998.
Nr. 237.
ANEXA
TAXELE VAMALE
aplicabile pana la 31 decembrie 1998
inclusiv produselor de origine agricola (piei si lana), cuprinse in
capitolele 41, 43 si 51 din
Tariful vamal de import al Romaniei
Pozitia tarifara |
Denumirea marfii |
Taxa vamala |
1 |
2 |
3 |
41.01 |
Piei brute de bovine sau de cabaline (proaspete, sarate, uscate, cenusarite, piclate sau altfel conservate, dar netabacite, nepergamen- tate sau altfel preparate), chiar depilate sau despicate (spaltuite) |
|
4101.10 |
Piei intregi de bovine,de o greutate unitara care sa nu depaseasca 8 kg daca sunt uscate, 10 kg daca sunt sarate-uscate sau 14 kg daca sunt proaspete, sarate-umede sau altfel conservate: |
|
4101.10.10 |
Proaspete sau sarate-umede |
25 |
4101.10.90 |
Altele |
25 |
|
Alte piei de bovine, proaspete sau sarate-umede: |
|
4101.21.00 |
Intregi |
5 |
4101.22.00 |
Crupoane si semicrupoane |
20 |
4101.29.00 |
Altele |
20 |
4101.30 |
Alte piei de bovine, altfel conservate |
|
4101.30.10 |
Uscate sau sarate uscate |
25 |
4101.30.90 |
Altele |
25 |
4101.40.00 |
Piei de cabaline |
25 |
41.02 |
Piei brute de ovine (proaspete sau sarate, uscate, cenusarite, piclate sau altfel conservate, dar netabacite, nepergamentate sau altfel preparate), chiar epilate sau despicate (spaltuite), altele decat cele excluse prin Nota 1 c) de la prezentul capitol |
|
4102.10 |
Cu lana: |
|
4102.10.10 |
De miel |
20 |
4102.10.90 |
De alte ovine |
5 |
|
Epilate sau fara lana: |
|
4102.21.00 |
Piclate |
5 |
4102.29.00 |
Altele |
25 |
41.03 |
Alte piei brute (proaspete sau sarate, uscate, cenusarite, piclate sau altfel conservate,dar netabacite, nepergamentatesau altfel preparate), chiar epilate sau despicate (spaltuite), altele decat cele excluse prin Nota 1 b) sau 1 c) de la prezentul capitol |
|
4103.10 |
De caprine: |
|
4103.10.10 |
Proaspete, sarate sau uscate |
25 |
4103.10.90 |
Altele |
25 |
4103.20.00 |
De reptile |
16 |
4103.90.00 |
Altele |
25 |
43.01 |
Blanuri brute (inclusiv capete, cozi, labe si alte bucati utilizabile in blanarie),altele decat pieile brute de la pozitia nr. 41.01,41.02 sau 41.03 |
|
4301.10.00 |
De vizon, intregi, chiar fara capete, cozi sau labe |
25 |
4301.20.00 |
De iepure de casa sau iepure de camp, intregi, chiar fara capete, cozi sau labe |
25 |
4301.30.00 |
De miei de astrahan, breitschwanzi, caracul, persan sau similari, de miei de India, de China, de Mongolia sau de Tibet, intregi,chiar fara capete, cozi sau labe |
25 |
4301.40.00 |
De castor, intregi, chiar fara capete, cozi sau labe |
25 |
4301.50.00 |
De sobolan (Fiberzibethieus), intregi, chiar fara capete, cozi sau labe |
25 |
4301.60.00 |
De vulpe, intregi, chiar fara capete, cozi sau labe |
25 |
4301.70 |
De foca, intregi, chiar fara capete, cozi sau labe: |
|
4301.70.10 |
De pui de foca harpa (cu mantie alba) sau pui de foca cu capison (cu spinarea albastra) |
25 |
4301.70.90 |
Altele |
25 |
4301.80 |
Alte blanuri, intregi, chiar fara capete, cozi sau labe: |
|
4301.80.10 |
De lutru de mare sau de nutrii |
25 |
4301.80.30 |
De marmota |
25 |
4301.80.50 |
De feline salbatice |
25 |
4301.80.90 |
Altele |
25 |
4301.90.00 |
Capete, cozi, labe si alte bucati utilizabile in blanarie |
25 |
51.01 |
Lana necardata, nepieptanata |
|
|
Lana uscoasa, inclusiv lana spalata inainte de tundere: |
|
5101.11.00 |
Lana tunsa |
18 |
5101.19.00 |
Altele |
25 |
|
Degresata, necarbonizata: |
|
5101.21.00 |
Lana tunsa |
13 |
5101.29.00 |
Altele |
20 |
5101.30.00 |
Carbonizata |
20 |
51.02 |
Fire de par fin sau grosier de animale, necardat si nepieptanat |
|
5102.10 |
Par fin de animale: |
|
5102.10.10 |
De iepure de Angora |
25 |
5102.10.30 |
De alpaca, de lama, de vicuna |
25 |
5102.10.50 |
De camila, de iac, de capra de Angora, Tibetana Kashmir sau de alte capre similare |
25 |
5102.10.90 |
De alti iepuri decat cei de Angora, de iepure salbatic, de castor, de nutrie sau de sobolan mosc |
25 |
5102.20.00 |
Par grosier de animale |
25 |
51.03 |
Deseuri de lana sau de par fin sau grosier de animale, inclusiv deseuri de fire, cu exceptia deseurilor desfibrate |
|
5103.10 |
Deseuri de pieptanatura de lana (puf de lana) sau de par fin de animale: |
|
5103.10.10 |
Necarbonizate |
20 |
5103.10.90 |
Carbonizate |
20 |
5103.20 |
Alte deseuri de lana sau de par fin de animale: |
|
5103.20.10 |
Deseuri de fire |
20 |
|
Altele: |
|
51103.20.9 |
Necarbonizate |
25 |
5103.20.99 |
Carbonizate |
25 |
5103.30.00 |
Deseuri de par grosier de animale |
25 |
GUVERNUL ROMÂNIEI
HOTARARE
privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici
ai obiectivului de investitii “LEA 220 KV DC Cetate — Craiova Nord, judetul
Dolj”
Guvernul
Romaniei h o t a r a s t e :
Art. 1. — Se
aproba indicatorii tehnico-economici ai obiectivului de investitii LEA 220 KV
DC Cetate — Craiova Nord, judetul Dolji, cuprinsi in anexele nr. 1 si 2*), care
fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2. —
Finantarea obiectivului de investitii prevazut la art. 1 se face din surse
proprii, din credite bancare, din alte fonduri legal constituite cu aceasta
destinatie si, in completare, din fondurile bugetului de stat, conform listelor
de investitii aprobate potrivit legii.
PRIM-MINISTRU INTERIMAR
GAVRIL DEJEU
Contrasemneaza:
Ministru de stat,
ministrul industriei si comertului,
Mircea Ciumara
Ministrul finantelor,
Daniel Daianu
Bucuresti, 15 aprilie 1998.
Nr. 238.
*) Anexele se comunica numai beneficiarului de investitie.
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL FINANTELOR
ORDIN
pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea si functionarea Garzii
financiare
Ministrul
finantelor,
in baza
prevederilor art. 20 din Legea nr. 30/1991 privind organizarea si functionarea
controlului financiar si a Garzii financiare,
in temeiul
Hotararii Guvernului nr. 447/1997 privind organizarea si functionarea
Ministerului Finantelor, cu modificarile ulterioare,
emite
urmatorul ordin:
Art. 1. — Se
aproba Regulamentul privind organizarea si functionarea Garzii financiare,
anexa la prezentul ordin.
Pe data
intrarii in vigoare a prezentului ordin, Regulamentul privind organizarea si
functionarea Garzii financiare, aprobat prin Ordinul ministrului finantelor nr.
1.079/1992, cu modificarile ulterioare, se abroga.
Art. 2. —
Garda financiara si Directia generala de organizare, resurse umane si financiar
vor aduce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Prezentul
ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul finantelor,
Daniel Daianu
Bucuresti, 14 aprilie 1998.
Nr. 817.
ANEXA
REGULAMENT
privind organizarea si functionarea Garzii financiare
I. Dispozitii generale
Art. 1. —
Garda financiara este un corp de control financiar specializat al statului,
militarizat, neincazarmat, care functioneaza, potrivit legii, in cadrul
Ministerului Finantelor.
Art. 2. —
(1) Garda financiara efectueaza controale operative si inopinate pentru
constatarea incalcarii legilor fiscale, a reglementarilor vamale, a normelor de
comert si de circulatie a bunurilor si serviciilor, urmarind identificarea si
sanctionarea, in conditiile legii, a evaziunii fiscale, a activitatilor de
contrabanda si a altor fapte nepermise de lege, savarsite in domeniile pentru
care Garda financiara este imputernicita prin lege sa execute control.
(2)
Constatarile rezultate ca urmare a controalelor efectuate se consemneaza in
acte de control in care se de scriu faptele, se mentioneaza prevederile legale
incalcate, se stabilesc obligatiile fata de bugetul de stat, bugetele locale
sau bugetele fondurilor speciale, se aplica sanctiuni si se dispun masurile
prevazute de lege.
Art. 3. —
(1) Personalul Garzii financiare este constituit pe doua structuri: comisari si
personal auxiliar si se subordoneaza ierarhic comisarului general.
(2)
Subordonarea ierarhica impune respectarea drepturilor si obligatiilor ce decurg
din relatia sef—subordonat, care, pentru comisari, are urmatoarea ierarhie:
comisar, comisar sef divizie, comisar adjunct sef sectie, comisar sef sectie,
comisar general adjunct si comisar general.
(3)
Comisarii sunt functionari publici, cu studii superioare sau cu studii medii.
(4)
Comisarii cu studii superioare sunt incadrati pe grade profesionale, avand
urmatoarea ierarhie: comisar debutant, comisar principal IV, comisar principal
III, comisar principal II, comisar principal I, comisar principal I.A.
(5)
Comisarii cu studii medii au urmatoarea ierarhie pe trepteprofesionale:comisardebutant,comisar
IV, comisar III, comisar II, comisar I, comisar I.A.
Art. 4. —
Personalul aparatului central al Garzii financiare, al sectiilor judetene si al
municipiului Bucuresti raspunde ierarhic in fata comisarului general sau a
adjunctilor acestuia in ceea ce priveste modul in care sunt indeplinite
atributiile functionale si sarcinile de serviciu, precum si pentru abateri ce
decurg din deontologia profesiei.
Art. 5. — In
exercitarea atributiilor legale, comisarii sunt investiti cu exercitiul
autoritatii publice, beneficiind de protectie potrivit legii.
Art. 6. —
(1) In calitate de functionari publici care lucreaza in sistem militarizat,
comisarilor le este interzis sa fie membri ai vreunui partid politic sau sa
faca parte din organizatii politice.
(2)
Comisarii se pot constitui in sau pot face parte din organizatii profesionale,
cu respectarea dispozitiilor legale si ale prezentului regulament.
II. Organizarea si functionarea Garzii financiare
Art. 7. —
(1) Garda financiara este pusa sub comanda unui comisar general si dispune de
un aparat central, abilitat sa actioneze pe intreg teritoriul Romaniei, si de
un aparat teritorial, constituit in sectii judetene si a municipiului Bucuresti.
Activitatea Garzii financiare este coordonata de comandamentul garzii,
constituit in conditiile legii.
(2) Sectiile
Garzii financiare au competenta de control pe teritoriul judetului si al
municipiului Bucuresti, in care sunt organizate. Daca se impune continuarea sau
extinderea controlului pe raza teritoriala a altor judete sau a municipiului
Bucuresti, acesta se poate efectua numai cu aprobarea comisarului general sau a
unuia dintre adjunctii acestuia.
(3) Fiecare
sectie a Garzii financiare este condusa de un comisar sef sectie, care este
subordonat comisarului general.
(4)
Operatiunile financiar-contabile si administrative, aferente sectiilor Garzii
financiare, sunt realizate prin directiile generale ale finantelor publice si
controlului financiar de stat.
Art. 8. —
(1) Aparatul central si cel al sectiilor Garzii financiare se organizeaza in
divizii de specialitate, conduse de catre un comisar sef divizie, si in alte
compartimente, potrivit organigramei aprobate de ministrul finantelor.
(2) In
activitatea de conducere, comisarul general si comisarii sefi sectie sunt
ajutati de un numar de comisari generali adjuncti si, respectiv, comisari
adjuncti sefi sectie, stabilit prin ordin al ministrului finantelor.
Art. 9. —
(1) Comandamentul Garzii financiare isi desfasoara activitatea in baza
programului de activitate, se intruneste trimestrial sau ori de cate ori este
necesar si analizeaza, in principal:
a) rapoartele
de activitate periodice ale Garzii financiare, stabilind masurile ce se impun
pentru imbunatatirea activitatii acesteia;
b)
colaborarea Garzii financiare cu directiile din cadrul Ministerului Finantelor;
c) global si
pe etape, rezultatele obtinute de Garda financiara in cadrul actiunilor
organizate impreuna cu diferite organisme guvernamentale;
d)
propunerile de masuri privind imbunatatirea cadrului legislativ, in scopul
eliminarii suprapunerilor, lacunelor, si a oricaror disfunctionalitati;
e)
completarea si actualizarea programelor de activitate, in functie de
necesitatile curente.
(2) Despre
problemele mai deosebite, cu propuneri de masuri, dupa caz, Comandamentul
Garzii financiare va prezenta informari conducerii Ministerului Finantelor.
Art. 10. —
Comisarul general raspunde in fata ministrului finantelor pentru intreaga
activitate a Garzii financiare si are urmatoarele atributii principale:
a) asigura,
in conformitate cu dispozitiile legale in vigoare, conducerea cu eficienta si
operativitate a aparatului Garzii financiare;
b) asigura
ca fiecare persoana din aparatul Garzii financiare sa-si indeplineasca
indatoririle si sa aplice dispozitiile prevazute de legi, regulamente si
ordine;
c) asigura
controlul propriu si indrumarea activitatii sectiilor teritoriale, urmarind ca
intervalul dintre doua controale consecutive sa nu depaseasca 2 ani;
d) executa
anchete si inspectii speciale, ordonate de ministrul finantelor sau din proprie
initiativa, in legatura cu activitatea si cu comportamentul personalului Garzii
financiare, iar in cazul constatarii de nereguli si incorectitudini, dispune
masurile ce se impun, potrivit legii;
e) primeste
si asigura solutionarea sesizarilor si reclamatiilor, conform competentelor
legale, in legatura cu faptele de evaziune fiscala, abaterile de la legile
fiscale, de la reglementarile vamale, precum si de la normele de comert, cu
consultarea, dupa caz, a directiilor de specialitate din cadrul Ministerului
Finantelor;
f)
stabileste obiectivele de control pe anul in curs, asigura intocmirea
proiectului programului de activitate trimestrial al intregului aparat si
urmareste indeplinirea acestora;
g) aproba
programele de activitate trimestriale ale sectiilor judetene si a municipiului
Bucuresti;
h)
reprezinta Garda financiara in relatiile cu tertii si in fata autoritatilor
publice, pe care o angajeaza in limita competentelor;
i) participa
sau deleaga reprezentanti la analiza bilanturilor de activitate ale sectiilor
judetene si a municipiului Bucuresti;
j) emite
delegatii subordonatilor pentru misiuni sau insarcinari speciale si analizeaza
rapoartele acestora;
k) supune,
la timp, aprobarii conducerii Ministerului Finantelor necesarul de resurse
pentru asigurarea conditiilor de desfasurare normala a activitatii;
l)
analizeaza dosarele candidatilor la angajarea in aparatul central si aproba
inscrierea acestora la concurs;
m) prin
delegare de competenta, emite decizii de angajare si incetare a activitatii,
aproba transferul si aplica sanctiunile prevazute de lege personalului Garzii
financiare, cu exceptia personalului mentionat la art. 19;
n)
stabileste si supune aprobarii ministrului finantelor atributiile specifice,
precum si pe cele aferente functiilor din aparatul central si teritorial al
Garzii financiare, care nu au fost cuprinse in prezentul regulament;
o) poate
negocia, incheia si semna protocoale sau conventii de colaborare intre Garda
financiara si institutii similare din alte tari, in limita mandatului dat de
ministrul finantelor;
p)
intocmeste raportul privind bilantul activitatii anuale, pe care il prezinta
conducerii Ministerului Finantelor;
r) convoaca
conducerea sectiilor teritoriale pentru prezentarea raportului privind bilantul
anual de activitate sau ori de cate ori se impune.
Art. 11. —
Comisarul general este imputernicit sa emita norme de lucru, metode si procedee
privind executarea controlului de catre comisarii Garzii financiare, raportarea
rezultatelor, executarea serviciului de permanenta, utilizarea mijloacelor tehnice
din dotare, folosirea echipamentului, pregatirea si perfectionarea pregatirii
profesionale a comisarilor, precum si alte dispozitii necesare indeplinirii
atributiilor functionale.
Art. 12. —
Comisarul sef sectie are urmatoarele atributii:
a)
organizeaza si conduce activitatea sectiei pentru realizarea obiectivelor,
sarcinilor, planurilor sau programelor tematice rezultate din legi, ordine si
instructiuni de linie sau din propriile programe de activitate;
b) mentine
ordinea si disciplina in randul personalului sectiei;
c)
colaboreaza in activitatea sa cu conducerea directiei generale a finantelor
publice si controlului financiar de stat, a directiilor de specialitate din
cadrul acesteia, precum si cu organele vamale;
d) raspunde
de utilizarea cu eficienta a timpului de lucru, de incarcatura cu sarcini a
fiecarui subordonat, urmareste respectarea normelor ce impun subordonarea si
executarea ordinelor sau a sarcinilor;
e) analizeaza
dosarele candidatilor la angajare in sectia Garzii financiare si intocmeste
referatul privitor la cunoasterea candidatului;
f)
reprezinta sectia in relatiile cu autoritatile publice, in limita competentelor
acordate;
g) organizeaza
si controleaza modul in care se executa serviciul de permanenta pe sectie,
urmarind mentinerea starii operative si posibilitatea de interventie imediata,
indiferent de ora, loc sau starea vremii;
h) urmareste
modul de folosire a mijloacelor tehnice din dotare, luand masurile ce se impun;
i) urmareste
realizarea optima a legaturilor radio sau telefonice intre echipele de control
cu celelalte sectii si cu unitatea centrala;
j)
controleaza modul de folosire a uniformei, insignelor de imputernicire, a
insemnelor, potrivit functiilor ierarhice, a sigiliilor, a legitimatiilor etc.;
k) asigura
controlul periodic al armamentului din dotare, al celorlalte mijloace de
protectie si autoaparare si verifica gradul de cunoastere a prevederilor legale
in domeniu;
l)
organizeaza si conduce sedintele de verificare a cunoasterii si utilizarii
armamentului din dotare, de formare a deprinderilor de tragatori si de
executare a tragerilor cu munitie de razboi;
m) urmareste
respectarea programului stabilit pentru perfectionarea pregatirii profesionale,
de pregatire fizica si militara;
n) raspunde
de acuratetea si de realitatea raportarilor, de respectarea termenelor de
executare a lucrarilor, de pregatirea si desfasurarea bilantului anual privind
activitatea sectiei.
III. Conditiile de recrutare, de angajare si de avansare a personalului
Art. 13.
— Angajarea personalului si avansarea in functii, grade si trepte profesionale se
fac prin concurs, potrivit legii.
Art. 14. —
(1) In vederea participarii la concursul de angajare in Garda financiara,
pentru functia de comisar pot candida barbati, care trebuie sa indeplineasca,
cumulativ, urmatoarele conditii:
a) sa fie
cetatean roman, cu domiciliul stabil in Romania;
b) sa aiba
stagiul militar satisfacut, sa fie apt pentru serviciul operativ si sa nu
depaseasca varsta de 45 de ani. In cazuri bine justificate, ministrul
finantelor poate aproba participarea la concurs pentru angajare in functia de
comisar si peste aceasta limita de varsta;
c) sa fie
absolvent, cu diploma de licenta, a unei institutii de invatamant superior
economic sau juridic, forma lunga, cu recunoasterea vechimii in specialitate.
Pot fi angajate si persoane cu pregatire medie de specialitate economica, in
limita a 20% din numarul de posturi de specialitate;
d) sa nu fi
fost condamnat pentru savarsirea vreunei infractiuni, sa aiba un comportament
demn si civilizat in societate;
e) sa fie
declarat admis la examenul medical si la testul psihologic;
f) sa nu fie
membru al vreunui partid politic si sa nu activeze in organizatii politice.
(2) Pentru
functiile destinate personalului auxiliar pot participa la concurs si femei, cu
respectarea conditiilor de studii si de vechime cerute pentru fiecare functie
in parte, precum si a celor prevazute la alin. (1), cu exceptia lit. b) si c).
Art. 15. —
Candidatii care solicita incadrarea in Garda financiara vor fi supusi unei
preselectii medicale si psihologice, care este eliminatorie, ce se va organiza
si desfasura prin unitatile medicale specializate ale Ministerului Apararii
Nationale sau ale Ministerului de Interne.
Art. 16. —
Candidatii admisi la preselectie se pot inscrie la concursurile organizate
potrivit metodologiei aprobate prin ordin al ministrului finantelor, prin
depunerea dosarului de inscriere mentionat la art. 18.
Art. 17. —
Pentru ocuparea unei functii de conducere pot participa la concurs numai
comisarii care, deosebit de celelalte conditii, au o vechime minima de 2 ani in
Garda financiara. Aceasta conditie nu se aplica functiei de comisar general.
Art. 18. —
Dosarul de inscriere la concursul pentru ocuparea unui post de comisar in
structura Garzii financiare va cuprinde:
a)
cerere-tip de inscriere;
b) copie
legalizata de pe diploma de licenta sau de pe diploma echivalenta, in cazul
absolventilor invatamantului superior, respectiv de pe diploma de bacalaureat,
in cazul absolventilor invatamantului liceal;
c) copie de
pe livretul militar;
d) carnetul
de munca sau copie de pe acesta;
e)
curriculum vitae;
f)
recomandare de la ultimul loc de munca sau de la institutia de invatamant,
pentru debutanti care se angajeaza pentru prima data;
g)
declaratie pe propria raspundere ca nu este membru al nici unui partid politic
sau organizatie politica;
h)
certificat de cazier judiciar;
i) aviz
privind testul psihologic, in conditiile prezentului regulament;
j) fisa
medicala tip Garda financiara;
k) aviz de
portarma;
l)
calificativul pe ultimii 2 ani de activitate (exclusiv pentru debutanti).
Art. 19. —
Numirea comisarului general, a comisarilor generali adjuncti, a comisarilor
sefi sectie si a comisarilor adjuncti sefi sectie se face prin ordin al
ministrului finantelor, in baza concursului organizat potrivit legii.
Art. 20. —
Metodologia de angajare, reangajare, delegare, detasare, transferare, avansare
in functie, grade sau trepte profesionale, sanctionare si incetare a
activitatii personalului Garzii financiare din aparatul central si din sectiile
teritoriale se aproba prin ordin al ministrului finantelor.
Art. 21. —
(1) La angajare, personalul Garzii financiare este obligat sa depuna juramantul
solemn prevazut de lege, care se va consemna intr-un act scris, semnat de
persoana in cauza si se va pastra la dosarul personal.
(2)
Personalul Garzii financiare din aparatul central, precum si comisarii sefi
sectie vor depune juramantul solemn in fata comisarului general.
(3) Personalul
sectiilor Garzii financiare din cadrul judetelor si al municipiului Bucuresti
vor depune juramantul in fata comisarului sef sectie.
IV. Executarea serviciului,
drepturile si obligatiile personalului Garzii financiare
in exercitarea atributiilor de serviciu
Art. 22.
— (1) In exercitarea atributiilor prevazute la art. 15 din Legea nr. 30/1991
aparatul Garzii financiare executa:
a) serviciul
curent;
b) serviciul
exceptional.
(2)
Serviciul curent se executa operativ si inopinat, potrivit dispozitiilor
primite de catre comisarii Garzii financiare, pe baza legitimatiei de control
si a insignei de imputernicire, fara a fi nevoie de un inscris special.
(3)
Serviciul exceptional se executa de catre personalul Garzii financiare numai in
baza ordinelor sau delegatiilor date de ministrul finantelor sau de comisarul
general, dupa caz, prin delegare de competenta.
(4) Persoana
care dispune serviciul exceptional stabileste obiectivele de verificat,
contribuabilii supusi controlului si perioada cuprinsa in verificare.
(5) La orice
actiune de control participa minimum doi comisari.
Art. 23. —
(1) In sensul prevederilor prezentului regulament, controlul exercitat de Garda
financiara se caracterizeaza, in principal, prin:
a)
declansarea actiunilor de control se face ca urmare a planurilor si a
programelor tematice, a sesizarilor, a rapoartelor, a informatiilor, a
solicitarilor motivate din partea organelor abilitate, a ordinului ministrului
finantelor sau al conducerii Garzii financiare;
b) actiunile
se pot desfasura in functie de locul unde se afla sursa impozabila, respectiv
la sediul agentului economic, la oricare punct de lucru al acestuia, pe cai de
comunicatie, in orice loc in care se afla sau se identifica documente sau
probe, inclusiv la sediul organului de control;
c) controlul
obiectivelor specifice pentru care s-a declansat actiunea, inclusiv al faptelor
ce decurg sau sunt direct corelate cu acesta, se va executa prin verificari ale
documentelor justificative si ale registrelor contabile, ale stocurilor faptice
si scriptice, incrucisate, supravegherea obiectivelor, perchezitii si prin
oricare alte procedee permise de lege;
d) pentru
corecta fundamentare a constatarilor inscrise in actele de control, in
desfasurarea verificarilor vor fi examinate documente primare, de gestiune,
justificative, contabile, deconturi fiscale, documente bancare sau vamale,
jurnale si registre si orice alte documente utile controlului.
(2) In
actiunile de control se va urmari respectarea caracterului operativ si
inopinat; aparatul Garzii financiare nu va fi antrenat in actiuni de control
fiscal curent, de natura celui executat periodic la contribuabili de catre alte
organe fiscale, exceptand actiunile desfasurate in acest sens din ordinul
ministrului finantelor.
Art. 24. —
In indeplinirea atributiilor de serviciu, comisarii Garzii financiare sunt in
drept:
a) sa
efectueze controale in localurile si dependintele in care se produc, se
depoziteaza, se comercializeaza bunuri sau se desfasoara activitati care fac
obiectul impozitarii;
b) sa
verifice existenta si autenticitatea documentelor justificative pe timpul
transportului, precum si in locurile de desfasurare a unor activitati de
productie, prestari de servicii, acte si fapte de comert, cand exista indicii
de sustragere de la indeplinirea obligatiilor fiscale sau de utilizare a unor procedee
interzise de lege;
c) sa
verifice evidenta primara si contabila, registrele si orice alte documente sau
inscrisuri din care rezulta modul de indeplinire a obligatiilor fiscale, sa
constate fapte de evaziune fiscala si sa stabileasca, potrivit legii,
obligatiile de plata catre bugetul de stat, bugetele locale sau bugetele
fondurilor speciale;
d) sa
efectueze, in conditiile si potrivit dispozitiilor Codului de procedura penala,
perchezitii in localuri publice sau particulare — case, curti, dependinte si
gradini —, daca exista indicii ca in aceste locuri sunt ascunse marfuri sau
instalatii cu care se fabrica produse fara indeplinirea obligatiilor fiscale
sau daca se comit alte fraude fiscale;
e) sa
confiste, in conditiile legii, obiectele sau produsele — corpuri delicte —,
sustrase de la plata impozitelor si taxelor sau ale caror fabricatie si
desfacere sunt interzise, precum si sa ridice documentele care pot servi la
dovedirea fraudelor sau a contraventiilor descoperite;
f) sa
constate contraventii si sa aplice sanctiunile corespunzatoare, potrivit
competentei prevazute de lege; sa ia masura confiscarii marfurilor sau a
produselor care au servit sau au fost destinate sa serveasca la savarsirea
vreuneia dintre faptele pentru care, prin lege, se prevede luarea unei astfel
de masuri;
g) sa
sesizeze organele de urmarire penala in legatura cu infractiunile constatate cu
ocazia exercitarii atributiilor de serviciu;
h) sa ceara
informatii si explicatii verbale si in scris, dupa caz, in legatura cu
problemele care formeaza obiectul controlului;
(i) sa
poarte uniforma, sa pastreze, sa foloseasca si sa faca uz de armamentul si
mijloacele din dotare, in conditiile legii.
Art. 25. —
(1) Personalul Garzii financiare are urmatoarele obligatii principale:
a) sa
respecte intocmai Constitutia, legile in vigoare si juramantul solemn;
b) sa fie
permanent la dispozitia serviciului;
c) sa
incheie, cu obiectivitate si fara partinire, acte scrise asupra constatarilor
facute si asupra rezultatelor controlului;
d) sa fie
devotat serviciului, sa respecte ordinele date de sefii ierarhici, informand
asupra modului de indeplinire a acestora;
e) sa
pastreze cu strictete secretul de serviciu, al actiunilor de control, al
informatiilor cu caracter confidential, detinute ca urmare a exercitarii
atributiilor de serviciu, si sa nu le faca publice, in afara cazului cand
indatoririle functiei sau necesitatile justitiei impun in mod absolut
contrariul;
f) sa nu
pretinda si sa nu primeasca nici un fel de bunuri in natura sau bani, nici
sa-si creeze avantaje in legatura cu serviciul sau prin exercitarea functiei;
g) sa
pastreze in buna stare bunurile din dotare si insemnele de legitimare;
h) sa
respecte cerintele statutului functionarului public;
i)
comisarilor Garzii financiare le este interzisa calitatea de asociat sau de
administrator la societati comerciale;
j) sa
efectueze, conform programarii, serviciul de permanenta la sediu, in regim
militarizat (in uniforma, inarmat, cu durata de 24 ore), cu drept de recuperare
si odihna. Pe timpul serviciului de permanenta poarta raspunderea asupra
bunurilor, armamentului si munitiei din dotarea Garzii financiare. In acest
scop, comisarul general emite reguli interne privitoare la executarea
serviciului de permanenta.
(2) In
exercitarea atributiilor, personalul Garzii financiare este obligat sa-si faca
cunoscuta, in prealabil, calitatea, sa prezinte legitimatia de serviciu cu
insigna de imputernicire. Este obligat sa aiba o conduita demna, politicoasa,
civilizata fata de cetateni, ferma si intransigenta fata de cei care incalca
legile tarii.
(3)
Incalcarea oricarei obligatii de serviciu atrage aplicarea de sanctiuni
disciplinare, contraventionale sau penale, dupa caz.
Art. 26. —
Garda financiara sprijina, prin mijloace si procedee de control specifice,
organele de control financiar si celelalte servicii din cadrul Ministerului
Finantelor, la cererea scrisa a acestora si cu acordul prealabil al comisarului
sef sectie sau al comisarului general.
Art. 27. —
(1) Rezultatul controlului si masurile luate se consemneaza in documente de
control, iar evenimentele deosebite se raporteaza imediat sefului ierarhic.
(2)
Documentele de control care se intocmesc de comisarii Garzii financiare sunt:
procesul-verbal de control, nota de constatare, procesul-verbal de constatare
si sanctionare a contraventiilor, semnate si de persoanele imputernicite din
cadrul agentilor economici controlati, si nota unilaterala, semnata numai de
comisari.
(3) Se pot
intocmi si alte documente ajutatoare efectuarii controlului, cum sunt:
invitatii, proces-verbal de afisare, proces-verbal de ridicare inscrisuri,
proces-verbal de sigilare-desigilare, proces-verbal de lasare in custodie etc.
(4)
Valorificarea constatarilor cuprinse in actele de control se efectueaza
potrivit legii si metodologiilor elaborate de Ministerul Finantelor.
Documentele de control se depun si se inregistreaza la sediul Garzii
financiare, iar daca, in urma controlului, au fost efectuate confiscari de
bunuri, sume in lei sau in valuta, acestea se depun sau se predau, dupa caz,
potrivit prevederilor legale.
Art. 28. —
In situatia in care, ca urmare a controlului inopinat sau operativ al Garzii
financiare, se considera necesara extinderea sau aprofundarea verificarii, vor
fi informate in scris, in acest scop, organele in competenta carora intra
verificarile respective.
Art. 29. —
(1) Comisarii Garzii financiare pot efectua control numai in baza ordinului
primit pe cale ierarhica. In situatia in care comisarii detin date sau indicii
ca anumiti agenti economici practica evaziune fiscala sau incalca legislatia in
vigoare, au obligatia sa raporteze de indata si sa procedeze potrivit ordinului
primit.
(2)
Personalul aflat in serviciu este obligat sa execute, in termenul fixat,
ordinele si dispozitiile primite.
Art. 30. —
Actiunile de control in porturi, aeroporturi, puncte de control vamal, asupra
mijloacelor de transport, precum si la depozite, locuri de productie sau de comercializare
se pot efectua la orice ora din zi sau din noapte, iar la agentii economici,
controlul se va face, de regula, in zilele cand acestia sunt in activitate,
tinand seama de prevederile legale in vigoare.
Art. 31. —
In cazuri deosebite, comisarii Garzii financiare, aflati in actiuni de control,
daca constata abateri de ladispozitiilelegalesidacalalocul constatarii nu sunt
conditii pentru clarificarea faptelor si intocmirea documentelor, in acest scop
pot lua masura ca faptuitorii sa fie condusi sau invitati la sediul Garzii
financiare ori la cea mai apropiata sectie a acesteia, unde se vor depune si
obiectele retinute.
Art. 32. —
Personalul Garzii financiare, in limitele atributiilor stabilite prin lege,
colaboreaza cu alte organe specializate ale statului, care au atributii in
domeniul fiscal si al reglementarilor vamale, al respectarii normelor de comert
sau de protectie a populatiei, pentru impiedicarea oricaror sustrageri sau
eschivari de la plata impozitelor si taxelor, a activitatii de contrabanda si a
oricaror procedee interzise de lege in activitatea de comert.
V. Procedura de constatare a faptelor si de contestare a actelor
Art. 33.
— (1) In activitatea sa, Garda financiara este obligata sa aplice prevederile
Legii nr. 30/1991, ale prezentului regulament, precum si ale altor norme legale
prin care i se stabilesc sarcini si competente.
(2)
Documentele de control se intocmesc cu respectarea prevederilor legale, a
normelor de lucru pentru personalul Garzii financiare si a metodologiilor
elaborate de Ministerul Finantelor.
(3)
Procesul-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor se intocmeste
atat pentru sanctionarea abaterilor de natura fiscala, cat si pentru fapte de
alta natura, prevazute in legi speciale, prin care se dispune si masura
complementara a confiscarii.
(4) Actele
de control pot fi supuse cailor administrative de atac, prevazute de Legea nr.
105/1997 sau de Legea nr. 32/1968.
Art. 34. —
In cazul obiectiilor, contestatiilor sau plangerilor impotriva actelor de
control intocmite de comisarii Garzii financiare se va proceda conform legii si
normelor referitoare la solutionarea acestora.
Art. 35. —
Documentele prin care s-au stabilit impozite, taxe si alte sume de virat la
bugetul de stat, ca urmare a controalelor efectuate, se transmit pentru
urmarire-incasare la organul fiscal, respectandu-se metodologia specifica
elaborata de Ministerul Finantelor.
Art. 36. —
La sectiile Garzii financiare, precum si in centrala va fi organizata si
condusa evidenta documentelor de control incheiate de comisarii Garzii
financiare si a masurilor dispuse pe termene si responsabilitati. Evidenta va
fi condusa dupa un model unitar, stabilit de Garda financiara centrala. Pe baza
acestei evidente sectiile vor raporta la centrala Garzii financiare, la
perioade prestabilite, rezultatele activitatii de control.
VI. Raspunderea disciplinara si materiala
Art. 37.
— Constituie abateri disciplinare si se sanctioneaza, potrivit legii,
urmatoarele fapte:
a)
incalcareaindatoririlorprevazuteinprezentulregulament;
b) refuzul
nejustificat de a indeplini atributiile de serviciu;
c)
neglijenta sau indeplinirea necorespunzatoare a atributiilor de serviciu;
d)
absentarea nemotivata de la serviciu sau parasirea nejustificata a serviciului;
e) depasirea
atributiilor functionale.
Art. 38. —
Sanctiunile disciplinare care se pot aplica personalului Garzii financiare sunt
reglementate prin lege si constau in:
a) mustrare;
b)
avertisment;
c)
diminuarea salariului de baza sau, dupa caz, a indemnizatiei de conducere cu
5%—10% pe o perioada de 1—3 luni;
d)
retragerea unei gradatii sau unei trepte pe o perioada de 1—3 luni;
e)
retrogradarea in functie pe o perioada de 1—3 luni;
f)
desfacerea disciplinara a contractului individual de munca.
Art. 39. —
(1) Sanctiunea disciplinara se aplica numai dupa cercetarea administrativa a
faptei si va fi in concordanta cu imprejurarile si consecintele acesteia,
respectandu-se dispozitiile Codului muncii. Cercetarea administrativa se
efectueaza de persoane desemnate de comisarul general sau, dupa caz, de
ministrul finantelor.
(2) In cazul
in care ministrul finantelor dispune ca cercetarea administrativa sa fie
efectuata de alte organe din structura Ministerului Finantelor, comisarul
general poate propune ca, in astfel de actiuni, sa participe si persoane din
Garda financiara.
Art. 40. —
Contractul individual de munca se poate desface disciplinar in urmatoarele
cazuri:
a)
savarsirea unei abateri grave sau savarsirea repetata a unor abateri;
b)
incalcarea cu vinovatie a indatoririlor de serviciu, care are consecinte grave;
c)
absentarea nemotivata de la serviciu mai mult de 3 zile consecutive.
Art. 41. —
Sanctionarea disciplinara se aplica de catre cel in drept sa ia aceasta masura,
in cel mult 30 de zile de la luarea la cunostinta de savarsirea abaterii, dar
nu mai mult de 6 luni de la data comiterii acesteia, si se comunica, in scris,
celui in cauza.
Art. 42. —
Competenta de aplicare a sanctiunilor disciplinare revine comisarului general,
cu exceptia sanctiunilor care privesc personalul mentionat la art. 19.
Art. 43. —
Contestatiile impotriva deciziei de sanctionare se solutioneaza potrivit legii.
Art. 44. —
Ori de cate ori se produc pierderi, degradari, distrugeri sau alte pagube
materiale in dauna patrimoniului administrat de Garda financiara, se dispune
constituirea unei comisii administrative de cercetare a evenimentului.
Rezultatele cercetarilor se consemneaza in rapoarte cu propuneri adresate
comisarului general sau comisarului sef sectie, dupa caz, care va dispune sau
va propune, motivat, masurile legale.
VII. Utilizarea armamentului si a echipamentului
Art. 45.
— Prin uz de arma se intelege executarea tragerii cu arma de foc asupra
persoanelor sau bunurilor.
Art. 46. —
Personalul Garzii financiare, care este dotat cu arme de foc, poate face uz de
arma, pentru indeplinirea atributiilor de serviciu sau a misiunilor ordonate,
in urmatoarele situatii:
a) impotriva
acelora care incearca sa patrunda in mod ilegal in incinta sediilor Garzii
financiare;
b) impotriva
persoanelor care riposteaza sau incearca sa riposteze cu arma ori cu alte
obiecte care pun in pericol viata ori integritatea corporala a comisarului;
c) impotriva
oricarui mijloc de transport folosit de persoanele prevazute la lit. a) si b).
Art. 47. —
Personalul Garzii financiare, autorizat sa detina, sa poarte si sa foloseasca
arme pentru autoaparare sau paza, poate face uz de arma, in legitima aparare
sau in stare de necesitate, potrivit legii.
Art. 48. —
(1) Uzul de arma se poate face numai dupa ce s-a facut somatia legala.
(2) Somatia
se face prin cuvantul STAIi. In caz de nesupunere, se someaza din nou prin
cuvintele STAI, CA TRAGi. Daca cel in cauza nu se supune nici de aceasta data,
se someaza prin tragerea unui foc de arma in sus, in plan vertical.
(3) In cazul
in care, dupa executarea somatiei legale, potrivit alin. (2), persoana in cauza
nu se supune, se poate face uz de arma impotriva acesteia.
(4) In
cazuri deosebite, se poate face uz de arma, fara somatie, daca lipseste timpul
necesar pentru aceasta.
(5) In cazul
folosirii armelor impotriva autovehiculelor, se executa un foc in plan
vertical, iar apoi se va trage in pneurile acestora, in scopul imobilizarii.
Art. 49. —
(1) Uzul de arma, in conditiile si in situatiile prevazute in prezentul
capitol, se face in asa fel incat sa conduca la imobilizarea celor impotriva
carora se foloseste arma, tragandu-se, pe cat posibil, la picioare, pentru a
evita cauzarea mortii acestora.
(2) Daca
uzul de arma si-a atins scopul prevazut la alin. (1), se inceteaza recurgerea
la un asemenea mijloc.
(3)
Persoanei ranite trebuie sa i se dea primul ajutor si ingrijiri medicale.
(4) Despre
eveniment se va raporta imediat, pe cale ierarhica, comisarului general.
Art. 50. —
(1) Se va evita, pe cat posibil, uzul de arma impotriva minorilor, femeilor si
batranilor.
(2) Se
interzice uzul de arma:
a) impotriva
copiilor, femeilor vizibil gravide, cu exceptia cazurilor in care infaptuiesc
un atac armat sau in grup, care pune in pericol viata sau integritatea
corporala a unei persoane;
b) in
situatiile in care s-ar primejdui viata altor persoane ori s-ar viola
teritoriul, spatiul aerian sau apele nationale ale unui stat vecin.
(3) In
actiunile intreprinse, comisarii Garzii financiare pot solicita ajutorul
organelor de politie, de graniceri, de control pentru trecerea frontierei de
stat, al oricarei alte autoritati.
Art. 51. —
Echiparea si dotarea Garzii financiare se fac, potrivit normelor legale, in
limita cheltuielilor aprobate de Ministerul Finantelor.
Art. 52. —
(1) Personalul Garzii financiare are in dotare uniforma de serviciu, cu insemne
distincte, potrivit functiilor ierarhice, precum si insigne de imputernicire,
dupa modelul si in conditiile stabilite de normele legale.
(2) In
timpul serviciului, personalul militarizat al Garzii financiare va purta
uniforma regulamentara.
(3) In
anumite situatii, la ordinul comisarului general sau al comisarului sef sectie,
dupa caz, se poate purta si tinuta civila.
(4) Pentru
indeplinirea atributiilor de serviciu se vor folosi mijloace de transport,
aparatura tehnica adecvata si alte mijloace de lucru necesare pentru asigurarea
operativitatii si rapiditatii.
Art. 53. —
(1) Garda financiara si sectiile teritoriale vor avea un program de pregatire
profesionala, militara si fizica a personalului, cuprinzand studiul si
dezbaterea actelor normative, a regulamentelor si ordinelor privitoare la
atributiile acestuia, trageri cu armamentul din dotare etc.
(2)
Programul de pregatire si tragere cu armamentul din dotare se realizeaza in
poligoane amenajate ale unitatilor Ministerului Apararii Nationale, ale
Ministerului de Interne sau ale altor institutii autorizate, pe baza
conventiilor incheiate cu comandamentul acestora.
VIII. Dispozitii finale
Art. 54.
— (1) Prezentul regulament privind organizarea si functionarea Garzii financiare
este aprobat prin Ordinul ministrului finantelor nr. 817/1998 si inlocuieste
Regulamentul aprobat prin Ordinul ministrului finantelor nr. 1.079/1992, cu
modificarile ulterioare, si intra in vigoare la data publicarii lui in
Monitorul Oficial al Romaniei.
(2) Orice
modificare sau completare a prevederilor prezentului regulament in alte
conditii decat prin ordin al ministrului finantelor, cu publicarea acestuia in
Monitorul Oficial al Romaniei, este nula de drept.