pagina a III-a
NORME
privind efectuarea plãtilor
externe pentru importurile de mãrfuri, executarea de lucrãri
si prestãrile de servicii
- N.R.V. 4
Bãncile vor asigura controlul bancar în cazul plãtilor
externe în valutã si în lei, efectuate în conformitate
cu prevederile regulamentului si ale prezentelor norme; plãtile
externe sunt cele efectuate de rezidenti în favoarea nerezidentilor.
1. În cazul plãtilor în avans pe bazã de ordin
de platã
1.1. Bãncile vor executa ordinele de platã la extern în
avans, pentru importuri de mãrfuri, executãri de lucrãri
si prestãri servicii dispuse prin formularul "DISPOZITIE DE PLATÃ
VALUTARÃ EXTERNÃ" (dpve) sau formularul "CERERE DE DESCHIDERE
ACREDITIV" (CDA), pe bazã de documente, respectiv contractul extern
sau orice alt document cu o astfel de valoare. Bãncile vor urmãri
justificarea realizãrii importurilor, executãrii lucrãrilor
si prestãrii serviciilor, respectiv a repatrierii valutei în
cazul plãtilor în avans pentru care nu s-a livrat marfa, nu
s-a executat lucrarea sau nu s-a prestat serviciul.
1.2. Persoanele rezidente, care dispun efectuarea de plãti externe
reprezentând avansuri pentru importuri de mãrfuri, inclusiv
importuri temporare (leasing), executãri de lucrãri si prestãri
servicii, au obligatia ca, în cel mult 15 zile calendaristice de
la intrarea mãrfii pe teritoriul României, inclusiv în
zonele libere, executãrii lucrãrii ori prestãrii serviciului,
sã prezinte spre justificare, bãncii prin care s-a efectuat
plata avansului la extern documentele care fac dovada realizãrii
importului în cauzã, executãrii lucrãrii sau
prestãrii serviciului. Între aceste documente vor fi incluse,
în mod obligatoriu, factura externã si documentul care sã
ateste intrarea mãrfurilor importate în tarã, respectiv
Declaratia vamalã de import sau dupã caz, documentele specifice
zonelor libere prin care se confirmã intrarea mãrfurilor
importate în zona liberã si care trebuie sã precizeze
denumirea mãrfii, cantitatea si valoarea acesteia (proces-verbal
etc.) si sã fie vizate de administratia zonei libere în care
au intrat.
Plãtile în avans pentru importurile destinate lucrãrilor
de constructii-montaj în strãinãtate se vor justifica
pe baza facturii externe definitive si a documentului vamal care atestã
intrarea mãrfii pe teritoriul tãrii respective; în
situatia efectuãrii plãtii în avans pentru importuri
din tara unde are loc lucrarea, justificarea se va realiza pe baza facturii
externe definitive si a documentului care atestã receptia mãrfii.
Justificarea plãtii în avans pentru executarea de lucrãri
sau prestarea de servicii se face pe baza facturii externe definitive ori
a altui document justificativ specific.
În cazul plãtilor externe în avans pentru importuri
pentru care nu s-a livrat marfa, nu s-a executat lucrarea, nu s-a prestat
serviciul în termenul contractual prevazut ori nu s-a restituit avansul
plãtit, repatrierea sumelor, respectiv justificarea avansurilor
cu documentele mentionate, se va efectua în maximum 15 zile calendaristice
calculate de la data ultimului termen contractual de livrare, de executare
sau de prestare.
În situatia în care în documentele mentionate mai sus
nu este stabilit un termen de livrare, executare sau prestare, termenul
maxim de justificare a avansului va fi de 90 de zile calendaristice de
la data plãtii externe în avans.
În anumite situatii (confiscãri în favoarea statului
de cãtre organele abilitate, marfã lipsã cantitãtiv
înainte de vãmuire, dar intratã pe teritoriul României)
se vor lua în considerare, în vederea justificãrii plãtii
în avans, documentele emise în acest sens de organele respective.
1.3. Sumele plãtite în avans, nejustificate cu documente de
cãtre persoanele rezidente în termenele stabilite la pct.
1.2 sau nerepatriate sunt asimilate sumelor în valutã nerepatriate
si se aplicã sanctiunile prevãzute de lege. Nu se aplicã
sanctiunile mentionate pentru sumele în avans nejustificate ori nerepatriate
aflate în litigiu, pentru care au început procedurile judiciare,
în termenele prevãzute la pct. 1.2, precum si pentru cazurile
de fortã majorã confirmate de organe competente.
În cazul returnãrii mãrfii pentru care s-a efectuat
justificarea plãtii în avans, persoanele rezidente sunt obligate
sã justifice avansul achitat în termen de 45 de zile calendaristice
de la data iesirii mãrfii returnate prin frontiera vamalã.
2. În cazul plãtilor în cadrul acreditivelor documentare
domiciliate în România si al scrisorilor de garantie bancarã
2.1. Bãncile vor efectua plãtile pentru aceste importuri
pe baza documentelor prevãzute în acreditive care sã
asigure livrarea mãrfii pe teritoriul României, din care,
în mod obligatoriu, factura externã si documentul de transport
(scrisoare de trãsurã, conosament maritim sau fluvial, fracht
aerian etc.); în cazul achizitiilor destinate lucrãrilor efectuate
în strãinãtate, plata se va efectua în baza acelorasi
documente (factura externã si documentul de transport) ori a facturii
externe si documentului care atestã receptia mãrfii în
cazul achizitiilor realizate în tara respectivã; în
situatia efectuãrii de lucrãri si prestãri de servicii,
plata externã se va efectua pe baza documentelor ce atestã
efectuarea lucrãrii ori prestarea serviciului.
2.2. În cazul în care acreditivele documentare sau scrisorile
de garantie prevãd efectuarea unor plãti externe fãrã
prezentarea documentelor de transport care sã ateste livrarea mãrfii
pe teritoriul României (ex.: plata contra recipise de depozitare
a mãrfurilor pe teritorii strãine, contra certificate de
preluare spre expediere "prise en charge" sau pe baza de "letter of indemnity"),
acestea vor fi considerate plãti în avans si vor fi supuse
prevederilor pct. 1 din prezentele norme.
3. În cazul plãtilor contra documente la incasso
Plãtile externe efectuate în baza documentelor transmise la
incasso vor fi efectuate de bãnci numai contra acestor documente,
între care documente de transport care sã ateste livrarea
mãrfii, iar în lipsa documentelor de transport, numai pe baza
prezentãrii de cãtre ordonatorul plãtii a facturii
externe si a Declaratiei vamale de import pentru mãrfurile intrate
pe teritoriul României sau a altui document care atestã ajungerea
la destinatie a mãrfii.
În situatia efectuãrii de lucrãri si prestãri
de servicii în strãinãtate, plata externã se
va efectua pe baza documentelor ce atestã efectuarea lucrãrii
ori prestarea serviciului.
4. În cazul plãtilor prin ordin de platã a importurilor
sosite/achizitiilor
Bãncile vor efectua plãtile externe dispuse de ordonator,
numai dupã prezentarea documentelor care sã ateste sosirea
mãrfii pe teritoriul României, dintre care, în mod obligatoriu,
factura externã si Declaratia vamalã de import ori a documentelor
specifice zonelor libere precizate la pct. 1.2 alin. 1, emise pe numele
titularului plãtilor externe; la efectuarea plãtilor externe
pentru importuri/achizitii destinate lucrãrilor de constructii-montaj
în strãinãtate/tarã, se va prezenta, în
mod obligatoriu, factura externã si documentul vamal care sã
ateste intrarea mãrfii pe teritoriul tãrii respective; în
situatia când achizitia a fost realizatã din tara unde are
loc lucrarea, plata externã se va efectua pe baza facturii externe
si a documentului care atestã receptia mãrfii.
5. În cazul plãtilor pentru mãrfuri cumpãrate
pentru revânzare, fãrã tranzitarea teritoriului României
5.1. În cazul în care derularea operatiunii de comert international
începe printr-o platã la extern, pe baza facturii externe,
aceasta va fi evidentiatã de banca respectivã ca
platã în avans, justificarea acesteia fãcându-se
pe baza facturii externe definitive si a documentului vamal sau a documentului
care atestã intrarea/receptia mãrfii în tara de destinatie.
5.2. În situatia în care derularea operatiunii de comert international
începe prin încasarea integralã în avans de la
extern, aceasta va fi evidentiatã de bancã ca încasare
anticipatã pe baza contractului extern ori a facturii pro forma,
iar efectuarea plãtii la extern a contravalorii mãrfii respective
se va efectua pe baza facturii externe definitive.
6. Reglementãri comune
6.1. Plãtile externe pentru importurile de mãrfuri pot fi
dispuse de persoane rezidente, îndreptãtite sã efectueze
operatiuni de comert exterior prin completarea formularului DPVE/CDA, conform
normelor privind circuitul acestor formulare, si care au calitatea de importatori
atestatã prin înscrierea la pct. 8 din Declaratia vamalã
de import si sunt titularii facturilor externe în baza cãrora
efectueazã aceste plãti.
De asemenea, formularele DPVE/CDA se utilizeazã si în cazul
celorlalte categorii de plãti externe si de persoane.
6.2. În cazul plãtilor externe aferente operatiunilor de leasing
si importurilor pe credit, bãncile vor efectua plãtile dispuse
numai la prezentarea autorizatiei Bãncii Nationale a României
al cãrei numãr va fi înscris corespunzãtor în
formularele DPVE/CDA.
6.3. Se considerã justificate plãtile externe pentru care
s-a livrat marfa, s-a executat lucrarea sau s-a prestat serviciul ori s-a
repatriat suma plãtitã în avans în conditiile
prevãzute la pct. 1.2.
6.4. Bãncile vor efectua plãtile externe prevãzute
în prezentele norme, pe bazã de documente originale.
Plãtile externe ordonate de clienti pot fi efectuate de cãtre
bãnci si pe baza datelor transmise prin sistem computerizat (Electronic
Banking) sau alte modalitãti de.teletransmisie (fax, SWIFT etc.),
urmând ca în maximum 5 zile calendaristice bãncile sã
intre în posesia documentelor originale respective. În vederea
efectuãrii plãtilor externe prin sistem computerizat sau
prin alte modalitãti de teletransmisie, clientii vor transmite în
mod obligatoriu informatiile necesare efectuãrii transferului extern
prevãzute în formularele DPVE/CDA, precum si în documentele
de platã.
Acceptarea efectuãrii plãtilor în aceste conditii se
va face doar pentru clientii agreati.
6.5. Pentru toate categoriile de plãti externe prevãzute
în prezentele norme, bãncile vor înscrie pe originalul
documentelor ce justificã plata externã, inclusiv pe autorizatia
Bãncii Nationale a României, suma si data efectuãrii
plãtii externe, pe care le vor confirma cu semnãtura lucrãtorului
bancar si cu stampilã.
Bãncile vor retine la dosarele de plãti fotocopii de pe documentele
originale prin care s-au justificat plãtile externe si pe care au
fãcut mentiunile prevãzute în prezentele norme.
Nerespectarea prevederilor normelor se sanctioneazã potrivit legii.
Bãncile si ordonatorii de plãti externe vor lua mãsurile
necesare pentru cunoasterea si aplicarea întocmai a prevederilor
prezentelor norme.
La data intrãrii în vigoare a prezentelor norme îsi
înceteazã aplicabilitatea Normele nr. 5 privind conditiile
efectuãrii plãtilor externe pentru importurile de mãrfuri
si controlul bancar al acestora,
emise de Banca Nationalã a României la data de 6 mai 1997
si publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
237 din 11 septembrie 1997.
NORME
privind autorizarea deschiderii
si functionãrii conturilor în strãinãtate ale
rezidentilor - N.R.V.5
I. Emiterea autorizatiei
1. Potrivit prevederilor cap. IV art. 17 din regulament, rezidentii, cu
exceptiile prevãzute, pot deschide si mentine în strãinãtate
conturi în valutã si/sau în moneda nationalã
în conformitate cu prevederile regulamentului.
În vederea obtinerii autorizatiei, rezidentii completeazã
si depun la sucursalele Bãncii Nationale a României, în
functie de sediul social al solicitantului, o documentatie în douã
exemplare, respectiv o cerere-tip conform anexei la prezentele norme, însotitã
de documentele care justificã necesitatea deschiderii contului în
strãinãtate, dupã cum urmeazã:
- actul constitutiv al solicitantului, conform legii, documente privind
înfiintarea acestuia sau documente care atestã autorizarea
activitãtii în conditiile legii;
- dovada înregistrãrii persoanei juridice la Oficiul Registrului
comertului si la Directia generalã a finantelor publice si controlului
financiar de stat judeteanã sau a municipiului Bucuresti sau alt
act de înregistrare la organele abilitate;
- cererea de înscriere de mentiuni pentru filialele sau sucursalele
înfiintate ulterior în baza legislatiei române, dupã
caz;
- actul doveditor al înmatriculãrii sucursalelor, filialelor
din strãinãtate, inclusiv traducerea autorizatã în
care se mentioneazã cã sucursalele ori filialele firmelor
românesti în strãinãtate nu sunt persoane juridice
strãine;
- contractele externe de prestãri de servicii si lucrãri
în strãinãtate, încheiate si semnate cu partenerii
strãini, inclusiv traducerea autorizatã a acestora în
limba românã;
- avizul Ministerului Muncii si Protectiei Sociale pentru repartizarea
plafonului de muncã (în cazul persoanelor juridice române
care executã lucrãri în strãinãtate în
tãrile cu care existã acorduri în acest sens);
- situatia rezultatelor financiare si a obligatiilor fiscale pentru ultima
lunã (trimestru), vizate de organele fiscale teritoriale;
- declaratia pe propria rãspundere a solicitantului privind totalitatea
conturilor detinute de acesta în strãinãtate;
- orice acte sau documente justificative ale operatiunii, solicitate de
cãtre Banca Nationalã a României.
Solicitantii rãspund de autentictatea documentatiei prezentate.
2. Poate fi autorizatã deschiderea si functionarea de conturi în
strãinãtate pentru urmãtoarele situatii:
a) organizarea si functionarea de santiere de constructii-montaj si instalatii
în strãinãtate sau executarea de lucrãri si
prestãri de servicii în strãinãtate;
b) operatiuni valutare de capital prevãzute la pct. 1.17.2 din regulament;
c) detinerea si utilizarea de disponibilitãti valutare în
strãinãtate pentru care solicitantul aduce dovezi cã
nu pot fi efectuate în conformitate cu prevederile valutare în
vigoare;
d) litigii între rezidentii prevãzuti la pct. 1 din prezentele
norme si nerezidenti, aflate în curs de solutionare sau solutionate,
precum si regularizãri cu autoritãtile financiare/judiciare
din tãrile respective;
e) înfiintarea si functionarea, cu respectarea cerintelor legislatiei
române de filiale si sucursale ale rezidentilor, care nu sunt constituite
ca persoane juridice în strãinãtate.
3. Autorizatia de deschidere si functionare de conturi în strãinãtate
cuprinde conditiile de functionare a contului respectiv, obligatorii pe
toatã durata valabilitãtii acesteia.
Detinãtorul autorizatiei are obligatia sã comunice Bãncii
Nationale a României - Directia generalã operatiuni monetare,
valutare si de credit orice modificare a conditiilor initiale de autorizare
si functionare a contului, în scopul modificãrii corespunzãtoare
a acesteia.
4. Autorizatiile se emit pe termen de maximum un an, termen dupã
care vor fi reînnoite la cererea rezidentilor, prezentatã
cu 30 de zile înainte de data expirãrii.
Documentatia ce se depune în vederea reînnoirii nu va mai cuprinde
documentele depuse la autorizarea precedentã si care n-au suferit
modificãri (statut, contracte, înregistrare la Oficiul Registrului
comertului, cod fiscal etc.).
II. Controlul privind autorizatiile
emise
5. Sucursalele Bãncii Nationale a României iau în evidentã
rezidentii autorizati sã aibã conturi la bãnci în
strãinãtate, verificã modul de respectare a conditiilor
de functionare a contului prevãzute în autorizatie, cel putin
trimestrial, si raporteazã Bãncii Nationale a României
- Directia generalã operatiuni monetare, valutare si de credit rezultatele
verificãrii printr-un act constatator.
Obiectivele verificãrii sunt cele referitoare la respectarea cu
strictete a conditiilor de functionare a conturilor deschise în strãinãtate,
prevãzute în autorizatie, precum si orice fel de nereguli
constatate cu privire la disponibilitãti si utilizarea acestora
contrar prevederilor autorizatiei, si regulamentului.
6. În cazul nerespectãrii conditiilor prevãzute în
autorizatie, cu exceptia prevederilor pct. 3 alin. 2 si pct. 4 din prezentele
norme, sucursalele Bãncii Nationale a României stabilesc termene
de remediere a acestora de cãtre detinãtorul contului în
strãinãtate, în limita a 30 de zile lucrãtoare
de la data constatãrii. Mãsurile luate vor fi comunicate
în scris Bãncii Nationale a României, conform pct. 5
din prezentele norme.
7. Sucursalele Bãncii Nationale a României propun Directiei
generale operatiuni monetare, valutare si de credit retragerea autorizatiei
în situatia în care deficientele constatate nu au fost remediate
în termenul de 30 de zile lucrãtoare de la data actului constatator
al organelor de control ale sucursalei.
8. Pe baza actului constatator al sucursalei, Banca Nationalã a
României - Directia generalã operatiuni monetare, valutare
si de credit va retrage autorizatia, dupã caz, în urmãtoarele
situatii:
a) în cazul refuzului persoanei autorizate de a da tot concursul
si de a pune la dispozitie organelor Bãncii Nationale a României
actele si documentele necesare verificãrii si controlului asupra
autorizatiei emise;
b) în cazul nerespectãrii prevederilor pct. 3 alin. 2 si pct.
6 din prezentele norme.
9. Ca urmare a retragerii autorizatiei, titularul contului care continuã
sã mentinã contul în strãinãtate intrã
sub incidenta prevederilor legale.
10. Nerespectarea termenelor de repatriere a încasãrilor în
valutã prevãzute în autorizatie se sanctioneazã
conform prevederilor legale.
11. Bãncile nu vor efectua operatiuni valutare în conturile
bancare din strãinãtate ale rezidentilor neautorizati de
Banca Nationalã a României.
ANEXÃ
la N.R.V.5
Referinta solicitantului .............................
Nr. .......................... Data
.........................
CERERE DE AUTORIZARE
pentru deschiderea si functionarea
unui cont în strãinãtate
Denumirea/Numele..........................................................................................................
.....................................................................................................................................................
Sediul/Adresa: judetul ................................., codul judetului*
.....................................,
sectorul ...... codul sectorului* ...........................
localitatea ...... codul postal .................................
str. ........ nr. .......... , bl. ........... , sc. ........... , ap.
......... Codul fiscal ..............................
Nr. de înregistrare la organele abilitate ..........................................................................
..........................................................................................................................................
Conturi deschise în strãinãtate: DA/NU
Felul activitãtii derulate prin cont ...................................................................................
.........................................................................................................................................
Codul activitãtii* .............................................................................................................
Tara....................................
Banca din strãinãtate ....................................
Nr. contului .................................
Tipul contului ..............................
Valuta .......................................... Cod valutar* .................................
Justificarea cererii de deschidere a contului:
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
Alimentarea contului se va face cu:
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
Plãtile din cont reprezintã:
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
Numele si prenumele
Semnãtura autorizatã
L.S.
NOTÃ:
Codurile marcate (*) nu se completeazã de cãtre solicitant.
NORME
privind modul de autorizare
a operatiunilor valutare pe teritoriul României- N.R.V. 6
1. La solicitarea persoanelor juridice si fizice prevãzute la art.
20 din regulament, Banca Nationalã a României emite autorizatii
în conformitate cu prevederile prezentelor norme.
2. În vederea obtinerii autorizatiei pentru efectuarea operatiunilor
valutare, solicitantul completeazã si depune la Banca Nationalã
a României - Directia generalã operatiuni monetare, valutare
si de credit o cerere de autorizare-tip, conform anexei la prezentele norme,
însotitã de urmãtoarele documente în fotocopie:
a) actul constitutiv al societãtii comerciale, din care sã
reiasã obiectul de activitate al societãtii si elementele
de identificare a acesteia (denumire, sediu etc.);
b) dovada înregistrãrii persoanei juridice la Oficiul Registrului
comertului si la Directia generalã a finantelor publice si controlului
financiar de stat judeteanã sau a municipiului Bucuresti sau alt
act de înregistrare la organele abilitate;
c) autorizatia de functionare sau licenta emisã de organele abilitate,
dupã caz;
d) orice acte sau documente justificative ale operatiunii solicitate de
Banca Nationalã a României.
În baza analizei efectuate, Directia generalã operatiuni monetare,
valutare si de credit va prezenta conducerii executive a Bãncii
Nationale a României solicitarea de autorizare si documentatia aferentã
si va transmite solicitantului, urmare deciziei conducerii executive, autorizatia
sau comunicarea respingerii cererii.
3. În situatia constatãrii încãlcãrii
prevederilor autorizatiei, Banca Nationalã a României - Directia
generalã operatiuni monetare, valutare si de credit va analiza abaterile
si va comunica mãsuri de sanctionare, în baza deciziei conducerii
executive a Bãncii Nationale a României, în conformitate
cu prevederile legale în vigoare.
4. Nu este necesarã autorizarea Bãncii Nationale a României
pentru rezidentii care efectueazã operatiunii valutare cu rezidentii
autorizati de Banca Nationalã a României pentru astfel de
operatiuni.
5. Persoanelor juridice autorizate de Banca Nationalã a României
care nu comunicã în termen de 15 zile schimbarea de sediu
li se retrage autorizatia, când se constatã cã persoanele
juridice nu se mai aflã la sediul declarat; retragerea autorizatiei
va fi publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea
I, de cãtre Banca Nationalã a României.
6. Persoanele juridice care se încadreazã în prevederile
art. 20 din regulament si care sunt autorizate de Banca Nationalã
a României în temeiul prevederilor pct. 2 din Regulamentul
privind efectuarea operatiunilor valutare nr. 7(V/10.813), emis de Banca
Nationalã a României la data de 18 august 1994, vor solicita
reautorizarea în maximum 30 de zile de la data intrãrii în
vigoare a prezentului regulament; autorizatiile pentru care nu se solicitã
reautorizarea în termenul mentionat îsi pierd valabilitatea
dupã expirarea acestui termen.
Autorizatiile emise în baza aceluiasi temei, anterior intrãrii
în vigoare a regulamentului, altele decât cele de la alineatul
precedent, îsi pierd valabilitatea la data intrãrii în
vigoare a acestuia.
ANEXÃ
la N.R.V.6
Referinta solicitantului
Nr. ............... Data ...................
CERERE DE AUTORIZARE
pentru operatiuni valutare efectuate
pe teritoriul României
Denumirea/Numele ............................................
Tipul persoanei juridice (S.A/S.R.L./R.A./altele)
Sediul/Adresa: .................................... judet ..........................,
sector ........................
Localitatea ............................................. codul postal
.................................,
str. . ... nr. ........., bl. ....... , ap.............., sc........ ,
telefon ............, fax ............................ .
Codul fiscal .............................
Nr. de înregistrare la organele abilitate ...........................................................................
Justificarea cererii de efectuare a operatiunilor valutare, precizarea
categoriei de activitate si a operatiunii valutare ................................................................................................
Locul prestatiei .................................................................................................................
Sediul punctului unde se efectueazã operatiunea valutarã
..............................................
Categoria de rezidenti cu care se efectueazã operatiunea valutarã
...............................
Numele si prenumele
Semnãtura autorizatã
L.S.
NORME
privind sumele în numerar
în valutã si în moneda nationalã (leu) care pot
fi introduse si scoase în/din România - N.R.V. 7
I. Sumele în valutã
efectivã (numerar) care pot fi introduse în România
1. În sensul prezentelor norme, prin valutã efectivã
(numerar) se întelege biletele de bancã, bancnotele strãine
si monedele strãine în circulatie, precum si cecurile de cãlãtorie.
În categoria persoanelor fizice se includ si persoanele fizice care
sunt reprezentante ale persoanelor juridice.
2. Persoanele fizice pot intra în tarã cu sume în valutã
efectivã (numerar) în echivalent de maximum 10.000 dolari
S.U.A./persoanã/cãlãtorie, fiind obligate sã
declare organelor vamale române, la solicitarea acestora, sumele
în valutã efectivã (numerar) si cecurile de cãlãtorie
aflate asupra lor, care depãsesc echivalentul a 10.000 dolari S.U.A.
3. Sumele în valutã efectivã (numerar) ce depãsesc
limita a 10.000 dolari S.U.A. se depun la organele vamale din punctele
de trecere a frontierei de stat a României.
Pentru aceste sume, organul vamal va întocmi o chitantã de
consemnare în douã exemplare, continând elementele necesare
de identificare a depunãtorului si a sumei în valutã
(numele si prenumele depunãtorului, numãrul si seria pasaportului,
tara care l-a eliberat, felul valutei si suma, data intrãrii, data
iesirii din Romãnia). Chitanta de consemnare se dateazã si
se semneazã de cãtre organul vamal care a întocmit-o
si care va aplica, totodata, pe aceasta stampila sa personalã, originalul
fiind înmânat depunãtorului.
Organele vamale elibereazã sumele consemnate în punctele de
control al trecerii frontierei de stat.
Termenul maxim de eliberare a sumelor consemnate de cãtre organele
vamale este de 3 ani de la data depunerii. Eliberarea sumelor consemnate
se face, pe baza cererii depunãtorului, la iesirea din tarã
si cu retinerea de la acesta a originalului chitantei de consemnare. Dupã
acest termen sumele în cauzã se fac venit la bugetul de stat
conform reglementãrilor în vigoare. Sumele consemnate nu sunt
purtãtoare de dobânzi în favoarea depunãtorului.
II. Sumele în valutã
efecfivã (numerar) care pot fi scoase din România
4. Persoanele fizice pot iesi din tarã cu sume în valutã
efectivã (numerar) echivalente cu maximum 10.000 dolari S.U.A./persoanã/calãtorie.
5. La iesirea din România, persoanele fizice sunt obligate sã
declare organelor vamale românesti, la solicitarea acestora, sumele
în valutã efectivã (numerar) aflate asupra lor, care
depãsesc echivalentul a 10.000 dolari S.U.A. si sã le depuna
la organele vamale care vor întocmi chitante de consemnare pe numele
titularilor, sumele urmând a fi eliberate la întoarcerea în
tarã.
Sumele neridicate în termen de 3 ani se fac venit la bugetul de stat
conform reglementãrilor în vigoare.
III. Introducerea si scoaterea
de sume în lei în/din România
6. Persoanele fizice nu pot introduce sau scoate în/din România
sume efective (numerar) mai mari de 500.000 lei/persoanã/cãlãtorie,
cu exceptia persoanelor fizice rezidente în Republica Moldova on
în România ce pot scoate si introduce din/în România
cu ocazia cãlãtoriilor efectuate în cele douã
tãri sume în numerar pânã la maximum 4.000.000
lei/persoanã/cãlãtorie.
Sunt admise la introducerea/scoaterea în/din România bancnote
si monede, indiferent de valoarea lor nominalã.
7. La iesirea din România, persoanele fizice mentionate la pct. 6
de mai sus au obligatia sã declare, la solicitarea organelor vamale,
sumele în lei care depãsesc plafonul de 500.000 lei, respectiv
4.000.000 lei/persoanã/cãlatorie si sã le depunã
organelor vamale care vor întocmi chitanta de consemnare.
Depunãtorilor care sunt cetãteni români sau cetãteni
strãini li se restituie aceste sume la întoarcerea din cãlãtorie,
respectiv cu ocazia unei noi cãlãtorii în România.
Termenul maxim de restituire este de 3 ani. Dupã expirarea acestui
termen, sumele în cauzã se fac venit la bugetul de stat.
IV. Alte dispozitii
8. Cetãtenii strãini posesori de pasaport diplomatic sunt
scutiti de obligatiile prevãzute în prezentele norme, cu exceptia
prevederilor referitoare la introducerea si scoaterea de sume în
lei din România.
9. Sumele în valutã si/sau în lei nedeclarate organelor
vamale, pe care le au asupra lor persoanele fizice la intrarea/iesirea
în/din România, care depãsesc limitele stabilite în
normele prezente, constituie contraventie si se sanctioneazã conform
dispozitiilor legale în vigoare.
10. Sumele în valutã efectivã care depãsesc
limitele prevãzute mai sus, introduse sau scoase în/din Rornânia
de cãtre bãnci, în baza documentelor justificative
semnate de persoanele legal desemnate de acestea, nu se supun autorizãrii
Bãncii Nationale a României.
11. În situatii speciale se pot introduce sau scoate sume în
valutã si/sau în lei în/din România mai mari decât
cele prevãzute anterior numai cu autorizarea prealabilã a
Bãncii Nationale a României în conformitate cu prevederile
normelor N.R.V. 6.
NORME
privind circuitul formularelor
"dispozitie de platã valutarã externã" (DPVE) si "CERERE
DE DESCHIDERE ACREDITIV" (CDA) - N.R.V. 8
Banca Nationalã a României, în scopul asigurãrii
unor raportãri corespunzãtoare pentru elaborarea si urmãrirea
balantei de plãti a României, precum si pentru îmbunãtãtirea
efectuãrii operatiunilor bancare, stabileste:
1. Formularele "dispozitie de platã valutarã externã"
(DPVE) si "cerere de deschidere acreditiv" (CDA), numite în confinuare
formulare DPVE, respectiv CDA, constituie documentele prin care
ordonatorul dispune bãncilor efectuarea plãtilor externe.
Prin platã externã se întelege plata în
valutã convertibilã si în lei efectuatã de un
rezident în favoarea unui nerezident în conformitate cu prevederile
regulamentului.
Formularele sunt utilizate si se completeazã de cãtre rezidenti,
titulari de conturi valutare si ai obligatiei de platã, care dispun:
a) Plãti externe de orice naturã cãtre nerezidenti,
efectuate prin transferuri bancare în afara teritoriului României
sau prin creditarea unui cont pe care o persoanã juridicã/fizicã
nerezidentã îl detine la o bancã din România.
b) Ridicãri de valutã din conturi bancare în numerar
sau pentru emiterea de cecuri de orice naturã (bancare, de cãlãtorie)
ori cãrti de credit în vederea efectuãrii plãtilor
externe.
Formularele DPVE si CDA sunt documente cu regim special, având mentionate
în antet seria si numãrul bãncii format din 7 caractere.
Formularele se tipãresc pe hârtie cu proprietãti autocopiative,
de culori diferite, în seturi de 4 exemplare, identice, numerotate
de la 1 la 4.
Completarea formularelor DPVE si CDA de cãtre ordonator se realizeazã
în mod lizibil prin dactilografiere sau procedeu automatizat, respectând
formatele predefinite, fãrã stersãturi sau adãugãri.
Banca si persoaria fizicã ordonatoare pot completa si manual rubricile
destinate lor.
Completarea rubricilor se face pe primul exemplar, cu reproducere pe celelalte
exemplare.
Modelele acestor formulare, precum si instructiunile de completare sunt
redate în anexa nr. 1 la prezentele norme. Plãtile externe
pot fi dispuse de clienti si pot fi efectuate de cãtre bãnci
si pe baza datelor transmise prin sistem computerizat (electronic banking)
sau prin alte modalitãti de teletransmisie (fax, SWIFT etc.), cu
conditia comunicãrii elementelor din formularele DPVE/CDA în
vederea efectuãrii plãtilor externe.
Acceptarea efectuãrii plãtilor în aceste conditii se
va face doar pentru clientii agreati.
În maximum 5 zile lucrãtoare de la data transmiterii mesajului
(informatiilor), formularele DPVE/CDA se vor prezenta împreunã
cu documentatia aferentã la unitatea bancarã care a efectuat
plata externã.
Termenele de transmitere a acestor formulare de la unitãtile bancare
la sucursalele Bãncii Nationale a României, prevãzute
în prezentele norme, se suplimenteazã cu 3 zile lucrãtoare
în cazul efectuãrii plãtilor prin sistem computerizat
sau prin alte modalitãti de teletransmisie (fax, SWIFT etc.).
2. Rezidentii care dispun plãti valutare si bãncile sunt
obligati sã completeze casetele formularelor DPVE si CDA în
conformitate cu documentele prezentate la platã de ordonator, cu
clauzele din contractele externe, normele si uzantele bancare externe,
precum si cu celelalte prevederi si norme valutare în vigoare.
Atât ordonatorii de plãti cât si bãncile rãspund,
sub sanctiunea legilor din România, de exactitatea si realitatea
datelor completate de fiecare în casetele formularelor.
3. În vederea asigurãrii respectãrii întocmai
a conditiilor de format si continut, tipãrirea formularelor "DISPOZITIE
DE PLATÃ VALUTARA EXTERNÃ" (dpve) si "CERERE DE DESCHIDERE
ACREDITIV" (cda) se realizeazã de regia autonomã "Imprimeria
Bãncii Nationale a României" care va distribui formularele
bãncilor autorizate sã functioneze în România.
Ordonatorii de plãti valutare vor primi formulare DPVE/CDA în
limita necesitãtii efectuãrii plãtilor valutare de
la unitãtile bancare la care îsi au deschise conturile si
prin care se deruleazã plãtile valutare.
4. Cele 4 exemplare ale formularelor DPVE/CDA, completate de ordonator
conform instructiunilor din anexa nr. 1 la prezentele norme, sunt depuse
la ghiseul unitãtii bancare unde se dispune plata.
Unitatea bancarã, pe baza documentelor prezentate de ordonator,
va verifica modul de completare si corectitudinea informatiilor înscrise
pe formular si va accepta DPVE/CDA prin semnare si stampilare, în
functie de tipul plãtii, conform circuitului DPVE/CDA, în
casetele 20 si/sau 21 pe DPVE, respectiv casetele 30 si 31 pe CDA.
Pentru ca un formular DPVE/CDA sã fie acceptat trebuie:
- sã fie completat respectând instructiunile din anexa nr.
1;
- sã fie completat conform prevederilor pct. 1.
Cele 4 exemplare ale formularelor DPVE/CDA, verificate si vizate de unitatea
bancarã, vor avea urmãtorul circuit: Exemplarul nr. 1 rãmâne
în posesia unitãtii bancare cãreia i se ordonã
plata.
Exemplarul nr. 4 se restituie ordonatorului.
Exemplarele nr. 2 si nr. 3 se transmit la sucursala Bãncii Nationale
a României din raza teritorialã a unitãtii bancare
prin care se dispune plata externã. Transmiterea se face de cãtre
unitatea bancarã cu borderou însotitor în care se vor
mentiona numãrul curent, seria si numãrul formularului, precum
si numãrul exemplarului, dupã cum urmeazã:
a) În cazul formularului "DISPOZITIE DE PLATÃ VALUTARÃ
EXTERNÃ" (DPVE):
· Pentru platã în avans se va transmite sucursalei
judetene a Bãncii Nationale a României exemplarul nr. 3, completat
în toate casetele, mai putin casetele 21 si 22, în maximum
5 zile lucrãtoare bancare de la debitarea contului ordonatorului.
Transmiterea exemplarului nr. 2 se va face în maximum 5 zile lucrãtoare
dupã justificarea plãtii în avans, adicã
dupã completarea casetei 21 si, dacã este cazul, a casetei
22, pe baza documentelor prezentate de cãtre ordonator.
· Pentru celelalte modalitãti de platã mentionate
în caseta 4, exemplarele nr. 2 si nr. 3 ale formularului DPVE (completat
în totalitate) se transmit simultan la sucursala judeteanã
a Bãncii Nationale a României, dupã acceptarea efectuãrii
plãtii si vizarea formularului DPVE de cãtre unitatea bancarã
cãreia i s-a ordonat plata. Transmiterea se va efectua în
maximum 5 zile lucrãtoare bancare de la debitarea contului.
Dacã plata corespunzãtoare unei operatiuni externe
se efectueazã în mai multe transe, pentru fiecare transã
se va completa câte un set de formulare DPVE (exemplarele nr. 1,
2, 3, 4), conform instructiunilor din anexa nr. 1.
Pentru toate transele începând cu a doua, în caseta 4
de pe formular se va completa în mod obligatoriu si seria si numãrul
formularului initial pe baza cãruia s-a fãcut prima platã.
Dacã justificarea pentru o platã se face în
mai multe etape, pentru toate etapele începând cu a doua
se va transmite sucursalei Bãncii Nationale a României câte
o fotocopie a primei pagini a exemplarului nr. 1 al DPVE prin care s-a
fãcut prima justificare. Pe versoul acestei copii, se va face fotocopia
versoului unui formular DPVE necompletat si se vor completa numai casetele
21 si 22, cu datele referitoare la documentul pe baza cãruia se
face justificarea si suma justificatã.
Fotocopia trebuie sã fie clarã (seria si numãrul formularului
sã fie perfect lizibile), iar pe verso informatia sã fie
redactatã citet, fãrã stersãturi.
b) În cazul formularului "cerere de deschidere acreditiv" (CDA):
· Pentru acreditivele cu plata la vedere, inclusiv în
situatia majorãrii sumei, exemplarele nr. 2 si nr. 3 ale formularului
se transmit sucursalei Bãncii Nationale a României în
maximum 5 zile lucrãtoare de la data efectuãrii plãtii
("pata valutei"), înscrisã de cãtre unitatea bancarã
în caseta 28.
· Pentru acreditivele cu plata la termen, exemplarul nr.
3 se va transmite la sucursala Bãncii Nationale a României
în maximum 5 zile lucrãtoare de la "Data prezentãrii
documentelor la platã", înscrisã de cãtre unitatea
bancarã în caseta 31, iar exemplarul nr. 2, în 5 zile
lucrãtoare de la data efectuãrii plãtii (data valutei
înscrisã în caseta 28).
Dacã plata externã se efectueazã în
mai multe transe, pentru prima transã se va completa un set
de formulare CDA (exemplarele nr. 1, 2, 3, 4), conform instructiunilor
din anexa nr. 1.
Pentru transele urmãtoare începând cu a doua, se va
transmite sucursalei Bãncii Nationale a României câte
o fotocopie a primei pagini a exemplarului CDA completat initial, prin
care s-a fãcut prima platã. Pe versoul acestei copii se va
face fotocopia versoului unui formular CDA necompletat si se vor completa
numai casetele de la 24 la 31, cu datele referitoare la documentul pe baza
cãruia se face plata si suma plãtitã.
Documentele obligatorii prezentate la platã sau pentru justificare
vor fi cele precizate în Normele privind efectuarea plãtilor
externe pentru importurile de mãrfuri, executarea de lucrãri
si prestãrile de servicii - N.R.V.4.
Fotocopia trebuie sã fie clarã (seria si numãrul formularului
sã fie perfect lizibile), iar pe verso informatia sã fie
redactatã citet, fãrã stersãturi.
În situatia domicilierii acreditivului în strãinãtate
cu clauza de ramburs telegrafic, termenele de transmitere a exemplarelor
mentionate sunt de 15 zile lucrãtoare bancare ce curg din ziua debitãrii
contului.
În cazul pierderii documentelor pe parcurs postal, termenul în
care trebuie reconstituite documentele pierdute este de maximum 21 de zile
lucrãtoare.
Dacã spatiile din formular nu permit completarea tuturor informatiilor,
acestea se vor completa pe o anexã în douã exemplare,
certificate prin semnãturi atât de ordonator cât
si de unitatea bancarã. Dacã
în urma modificãrii termenilor si conditiilor acreditivelor
trebuie modificate si informatii înscrise în casetele formularului
CDA, aceste modificãri vor fi, de asemenea, incluse pe anexã
(fomularul CDA rãmânând nemodificat). Un exemplar al
anexei se ataseazã la exemplarul DPVE/CDA ce rãmâne
în posesia unitãtii bancare, iar celãlalt se ataseazã
exemplarului care se trimite sucursalei Bãncii Nationale a României.
În mãsura în care nu se respectã strict instructiunile
de completare, formularele DPVE/CDA vor fi restituite de cãtre unitatea
bancarã ordonatorului în vederea completãrii corespunzãtoare.
În situatia când se constatã cã formularul DPVE/CDA
nu poate fi acceptat din cauza nerespectãrii conditiilor de redactare
(stersãturi, adãugãri etc.) ori neconcordantei între
datele înscrise de ordonator pe formular si documentete prezentate
ori a neutilizãrii acreditivelor, se vor anula toate cele 4 exemplare
ale formularului si se vor remite de cãtre unitatea bancarã
sucursalei judetene respective a Bãncii Nationale a României.
Transmiterea se face cu borderou însotitor în care se vor mentiona
numãrul curent, seria si numãrul formularului, precum si
numãrul exemplarului. Ordonatorul va completa un nou formular, care
sã concorde cu documentele prezentate bãncii.
5. Sucursala judeteanã a Bãncii Nationale a Românieiva
verifica modul de întocmire si completare a formularelor primite.
În cazul constatãrii unor inadvertente de completare sau casete
incomplete, în termen de 2 zile lucrãtoare de la primire se
vor solicita unitãtii bancare prin fax datele corespunzãtoare,
care urmeazã a fi transmise de aceasta în maximum 3 zile lucrãtoare.
În situatia în care formularele sunt complet si corect redactate,
sucursala Bãncii Nationale a României va prelua informatia
pe calculator, într-o bazã de date dedicatã, dupã
care formularele vor fi arhivate dupã serie si numãr.
Informatia preluatã din formular va fi stocatã de sucursala
Bãncii Nationale a României în baza de date centralã
conform programului stabilit de Banca Nationalã a României
- Directia generalã de informaticã, procesare statisticã
si contabilitate.
La cererea directiilor de specialitate din Banca Nationalã a României,
Directia generalã de informaticã, procesare statisticã
si contabilitate va furniza situatiile statistice solicitate.
Directia generalã operatiuni monetare, valutare si de credit va
transmite lunar la Ministerul Finantelor, conform legii, situatia avansurilor
si plãtilor nejustificate în termenele legale.
6. Rezidentii care dispun efectuarea de plãti valutare, precum si
bãncile vor lua mãsuri pentru respectarea întocmai
a dispozitiilor din prezentele norme.
Nerespectarea prevederilor normelor se sanctioneazã potrivit legii.
7. La data intrãrii în vigoare a prezentelor norme se abrogã
Circulara nr. 18 privind introducerea formularelor DPVE/CDA, emisã
de Banca Nationalã a României la 30 iunie 1993 si publicatã
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 182 din 30
iulie 1993, precum si orice alte dispozitii contrare.
continuare
în pagina a IV-a